
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200970

Lebanon

With media, particularly television, playing a direct role in increasing political 

tensions, a new electoral law promulgated in 2009 required equal, unbiased 

coverage of all candidates and equal advertising access, while prohibiting 

political broadcasts overtly in favor of one side. The law was flouted widely.



71

INTRODUCTION

PParliamentary elections underscored many of the weaknesses of Lebanon’s media sector. Journalists from 

both sides of Lebanon’s political fault line were pessimistic generally, given the disregard of journalism 

standards driven by the biases of a largely politicized ownership structure. Both sides concur that rival 

politicians use their ownership of newspapers and television stations to shape content in order to inflict 

damage on their rivals or bolster their own bases of support.

Lebanon’s media sector, like much of the nation, remains something of a paradox. At once more free than 

any other in the Arab world, producing work to a higher standard than most, and engaging its audience 

thoroughly in the contest of ideas, the media is also a slave to its own dynamism. Its power to sway public 

opinion is used and abused by the politicians whose money has fueled its vibrancy and diversity.

The parliamentary elections in June dominated the year and pitched a Sunni-led coalition backed by the 

West and Saudi Arabia against an opposition led by Hezbollah, the Iranian-financed, Syrian-allied Shia 

political party and militant group. The two sides have been struggling for power and control in Lebanon 

since the February 2005 assassination of Rafik Hariri, a five-time prime minister. Initially a majority of 

Lebanese blamed his killing on the government of Syria, whose troops and intelligence agents in Lebanon 

had controlled the country’s politics and security for nearly three decades.

With media, particularly television, playing a direct role in increasing political tensions, a new electoral 

law promulgated in 2009 required equal, unbiased coverage of all candidates and equal advertising access, 

while prohibiting political broadcasts overtly in favor of one side. The law was flouted widely. The partisan 

nature of media during the elections was a significant factor in the MSI panelists scoring both objectives 1 

and 2 as unsustainable for the first time.

In the wake of the firings of dozens of journalists from some of the country’s leading media organizations, 

without any collective reaction from the press community, panelists gave a lower score of 1.94 (down from 

2.09 in 2008) to Objective 5, supporting institutions. Objective 1 fell, by a similar amount, reflecting the 

government’s inability to enforce laws on the books that protect free speech.

Scores under Objective 2, professional journalism, Objective 3, plurality of news, and Objective 4, business 

management, more or less held steady, reflecting the continuing open and accessible nature of Lebanon’s 

media and continued political patronage that support media operations. Panelists were quick to point out 

that if any of Lebanon’s relatively cash-rich media were to lose the finances of political patrons, they would 

find themselves unable to generate enough revenue through advertising and sales alone.

Leban


o
n

OVERALL
SCORE:
2.14

Lebanon



1.
47 1.
52

1.
93

1.
61 1.

73

1.
35

2.
14

1.
99

1.
84

1.
71

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200972

COUNTRY AT A GLANCE

General

>> Population: 30.6 million (2004 est., World Bank)

>> Capital city: Rabat

>> Ethnic groups (% of population): Arab-Berber 99.1%, other 0.7%, 
Jewish 0.2% (www.nationsencyclopedia.com, 2006)

>> Religions (% of population): Sunni Muslim 99% (www.
nationsencyclopedia.com, 2006)

>> Languages (% of population): Arabic (official), Maghribi Arabic dialects, 
Berber dialects, French (often the language of business, government, 
and diplomacy) (www.nationsencyclopedia.com, 2006)

>> GDP (purchasing power parity): $50.1 billion (2004 est., World Bank)

>> GNI per capita (purchasing power parity): $1,520 (2004 est., World 
Bank)

>> Literacy rate (% of population): male 63.3%, female 38.3% (2004 est., 
UNICEF)

>> President or top authority: King Mohamed VI (since July 30, 1999)

>> Next scheduled elections: 2007 parliamentary elections (Chamber of 
Representatives)

Media-Specific

>> Number of publications: 438 publications—280 in Arabic, 151 in French, 
six in Tamazight, and one in Spanish (Ministry of Communication, 2005)

>> Newspaper circulation statistics: 300,000 total (Sapress) Arabic dailies 
As-Sbah (60,595) and Al-Ahdath (48,250) (Office of Justification of 
Diffusion, 2005)

>> Broadcast ratings: N/A

>> Number of broadcast outlets: SNRT is composed of TVM terrestrial, 
the educational channel Al-Rabi’a (the Fourth), Al-Maghribiyya (the 
Moroccan), a joint venture with 2M catering to Moroccans living 
abroad, and As-Sadissa (the Sixth), a religious television station. 2M 
is a regional station based in the city of Laayoun in the Sahara area. 
The public radio network is made up of one national and 10 regional 
stations. Medi 1 (in Tangiers) and Radio Sawa are private broadcasters. 

