
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200832

MOROCCO

The Moroccan government has made some moves to open the airwaves to greater 

private-sector participation. But in one of the most notable developments of 

early 2009, the government suspended issuance of new television permits just 

months after opening a competition for permits.



33

INTRODUCTION

MOROCCO

TThe characteristics of the Moroccan media over the course of 2008 remained basically the same as in 

previous years.

Despite their limited circulation, and even though their target audience is the elite, print media broadly 

affect public opinion and provoke fruitful social discussions in political circles. In particular, independent 

newspapers appear to be increasing their influence amid the continuing decline of party-controlled media 

and media that are close to the state.

however, problems persist with political control over the judiciary in trials of independent press companies 

that criticize state policy.

Public broadcast media remain subject to the influence of political power, which has sought to worm its 

way further into the media in recent times. The Moroccan government has made some moves to open 

the airwaves to greater private-sector participation. But in one of the most notable developments of 

early 2009, the government suspended issuance of new television permits just months after opening a 

competition for permits.

Since October 2006, media advocates have been calling for a law to be passed allowing access to 

information, but the government has not progressed on this issue.

M
O

RO
CCO

OVERALL
SCORE:
1.98



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200834

2.
19

1.
90

1.
72 1.

82

1.
85 2.

02 2.
06

1.
74

1.
97

1.
93

1.
76 1.

91

2.
23

2.
22 2.
29

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

MOROCCO AT A GLANCE

MEDIA SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
398 newspapers and magazines (285 Arabic, 90 French, and 9 Amazigh 
language); Radio Stations: 13; Television Stations: 4

 > Newspaper circulation statistics: 300,000 daily 

 > Broadcast ratings: N/A

 > News agencies: Maghreb Arabe Presse Agency (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: $262 million (Electronic site 
of the Ministry of Information, 2005)

 > Internet usage: 10.3 million (2008 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 34,859,364 (July 2009 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Rabat

 > Ethnic groups (% of population): Arab-Berber 99.1%, other 0.7%, Jewish 
(CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 98.7%, Christian 1.1%, Jewish 0.2% 
(CIA World Factbook)

 > Languages: Arabic (official), Berber dialects, French often the language 
of business, government, and diplomacy

 > GNI (2008-Atlas): $80.54 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

 > GNI per capita (2008-PPP): $4,330 (World Bank Development Indicators, 
2009)

 > Literacy rate: 52.3% (male: 65.7%, female: 39.6%) (2004 census, CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: King Mohammed vI (since July 30, 1999)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOROCCO

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



35

In mid-2009, the National Agency for the Regulation of 

Telecommunications (French acronym ANRC) notified the 

Moroccan office of Al Jazeera that it had suspended all the 

channel’s satellite broadcasting licenses, effective that day. And 

on July 11, a court in Rabat fined an Al Jazeera correspondent 

MAD 5,000 ($600) for publishing false information.

One recent trial that drew international attention centered 

around Chapter 52 of the press law, which provides for 

imprisonment, fines, and civil damages against anyone who 

criticizes a foreign head of state or diplomatic representative, 

even if the criticism relates to actual events or a point of 

view on a political system. In June 2009, the Libyan embassy 

in Rabat brought an action under Chapter 52 against three 

Moroccan newspapers (Al Jareeda Al ula, Al Ahdath Al 

Maghrebia, and Al Masaa), charging that they had criticized 

Muammar Gaddafi. Despite the defense’s protests that 

Libyan law does not designate Gaddafi as head of state, a 

court in Casablanca ordered the three newspapers to pay 

MAD 1 million ($120,000) each for “injury to the dignity 

and personality of the head of state.” It also ordered the 

editors-in-chief of the newspapers and the journalists to pay a 

fine of MAD 100,000 ($12,000) each.

Press law reform is not a priority of the government of 

Prime Minister Abbas Fassi, who took power in the fall 

of 2007. Under the previous government, the Ministry of 

Communications met frequently with representatives of the 

press union and the publishers’ federation to discuss reforms. 

They reached some tentative agreements but made no 

formal progress.

The high Authority for Audiovisual Communication (hACA) 

was established in 2007 to regulate and monitor broadcast 

media, especially in the areas of political pluralism, program 

ethics, and public information. But it has proven unable to 

influence the senior officials of state-affiliated television 

channels to heed its policies or official guidelines.

Panelist Chakib Benomar (name changed to protect his 

identity), a producer working in national television, said that 

Moroccan television has become a system for broadcasting 

information that is recorded and then censored. he said that 

in rural areas, radio reaches citizens and raises issues, but 

television is still under censorship. Morocco has no regional 

broadcast news, and televised reports remain recorded, with 

no live outside broadcasting. Sometimes journalists present 

live outside coverage, but the state, specifically the Ministry 

of the Interior, will choose the topics for such coverage.

Print media have an open licensing system, based on issuing 

permits and regulated by the Press Act of 1958 as amended in 

2003. At times the authorities appear to be working to hinder 

establishment of any new newspapers by refusing to grant 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Morocco Objective Score: 1.72

According to the National Union of the Moroccan Press 

(French acronym SNPM), Morocco’s legal and institutional 

safeguards on freedom of speech are fragile, including in 

terms of legislation, the role of the judiciary, or security force 

action against the media and journalists.

The Press Law of 2003 protects freedom of expression, but 

certain chapters criminalize any “threat” to the monarchy, 

Islam, or territorial unity. Although some cases have relied on 

charges of defamation, the public prosecutor may bring other 

charges of “threats against due respect for the king,” “harm 

to the institution of the monarchy, to territorial integrity, 

or to the Islamic religion,” or “spreading false news likely to 

harm public order.”

In addition, Morocco’s counter-terrorism policy has allowed 

the government to tighten its grip on the media on the 

grounds of protecting the country’s security.

More importantly, in the view of MSI panelists and a wide 

range of media advocates, the legislation is applied by a 

judicial system that lacks independence, especially in the 

government’s cases against “troublesome” journalists.

Since 2000, the media companies most critical of the official 

line have come under the closest official scrutiny, and the 

courts have subjected them to the most severe penalties. 

For example, the weekly Le Journal has been subjected to 

a suspension, frequent large fines, and expensive awards of 

compensatory damages to civil parties. Le Journal’s leading 

advertisers have also been targeted and pressured to break 

off their dealings with the paper. The official media have 

led campaigns attacking Le Journal and have hired other 

journalists to produce critical pieces against it.

