According to Reporters Without Borders, Tehran’s chief prosecutor Said

Mortazavi is in regular touch with newspaper editors “to demand their silence

on some subjects and to dictate their front page to them.”

120 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008



INTRODUCTION

The confluence of several negative developments affected the media adversely in 2008. President Mahmoud
Ahmadinejad’s government continued to clamp down on civil society, freedom of expression, and the
media, detaining more than 30 journalists and putting more pressure on minority-language publications
and writers. In the second half of 2008, as Iran moved closer to its June 2009 presidential elections, the
government shut down two of Iran’s most prominent reformist publications, the daily Kargozaran, and the

weekly Shahrvande-Emrooz. Then in late 2008, it shut down seven arts and culture publications in one day.

In all, about thirty publications were shut down in 2008, many of them in minority-concentrated areas such

as Kordestan, East and West Azerbaijan provinces, and the regions in the south populated by Iranian Arabs.

In August, Iran’s conservative parliament reversed a 2004 law that guaranteed a randomly selected jury
from the general public for media crimes to its former 2000 version, which mandates that the press jury be

handpicked by heads of conservative government organs.

Also over the last year, the Supreme Council for National Security fully standardized its procedure of
controlling media coverage through directives sent to newspaper editors. According to Reporters Without
Borders, Tehran'’s chief prosecutor Said Mortazavi is in regular touch with newspaper editors “to demand
their silence on some subjects and to dictate their front page to them.”' These directives became so frequent
over the last two years that the Association of Iranian Journalists (AolJ) issued a statement protesting the
illegality of this procedure. Not long thereafter, in June 2008, the Ministry of Labor announced that the

AolJ, which had been actively working for the rights of journalists since 1999, would be dissolved.

The launch of new foreign entrants into the market, chief among them BBC Persian TV, caused the migration
of young Iranian journalists to Persian-language media abroad in 2008. There is no exact data, but some
sources estimate that more than 500 journalists have left Iran for positions abroad. The new foreign
channels broadcast uncensored news and programming into Iran that Iranian media is unable to provide
for viewers. However, this migration means there are fewer journalists left inside Iran who are willing to
push the envelope. The government has in effect silenced the media and civil society so effectively that it

is now virtually unchallenged, and dictates the parameters under which the media is allowed to operate.

Despite a large degree of adversity, journalism remains a prestigious career field, as demonstrated by the
large number of university journalism graduates. It appears that the more restrictions Iranian journalists
have to put up with, the more value they see in their own profession, and the harder they work on

improving their craft.

" Reporters Without Borders, 2008 Iran Annual Report, http://www.rsf.org/en-rapport153-lran.html

OVERALL
SCORE:
1.16

NV I

IRAN

121



I RAN AT A GLANCE

GENERAL

> Population: 66,429,284 (July 2009 est., C/A World Factbook)
> Capital city: Tehran

> Ethnic groups (% of population): Persian 51%, Azeri 24%, Gilaki and
Mazandarani 8%, Kurd 7%, Arab 3%, Lur 2%, Baloch 2%, Turkmen 2%,
other 1% (CIA World Factbook)

> Religions (% of population): Muslim 98% (Shia 89%, Sunni 9%), other
(includes Zoroastrian, Jewish, Christian, and Baha'i) 2% (C/IA World
Factbook)

> Languages (% of population): Persian and Persian dialects 58%, Turkic
and Turkic dialects 26%, Kurdish 9%, Luri 2%, Balochi 1%, Arabic 1%,
Turkish 1%, other 2% (CIA World Factbook)

> GNI (2008-Atlas): $251.5 billion (World Bank Development Indicators,
2008)

> GNI per capita (2008-PPP): $10,840 (World Bank Development
Indicators, 2008)

> Literacy rate: 77% (male 83.5%, female 70.4%) (2002 est., CIA World
Factbook)

> President or top authority: Supreme Leader Ali Hoseini-Khamenei(since
June 4, 1989)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: IRAN

SUSTAINABLE

MEDIA SPECIFIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations:
Print: About 500 national publications; Radio: 9 national stations, and
more than 100 local stations, all state-owned; Television: 6 national
TV stations in Persian, 1 Arabic station, the Sahar network in various
languages, and 1 English news network (all state- owned)

> Newspaper circulation statistics: Largest paper in terms of circulation
is the governmental Hamshahri, at a circulation of about 300,000 to
400,000, followed by the governmental /ran and Jame-Jam; published
circulation numbers are not available, though it has been estimated
that the daily circulation of newspapers lies at around 3 million. The
reformist daily with the largest circulation is Etemade-Melli with about
42,000, followed by Etemaad with a circulation of about 30,000