>> Annual advertising revenue in media sector: $262,444,482.90 (Ministry 
of Communication, 2005)

>> Number of Internet users: 3,500,000 (www.internetworldstats.com, 
2005)

>> News agencies: MAP (Maghreb Arab Press)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: COUNTRY

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country 
minimally meets objectives, with segments 
of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

1.
88

2.
24

2.
17

1.
99 2.

14

2.
44

2.
13 2.
20

2.
54

2.
88

2.
51

2.
43

1.
92

2.
27

2.
07 2.
13

2.
34 2.
42

2.
09

1.
94

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
09

20
09

20
09

20
09

20
09

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

LEBANON AT A GLANCE

Media Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
Print: 11 leading Arabic daily newspapers, 2 French-language dailies, 
and 1 each in Armenian and English; Radio Stations: 1 state-owned and 
27 private; Television Stations: 1 state-owned and 6 private (Future TV, 
Al Manar, NBN, Orange TV, New TV and LBC)

>> Newspaper circulation statistics: There is no central source for 
newspaper circulation; top dailies include An Nahar, As Safir (both 
report 45,000 daily), Al Balad, and Al Hayat

>> Broadcast ratings: N/A

>> News Agencies: National News Agency, Central News Agency (both 
state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: Estimates range from 1 million (2009 est., CIA World 
Factbook)

General

>> Population: 4,125,247 (July 2010 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Beirut

>> Ethnic groups (% of population): Arab 95%, Armenian 4%, other 1% 
(2008 est., CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 59.7% (Shia, Sunni, Druze, 
Isma’ilite, Alawite or Nusayri), Christian 39% (Maronite Catholic, Greek 
Orthodox, Melkite Catholic, Armenian Orthodox, Syrian Catholic, 
Armenian Catholic, Syrian Orthodox, Roman Catholic, Chaldean, 
Assyrian, Copt, Protestant), other 1.3% (2008 est., CIA World Factbook)

>> Languages: Arabic, official language and universally spoken. Also 
French and English, with small minorities speaking Armenian 
and Kurdish

>> GNI (2009-Atlas): $34.05 billion (World Bank Development 
Indicators, 2010)

>> GNI per capita (2009-PPP): $13,400 (World Bank Development 
Indicators, 2010)

>> Literacy rate: 87.4% (CIA World Factbook)

>> President or top authority: President Michel Suleiman

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: LEBANON

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country 
minimally meets objectives, with segments 
of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



73

Objective 1: Freedom of Speech

Lebanon Objective Score: 1.99

A score of 1.99 brought free speech and its associated 

indicators just inside the “unsustainable, mixed system” level, 

a small but significant fall from 2008.

Though its media sector is more open than those of its Arab 

neighbors, Lebanon’s deep political and religious divides and 

partisan ownership of media translate into a chronic lack of 

editorial independence. The country’s 18 officially recognized 

religious sects provide for a vibrant mix of opinions. But 

public discourse has been almost entirely polarized between 

the Sunni-led parliamentary majority, backed by Western 

powers; and the  Shia-led opposition, backed by Iran and 

Syria. These two major political alliances have shaped 

Lebanon’s turbulent past for years.

The score was brought down further by panelists’ perception 

that licensing rules are biased heavily, that regular minor (and 

occasional deadly serious) crimes continue with impunity, and 

that public figures receive preferential legal treatment in 

media-related cases.

Freedom of expression is guaranteed under the Lebanese 

constitution and enshrined in law. Press Law article 9 states 

that journalism is “the free profession of publishing news 

publications.” However, this law, which dates to 1962, also 

forbids publishing material deemed dangerous to national 

security or insulting to high-ranking Lebanese officials. An 

additional statute, the Audiovisual Media Law of 1994, 

forbids an individual or family from owning more than 10 

percent in a television company. “The law was designed to 

prevent political parties from having TV networks,” said 

Roland Barbar, a senior producer at Future News, part of 

the media group owned by the Sunni Prime Minister and 

parliamentary majority leader Saad Hariri.

But Barbar went on to list Lebanon’s major television stations, 

all of which are owned by or affiliated with a particular 

party or politician: Al Manar, which is part of Hezbollah, the 

Shia militant group that leads the opposition; OTV (Orange 

TV), whose name and shareholders come from former 

General Michel Aoun’s Free Patriotic Movement, allied to the 

opposition; NBN, nicknamed Nabi Berri News by Lebanese 

in reference to the Shia speaker of parliament and leader of 

the opposition Amal party who owns a majority stake; MTV, 

owned by Lebanese politician Gabriel Murr, who is allied to 

Saad Hariri’s March 14 movement; and Lebanese Broadcasting 

Company (LBC), begun by the Lebanese Forces, a party also 

allied to March 14.

