
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development  
of Sustainable 
Independent Media 
in the Middle East
and North Africa



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Mark Whitehouse, Christine Prince

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID and the US State 

Department’s Middle East Partnership Initiative, and the Iraq study was produced with the 

support and funding of UNESCO.”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or 

informational use; and (c) no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by the 

United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative (MEPI), and the United 

States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

#DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the Academy for Educational Development. 

Additional support for the Iraq study was provided by UNESCO.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting 

economic growth, agriculture, and trade; global health; and democracy, conflict prevention, 

and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and the Near 

East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides tangible 

support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can spread, education 

can thrive, economies can grow, and women can be empowered. In four years, this presidential 

initiative has devoted $293 million to more than 350 programs in 15 countries and the 

Palestinian territories to support the aspirations of those working to build a more peaceful 

and prosperous Middle East. Examples of the initiative’s work includes campaign schools, 

independent media training, civic education, entrepreneurship skill building, youth leadership 

development, trade transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal 

reform training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, maintains 

a Communication and Information (CI) sector that is guided by the principles of freedom 

of expression and freedom of the press as basic human rights. Since 2003, the CI sector has 

supported the Iraqi people in their transition to democracy. Among other projects, UNESCO 

facilitated initiatives to develop a national media policy and provided practical guidance for 

journalists and civil society prior to the elections. Training and networking opportunities were 

made available to more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative programs 

to improve the quality of education, strengthen independent media, and foster pluralistic civil 

society development.

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 500 

professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting programs and 

consulting expertise in more than 50 countries.



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200712

EgYPt

Unlike many other countries in the region, most opposition political parties 

have their own newspapers that vie for readership alongside state-run papers, 

ruling party papers, and private independent papers. However, there is still a 

strong proclivity by the state for control over news and information. This keeps 

Egypt from being a serious contender for regional news and information leader, 

a distinction currently held by Lebanon and a few of the Gulf countries.



13

INTRODUCTION

EgYPt

eEgypt’s media are among the most established in the Middle East, and there is a tradition of media 

consumption, particularly of newspapers, by a large segment of society. Unlike many other countries in 

the region, most opposition political parties have their own newspapers that vie for readership alongside 

state-run papers, ruling party papers, and private independent papers. however, there is still a strong 

proclivity by the state for control over news and information. this keeps Egypt from being a serious 

contender for regional news and information leader, a distinction currently held by Lebanon and a few 

of the gulf countries. ibrahim Saleh, professor of journalism and mass communications at the American 

University in cairo, explained: “the status of journalism in Egypt reflects the value of its troubled society, 

especially with regard to its political environment. So perhaps it is not surprising that journalism in Egypt is 

at very low ebb after decades of trying to find its niche since the ‘open Door Policy’ that was initiated by 

the late President Sadat in the 1970s.”

rasha Abdulla, assistant professor of journalism and mass communication at the American University, 

pointed to a recent legal development that underscores ongoing government efforts to obstruct a truly 

free press. “the government also passed new press laws in 2006 that were deemed another blow to press 

freedom,” explained Abdulla. “the frustration came particularly in reaction to promises by President 

Mubarak and the government to increase the margin of freedom of expression and abolish any and all 

potential prison sentences for journalists, charges that are made possible by the 1996 press laws. however, 

the 2006 laws failed to abolish prison sentences for journalists who ‘insult’ heads of states. the law initially 

had an article, which President Mubarak himself intervened to strike out, which stated that reporting on 

the financial dealings of a public figure was punishable by up to three years in prison. however, even after 

deleting this particular article, the law was considered by most journalists to be another blow to press 

freedom since it sharply increased fines for libel and defamation charges, which are loosely defined under 

Egyptian press laws.”

Egypt’s scores place it in the early stages of “near sustainability.” All objectives scored within this category 

(ranging from 2.23 for business management to 2.38 for plurality of news sources) with the exception of 

objective 1, free Speech. Although not far behind at 1.97, this score stands out because it reflects a legal 

framework and a government attitude that impede better performance by the media as a whole.

Eg
Y

Pt
OVERALL
SCORE:
2.23



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200714

1.
66

1.
97

1.
85

2.
25

2.
09

2.
38

1.
87

2.
23

1.
93

2.
34

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

EgYPt At A gLANcE

MEDiA-SPEcific

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
Print: 544 newspapers and magazines, 21 daily, 114 weekly, and  
409 monthly; radio: 7 main stations, 2 other large private stations,  
40+ others; television Stations: 8 state owned, 6 local,  
24 satellite channels

 > Newspaper circulation statistics: 53.9% of households subscribe 
(2004 Egypt Human Development Report, UNDP 2008)

 > Broadcast ratings: N/A

 > News agencies: Middle East News Agency

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 6,000,000 (2006 est., CIA World Factbook)

gENErAL

 > Population: 81,713,517 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

 > Capital city: cairo

 > ethnic groups (% of population): Egyptian 98%, Berber, Nubian, 
Bedouin, and Beja 1%, greek, Armenian, other European  
(primarily italian and french) 1% (CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim (mostly Sunni) 90%, coptic 9%, 
other christian 1% (CIA World Factbook)

 > languages (% of population): Arabic (official), English and french 
widely understood by educated classes (CIA World Factbook)

 > gNI (2006-Atlas): $100.9 billion (World Bank Development indicators, 
2007)

 > gNI per capita (2006-PPP): $4,940 (World Bank Development indicators, 
2007)

 > literacy rate: 71.4% (male 83.0%, female 59.4%) (2005 est., CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: President Mohamed hosni Mubarak 
(since oct. 14, 1981)

MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX: egYPT

SU
ST

A
IN

A
B

Il
IT

Y

OBJeCTIVeS

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



15

sons in headlines on the first issues. Before that, the Arab 

Nasserite party’s newspaper, Al-Araby, had done the same. 

then Al-Dostour took the same approach, and then other 

newspapers started to criticize the president.”

however, as the last part of Article 48 implies, it and other 

laws appear to encroach upon relevant freedoms. Abdulla 

argued that “press laws in Egypt constitute an interesting 

legal game.” he continued: “While the constitution includes 

several articles that specify that ‘freedom of expression is 

guaranteed,’ and that seemingly protect freedom of the mass 

media in general as well as the journalists’ right to report 

and publish freely, other sections of the constitution and 

alternative laws basically negate these rights.” he noted that 

“foremost among these laws is the Emergency Law, which has 

been in effect for 27 years, and which has just been extended 

again this year. this law deems all press laws basically useless 

since it gives the president and the ministers of defense and 

interior the right to close down any media outlet or detain 

any journalist (or citizen for that matter) if they deem that 

person dangerous to ‘national security’ in any way, shape, or 

form. these legal sections are often times used to ‘punish’ 

any individual or institution that dares to cross certain 

unspoken—but widely known—red lines.”

to this, Saleh added other old laws still in effect, including 

“oppressive laws such as the riotous Assembly Law 15 

(1914), the Meetings and Demonstrations Law 14 (1923), the 

Emergency Law (1958), and the Police organization Law 109 

(1971) of the Egyptian constitution.” he explained: “Many 

OBJeCTIVe 1: FReeDOm OF SPeeCh

Egypt Objective Score: 1.97

Panelists’ scores for this objective, as well as their comments, 

show that the Egyptian media face a legal environment that 

has improved markedly in the past 20 years or so but still 

contains significant hurdles. the score of 1.97—although 

approaching “near sustainability”—places Egypt in the 

“unsustainable, mixed system” category as regards the legal 

framework and interaction with the government. Most 

individual indicator scores fell close to the overall objective 

score, although there were a handful of outliers. indicators 

5 and 7, legal guarantees of editorial independence and 

access to information, both scored more than a half point 

below. on the other hand, indicators 8 and 9, media access to 

international news reports and free entry into the journalism 

profession, scored well above the overall objective score.

Egypt is party to international agreements that guarantee 

the freedoms of speech, expression, and the media. Egypt 

voted to adopt the Universal Declaration of human rights 

in 1948 and signed the related international covenant on 

civil and Political rights in 1982. According to Ashraf Shehab 

El Din, journalist with al-Ahaly, “Article 19 [of the Universal 

Declaration, which protects freedom of expression] shall be 

binding as are all other law articles in Egypt.”

