
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development  
of Sustainable 
Independent Media 
in the Middle East
and North Africa



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Mark Whitehouse, Christine Prince

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID and the US State 

Department’s Middle East Partnership Initiative, and the Iraq study was produced with the 

support and funding of UNESCO.”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or 

informational use; and (c) no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by the 

United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative (MEPI), and the United 

States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

#DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the Academy for Educational Development. 

Additional support for the Iraq study was provided by UNESCO.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting 

economic growth, agriculture, and trade; global health; and democracy, conflict prevention, 

and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and the Near 

East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides tangible 

support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can spread, education 

can thrive, economies can grow, and women can be empowered. In four years, this presidential 

initiative has devoted $293 million to more than 350 programs in 15 countries and the 

Palestinian territories to support the aspirations of those working to build a more peaceful 

and prosperous Middle East. Examples of the initiative’s work includes campaign schools, 

independent media training, civic education, entrepreneurship skill building, youth leadership 

development, trade transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal 

reform training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, maintains 

a Communication and Information (CI) sector that is guided by the principles of freedom 

of expression and freedom of the press as basic human rights. Since 2003, the CI sector has 

supported the Iraqi people in their transition to democracy. Among other projects, UNESCO 

facilitated initiatives to develop a national media policy and provided practical guidance for 

journalists and civil society prior to the elections. Training and networking opportunities were 

made available to more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative programs 

to improve the quality of education, strengthen independent media, and foster pluralistic civil 

society development.

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 500 

professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting programs and 

consulting expertise in more than 50 countries.



MEDIA SuSTAINABIlITY INDEX 2006/2007126

In many ways, moderate and reformist Iranians’ fears of a conservative 

clampdown on civil society and press freedom following President Mahmoud 

Ahmadinejad’s election in June 2005 have materialized. But even some 

moderates point out that US-driven sanctions and threats of military 

action against Iran have helped solidify the current government, serving as 

justification for its encroachments on Iranians’ freedoms.

IrAN



127

INTRODUCTION

I
OVERALL
SCORE:
1.56

IrAN

Ir
A

N

In Iran, the battlegrounds for media plurality are the pages of the press and the Internet. By law, only 

Iranian print media have the right of independence, while all broadcasting—television and radio—is 

state-owned and operated. Internet journalism, so far, is independent by default, although the government 

is increasingly trying to regulate it as well. hence, for the past years, newspapers have not only reflected 

the degree of freedom accorded to the press but also, by extension, provided a measure of the powers of 

the various arms of government, a scale that increasingly leaves the future of Iran’s independent media 

hanging in the balance.

In many ways, moderate and reformist Iranians’ fears of a conservative clampdown on civil society and press 

freedom following President Mahmoud Ahmadinejad’s election in June 2005 have materialized. But even 

some moderates point out that uS-driven sanctions and threats of military action against Iran have helped 

solidify the current government, serving as justification for its encroachments on Iranians’ freedoms.

Although the press already had suffered heavy blows during the reformist President Mohammad Khatami’s 

tenure, there were still government bodies, such as the presidency, parliament (Majles), and the Press 

Supervisory Board, that allowed the press to develop, though at a slow pace. At that time, the press could 

count on the elected bodies for support, struggling against the judiciary and Tehran prosecutor Said 

Mortazavi—both backed by the Supreme leader—for survival. With conservatives taking over the Majles (in 

2004), the presidency, and nearly all other government posts, Iran’s previously budding media outlets now 

seem largely orphaned, bereft of moral and material support.

The year 2006 saw the closure of more than 40 newspapers, the filtering of hundreds of Internet sites, the 

arrests of dozens of journalists and civil-society activists, many of whom keep blogs, as well as much greater 

pressures exerted on Iran’s ethnic minority publications. leading into 2007, Iran’s two most prominent 

reformist newspapers, Shargh and Ham-Mihan, were shut down, and one of Iran’s main independent news 

agencies, the Iran labor News Agency (IlNA), was suspended. Even the conservative newspaper Siasat-e 

Rooz and the popular conservative news website Baztab were banned for diverging from the views of the 

ruling powers. In early 2008, the government closed Zanan, Iran’s leading women’s magazine, which had 

been published for 16 years.

The MSI panel’s overall score for Iran was 1.56, with most progress made toward objective 5, supporting 

institutions, which was ranked at 2.05, almost unchanged from 2.04 reported by the last MSI. The panelists 

found the greatest weakness in the areas represented by objective 1, freedom of speech, which they was 

ranked at 1.05, down from 1.20 during the previous period. The other objectives were largely unchanged 

and fell fairly close to the overall score.



MEDIA SuSTAINABIlITY INDEX 2006/2007128

1.
54

1.
54

1.
20 1.

33

1.
75

2.
04

1.
05

1.
35

1.
80

2.
05

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

GENErAl

> Population: 65,397,521 (July 2007 est., 2007 est.)

> Capital city: Tehran

> Ethnic groups (% of population): Persian 51%, Azeri 24%, Gilaki and 
Mazandarani 8%, Kurd 7%, Arab 3%, lur 2%, Baloch 2%, Turkmen 2%, 
other 1% (CIA World Factbook) 

> Religions (% of population): Muslim 98% (Shi’a 89%, Sunni 9%), other 
(includes Zoroastrian, Jewish, Christian, and Baha’i) 2% (CIA World 
Factbook)

> Languages (% of population): Persian and Persian dialects 58%, Turkic 
and Turkic dialects 26%, Kurdish 9%, luri 2%, Balochi 1%, Arabic 1%, 
Turkish 1%, other 2% (CIA World factbook)

> GNI (2006-Atlas): $207.6 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

> GNI per capita (2006-PPP): $8,490 (World Bank Development Indicators, 
2007)

> Literacy rate: 77% (male 83.5%, female 70.4%) (2002 est., CIA World 
Factbook)

> President or top authority: Supreme leader Ali hoseini-Khamenei (since 
June 4, 1989)

> Next scheduled elections: Parliamentary elections 2008

MEDIA-SPECIfIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 2,857 
publications; of those more than 500 are believed to be daily outlets, 
with the remaining publications constituting specialist periodicals; 
9 national radio stations, and more than 100 local stations, all 
state-owned; 5 national TV stations in Persian, 1 station in Arabic,  
1 news network in English 

> Newspaper circulation statistics: largest paper in terms of circulation 
is the governmental Hamshahri, followed by the governmental Iran 
and Jame-Jam; published circulation numbers are not available, though 
it has been estimated that daily circulation of newspapers lies around 
three million  

> Broadcast ratings: Payam Radio is generally believed to be the most 
popular radio station, followed by Javan Radio (Youth radio); overall 
broadcast ratings are not available

> News agencies: IrNA, ISNA, IrIBNEWS, ITNA, ISCA, IPNA, IANA, SNN, 
Advar, Aftab, fars, Mehr, raja, rasa, Alborz, Press TV News, and most 
major foreign news agencies

> Annual advertising revenue in media sector: N/A

> Internet usage: 18 million (2006 est., CIA World Factbook); 7-8 million 
(Iran IT industry)

IrAN AT A GlANCE

MEDIA SuSTAINABIlITY INDEX: IRAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



129IrAN

Due to the repressive environment in Iran, IREX did not 

conduct a panel for Iran. This chapter represents research 

conducted on the situation and discussions with various 

professionals knowledgeable about the situation in Iran. The 

names of those contacted will not be published to protect 

their personal security. This chapter therefore provides a 

summary of the state of media in Iran.

