
BELARUS

2 0 2 1

Vibrant
Barometer
Information



Vibrant Information Barometer

2

B E L A R U S

In 2020, two major trends influenced the flow of information in 
Belarus: the government’s handling of the COVID-19 crisis and 
the repressive aftermath of the August presidential elections. 
Those trends negatively affected the information space in Belarus. 
State institutions avoided providing factual information about 
the pandemic, and independent outlets were fined for spreading 
“fakes” on COVID-19 while pro-state media spread President 
Alexander Lukashenka’s dismissive narratives. 

For the first time in decades, hundreds of thousands of Belarusians 
flocked the streets of Minsk and other major cities, demanding free 
and fair elections. After these protesters were brutally dispersed 
in August 2020, there were popular demands for investigation 
into police violence and release of political prisoners. However, 
the authorities did not relent. The government claimed that the 
subsequent Internet blackouts in August 2020 were the result 
of foreign interference, but human rights organizations such as 
Human Rights Watch held the Government of Belarus responsible 
for this outage as an attempt to quash information about protests 
and police brutality. Subsequent online censorship deprived 
millions of Belarusians of access to vital information. 

The year of 2020 set a record in the history of modern Belarus 
regarding repression against journalists and media. The crackdown 
against civil society that followed the August 2020 presidential 
election targeted journalists and media from the very first days 
of the anti-government street protests. The number of cases of 
repression against individual journalists and media outlets was the 
highest since tracking began in 1994. 

However, according to Nieman Reports, 2020 was also a year 
of unprecedented growth in trust of independent media. The 
digital literacy and ICT skills of Belarusians passed the test, with 
Belarus becoming a world leader in the use of tools to circumvent 
censorship. According to infopolicy.biz, Telegram, a messenger app 
that combines features of Twitter and private chats and originated 
in Russia, became the second most popular messenger app in 
Belarus, making it possible for many traditional independent 

media outlets to overcome web blocks. However, at the same time, 
it allowed for the spread of hate speech and politicized narratives 
from both sides of the aisle. 

Belarus’ country score is one of the lowest in the 2021 VIBE study. 
It was challenging for panelists to assess the pre-election period, 
which was relatively unrestricted, as it is overshadowed by the 
brutal repressions and censorship of the last five months of the 
year. Panelists scored Principle 1 (Information Quality) principle 
the highest (18) due to the outstanding work of independent outlets 
and freelancers who reported on COVID-19, the election campaign, 
and the post-election protests in a professional manner. The 
lowest-scoring Principle 2 (Multiple Information Sources) is driven 
by long-standing barriers to independent broadcasters’ ability to 
receive in-country licenses and adverse economic conditions for 
print media. Despite these challenges, access to the Internet was 
relatively free, with only some media outlets blacklisted. However, 
these conditions drastically changed in August 2020 and did not 
improve until the end of the year, with authorities labelling an 
increasing number of media channels (including on social media) 
“extremist,” initiating administrative and criminal cases against 
independent sources, and massively increasing the list of the 
websites access to which is blocked. 

Principle 3 (Information Consumption and Engagement) and 
Principle 4 (Transformative Action) received scores of 14 and 15, 
respectively. Principle 3 was the most difficult to gauge, as the 
regime in Belarus creates hurdles for independent polling, allowing 
only registered by the state pollsters to operate. On top of that, 
due to the change in the ways people receive online information 
caused by blocking websites, it is difficult for media outlets to 
analyze audience metrics. Despite all of this, the panelists noted 
that Belarusians actively use censorship circumvention tools in 
order to access media content and are more active than before 
when interacting with newsrooms, especially on topics related to 
health (COVID-19) and politics.  Principle 4 showed the continuing 
trend of governmental agencies to ignore and avoid answering 
journalists’ or citizens’ requests for information. 

H
ig

h
ly

 V
ib

ra
n

t
So

m
ew

h
at

 V
ib

ra
n

t
Sl

ig
h

tl
y 

V
ib

ra
n

t
N

o
t 

V
ib

ra
n

t

OVERALL 
SCORE

15



Vibrant Information Barometer

3

B E L A R U S

PRINCIPLE 1: 
INFORMATION QUALITY 18

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat 
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Panelists scored Indicators 1 (quality information is available) and 4 
(content is inclusive and diverse) scored the highest within Principle 
1. The relatively unrestricted online space that existed in Belarus prior 
to August 2020 allowed for quality information to be produced and 
distributed to the wider population. Despite attempts to block access to 
independent media, it was still available, and the newsrooms produced 
quality information on a variety of topics. At the same time, there was 
widespread availability of pro-Kremlin Russian content on the main 
television channels, with anti-Western, anti-democracy, pro-Kremlin, 
and pro-Lukashenka propaganda intensifying after August 2020. This, 
combined with restrictions in income sources for independent media 
and a campaign from state media to discredit fact-based media and 
journalists, contributed to the low scores of Indicators 2 (information is 
based on facts), 3 (information is not intended to harm), and 5 (content 
is sufficiently resourced). 