> Broadcast ratings: Payam Radio is generally believed to be the most
popular radio station, followed by Javan Radio (Youth Radio); overall
broadcast ratings are not available

> News agencies: IRNA, ISNA, IRIBNEWS, ITNA, Moj News Agency, Qods
News Agency, ISCA, IPNA, IANA, SNN, Advar, Aftab, Fars, Mehr, Raja,
Rasa, Alborz, Press TV News, Cultural Heritage News Agency, Ana News
Agency, Arya News Agency, Center for Young Journalists News Agency,
Shabestan News Agency, IKNA- Quranic News Agency of Iran, Shana-
News Agency of Oil and Energy, Resa News Agency, Iran Book News
Agency, Pana News Agency (Center for Student Journalists), ITKA News
Agency.

> Annual advertising revenue in media sector: N/A

> Internet usage: 23,000,000 (2008 est., C/A World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses

<
<
i
=

SUSTAINABILITY

may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and
the business environment supportive of

>
=
=
o
<
=
=
wn
2
7}

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

OBJECTIVES

independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment are
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that
are considered generally professional, free,
and sustainable, or to be approaching these
objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

BUSINESS SUPPORTING
MANAGEMENT INSTITUTIONS

122

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008




Due to the repressive environment in Iran, IREX did not
conduct a panel discussion in Iran. This chapter represents
research conducted on the situation and discussions with
various professionals knowledgeable about the situation in
Iran. The names of those contacted will not be published
to protect their personal security. This chapter therefore
provides a summary of the state of the media in Iran.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Iran Objective Score: 0.94

Since the election of President Ahmadinejad in 2005, there
has been an intensified crackdown on freedom of expression
in general, and on the press in particular. This is a reversal

of the trend that began during the two-term presidency of
reform-minded President Mohammad Khatami. Although
more than one hundred newspapers were shut down in 2000
after the “spring of freedom,” the government was aspiring
to ideals of greater freedom. Now, not only do moderate
publications get shut down frequently, but the government
has also reversed the social and political trend toward greater
democratic aspirations by suppressing civil society.

In both letter and spirit, Iran’s constitutional provisions fall
short in fully guaranteeing free speech and freedom of
expression for the media. At the very least, they leave a lot
of room for interpretational abuse. The constitution was
adopted following the 1979 revolution, and amended again
in 1989, after the country’s devastating 8-year war with Iraqg.
For years, experts and journalists have argued that Iran’s
constitution, in its Article 24 titled “Freedom of the Press,"”
provides the necessary protection for the media’s freedom of
expression. The article reads, “Publications and the press have
freedom of expression except when it is detrimental to the
fundamental principles of Islam or the rights of the public.
The details of this exception will be specified by law.”

The constitution, in Article 23, also states that “the
investigation of individuals’ beliefs is forbidden, and no one
may be molested or taken to task simply for holding a certain
belief.” However, Iran’s press is discriminated against based
on the views and beliefs of its writers and editors. Reporters
charged with inciting the public to act against the Islamic
Republic have been thrown in jail without justification.

The Iranian Press Law was formulated in the first parliament
following the revolution, amended in 1986, and set the
legal framework for media activity in Iran. The government
frequently uses clauses under Article 6 of the Press Law to
prosecute “offenders” and limit freedom of expression.
Many of these clauses are vague and open-ended, and

include phrases that vilify journalists for “publication of
issues that are against Islam and damaging to the foundation
of the Islamic Republic,” or “inciting people or groups to
perpetrating acts against the security, honor, and interests of
the Islamic Republic of Iran inside or outside of Iran.”

In 2000, the outgoing conservative Majles, or parliament,
ratified a set of amendments to the Press Law that dealt

a serious blow to the rights of media. As noted in last

year's report, the Press Supervisory Board expanded by two
members, guaranteeing a conservative majority. The two new
members were determined to be a seminary professor from
the religious city of Qom, and a member of the Supreme
Council of the Cultural Revolution, a body responsible for
promoting the role of Islam in the cultural field.

Article 34 of the Press Law requires that press offenses be
prosecuted in a general court before a specially constituted
press jury. Under articles 12 and 36 of the Press Law,
prosecutions are initiated by a council within the Ministry of
Culture and Islamic Guidance, which is empowered to refer
cases to the press court. But in many instances, other courts
have been used to punish media professionals. Additionally,
newspapers and media outlets are often closed down by

an administrative order, by the special court for clergy, as
well as by the revolutionary court despite the constitution’s
stipulation in article 168 that “political and press offences will
be tried openly and in the presence of a jury...”