OBJECTIVE 1: FREEDOm OF SPEECH

Iran Objective Score: 1.05

Iran’s constitution is based on Islamic as well as republican 

principles. It was adopted following the highly ideological 

revolution of 1979, which at the outset sought to correct 

the wrongs of the Shah’s regime and create an ideal Islamic 

society based on justice. The document guarantees press 

freedom in Article 24: “Publications and the press have 

freedom of expression except when it is detrimental to the 

fundamental principles of Islam or the rights of the public.” 

It does not provide more generally for the right to freedom 

of expression, and panelists have noted that the conditional 

phrase in the article is often used to limit the media. In 

its Article 168 regarding political and press offenses, the 

constitution commands: “Political and press offenses will 

be tried openly and in the presence of a jury, in courts of 

justice.” here, too, it is stipulated, “The manner of the 

selection of the jury, its powers, and the definition of political 

offenses, will be determined by law in accordance with 

Islamic criteria.”

But more so than the actual constitution, it is the Iranian 

Press law, ratified in 1986, that sets the legal framework for 

media activity in Iran. In it the press are obligated by law to 

work “while duly observing the Islamic teachings and the best 

interest of the community.” Journalists say they are often 

tried on charges of violating Article VI of the Press law, which 

holds among other clauses that “to act against the security, 

dignity, and interests of the Islamic republic of Iran within or 

outside the country” and “insulting Islam and its sanctities, 

or, offending the leader of the revolution and recognized 

religious authorities (senior Islamic jurisprudents)” are illegal. 

While the Press law was already viewed as giving 

conservatives the necessary legal grounds to charge reporters 

with violations based on arbitrary or interpreted grounds, a 

set of amendments to the Press law in the year 2000 were 

seen as a serious blow to journalists’ rights. one panelist 

described those amendments as the outgoing conservative 

Majles’ revenge against the victory of reformists in the 

parliamentary elections that year, which was emblematic 

of reformist victories in national and local elections across 

the board in the years 1997 to 2001. The 1986 version 

already stipulated the creation of a Press Supervisory Board, 

consisting of five members who were given the powers to 

issue licenses, “examine violations of the press,” and arrange 

for legal prosecution by court if deemed necessary. The 

Press law specified that those five members should consist 

of a judiciary chief representative, the minister of culture 

and Islamic guidance, a member of parliament chosen by 

parliament, a university professor chosen by the minister 

of education, and a managing director chosen by Iran’s 

press managing directors. The 2000 amendment added two 

more members to this board, in effect guaranteeing that its 

composition would be tipped in favor of a conservative one. 

The two new members must be a seminary professor from the 

religious city of qom and a member of the Supreme Council 

of the Cultural revolution, a body responsible for promoting 

the role of Islam in the cultural field. 

other additions to the Press law further tightened controls 

on the press. Among them was a clause stipulating that 

any publisher or editor applying for clearance from the 

Press Supervisory Board also had to seek clearance from 

the Ministry of Intelligence, the Ministry of Justice, and the 

police. furthermore, the new version mandated that not only 

the editor-in-chief but also the writer were responsible for 

articles. however, the acting authorities only interpret the 

editor-in-chief to be—in theory at least—benefiting from the 

law’s provision for jury trials, whereas the writer is held to be 

responsible for his own act of writing and can be punished 

according to the Islamic penal code (Article 697), essentially 

lEGAl AND SoCIAl NorMS ProTECT AND ProMoTE  
frEE SPEECh AND ACCESS To PuBlIC INforMATIoN.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SuSTAINABIlITY INDEX 2006/2007130

like a criminal. other unfavorable amendments were that 

journalists were legally obliged to reveal their sources and 

couldn’t criticize the constitution. But the biggest blow to 

journalists came in the form and powers of the Supervisory 

Board. Not only were its members now guaranteed to be 

overwhelmingly conservative, but also they had the power to 

stop a publication before its case had even been heard by a 

court. Although editors are to be tried in a jury trial, the jury 

is selected by members of the Press Supervisory Board, which 

means that prosecutor and jury are like-minded—if not, in 

effect, the same.

The judiciary already had raised pressures significantly on 

independent media during reformist President Khatami’s 

tenure. In fact, what was termed a “press spring” lasted 

not much longer than an actual season, spanning 1999 to 

2000. Soon after the outgoing conservative Majles voted 

in restrictive amendments to the Press law, close to 100 

publications, among them more than a dozen prominent 

reformist newspapers, were shut down. one panelist said that 

some 300 journalists at the time lost their jobs. one of the 

panelists described this period in April 2000 as a “national 

day of mourning for the independent Iranian press.” The 

incoming majority reformist sixth Majles then declared 

that reversing those measures would be at the top of its 

priorities. It approved an emergency bill three weeks into its 

term but was forced to withdraw its bill when then–Majles 

speaker Mahdi Karroubi received a handwritten letter from 

the Supreme leader Ayatollah Ali Khamenei effectively 

prohibiting a reversal of the 2000 amendments. 

from a legal perspective, press freedoms were considerably 

diminished during reformist Mohammad Khatami’s presidency. 

But panelists noted that with the election of conservative 

President Mahmoud Ahmadinejad in 2005, the press were 

restricted from all fronts. “Khatami and his circles believed 

in freedom of expression and sponsoring free media so 

they never hindered the publication of any paper,” said one 

panelist. “It was the conservative judiciary that was closing 

down papers.” Now, all panelists said, the situation is entirely 

different. “It is not just the country’s laws and the judiciary 

apparatus that limit press freedom: the government itself is 

independent media’s biggest enemy,” noted one participant. 

Even with the 2000 amendments, the scale in the Supervisory 

Press Board had been tipped four to three in favor of 

reformists. The culture minister, the MP, the university 

professor chosen by the culture minister, and the managing 

director elected by his colleagues were all reformists in support 

of independent media. Now all of those, including even the 

managing director, are conservatives. “The conservatives 

occupy even that post in the Board, even though their election 

is seen as illegitimate by many in the independent press,” 

said one panelist. The panelist explained, “It is only because 

of the crackdown on reformist papers and the flourishing of 

pro-government ones that they were able to get more votes 

than the reformist candidate and that, only by a few votes.” 