Many Egyptian laws are written to protect these freedoms. 

Shehab said: “Article 47 [of the constitution] stipulates that 

‘Every individual has the right to express his/her opinion and 

to publicize it verbally or in writing or by photography or 

by other means within the limits of the law. Self-criticism 

and constructive criticism are the guarantee for the safety of 

the national structure.’ Article 48 stipulates that ‘freedom 

of the press, printing, publication, and mass media shall be 

guaranteed. censorship of newspapers is forbidden as well 

as notifying, suspending, or canceling them by administrative 

methods. in a state of emergency or in time of war, a limited 

censorship may be imposed on the newspapers, publications, 

and mass media in matters related to public safety or 

purposes of national security in accordance with the law.’”

freedom of speech has improved over the years. “Without 

a doubt, some taboos, such as those which concern the 

president and his family, which were untouchable before, 

can be criticized now,” according to hossam Abdel Kader, 

a journalist with October magazine. “for example, in the 

past it was impossible to criticize the president, but now it is 

possible, although it is only done in independent newspapers, 

yet it is widely occurring. Al-Ghad newspaper, voice of the 

Al-ghad party, which was chaired by Ayman Nour, who 

is currently imprisoned, attacked the president and his 

EgYPt

LEgAL AND SociAL NorMS ProtEct AND ProMotE  
frEE SPEEch AND AccESS to PUBLic iNforMAtioN.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200716

by individuals or companies,” said Essam Al-Amir ismail, head 

of channel 8-Egyptian television. “these media express their 

own opinions and ideas as well as peoples’ problems and 

concerns with more freedom [and] without the control of 

governmental media, which has been in control for too long. 

Accordingly, i think that the social norms that have emerged 

as a result of the media advancement protect and promote 

free speech. the legal norms that were in place for a long 

time only provided a limited space for free speech.”

Still, some panelists pointed to alarming trends that 

jeopardize media using new technology.  “the question of 

whether online journalists are subject to the same protections 

as print journalists has yet to be tested in an Egyptian court,” 

Saleh pointed out. “the reluctance of the Press Syndicate to 

admit online journalists to its ranks reflects uncertainty on 

this issue.”

Abdulla went further. “Egypt also took a severe turn for the 

worse in terms of freedom of expression when it issued its 

first official jail sentence against a blogger. Abdel Kareem 

Nabil Suleiman, also known as Kareem Amer, was a student 

at Al Azhar University. he was sentenced to four years in 

prison for his blog entries, three for ‘inciting hatred of islam,’ 

and one for defaming the president. Several other bloggers 

have been detained during the year without formal charges. 

i have written two books on the internet in the Arab world. 

When my first book came out in 2005, i had placed Egypt 

and Jordan at the forefront of the Arab countries allowing 

maximum freedom of expression on the internet. By the time 

the second book came out in 2007, Egypt had deteriorated 

severely in terms of online freedom. i expressed my deep 

concerns in the book about the detaining of Egyptian 

bloggers. two weeks later, Egypt was listed as one of the 

‘enemies of the internet’ by reporters Without Borders. Most 

recently, Egypt detained a number of internet activists after 

they promoted a general boycott online that was scheduled 

for April 6, 2008. the group they initiated on the popular 

social networking site, facebook, attracted more than 72,000 

members. Shortly after, israa Abdel fattah, the group’s 

creator, was detained for 20 days. Several of those who 

actively promoted the strike online were also detained.”

in Egypt, print and broadcast media must be licensed. “the 

state has the authority to restrain newspaper licenses by 

virtue of the Press and Publications Law No. 96 of 1996,” 

Saleh said. Abdel Kader outlined in writing the process for 

print media licensing:

i. An Egyptian newspaper must establish an Egyptian joint 

stock company with capital no less than EgP 1 million. it must 

be submit an application to the Supreme Press council, the 

officially authorized licensing body in Egypt. All state-owned 

and party-owned newspapers are subordinated to the 

journalists and editors have since been interrogated, charged, 

and sometimes sentenced by lower courts.”

Schizophrenic laws muddy the protection of press freedoms. 

“At this point we need to conclude that a game of 

intelligence is being played between the president and the 

government on one side and the media professionals on the 

other side,” said journalist Abdel Kader. “freedom is ensured 

and laws are wonderful, yet the intelligent side is the one 

that can use the laws and finish the game at the right time.” 

By way of example, he mentioned the current imprisonment 

of Ayman Nour, the possible imprisonment of ibrahim Eissa 

and threatened actions against other journalists. “Yet, i 

think that the laws don’t include any threat to free speech 

as Ayman Nour is not legally in prison for his criticism of 

the president but for forging power of attorney documents, 

which is proven in the lawsuit,” he said. “i consider it a 

type of revenge, but at the legal procedural level. Ayman 

Nour was not charged with any accusation pertaining to his 

criticism of the president.”

According to tarek tohamy, a journalist for Al Wafd 

newspaper: “there is no real freedom of opinion or speech 

in Egypt. taboos related to the ruling figures and sovereign 

institutions are still in place and enforced. Some journalists 

of independent or opposition press face extreme difficulties 

in overcoming such taboos as a result of articles of law that 

pursue journalists if they stand up to people favored by the 

regime. Journalists do not enjoy enough legal protection 

if they fight corruption, as the regime is coupled with 

corruption in all agencies through the laws and institutions.” 

Saleh added: “A new press law was introduced in 1996 stating 

that ‘journalists are independent and not under the authority 

of anyone.’ But this did not change the situation.”

Panelists also did not believe the judicial branch fully 

capable of protecting freedom of speech from government 

encroachment. Saleh, however, identified some positive 

trends. “the Egyptian presidents have always manipulated 

the judiciary system since judicial appointments are 

a presidential prerogative. Judges were considered 

functionaries of the Ministry of Justice, which administered 

and financed the court system. . . . But the rule of law, 

relatively, expanded in the post-Nasser era, and judges 

became a vigorous force defending the legal rights of citizens 

against the state.”

New technology’s effect on freedom of speech and public 

discourse drew varying opinions. “Without a doubt, the 

wide increase of satellites, satellite channels, internet, 

and blogs in the Arab world in general—and in Egypt in 

particular—have promoted free speech, especially with the 

private ownership of satellite channels which, in my opinion, 

has promoted the outbreak of private newspapers, owned 



17

through Law 13 of 1979 and Law 223 of 1989 that give ErtU 

a complete monopoly over broadcasting in Egypt. …the ErtU 

executive director reports to the minister of information, 

who a presidential appointee, not an elected member of 

parliament,” explained Saleh.

Panelists noted differences in the ability to obtain certain 

kinds of licenses. According to hossam El-Din El-Sayed of 

Ana tv:  “Media broadcasting channels are available and 

widespread and have many forms. however, the ruling 

regime feels it can control, so sometimes it obstructs them. 

for example, the state does not allow any entity to broadcast 

through fM. [only] one station for music is available. Media 

authorities within the Ministry of information deliberately 

tried to control satellite channels broadcast through the 

introduction of the Satellite Broadcast Document, which is 

full of indefinite and vague language that can be used by 

the regime at any time to influence the activity of satellite 

channels. it also contains outrageous penalties—such as 

the confiscation of equipment without prior notice—if the 

channels violate broadcasting conditions.”

however, Al-Amir ismail noted that “establishing a satellite 

channel and licensing is simple and unrestricted in Egypt.” 

he acknowledged that it would be impossible to license a 

channel that promotes freedom of sexual or homosexual 

activities or a channel that promotes a certain religion. Still, 

he added: “in most cases, independent newspapers do not 

face any restrictions in establishing offices in all areas and 

appointing reporters.”

