
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009122

A new awareness emerged of the potential and strength of citizen journalism, 

with the broad use of blog websites, Facebook, YouTube, and Twitter to share 

Iran’s story with the world.

iran



123

INTRODUCTION
OVERALL
SCORE:
0.81

IRAN

WWidely considered the darkest year for the Iranian press, 2009 saw freedom of speech suffering unprecedented 

repression at the hands of the government. In 2009, following the presidential elections that kept President 

Mahmoud Ahmadinejad in office, the government sent security forces to violently subdue street protests; 

revoked licenses or banned at least 11 reformist newspapers and numerous weekly and monthly publications; 

and launched a massive roundup and arrest of thousands of protesters, activists, bloggers, journalists, and 

intellectuals. At least 90 journalists, press photographers, website writers, and bloggers were pursued and 

arrested. Authorities released some quickly, while other detainees remain in prison, serving long sentences. 

Later, several journalists would step forward to tell about the unimaginable torture they had suffered in solitary 

confinement. Iran became the second-worst jailer of journalists in the world in 2009,1 following China.

The Supreme National Security Council, headed by Ahmadinejad, issued secret censorship instructions to 

newspapers, ordering them to suppress reports of popular protests after the election, and to remove news 

about dissident candidates. The council also took steps to shut down non-governmental media outlets and 

the Association of Iranian Journalists (AoIJ). In addition to banning AoIJ activities, the authorities arrested the 

secretary and the vice secretary of the association, and most of the members of the Press Freedom Defense 

Association—practically ending independent guild activities of journalism in Iran.

The year 2009 was indeed one of the gravest for Iranian journalism, but it only paved the way for worse 

conditions in 2010, with unfair and illegal trials and judicial proceedings, more illegal arrests, prison abuse, and 

sustained pressure on the press.

Despite increasing arrests and trials of Internet users, bloggers, and website contributors, citizen journalism grew 

in unprecedented ways in 2009. A new awareness emerged of the potential and strength of citizen journalism, 

with the broad use of blog websites, Facebook, YouTube, and Twitter to share Iran’s story with the world. The 

largest television networks of the world published video, photographs, and reports of anonymous Iranian citizen 

journalists during the post-election protests, in part due to limitations or bans on foreign journalists traveling to 

Iran. For the first time in three decades, the image of a vibrant, young, and peaceful nation emerged through 

thousands of smuggled photographs and video clips posted on YouTube, showing peaceful marches of millions 

of people—and later, the graphic deaths of some of the same protesters on the streets of Tehran, shot by Iran’s 

security forces.

Due to the repressive environment in Iran, IREX did not conduct a panel discussion in Iran. This chapter 

represents research conducted on the situation and discussions with various professionals knowledgeable about 

the situation in Iran. The names of those contacted will not be published to protect their personal security. This 

chapter therefore provides a summary of the state of the media in Iran.

1 CPJ’s 2009 Prison Census: Freelance Journalists Under Fire. Committee to Protect Journalists; December 1, 2009; http://www.cpj.org/
reports/2009/12/freelance-journalists-in-prison-cpj-2009-census.php

Ir
an





MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009124

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country 
minimally meets objectives, with segments 
of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

1.
20

1.
05

0.
94

0.
47

1.
33

1.
35 1.

44 1.
50 1.
54

1.
54

1.
00

0.
54

1.
75 1.
80

1.
07

0.
64

2.
04

2.
05

1.
36

0.
89

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
09

20
09

20
09

20
09

20
09

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: IRAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

General

>> Population: 76,928,300 (July 2010 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Tehran

>> Ethnic groups (% of population): Persian 51%, Azeri 24%, Gilaki and 
Mazandarani 8%, Kurd 7%, Arab 3%, Lur 2%, Baloch 2%, Turkmen 2%, 
other 1% (CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 98% (Shia 89%, Sunni 9%), other 
(includes Zoroastrian, Jewish, Christian, and Baha’i) 2% (CIA World 
Factbook)

>> Languages (% of population): Persian and Persian dialects 58%, Turkic 
dialects 26%, Kurdish 9%, Luri 2%, Balochi 1%, Arabic 1%, Turkish 1%, 
other 2% (CIA World Factbook)

>>GNI (2009-Atlas): $330.6 billion (World Bank Development 
Indicators, 2010)

>>GNI per capita (2009-PPP): $11,470 (World Bank Development 
Indicators, 2010)

>> Literacy rate: 77% (male 83.5%, female 70.4%) (2002 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: Supreme Leader Ali Hoseini-Khamenei (since 
June 4, 1989)

Media-Specific

>>Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: About 500 national publications. Radio: 9 national stations, and 
more than 100 local stations, all state-owned. Television: 6 national 
TV stations in Persian, 1 Arabic station, the Sahar network in various 
languages, and 1 English news network (all state-owned)

>>Newspaper circulation statistics: Largest paper in terms of circulation 
is the governmental Hamshahri, at a circulation of about 300,000 to 
400,000, followed by the governmental Iran and Jame-Jam; published 
circulation numbers are not available, though it has been estimated 
that the daily circulation of newspapers lies at around 3 million. The 
reformist daily with the largest circulation is Etemade-Melli with about 
42,000, followed by Etemaad with a circulation of about 30,000

>> Broadcast ratings: Payam Radio is generally believed to be the most 
popular radio station, followed by Javan Radio (Youth Radio); overall 
broadcast ratings are not available

>>News agencies: IRNA, ISNA, IRIBNEWS, ITNA, Moj News Agency, Qods 
News Agency, ISCA, IPNA, IANA, SNN, Advar, Aftab, Fars, Mehr, Raja, Rasa, 
Alborz, Press TV News, Cultural Heritage News Agency, Ana News Agency, 
Arya News Agency, Center for Young Journalists News Agency, Shabestan 
News Agency, IKNA- Quranic News Agency of Iran, Shana- News Agency 
of Oil and Energy, Resa News Agency, Iran Book News Agency, Pana News 
Agency (Center for student journalists), ITKA News Agency.