The conservative managing director elected to the board is 

hossein Entezami, spokesman of the Supreme Council for 

National Security as well as the managing director of the 

governmental newspaper Hamshahri and previously managing 

director of another government newspaper, Jaam-e-Jam. 

All panelists agreed that the current atmosphere made 

existence close to impossible for reformist publications. In 

2006, the Tehran prosecutor, seen as a major foe of press 

plurality, appointed as his deputy hassan haddad, a judge 

with a track record of banning reformist publications. “At 

least during Khatami’s time we were comforted by the fact 

that the president and elected powers weren’t against us; 

it was the appointed conservative powers that would give 

us a hard time, but then Khatami would come out and say 

something in our defense and give us some hope,” one panel 

member said. “And even when publications were shut down, 

there was hope that the Supervisory Board would give out 

new permits. Now they ban papers, and they won’t give out 

new permits, either.” 

By law, the Board is supposed to order the closure of a 

publication based only on the recommendation of the 

Ministry of Culture following proof of violations of the 

Press law. But one panelist said the Board is supposed to 

forward the proof on to the Judiciary within a week’s time. 

“The second time they closed down Shargh,” the panelist 

continued, “it took them close to three months to forward 

the file to the judiciary. They said they didn’t have the 

documents and the evidence ready yet. first they close the 

publications, and then they go looking for evidence.” 

Shargh, considered Iran’s highest-quality independent 

reformist newspaper, was first shut down in the lead-up to 

the 2004 parliamentary elections when it, along with another 

reformist newspaper, Yas-e No, published an angry letter by 

the reformists to the Supreme leader in which they decried 

the disqualification of reformists to the elections of the 7th 

Majles. It was allowed to resume but was shut down again 

in September 2006, based on various charges, including the 

publication of a cartoon that showed a haloed donkey on 

a chessboard facing a horse. Many interpreted the donkey 

to represent Ahmadinejad because he had spoken of a halo 

representing him at his speech at the united Nations General 

Assembly in September 2006. The judiciary allowed Shargh to 

resume again in May 2007, but the Board ordered its closure 

again only three months later, citing an interview with the 

Iranian expatriate poet in Canada, Shadi Ghahreman. The 

press watchdog accused Shargh of providing a forum for an 



131IrAN

“immoral and counterrevolutionary” person who promotes 

homosexuality. Shargh’s lawyer charged that the choice of 

an interviewee cannot serve a legal basis for closure and 

called the act unlawful. one participant believed the Board 

was looking for an excuse and that it was only a matter of 

time until Shargh would be shut down. Another panelist 

noted that the day after Shargh’s closure, the independent 

conservative fars News Agency published a series of articles 

about her, her biography and activities, which in the eyes 

of the participant provided more grounds for accusations of 

“propagation of obscenity” according to Clause 2 of Article 

6 in the Press law, based on which Shargh was closed. “of 

course, fars News Agency didn’t even have to fear any 

repercussions,” the participant added. 

The closure of another reformist newspaper, Ham-Mihan, 

even more starkly represented the arbitrary way in which 

publications can be ordered shut. Ham-Mihan had been 

banned in 2000 following the publication of an article 

that called for better ties with the united States. Seven 

years later, the judiciary decided that the closure was not 

permanent and allowed Ham-Mihan to resume publication. 

After less than two months of publication and 42 issues, the 

paper was banned without any clear legal accusations. one 

participant, familiar with Ham-Mihan said the order came 

directly from Tehran Prosecutor Mortazavi, bypassing any 

legal rules and regulations. “It’s gotten to a point that they 

close us down without even needing to give a reason,” the 

same participant added.

reporters Without Borders reported that in 2006 alone, 

38 reporters were arrested and at least a dozen media 

outlets were shut down. other prominent media that have 

been banned in the span of 2006 and into 2007 have been 

the independent IlNA, the Siasat-e Rooz daily, and the 

conservative Baztab website. Several other papers, including 

the influential daily Mosharekat, which had been suspended, 

received judicial verdicts of permanent closure. The 

government also tightened its grip on civil-society activists, 

labor union activists, teachers, and women, many of whom 

are either journalists for paper publications or run their own 

weblogs and Internet sites. 

In November 2006, the government cabinet issued a new 

ruling according to which all websites dealing with Iran have 

to register with the Ministry of Culture. one panelist said 

the purpose of this rule was to provide the government with 

yet another illegitimate cloak of legitimacy in shutting down 

websites, since it could not really regulate the registration of 

all sites about Iran. The new decree also created an “Internet 

Surveillance Body” under the control of the Ministry of 

Culture, which oversees websites and recommends censorship 

and closures. Many consider the closure of Baztab, one of the 

most-read news sites, which is allied to a rival conservative 

faction, to be the first victim of the new Internet regulations. 

other victims of increased repression in Iran are reporters 

for ethnic-minority publications. Several Kurdish and Azeri 

publications have been shut down and their reporters 

arrested and held without trial in 2006 and 2007. But it is 

not only ethnic-minority journalists accused of “spreading 

separatist ideas” who are under greater pressure. Iran’s 

mainstream Persian publications are under equal pressure to 

refrain from the publications of any material that could insult 

Iran’s ethnic minorities. The governmental Iran newspaper 

was shut down in May 2006 after publishing a cartoon with 

a cockroach that spoke Azari, which led to protests and 

demonstrations in Tabriz and other Azari towns. In february 

2007, the conservative daily Siasat-e Rooz was suspended 

by the Supervisory Board for publishing an article that was 

deemed offensive to Iran’s Sunni minority. 

under threat from the uS government and fearing separatist 

movements and other sources of instability, the Iranian 

government has tried increasingly to control media content. 

Participants said the government has issued an increasing 

number of circulars in recent months banning the publication 

of certain subjects and instructing them on how to cover 

others (effectively banning particular angles or perspectives 

on certain subjects), including the nuclear issue, labor union 

and teachers’ protests, and gas rationing.

The volume of these circulars and the pressures from the 

government, the judiciary, and the Press Supervisory Board 

reached such an extent that in September 2007, Iran’s 

Association of Iranian Journalists issued a statement urging all 

those organs and officials responsible for neglecting Articles 

4 and 5 of the Press law (which prohibit government from 

meddling in or censoring media content, unless they violate 

Article 6 clauses, and give media the right to inform the 

public) to stop their unlawful acts. This statement implies that 

censorship no longer follows the law but is political, at worst, 

or random, at best. The statement also urges editors not to 

cave in to such illegal pressures too readily. 

however, participants also stressed that although the Press 

law gave them certain rights, such as the ones mentioned 

above, Article 6 of this law was abused to limit media 

freedom. Among the most cited clauses used by government 

to charge publications in court are 1, 2, 4, and 7, which 

condemn atheistic and anti-Islamic content, immoral or 

obscene material, any content that may cause conflict 

between Iran’s ethnic populations, and insult to Islam and the 

Supreme leader and other Islamic sources, respectively. Also 

cited are articles in Iran’s public penal code against acts that 

threaten the interests and security of the Islamic republic. 



