
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development  
of Sustainable 
Independent Media 
in the Middle East
and North Africa



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Mark Whitehouse, Christine Prince

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID and the US State 

Department’s Middle East Partnership Initiative, and the Iraq study was produced with the 

support and funding of UNESCO.”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or 

informational use; and (c) no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by the 

United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative (MEPI), and the United 

States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

#DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the Academy for Educational Development. 

Additional support for the Iraq study was provided by UNESCO.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting 

economic growth, agriculture, and trade; global health; and democracy, conflict prevention, 

and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and the Near 

East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides tangible 

support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can spread, education 

can thrive, economies can grow, and women can be empowered. In four years, this presidential 

initiative has devoted $293 million to more than 350 programs in 15 countries and the 

Palestinian territories to support the aspirations of those working to build a more peaceful 

and prosperous Middle East. Examples of the initiative’s work includes campaign schools, 

independent media training, civic education, entrepreneurship skill building, youth leadership 

development, trade transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal 

reform training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, maintains 

a Communication and Information (CI) sector that is guided by the principles of freedom 

of expression and freedom of the press as basic human rights. Since 2003, the CI sector has 

supported the Iraqi people in their transition to democracy. Among other projects, UNESCO 

facilitated initiatives to develop a national media policy and provided practical guidance for 

journalists and civil society prior to the elections. Training and networking opportunities were 

made available to more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative programs 

to improve the quality of education, strengthen independent media, and foster pluralistic civil 

society development.

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 500 

professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting programs and 

consulting expertise in more than 50 countries.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200740

MOROCCO

Many characteristics of the Moroccan media remain unchanged from last year. 

The print media include outlets in Arabic and French that are party-owned, 

privately owned, government-critical, and state-friendly. However, total 

circulation is still no more than 300,000 and is centered in the major cities. 

Though elite-oriented, the press greatly influences public opinion, and sparks 

fruitful social discussions in political circles.



41

INTRODUCTION

MOROCCO

MMany characteristics of the Moroccan media remain unchanged from last year. The print media include 

outlets in Arabic and French that are party-owned, privately owned, government-critical, and state-friendly. 

However, total circulation is still no more than 300,000 and is centered in the major cities. Though 

elite-oriented, the press greatly influences public opinion, and sparks fruitful social discussions in political 

circles. Independent newspapers appear to be heightening their impact in light of the continued regression 

of party-controlled media. Problems persist with political control over the judiciary in trials targeting 

independent newspapers’ criticism of state policies.

In the broadcast sector, the public media are still subject to ever-increasing political control, and remain 

greatly influential. On the other hand, new conditions have emerged, such as the establishment of the 

High Authority of Audiovisual Communication (HACA) to regulate and monitor broadcast media, especially 

in the areas of political pluralism, program ethics, and public information. In 2006, for example, ten radio 

stations and one television station were given licenses to air live broadcasts.

The government’s financial support has been used primarily to empower and promote independent 

newspapers, whereas previously this support was given solely to state and party newspapers. On the 

other hand, the past year witnessed numerous consultations between the Ministry of Communication, 

the Press Syndicate, and the Publishers Federation to review and improve the Press Law of 2003. Yet these 

consultations did not come up with anything positive by the end of the year. In October 2007, demands 

surfaced for a law that would secure the right to access information. This demand is no longer solely called 

for by the National Press Syndicate, but also by other nongovernmental organizations such as Transparency 

Maroc, Association ADALA, and even a political party (the Socialist Union).

In general, compared with last year, participants had more negative ratings concerning Objectives 1, 3, and 

4 (Free Speech, Plurality of News, and Business Management). This is partly because of the way licenses are 

issued by HACA. The majority of participants maintained that editorial activity is dominated by consumer 

and political considerations. Also, the low ratings of some objectives are connected to what participants 

see as unfair governmental support of the media, in addition to fears that public television programs 

and program preparations are coming under more political control. As with last year, panelists felt that 

Objective 5, Supporting Institutions, was the strongest segment in the media sector.

M
o

r
o

c
c

o
OVERALL
SCORE:
1.89



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200742

2.
19

1.
90

1.
82 1.
85 2.

06

1.
74 1.

93

1.
76

2.
23

2.
22

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

MOROCCO AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: 398 newspapers (285 Arabic, 90 French, 9 Amazigh); Radio: 13; 
Television Stations: 4

>> Newspaper circulation statistics: 300,000 total daily

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: The Maghreb Arabe Presse

>> Annual advertising revenue in media sector: $262 million 
(2005 estimate, Ministry of Communication web site)

>> Internet usage: 6,100,000 (2006 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 34,343,219 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

>> Capital city: Rabat

>> Ethnic groups (% of population): Arab-Berber 99.1%, other 0.7%, 
Jewish 0.2% (CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 98.7%, Christian 1.1%, Jewish 0.2% 
(CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Arabic (official), Berber dialects, 
French often the language of business, government, and diplomacy  
(CIA World Factbook)

>> GNI (2006-Atlas): $65.79 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

>> GNI per capita (2006-PPP): $3,860 (World Bank Development Indicators, 
2007)

>> Literacy rate: 52.3% (male 65.7%, female 39.6%) (2004 census, 
CIA World Factbook)

>> President or top authority: King Mohamed VI (since July 30, 1999)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOROCCO

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



43

directors. This punishment, executed by law enforcement and 

judiciary, was outside the bounds of the law.

To further intimidate the press, authorities interrogated 

Ahmed Bin Shamsi, the director of both newspapers, for 

about 20 hours. Throughout this time, he was neither allowed 

to leave the police station nor use his phone to calm his 

family, even though he was not officially detained. Bin Shamsi 

was finally charged with “not duly respecting the King.”

Mohamed Hafiz, a young pioneer in the independent press 

and chief editor of Al Hayat newspaper, raised another case 

of official harassment of the media. Referring to a radio 

station fined for a call-in show that discussed topics including 

rape, homosexuality, and drugs and alcohol, he said, “Hit 

Radio was fined MAD 100,000 by HACA because of things 

said by the citizens [calling in to the program] and not by 

media people.”