>>Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 8,214,000 (2009 est., CIA World Factbook)

iran AT A GLANCE

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



125IRAN

Objective 1: Freedom of Speech

Iran Objective Score: 0.47

Since he was elected in 2005, Ahmadinejad has led 

efforts to steadily reverse progress made in press freedom 

under President Mohammad Khatami, who served two 

terms spanning from 1997 to 2005. In its violence against 

journalists following the election, and its intensified efforts 

to shut down any dissenting publications, the Ahmadinejad 

government drew on its broad powers and relied on vague, 

weak media laws to stifle critical voices in the media and 

civil society.

Iran’s constitution was adopted following the 1979 

revolution and later amended in 1989, and it fails to 

guarantee freedom of speech and the press. Although 

Article 24, titled “Freedom of the Press,” provides for 

the freedom of expression, the caveat “except when it is 

detrimental to the fundamental principles of Islam or the 

rights of the public,” paves the way for interpretational 

abuse. The Iranian press law was also formulated in the 

post-revolutionary era and amended in 1986. It provides 

a legal framework with some clauses that open the door 

for the government to prosecute journalists, especially in 

the name of protecting Islam or national security. In 2000, 

the departing, conservative Majles (parliament) ratified 

amendments to the press law that further restricted freedom 

of the press, and added two conservative members to the 

Press Supervisory Board to guarantee a conservative majority.

As reported in the 2008 MSI, the press law requires that press 

offenses be prosecuted in a general court before a specially 

constituted press jury. The press law also states that the 

Ministry of Culture and Islamic Guidance must initiate cases, 

but often media outlets are closed down by an administrative 

order, the special court for clergy, or the Revolutionary Court. 

Most prosecutors ignore the constitution’s direction that press 

offenses must be tried in the presence of a jury. Frequently, 

journalists are tried in closed sessions without a jury—a 

practice that has become even more frequent after the 2000 

amendments to the press law.

The fact that journalists and citizens alike turn increasingly 

to new media to circumvent the restrictions on traditional 

media has not escaped the regime’s notice. Clearly, senior 

officials of the Islamic Republic of Iran are extremely wary of 

the Internet and all new communication technology, counting 

it as methods that could help overthrow the government, 

and they are exercising growing control and oversight over 

these technologies.

In July 2009, Ahmadinejad unveiled new legislation, Iran’s first 

Computer Crimes Law, to curtail freedom of expression on 

the Internet—the culmination of eight years of widespread 

blocking of Internet websites, arrests, and trials of bloggers 

and Internet website managers. Approved by the Supreme 

Council of Cultural Revolution and the Islamic parliament, and 

confirmed by the Guardian Council earlier in 2009, the core 

components include “crimes against accuracy and integrity of 

data and computer and telecommunication systems,” “theft 

and fraud related to computers,” “crimes against public 

decency and morality,” “defamation and propagation of 

falsehoods,” and “crimes against the confidentiality of data 

and computer and telecommunication systems.” For most 

crimes defined in the law, punishment includes imprisonment 

and cash fines.

According to Article 3, accessing stored or transmitted 

confidential data will be construed as electronic espionage, 

and the perpetrator will be sentenced to one to three years 

in prison, a cash fine from IRR 20,000,000 to IRR 60,000,000 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

The sitting Tehran Prosecutor, Saeed 
Mortazavi, told Fars News Agency: 
“Court 31 of Tehran has two branches 
dedicated to reviewing Internet crimes: 
elections violations and insulting and 
destructive SMS messages.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009126

($1,920 to $5,780), or both. “Making confidential data 

available to those who are not qualified to access it” could 

lead to two to 10 years of imprisonment; while revealing such 

data to foreign states, organizations, or companies could 

lead to five to 15 years in prison. Although the law does not 

clearly define “confidential data,” it states that data should 

be considered confidential if its disclosure could damage 

national security or interests.

Also, the Computer Crimes Law defines prison sentences from 

91 days to two years, as well as cash fines, for “defaming 

individuals or government authorities, creating public 

anxiety, and publishing falsehoods through computer 

and telecommunication systems.” Another section of 

the Computer Crimes Law pertains to prevalent general 

crimes and bears much similarity to the laws of other 

countries—especially involving computer-related theft and 

fraud—but in certain parts, the breadth of security and 

morality-related charges against Internet users take on a 

more extreme dimension.

In addition, Iran’s Computer Crimes Law details punishment 

for those who produce and publish obscene content. 

Addendum 3 of Article 14 emphasizes that “if the perpetrator 

has chosen the items mentioned in this article as his 

profession, or if he commits these crimes in a systematic way, 

if he is not found to be a ‘corruptor on Earth,’ he would be 

sentenced to the maximum punishment stipulated in this 

article.” According to Islamic Penal Code, the punishment for 

being a “corruptor on Earth” may be the death penalty.

The law also introduces penalties for teaching others how to 

destroy or disrupt data in computer and telecommunication 

systems, sharing techniques on circumventing 

cyber-blockades, and producing and distributing software to 

combat censorship. In another part of the law, “endangering 

security or public peace,” or “illegally using international 

bandwidth” based on foreign Internet protocols in Iran 

or vice versa, could lead to one to three years in prison or 

cash fines.

The Computer Crimes Law obligated the judiciary to 

convene a committee, headed by the prosecutor general, to 

determine what constitutes criminal content. The committee’s 

12 members include ministers from, among others, the 

ministries of Education and Development; Communications 

and Information Technology; Intelligence; and Justice, along 

with the head of the Islamic Propagation Organization and 

a member of the parliament appointed by the Legal and 

Judicial Commission and approved by the Islamic parliament.

Iran has no shortage of government bodies to help 

implement the law. In 2001, Ayatollah Khamenei directed 

the Supreme Cultural Revolution Council (headed by 

Ahmadinejad since 2005) to create an additional body, 

the Committee to Determine Internet Website Blockades, 

to monitor the Internet. The Iranian constitution does 

not recognize this committee, first convened to dismiss 

critical or opposition students and professors from Iranian 

universities. However, over the 20-year reign of Ayatollah 

Khamenei, it has turned into the center of macro-cultural 

decisions. This committee was expanded in 2009 and 

transferred to the Prosecutor General’s Office, and Deputy 

Prosecutor General Abdolsamad Khoramabadi became the 

committee’s secretariat.

