
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200934

 MOROCCO

The panelists expressed no surprise that something as insignificant as a poll 

carried out by the French-language magazines TelQuel and Nichane in July 

2009, surveying the public’s views on the monarch’s 10 years of rule, led police 

to raid their printer and destroy 100,000 magazine copies.



35

INTRODUCTION

MOROCCO

TThe 2009 MSI panel for Morocco documented a decline among media sustainability indicators. The overall 

average slipped two-tenths of a point in the tenth anniversary year of King Mohammed VI’s accession 

to the throne. King Mohammed VI—who succeeded his father Hassan II on July 29, 1999—is the highest 

authority in Morocco. In keeping with his title as commander of the faithful, his authority is supreme, and 

he is accountable to no one.

The Ministry of Interior and the state’s security services play crucial roles in controlling politics and the entry 

of political players to the field through elections, and they control the public media as well as a major 

part of the independent media. Even so, the king and his circle seem to grasp that he cannot rely on the 

old-style parties to protect his throne—those factions have weakened with age, have lost touch with the 

people, and strain to compete with the growing strength of the younger Islamic parties. Consequently, the 

king’s supporters place him in the vanguard of the economic and social development meant to counteract 

the social degradation that fostered the sort of extremism seen in the 2003 Casablanca terrorist attacks.

The king endorses publicly building a modern and democratic society. In reality, his critics charge, he 

suppresses and weakens opposition parties and forges alliances that leave political clients beholden to the 

monarchy. In 2009, local elections further dimmed prospects for democratic development. The Party for 

Authenticity and Modernity (PAM), founded by Fouad Ali El Himma—a friend of the king—swept the local 

elections as well as took the lead in the second chamber of the Moroccan parliament. PAM’s win prompted 

political figures to abandon their parties and join the new party in droves, to take advantage of PAM’s 

influence and protect their interests.

The panelists expressed no surprise that something as insignificant as a poll carried out by the French-language 

magazines TelQuel and Nichane in July 2009, surveying the public’s views on the monarch’s 10 years of rule, 

led police to raid their printer and destroy 100,000 magazine copies. The police acted on the pretext that 

merely evaluating the king’s work smears the monarchy’s reputation. Another disturbing development is 

the disappearance of some of the major independent platforms—including Le Journal Hebdomadaire (“The 

Weekly Journal”), which criticized the monarchy’s authority and control over vital economic sectors.

The panelists returned lower scores for all five MSI objectives this year. A report by the National Trade Union 

of the Moroccan Press (known by its French acronym, SNPM) covering May 2009 to May 2010, backs the 

panel’s negative assessment. The SNPM assessment was based on indicators established by UNESCO1 and 

found that adverse trends observed in previous years have intensified alarmingly—clearly threatening all 

progress made in the field of journalism and the media.

1Media Development Indicators: A framework for evaluating the development of the media, Intergovernmental Council of the 
International Programme for the Development of Communication (IPDC), twenty-sixth session, March 26–28, 2008, UNESCO reference 
no. CI/COM/2008/PI/3.

M
orocco




OVERALL
SCORE:
1.78



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200936

2.
10

1.
70

1.
93 2.
00 2.

08

2.
07

2.
07

2.
00 2.
06 2.

19

1.
80 2.

00 2.
12

1.
80

2.
19

1.
90

1.
72

1.
52

1.
82 1.
85 2.

02

1.
93 2.

06

1.
74

1.
97

1.
75 1.

93

1.
76 1.

91

1.
70

2.
23

2.
22 2.
29

1.
98

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
09

20
09

20
09

20
09

20
09

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

MOROCCO AT A GLANCE

Media Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
Print: 285 Arabic, 90 French, and 9 Amazigh publications; Radio Stations: 
13; Television Stations: 4

>> Newspaper circulation statistics: 300,000 daily

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Maghreb Arabe Pressse Agency (state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: $262 million (Ministry of 
Information website, 2005)

>> Internet usage: 13.213 million (2009 est., CIA World Factbook) 

General

>> Population: 31, 627,428 (July 2010 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Rabat

>> Ethnic groups (% of population): Arab-Berber 99.1%, other 0.7%, Jewish 
0.2% (CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 98.7%, Christian 1.1%, Jewish 0.2% 
(CIA World Factbook)

>> Languages: Arabic (official), Berber dialects, French often the language 
of business, government, and diplomacy

>> GNI (2009-Atlas): $89.93 billion (World Bank Development 
Indicators, 2010)

>> GNI per capita (2009-PPP): $4,400 (World Bank Development 
Indicators, 2009)

>> Literacy rate: 52.3% (male: 65.7%, female: 39.6%) (2004 census,  
CIA World Factbook)

>> President or top authority: King Mohammed VI (since July 30, 1999)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOROCCO

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



37

Arabic-language daily Akhbar Al Youm (Today’s News) 

without legal justification in September 2009, and the 

fabrication of criminal charges against its director, Taoufiq 

Bouacharine (also an MSI panelist); the detention of the 

blogger Al Bashir Hizam; and the imprisonment of another 

journalist, Idris Shehtan, in October 2009, for publishing an 

inaccurate story about the health of the king.

Near the end of 2009, judicial and administrative authorities 

liquidated Media Trust, the company behind Le Journal 

Hebdomadaire—considered by many Morocco’s most 

important independent platform. The official reason was 

failure to pay its debts. In February 2010, Hiran Mustafa, a 

journalist at Le Journal Hebdomadaire, wrote in an online 

commentary that most newspapers failed to report the initial 

news of Le Journal Hebdomadaire’s closure—a move he 

labeled political—although he said that a number of online 

discussion forums addressed the incident. He noted that later, 

other papers with ties to the authorities proceeded to cover 

Media Trust’s financial troubles to excess.2

Mustafa explained that Le Journal Hebdomadaire, which 

began in 1997 as Le Journal, focused mostly on finance 

and the economy originally, but gradually expanded into 

the political arena, including issues related to the royal 

palace. According to some panelists, the magazine showed 

courage in pursuing sensitive political topics. Its managing 

team, particularly under the direction of Aboubakr Jamai, 

developed it into a serious and professional independent 

forum—but at a price. After a heated struggle with 

the authorities, it re-emerged in 2000 as Le Journal 

Hebdomadaire. In a climate of building pressure against 

the independent press in Morocco, the management of the 

magazine’s editorial board has retained the same editorial 

line, according to Mustafa. During difficult times for 

Morocco and the press—including crackdowns following the 

terrorist bombings in Casablanca in 2003—Le Journal stood 

at the heart of the storm, suffering from prosecutions and 

financial harassment.3

Le Journal Hebdomadaire’s financial troubles date back 

to 2006, when a Moroccan court delivered a devastating 

blow and ordered it to pay MAD 3 million (approximately 

$354,000 at that time) in damages in a defamation case filed 

by Claude Moniquet, head of the Brussels-based European 

Strategic Intelligence and Security Center. Moniquet claimed 

that Le Journal Hebdomadaire defamed him in an article 

questioning his group’s independence. The article was based 

on a report that his organization authored on the disputed 

2 Mustafa, Hiran, “Le Journal Iibdomadir:” The story of the assassination 
of the most important independent journalist platform in Morocco. 
February 2010. Available (in Arabic) at http://www.hespress.com/ 
?browser=view&EgyxpID=18430
3 Ibid, Mustafa.

