
DEVELOPMENT  

OF SUSTAINABLE  

INDEPENDENT  

MEDIA IN  

Lebanon

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2010/ 
2011

jordan

kuwait

egypt

bahrain

algeria

oman

qatar

iraq

iran

syria

tunisia

palestine

lebanon

saudi arabia

libya

united arab emirates

yemen

morocco

iraq-kurdistan





MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2010/2011

The Development  
of Sustainable 
Independent Media 
in Lebanon



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/2011

The Development of Sustainable Independent Media in Lebanon

www.irex.org/msi

Copyright © 2012 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

Copyeditor: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink

Design and layout: OmniStudio

Printer: Chemaly & Chemaly Printing Press s.a.l.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; (b) the MSI is used 

solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) no modifications of the MSI are 

made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by the United 

States Agency for International Development (USAID) under 1) Cooperative Agreement No. 

#DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a task order by FHI360 and 2) Cooperative Agreement No. 

#AID-268-LA-11-00001 (Promoting Active Citizen Engagement) via a subgrant from Counterpart 

International.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

USAID is the principal U.S. agency to extend assistance to countries recovering from disaster, trying 

to escape poverty, and engaging in democratic reforms.

U.S. foreign assistance has always had the twofold purpose of furthering America’s interests while 

improving lives in the developing world. The Agency carries out U.S. foreign policy by promoting 

broad-scale human progress at the same time it expands stable, free societies, creates markets and 

trade partners for the United States, and fosters good will abroad.

Spending less than one-half of 1 percent of the federal budget, USAID works in over 100 countries 

to: promote broadly shared economic prosperity; strengthen democracy and good governance; 

improve global health, food security, environmental sustainability and education; help societies 

prevent and recover from conflicts; and provide humanitarian assistance in the wake of natural 

and man-made disasters.

With headquarters in Washington, D.C., USAID’s strength is its field offices around the 

world where it works in close partnership with private voluntary organizations, indigenous 

organizations, universities, the private sector, international agencies, other governments, and 

other U.S. Government agencies. USAID provides assistance in five regions of the world:

• Sub-Saharan Africa;

• Asia;

• Latin America and the Caribbean;

• Europe and Eurasia; and

• The Middle East.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing thought leadership and innovative 

programs to promote positive lasting change globally.

We enable local individuals and institutions to build key elements of a vibrant society: quality 

education, independent media, and strong communities. To strengthen these sectors, our program 

activities also include conflict resolution, technology for development, gender, and youth.

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of over $60 million and a staff of over 500 

professionals worldwide. IREX employs field-tested methods and innovative uses of technologies 

to develop practical and locally-driven solutions with our partners in more than 100 countries.

Implementing Partners

IREX wishes to thank the following for coordinating the fieldwork for and authoring the studies 

herein:

Hugh Macleod, journalist, The Guardian (objectives 1 – 5)

Maharat Foundation http://maharatfoundation.org/ (objective 6)



LLebanon



TA
B

LE O
F C

O
N

TEN
TS

v

Lebanon

Objective 1 through Objective 5....................................................................... 1

Objective 6........................................................................................................ 15

Methodology.................................................................................................... 21



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/2011vi

Lebanon

An MSI panelist familiar with the MSI since 2005 declared 2011 the worst year 

for press freedom in Lebanon, with unprecedented attempts by the army to 

block reporting by both local and foreign press on stories apparently sensitive 

to Syria.



1

INTRODUCTION

PPerhaps the sight of a pro-Syrian party member picking up his studio chair and wildly attempting to swing 

it at the anti-Syrian politician he was supposed to be debating on a new television show called Objectivity 

best sums up the continuing deterioration of Lebanon’s media. Falling 0.12 from its overall score in 2009, 

the combined MSI score for 2010-2011 showed a continuing trend that threatens to take the country’s 

overall score into the unsustainable, mixed system range.

Reverberations from the unprecedented challenge to the Assad family’s 41-year dictatorship in neighboring 

Syria deepened Lebanon’s profound political division between Lebanese parties supporting and supported 

by Syria and Iran in rejection of Western influence in the region, and those backed by Western governments 

and their regional allies, such as Saudi Arabia.

Hezbollah, the Iranian-financed Shia political and militant organization that has twice forced the resignation 

of Western-backed elected governments since its self-declared victory over Israel in the 2006 July War, came 

out in full support of the Assad regime.

Hezbollah and its allies, now leading the government, used the media they control to repeat the Syrian 

regime’s claims to be fighting Sunni fundamentalists, dropping any pretense to objective reporting in favor 

of attacking its political and sectarian rivals in the Sunni-led opposition bloc. On the opposing side, the 

media of deposed Prime Minister Saad Hariri, whose multi-billionaire father was assassinated in 2005 (in a 

crime originally linked to Syria, but which a Hague Special Tribunal has now indicted Hezbollah members 

over), began to simply refuse to broadcast speeches by Hezbollah leader Hassan Nasrallah.

An MSI panelist familiar with the MSI since 2005 declared 2011 the worst year for press freedom in Lebanon, 

with unprecedented attempts by the army to block reporting by both local and foreign press on stories 

apparently sensitive to Syria. That said, the bedrock of Lebanon’s adherence to the values of free speech 

remains solid, with Lebanese enjoying almost unrestricted access to regional and international media.

Scores for the majority of objectives were strikingly similar to 2009, perhaps reflecting a general state of 

political paralysis with rival blocs firmly entrenched in their positions, parliament largely unable to pass 

reforms, and the politically-controlled media settled into the deadlock. However, Objective 5, scoring the 

strength of supporting institutions such as journalism associations, training programs, and associated media 

infrastructure, showed a significant fall of about a third of a point compared to last year. Lack of progress 

in the development of inclusive trade and professional associations, dwindling training opportunities for 

practicing journalists, and lingering problems with the infrastructure that supports media distribution were 

all cited as reasons for this decline.

Lebanon





OVERALL
SCORE:
2.03

LEBANON OBJECTIVE 1–OBJECTIVE 5



1.
47 1.
52

1.
93

1.
61 1.

73

1.
35

2.
14

1.
99

1.
84

1.
71

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/20112

COUNTRY AT A GLANCE

General

>> Population: 30.6 million (2004 est., World Bank)

>> Capital city: Rabat

>> Ethnic groups (% of population): Arab-Berber 99.1%, other 0.7%, 
Jewish 0.2% (www.nationsencyclopedia.com, 2006)

>> Religions (% of population): Sunni Muslim 99% (www.
nationsencyclopedia.com, 2006)

>> Languages (% of population): Arabic (official), Maghribi Arabic dialects, 
Berber dialects, French (often the language of business, government, 
and diplomacy) (www.nationsencyclopedia.com, 2006)

>> GDP (purchasing power parity): $50.1 billion (2004 est., World Bank)

>> GNI per capita (purchasing power parity): $1,520 (2004 est., World 
Bank)

>> Literacy rate (% of population): male 63.3%, female 38.3% (2004 est., 
UNICEF)

>> President or top authority: King Mohamed VI (since July 30, 1999)

>> Next scheduled elections: 2007 parliamentary elections (Chamber of 
Representatives)

Media-Specific

>> Number of publications: 438 publications—280 in Arabic, 151 in French, 
six in Tamazight, and one in Spanish (Ministry of Communication, 2005)

>> Newspaper circulation statistics: 300,000 total (Sapress) Arabic dailies 
As-Sbah (60,595) and Al-Ahdath (48,250) (Office of Justification of 
Diffusion, 2005)

>> Broadcast ratings: N/A

>> Number of broadcast outlets: SNRT is composed of TVM terrestrial, 
the educational channel Al-Rabi’a (the Fourth), Al-Maghribiyya (the 
Moroccan), a joint venture with 2M catering to Moroccans living 
abroad, and As-Sadissa (the Sixth), a religious television station. 2M 
is a regional station based in the city of Laayoun in the Sahara area. 
The public radio network is made up of one national and 10 regional 
stations. Medi 1 (in Tangiers) and Radio Sawa are private broadcasters. 

>> Annual advertising revenue in media sector: $262,444,482.90 (Ministry 
of Communication, 2005)

>> Number of Internet users: 3,500,000 (www.internetworldstats.com, 
2005)

>> News agencies: MAP (Maghreb Arab Press)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: COUNTRY

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

1.
88

2.
24

2.
17

1.
99

1.
99 2.

14
2.

44
2.

13 2.
20

2.
04

2.
54

2.
88

2.
51

2.
43

2.
41

1.
92

2.
27

2.
07 2.
13

2.
05

2.
34 2.
42

2.
09

1.
94

1.
64

20
06

-0
7

20
10

-1
1

20
08

20
09

20
05

20
06

-0
7

20
10

-1
1

20
08

20
09

20
05

20
06

-0
7

20
10

-1
1

20
08

20
09

20
05

20
06

-0
7

20
10

-1
1

20
08

20
09

20
05

20
06

-0
7

20
10

-1
1

20
08

20
09

20
05

LEBANON AT A GLANCE

Media Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
11 leading Arabic daily newspapers, 3 French-language dailies, and 1 
each in Armenian and English; Radio Stations: 1 state-owned and 27 
private; Television Stations: 1 state-owned and 7 private (Future TV, Al 
Manar, MTV, NBN, Orange TV, New TV and LBC)

>> Newspaper circulation statistics: There is no central source for 
newspaper circulation; top dailies include An Nahar, As Safir (both 
report 45,000 daily, but media watchers put the figure no higher than 
10,000), Al Balad, and Al Hayat

>> Broadcast ratings: N/A

>> News Agencies: National News Agency, Central News Agency (both 
state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 1.3 million (2010 est., ITU) 

General

>> Population: 4,143,101 (July 2011 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Beirut

>> Ethnic groups (% of population): Arab 95%, Armenian 4%, other 1% 
(2011 est., CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 59.7% (Shia, Sunni, Druze, 
Isma’ilite, Alawite or Nusayri), Christian 39% (Maronite Catholic, Greek 
Orthodox, Melkite Catholic, Armenian Orthodox, Syrian Catholic, 
Armenian Catholic, Syrian Orthodox, Roman Catholic, Chaldean, 
Assyrian, Copt, Protestant), other 1.3% (2008 est., CIA World Factbook)

>> Languages: Arabic, official language and universally spoken. Also 
French and English, with small minorities speaking Armenian and 
Kurdish

>> GNI (2010-Atlas): $38.37 billion (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> GNI per capita (2010-PPP): $14,170 (World Bank Development Indicators, 
2011)

>> Literacy rate: 87.4% (2003 est., CIA World Factbook)

>> President or top authority: President Michel Suleiman (since May 25, 
2008)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: LEBANON

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



3

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Lebanon Objective Score: 1.99

Guarantees for the freedom of the press, in Article 13 

of the Lebanese Constitution, are not always upheld in 

practice. To illustrate, the panelists pointed to an increase 

in interrogations of journalists through 2010 and 2011, as 

well as efforts to restrict media access, particularly to stories 

deemed sensitive to neighboring Syria.