“So what kind of law is this?” asked Barbar. “Almost every 

network is owned by a political party.”

The already polarized media reached fever pitch during June’s 

parliamentary elections. In a new electoral law implemented 

for the first time in 2009, the Ministry of the Interior decreed 

that media outlets must allow all candidates advertising space 

for a standard rate and offer all candidates equal access to 

airtime and print whilst also banning broadcast media from 

supporting any one candidate.

In 2002, MTV was closed down after being charged in court 

with promoting parliamentary candidate Gabriel Murr in a 

2001 by-election. The station reopened in March 2009, ready 

for the election.

The Maharat Foundation, an NGO focused on media in 

Lebanon, conducted a study of the media’s election coverage 

Lebanon

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“We saw that no one respected the law, 
so we went ahead and campaigned—we 
were dragged into this,” said Barbar. 
He also criticized media watchdogs for 
failing to condemn violators of the new 
law. “Their reports were very timid,” he 
said. “They never named networks that 
were in violation of the law.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200974

receive a Category 2 license. The Audiovisual Media Law of 

1994 divides television and radio stations into categories 

related to whether or not they are licensed to broadcast news 

and/or political coverage or only entertainment or general 

interest content.

David Munir Nabti, founder of the NGO Root Space, spoke 

from direct experience in launching Hibr, a youth-driven 

newspaper and website, during the elections. He said that 

obtaining the hoped-for license to cover politics as well as 

social and economic concerns had been all but impossible. 

“Legal obstructions to registration represent an incredibly 

high barrier to entry,” Nabti said. “We had wanted to 

register as political media, but that was incredibly difficult 

and incredibly expensive. The only license available must be 

bought from other people for a couple hundred thousand 

dollars, and even then you can’t change the name unless you 

buy two licenses and merge them.”

During the year, several journalists privately reported 

harassment from political parties, politicians, fellow 

journalists, and opposition militia figures. They generally 

threatened violence against the journalists and their families 

if they did not cease writing articles on sensitive political 

issues, according to the United States Department of State’s 

2009 Human Rights Report.

Assassinations of print journalists (including Gibran 

Tueni, editor of pro-March 14 newspaper An Nahar; and 

Samir Kassir, a columnist at An Nahar, in 2005) remain 

unprosecuted. So too does the assassination attempt on LBC 

anchorwoman May Chidiac in 2005.

The UN Special Tribunal for Lebanon (STL) is currently 

prosecuting those accused of Prime Minister Rafik Hariri’s 

assassination. STL is tasked with bringing indictments for 

prior and subsequent assassinations—which may well include 

attacks on prominent journalists—if they are found to be 

linked to Hariri’s killing.

“No one is prosecuted for killing journalists; it’s a non-starter, 

either because they are not identified or no one is brought to 

court,” Abu Fadil said. “The legal system is hamstrung and is 

not operating as it should. There’s impunity if journalists are 

harassed. If the people doing it belong to a certain affiliation 

or are backed by an organization, they will never be taken 

to task.”

Barbar echoed this view. “There is no progress, only regression 

in cases of harassment of journalists, and letting it go only 

encourages people to do it,” he said.

Suing for libel remains a civil law issue, and 2009 saw officials 

leveling a string of high-profile lawsuits against the press. 

Opposition-leaning New TV’s investigative show, Corruption, 

and found that despite the new law, news content across 

different media was neither objective nor balanced. “Political 

side-taking weakened media institutions and transformed 

them into mere tools,” the foundation concluded.

Barbar said that he and other managers instructed their 

journalists to adhere to the Ministry of the Interior directive. 

“We had to strike a balance between [the] March 8 and 

March 14 [political factions],” he said. “We were afraid of 

lawsuits against Future News. If there was a statement by a 

politician, we put it on air.”

However, as the elections drew near, the new rules quickly 

went out the window. “We saw that no one respected the 

law, so we went ahead and campaigned—we were dragged 

into this,” said Barbar. He also criticized media watchdogs for 

failing to condemn violators of the new law. “Their reports 

were very timid,” he said. “They never named networks that 

were in violation of the law.”

Several panelists pointed to the unethical behavior of the 

country’s politicians during the elections. Ghadi Francis, a 

journalist with opposition-leaning As Safir newspaper, put it 

bluntly, “During the elections, guests paid by the minute to 

appear on air and also paid for newspapers and magazines to 

do interviews with them.”

Magda Abu Fadil, director of the journalism training program 

at the American University of Beirut, highlighted this use of 

media in political campaigning. “Politicians used the media as 

a weapon to lash out at each other, rather than to inform the 

public,” she said.