Said Al-Salimy, director of the Center for Media Freedom in 

the Middle East and Northern Africa (CMF MENA), said that 

“Freedom of expression is sometimes challenged by society 

and no media education is given at school or in the media, 

especially the value of tolerance.”

Gamal Muhafiz, from Maghreb Arabe Presse and a member 

of the National Press Syndicate, said, “Sometimes it seems 

that freedom is expanding just to relapse suddenly. There 

seems to be a state of hesitation.” He added, “A 70-year-old 

man is in prison just because he expressed his point of 

view.” This refers to Mohamed Bougrine from the Moroccan 

Association for Human Rights, nicknamed “The Three Kings’ 

Prisoner” for having been jailed under King Mohamed VI, his 

father Al-Hassan II and his grandfather Mohamed V. He was 

most recently imprisoned for chanting slogans against the 

monarchy in May Day demonstrations. One of the slogans 

that upset the authorities was “No more taboos. We need 

more freedoms.”

Independent journalist Bashir Al-Zanki said, “Nothing 

has changed. The judicial system has not changed. Some 

newspapers such as Al-Ayam were prosecuted for publishing 

a report on the Royal women. As for Le Journal, prosecution 

followed another path; that is, not banning but crippling 

them by excessive fines and damages.”

Mohamed Al-Awny, journalist at the National Radio, 

said, “Morocco assumes a negative ranking in the region 

compared to other Arab states such as Tunisia, surprisingly, 

because there is a hesitation in enforcing legal guarantees. 

Several laws include provisions that enable the prosecution 

of freedom of expression. The criminal law, in particular, 

includes the crime of transgression of a Muslim’s beliefs, and 

Objective 1: Freedom of Speech

Morocco Objective Score: 1.90

This Objective’s score fell to 1.90 this year from 2.19. Freedom 

of expression is greater in the print media. The independent 

press is more frank but subject to some oppressive laws, 

such as some articles of the criminal law or the Press Act of 

2003 broadly banning any activity “against” the monarchy, 

Islam, or national unity. These laws are enforced by a judicial 

system that lacks elements of independence, especially in 

cases brought by authorities against “annoying” journalists. 

Moreover, the public broadcast media remain under political 

influence and try to appeal to the broadest audience in 

terms of news coverage and production. Broadcast licensing 

and access to information retain government restrictions. 

As a result, panelists rated Indicators 5 and 7, preferential 

legal treatment for public media and access to information 

the lowest of the nine indicators, each slightly more than a 

half point below the overall objective average. On the other 

hand, Panelists gave much higher scores to Indicators 8 and 9, 

media access to, and use of, foreign news sources and entry 

into the journalism profession. All other indicators received 

scores relatively close to the overall average.

The Press Act of 2003 protects freedom of expression, but 

leaves the media vulnerable to government retaliation 

in the name of protecting the three “fundamentals”: the 

monarchy, Islam, and national unity. The judiciary shows no 

independence in such cases. Morocco’s “anti-terrorism” policy 

also allowed increased control over the media in the name of 

protecting the nation.

In 2007, national security provisions of the criminal law 

were applied to a newspaper that published two documents 

obtained from a soldier that related to security precautions 

against expected terrorist attacks. The journalists, from 

Al Watan Alan newspaper, were detained and ultimately 

prosecuted in an attempt to coerce them into revealing their 

sources. One journalist’s wife was also arrested—with her 

baby—and detained in a room next to his for nearly 24 hours, 

forcing him to listen to his child’s cries all night. He ended up 

disclosing his sources to the authorities, and the soldiers who 

provided the information were prosecuted before the military 

court of Rabat.

In another case, 50,000 copies of Direct weekly were 

confiscated and a similar number of the francophone Tel 

Quel weekly were destroyed after they published editorials 

critiquing a speech made by King Mohamed VI. This 

destruction caused the two newspapers a financial loss of 

more than MAD 1,000,000 (about €100,000), according to their 

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200744

to shed light on conditions in Morocco’s marginalized 

northern region.

In the broadcast media, there is not much transparency in 

granting licenses by the On May 10, 2006 HACA issued 11 

licenses to a public satellite television called Medi 1 Sat, in 

addition to 10 local and regional radio stations. A number 

of insiders confirmed that political considerations governed 

the licensing process. Also, most licenses were given to radio 

stations more concerned with entertainment such as music 

and chat or economy. Additional licenses will be given in 2008 

to new radio stations and perhaps television stations.

Although the law makes print media permitting easy, 

financing is the problem. Al-Zanki complained, “I suffered 

personally from the market, as I engaged in a venture. The 

problem of finance is strongly present in the press. It causes 

the rich to become richer, and it does not promote pluralism.”

Additionally, unqualified individuals can easily obtain 

licenses, especially in the regional press. According to Idris 

Al-Waly, “Licenses are initially easy to obtain, but they have 

become unsatisfactory at the regional level. For example, 

a butcher can receive a license to open a newspaper, make 

visitation cards for his newspaper and sell them to others, 

showing through his ID that he is a newspaper director 

while really he is butcher! These dissatisfying conditions 

distort the image of the press. No criteria are applied 

(expertise, qualification, training, etc.). In Fez alone, there 

are 350 licenses!”

Ahmed Al-Bouz, editor of Al Hayat, stated, “Behind the 

appearance of pluralism, there are many incidents of 

monopoly and predominance, especially in the broadcast 

sector.” He wondered, “Is HACA independent? Regarding 

its regulations and Articles of Association, and regardless 

of its structure, its regulatory statute did not pass through 

the Parliament but was enacted by a royal decree based on 

Article 19 of the Constitution!”

While licensing limits market entry in general, media are 

subject to extraordinary taxes. However, panelists complained 

that there are no tax breaks for media and that the standard 

taxes, such as 20 percent VAT, taxes on revenue, etc., are 

nonetheless burdensome.

The expression “political censorship” best describes the reality 

of the public broadcast media. In regards to management 

and programming, the broadcast media is governed by the 

political authorities, especially the agencies favored by the 

Palace. It acts to legitimize policies and approaches, and 

leaves no space to present opposing views.