Panelists identified extralegal difficulties that can hinder 

licensing. El-Din El-Sayed wrote: “Media licensing goes 

through channels not stipulated by the law as security 

approval is a conclusive requirement, although it is not 

required by the law. Dozens of newspapers and television 

stations have been denied licensing although all the legal 

procedures are met with no clear grounds except for the 

security requirement. on the other hand, the internet and 

Web sites are not subject to any law. this matter is subject to 

the preferences of the political authority and several security 

entities whose decisions are sometimes contradictory, which 

increases the confusion.”

in addition to the obstacles for market entry, some panelists 

pointed to the tax structure. “taxes are used to exert political 

pressure on opposition newspapers such as Al-Dostour, which 

is accused of tax evasion,” according to El-Din El-Sayed. “on 

the other hand, state-owned newspapers fail to pay taxes 

due, estimated at $1 billion, with no sign of government 

intervention to collect them.” tohamy added: “opposition 

and independent newspapers are discriminated against in 

terms of taxes as the state forces them to pay the full taxes 

due and insurance fees on employees and employers, whereas 

Supreme Press council, which is affiliated with the El-Shura 

Assembly and chaired by the El-Shura Assembly president.

ii. in order to receive a license from London or greece to issue 

a newspaper, a newspaper license shall be issued but it shall 

be treated as a foreign newspaper that must be censored by 

the newspapers and publications censorship of the Ministry 

of information. Moreover, it shall not be affiliated with the 

Supreme Press council. Accordingly, journalists working in the 

newspapers cannot join the Press Syndicate.

iii. A newspaper may also be issued through an association 

or an institution registered in the Ministry of Social Affairs 

[if], among the objectives of the association, are newspapers 

and publications. in this case, the association must receive 

Supreme Press council permission to issue the newspaper and 

it shall be affiliated with the council. 

Saleh also noted that, “in the first and third cases it takes 

from one to three years to receive a license….”

Mahmed habeb, news department head at Nahdet Misr 

newspaper, said that while licensing is not required in many 

other countries, it is not an absolute block on an independent 

press. “the Supreme Press council has licensed five new 

independent or private newspapers, including Al-Youm, 

Al-Sabea, and Al-Shorouk,” habeb said. But Al Wafd’s tohamy 

countered: “Journalists and common people face extreme 

difficulties in obtaining licensing for newspapers or media 

outlets due to the requirements of establishing a company 

as a business agency to issue a newspaper. Moreover, the 

law stipulates that founders must deposit EgP 1 million 

in the bank as an insurance deposit for a daily newspaper 

and EgP 250,000 for a weekly newspaper. the founders 

are not allowed to spend from this sum, which represents 

a significant obstacle in issuing newspapers. Some people 

manage to collect the money, yet political considerations 

intervene in the licensing. opposition causes disruptions in 

licensing, for example in the case of the Al-Badeel newspaper, 

which is owned by leftists, and the Al-Dostour newspaper 

whose owner, Esam ismail, was pressured to fire ibrahim Eissa, 

an editor by the regime, as a requirement of licensing.”

Saleh also said the role of the Supreme Press council did 

not end with issuance of a license. “in case newspapers are 

licensed, the Supreme Press council supervises and evaluates 

the journalists and press institutions and has the right to 

determine the paper quotas designated for the newspapers 

as well as newspaper prices,” he said.

Broadcast licensing is overseen by the Egyptian radio and 

television Union (ErtU). “Broadcasting has always been in 

the hand of the patron state in Egypt, which made a political 

instrument [of it] from the start of the republic in 1952, 

EgYPt



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200718

such as El-Beit Beitak, which is presented by Mahmoud 

Saad and tamer Amin, and Etkalem, which is presented by 

Lamees El-hadidi. there is a general agreement between all 

the programs to exclude the Muslim Brotherhood, despite 

the fact that they are represented in the parliament by 

88 members and have powerful influence as a political 

movement in the Egypt.”

Shehab noted that “the Penal Law includes more than 30 

articles that prescribe imprisonment for press crimes related 

to free speech.” in 1993, the government amended the 

Journalist Syndicate Law in order, according to one panelist, 

to limit the ability of the syndicate to lobby for reform. Saleh 

wrote that the law made the employees of the Ministry of 

information, who far outnumber professional journalists, 

members of the Journalists Syndicate. “two years later, 

the Press Law was passed to impose heavy sentences on 

publication crimes such as printing misleading information, 

false rumors, or defamation, in particular if these were 

directed against the state, its representatives, or its economic 

interests, or endangering public order,” Saleh said. “the 

penalties were increased to five years of imprisonment and 

payment of exceedingly high fines.”

Not everyone agreed with Shehab’s assessment of the role 

of the Press Syndicate. Abdel Kader wrote: “i recall when 

the Peoples’ Assembly wanted to pass an article regarding 

contempt in the press by means of law No. 93 of 1995. When 

the Press Syndicate united against this law, demonstrations 

were organized and all writers of all affiliations united 

against this law. ibrahim Nafea was the head of the Press 

Syndicate and Al-Ahram chairman and editor at this 

time. Although he was the government representative, 

he supported the journalists and managed to suspend 

and modify the law using his contacts and supported the 

journalist’s consensus. ‘contempt’ meant that any official, 

of high or low rank, could sue and imprison any journalist if 

there is contempt [criticism] against him/her based on true or 

false grounds.”

Egyptian legislative changes in 2006 maintained criminal 

penalties for many press offenses, even as it eliminated others. 

Such provisions are frequently used, according to the panelists.

“this past year, several journalists have been detained or 

faced jail sentences in Egypt,” Abdulla wrote. “Al Jazeera’s 

howaida taha and her cameraman were both detained and 

jailed while working on a documentary on detainee torture in 

Egyptian prisons. ibrahim Eissa, editor-in-chief of Al Dostour 

newspaper, faces a jail sentence for allegedly spreading 

rumors about the health of the president. he was charged 

with ‘publishing false information’ that might be ‘liable to 

harm the general interest and the country’s stability.’ Eissa 

was involved in at least eight other court cases this past 

the state-owned newspapers do not pay those taxes or 

insurance fees and no one dares to claim them. for example, 

the well-established Al-Ahram foundation is indebted to the 

social insurance agency for EgP 2 billion and no one dares to 

claim this sum.”

Panelists offered different assessments on crimes committed 

against journalists. “Many crimes are committed against 

journalists, such as kidnappings and assaults, as with the 

incident of Abdel halim Kandil, editor of the Al-Karama 

Al-Mostakela newspaper; reda helal, an Al-Ahram journalist 

who was kidnapped and never returned to date; Amr Adeeb, 

an Al-Qahera Al-Youm presenter; and, Moataz Al-Demerdash, 

a 90 Minutes presenter whose car crashed. Unfortunately, 

the offenders were not identified through investigations, 

and to date they have not been prosecuted,” habeb wrote. 

El-Din El-Sayed added to this list. “Many foreign journalists 

and reporters were physically assaulted, such as reporters 

for reuters, the BBc, and islam online, during the coverage 

of conferences, demonstrations, and events,” he said. “A 

press photographer received an eye injury after the police 

attacked him while performing his duty. An Al-Araby editor 

was beaten and stripped for his articles that attacked the 

president. A number of female journalists have been violated 

and their clothes torn apart in public in front of the Press 

Syndicate. the incident was witnessed by press photographers 

who gave the prosecutor photos showing the police officers 

who did such actions, yet they were not interrogated.”

Abdel Kader acknowledged that incidents have taken place, 

but wrote: “With respect to the crimes committed against 

journalists, there are no direct crimes against journalists 

except in a few cases. . . . these cases are acts of revenge for 

uncovering certain corruption. however, such cases cannot 

be generalized. on the other hand, some lawsuits are filed 

by officials against the journalists for their opinions, and they 

often end by exonerating the journalists or just paying fines 

which are usually paid by newspapers.”