Most panelists agreed that the government selectively 

enforces laws protecting freedom of speech. “Freedom of 

speech is valued but legal protection is haphazard—or lacking 

at best—when free speech is violated,” said Abu Fadil. “It is 

debatable whether the judiciary acts independently in dealing 

with free speech issues.”

Licensing laws date back to the 1962 Press Law requiring 

any newspaper or periodical seeking to publish news on 

political events to first obtain a legislative decree granting 

it a Category 1 license. Other newspapers and periodicals 

“Freedom of speech is valued but legal 
protection is haphazard—or lacking at 
best—when free speech is violated,” said 
Abu Fadil. “It is debatable whether the 
judiciary acts independently in dealing 
with free speech issues.”



75

Objective 2: Professional Journalism

Lebanon Objective Score: 2.20

With journalists caught up in the high-stakes games of 

political poker played out by politicians who use their 

ownership of media as a tool against rivals, standards of 

professional journalism in Lebanon continued to be flouted 

through 2009. The score remained more or less the same 

as last year, with the same deficiencies as past years being 

experienced, but in greater number due to the nature of 

election coverage.

Panelists agreed that the primary obstacle to the 

development of professional journalism is the politicization 

of the media sector. “Media ownership tops the list of 

factors affecting the objectivity of news in the country,” 

said Root Space’s Nabti. “Media is serving the interests of 

political parties. Each newspaper, radio, or television is the 

spokesperson of a specific party and reflects exclusively its 

opinions, beliefs, and values.”

was taken to court four times in 2009. In June, two guests of 

the talk show were sued by Member of Parliament Ibrahim 

Kanaan of Michel Aoun’s Free Patriotic Movement, a key 

member of the opposition, on charges of libel, slander, and 

spreading false news after they claimed that Kanaan had 

been involved in buying votes. The case was settled out of 

court, with New TV paying Kanaan LBP 5,000,000 ($3,300).

In September, Judge Shaheed Salameh sued Corruption host 

Ghada Eid for libel. She was sentenced to pay LBP 1,000,000 

($660) in bail and $3,300 in compensation to the judge. Eid 

was sued again in October by another judge, Shukri Sader, 

after accusing him of using his post to undermine other 

judges and to secure a lucrative and powerful position as 

a judge on the Hariri tribunal. Eid had to pay $13,300 in 

compensation to Sader. Finally, Eid was made to pay another 

$13,300 to Judge Afif Shams el Dine after calling him the 

most corrupt judge in Lebanon. Despite the turbulent year, 

she remains the head of the show.

“I believe in the last two years, political parties have 

understood the importance of using libel and the courts to 

defend their political views against allegations,” said Barbar. 

“This is because allegations are a political weapon used in 

Lebanon during the last five years.”

Lebanon does not have an access to information law. The 

Maharat Foundation and Member of Parliament Ghassan 

Mukhyber have been working to create one, so far with 

little progress.

“Access to information depends on the newspaper,” said 

Francis. “The Interior Ministry would not even answer my 

calls unless someone else calls for me. If you know people in 

political parties on a personal basis, they give you information 

for free.”

However, the Lebanon government is becoming increasingly 

proactive in making information available online. Panelists 

agreed that government officials in Lebanon are using the 

Internet to a greater degree to publish information. “The 

different ministries have understood the importance of 

putting documents online,” said Barbar.

The government does not restrict media’s access to 

international news or news sources and media freely use 

these in their reporting.

Entrance into journalism as a profession, while officially 

open to all, remains shaped by the same forces that 

control the media’s editorial line. As Abu Fadil noted, 

“Hiring of journalists is often influenced by political and 

sectarian interests.”

Lebanon

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).

“People asked me, ‘Who do you 
represent and where are you from?’” 
said Julnar Doueik, a journalist with Hibr. 
“I told them that I’m a citizen journalist. 
They said, ‘What is that?’ People are not 
used to this kind of media,” she said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200976

represent and where are you from?’” said Julnar Doueik, a 

journalist with Hibr. “I told them that I’m a citizen journalist. 

They said, ‘What is that?’ People are not used to this kind of 

media,” she said.

The most blatant manifestation of skewed media ethics in 

Lebanon is the widely practiced system of bribes—some 

Lebanese journalists prefer to call them “gifts”—by which 

politicians and powerful figures buy loyalty and positive 

coverage. The payment and acceptance of bribes to media 

professionals is so prolific that several panelists said that 

refusing bribes could often lead to a journalist being denied 

access to sources. Expensive watches are a common form 

of bribery, and Lebanese television audiences often joke 

about the silver Rolexes they see dangling from the wrists of 

evening talk show hosts.

At a basic level, bribes augment a low salary for some 

journalists, according to panelists. Though journalists are paid 

better than most civil servants and teachers, the panelists 

decried their low wages, which average $700 to $800 

per month.