In interviews with Iran’s official news agencies, Khoramabadi 

discussed the committee’s intent to filter 10 million websites 

and blogs, “censoring and blocking websites, blogs, and 

illegal Internet groups,” and said that these actions “are 

not limited to censoring and blocking,” but, to the extent 

possible, confronting violators. Additionally, in 2009, 

several government organizations developed internal 

centers to monitor and control the Internet. Iran’s Ministry 

of Information monitors the Internet independently 

and confronts Internet users as well. The Infrastructure 

Communications Company, affiliated with the Ministry 

of Telecommunications, is another hub for controlling 

the Internet in Iran; it often implements decisions of the 

Committee to Determine Internet Website Blockades.

Court 31, the Special Court for Internet Crimes, is dedicated 

to hearing cases related to online media. The sitting Tehran 

Prosecutor, Saeed Mortazavi, told Fars News Agency: “Court 

31 of Tehran has two branches dedicated to reviewing 

Internet crimes: elections violations and insulting and 

destructive SMS messages.” Reza Jafari, who leads the 

Special Court for Internet Crimes in Tehran, reported a 

crackdown on the websites affiliated with protesters during 

the post-election events on September 30, 2009. He praised 

efforts to confront managers of certain websites, saying that 

these sites encourage public disobedience and riots during 

the post-election events.

The Ministry of Culture and Islamic Guidance’s Publications 

and News Agencies Office, too, has taken on the 

responsibility of supervising and controlling activities 

Also in 2009, the Press Oversight 
Committee quickly issued a license for 
presidential candidate Mir Hossein 
Mousavi to publish Kalame Sabz—but the 
newspaper was banned two days after the 
elections, after publishing just 20 issues.



127IRAN

of Iranian news agencies and news websites. This office 

announced two years ago that it only recognizes websites 

and blogs registered with the Ministry of Culture as legal, 

and threatened to block all others. Additionally in 2009, the 

Ministry of Information Technology and Telecommunications 

established offices in different provinces to support the 

Internet Police within Tehran’s Criminal Police Unit. Before 

the June 2009 protests, the Internet Police dealt mainly with 

data and systems security, but after June, the organization’s 

mission was expanded to include confronting websites, 

bloggers, and Internet users. This unit photographed the 

protesters and published the photos on the official police 

website, and asked for the public’s help to identify the 

protesters so that they could be arrested and tried.

In terms of licensing, the government controls the broadcast 

sector. Newspapers in Iran must be licensed, but the emphasis 

in Iran since the elections has been on shutting down 

publications, not issuing new licenses. The widespread bans 

in 2009 on publications targeted Iran’s semi-independent 

publications, which emerged between 1996 and 2005. The 

Press Oversight Committee implemented most of these 

closures, and the Prosecutor’s Office in Tehran and other cities 

directed some others.

The Press Oversight Committee is comprised of seven 

members, including the Minister of Culture and Islamic 

Guidance or his fully empowered representative, a 

representative from the judiciary, a representative from the 

Islamic parliament, a representative from the High Council 

of the Qom Seminary, a member of the Supreme Cultural 

Revolution Council, and a publication manager. Journalists 

are not represented on the committee.

The main responsibility of the Press Oversight Committee 

is to issue publication licenses for newspapers and other 

publications, but also it has the power to close down 

newspapers and other publications temporarily, and to 

forward their case files to the Press Court. According 

to Article 13 of the existing press law, “The Oversight 

Committee is responsible for reviewing the qualifications 

of the applicant and the publication manager within the 

procedures stipulated in this law within three months after 

receiving the application for license, and to announce the 

acceptance or rejection decision with supporting reasons and 

documents to the minister of culture and Islamic guidance. 

The Ministry of Culture and Islamic Guidance is responsible 

for issuing a publication license within two months, at the 

latest, from the time the application is approved by the 

Oversight Committee.”

In practice, however, the process of reviewing and responding 

to license applications for publications is lengthy. In June 

2008, ISNA News Agency quoted Alireza Malekian, then-press 

deputy of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, as 

saying that the Press Oversight Committee would announce 

its opinions about this year’s applications for publication 

licenses five years from now, in 2013. Ministry of Culture and 

Islamic Guidance officials blame the backlog of some 3,500 

applications on increased interest during the reform years, 

and said that the oversight committee has limited ability to 

review the applications during its weekly meetings.

Even so, the oversight committee speedily reviews the 

newspaper and magazine license applications submitted by 

political figures—especially political figures close to the ruling 

group. In 2008 and 2009, the committee issued publication 

licenses within a few weeks to Vatan-e Emrooz, which is 

under Mehrdad Bazrpash’s management; and Asr-e Iranian, 

which is under the management of Bijan Nobaveh. Both of 

those individuals are close to Ahmadinejad. The committee 

also expedited the applications for Khorshid and Shahrvand, 

submitted by pro-Ahmadinejad government managers. 

Also in 2009, the Press Oversight Committee quickly issued 

a license for presidential candidate Mir Hossein Mousavi to 

publish Kalame Sabz—but the newspaper was banned two 

days after the elections, after publishing just 20 issues.

ISNA News Agency, which is associated with the Academic 

Jihad Organization, also published a report about the lengthy 

process of receiving a publication license. The report noted 

that in countries neighboring Iran, such as Tajikistan, it is 

possible to receive a publication license within one or two 

days. In Afghanistan, this can be done in one day, the ISNA 

report noted.

Hossein Entezami, a former manager for Jame-Jam, affiliated 

with the state-run Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), 

and former spokesperson for the Supreme National Security 

Council, has served as a publication manager representative 

on the Press Oversight Committee since 2004. During an 

interview with Etemad in early 2009, Entezami revealed that 

the Press Oversight Committee issued some 238 licenses for 

publications in 2008, and revoked licenses of 201 publications 

“because they failed to publish regularly during the year.” 

These statistics do not include those publications that the 

The authorities did not limit their scope 
to Tehran. During 2009 they arrested 
a number of journalists, including 
reporters, editors, photojournalists, and 
bloggers in various cities and provinces, 
including Ahwaz, Bushehr, Gilan 
Province, and Isfahan Province.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009128

oversight committee or the Tehran Prosecutor’s Office banned 

on different charges.