Quality information is produced and disseminated first and foremost 
by nongovernmental media, predominantly online. The government 
heavily regulates the broadcast industry, not allowing any independent 
broadcaster to get a license in Belarus, while the print market has shrunk 
due to both global trends and post‒August 2020 repressions against 
independent publishers. 

In the nonstate media, COVID-19 and the presidential election dominated 
coverage, but other topics were present too, including disability rights, 
gender equality, climate change, and information manipulation. Still, 
many of those topics were covered within the context of either COVID-19 
or the election. 

Due to unprecedented politicization of Belarusian audiences, for some 
outlets it was challenging to introduce any “common” topics in their 
agenda after August 2020. As one expert observed, “Even when trying to 
cover environmental issues, my outlet had to find ways to present them 
from the point of view of a political struggle.” Although there is not yet 
a content analysis showing the percentage of political versus everyday 
news coverage in independent media, experts agreed that overall, for 
several months following the presidential election, audiences were 
primarily interested in the protest movement and repressions. 

The government continued to obstruct receiving or confirming 
information from official sources. During the first half of 2020, it 
restricted any data about COVID-related deaths or incidents, while the 
official statistics did not appear trustworthy. In the second half of the 
year, by blocking access to around 20 websites and depriving the leading 
portal TUT.BY of official mass media registration, it restricted access to 
information even more. Editors of independent regional outlets were 
advised to subscribe to state-owned media to receive any quotes. 

Constraints in access to official sources for independent media, 
combined with intensified propaganda campaigns by state outlets, 
made it difficult to produce and distribute fact-based information. The 
legislation in Belarus suggests punishment for misinforming the public, 
but it does not offer equal treatment to nonstate and state media. 
Article 3-1 of the 2020 version of the Code of Administrative Violations 
was used against independent regional outlet Media Polesye, which was 
fined in spring 2020 for wrongly reporting the death of a coronavirus 
patient. In fall 2020, the same outlet was fined for misquoting a teacher 
of presidential candidate Sviatlana Tsikhanouskaya. At the same time, 
authorities did not follow up numerous misleading publications and 
broadcasts from state or Russia-based media. In the spring, Belarusian 
governmental media widely circulated the president’s words about 
dry saunas and farm work being “the cure” for COVID-19 and other 
statements dismissive of the pandemic that may have caused thousands 
of people to risk their lives. In November, state propaganda used an 
approach borrowed from Russia and employed actors to pretend to be 
interviewees: the same people claimed to have different names and 
professions. 



Vibrant Information Barometer

4

B E L A R U S

Information Quality Indicators

 z There is quality information on 
a variety of topics available. 

 z The norm for information 
is that it is based on facts. 
Misinformation is minimal. 

 z The norm for information 
is that it is not intended to 
harm. Mal-information and 
hate speech are minimal.    

 z The body of content overall 
is inclusive and diverse.  

 z Content production is 
sufficiently resourced.

Belarusian media regularly identified misinformation spread by the 
government, especially when it came to coverage of COVID-19 and the 
elections. However, the government refused to follow up and instead 
continued business as usual. Some websites in Belarus provide fact-
checking and analysis of narratives that are spread by Belarusian 
and/or Russian propaganda. Those websites (e.g., http://mediaiq.by 
and http://isans.by) target experts and specialists as their audience. 
Belarusian experts on disinformation contribute to the European Union’s 
anti-disinformation efforts as well. There is not a nationwide, popular 
fact-checking platform, although media and journalists engage in fact-
checking in their daily work. 

Because the current legislation makes media responsible for any 
information posted in their comments sections online, many outlets 
either heavily moderate the comments section or have switched off 
the comments entirely. In this way, they are preventing the spread 
of misinformation on their platforms. Media outlets also try to avoid 
distributing false information themselves. “When the government is 
looking for an excuse to issue a warning or shut you down, you have to 
verify everything several times to not give them real grounds for that,” 
explained a female expert. But this is largely true only for independent 
media. State-owned media spread disinformation on both traditional 
and social media channels. 

The post-election narrative from pro-state media increasingly went 
on to reach new, harmful levels. In its regular publications, the daily 
newspaper Sovetskaya Belorussiya – Belarus’ Segodnya, owned by the 
Presidential Administration and one of the leading outlets in the country, 
spread hate speech directed at pro-democratic forces and independent 
media. 

Media often rely on help from users to distinguish true information from 
misinformation. “Because of the danger, journalists were prevented 
from covering street protests, and many newsrooms started using user-
generated content, which needed to be checked. Big newsrooms started 
verifying them, and if some untrue information came from users, it was 
deleted quite quickly. The mechanism relied on other users to verify 
the claim,” one expert said. Hate speech did sometimes appear on the 

Telegram channels of large independent media organizations, mostly 
quoting other sources, but newsrooms generally responded quickly to 
remove the offending content. Meanwhile, state media continued to 
feature people like Grigory Azaronak, who puts portraits of opponents 
under the gallows on a CTV channel that is co-owned by the state. The 
pro-state Belarusian Union of Journalists has an ethics committee with 
designated tasks, but they do not evaluate things related to the political 
crisis. “They mostly provide opinions on the bills and whether members 
are loyal or not loyal to the government,” an expert explained. 