Objective 1: Freedom of Speech

Morocco Objective Score: 1.52

Freedom of speech scores continued to decline in 2009, 

with a number of negative trends behind the deterioration. 

The major factors that panelists cited include the sense of 

increasing repression against independent newspapers, the 

imprisonment of journalists and bloggers, the disappearance 

of leading independent platforms, and outright bans on 

publications—the most direct attack on press freedom.

The Press Law of 2003 protects the freedom of expression. 

But often, security forces and a judiciary that cannot be 

called independent interpret broadly the sections of the 

press law that criminalize any “threat” to the monarchy, 

Islam, or territorial unity—rendering fragile any support for 

the freedom of the press. Civil society has increased appeals 

to advance debate on reforming the Press Law and passing 

a law guaranteeing the right of access to information, but 

those efforts have failed to date.

Panelists pointed to a number of recent cases of repression 

against journalists that illustrate the weakness of the press 

law and the growing insecurity of independent outlets. They 

referred to the circumstances surrounding the forced closure 

of the weekly news magazine Le Journal Hebdomadaire 

and then Al Jarida Al Oula (“The First Newspaper”); the 

destruction of issues of TelQuel and Nichane weekly 

magazines in July 2009; the closure of the independent 

MOROCCO

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200938

Lahidh Mohammed Alsassi, university professor of law and 

political activist, added that there are hidden figures within 

officialdom and in some independent media platforms that 

manipulate the newspapers from the shadows—which would 

be impossible without at least the tacit consent of the state. 

The newspapers affected most adversely are those with 

opinion writers such as Jamai and Bouacharine, known for 

taking a more critical stance.

Another major blow to the independent press came following 

a poll carried out by the French-language weekly magazines 

TelQuel and Nichane in July 2009. The poll assessed the 

outcome of the monarch’s first 10 years of rule, prompting 

severe backlash from the authorities despite the fact that the 

poll yielded largely favorable results for the king. Minister 

of Communications Khalid Naciri declared that merely 

evaluating the king’s work is damaging to the reputation 

of the monarchy, and on this pretext, police destroyed of 

100,000 copies of the August 4, 2009 edition of TelQuel and 

its Arabic-language version, Nichane.

This event marked the second time that the authorities 

expressed their displeasure with Nichane and TelQuel in this 

way. In 2007, the authorities destroyed 100,000 copies of 

the two weeklies following the publication of an editorial 

that included a critical analysis of a speech delivered by 

the king. One panelist characterized the 2007 and 2009 

seizures as illegal sanctions, outside the scope of the law and 

the judiciary.

Ahmed Benchemsi, the director of publication for TelQuel/

Nichane, challenged the decision before the Administrative 

Court of Casablanca—but the court’s ruling came as no 

surprise. The court found it no longer feasible to overturn 

the administrative decision ordering the destruction of the 

August 4 issues, because what had happened could not 

be reversed. Yet, if the court had ruled the administrative 

decision unlawful and struck it down, it would have 

established an entitlement to damages and would have 

allowed the magazines to be reprinted.

The panelists also pointed to their co-panelist, Bouacharine, 

as one of the most significant victims of the political 

repression of the media in 2009. His story shed light on the 

status of the independent press, and the extent of unjust and 

arbitrary treatment that sidelines the law itself. Bouacharine 

reported that the Saturday, September 26, 2009 issue of his 

paper contained a cartoon about the wedding of Prince 

Moulay Ismail, a cousin of the king. The cartoonist relied 

on the official communication on the event, which stated 

that the wedding would be held in the Moroccan style, and 

portrayed the Prince Moulay Ismail in traditional costume and 

fez, raised on an amaria in keeping with Moroccan tradition.

Western Sahara. The article said that the report reflected the 

official state view closely—to a degree that suggested that 

it had been prepared at the government’s request and had 

even been financed by the government. The article expressed 

the view that such reports did a disservice to the case of 

Western Sahara.

Jamai left Morocco after the 2006 ruling and a subsequent 

series of evidently politically motivated cases of harassment 

against his magazine. The harassment appeared to ease for a 

time, according to Jamai, but when he returned to Morocco 

in 2009 and resumed his critical journalism, the government 

intensified its efforts to drive advertisers to boycott the 

magazine. Jamai later noted that Trimedia, Le Journal 

Hebdomadaire’s owner, could have paid its creditors if the 

authorities had refrained from regularly ordering advertisers 

to boycott.

In September 2009, the Supreme Court upheld the damages 

award in the Moniquet case, and the Commercial Court 

moved with unusual and surprising alacrity to liquidate the 

business. On January 27, 2010, authorities took control of 

Le Journal Hebdomadaire and seized its assets, just as the 

latest issue was being put to bed, and after a Casablanca 

commercial appeals court declared Trimedia bankrupt and the 

magazine’s former publishing group, Media Trust, bankrupt 

as well. Initially, court papers were served and the journalists 

continued to work, but minutes later, bailiffs returned with 

locksmiths, removed the journalists from the premises, 

changed the locks, and sealed the facility.

In an interview after his return from “optional” exile, Jamai 

told Al Hayat that the political landscape is not yet able to 

absorb the experience of a truly independent press, or set the 

country on a true path of change.4 The panelists found the Le 

Journal Hebdomadaire story representative of the tragedy of 

the free press in Morocco and the impunity with which crimes 

against press freedom are committed. Mohammed Al Wafi, 

a journalist from Channel 2M television and chair of one of 

its two unions, shared his view that an important segment of 

readers has been deprived of a valuable publication. Al Wafi 

noted that large numbers of institutions and companies in 

Morocco fail to meet those same obligations, yet they have 

not been shut down or sued by the social security fund or the 

relevant ministry. Mohammad Hafeez, director and managing 

editor of Al Hayat Al Maghrebiya (“Moroccan Life”), spoke of 

a conversation he had with a director of a party newspaper 

on the closure of Le Journal Hebdomadaire. The director 

told him that if the authorities had sought to apply the same 

financial management standards to his newspaper, it would 

have closed down a long time ago.

4 Ibid, Mustafa.



39

the prince before the Court. In the charge of insulting the 

flag, the court handed the defendants one-year suspended 

custodial sentences and a fine of MAD 50,000 (approximately 

$6,700), and upheld the Ministry of the Interior’s initial 

closure of the paper. In December, the Court of Appeal in 

Casablanca endorsed the two verdicts and their penalities.

As a result of the prosecutions and harassment, Bouacharine 

was forced to acquire new equipment and set up another 

daily newspaper, titled Akhbar Al Youm Al Maghrebiya 

(“Today’s News of Morocco”). The suspended prison 

sentences, meanwhile, weighed heavily upon him; he felt the 

threat even more keenly in the light of the imprisonment 

that same month (October 2009) of journalist Idris Shehtan, 

the director of El Misha (“The Torch”), which many took as a 

message to all journalists. Shehtan’s story is detailed later.

To control bloggers reporting on student protests in the 

Taghjijt area in the south, the authorities made use of laws 

designed to guard Morocco’s reputation in the field of human 

rights, and publishing news that threatens public order. In a 

December 2009 public statement entitled “Enough of Being 

Gagged,” the Executive Office of the Association of Moroccan 

Bloggers reported on events surrounding a decision by the 

Court of First Instance in Guelmim, in southern Morocco. 