A research study published in Etemad in November 2009 

shows that the government, and particularly Ahmadinejad’s 

cabinet, tried to minimize the number of licenses issued for 

political publications between 2005 and 2009. The study 

states that during Ahmadinejad’s presidency within this 

period, 1,231 publications received licenses from the Press 

Oversight Committee and the Ministry of Culture and Islamic 

Guidance, according to official government statistics. Only 151 

out of those 1,231 licensed publications—just 12 percent—are 

allowed to be active in politics.

The report illustrates a 50 percent drop between Mohammad 

Khatami’s second term (2001 to 2005) and Ahmadinejad’s 

presidency (September 2005 to September 2009) in the 

number of licenses issued to political publications. The 

licenses issued during Ahmadinejad’s term include 15 

newspapers, 140 weeklies, 397 monthlies, 493 quarterlies, 

and 186 periodicals. But the most striking aspect of the 

official statistics is that nearly half of the press licenses issued 

between 2005 and the end of 2009 went to publications with 

ties to government organizations.

In an interview with Communication Management Monthly 

in mid-2010, regarding the ratio of revoked licenses to 

issued licenses in the Ahmadinejad cabinet, Entezami said: 

“About 90 percent of publications that have received licenses 

from the Press Oversight Committee under the name of 

organizations had their licenses revoked due to Article 16 of 

Press Law, which stipulates that failure to publish regularly 

could end in license revocation.”

Security-minded confrontations, publication bans, and the 

system of permits and leases that the press law and Iranian 

judiciary impose upon publications all combine to keep 

professional publishers from working in this field.

In the period of the MSI study, Iranian journalists faced severe 

threats to their safety, along with arrests unprecedented in 

Iran over the past two decades. In June 2009, a considerable 

number of Iranian journalists (including Mohammad Sedigh 

Kaboudvand, Adnan Hassanpour, Mohammad Hassan 

Fallahiehzadeh, Kaveh Javanmard, Mojtaba Lotfi, Massoud 

Kordpour, Bahman Tootoonchi, and Sajjad Khaksari) were 

arrested and imprisoned for various reasons. This set off 

another wave of arrests in the second half of 2009. At least 

91 reporters and journalists were taken into custody.

The arrests took place in tandem with the sweeping arrests 

of political and social activists, members of the election 

campaigns of Mir Hossein Mousavi and Mehdi Karroubi, 

bloggers and Internet writers, student activists, and election 

fraud protesters. The arrests started in Tehran but soon 

spread to various provinces.

Gholamhossein Mohseni Ejei, Iran’s then-minister of 

intelligence, described the journalists and other detained 

individuals alike as “rioters.” In speaking to ISNA News 

Agency, he said, “Those who were involved in the riots 

belonged to one of three groups: the decision-makers, the 

implementers, and the anti-revolutionaries,” Several people 

close to the government and members of the Tehran Friday 

Imam group also labeled the detainees “enemies of God,” 

and “corruptors on Earth,” demanding the death penalty 

for them. Even more than a year later, the exact number 

of imprisoned journalists in all parts of the country is not 

known, due to severe security limitations on media as well as 

the ongoing arrests of journalists. The duration of detentions 

ranged from a few weeks to several months for some 

journalists, while several journalists remain in prison.

Ahmad Zeidabadia, the first Iranian journalist to be arrested 

after the election, was taken into custody by security forces 

on the night of June 13, 2009, in front of his home in Tehran. 

He remained in prison at the time that the MSI was prepared. 

According to his wife, he was sentenced in December 2009 by 

the Revolutionary Court to six years in prison and five years of 

exile to Gonabad, and was barred for life from participating 

in any political activity; supporting or participating in parties; 

or giving interviews, speeches, or analyses of events, verbally 

or in writing.

Other arrests followed swiftly. Kayvan Samimi Behbahani, 

a journalist and managing editor of the banned monthly, 

Nameh, and member of the central council of the Press 

Freedom Defense Association, was arrested on, June 14, 2009, 

at his home in Tehran and was given a six-year prison term. 

Another prominent journalist, Mohammad Ghouchani, the 

editor-in-chief of several newspapers including Etemad Melli 

and Sharq, was arrested at his home on June 20, 2009. He 

was released on $100,000 bail at the end of October 2009. 

Also on that day, security officers stormed the home of Jila 

Baniyaghoub, the editor of several reformist newspapers such 

as Sarmayeh and the editor-in-chief of the Iranian Women’s 

Center, a women’s rights activist, and a blogger. They 

arrested her and husband, Bahman Ahmadi Amouee. The 

Revolutionary Court in Tehran, presided by Judge Pirabbasi, 

sentenced Baniyaghoub to one year in prison and barred her 

from practicing journalism for 30 years. Amouee, a journalist 

and economics analyst, is currently in Ward 350 of Tehran’s 

notorious Evin Prison.

The government also targeted Issa Saharkhiz, a journalist 

and a former director of national media at the Ministry of 

Culture and Islamic Guidance. Alongside Ahmad Boureghani, 

the deputy minister of media at the ministry, Saharkhiz 



129IRAN

helped start what could be called the golden era of the 

ministry, during Mohammad Khatami’s first term as president. 

Saharkhiz also served as a longtime representative of 

managing editors on the Press Oversight Committee. He 

was arrested in early July in northern Iran, and sentenced 

in the Revolutionary Court to three years in prison, five 

years’ deprivation of political and journalistic activities, and 

a one-year travel ban on charges of insulting the Supreme 

Leader and propagating information against the regime.

In a June 22 raid on the offices of Mir Hossein Mousavi’s 

newspaper, Kaleme Sabz, security forces arrested Alireza 

Behesthti Shirazi, the editor-in-chief, along with 25 other 

employees, including reporters, editors, and technical staff. 

Most employees were released during the coming days, but 

Shirazi and his son, Seda Shirazi, were imprisoned for two 

months—and then, security forces arrested Alireza Shirazi 

again on December 28, 2009.

Mehdi Mahmoudian, a journalist with several newspapers 

affiliated with the Participation Party, was arrested in 

September, following his instrumental role in publishing 

news about torture and murder of imprisoned post-election 

protesters inside Kahrizak Detention Center. He also 

researched, documented, and published reports about 

covert burials of several individuals murdered during the 

post-election protests.

