
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200870

Lebanon

The MSI panelists bemoaned the political climate and its distortion of Lebanese 

media—normally a source of great pride in a region where the majority of 

media is controlled by one-party states or monarchies.



71

INTRODUCTION

MMay 2008 will be remembered in Lebanon as the month that one of the nation’s leading broadcasters 

was forced off the air by gunmen and flames, briefly succumbing to the struggle between opposition and 

government supporters.

The violence graphically illustrates the political nature of media in Lebanon, a country both blessed and 

cursed by its diversity. Seventeen officially recognized sects share power and vie for influence in Lebanon, 

and sectarian identity almost always trumps nationality. The MSI panelists bemoaned the political climate 

and its distortion of Lebanese media—normally a source of great pride in a region where the majority of 

media is controlled by one-party states or monarchies.

The events of May 2008 were the culmination of an 18-month standoff between the Western-backed 

government and the Syrian and Iranian-backed opposition, loyal to Shia Muslim movement Hezbollah. The 

opposition launched an armed takeover of swaths of Beirut traditionally under the control of the Sunni 

Muslim parliamentary leader Saad Hariri. (Hariri is the son of five-time Prime Minister Rafik Hariri, whose 

assassination in February 2005 triggered a prolonged period of instability.)

The media sector, long politicized within the country, faced a multitude of attacks based on party 

affiliation. Television and newspaper offices belonging to Hariri’s Future Movement were attacked with 

rockets and gunfire before being overrun, looted, and burned. Opposition fighters, including fellow Shias 

from Amal and the secular Syrian Social Nationalist Party (SSNP), threatened staff at Future News, cutting 

cables and forcing the station off the air for four days. Hezbollah and its allies accused the Saudi-backed 

Hariri of stoking sectarian tension, primarily against Shias, using his media company, which includes a 

newspaper, two radio stations, and entertainment and news channels. Pro-government loyalists pointed 

to the hundreds of millions of dollars a year that Hezbollah receives from Iran, and questioned the 

objectivity of the Hezbollah-run Al Manar television, whose programming, they assert, often degenerates 

into propaganda. 

The effect of the global economic downturn also weighed heavily on the panelists, with some reporting 

severe losses in advertising revenue. As an example of the financial challenges facing media, they pointed 

to the brief closure in January 2009 of Lebanon’s veteran English-language newspaper, the Daily Star. 

Lebanon’s overall MSI score declined moderately from the 2006/2007 score of 2.45 to 2.19, pushing Lebanon 

closer to a rating of “unsustainable, mixed system.” This reflects a deepening pessimism among journalists 

and belief that the political upheaval begun in 2005 and continuing into the June 2009 general election is 

adversely affecting media objectivity and financial independence.

Lebanon





OVERALL
SCORE:
2.19

Lebanon



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200872

1.
88

2.
24

2.
17

2.
14

2.
44

2.
13

2.
54

2.
88

2.
51

1.
92

2.
27

2.
07

2.
34 2.

42

2.
09

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
08

20
08

20
08

20
08

20
08

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

LEBANON AT A GLANCE

Media Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
11 leading Arabic daily newspapers, 2 French-language dailies, and 1 
each in Armenian and English; Radio: 1 state-owned and 27 private; 
Television Stations: 1 state-owned and 6 private (Future TV, Al Manar, 
NBN, Orange TV, New TV and LBC)

>> Newspaper circulation statistics: There is no central source for 
newspaper circulation; top dailies include An Nahar, As Safir (both 
report 45,000 daily), Al Balad, and Al Hayat

>> Broadcast ratings: N/A

>> News Agencies: National News Agency, Central News Agency (both 
state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: Estimates range from 950,000 (CIA World Factbook, 
2008) to 1.2 million (Bank Audi, 2007)

General

>> Population: Estimates range from 3,971,941 (July 2008 est., CIA World 
Factbook) to 4.6 million (Bank Audi, 2007)

>> Capital city: Beirut

>> Ethnic groups (% of population): Arab 95%, Armenian 4%, other 1% 
(est., CIA World Factbook 2008)

>> Religions (% of population): Muslim 59.7% (Shia, Sunni, Druze, 
Isma’ilite, Alawite or Nusayri), Christian 39% (Maronite Catholic, Greek 
Orthodox, Melkite Catholic, Armenian Orthodox, Syrian Catholic, 
Armenian Catholic, Syrian Orthodox, Roman Catholic, Chaldean, 
Assyrian, Copt, Protestant), other 1.3% (est., CIA World Factbook 2008)