On Tuesday, December, 15, the court ruled against blogger 

Bashir Hizam and Internet café owner Abdullah Boukfou and 

gave them prison sentences and fines for their coverage of 

the crackdown on the protesters. Security services subjected 

Hizam to several interrogation sessions, focusing especially 

on a statement signed by a committee of arrested students, 

his coverage of events, and his opinion pieces. Initially, he 

was charged with “tarnishing the country’s reputation in the 

field of human rights and publishing offensive material on 

international sites.” The second charge was amended later to 

“publishing incorrect news and facts liable to disturb public 

order,” and ultimately, that charge became “incitement 

to hatred, racism, and violence.” Boukfou was also found 

guilty and sentenced after the authorities raided the website 

club that he was running, arrested him, and confiscated 

the computers.5

In terms of licensing, Morocco has an open system for 

licensing and entry into the market for print media, involving 

permits regulated by the press law. The High Authority for 

Broadcasting Communication (known by its French acronym, 

HACA) is the body responsible for licensing television and 

radio, and as noted by previous MSI panels, broadcast license 

distribution is not transparent. According to a number of 

2009 panelists, political considerations have influenced 

HACA’s distribution of licenses to satellite television news 

5 http://maghrebblog.maktoobblog.com/ (in Arabic).

A few days later, 20 members of the security forces stormed 

the newspaper offices and closed down its headquarters 

without written authorization, and proceeded to confiscate 

issues ready for distribution. Later, citing the cartoon, the 

authorities shut down Akhbar Al Youm’s parent publishing 

company. Investigations against Boacharine and Kadar soon 

commenced, and the prince lodged a complaint on the 

grounds that the cartoon was abusive and a violation of the 

respect he is due as prince. Those charges were handled as a 

civil case under the press law.

The public prosecutor filed additional charges for insulting 

the national flag. The alleged insult was that the flag is 

drawn to resemble a Star of David. (Bouacharine also claimed 

that the leader of the Jewish community in Morocco was 

paid to issue a statement claiming that the cartoon was 

anti-Semitic.) It soon became clear that the public prosecutor 

was seeking to prosecute Bouacharine’s case under relatively 

recent and tough criminal legislation that stemmed from 

flag-burning incidents in El Samara, Western Sahara, in 2005.

Furthermore, the authorities subjected Bouacharine to 

drawn-out questioning that dragged on to become a kind 

of detention. Similar practices have been seen before, and 

the panelists commented that the practice constitutes an 

unjust and arbitrary treatment of journalists. Authorities 

do not conduct interrogations at reasonable times or under 

reasonable conditions, and as such should be seen as an 

assault on journalistic freedom and journalists and an abuse 

of power, panelists said.

Akhbar Al Youm petitioned the Administrative Court to lift 

the physical blockade of its facility while the case was being 

prepared, but the various judicial authorities stalled until 

the kingdom’s judicial commissioner produced a decision 

by the prime minister. It ruled that the police actions were 

legal under article 66 of the press law, prohibiting the public 

display of any publication harmful to youth or inconsistent 

with public morality. During the investigative phase, the 

Maghreb Press Agency (MAP) churned out a barrage of 

criticism and condemnation of the newspaper and its owner, 

leveled by nearly every political party.

The public prosecutor submitted that the cartoon was 

based on sarcasm and that it is forbidden by the Qu’ran to 

make people who might be better than oneself the butt 

of jokes; the defense countered that the cartoon neither 

mocked religion nor ridiculed the prince. In the civil case for 

disrespect against the prince, in October 2009 Bouacharine 

and Kadar were sentenced to three years’ imprisonment and 

a fine of MAD 3 million (about $395,000 at that time) in 

compensatory and punitive damages to the prince. The prince 

later withdrew his suit after an apology by Bouacharine to 

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200940

and harassment of independent media continued, including 

security force interrogations and degrading, inhumane 

treatment of journalists. As noted in last year’s MSI, only print 

media outlets report on attacks against journalists—radio and 

television media do not address these crimes.

Mariam Alteji, a member of the association of Moroccan 

bloggers, stressed that charges have been brought against 

a number of Internet bloggers as well. They vary from 

charges related to violations of the respect due the king (as 

filed against blogger Mohammed Raji in 2008), publishing 

information prejudicial to the reputation of Morocco (as 

seen in the case of Hizam in connection with the events of 

Taghjijt in the South), and the still-pending prosecution of 

English-language blogger Abdel-Latif Owais, who wrote an 

article evaluating Morocco over the past 10 years. Another 

blogger, Ahmed Brkuk, from the town of Aymantanot, got 

into trouble for shooting and posting pictures of the police 

while they were chasing street peddlers. He was charged with 

publishing images damaging to Morocco’s reputation.

Those were only some of the people recently prosecuted; 

the total list is very long, panelists said. Some people 

have been subjected to harassment without a prosecution 

following, others have been given jail sentences, served with 

summonses, and received warnings from the authorities.

While panelists found ample documentation of the growing 

repression of independent media outlets, the public broadcast 

media’s alignment with the government has become more 

entrenched. Further, some former Channel 1 news managers 

harassed trade union members, panelists reported. The 

harassment is a bid to stifle criticism and initiative and 

to induce unionists to abandon their positions calling for 

transparency in management and professional performance.

Under the Press Law and criminal code, libel is a criminal 

offense in Morocco, and the judiciary has demonstrated a 

willingness to hand out prison sentences. The most serious 

case in 2009 culminated in Shehtan, of El Mishal (“The 

Torch”), serving a prison term. El Mishal has not hesitated 

to publish stories concerning the royal family’s property in 

Morocco and other controversial subjects, and it has faced 

several prosecutions as a result, including one on charges 

of insulting a foreign head of state. That prosecution 

concerned the paper depicting President Abdelaziz Bouteflika 

of Algeria in a cartoon—which the panelists did agree 

was unprofessional.

Panelists felt that that matter might explain the subsequent 

harsh treatment of Shehtan for publishing a dossier under the 

title: “Scandals of the King’s Aunts” in November of 2008. The 

issue was focused on the Omahzon family’s alleged tyranny 

channels, under the name Medi 1 Sat, together with 10 local 

or regional radio stations. HACA did not grant licenses to 

any independent television stations in 2009, and panelists 

took that as proof of the state’s fear of the liberalization. At 

the beginning of the decade, the king issued royal decrees 

that established HACA and ended the state monopoly of 

radio and television broadcasting. The state facilitated the 

privatization of a single channel, Medi 1 Sat, in 2006, but 

then also intervened to renationalize the channel. Today, the 

government is Medi 1 Sat’s majority shareholder.

Last year’s MSI study detailed HACA’s suspension of television 

licensing, despite first opening up a licensing competition. 

HACA justified its decision on the grounds of the weakened 

state of the advertising market and Medi 1 Sat’s financial 

crisis. As for radio, typically most of the stations that receive 

licenses are more concerned with recreational activities, such 

as music and chat, or economic subjects, panelists noted.

Muhammad Al Aouni, a journalist with the National Radio 

and Television Broadcasting Company (known by its French 

acronym, SNRT) and chair of the new Organization for 

Freedom of Expression and the Media, commented that 

Morocco now lacks any private television station. He said 

that the dearth is a direct consequence of decisions by HACA, 

which essentially has succeeded in governing the content 

of television broadcasting. In that connection, he noted 

certain conflicts of interest regarding the statuses of several 

HACA members—some with links to PAM and the king in 

particular. Al Aouni said that he finds it difficult to imagine 

how members of HACA so closely associated with a particular 

political party could maintain their neutrality, especially since 

HACA is supposed to practice political pluralism in its official 

distribution of licenses.