Al-Awny said, “The serious problem with the public media 

is that it is governmental, not independent. The broadcast 

the crime of hiding things obtained from a crime, as is the 

case with the Al Watan Alan newspaper [see above].”

Idris Al-Waly, director of Sada Taounate in Taounate, noted, 

“A distinction can be made between freedom of expression 

in major cities and small towns. If what is published by 

national newspapers is published by local newspapers (about 

the monarchy, sex, etc.), it will cause problems, even if you 

write only about a town governor or the so-called pasha. 

In 1998, we published a newsflash about the demolition of 

a citizen’s house. A legal judgment was issued against the 

governor of [the town of] Taounate, and we published the 

judgment with no comment. The result was great suffering: 

we had a large nighttime party with groups and syndicates 

invited, but the electricity was deliberately cut off and the 

party was ruined.”

In the print media, there is a generally open-minded system 

for permitting as organized by the Press Act of 2003. The 

authorities which receive licenses, however, can hinder the 

establishment of any newspaper by refusing to give the 

licensee a receipt for the license. This receipt is necessary 

for initiating press operations. Though rare, such unlawful 

practices do occur. At the writing of the present report, 

Hassan Ahrath, publication director of a prospective 

newspaper titled Facts of the North, and Said Al-Shawy, the 

paper’s editor-in-chief, posted a news report on the Internet 

complaining that the authorities were withholding their 

receipt of licensing. They accused regional authorities of 

trying to restrict the paper’s operations because it purported 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



45

Al-Waly said, “It depends on your relation with the governor. 

If good, it will open up all the doors to public agencies with 

access to information. At the regional level, however, the 

situation is very difficult.”

Regarding use of foreign news sources by Moroccan media, 

media are generally free to use and cite international news 

reports. Al-Bouz asserted, “The state’s dealing with the web 

has been free except for the web sites of the Polisario Front 

of the Sahara. With YouTube, a new era has begun.”

In most cases, prospective media professionals face no 

problems joining the field. Panelists noted, however, that 

key positions at public broadcast media come under political 

scrutiny. Journalists are required to obtain press cards 

from the Ministry of Communication in order to attend 

and cover official events and press conferences. Likewise, 

foreign journalists must be accredited by the Ministry of 

Communication. The decision to issue a press card could be 

affected by the minister.

Objective 2: Professional Journalism

Morocco Objective Score: 1.85

Participants in the discussion agreed that a lack of 

professionalism still prevails and that ethical principles 

are poor. They suggested that reporting is of poor quality, 

specialization is lacking, and investigative performance is 

weak. They noted that self-censorship is dominant in the 

public television and radio stations, which fall under the 

full political control of the Palace and the privileged. They 

also noted that outside control is increasing, particularly at 

both public television channels: advertising revenue is the 

top priority, pushing factors like good journalism to the 

sidelines, with program producers determining program 

types and even times based on advertising considerations. 

No indicator stood out as scoring particularly below or 

above the overall average.

Gamal Muhafiz, a journalist with Maghreb Arabe Presse, 

stated “Professionalism in interviewing sources is still lacking. 

Only one point of view is usually recorded; this has to do with 

the level of training. As for ethics, they are not observed by 

the majority, as seen in disrespecting personal images and 

publishing photos of accused persons. Even in the public 

media, descriptions like ‘criminals’ and ‘terrorists’ are used 

even before the trial of the relevant persons begins. The issue 

of ethics should be observed and regulated by professionals 

themselves, not by the state.”

Mohamed Hafiz agreed, saying, “There are no ethical 

principles in regards to publishing true news, corrections, 

media is internally privatized. Its finances, paid by citizens, 

are granted to favored persons, advertisers, and private, 

non-professional production companies owned by television 

officials’ relatives. The media workers have become 

surrounded by valueless productions (such as Ramadan 

entertainment programs, which are shared by the two 

main channels) in addition to the absence of freedom of 

expression on television and radio, as well as the existence of 

administrative inflation.”

A media worker from the production department of the 

public television (who preferred to remain anonymous) 

stated, “In the broadcast media, we talk about the 

editorial policy. This is a kind of restriction of the freedom 

of expression. The editorial policy must be declared with 

transparency so that there remain no ignored values.”

In Morocco, libel and defamation are criminally punished, 

as stipulated in the Press Act and the criminal law as well. 

The last legal action was the case of Foreign Minister 

Mohamed Bin Issa against a group of newspapers in 2000, 

2001 and 2002, because they accused him of fraudulently 

selling Moroccan visas while he was Morocco’s ambassador 

in Washington. The newspapers were convicted, although 

one of them, Le Journal, made serious efforts of 

verification, even in Washington. However, no thorough 

investigation into the newspaper’s claims concerning 

corruption was conducted.

In Morocco, there is no legislation securing the right 

to access information. Over the past year Transparency 

Maroc persistently called for this right. It published a 

study and appended a draft law, based on the guidelines 

and recommendations of a number of groups calling for 

substantiating that right, such as Article 19 and Open Society, 

and with reference to the French law of 1978 and the British 

law of 2000.

The government for its part initiated the E-Government 

Development Project. On April 17, 2006, the prime minister 

announced the launch of the national Internet portal www.

maroc.ma, which includes such categories as institutions, 

society and culture, investment in Morocco, top stories, etc. 

The site links to another site, service-public.ma, which is 

operated by the Ministry of Modernization of Public Sectors. 

However, other ministries of the utmost importance like 

the Ministry of the Interior do not have a web site. In 2002, 

it deployed a web site to disseminate information on the 

elections several months before they took place as evidence 

of its transparency. But that web site surprisingly disappeared 

on the day of elections, so the detailed results have never 

been published. Some laws stipulate publishing public 

transactions on the web, but a comprehensive law regulating 

access to information is still absent.

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200746

Generally speaking, the independent print media are more 

daring and less likely to practice self-censorship than party 

newspapers and public broadcast media. A journalist from 

public television (who preferred to remain anonymous) 

stated, “In TV, professionalism is absent because the 

hierarchy controls officials who do what is dictated to them, 

and the editorial lines are called ‘taboos.’ Ethics are absent 

because of the pressing need for livelihood. Self-censorship 

was initiated in the years of guns [the period of repression 

in Morocco from 1959 to 1990].” The journalist continued, 

“A journalist would say, ‘I just perform my job apart 

from any societal role,’ even with cultural programs that 

are based on entertainment, and would avoid reporting 

in-depth.”