“If you work for a successful newspaper, you can earn around 

$2,000 a month,” said Francis, noting that freelancing 

for Safir’s youth section barely covers her phone bill. 

By comparison, Francis said, a female reporter that she 

knows crashed her car but the next day drove to work in a 

brand-new one—a gift from a politician close to the journalist 

and her media outlet.

An average reporter at Future News might earn a base salary 

of $1,000 a month, said Barbar, but the station has a system 

of incentives whereby work on additional programs can earn 

the employee in the range of an additional $800 a month.

Lebanon remains a regional leader in using up-to-date 

technical facilities for producing and distributing news. 

Political talk shows tend to eclipse entertainment, 

particularly in times of tension. “When a political crisis arises, 

entertainment stops and gives way to back-to-back news,” 

said Radwan Mortada, a journalist for opposition-aligned 

Al Akhbar newspaper.

Objective 3: Plurality of News

Lebanon Objective Score: 2.43

The panelist agreed that, taken as a whole, Lebanese media 

is pluralistic, affordable, and accessible, and they scored 

Objective 3 well inside the “near sustainable” bracket.

Because the law requires private radio and television to cover 

all Lebanese territory, in theory media should be accessible, 

Several panelists called for more transparency in political 

funding to media outlets. “We need a system of subsidies 

for political parties in Lebanon so we know who’s paying 

how much and they all have equal opportunities [for media 

access],” said Barbar.

In this divided nation, politically owned media have been 

unable to maintain standards of objectivity or even a 

separation between news and editorial desks, according to 

the panelists. “There has been a degradation of standards 

over the last two years. There is no adequate fact-checking 

and no balance,” said Abu Fadil. “Hard news and editorial is 

muddled. There are an awful lot of opinions and not a lot of 

hard news reporting.”

A code of journalism ethics, devised by the Press Federation 

and dating back to 1974, was described as “flimsy” and 

“woefully outdated” by Abu Fadil, while Barbar dismissed the 

concept as having little bearing on media in Lebanon.

“The word ‘ethics’ is totally absent from the Lebanese media 

landscape,” Barbar said. “There are principles, but ethics is 

something that is very hard to translate.”

While self-censorship has decreased significantly since 2005, 

after Syria withdrew its military and much of its intelligence 

services from Lebanon, panelists said that it is still practiced, 

particularly in cases in which foreign patrons pressure their 

domestic clients.

Panelists agreed that journalists cover key events in Lebanon, 

and few subjects are off-limits, but often a journalist’s 

physical access to news events can be restricted according to 

the political leaning of a particular media outlet.

As an example, panelists said that journalists working for 

Hezbollah’s Al Manar TV station do not report from the 

Tarek al Jdede neighborhood of Beirut, a Sunni-dominated 

area controlled by supporters of the March 14 movement 

and where supporters of the rival groups engage in deadly 

clashes. Conversely, Al Manar enjoys almost exclusive access to 

the Hezbollah-controlled southern suburbs of Beirut.

According to the panelists, media are so polarized that when 

reporters from Hibr, the youth-driven newspaper, went 

to report on the election, they found voters suspicious of 

their non-partisan position. “People asked me, ‘Who do you 

Expensive watches are a common form of 
bribery, and Lebanese television audiences 
often joke about the silver Rolexes they 
see dangling from the wrists of evening 
talk show hosts.



77

US-government-funded Al Hurra; Iranian-owned Al Alam; and 

Palestinian Al Aqsa.

Internet penetration has more than doubled over the past 

two years to 2.19 million, according to 2008 data quoted 

in the CIA World Factbook. That equals 52 percent of the 

population, according to UN data. Coverage now extends to 

most of the country, except the most remote rural villages 

of the far north and south. DSL broadband Internet is now 

available in most areas of Beirut but remains relatively 

expensive compared to the rest of the region: an 8MB DSL 

connection costs $100 in Egypt, while in Lebanon the price of 

1MB is $200.

Wireless access is still spreading through the suburbs of Beirut 

and out to the surrounding mountains, though it has yet to 

extend south of Sidon.

Lebanese blogs and news magazines thrive on the Internet. 

Two of the most prominent are An Nashra, a daily political 

and economic bulletin produced by the Lebanese Company 

for Press and Publication; and NOW Lebanon, an online 

newsletter of features and analysis in English and Arabic.

Future TV producer Barbar pointed out that though political 

divisions have carved up the Lebanese media landscape, those 

divisions also ensure that citizens have unlimited access to a 

lively debate in which all sides participate. “It means that no 

one can hide or impose something huge on Lebanon, because 

you always hear from other parties giving some information 

to counter. In this way, these divisions in Lebanon are still 

productive,” he commented.