Panelists said the monarchy has controlled HACA’s 

membership composition since its inception. Some of its 

members have continued on even after their five-year terms 

expired;6 while on the other hand, some members that left 

HACA to take up other posts were not replaced within the 

legally stipulated 15 days. Indeed, some that quit over five 

years ago still have not been replaced. The SNPM 2009–2010 

report detailed stagnation and even regression in HACA’s 

ability to implement the powers granted to it by royal decree 

in 2002 and reinforced by the radio and television media law 

in 2005.

While the panelists did not name any instances of physical 

attacks on journalists in the period of study, crackdowns 

6 A total of four members out of nine, two of them appointed by the 
prime minister and the other two by the speaker of parliament. The 
remaining five members, who are appointed by the king and for no 
specific term of office, can be removed at any moment, but can also 
be kept on for as long as the king desires.



41

ministries and public institutions on specific projects. A third 

branch is dedicated to program management.

Bouacharine identified the major problems, in his view, 

concerning information access. First, traditions and customs 

make for a culture of secrecy. Some information concerning 

the king and the royal family can be obtained but not 

disseminated, he said. For example, Akhbar Al Youm found 

itself in trouble for publishing a list of the king’s 76 estates. 

Creating such a list gave an idea of each estate’s needs 

in terms of cars, trucks, gasoline, etc., as well as began to 

quantify the taxes and customs duties that are not being 

paid, as the king is by law exempt from paying taxes.

Disseminating news of that kind can cost dearly. Another 

example is the case of Hassan Alaoui, journalist and director 

of Economie & Entreprises. He published an article on the 

fitting out of La Mamounia Hotel in Marrakech, criticizing 

the absence of any competitive bidding and suggesting that 

Primarius won the contract because it is owned by the ONA 

Group (the Royal holding company). Alaoui was prosecuted 

and sentenced to pay damages in the amount of MAD 6 

million (about $700,000).

There are also certain kinds of information that authorities 

do not want published in Morocco, even though such 

information is available from other sources. MAP, the official 

news agency, publishes Amnesty International reports if they 

come down against, for example, Algeria—but it leaves out 

the corresponding adverse reports on Morocco. Furthermore, 

authorities leak information to some newspapers and not 

others, so the playing field is not level.

The lack of investigative resources also hampers access to 

information. Panelists pointed to The Washington Post and its 

two-year investigation on the relationship between the CIA 

and the security sector in the U.S.; in Morocco, they noted, 

not one newspaper could undertake any similar investigation, 

not even for a month.

Al Aouni commented that public radio and television face 

tighter restrictions on information and discussion than print 

media, because the broadcast outlets reach many millions of 

viewers and listeners. He said that he wishes that the radio 

program he directs, called Point of View, could be a platform 

to discuss hot topics in the printed press—such as religious 

reform or reports by the Supreme Council of Accounts on 

financial fraud in public institutions and elsewhere. But no 

officials would agree to take part in any such discussion, 

he said.

Regarding restrictions on journalist access to foreign media 

sources, these sources are generally available and used by 

Moroccan media, although in a circumspect way when these 

over the city of Khenifra on the basis of its relationship with 

the royal family through marriage to the late Hassan II. El 

Mishal’s report referred to a number of abuses by the family 

against Khenifra residents that were ignored by the local 

authorities. The Omahzon, Mouhi, Ahmho Zayani Association 

filed a lawsuit against Shehtan and another journalist, 

Oamari, before the Court of First Instance in Casablanca. The 

court handed down a suspended sentence of three months’ 

imprisonment, a fine of MAD 5,000 ($600), and compensatory 

damages of MAD 250,000 ($32,000) each.

However, the piece that ultimately led to Shehtan’s 

imprisonment was an article published in September 2009 

that questioned the king’s health. Following the publication, 

the public prosecutor for the Court of First Instance in Rabat 

ordered the Judicial Police to conduct a judicial inquiry into 

Shehtan and two of his colleagues, who were prosecuted for 

“spreading false news and facts and incorrect allegations, in 

bad faith, and participation therein.” Shehtan was arrested 

very shortly after his initial sentencing to one year in prison. 

The verdict also included fines of MAD 5,000 per journalist, 

and three months of prison for the other two journalists, 

Mustafa Hiran and Rachid Mahameed. Shehtan was not 

released until June 11, 2010, by royal pardon, after serving 

about eight months of his sentence.

Morocco still lacks legislation to guarantee the right of 

access to information. In 2009, anti-corruption association 

Transparency Maroc continued its appeals to fill this gap, with 

support from UNESCO and the Embassy of the Netherlands 

in Rabat. The association completed a study comparing 

Morocco, Algeria, and Tunisia on the issue of corruption.

At the same time, the government continued to develop 

e-government services without legally obligating public 

institutions to maintain websites or defining their 

responsibilities in that regard. In 2006, the government 

launched a national portal, www.maroc.ma—which includes 

sections such as Institutions, Portrait of Morocco, Society and 

Culture, Practical Information, Invest in Morocco, and Major 

Projects, together with recent news. Another site, http://

www.service-public.ma, is supervised by the Ministry of Public 

Sector Modernization and includes several windows and 

portals such as administrative and regulatory guides, public 

websites, references, forms, and advertisements.

On October 21, 2009, the prime minister issued a publication 

that established an e-government management structure. 

One branch is a ministerial committee on e-government, 

headed by the Minister of Industry, Commerce, and New 

Technologies and tasked with providing guidance and 

evaluation. A second branch, the supervisory committee, 

oversees the conduct of e-government practices within 

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200942

weeklies, who seemed to want to write major stories—even 

cover stories—using only the telephone as their tool. As 

noted in last year’s MSI, many radio stations do not comply 

with certain standards; stations sometimes mix Arabic and 

French languages, and in some cases, programs descend 

into triviality and questionable morality. The problems with 

professionalism extend to the print sector, as well.

Furthermore, ethical traditions are weak. Last year’s panelists 

observed that too many journalists are content to insult, 

defame, spread false news, and commit libel, and little 

progress has been made with institutions developing their 

own codes of ethics—although SNPM has a responsibility to 

encourage such efforts.

Self-censorship is prevalent, starting from the palace and 

those close to it down to public radio stations—which have 

close political ties—to even the more independent print 

media outlets, where the panelists said they have seen an 

increase in self-censorship. Still, in general, the panelists 

believe the independent press are bolder and more reluctant 

to resort to self-censorship than party newspapers or the 

public radio and television media. The panelists also described 

increasing control over the public media channels, which all 

center on a single editorial line. Advertisers and the owners 

of powerful businesses dictate the terms of advertising, and 

programmers must set schedules and make content decisions 

based on requirements that advertisers set.

In terms of coverage of key events and issues, many issues 

are taboo for the press. As described above, any article that 

hints at questioning the monarch or his family is off limits. 

Yet, positive coverage of the king dominates much of the 

content on cover pages, and beyond; with his title worked 

into many headlines. Alsassi underlined the total absence 

of coverage of labor disputes or social protest of any kind 

as a black mark against the media. He noted also that 

Moroccan newspapers did not cover strikes at the principal 

national telecom company, Maroc Télécom, for fear of losing 

advertising business.

