
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development  
of Sustainable 
Independent Media 
in the Middle East
and North Africa



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Mark Whitehouse, Christine Prince

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID and the US State 

Department’s Middle East Partnership Initiative, and the Iraq study was produced with the 

support and funding of UNESCO.”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or 

informational use; and (c) no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by the 

United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative (MEPI), and the United 

States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

#DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the Academy for Educational Development. 

Additional support for the Iraq study was provided by UNESCO.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting 

economic growth, agriculture, and trade; global health; and democracy, conflict prevention, 

and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and the Near 

East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides tangible 

support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can spread, education 

can thrive, economies can grow, and women can be empowered. In four years, this presidential 

initiative has devoted $293 million to more than 350 programs in 15 countries and the 

Palestinian territories to support the aspirations of those working to build a more peaceful 

and prosperous Middle East. Examples of the initiative’s work includes campaign schools, 

independent media training, civic education, entrepreneurship skill building, youth leadership 

development, trade transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal 

reform training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, maintains 

a Communication and Information (CI) sector that is guided by the principles of freedom 

of expression and freedom of the press as basic human rights. Since 2003, the CI sector has 

supported the Iraqi people in their transition to democracy. Among other projects, UNESCO 

facilitated initiatives to develop a national media policy and provided practical guidance for 

journalists and civil society prior to the elections. Training and networking opportunities were 

made available to more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative programs 

to improve the quality of education, strengthen independent media, and foster pluralistic civil 

society development.

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 500 

professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting programs and 

consulting expertise in more than 50 countries.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200766

Jordan

Several changes to laws governing the media were made in 2007, with mixed 

results. Although authorities finally passed an access to information law, it 

contained crippling articles that hamper the right to publish the information. 

Journalists scored victories with the new Press and Publication Law that 

abolished pre-censorship on newspapers and effectively lowered minimum 

capital requirements for newspapers.



67

INTRODUCTION

TThe press landscape in Jordan changed little in 2007. The same ambiguous language dominated the scene 

as journalists found themselves squeezed between restrictive legislation and religious edicts, tribal and 

street taboos. While the authorities maintained their pledges to safeguard the freedom of press, practice 

and legislation proved otherwise.

Since the introduction of the Press and Publication Law in 1953, only two journalists received prison 

sentences. But many journalists fear the “detention” sword wielded by the State Security Court, a tribunal 

formed by the prime minister consisting of two military judges and one civilian judge. Since April 2007, 

when the former Parliament amended the Press and Publication Law by barring the detention of journalists, 

the judiciary has refrained from detaining journalists in press-related cases.

A ray of hope came from King Abdullah II. In his speech from the Throne in early December 2007 he said 

“It is not acceptable to send a journalist to prison for a difference in opinion on a public issue, as long as 

this opinion does not entail abusing the rights of others, their freedoms, honor or dignity.” He has also 

cautioned time and again, “The safety of journalists is a red line.” After columnist Jamil Nimri was attacked 

by three assailants the king stepped in immediately: police rounded up three suspects and one of them was 

charged with the attack. However, another assault on a journalist occurred in early 2007, when a reporter 

from Al-Rai daily newspaper was beaten up by a policeman and an angry citizen while covering a public 

event.

Amman’s court of justice recently sounded a positive note on journalist safety. In acquitting Fahad Rimawi, 

editor-in-chief of the opposition Al-Majd weekly, of slander charges leveled against him by the former 

government, it ruled that “the press has the right to criticize the executive power as part of the democratic 

process.”

Several changes to laws governing the media were made in 2007, with mixed results. Although authorities 

finally passed an access to information law, it contained crippling articles that hamper the right to publish 

the information. Journalists scored victories with the new Press and Publication Law that abolished 

pre-censorship on newspapers and effectively lowered minimum capital requirements for newspapers. The 

law also included an article that preserved the confidentiality of news sources, and fines for penalties were 

reduced. Journalists, however, underscored the necessity of free press legislation as key to expanding an 

international media zone, free from government intervention and attractive to foreign investors.