A November 2020 analysis by Belarusian State University Professor 
Inga Voyush of SB.BY’s columnist Andrei Mukavozchyk found that in the 
summer of 2020, 120 of his 200 published articles contained derogatory 
narratives. “One of the instruments that the author uses is so-called 
hate speech, which allows the researchers to mark [his] publications as 
propagandist.” Mukavozchyk, prominently featured by one of the most 
circulated state newspapers in the country, used hate speech against 
the opposition, representatives of foreign nations, other journalists, 
scientists, and artists. 

The Belarusian nongovernmental 
organization (NGO) Journalists 
for Tolerance monitored 26 
outlets from July to November 
2020 and found 21 percent of all 
stories related to LGBTIQ topics 
contained hate speech. The 
leading outlets were state-owned 
SB.BY and the state-leaning 
Vecherniy Mogilev, but also the 
Russian-owned Belarusian 
version of AiF, which has both 
a print edition and website. 
Established independent media 
were more restrained in their 
narratives—as one of the experts 
mentioned, “often in fear of 
disproportionate repressions.” 

http://mediaiq.by
http://isans.by


Vibrant Information Barometer

5

B E L A R U S

When the government is looking 
for an excuse to issue a warning 
or shut you down, you have to 
verify everything several times to 
not give them real grounds for 
that,” said an expert.

However, the new type of “media” in the form of Telegram channels/
accounts often did not follow the same behavior. When pro-
governmental sources provoked them, they answered in kind with hate 
speech and the dehumanization of “opponents,” several experts noted. 
This resulted in an incident in October 2020 in which Apple demanded 
Telegram delete three accounts on its platform that spread the personal 
data of police officers in Belarus. Telegram has been routinely criticized 
for not reacting swiftly to hate speech or extremist content during 
recent crises in both the region and globally. Russian media have played 
a significant role in the post-election crackdown: representatives of 
RT.com and other Russian outlets came to Minsk to replace state media 
workers who went on strike in summer 2020.

The dominance of the pandemic and election campaign coverage, plus 
the resulting repressions, made the content offerings of many media 
outlets politicized and narrowly focused. The narratives about minorities 
and vulnerable groups appeared mostly within the context of health or 
politics. But the rights of those groups were not central in the campaigns 
of any of the candidates running and thus were not prominently featured 
by the media. Several protests by people with disabilities resulted in 
repressions against the Office of People with Disabilities and the arrest 
of its leader Siarhei Drazdouski, which was reported as part of the overall 
coverage of the crackdown on human rights. 

In terms of the representation of women in non-state newsrooms, many 
outlets are traditionally female staffed, 
including within leadership, but this, 
according to one of the experts, is the result 
of lower wages in the independent media 
sector rather than progress in gender 
equality. Independent media outlets try to 
provide a balanced picture, although the 
regime’s representatives are sometimes 
portrayed negatively. The female 
perspective is rarely presented equally: women are more often asked for 
a comment from their personal point of view but not the professional 
point of view. For example, the female presidential candidate was asked 
about her favorite meatball recipe. 

National minorities are rarely presented, especially Ukrainians and 
Poles. Ukrainians are vilified by state propaganda, which follows the 
Kremlin narrative, and are not given a chance to speak. The Poles were 
not represented in 2020 and then in the beginning of 2021 became the 
next victims of political repression, with Andrzej Poczobut, a journalist of 
Polish origin, jailed. 

Access to information in minority languages is limited; there are some 
Internet-based outlets and publications with small circulations. “If 
you’re not a member of this minority group, you won’t know about 
those media,” an expert said. “State TV and radio doesn’t represent 
any national minorities except for Russians. Religious communities 
are discriminated against as well; in the fall of 2020, TV broadcasts of 
Sunday Catholic prayers stopped on ‘technical grounds’ while Orthodox 
Christian ones continue. Those who are not Catholics or Orthodox don’t 
have a chance for their sermons to be broadcast,” observed an expert. 

In state media, the political opposition is totally underrepresented—they 
are portrayed only negatively or in a position of weakness.

The insufficient resources for quality content production could be one of 
the reasons for the limited content offerings. The system of state funding 
to media in Belarus is highly centralized and politicized. The government 
has been providing state-owned media with roughly $60 million in 
subsidies1 annually, of which the biggest share goes to state-owned 

television. Funding of independent media 
is restricted by economic inequality (price 
difference for newsprint and distribution, 
inability to be registered as Belarus-based 
broadcasters, limiting web advertising by 
blocking access to websites), as well as 
one of the strictest laws on foreign aid. The 
latter is going to be amended in 2021 to 
include the definition of a “foreign agent.”2 

The media’s share in the online advertising market was 32 percent, 

1  https://reform.by/188247-pravitelstvo-potratit-v-2021-godu-na-smi-156-mln-rublej 

2  https://112.international/politics/belarus-wants-to-adopt-law-on-foreign-agents-59013.html 

https://reform.by/188247-pravitelstvo-potratit-v-2021-godu-na-smi-156-mln-rublej
https://112.international/politics/belarus-wants-to-adopt-law-on-foreign-agents-59013.html