Ahmed Al-Bouz discussed the reasons for current 

self-censorship in the context of the May 16, 2003 terrorist 

attacks in Casablanca: “What is new is the return of 

self-censorship. I have a story of a director of a weekly 

newspaper who gathered journalists and told them: ‘There 

are pre-16-May and post-16-May conditions.’” But fear of 

trouble with the government is not the only reason for 

self-censorship. Al-Bouz continued, “Self-censorship is not 

only associated with the fear from authority, but also fear 

from advertisers. Now you can criticize the King but you 

cannot criticize Ahizoune, the Director of Maroc Telecom.”

Key events are covered by the independent print media 

and even party-run newspapers, but public television 

excessively presents entertainment shows, such as music 

and romantic series.

The above-mentioned television journalist said, “A media 

worker does not choose programs based on specific criteria. 

What counts is no longer the program or the journalist. The 

program producer is the one who determines the timing 

depending on advertising requirements. There are producers 

from private companies but no journalists or professionals. 

The expert staff that have been trained and are experienced 

in television, their work is ignored, and the upper hand is 

now for production companies.”

Developments of a couple years ago that promised to 

improve the working conditions of journalists have yet 

to reach the entire profession. On December 14, 2005, 

after difficult negotiations, the National Press Syndicate 

(the representative body of journalists) and the Moroccan 

Publishers Federation signed a framework agreement on 

professional journalists. Among the most important items of 

the agreement were setting the minimum net monthly pay 

of a professional journalist at MAD 5,800; taking seniority 

into consideration in personnel issues; offering a paycheck 

for a 13th month each year; specifying annual vacation 

or apologies, even if what has previously been published is 

proven to be wrong. A system of professional ethics is absent. 

Journalists differ in their fields of work, and ethics are used 

[as an excuse] sometimes to suppress the freedom of the 

press. Unfortunately, it is possible that the [proposed] Council 

of Journalism will mainly be concerned with professional 

ethics and issue penalties as harsh as dismissal from the 

profession.” He continued, “The mission of the press is to 

communicate information, not to tell the ‘truth,’ which is a 

philosophical concept.”

Said Al-Salimy stated, “For the broadcast media, there exists 

a system of ethics, specifically a list of responsibilities. HACA 

intervened in many cases, while the Independent Authority 

for Journalism Ethics [which the National Press Syndicate 

co-established in 2002] remained hampered although the 

Syndicate uses them in some cases.”

Ahmed Afzaran, director of Al Khadraa Al Gadida newspaper 

in Tangier, remarked, “Some newspapers play on excitement 

and address the reader as a consumer, not a citizen.” Idris 

Al-Waly said, “The press does not comply with professional 

and quality standards. On the other hand, ethics are 

connected to basic training. There are not many training 

courses in the media field.”

Mohamed Hafiz had questions about the ethics of the 

international press. He wondered, “Some parts of foreign 

newspapers are purchased and assigned for governmental 

propaganda. French magazines issue Morocco-specific 

copies such as L’Express, Jeune Afrique and Paris Match. 

Every first week of the month, L’Express publishes a report 

on Morocco. If the issues are distributed only in Morocco, 

who then funds them?”

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



47

Al-Bouz said that “the elections [in September 2007] were 

not followed by any talk shows except Trends and Special 

Interview. For the public media, the elections finished on 

Election Day!”

According to Mohamed Al-Awny, after HACA complained 

about the low level of comedy programs distributed in 

Morocco, “the SNRT started to provide envelopes for the 

broadcast critics in the press.”

Journalist Malika Malak said, “There is no accountability system 

applied to the public channels for spending public finances 

on such poor programs. Important questions arise: Have we 

liberated the media? Are we serving the general public?”

Afzaran concluded, “In Morocco, there is an ignored minority 

in the media: the Moroccan people. They do not find 

subjects of interest or serious and professional programs. 

The only exception is the independent newspapers which 

lack information sources, whether from the government or 

influential politicians. For instance, a news headline reads: 

‘Public Park Financed by Buildings,’ without specifying the 

information source.”

A television journalist said, “Television is being transformed 

from a body responsible for a list of responsibilities to a 

‘diffuser,’ whose sole duty is to broadcast. The dominant 

opinions are those of promoters, who impose their choice 

of programs to market their production. Advertisement 

financing companies force TV to focus on certain programs 

and celebrities or they threaten that they will not pay for 

the production!”

However, public broadcasters do rely on up-to-date 

equipment. The government supports public channels to 

modernize equipment and produce programs in order to 

meet the competition of foreign channels. However, tough 

competition is inevitable in view of the citizens’ awareness of 

the political censorship, and the excellence of professionalism 

and pluralism in rival channels such as Al-Jazeera.

The print media takes advantage of the Internet, 

computer-based editing, and high-tech presses, though these 

are concentrated in Casablanca and Rabat. Afzaran goes so 

far as to say that “99 percent of the Moroccan territories are 

deprived of printing presses.”

There are good investigative reports in independent 

newspapers like Al-Ayam, Al Watan Alan, Le Journal, and 

Tel Quel, especially when dealing with issues of corruption, 

bribery, government decision-making, the Royal circles, 

security problems, the judicial system, the army, and 

urbanization. In public television, there are some valuable 

reports on Channel 2. Effective techniques are used, but such 

programs are few, typically one per month.

periods; mandating that employers pay into government 

insurance funds to ensure eligibility of employees; stipulating 

a journalist’s right to training, and; defining journalistic 

commitments in relation to the media outlet.

However, many media outlets still have not adopted 

this framework agreement, and many journalists at new 

newspapers do not even receive employment contracts or 

social insurance. The government has helped in this regard 

to some degree, as it includes the existence of a framework 

agreement in the conditions required for the media outlet to 

receive public support.