Regarding wages for journalists, Al Wafi said that a journalist 

on a monthly salary of MAD 6,000 (about $700) with family 

and home commitments could not be independent, and could 

be put under pressure easily; as a result, either economic or 

political powers control editorial lines—and the public media 

are no different in that regard.

Back in 2005, after difficult negotiations, the SNPM trade 

union for journalists and the Federation of Moroccan 

Newspaper Publishers signed a collective agreement for 

professional journalists, setting out guidelines governing 

labor relations and conditions within the contractual press 

reports are about Morocco. However, foreign media have 

some problems working in Morocco. For example, Hafeez 

noted that the Ministry of Communications prohibits making 

recordings outside Rabat on behalf of foreign media without 

ministry permission—a decision made because of instances of 

unfavorable coverage broadcast by Al Jazeera.

In terms of entry into the profession, as reported in last 

year’s MSI, becoming a journalist in Morocco is fraught with 

funding and training challenges. One panelist noted that 

key positions in public broadcasting are subject to political 

scrutiny, and called for the Ministry of Communications to 

issue press cards to allow journalists to attend and cover 

official events and press conferences. Foreign journalists must 

obtain accreditation with the Ministry of Communications.

Objective 2: Professional Journalism

Morocco Objective Score: 1.93

Objective 2 scores fell as well; gains in the 2008 score (2.02) 

proved unsustainable and the score returned to a score closer 

to 2006/2007’s score (1.85). Panelists attributed the decline 

in professionalism to the financial poverty of independent 

newspapers, the growing influence of advertising in public 

radio and television programming, the predominance of 

entertainment programming among public broadcasters, 

and the media’s self-censorship in relation to all forms of 

social protest.

Panelists agreed that the quality of reporting is poor. Alsassi 

criticized his fellow journalists, especially those in the 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



43

In addition, the press law requires unions to request that 

HACA ensure that contractors comply with the collective 

agreement’s professional requirements—especially journalist’s 

material rights, working hours, and working conditions. 

However, HACA has been shirking that task, and the panelists 

expressed the opinion that unions should demand this 

monitoring of pluralism and working conditions, whether by 

HACA or the Ministry of Communication.

Moroccan public television continues to lean heavily toward 

music and romantic soap operas. Hana Buchal, a broadcast 

journalist, said that Moroccan channels attach importance 

to recreational programs only, at the expense of news and 

information programs. For example, she said, Channel 1 

rejected a cultural program made by her company on the 

grounds that “viewers need recreational programs.” The 

channel told her company that if people want cultural 

material, they can get it from the Internet.

Reports before the Eighth Conference of the Moroccan Press 

Association documented a heavy emphasis on music, singing, 

and entertainment content on Channel 2M, the “Deuxième.” 

2M is a public channel and thus is required to strike a balance 

between various types of programs. However, it is noticeably 

lacking in documentaries, cultural programs, or public service 

programs, falling short of the awareness, sensitization, and 

services that the Moroccan citizen expects. Children’s and 

youth programs are dominated by stereotypes, superficiality, 

and boilerplate models imported from the West—especially 

from France—in a type of blind imitation far removed from 

the true educational, social, and cultural environment of 

Moroccan boys and girls.

Advertising has also come to play a crucial role in television 

programming. The advertising department imposes the 

wishes of the advertisers upon programs and threatens 

to withhold advertising if certain actors are not used—

transforming television into a tool of the advertisers.

Regarding the existence of quality niche reporting and 

programming, Moroccan journalists do cover extensively some 

topics, such as economics. However, the lack of investigative 

reporting is a serious area of concern. The panelists’ general 

belief that investigative work is not feasible in Morocco 

also contributed to the overall sense of gloom regarding 

Objective 2. Hafeez remarked that investigative journalism 

is the most difficult kind of journalism, and requires both 

financial resources and qualified personnel—an extremely 

rare combination in Morocco. He gave the example of one 

successful report by his own weekly, Al Hayat Al Maghrebiya. 

The paper conducted a month-long investigation that 

exposed how a public bank sold its director a luxury 

apartment seized by the bank when the owner defaulted on 

sector. Perhaps most significantly, the agreement establishes 

a minimum wage for professional journalists at MAD 5,800 

(about $675) per month, accounts for seniority, determines 

annual leave guidelines, emphasizes journalists’ right to social 

coverage and training, and defines journalists’ contractual 

obligations. Despite this precedent, however, most press 

contracts still are not protected, and many journalists are not 

even entitled to social security entitlements.

The SNPM 2009–2010 report stated that the system of wages 

remains opaque, with no defined, negotiated wage scale. 

On the one hand, some institutions pay new appointees 

wages that exceed those of their senior colleagues, with no 

objective justification, and on the other, some journalists 

are paid barely the national minimum wage—let alone the 

higher minimum wage stipulated in the collective agreement 

for the press sector. Some journalists do not receive even 

the compensation stated in their contracts, which adversely 

affects their performance.

Some private news organizations claim financial crisis 

perpetually, asking their journalists to be patient—while 

income continues to roll in from ample advertising demand, 

and their managers show no signs of financial distress. 

The editorial offices of those newspapers also pulled back 

from granting the annual thirteenth month’s wage, which 

Moroccan workers are entitled to receive at the end of the 

year, and failed to follow through on promises to adopt a 

cost-effective payroll system to ensure payment every three 

months. In general, the print sector has rich newspapers 

that are able to pay journalists higher wages than poorer 

newspapers—whose journalists are kept in a state of fear 

of losing their jobs entirely. In general, French-language 

newspapers pay better salaries than Arabic-language papers.

In the broadcasting sector, the public radio and television 

media enjoy better wages and working conditions than 

private radio stations. The financial status of radio stations is 

weak, with the exception of Atlantic Radio and MFM, which 

pay respectable wages in accordance with the collective 

agreement. Journalists’ monthly wages at those two stations 

range from MAD 6,000 to MAD 12,000 ($700 to $1,400). At 

other stations, wages range between MAD 4,000 ($465) and 

MAD 6,000 a month.

According to one panelist, most radio stations follow the 

requirements of the labor code and ignore the requirements 

of the collective agreement in the recruitment process. The 

stations in question are well aware of the requirements of 

the collective agreement and in particular the provisions 

relating to remuneration. They are aware also of their 

requirement to comply with the press law, as stated explicitly 

in the HACA agreement.

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200944

The role of the party press has declined significantly since 

2000, when an independent press emerged, and especially 

after the main opposition parties received a share of 

government and now side with the king. This independent 

press plays a leading role in exposing corruption and calling 

for democracy, according to the panelists.

In the radio and television sector, in addition to Channel 

2M, there is one regional station, Channel M, in the city 

of Laayoune in the Sahara region. With the spread of 

international satellite channels, citizens have expanding 

options for access to news. Because of poor domestic 

television programs, Moroccans are turning in droves to 

Arabic-language and French-language satellite channels. 

However, most channels transmit only for a limited number 

of hours and seem to not have high viewership. The panelists 

noted that since 2006, the policy of liberalizing the sector has 

not resulted in the emergence of independent channels—or 

even private channels. Although the state granted Medi 1 Sat 

a license as a private station in 2007, it converted the station 

to a public channel in 2009 because of “financial problems.”