Jordan

Jo
r

d
a

n
OVERALL
SCORE:
1.86



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200768

2.
10

1.
70

1.
93 2.
00 2.

07

2.
00

2.
56

1.
80

2.
12

1.
80

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

Jordan AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
Print: 7 daily newspapers, 25 weekly, 10 magazines; Radio: 19;  
Television Stations: 1 public and 3 private

>> Newspaper circulation statistics: Top 3 by circulation: 
Al Madina (circulation 200,000), Al Rai (circulation 100,000), 
Amlak (circulation 90,000)

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Quds Press News Agency

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 796,900 (2006 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 6,198,677 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

>> Capital city: Amman

>> Ethnic groups (% of population): Arab 98%, Circassian 1%, 
Armenian 1% (CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Sunni Muslim 92%, Christian 6%, 
other 2% (2001 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Arabic (official), English widely 
understood among upper and middle classes (CIA World Factbook)

>> GNI (2006-Atlas): $14.65 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

>> GNI per capita (2006-PPP): $4,820 
(World Bank Development Indicators, 2007)

>> Literacy rate: 89.9% (male 95.1%, female 94.7%) (2003 est., 
CIA World Factbook)

>> President or top authority: King Abdallah II (since February 7, 1999)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Jordan

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



69

columnist Jamil Nimri and a deputy with a key tribal 

affiliation precipitated an attack on Nimri.

The Audio-Visual Commission, established in 2002 as a 

governmental arm, is the body responsible for issuing 

broadcast licenses. According to its Web site, this body has 

licensed 19 local FM radio stations in different governorates 

across the Kingdom.

But most of those stations, barring two, have an 

all-entertainment format, according to the panelists. 

They complained that it is “easy to obtain a broadcasting 

license, but the problem lies in keeping it.” And according 

to Haitham Shibly, former editor-in-chief and co-founder 

of Watan radio station, competition in the market is not 

fair. Many of the stations, he explained, are exempted 

from license fees and attempt to control the media and 

advertisement markets with reduced prices.

Panelists complained that these stations are in reality 

controlled by influential personalities operating behind the 

stations’ nominal owners. “Two radio stations dominate 

this industry in Jordan, Fann and Amn FM, because they are 

supported by the government and exempted from any other 

fees, while we pay fees upon registration in addition to the 

yearly fees to the tune of JD 50,000 ($70,000),” Shibly argued.

The Jordan Media City was set up in 2001 to encourage 

growth of broadcast and satellite media companies in Jordan. 

It is a private company set up under the free zones law, and 

media owners can negotiate to locate their media there; in 

addition to modern facilities, there are several tax advantages 

to operating there. However, to date this has not particularly 

helped the formation of new media outlets, particularly 

broadcast outlets.

Panelists criticized high licensing fees and taxes as the main 

hindrance to the birth of hard news stations, as opposed to 

the light music and entertainment radio such as Fann FM and 

Rotana. Shibly said: “Fees for licensing entertainment radio 

cost around $21,000, while the audiovisual commission asks for 

an additional 50 percent for licensing news production. This 

led to having such a great number of entertainment radios 

as opposed to only one radio that focuses on news, which is 

Amman-Net radio, funded by international organizations.”

As for licensing of new newspapers, although the law was 

changed to reduce minimum capital requirements to be 

inline with other industries, the current level of JD 70,000 

($100,000) for a daily or weekly still keeps out new entrants. 