>> Languages (% of population): Arabic official language and universally 
spoken. Also French and English, with small minorities speaking 
Armenian and Kurdish

>> GNI (2008-Atlas): $26.30 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> GNI per capita (2008-PPP): $10,880 (World Bank Development 
Indicators, 2009)

>> Literacy rate: 87% (UNDP 2005)

>> President or top authority: President Michel Suleiman

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: LEBANON

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



73

Objective 1: Freedom of Speech

Lebanon Objective Score: 2.17

Though guaranteed under the constitution, panelists found 

freedom of speech to be undermined by the chronic influence 

of political money and the accompanying agenda in the 

media. This year’s score for free speech was brought down 

by the panel’s negative impression of the condition of legal 

support for the media. Access to international news was the 

bright spot for Objective 1 this year.

Lebanese society greatly values free speech; political 

discussions are a source of national pride and obsession. 

In fact, the speak-your-mind culture may actually hinder 

objective media, said panelist Nadim Koteich, an executive 

producer for Future News television, part of the media group 

owned by Sunni parliamentary majority leader Saad Hariri. 

“The problem in Lebanon is we have an excess of free speech. 

Opinions are not supported by facts,” he said.

Sawssan Abu Zahr, a journalist at Lebanon’s leading daily 

newspaper An Nahar, said that the media is bending to 

political will. “The more the political tension intensifies, the 

more the media, especially television, tends to lose objectivity.”

The application of the law to defend free speech is patchy at 

best, a number of panelists agreed.

“There is no First Amendment [as found in the U.S. 

constitution], but a modicum of freedom exists within 

the law. Laws and regulations are sometimes selectively 

enforced,” said Magda Abu Fadil, director of journalism 

training at the American University of Beirut.

Lebanese media laws remain obsolete, imprecise, and lacking 

teeth. The print law originated in Ottoman times and was 

last amended in 1960. “You can’t update a document that 

dates back 150 years,” said Wadih Haddad, assistant general 

manager for Voice of Lebanon radio. 

As an example of outdated policy, Haddad cited that fines of 

LBP 400 are being incurred based on the old print law, which 

predates the civil war and the hyperinflation of Lebanese 

currency. Today that amount is around $0.30.

A distinct broadcast law, separate from print law, first came 

into force in 1994. The law mandates that broadcasting 

licenses be controlled by the government-appointed National 

Council for Audiovisual Media and that broadcast media 

should not be majority-owned or run by any single religious 

group, sect, or individual. However, panelists agreed that 

licensing of broadcast media is steeped in political and 

sectarian cronyism. The example cited most often is Prime 

Minister Rafik Hariri’s granting of a license to Future TV, 

majority owned by himself.

Broadcast law prohibits attacks on the character of the 

head of state or a foreign leader—though it is ineffectual in 

the latter case—while a 1991 security agreement between 

the government and Syria, still in effect, prohibits the 

publication of any information deemed harmful to the 

security of either state.

Broadcast licenses are divided between those airing 

only entertainment programming and those airing both 

entertainment and news. No new newspaper licenses are 

issued in Lebanon, due to the law that limits the number 

of legal newspaper and magazines in the market to 100. Al 

Akhbar newspaper, which printed its first edition in August 

2006, purchased an existing but unused license in order to 

begin legal operation. Otherwise, market entry and taxes are 

generally fair in Lebanon.

Self-censorship has decreased significantly since the 

withdrawal of Syria’s military from Lebanon in 2005, a 

number of panelists agreed. And the series of assassinations 

of journalists opposing Syria’s control of Lebanese politics 

had ceased by 2008. In fact, since May, when Syria’s Lebanese 

allies gained extra cabinet seats and thus veto power, 

assassinations of prominent Lebanese figures have nearly 

stopped. The exception is the killing of Saleh Aridi, a top 

advisor to Syrian-backed Druze opposition leader Talal Arslan.

Lebanon

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200874

Omar Harqous as he covered municipal workers taking down 

party political posters on a Beirut thoroughfare. Harqous, 

who had previously agreed to participate in this year’s MSI, 

was left hospitalized. The army later arrested three men 

accused of the beating.

The state media does not receive preferential legal 

treatment, but Haddad noted that the management of 

public media “being appointed by politicians negatively 

backfires on its objectivity.”

Suing for libel remains a civil law issue, but the courts can 

be subverted by political heavyweights. “Everyone knows 

someone, and so cases are mediated outside court rather than 

having a clear-cut decision,” said Koteich. “The majority end 

up with a consensus.”