Vibrant Information Barometer

6

B E L A R U S

a decrease from 36 percent in 2019.3 In contrast to other countries 
around the world, Belarus did not lockdown during the pandemic in 
2020, and its economy did not directly suffer due to COVID. Moreover, 
despite limitations in the neighboring countries, businesses were able 
to move their goods across the borders. However, events in Belarus 
after the election caused many companies to revisit their advertising 
and investment plans in Belarus. This intensified when the Lukashenko 
regime started targeting IT companies, along with small businesses that 
supported the protestors. As a result and in combination with economic 
sanctions imposed against Belarus by the EU and US, the country’s 
advertising market is less attractive. However, performance advertising 
has grown to 68 percent of all online advertising, which includes 
advertising that is targeted through social media. Advertising placement 
continues to be politicized, with the government informally advising 
local companies to avoid independent media. 

As experts noted, the volatility of the political situation has also 
influenced advertising contracts from international companies as well, 
who increasingly choose short-term contracts over long-term ones. 
Blocking access to more than 20 independent news websites deprives 
those outlets of click- and audience-related advertising revenues. 
Independent media outlets have increasingly invested in crowdfunding 
as a way to overcome revenue shortfalls. Nasha Niva runs a reader’s club, 
which is based on a membership model, while Imenamag.by was able 
to collect around $200,000 through subscriptions and donations for the 
work of its newsroom. 

The EU’s adoption of several rounds of sanctions against Belarus has 
resulted in retaliative measures by the Belarusian government against 
neighboring countries’ embassies and those—including among media 
and bloggers—whom it considers their “proxies.” On top of that, 
limitations on leaving the country, presumably to contain coronavirus 
and imposed in late 2020, have deprived some of the media of access to 
funds abroad. 

Journalists’ wages have suffered since the beginning of the post-

3  https://marketing.by/analitika/itogi-belaruskogo-rynka-internet-reklamy-za-2020-kakie-
kanaly-i-klienty-pokazali-rost-a-kakie-padeni/?mobile=N 

election crackdown. Media Solidarity Belarus reports that over the 
last four months in 2020, it provided support to more than 30 outlets 
whose incomes dropped. Several regional outlets, including Brestskaya 
Gazeta and Gazeta Slonimskaya, had to shut down print editions due 
to the state’s unwillingness to print them and continue to run online 
only. Minsk-based Narodnaya Volya is no longer published due to 
governmental pressure and now maintains an online version. 

PRINCIPLE 2: 
MULTIPLE CHANNELS: HOW INFORMATION 
FLOWS 13

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Within Principle 2, the average score is a result of a significant gap 
between the more highly scored indicators that describe the ICT 
infrastructure and those lower scored indicators that describe a lack 
of equality in access to and the distribution of information between 
independent and governmental media or limitations in rights to create, 
share, and consume information. 

The rights of Belarusians to create, share, and consume information 
as well as their access to channels of information have been severely 
limited with the Internet shutdowns in August 2020 and the introduction 
of the most popular Telegram channels on the government’s list of 
“extremists” in October 2020.4 

Legal protections for journalists formally exist but are rarely practiced. 
Journalists’ rights are protected by the Law on Mass Media that regulates 
both the work of the outlets and individual journalists. Journalists 
working for foreign media can do so only if they are accredited, but 
the accreditations of most Belarusian citizens employed by foreign 
outlets were withdrawn in October 2020 and not re-issued. In the fall of 

4  https://www.article19.org/resources/belarus-nexta-crackdown/ 

https://marketing.by/analitika/itogi-belaruskogo-rynka-internet-reklamy-za-2020-kakie-kanaly-i-klienty-pokazali-rost-a-kakie-padeni/?mobile=N
https://marketing.by/analitika/itogi-belaruskogo-rynka-internet-reklamy-za-2020-kakie-kanaly-i-klienty-pokazali-rost-a-kakie-padeni/?mobile=N
https://www.article19.org/resources/belarus-nexta-crackdown/


Vibrant Information Barometer

7

B E L A R U S

In my 20 years of observing press 
freedom violations, this has been 
the worst year so far,” said one 
expert.

2020, some independent outlets published the accounts of victims of 
beatings tortured in the aftermath of the post-election protests, as well 
as articles about bonuses paid to the perpetrators of the violence. This 
led to a number of outlets receiving warnings and others having their 
sites blocked. In December 2020, a court decision resulted in the portal 
TUT.BY losing its media license, and in November 2020, police arrested 
journalist Katsiaryna Andreeva and camerawoman Daria Chultsova while 
they were livestreaming street protests from a private apartment. Their 
subsequent trial led to two years in jail. 

Although governmental information freely flows on a variety of 
platforms, including social media, non-governmental media are forced 
to exist in a parallel reality. “In my 20 years of observing press freedom 
violations, this has been the worst year so far,” said one expert. “This 
year’s pressure is systemic—it concerns all sectors of the media market. 
Five times more journalists were detained than in 2017, and there have 
been at least 62 cases of violence against journalists, and I am sure we 
did not register them all, as well as criminal cases against journalists. But 
the year wasn’t just marked by violence or 
detentions. Dozens of websites, including 
BAJ, have been blocked; printed media, 
such as Narodnaya Volya, SN+, Belgazeta, 
and KP v Belarusi, have been denied 
printing and then distribution.” 