One high-profile prosecution involved Al Jazeera’s Moroccan 

branch, which has given air time to a number of legal activists 

and politicians criticizing violations of human rights and 

has aired many reports exposing the extreme poverty in 

many parts of Morocco. On June 13, 2008, hassan el Rachidi, 

director of Al Jazeera television in Morocco, was charged with 

publishing false news based on a report of clashes in Sidi Ifni 

in southern Morocco. The channel quoted statements saying 

there had been fatalities, but also reported the authorities’ 

denial of any deaths. The government investigated El Rachidi 

and a human rights activist that had held a seminar broadcast 

by the channel. The Ministry of Communication withdrew el 

Rachidi’s credentials half an hour after receiving the report on 

the investigation. 

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200836

considerations were to affect its decision-making. Further, 

competitors would have borne the risks resulting from their 

decisions, and would not have been hACA’s responsibility to 

protect them.

hACA’s decision and justifications could be ascribed to 

political considerations. Almost all of the competitors for 

television licenses are close to the palace (Munir al Majeedi, 

director of the royal purse; Fuad Ali al himma, a friend of the 

king, an active player in the reconstruction of the political 

field, and founder of a new party; Aziz Akhnosh, businessman 

and minister of agriculture; and Othman Benjelloun, a 

well-known banker). Thus, the king was surely aware of the 

introduction of competition and the decision to suspend 

licensing. Panelist Muhammad Al Awny, a journalist working 

for national radio, agreed that hACA’s decision was ultimately 

subject to the will of the king.

According to Benomar, the director general of public radio 

and television had begged the king to protect the current 

broadcasters. Benomar also expressed the view that radio and 

television must be free and that whoever is appointed to be 

director general must evaluate the market. The state rejects 

private television because it could dilute the government’s 

political influence over broadcasting, he added.

Abdelaziz Nouaydi, the moderator of the panel and a 

professor and lawyer, said that hACA is a referee in the radio 

and television field, but the agency is weaker than the public 

channels—tools of the state and political decision-makers.

Nouaydi said that at a time when Morocco has strong 

opposition newspapers, the state’s logic is that Moroccans 

can have the print media while the state holds radio and 

television. Panelist hisham Medasha, a researcher for hACA, 

said the authorities’ desire to control live broadcasting 

is illustrated by the suspension of Al Jazeera’s license to 

broadcast from Rabat. Panelist Ali Onozla, director of Al 

Jareeda Aloula, said that broadcasting is a security matter, 

so Al Jazeera had been suspended because it broadcasts live 

and cannot be controlled. however, panelists noted, technical 

innovations will eventually remove those obstacles.

According to panelist Khadeja Al Bakali, manager of a public 

regional radio station, broadcast permit applicants are either 

close to the decision-making process or are the economic 

beneficiaries. Licenses are not given to radio or television 

stations outside that circle.

Journalists are often harassed for their attempts to describe 

violations of the law, report tragic situations, and expose 

corruption. They are also attacked as a tactic to compel them 

to reveal their sources of information. Panelist Maria Mkrim, 

editor-in-chief of Al Ayam, said that a judicial officer had said 

he was willing to sacrifice his life to compel a journalist to 

license holders the receipt required for starting operations. 

Although uncommon, such illegal practices do occur.

hACA, the agency responsible for issuing television and radio 

licenses, lacks transparency in its activities. Since 2006, hACA has 

granted licenses for 10 radio stations, as well as one television 

channel, Medi Sat 1. Most were granted to owners who are 

interested in music, chat, or the economy, and individuals close 

to the government whose primary aim is profit.

One of the most interesting developments in early 2009 

was the suspension of television licensing, right after hACA 

held an open competition for licenses. On August 11, 2008, 

hACA announced a competition for the establishment and 

operation of two television services and a radio service with 

national coverage, in addition to four radio services with 

multi-directional coverage. In January 2009, hACA heard 

proposals for five television and 23 radio projects whose 

project files met the license terms and conditions. 

Yet on February 23, hACA suspended licensing any television 

channels, justifying its decision with reference to the situation 

in the advertising market and the crisis at Medi Sat 1, 

which was struggling with low revenue. hACA deemed that 

licensing any new national television project at that moment 

would destabilize the sector, threatening the short-term 

stability of existing enterprises and their continuance over the 

medium term.

Media observers criticized the decision, charging that 

hACA should never have opened the competition if those 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECh AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



37

against two journalists from Al Jarida al Oula: managing 

editor Ali Onozla, an MSI panelist; and Jamal Bodoma, the 

paper’s publishing director.

The case goes back to September 2008, when hassan al 

Yaqoubi, the spouse of King Muhammad vI’s aunt, shot and 

wounded a traffic police officer that pulled him over for 

failing to stop at a traffic light. This incident shocked the 

Moroccan public. Al Jarida al Oula covered the event, and 

its reports criticized the fact that al Yacoubi had not been 

brought to trial nor had a police report even been filed.

In response, Khalid al hashemi al Idrissi, publication director 

of Aujourd’hui Le Maroc daily and chair of the Moroccan 

Federation of Newspaper Publishers, published an editorial in 

his paper about the incident. he stated that the newspapers 

that covered the incident, and the author of the Al Jarida al 

Oula piece in particular, lacked “national spirit” and did not 

understand “the ethics of the profession.” 

When Bodoma wrote a satirical piece on al hashemi al Idrissi’s 

editorial, al hashemi al Idrissi filed a lawsuit against Al Jarida 

al Oula alleging “defamation and insult.” In September 2008, 

a judgment was issued in al hashemi al Idrissi’s favor. Onozla 

claimed that the court never notified Al Jarida al Oula staff 

when to appear in court.

When Al Jarida al Oula republished the same article and an 

accompanying article questioning what it called the “secrecy” 

of the trial, al hashemi al Idrissi filed another lawsuit against 

Al Jarida al Oula, accusing it of “defamation and insult,” but 

this time, he added a new charge of “prejudice to the prestige 

of the judiciary.” The result was the suspended sentence and 

fines handed down by the Casablanca court in March.

Morocco has no laws to protect the right of access to 

information, despite strong demand from researchers, 

teachers, students, NGOs, and activists—and despite the 

conflict with Morocco’s ratification of the International 

Covenant on Civil and Political Rights in 1979 and the OECD 

Convention on Combating Bribery of Foreign Public Officials 

in International Business Transactions in May 2007. The law 

governing the conduct of public officials does not help to 

provide information; rather, it promotes the confidentiality 

reveal his sources. The journalist’s house was invaded and his 

family members intimidated. 