One notable exception in which the media suffered an 

unequivocal defeat was the case of former justice minister 

Charles Rizk, who had been accused of embezzling state 

funds by the opposition-leaning New TV. “Despite the fact 

that we included in our show ‘corruption’ documents which 

show the corruption of this minister...the judiciary accused 

New TV of defamation and the ISF [Internal Security Forces] 

implemented the charges very fast,” said panelist and New TV 

producer Moussa Assi. New TV was forced to pay damages to 

the minister of LBP 50 million ($33,000), he said.

Access to international media is unrestricted and affordable, 

with the exception of media originating in Israel. However, 

public information is not readily available to all. “There 

is no FOIA [Freedom of Information Act] in Lebanon 

[and] journalists don’t always know how to get public 

information,” Abu Fadil said. “The government has come 

under foreign pressure to make its information public, but 

implementation has not been consistent.”

Media law limits materials that can be censored to 

pornography, political opinion, religion, and threats to 

national security. The General Security service retains the 

right to censor newspapers, magazines, and other media 

entering or leaving the country and to approve all plays 

and films. The banning in March 2008 of Persepolis, the 

animated film of a young girl growing up in the early days 

of the Iranian revolution on grounds that it could offend the 

country’s Shia Muslims, was reversed within a day, following 

public outcry. However, Israeli-made Waltz With Bashir, an 

animated film documenting an Israeli soldier’s experience of 

the 1982 invasion of Lebanon, remained banned from general 

release in 2009, though a number of Lebanon residents claim 

to have obtained DVD copies.

The government places no restrictions on Internet use. An 

attempt to block Israeli Web sites a few years ago caused an 

outcry and the decision was quickly rescinded. A number of 

However, impunity for crimes against journalists continues to 

be the norm. Previous assassinations of journalists, including 

An Nahar editor Gibran Tueni and columnist Samir Kassir, 

remain unprosecuted, though they form part of an ongoing 

UN inquiry into Rafik Hariri’s assassination.

“Culprits have gone unpunished, and while crimes against 

journalists cause outcries, there is no effective deterrent,” 

said Abu Fadil. Or as Abu Zahr put it: “In other countries, 

journalists might be killed by the mob, the mafia, or the drug 

cartels. In Lebanon, it is politics that kills them.”

Omar Ibrahim, Tripoli correspondent for the leading leftist 

As Safir newspaper and an experienced reporter in Lebanon’s 

tense security environment, recalled an occasion five years 

ago in which a colleague had been beaten by an army officer 

and decided to sue.

“After the investigations were complete and the witnesses 

gave their testimonies, no one charged the officer because he 

was very high ranking and knows some politicians,” Ibrahim 

said. “Law enforcement is proportional, and most of the time 

is subject to politics.”

Political divisions even provoke citizens into committing 

violence against journalists. Kamal Zeibyan, editor of the 

pro-opposition Ad Diyyar newspaper, said that in May, several 

of his reporters were beaten as they went to report on the 

opposition-led clashes taking place near Tarik al Jdeide, 

a Sunni-majority neighborhood loyal to Saad Hariri. The 

largely Sunni crowd identified reporters from Ad Diyyar as 

their political and sectarian enemies because the newspaper 

identifies editorially with the Shia-led opposition. A number 

of Western journalists were also mobbed by Sunni youth in 

Tarik al-Jdeide while covering the funeral of a Sunni killed in 

the May clashes.

The panelists named one case in which authorities responded 

to a crime against a journalist. In November 2008, opposition 

members of the SSNP attacked Future News correspondent 

In fact, the speak-your-mind culture may 
actually hinder objective media, said 
panelist Nadim Koteich, an executive 
producer for Future News television, 
part of the media group owned by Sunni 
parliamentary majority leader Saad 
Hariri. “The problem in Lebanon is we 
have an excess of free speech. Opinions 
are not supported by facts,” he said.



75

reporters don’t always verify and fact-check adequately. They 

rely on hearsay and rumor.” She also described the code of 

ethics devised by the Press Federation in 1974 as “flimsy” and 

“woefully outdated.”

Several panelists described how political agendas emerged 

at the forefront of news reports during the opposition 

takeover of parts of Beirut and the surrounding mountains. 

Diala Shehadi criticized her own opposition-leaning As Safir 

newspaper for taking sides during the violence and “shifting 

from being a biased newspaper to being part of the conflict.” 

She criticized Al Manar’s reporting of the takeover of mainly 

Sunni West Beirut. “How can a correspondent—who should 

stick to objectivity and the ethics of journalism—describe an 

invasion against a terrified people as ‘liberation?’” she said.