Authorities arrested many website contributors and bloggers 

as well—including Mohammad Ali Abtahi, the most 

prominent blogger in Iran and an advisor to Mehdi Karroubi. 

Hamzeh Karami, who managed the Jomhouriyat website, 

was also arrested. Along with several of his colleagues 

at Jomhouriyat, Karami faced the charge of “negative 

portrayal” of the Ahmadinejad cabinet by publishing statistics 

about the government’s performance. Sentenced to 11 years 

in prison, Karami later wrote a letter describing the torture 

he endured that prompted his forced confession.

In addition to the early wave of arrests, authorities arrested 

many more journalists and media professionals in the months 

leading up to December 2009. Then, on December 27, 2009, 

Ashura Day, one of the widest and most violent crackdowns 

on protesters took place in Tehran. On this day, in addition 

to the assassination of Ali Habibi Mousavi, a nephew of Mir 

Hossein Mousavi, police vehicles ran over and killed several 

protesters in major Tehran squares. Several plainclothes forces 

shot directly at the protesters, killing several more. Another 

wave of arrests of journalists and reporters took place during 

these last few days of 2009, including the detainment of 

Mohammad Javad Mozaffar, a journalist and head of Kavir 

Publishing House and deputy director of the Society for 

Defense of Prisoner Rights; Kayvan Mehregan, journalist 

with Etemad; and Mohammad Nourizad, a documentary 

filmmaker and a columnist with Kayhan for years. Following 

the post-election events, Nourizad wrote several open letters 

to Ayatollah Khamenei—with whom he had been close 

previously—objecting to the government’s violence against 

the protesters and the widespread arrests.

Authorities arrested international journalists as well, and 

some spoke out about their mistreatment. Reza Rafiee 

Foroushani, a freelance journalist that worked for local and 

international media, was arrested at his house on June 26, 

2009. Sentenced to seven years in prison and a five-year 

suspended term, he remains in prison. In July 2010, he wrote 

an open letter to the head of the judiciary from prison, 

reporting of his mistreatment and his forced confession 

during his trial.

The authorities did not limit their scope to Tehran. During 

2009 they arrested a number of journalists, including 

reporters, editors, photojournalists, and bloggers in various 

cities and provinces, including Ahwaz, Bushehr, Gilan 

Province, and Isfahan Province. Many detainees were released 

soon after their arrest, but not all. Abolfazl Abedini, a 

journalist from Ahwaz, was arrested on June 30, 2009 and 

sentenced to eleven years in prison. When the MSI study was 

being prepared, he was serving his term at Evin Prison.

Majid Saeedi, a photojournalist, colleague to many 

international media outlets, and editor of the photo section 

of Fars News Agency for many years, was arrested in July 2009 

and released on bail on August 15, 2009. The state-run Islamic 

Republic News Agency (IRNA) accused Saeedi and another 

photojournalist, Satyar Emami, of forming a “photography 

network to capture images of protests and selling them to 

the enemies’ news agencies.” Another reporter, Fariborz 

Soroush, was charged with collaboration with Radio Farda. 

Security officers arrested him in Karaj on June 16. A few 

months later, Soroush was released on bail.

In addition to banning several newspapers and arresting 

journalists in the months following the election, 

representatives from the Prosecutor’s Office and Ministry of 

Islamic Guidance appeared repeatedly at printing outfits and 

newspaper offices during the night. They censored content 

that challenged election results or Mir Hossein Mousavi’s 

statements, or quotes from Mehdi Karroubi, Mohammad 

Khatami, and other individuals and opposition parties. These 

acts led to decisions to ban multiple newspapers, including 

Asrar, Etemad Melli, Hayat No, Andisheh No, and Seda-ye 

Edalat. Most were banned for several issues, but Kalame Sabz 

was banned indefinitely.

As made clear by the examples above, Iran’s state-owned 

media is not independent from the government. The 

government holds a monopoly over the broadcast sector, 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009130

shuts down newspapers that challenge its actions, and 

leverages control over funding decisions and board 

appointments. Last year’s MSI noted that IRIB and Press 

TV have access to international news sites such as the 

BBC Persian Service or the U.S. government-funded Radio 

Farda and Voice of America. These sites are unavailable 

to non-government media. The 2008 MSI detailed the 

government’s selection procedures for state media journalists, 

who are well connected and compensated but must adhere to 

the government’s ideological and political stance.

The authorities frequently exercise provisions for criminal 

punishment of libel in Iran. Furthermore, as described earlier, 

the government expanded its options for punishing libel with 

its new Computer Crimes Law, which stipulates cash fines and 

prison sentences from 91 days to two years for defamation 

and publishing false information through computer and 

telecommunication systems.

As noted in the 2008 MSI, Iranian law provides no specific 

limitations on the media’s access to foreign sources—in fact, 

Section 5 of the Press Law stipulates that “acquiring and 

publication of domestic and foreign news used to increase 

public knowledge” is the legal right of all media outlets. 

However, the law has not stopped the government from 

widely blocking and otherwise obstructing access to foreign 

news sources and international news websites, citing threats 

to Islam, national security, or moral corruption. Ayatollah 

Khamenei has spoken repeatedly about “cultural invasion” 

and “cultural NATO,” and has accused print, Internet, and 

Farsi television stations that broadcast foreign programs of 

presenting a “dark portrayal of Iran’s affairs” and “provoking 

people to protest.” The Computer Crimes Law represents the 

centerpiece of the government’s efforts to clamp down on 

the media’s migration to the web.

Journalists must clear several hurdles in order to practice 

journalism. They must obtain a permit—which can be revoked 

at any time—from the Ministry of Culture and Islamic 

Guidance, and if they intend to report on political sensitive 

matters, permission from the ministry is required in advance.

Objective 2: Professional Journalism

Iran Objective Score: 1.50

Iran’s top publications, especially newspapers, tend to 

be managed by well-known politicians who cannot be 

considered professional journalists. More than any other 

reason, this discrimination in management is the direct 

result of the Press Oversight Committee’s shortcomings in 

issuing publication licenses, especially for newspapers. The 

committee’s approach reflects the regime’s general lack of 

trust for professional journalists. Thus, many newspapers 

represent a faction, organization, party, or political thinking, 

and subsequently, most of the newspapers that have 

been able to continue publishing represent the Iranian 

rulers’ viewpoints.