As far as existing infrastructure for information flow, Belarus has 
a multiplicity of channels to receive and share news. According to 
Hootsuite’s 2020 Digital Report, 82.9 percent of Belarusians used the 
Internet, while 41.3 percent were active social media users.5 The price of 
Internet connection is affordable and available in nearly all geographical 
locations, although the quality of connection varies. An unlimited 3G/LTE 
monthly package costs around $10 through A16 and MTS,7 the leading 
mobile providers, and broadband connection from the state company 

5  https://datareportal.com/reports/digital-2021-belarus 

6  https://www.a1.by/ru/plans/c/tarify-dlya-smartfonov 

7  https://www.mts.by/services/mobile/tariffs/for_smartphone/bezlimitishche_plus/ 

Beltelecom for private users costs $7‒$10 monthly.8

Government information is widely available via state television and 
radio (http://tvr.by), which are present in the majority of Belarusian 
households, and state-funded newspapers and their portals, such as 
SB.BY, zviazda.by, and Respublika.by. Beltelecom’s interactive digital 
television channel, Zala, is available in 1.8 million households, which 
accounts for around half of all households in Belarus.9 According to the 
Ministry of Information, there are 214 newspapers and 207 magazines, 
137 radio programs/channels, 44 television programs/channels, and 
27 websites that are state-owned. The majority of the others, experts 
note, do not undertake the risk to publish a news agenda that would 
counteract the government’s position.

Among leading independent news channels there are Belarus-based 
portals and news sites, such as TUT.BY, Onliner, Nasha Niva, Gazetaby, 
and BelaPAN news agency, but also exiled or hybrid outlets, such as 
European Radio for Belarus (Euroradio) or kyky.org. There is also a 
network of independent regional publishers, United Mass Media, who 

cooperate on programmatic and business 
levels and continue to play an important 
role in the Belarusian periphery. The 
existence of this diverse independent 
media market has made it possible to 
create quality content despite numerous 

repressions. The independent outlets are not owned by conglomerates 
or oligarchs. Some of them belong to the same owner, such as kyky.org 
and thevillage.me (their owner was incarcerated for his alleged support 
of protests, while the outlets had to emigrate), or European Radio for 
Belarus and the weekly Belorusy i Rynok. The only dominant player in the 
media ownership market is the state.

Belarus’ legislation provides for the right to access information for media 
and citizens, but these rights are increasingly limited. For example, 
although the law does not require special accreditation from media to 

8  https://beltelecom.by/private/internet/high-speed 

9  https://www.belta.by/society/view/televizionnyj-reklamnyj-aljjans-vse-uchastniki-rynka-
dolzhny-imet-ravnyj-dostup-k-issledovanijam-379400-2020/ 

https://datareportal.com/reports/digital-2021-belarus
https://www.a1.by/ru/plans/c/tarify-dlya-smartfonov
https://www.mts.by/services/mobile/tariffs/for_smartphone/bezlimitishche_plus/
http://tvr.by
https://beltelecom.by/private/internet/high-speed
https://www.belta.by/society/view/televizionnyj-reklamnyj-aljjans-vse-uchastniki-rynka-dolzhny-imet-ravnyj-dostup-k-issledovanijam-379400-2020/
https://www.belta.by/society/view/televizionnyj-reklamnyj-aljjans-vse-uchastniki-rynka-dolzhny-imet-ravnyj-dostup-k-issledovanijam-379400-2020/


Vibrant Information Barometer

8

B E L A R U S

attend press conferences or court 
trials, in the reality online media 
and registered independent 
media are often denied access 
to those events. Moreover, while 
the Constitution of Belarus 
currently guarantees access to 
information about events of 
public, social or cultural life for all 
citizens, the Law on Mass Media 
allows authorities to limit access 
to certain type of information, 
including but not limited to 
state, commercial, private or 
other legally protected secrets 
and details on law enforcement 

investigations. At the same time, more than 60 governmental institutions 
have a right to determine that certain information is ‘secret’.10

The process for spectrum allocation is transparent but not fair. The 
market entry and tax structure for media remain unfair, compared 
with other types of companies, and independent media face more 
disadvantages than state media. Unlike other businesses, media 
newsrooms cannot be located in residential homes, and individual 
entrepreneurs are not allowed to publish any media, including online 
outlets. An editor-in-chief of a media outlet who applies for registration 
is required to have at least five years of media management experience. 
A broadcast media editor-in-chief must pass a special exam on 
broadcast law knowledge, the technical settings of radio and television 
broadcasting, and advertising law for his or her outlet to receive a 
dissemination license. Such licenses are not given to independent 
broadcasters, like European Radio for Belarus, Radio Racja, or the 
television channel Belsat TV (run from Poland).

Belarus does not have public-service media. State media provide some 
educational news and programming but are heavily limited in their 

10  https://baj.by/ru/content/dostup-k-informacii 

Multiple Channels Indicators

 z People have rights to create, 
share, and consume information.  

 z People have adequate access 
to channels of information.  

 z There are appropriate channels 
for government information. 

 z There are diverse channels 
for information flow. 

 z Information channels 
are independent.

editorial freedom. Several dozen workers from state media left their jobs 
in 2020 to protest the level of censorship. 