Most of Lebanon’s media outlets are owned privately, and 

unlike many countries in the region, state media enjoy no 

particular privileges. Panelists were generally critical of the 

situation of state-owned television station TeleLiban and 

Radio Lebanon. “Public media have largely been abandoned 

in Lebanon,” said Doueik. “The public media are only alive to 

prove the existence of the government.”

Barbar lamented a bygone era in which, he said, Lebanese 

public broadcasting had been a pioneer for the region. “In 

the 1960s, TeleLiban used to be highbrow in its coverage 

of arts and culture. It would introduce arts from Egypt and 

the Maghreb and experimental movies and series. Private 

media could not achieve this. Private media always question a 

even in remote areas. In practice, a number of radio stations 

broadcast only locally. Lebanon has 11 regional radio stations, 

along with 16 national radio stations broadcasting in Arabic, 

French, English, or all three. Some national broadcasts are 

in Armenian.

Newspapers are affordable, costing between LBP 500 ($0.33) 

and LBP 2,000 ($1.33). Dozens of local newspapers and 

hundreds of periodicals publish throughout the country, and 

are financed by and reflect the views of a broad spectrum of 

political and religious groups.

Lebanon has some of the most prolific and influential 

newspapers in the region, but like television channels, 

they fall clearly into political camps. Of the 11 leading 

Lebanese-run Arabic daily newspapers, An Nahar, Mustaqbal, 

Al Liwaa, Al Hayat, Al Bayrak, Al Anwar, and Al Shark are 

considered as supporting the March 14 alliance. Al Akhbar, 

As Safir, and Ad Diyyar support the March 8 opposition, while 

Al Balad is seen as non-partisan. Al Kalima is the country’s 

leading non-partisan political weekly newspaper.

Lebanon also has two French-language dailies, L’Orient 

du Jour and Action; one Armenian-language newspaper, 

Souryakan Mamoul; and the English-language Daily Star. 

Several leading Lebanese economic and political magazines 

are published in English; they include Lebanon Opportunities, 

Monday Morning, and Executive.

As well as the domestic television stations already described, 

Lebanon hosts several foreign Arab satellite channels 

broadcasting under international license. They include 

the Iraqi-owned ANB, Al Sumariyeh, and Al Baghdadiyeh; 

Lebanon

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

Wireless access is still spreading through 
the suburbs of Beirut and out to the 
surrounding mountains, though it has 
yet to extend south of Sidon.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200978

They noted that without cash injections from political parties, 

many media outlets in Lebanon would flounder or fail.

“Advertising is a goal for all media outlets. It’s an important 

factor of financial balance,” said Barbar. “But the advertising 

market in Lebanon is too small for all operating media outlets 

and cannot exclusively sustain any private media.”

LBCI producer Razzouk said that most local newspapers “are 

not profitable businesses, serving political agendas” while 

several television stations (NBN, Future TV, and Al Manar) are 

linked directly to political figures and require political money 

to keep running.

Panelists noted that a powerful Christian family, the 

Choueirys, hold a virtual monopoly on sources of advertising 

in Lebanon through control of the largest media-buying 

broker in the Middle East.

“Since Lebanon is such a small market, there is heavy 

competition over the limited advertising revenue that exists 

here,” said Nabti. “That gives disproportionate influence 

over the media to advertising agencies and big Lebanese 

businesses. Many of those businesses and agencies have 

strong and clear political ties.”

As with media outlets around the world, the financial crisis 

negatively impacted the Lebanese media in 2009. Facing 

debts reported at $5,000,000, Lebanon’s oldest newspaper, An 

Nahar, laid off more than 50 editors and employees, including 

prominent writer Elias Khoury. Gibran Tueni’s daughter, 

Member of Parliament Nayla Tueni, now runs the paper. 

Ghassan Hajjar, managing editor, said that the layoffs were 

part of reforms recommended by Booz Allen Hamilton, which 

conducted a study on the newspaper’s finance, management, 

program’s sustainability vis-à-vis advertising. In the absence of 

a state outlet, we definitely lose something.”

Yet the question of whether Lebanese would be prepared to 

pay a license fee or similar tax to support public media drew 

a unanimous, vigorous “no” from panelists.

Lebanon has two national news services, National News 

Agency and the Central News Agency, which, in the words of 

Abu Fadil, “churn through copy on the comings and goings” 

of official figures but do little else.

Major international news agencies such as Reuters, AP, and 

AFP have bureaus in Lebanon and their material is circulated 

widely. An increasing number of local news agencies report 

and distribute material through their websites. They include 

Nashraq (“Bulletin”), aligned with the FPM; Akbar il Yom 

(“News Today”); and Markazeya.

As a country with a complex sectarian make-up, Lebanon 

has abundant minority language media outlets, including 

a licensed Armenian-language radio station. Future TV 

broadcasts a news hour in Armenian, English, and French. 