More often than not in the past three decades, journalists
have been tried in closed sessions, without jury, and
sometimes even by the revolutionary court, which does
not even have a jury in its makeup. The practice of trying
journalists without a press jury became more frequent
after the 2000 amendments, one of which stipulated that
not only the editor-in-chief would be held responsible for
published material, but also writers. According to the 2008
Freedom House Report, the Press Court has extensive power
to prosecute journalists for such vaguely worded offenses
as “insulting Islam” and “damaging the foundations of the
Islamic Republic.” But acting authorities do not bestow the
benefit of jury trials on writers, and try them as criminals
according to the Islamic penal code on libel (Article 697).

Since 2008, Iranian intelligence and security forces have
detained a number of important women'’s rights activists,
journalists, students, and human rights defenders, often
charging them with “acting against national security.” The
courts have typically convicted activists on these charges and
sentenced them to lengthy prison terms. Some prominent
examples include Mohammad Sadiq Kaboudvand, a Kurdish
journalist and founder of the Human Rights Organization

of Kurdistan, Emadeddin Baghi, journalist and founder of
the Association for Defense of Prisoners’ Rights, Zaynab

IRAN 123



More often than not in the past three
decades, journalists have been tried

in closed sessions, without jury, and
sometimes even by the revolutionary
court, which does not even have a jury
in its makeup.

Bayazidi, a 26- year old journalist and women'’s rights activist,
and Parvin Ardalan, a leading women'’s rights activist and
winner of the 2008 Olaf Palme prize. Nahid Keshavarz,
Jelveh Javaheri, and Maryam Hosseinkhah, all colleagues of
Ardalan, were sentenced along with Ardalan to six months
imprisonment for articles they published in the on-line
magazines Zanestan and Tanir Barabari.

The state has also continued its intimidation of dual-national
journalists, accusing them of assisting the U.S. government’s
attempts to promote regime change in Iran. The latest
high-profile cases include that of Hossein Derakhshan, an
outspoken Iranian blogger who was arrested in late 2008 and
accused of spying for Israel, and Roxanna Saberi, a journalist
who had previously worked for various media outlets
including the BBC, NPR, and Feature News Story, but had
remained in Iran to do research for a book three years after
her permits had been revoked in 2005.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.
FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Yet another deterioration of the rights of the media came
when the current Majles decided in August 2008 to revert
the part of the Press Law concerning the assemblage of the
press jury from its 2004 status to a previous version, ratified
in 2000 by the conservative fifth Majles. While according to
the 2004 version jury members would be chosen by random
lottery from the general public, the 2000 version stipulates
that a handful of officials heading conservative organs such
as the judiciary and the policy council of Friday prayer Imams
will choose a pool of 21 people of “public respect and trust”
for the duration of two years. As a result, the same pool

of 21 government-picked officials in Tehran (and 14 in the
provinces) serves as jury for two years.

According to Article 3 of the Press Law, “the press has

the right to publish the opinions, constructive criticisms,
suggestions, and explanations of individuals and government
officials for public information while duly observing the
Islamic teachings and the best interest of the community.”
However, as mentioned before, the ambiguous language of
the Press Law regarding observing Islamic teachings and the
interest of the community has been an area of contention.
This has given the Judiciary and the Ministry of Culture and
Islamic Guidance wide ranging opportunities to censor, ban,
and find offenses at various media outlets. Furthermore,
vaguely-worded legislation serves the judiciary in sentencing
journalists. Article 500 of the penal code states that “Anyone
who undertakes any form of propaganda against the state...
will be sentenced to between three months and one year in
prison,” but leaves “propaganda” undefined.

Other additions to the Press Law in 2000 included provisions
that any publisher or editor applying for a publication license
from the Supervisory Board had to seek clearance from the
Ministry of Intelligence, the Ministry of Justice, and the
police, and that journalists were legally obliged to reveal
their sources and could not criticize the constitution.

As for the parameters of the authority of the Press
Supervisory Board, the law stipulates that in exceptional
circumstances the Supervisory Press Board within the Ministry
of Culture is empowered to close newspapers or magazines
by administrative order before a trial. The two instances
specified in the law are for insulting the Supreme Leader of
the Islamic Republic or the “recognized sources of emulation”
(marja-e taghlid), as well as for repeatedly insulting public
morals. Another charge that has been frequently used since
2000 to arrest activists and journalists is a “threat to national
security,” often used by the Intelligence Ministry.