MEDIA SuSTAINABIlITY INDEX 2006/2007132

There is little public outcry about violations of journalists’ 

rights. four years after an Iranian-Canadian photojournalist 

was killed at the hands of Iranian authorities following 

arrest for taking pictures outside of Iran’s notorious Evin 

prison, her case still remains unresolved. After prison officials 

acknowledged that she was beaten during interrogation, 

prosecutors named an intelligence official as the person 

responsible for her death. he was later acquitted by a court. 

lawyers are still trying to pursue the case through the 

appeals court. 

All panelists totally condemned the killing and decried it as 

absolutely deplorable but said that part of the repression on 

media was being justified as due to increased foreign threats 

against Iran’s national security. one panelist said she felt 

like she had been intimidated to such a degree that she was 

dutifully acting out the role of a censor on herself. “Before 

writing any piece,” she said, “I have to consider what all the 

likely censors—you know, the Press Supervisory Board, the 

judiciary, or the Tehran public prosecutor—may object to. In 

the process, I have become my own strongest censor.”

These developments, especially the closures of Shargh, 

Ham-Mihan, and IlNA, have led to the unemployment of 

hundreds of journalists as well as to an exodus of young 

Iranian reporters from the country. however, despite this 

bleak picture, most MSI participants believed that Iranian 

journalism’s struggle would eventually leave it stronger, 

more mature, and more professional. one panelist 

disagreed, saying she and her colleagues had lost all hope. 

Participants expressed frustration at the linkage between 

the future of Iranian journalism and uS foreign policy: 

the greater the threats of a military strike, the greater the 

repression at home. Still, most agreed that through the 

years, the sustainability of independent journalism had 

increased, with better professional development possibilities 

and business acumen.

Although access of information is not a right established in 

the constitution or the Press law, most panelists felt that 

the more important issue was their right to actually publish 

what they believe to be information that is in the interest 

of the public. “If you are prohibited from publishing certain 

information, or if you know your paper will be closed because 

of the publication of that information, what good is a legal 

right to access of information?” asked one panelist. Another 

panelist added that there was a general recognition that 

elected government officials had to be responsive to the 

public, though this did not apply to appointed officials, who 

make some of the most important decisions affecting the lives 

of Iranians. 

Publications and Internet sites are the only independent 

media in Iran. radio and television are state-owned, as 

they were before the 1979 revolution. There is no tradition 

of independent broadcast media in Iran. The constitution 

stipulates that the head of the Islamic republic of Iran 

Broadcasting (IrIB), which has seven television stations and 

dozens of radio stations, must be appointed by the Supreme 

leader. After the 2005 presidential elections, Mehdi Karroubi, 

former parliament speaker and contender to the presidency, 

started an initiative to launch Iran’s first independent 

television station to be produced from inside Iran but 

broadcast per satellite from the united Arab Emirates. There 

are no laws directly prohibiting independent broadcast 

media, but when the station was ready to launch its first 

batch of programs, its tapes were confiscated by Islamic 

republic officials upon arrival in Dubai and the station never 

managed to take off.

Among the news agencies and print publications, there 

are some that are government-owned and controlled but 

there are also dozens that are independent. The Press law 

sets forth guidelines for publishers that are rather liberal, 

requiring the person to be Iranian, at least 25 years of age, 

have a bachelor’s degree, and be without a criminal record. 

however, as panelists pointed out, the Press Supervisory 

Board rarely issues permits to persons known to have 

reformist political leanings. As a general rule, especially 

since the ascendancy to power of the current conservative 

government, government media are much better funded 

and supported. Journalists working for those outlets have 

much better access to information than those working for 

private outlets. 

libel is punished under Iran’s Press law, though the writer of 

the piece can be punished under Iran’s penal code as opposed 

to the Press law, which guarantees—in theory—a jury trial. 

But past panelists with experience of libel suits have criticized 

that even the plaintiff’s failure to prove a charge or claim 

may have no effect on the verdict. Essentially, journalists feel 

they are at the mercy of the sitting judge. 

Government filters both the Internet as well as satellite 

television stations. reporters Without Borders estimates that 

Iran filters some 10 million Internet sites that it considers 

“immoral and against the national security interests of 

the country.” one panelist who is well-informed about 

the management of Iran’s Internet Service Providers (ISPs) 

believed that 95 percent of the sites that are blocked by 

government are pornographic sites and that only a minority 

are actually political sites. The panelist also believed that 

some 30 percent of the sites were a casualty of mistaken 

filtering. In November 2006, the government adopted a 

policy that allows it even greater censorship of Internet 

content. That regulation was followed by a bill in the Majles 

that aims to control the Internet like all other conventional 



133IrAN

media. Panelists said filtering had increased in 2006 and 2007 

considerably, not even sparing the sites of rival conservative 

factions, such as the Baztab news website.

The panelist familiar with ISPs estimated Iran to have about 7 

million Internet users today. for the first time this past year, 

their access to sites such as Google and flickr was blocked, 

but only for a few days. “The public outcry following the 

closure of Google was simply too much,” the panelist said, 

adding, “but it’s also possible that they banned Google by 

mistake.” Although many sites are filtered, the government 

doesn’t block foreign sites as a rule. People inside Iran 

have access to foreign news sites, such as the BBC and the 

Guardian unlimited, two of the most popular news websites 

in the western world.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISm

Iran Objective Score: 1.35

Media are highly political in Iran, and hence, for some 

panelists, the question of “objectivity” is a troubling one. one 

panelist noted that the media have always been political in 

Iran, leaving little room for the development of objective and 

independent thinking among journalists. In governmental 

news outlets, journalists are trained and conditioned to 

represent the government perspective. The vast majority 

understand that not toeing the government line could cost 

them their jobs. In the independent media, on the other 

hand, journalists find themselves usually captive to the 

viewpoint of the publication at hand, whether conservative 

or liberal. Panelists described this as similar to the political 

differences that one finds at the Guardian, for example, 

versus the Daily Telegraph, to take an example from England, 

or ABC News versus fox News, to take an example from the 

uS television market. That is to say, a journalist who has 

liberal leanings may be less inclined to take up employment 

with the fox News Network. The same is the case in Iran, with 

the important difference that the majority of government 

media support a conservative viewpoint; hence, employment 

options for journalists of differing views to those of the 

government are limited. 