Kurds can associate freely and publish their own newsletters 

in Kurdish, but as yet, no station broadcasts in Kurdish.

“The Armenians, as a minority, receive better attention, 

having their news bulletin in their own language,” said 

Nancy Razzouk, a producer for LBC International. “The reason 

for this is that they are the biggest minority. They play an 

obvious role in the economy and most crucially, they have 

voters in the elections, so all parties try to get close to them.”

Objective 4: Business Management

Lebanon Objective Score: 2.13

Panelists generally disagreed with the idea that media 

operate as efficient and professionally managed businesses. 

Barbar lamented a bygone era in which, 
he said, Lebanese public broadcasting 
had been a pioneer for the region. “In 
the 1960s, TeleLiban used to be highbrow 
in its coverage of arts and culture. It 
would introduce arts from Egypt and 
the Maghreb and experimental movies 
and series. Private media could not 
achieve this.”

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



79

Lebanese media have no accurate statistics on circulation or 

ratings. “Broadcast ratings, circulation figures, and Internet 

statistics are not always reliable,” said Abu Fadil. “They 

may be skewed to provide a brighter picture about actual 

circulation, for example.”

Razzouk was blunter: “Statistics in Lebanon are a big lie. They 

are controlled by groups that make sure the result serves 

their own profits.”

Objective 5: Supporting Institutions

Lebanon Objective Score: 1.94

The panelists perceive of media-supporting institutions in 

Lebanon as irrelevant, weak, and self-serving, and this drove 

down the Objective 5 score to the lowest in this year’s MSI.

Two organizations are intended to represent media in 

Lebanon. The Press Federation represents owners, publishers, 

and productivity. Some observers expressed surprise that An 

Nahar’s wealthy shareholders, including Prime Minister Saad 

al Hariri, former Member of Parliament Issam Fares, and Saudi 

prince and tycoon Waleed bin Talal, failed to step in to bail 

out the struggling newspaper.

Later in 2009, LBC, the television station often cited as 

the most commercially viable, fired 140 employees in a 

fat-trimming exercise, according to CEO Pierre el Daher. 

According to some observers, LBC was preparing itself for 

a deal that would see Rupert Murdoch purchase shares in 

Waleed bin Talal’s Rotana Media, including his stake in LBC. 

LBC’s ad revenues took a direct hit following the airing of a 

controversial prime time show, Bold Red Line, which featured 

a Saudi man boasting on camera of his sexual escapades 

from ultraconservative Saudi Arabia. While the show’s ratings 

skyrocketed, the man was dragged to court, the show was 

suspended for four months, and the LBC offices in Saudi 

Arabia were shut down.

An ongoing saga over control of LBC has also compromised 

the station’s fortunes. LBC was founded during Lebanon’s 

15-year civil war by the Lebanese Forces, a Christian political 

and militia group. Samir Geagea, leader of the Lebanese 

Forces, was imprisoned on criminal charges in 1994 and 

handed control of LBC to Daher. Following his release in 2005, 

Geagea, who still heads the Lebanese Forces as a political 

party, claimed that he has the right to take back ownership 

of the station and has documents to prove it. Daher said 

he bought out Geagea for $5,000,000 and that he has 

documents to prove his case.

“They’re talking about the same facts with different 

documents to support different claims. It’s bizarre,” said 

Barbar. “It tells us interesting things about media laws 

in Lebanon. Both parties are claiming something that is 

basically an illegal institution. It belonged to a militia; even its 

frequency is illegal.”

Few see the Lebanese judicial process as able to clear up the 

LBC case any time soon, if at all. “If they go through the legal 

system, the case will not be resolved for another decade,” 

said Abu Fadil.

A news reporter at LBC, Denise Rahme Fakhri, has taken 

her case to court, arguing that she was targeted for layoff 

because of her historical support for Geagea’s Lebanese 

Forces militia.

MTV also laid off employees. While employees claim that 

the station laid off about 60 of its staff, Head of News and 

Political Programs Ghayath Yazbeck said that the number was 

only eight.

Lebanon

“Since Lebanon is such a small market, 
there is heavy competition over the 
limited advertising revenue that 
exists here,” said Nabti. “That gives 
disproportionate influence over the 
media to advertising agencies and big 
Lebanese businesses. Many of those 
businesses and agencies have strong and 
clear political ties.”

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200980

The Samir Kassir Eyes Foundation, formed after the 

assassination of the An Nahar columnist and author who had 

criticized Syria’s role in Lebanon, works for press freedom in 

Lebanon and across the region. The European Commission 

helps support the annual Samir Kassir Award, open to 

regional journalists who advocate for freedom, democracy, 

and the rule of law.