Stuck within the unsustainable, mixed-systems range of the 

MSI, as in previous MSI studies, panelists generally found 

Lebanon’s free speech indicators as both fundamentally 

encouraging and at the same time deeply flawed.

“Yes, society does place a high value on freedom of 

speech,” said Michael Young, the opinion editor for the 

English-language Daily Star. “It’s inherent in Lebanese society, 

which feels a deep discomfort if the media is silenced.”

Reforming Lebanon’s chaotic media laws became a matter of 

hot debate in 2011, particularly the proposed introduction 

of a law to regulate online media for the first time. The 

Maharat Foundation, a Lebanese media watchdog, is 

collaborating with journalists and legal experts and MP 

Ghassan Moukheiber to draft a new law proposal under 

which journalists in different media will be treated equally 

under law. “Under the current laws, a print journalist could 

be arrested for repeating on television something he had 

published,” Layal Bahnam, of Maharat, told the Daily Star.

“The media law has not been developed since the 1940s,” said 

panelist Yacoub Alawiya, a reporter at the pro-March 8 NBN 

TV. “In reality, journalists are protected by the station they 

belong to and the political party that funds that station.”

The announcement by the semi-governmental National 

Audiovisual Media Council in November 2011 that it would 

begin registering details of news websites, despite the 

government having yet to agree a law to govern online media, 

was met with criticism by several MPs and media groups, 

calling it “harmful to freedom of expression in Lebanon.”

In June 2011, newly appointed Information Minister Walid 

Daouk stressed that media freedom and objectivity were part 

of the new Cabinet’s policies. Young, a firm supporter of the 

movement that swept Syrian forces out of Lebanon in 2005 

in the wake of Hariri’s assassination, said he initially viewed 

with trepidation the formation of a Hezbollah-controlled 

government, but said that Prime Minister Najib Miqati has 

proven, so far, reluctant to “fight with the media.”

Panelists concluded that reform of Lebanon’s ossified 

licensing laws will be crucial to any meaningful opening up of 

the sector to competition from non-partisan players. Panelists 

saw media owners and politicians colluding to prevent any 

new licenses from being issued, best illustrated by the launch 

of Lebanese Forces TV online rather than over air.

After a six-year court case, Lebanese Forces leader Samir 

Geagea lost his battle for control of LBC television, which 

he claimed had been stolen from him by Pierre Daher after 

Geagea was arrested in the wake of the 15-year Civil War, 

which ended in 1990.

Having lost the case over LBC, Geagea’s Lebanese Forces 

launched their own television station online, apparently 

unable to secure a license for broadcast.

“The media law has not been 

developed since the 1940s,” said 

panelist Yacoub Alawiya, a reporter at 

the pro-March 8 NBN TV. “In reality, 

journalists are protected by the station 

they belong to and the political party 

that funds that station.”

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 

fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 

comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 

outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 

are rare.

> The law protects the editorial independence of state or 

public media.

> Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 

standards, offended party must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 

information is equally enforced for all media, journalists, 

and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 

and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 

imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

LEBANON OBJECTIVE 1–OBJECTIVE 5



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/20114

In a regional context, although Lebanon remains renowned 

for having one of the freest press environments in the 

Middle East, the country dropped some 17 places in the 2010 

Reporters Without Borders World Press Index, ranking 78th 

out of the 178 countries. By comparison, Syria, its immediate 

neighbor, ranked 173rd. Yet with the Syrian-backed March 8 

coalition now in power, led by Shia militant and political group 

Hezbollah—which since 2008 has twice toppled the elected 

pro-West government led by the Sunni Future Movement—

the popular uprising and brutal crackdown across the border 

increasingly defines Lebanon’s media landscape.

With the arrival of thousands of Syrian refugees to North 

Lebanon, the army, for the first time, began assigning 

members of Military Intelligence to escort journalists, local 

and foreign, during reporting trips to meet Syrians who had 

fled the Assad regime’s onslaught.

“At a time when all Arab countries are moving toward 

democracy, we in Lebanon have a pro-Syrian government 

in power, and democracy is declining,” said Rami Aysha, a 

reporter for Time and an independent television producer. 

“The year 2011 was one of worst in terms of freedom of 

the media, because many journalists were interrogated 

by the security forces.” For example, Lebanon’s public 

prosecutor, Saed Mirza, questioned Aysha over an interview 

that appeared in Time with one of the Hezbollah members 

indicted by an international tribunal investigating the 

assassination of former prime minister and Future Movement 

leader Rafik Hariri.

Security forces interrogated former MSI panelist Radwan 

Mortada, as well, over an article that appeared in a Saudi 

newspaper profiling the Free Syrian Army, which consists 

of defected soldiers leading an armed rebellion against the 

Assad regime, and some of its members who had found 

sanctuary in North Lebanon. And, in June 2010, security 

forces questioned Hassan Alliq, a reporter for the generally 

pro-Hezbollah Al Akhbar, over an article concerning the flight 

of a retired army general accused of spying for Israel. Soon 

after, Defense Minister Elias Murr, allied to the president, 

convened a press conference to deny Al Akhbar’s allegations 

and warn journalists they would be arrested and questioned 

if they reported information seen as defaming the army.

Threats to the freedom of expression extend beyond the 

press, as well. Lebanese authorities arrested Zeid Hamdan, 

one of Lebanon’s best-known singers, over lyrics in one of his 

songs urging President Michel Suleiman, former head of the 

army, to “go home.” Under the constitution, it is a crime to 

insult the president or military—punishable by a sentence of 

years in prison. Authorities cited the same law to arrest four 

people for criticizing Suleiman on Facebook, as well. In both 

cases, the defendants were released without charge.

Yet despite these collisions between free speech and  

the authorities, no journalists were imprisoned over their 

reporting, as far the panelists know. And despite soaring 

tensions over Syria, there was no return to the dark days  

of 2005 when a string of Lebanese journalists and other  

public figures vocal in their criticism of Syria were 

assassinated with impunity.

However, on January 25, when Najib Mikati was appointed 

prime minister following the toppling of Saad Hariri’s 

government, several news outlets deemed sympathetic to the 

Hezbollah-led March 8 coalition suffered attacks, including 

an Al Jazeera van that was set alight in Hariri’s stronghold of 

Tripoli. In another incident, a journalist from Future suffered 

broken ribs in a beating by supporters of the Syrian regime 

while covering a protest outside the Syrian embassy in Beirut. 

Panelists noted the Lebanese security personnel on the scene 

did nothing to stop the assault.

Samir Kassir Eyes foundation, a local media watchdog, recorded 

50 cases of legal action against journalists in 2010, mainly for 

cases of libel and slander, but according to panelist Mohammed 

Najem, co-founder of Beirut’s Social Media Exchange, most cases 

are settled out of court with cash payments.

Even cases that make it to court almost always end in 

settlement with a fine or simply fizzle out. For example, New 

TV’s Corruption show continued to rile politicians and those 

in the public sector, with program director Mariam Bassam 

ordered to pay financial compensation of $4,000. A similar 

fine was issued in a libel case against Al Bayrak.

There remains no freedom of information law in Lebanon, 

despite the efforts of the National Network for the Right of 

Access to Information, a grouping of professional syndicates, 

politicians and civil society representatives. Like so many laws 

vital to the progress of Lebanon, the draft law presented to 

parliament by the group has yet to be passed. Still, overall 

panelists praised Lebanon’s access to information, scoring it 

inside the sustainable bracket on the MSI scale.

Samir Kassir Eyes foundation, a local 
media watchdog, recorded 50 cases of 
legal action against journalists in 2010, 
mainly for cases of libel and slander, 
but according to panelist Mohammed 
Najem, co-founder of Beirut’s Social Media 
Exchange, most cases are settled out of 
court with cash payments.



5

Lebanon’s small size and tight knit communities, according to 

Alawiya, mean that accessing information, particularly from 

those allied to the media in question, is relatively easy. “Lots 

of documents are smuggled to journalists from people in the 

security forces or from politicians with a particular interest. 

You can cross Lebanon in four hours; people know each other 

by name.”

As noted in last year’s MSI, the government generally does 

not restrict the media’s access to international or domestic 

news or news sources. Sami Hamad, of the Lebanese Media 

Information Services Office (Misof) news agency, noted that 

despite existing in a state of war with Israel almost all Israeli 

websites are available for Lebanese journalists to read. “The 

problem comes with the banning of some media stations 

from broadcasting in certain areas,” said Hamad. “Al Manar 

is not broadcast in the North, while Future TV is not shown in 

the [Hezbollah-controlled] southern suburbs. This deprives the 

public from hearing different points of view.”

As for entry into the profession, access to journalism remains 

open to all, although political and sectarian interests often 

shape the hiring of journalists. As some panelists noted, a 

little wasta, or political influence with the right contacts, 

certainly helps—but also leads to unqualified people working 

as journalists while those with degrees struggle to find work.

Objective 2: Professional Journalism

Lebanon Objective Score: 2.04

Objective 2, measuring professional standards, scored just 

inside the near sustainability bracket with a combined score 

for 2010/2011 that is slightly less than the 2009 average.

Six years into a political and sectarian split that pits the Shia 

Hezbollah-led coalition, backed by Iran and Syria, against the 

Sunni Future-led opposition, backed by Saudi Arabia and the 

West—with Christians divided between them—the uprising 

and crackdown in neighboring Syria crystallized ever sharper 

differences between the two sides, with profoundly negative 

consequences for journalism standards.

Long accustomed to the deployment of politically owned 

media to attack political rivals, panelists noted that the 

situation has declined to such a degree that now neither side 

would even broadcast a speech by a rival political leader. 

“Future TV now completely ignores Nasrallah’s speeches,” 

said Aysha, referring to the leader of Hezbollah. “Instead of 

broadcasting the speech, they host someone to attack what 

he said in it.”

Outgoing Information Minister Tarek Mitri officially 

acknowledged the decline of professional standards 

of journalism in April 2011. Criticizing the “redundant 

language” used in some media broadcasts, the minister 

attributed the decaying “morals and ethics” of the media 

to the poor access to information, and commented, “This is 

something new in Lebanese history.”

The media’s selective use of diplomatic cables, made public 

by Wikileaks in 2010, sharply illustrated this trend. Those 

media owned or allied to Hariri’s Future Movement, such 

as his Future TV and Future, made much of comments by 

Hezbollah’s Christian ally Michel Aoun that Hezbollah should 

be stripped of its weapons.

Likewise, pro-Hezbollah Al Akhbar, which claimed to be a 

partner to Wikileaks, ran a series of articles exposing what 

it claimed was Saad Hariri’s complicity in falsifying evidence 

LEBANON OBJECTIVE 1–OBJECTIVE 5

The media’s selective use of diplomatic 
cables, made public by Wikileaks in 
2010, sharply illustrated this trend. 
Those media owned or allied to Hariri’s 
Future Movement, such as his Future TV 
and Future, made much of comments 
by Hezbollah’s Christian ally Michel 
Aoun that Hezbollah should be stripped 
of its weapons.

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/20116

against Hezbollah members eventually indicted over the 

murder of his father.