Shehadi said also that journalists at As Safir who opposed 

Hezbollah were prevented from writing their opinions and 

at least one was fired. Following the events of May, an 

internal memo was circulated among the senior management 

admitting that the editorial line had been less than objective 

and promising a return to more balanced coverage, she said.

Key events are well covered by the media but physical access 

to the news is being hindered increasingly by the political 

divide. Al Manar has almost exclusive access to the Hezbollah-

controlled southern suburbs of Beirut, for example. Further, 

sensitivities in a country of 17 religious sects remain a barrier 

to reporting on religion.

Safir’s Ibrahim said that he carries five different press cards 

in order to operate in generally pro-government Tripoli, 

showing one to Sunnis in the Bab al-Tabbaneh neighborhood 

and another to pro-Syrian Allawis in the neighboring Jebel 

Mohsen. “Is there a campaign against journalists in Tripoli?” 

asked Ibrahim. “It’s personal. I can go to Tabbaneh even when 

some from Future TV are banned for not doing a good job.”

Low and static pay levels continue to provide a market for 

politicians or powerful figures to bribe journalists in return 

for favorable coverage. The practice of “gifting” journalists 

remains widespread also. Ibrahim recalled the example of 

when his $12,000 camera was broken during the war of July 

2006. He and three other journalists that lost equipment 

received money from a range of politicians to replace it all. 

“They gave the money with no conditions,” said Ibrahim, 

saying he believed Hariri’s Future Movement members had 

panelists noted that Lebanon lacks media laws to cover the 

Internet. “ISPs have yet to be held legally responsible for 

content on sites,” said Abu Fadil. “The laws don’t know how 

to adapt. [Stone-age cartoon character] Fred Flintstone is 

more advanced.”

Objective 2: Professional Journalism

Lebanon Objective Score: 2.13

Since the last MSI, professionalism in Lebanese journalism 

has declined, according to the panelists. They said that all 

journalism is politically slanted, but so many media sources 

are available that a consumer can use several to piece 

together the truth. 

“I don’t see any objective media in Lebanon,” said Koteich. 

“The benchmark is not objectivity, but to what degree 

the media is propaganda.” He said that sources such as 

Hezbollah’s Al Manar television are pure propaganda, while 

his own Future News is “highly editorialized.”

Several panelists noted that Lebanon’s media enjoys a 

prestigious position in the region. “The Lebanese press is 

considered the freest among all the Arab press,” said Sami 

Hamad, editor of the Lebanese Media Information Services 

Office (MISOF) news agency. But Zeibyan warned, “We are 

facing an objectivity problem and this is due to the political 

split in the country.”

The panelists were divided on whether journalists adhere 

to a code of ethics. Haddad argued that “reporters usually 

check the information they present…and abide by recognized 

ethical standards.” Abu Fadil was less convinced: “Sadly, 

Lebanon

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).

“Certain politicians have a budget for 
bribes. Depending on your rank and the 
media you work for, it could be a car or a 
laptop,” said Haddad.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200876

Objective 3: Plurality of News

Lebanon Objective Score: 2.51

Plurality of viewpoints is one of Lebanon’s strong suits. MSI 

scores for plurality and access to news sources were in the 

range of near-sustainability. The output of independent news 

agencies and broadcasters is also nearing sustainability. 

Most panelists agreed that transparency of media ownership 

is less robust. Though citizens are well aware of the major 

power holders behind various media, they have little recourse 

to find out names of shareholders and other investors.

Lebanon enjoys a plethora of different local media, some 

of it ranking among the best or most influential in the 

region. There are eleven leading Lebanese-run Arabic 

daily newspapers: As Safir, An Nahar, Al Balad, Ad Diyyar, 

Mustaqbal, Al Anwar, Al Akhbar, Al Liwaa, Al Shark, Al 

Bayrak and Al Hayat. The last is the leading pan-Arab daily, 

owned by a Saudi prince but founded by a Lebanese and 

largely edited by Lebanese. Al Kalima is the country’s leading 

nonparty political weekly newspaper.

Lebanon has two French-language dailies in operation: 

L’Orient du Jour, and the newly published Action. The 

Armenian-language newspaper is Souryakan Mamoul, while 

in English there is the Daily Star. There are also several 

leading Lebanese economic and political magazines in 

English, including Lebanon Opportunities, Monday Morning, 

and Executive.

paid the largest share. “It was a personal gift; we did not see 

their faces.”

Festivals such as Eid or Christmas also mark times when 

journalists receive formal gifts from political figures. “Certain 

politicians have a budget for bribes. Depending on your rank 

and the media you work for, it could be a car or a laptop,” 

said Haddad.