There has been discussion among the experts about whether Telegram 
channels that serve both national and local communities can be 
considered “media.” Most of these channels are run by activists or 
journalists who do not hide their political affiliations and, consequently, 
do not prioritize their independence. There are multiple incidents of 
the right to information’s being disregarded, including the arrests of 
journalists from Belsat TV and TUT.BY while they were on assignment. 
According to statistics from the Belarusian Association of Journalists,11 
authorities detained journalists 477 times in Belarus throughout 2020. 

PRINCIPLE 3: 
INFORMATION CONSUMPTION AND 
ENGAGEMENT 14

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

Within Principle 3, panelists scored highly the indicator related to 
Belarusians’ ability to safely use the Internet and circumvent censorship. 
The overall score of this principle would have been higher if there 
had been consensus among panel experts on what to consider “local 
community media.” The majority of panelists marked the indicator 
related to them as not applicable, although some of them considered 
nascent Telegram chats as future media of this type. Those who had 
another opinion were considering niche media or new hyperlocal chats 
and channels as such. 

One expert noted, “The main evidence that Belarusian citizens are 
advanced in media and information literacy is the total downloads of 
Psiphon, a tool that helps circumvent web censorship. Between August 9 
and 11, 2020, when the Internet was nearly fully shut down, Belarusians 

11  https://baj.by/en/analytics/figures-year-repression-media-and-journalists-belarus-2020 

https://baj.by/ru/content/dostup-k-informacii
https://baj.by/en/analytics/figures-year-repression-media-and-journalists-belarus-2020


Vibrant Information Barometer

9

B E L A R U S

Nonstate media rely on audience 
data and feedback, while the state 
media are more closed and never 
acknowledge their mistakes,” said 
one expert.

managed to download this application around 2.7 million times, which 
is impressive for a country of 9 million.” However, when it comes to 
privacy protection, post-election events 
demonstrated a severe lack thereof. “It’s 
not about the disadvantages of legislation 
but rather about its blatant violation. When 
the police beat up or torture detainees to 
learn their passwords to personal devices 
and social media, they are breaking the 
law, but they still do it,” one expert said.

Independent media outlets have access to digital protection instruments 
and tools, and they have passed trainings enabling them to resist 
hacking attempts, as well as secure their information. National outlets 
widely use VPN, two-factor authentication, and encryption; they share 
tips with audiences on how to protect oneself digitally. Regional media, 
however, have fewer skills in ICT protection. As one expert said, “During 
a search, on a confiscated computer of one of the regional outlets, there 
was a lot of sensitive information not only about the outlet in question 
but about other regional media.” 

Media literacy and the ability to protect privacy were regularly tested 
in the second half of 2020. Government actors used Telegram channels, 
both official (Pul Pervogo) and unofficial (Zheltye Slivy, Shtab Onoshko) 
to publish degrading and defamatory content about members of the 
political opposition and civil society actors, while at the same time 
local communities on Telegram were often a target for hacker attacks, 
resulting in arrests of their administrators.12 

The government does not proactively develop media literacy skills. 
According to the EU Neighbours report, in 2020, “As the government kept 
ignoring the outbreak of the Coronavirus and did not impose a nation-
wide lockdown, there were no positive policy interventions observed 
in the country to promote digital skills or improve remote learning. 
The good practices so far include the joint support of the international 
organizations. For instance, the EU, Red Cross, UNICEF, UNFPA, and 
the World Bank provided a wide range of digital trainings for teachers, 

12  https://euroradio.fm/en/can-police-hack-your-telegram 

pensioners, people living in remote areas, people with disabilities and 
special needs.” Another sign of the state’s animus toward media literacy 

was the arrest of six media managers of 
Press Club, an educational NGO that runs 
a Media IQ project aimed at helping to 
identify Russian propaganda narratives and 
other manipulative content in Belarusian 
media.13 

There are no established local or state 
initiatives to enhance public knowledge about misinformation or fake 
news. Moreover, freedom of expression is heavily limited by media law 
and Internet legislation. As one expert put it, “There are no platforms 
to foster discussion and influence decision-making. Instead, the state 
makes them up in order to imitate the dialogue about already pre-
determined political steps.” 