Although a number of local NGOs and think tanks advocate 

for media freedom, most regular statements on the state of 

press freedom in Lebanon are issued by foreign observers, 

such as Reporters Without Borders.

Lebanon boasts a variety of journalism training programs. 

State-run Lebanese University has offered a four-year 

journalism major since 1952 and Arab University has 

offered a major in journalism since 2007. The Journalism 

Training Program at the American University of Beirut 

offers a non-academic program directed at professionals 

already working in the field. The program includes training 

workshops, and successful participants are awarded a 

professional journalism certificate. The Lebanese American 

University offers a degree in communications with a specialty 

in journalism and offers journalism training courses. May 

Chidiac, the journalist who survived a car bomb in 2005, now 

teaches practical writing courses and television news at Notre 

Dame University.

Still, most panelists agreed that journalism training is still 

too focused on academics rather than practical skills, making 

it hard for journalism students to find work. “Most media 

stations look to where the journalist graduated from, and 

due to the weakness of the universities, most graduates don’t 

find a media station to work in,” said Razzouk.

Other organizations that offer training to Lebanese 

journalists include the Thompson Foundation; the 

International Center for Journalists; the Beirut-based Forum 

for Development, Culture, and Dialogue; Germany’s Friedrich 

Ebert Foundation; and workshops funded by the UNDP and 

BBC World Service Trust.

Panelists agreed that the media sector does not have 

enough internships to meet the needs of Lebanon’s aspiring 

journalists. Safir takes in four new trainees each month for 

an eight-month, partially-paid training program. Nahar’s once 

ambitious training program to draw journalists from across 

the region, established by assassinated editor Gibran Tueni, 

has shrunken to a small program targeting local students. 

Hibr’s Doueik went through the two-day program and passed 

the exam to end up on an internship, where she succeeded in 

having stories published in the paper, but was critical of the 

training she received. “It was a typical academic running it, 

pontificating, very old hat,” she said.

and organizations in print media. There is no such equivalent 

for broadcast media. The Journalists’ Union represents 

working journalists. However, membership is difficult to 

obtain and many journalists perceive the union as ineffectual. 

“It is accused of being unrepresentative and most journalists 

are not enrolled because they find it useless,” said Nabti.

All panelists criticized the two syndicates for being 

superfluous and outdated. As an example, Doueik noted that 

every registered print media outlet is required to enlist a 

“responsible director” who must be registered in either the 

Press Federation or the Journalists’ Union. “According to our 

experience, and what we’ve heard from others, this position 

is usually symbolic and useless,” Doueik said. “It seems like a 

method for the syndicates to ensure enrollment to support 

their members.”

Most journalists have long since given up on finding support 

from their union. “None of the organizations who are 

supposed to defend journalists really help journalists,” said 

Razzouk. “No journalists believe they are there to help 

them, anyway.”

With the hefty layoffs at An Nahar, LBCI, and MTV, many 

journalists criticized their union for not defending their 

rights. Several media observers condemned the layoffs as 

unjust and in violation of labor rights. At a demonstration 

arranged by Samir Kassir Eyes Foundation, a media watchdog, 

a young journalist expressed her outrage at the Journalists’ 

Union to The Daily Star, saying that despite the many 

dismissals, the union had not issued any statement of protest.

Rather than depend on their union for support, most 

panelists pointed to an increasing number of NGOs 

supporting free speech and independent media. “In general, 

the organizations that help journalists are not journalism 

organizations,” said Razzouk. “There are some NGOs who 

take care of journalists after they are sacked. There are other 

organizations that belong to some politicians. They also 

support journalists, but for their own benefit.”

“In general, the organizations that 
help journalists are not journalism 
organizations,” said Razzouk. “There are 
some NGOs who take care of journalists 
after they are sacked. There are other 
organizations that belong to some 
politicians. They also support journalists, 
but for their own benefit.”



81

Lebanon’s printing industry remains a regional leader and has 

largely avoided politicization and government interference. 

The country’s tiny size allows channels of distribution to reach 

even the most remote areas.

List of Panel Participants

Roland Barbar, producer, Future TV News, Beirut

Ghadi Francis, journalist, As Safir, Beirut

Munir Nabti, founder, Root Space (social media NGO), Beirut

Magda Abu-Fadil, director, Journalism Training Program, 

American University of Beirut, Beirut

Nancy Razzouk, producer, Lebanese Broadcasting Company 

International, Adma

Julnar Doueik, journalist, Hibr, Beirut

Radwan Mortada, journalist, Al Akhbar newspaper, Zahle

Mazen Mjawaz, journalist, Ad Diyyar, Beirut

Issa Sleiby, freelance journalist, Beirut

Hussein Kries, reporter, New TV, Beirut

Moderator

Hugh Macleod, journalist, The Guardian, Beirut

Lebanon