The acceptance of money and gifts is encouraged—some would 

say necessitated—by pay levels for journalists that do not meet 

average living costs. “Journalists are woefully underpaid,” said 

Abu Fadil, though she added that pay scales for journalists tend 

to be higher than those of teachers and civil servants.

Average pay for journalists ranges from $700 to $800 per 

month—sufficient to afford an adequate apartment in 

central Beirut, but nothing more. Panelist Tracy Shaker Abu 

Antoun, Beirut correspondent for Iraqi Al Sumariya TV, said 

in order to earn a livable monthly salary, she works two jobs 

for Al Sumariya as well writing for magazines in Kuwait and 

Lebanon. She recalled refusing a politician’s offer of money 

after she had interviewed him.

Ibrahim said that he is paid just $35 for an article between 

500 and 1000 words in As Safir and just $6.50 for a shorter 

news item. He said he earns between $300 and $500 a month 

with As Safir and supplements his income taking photographs 

for Reuters and AFP.

These financial constraints reduce the ability of journalists 

to produce longer, exposé pieces. “There’s never time to do 

investigations,” said Ibrahim. “If a story takes more than one 

day, let alone three or four weeks, it will be a loss to me.”

Economic pressure also results in the predominance of 

less expensive content, including political debate and 

entertainment. Political talk shows remain the fallback 

for channels on a budget, often eclipsing entertainment 

programming.

Panelists agreed that Lebanon remains a regional leader in 

the use of up-to-date technical facilities for producing and 

distributing media. Lebanese Broadcasting Corporation (LBC) 

is regarded widely as leading the way in technologically 

advanced entertainment programming, financed by healthy 

advertising revenues. Less established channels such as NBN 

and OTV have limited advertising revenue and resort to 

buying old foreign-made documentaries.

Niche stories, panelists agreed, are few and far between, 

though some media have broken taboos with features 

on abuse of domestic workers, prisoners’ rights, and 

homosexuality. Abu Fadil said that journalists often confuse 

feature writing with investigative reporting due to a 

mistranslation of the term in Arabic.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



77

circulated. An increasing number of local, independent news 

agencies are distributing material through their Web sites. An 

Nashra is a daily political and economic bulletin produced by 

the Lebanese Company for Press and Publication. Blogs such 

as Felka Israel, Lebanon Files, Yukal, and Leewa serve various 

political interests and stir lively debate.

NOW Lebanon, an online newsletter of features and 

analysis in English and Arabic, began publishing in April 

2007. Though it claims independent financing, its focus 

on the West’s agenda in Lebanon and severe criticism 

of Hezbollah and the opposition have led many media 

professionals in Beirut to question whether it receives 

support from the U.S. government.

The launch of Jasad, an online and print magazine focusing 

exclusively on sexual and sensual subjects in Lebanon and the 

region, caused a stir, challenging deep-seated conservative 

values, even in Lebanon’s outwardly liberal society.

There is one licensed Armenian-language radio station, 

while Future TV broadcasts a news hour in Armenian, 

English, and French. Kurds can freely associate and publish 

their own newsletters in Kurdish, but as yet, no stations 

broadcast in Kurdish.

Private radio and television are required by law to cover all 

Lebanese territory and should therefore be accessible to even 

remote areas. In practice, a number of radio stations only 

broadcast locally; for example, a station run by the Islamist 

Tawheed in Tripoli, which was temporarily shut down for 

operating without a license. 

State media remain as little watched as they are influential, 

peddling bland fare and, in the words of Abu Fadil, 

“spending an inordinate amount of time reporting on 

government leaders.”

Dozens of local newspapers and hundreds of periodicals 

are published throughout the country and are financed by, 

and reflect the views of, various local sectarian and foreign 

interest groups.

Total circulation of all the top dailies is estimated at a 

maximum of 150,000, with An Nahar and As Safir leading at 

around 45,000 copies sold daily within Lebanon. Many media 

observers believe that those figures are inflated. Mustaqbal 

records the highest circulation, as it is given away free across 

the country. Newspapers cost between LBP 2,000 ($1.33) for 

An Nahar down to LBP 500 ($0.33) for the smaller Ad Diyyar.

Lebanon has seven television stations: Future TV, owned 

by Hariri; Al Manar, run by Hezbollah; NBN, whose news 

channel is owned by Speaker of Parliament Nabih Berri; 

Orange TV, owned by Christian opposition leader Michel 

Aoun and family; LBC, a Christian-run channel focusing on 

entertainment; New TV, considered relatively independent; 

and TeleLiban, run by the state. Murr TV, owned by Christian 

MP Gabriel Murr, is due to relaunch in 2009.