There were several initiatives 
by  the state  aimed at 
demon s tra t in g  dialogues 
between the authorities and 
the population, such as face-to-
face meetings in Minsk with pro-
Lukashenka loyalists or public 
conversations spurred by activist 
Yury Voskresenskiy’s release 
from pre-trial detention14. This 
“roundtable of democratic 
forces” was preceded by a 
visit by President Alexander 
Lukashenko to the pre-trial 
detention center, where his main 
political opponents were held, 
and having a ‘dialogue’ with 
them. All of these attempts are 

13  https://cpj.org/2021/01/belarus-authorities-detain-at-least-6-in-tax-investigation-of-local-
press-club/ 

14  https://nn.by/?c=ar&i=263221&lang=ru 

Information Consumption 
and Engagement Indicators

 z People can safely use the 
internet due to privacy 
protections and security tools. 

 z People have the necessary skills 
and tools to be media literate.  

 z People engage productively 
with the information that 
is available to them.  

 z Media and information 
producers engage with 
their audience’s needs. 

 z Community media provides 
information relevant for 
community engagement.

https://euroradio.fm/en/can-police-hack-your-telegram
https://cpj.org/2021/01/belarus-authorities-detain-at-least-6-in-tax-investigation-of-local-press-club/
https://cpj.org/2021/01/belarus-authorities-detain-at-least-6-in-tax-investigation-of-local-press-club/
https://nn.by/?c=ar&i=263221&lang=ru


Vibrant Information Barometer

10

B E L A R U S

Until mid-August 2020, there 
were attempts by pro-state 
actors to cross ideological 
lines. For example, the state-
controlled Belarusian Union of 
Journalists had a meeting in 
the Belarusian parliament with 
the independent Belarusian 
Association of Journalists 
(BAJ) in order to design a joint 
statement condemning excessive 
post-election violence. On 
August 13, 2020, more than 250 
state and nonstate journalists 
jointly signed an open letter 
requesting an end to the violence. 
But in the following months, 
the government took a clear 
ideological position and included 
media and journalists in its 
list of targets. BAJ’s managers 
became the focus of criminal 

investigations, while officials searched the organization’s office and 
seized equipment in early 2021. Moreover, in 2020, the COVID-19 
pandemic did not enhance information-sharing. Interviewed experts 
mentioned extreme defensiveness by the Belarusian state institutions 
on the issues related to public health.

Non-partisan media exist among magazines and websites that refuse 
to cover politics, non-state news-oriented actors such as BelaPAN news 
agency, or leading websites such as tut.by, nn.by, euroradio.pl, onliner.
by and others. At the same time, the government does not consider 
these websites non-partisan and persecutes them as its ideological 
enemies, e.g. by withdrawing licenses, imposing fines etc. Sports website 
tribuna.com was blocked by the authorities as soon as it started covering 
statements of sportswomen and men who did not support the violence 

top-down, and they do not provide space for inclusive participation of 
the civil society or nonstate media.

But experts said nonstate media nevertheless attempt to engage with 
their audiences using a variety of online tools, including comments 
sections on websites, live chats and live streaming shows, and analyses 
of audiences’ behavior in real time. It is possible to participate in most 
of those streams ad hoc and with no prior registration. “Nonstate media 
rely on audience data and feedback, while the state media are more 
closed and never acknowledge their mistakes,” one female expert said. 
Amendments on the Law on Internet from late 2018 make media outlets 
responsible for the content of comments on their web pages and ban 
anonymous comments, which have subsequently restricted audiences’ 
engagement. 

The majority of experts questioned the existence of community media 
in Belarus, though some suggested that such outlets somewhat exist. 
This might be related to the relatively low spread of the community 
media model in Belarus. The nascent Telegram channels that have 
formed around micro-communities have not yet transformed into media 
outlets, and traditional media mostly cover larger regional or thematic 
audiences. 

PRINCIPLE 4: 
TRANSFORMATIVE ACTION 15

Strength of Evidence Rating

Vibrancy Rating

Somewhat
Vibrant Highly VibrantSlightly 

VibrantNot Vibrant

Somewhat
Strong StrongSomewhat

WeakWeak

The most polarized results for VIBE in Belarus relate to Principle 4. The 
indicators relating to individuals, civil society, and (mostly independent) 
media, score 20 or higher. However, indicators relating to state actions, 
public policy, and democratic rights, score below 10. 

Transformative Action 
Indicators

 z Information producers and 
distribution channels enable or 
encourage information sharing 
across ideological lines.  

 z Individuals use quality 
information to inform 
their actions. 

 z Civil society uses quality 
information to improve 
communities.  

 z Government uses quality 
information to make 
public policy decisions. 

 z Information supports 
good governance and 
democratic rights.



Vibrant Information Barometer

11

B E L A R U S

after 2020 protests15. “The moment one dares to provide balanced 
information about the current affairs the authorities consider them 
taking sides”, a female editor interviewed for the chapter said. 

Despite these obstacles, non-governmental media are able to keep in 
contact with their engaged audiences. The 
growth of the Telegram platform’s users has 
brought soaring audience figures to many 
outlets, and as a result thematic chats have 
formed on these platforms. Through these 
chats and special chatbots, people send 
user-generated content, suggest topics 
for new shows and articles, and discuss 
publications. Live streaming on YouTube by svaboda.org, belsat.eu, and 
euroradio.pl is routinely accompanied by reading out and commenting 
on inputs from the viewers. Discussions on those platforms are led by 
people with varied ideological stances and views. “Sometimes it was 
evident that some of the participants were third party-sponsored trolls, 
but often there was a meaningful conversation among supporters and 
opponents of the regime,” a media analyst noted. As a result, trust in 
independent media significantly grew16. 