Journalists in both broadcast and print continue to face 

obstacles to achieving professional standards, which 

most panelists agreed many fail to overcome. Aysha said 

journalistic bias is built into a system in which media are 

owned by politicians: “Journalists are forced to walk in the 

direction of the general policy of the media they work for, 

which in turn marches to the will of the political donors.”

Indeed, the political affiliations of Lebanon’s major television 

stations are so well known they have even made it into 

the acronyms. The National Broadcasting Network (NBN), 

for example, is known locally as Nabih Berry News, being 

majority owned by the Shia Speaker of Parliament Nabih 

Berry—whose Amal party is a core Hezbollah ally.

Al Manar is financed by Hezbollah and its content is overtly 

propagandist, with regular segments glorifying the militant 

group’s successful struggle to free South Lebanon from Israeli 

occupation and its resilience in the July War of 2006. In 2011, 

the station dropped any pretense toward objective reporting 

of the killing of protesters in Syria by its allies in the Assad 

regime, repeating the regime’s mantra that the Syrian 

uprising was driven by Salafists, or Sunni fundamentalists.

The crisis in Syria posed a profound challenge to Lebanese 

journalistic standards of objectivity and professional 

reporting, which, by and large, panelists found their 

colleagues had failed. Despite close ties of geography, 

history, and culture, reporting by Lebanese journalists of the 

momentous events taking place in Syria was notable for its 

absence of hard hitting investigations or breaking news.

“None of the Lebanese media did anything special on 

Syria. They talked about Syria like they talk about Iraq or 

Afghanistan [as somewhere far away],” said Rita Sayah, a 

senior researcher for Lebanese American University. “Syria 

is a difficult subject for Lebanese journalists, because some 

Lebanese are really supporting the Syrian regime and others 

totally oppose it. I think because there are always fears about 

stability in Lebanon, journalists do not feel encouraged to 

work on Syria.”

Sami Hamad, of the Misof news agency, picked out New 

TV as one channel that appears to enjoy a wider margin of 

freedom than most. “There are some margins of freedom 

for reporters, in spite of the political money that is being 

channeled into media,” he said. “NTV has long criticized Syria 

despite its commitment to the resistance line that is allied 

with Syria.”

Several panelists noted that the effect of political money on 

media coverage is not limited to domestic powerbrokers. 

When Qatar publicly denounced the Assad crackdown in 

Syria and withdrew its funding from the generally pro-Syrian 

Al Akhbar, the newspaper promptly began to run pieces 

criticizing the Gulf kingdom, previously a subject off limits to 

its journalists.

Those who stood against the political direction of Al Akhbar, 

a paper often praised for its investigative domestic reporting, 

found themselves literally out on a limb. Khaled Saghiyeh, 

deputy editor of Al Akhbar, resigned in September in protest 

over the paper’s bias towards supporting the Syrian regime.

“In Lebanon, you have small dictatorships all around,” said 

Social Media Exchange’s Mohammed Najem, relating a story 

of how Al Akhbar editor-in-chief Ibrahim Amin had written 

with a mildly critically tone about the Amal party and 

Hezbollah, the paper’s chief backers. “Nasrallah then said in a 

speech that Al Akhbar is independent, and does not represent 

[Hezbollah]. But you can’t be outside the flock. Amin’s a Shia, 

and they would kill his business in the end by not giving him 

funding for the newspaper.”

As well as the political direction of their paymasters, panelists 

said the professionalism of Lebanese journalists also suffers 

from a lack of basic standards in reporting. “Journalists in 

general don’t know their duties or their rights,” said Sarah el 

Shal, of pro-March 14 Future. The political context produces 

basic failures and prevents journalists from living up to 

internationally recognized standards of reporting, according 

to Young.

Several panelists noted overt editorializing in evening news 

broadcasts. “The news starts at 8 pm, but they start with 

analysis, not news. It’s like they tell you, ‘Just open your 

mouth and swallow,’” said Najem. Young estimated “sixty 

to seventy percent of news broadcast is statements from the 

news reader and analysts.”

In addition, “Sourcing is a traditional problem in Lebanese 

journalism. The idea of a reporter getting two or three 

corroborating sources is largely absent. I wish things were 

getting better, but because the media is partisan it does not 

encourage young journalists to be fair,” Young said.

“None of the Lebanese media did 
anything special on Syria. They talked 
about Syria like they talk about Iraq or 
Afghanistan [as somewhere far away],” 
said Rita Sayah, a senior researcher for 
Lebanese American University.



7

Indeed, journalists attempting to present both sides of the 

story can often find their work edited to a point of censorship 

by their bosses. “Many journalists get embarrassed after their 

whole article gets re-edited and they lose good contacts 

because of this,” said Aysha.

Both overt censorship and self-censorship come into play in 

Lebanon. With some of the most liberal media laws in the 

region, Lebanese authorities often face sharp criticism over 

the arbitrary and legally dubious censorship system applied by 

the state’s General Security branch, which campaigners say is 

not based on any legal text.

High profile censorship cases in 2010 and 2011 included the 

banning of Green Days, a film about the uprising in Iran over 

the disputed re-election of President Mahmoud Ahmadinejad, 

which was due to have been screened at a local film festival 

but which was pulled, most presumed, on the orders of 

Hezbollah, which is armed and financed by Iran.

A longstanding security agreement with Syria also draws 

red lines for films that can be shown in Lebanon. The 

producers of Huvelin Street, filmed in 2009 and telling the 

story of students rising up in 2005 against the presence of 

Syrian forces in Lebanon, said General Security demanded 

the removal of a whole scene showing students burning the 

Syrian flag.

Activists blamed social conservatism for the banning of 

Danielle Arbid’s latest film, Beirut Hotel, which General 

Security’s censorship committee argued “would endanger 

Lebanon’s security” over its portrayal of life in the wake of 

Hariri’s assassination. Activists suggest the explicit sex scene 

between a Lebanese woman and a foreign man may have 

been a leading cause for the film’s banning from screening. 

General Security also banned the latest album by U.S. pop 

artist Lady Gaga, at least initially, after pressure from a 

Catholic group.

Even if a journalist clears hurdles of censorship and political 

influence on reporting, low pay and the ever-increasing 

cost of living, in Beirut particularly, make Lebanon’s 

well-established system of political bribes too tempting 

for many journalists to resist. Panelists said journalists four 

years into their careers might earn between $600 to $1,200 

per month, barely enough to cover rent in a modern, two 

bedroom flat in central Beirut. With budgets dedicated to 

bribing, or “gifting” journalists as it is known locally, panelists 

said it is well known which politicians make a habit of paying 

cash sums to journalists before they leave their office, with 

sums ranging from $200 to $1,000. As a result, few journalists 

stay with news outlets. “Most journalism graduates end up 

working in Arab entertainment television stations. Due to low 

salaries, most journalists are waiting for their chance to travel 

abroad and I am one of them,” said Alawiya.

However, panelists maintained that entertainment 

programs by no means eclipse news programming. Indeed, 

some panelists find entertainment shows to be rife with 

political messaging. But LBC’s decision to focus mainly on 

entertainment and curtail news programs was perhaps 

indicative of a slowdown in demand for political talk shows, 

which mushroomed in the wake of the Syrian military 

withdrawal in 2005, when red lines long imposed by the 

Assad regime vanished overnight and everyone with an 

opinion took to the airwaves to share it loudly.

By 2011 a newly launched political talk show on MTV, ironically 

entitled Objectivity, produced a YouTube sensation and an icon 

for Lebanese fatigue with their political conversation. Future 

Movement’s Mustafa Aloush squared off in debate against 

the SSNP’s staunchly pro-Assad Fayez Shukr, with the two men 

escalating their curses on each other, before Shukr threw his 

glass of water across the table, picked up his chair and had to 

be restrained from beating his debate opponent.

As noted in last year’s MSI, Lebanese media leads regionally 

in the use of up-to-date technical facilities for producing and 

distributing news.

Objective 3: Plurality of News

Lebanon Objective Score: 2.41

As in previous MSI studies, panelists rated the indicator 

measuring plurality of news highest, noting Lebanese 

enjoy multiple news sources that are generally accessible 

and affordable—leaving the score solidly within the near 

sustainability range of the MSI. However, panelists agreed 

that although the media presents many different points 

LEBANON OBJECTIVE 1–OBJECTIVE 5

However, the Telecoms Ministry and the 
semi-independent telecoms company 
Ogero did attempt to block Skype calls 
for a month in June 2010, fearing a 
loss of profits as users went online to 
make previously expensive international 
calls. The ban was quickly lifted when 
they faced mounting pressure from civil 
society and the media.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/20118

of view, few, if any, individual media outlets could be 

considered objective.

As the political situation in neighboring Syria intensifies, so 

the political divide in Lebanon widens between the Syrian 

and Iranian-allied March 8 bloc and the generally pro-West, 

Saudi-backed March 14 bloc. While newspapers remain cheap 

($0.33 to $1.33), and widely available throughout the country, 

their political ideology broadly falls into one of the two 

opposing blocs.

Of the eleven leading papers, Al Anwar, Al Bayrak, Al Hayat, 

Al Liwaa, Mustaqbal, An Nahar, and As Shark are considered 

pro-March 14. Al Akhbar, Ad Diyyar, and As Safir broadly 

support the March 8 coalition, while daily Al Balad and 

weekly Al Kalimat are considered less partisan.

Two French-language dailies, L’Orient du Jour and Action,  

are published in Lebanon as well as one English-language 

paper, The Daily Star, and two Armenian-language dailies, 

Aztag and Ararat. In 2010, Al Balad also began publishing  

a French edition.

Overall, there are 110 publications licensed to report on 

political news. The Lebanese also have ready access to 

broadcast news, as the law mandates that private radio 

and television channels cover all of Lebanon. This includes 

16 national radio stations broadcasting in Arabic, English, 

French, and Armenian, and 11 regional radio stations, as well 

as one state-owned radio station, Radio Lebanon.

The country has one state television channel and seven 

privately owned channels. Much more so than newspapers, 

television channels are owned by politicians and tend to serve 

their political agenda in a more direct way.

Sunni March 14 leader Saad Hariri owns Future TV, while Shia 

Hezbollah, which leads the March 8 bloc, pays for its most 

direct rival, Al Manar. Also supporting March 8 is Orange 

TV, owned by Free Patriotic Movement Christian leader 

Michel Aoun and family, and NBN, owned by Shia Parliament 

Speaker Nabih Berri.

LBC, founded by the Christian Lebanese Forces during the 

Civil War, now focuses on entertainment but is generally 

allied to the March 14 movement, as is MTV (owned by 

Gabriel Murr, brother of the former Defense Minister Elias 

Murr). The station reopened in 2009 after spending seven 

years shuttered over charges of campaigning for Gabriel 

Murr’s election. New TV is generally seen as non-allied, but 

tilts towards the March 8 bloc.

Hundreds of Arabic and international satellite broadcasters 

are widely available via pirate subscriptions for around $20 

per month. Internet is also available throughout the country, 

although broadband does not yet reach more remote areas, 

and prices remained prohibitively high until summer 2011. 

The state makes little effort to censor websites, even those 

originating in Israel, with whom Lebanon is still technically 

at war.