Another development indicative of the diminishing freedoms
of the media was the lack of public debate about such
freedom. While in past years reformist newspapers had
published letters of protest by writers and intellectuals

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008



asking for greater freedoms, in 2008 no such letters were
to be found in the press as papers feared this would result
in dissolution. Only the Association for the Defense of Press
Freedom continues to issue statements against government
action, and its statements get very little attention because
they are only published online and exercise no weight on
government policy.

Licensing does not appear to be fair, competitive, or objective.

Conservative publishers and people with connections to
government, especially those with the intention of publishing
material that supports the conservative agenda, have much
better chances of getting permits. A survey of all licenses
issued in 2008 shows that most of the granted licenses were
given to scientific and research publications belonging to
universities and other higher education institutions. Those
licenses that were granted to publications with a political
orientation belonged to government organs or individuals
connected in some way to the government, such as the
quarterly Foreign Affairs, granted to Hassan Rohani, former
head of Iran’s Supreme Council of National Security and
currently the managing director the Expediency Council’s
research institute, as well as the daily Road to Progress,
granted to Mohammad Reza Bahonar, the conservative
deputy speaker of Iran’s parliament.

Currently, reformists have little chance of getting permits
for new publications. What they have managed to achieve
several times, however, is to revive suspended permits that
were previously issued for non-political publications.

One example is Iran’s highest-quality news magazine of
recent times, Shahrvande-Emrooz, which was run on a
permit that had been previously issued to a publication that
was supposed to deal mostly with “economic, cultural, and
sports” subjects. After seventy weekly issues, the magazine
was shut down in November 2008, and the Press Supervisory
Board'’s official charge was that the magazine's editors

had acted against articles 7 and 12 of the Press Law, which
prescribe that publications must adhere in content to the
subjects for which the permit has been issued. In 2008,

the Press Supervisory Board withdrew licenses for other
publications and made it increasingly difficult for reformist
publications to obtain permits—especially those with a
political and cultural emphasis.

Meanwhile, other important and popular publications had
their permits withdrawn, including the daily newspaper
Kargozaran on December 31 2008, which next to Etemaad
and Etemad-e Melli, was the only other high-circulation
reformist newspaper of import. Also losing their licenses
were Zanan, a progressive women'’s magazine that had been
publishing for 16 years, Tehran Emrooz (a daily with leanings
toward Tehran mayor Mohammad-Baqger Qalibaf, a rival of

Currently, reformists have little chance
of getting permits for new publications.
What they have managed to achieve
several times, however, is to revive
suspended permits that were previously
issued for non-political publications.

Ahmadinejad), and several arts and culture publications,
including the progressive monthly Haft as well as the
biweekly Donyaye Tasvir.

Several provincial publications were also closed down in
2008, and in general, provincial journalists, especially Kurdish
ones, were put under greater pressures, facing prison terms
and other fines. Among the most well-known publications to
have been shut down were the Kurdish weekly Karaftoo, the
Lori weekly Bootak in the province of Ilam, and the weekly
Bahar-e Boroujerd.

Serious speculation exists that the closure of such high-quality
publications was in preparation for the 2009 presidential
elections, as Anmadinejad was trying to secure his victory
without contest or a fraud investigation. Indeed, Iran’s former
Prime Minister Mir-Hossein Moussavi, who was urged to

run as a candidate, said he would only run if he was able to
have a media platform. Without a newspaper, any reformist
candidate is unable to express his opinions through the
non-electronic media, since all government print outlets as
well as state television and radio support pro-state sanctioned
conservative candidates. However, Moussavi, who is also liked
by some factions within the conservatives, was ultimately able
to obtain a license for a newspaper by the name of Green.

Although restrictions on foreign press and blocking of
international news websites are a common occurrence in the
Islamic Republic, there are no specified limitations mentioned
in law. The blocking of international news websites or
private weblogs is often justified by authorities on grounds

" on

of “national security,” “moral corruption,” and “threat to

the values of the Islamic Revolution.” Currently, the Majles is
working on ways of legally sanctioning limitations on Internet
access. According to the BBC, reformist and opposition
journalists have increasingly moved onto the Internet,
opening news sites and blogs to bypass press censorship.
Iran’s Internet filtering system blocks the most prominent
sites, but despite authorities’ efforts, Iranians are still able to
receive information that challenges state broadcasters.2

2 http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4804328.stm

IRAN 125



However, it should be noted here that while
non-governmental media are barred access to certain
news sites such as the BBC Persian Service or the U.S.
government funded Radio Farda and Voice of America,
government media such as the Islamic Republic of Iran
Broadcasting (IRIB) and Press TV have ready access to these
sites and all others, creating uneven and unfair access to
information between governmental and private media.
Section 5 of the Press Law specifies that “acquiring and
publication of domestic and foreign news used to increase
public knowledge...” is the legal right of all media.