Although no specific laws favor state media outright, 

“opposition and independent newspapers encounter 

favoritism for state-owned newspapers in access to news and 

advertisements related to the government,” according to 

tohamy. “Access to information is not equally provided for all.”

there is also no law guaranteeing independence for state 

media. in fact, habeb wrote: “As for state-owned media, 

their content is subject to government censorship, direct 

or self-censorship, since the editors and boards of those 

newspapers are appointed by the state. the same applies 

to the state-owned television where the heads of channels 

are appointed by the minister of information. Accordingly, 

all content is censored and it is difficult to see reports or 

programs criticizing the state except for some programs 



19

“freedom of access to information and transparency of the 

government and public agencies do not exist in Egypt and no 

laws oblige these agencies to provide information. Some bills 

have been discussed recently by civil society organizations. 

however, they were not officially adopted by the government 

as to date. the free access to news sources is met to some 

extent via the internet or international news agencies,” wrote 

habeb. Abdel Kader added: “this problem opens windows for 

rumors in the absence of facts.”

Shehab cited restrictive provisions in the law. “for example, 

Article 77 (a) of clause 7, concerning state service employees, 

bans any employee from giving any statements regarding his/

her duties to the newspapers or other broadcasting channels 

without written authorization from a qualified superior. 

clause 8 stipulates that all employees are forbidden from 

disclosing any information he/she has access to through the 

job. Such a ban is also enforced after retirement,” he wrote.

restrictions on the free flow of information can only be 

justified, according to Article 9 of Law 96 of 1996, for the 

protection of national security and the defense of the 

nation and its higher interests. Article 10 specifies that 

journalists have the right to receive responses to requests 

for information unless the information is classified as secret. 

But panelists cited problems. “the law enables journalists’ 

access to information, yet the enforcement mechanism is 

still missing. furthermore, the government officials’ culture 

does not understand this issue,” said Moselm.  According 

to Mustafa Abdouh, a reporter for El-Gomhoria: “. . . the 

Ministry of health has appointed a spokesman who has 

instructed the affiliated directorates not to deal with the 

press except through him. Some other ministries have 

followed the same approach in appointing spokesmen, but 

the journalists have managed to pass through this barrier that 

hinders them from obtaining news.”

Actually obtaining information can also lead a journalist 

into trouble. “in March 2008, an Egyptian court threw out 

a sentence of six months in prison against the journalist 

howayda taha, an Al-Jazeera reporter, for possessing 

videotapes about torture in Egyptian police stations. the 

heliopolis court of Appeal rejected the new charge against the 

journalist of impairing state interests and canceled the fine of 

EgP 10,000, which was enforced by a lower court in May 2007. 

however, the court upheld another ruling against taha and a 

fine of EgP 20,000 for ‘shooting and possessing false tapes that 

could impair Egypt’s reputation,’” Shehab wrote.

Panelists did not experience difficulties obtaining foreign news 

reports for use in local media. “With respect to international 

news, it is widely available and there are many ways that 

provide information for journalists,” Abdel Kader wrote. 

however, last year’s MSi report noted that there is significant 

year alone. Several other journalists were also involved 

in other court cases, some of them high profile. Wael Al 

ibrashi, former editor-in-chief of Sowt al Omma, has said in a 

television interview that he was involved in 64 court cases.” 

Abdel Kader provided additional information about the 

Eissa case: “the lawsuit was filed against him for publishing 

rumors about the president that he could not prove correct. 

Accordingly, he is compromising state interests. Moreover, the 

lawsuit was not filed by the president, but by a lawyer who is 

a follower of the ruling National Democratic Party.”

habeb added, “We cannot forget the cases pending 

prosecution, such as the prosecution of four editors of 

independent newspapers who are accused of disseminating 

rumors that compromised the stock exchange. . . . Many 

lawsuits have been filed against journalists, with sentences 

that have ranged from imprisonments, such as in the case of 

the journalist Ahmed Ezz El-Din, to fines.”

Abdel Kader said such cases mostly impact private media. 

“At this point i would like to note that the law doesn’t 

discriminate between the state-owned media and private 

media,” he wrote. “however, 80 percent of the lawsuits are 

filed against private journalists because the state-owned 

newspapers do not publish corruption cases, except in very 

limited circumstances and under impossible conditions, due to 

the lack of information.”

Panelists made several comments about the difficulty media 

professionals have defending themselves in court. “if the 

journalist then managed to substantiate his/her statements 

with documents then he/she shall be immediately exonerated, 

otherwise he/she shall be fined,” wrote Abdel Kader. El-Din 

El-Sayed added: “however, it is not easy to get access to 

information from official authorities and there is no law 

that makes the officials bound to provide information 

transparently to the media. in many cases, the journalist has 

the burden of substantiating information and some sources 

even deny the information after stating it.”  

Mahmoud Moselm, head of parliamentary coverage for El 

Masry El-Youm newspaper, that some journalists are indeed 

culpable. “Another problem facing the ‘press market’ is the 

press syndicate’s negligence in punishing its members in cases 

of violations that makes them liable in courts,” he wrote.

finally, Shehab addressed one of the unintended 

consequences of libel cases. he said they have “given fanatic 

religious scholars the opportunity to spread fanaticism 

among the people and fear among writers and journalists 

who are concerned about being pursued by those fanatics 

with hundreds of lawsuits against them, regardless of the 

outcome. Lawsuits make those fanatics famous and heroes 

when they become regular guests on the satellite channels.”

EgYPt



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200720

addresses news objectively and reports all news undistorted. 

Al-Masry Al-Youm provides its editors with adequate 

journalism training, unlike other newspapers.”

in addition to willfully biased editorial policies, Moselm 

said“few journalists are capable of preparing reports and 

programs in a professional and neutral manner.” Abdulla 

added: “reporting standards vary depending on the 

publication or media outlet although, in general, most 

journalists in Egypt do not receive formal training in terms 

of being journalism graduates. instead, a lot of them get 

the job first and get their training on the go. this is a huge 

problem in my opinion, being a journalism educator, because 

the general attitude is a belief that you don’t have to go to 

journalism school to become a journalist. You can just write.”

one panelist was optimistic that the situation would improve. 

“i think that the numerous media faculties and institutes 

and the promising beginnings of free speech in Egypt will 

produce new graduates who can properly apply and practice 

professional-quality standards,” wrote Al-Amir ismail.

Panelists did not believe journalistic ethics are properly 

followed in Egypt. tohamy wrote: “the Press Syndicate 

has failed to enforce the press code of ethics, which is 

specified in the syndicate law. the syndicate has attempted 

to make active decisions in this regard but failed for reasons 

pertaining to elections. the syndicate board members, elected 

to four-year terms, counted on the votes of some journalists 

and their followers who do not respect the code. observing 

ethical standards in journalism has become an individual 

commitment by some journalists. it is a common phenomenon 

that journalists receive gifts during news coverage of 

ministries and businesses….”

Abdel Kader wrote in-depth about serious ethics abuses. 

“Some editors who cover news pertaining to a certain 

ministry become its representatives at the newspaper instead 

of the newspaper’s representatives at the ministry. Some 

ministries pay editors’ monthly salaries for publishing the 

ministry news. Editors accompany those ministers on all their 

journeys. Accordingly, editors receive privileges, including 

travel allowances. in this case, the journalist has become 

his or her own supervisor—contrary to the normal situation 

where the editor is supposed to observe the journalist—and 

cannot write anything critical of the ministry that pays his or 

her salary and travel expenses. this issue is not limited to the 

state-owned press editors but includes the opposition and 

independent press as well.”

Shehab examined the legal troubles that media face by not 

following ethical guidelines. “Some newspapers don’t respect 

the professional principles in news publishing as they seek 

to achieve a scoop without documentation or verification 

self-censorship regarding the reprinting or rebroadcast of 

foreign news reports, especially by state media.

Egyptian journalists require special authorization from the 

Ministry of information to cover events such as terrorist 

acts and activities of the president or government ministers. 

foreign journalists posted to Egypt must apply for permanent 

accreditation to work in Egypt. visiting reporters need to apply 

to the Ministry of foreign Affairs, specifying the subject to 

be covered, and various documents must be submitted. Most 

visiting journalists do not apply for an authorization unless 

they have to interview officials or cover major official events.