However, the Telecoms Ministry and the semi-independent 

telecoms company Ogero did attempt to block Skype calls for 

a month in June 2010, fearing a loss of profits as users went 

online to make previously expensive international calls. The 

ban was quickly lifted when they faced mounting pressure 

from civil society and the media.

While most political and sectarian views are available, many 

consumers choose to get their news from within the confines 

of their own political and sectarian media. “The Shias mostly 

watch Al Manar or NBN, while the Sunnis watch Future TV,” 

said Al Balad’s Ali Dahe.

Most panelists agreed that state media in 
Lebanon in general is non-partisan, but 
does not draw large audiences. “State 
media does not reflect any political line 
and is very weak,” said Yacoub Alawiya 
of Amal Movement’s NBN channel.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable, objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



9

The rise of professional political blogs, such as Qifa Nabki 

or Beirut Spring, has given Lebanese a welcome alternative 

source of political news and analysis, while Mohammed 

Najem of Beirut’s Social Media Exchange said social media is 

beginning to widen the conversation over Lebanon’s future. 

“Social media is giving a medium for anyone to say anything, 

and people are starting to use it more and more. It still needs 

some time to get in shape and get more into the ecosystem,” 

he said.

Both Saad Hariri, the former prime minister, and Najib Mikati, 

the man who replaced him, now use Twitter to engage with 

supporters and answer questions, but compared with the 

pivotal role played by social media in the transformative 

uprisings that took place in Tunisia, Egypt, and Syria, 

Lebanon’s social media community struggled to convert 

online presence into offline activism.

Sayah concluded that while there are many news sources 

in Lebanon, they are owned by major Lebanese political or 

religious personalities, and therefore reflect their views. “A 

Lebanese citizen can rely on all of them to get news, but each 

one will offer him news based on its political view,” she said.

Most panelists agreed that state media in Lebanon in general 

is non-partisan, but does not draw large audiences. “State 

media does not reflect any political line and is very weak,” said 

Yacoub Alawiya of Amal Movement’s NBN channel. “Except 

for its coverage of Army Day.” According to Young, the state 

media tends to be used by the president. “But since everyone 

else has outlets, this tends to balance it out,” he said. However, 

panelists last year were generally critical of the situation of 

state-owned television station TeleLiban and Radio Lebanon, 

saying that they live to serve the government, and lamenting a 

bygone era in which Lebanese public broadcasting had been a 

regional pioneer in arts and culture coverage.

International news agencies such as AP, Reuters, and AFP have 

offices in Lebanon, and their material is widely circulated. 

There are several Lebanese news agencies, including An 

Nashra, Lebanon file, Now Lebanon, Misof News Agency, 

Wafa news agency (Palestinian), and two state owned 

agencies: National News Agency and Central News Agency.

While it is understood that political supporters are often 

behind media outlets, ownership is not always transparent. 

However, in September 2011, the announcement that 

left-leaning As Safir had found a new investor was welcomed 

by media watchers, less for the fact that a businessman was 

investing in a paper—itself nothing new—but for the fact 

that it was announced publicly.

The panelists also described how, in the summer of 2011, 

the editor of pro-March 8 Ad Diyar, Charles Ayoub, wrote an 

editorial openly acknowledging that his newspaper receives 

funding from political sources. Ayoub even laid out specific 

dollar amounts that he said he receives from different 

political sources, including those related to former Prime 

Minister Saad Hariri, Hezbollah and Syria.

Minority interest media is largely ignored. There is one 

Armenian-language radio station, while only Future TV 

broadcasts a one-hour news bulletin in Armenian, English, 

and French. While Kurds are free to associate and publish 

newsletters, so far no stations broadcast in Kurdish.

Objective 4: Business Management

Lebanon Objective Score: 2.05

The tribulations of running media companies as 

self-sustaining, profit-generating businesses in Lebanon was 

perhaps most symbolically illustrated in June 2010 when 

leading local daily An Nahar was forced to cancel its planned 

hosting of the 63rd World Newspaper Congress.

Set to bring around 1,500 newspaper publishers and senior 

newspaper executives to Beirut for a congress themed “In 

LEBANON OBJECTIVE 1–OBJECTIVE 5

media are well-managed ENTERPRISES,  
allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.

“The Lebanese market is very 
narrow, so the advertising industry 
is very limited. Media cannot rely on 
advertising only,” said LAU media 
expert Sayah.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/201110

search of the new business model,” organizers were forced to 

re-schedule the event for Germany after An Nahar said it could 

no longer meet the €1.6 million cost of hosting the event.

Panelists agreed the fortunes of Lebanese media remain 

largely at the whim of the political money on which their 

business models stand. To illustrate, “Future TV had to sack 

a couple of hundred employees and cancel some television 

shows,” said Aysha. “When staff asked what was going on 

they were told, ‘Saad is facing a crisis and we don’t have 

money,’” he said, referring to billionaire Saad Hariri, political 

heir to his five-time prime minister father, Rafik Hariri. After 

several months, staff at Future TV were paid, but only after 

Hariri was forced into selling his lucrative Oger Telecom to 

Saudi Telecom Company to pay off spiraling debts.

Layoffs at major papers continued in 2010 and 2011. In May 

2011, Al Akhbar laid off 20 employees, while a month later 

publisher Thaer Karam closed three of his long-running 

publications: Monday Morning, Al-Bayraq, and La Revue  

du Liban.

Other media seek new investors to help survive: As Safir 

publisher and editor-in-chief Talal Salman, heading the paper 

since its founding in 1974, said his deal to sell a 20 percent 

stake in As Safir to Jamal Daniel would mean the paper 

would no longer be “haunted with the concern of securing 

the needs of [financial] survival.”

Young shared his firsthand experience of the precarious 

economic tightrope most Lebanese media walk. In January 

2009, a court order shut down the generally pro-March 14 

English-language Daily Star, where he is the opinion editor, 

after publisher Jamil Mroue was unable to re-finance loans 

owed to a local bank. “Advertising revenue had gone down 

in the aftermath of the 2006 war and we were closed for two 

weeks,” said Young. “After a long negotiation, Hariri ended 

up buying the paper. It serves as a lesson for how hard it is to 

run an independently owned paper here.”

The injection of cash has created “a better paper,” said 

Young, whose initial fears of political intervention by the 

paper’s new owner have not, as yet, been realized. “I haven’t 

really felt intervention on my page,” said Young. “Political 

intervention in Lebanon is never black or white. These are 

houses of many mansions. I may own a newspaper, but 

it doesn’t mean I sit there. Papers are complex entities. 

Politicians may buy a favorable portrait of themselves, but 

not every story.”

Panelists pointed to the relatively small advertising market as 

a key cause of the struggling finances of most local media. 

“The Lebanese market is very narrow, so the advertising 

industry is very limited. Media cannot rely on advertising 

only,” said LAU media expert Sayah.

And what market there is has long been dominated by the 

Choueiri Group, founded by media mogul Antoine Choueiri, 

who died in March 2010, passing the baton on to his son 

Pierre. According to its website, the Choueiri Group today 

markets and manages the advertising space of 25 satellite 

and one international television stations, 15 print titles, 

10 radio stations, and web portals, along with cinema and 

billboard advertising.

Widely credited with laying the foundations for the 

Middle East’s advertising industry, at the height of his 

powers Antoine Choueiri controlled the flow of advertising 

to most of the top free-to-air television stations in the 

region, including MBC, LBC, Al Jazeera, and Dubai Media 

Incorporated. Despite the loss of its founder, media watchers 

did not expect the Choueiri Group to give much ground to 

competitors. Local business magazine Executive estimates 

the Choueiri Group controls some 70 percent of Lebanon’s 

ad-spend.

“I would say ads don’t exceed 10 percent of income for most 

media,” said Aysha. “As well as this, the centralization of 

the ad market in a cartel leaves media at the mercy of the 

advertisers. If they fight the cartel, they will be punished by 

not receiving any ads.”

Despite LBC’s economic and legal woes, described in detail 

in last year’s MSI, several panelists agreed that only LBC 

manages to generate significant revenue from advertising. 

It consistently tops the rankings as Lebanon’s most successful 

commercial media enterprise. The success has come at a cost, 

however. On November 23, the LBC Satellite Channel news 

team was sacked, according to local watchdog Samir Kassir 

Eyes, on the grounds that LBC Satellite Channel would only 

broadcast entertainment, and no longer broadcast news, 

which is expensive to make.1

Accurate circulation figures remain impossible to come by, 

as papers are loathe to share the information, and the Audit 

Bureau of Circulation long since closed down. Most media 

1 “LBC Satellite Channel News Team Dismissed,” on Samir Kassir 
Eyes Center for Media and Cultural Freedom website. http://www.
skeyesmedia.org/en/News/Lebanon/LBC-Satellite-Channel-News-Team-
Dismissed.

Accurate circulation figures remain 
impossible to come by, as papers are 
loathe to share the information, and the 
Audit Bureau of Circulation long since 
closed down.



11

experts believe the highest selling Lebanese newspaper sells 

no more than 10,000 copies on its best day, with an average 

of 7,000 to 8,000 per day.

Before the 1975-1990 Civil War, Nabil Dajani, a professor 

of media studies at the American University of Beirut, told 

the Daily Star that a single paper could easily sell 60,000 to 

70,000 copies in a day. He blamed the parochial coverage of 

Lebanese papers, which had once sold more in the Gulf than 

at home, but which now focus mostly on domestic politics.

Objective 5: Supporting Institutions

Lebanon Objective Score: 1.64

Finding any Lebanese journalist with something positive to 

say about the official supporting institutions in their country 

remains a thankless task. Scoring lowest of all objectives 

in this year’s MSI, Objective 5 continued its slide towards 

unsustainability. Panelists unanimously derided Lebanon’s 

performance in key indicators in Objective 5.

As noted in last year’s MSI, there is only one media owners’ 

association, the Press Federation, representing owners, 

publishers, and organizations in print media. There is no such 

equivalent in broadcast media.

The Journalists Union, or Press Syndicate, represents working 

journalists, but panelists largely dismissed it as the personal 

fiefdom of its long serving head, Melhem Karam, who died of 

a heart attack in May 2010 after a staggering 44 years in the 

top job. Panelists said he had closed the Union to working 

media professionals, failed to hold elections for years, and 

had done little to defend the rights of journalists.

In the wake of his death, the Syndicate’s council met to 

discuss modernizing its bylaws. At the beginning of 2011, the 

council handed the Ministry of Information a copy of its new 

laws. However, by late 2011, panelists unanimously felt no 

real changes had been implemented.

“It’s still closed to new members,” said el Shal. “The driver of 

the head of the Press Syndicate is a member, while hundreds 

of journalists are not.” 

This bizarre membership policy is not an isolated incident. 

“After the death of the Syndicate’s representative in the 

North, his son, an engineer, took his place,” said Omar 

Ibrahim, Tripoli correspondent for left-leaning As Safir 

newspaper. “In North Lebanon, there are 90 members in the 

Syndicate, but only three of them are journalists.”