As such, all media have access to the big foreign news
agencies, such as Reuters, Agence France Presse, as well

as the American Bloomberg News and Associated Press.

Journalists are required by law to obtain a permit from

the Ministry of Culture and Islamic Guidance for their
reporting. The license can be revoked at any time and must
be renewed every few months. Also, journalists intending
to report on politically sensitive issues and matters of
national security must obtain permission from the ministry
in advance.

In general, there are no specified limitations on journalism
schools and they are subject to the overall laws of the country.
While there are also no specified legal limitations for joining
state media, informally, there are certain selection procedures
that are well known. Those employed by state run media
must conform to the political and ideological stance of the
government. State media jobs are highly sought after as they

are well-paid, and often require political connections to secure.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Iran Objective Score: 1.44

The Iranian press has been at the forefront of political battles,
and while the state has tried to diminish the importance

of the media by censoring it, sensitivity towards the media
has also boosted its importance. Publishing a high-quality
publication has become a serious goal for many. For example,
the front page of Jame’e newspaper, one of Iran’s most
popular newspapers in 1999, pales in comparison to one of
the high-circulation paper’s front pages today. The headline,
for example, often had no relation to the front page photo
in the past. Overall journalistic reporting in Iran has made
strong gains.

The case of the impeached Interior Minister Ali Kordan is a
positive sign for professional journalism. According to a CNN
report, the proceedings received a large amount of press and
culminated in a vote of 188 for and 45 against impeachment,
despite Ahmadinejad’s claim that the impeachment was
illegal.? Kordan had lied about his educational degrees,
claiming that England’s Oxford University had bestowed him
with an honorary law degree. The fact that the state did not
interfere at all in the press coverage of the issue shows less
eagerness to censor subjects that are not viewed as a threat
to Iran’s national security or the regime’s stability.

Obijectivity is difficult to maintain when Iranian journalists risk
imprisonment without justification. One trend that has been on
the rise is the practice of giving journalists gifts for attending
press conferences, or even after interviews (usually gold coins).
One story exposing such government ministry handouts resulted
in the dismissal of that ministry’s public relations manager.

Due to the larger number of journalism school graduates in

the media, the level of understanding and practice of ethical
journalism has improved within the past years.

Due to the risk of closure, there is widespread self-censorship
among Iranian journalists and editors. Many reformist
journalists have experienced interrogations and sometimes
punishment for their writing, and have seen their papers
shut down. According to the International Press Institute,
journalists who are jailed often end up at the Evin prison,
infamous for torture. Charges of spying or collaborating
with foreign enemies are frequently waged against Iranian
journalists; both offenses carry heavy penalties. While held in
solitary confinement, prisoners can be abused, denied medical
treatment, and interrogated without representation.*

3 http://www.cnn.com/2008/WORLD/meast/11/04/iran.impeachment/
index.html

4 International Press Institute, May 2008, http:/www.freemedia.at/
index.php?id=227&tx_ttnews[tt_news]=2519&cHash=1fc10f8e69

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008



The media cover most key events, but also cannot report on
some of Iran’s most important stories. Certain subjects are
clearly off-limits, including anything seen as insulting Islam
and the Prophet Mohammad and criticism of the supreme
leader or other pro-government persons or institutions.
There are also several other subjects that are deemed very
sensitive. The government sends out written directives

to editors that ban them from covering certain subjects,

or asks them not to cover a subject in a certain manner.
Sensitive subjects include Iran’s nuclear program, student
demonstrations, coverage of certain persona-non-grata such
as former politicians who have been sidelined, increasing
energy prices, international sanctions, negotiations with the
U.S., and inflation.

The AolJ made a public statement that the Supreme Council
for National Security’s practice of sending these directives
was in clear violation of the constitution as well as Iran’s
Press Law. In its statement, the AolJ noted: “The Ministry

of Culture and Islamic Guidance must be at the forefront

of complying with the law. Sending letters to publications
ordering them to comply with illegal demands is against
article 4 of the press law of the Islamic Constitution.” After
making this public statement, the AOIJ came under increased
pressure and its status was declared suspended until further
notice on June 24, 2008. Furthermore, another directive was
sent to newspaper editors instructing them not to publish any
material relating to the association.

