MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2006/2007

The Development
of Sustainable
Independent Media
in the Middle East
and North Africa

@ IREX

~=*’ WWWIREX.ORG




MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa
www.irex.org/msi
Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700
Washington, DC 20037
E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189
www.irex.org

Project manager: Leon Morse
IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Mark Whitehouse, Christine Prince

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial
Services

Design and layout: OmniStudio
Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media
Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID and the US State
Department’s Middle East Partnership Initiative, and the Iraq study was produced with the
support and funding of UNESCO."”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or
informational use; and (c) no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by the
United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative (MEPI), and the United
States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No.

#DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the Academy for Educational Development.

Additional support for the Iraq study was provided by UNESCO.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project
researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, or IREX.

ISSN 1546-0878




USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency
that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting
economic growth, agriculture, and trade; global health; and democracy, conflict prevention,
and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and the Near
East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world.
They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations,
universities, American businesses, international agencies, other governments, and other

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American
companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides tangible
support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can spread, education
can thrive, economies can grow, and women can be empowered. In four years, this presidential
initiative has devoted $293 million to more than 350 programs in 15 countries and the
Palestinian territories to support the aspirations of those working to build a more peaceful
and prosperous Middle East. Examples of the initiative’s work includes campaign schools,
independent media training, civic education, entrepreneurship skill building, youth leadership
development, trade transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal
reform training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, maintains

a Communication and Information (Cl) sector that is guided by the principles of freedom

of expression and freedom of the press as basic human rights. Since 2003, the Cl sector has
supported the Iragi people in their transition to democracy. Among other projects, UNESCO
facilitated initiatives to develop a national media policy and provided practical guidance for
journalists and civil society prior to the elections. Training and networking opportunities were
made available to more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative programs
to improve the quality of education, strengthen independent media, and foster pluralistic civil
society development.

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 500
professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting programs and
consulting expertise in more than 50 countries.




. i
Photo by Hugh Macleod

76 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007



INTRODUCTION

Lebanon, a tiny sliver of land on the eastern Mediterranean coastline, once again found itself caught in
a tug of war between foreign powers competing for influence in the Middle East. The July War between
the Syrian- and Iranian-backed Hezbollah and a U.S.-backed Israel severely damaged infrastructure and
homes, resulting in $15 billion of losses, according to the United Nations Development Programme. The
vital tourism sector, which accounts for a quarter of GDP, was decimated, and growth previously forecast at
six percent for 2006 slumped to almost zero. At the same time, Lebanon’s public debt burden, one of the

highest in the world, swelled to around $40 billion, or 209 percent of GDP.

The war exacerbated political divisions opened up after the February 2005 assassination of former prime
minister and billionaire tycoon Rafik Hariri, which swept a Western-backed anti-Syrian government into
power. The Sunni-dominated government coalition including Druze and Christians, known as March 14,
garnered significant public support by blaming Hariri’'s murder on Damascus, once the power broker in

Lebanese affairs.

Shia movements Amal and Hezbollah, longstanding allies of the Syrian regime, forged an unlikely opposition
alliance with the Christians under former army commander Michel Aoun, once a stalwart opponent of Syria.
In November 2006, Hezbollah and its allies withdrew their ministers from the cabinet and began an ongoing

protest in central Beirut demanding the collapse of a government it said was unconstitutional.

The government’s majority shrank to just three when two March 14 MPs were assassinated prior to elections
replacing the Syrian-supported president Emile Lahoud. With Lahoud stepping down in November 2007 and
the opposition boycotting elections until a candidate acceptable to them could be agreed upon, Lebanon

once again stood on the verge of constitutional collapse.

Amid this upheaval the media played a key role in Lebanese life, seen by most as the fourth pillar of
society. With Lebanon often cited as the region’s closest example to an established democracy, the country’s
relatively free and business savvy media continues to be a source of pride. However, deeply entrenched
political divisions and the persistence of political money in the media continue to produce biased reporting

and unsustainable management practices.

The MSI panel scored Lebanon’s media sector at 2.45, putting it squarely in the “near sustainability” bracket.
All five objectives scored similarly, with Objective 3, plurality of news sources, scoring highest at 2.88. Objective

1, free speech, and Objective 4, business management, trailed the other objectives by a small margin.