NBN’s Yacoub Alawiya added that he knows of taxi drivers 

who are members of the Syndicate: “It’s monopolized by one 

family, and no one gets anything good out of it.”

Speaking in June 2011, Abdel Hadi Mahfouz, president of the 

National Audiovisual Media Council—a quasi-independent 

body working under the Information Ministry to license 

and regulate television and radio stations—acknowledged 

the need for media membership of the Syndicate, and for 

photographers and those working in television and radio 

to be granted their own unions. Currently, both groups lack 

official representation.

In addition to its failure to grant membership to journalists, 

the Press Syndicate did not defend journalists amid the 

significant number of interrogations of journalists by 

Lebanon’s security forces through 2011. Aysha criticized 

the Press Syndicate for failing to speak up on behalf of 

journalists, citing a “Catch 22” at work. “By law, journalists 

must be registered in the Syndicate. But it is closed to 

journalists, so when a journalist is arrested the Syndicate does 

LEBANON OBJECTIVE 1–OBJECTIVE 5

The Journalists Union, or Press Syndicate, 
represents working journalists, but 
panelists largely dismissed it as the 
personal fiefdom of its long serving 
head, Melhem Karam, who died of 
a heart attack in May 2010 after a 
staggering 44 years in the top job.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/201112

Several panelists echoed this assessment, reporting that the 

poor finances at most media companies led to a further 

decline in budgets for journalism training. “Budget shortfalls 

don’t allow media companies to train their journalists, so 

most of them wait for foreign organizations to come and 

train,” said Hassan Bakir, of Wafa news agency.

In April 2011, the United Nations Development Programme 

(UNDP) teamed up with France’s Canal and AFP news agency 

to offer nearly 40 journalists and editors training in an effort 

to improve media standards, linking a strong media directly 

to development.

Sayah described most local training programs as “merely 

existing,” though she said LBC, where she used to work, had 

made strides in training their staff “to broadcast objective 

news with distance between all political parties.” LBC, she 

said, recruited foreign experts for the purpose. However, 

LBC has since closed down its newsgathering unit due to 

financial problems.

Young said his paper had made attempts to train young 

journalists in-house. As noted in last year’s MSI, other 

organizations that offer training to Lebanese journalists 

include the Thomson Foundation; the International Center for 

Journalists; the Beirut-based Forum for Development, Culture, 

and Dialogue; Germany’s Friedrich Ebert Foundation; and 

workshops funded by the UNDP and BBC World Service Trust.

The politicization of channels of media distribution remains 

a complex issue in Lebanon. On the one hand, the country 

enjoys a tradition of free printing presses, which once made it 

the literary capital of the Arab world.

In the contemporary setting, however, political rivalry, 

incompetence, and greed pose a long-term threat to 

Lebanon’s media development. Chronic electricity shortages 

continued throughout 2010 and 2011, severely hampering 

many media companies and driving up costs. A $4.8 billion 

plan to upgrade capacity to give Lebanon 24/7 power by 

2014, announced by Minister Gibran Bassil in July 2010, has 

yet to make an impact.

The Telecoms Ministry, meanwhile, remained at the center of 

political and personal power struggles. Hezbollah fought hard 

to secure the ministry in the hands of its allies, accusing the 

pro-West government it twice deposed of falsifying phone 

records as part of the “American / Israeli plot,” which saw 

four of its members indicted in the assassination of former 

prime minister Rafik Hariri, largely based on records of mobile 

phone calls.

The political tug of war over Telecoms was most graphically 

illustrated in May 2011, when members of the Internal 

Security Forces (ISF) commanded by a fiercely loyal March 14 

not release a statement because he or she is not a member,” 

Aysha explained.

In place of union support, the panelists agreed, political 

parties provide legal cover to the journalists working for the 

media they own. “Most journalists seek protection from local 

politicians,” said el Shal. “When Hassan Allaiq, a journalist 

in [pro-March 8] Al Akhbar was questioned by Lebanese 

intelligence, Hezbollah protected him.” In North Lebanon, 

said Ibrahim, local politicians even paid for journalists to 

found their own press club. But when the political money 

dried up, so did the fledgling club.

Local media watchdog organizations exist, however, most 

notably the Samir Kassir Eyes foundation, established after 

the 2005 assassination of the prominent Franco-Lebanese 

historian and columnist for An Nahar. The Maharat 

Foundation is a local partner with the International Freedom 

of Expression Exchange, and comprises a team of Lebanese 

journalists who report on violations of media freedom and 

work to promote legal safeguards.

In terms of formal education for journalists, last year’s MSI 

noted that state-run Lebanese University offers a four-year 

journalism major, and Arab University recently began offering 

a major in journalism (in 2007). Additionally, the Journalism 

Training Program at the American University of Beirut 

offers a non-academic program directed at professionals 

already working in the field. The program includes training 

workshops, and successful participants are awarded a 

professional journalism certificate. The Lebanese American 

University, meanwhile, offers a degree in communications 

with a specialty in journalism, and offers journalism training 

courses. Still, panelists this year agreed with last year’s 

assessment that journalism training focuses too heavily 

on theory, rather than practical skills. “Universities offer 

journalism degrees, but most graduates lack practical work 

experience, and thus hit an obstacle when they enter the job 

market,” said Aysha. “An Nahar opened a training center but 

it was hit by the paper’s financial crisis from 2007.”

“Universities offer journalism degrees, 
but most graduates lack practical work 
experience, and thus hit an obstacle 
when they enter the job market,” said 
Aysha. “An Nahar opened a training 
center but it was hit by the paper’s 
financial crisis from 2007.”



13LEBANON OBJECTIVE 1–OBJECTIVE 5

general surrounded a Telecoms Ministry building to block 

the March 8 Telecoms Minister from having workers remove 

Chinese equipment that was, reportedly, due to be used to 

open a third mobile phone operator.

Political and ideological rivalries aside, many sanguine 

Lebanese see incidents such as the ISF stand off as ultimately 

driven by money: The privatization of the telecommunications 

sector, under the control of the Telecoms Ministry, is expected 

to generate up to $6 billion.

Concerning whether information and communication 

technology infrastructure sufficiently meets the needs of 

media and citizens, panelists noted that the arrival in summer 

2011 of the long awaited India to France broadband Internet 

cable, delayed by more than a year by disputes between 

the Telecoms Ministry and OGERO, the semi-autonomous 

company responsible for administering telecoms, finally 

brought some relief to Lebanese struggling to create a 

knowledge economy in a country rated by Speedtest.net as 

having the worst Internet in the world.

Activists from pressure groups Fast Lebanon and Flip the 

Switch, whose campaigning helped pressure politicians to 

end their turf wars, welcomed the increased capacity, which 

brought with it 3G mobile phone data services for the first 

time. “Lebanese are now able to get information on their 

mobiles and laptops very quickly and efficiently,” said Sayah. 

Mohammed Najem, co-founder of Social Media Exchange, 

was less convinced. “Can I put minus four?” he asked when 

contemplating a score for indicator 8. “It’s better, but there 

are still a lot of needs and problems with infrastructure.”

List of Panel Participants

Ali Dahe, reporter, Al Balad, Beirut

Hassan Bakir, journalist, Wafa news agency, Beirut

Mohammed Barakat, reporter, Future TV, Beirut

Omar Ibrahim, Tripoli correspondent, As Safir, Tripoli

Sami Hamad, editor, Lebanese Media Information Services 

(Misof), Beirut

Sarah el Shal, youth page editor, Future, Beirut

Wadih Haddad, assistant general manager, Voice du Liban, 

public radio, Beirut

Mohammed Najem, co-founder, Social Media Exchange, 

Beirut

Rita Sayah, senior researcher, Lebanese American University, 

Beirut

Rami Aysha, reporter, Time; freelance television producer, 

Beirut

Yacoub Alawiya, reporter, NBN TV, Beirut

Michael Young, opinion editor, Daily Star, Beirut

Moderator and Author

Hugh Macleod, journalist, The Guardian, Beirut



14 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/2011

Lebanon

With the near-absence of independent media outlets, Lebanese citizens find 

themselves forced to engage in “zapping,” or reading more than one newspaper 

in order to get comprehensive information.



15

INTRODUCTION

Lebanon objective 6

TThe relatively poor score of 1.28 for Objective 6 is not surprising, in light of the overall negative air of the MSI 

panelists’ discussion of current media performance from the perspective of media consumers. The feeling was 

reflected right at the outset, with the arrival of women’s rights activist Joumana Merhi. Prior to the official 

opening of the session, she said, “I am concerned, as I do not want to influence the other panelists. I am very 

pessimistic.” However, as panelists gathered and as the session began, Merhi became more relaxed and said, 

“Upon listening to the other views on media, I think I am more optimistic than the others!”

The panelist’s discussion of the indicators revealed a consensus: consumers perceive media to be politicized, 

biased, and mouthpieces for politicians and religious sects. With the near-absence of independent media 

outlets, Lebanese citizens find themselves forced to engage in “zapping,” or reading more than one 

newspaper in order to get comprehensive information. As for Lebanese who are affiliated with certain 

political parties, typically they limit themselves to media outlets aligned with their points of view.

The panelist discussion indicated that news coverage is not comprehensive—rather, it is limited to news 

about politicians. Unless a politician or official is connected to a story, news media do not give priority 

to the everyday concerns of Lebanese people: housing, food safety, infrastructure, public transportation, 

tuition fees, and medical bills. Furthermore, journalists do not conduct investigative reports or follow up on 

corruption cases; most news reporting ignores long-term considerations and fails to follow developments 

after the story breaks.

The panelists expressed the belief that media outlets comply with politicians’ wishes regarding stories to 

be covered, and as a result, often the media do not hold responsible people accountable. Moreover, media 

promote sectarian and racial divisions, and political forces use the provocations to spread propaganda. 

According to the panelists, media workers are now falling in line with the political views of their outlets—

few of which are truly independent. Media outlets are part of the political game, thus when they report on 

corruption, consumer protection, policymaking, or the rule of the law, their intent is not to serve the public 

interest—they are attempting to show their opposing political parties in a negative light.

Consequently, the Lebanese media sector is a reflection of the charged political situation and does not allow 

for independent voices calling for change. The result is that citizens resort to alternative and new media 

sources to publicize their causes and to follow the developments taking place in their country.

Objective 6 is a separate study from objectives 1 through 5 of the Media Sustainability Index. This objective 

is measured using a separate group of panelists (listed at the end of this section) and unique indicators 

(described at the end of this section).

Lebanon





OVERALL
SCORE:
1.28



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/201116

owned by the private sector, but this does not reflect [media] 

freedom,” said Fahmieh Sharafeddine, a sociologist.

Civil society activist Nabil Hassan had a more positive  

view. “The Lebanese media institutions have started to 

increasingly tackle the social and economic issues (Kalam 

Annas on LBC, Tehkik on MTV) and allow people to interact 

through phone calls [and] complain and discuss,” he said. 

However, he added that “those shows are still subject to  

lots of interference and cannot be considered sustainable.” 