But Rasmi Hamzeh, a columnist at Ad-Dustour, believes 

that the high capital requirement is a good thing. “Such a 

minimum capital—especially for weeklies—should make them 

Objective 1: Freedom of Speech

Jordan Objective Score: 1.70

The Jordanian constitution guarantees freedom of speech 

and the press, but in practice those principles are not 

honored by authorities, according to Aktham Tel, an editor at 

Jordan Television and an independent writer. Osama Sherif, 

former editor-in-chief at the semi-independent Ad-Dustour 

daily newspaper, echoed Tel’s remarks: “Implementation of 

the press law is subject to the moods of the Department 

of Press and Publications, especially when it comes to the 

weeklies.” He also noted that “journalists still have difficulties 

in accessing information, and official bodies attempt to 

influence their respective writings.”

Twenty-four statutes regulate the media in Jordan, chief 

among them the Press and Publication Law and the Penal 

Code. March 2007 amendments to the Press and Publications 

Law eliminated imprisonment as a punishment for violations. 

However, the amendments replace imprisonment with 

fines up to $40,000. The king’s declaration late last year 

that “no journalist should be imprisoned” contributed to 

improved immunity for journalists, but they still face the risk 

of detention under the Penal Code. Provisions in the Penal 

Code allow authorities to detain, prosecute, and imprison 

journalists for endangering the state’s internal or external 

security, which includes publishing material that damages 

national unity, harms Jordan’s relations with other states, 

instigates sectarianism or racism, insults religions or lowers 

confidence in the national currency. Revealing information 

classified as a state secret is similarly punishable.

During the discussions, panelists agreed that the Penal Code still 

restricts the freedom of speech, albeit indirectly. They argued 

that the authorities can always use any of Jordan’s 24 media 

laws to detain any journalist. Instead of referring press-related 

cases to civil or military courts, panelists suggested the creation 

of an independent specialized commission.

According to Jawad Al Omari, senior editor at Al-Ghad daily 

newspaper, referring press and publications cases to the state 

security court is one of the shortcomings in the law. But Omari 

also blamed some journalists for failing to properly practice 

the profession. He called on journalists to know where to draw 

the line between the “right of publication and slander.” “We 

should define the limits of freedom of speech and publication 

since we are not allowed to talk about everything, and even 

journalists should know their limits,” he explained.

Tribal influence in this patriarchal society also affects the 

freedom of expression. For example, a recent feud between 

Jordan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200770

Panelists felt that not all journalists or media outlets have 

the same access to public information. A 1970 law on 

state secrets is still in effect in Jordan, which, according to 

panelists, hampers access to information. Further, panelists 

noted, media close to or owned by the government receive 

preferential access to breaking stories and information. To 

try and improve their ability to access information, reporters 

launched a campaign under the title “Faze’tko” (“Support 

Us”), which received the backing of civil society institutions 

across the country. However, the situation has not improved.

Media are not specifically restricted from quoting and using 

foreign news sources in preparing their news reports. Media 

in Jordan have relatively good access to various regional and 

international news sources.

Entry into the journalism profession is unhindered in most 

cases, except that joining the Jordanian Press Association 

(JPA) can be restrictive despite some recent efforts to open up 

membership. Under the Press Association Law, media may not 

hire journalists who are not members of JPA, and people may 

not refer to themselves as journalists unless a JPA member.

Objective 2: Professional Journalism

Jordan Objective Score: 2.00

MSI panelists agreed that reporting in Jordan lacks 

professionalism and is mostly biased, especially when it comes 

to sourcing and accuracy. Low pay, unskilled editors and lack 

of proper training were all named as shortcomings in the 

Jordanian media sector. Panelists mentioned some exceptions: 

they said that Al-Ghad has more comprehensive reporting 

and Al-Arab Al-Yawm a higher level of professionalism.

“Sometimes journalists write reports that highlight the 

opinion of a specific institution or person without taking 

other views into consideration,” commented Hassan Haidar, 

manager of Al-Quds Press Agency in Jordan. “This attitude 

will absolutely affect the professionalism of Jordanian 

media.” In addition, reporters commonly cross the line 

between opinion and news writing.

Unqualified editors are a particular obstacle to quality reporting. 

At almost all newspapers, unprofessional editors publish 

reporters’ pieces without proper editing. The lack of qualified 

editors hampers the development of high-caliber reporters.