The panelists did point to one positive development in terms 

of plurality of news sources: the continuing expansion in the 

number of Internet users. According to the national transport 

regulatory agency, the number of subscribers grew to 757,453 

in 2008 from 526,080 in 2007. Citizens are migrating to the 

Internet as a source of information about Morocco itself and 

about issues such as corruption that may not receive coverage 

elsewhere. Unlike other countries in the region, such as 

its debts. The director then advertised the apartment for sale 

in a number of newspapers—and paid off the newspapers to 

keep quiet about him.

According to Bouacharine, unlike party newspapers the 

independent press do attempt to carry out significant 

investigations, and some have played a positive role in 

changing laws. For example, one investigation revealed 

that Al Majid, private adviser to the king and one of the 

masterminds behind his wealth, was able to purchase land at 

a fraction of its value. Several years later, a law was passed 

preventing the Ministry of Endowments from selling such 

land without special permission from the king or from an 

oversight board. One panelist noted that the law only passed 

after enough time had elapsed that the state could avoid the 

appearance of bowing to pressure from the press. As that 

time passed, the journalists at the center of the investigation 

had begun to despair, and wondered what the purpose of the 

investigation had been if it had no effect in the real world.

The panelists pointed to the case of Doha S.A. as an example 

of how quickly investigative reporting can be shut down. In 

that case, a large area of land—formerly a zoo in the most 

important area in Rabat—was sold off cheaply to the Doha 

company, which is believed to have links to the royal family. 

Despite the clamor from the press, and although members 

of parliament demanded the formation of a commission of 

inquiry, parliament quickly backed down when the chair and 

general manager of the company appeared with the king as 

he toured some of the company’s projects.

Basher Al Zenaki, a freelance journalist, noted that in a case 

regarding the Social Security Fund, the press carried out 

detailed investigations into waste and theft by workers, but 

the press did not succeed in changing anything. The same was 

true with several major drug trials.

Still, the panelists remain convinced that investigations are 

not always futile. Even though journalists are thin on the 

ground, when cases have broken, sometimes investigations 

have led to change.

Objective 3: Plurality of News

Morocco Objective Score: 1.75

The score for Objective 3 (plurality of news sources) fell also, 

mainly as a result of the panelists’ critique that the official 

news agency, MAP, is biased in favor of influential forces, 

and lets nothing slip by that could damage the country’s 

reputation. Furthermore, a number of MAP decisions have 

played a hand in restricting the plurality of news sources.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



45

The 2009–2010 trade union report devoted a large section 

to the question of MAP’s professionalism. The report said 

that since the appointment of its new director-general, Ali 

Buserda, in 2009, MAP had entered a deep crisis, represented 

by a decline in its observance of its public interest 

responsibilities and its proclivity to make major decisions 

without any objective study or analysis.

According to the panelists, MAP leaders cast aside 

agreements forged with the previous administration to 

develop mechanisms and regulations to address such issues; 

reneged on the previous administration’s commitments; and 

went out of its way to cut off labor relations and dialogue, 

including the contract that had linked the trade union and 

MAP administration since the beginning of the 1990s. The 

panelists noted that the contract must not only respect the 

laws in force in the country, but the even more binding 

accountability to the Moroccan people, as their taxes fund 

MAP. The current director-general explicitly and repeatedly 

“declares war on journalists,” panelists said, and active 

members of the trade union in particular, as shown by the 

frequent arbitrary dismissal decisions targeting a number of 

trade unionists.

There is no transparency of ownership of the private 

sector print media. Most publications do not disclose their 

ownership, even though the law stipulates that the owner 

must manage the larger publications. Banks, insurance 

companies, and other companies hold shares in many 

publications, especially French-language media.

As reported in last year’s chapter, there is a movement to 

encourage and spread the recognition of Amazigh language 

and culture. (Morocco’s pre-Arab population spoke Amazigh, 

and it is still used by people who identify themselves as 

Berber). However, efforts to launch a channel in Amazigh 

fell apart in 2008, with the Amazigh Network of Citizenship 

expressing regret that its opponents worked to block 

the channel.

Objective 4: Business Management

Morocco Objective Score: 1.70

Objective 4 (business management) scores fell by about 

two-tenths of a point, primarily a result of chronic funding 

shortfalls and a lack of transparency in advertising. The 

panelists scrutinized especially the manner in which the 

broadcast advertising sector is managed. Panelists also 

criticized the methods and criteria by which the state 

distributes public support to the press, and the methods 

Tunisia, Moroccans face no restrictions online—with the 

exception of the harassment that bloggers have experienced.

Many families and young people do not use the Internet 

for information and news, but rather for communication, 

entertainment, and other services. Families depend on the 

Internet to stay in contact with their children abroad—a 

much cheaper alternative to regular phone calls, as Internet 

access costs only about $0.50 an hour. Internet cafés 

equipped with webcams facilitate keeping in contact. Young 

people communicate with the outside world in search of 

relationships that might lead to marriage, immigration, or 

job opportunities.

Also, the Internet is beginning to be used as a means of 

exposing bribery through the “video sniper” method. 

An example is an anonymous person posting a video of 

gendarmes taking bribes from drivers to bypass screening of 

trucks or cars, or turning a blind eye to moving violations.

However, Internet access is still a problem for many, given 

the high illiteracy rate and poverty in most cities and rural 

areas, coupled with Morocco’s patchy electricity supply and 

sparse telephone network. In addition, the international 

press remain limited in ability to access to the Moroccan 

market, as they are subject to administrative decisions for 

both printing and distribution. Printing requires the prime 

minister’s blessing, while the Minister of Communications is 

empowered to step in and shut down distribution if he deems 

a publication damaging to the “constants” of monarchy, 

territorial integrity, and Islam.

Morocco allows unrestricted entry to the biggest international 

newspaper and magazine titles, but their price is out of reach 

for most Moroccans. Of course, the Moroccan prices could 

come down if they were allowed to by the government, 

panelists noted, but the prime minister has not ordered such 

a reduction.

Eighteen foreign news agencies are represented in Morocco. 

The state news agency is based in Rabat, with 12 regional 

offices and offices in 18 countries. It puts out news in Arabic, 

French, English, and Spanish, and Moroccan newspapers 

receive a discount of 30 percent on MAP’s services. Despite 

the professionalism of MAP’s staff, it remains subject to 

the whims of the state, and has become selective in the 

distribution of some reports, in addition to adjusting others 

somewhat. Jamal Muhafid, acting director of MAP and a 

member of SNPM, said that the agency needs to reform to 

better exemplify neutrality and professionalism. Its board 

of directors must be a body with representatives from 

publishers, journalists, and the SNPM trade union, as well as 

the state. Currently, it is more like a government committee, 

Muhafid said.

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200946

television channel should not be required to finance itself. 

In addition, Channel 2M was reputed to be paying taxes and 

fees to the state amounting to up to MAD 160 million ($18.6 

million) a year.

Al Wafi added that channels based in France or Gulf states 

with audiences in Morocco eagerly seek Moroccan advertising 

opportunities. The director-general of the Turkish channel 

MBC knocked on the doors of various advertising companies 

in Morocco to offer them 1,500 free monthly advertising slots 

as a sweetener. He could easily afford to do so because those 

advertisements would be shown in prime time in Morocco but 

2 a.m. in Turkey.