Hafiz pointed out that paychecks “vary widely depending 

on the type of media and the journalist,” and Al-Zanki 

noted, “Rich newspapers offer journalists high paychecks.” 

Participants noted that the francophone newspapers provide 

higher salaries compared to Arabic newspapers. Idris Al-Waly 

said, “In terms of paychecks, discrimination is practiced 

based on language, and the situation is even worse for the 

regional press. In the national newspapers, correspondents’ 

allowances are poor but they make three times more than 

their paychecks by putting ethics aside.”

As for the broadcast media, which is financed by the 

government and advertising revenues, employee paychecks 

are better than those of the print media workers, with 

Channel 2 being more lucrative than Channel 1. At the 

latter channel, participants remarked that administrative 

responsibilities absorb much of the budget without any 

payoff. However, on April 4, 2006, a code for the employees 

of the Société Nationale de Radio et de Télévision (SNRT, the 

National Company for Radio and Television) was signed, with 

the goal of bringing its financial matters in line with those of 

Channel 2, including relative salaries.

A television journalist said, “As to the paychecks in TV, there 

are high paychecks earned by the administration but not 

the media producers. The company’s hierarchy is designed 

to grant some persons privileged positions; some managers 

are useless! The apportionment of the budget causes heavy 

burdens; one third of the budget is taken by just seven 

persons [out of 500 employees].”

There was a consensus that entertainment shows receive 

more focus than news and information programs. One 

television journalist said, “Public TV is just like a daily 

nightclub lineup. It is full of variety shows, amusement, and 

dance programs. They adopt the mentality and techniques of 

private TV stations and ignore the real mission and practices 

of a public TV to serve society. Media professionals are absent 

because they work with private companies, and we only have 

a small share. The News Department lacks editors-in-chief and 

production is mechanized.”

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200748

to uncover bribery or to protest by employees who do not 

have a syndicate, such as the police.

Most Moroccans depend on television and radio for their news 

and entertainment. Al-Salimy said that Morocco’s broadcast 

media is popular “in remote territories where newspapers 

are not available.” In cities, television enables many to watch 

foreign satellite channels. In this regard, Malak noted that 

“public TV no longer addresses the citizens’ concerns, so they 

express their concerns by turning to satellite channels.”

However, access to the media is a problem for many. The 

majority of Moroccans cannot afford to buy newspapers 

because of poverty—one newspaper equals two pieces of 

bread—and many, particularly in rural areas, are illiterate. 

Internet usage is still low due to the illiteracy and poverty 

of most people in the cities and the rural areas; as with 

newspaper purchases, Internet cafés and requisite computer 

equipment are expensive. Panelists did note, however, that 

there are no special restrictions on Internet access except for 

the web sites of some opposing Islamic political groups or the 

separatist Polisario Front.

In discussing distribution, media coverage, and printing 

capabilities in remote territories, Idris Al-Waly said, 

“Newspapers arrive too late in many areas. In the Western 

Sahara, for example, they arrive after 24 hours. In the 

middle parts of the nation, newspapers arrive just about 

midday. Coverage of regional activities is absent on 

television, even though the [remote] TV units are called and 

the officials are responsive. Finally, there is the absence of 

regional printing presses.”

Objective 3: Plurality of News Sources

Morocco Objective Score: 1.74

The score for this objective dropped somewhat compared to 

last year as panelists gave a harsher assessment of available 

local news sources. Only Indicator 2, access to news and 

information, scored above the overall average, and did so by 

a margin of more than three-quarters of a point. All other 

indicators scored at or below the average, considered by 

panelists to represent a mixed, unsustainable state of affairs.

Moroccan newspaper circulation is about 300,000, primarily 

in major cities. According to the Ministry of Communication, 

398 newspapers were published in 2006, of which 285 

newspapers were in Arabic, 90 in French, and nine in the 

Amazigh language. The privately owned press constitutes 85 

percent of total publications, while state-owned and political 

party-owned newspapers represent the remaining percentage.

In 2007, the broadcast media sector included two state-owned 

broadcast companies: SNRT and Channel 2 (2M). Under 

the SNRT there is national radio, national television (the 

Moroccan TV), and 3 satellite channels: the Moroccan Channel 

(a project executed jointly with Channel 2 to serve Moroccans 

abroad), Channel 4 (an educational channel), and Channel 

6 (a religious channel). There is one regional station in 

Al-Oyoun city, the Western Sahara. Channel 2 established M 

Radio. However, Moroccans are increasingly watching foreign 

satellite channels, particularly Al-Jazeera.

Internet service provision is centralized. The main service 

provider is Maroc Telecom, owned by the French company 

Vivendi Universal (53 percent) and the Moroccan state (30 

percent), with the rest owned by private shareholders. In 

2006, subscriptions to the Internet services of Maroc Telecom 

reached 391,000, most of which are ADSL users. In addition 

to Internet services, Maroc Telecom provides telephone and 

mobile services.

The second and far smaller Internet service provider 

is WANADOO, owned by Méditel. In 2007, a new 

telecommunication company entered the market called 

WANA, which was established by ONA, owned largely by the 

royal family.

Panelists said that not many people use the Internet for the 

purpose of gaining information or reading news. Rather, they 

said, it is mostly used for communication, amusement, and 

other services. Families use it to keep in touch with relatives 

abroad, and youths use it to communicate with the outside 

world, looking for jobs or relationships that may lead to 

marriage or immigration. The Internet is also used as a means 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



49

foreign bureaus. It distributes the news in Arabic, French, 

English, and Spanish. Moroccan newspapers enjoy a 30 

percent discount for the agency’s services.

Although the employees of the Maghreb Arabe Presse are 

professional, it is controlled by the state. It is selective in 

distributing certain news items, and sometimes modifies 

them. Gamal Muhafiz, an employee of the agency, said, 

“There are no independent news agencies. The Maghreb 

Arabe Presse was established in 1959 and nationalized by 

the state in 1977. But it is governed by outdated laws dating 

back to 1971 along with internal Articles of Association. 

Even the Berlin Wall was removed, but such old laws 

still cripple the agency and bind it to the control of the 

government. Despite journalists’ efforts to diversify the 

news, open it up to the Parliament, parties, and human 

rights agencies, improve professionalism, and focus on the 

news, the political and legal obstacles remain in place. 