According to SNPM monitoring reports, the period between 

May 2008 and May 2009 was notable for an increase in 

attacks carried out by security officers, guards, and others. 

A notable incident occurred on February 10, 2009, when 

approximately 20 officers of the National Judicial Police (a 

division specializing in investigating terrorist crimes, major 

drug offenses, and complex crimes) illegally surrounded, 

invaded, and searched the headquarters of Al Ayam 

newspaper in Casablanca. They were looking for a photo 

of the king’s mother, immediately after the newspaper had 

requested permission to publish it. When they did not find 

the director of the newspaper or its editor-in-chief on the 

premises, the police telephoned the director, traced the call, 

and arrested her at the home of one of her friends. Later, 

they arrested the editor-in-chief at home. Both were taken 

to the National Bureau of the Judicial Police and subjected to 

hours of interrogation and degrading treatment. They were 

released the next morning, but the police summoned the 

editor-in-chief again that evening and interrogated him for 

over four hours.

SNPM concluded that such incidents have intimidated 

journalists and created an atmosphere of uncertainty within 

media companies, which fail to take the necessary measures 

when their journalists are subjected to abuse in the course 

of their work. SNPM said that continuing this approach will 

encourage corrupt groups to plan and carry out attacks 

against journalists, following the pattern seen in a number 

of countries.

It should be noted that only print media outlets report on 

attacks against journalists; radio and television outlets do not 

report such incidents.

Morocco’s press law and criminal code stipulate that libel is 

a criminal offense. The best-known recent case ended in a 

judgment on March 25, 2008. Al Mas’a, a newspaper known 

for its harsh criticism of government officials, was ordered 

to pay MAD 6 million ($750,000) in damages and a fine of 

MAD 120,000 ($15,000) to four royal deputies at Al Qasr Al 

Kabir for defamation. On October 30, 2008, the judgment 

was endorsed by an appellate court. The evident aim was to 

force the newspaper into bankruptcy; the courts have not 

handed down an imprisonment sentence, and observers and 

advocates consider the damages disproportionately large. 

Another high-profile case involved the head of one 

newspaper filing suit against the head of another paper. On 

March 23, 2009, the lower court in Casablanca handed down 

a suspended sentence of two months’ imprisonment and an 

award totaling MAD 200,000 ($25,000) in fines and damages 

MOROCCO

More importantly, in the view of MSI 
panelists and a wide range of media 
advocates, the legislation is applied by a 
judicial system that lacks independence, 
especially in the government’s cases 
against “troublesome” journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200838

political reforms in the Arab world. On December 22, 2008 

in Casablanca, the center presented a field study carried out 

during September and October 2008 on private enterprise 

and access to public information in Morocco. 2 The study 

concluded that private enterprise is not satisfied with the 

quality of information received from the various public 

administrative bodies, and called for a law to guarantee the 

right of access to information.

State institutions discriminate when disseminating 

information, giving priority to the public media and providing 

access to only some events, al Makhfy said. Benomar noted 

that no entity within the administration is responsible for 

providing journalists with information.

Regarding entry into the journalism profession, Al Awni 

pointed out that problems with funding, training, and 

career structure affect journalism careers. he contended that 

journalism is not truly a profession in Morocco, as some work 

as journalists simply to escape unemployment. One panelist 

pointed out that the key positions in public broadcasting 

are subject to political scrutiny, and called for the Ministry 

of Communications to issue press cards to allow journalists 

to attend and cover official events and press conferences. 

Foreign journalists are required to have accreditation with 

the Ministry of Communications.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Morocco Objective Score: 2.02

Although Moroccan media have seen some progress as a result 

of competition among the independent press, panelists agreed 

that a lack of professionalism still prevails, and that a large 

number of media companies have weak ethical traditions.

Since the end of the 1990s, changes in the political 

landscape gave rise to two factors affecting the 

development of a professional independent press: the 

increase in competition between the independent press and 

the partisan media, and the boldness of the independent 

press in broaching a number of formerly taboo subjects. 

Since 1999, many new independent newspapers have 

appeared, such as the Arabic weeklies Alsahifa, Al Ayyam, Al 

Watan Al’aan, and Al Hayat Al Gadida; and Nichane weekly, 

the Arabic-language version of the French weekly TelQuel. 

Among French-language weeklies, panelists also mentioned 

Le Journal Hebdomadaire, and among Arabic dailies, 

Alsabah, Al Masaa, and Maghribi Events.

2 CMF-MENA: Entreprises privées et accès à l’information publique au 
Maroc, December 2008.

and privacy of information. however, a set of laws does 

require officialdom to publicize some of the preparatory 

procedures for decisions affecting rights and interests, and 

provides the authorities with broad latitude concerning the 

publication of reports of public and media interest.

In June 2008, the government-affiliated Advisory Council on 

human Rights filed a lawsuit against a newspaper to stop 

publication of statements given in secret before the Equity 

and Reconciliation Commission. The testimony described 

human rights abuses that allegedly occurred between 1960 

and 1999. The council called for a ban on publishing the 

information that Al Jarida al Oula obtained from the Equity 

and Reconciliation Commission archives, and requested 

that the court order the newspaper director to return all 

documentation and records to the council or be fined. The 

lower court in Rabat ordered a stop on publication.

The lack of laws guaranteeing the right to access to 

information becomes glaring amid Morocco’s expansion of 

e-government and the promulgation of legislation on storage 

and protection of personal data. Morocco’s ranking in the 

United Nations e-government index in 2008 remained 140th 

out of the UN’s 192 states. In North Africa, Morocco ranks 

behind Libya (120th), Algeria (121st), and Tunisia (124th).

A number of institutions have mobilized to advocate for 

a law on access to information. Transparency Maroc, a 

Moroccan association combating corruption, published a 

study on the concept of the right of access to information 

and drafted a proposal for a law. In addition, a group from 

the Socialist Union of Popular Forces political party organized 

a study day at the house of Representatives on the right 

of access to news. It was held with the participation of the 

National Democratic Institute for International Affairs. The 

team had proposed a draft law in May 2006 that did not 

become legislation. 

In May 2007, the Justice Association organized a national 

symposium on the right of access to information in 

Marrakesh. Judges, lawyers, journalists, lawmakers, and 

academics took part. The symposium resulted in the 

Marrakesh Declaration and a major document that included 

the proceedings of the symposium.1

The Center for Media Freedom in the Middle East and North 

Africa, together with similar associations from Bahrain, 

Jordan, and Egypt, contributed to the foundation of the 

Arabic Network for Freedom of Information in July 2008. 