Concerning the financial difficulties that newspapers face, 

Bouacharine said that the partisan press has been able 

to rely on party support. Their journalists are paid very 

modest salaries. The independent press, he noted, does not 

have such an easy time. The cost of printing and paper has 

increased, while the cover price of a newspaper has grown by 

a disproportionately low margin of only 50 centimes ($0.06) 

over the last 10 years. Such numbers render it impossible 

for newspapers to survive on sales alone, and as a result, 

their client bases are mostly public companies or companies 

with close ties to the government. Their income from sales 

is estimated at 30 percent of total revenue at best, leaving 

newspapers heavily dependent on unregulated advertising. 

In political terms, an unstable market governs newspaper 

incomes, and their incomes barely allow them to survive, let 

alone thrive.

The Office de Justification de la Diffusion (OJD) checks 

newspaper circulations and has some degree of transparency. 

Despite the existence of that body, there are indications that 

advertisers do not act based on sales figures. Advertisers 

hold all the cards essentially, leading some newspapers to 

self-censor in order to please their advertisers, therefore 

making it almost impossible to find any criticism of Maroc 

Télécom—a major advertiser—in a Moroccan newspaper. 

For example, Maroc Télécom recently pulled its advertising 

from some newspapers for publicizing the fact that Maroc 

Télécom’s workers had gone on strike.

Al Zenaki expressed the view that the advertising market has 

no proper structure; it is disorganized and its actions defy 

economic logic. Advertisers and advertising agencies delay 

payments and create cash-flow and budgeting problems 

for the newspapers. About a dozen known institutions 

receive the bulk of advertising, and the panelists described 

cartel-like secret agreements, with the principals meeting 

in secret to decide which outlets to promote and which to 

destroy. Panelists estimate that the advertising market is 

worth only about MAD 2 billion ($233 million), with MAD 1.5 

and criteria used to measure advertising on the two 

national channels.

Concerning the business management of national television 

Channel 1, the 2009–2010 SNPM report stated that a crisis 

of content as well as human resources management lingers 

from the pre-conversion era. The report found no qualitative 

improvement, despite the passage of more than four years 

since the conversion of Moroccan Radio and Television to 

a national company. Panelists also held the opinion that a 

disregard for job descriptions has resulted in the appointment 

of unqualified people to positions of responsibility.

The national broadcasting company obtains its financial 

support from state subsidies, television viewer license fees 

(collected indirectly by an additional charge on citizens’ 

electricity bills), and advertising income. In total, the state 

granted the station MAD 2.5 billion ($290 million) during 

2006–2008.

Al Wafi discussed the effects of the financial crisis on Channel 

2M in 2009. He said that a shortage of broadcast advertising, 

which had dropped by 14 percent—to the benefit of billboard 

advertising—crippled the station’s finances. Buchal explained 

that as a result of the current crisis, advertising companies 

had resorted to using billboards as their preferred method 

of advertising. Also, during 2008–2010, the state ceased 

funding Channel 2M. The channel enlisted the help of the 

union council in order to force implementation of a law that 

would deem Channel 2M a public channel. In exchange for 

the resultant mandatory funding that would lend it financial 

stability, Channel 2M agreed to advance public-sector 

broadcasting. The panelists emphasized that a public service 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



47

case of the print media, sets up matching obligations from 

foreign donors (such as France or Spain). Given the current 

conditions, strong newspapers benefit from the subsidy more 

than poor newspapers.

Bouacharine identified three problems in relation to the 

subsidies: first, the total subsidy of MAD 50 million or so is 

very small, given the large number of newspapers; second, 

the way the Ministry of Communications distributes the 

subsidies had little to do with any identifiable standard or 

norms; and third, a newspaper such as La Gazette du Maroc 

has to be thriving for at least two years before it is even 

eligible for subsidy—and by then, it no longer needs the 

subsidy. Another defect in the state subsidy system is that 

certain official newspapers and groups close to the state, 

such as the French Le Sahara Marocain, the Maroc Soir Group, 

and the Assabah Group receive subsides, while displaying 

content and op/ed pages toeing the official line and giving 

priority to official activities and news about the king and the 

royal family.

Muhafid noted the lack of any independent body that can 

adjust the decisions of the Ministry of Communications 

and the Federation of Moroccan Newspaper Publishers. 

Journalism associations have no opportunities to participate 

in the process.

Hafeez added that government financial support for the 

print press expired in 2009, and the agreement needs to 

be renewed, but the renewal has been delayed pending 

the findings of a Ministry of Communications study of 

the fund. The study was initiated to answer criticism that 

the rules and objectives are not respected and funds are 

distributed unfairly.

For the printed press, OJD verifies newspaper circulation 

figures and provides up-to-date circulation figures, with 

assistance from the French OJD Group. According to the 

panelists, OJD is recognized as a reliable source of circulation 

statistics and has legitimized the circulation statistics 

of distribution companies such as Sochepress (Société 

Chérifienne de Distribution et de Presse) and Sapress (Société 

Arabo-africaine de Distribution) Group, which, as last year’s 

MSI noted, advertisers depend upon for information.

The Interprofessional Center for Audience Ratings, an 

umbrella organization created in 2006 to measure radio 

and television, includes the national broadcaster, Channel 

SM, advertising agency Régie 3, the Moroccan Advertisers 

Group, the Union of Telecommunications Consultants, and 

Marocmétrie (regarded as the most important participant, 

billion ($175 million) going to radio and television and the 

remaining MAD 0.5 billion ($58 million), a rather low amount, 

going to the printed press.

The 2009 panelists voiced the same criticisms leveled by the 

2008 panelists regarding government support and how it is 

distributed. In essence, support goes to party newspapers 

officially. In 2006, regular government support began with 

government subsidies to 50 newspapers in the amount of 

MAD 43 million ($5 million). The distribution followed a set 

of agreements and charters agreed upon in the National 

Forum of the Press between the government (represented 

by the Ministry of Communications), the Moroccan National 

Press Union, and the Federation of Moroccan Newspaper 

Publishers. The program aimed to support journalism 

financially, enable journalism socially and professionally, 

modernize the press, and facilitate legal assistance through 

tax breaks and bank loan guarantees. The program intended 

to draw on public support in the form of financial loans 

to fund modernization programs, necessary expenses 

(paper, telephones, Internet access, etc.), and newspaper 

distribution abroad.

To take advantage of the subsidy, a newspaper must be 

legally sound; its column space devoted to advertising 

should not exceed half; it must employ a minimum number 

of journalists, and sign an agreement with its journalists 

guaranteeing their basic rights; it must publish its accounting 

records annually; and it must display its circulation in every 

issue. Despite the apparent clarity of these terms, however, 

the application process is far from easy. Since 2007, the 

Ministry of Communication, responsible for publishing 

circulation figures, has refused to publish detailed figures for 

the subsidy program and refused to publish even an annual 

report on the print media, radio, and television. Transparency 

has decreased markedly since 2005, when the Ministry 

last published a detailed account of the subsidies granted 

each newspaper. 

Al Zenaki expressed his view that given the current situation, 

government subsidies are a good idea considering that media 

organizations have had to defray high costs. The expenses 

of daily newspapers can be as high as MAD 80 million ($3.5 

million) a month before taxes. However, political party 

newspapers do not face the same hurdles. For example, a 

political party that owns a newspaper and has strong ties to 

a ministry would not find its newspaper subject to the same 

magnitude of costs and taxes.