Other participants believe that “lack of professionalism 

is related to the lack of specialized training that should 

be offered to newcomers.” Sharif added, “Journalists 

lack training and this is one of the main obstacles that 

editors-in-chief encounter in the daily papers.” Lack 

think twice before they slander or publish rumors against any 

part of the society.”

Panelists categorize attacks on journalists as rare in Jordan, the 

early 2008 incident involving Jamil Nimri notwithstanding. In 

that case the government acted swiftly to investigate the case.

Public media do not receive preferential treatment under the 

law, according to panelists. On the contrary, they noted, the 

budget of Jordan Radio & Television was recently cut in half. 

In practice, editorial independence at media owned by the 

government is compromised.

The Press and Publications Law, according to Omari, still does 

not bar imprisonment of a journalist found guilty of certain 

violations. They include any form of degradation, defamation, 

vilification, or abuse of any religion protected under the 

constitution. (Islam is the state religion, and around four 

percent of the country’s 5.8 million Jordanians are Christians 

with full religious rights.) The second article includes any 

“defamation of prophets, whether in writings, illustrations, 

pictures, symbolism, or any other means.” Any action that 

represents an insult to people’s religious sentiment or beliefs, 

or instigates sectarianism or racism is the third violation, and 

the fourth covers slander or libel against individuals or their 

personal freedoms, as well as spreading false information 

or rumors about them. Needless to say, these articles are 

ambiguous and any magistrate could interpret its contents 

the way he or she wants.

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



71

Unofficial estimates put the average payroll in the print 

media sector at $550 per month, though the figure soars 

by 20 percent at the most profitable newspaper, the 

pro-government Al-Rai. According to Haytham Etoum, former 

editor-in-chief of Al-Watan, the average monthly income at 

state-run radio and television is $400, while it stands at $700 

in the private sector.

Low wages work as a drain on talent, encouraging top 

journalists to seek better opportunities at regional satellite 

channels such as Al Jazeera and Al Arabiyya. At the same 

time, said panelist Omari, “it renders journalists prone to 

corruption.” According to panelist Osama El Sherif, “Most 

professional and top journalists move to work in other 

Arab countries or regional satellite channels in pursuit of 

higher wages.”

Panelists noted that low wages encourage journalists to 

violate the JPA code of ethics. The JPA introduced a code of 

ethics in 2003, prohibiting journalists from accepting presents, 

financial or material donations, or any aid of any kind 

without previous approval of its council. “But that does not 

prevent journalists from receiving gifts from different parties, 

including the authorities,” said Assaf.

All participants agreed that entertainment programs 

eclipse news and information at almost all broadcasters. 

Government-run JTV airs between eight and 10 newscasts 

from 7 a.m. to midnight. Private radio stations have a 

different perspective. “Private radio stations have concerns 

about including more news and information programs 

because they are afraid of losing advertisers who seek 

entertainment,” explained Haitham Shibly.

According to Muhannad Mubaideen, a columnist at Al-Ghad 

daily newspaper, the problem lies in human resources. “We 

don’t have newscasters able to attract viewers and listeners, 

and that’s why the JTV loses most of its viewers,” he said.

Daily newspapers are equipped with state-of-the-art computers 

and offer computer training courses. Although JTV purchases 

the most sophisticated technology, its staff remains technically 

and professionally under-qualified, the panelists said.

Quality niche reporting and programming exists in some 

places. For example, most newspapers include stories on 

cultural, business, economics, and finance. There are a 

number of English language publications in Jordan. However, 

in-depth investigative reporting is uncommon.

of training also affects ethical practices, and panelists 

characterized journalists as understanding and following 

ethics only to a limited extent.

Panelists agreed, however, that private media reports are 

produced more professionally than state-run media because 

they are free from government intervention.