Pay levels vary across the board, but generally, government
media staffers, as well as people working in broadcasting, are
much better paid than journalists working for independent
press outlets. Not surprisingly, considering the pressures as
well as low pay levels in independent media, many young
Iranian journalists who used to work for the independent
press have left the country for jobs with Persian-language
media organizations in the West.

Overall, there is no serious risk of entertainment eclipsing
serious news in Iranian media, as viewers and readers
continue to be interested in political reporting. However,
people often have to get news and information from multiple
sources in order to obtain a more complete, balanced picture
on any subject.

The oil windfall of the past years has meant that government
media organizations have updated media technologies,

but lack the proper skills and staffing to put them to full

use. Independent media organizations have the necessary
equipment to operate, but do not have access to the most
current technology.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Iran Objective Score: 1.00

Due to restrictive government measures in Iran, the variety of
news sources and opinions within the official and sanctioned
realm is limited. However, this does not mean that Iranians
do not have access to other worldwide sources. This is in
large part due to modern information and communications
technology, including satellite television and the Internet. A
large majority of Iranians, even those living in small towns
and villages, have access to satellite television. Although
owning a satellite dish is officially banned, the state generally
does not enforce the law. Now and then, such as in early
spring 2008, the government will announce a crackdown on
satellite dishes and round up some to set an example. During
these periods, people will often take their satellite dishes
down from rooftops, only to install them a few days later.

Market research companies estimate that some 23 million
Iranians, close to 35 percent of the population, use the
Internet, a growth rate of 9000 percent since 2000.
However, satellite television viewing and Internet access are
dependent on income, and the majority of Iranians do not
have personal access to these communications media. Iran’s
state broadcasting is the sole source of news, information
and entertainment for many Iranians lacking such means in
the provinces. A recent study has shown that even among
city-dwellers and the young, the majority of Iranians receive
their information mostly from state television and radio.
Within state media, the diversity of views and opinions is

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g.,
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

IRAN

127



While Iran’s most popular blogs oppose
the political regime, the stronger

their voice becomes, the greater the

risk they will be shut down. Although
reformist sites may be at greatest risk
for government censorship, it should

be noted here that the government
sometimes even shuts down conservative
websites, as it did with the hard-line Fars
New Agency in June 2008...

limited, although not totally uncritical. Radio Javan (Youth
Radio), for example, is often irreverent and critical of the
government.

As noted earlier, the press has seen a higher number of
closures since President Ahmadinejad’s government took
office in June 2005, although the number of closures was
high during Khatemi’s term as well. A report by the AolJ
stated that the profession has suffered in quality and
financial stability since the conservative government began
cracking down on independent newspapers. According to
Freedom House, the Ministry of Culture and Islamic Guidance
has banned or closed more than 100 publications since 2000.5
The true number may be nearly double, as closures continued
to rise in preparation for Ahmadinejad’s reelection campaign.
The number of newspapers and periodicals published in 2008
decreased, down to about 2,800, with about 500 constituting
national and Persian-language dailies, and the rest either
specialist periodicals or regional publications in non-Persian
languages. Kurdish newspapers were hardest hit in 2008, with
about a dozen closed and their licenses revoked.

Iranians living in the cities, especially Tehran, have much
better access to national newspapers. It can even be difficult
to obtain national papers in larger cities, such as Mashhad
or Esfehan. This is largely due to a dysfunctional distribution
system. Rising inflation has also caused price increases

by independent newspapers. Whereas an independent
newspaper cost about IRR 1000 ($0.10) in 2005, the same
newspaper costs IRR 3000 ($0.30) today. Still, due to
government paper and ink subsidies, the price of newspapers
continues to remain low, allowing most people the financial
capability to purchase them.

5 Press Freedom, Freedom House http://www.freedomhouse.org/
template.cfm?page=251&year=2008

Internet access is relatively inexpensive, although the need
for a computer may present a hindrance to poorer Iranians.
In the past few years, Internet sites have taken up the role
that the reformist press used to play. Currently, however, the
Iranian government blocks about 5 million sites, including
most reformist sites. In November 2006, government passed

a law that all websites dealing with Iran must register with
the Ministry of Culture. While the state has a multitude of
legal options for closing down sites, this law is often invoked
to shut down websites that have not registered with the
government, in fear of being denied a permit. Still, according
to Freedom House, “websites continue to communicate
opinions that the country’s print media would never publish,
with both reform advocates and conservatives promoting their
political agendas.”® While Iran’s most popular blogs oppose
the political regime, the stronger their voice becomes, the
greater the risk they will be shut down. Although reformist
sites may be at greatest risk for government censorship, it
should be noted here that the government sometimes even
shuts down conservative websites, as it did with the hard-line
Fars New Agency in June 2008, for reporting a scoop on the
changing head of Iran’s Central Bank.