The board of directors is like a government headed by 

the Prime Minister. The agency needs reform to enhance 

professionalism.”

Television and radio stations produce their own news 

programs, but, in the opinion of the panelists, HACA forces 

them to make royal activities the first priority. Terrestrial 

television broadcasting is controlled by the state and only 

Medi 1 operates a radio station and satellite television 

privately. Privately produced, independent broadcast news 

programming is severely limited.

There is no transparency of private print media ownership. 

Most publications do not reveal the names of their owners, 

although the law stipulates that the holder of the most shares 

shall manage the publication. Banks, insurance companies, 

and companies working in other sectors own shares in many 

newspapers, especially the francophone publications. Al-Zanki 

said that “as for the ownership of newspapers, we do not 

know the real financers. There is no transparency.”

There is no minority in the conventional sense, i.e. a 

community of the population with a distinctive religion, 

language, or lifestyle that differs from that of the rest of the 

population. Rather, there is a movement to recognize and 

promote the Amazigh language and culture, the language 

of the ancient inhabitants of Morocco. In response, the 

King established the Royal Institute of the Amazigh Culture 

in 2001. On October 13, 2006, after a meeting of a joint 

committee of the Ministry of Communication and the Royal 

Institute of the Amazigh Culture, the project of an Amazigh 

Channel was declared in cooperation between the Ministry, 

the Institute and SNRT. There is also an Amazigh radio 

channel that broadcasts 16 hours per day.

There are no restrictions on the distribution of international 

newspapers, but their prices are not affordable for the 

majority of people. It would be possible to reduce prices 

if they were permitted to be printed in Morocco, but for 

that the Press Act requires written permission from the 

prime minister, whose decisions are sovereign and cannot 

be questioned. Al-Bouz said, “There is a continual refusal 

to license some international newspapers to be printed 

in Morocco, such as Al-Quds and Le Monde, and some 

international magazines are banned because of the types of 

issues they cover, which may criticize the so-called ‘taboos.’” 

These taboos include the royal family, Islam, and territorial 

issues. Al-Zanki tied international media’s limited access to 

the Moroccan market to “administrative” issues instead of 

“institutional procedures that are governed by the law.”

In discussing the plurality of views present at public 

broadcast outlets and their provision of public service, 

panelists echoed comments from elsewhere in the 

discussion. Public television plays the role of serving the 

ultimate decision-makers. Malak remarked, “Since 2005, the 

public sector has intervened in the editorial process. But 

control has increased and only one editorial policy has been 

adopted for many years. The TV covers royal activities and 

visits at the beginning of each newscast. Even the order of 

the news seems as if it is dictated by one official. There is 

some kind of strict censorship. Sure, there are new channels 

(e.g. the Qur’an, Channel 4), but multiple channels do not 

mean real pluralism.”

The High Authority of Audiovisual Communication cannot 

always guarantee political and ideological pluralism, despite 

the complaints submitted to it. Ahmed Al-Bouz said, “Some 

decisions of HACA use double standards, and its Articles of 

Association do not give individuals the right to be heard by 

HACA, although it is possible to criticize it in some programs. 

Political pluralism is restricted to the parties represented in 

the Parliament and there are no opposing opinions from 

those that refuse to participate in the elections or the 

political game. In fact, TV discussions target some political 

movements without giving an opportunity to those groups to 

participate in the discussions.”

Abdul-Ilah Ibn Abdul-Salam from the Moroccan Human Rights 

Association gave the example of his boss, Amin Abdul-Hamid, 

who was told that he would appear on Channel 2, “and 

then they called him and apologized for canceling the 

arrangement.”

There are 18 foreign news agencies represented in Morocco. 

The only local news agency is the state-run Maghreb Arabe 

Presse in Rabat, which has 12 regional offices as well as 18 

MOROCCO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200750

and MAD 556 million (€55.6 million) from the Broadcast 

Production Support Fund.

While finance is an obstacle facing many newspapers, 

the Press Syndicate refused all forms of US support to 

newspapers because of US foreign policy in the Middle East. 

Mohamed Hafiz said, “In the independent press, there are 

experiences of newspapers that have become substantially 

profit-seeking projects (such as Ahdath, Le Matin, Le Soir, 

Direct and Tel Quel). This explains why particular subjects 

are keenly tackled. When proposed that US and foreign 

funds may be provided to assist some newspapers, the Press 

Syndicate and many others refused, though they depend on 

European support. The point is that foreign finance invokes 

many problems.” As for ownership stakes, the law prohibits 

foreign financing of newspapers.

Most Moroccan companies do not advertise their own 

products. Foreign companies and 10 major national 

companies represent about 60 percent of the advertisement 

market on the two public channels. Régie 3 Company 

represents 76 percent of television commercials and more 

than 95 percent of radio commercials. The Independent 

Advertisement Agency monopolizes advertisements on 

Channel 1. In the print media, some participants noted 

that advertising agencies are governed by consumer 

demographics and that agencies take advertisements from 

companies and distribute them to newspapers that in turn 

target their consumers.

A higher percentage of print advertising goes to the 

francophone newspapers, given the relatively higher 

purchasing power of the few who read French newspapers 

as compared to Arabic ones. Al-Salimy said, “Advertisers 

focus on French readers because they have significant 

purchasing capabilities (advertisements for cars, houses, 

etc.). As for TV [in Arabic], advertising is focused on 

products like Tide and soap. Executives of advertising 

agencies are French-speaking, too.” Echoing Al-Salimy’s 

comments, panelists noted in particular the tough 

advertising market facing Arabic print media, which face 

competition in the Arabic-language advertising market 

from public broadcast media.

In its 2006 report on the media, the Ministry of 

Communication published a table of the advertisements 

placed in different media outlets, especially the print media. 

It suggested that old newspapers such as Science and its 

counterpart L’Opinion (both owned by the Independence 

Party) enjoyed the largest share: 2,298 for the former and 

3,012 for the latter. Other party newspapers also received a 

significant number of advertisements.