Generally speaking, self-censorship dominates the lives of 

many Jordanian journalists, especially when the topic is 

politics. Panelists like Hassan Haidar agreed that even without 

state pre-censorship, which was abolished in 2005, “many 

journalists still restrict themselves with self-censorship.” 

“Editors and journalists still practice self-censorship because 

they are afraid of losing their jobs or upsetting some 

officials,” Haidar said.

Key events relating to the state and the king are covered by 

all public and private media, according to panelists. But issues 

such as prisoner abuse and human rights remain absent in 

pro-government media outlets. 

“Conferences pertaining to human rights reports are 

not covered by Al-Rai,” said Omar Assaf, senior editor at 

Al-Rai, the widest circulation daily in the Kingdom. “In 

addition, we refrain from covering topics related to strikes 

in some governorates or at prisons.” For example, Jawad Al 

Omari cited the 2007 poisoning of a village near Zarqa, 25 

kilometers northeast of Amman. “When many students were 

poisoned as a result of food given to them at schools, JTV 

covered only the visit of the prime minister to the poisoned 

students, without mentioning the reasons or the party 

responsible for this mistake,” he recalled.

Jordan

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200772

TV outlets.” “Citizens lost faith in local media owned by 

the government. They shifted their interest to regional 

and international outlets,” added Osama Sharif. “In the 

meantime, private sector broadcast, radio, and news web sites 

mushroomed. And they are considered a threat to traditional 

Jordanian media.”

Jawad Al Omari backed this opinion. “The Internet has 

become one of the main news sources for the younger 

generation, as long as they can afford an Internet 

connection,” he said.

Over the past year, private websites and blogs ballooned in 

Amman. Independent news web sites like Ammonnews.net, 

Sarraynews.com, Marayanews, and Rum Online have attracted 

a large number of Jordanians. Many people post comments 

on these sites, which often turn into debate platforms on, 

for example, the parliamentary elections in November 2007. 

These sites are not subject to direct censorship, but site 

editors complain that government officials sometimes ask 

them to remove “sensitive” news.

The reliance on regional news sources, such as satellite, 

and the Internet are a result of the lack of depth in local 

broadcast news. One reason for this is the difficulties in 

licensing, discussed in Objective 1, above. However, the recent 

events surrounding ATV, slated to be Jordan’s first private 

terrestrial and satellite television broadcaster, are also telling.

A day before its first scheduled transmission on August 1, 

2007, the Audio-Visual Commission prevented ATV from going 

live, saying it had failed to officially inform the commission 

of its plan to start transmission at least one week in advance, 

and needed to meet “other technical requirements in order 

to obtain clearance from the Telecommunications Regulatory 

Commission (TRC), prior to transmission, as per the TRC Law.”

“ATV was supposed to provide the AVC with its uplink and 

downlink frequencies, in addition to the contract signed 

with the Jordan Media City,” said Sufian Nabulsi, from AVC. 

Moreover, the RF link established between the station and 

the Jordan Media City had not been licensed per the TRC law.

Former ATV Chairman Mohammad Alayyan, however, had 

announced on July 31 that ATV had completed all necessary 

preparations and had supplied AVC with all the documents it 

requested. According to ATV, it was ready to go on air after 

completing a three-month test transmission period.

Officials have remained tight-lipped, but insiders claim that 

ATV had amassed financial losses in the run-up to its initial 

broadcast due to overspending on furnishing the “six-star” 

headquarters and on administrative mismanagement, 

including offering unprecedentedly high salaries at the 

Objective 3: Plurality of News Sources

Jordan Objective Score: 2.00

Almost all the panelists agreed that Jordanian citizens have 

access to international, regional and local news resources. 

Regional Arab news stations like Al Jazeera and Al Arabiyya, 

Western news outlets, and the Internet guarantee Jordanians 

a plurality of public and private news.

There are six daily Arabic newspapers and one English 

daily newspaper in Jordan. Twenty-one weeklies and two 

bi-weeklies are also published, including an English weekly 

and two political party newspapers: the Islamic Al-Sabil and 

the pro-Syrian Al-Majd.