OBJeCTIVe 2: PROFeSSIONAl JOURNAlISm

Egypt Objective Score: 2.25

Panelists scored most of the indicators close to the objective 

score. however, indicator 4, journalists cover key events, 

scored nearly a point higher and indicator 5, pay levels for 

journalists, scored nearly a point lower.

habeb’s characterization of the practice of journalism reflected 

many of the other panelists’ comments. “Unfortunately, 

reporting in most newspapers is not objective and does not 

use different and multiple sources,” he wrote. “there are 

two trends in reporting. one is adopted by the state-owned 

press, which embraces the single viewpoint of the state policy 

and tries to justify state decisions. the other lies with the 

opposition or independent press, which embraces a viewpoint 

totally opposed to state decisions. Each trend depends on the 

sources that support its viewpoint and objectivity is not applied. 

When you read the state-owned newspapers Al-Gomhureya 

or Al-Ahram and independent newspapers Al-Dostour and 

Al-Badeel at the same time, you will find events or decisions 

interpreted in totally different ways. for example, if we review 

coverage of the constitutional amendments that were passed 

by the government, the state-owned newspapers characterize 

them as a huge step toward reform and democracy while the 

opposition newspapers consider them a move toward a police 

state and a setback for democracy, as well as a consolidation of 

a dictatorship.”

Abdel Kader also referred to what he called a “rumor press.” 

Moselm added that “private newspapers are connected in 

one way or another with their business owners, and there are 

specific examples of this connection.”

Not all news outlets have a one-sided editorial policy. Many 

panelists had comments similar to those of Abdel Kader, 

who wrote: “it is worth noting that Al-Masry Al-Youm is the 

best private newspaper in Egypt today. it managed to gain 

popularity in a few months and to gain readers’ respect as it 



21

of newspapers. independent newspapers with Egyptian 

licenses and independent newspapers with overseas licenses 

had an estimated 286 violations in December alone. Al-Alam 

Al-Youm, an independent newspaper, topped the list with 

49 violations regarding advertising content. for example, on 

Dec. 3, Al-Alam Al-Youm published a press release under the 

headline ‘National Société générale Bank official Sponsor of 

the Banking Exhibition.’”

According to Shehab: “Some of the Press Syndicate council 

members and human rights organizations’ personnel are 

skeptical as to the reports released from the Supreme Press 

council since it is a governmental authority which supervises, 

monitors, and observes press violations. they call for 

establishing an independent agency to perform observation 

and monitoring functions.”

Panelists concurred that self-censorship is widespread in the 

Egyptian media. Particularly in state-run media, Abdulla wrote, 

“journalists know that there are certain red lines beyond which 

their pieces won’t be published or broadcast, and so, for the 

most part, they don’t bother going there to begin with. others 

are restrained from fear of possible consequences if they cross 

the red lines.” El-Din El-Sayed said the practice is not limited to 

state media, but that owners of private media exert pressure 

on their staffs to protect advertising when deciding what issues 

to cover and how they are covered.

habeb listed some of the off-limit topics. “Journalists are 

banned from addressing issues such as the problems of copts 

in Egypt and issues related to the armed forces, under the 

excuse of protecting national security and inhibiting sedition.”

Panelists agreed that most key events receive adequate 

coverage. given the polarized nature of the media, if 

those favoring the government do not cover a story, the 

pro-opposition media will. however, Abdulla noted that 

some topics fall through the cracks. “there was a case of 

public female harassment in downtown cairo that bloggers 

managed to bring to the attention of the media and the 

public. once the story was broken by bloggers, the media 

could no longer ignore it,” he wrote.

All the panelists wrote prolifically on the topic of journalists’ 

salaries, uniformly concluding that pay levels are inadequate, 

pay is often delayed, and journalists often resort to unethical 

practices to supplement their pay. Saleh described the way 

pay is determined: “Salaries of journalists are very low. the 

scale consists of a base, which is the same for all within a 

rank, plus additional increments that vary depending on 

the number of years of experience and on the extra tasks 

undertaken. however, the ‘experience’ has to do with years 

on the job, not academic excellence and expertise.” tohamy 

noted that journalists who have better relationships with 

of information. Newspapers that commit such violations 

are strongly dealt with. for example, on Nov. 27, 2007, the 

criminal court of Dokki sentenced hatem Mahran, an El-Nabaa 

editor, to imprisonment with labor for one year and a fine 

of EgP 20,000, as well as a bail of EgP 5,000, for libeling 

actress hala Sedki. he had published her picture on the front 

page in January of 2007 under the headline ‘the Story of the 

Scandalous comeback of hala Sedki’ and another headline, 

‘hala Sedki’s Sexy Pose in her Latest Movie.’ there are many 

examples on such violations and calls for the syndicate to take 

strong actions against offending newspapers and to punish 

them for violating the press code of ethics.”

Abdouh said the Supreme Press council documents ethics 

violations in the press and publishes statistics on a quarterly 

basis. violations include publishing unattributed news, 

combining advertising with editorial content, incorrectly 

reporting on criminal cases, and unethical use of photos. 

Shehab reported on some recent findings, and noted that 

state-run and pro-government newspapers “topped the 

list” of violations. “in a clear violation of the information 

documentation principle, Al-Ahram on Dec. 10 published a 

page 22 newsflash with the headline ‘Arresting the Manager 

of a famous restaurant chain for Possessing Spoiled Meat.’ 

on Dec. 28, 2007, the same newspaper carried a page 12 

story headlined ‘Arresting the Youngest Drug Dealer in Egypt’ 

and published the name of the minor girl who was arrested, 

in violation of publishing ethics. State-owned newspaper 

El-Messa published a Dec. 10, 2007, newsflash on page 

15 with the headline ‘El-Mounira haunted house,’ which 

promotes fraud and superstition.”

Shehab continued: “the report of December 2007 noted the 

combination of editorial and advertising content in dozens 

EgYPt

JoUrNALiSM MEEtS ProfESSioNAL  
StANDArDS of QUALitY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200722

there was disagreement regarding the state of technical 

equipment used by the media. El-Din El-Sayed said most 

media have modern equipment that meets international 

standards. however, Abdel Kader said this was only the case 

at “certain rich institutions, whereas other journalists depend 

on their own efforts to buy laptops, for example, and to learn 

computer programs to upgrade their professional level.” 

tohamy said Egypt’s journalism profession “is technologically 

underdeveloped in most institutions. Journalists still use 

pens and papers to write news and look for fax machines 

to send news to their newspapers if they are mobile. A few 

institutions have managed to develop their technology. 

Al-Masry Al-Youm is the only newspaper that provides its 

journalists with laptops and mobile internet connections, 

in addition to language training programs.” tohamy also 

decried the dearth of high-quality printing facilities, noting 

that state-run papers are the only ones with access to them.

Abdouh discussed some of the specialty reporting found in 

the Egyptian press. for example, he said the Al-Gomhureya 

newspaper had introduced several weekly sections. “‘White 

and Black’ presents a successful sector and failing sector and 

draws a comparison between them. the ‘hard Work’ section 

addresses the labor force in various labor unions. the third 

section is ‘Who We Are,’ which presents citizens’ complaints. 

Another section in the paper addresses major cases and 

criminal rulings,” Abdouh noted.

OBJeCTIVe 3: PlURAlITY OF NewS SOURCeS

Egypt Objective Score: 2.38

Most of the indicators in this objective received scores close 

to the overall result. however, indicators 3 and 4, objectivity 

of state media and independent news agencies, both scored 

a point or more lower. on the other hand, panelists gave 

indicator 2, citizen access to media, a score more than a 

point higher.

Panelists gave differing accounts of the plurality of news 

sources in Egypt. Some focused on the existence of a large 

number of available media outlets as a positive thing, while 

others felt that plurality suffers at the hands of state policies 

designed to maintain a tight rein on information.

“Multiple news sources do in fact exist in Egypt,” Abdulla 

wrote. “there is a multitude of newspapers (national or 

government-controlled, party, opposition, and independent), 

terrestrial and satellite channels (national, private, and foreign), 

and internet sources.” Al-Amir ismail pointed to the availability 

of “more than 460 Arabic-speaking satellite channels,” saying 

that such a large number of unencrypted channels offers a 

their supervisor may receive a higher salary than others in 

their cohort. Moselm pointed out that television personnel 

are paid higher salaries than print journalists.