OVERALL
SCORE:
2.45

NONVEdl

LEBANON



LEBANON AT A GLANCE

GENERAL

> Population: 3,971,941 (July 2008 est., C/A World Factbook)
> Capital city: Beirut

> Ethnic groups (% of population): Arab 95%, Armenian 4%, other 1%
(CIA World Factbook)

> Religions (% of population): Muslim 59.7%, Christian 39%, other 1.3%
(CIA World Factbook)

> Languages (% of population): Arabic (official), French, English,
Armenian (CIA World Factbook)

> GNI (2006-Atlas): $22.64 billion (World Bank Development Indicators,
2007)

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print:
13 dailies (9 Arabic, 2 Armenian, 1 English, 1 French); Radio: 33 (1 public,
32 private); Television Stations: 9 (1 public, 8 private)

> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: An-Nahar
(daily circulation approx. 45,000), As-Safir (daily circulation approx.
45,000), Al-Balad

> Broadcast ratings: N/A
> News agencies: National News Agency (state-owned)
> Annual advertising revenue in media sector: N/A

> Internet usage: 950,000 (2006 est., CIA World Factbook)

> GNI per capita (2006-PPP): $9,600 (World Bank Development Indicators,
2007)

> Literacy rate: 97.4% (male 93.1%, female 82.2%) (2003 est., C/A World
Factbook)

> President or top authority: Vacant as of November 24, 2007

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: LEBANON . .
Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABLE

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and

the business environment supportive of
independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment are
sustainable.

SUSTAINABILITY

>
=
=
o
<
=
wn
2
7}

o
33
EY
za
29
R X
=
s5=

Sustainable (3-4): Country has media that
are considered generally professional, free,
and sustainable, or to be approaching these
objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING
NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS

OBJECTIVES

78 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Lebanon Objective Score: 2.24

While 2007 saw no repeat of the assassinations of journalists
that followed the Hariri murder, MSI panelists agreed that
the political fissures emerging after the Israel-Hezbollah war
have damaged press freedom and solidified political biases
in reporting. Journalists continue to work in a climate of
fear, with several senior editors at pro-government media
traveling in convoys protected by armed guards. One of
them, Fares Khashan, a talk show host on Hariri-owned
Future TV, travels into work escorted by half a dozen state
security officers.

The overall average was pulled up by solid marks in several
indicators, including a score more than a point higher for
Indicator 8, media access to foreign news sources. However,
a few key indicators received much lower scores, including
Indicator 2, broadcast licensing; Indicator 4, attacks on
journalists; and Indicator 7, freedom of information. Such
factors remain key obstacles to strengthening press freedom
in Lebanon.

The constitution protects free speech and a free media
remains, in the public’s mind, a pillar of Lebanese society.
However, panelists agreed freedom of speech could be
narrowed according to the government, which most panelists
believed exercised unhealthy control over the judiciary.

"We cannot judge now if freedom of speech exists or is
protected,” said panelist Shirine Abdallah, a longtime
employee at An-Nahar newspaper who assisted former editor
Gebran Tueni until his death by a car bomb in December
2005. He now heads the paper’s public relations office.
An-Nahar is the largest newspaper in Lebanon and has
firmly opposed Syrian control of Lebanon following Hariri’s
assassination. “The status of the country changed two
years ago and it is still too early to judge. Now our internal
problems are very acute. It's almost impossible to have a
civilized conversation about politics,” said Abdallah.

Lebanese media law, amended in 1994, limits the types of
materials that can be censored to pornography, political
opinion, religion and threats to national security. Panelist
Moussa Assi, a producer for opposition-leaning New TV,
noted that media laws were written to cover only print
journalism yet are also being applied to broadcasters, raising
some difficulties.

The government retained the right to censor foreign
newspapers and magazines before they enter the country,
and to approve all plays and films. In practice, however, there
was little or no such censorship.

The law prohibits attacks on the dignity of the head of
state or foreign leaders—although in these tumultuous
times it is not always applied—while a still-functioning
1991 security agreement with Syria prohibits the
publication of any information deemed harmful to the
security of either state. With the withdrawal of the Syrian
military, the climate of intimidation was eased and many
Lebanese journalists openly criticized Syrian and Lebanese
authorities alike.

Prosecution of crimes against journalists remains lax, panelists
agreed. No one has yet been arrested for the assassination

of Gibran Tueni or columnist Samir Kassir, or in the failed
assassination of May Chidiac, a popular presenter on the
Christian-owned, pro-government LBC channel.