There are close to 1,000 operational Internet Service Providers
in Iran, and since November 2006, all have been prohibited
by law to provide larger than 256K broadband service to
non-governmental or private organizations or persons. While
most Internet users know how to circumvent Internet filters,
they are unable to bypass the bandwidth limitation, making
the viewing or downloading of large audio or video files
difficult or impossible.

Satellite television and Internet aside, there are about twenty
Persian news agencies working and producing news in Iran
today. They range from governmental news agencies such
as the Islamic Republic News Agency to privately owned
agencies such as the Iran Labor News Agency (ILNA) and
Moj. The July 2007 suspension of ILNA was lifted a year
later, readmitting an important voice to news agencies. The
moderate news agency had covered protests by the truck
divers’ union, as well as teachers, students, and women
before its closure. The news agencies’ reporting is used by
print publications, and they are quoted for their work.

While print media and news agencies can be privately
owned, broadcast media cannot. There are no independently
produced broadcast programs, but some variety exists
through the channels’ content. Channels 1 and 2, for
example, focus on politics and more serious programming,
while Channel 6 is a 24-hour news channel.

5Freedom House data, http://www.freemedia.at/index.php?id=227&tx_
ttnews[tt_news]=2519&cHash=1fc10f8e69

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008



The variety in news and views has been widely enhanced
since the launch of BBC Persian TV in January 2009. While

a large number of satellite-owning viewers were watching
Voice of America’s Persian-language news broadcast out of
Washington, DC, the launch of BBC's Persian TV is said to
have attracted a much larger viewership since its launch.
Many of the journalists working for the BBC were working as
journalists in Iran until recently, so they have a strong grasp
of Iranian affairs and good credibility.

Financial ownership of print publications is often obscure,
even among the largest and most influential. While the Press
Law specifies that the managing director and editor-in-chief
of every publication must be made public, there are no

laws that require public disclosure of monetary sponsors or
investors of publications.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Iran Objective Score: 1.07

There is a serious business management crisis within Iranian
media, which can largely be attributed to state subsidies.
Because the state heavily subsidizes all government
publications broadcast outlets, there is not true competition
among the media. The state also subsidizes paper and ink
for private publications, although to a lesser degree. The
Iranian government spends about $30 million annually on
newspaper subsidies, and only about 20 percent of that goes
to independent publications. In addition, government owned
publications and papers do not pay taxes.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED

BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient,
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

Advertisements are the main source of income for many
newspapers, but there is a substantial imbalance of
advertising revenues between private and government owned
publications. This is due to the fact that all government
organs or businesses give their advertisements to publications
owned by the government. Privately owned publications
cannot tap into this important source of revenue.

The cost of paper and printing increased substantially in 2008,
but government subsidies in this area have not changed.
Reformist newspapers have more trouble securing funding, as
they cannot guarantee returns to their investors.

While the allocated budget for research of communications
and expansion of telecommunication networks and media in
the government budget (March 2008 - March 2009) makes up
nearly 10 percent of the overall annual budget, most of this
media budget goes to state-run IRIB.

The largest government subsidies are given to state television
and radio, which also have high revenues independently with
a monopoly on broadcast advertising as the only permitted
broadcast media in Iran. Also, larger government dailies

such as Kayhan, Ettela’at, Hamshahri, Iran and others receive
subsidies such as office hardware as well as extra funds that
allow for higher salaries, while independent publications
only receive paper and ink subsidies. Furthermore, it is within
the purview of the Press Supervisory Board to determine

the amount of subsidy that each publication receives, which
means that within the current conservative climate, moderate
newspapers receive little in subsidies.

The subscription system does not function in Iran because

of a missing distribution system. Subscription revenues are
important for weekly or monthly publications, but daily
papers rely solely on government subsidies, advertisement,
and kiosk sales for their revenue. Readers often pay
motorbike drivers to deliver the papers of their choice to
their homes, and they rarely arrive before noon. Several
newspapers have started in the past only to shut down weeks
later because they were unable to sustain themselves.

The most successful newspaper business venture is the
governmental Hamshahri, with a circulation of about 300,000
- 400,000. Hamshahri remains cost effective because of its
large classifieds section, which is the largest section of its kind
in any newspaper. Sales remain high because anyone who
wants to buy or sell something must buy Hamshahri.