The aim of the network is to ensure that the issue of access 

to information is included in the discourse on economic and 

1 Justice Association: The Right of Access to Information between 
Legislature, Administration and Judiciary: Workshop of a National 
Symposium, May 2007, Dar Al Qalam, Rabat.



39

and information presented in much the same way in a 

number of outlets.

Broadcast media lack the basic elements of ethics, Medasha 

said. Benomar said that the National Radio and Television 

Company had allocated a significant budget to training 

courses given in cooperation with the French National 

Broadcasting Institute. Morocco’s National Broadcasting 

Institute, however, is not capable of training journalists in 

either technique or professionalism.

Gamal Mohafez, a news agency journalist, added that most 

institutions do not have their own codes of professional 

ethics, although they are making some attempts. The official 

Moroccan News Agency introduced a code of ethics in 2000, 

but it was intended to be secret and to restrict journalists’ 

freedoms, and journalists had to sign the code. There is also 

SNPM’s charter, and the publishers’ federation charter came 

as a response to threats to limit the freedom of the press. 

however, some media members think that a code of ethics is 

not of much importance, and that good professional practices 

are sufficient.

Benomar observed that the 2009 SNPM report stated that 

no newspaper has an editorial charter defining clearly the 

newspaper’s orientation or setting professional and ethical 

rules to be observed by all journalists—and especially by 

editors, who remain subject to the wishes of their boards’ 

backers. Moreover, the situation is deteriorating because 

of the intransigence of journalists, who are only too happy 

to use outrageous practices such as insulting, defaming, 

spreading false news, and libeling people and their 

reputations. At the same time, they will attack anyone who 

criticizes them while demanding that their victims respect 

professional ethics.

SNPM has a responsibility to exert pressure on press 

institutions to adopt codes of ethics, Bakali said. Onozla 

added that boards of editors should develop codes of ethics, 

and that a clear editorial policy could have a notable impact. 

Staff at Al Jarida al Oula have held lengthy meetings on the 

objectives of the newspaper and its editorial line; however, 

journalists continue to follow their own convictions.

Referring to her experience at Al Ayyam weekly, Mkrim said 

that supervisors raise the issue of ethics at the beginning of 

a journalist’s employment with the paper, which is known 

for its clear editorial line criticizing state policy. Since the 

establishment of Al Ayyam daily in 1998, the paper has had a 

written editorial charter; Al Ayyam weekly is an extension of 

the daily. Al Ayyam had not yet written a code of ethics, she 

said, but if one were instituted, it would reflect a situation 

already at an advanced stage.

Nouaydi said that the new independent, non-partisan press 

and the resulting competition has significantly improved the 

quality of newspapers, in terms of form as well as content.

Readers can find good investigative reports in independent 

press outlets such as Al Ayyam, Al Hayyah Al Gadida, Al 

Watan Al’aan, TelQuel, and Le Journal. In particular, these 

outlets report on corruption, bribery, how governmental 

decisions are made, people surrounding the king, security 

problems, the judicial system, and the army. On public 

television, Channel 2 has aired some important reports, 

though such programs come out only once a month.

In its 2009 report, SNPM said that despite disparities in the 

performance of Morocco’s radio stations, their performance is 

positive on the whole, as they succeeded in introducing open 

and free programs, dialogues, and products that had not 

been allowed in the past. They also showcased the abilities 

of some young journalists in making creative contributions 

to broadcasting. The same could be said of the public radio 

sector, which has become bolder than the television sector in 

addressing issues.

however, SNPM also noted that many stations do not 

comply with certain professional standards. Language 

consistency is an issue, with programs mixing Arabic and 

French; and in some cases, programs descend into triviality 

and questionable morality.

Al zenaki said that even though print and broadcast media 

have their differences, problems with professionalism, 

particularly shallowness, are common to all. he said that it 

is possible to do professional work at a number of media 

outlets, but a uniform logic among them results in statements 

MOROCCO

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200840

and more distanced than the other mass media from the 

practice of self-censorship.

Onozla expressed the view that some press institutions are 

being infiltrated by the authorities, and that editorial boards 

should be responsible for combating such ethical violations. 

he recalled that when he worked at Al Masaa, the authorities 

had tried to place some articles against their political 

opponents. When a journalist brought in a CD showing a 

member of the banned Islamic Justice and Charity Group with 

a woman in a house in Agadir, his paper refused to publish it, 

but it was published in Al Nnahar and Al Sabaheyya.

The independent and partisan print media cover major 

events, but during those events, public television channels 

broadcast entertainment programs such as music and 

romantic serials. Public media broadcast only government 

news at peak viewing and listening times, and cultural 

programs are broadcast at off-peak times.

Panelists saw no change in terms of salaries and working 

conditions. Well-funded newspapers pay higher salaries, 

with French-language papers paying the best. Public radio 

and television outlets pay better salaries and provide better 

working conditions than private media, especially in radio, 

but administrative costs consume much of the budget.

A 2005 collective agreement between SNPM and the 

Moroccan Federation of Newspaper Publishers specifies 

journalist salaries and benefits. It mandates a minimum 

monthly salary of MAD 5,800 ($700) for a professional 

journalist, and that seniority be taken into account. It 

also mandates that employers register staff in the social 

security fund to cover pensions, stipulates that journalist 

have the right to training, sets the duration of annual 

leave, and outlines the journalist’s obligation toward the 

employer. Nevertheless, many newspapers are not able to 

assume all these obligations in the absence of subsidies. 

Even newspapers that can afford to meet their obligations 

nevertheless make journalists work without contracts.

Private radio stations recruit trainees and provide meager 

compensation, and employ others for short terms so that they 

do not qualify for benefits.

Al Awny said that low salaries leave media members tempted 

by corruption. Onozla agreed, but said that a low salary does 

not justify corruption. Some journalists whose salaries are 

indeed inadequate simply choose to make sacrifices.

Some panelists noted that because of the emergence of new 

papers, demand for journalists has intensified, and institutions 

are competing to attract them at the expense of newspapers 

that either cannot or will not pay higher salaries.

Al Bakali and several other panelists cited the “Belaerg” case 

as an example of ethical breaches, particularly by the public 

media. On February 20, 2008, following the arrest of a group 

of citizens, the minister of the interior held a press conference 

accusing the detainees of being activists in an armed terrorist 

organization. The two public channels, Channel 1 and 

Channel 2, covered the case extensively, both taking a stance 

in support of the official position and often using the same 

information and wording used by the Ministry of the Interior. 