Objective 4: Business Management

Morocco Objective Score: 1.76

The score for this objective fell slightly from 1.93 last 

year because, as panelists noted, political interventions 

in newspaper editorial content by business partners, the 

wasteful financial practices by the public media, and 

advertisers’ role in controlling programs. Most indicators 

received scores close to the overall average. However, 

Indicator 5, government subsidies for private media, finished 

as the high scorer, about a half point higher than the 

average; Indicator 6, covering the use of market research, 

finished a half point below.

Over the past year, new independent newspapers emerged 

that turned a profit from sales and advertising revenues. 

These included Le Soir, Le Matin, Al Watan Alan, and Ahdath 

newspapers, as well as Direct weekly, which is associated with 

Tel Quel weekly. But a level playing field is compromised by 

the state’s selectivity in supporting some newspapers and even 

some recently licensed radio institutions. Malika Malik added, 

“There are conflicting interests: persons holding responsibilities 

in the Prime Ministry also have their own companies that work 

in TV production, and officials in the two main channels whose 

wives own TV production companies.”

Government budget appropriations also support public 

broadcasters, partially in response to competition from 

foreign satellite channels. But television’s financial allocations 

are largely not spent wisely, according to many participants.

Newspapers receive their income from four sources: 

advertising, government support, sales, and support from 

other private sources (this support may be from voluntary 

individual contributions or persons acting on government 

suggestions). Ahmed Al-Bouz pegged advertising as 80 

percent of newspapers’ income and sales as 20 percent. 

“Advertising involves a lot of problems: it is francophone; 

it faces competition from the widespread public broadcast 

media, and; political considerations,” he said. “The institution 

in which I used to work no longer receives advertisements 

from Maroc Telecom (the biggest advertiser in Morocco) since 

2000 because of its editorial policy.”

In broadcast media, the revenue sources of the SNRT consist 

of the state’s support, the license fees of television sets (taken 

as indirect taxes and added to the value of electricity bills 

paid by citizens), and the extra income of the independent 

agency for advertising. The state granted the station MAD 2.5 

billion (€250 million) in from 2006 to 2008, divided into MAD 

1.7 billion (€170 million) from the governmental budget, 



51

Ahmed Al-Bouz noted that “governmental support to 

newspapers is not based on the sales rate. There are 

newspapers that announce selling 20,000 copies to get more 

support. Also, standards are applied to private newspapers 

as if they were party-related. Official support should be 

reconsidered if there is to be an advertising market that is 

governed by business factors rather than politics.”

Regarding audience statistics, on July 25, 2006 an 

agreement for compiling broadcast statistics was signed 

between the Marocmétrie Company and a trade association 

comprising the SNRT, Channel 2, Régie 3 Advertising 

Agency, the Morocco Advertisers Association, and the 

Communication Consulting Agencies Union. But some 

journalists doubt the credibility of the ratings for public 

television. A television journalist said, “For television 

ratings, superficial consultancies are made to confirm that 

viewing rates are high enough to prevent certain programs 

from being canceled.”

In the print field, the Advertisers Society, Consulting Agencies 

Union, and the Editors Union established the Moroccan Audit 

Bureau of Circulation (OJD) in 2004, aimed at collecting 

distribution data. In 2005, with the help of the French OJD, 

the officials at the Moroccan OJD audited the distribution 

numbers for nine daily newspapers, 12 weeklies, and nine 

monthly or bimonthly newspapers. Advertisers now recognize 

the OJD as a trusted source for distribution statistics. Statistics 

of the two distribution companies, Sapress and Shospress, can 

now be verified.

An observer noticed that the distribution of some 

advertisements involved corruption. “Judicial advertisements 

are given for bribery,” said Ahmed Afzaran. “The publication 

of an advertisement is compensated with MAD 200, of which 

MAD 50 is usually given as a bribe in courts for those who 

distribute judicial advertisements [thus the newspaper earns 

MAD 150].”

Finally, political considerations favor or work against some 

newspapers depending on their stances on politics or the 

major advertising institutions. In this respect, Malika Malak 

maintained, “Money has the upper hand over the press. 

For example, the large housing institutions (i.e., Al-Shaby 

Housing and Al-Doha) have provided some newspapers 

with advertisements for years. Some newspapers were 

punished for their political positions, so the large companies 

were affected by the state’s position and stopped their 

advertisements in those newspapers.”

As for government support of the media, an agreement was 

concluded in 2005 between the Ministry of Communication, 

the Press Syndicate, and the Moroccan Federation of 

Newspaper Publishers to provide print media with 

government grants. The program aims to enhance the 

professional qualifications of media workers, modernize and 

support media outlets, and cover necessary expenses such as 

paper, telecommunications, and international distribution. In 

2006, the state granted subsidies to 50 newspapers for the 

total sum of MAD 43,000,000 (€4.3 million).

To receive a subsidy, a media outlet needs to be in good 

standing with the law; promotions or advertisements 

must not exceed half the space of the newspaper; it must 

hire a minimum number of journalists and employees 

depending on its type; it must open its bank records, and; 

the newspaper or press agency should sign a framework 

agreement with journalists securing for them a minimum 

level of rights.

But support is far from impartial when it involves official or 

privileged newspapers such as the Almaghribia, Le Matin, 

and Maroc Soir whose editorial policies resemble those of 

public television and radio, especially in the coverage of 

royal activities and news. Idris Al-Waly called government 

support “a big problem” that “lacks transparency.” Al-Waly 

continued, “There is no respect to standards as regards 

distribution, especially the condition of having a framework 

agreement [for employees]. In the regional newspapers, 

support is inadequate, and the most support goes to the state 

newspapers, i.e. Maroc Soir and Le Matin, though they exceed 

the permissible 50 percent advertising space. The support 

should be reconsidered.”

MOROCCO

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200752

Rights, and Transparency Maroc,” he said. “Great support was 

given to some newspapers, including Al-Watan Alan, Direct, 

Le Journal, and Tel Quel. Foreign support is also offered by 

organizations interested in the freedom of the press, such as 

the Center for Training Journalists in Paris, Reporters Without 

Borders, and Human Rights Watch. In 2007, the government 

began a dialogue between with Reporters Without Borders. 