Generally, great secrecy surrounds circulations numbers, as
papers do not publicize their circulation. Similarly, little is
done in way of broadcast ratings or market research, and if
any is done, the information is not public. Because the state
keeps a monopoly over all broadcast media, any surveys and

IRAN 129



statistics could be considered sensitive material and published
data is nonexistent.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Iran Objective Score: 1.36

The AollJ is arguably the only functioning journalists’
professional association. Founded in 1999 with a permit from
the Ministry of Labor, it has seen its member base grow from
730 to a current membership of about 4,000. It is the only
recognized Iranian member of the International Federation of
Journalists.

Over the years, the association has actively represented its
members’ rights vis-a-vis employers, providing members with
traffic cards to enable them access to off-limit zones, and
invested in a fund to provide members with the opportunity
to purchase co-op apartments. However, the association

has also been active in providing legal defense for charged
or detained journalists (including most of the high-profile
journalists who were jailed, such as Akbar Ganji, Emadeddin
Baghi, and Sina Motallebi), as well as helping meet the needs
of the families of jailed journalists. Furthermore, it has been
vocal in protesting certain government policies, and has set up
a training where students can study journalism and mid-level
professionals can learn new skills, or refresh old ones.

With the onset of Ahmadinejad’s term, the government,
which traditionally provided the funds for the association,
started withdrawing its support, both financially and
politically. While the members of the AolJ are from both
reformist and conservative media, the board tended to be
occupied by journalists of reformist backgrounds, elected

to their positions by AolJ members. The government had
expressed dissatisfaction with the nature of the board and
repeatedly asked that conservative journalists occupy these
positions. Then in June 2008, in an unprecedented move, the
government declared that the association was deemed to have
the necessary “criteria for dissolution,” and cut all funding.

Simultaneously, the Ministry of Islamic Guidance and
Culture declared that it was illegal for the press to publish
material containing the name of the association, presumably
because it had been declared illegal as an entity. This was a
major blow to the journalism profession, as it showed the
government'’s disregard for press rights as inscribed in the
constitution. The International Federation of Journalists and
Reporters Without Borders Blissued statements condemning
the treatment of the AolJ and calling @for the removal of
these measures. The AolJ organized a protest the next day,
and has continued activities while its case is pending.

It was not surprising that in March 2009 a new organization
by the name of Association of Iranian Journalists and
Reporters was established, with its board as well as the

250 general members all hailing from conservative media.
Government media reported that this new association
replaced the old AolJ.

There are other press associations in Iran such as

Iran’s Association of Muslim Journalists, a conservative
association that was in effect established to counter the
AolJ, the Association of Iranian Women Journalists, the
Association of Young Journalists (connected to IRIB), and
the Association for the Defense of Press Freedom. However,
none offer the level of services and moral support of the
AolJ. The Association for the Defense of Press Freedom
has since taken on more of the outreach and public
awareness responsibilities of the AolJ, although it, too,
can only publish on the Internet and hold gatherings.

Despite the government’s interference in professional
societies, journalism education had improved over the last
years. Journalism is perhaps one of the hardest jobs to hold
in Iran, but there is a stream of young enthusiasts willing
to enter the profession every year. There are about 370
journalism graduates annually that enter the job market.

In October 2007, the AolJ launched its own college of
journalism, which is considered to be one of its shining
accomplishments. The program is counted among the best in
the country. Most journalism higher education departments
belong to public universities that teach communications,
such as Azad, Tehran, Imam Sadeq, Allameh Tabatabai, EImi
va Karbordi, and Sureh universities, as well as the Faculty of
News and Journalism at IRIB.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008



While journalism departments are numerous, the lack

of connection between academic teaching centers and
employers means many students are unable to find jobs after
their graduation. According to one source, only about 7
percent of the approximate 350 annual graduates are able to
land jobs in the media. Oftentimes due to the lack of practical
experience on behalf of journalism professors, students
graduate from their respective institutions ill-equipped to
deal with the practical realities of the journalism industry.

As reported last year, other institutions, such as the IRNA
News Agency, the IRIB, and the Center for Media Studies and
Research, which is connected to the Ministry of Culture, offer
short courses and workshops to current professionals.

List of Panel Participants

Due to the repressive environment in Iran, IREX did not
conduct a panel discussion in Iran. This chapter represents
research conducted on the situation and discussions with
various professionals knowledgeable about the situation in
Iran. The names of those contacted will not be published
to protect their personal security. This chapter therefore
provides a summary of the state of the media in Iran.

IRAN

131