The channels provided no balancing opinions or differing 

points of view, especially not in defense of the suspects. Their 

coverage was in violation of the presumption of innocence 

and did not respect the rights of the accused, for whom the 

law provides confidentiality during criminal investigations.

On July 3, 2008, Nouaydi, acting as attorney for defendants 

al Mustafa al Mo’tasem and Muhammad al Marwani, made 

an application before hACA complaining of biased coverage 

by the two public channels and demanding the right of reply 

under the law that established hACA. On September 30, 

2008, hACA handed down its decision, giving Channel 1 a 

warning but clearing Channel 2. Nouaydi challenged hACA’s 

decision before the Administrative Court in Rabat because 

the decision did not enable the defense to reply, and because 

hACA had cleared Channel 2 although it had committed the 

same violation as Channel 1.

Al Makhfy said that ethics can be violated by a lack of 

restraint and not only during criminal investigations. Children 

have been photographed without the consent of their 

families in connection with crime reporting, for example. 

In terms of news sources, some newspapers still say that 

reports of crimes are just “rumors,” reflecting the lack of 

professionalism at those outlets.

Bribery is a problem in the media, and Al Awni noted this 

is especially true in sports coverage, where one can pay to 

have a photo published. he also noted that some newspapers 

engage in defamation of rivals. he cited Al masaa against Tel 

Quel as examples.

Panelists noted that self-censorship is prevalent in the media 

close to the king. Independent media are generally bolder 

Panelists noted that self-censorship 
is prevalent in the media close to the 
king. Independent media are generally 
bolder and more distanced than the 
other mass media from the practice of 
self-censorship.



41

has one regional station, in Al Oyoun city in Western Sahara, 

which rebroadcasts Channel 1. Channel 2 also has a radio 

station. Panelists said that they believe that these two 

broadcasters share a single editorial line.

Morocco has only one private radio station, Medi 1 Sat. Radio 

Sawa, originating from the United States, also broadcasts in 

Morocco. In 2006, hACA granted licenses to 10 more radio 

stations but suspended the licensing in 2009, as explained 

under Objective 1. hACA issued four “second generation” 

licenses to regional/thematic radio stations.4

Despite the abundance of domestic programs on public 

broadcast stations, their overt political angles and poor 

quality have made many Moroccans, especially the elite, turn 

to foreign satellite channels. The channels include Al Jazeera, 

MBC, English- and French-language channels, and in the 

north, Spanish channels.

Internet service is of key importance in Morocco. The basic 

Internet service provider in Morocco is Maroc Telecom, a 

company owned by the French vivendi Universal company (53 

percent share) and the Moroccan government (30 percent), 

with the remaining shares held by the private sector. In 2006, 

Maroc Telecom had 391,000 Internet subscribers, the vast 

majority over ADSL lines.

The number of people who use the Internet for news, 

information, and communication is growing. however, 

Moroccans use the Internet for entertainment and other 

services also. Since the exposure of corruption among 

gendarmes in Targist on YouTube in July 2007,5 citizens such 

as non-unionized police officers have used the Internet 

widely to expose corruption or violations of human rights 

and to express their views. The government has not placed 

restrictions on Internet access.

however, access to media outlets remains a problem for 

many. Most Moroccans cannot afford newspapers because of 

poverty (the price of a newspaper is equivalent to the price 

4 http://www.haca.ma/indexAr.jsp 
5 http://www.youtube.com/watch?v=z8RgWRmRtUc. 

According to SNPM, the use of modern technologies also 

poses challenges for journalists, as employers try to turn them 

into technicians for various tasks such as printing, preparing 

audio and video reports, doing documentation, preparation, 

and other tasks that are normally carried out by other 

workers. In addition, employers in both the public and private 

sectors are trying to cut down on contracts with journalists 

and workers, relying on part-time workers without regard for 

quality. Al Awny said some contractors do not have college 

degrees yet are paid twice as much as professionals.

The panelists agreed that the public television sector values 

entertainment programs more than news and information, 

and that the government has no system to bring the 

public channels to account for wasting public funds on bad 

programs and senseless jobs.

Print media quality has benefited from the Internet, 

computerized editing, high-technology printing presses, 

and professional distribution companies, although those 

companies remain concentrated in Casablanca and Rabat.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEwS

Morocco Objective Score: 1.97

Morocco’s print media are divided among the independent 

press, which often criticize state policy; the partisan press, 

which serve the objectives of various political parties 

and are subject to their positions; and the mainly private 

French-language press, which mostly serve economic interest 

groups and are close to the state. The private sector press 

represents 85 percent of total publications, with the rest 

being owned by the state or political parties. The total 

newspaper print run is about 300,000 copies, distributed 

mainly in major cities.

Although the Ministry of Communications has not 

published reports since 2005, statistics of the Sapress 

distribution company indicate that 78 percent of titles are 

Arabic-language and 22 percent French; the latter are 95 

percent Moroccan and 5 percent other.3

In early 2009, the radio and television sector included two 

public broadcasting companies: the National Corporation 

of Broadcasting and Television (French acronym SNRT) and 

Channel Two (2M). SNRT has one national radio channel, 

one national television channel, and three other television 

stations: Moroccan Channel, a joint venture with Channel 2 

to serve Moroccans living abroad; Channel 4, an educational 

outlet; and Channel 6, a religion-themed station. Morocco 

3 http://www.sapress.ma/def.asp?codelangue=23&info=834&date_
ar=2009-7-10

MOROCCO

Despite the abundance of domestic 
programs on public broadcast stations, 
their overt political angles and poor 
quality have made many Moroccans, 
especially the elite, turn to foreign 
satellite channels.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200842

French, English, and Spanish. Moroccan newspapers receive 

a 30 percent discount on the agency’s services. According to 

the 2009 press union report, MAP is considered the principal 

public news institution in Morocco, distributing news at the 

national and international levels.

MAP is known for how it selects and sometimes modifies 

the news. Established in 1959 and nationalized in 1977, 

the agency is governed by obsolete laws that date back to 

1971 and subject it to the government’s orders. Like the 

government, the MAP board reports to the prime minister. 

The panel agreed that MAP needs to be reformed to promote 

professionalism and independence. however, proposals that 

would address these issues have been postponed.