Lesser crimes regularly go unpunished as well. Panelists
reported journalists from An-Nahar were beaten at a rally
held by Hezbollah. And after a bombing in the predominantly
Druze town of Aley, whose sectarian leader Waleed Jumblatt
is a fierce critic of Damascus, journalists from New TV were
beaten by angry crowds who blamed Syria for the bombing.
Journalists from Hezbollah’s Al Manar TV regularly do not
report from Druze or Christian areas for fear of attack,

and several reported being beaten after reporting from
Sunni-dominated areas of Beirut. No reported arrests were
made following any of the incidents.

The state media does not receive preferential legal treatment,
but panelists noted that its pro-government, quietist editorial
policy means it hardly ever challenges the ruling authority.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

LEBANON 79



Though the media enjoys unhindered access to international
news outlets, political and sectarian divisions can sometimes
impinge on access to local sources. New TV's Assi said his
station does not receive media statements from the press
office of government majority leader Saad Hariri, a fact he
attributed squarely to politics.

May Elian, a media consultant at the Forum for Dialogue,
Culture and Development (FDCD) noted that Lebanon has
no freedom of information act. “It is hard for journalists to
access some areas so they must rely on leaks,” she said.

It was just such a leak that led to perhaps the year’s biggest
story on corruption, prompting a case of libel, which remains
a civil law issue. On May 29, New TV aired documents on

its weekly show Corruption that appeared to show Justice
Minister Charles Rizk had been embezzling state funds. A
furious Rizk was shown on television vowing to “crush” the
station and later opened a legal case, accusing New TV of
libel and slander and of publishing false information.

Lebanese media law states that broadcast media should not
be majority-owned and run by any single religious group,
sect or individual. However, panelists agreed that licensing
of broadcast media is not fair, and is steeped in political and
sectarian cronyism. The 1994 law mandates that broadcasting
licenses be controlled by the government-appointed National
Council for Audiovisual Media (NCA).

However, noted veteran journalist Wadih Haddad, assistant
general manager at the popular radio station Voice of
Lebanon, “With the situation currently prevailing in Lebanon,
the NCA has rather become inexistent. Licenses to audiovisual
media are delivered on a political basis.” New TV’'s Moussa
recalled the five-year process it took his station to receive a
license to broadcast “because we had no political backup.”
Kamal Zeibyan, editor of the opposition-leaning daily
Ad-Diyyar noted that “former Prime Minister Hariri abused
his own laws when he awarded Future TV a license when he
was prime minister. The majority of the station is owned by
his family.”

Prior to the 1994 law, anyone could begin broadcasting
without a license, and the number of television stations in
Lebanon exceeded 54. The imposition of a license fee and
the requirement of broadcast media to cover all Lebanese
territory—though not fully implemented—put dozens of
stations out of business.

Most panelists found media taxes to be too high, threatening
the viability of even the largest of television stations. “The
burden is getting very heavy,” said Haddad.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Lebanon Objective Score: 2.44

Most journalists are capable of producing objective,
well-sourced journalism, but almost all practice self-censorship
and most are poorly paid and susceptible to political money,
the MSI panel concluded. Low payment rates and the politics
of media owners were cited as primary factors threatening
media professionalism in Lebanon. Panelists refused to label
accepting political money a “bribe,” with some calling it
instead “assistance.”

While half of the indicators scored relatively close to the
objective average score, the other half split between keeping
the score down and lifting it. Indicators 2 and 5, journalism
ethics and pay levels for journalists, scored well below the
average. Indicators 6 and 8, news-entertainment balance and
niche reporting, scored significantly above, however.

An-Nahar's Shirine Abdallah suggested that, “80 percent of
journalists are fair and objective, presenting both sides of
the story.” While New TV’s Firas Hatoum agreed that most
journalists sought to present a balanced view, he noted, “In
the end they submit to the editorial policy of their media
stations. It's almost impossible to find reports criticizing the
opposition in the opposition media stations, and vice versa.”
For Ad-Diyyar's Kamal Zeibyan, Lebanon has no truly objective
journalists. “All journalists are being influenced by politics
and sectarianism,” he said. May Elian of the FDCD argued
that newspapers are more balanced than television.