But the government does not dialogue with all organizations. 

For example, in the reports of the Center for the Media 

Freedom, the government did not answer the demands for 

access to the officials of the Ministry of Communication or 

the prime minister’s office concerning the right to access 

information.”

The Higher Institute for Information and Communication, a 

public institute, provides training for journalists and enrolls 

students on a competitive basis. A student spends four 

years learning journalism both theoretically and practically, 

and fourth-year students train two days a week in a media 

institution. There are three private journalism institutes in 

Casablanca, but participants pointed to the poor linguistic 

abilities and practical skills of those graduates.

Idris Al-Waly called available training in Morocco “poor,” and 

said that it negatively affected “ethics and the profession.” 

Ahmed Afaziran said, “The training issue should receive much 

attention. Some newspapers hire as many as 60 journalists, 

but they do not properly train them. There are newspapers 

that were large and then became small; they did not 

sufficiently prepare even correspondents. The training costs 

should be shared by all those benefiting from the media 

activity: distribution companies, printing companies, etc. 

Training should be high quality and professional.”

Objective 5: Supporting Institutions

Morocco Objective Score: 2.22

Despite some problems described below, this objective 

received a score of 2.22, again this year the highest score of 

the five objectives and nearly identical to last year’s score. 

This is largely due to the mobilization of the civil society 

against transgressions of freedom of the press, reflected in 

the fact that panelists rated Indicator 3, supporting NGOs, 

nearly a point above the overall average. While almost all 

other indicators scored close to the average, Indicator 5, 

short-term training opportunities, was the laggard with a 

score a little more than a half point lower than the average.

There is constant support from the Press Syndicate in support 

media freedom and members’ rights. The Press Syndicate 

remains the only union organization that includes all 

Moroccan journalists. Many panelists praised the work of the 

Press Syndicate. A television journalist said, “The Syndicate 

helped mobilize the media in 1993 around the issue of ethics 

and was the main representative with the government. The 

Syndicate includes 1,200 members from all channels and 

newspapers, and contributed to trainings with IFJ.”

However, there are criticisms from some journalists as to the 

performance of the Press Syndicate. Mohamed Hafiz said that, 

despite criticisms of the Syndicate, “Journalists do not want to 

establish another body. This Syndicate, though independent, 

was established initially by two parties. But so far, it has not 

put an end to the interchange of its presidency between the 

Independence Party and the Socialist Party.” Malika Malak 

added, “The National Press Syndicate has often supported the 

journalists, though it can be said that there is some change 

in its treatment; it has become somewhat politicized. The 

Syndicate was interested in improving journalists’ awareness, 

defending them, and protecting their interests within the 

institutions. But there has been a regression from this trend.”

Thanks to the interventions of the Publishers Federation, 

according to Mohamed Hafiz, “the state’s support to the 

non-party newspapers’ has increased. In the last months, 

there has appeared a new federation for the owners of media 

agencies: newspapers, advertisers, and some radio stations. 

Initially, the Publishers Federation was nervous, but many 

joined this Federation and we now have pluralism even in the 

owners of media agencies. The new Federation participated 

in the General Confederation of Moroccan Enterprises.”

Said Al-Salimy confirmed an active civil society working on 

behalf of the media. “The civil society advocates the freedom 

of journalists. Demands to access information come from 

professionals and other groups such as ADALA, Human 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



53

List of Panel Participants

Shakib Ibn Omar, producer, Moroccan Public TV, Rabat

Bashir Al-Zanki, member, National Committee of the National 

Press Syndicate, Casablanca

Ahmed Afzaran, director, Al Khadraa Al Gadida newspaper, 

Tangier

Idris Al-Waly, director, Sada Taounate weekly newspaper, 

Taounate

Malika Malak, independent journalist, Casablanca

Ali Anozola, journalist, Le Soir newspaper, Casablanca and 

Rabat

Mohamed Hafiz, chief editor, Al Hayat newspaper, Casablanca

Ahmed Al-Bouz, editor, Al Hayat newspaper, Casablanca

Mohamed Al-Awny, national radio programmer, Moroccan TV 

and Radio, Rabat

Gamal Muhafiz, journalist, Maghreb Arabe Presse, Rabat

Said Al-Salimy, member, Center for Media Freedom, 

Casablanca

Ghafour Dahshour, journalist, Al Hayat Al Gadida newspaper, 

Rabat

Abdul-Ilah Ibn Abdul-Salam, human rights activist, Moroccan 

Human Rights Association, Rabat

Moderator

Abdelaziz Nouaydi, lawyer, Rabat Bar Association, Rabat

However, some politically related obstacles still affect 

supporting institutions in Morocco. In 2007, the Al Sahifa 

daily was forced to cease activity after one printing company 

refused to print it at the last moment despite a signed 

contract, which caused a huge financial loss. The incident 

resulted from the newspaper’s speculation of what the king 

might have earned for delaying the use of recently discovered 

oil fields. The newspaper apologized for the publication of 

the news because of the pressures exerted, while the king 

proceeded, unusually, to announce that he did not intend to 

stop the issuance of the newspaper. The newspaper’s director, 

Mohamed Hafiz, said, “We negotiated for 10 days with 

Maroc Soir printing company and signed a contract. But after 

the first issue, we received a fax of an apology. We incurred 

losses, so we stopped.”

Hafiz detailed other problems: “Printing is an obstacle to 

the distribution of the press. We specify the categories of 

the budget including paychecks, miscellaneous expenses (the 

headquarters, electricity, etc.), paper, and then the printing, 

which may take more than two-thirds of the budget.” Also, 

printing presses are concentrated in Casablanca and Rabat.

There are two distribution companies, Shospress and Sapress. 

The latter distributes 21 daily newspapers, 72 weeklies and 

320 Moroccan private magazines. These newspapers are 

available in all distribution outlets nationwide. Shospress 

distributes imported newspapers, magazines, and books. 

Ahmed Afzaran noted: “With regard to distribution, two 

companies monopolize the market, and thus they control 

distribution.” Distribution focuses on Rabat and Casablanca.

Morocco