Al Awny said that when the king and the minister of 

communications appointed Ali Bouzerda director of MAP 

on January 9, 2009, Bouzerda took action against several 

journalists. Aziz Almaseeh was sent away to Bouarfa, in the 

south of the country, because of his union work. Bouzerda 

also prevented Mustafa Alloizi from writing for other 

newspapers, and ordered Nadia Abram, a correspondent in 

Beirut, to return after three months, despite the difficult 

arrangements made by her family to secure her financial 

stability and her children’s studies.

In discussing the objectivity of public media, panelists noted 

the existence of a “black list” of persons who must not 

appear on television, especially in live broadcasts. At the same 

time, Channels 1 and 2 both have contracted with certain 

individuals and introduced them as independent experts in 

political science, although some have no experience subject 

and others are widely known as working for political parties 

close to the government. They have given analyses, upon 

request and under the pretext of providing independent 

expertise, attacking independent or opposition political 

parties. Media outlets likely have contracted with these 

figures upon recommendation of the government, and never 

call upon the true political science experts known for their 

critical analyses.

Ownership of private print media is not transparent. Banks, 

insurance companies, and companies operating in other 

sectors own shares in several newspapers, especially the 

French-language publications.

There is a movement to encourage and spread the 

recognition of Amazigh language and culture. Amazigh was 

the language of the pre-Arab population of Morocco and 

still used by people who identify themselves as Berber. On 

October 13, 2006, following a meeting of the joint committee 

of the Ministry of Communications and the Royal Institute 

for Amazigh Culture, an Amazigh channel project was 

announced. But on January 16, 2008, the signing ceremony 

of two loaves of bread) and illiteracy, especially in rural areas. 

Internet use, too, is limited because of illiteracy and poverty.

Similarly, the international press is not subject to any 

prohibition on distribution, but most people cannot afford 

the price. Prices would be reduced if those newspapers were 

printed in Morocco, but the press law requires a printing 

license issued by the prime minister. Al Awny said permission 

had been granted for French titles Le Figaro and L’Équipe to 

be printed in Morocco.

hACA cannot always ensure political and ideological 

pluralism, despite the complaints brought before it. Political 

pluralism is limited to the parties represented in parliament, 

and most media outlets leave little room for the opinions or 

voices of those who do not participate in elections or politics.

Morocco has 18 foreign news agencies. The only domestic 

news agency, Maghreb Arabe Presse (MAP), is operated by 

the state in Rabat and has 12 regional offices, in addition to 

18 offices abroad. MAP publishes Moroccan news in Arabic, 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROvIDE CITIzENS  
WITh RELIABLE AND OBJECTIvE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

Since the exposure of corruption 
among gendarmes in Targist on 
YouTube in July 2007, citizens such as 
non-unionized police officers have used 
the Internet widely to expose corruption 
or violations of human rights and to 
express their views.



43

Moroccan media obtain revenue from four sources: publicity/

advertising, sales, state support, and support from private 

sources (such as voluntary individual contributions or persons 

implementing government demands).

Most print advertising goes to French-language 

newspapers, given the relatively high purchasing power 

of the few who read newspapers in French. The most 

widely read Arabic-language newspapers have also begun 

to win important advertising contracts in the fields of 

communications and apartment rentals; both are marketed by 

giant real estate companies. Auto advertising in Arabic is also 

on the rise.

Political considerations also work for or against some 

newspapers, depending on their editorial lines and stances 

on public policy. Some newspapers will be supplied with 

advertisements for several years, while others will be 

punished for their political stances by a withdrawal of 

advertising. A large number of leading state-run institutions 

(including Morocco Communications and the National 

Commission to Prevent Traffic Accidents, which top the list 

of big advertisers) and a number of private companies try to 

influence the political direction of newspapers by refraining 

from advertising in papers such as Le Journal Hebdomadaire 

weekly and Al Masaa daily.

Al zenaki said that many large state-run institutions buy 

advertising space and are under political direction. Thus, who 

gets what depends on the head of a particular institution. 

Only about 10 or 11 public or private institutions are key 

players in the advertising market.

In radio and television, foreign companies and 10 major 

domestic corporations account for about 60 percent of the 

for funding of the channel was postponed. The Amazigh 

Network of Citizenship issued a statement expressing regret 

for the delay, saying those who opposed the Amazigh 

claims had done everything in their power to block the 

establishment of the channel.6

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Morocco Objective Score: 1.91

Since 1999, several independent newspapers have been 

founded. They are managed as successful economic projects 

that earn profits from sales and advertising. Panelists cited 

the Arabic weeklies Alsahifa, Al Ayyam, Al Watan Al’aan, 

and Al Hayat Al Gadida; and Nichane, the Arabic-language 

version of the French weekly TelQuel. Among 

French-language weeklies, panelists also mentioned Le 

Journal Hebdomadaire, and among Arabic dailies, Alsabah, 

Al Masaa, and Maghribi Events.

In addition, French-language papers such as L’Economiste, 

La Vie Economique, and Maroc Hebdo have achieved 

significant circulations because they address the world of 

business and management and issues important to the 

French-speaking elite.

In turn, the professionalism of these papers boosted 

professionally managed printing and distribution companies, 

as entrepreneurs made them profitable. Panelists cited the 

example of the Sapress distribution company, which was 

founded 30 years ago and has kiosks throughout every city 

in Morocco.

Public media are less well managed, however, in the opinion 

of several panelists. Benomar said that company regulations 

at Channel 1 do not describe professions, so assessments of 

cost-effectiveness cannot be carried out. Journalists become 

company staff members like any others. Since Channel 1 

became part of the National Broadcasting Company, media 

bosses and entrepreneurs have been operating without 

controls and with high salaries.

Nepotism also impacts the return to taxpayers. One journalist 

said that the son of Prime Minister Abbas el Fassi was 

employed by Channel 1 to be responsible for the satellite 

channel, and received a salary of up to MAD 24,000 ($3,000). 

Similarly, a number of hACA directors have recommended the 

hiring of many individuals, including the daughter of Naeema 

al Mashriqi (a member of hACA) who has joined Channel 1’s 

news staff. Medasha commented that a kind of brokerage is 

indeed going on in the recruitment process.

6 http://www.forumalternatives.org/rac/article262.html. 