Self-censorship remained a widespread practice, the panel
agreed, citing security concerns arising from the string of

STANDARDS OF QUALITY.
PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:
> Reporting is fair, objective, and well sourced.
> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007



assassinations over the past three years of journalists and
politicians who opposed Syria‘s role in Lebanon. Internal
Lebanese politics also encourages self-censorship. “Three
quarters of journalists censor themselves out of fear,” said
Zeibyan. “There are certain issues they would not even dare
to touch. Because each media station belongs to a political
party, reporters never report on corruption in their own
party.”

Highly charged security issues, such as allegations that

the Sunni-led government coalition was sponsoring the
emergence of radical Sunni militia groups, were cited as an
example of when most journalists would rather keep quiet.

Younger journalists are less susceptible to self-censorship
than older generations who worked through the Civil War,
said Elian, citing the Syrian withdrawal from Lebanon as a
watershed moment for greater media freedom.

In terms of coverage, the panel agreed that all major events
and issues are covered reasonably well and with very few
restrictions, even when related to security affairs. New TV's
Moussa Assi noted wryly that while all media cover all events,
“If they have an interest with a politician, they will cover his
activities more.”

The ratio of news programming to entertainment remained
healthy, with panelists noting that Lebanese channels were
required by law to broadcast locally produced content over
half the time, which meant, overwhelmingly, political talk
shows. Despite laws restricting political shows to three a
week, most television stations broadcast eight or more such
shows per week.

Panelists agreed that Lebanon remained a regional leader
when it came to use of up-to-date technical facilities for
producing and distributing media. The launch in July of OTV,
owned by Christian opposition leader Michel Aoun, has been
much discussed in Lebanon both for its politics and high
production values.

The panel unanimously agreed that low pay for journalists is
a leading contributor to the continuing political corruption
in Lebanon’s media. “Journalism ethics, self-censorship and
objectivity are all linked to the income of the journalist and
the income of the media company,” said Assi. “If the media
and its journalists depend on the support of political money,
they will lose a lot of their objectivity.”

Al-Balad newspaper’s Tripoli correspondent, Abdel Salam
Turkmani, has worked for the paper for four years and gets

a monthly salary of $600, three times Lebanon’s official
minimum wage. “I'm not satisfied,” he said. “I am always
looking for ways to supplement my income and if | can find a
job outside Lebanon | would not hesitate to leave.” Panelists

noted that even at the best newspapers in Lebanon a
reporter with eight years experience may be paid only around
$600. “A decent independent reporter may need to have two
or three incomes to live at a good standard,” said Elian. “But
young journalists are so obsessed with their careers they tend
to be silent about money.”

Panelists were split over what constitutes investigative
journalism in Lebanon and on the risks involved. Panel
member Firas Hatoum focused international attention on
press freedom in Lebanon after he was detained for 45 days
in 2006 for breaking into the flat of a key witness in the Rafik
Hariri murder investigation.

Citing his attempt to collect witness documents in the

course of his investigative reporting, Hatoum said the major
hindrance to such work was the lack of accreditation for
most journalists. “We don’t have any proof we are journalists
because we cannot register with the press syndicate, so the
authorities insisted | was only working for the TV station, but
not as a journalist. Therefore | was not treated as a journalist
when it came to the law.”

For May Elian, it remained questionable whether Lebanon
really has investigative reporters. “l don’t think we even
know what it means,” she said. “On television you see no
investigative reporting. There have been some reports into
issues like Hezbollah’s weapons, or the Palestinian situation,
but they are too superficial to be called investigations.”

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Lebanon Objective Score: 2.88

Many indicators received strong scores in this objective,

with Indicators 2 and 5, citizen access to media and private
broadcasters producing their own news, receiving scores
more than a half-point higher than the average. However,
two indicators scored almost a point lower than the average:
Indicator 3, state media reflect the political spectrum, and
Indicator 6, transparency of media ownership.

Lebanese citizens have almost entirely unrestricted access to
all sources of news, from home and abroad. Even with the
single official restriction on the sale of Israeli newspapers or
broadcast of Israeli television channels into Lebanon, citizens
can access Israeli websites online.

Dozens of newspapers and hundreds of periodicals are
published throughout the country and are financed by and
reflect the views of various local, sectarian and foreign
interest groups. In addition to nine leading Arabic daily
newspapers, there are two Armenian-language dailies and

LEBANON



one each in English and French. Total circulation of all the top
dailies is estimated at a maximum of 150,000, with An-Nahar
and As-Safir leading at around 45,000 copies distributed

daily within Lebanon. Al-Balad and Ad-Diyyar are considered
the next largest papers. However, two panelists argued that
those figures were inflated, saying the total circulation of all
newspapers in Lebanon did not top 40,000.