The 2008 MSI commented upon the difficulty of maintaining 

an objective stance, given that the government allows 

non-government media so little breathing room, and given 

the rising trend of presenting journalists with gifts for 

coverage. Yet that study also marked a growing awareness of 

ethical journalism within the past few years, attributed to the 

larger number of journalism graduates in the media sector. 

Overall, though, despite an abundance of well-intentioned 

journalists striving to improve their craft in extremely harsh 

circumstances, professional journalism in Iran has always 

faced economic, legal, and educational challenges.

Naturally, these challenges intensified in 2009, with the 

unprecedented and well-documented arrests of journalists 

and media outlet closures. Such harsh conditions affected 

the professional performance of media, forcing publications 

Such harsh conditions affected the 
professional performance of media, 
forcing publications to lose their 
professional courage and to impose 
widespread self-censorship.

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



131IRAN

to lose their professional courage and to impose widespread 

self-censorship.

In terms of covering major events, the press cannot address 

many subjects. As noted in the 2008 MSI, taboo subjects 

including anything critical of Islam, the Prophet Mohammad, 

the supreme leader, or other pro-government people or 

institutions. Other sensitive topics that the government directs 

editors not to cover include Iran’s nuclear program; student 

demonstrations; coverage of certain persona-non-grata, such 

as former politicians who have been sidelined; increasing 

energy prices; international sanctions; negotiations with the 

U.S.; and inflation.

As noted above, state media journalists are paid fairly 

well, but most reporters and journalists working in Iran 

are employed on a contractor or pay-per-piece basis, and 

their low pay makes their independence highly vulnerable. 

Although both the government and media managers 

repeatedly emphasize job security and insurance for media 

workers, a lack of supportive laws—and failure to implement 

the laws that are in place—exacerbate the inherent insecurity 

in the journalism field.

Article 76 of the Social Welfare Law recognizes journalism 

as a “hard and harmful profession,” but for the past 15 

years, implementation of this law has met challenges, even 

drawing criticism from Malekian in 2009. According to this 

article, individuals who have worked 20 uninterrupted years 

or 25 intermittent years in “hard and harmful” professions 

such as reporting are due retirement benefits without an 

age requirement. “Many branches of the Social Welfare 

Organization do not uphold the law that considers working 

as a reporter a job where each year of activity in this field 

equates to 1.5 years of service in other professions. This has 

caused a violation of reporters’ rights,” Malekian said.

Furthermore, it is clear from the many closures of media 

outlets that the government itself compromises reporters’ 

employment security. For example, when the government 

banned Sarmayeh Newspaper and the Media Oversight 

Committee revoked its license, at least 60 reporters and 

journalists lost their jobs.

Especially considering the dire political crisis in Iran over 

the past year, the Iranian people remain focused on news, 

and the trend of entertainment overtaking news is not the 

serious problem in Iran that it is elsewhere. Also noted in the 

2008 MSI, oil revenues over the past few years have helped 

government media organizations update their facilities and 

equipment—yet they have not invested in training their staff 

to use the new tools properly. Generally, non-government 

media lack access to updated technology.

Some newspapers in Iran concentrate on specializations 

such as sports, economy, or society, and some still attempt 

investigative reporting, despite the obvious obstacles.

Objective 3: Plurality of News

Iran Objective Score: 0.54

According to official statistics, of 3,790 publications 

licensed in 2009, well over half were published in Tehran. 

Individuals held 2,067 licenses, and 1,723 licenses belonged 

to organizations—more than half of which are government 

organizations. Although Iran has a large number of 

newspapers, generally citizens must read a variety of sources 

to gain different perspectives.

Official statistics do not show how many of the licensed 

publications are currently in print, but statements by 

Malekian indicate that close to 2,080 publications, including 

98 newspapers, published at least periodically during the 

first few months of 2009. According to the same statistics, 

in 2005—the year Ahmadinejad was elected to his first 

term—124 newspapers held nationwide publication licenses. 

Thus, over the past five years, this number has decreased 

by 28 percent, in contrast to the growth in national papers 

published during Khatami’s presidency between 1996 and 

2005. Meanwhile, government-owned publications increased 

from 223 in 1996 to 538 in 2005 and up to 856 in 2009. 

The statistics themselves tell the story of a drastic change 

of policy pertaining to publications and media, illustrating 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009132

a contraction of the Iranian media arena between 2005 

and 2009.

The Iranian people exercise great creativity in using the 

Internet and social media tools to spread news of the 

government’s forceful acts against protestors. Although 

use of the Internet and other modern communication 

technologies jumped in 2009, these technologies faced serious 

limitations for content production, with the authorities 

labeling of Internet, SMS, blogs, and even Internet social 

networks such as Facebook “soft threats against the Islamic 

Republic of Iran.” The crackdown after the post-election 

protests led to widespread restrictions on Internet media, 

blocking sites such as Facebook and Wikipedia and services 

such as Gmail and Yahoo Messenger—one of the most widely 

used Internet messaging systems in Iran. The authorities even 

halted Internet services completely on several occasions. In 

another show of repression, the government curtailed SMS 

services, which have grown in popularity and power as a 

pocket medium, for several weeks beginning on the morning 

of Election Day.

The 2008 MSI noted that satellite television and Internet 

access depend on income, and are out of reach for a majority 

of Iranians, especially in areas beyond Tehran—where state 

broadcasting is often the sole source of news.

The authorities control state media completely, although 

some level some criticism at the government, noted last year’s 

MSI study—which described Radio Javan (“Youth Radio”) as 

an example of an outlet that is often irreverent and critical of 

the authorities. However, in a more typical example, after the 

government’s show of force against protestors on December 

27, 2009, the government media accused the protesters of 

insulting sanctities.

Approximately 20 Persian news agencies work in Iran, 

ranging from governmental news agencies such as the IRNA 

(Ahmadinejad’s cabinet’s news outlet) to privately owned 

agencies, including the Iran Labor News Agency and Moj.

As the government controls all broadcast media, the sector 

has no independently produced radio or television programs. 