Several Arab satellite channels also broadcast from Lebanon 

under international license, including Iraqi-owned ANB, Al 

Sumariyeh, and Al Baghdadiyeh; U.S. government-funded 

Al Hurra; Iranian-owned Al Alam; and Palestinian Al Aqsa. 

Satellite television access usually comes from a single 

subscriber pirating out access to channels to his neighbors for 

a fee. In central Beirut that is now $20 a month.

There are 16 national radio stations broadcasting in Arabic, 

French, English or all three, and Armenian. Lebanon has 11 

regional stations in operation. As well as owning TeleLiban, 

the government controls one radio station (Radio Lebanon) 

and two national news services: National News Agency and 

the Central News Agency.

Voice of Lebanon actively encourages its listeners to 

engage with foreign media, broadcasting live the Arabic 

programming of the BBC, Radio Canada International, 

and Deutsche Welle. International newspapers and news 

magazines are largely available only in Beirut, and sold 

usually a day or two after their publication date.

Israeli Web sites can be accessed freely. Internet prices start 

at just $20 a month for a basic service and rise to $100-plus 

for top ADSL or wireless access. Internet penetration has 

now topped one million and good coverage extends across 

the major port cities of the country and into the Palestinian 

camps. Only the most remote rural villages of the far north 

and south have yet to be covered.

Wireless access is still spreading through the suburbs of Beirut 

and out to the surrounding mountains, though it has yet to 

extend south of Sidon. Some observers say that Hezbollah has 

restricted the Internet in south Lebanon to cable because the 

wireless signal interferes with its own communication system.

Major international news agencies such as Reuters, AP, and 

AFP have bureaus in Lebanon, and their material is widely 

Lebanon

The launch of Jasad, an online and print 
magazine focusing exclusively on sexual 
and sensual subjects in Lebanon and 
the region, caused a stir, challenging 
deep-seated conservative values, even in 
Lebanon’s outwardly liberal society.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200878

Arab world’s leading entertainment channel. According to 

some panelists, the Christian-owned company benefits from 

close ties to the powerful Christian Shwayri family, who hold 

a virtual monopoly on sources of advertising in Lebanon.

Koteich mentioned the case of Murr TV, owned by Christian 

parliamentarian Gabriel Murr and shut down by security 

forces in 2002 after the station criticized the Lebanese 

government and its then-patron Syria. Koteich said that 

the relaunch of Murr TV is an example of the power of 

contacts. “Murr and Shwayri have a strong connection. It 

shows the connection between media and advertising in 

Lebanon,” he said.

Haddad said that his station’s revenues from advertising were 

down 25 percent in 2008. “With the poor state of Lebanese 

advertising, everyone’s losing money,” he said. “The cake 

keeps shrinking.”

Hamad, Shehadi, and Hassan Bakir, a Palestinian journalist 

for the Beirut bureau of WAFA news agency, all echoed the 

refrain that Lebanese media are not profitable enterprises 

and rely heavily on money from politicians or rich investors 

abroad, particularly the Gulf, to stay afloat. “Media stations 

in Lebanon are not considered as independent economical 

and profitable projects, because they depend directly on 

political money. That’s why we cannot consider media content 

as independent,” Hamad said.

Assi noted two stations that operate largely without needing 

to generate advertising revenue. He said that Al Manar is 

financed by Hezbollah, which in turn receives the bulk of 

its money from Iran; and Future TV is bankrolled by the 

Saudi-backed Hariri family. 

Stations owned by less wealthy patrons, such as NBN (partially 

owned by Speaker of Parliament Nabih Berri) or Christian 

opposition leader Michel Aoun’s OTV face a greater struggle 

in the marketplace. Newspapers have even more oblique 

sources of financing, relying heavily on outside investors 

rather than sales or advertising in order to stay afloat.

Government subsidies are not paid directly to media 

companies, but the link between the two is inescapable: 

several serving members of parliament and key members of 

the government own television stations and newspapers.

LBC and New TV were held up as examples of channels 

using primarily advertising for their business models, while 

Al Balad newspaper relies on distributing an advertising 

supplement to generate revenue. All three are generally 

considered editorially more independent because of this 

strong advertising base. As Abu Zahr pointed out, “More 

revenues from advertising might lessen the dependence on 

political sponsorship.”

Objective 4: Business Management

Lebanon Objective Score: 2.07

The media management score for Lebanon has slipped even 

closer to an “unsustainable, mixed system” rating, with many 

panelists expressing concerns over advertising revenues. 