Newspapers cost between LBP 2,000 ($1.33) for An-Nahar
down to LBP 400 ($0.26) for Al-Balad, which is sold to
subscribers only. Most international newspapers and
news magazines are sold, usually a day or two after their
publication date, and largely available only in Beirut.

There are 33 radio stations throughout the country and
eight television stations: Future TV, Al Manar, NBN, Orange
TV, New TV, LBC, ANB and TeleLiban. The government owns
one television station (TeleLiban), one radio station (Radio
Lebanon) and a national news service. All remaining stations
are owned privately.

Private television stations continue to produce an ever
increasing number of news programs, with panelist Abdel
Salam Turkmani noting that Future TV and NBN have plans to
launch dedicated news channels in the near future.

Major international news agencies such as Reuters, AP and
AFP have bureaus in Lebanon, and their material is widely
circulated.

Panelists agreed that access to international satellite
television was inexpensive at $10 to $20 per month, as was
Internet access at between $20 and $30 for basic service.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g.,
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

Private radio and television are by law compelled to cover

all Lebanese territory and should therefore be accessible

to even remote areas, noted Voice of Lebanon’s Wadih
Haddad. However, in practice, a number of radio stations only
broadcast regionally.

In terms of regional news coverage, though most media
companies have a correspondent in each governorate of

this small country, at least one panelist found the media too
city-centric. “The media in the cities do not talk about the
villages unless there is a security breakdown or something like
a forest fire. In a whole newspaper, news not about Beirut is
probably no more than one page,” said Turkmani.

Panelists criticized the public media, both for its political bias
and lack of audience. “Public radio and TV are practically
non-existent,” said Haddad. “They have almost no audience
because they re-broadcast old programs and their news
coverage is of poor quality and always follows the government.”

Opinions on media ownership transparency were divided,
interestingly. For FDCD's May Elian, there was no officially
required transparency for media ownership, she said, giving
the examples of Al-Balad and Al-Akhbar, both of whose
funding and ownership are unknown to the general public.
Even Abdel Salam Turkmani did not know who owned the
paper he worked for.

But, as noted previously, the owners of the major television
stations and newspapers are well known to the public, as
many of them are the heads of political parties or powerful
business figures. “The country is too small to keep media
ownership hidden,” noted Haddad. “Almost every Lebanese
knows to whom belongs each radio or TV or newspaper.”

The fact that media ownership is so well known was a serious
problem, in the opinion of An-Nahar’s Shirine Abdallah.
“Because there is such transparency there is no judgment

on the part of the audience, who become plain, stupid
followers,” she said.

The media cover a wide range of social issues, including
minority rights, sexuality, women'’s rights, labor issues and
so on. Sensitivities in a country of 17 religious confessions,
however, remain a barrier to reporting on religion.

There is at least one Armenian-language radio station,
while Future TV broadcasts a news hour in Armenian,
English and French. Kurds can freely associate and publish
their own newsletters in Kurdish, but as yet no stations
broadcast in Kurdish.

Yet, as May Elias noted, in this time of political upheaval
“social issues are not top of the agenda.” “We are a
racist people by education,” was Shirine Abdallah’s frank

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007



assessment of Lebanese multiculturalism. “We do write
about how foreigners are treated but we don’t let them
write for themselves.”

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Lebanon Objective Score: 2.27

Most indicators scored within a half-point of the overall
objective average. Scoring slightly better was Indicator 3,
advertising agencies. However, Indicator 7, broadcast and
circulation figures, scored about three-quarters of a point
lower than the average.

Lebanese media struggle to make ends meet through
advertising and sales revenue alone, and while they are
well managed compared to most media across the region,
political money remains the backbone of the business
model. Advertising, once a strong market driver, has
witnessed a downturn since Hariri’s assassination. “The
advertising cake has shrunk unbelievably since the July 2006
war,” said Voice of Lebanon’s Wadih Haddad. “The economic
situation started deteriorating from the assassination of
Hariri and became worse in 2007 with the political divisions.
Many media are experiencing financial difficulties because
of lack of advertising.”

Panelists cited LBC television as the most successful
profit-generating Lebanese media, noting its reliance on
advertising and the sale of its entertainment programs to
networks across the region.