MOROCCO

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200844

Some subsidy beneficiaries were newspaper proprietors 

and members of the subsidy distribution commission, which 

includes representatives of the publishers’ federation. The 

federation was founded by the chairman of the Eco Medias 

group, which publishes newspapers and magazines and owns 

its own press, a radio station, and a high school of journalism 

and communication, and had received—until February 2009 

at least—a significant proportion of the support given to the 

press. In 2005 (the last year for which figures were published) 

two Eco Medias titles received the highest subsidies, totaling 

MAD 4,950,664 ($600,000).

Al Awny said that financial support in 2009 is already late, but 

that nobody is talking about it, and Ministry of Communications 

statements on subsidies have not been detailed. That blackout 

would make it difficult to expose any discrimination or collusion 

taking place within the subsidies commission.

Speaking as a member of the press union, Al Awny said that 

subsidies are a case of financing the rich. Subsidies should 

be linked to advertising revenue, he said—the greater the 

advertising revenue, the lower the subsidy. he also pointed 

out that subsidies to Albayan and Bayan Al Youm had 

increased during the tenure of two successive ministers of 

communication, both of whom belonged to the parties that 

published them; while the government stopped subsidies for 

Alyassar almowahhad newspaper of the United Left party.

Onozla said that the subsidies are not transparent. There are 

also partisan newspapers that received subsidies but were not 

printed (Al Haraka/Ala’hd). Onozla said that the method of 

delivering subsidies is offensive: A check is sent to the director 

of the paper instead of being allocated in such a way as to 

cover expenses for paper, telephones, or taxes. he wondered 

about the requirement for two years to pass before offering 

a subsidy to new and emerging newspapers, and likened it to 

sitting on one’s hands while one’s infant dies.

Le Journal has refused public funding, Onozla said, calling for 

transparency and a just way of distributing subsidies.

Al zenaki recalled that, two years earlier, applications 

containing false information were submitted in order to 

receive subsidies. In the first year, there had been a lie 

concerning the consumption of paper. The minister had 

noted that some documents had not been authenticated and 

promised to take action, and also refused to give subsidies 

to a number of newspapers, but he was later subjected to 

pressure and handed out subsidies haphazardly.

In its 2009 report, SNPM indicated that results of the subsidies 

effort were not reflected in journalists’ working conditions, 

nor had the program contributed, as legally required, to 

institutions’ management modernization or to rationalization 

of their operations.

advertising on the two public channels. In the past, the Régie 

3 company accounted for 76 percent of television advertising 

and more than 95 percent on radio, while the Independent 

Advertising Agency dominated advertisements on Channel 1.

Television has suffered from competition from advertising 

billboards and satellite channels. This trend could explain 

hACA’s decision to suspend issuance of licenses, which in effect 

bolted shut a door to competition that had only just opened.

The 2005 collective agreement between the Ministry of 

Communications, SNPM, and the Moroccan Federation 

of Newspaper Publishers stipulated financial subsidies to 

print media. The program aims to enhance the professional 

qualifications of workers in the information sector; to help 

media outlets modernize; and to cover basic expenses such 

as paper, telecommunications, and international distribution. 

To receive such support, a publication must be legally sound, 

provide public news of a national or regional nature, not 

allow advertising to exceed half its column inches, be sold 

to the public at a specific price or by subscription, employ a 

minimum number of journalists and employees in accordance 

with its quality, publish its accounts annually and disclose 

its own bank account, sign the collective agreement with 

journalists to guarantee them a minimum level of rights, 

be published regularly, and indicate circulation in every 

edition. In addition, it must publish an annual account of its 

circulation, or account for two years if it is publishing for the 

first time.

In 2005, almost 35 titles benefited from government support, 

and in 2006, the state granted 50 titles for financial subsidies 

amounting to MAD 43 million ($5 million). however, the 

Ministry of Communications has refrained from publishing 

the subsidy figures in detail or even the annual report on 

print and broadcast media from 2007 to date.

Most print advertising goes to 
French-language newspapers, given the 
relatively high purchasing power of the 
few who read newspapers in French. 
The most widely read Arabic-language 
newspapers have also begun to win 
important advertising contracts in the 
fields of communications and apartment 
rentals; both are marketed by giant real 
estate companies.



45

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Morocco Objective Score: 2.29

The Moroccan Federation of Newspaper Publishers has 

emerged as a union for newspaper proprietors, and some 

members are also members of SNPM. Since November 2007, 

the federation has included proprietors of radio stations and 

is no longer restricted to publishers of newspapers.

In February 2008, the federation renewed its structures so 

that it could contribute decisively to the rehabilitation of 

print media in Morocco by negotiating with the government. 

As a result, the number of press institutions meeting the 

conditions for government subsidies increased to more than 

70, up from 13 when the subsidy agreement came into 

effect in 2006. The federation believes that it has achieved 

its objectives, and is now calling for a subsidy increase from 

MAD 50 million ($6 million) to MAD 100 million ($12 million).

Just as the federation has contributed to the establishment 

of a body to verify newspaper circulation figures, it also 

has complained about the lack of rationalization and 

transparency in the commercial market and the difficulty of 

obtaining government advertisements, which affect many 

newspaper budgets. In addition, the federation has fought 

against prison sentences for press-related issues.

The publishers’ federation came under criticism from several 

panelists, however. Mkrim said that newspaper proprietors 

and their federation defended their material interests 

alone, and that no strong solidarity is evident among them. 

The director of Al Ayam submitted his resignation to the 

federation after he and his paper’s editor-in-chief were 

harassed by the authorities because of the affair surrounding 

the photo of the king’s mother. Onozla said that the 

relationship between the federation and Al Ayam during the 

crisis clearly was not one of solidarity. Mkrim added that Al 

Masaa left the federation when the paper had problems with 

Kamal Lahlou, president of the federation.

SNPM—the only union in which all Moroccan journalists 

participate—provides unwavering support for media 

freedom and for the rights of union members. The union 

has 1,200 members from all channels and publications. 

It contributes to training sessions with the International 

Federation of Journalists.

Al Awny said the union has become neither a professional 

body nor an authority. Press cards should be issued by the 

union instead of by the Ministry of Communications, he 

said, and training also should be the union’s responsibility. 

In addition, he said, the union condemns journalists for their 

In the broadcast sector, SNRT’s income sources include 

government support; fees for television sets, which are 

collected as indirect taxes added to users’ electricity bills, 

and; income from independent advertising agencies. The 

government budget supports public broadcasting channels in 

part to protect them from competition from foreign satellite 

channels. The state provided the broadcaster with MAD 2.5 

billion ($300 million) between 2006 and 2008, including MAD 

1.7 billion ($200 million) from the government budget and 

MAD 556 million ($70 million) from the radio and television 

production support fund.