Most panelists agreed that there are only a few newspapers 

still on the market that air somewhat critical stances toward 

the government. The only moderate papers with higher 

circulation numbers are Etemad-e Melli, Etemad, and 

Sarmayeh. Among these three, Etemad-e Melli is affiliated 

with the party of former Majles speaker and presidential 

candidate Mehdi Karroubi and takes its name from the 

party. Sarmayeh, meaning “capital,” has an economic news 

focus. of the three, only Etemaad is a political paper without 

affiliation to a political party. This has made it difficult 

for young reporters, as one panelist pointed out, to find 

employment with independent papers. Several reformist as 

well as conservative professional news websites do offer an 

alternative to papers. 

Although newspapers usually have a political affiliation or 

clear leaning, panelists agreed that reporters had become 

better at seeking to represent both or various sides on 

an issue. one participant argued that due to government 

pressure as well as libel suits filed from all sides, reporters 

had become much more careful and hence comprehensive in 

their reporting. All but one participant agreed. The dissenting 

voice argued that journalists in Iran were too busy censoring 

themselves and had little time or motivation to try to do 

better journalism. 

The ethical standards of fairness, objectivity, accuracy, 

and refusing to offer or accept payment for information 

are learned during education or on the job. however, 

panelists agreed that there is still a need to reinforce 

these standards among journalists. one panelist thought 

it worth mentioning that some journalists working for 

lower-quality or highly biased publications may not even 

be fully aware of those journalistic standards because many 

among Iran’s journalists haven’t actually studied journalism. 

The same panelist said journalists often felt compelled to 

slightly distort or write in favor of a certain viewpoint in 

order to maintain relations with their sources within the 

government. In general, the panelists added, journalists 

at independent media are more committed to ethical 

standards than their colleagues at government media 

because they operate in settings driven to a greater extent 

by a commitment to journalism. 

JourNAlISM MEETS ProfESSIoNAl  
STANDArDS of quAlITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SuSTAINABIlITY INDEX 2006/2007134

There have been initiatives from members within the Ministry 

of Culture to produce two documents to strengthen ethical 

standards and labor conventions in the field of journalism. 

A research group headed by Dr. Kazem Mo’tamedinejad 

produced a document titled “Convention on the Ethical 

Principles of Professional Journalism,” which sets out 

standardized ethical guidelines for journalists. Although it 

was difficult to obtain precise information about the standing 

of this document, it appears that for now it is unpublished. 

Some panelists said government restrictions make it 

sometimes impossible to work ethically. for example, circulars 

handed down from the government often force editors to ask 

their reporters not to cover certain issues or to omit certain 

aspects of the story and highlight others. one panelist said 

this kind of government pressure led to readers’ mistrusting 

newspapers: they would learn from the Internet or the 

foreign media that a certain event has taken place but find 

no mention of it when they checked domestic papers. “This 

seriously harms our credibility,” the panelist added. 

The panelists argued that due to the low salaries among 

Iranian journalists and the high level of inflation, some may 

be prone to accepting gifts. They said this happens almost 

exclusively among economic reporters, where gifts may be 

offered for presentations of certain information that serves 

the business interests of the subject. Panelists said they 

were not aware of widespread financial corruption among 

journalists in general, adding that lack of job security rather 

than modest salaries is the more daunting problem for 

journalists. This discourages young people from entering the 

field. “The media are hostage to politics in Iran,” said one 

panelist, “which means that anyone with any inclination to 

join the field thinks about all the ensuing implications before 

taking that step.” As a result, one panelist said, employers 

have raised the salaries somewhat. A panelist who is a senior 

newspaper editor claimed to receive a salary comparable, in 

real terms, to that of colleagues who worked for the BBC’s 

Persian Service in london. “But still no matter how many 

connections your publication has, it may be shut down,” the 

panelist said. “That became clear to us all when they banned 

Salam newspaper in 1999, despite the high-level revolutionary 

credentials of its editor, Mohammad Mousavi-Khoeiniha.” 

There is not a stark pay difference between independent 

versus government media, but those working for television 

generally make considerably more than those in radio or print. 

Entrance into the field of journalism is less difficult than 

entering other fields, such as medicine or politics. But 

whereas entry into independent media is open, jobs at 

governmental outlets are strictly controlled by government 

and entry is often aided by relations. Applicants to state 

television and radio often undergo religious tests and pass 

background checks. This does not apply to subcontractors 

who work as freelancers for the state broadcaster IrIB. 

lack of job security has led a sizeable number of Iran’s 

younger and more mobile journalists to leave the country. 

one panelist said that most journalists these days were 

studying other subjects, chief among them English, so that 

they could have the option of starting other careers or 

emigrating. Another panelist said the closure of Shargh 

and Ham-Mihan left some 200 journalists unemployed. The 

panelist expressed regret that this led bright young people to 

emigrate and that many then joined the voices raised against 

the Islamic republic. 

A new development among the media, some panelists found, 

was an increased reliance on entertainment and “softer” 

pieces to fill the void left by the censorship of more serious 

stories. Although state television isn’t subjected to the same 

degree of censorship by virtue of being itself the mouthpiece 

of the government, there was also a trend there toward 

filling airtime with entertainment programming, particularly 

television serials. Generally though, people felt that they 

were able to get the information they needed, if not from 

state television and other government media, then from the 

Internet and satellite television channels. 

one panelist with experience inside Iran’s state television 

network said there was up-to-date equipment but not 

enough skilled employees to take full advantage of the 

technology. At independent newspapers, however, lack of 

government support and funding as well as investor trust 

often means a smaller staff, as well as a lack of computers, 

recorders, and company mobile phones. Also, in terms of 

printing presses, one panelist said that 80 percent, if not 

more, were in the service of government papers, which left 

other smaller independent newspapers with lower-quality 

paper and ink. 

on a positive note, one panelist said, Iranian magazines and 

specialized publications are growing, mainly because some 

of those journalists from banned daily publications are able 

to start weeklies or monthlies, to which the government 

censors are less sensitive. Most of those working on the 

daily Ham-Mihan, for example, are now producing the 

weekly Shahrvand, which panelists described as the most 

high-quality current-affairs magazine to be produced in Iran 

so far. This should not be taken to mean that magazines have 

not seen their share of closures. Periodicals with political or 

intellectual content, or shiny magazines covering popular 

culture, have been particularly at risk. Because of the hazards 

of daily political journalism, niche reporting in the fields of 

sports, economy, cars, family and childcare, and youth and 

women have benefited. But this is only within parameters 

acceptable to the government. A big crackdown on the 



135IrAN

online publications of women’s activists came in 2006, and the 

women’s magazine Zanan was closed in early 2008.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEwS SOURCES

Iran Objective Score: 1.54

The number of publications is generally believed to have 

grown significantly following the election of President 

Mohammad Khatami in 1997 and the press freedom that the 

“Tehran spring” offered for a period after that. But already 

by 1999, the pioneering reformist newspaper Salaam had 

been banned, leading to the biggest demonstrations Iran 

had seen since its revolution two decades earlier. following 

the new amendments to the Press law, close to 100 daily 

publications as well as periodicals were suspended. however, 

due to the reformist composition of the Supervisory Board, 

publications were able to receive permits to spring back to 

life, though with different names and looks. 