He pointed to an instance during Mohammad Jawad 

Khalife’s tenure as Minister of Health, when authorities 

discovered counterfeit pharmaceuticals at eight major 

pharmacies. The pharmacies were closed for just for one 

day, and the media neither named these pharmacies nor 

investigated whether people were harmed as a result. 

Speculation is that the lack of reporting and the light 

punishment resulted from political pressure.

Lebanese audiences indeed value reports on topics relevant to 

them, as evidenced when the producers of the famous Kalam 

el Nas program, broadcast by the Lebanese Broadcasting 

Corporation (LBC), sought to gain back its audience by 

covering food safety issues. 

When the media do cover major issues—such as the constant 

electricity cuts that have remained a problem for years—the 

coverage does not include any deep analysis or historical 

background with scientific justification. Rather, it exposes 

the relevant minister and his/her political affiliation in order 

to direct a campaign either against or in support of him/

her. Citizens have never learned why the country does not 

have reliable electricity despite the large amounts of money 

earmarked for this purpose.

The media have shown the same disinterest in the issue of 

wages. This topic was the center of much debate in 2011, yet 

the media did not cover significantly labor’s interests or how 

the high cost of living affects purchasing power. The only 

debates in media outlets focused on the minister of labor 

and devolved into political polemics. Highlighting this lack of 

depth in reporting, American University of Beirut professor 

Jad Melki said, “The coverage of news does not introduce 

experts for the purpose of instructing people.” Hassan 

agreed and said, “The media outlets tend to host politicians 

from opposing sides, rather than hosting experts versus 

politicians, leaving minimal impact on policy development 

and accountability.” Thus, the media have become tools in 

the hands of politicians instead of serving as tools to hold 

politicians accountable, Hassan commented. Such an approach 

has convinced most citizens that the media are not willing or 

able to serve as conduit between the public and government 

to promote accountability and reform.

Objective 6: Serving Public Needs

Lebanon Objective Score: 1.28

Media in Lebanon enjoy a margin of freedom, but the same 

space that allows for inclusive discussions also serves media 

outlets’ political agendas most of the time. But because of the 

media’s relative freedom, indicator 1 was the highest scoring 

of the seven indicators, exceeding the overall objective score 

by slightly more than half a point.

According to Roy Jreijiri, a media professor at Université 

Saint-Esprit De Kaslik, “Some debatable issues that are 

important to citizens—such as social or educational issues, or 

problems related to fundamental concerns of some segments 

of the community, like the disabled or the foreign workers—

are not initiated by media.”

At the expense of all these topics, the media cover the same 

political debate they have for years. The discourse revolves 

around two factions: the March 8 alliance, backed by Syria; 

and the March 14 pro-western alliance, supported by Saudi 

Arabia. Their discussions are initiated to serve the same 

political agendas as media institution owners, who manage 

the content of news reports. Journalists working in these 

outlets must show the same affiliation, and therefore exhibit 

a lack of independent thinking and objectivity. “It is true that 

the media in Lebanon, except the official institutions, are 

The Media Serve Citizens by Providing Useful  
and Relevant News and Information  

and Facilitating Public Debate

>	 The media promote and facilitate inclusive discussions about 
local, national, and international issues (social, political, 
economic, etc.) that are important to citizens.

>	 Reporting and discussion in the media support democratic 
policymaking, government transparency, equitable regulatory 
enforcement, and consumer protection.

>	 News and information provided by the media is relevant to, and 
informs, the choices and decisions (social, political, economic, 
etc.) made by citizens.

>	 Citizens trust that news and information reported by the media 
accurately reflects reality.

>	 It is possible for citizens to recognize partisan, editorial, or 
advertorial content as such.

>	 Editorial and partisan media content is a constructive part of 
national dialogue; media refrain from including “hate speech” 
content.

>	 The media expose citizens to multiple viewpoints and experiences 
of citizens from various social, political, regional, gender, ethnic, 
religious, confessional, etc., groups.



17Lebanon objective 6

Even when information is available, the media do not go 

beyond basic news. An Nahar newspaper wrote stories on 

school buildings on the verge of collapse, but no other media 

outlet picked up this story or promoted debate about it until 

the Fassouh building in Achrafieh collapsed and caused about 

50 deaths. Even then, the coverage focused on the politicians 

who visited the building. Citizens did not see any follow-up 

stories regarding the victims or the displaced families. 

Jreijiri gave another example of selective media coverage: 

during Minister of Interior Ziad Baroud’s tenure, the media 

heavily featured discussions of traffic laws, but the issue was 

seemingly forgotten when he left office.

However, the panelists noticed some evident progress with 

the emergence of social media, where Lebanese discuss 

social and economic topics freely. This pushes the traditional 

media to get in line with electronic media platforms, and 

in some cases, to tackle the same issues debated. Nahla el 

Munir, a media officer with Safadi Cultural Center in Tripoli, 

commented that the new players in the public debate have 

“started to impose themselves on the media, since social 

media and civil society organizations started to initiate 

debates seriously.” Munir el Khatib, an activist, also agreed 

that social media are helping traditional media. “Journalists 

can now find justifications for their stories based on what is 

happening on social media platforms,” he said.

According to the panelists, media are not being reformist or 

supporting discussions leading to reform; they only wait to 

see what politicians say in order to identify their reporting 

angle. Merhi gave the example of the media’s coverage of 

Lebanon’s electoral approach to voting. “The media did not 

clarify for citizens the methods of the proportional electoral 

system, because politicians were against it.” As a result, 

citizens were convinced that the proportional system is very 

complicated and almost irrelevant to them. All the corruption 

scandals, violations highlighting traffic issues, poor food 

safety standards, or problems with prisons also are discussed 

from a political perspective and lack specific data. These 

stories are never followed by judicial investigation, according 

to Rodolphe Haddad, an architect.

The media do not serve as a public voice on policymaking 

and legislative processes. Rather, each outlet has its own 

reporter in parliament who covers only committee meetings 

and the quarrels within the committees. These journalists do 

not have the necessary skills to identify laws and regulations 

or provide analysis in their coverage, even if their outlets 

were interested in such reporting. Parliamentary committee 

members participate actively in meetings only when politically 

debatable issues are on the table, and do not show up 

otherwise—and reporters take that lead, disregarding the 

issues that politicians do. El Munir said, “This situation does 

not help citizens to form a critical opinion regarding political 

choices and participation, especially with this vertical division 

we are living.”

Sharafeddine said that Lebanese media do not meet their 

social responsibility. Often citizens are not aware of their 

legal rights and cannot turn to the media as a resource. For 

example, some news stories and media programs report 

medical mistakes without informing people what to do 

if they are victims of such a mistake and what kind of 

documentation they should prepare to file a lawsuit. “The 

main problem in media is that media workers are either not 

aware of the laws and policies, or they ignore them,” Eddine 

said. “Journalists do not provide such information.”

Some politicians and decision makers use the media to protest 

problems related to their administrations, as if they were 

ordinary citizens. One example is the minister of health, who 

complained more than once about the complicity between 

doctors and the drug companies, yet did not use his authority 

as a minister to address the issue. The media, in turn, do 

not point out these hypocrisies and do not hold officials 

accountable in their duties to protect the public.

Even with the abundance of media in circulation, the news 

related to political issues does not have great influence 

on citizens’ opinions, panelists said. Most Lebanese are set 

in their political stances already. The political information 

presented also is not in-depth and it lacks research, analysis, 

and background, Melki said. “If I miss the news for 10 days, I 

won’t be able to read a newspaper [to catch up], as it will not 

be linked to any of the background,” he said.

In regard to the balance of news reporting with other 

subjects, El Munir said, “The majority of the programs 

in prime time are political or entertainment programs.” 

American University of Beirut student Dalia al Mukdad 

agreed that the priority in media coverage is political issues, 

and the media allocate time to other topics such as health 

and education only when there is stability on political and 

security levels.

Current topics such as alternative energy, organic agriculture, 

and the high costs of hospitalization are not tackled 

deeply in the media. However, media can be influential in 

non-political issues when they choose to cover them. Fahed 

Akroush, a university student, gave an example: “When 

media informed us of the disadvantages of paraffin, we 

all started asking before buying a medicine whether it 

contains paraffin or not.” In another example, the Kalam 

el Nas program once broadcasted from the Burj Hammoud 

dump and had a strong influence on public discourse, as 

it addressed the public’s concerns. However, Nasr said that 

the program was overly slanted. “The problem is that the 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/201118

newscasts and devotes the bulk of its time to events in Syria, 

definitively describing them as a “revolution” and explicitly 

characterizing the Assad regime as murderous.

Another element of bias seamlessly added into the news is the 

lead-in segments that aim to introduce the political agenda 

of the outlet and orient public opinion in the same direction. 

The segments have become a common feature of television 

news programs, and can exceed four minutes in some cases. 

These segments, along with loud newspaper headlines, make 

it difficult for consumers to differentiate between news and 

opinion unless they refer to other news sources.

Additionally, Haddad commented, “We should not ignore 

the suspicious relationships that media executives have 

with intelligence agencies, which are able to pass along 

information that serves them.”

Panelists said that most newsrooms have become experts  

at disguising advertising as hard news. Jreijiri stressed, 

“Media are carrying out undercover marketing by hiding 

advertising material within news content. However, they are 

not held accountable.”

Moreover, there is no transparency in media institutions 

regarding funding sources. “The funding of media outlets 

is still a mystery,” said el Khatib. “Only during elections do 

some media outlets declare that some of their programs are 

paid.” Dalia Mukdad said that despite the formal lack of 

transparency, most audience members are aware of where 

funding originates. “They trust [these sources] because they 

align with their political beliefs,” he said.

Citizens can assess how bad a particular situation is according 

to either the calls for peace or the incitements to action 

through news broadcasts and newspaper headlines. Media 

play a role in mobilizing people whenever politicians require, 

and when politicians call for calm, they start with the media 

before they engage in national dialogue. “Even when media 

are promoting peace, they are doing so because a political 

decision has been made to stop incitement,” said al Mukdad.

Many media outlets serve as platforms for mutual accusations, 

trading messages of provocation and urging mistrust of 

opponents of their political agenda. Media outlets affiliated 

with the March 8 movement, for example, accuse those 

parties seeking disarmament of Hezbollah to be serving 

American and Israeli agendas; and in turn, media outlets 

affiliated with the March 14 movement accuse the other 

side of serving Iran. In both cases, these media rely on all 

the sectarian goading and other sources of mistrust they can 

muster to attract people to their cause.

In addition to the political agendas of the media, another 

form of hate speech has arisen since the assassination of 

citizens were directed towards solutions provided by the 

program that are not necessarily the best,” he said. “Would 

the citizens have agreed to such high costs if they were not 

influenced by the program?”

In their discussion of the indicator assessing citizen trust of 

the veracity of news media, panelists agreed that media in 

Lebanon cannot be considered entirely trustworthy. They 

pointed specifically to the political positioning and affiliation 

of each media outlet as the underlying reason. Citizens 

belonging to a certain political party or sect follow news 

from media outlets of the same affiliation, without taking 

into consideration the objectivity or neutrality of the news 

reported. “Each TV station reflects completely its supporters’ 

political choice and what they would like to hear,” Hassan 

said. Hachem Adnan, an activist and theater worker, 

expressed concern over the growing disregard for truth. 