However, the launch of BBC Persian TV in January 2009 

offered an important new option for Iranians with access to 

satellite television. As noted in the 2008 MSI, many of the 

journalists employed by the BBC worked in Iran until recently, 

and thus have a great deal of credibility.

Tracing the owners of print publications is often difficult; 

although the press law stipulates that the managing director 

and editor-in-chief of each publication must be made 

public, Iran has no laws that require public disclosure of 

monetary sponsors or investors. Still, the backgrounds of 

many government publications are well known. For example, 

Tehran Municipality holds Hamshahri’s operating license; this 

newspaper has the highest circulation in the country.

Most other top newspapers in the country are either owned 

or under the supervision of government organizations, or 

are supported by such organizations. Iran is affiliated with 

IRNA. Hossein Shariatmadari and Mahmoud Doaee, both 

representatives of Ayatollah Khamenei, manage Kayhan 

and Etela’at. Jame-Jam is associated with Iran’s state radio 

and television organization, IRIB, which Bijan Moghaddam 

manages. The IRIB chief, placed by Ayatollah Khamenei, 

appoints and dismisses the newspaper’s management. 

Tehran Emruz is affiliated with the Islamic Propaganda 

Organization. Resalat is associated with Resalat Foundation; 

its license holder is Ayatollah Khamenei and its manager is 

Massih Mohajeri.

Objective 4: Business Management

Iran Objective Score: 0.64

The financial crisis of the press deepened in 2009, with 

several critical newspapers, such as Etemad and Sarmayeh, 

struggling with financial problems. Several other critical 

publications said repeatedly that they were unable to pay 

their journalists’ salaries.

The socio-political situation of Iran in 2009 also resulted 

in drops in circulation. Annual statistics released by the 

government show that overall circulation of publications 

in Tehran Province faced a 21.6 percent drop in 2009, and 

the situation was no better in other provinces. In the Qom 

Province, where religious seminaries are located, circulation 

during the last quarter of 2009 saw a 36.2 percent drop. 

Within the Fars Province, circulation rates increased 10 

percent during the first three quarters of the year, but with 

a sharp drop in the last quarter, the overall growth rate was 

just 1.8 percent.

The Media Oversight Committee even used poor 

management as an excuse to ban Sarmayeh, managed by 

Hossein Abdo Tabrizi. The Ministry of Culture and Islamic 

Guidance’s Press Deputy cited Article 11 of the Press Law in 

The Iranian people exercise great 
creativity in using the Internet and 
social media tools to spread news 
of the government’s forceful acts 
against protestors.



133IRAN

the decision to ban the paper and stated that the closure was 

due to the “fading qualifications” of its license holder and 

“activities outside its defined mission.” Reacting to the claims, 

Tabrizi told reporters: “This article in question addresses a 

newspaper manager’s qualifications. The list for the required 

qualifications includes Iranian citizenship, at least 25 years of 

age, scientific qualification, and commitment to the Iranian 

Constitution. My age has not decreased, nor have I changed 

my citizenship, and I have not lost my commitment to the 

Iranian constitution, either. It is not clear, therefore, on 

exactly what grounds they have used this article to revoke 

Sarmayeh newspaper’s license.”

The 2008 MSI underlined the role that state subsidies play in 

the Iranian media sphere’s ongoing business management 

crisis. The high costs of publishing newspapers and 

magazines, and the lack of professional publishers in the 

private sector, have led to heavy dependence on government 

subsidies, even among those outlets that non-governmental 

individuals or entities publish.

In addition to threats and intimidation to quiet critical 

media and publications, the Islamic Republic also provides 

a collection of privileges for its affiliated newspapers 

and publications, or those that support its positions. The 

government uses discriminatory policies for allocating 

funding and support from public budget sources, ranging 

from favoritism in the licensing process to cash subsidies 

for government newspapers. These tactics have presented 

managers and publishers of private sector newspapers and 

publications with brand-new problems.

In August 2009, Farhang Ashti published an investigative 

report about the allocation of special cash subsidies to two 

pro-government newspapers. According to this report, in 

just the second quarter of 2009, Kayhan received $529,000 

and Iran received $470,000 under the heading of “press 

subsidies,” making them the recipients of the highest 

amounts of governmental press subsidies.

Malekian, who was then in charge of the press within the 

Ministry of Culture and Islamic Guidance, announced that the 

entire press subsidy budget for 2008-2009 was $31 million, 

but reported some time later a $13 million reduction in 

the allocated subsidy amount, saying that the government 

allocates the press subsidies “according to quantitative and 

qualitative indices.” He further emphasized, “in addition to 

the above criteria, we also pay especially close attention to 

the content of news and reports produced by news agencies.”

In September 2009, Minister of Culture and Islamic Guidance 

Mohammad Hosseini rolled out a “press grading” mechanism 

to guide the allocation of subsidies in his ministry. Hosseini 

did not provide any details about the indices used for grading 

the press, but Mohammad Ali Ramin, who took over the 

position of press deputy within the Ministry of Culture and 

Islamic Guidance in mid-2009, spoke more explicitly about it 

in November 2009. He announced that “the subsidies will be 

distributed wisely, fairly, and according to standards based on 

the mission of the media.”

Asked whether the Ministry of Culture and Islamic Guidance 

would have an even and respectful approach regarding how 

the subsidies are allocated, Ramin discussed the importance 

of respecting institutions. “Freedom, anarchism, [and] 

creating public anxiety and mental, moral, and ideological 

insecurity in the society are huge crimes which must be dealt 

with,” he said. “It is possible in Western culture to value the 

rights of a murderer above the rights of a victim, and the 

secularist human rights of the West might put a higher value 

on the murderer, moving to maintain the murderer’s rights 

and human rights. But according to Islamic principles, we do 

not discriminate in this way.”

Semi-independent press managers also cited the 

overwhelming assignment of advertising revenues to 

government or pro-government publications as another 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

In addition to threats and intimidation 
to quiet critical media and publications, 
the Islamic Republic also provides a 
collection of privileges for its affiliated 
newspapers and publications, or those 
that support its positions.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009134

steering subsidies toward government publications, whose 

entire resources are provided to them for free, as such 

discrimination violates Article 44 of the Iranian constitution.