However, LBC's performance is not indicative of every other
media outlet. Ad-Diyyar editor Kamal Zeibyan gave a clear
example of the role advertising and political money plays in
his newspaper’s finances. “We are now facing a money crisis.
In the 1990s the business would generate around $200,000
profit per month. We were paid for by Hariri. Now, with no
advertising market, our profit is down to $75,000 per month,
even with political money still trickling in.”

There was consensus on the fact that the owners of the big
broadcast stations and newspapers put substantial amounts
of their own money into their media business. Charles
Ayoub, owner of Ad-Diyyar, is also facing a financial crisis,
having taken on large loans and been sued on a number of
occasions, leaving his newspaper threatened with closure,
Zeibyan added.

Al-Balad's Abdel Salam Turkmani noted that his newspaper
had formulated a new business model, being sold only
through subscriptions, thereby minimizing the waste of
excess print runs. The company also publishes an advertising

supplement whose profits are channeled directly into
Al-Balad, and conducts regular market research on readers’
opinions. Its relative sustainability without political money
has enhanced Al-Balad's reputation in Lebanon, being seen
generally as more objective.

Beirut was once the heart of the advertising industry in
the Middle East, but has lost much of its talent to Dubai.
Saudi-owned Rotana has pulled out of the Lebanese
market. Nonetheless, the industry remains a strong support
to the media.

However, several panelists noted that most sources of
advertising are held by the Shwayri family, a powerful Christian
clan that could potentially exercise an unhealthy control over
the media. Media observers often link the success of LBC, a
Christian-owned channel, to its ties to the Shwayri family.

An-Nahar's Shirine Abdallah gave the example of an
intellectual magazine, The Prize, begun by assassinated
journalist Samir Kassir. “The advertisers found it too elitist,
so would not advertise with it,” she said. “They do call the
shots.” New TV's Moussa Assi remembers feeling as if he was
“in a fight with a cartel” when he worked at Sult as-Shab, a
Communist radio station. The Shwayri family, according to
Moussa, had attempted to interfere in the editorial direction
of the station and refused to sell advertisements when
rebuffed, bringing the station to the brink of closure.

The question of whether independent media receive
government subsidies raised a wry smile among several
panelists who pointed out that when serving as prime
minister, Rafik Hariri also owned Future TV and that the
current speaker of Parliament and opposition leader, Nabih
Berri, owns NBN. While panelists did not accuse government

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.
BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient,
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

LEBANON 83



figures of directly using state wealth to fund their own media
organizations, none doubted that political money formed the
backbone of private media financing.

The panel agreed that little, if any, objective market research on
public opinion takes place. Advertisers were considered more
likely to conduct market research than media organizations,
which, if they did conduct a survey, would do so only among
audiences already favorably disposed to a given issue. For
example, said Shirine Abdallah, Future TV might conduct
research, but only in Beirut's Tarik al-Jdeide, a predominantly
Sunni area loyal to the Sunni Hariri family that owns Future TV.

There remains no central source for newspaper circulation,
with some newspapers releasing figures, in the opinion of
Abdel Salam Turkmani, “if the statistics are on their side.”
Ad-Diyyar occasionally makes its own estimate of sales by
noting returns from newsagents and kiosks. Total circulation
of all the top dailies is estimated at a maximum of 150,000,
but some media observers argue the figure is inflated,
estimating total circulation as low as 40,000.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Lebanon Objective Score: 2.42

This objective’s indicator scores varied widely by category.
Indicators 1 through 3, which cover supporting organizations
and NGOs, all scored between 1 and 2. The next two
indicators, covering education and training, scored between
2 and 3. The last two indicators, covering printing and media
distribution, scored well above 3.

Both a publishers’ syndicate and a journalists’ syndicate exist in
Lebanon, but panelists criticized the heads of both for being
more interested in preserving their decades-old grip on power
than in looking after the interests of a free media. Panelists
pointed unanimously to one factor preventing journalists
receiving proper support in Lebanon: the current head of

the Press Syndicate, who has been in place for three decades
and effectively limited official media accreditation to the
organization’s own membership. Though there are more than
10,000 journalists in Lebanon, the Press Syndicate currently has
around 1,100 members, with panelists noting the last time a
new member was allowed to join was three years ago.