Though panelists agreed generally that Lebanese media are 

run using professional business standards, the struggle to 

turn a profit amidst a declining advertising market means 

that those not supported by money from a political party are 

especially vulnerable to financial collapse.

In January 2009, the English-language Daily Star, founded in 

1952, stopped printing for two weeks by court order after 

failing to pay interest on $700,000 owed to a Lebanese bank. 

The paper returned to newsstands on February 2. A number 

of media observers said they believed the paper had received 

a cash injection from a Persian Gulf investor, probably from 

Kuwait, though no details were made public.

By contrast, LBC consolidated its financial base, completing a 

merger in late 2007 with Saudi-owned Rotana to become the 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

“Media stations in Lebanon are not 
considered as independent economical 
and profitable projects, because they 
depend directly on political money. 
That’s why we cannot consider media 
content as independent,” Hamad said.



79

self-perpetuation,” said Abu Fadil. “Occasional changes 

occur for board members, but the heads have not changed 

in decades. The heads and boards of these organizations 

wouldn’t know bloggers or investigative journalists if their 

lives depended on it.”

Of all the panelists, only Haddad had anything positive 

to say about the syndicates. “They do advocate for media 

independence,” he said, but tempered his comments by 

adding, “being politicized, they are usually hardly efficient.”

Foreign media, meanwhile, are becoming increasingly well 

organized through e-mail groups and regular meetings, 

even as government ministries tighten restrictions on their 

presence. Following the May formation of the new cabinet 

that gave opposition members veto power, the second half 

of 2008 saw a concerted effort by the Ministry of Labor to 

organize foreign workers, which includes journalists.

Before the new cabinet formed, journalists were free to 

remain in Lebanon on a three-month visitor visa, which could 

then be renewed by traveling out of the country. Foreign 

correspondents registered at the Ministry of Information are 

Several panelists named Information International as the 

leading Lebanese source of market research. The company 

lists both An Nahar and Al Anwar newspapers as clients. 

Advertisers are considered more likely to conduct market 

research. Television stations might take straw polls, but only 

in neighborhoods predominantly allied to the owner of the 

channel. Ipsos and Gallup have conducted polls in Lebanon on 

behalf of media companies.

Lebanon remains without a central source for broadcast ratings 

or newspaper circulation figures. Total circulation of all the top 

dailies is estimated at most at 150,000, with many suspecting 

that those numbers are inflated. In April 2008, Saudi-owned 

Al Arab newspaper published results of a month-long survey 

of evening news audiences, finding that LBC attracted 32 

percent of the audience, Al Manar took 24 percent, New TV 

19 percent, Future News 16 percent, and Orange TV 9 percent. 

Unfortunately, the survey did not include figures on how many 

viewers the percentages represent.

Objective 5: Supporting Institutions

Lebanon Objective Score: 2.09

This objective scored the lowest of all in this year’s MSI 

objectives, underscoring the generally weak and ineffectual 

supporting institutions and the difficulty most journalists face 

in accessing a support network.

Panelists scored the indicators for trade and professional 

associations particularly poorly, reflecting the unanimous 

view that the publishers’ syndicate and journalists’ syndicate 

are run for the benefit of their immovable leadership rather 

than the common good. Abu Fadil spoke for many, describing 

the syndicates as “closed shops run by dinosaurs.” 

Panelists aired a range of grievances against both syndicates. 

Shehadi criticized the lack of opportunity to join, saying 

that new members are admitted only once every three or 

four years. Between 2003 and 2007 no new member was 

admitted to the journalists’ union, panelists said. Describing 

the syndicates as mere “reception halls” rather than active 

unions, Shehadi said only 1,000 journalists are members, 

while 10,000 Lebanese journalists remain outside.

Not only are most journalists not members of the syndicate, 

but some syndicate members are not even journalists, 

according to Ibrahim. Members of the press syndicate in 

north Lebanon include engineers, lawyers, and a sweet shop 

manager, he said.

“Members are those who keep voting for the 

same presidents, thereby contributing to endless 

Lebanon

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

Between 2003 and 2007 no new member 
was admitted to the journalists’ union, 
panelists said. Describing the syndicates 
as mere “reception halls” rather than 
active unions, Shehadi said only 1,000 
journalists are members, while 10,000 
Lebanese journalists remain outside.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200880

Ibrahim, on the other hand, said he struggled to find any 

training opportunities in north Lebanon, both as a reporter 

and a photographer.

“Short-term training programs are on the increase, but, sadly, 

many are one-offs and there isn’t enough sustainability,” 

said Abu Fadil, whose own AUB journalism training course 

launched in 2007 attracts students from across the region. She 

said that the most useful trainings focus on technical training 

in new media—an area of expertise that she feels is lacking in 

the country.