Since 2006, the Marocmétrie company has provided viewing 

and listening figures for the national broadcaster and 

Channel 2 to the advertising agency Régie3, the Advertisers’ 

Group in Morocco, and the Association of Communications 

Consultant Agencies. however, some journalists had doubts 

about the ratings for public television.

Panelists also noted the increasing clout wielded by 

advertisers. Broadcast programmers’ selection of scheduling 

and type of program is now driven by the requirements of 

the advertisements to be aired during the program.

For the print media, the Association of Advertising Authors, 

the Federation of Counseling Agencies, and the 59-member 

Moroccan Federation of Newspaper Publishers established 

the Morocco Audit Bureau of Circulations (French acronym 

OJD) in 2004 to gather circulation and distribution data. 

Thus, newspaper publishers are able to price advertisements 

based on circulation and distribution, and advertisers and 

advertising agencies can also choose the most popular 

publishers and justify their choices. In April 2009, officials of 

the OJD office in Morocco, with the assistance of the French 

OJD group, checked the distribution of 28 titles printed in 

Casablanca.7 OJD Morocco intends to monitor another group 

of newspapers in the near future.8

Advertisers also depend on the audit offices of Sapress and 

Shospress, the country’s two largest distribution companies, 

for distribution statistics.

Even though OJD has always encouraged transparency in 

circulation figures, transparency has had hardly any direct 

implications in terms of advertising revenues. Advertising 

rates and distribution tariffs, which should be known as a 

result of documenting sales, remain uncertain because of 

subjective political and patronage considerations.

Although membership with the OJD does not directly affect 

advertising revenue, it doubles the chances of obtaining 

financial support from the state based on circulation figures.

7 See http://www.ojd.ma/site/ma/adherents.php.
8 http://www.ojd.ma/site/ma/news_detail.php?id=26.

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200846

The higher Institute of Information and Communication, 

which is a public entity, provides training for journalists. 

Students are accepted on a competitive basis and spend 

four years studying the theoretical and practical aspects 

of media. In their final year, students must complete an 

internship, spending two days a week at a media institution. 

however, Al Makhfy said that training at the Institute is no 

longer of high quality. The senior journalists on the teaching 

staff work for four or five newspapers. As a result, those 

staff are always working on their own projects and hardly 

ever available.

There are three private media institutes but panelists pointed 

to the limited language and practical skills of their graduates.

Regarding the training of working journalists, Bakali said 

that training does not form an integral part of media outlets 

operational plans; consequently, training courses abroad 

are simply a form of tourism, and the investment in it is 

wasted. Benomar added a nuance to that view: The internal 

structure of radio and television is not keeping pace with 

the training institutes.

Onozla said that journalists are often deprived of training 

opportunities because their employers need their services and 

they cannot be spared.

Al Makhfy said that the ambition of any publication is to 

have its own printing press to ensure its sustainability. Some 

partisan newspapers and journals receive support from the 

state or through international assistance because they have 

presses and appropriate infrastructure. At the same time, 

free and independent titles continue to suffer from the 

lack of their own presses and infrastructure. Some party 

newspapers have received subsidies to establish printing 

presses, Onozla said, and outlets receive European support 

under MEDA programs.

The cost of distribution eats almost half of sales proceeds, 

said al zenaki. Sapress and Shospress distribute most print 

media. Onozla said that Sapress has launched a war against 

Al Waseet, a new distributor established by Al Masaa daily, 

because of a dispute. As a result, the government confiscated 

MAD 5 million ($590,000) from sales of Al Masaa newspaper, 

and the matter went to court.

Transmitters are the most problematic aspect of private 

television stations because of the state’s fear of live 

broadcasting, al Makhfy said. SNRT would be keen to have 

a monopoly on television transmitter systems. In addition, 

the state wants to regulate Internet video conferencing. 

Medasha said that transmitters cannot be brought through 

customs without a license from the National Agency for the 

Regulation of Telecommunications.

political positions rather than speaking out in solidarity with 

them and their rights.

El Bakali said that in general, professional bodies in 

Morocco are weak, with the principal problem being 

Morocco’s own non-democratic traditions. Some union 

members are journalists who came together to protect their 

work, while others—she mentioned private broadcasters—

joined the union to protect themselves from being fired, 

but tend not to follow up their membership or participate 

in union activities.

Recently, media members have formed unions for bloggers 

and the e-press. On April 4, 2009, the first conference 

of the Moroccan Bloggers’ Association was held in the 

Bar Association Club in Rabat. The president of the Bar 

Association expressed willingness to support and help 

bloggers at all levels.

Even before its formal establishment, the bloggers’ 

association expressed strong solidarity with one of its 

members, Muhammad Alraje. On September 8, 2008, Alraje 

was sentenced to two years’ imprisonment on charges of 

breaching due respect for the king, because he had criticized 

the king’s practice of granting undue privileges. SNPM, 

Reporters Without Borders, the Arabic Network for human 

Rights Information, several Moroccan newspapers, and 

others also denounced the sentence. As a result, the Court 

of Appeals in Bokadir quashed the sentence of the lower 

court on September 18, 2008, and ordered that Alraje not be 

further investigated or prosecuted.

human rights organizations also provide strong support for 

press freedom and freedom of expression. Such organizations 

include ADALA, human Rights, and Transparency Maroc.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN ThE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



47MOROCCO

List of Panel Participants

Ali Onozla, director, Al Jareeda Aluola, Casablanca and Rabat

Sahib Bin Omar, director and producer, Moroccan Public Tv 

and Radio, Rabat

Muhammad Al Awny, journalist, Moroccan Public Tv and 

Radio, Rabat

Maria Mkrim, journalist, Al Ayamli, Casablanca

Khadeja Al Bakali, journalist, Moroccan Public Tv and Radio, 

Tangiers

Jamal Mohafezm, journalist, Maghreb Arabe Presse, Rabat

Basher Al Zenaki, journalist, independent, Casablanca

Hisham Medasha, researcher, Employer for the high Authority 

for Audiovisual Communication, Rabat

Jalal Al Makhfy, correspondent, Dubai Channel, Rabat and 

Casablanca 

Abdul’Ilah bin Abdul-Salam, lawyer, Moroccan Association for 

human Rights, Rabat

Moderator and Author

Abdelaziz Nouaydi, lawyer and professor, Rabat Bar 

Association, Rabat