As the country’s largest journalist group, the Association for 

Iranian Journalists spoke up as well. In the days following 

the election, AoIJ published several letters addressed to the 

head of the judiciary, objecting to the widespread arrests of 

its members and other independent journalists. The Tehran 

prosecutor answered by sealing off AoIJ’s offices on August 

5, 2009. When the agents stormed the office, they also filmed 

the people present and the inside of the facility.

AoIJ was formed in 1997 under the more open Khatami 

presidency, known as the reform era. AoIJ is an associate 

member of the International Federation of Journalists, and 

at the time of its closure, it had nearly 4000 members. AoIJ 

experienced judicial and security pressures from appointed 

agencies from time to time during the Khatami era, but the 

pressure intensified sharply during Ahmadinejad’s first term. 

It peaked during 2008-2009 especially, and the Ministry of 

Labor in the Ahmadinejad cabinet made clear that it wanted 

AoIJ dissolved. Through the AoIJ secretary’s legal efforts, the 

dispute between the Ministry of Labor and the association 

subsided drastically in the early months of 2009. But the 

post-election events, the repeated newspaper closures, and 

arrests of journalists finally led to the confrontation that 

closed its doors.

Through the years, many prominent Iranian journalists have 

been active in the Press Freedom Defense Association also. 

After the widespread arrests of journalists during 2009, this 

association supported Iranian journalists by publishing protest 

bulletins. In a September 2009 bulletin, the association 

objected to the “continued arrests and intimidation of 

challenge faced during 2009. Initially, government officials 

merely directed government-affiliated companies to favor 

advertising in pro-government publications. But in late 

2009 and early 2010, the practice became a policy explicitly 

included in the 2009 budget procedures, which announced a 

government advertisement monopoly for Iran, according to 

an order received from Ahmadinejad. 

Reacting to the financial problems facing non-governmental 

newspapers and publications, Ahmadinejad’s press advisor 

Ali Akbar Javanfekr said, “In an environment where certain 

media publicly confront the government, wield razor 

blades to the government, explicitly announce that they 

plan to overthrow the government, and prove the same 

in their actions, it is only natural that their expectation for 

government ads is a greedy one,” he said. “…cutting the 

government advertisements is a natural reaction to critical 

publications who wish to overthrow the government.”

As reported in the 2008 MSI study, there are few attempts 

to conduct broadcast ratings or market research, and 

at any rate, the information is not publicized, given the 

government’s strict control of the broadcast sector.

Objective 5: Supporting Institutions

Iran Objective Score: 0.89

Iran has few organized owners’ associations. However, the 

Press Co-Op, an association for publications managers, is in 

operation and is composed of hundreds of press managers. 

Its members object repeatedly to some of the government’s 

actions against the press. They wrote a letter to state officials 

objecting to the government’s discriminatory policies, 

especially in the area of subsidy allocations.

According to a statement by Ali Akbar Behbahani, managing 

director of the Press Co-Op, in 2009 the organization held 

meetings with Ministry of Culture and Islamic Guidance 

officials, including Press Deputy Mohammad Ali Ramin. 

The meetings allowed co-op members to follow up on the 

publications’ demands; inform the ministry of how budget 

cuts have impacted them; and address the injustice of 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

When the third wave of arrests started, in 
the last three days of 2009, a significant 
number of those arrested were board 
members of the AoIJ and the Press 
Freedom Defense Association.



135IRAN

Educational options for journalists are slim; widespread 

limitations on the private sector have left just a limited 

number of government institutions with a journalism 

program. Currently, only Allameh Tabatabaee University’s 

College of Communications, the IRIB (state broadcasting 

organization) University, and a few campuses of Azad 

University offer journalism courses.

The government has obstructed short-term training efforts as 

well. The Ministry of Culture and Islamic Guidance’s Center 

for Development and Media Research, which initiated a 

large effort for the continuing education of reporters in the 

mid-1990s, reduced its activities during Ahmadinejad’s tenure 

and grinded to a halt in 2009.

Hamshahri newspaper has enlisted the help of several 

communication academics to establish the Training Center 

of Hamshahri Institute, which attempts to use its limited 

resources for training and elevation of professional standards 

of journalism and media in Iran. However, the government 

has attempted to impose limitations on this organization 

as well.

List of Panel Participants

Due to the repressive environment in Iran, IREX did not 

conduct a panel discussion in Iran. This chapter represents 

research conducted on the situation and discussions with 

various professionals knowledgeable about the situation in 

Iran. The names of those contacted will not be published 

to protect their personal security. This chapter therefore 

provides a summary of the state of the media in Iran.

journalists and use of various types of pressure on critical 

press,” labeled the arrests of journalists after the presidential 

election as illegal, and strongly objected to the use of 

pressure and threats against press activists. The association 

also expressed its concern “…about the harsh imprisonment 

conditions and treatment of Issa Saharkhiz, Keyvan Samimi, 

and Ahmad Zeidabadi—members of the Central Council of 

the Press Freedom Defense Association.” The bulletin also 

objected to “psychological, mental, and physical pressure” 

put on imprisoned journalists, declaring that “summons[es] 

and direct and indirect threats to people of the press by 

security forces” had grown drastically. Furthermore, it called 

upon the Islamic Republic of Iran to “unconditionally release 

all imprisoned journalists and analysts.”

When the third wave of arrests started, in the last three 

days of 2009, a significant number of those arrested were 

board members of the AoIJ and the Press Freedom Defense 

Association. They included Mashallah Shamsolvaezin, 

former editor of banned newspapers Jame’e and Neshat 

and one of the founding members of the Press Freedom 

Defense Association.

Over the past few years, the Center for Human Rights 

Defenders, an organization established by Shirin Ebadi and 

a number of human rights lawyers, has represented many 

imprisoned journalists pro bono. In 2008, forces representing 

the Tehran Prosecutor’s Office stormed the center’s premises 

and sealed the offices. In 2009, pro-government media 

stepped up its attacks on the center, and authorities arrested 

several of the center’s active lawyers, such as Mohammad Ali 

Dadkhah. Others, including Mohammad Seifzadeh and Nasrin 

Sotoudeh, faced charges in judicial and security cases.