“to date, the Press Syndicate has failed to adjust the low 

payroll of journalists, especially in the printed press,” wrote 

El-Din El-Sayed. “further, the standard employment contract 

that binds the newspapers to a minimum wage for journalists 

has not been approved yet, which compromises their work and 

makes some journalists vulnerable to extortion and bribery.”

Shehab detailed some of the abuses related to journalists’ 

pay. “Shabab Misr newspaper, voice of the Shabab Misr party, 

is the best example,” he wrote. “fifteen journalists have 

worked for this newspaper for more than 12 months for free. 

in fact, some of them contributed with their own money 

to found the newspaper, hoping it would rise up to the 

competition and would then hire them and accordingly make 

them members of the Press Syndicate. however, the president 

of the party and newspaper editor, who is favored by the 

ruling National Democratic Party, did not keep promises 

to the journalists and they did not receive any salaries and 

were discharged afterward.” further, Shehab wrote, “Doctor 

fathy Sorour, president of the Peoples’ Assembly, said, ‘i am 

surprised by the journalists’ low salary, which should amount 

to EgP 3000. those who call for freedom of the press should 

first look at the financial situation of journalists.’”

Abdulla explained how low salaries affect the quality of 

reporting. “Journalists try to compensate through a weird 

practice of seeking advertising from the entities they cover 

and receiving a commission for the ads they bring to the 

paper. this is a highly dangerous practice in my opinion, 

and constitutes an obvious conflict of interest. if you are 

reporting on a company that you know has questionable 

practices but that is giving you thousands of pounds in ad 

commissions—when your salary is a few hundred – how likely 

are you to put the public interest over your own personal 

interests and report on the questionable practices? the ad 

commission system reportedly covers the top officials of some 

newspapers, whose salaries can, therefore, reach incredible 

amounts.” El-Din El-Sayed noted that the Press Syndicate 

bans such practices but does not enforce the ban due to its 

acknowledgment that salaries are low. he also pointed out 

that journalists may simultaneously work for more than one 

newspaper, another banned practice that is not enforced.

“in terms of programming, entertainment still occupies most 

of the air time in broadcast media outlets, although the 

evening talk shows are becoming popular sources of news for 

a broad section of the population,” wrote Abdulla. Panelists 

agreed that domestic broadcasting fails to offer enough news 

content and many Egyptians turn to international or regional 

satellite channels for news.



23

“the government does not restrict people’s access to local and 

international media except for some foreign newspapers and 

magazines that have been confiscated for political and mostly 

religious reasons,” wrote Moselm. Panelists also agreed that 

access is not restricted for financial reasons. “foreign media in 

the form of foreign newspapers or channels are available to 

everyone through the internet, local markets, and satellite,” 

habeb wrote. According to El-Din El-Sayed:  “Mass media are 

available, widespread, and more or less at reasonable prices. 

however, local media are too poor and people [in rural areas] 

usually resort to the state media.”

Abdel Kader listed other problems with local media. Local 

newspapers are published irregularly and are not taken 

seriously by local officials. therefore, information about local 

issues is poor and dialogue between local government and 

local residents impaired.

Abdel Kader also discussed a phenomenon that has increased 

access to satellite television. “recently, a new method called 

‘the cable’ has become widespread in Egypt to transmit all 

the satellite channels at cheap prices. one person buys a dish 

to receive the channels and a receiver device for each channel 

then links them and extends cables to each house at monthly 

fees of EgP 20. People can watch about 40 channels through 

this cable. the same technique is used to provide internet 

access, yet it is not as widely used as the satellite cable. 

Although illegal, it has helped to raise access to satellite 

channels to an extraordinary level and has promoted the 

channels and opened media access to people otherwise shut 

out without ‘the cable.’”

“Although internet penetration is still relatively very low 

(about 8 percent), people with access to the internet make 

good use of it in terms of finding information and alternative 

sources of news,” wrote Abdulla. he noted that dial-up 

internet service is free, except for the cost of the call, but 

illiteracy and language barriers (since much of internet 

content is in English) continue to hinder internet usage. Abdel 

Kader reported that a DSL line costs about EgP 95 per month. 

El-Din El-Sayed wrote that there is almost no filtering of the 

internet, except for the Web site of the Muslim Brotherhood.

Panelists characterized state media as serving the interests of 

the government and ruling party, explaining that significant 

pressure is placed on staff to do so. El-Din El-Sayed wrote: 

“Under such conditions, the state-owned media only reflect 

the view of the ruling regime. Public television rarely hosts 

opposition figures in its programs. A long list of public figures 

is prohibited from appearing in the official media and the 

minister of information oversees this. During parliamentary 

and presidential elections and public occasions, the television 

and official newspapers present songs and official rallying 

that represent the ruling party without any consideration 

range of opinions and addresses a multitude of concerns. 

he also noted: “in Egypt some independent newspapers 

have become popular, such as Al-Masry Al-Youm, Al-Fagr, 

Sout Al-Oma, and Al-Dostour, as well as some important 

party-owned newspapers such as El-Wafd and El-Ahali.”

Abdel Kader described trends in media development. “the 

news satellite channels and news Web sites have caused a 

shift in media, changed the activity in the traditional mass 

media and forced some newspapers to cover issues that 

were not allowed before.” however, he said, Egypt has 

not developed a dedicated news Web site beyond posting 

newspaper content online.

Saleh lamented that there is no solid research on the state of 

journalism in Egypt. “there is a clear absence of any clear data 

or literature about journalism, except the press releases of the 

government, which are obviously more of a public relations 

handout, or official statements by the Ministry of information 

that say nothing about journalism, only information that 

magnifies the achievements of the state. otherwise, the 

ministry considers such information a top secret.”

Shehab wrote: “the Egyptian government limits freedom 

of the press and the diversity of news sources that provide 

people with information. the Al-Shaab opposition newspaper 

is still banned for the eighth consecutive year. the government 

decided to shut down the Al-Shaab newspaper’s Web site. the 

government has also banned the Afaq Arabia newspaper.” 

Saleh added that whenever liberalization of media law results 

in an increase of opposition voices, the government reverses 

itself to protect its overall hold over the media.

EgYPt

MULtiPLE NEWS SoUrcES ProviDE citiZENS  
With rELiABLE AND oBJEctivE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, internet) exists.

> citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> independent broadcast media produce their own news programs.

> transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200724

shows—Al Beit Beitak, 90 Minutes, 10 PM, and Al Qahira Al 

Youm—showed that about 70 percent of the survey population 

did not know who owns the channel that broadcasts their 

favorite talk show. the study recommends educating the public 

about the importance of media ownership and its potential 

effect on the editorial policies of the media outlet.”

Media coverage of a wide range of social and minority affairs 

is thin. “the state-owned newspapers await instructions with 

respect to covering news of minorities,” tohamy wrote. he 

said coverage of minority affairs is better among private and 

opposition media.

Abdel Kader wrote extensively on regional coverage. 

“News coverage in Egypt is centralized to a great extent. 

News always focuses on cairo because it is the capital and 

the center of all ministries, authorities, and the president. 

Alexandria comes in second place, especially in the summer, 

because the council of Ministers often moves there in the 

summer. governorate news coverage is infrequent. for 

example, Upper Egyptian news is published, at most, in a 

quarter column in the daily or weekly newspapers. this is due 

to many reasons, including the lack of interest, the shortage 

of professional journalists in different governorates, and 

journalists who do not wish to travel to remote areas to cover 

news that is not a major crisis or accident.”

he did note one exception: “Al-Ahram has massive resources 

enabling it to put reporters in remote governorates. As 

a result, it managed to publish an incident of corruption 

that took place in El-Menya when [Ministry of Education] 

personnel leaked the general secondary exams to some of the 

governorate high-ranking officials. An Al-Ahram reporter in 

El-Menya, haggag El-hosseiny, uncovered this incident, which 

caused public outcry and the results for those students were 

canceled. But this example is an exception that does not occur 

in other newspapers.”