The panelists shared the general criticism that journalism 

training focuses too heavily on theory rather than practice. A 

number of media companies have attempted to address the 

imbalance. As Safir admits four new trainees each month for 

an eight-month, partially-paid training program, which is how 

panelist Shehadi joined the paper. An Nahar has one of the 

wider-reaching programs, bringing in students from schools 

and universities to produce youth-oriented supplements. 

Unfortunately, due to financial struggles, its twice-annual 

internships open to local and regional journalists stopped 

soon after the assassination of former editor Gibran Tueni.

Voice of Lebanon’s Haddad said his radio station is working 

on creating a post-B.A. journalism training school, but to date 

the station been unable to secure sufficient funding. 

Lebanon has a number of outreach programs aimed at 

Palestinian journalists living inside the 12 Palestinian refugee 

camps. These professionals struggle to find work in a Lebanese 

society that refuses to grant them full citizenship rights.

Lebanon’s printing industry remains a regional leader and has 

largely avoided politicization and government interference. 

The country’s tiny size allows channels of distribution to reach 

even the most remote areas. 

However, politics do affect some local broadcast distribution. 

In the Shia-majority, Hezbollah-controlled southern suburbs of 

Beirut, the owners of cable distribution systems have removed 

channels carrying Future News, owned by Sunni leader and 

political rival Saad Hariri. U.S.-financed Al Hurra and Saudi-run 

Al Ekhbariyeh are also banned. In response to May’s takeover 

of Sunni strongholds in Beirut, the predominantly Sunni city 

of Tripoli saw Al Manar and Christian opposition leader Michel 

Aoun’s Orange TV taken off the airways, a situation that had 

not changed by early 2009.

now required to obtain residency and a work permit through 

a lengthy and complicated process.

Several panelists noted an increasing number of NGOs 

supporting free speech and independent media. The Samir 

Kassir Foundation was formed after the assassination in 

June 2005 of the An Nahar columnist and author who had 

criticized Syria’s role in Lebanon, and acts as a watchdog 

for press freedom in Lebanon and across the region. The 

European Commission backs the annual Samir Kassir Award, 

open to regional journalists who advocate for freedom, 

democracy, and the rule of law.

The fledgling Media Association for Democracy Awareness 

provides some legal assistance to journalists, but overall has 

had little impact. Although a number of local NGOs and think 

tanks advocate for media freedom, most regular statements 

on the state of press freedom in Lebanon are issued by 

foreign observers, such as Reporters Sans Frontiers.

Colleges such as American University of Beirut (AUB), 

Lebanese American University, and Lebanese University (LU) 

offer journalism courses. State-run LU has offered a four-year 

journalism major since 1952, and Arab University has offered 

a major in journalism since 2007.

Many panelists said that they have taken some form of media 

training in Lebanon, which has aided their professional 

development. Assi participated in training workshops funded 

by the UNDP. Abu Antoun benefited from the Beirut-based 

Forum for Development Culture and Dialogue as well as 

training from Germany’s Friedrich Ebert Foundation. Other 

foreign organizations, including the Thompson Foundation, 

International Center for Journalists, and BBC World Service 

Trust, offer training to Lebanese journalists.

Of all the panelists, only Haddad had 
anything positive to say about the 
syndicates. “They do advocate for media 
independence,” he said, but tempered 
his comments by adding, “being 
politicized, they are usually hardly 
efficient.”



81

List of Panel Participants

Omar Ibrahim, correspondent, As Safir newspaper, Tripoli

Wadih Haddad, assistant general manager, Voice of Lebanon 

radio, Beirut

Magda Abu Fadil, director of journalism training, American 

University of Beirut, Beirut

Diala Shehadeh, Foreign Desk, As Safir newspaper, Beirut

Tracy Shaker Abu Antoun, correspondent for Iraqi Al 

Sumariya TV, Beirut

The following participants submitted a questionnaire but did 

not attend the panel discussion:

Moussa Assi, producer, New TV, Beirut

Kamal Zeibyan, managing editor, Ad Diyyar, Beirut

Nadim Koteich, executive producer and host, Future News, 

Beirut

Sawssan Abu Zahr, foreign desk, An Nahar, Beirut

Hassan Bakir, journalist for the Palestinian WAFA news 

agency, Beirut

Sami Hamad, editor, Media Information Services Office news 

agency, Beirut

Moderator

Hugh Macleod, correspondent, The Guardian, Beirut

Lebanon