According to a survey conducted by Ipsos-Stat between 

October and November 2007, 43.7 percent of those sampled 

watch the sole local television station, especially the 8 p.m. 

local news. But panelists questioned the results; in fact, many 

believed that local television has lost its appeal, especially 

given that regional satellite television stations attract the 

majority of Jordanian viewers. “I believe such surveys are 

carried out to please the party that asked for the survey,” said 

Assaf. “And most of the results are not trusted.”

Panelists noted that Jordanians do not trust local media, 

especially the pro-government outlets. “There is a shared 

feeling among journalists that the government manipulates 

the news to its favor,” said Suha Ma’ayeh, a freelance 

journalist. “That’s why Jordanians tend to watch other 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



73

Panelists said that the state media reflect government views, 

and that alternative perspectives are marginalized. There 

are no independent local news agencies, only state-run 

Petra. However, international news agencies operate freely 

in Jordan since they are covering regional and international 

affairs, according to Hassan Haidar, director of Al-Quds Press 

News Agency in Amman.

Media ownership information can be obtained through 

the Ministry of Trade and Industry. However, in general 

consumers are not able to easily judge the objectivity or 

potential bias of news that may be related to ownership. 

Media ownership is not necessarily concentrated in a few 

conglomerates, however, there is significant state control. 

In addition to Jordan Radio and Television, the government 

owns shares in two dailies: 55 percent in Al-Rai and 30 

percent in Ad-Dustour. “The public stakes affect the level of 

freedom in these two dailies,” asserted Osama Sharif, adding 

that Al-Arab Al-Yawm and Al-Ghad deal with sensitive issues 

in a better way because the government owns no shares in 

either of them.

Regarding coverage of a broad spectrum of social issues, 

there has been some progress in recent years. For example, 

taboo issues such as honor killings or domestic violence 

do receive coverage now. However, minority issues remain 

mostly uncovered; panelists did note that there have been no 

applications to start media focused on minority issues and any 

one minority group.

Objective 4: Business Management

Jordan Objective Score: 1.80

Overall media operate as relatively efficient, profit making 

businesses in Jordan, but they still face a number of 

challenges. Panelists pointed out that a 20 percent tax and 

customs fee imposed on newsprint continues to burden the 

industry and squeezing profits. There is also a 16 percent tax 

on advertising sales in addition to the 1 percent paid to the 

Jordan Press Association out of advertising revenues.

Advertising remains the primary source of income for 

newspapers. Between January and September 2007, the 

advertisement industry recorded substantial growth of 

around 30 percent, according to the Jordan chapter of the 

International Advertising Association (IAA). The chapter 

president, Mustapha Tabba, expects expenditures on 

advertising in Jordan to hit JD 200 million ($280 million) in 

2007, four times the figure from 2000.

Newspapers were rated as the number one choice of media 

for advertisers, controlling nearly 77 percent of the total 

expense of money allocated for programming. Overspending 

had made it impossible to sustain running costs after it 

started broadcasting.

Two months later, a previously unknown company, Al Ajayeb 

(Arabic for “miracles”), set up with JD 30,000 operating 

capital, announced it had become the new owner of the ATV 

after buying the all of the shares owned by Alayyan. The new 

company is still looking for local partners, as most foreign 

investors refuse to inject funds into a satellite station without 

the right to control news content, insiders say.

Most ATV employees have been retained, and are getting 

their salaries but often days late. The Al Ajayeb company 

remains a puzzle, with many media officials and insiders 

saying it is a front for the state, which felt embarrassed 

by the fact that Alayyan, once a trusted confidante of 

the government, had spent most of at least $36.5 million 

on unnecessary technical items and salaries to top media 

professionals he handpicked from media operating in the 

Gulf. The situation with ATV remains unresolved.

Accessing media is not an obstacle for most Jordanians. 