OBJeCTIVe 4: BUSINeSS mANAgemeNT

Egypt Objective Score: 2.23

indicator scores in this objective varied widely. indicators 3 

and 4, the advertising industry and balance of advertising 

revenue compared to other revenue sources, both scored 

relatively well, about a point higher. indicators 6 and 7, 

which cover market research and audience measurement, 

both scored about a point lower. the other three indicators 

received scores nearly identical to the objective score.

Panelists provided a comprehensive picture of the business 

practices of Egyptian media. they offered differing 

assessments of the profitability and business practices of 

to other political and social movements.” tohamy said state 

media attacks on the opposition and opposition press give 

them the appearance of being ruling-party-owned, rather 

than government run.

habeb gave examples of state media purposely ignoring 

political opposition. “Akhbar Al-Youm interviewed Mohamed 

Mahdi Akef, a leader of the Muslim Brotherhood. When 

the interview was brought to the political leadership’s 

attention, it was canceled and the journalist who conducted 

it was punished. furthermore, the Al-Karama, Al-Wafd, 

and Al-tagamo parties rarely appear in the state-owned 

newspapers except in reports that support the government 

or attack the Muslim Brotherhood. certain topics are not 

discussed on government television, otherwise the presenter, 

programmer, or reporter are punished.”

Abdel Kader discussed news agencies. “in Egypt there are 

no Egyptian news agencies except for the Middle East News 

Agency (MENA), which is affiliated with the government. 

international news agencies have offices in Egypt and their 

coverage is cited in news reports. Yet, reporters for the 

international news agencies face difficulties covering some 

hot events.” El-Din El-Sayed wrote that international news 

agency reports are widely used and affordable.

As reported last year, private broadcasters are not allowed 

to produce their own newscasts. however, they circumvent 

this limitation to a degree by offering talk shows in which 

they address subjects in the news, including sometimes 

controversial political and social issues. the discussions include 

guests representing a range of political and ideological 

positions, as well as participation of the public—via phone, 

internet, or text messaging.

When it came to media ownership, panelist comments 

pointed to superficial transparency that belies a more 

complicated reality. “the ambiguity of media ownership 

and domination of the regime and leading businessmen 

cause confusion and compromise the credibility of media 

messages,” wrote El-Din El-Sayed. “the real media owners 

and financial statements of media companies are rarely 

declared. Deals and alliances between the media owners 

and between them and the regime compromise the validity 

and professionalism of news reports by such media.” Saleh 

referred to this as “crony capitalism.” habeb pointed to the 

private newspapers Al-Masry Al-Youm, Al-Youm Al-Sabe, and 

Al-Tareek. he said they do not reveal their funding sources 

and provide only positive coverage of those sources.

“ownership of media outlets is, by and large, public 

information, although few people care to investigate 

media-ownership patterns,” wrote Abdulla. “A study 

i conducted this year on the four major Egyptian talk 



25

viewpoint,” he said. Saleh pointed to the underdeveloped 

advertising market as proof that profit is not the chief reason 

for owning a newspaper.

Saleh also offered an alternative view of management 

practices and professional management. “With respect to 

advertising, i would like to confirm that newspapers do not 

often adopt systematic marketing plans. rather, advertisements 

are distributed in a random manner that depends on the 

public relations of the advertisers or on the tactics that ‘attack 

is the best way to bring advertisements.’ All terminologies of 

marketing, strategic plans, systematic research, and others 

are merely theoretical terms that have not been realized 

except in some limited cases. Al-Masry Al-Youm is the only 

exception in this regard as it was founded on principles of 

marketing methodology that were conducted by rami Boutros, 

a marketing expert who has discussed his experience with 

Al-Masry Al-Youm in many symposiums and meetings.”

Saleh also described systemic problems that hurt businesses 

in general. “the formal bureaucratic procedures are so 

cumbersome that most economic activity depends on political 

patronage, or it is simply driven underground.” he said the 

state ignores irregular business practices “as long as it has 

control over media content in its favor.”

Panelists consistently said state-run media were not managed 

according to sound business principles and relied on heavy 

financial support from the state. “in terms of business 

management, again the performance of the national 

or government-owned media outlets is very different 

from that of the private outlets,” Abdulla wrote. “the 

government-owned outlets are run mostly as a mouthpiece 

for the government, so their No. 1 objective is not 

sustainability or financial independence or profits, but rather 

to spread the news and opinions that the government deems 

necessary to influence public opinion. Still, there is no lack of 

advertising in these outlets, for several reasons. for the print 

publications, the strange system of advertising commissions 

that most reporters are promised for bringing in advertising 

money works well. Advertisers are also promised a free news 

spot or more coverage of their events. While in most free 

press systems, such coverage or news would clearly be labeled 

‘advertising’ or ‘advertorial,’ this is not the case in Egypt. 

the advertising news spot is published in the newspaper 

as regular news, which is an obvious ethical conflict. Some 

publications are now so filled with advertising that readers 

have to go through the pages looking for the news items. 

this is particularly true of weekend or weekly editions.”

habeb described media funding sources. “Private or 

independent media in Egypt are usually funded by the 

proceeds from advertisements and circulation, in addition 

to the contributions of financers—usually businessmen with 

private media and the motivations of private media owners. 

Several maintained that private media are well managed 

and generate profits. Al-Amir ismail wrote that independent 

media “appoint qualified personnel, avoiding bureaucracy 

in management and employment that is adopted by the 

state-owned mass media.” tohamy provided a successful 

example: “independent and party-owned newspapers 

work on their own to continue, succeed, and make profits. 

Al-Wafd, the first daily non-governmental newspaper that 

was released by the Al-Wafd opposition party, started in 1984 

with little capital and a few journalists. today, it has capital 

assets and a bank balance estimated at EgP 100 million 

and makes half a million pounds as a monthly profit after 

deducting printing costs and salaries.”

El-Din El-Sayed had a very different view of the business 

side of journalism. “Due to the high cost of media as a 

business, compared to other investment opportunities, it 

is not a profitable business—except for the entertainment 

industry. Accordingly, this influences the media operation and 

credibility. for example, a daily non-governmental newspaper 

managed to get a three-year, $10 million advertising contract 

with an agency. the deal has affected the newspaper’s 

performance and the type of news covered—in order to 

maintain the interests of its owners and the deal, in addition 

to other political pressures,” he wrote.

Abdel Kader suggested that influence—not profit—is 

the main motivation for owning a newspaper. “today, a 

businessman does not launch advertising campaigns in the 

newspapers. rather, he starts a private newspaper after 

depositing millions of pounds in the bank for the newspaper’s 

expenses and salaries of editors and administration staff. 

he usually uses the newspaper to promote some type of 

EgYPt

iNDEPENDENt MEDiA ArE WELL-MANAgED 
BUSiNESSES, ALLoWiNg EDitoriAL iNDEPENDENcE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200726

said some government-owned media outlets have research 

departments but do not produce credible research. “the little 

research available is conducted by university professors such 

as myself and is mostly for academic publication purposes and 

rarely taken seriously by the media outlets,” he said. Unlike 

print media, Moselm asserted, television uses market research.

Panelists said circulation and audience information are either 

unreliable or guarded as proprietary information. others 

agreed with habeb’s explanation: “the real circulation figures 

and broadcast ratings are undisclosed and there is no neutral 

authority to handle them. Every newspaper claims it has the 

highest distribution figures and the state-owned newspapers are 

competing to prove this. Al-Gomhureya as well as Al-Ahram and 

Al-Akhbar claim they achieve the highest distribution figures. 

on the other side, independent newspapers such as Al-Masry 

Al-Youm, Al-Badeel, Al-Dostour, and Al-Fagr say they have the 

highest distribution figures because state-owned newspapers 

such as Al-Ahram, Al-Akhbar, and Al-Gomhureya lost their 

appeal when people learned of their misleading practices.”

OBJeCTIVe 5: SUPPORTINg INSTITUTIONS

Egypt Objective Score: 2.34

Panelists provided diverse scores for the indicators. Performing 

strongly were indicators 2 and 3, professional associations 

and the advocacy work of Ngos. however, indicators 1 and 

6, trade associations and access to printing facilities and 

newsprint lagged far behind. the other indicators received 

scores close to the overall objective average.