Despite an ideological standoff, Belarusians were able to demonstrate 
their ability to make choices based on quality information. “In spring 
2020, when President Alexander Lukashenka called COVID-19 ‘a 
psychosis,’ many urban dwellers chose to self-isolate themselves despite 
the official news,” one expert said. Belarusians registering en masse 
to the Russia-based independent election watchdog GOLOS platform 
also demonstrated public distrust in official information. Citizens would 
ultimately send photographs of their voting bulletins to GOLOS in August 
2020. The historic protests that gathered hundreds of thousands of 
people illustrated people’s reliance on quality information. 

GOLOS, as well as dozens of other platforms that united Belarusians 

15  https://telegraf.by/sport-news/mininform-zablokiroval-tribuna-com-reportery-bez-granic-
pomogli-zapustit-zerkalo-kotoroe-dostupno-bez-vpn/

16  https://www.dw.com/ru/issledovanie-lish-chetvert-belorusov-doverjajut-prezidentu-
strany/a-56514991

for the sake of civic action, were based on years of expertise from civil 
society actors, both formal and informal, combined with the creative 
potential of the well-developed IT sector and a large Belarusian 
diaspora. When the crowdfunding initiative #BY_help started in 2017, it 
celebrated $50,000 in donations as success. In 2021, the same initiative 

collected more than $3 million17 to support 
tortured and injured protesters. Similar 
initiatives, such as BySOL and Media 
Solidarity Belarus, demonstrated huge 
fundraising potential as well. The latter, set 
up in September 2020 to cover the most 
urgent needs of independent media outlets 
and journalists, has raised more than 

$300,000 and distributed two-thirds of funds. 

The government, however, launched an offensive against producers 
of quality information and went further to deprive Belarusians of their 
democratic rights. 

Press conferences continued to be limited primarily to state media. 
When TUT.BY lost media outlet status and the government blocked the 
websites of independent media, reporters from those outlets faced 
difficulties in receiving official comments and attending press briefings. 

The government does not refer to quality media, nor quote them in 
presenting its decisions or reacting to criticism. Some independent 
media even received recommendations to subscribe to the state-owned 
outlets to get reactions from local government. Government actors 
often use misinformation when explaining their decisions—for example, 
referencing the supposed plan by the West and NATO to invade Belarus, 
criticizing the “extremist” nature of paying the fines for protestors, or 
calling independent media and pro-democratic forces puppets. 

The government does not react to the media’s uncovering of corruption 
or wrongdoing, although it praises the work of the police in uncovering 
such cases. When sources reveal human rights violations, the 

17  https://www.theguardian.com/world/2020/sep/22/we-raised-2m-in-days-the-donations-
helping-protesters-in-belarus 

The moment one dares to provide 
balanced information about the 
current affairs the authorities 
consider them taking sides”, said a 
female editor.

https://telegraf.by/sport-news/mininform-zablokiroval-tribuna-com-reportery-bez-granic-pomogli-zapustit-zerkalo-kotoroe-dostupno-bez-vpn/
https://telegraf.by/sport-news/mininform-zablokiroval-tribuna-com-reportery-bez-granic-pomogli-zapustit-zerkalo-kotoroe-dostupno-bez-vpn/
https://www.dw.com/ru/issledovanie-lish-chetvert-belorusov-doverjajut-prezidentu-strany/a-56514991
https://www.dw.com/ru/issledovanie-lish-chetvert-belorusov-doverjajut-prezidentu-strany/a-56514991
https://www.theguardian.com/world/2020/sep/22/we-raised-2m-in-days-the-donations-helping-protesters-in-belarus
https://www.theguardian.com/world/2020/sep/22/we-raised-2m-in-days-the-donations-helping-protesters-in-belarus


Vibrant Information Barometer

12

B E L A R U S

The panel was not possible due to security concerns, but experts were 
interviewed individually. 

IREX protects the identity of the panelists who agreed to participate in 
this study. Amendments to the criminal code include an article titled 
“Discrediting the Republic of Belarus,” which provides for criminal liability 
for giving international organizations “false information” about the 
country. 

government then attempts to silence those sources (e.g., by directing 
them to remove publications about human rights violations, as in the 
case of Naviny.by and Nasha Niva).18 As such, it is difficult to say such 
reporting reduces the number of human rights violations. There was no 
evidence of quality information contributing to free and fair elections 
and, in fact, quite the opposite occurred. However, it contributed to 
people’s awareness of the widespread election fraud and subsequent 
violence against peaceful protesters. 

18  https://euroradio.fm/ru/mininform-otvetil-za-chto-zablokiroval-sayty-nasha-niva-i-navinyby 

Copyright © 2021 by IREX

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute 
VIBE in whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the 
acknowledgment “The Vibrant Information Barometer (VIBE) is a product of IREX 
with funding from USAID.”; (b) VIBE is used solely for personal, noncommercial, or 
informational use; and (c) no modifications of VIBE are made.

This study is made possible by the support of the American People through 
the United States Agency for International Development (USAID). The opinions 
expressed herein are those of the panelists and other project researchers and do 
not necessarily reflect the views of USAID, the United States Government, or IREX.

https://euroradio.fm/ru/mininform-otvetil-za-chto-zablokiroval-sayty-nasha-niva-i-navinyby