Newspapers are distributed across Jordan, including rural 

areas. They are sold at slightly more than $.35 each. Pan-Arab 

papers such as Al-Hayat, Al-Sharq Al-Awsat, and Al-Quds 

Al-Arabi are also sold in Jordan at nearly $.50 per issue. Other 

foreign publications also exist, but their audience is limited to 

English-speaking Jordanians and their prices remain a barrier. 

According to a 2007 report by the Center for Defending the 

Freedom of Journalists, about 80 percent of Jordanians have 

satellite dishes at a per-unit cost of JD 70 ($100).

As Omari noted above, the main obstacles to Internet use are 

high connection fees and taxes. The government levies a 16 

percent tax on Internet service. “High Internet connection 

fees decrease the percentage of people who can access the 

web, especially those living in rural areas,” commented Samir 

Barhoum, editor-in-chief of the English daily The Jordan Times.

A survey conducted by the Department of Statistics in July 

2007 found that only 16 percent of families have Internet 

access at home. To alleviate this shortfall, the government 

has set up 140 “Knowledge Stations” that provide Internet 

access, especially in villages and remote or rural areas. 

Citizens may access nearly any web site in Jordan or around 

the world. Despite Jordan’s liberal attitude toward the 

Internet, however, authorities still do erect firewalls and 

censor sites considered linked to terrorism or extreme 

fundamentalism, and Internet service providers access to the 

Internet is through a state company. For example, the web 

site ArabTimes is blocked. “This web site publishes rumors 

and many false stories; I believe the government has the right 

to block it,” says Omar Assaf of Al-Rai.

Jordan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/200774

do not heed the international ratio of 60 percent news to 40 

percent advertising.

Panelists agreed that the government does not support 

independent media outlets with subsidies. Further, media 

outlets cannot depend on the government for advertising 

because it sometimes pressures its ministries not to advertise 

in media outlets it dislikes. For example, one panelist said that 

“Al-Arab Al-Yawm was deprived of government ads because 

it tends to push the envelope more than other papers.”

Some media hire firms such as Ipsos-Stat to conduct audience 

measurements or market research. Such information is used 

in strategic planning, marketing toolkits, etc. However, this 

is not conducted in a systematic manner, and there are no 

measurements of circulation or audience that all media and 

advertisers can agree upon. Often, as indicated in Objective 3, 

above, results are viewed skeptically by third parties.

Objective 5: Supporting Institutions

Jordan Objective Score: 1.80

Panelists noted that there are no trade associations actively 

supporting the media industry in Jordan.

However, the JPA represents media professionals, including 

journalists, editors, and employees at the state-run news 

agency and newspapers owners. It was established in 1953 

and has 750 members from the private and state media, 

according to JPA vice president Nabil Gheishan. The 1998 

Jordan Press Association Law provides for mandatory 

membership for those who want to practice journalism. 

Journalists who practice journalism without joining the 

JPA are subject to penalties. There are, however, dozens 

of journalists who are not members of the JPA. According 

to Gheishan, the JPA plans to amend its law to allow all 

journalists at international news agencies and private 

broadcasters to join the association. To this end, it has 

amended its bylaws to incorporate newcomers to the 

profession. Chief amongst the proposed amendments is 

to introduce classifications such as full membership and 

supporting membership in the syndicate. The JPA was also 

updating its bylaws to reflect the digital revolution and the 

birth of private television and radio stations.

Panelists believe the JPA does not defend press freedoms 

often, especially if a given issue brings it into conflict with 

the government. Its role is restricted to providing loans, 

discounts, and scholarships. “The only effective action the JPA 

has taken was in August 2007 when it tried to defend two 

journalists at Al-Ghad after they were arbitrarily sacked by 

the editor-in-chief,” said JPA board member Majed Tobeh. 

advertising market. Daily and weekly publications represented 

the lion’s share, with television, outdoor, radio, and monthly 

magazines coming in second with close to a 5.5 percent 

share for each. Web sites also carved out a bigger slice of the 

advertising pie.