A closed circle of committees controlled by the Ministry 

of Communications and its public relations division make 

decisions on subsidies, then forward the recommendations to 

the institutional division that generates the funds, and in the 

Morocco



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200948

the union’s weak leadership; and the fact that many new 

journalists are indifferent or fearful about getting involved in 

union work, given their uncertain and fragile status.

The Federation of Moroccan Newspaper Publishers represents 

the interests of newspaper owners and operates as a 

publishers’ union. As noted in the 2008 MSI, the federation 

helped establish a body to verify newspaper circulation 

figures, voiced complaints about the lack of rationalization 

and transparency in the commercial market, and decried the 

difficulty of obtaining government advertisers. The federation 

has also stepped up to fight press-related prison sentences. 

Some members of the publishers’ federation also belong to 

SNPM, the major trade union.

SNPM is the only union in which all Moroccan journalists 

participate. As its 2009–2010 report suggests, it grasps the 

negative trends in the media—in particular the threats to 

the independent press—and works to raise awareness of 

these problems. However, this year’s panelists expressed 

concern that SNPM is not standing up for journalists’ rights 

to the degree that it should, at a time when independent 

journalists feel very threatened. Al Aouni said that the 

decline in independence is serious—and worse, is happening 

with the complicity of the profession, as in the case of the 

Journal du Soir. In his view, the lack of support from within 

the journalistic community is the most alarming aspect of 

this case. In many instances, publishers knowingly connive 

to suppress journalists, according to Al Aouni, and the SNPM 

sometimes turns a blind eye.

Al Aouni noted that the ongoing war on the freedom of the 

media prompted the creation of his association, the Modern 

Organization for the Freedom of Expression and the Media, 

in 2009. The organization is an alternative open to professors, 

journalists, artists, and the general public, in keeping with its 

view that the freedom of information is important for society 

as a whole, not just journalists. He emphasized that it does 

not regard itself as a competitor to SNPM.

Al Aouni said that part of the journalism associations’ 

weak reactions could be explained by a number of factors: 

apathy among journalists, and the reality that some are not 

union-minded; the mix of publishers and journalists in the 

same union—with the publishers considering themselves 

journalists, although they are also employers with substantial 

power over journalists; and lastly, a serious problem within 

SNPM’s leadership—which has alternated between the 

Socialist Union of People’s Forces and Istiqlal since inception. 

As a result, partisan issues are reflected and fought out 

within the association, as well.

panelists said). According to Bouacharine, the ratings service 

led by Marocmétrie, which had been established primarily 

by national television channels Channel 1 and Channel 2M, 

was not asked by those channels to provide ratings for 

other channels, such as the MBC Moroccan channels. Some 

journalists remain skeptical about the credibility of the 

ratings for public television, and see such ratings as a pure 

formality in order to show high audience figures and protect 

some programming interests of those channels.

Objective 5: Supporting Institutions

Morocco Objective Score: 1.98

The perception that most political parties are losing their 

commitment to the concept of an independent press, 

combined with poor solidarity among journalists and low 

trade union awareness, led to lower scores for Objective 5 

(supporting institutions). Although this objective typically 

performs the best, in this year’s assessment it took a hit of 

about a third of a point.

The decline may be attributable to a combination of factors. 

Bouacharine pointed to weakening solidarity among 

political parties against press freedom and free speech, as 

the violations primarily affect the independent press—which 

is also the most critical of the political parties and their 

performance within the government. Furthermore, some 

previously independent newspapers joined in attacking the 

independent press, and helped justify repressions against 

the independent papers. Finally, the credibility of the SNPM 

trade union suffers from the continuing monopoly of 

party newspaper representatives within the organization; 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



49

were aware of their content before they went on sale. The 

newspapers send their content to the printing houses over 

the Internet in HTML format, with the source code also going 

to the relevant authorities. They can analyze the content 

of any issue and intervene before printing, if they deem 

it warranted.

List of Panel Participants

Mohamed Sassi, professor of law, Mohammed V University, 

Rabat

Mohammad Hafeez, managing editor and director, Al Hayat 

Al Maghrebiya, Casablanca

Muhammad al Awny, journalist, National Radio and 

Television Broadcasting Company; chairman, Modern 

Organization for Freedom of Expression and the Media, Rabat

Mohamed al Wafi, journalist and chairman of employee 

union, Channel 2M, Casablanca

Mohammed al Aknow, blogger; member, Association of 

Moroccan Bloggers, Agadir

Taoufiq Bouacharine, publishing director, Akhbar Al Youm Al 

Maghrebiya, Rabat

Mariam Alteji, blogger; member, Association of Moroccan 

Bloggers, Rabat

Jamal Muhafid, acting director, Maghreb Arab Press Agency; 

member, National Trade Union of the Moroccan Press, Rabat

Hana Buchal, journalist, private media production firm, 

Casablanca

Basher al Zenaki, freelance journalist, Casablanca

Moderator and Author

Abdelaziz Nouaydi, lawyer and professor, Rabat Bar 

Association, Rabat 

Morocco

Alsassi expressed the view that it is paradoxical for the 

bulk of SNPM’s leaders to be journalists representing party 

newspapers with declining sales. In his view, representatives 

of the independent press with the highest sales should lead 

the union. However, he said, sadly SNPM had become a 

closed shop. Bouacharine said that when he held office in 

the union, he had tried to open it up, but a large number 

of government employees eligible to elect in the governing 

body are delegated by the union’s chapters in a number of 

cities. Often, they are not even journalists but educators 

operating in party blocs, getting involved and turning up 

to vote. Everything is arranged in advance, he charged, to 

maintain the dominance of the parties in the press union.

Despite their shortcomings, SNPM and the Federation of 

Moroccan Newspaper Publishers remain the most important 

communications link with the authorities to raise concerns 

about press-related legislation, garner support for the press 

or other matters of professional interest, and advise on the 

technical aspects that also affect distributors and publishers.

The panelists agreed, however, that supportive institutions 

remain constant despite the current turbulence. Human 

rights organizations, the union of journalists, and some 

lawyers remain committed to defending press freedoms 

and journalists’ freedoms and rights. In addition, many 

international organizations, such as the Committee to Protect 

Journalists, Human Rights Watch, and Reporters Without 

Borders, bolster the Moroccan media.

Other establishments supporting the press, such as printers 

and distributors, are managed in economic terms as 

businesses—yet they are not immune to pressures from 

political authorities. For example, the major distribution 

company, Sapress—formerly owned by a group of political 

parties—has been turned over to the state. Independent 

newspapers took this as an ominous warning of what their 

future may hold. Since the 2007 arrest of the director of 

publication and journalists of El Watan El An, the Ministry 

of the Interior convened a meeting with the owners of 

publishing houses and threatened them with consequences 

if they did not monitor the content they set in type—

particularly in matters relating to security and terrorism, and 

anything to do with the monarchy. As article 67 of the 2002 

Press Law defines publishers’ criminal responsibility, these 

threats from the ministry are tantamount to re-imposing 

pre-publication censorship, which Morocco ended officially 

in 1977.

Currently, Morocco has two major printing houses: Maroc 

Soir and Ecomédia’s Ecoprint. Hafeez noted that the police 

destroyed issues of TelQuel and Nichane because authorities 