With victories of conservatives on different electoral levels, 

the pressures on the media kept increasing, culminating in 

the closure of dozens of publications. In 2006 and 2007, some 

40 outlets were suspended, and about a dozen previously 

suspended publications had their permits permanently 

removed. overall, following Ahmadinejad’s election in 

August 2005, more than 1,400 permits for publishing have 

been revoked. however, a large portion of the permits 

were inactive, being obtained but never used to start a 

publication. Prospective publishers may actually buy the rights 

of these permits from the owners and start new papers. 

The authorities intend to prevent this from happening and 

prefer that those wanting to start new publications actually 

apply for a new permit, hence the revocations. however, 

new permits are rarely issued in the current environment. 

Still, the number of newspapers and periodicals published 

in Iran stands at 2,857, with about 500 constituting national 

and Persian-language dailies and the remaining comprising 

specialist weeklies and monthlies, or regional dailies in 

non-Persian languages.

People in the larger cities have more access to media sources, 

but both city-dwellers and villagers can afford the low cost 

of print publications thanks to large government subsidies 

to both private as well as government publications. Most 

national dailies cost only 100 Iranian toman, which is equal 

to about 10 uS cents, and some governmental ones cost 

even less, such as the largest-circulation daily Hamshahri 

at 50 toman, or five uS cents. Panelists pointed out that 

while government outlets received the larger subsidies, the 

situation had become worse now because Ahmadinejad’s 

government was even less keen on subsidizing independent 

publications. 

Panelists noted that the distribution system in Iran is 

generally not well developed. In contrast with the larger 

government dailies, such as Kayhan, Hamshahri, Jame-Jam, 

and Iran, which receive strong financial and logistical support, 

other independent dailies may arrive half or a full day late 

to the provinces. This does not apply to the larger cities such 

as Mashhad, Esfehan, Shiraz, and Tabriz. Panelists also noted 

that since the rationing of gas in June 2007, it had become 

even more difficult to distribute independent and even 

government publications to far-off towns and villages. 

for people to really benefit from a diversity of information 

and news, whether they are in the cities or smaller towns, 

they cannot rely on television and publications alone. up to 

about two years ago, it was still possible to receive alternative 

non-government-sanctioned information from the reformist 

media. But panelists said that due to the crackdown on 

media, citizens find it increasingly necessary to supplement 

the information they’re able to receive with information from 

media abroad.

Either way, most panelists agreed that the majority of 

Iranians were not readers, and that the whole hype around 

newspapers really just concerned a very small percentage of 

city-dwellers. “There was a lot of hope in the first Khatami 

years, and all of a sudden a large number of people had 

become interested in the reformist newspapers and sometimes 

you couldn’t even find newspapers because they were sold 

out. But times have changed,” said one panelist. The panelist 

explained that people became “cold” toward the independent 

MulTIPlE NEWS SourCES ProVIDE CITIZENS  
WITh rElIABlE AND oBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SuSTAINABIlITY INDEX 2006/2007136

media when they witnessed the dispiriting setback of the 

reformist movement. Currently there are about 60 national 

newspapers to choose from on newsstands in the bigger cities, 

among them 20 or so that take a more moderate, reformist 

line. Still, one panelist believed it was no more than 5 percent 

of the Iranian population that really read newspapers on a 

daily basis. others put the number a bit higher, but not much. 

“The days when newsstands were like beehives are long over,” 

added another panelist. 

The panelists agreed that the majority of Iranians received 

their information from broadcast media, Iranian as well as 

foreign. Three kinds of television are available to Iranian 

viewers inside Iran. The first is state television, which consists 

of five Persian-language channels, one multi-language 

channel, one Arabic channel called Al-Alam, and another 

channel launched in 2007 as Iran’s English-language 

international news network called Press TV. Although all 

strictly adhere to the government perspective and promote 

regime interests, there is a perceptible range within that 

framework. Channel one, for example, is dedicated to 

political news and roundtables, with the most important 

news bulletin broadcast at 2 pm. Channel Two and Three 

broadcast news programming but also have a wider range 

of current-affairs documentary programming. Channel 

five is usually the carrier of the Sahar TV network, Iran’s 

foreign-language programming that is broadcast on satellite 

and distributed in Asia and Europe. Sahar TV programs, which 

range from news to documentary to entertainment, are 

mostly in English, but some hours are also slotted on a daily 

basis for programs in other languages, including German 

and french. Channel Six is a pure news channel, which carries 

important Majles hearings, press conferences by Iranian 

officials, and national events such as revolution Day marches 

live. Such events are also broadcast live on radio. IrIB has nine 

national radio channels and about 100 local stations, some 

of which carry programming in Iran’s minority languages. 

Generally speaking, Iran’s state television and radio do not 

represent a variety of viewpoints, although some programs 

do break the bounds. Some talk-show-style shows on Radio 

Javan (Youth radio), for example, cross hard regime lines and 

satirize government hypocrisy and incompetence in a very 

uncharacteristic fashion. In past years, IrIB has been criticized 

for showing a strong bias toward filling prime time with 

addictive television serials, which many say are intended to 

distract Iranian viewers from political issues.

Although having a satellite dish is theoretically forbidden 

unless one has a license (given only to hotels, journalists, 

and a few others), panelists suggested that a minimum of 

60 percent of households may have satellite dishes. Neither 

the dish nor the decoder are too expensive in Iran, and with 

the purchase of a card one can tune into programming from 

around the world. Prices vary depending on the origin and 

quality of the equipment being purchased, but the whole 

setup is possible for about $100. hence, most Iranians can 

access Persian-language television programming produced 

abroad by expatriate Iranian stations broadcasting mostly 

from los Angeles. The vast majority of these programs 

strongly advocate against the Islamic republic and have in 

the past even successfully called on Iranians inside Iran to 

stage demonstrations. In terms of news programming, Voice 

of America’s nightly news bulletin is among the most widely 

watched. The third kind of television available to Iranians is 

the myriad of other non-Persian channels on satellite, such as 

BBC and CNN, which Iranians with a command of the English 

language can consult for news. 