“This situation is causing an alteration to the public opinion, 

and the most serious problem is that the politically affiliated 

citizen accepts the information even when he knows that it is 

false news.”

On the other hand, citizens who are not affiliated with one 

political side must collect information from different sources 

in order to piece together an approximation of the true story, 

especially when the matter is related to controversial issues 

such as the United Nations’ Special Tribunal for Lebanon, the 

Syrian revolution, etc. This process has become easier with 

the emergence of online news and social media platforms, 

according to several panelists. “Whenever I need information, 

I refer to the social media platforms as a first source,” El 

Munir commented. Nasr agreed that the Internet is filling a 

needed role. “The information provided by news websites 

is more accurate than the traditional media; at least we can 

identify some independent websites we can rely on,” he said.

On the indicator assessing clear separation of news and 

editorial content, Sharafeddine’s comment set the tone for 

the discussion: “I give zero to score this indicator, as the 

combination of opinion and hard news is deliberate in our 

intentionally biased media.” Indeed, this indicator scored the 

lowest of the seven, although it remained within a half a 

point of the overall objective average.

Most citizens are aware of the political affiliations of media 

outlets; however, these outlets commingle the news with 

opinions and analysis in a decidedly non-transparent manner. 

Nasr said, “We should look at how the incidents in Syria 

are reported in both Future TV and Manar TV, and how 

opinion is disguised by each media to be presented as hard 

news.” Nasr was referring to how Manar TV favorably covers 

pro-Assad demonstrations while depicting those who have 

risen against the Baathist government as terrorists killing 

Syrian soldiers and civilians. Future TV typically leads its 



19Lebanon objective 6

Prime Minister Rafik Hariri in 2005. Frequently, media use 

stereotypes to demonize foreign workers or refugees from 

nearby conflicts in Palestinian lands or Iraq, with no backlash 

in public opinion. “Despite the mounting speeches that incite 

violence, such as the reports on foreigners in Burj Hammoud 

broadcast on MTV, the Sahel Alma rape, the Palestinian 

refugees, and homosexuals, civil society is still not showing 

any reaction to stop this provocative speech,” Jreijiri said.

Panelists expressed the belief that many media outlets 

select the news they want to cover according to how much 

they can fuel sectarianism and conflicts, and at the expense 

of other stories. “They even deliberately bring together 

opposing guests and provoke incitant discussions,” Adnan 

said. “Some guests are made especially for such roles, like 

Wiam Wahhab [head of the Arab Tawhid party], who has 

such a negative reputation, [yet] citizens trust what he says 

when he is threatening.”

Panelists observed that positive stories of sectarian harmony 

exist, but Lebanese media will forego them in favor of 

inflammatory reporting. El Munir said, “Whenever clashes 

start between Tebbane and Jabal Mohsen in Tripoli, media 

coverage is always available. But this is not the case if a 

cultural event were showing the solidarity between people 

in Tripoli, like the ‘Live Christmas’ festival that was not 

highlighted by the media.”

Panelists were skeptical about the media’s representation 

of multiple social backgrounds. Even when media include 

guests with different points of view, it is more of a ruse to 

tout objectivity, not a real commitment to pluralism, panelists 

said. Thus, any debate is stuck within the limits of political 

divide; only the two poles can deliver their messages, while 

civil society and minority groups, such as homosexuals and 

foreign workers, stay marginalized and cannot raise their 

voices. Melki commented, “The groups that are not politically 

backed up are not heard or highlighted in the media.” Jreijiri 

added, “Large groups are not represented in the media scene, 

even though they are not considered minorities.” He gave the 

example of the wage issue and said, “The media focused on 

negotiators, disregarding the workers themselves; we did not 

see any portrait on the daily life of a farmer and his expenses, 

for example.”

Moreover, even on talk shows that invite guests with 

different viewpoints, the political angle of the show host 

prevails. El Munir said that such false pretenses were the 

reason “why a guest from the Future movement left a 

program on Manar TV that hosted a guest [Ghaleb Kandil] 

who is affiliated with March 8.” 

The panelists agreed that national media coverage excludes 

community issues and does not pick up stories from local 

media. According to El Munir, “There are exceptions in a 

limited number of programs such as Maraya el Chimal on 

Tele Liban, Akhbar al Manatek on NBN, in addition to some 

newspapers, but the approach is still not attractive.” He gave 

an example of the disparity: “Buildings collapse on a daily 

basis in Tebbane, and this is not reported. If media covered 

events in the regions, it would be the result of personal 

efforts and relations of the [event] organizer with the press.” 

Akroush added that journalists have little choice in whether 

they can represent their communities. “The reporters in the 

regions cannot impose certain news; only the editorial boards 

have the choice of selecting and editing information,” he said.

Adnan observed that beyond the preferences of editors, the 

lack of cultural and specialized programs is exacerbated by 

most media professionals’ poor understanding of such topics. 

“When I am interviewed about my theater work, I feel that 

my host doesn’t know anything related to theater, and this 

annoys me,” he said.

List of Panel Participants

Jad Melki, media professor, American University of Beirut, 

Beirut

Roy Jreijiri, media professor, Université Saint-Esprit De Kaslik, 

Jounieh

Dalia al Mukdad, university student, Beirut Arab University, Jbeil

Fahed Akroush, university student, Lebanese University, Bekaa

Joumana Merhi, activist, Mar Elias

Hachem Adnan, activist and theater worker, Beirut

Nahla el Munir, activist, Safadi Cultural Center, Tripoli

Fahmieh Sharafeddine, sociologist, Hazmieh

Roger Nasr, documentary producer, Barti, Saida

Nabil Hassan, activist, Shouf

Rodolphe Haddad, architect, Baskinta

Munir el Khatib, activist, Chemlan

Moderator and Author

Layal Bahnam, program officer, Maharat Foundation, Beirut

The Lebanon “Objective 6” study was coordinated by, and 

conducted in partnership with, Maharat Foundation, Beirut. 

The panel discussion convened on January 26, 2012.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/201120

However, media can be influential in non-political issues when they choose 

to cover them. Fahed Akroush, a university student, gave an example: “When 

media informed us of the disadvantages of paraffin, we all started asking 

before buying a medicine whether it contains paraffin or not.”



21

METHODOLOGY

methodology

TTo complete both studies, IREX used closely related, albeit slightly different methodologies. The 

Methodology for Objective 1 through 5 are explained in detail, followed by a summary of modifications 

made for the Objective 6 study.

Methodology for Objectives 1 through 5

IREX prepared the MSI in cooperation with USAID as a tool to assess the development of media systems 

over time and across countries. IREX staff, USAID, and other media-development professionals contributed 

to the development of this assessment tool.

The MSI assesses five “objectives” in shaping a successful media system:

1. Legal and social norms protect and promote free speech and access to public information.

2. Journalism meets professional standards of quality.

3. Multiple news sources provide citizens with reliable, objective news.

4. Media are well-managed enterprises, allowing editorial independence.

5. Supporting institutions function in the professional interests of independent media.

These objectives were judged to be the most important aspects of a sustainable and professional 

independent media system, and serve as the criteria against which countries are rated. A score is attained 

for each objective by rating between seven and nine indicators, which determine how well a country meets 

that objective. The objectives, indicators, and scoring system are presented below.

Scoring: A Local Perspective

The primary source of information is a panel of local experts that IREX assembles in each country to serve 

as panelists. These experts are drawn from the country’s media outlets, NGOs, professional associations, 

and academic institutions. Panelists may be editors, reporters, media managers or owners, advertising 

and marketing specialists, lawyers, professors or teachers, or human rights observers. Additionally, panels 

comprise the various types of media represented in a country. The panels also include representatives from 

the capital city and other geographic regions, and they reflect gender, ethnic, and religious diversity as 

appropriate. For consistency from year to year, at least half of the previous year’s participants are included 

on the following year’s panel. IREX identifies and works with a local or regional organization or individual 

to oversee the process.

methodology













MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/201122

The scoring is completed in two parts. First, panel participants 

are provided with a questionnaire and explanations of the 

indicators and scoring system. Descriptions of each indicator 

clarify their meanings and help organize the panelist’s 

thoughts. For example, the questionnaire asks the panelist 

to consider not only the letter of the legal framework, but its 

practical implementation, too. A country without a formal free-

dom-of-information law that enjoys customary government 

openness may well outperform a country that has a strong 

law on the books that is frequently ignored. Furthermore, 

the questionnaire does not single out any one type of media 

as more important than another; rather it directs the panelist 

to consider the salient types of media and to determine if 

an underrepresentation, if applicable, of one media type 

impacts the sustainability of the media sector as a whole. In 

this way, we capture the influence of public, private, national, 

local, community, and new media. Each panelist reviews the 

questionnaire individually and scores each indicator.

The panelists then assemble to analyze and discuss the 

objectives and indicators. While panelists may choose to change 

their scores based upon discussions, IREX does not promote 

consensus on scores among panelists. The panel moderator (in 

most cases a representative of the host-country institutional 

partner or a local individual) prepares a written analysis of the 

discussion, which IREX staff members edit subsequently. Names 

of the individual panelists and the partner organization or 

individual appear at the end of each country chapter.

IREX editorial staff members review the panelists’ scores, and 

then provide a set of scores for the country, independently of 

the panel. This score carries the same weight as an individual 

panelist. The average of all individual indicator scores within 

the objective determines the objective score. The overall 

country score is an average of all five objectives.

In some cases where conditions on the ground are such that 

panelists might suffer legal retribution or physical threats 

as a result of their participation, IREX will opt to allow 

some or all of the panelists and the moderator/author to 

remain anonymous. In severe situations, IREX does not engage 

panelists as such; rather the study is conducted through 

research and interviews with those knowledgeable of the 

media situation in that country. Such cases are appropriately 

noted in relevant chapters.

Changes and Additions Made in 2011

Between 2001 and 2010 IREX used the same objectives and 

indicators without any changes. In the MSI’s tenth year, IREX 

drew on our experience using this methodology in three 

regions, Africa, Europe and Eurasia, and the Middle East, to 

refine the methodology. Based upon the comments from 

our panelists during panel discussions, IREX felt that certain 

concepts required clarification and amplification. Changes 

in technology over time required more direct language to 

show that our studies have captured its impact on the media 

sector and ensure that panelists continue to consider this in 

their deliberations. Finally, IREX intended from the beginning 

that the MSI not discriminate in favor of a country with a 

preponderance of public media or private media; regardless of 

ownership, the underpinnings of an effective media system are 

the same. Therefore, IREX clarified some language to ensure 

our intentions are clear in that regard.

Highlights of the Changes

Close inspection of the new objectives and indicators will 

reveal some subtle changes, and we invite users of the MSI 

to review these at their convenience. However, below is a 

summary of the key amendments and additions, with a short 

explanation.