Broadcast journalist Firas Hatoum echoed the sentiments of
several panelists: “There are some undeclared conditions to
be a member in the Press Syndicate: mainly, loyalty to the
head of the Press Syndicate.”

Al-Balad's Abdel Salam Turkmani said that since the outbreak
of the Civil War in 1975 the two syndicates have done little

but become divided over political and sectarian differences.
In the absence of a functioning support mechanism, leading
daily As-Safir has established its own internal syndicate that
advocates for staff members.

Panelists also noted the continued absence of an organization
to protect the rights of broadcast journalists. Media law
covers only print journalists, not broadcast.

The author has witnessed firsthand the difficulty several
Lebanese journalists continue to encounter trying to

obtain an official press card, the absence of which puts
them in unnecessary danger with both governmental and
non-governmental organizations, particularly when working
on security and conflict stories.

Foreign media, ironically, can obtain accreditation in a
relatively easy process through the Ministry of Information.
There is also an unofficial foreign press syndicate being
established through the social networking site Facebook,
aiming to give members some lobbying power.

While many NGOs in Lebanon, such as the fledgling Media
Association for Democracy Awareness, which aims to offer
journalists legal defense and health insurance, count the
protection of a free media among their advocacy aims, few
panelists saw them making a significant impact. Voice of
Lebanon’s Wadih Haddad said local NGOs would only step

in to defend freedom of expression “when the violation of
human rights was striking and then those NGOs were fought
by the government and even threatened.” FDCD’s May Elian
noted, “Some NGOs work on reviewing legislation governing
the media, but they don’t currently offer legal support to
journalists.” Panelists noted that when Firas Hatoum was
detained while investigating evidence in the Hariri inquiry

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.
SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007



for New TV (see Objective 2), some of the most vocal support
came from foreign NGOs such as Reporters Sans Frontiers.

Lebanon leads the region in journalism education, with a
number of quality theoretical courses taught at universities
supplemented by an expanding program of internships
offered by both broadcast and print media outlets. The
state-run Lebanese University (LU) continues to fill places
on its journalism program, as does the Lebanese-American
University, but several panelists noted the courses remained
more theoretical than practical, due largely to an absence of
equipment. LU has recently acquired some new equipment
and has partnerships with local media to place students in
work experience programs.

An-Nahar's Shirine Abdallah noted the introduction in 2004
of a civic education program into Lebanon’s standard high
school curriculum, which includes a three-month course on
journalism and the media. However, the course is relatively
expensive and has not run training since February.

Practical journalism training appears to be going from
strength to strength. Having begun running in-house training
course in 2004, An-Nahar now runs twice-annual internships
open to journalists from Lebanon and across the region. The
American University of Beirut in 2007 launched a Journalism
Training Program as part of its Regional External Program,
holding a workshop in July on investigative journalism.

New TV's Moussa Assi, himself a graduate of the LU media

course, said his station now receives between 15-20 graduates

every three months for two weeks of training. Voice of
Lebanon is also working on establishing a post-graduate
training scheme.

Foreign organizations offer training to Lebanese journalists,
including the Thompson Foundation, ICFJ, BBC, and OSl,
part of the Soros Foundation, which ran two, week-long
photography and feature writing sessions for students of LU
in February. However, noted Turkmani, there are few such
courses for correspondents in the regions, and expenses for
travel and accommodation in Beirut are rarely paid.

Lebanon’s printing presses remain a commercial success,
drawing business from across the region, and suffer little
government restriction. Distribution networks are efficient,
reaching even the remote corners of the country, and are
little politicized.

List of Panel Participants

Shirine Abdallah, public relations manager, An-Nahar
newspaper, Beirut

Moussa Assi, producer, New TV, Beirut
Kamal Zeibyan, managing editor, Ad-Diyyar newspaper, Beirut

Abdel Salam Turkmani, Tripoli correspondent, Al-Balad
newspaper, Tripoli

May Elian, media consultant, The Forum for Dialogue, Culture
and Development, Beirut

Firas Hatoum, broadcast journalist, Beirut
Did not attend panel discussion, but completed survey:

Wadih Haddad, assistant general manager, Voice of Lebanon
Radio, Beirut

lyad Obeid, director, Mass Communications and Journalism
Department, Lebanese University, Beirut

Moderator

Hugh Macleod, foreign correspondent, The Sunday Times and
The San Francisco Chronicle newspapers, Beirut

LEBANON