The BBC and CNN have permanent offices and correspondents 

in Iran, as do news agencies such as the Associated Press, 

reuters, Agence france-Presse, Deutsche Presse Agentur, 

the Chinese Xinhua, the Japanese Kyodo, and many others. 

Both governmental and Iranian media use reports by foreign 

and Iranian news agencies, of which there are more than a 

dozen governmental and nongovernmental ones. Among the 

governmental news agencies, the most prominent are Islamic 

republic News Agency (IrNA), Islamic Students News Agency 

(ISNA, semi-governmental), the IrIB news agency, as well as 

the Press TV news agency, which launched in 2006 ahead 

of the television channel. Among the independent news 

agencies, fars News Agency, Mehr News Agency, and until 

recently IlNA, are the most widely used. IlNA, a moderate 

news agency that had covered protests by the truck drivers’ 

union, teachers, students, and women, was suspended 

in July 2007. Iranian news agencies are subject to similar 

forms of repression as other Iranian media, panelists noted. 

foreign media outlets enjoyed greater liberties, though not 

necessarily always greater access. 

Another source of information for Iranians is the Internet. 

Although the Iranian government has stepped up filtering 

of Internet sites, it is still possible in Iran to access a 

variety of views. While most blocked sites tend to be 

either “un-Islamic” or political opposition, they also have 

included some prominent conservative news websites 

such Baztab, which was suspended several times and then 

semi-permanently banned in March 2007. In summer 2006, 

the government cracked down severely on sites dealing with 

women’s-rights activists. The authorities also banned free 

access to broadband connections, which in effect restricts 

downloads of larger files, such as films. The crackdown has 

been accompanied on a parallel track by legal attempts to 

restrict and more closely control the Internet. In November 

2006, the government cabinet passed a law according to 

which all websites dealing with Iran have to register with the 

Ministry of Culture. As one panelist explained, this regulation 



137IrAN

is difficult to implement and “really just provides an excuse 

for government to shut down sites more easily, accusing them 

of violating this ruling.” 

The ISP participant said there are approximately 200 ISPs 

in Iran today and that there are now increasingly stronger 

filtering regulations imposed by the government. “When 

we first started, there were no rules, no regulations. for the 

first three to four years, the law was trying to catch up with 

us,” the panelist added. Then the government obliged all 

ISPs to use one of three filtering software companies. “As a 

result,” the same participant said, “there is now really strong 

filter-breaking software developed in Iran. If someone is 

serious about free access to all sites, he won’t have a problem 

doing it.” 

Constrictions on ethnic minority media have always been 

stronger, and they have only increased in 2006 and 2007, 

with close to a dozen Kurdish and Azeri journalists arrested 

and their publications banned. Most of those journalists 

have been accused of conspiring to threaten Iran’s national 

security. The Iranian government has become increasingly 

sensitive to minorities and possible separatist movements, 

which the government says are supported by uS intelligence 

sources. There has been attention in the out-of-country 

Iranian media to death sentences handed to two Kurdish 

journalists, Adnan hassanpour and hiva Boutimar. however, 

the Association of Iranian Journalists (AIJ) says it has 

investigated their cases with the aid of its experienced lawyer, 

Saleh Nikbakht, who has defended many press freedom cases 

in the past, and come to the conclusion that neither of those 

two men have been arrested on charges related to their 

media work. AIJ also said that one of them, Boutimar, is not 

in fact a journalist and, hence, the organization is not taking 

a position on this issue.

OBJECTIVE 4: BUSINESS mANAGEmENT

Iran Objective Score: 1.80

The Iranian press has a history reaching back into the 

mid-1800s and yet has failed to develop into a truly 

profit-generating industry. The first factor noted by panelists 

is that although there is a part of the Iranian population that 

can be described as “avid newspaper readers,” the majority 

receive their information from television and radio. Panelists 

agreed that there are ebbs and flows to Iran’s readership 

population. Two periods of “flow” can be identified since the 

revolution in 1979: one immediately following the revolution, 

which may be described as the most free press environment in 

Iranian history, and another short period following reformist 

President Khatami’s election in 1997. In these periods, 

newspaper readership increased considerably, though there 

are no published data on the magnitude. Panelists estimated 

that the total circulation of daily national newspapers in Iran 

is below 3 million, not too large considering Iran’s highly 

literate population of more than 70 million. 

The second factor, panelists said, is that strong government 

subsidies have been detrimental to the development of 

business professionalism because they have softened the 

impact of factors that usually force businesses to devise 

innovative and profit-generating routes to survival. 

finally, political cycles and insecurities have prevented the 

independent press from forming strong relationships with 

commercial sponsors and advertisers. financial impracticality 

was cited as the main reason why a moderate newspaper, 

Kargozaran, stopped publication voluntarily. 

In general, government-owned, high-circulation papers—such 

as the conservative Kayhan and Ettela’at, but also the more 

moderate Hamshahri, Iran, and Jaame-Jam—receive larger 

subsidies, including office equipment and funds, allowing for 

higher salaries. Independent papers also receive subsidies, 

though in smaller sums, often limited to paper and ink. The 

government instituted these subsidies in 1989 to allow for 

lower newspaper prices that would make the publications 

more readily available to the wider public. 

The scale and amount of subsidies are usually determined by 

the Press Supervisory Board, where the current conservative 

membership is disadvantageous to reformist media, panelists 

said. An official at the Ministry of Culture estimated that  

the government spent approximately $30 million 

annually on newspaper subsidies and that independent 

newspapers benefited from 20 percent of that fund. The 

overwhelming majority of publishing houses with presses 

INDEPENDENT MEDIA ArE WEll-MANAGED 
BuSINESSES, AlloWING EDITorIAl INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SuSTAINABIlITY INDEX 2006/2007138

are government-owned, and panelists said that several are 

capable of printing state-of-the-art newspapers. 

Despite the subsidies, newspapers strive to generate revenue. 

This is evident in the sizeable number of advertisements 

in most newspapers. Also, two panelists who had been 

involved in the production of the highly successful Shargh 

and Ham-Mihan newspapers said that both had managed to 

become fully independent and generate enough profits for 

their staff to receive comparatively high salaries. 

There is a dearth of studies about the operation of media in 

Iran, but some panelists claimed that most newspapers didn’t 

actually have a business/financial manager. one panelist said 

that the governmental Hamshahri newspaper had a skilled 

business manager and that this was evident in the large 

amount of advertising the paper was able to attract. The 

panelist’s own paper did not have a person to strategize and 

plan for the paper’s financial future. “This has to do with 

the fact that papers are constantly shut down, and so people 

are hesitant to invest in long-term plans,” the panelist said. 

“Hamshahri has the security that it will continue printing and 

can plan ahead. for us, we can’t even plan six months ahead. 

We can only have short-term visions and plans.” 