• �Objective 1, indicator 2: Although international norms of 

media freedom frown upon licensing and/or registration of 

print media or online media, this nonetheless occurs in many 

countries. The original wording of this indicator singled out 

broadcast media to reflect IREX’s belief that only media 

making use of a public good—the broadcast frequency 

spectrum—should be subject to licensing. The changed 

wording broadens the scope, yet the guiding questions in 

the questionnaire ask panelists to consider if any licensing 

or registration serves to protect a compelling public interest.

• �Objective 3, indicators 1 and 2: Changes made to these 

two indicators are intended to clarify the meaning of 

each and make each more distinctive. Indicator 1 covers 

the availability of different sources of news on different 

platforms and the diversity of viewpoints represented 

therein. Indicator 2 assesses any obstacles faced by citizens 

when trying to access domestic and foreign media, be those 

obstacles legal, socioeconomic, and/or infrastructural (e.g., 

inconsistent electrical supplies) in nature.

• �Objective 3, indicator 8: Ideally, citizens have access to 

news about their immediate area, neighboring communities, 

national developments, and international events. Further, 

such reporting should be contextualized: the media should 

analyze the impact of such developments for their audience 

in a way, for example, that an international satellite news 

channel cannot do. IREX felt that this concept was not 

receiving adequate consideration in panel discussions and 

added an indicator dedicated to it.



23methodology

• �Objective 4: By changing the wording of this indicator, IREX 

intended to remove a perception of bias against public or 

non-profit media. IREX’s intention from the beginning was to 

focus on good management and solid financial sustainability 

that encourages editorial independence of media outlets.

• �Objective 4, indicator 5: By broadening the language of this 

indicator to specifically include government advertising, 

which in some countries is the largest source of advertising 

revenue, IREX aims to more fully assess the government’s 

impact on the media marketplace and how fairly it spreads 

public funds amongst the media. Previously, guiding language 

in the questionnaire asked panelists to consider government 

advertising, but this change makes IREX’s intention more 

explicit.

• �Objective 5 indicator 8: Information and communications 

infrastructure is increasingly important to allow media 

to reach citizens and for citizens to serve as reporters or 

otherwise interact with the media. Citizens whose countries 

have poor resources in this area face disadvantages in this 

regard. IREX added an indicator to assess how well this 

infrastructure serves both the media and citizens. Indicator 

7 under this objective, which previously also tried to cover 

this concept, is now solely dedicated to the control of these 

resources and the ability of media to access them without 

undue restrictions.

Impact on Scores of the  
Methodology Changes

In considering changes, IREX wanted to be sure that historic 

scores would maintain comparability to future scores. IREX did 

not see the need for radical additions; rather the intention of 

the changes was to ensure that MSI panelists properly assess 

the concepts already incorporated. However, adding indicators 

or changing language has had some minor impact on scores.

For example, adding an additional indicator in Objective 

5 (previously seven indicators, now eight) to cover the 

information and communications infrastructure does allow for 

a relatively wealthy country with an advanced infrastructure 

but otherwise lackluster supporting institutions to perform 

better than in the past without any apparent change. However, 

the ability of one additional indicator to significantly change 

the average of seven other indicators is limited. Where the 

new indicators noticeably impact scores from previous years is 

noted in the introductory paragraph of the relevant objective 

in each country chapter.

Further, changes to the wording of the indicators had modest 

impact. For example, in years past panelists sometimes provided 

better scores than expected for Objective 4, indicator 5, 

which covered government subsidies for private media, if 

the government provided no such subsidies. Guiding text 

also asked panelists to consider government advertising, but 

experience showed that they probably did not do so to the 

extent IREX desired. Changing the wording of the indicator 

to also specify advertising has had a noticeable impact on the 

scores for this indicator, although it has not been enough to 

drastically impact Objective 4 scores.

The changes made to the methodology will result in more 

accurate reflections of the sustainability of a country’s media 

sector and its ability to function as the “fourth estate.” While 

IREX recognizes that scores are affected by these changes, 

the magnitude of the impact has been minimal in this first 

year of using the revised methodology and does not discredit 

comparisons to scores from past years.

I. Objectives and Indicators

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state or 
public media.

>	 Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/201124

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

Multiple news sources provide citizens  
with reliable, objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

media are well-managed ENTERPRISES,  
allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



25

approaching these objectives. Systems supporting independent 

media have survived multiple governments, economic 

fluctuations, and changes in public opinion or social 

conventions.

Methodology for Objective 6

The purpose of this separate but related study is to rate the 

extent to which the traditional media (such as newspapers 

and broadcasters) and new media (blogs and other online or 

mobile formats) capture citizen concerns in a non-partisan 

manner. The study also assesses the media’s ability to serve as a 

facilitator of public debate and as an outlet for citizen voices. 

It measures the capacity of media to hold politicians, business, 

and other actors accountable.

To accomplish this, IREX developed a methodology similar 

to its original MSI, described above, so that the results can 

seamlessly accompany the MSI’s five objectives, which measure 

the performance of a country’s media sector. This study uses 

the same process of scoring, enlisting local participants to 

answer an IREX questionnaire, and holding a panel discussion 

moderated by a local partner. Hence, we refer to this study as 

the Media Sustainability Index’s “Objective 6.”

Like the original five objectives of the MSI, this study relies on 

a stated objective and several supporting indicators. Objective 

6 and its indicators are stated in such a way that panelists can 

use them as a model against which to evaluate their current 

II. Scoring System

A. Indicator Scoring

Each indicator is scored using the following system:

0 = �Country does not meet the indicator; government or social 

forces may actively oppose its implementation.

1 = �Country minimally meets aspects of the indicator; forces 

may not actively oppose its implementation, but business 

environment may not support it and government or 

profession do not fully and actively support change.

2 = �Country has begun to meet many aspects of the indicator, 

but progress may be too recent to judge or still dependent 

on current government or political forces.

3 = �Country meets most aspects of the indicator; 

implementation of the indicator has occurred over several 

years and/or through changes in government, indicating 

likely sustainability.

4 = �Country meets the aspects of the indicator; implementation 

has remained intact over multiple changes in government, 

economic fluctuations, changes in public opinion, and/or 

changing social conventions.

B. Objective and Overall Scoring

The averages of all the indicators are then averaged to obtain 

a single, overall score for each objective. Objective scores are 

averaged to provide an overall score for the country. IREX 

interprets the overall scores as follows:

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet or 

only minimally meets objectives. Government and laws actively 

hinder free media development, professionalism is low, and 

media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 

objectives, with segments of the legal system and government 

opposed to a free media system. Evident progress in free-press 

advocacy, increased professionalism, and new media businesses 

may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 

multiple objectives, with legal norms, professionalism, and 

the business environment supportive of independent media. 

Advances have survived changes in government and have 

been codified in law and practice. However, more time 

may be needed to ensure that change is enduring and that 

increased professionalism and the media business environment 

are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 

generally professional, free, and sustainable, or to be 

methodology

The Media Serve Citizens by Providing Useful  
and Relevant News and Information  

and Facilitating Public Debate

>	 The media promote and facilitate inclusive discussions about 
local, national, and international issues (social, political, 
economic, etc.) that are important to citizens.

>	 Reporting and discussion in the media support democratic 
policymaking, government transparency, equitable regulatory 
enforcement, and consumer protection.

>	 News and information provided by the media is relevant to, and 
informs, the choices and decisions (social, political, economic, 
etc.) made by citizens.

>	 Citizens trust that news and information reported by the media 
accurately reflects reality.

>	 It is possible for citizens to recognize partisan, editorial, or 
advertorial content as such.

>	 Editorial and partisan media content is a constructive part of 
national dialogue; media refrain from including “hate speech” 
content.

>	 The media expose citizens to multiple viewpoints and experiences 
of citizens from various social, political, regional, gender, ethnic, 
religious, confessional, etc., groups.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010/201126

news and information environment. This allows for meaningful 

comparisons, as well as setting forth expectations for future 

development. The objective and indicators are listed in the 

table on the previous page.

The process of undertaking the study is the same as above, 

with the following modifications:

• �A distinct set of panelists. For Objective 6, panelists might 

be academics, student leaders, bloggers, media analysts, 

human rights and other NGO leaders, business association 

leaders/members, or trade union leaders/members. Consistent 

with the original MSI methodology, panelists represent the 

diversity within a society, and are selected in terms of gender 

balance, residence in the capital city and more rural areas, 

and membership in various political or other factions.

• �Modified score definitions and interpretation of final score. 

Guidance on how to score each indicator and definitions of 

the meaning of scores are unique to this objective. These are 

detailed below.

As above, panelists are directed to score each indicator from 

0 to 4, using whole or half points. They are provided with the 

following guidance:

0 = �No, the media in my country do not meet the provisions 

of this indicator; it is impossible or exceedingly rare to find 

content in any media outlet that meets the provisions of 

this indicator.

1 = �The media in my country minimally meet the aspects of this 

indicator. Occasionally, a media outlet produces content 

that meets the aspects of this indicator. Or, citizens in my 

country may sometimes obtain news and information that 

meet the aspects of this indicator, but only by referring to 

several sources and comparing reports on their own.

2 = �The media in my country have begun to meet many aspects 

of this indicator. There are at least a few media outlets 

that frequently produce content that meets the aspects of 

this indicator. However, progress may still be dependent on 

current political forces or media ownership/editors.

3 = �The media in my country meet most aspects of this 

indicator. Many media outlets strive to, and regularly 

produce, content that meet the aspects of this indicator. 

Adherence to this indicator has occurred over several 

years and/or changes in government, indicating likely 

sustainability.

4 = �Yes, the media in my country meets the aspects of this 

indicator. Media outlets and the public expect content 

to meet the aspects of this indicator. Exceptions to this 

are recognized as either substandard journalism or 

non-journalistic content (e.g., labeled and recognized as 

opinion or advertorial). Adherence to this indicator has 

remained intact over multiple changes in government, 

economic fluctuations, changes in public opinion, and/or 

differing social conventions.

The overall score for the objective is interpreted to mean the 

following:

Unsustainable (0-1): Country’s media sector does not meet or 

only minimally meets objectives. Media content is contrary 

to citizens’ information needs, media seek primarily to serve 

political or other forces, and professionalism is low.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country’s media sector 

minimally meets objectives, with significant segments of the 

media sector beholden to political or other forces. Evident 

progress developing media that serve citizens information 

needs and increased professionalism may be too recent to 

judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country’s media sector has 

progressed in meeting multiple indicators, and many media 

outlets consistently strive to and succeed in serving citizens’ 

information needs with objective, timely, and useful content. 

Achievements have survived changes in government; however, 

more time may be needed to ensure that change is enduring 

and that increased professionalism is sustainable.

Sustainable (3-4): Country’s media sector is considered 

generally professional; serving citizen information needs with 

objective, timely, and useful content; and facilitating public 

debate. A primary goal of most media outlets and media 

professionals is to serve such ends, and similarly, the public 

expects this from the media sector. Achievements have survived 

multiple governments, economic fluctuations, and changes in 

public opinion or social conventions.





Media Sustainability Index 2011
copyright © 2012 by irex

www.irex.org/msi

irex
2121 k street nw

suite 700
washington, dc 20037

E:  MSI@irex.org
p:  202-628-8188
F:  202-628-8189

www.irex.org  