During the past few years, radio experienced huge levels of 

growth as an advertising medium, growing from $403,000 in 

2000 to $11.7 million in 2006. The IAA attributed the growth 

to new radio stations entering the market and the fierce 

competition arising between them.

On the flip side, the flourishing advertising industry in Jordan 

still lacks the depth to insulate media from pressure. Osama 

Sharif questioned “the independence of the news.” Sharif 

explained that advertising companies impose their conditions 

on publishers. “This affected the independence of editors and 

their ability to prioritize between news and ads,” he said.

Advertising revenue as a percentage of total revenue in line 

with accepted standards at commercial outlets. Advertising is 

the main source of income for private broadcasters, although 

media outlets like Amman-Net radio are mainly funded by 

international organizations.

The cover price of newspapers does not provide all the 

revenue needed to sustain operations. Other sources of 

income for the print media come from sales, subscriptions 

and printing. Advertisements in Ad-Dustour, one of the 

three main papers, constitute 35 percent of its revenues. The 

main source of revenue in Ad-Dustour comes from leasing 

its printing press to print other papers, weeklies, school 

curricula, and other customers. Jordan has no laws specifying 

the ratio of advertising to other content, and many papers 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



75

without their own printing facilities are printed by one of 

these other presses.

The government does not interfere in the distribution of 

newspapers. The private company Aramex is the country’s 

only distributor of newspapers and magazines. In addition, a 

few papers like Ad-Dustour and Al-Arab Al-Yawm have their 

own in-house distribution systems.

List of Panel Participants

Osama Mahmoud Sharif, editor, Ad Dustour Newsaper, 

Amman

Omar Assaf, editor, Al Rai Newspaper, Amman

Jawad Al Omari, editor, Al Ghad Newspaper, Amman

Samir Barhoum, chief editor, The Jordan Times Newspaper, 

Amman

Haitham Shibly, owner, Watan Radio Station, Amman

Hassan Haidar, director, Quds Press News Agency, Amman 

Muhannad Mubaideen, columnist, Al Ghad Newspaper, 

Amman

Aktham Al Tel, editor, JTV, Amman

Suha Ma’ayeh, freelance reporter, Amman

Rasmi Hamzeh, columnist, Ad Dustour Newspaper, Amman

Moderator

Saad Hattar, correspondent, BBC, Amman

Assistant

Khetam Malkawi, freelance reporter, Amman

Accumulated pressure prodded the editor to rescind his 

decision.

Several NGOs in Jordan work in support of freedom of speech 

and media. They also provide short-term training programs 

for journalists. These include the Higher Council for Media, 

the Center for Defending the Freedom of Journalists, the 

Arab Women Media Center and Amman-Net. They are 

independent of the government and their activities are 

funded in part by international donors and NGOs. The Center 

for Defending the Freedom of Journalists acts as a media 

watchdog; issues an annual report on media freedoms; 

lobbies for media law reform; conducts workshops for 

members of Parliament, legal experts, and journalists, and; 

provides volunteer lawyers to represent journalists.

During the discussions, panelists said that graduates of 

university media programs were not up to the standards of 

the profession, and lacked proper training and qualifications. 

Omar Assaf referred to the two universities with faculties 

of media in Jordan: the public Yarmouk University and the 

private Petra University. “Neither university offers practical 

training for [students]. At best, training programs lack the 

minimum required standards,” he said.

The pro-government paper Al-Rai “has also started to 

provided in-house training to empower its staff,” said Al-Rai’s 

senior editor Assaf, noting that in February 2007 a group of 

graduates completed a refresher course on basic reporting.

The government does not control the printing industry. 

In fact, newspapers view presses that they own as a 

profit-generating asset; four out of six Arabic dailies own 

their own printing press. There is also one commercial 

printing press in the country. The weeklies and other papers 

Jordan

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.