Most distribution companies are also governmental, and 

panelists noted that even private distribution companies 

had to follow certain government guidelines. Distribution 

takes place by air and road, and government papers are 

available in most major cities. The system of subscription is 

underdeveloped. A few large newspapers offer subscription, 

but the majority of subscribers receive their papers from 

motorcyclists who have created a niche business buying 

papers en masse and delivering them to people’s doors. Most 

newspaper kiosks are operated privately, and the government 

does not interfere with their sales.

Iranian television and radio, while receiving large government 

subsidies, also generate good income because of a well- 

developed advertising regime. Panelists said television spots 

during prime time had increased to such an extent that 

viewers now commonly complained about the disruptive 

nature of excessive advertising. 

It is extremely difficult to get a sense for viewer, listener, 

and circulation numbers in Iran. It seems that circulation 

for mid-range papers lies between 50,000 and 75,000, with 

the bigger papers printing anywhere between 200,000 and 

300,000 copies a day. The government does its own market 

research of television viewers, but this data is not available 

to the public. Panelists noted that during prime time, when 

popular television serials are broadcast, the streets of larger 

crowded cities become noticeably empty. 

Most Iranian ISPs are run privately, although the government 

imposes strict filtering on them. one panelist working in the 

sector estimated there to be about 200 ISPs and said the level 

of technology and business development among some of 

them was highly advanced.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Iran Objective Score: 2.05

Iran’s journalism support institutions have developed in 

recent years, but now, most panelists agreed, educational 

institutions continue to grow while trade associations are 

being weakened by the practices of the current government.

Although a semi-governmental Press Syndicate was created 

in 1989 to provide publications with printing and distribution 

amenities, it was only in 1999 that Iran’s first national 

journalists’ trade association certified by the labor Ministry was 

founded. The AIJ is the only recognized Iranian member of the 

International federation of Journalists (IfJ), which represents 

about half a million journalists in more than 100 countries. 

The AIJ is a nongovernmental institution that counts about 

3,700 reporters, out of an estimated 5,000, as its members. 

Its secretary, Badrolsadat Mofidi, says the AIJ is the only 

organization to represent a wide spectrum of reporters in 

Iran, from right to left, because of its apolitical nature. AIJ 

represents journalists’ labor rights vis-à-vis their employers, 

tends to their insurance and housing needs, especially in 

times of unemployment, and provides them with loan funds 

to support families of jailed journalists. The AIJ has also been 

active in holding meetings, issuing statements, and taking 

stances in regard to journalists’ freedom of expression and 

during periods of press crackdown. 

A panelist knowledgeable about AIJ’s activities said the 

association had done its utmost to stay out of politics but that 

taking a stance on such values as freedom of expression and 

media independence was politicized by the powers governing 

the country. hence, the panelist said, some conservatives 

viewed the AIJ as a hotbed for reformist journalists, which 

is why the current government has tried to paralyze the 

organization’s operations. “This government has cut all of its 

financial support to us, and it’s done everything in its power 

to depict us as a useless organization so that journalists would 

turn away from us,” the panelist said. “They tried to close us 

down, questioning our constitution and activities, but they 

have failed so far because we have a strong legal foundation. 

our permit was given to us by the labor Ministry itself. 

We are a trade union, not a political party,” the panelist 



139IrAN

added. The panelist also said the current government had 

announced it would recognize reporters’ permits issued only 

by the Ministry of Culture and none issued by the IfJ, which 

the AIJ views as another attempt to undermine its authority. 

The AIJ has now submitted an official complaint against the 

government to the Supreme Court. 

The current pressure and withdrawal of funds have meant 

that the AIJ has been unable to establish any sort of support 

network for the more than 200 journalists who have become 

unemployed as a result of the closures of the IlNA news 

agency, as well as the Shargh and Ham-Mihan newspapers. In 

a gathering held in october 2007, former President Khatami 

spoke in support of journalists’ rights and urged government 

to be mindful of the consequences of mass unemployment in 

the sector. 

While the AIJ has the largest number of members, there are 

also other active journalists’ associations. Iran’s Association 

of Muslim Journalists (IAMJ) was set up parallel to the AIJ, in 

effect to counter the influence of the AIJ and to attract those 

members who work for conservative papers. one panelist 

said that many journalists working at conservative papers 

remain AIJ members because they believe in the values that 

it stands for but hold jobs with the conservative press simply 

to support themselves; this may be true for IAMJ members, 

too. unlike the AIJ, the IAMJ has received its permit from 

the Interior Ministry. That is because there can be only one 

national journalists’ labor union. Panelists said IAMJ is active, 

holds elections, and provides benefits to journalists working 

for government publications and other conservative outlets. 

The Association for the Defense of Press freedom, led by 

some of the Islamic republic’s strongest critics, regularly 

holds meetings and protests and issues statements in 

support of press freedom and jailed journalists. A semi-active 

organization is the Association of Iranian Women Journalists. 

The Association of Young Journalists is connected to the 

Islamic republic of Iran Broadcasting (IrIB) and provides 

educational and training facilities and opportunities for 

young journalists. 

“In reality, there is only one active independent association 

anyway (the AIJ), and in recent months—unfortunately—it’s 

been us journalists defending and supporting the association, 

rather than the other way around,” one panelist said. “The 

association’s just been busy trying to survive.” 

Panelists said there are increasing opportunities for young 

people to learn journalism. In october 2007, the AIJ launched 

its own college of journalism. The AIJ secretary said beside 

its obvious educational benefits, the school was part of 

a profit-generating scheme to allow the AIJ to become 

financially independent from the government. Various 

universities, including the Allameh-Tabatabai, as well as Tehran 

and Azad universities, offer respected journalism courses. 

other institutions, such as the IrNA News Agency, the IrIB, and 

the Center for Media Studies and research, which is connected 

to the Ministry of Culture, offer short courses and workshops. 

During 2007, the Iranian government also started a policy of 

intimidation of dual-nationals, confiscating their passports and 

preventing them from leaving the country. It has also withheld 

the passports of Iranian nationals, and hence effectively 

banned them from participating in conferences and workshops 

abroad. The panelists expressed dissatisfaction with this state 

of affairs and said the government is extremely sensitive about 

any foreign-sponsored programs and that participation in them 

usually led to problems upon return to Iran. 

List of Panel Participants

Due to the repressive environment in Iran, IREX did not 

conduct a panel for Iran. This chapter represents research 

conducted on the situation and discussions with various 

professionals knowledgeable about the situation in Iran. The 

names of those contacted will not be published to protect 

their personal security. This chapter therefore provides a 

summary of the state of media in Iran.

SuPPorTING INSTITuTIoNS fuNCTIoN IN ThE 
ProfESSIoNAl INTErESTS of INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGos support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.