Saleh provided background on difficulties facing all 

associations and other Ngos. “in May 1999, the Egyptian 

parliament passed a law encroaching upon the Ngos’ 

freedom to organize and act. the new law banned private 

groups from working to influence government policy or 

union activity. it gave the Ministry of Social Affairs power to 

disband boards of directors. Ngos must seek permission from 

the government before accepting foreign donations. the 

new law set prison terms of up to two years for violations of 

vaguely formulated offences such as ‘threatening law, public 

morality, and order and national unity.’

“following a wave of protests by both Egyptian and 

international Ngos, the law was found unconstitutional on 

procedural grounds and suspended by the constitutional court,” 

Saleh continued. “the country’s older law on Ngos (Law 32 of 

1964), which is seen as equally repressive, remains in force.”

Panelists said there is no trade association to represent media 

outlets or the interests of owners. given the government’s 

previous monopoly on broadcasting, Moselm said, there was 

interests in maintaining the newspapers so as to advocate 

their rights, as with the example of Al-Masry Al-Youm and 

Al-Badeel. revenue sources of state-owned newspapers are 

advertisements, in addition to direct and indirect support 

from the state, including uncollected taxes and fees for 

electricity, telephone, and other utilities.”

But diverse revenue sources are not enough to secure editorial 

independence. According to Abdulla: “Private media outlets 

care about advertisers for survival reasons. however… 

allegations have surfaced on more than one occasion that 

the government pressures advertisers not to buy time on 

a particular channel or publication if these outlets have 

aggravated the government.” Shehab concurred: “Advertising 

in Egyptian newspapers represents an issue of reward and 

punishment. the company rewards with advertisements to 

the newspaper if it is satisfied with its editorial line. on the 

other hand, if the editorial line is opposed to the government, 

the newspaper does not receive any advertisements because 

companies do not want to irritate the government by 

supporting independent or opposition newspapers such as 

Al-Dostour, Sout Al-Oma, Al-Fagr, Al-Arabi, and others.”

Abdouh said Al-Masry Al-Youm “has followed a general 

orientation since its inception to provide excellent press 

without any pressures and has used pictures and headlines 

according to the best practices of journalism. however, today 

it has started to give in to the pressures of leading mobile 

companies, tourism companies, and real estate companies for 

the sake of advertisements.”

Panelists felt the ratio of advertising revenue compared to 

other revenue sources is in line with international norms. 

“the funding of newspapers basically relies on advertisements 

rather than distribution,” tohamy wrote.

Private independent media do not receive direct government 

subsidies. But Moselm said there is an annual subsidy of 

EgP 100,000 for political parties which, in turn, often use 

it to support their newspapers. Abdel Kader said “private 

newspapers sometimes receive subsidies from the government 

in the form of advertisements, but only newspapers that 

appeal to the government.”

According to habeb: “Market research is rarely conducted 

by all the state-owned and private media institutions. Some 

people are still not fully aware of it and others do not believe 

in it. furthermore, the institutions lack marketing personnel 

who can conduct neutral studies to tailor the media product to 

the needs of the audience.” El-Din El-Sayed added: “Most mass 

media do not pay the research fees for [research] institutions, 

and media institutions do not have market research 

departments. Such factors increase reliance on networks of 

contacts, rather than the real advertising market.” Abdulla 



27EgYPt

whereas the number of different media professionals 

unprotected by any union is more than 70,000.”

Abdel Kader recalled that broadcast journalists tried to join 

the Press Syndicate but were rebuffed. Members feared that 

admitting a large number of broadcast journalists, almost all of 

whom were from state broadcasting, would tip the balance of 

membership in favor of those representing the government.

Abdel Kader continued: “Many journalist-advocating 

associations have been established. there are specific 

associations and unions such as the Association of Economic 

Editors, for editors working in the economic area, and so on. 

Such associations do not play a significant role other than 

organizing seminars and conferences that might be useful for 

media professionals or journalists.”

Panelists said a few Ngos advocate for freedom of expression 

issues and will support journalists when they face legal action 

by the state. habeb singled out the Egyptian organization 

for human rights, the Arab institute for human rights, 

the hisham Mubarak Law center, and the cairo institute 

for human rights Studies. El-Din El-Sayed noted that such 

Ngos work in a difficult environment. “Ngos advocate 

journalists’ rights and provide them with legal support,” he 

said. “however, they face several government obstacles and 

continuous accusations of adopting a foreign agenda, which 

often affects their reputation and operations.”

formal journalism education got mixed reviews from 

the panelists. habeb criticized the curriculum at public 

universities. “the faculties of information and media sections 

focus on the theoretical aspect and ignore practical training,” 

he wrote. “Sometimes, students graduate and then realize 

that their studies are totally different from the profession’s 

reality.” Saleh blamed this on the government successfully 

“transforming [journalism education] into a public relations 

curriculum and marginalizing notions of investigative 

reporting and aggressive journalism.” he said no media outlet 

is happy with the current state of journalism education at 

most universities and even noted that, at private universities, 

bribery continues to be a problem.

Abdulla singled out what he believed is an exception, the 

American University in cairo (AUc), where he is a professor. 

“the American University in cairo’s journalism program is well 

established and has graduated some of Egypt’s most prominent 

journalists, including Mustafa Amin, Louis greiss, Laila rostom 

and, more recently, Lamees el hadidi, Mona el Shazly, Yosri 

fouda, and other,” he wrote. “While Egyptian university 

graduates are usually lacking on the practical front, AUc 

graduates have to do some practical training, either through an 

internship or through working on the student newspaper, The 

Caravan, or at the Kamal Adham center for Journalism training 

no need for such an organization and one has not developed 

in the meantime.

“the Press Syndicate is the official body serving journalists in 

Egypt. With very rare exceptions, the head of the syndicate 

is considered to be the government’s man,” Abdulla said. 

“Before the most recent elections in November 2007, 

journalists urged their colleague, veteran journalist and poet 

farouk goweida, to run for the office. After giving it some 

thought, goweida refused to run, saying he would be not be 

able to serve his colleagues well in having to deal with the 

government’s pressures.”

Abdel Kader said that the syndicate protects journalists’ 

rights, works to win them privileges, and lobbies the 

government for those privileges. the privileges include 

pensions, health insurance benefits, and a small stipend to 

support their work.

Saleh elaborated on the syndicate’s advocacy work. “the Press 

Syndicate, for example, lobbied to restrain the indiscriminate 

expansion of professional school enrollments, which it said 

was producing a surplus of under-trained graduates. Besides, it 

long fought to expand press freedom. While [President Anwar] 

Sadat tried unsuccessfully to abolish the union, the Mubarak 

regime, however, managed to reassert its control.” however, 

El-Din El-Sayed, wrote: “Notwithstanding its independence 

from the ruling regime, the Press Syndicate faces many 

obstacles making it incapable of maintaining the interests of its 

members when such interests conflict with the regime.”

Several panelists cited the Press Syndicate’s limited 

membership. Members must be appointed by a newspaper. 

“obtaining press syndicate membership is very difficult and 

is granted only to printed press professionals,” wrote El-Din 

El-Sayed. “there are fewer than 7,000 syndicate members, 

SUPPortiNg iNStitUtioNS fUNctioN iN thE 
ProfESSioNAL iNtErEStS of iNDEPENDENt MEDiA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> Ngos support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> channels of media distribution (kiosks, transmitters, internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDiA SUStAiNABiLitY iNDEX 2006/200728

Abdel Kader recalled when the Alexandria today and 

tomorrow Association launched a project called “future 

Media Professionals” in collaboration with USAiD. it aims to 

train 600 media professionals in journalism skills.

Abdouh acknowledged that many organizations have 

been active in training but questioned their focus. “the 

latest training programs were on non-media areas such 

as ‘legal protection for journalists,’ ‘human rights,’ ‘labor 

organizations,’ and ‘environment and environmental 

protection.’ it would have been better to introduce 

specialized programs on journalist preparation, specialized 

press, how to become an editorial manager, how to become 

an editor, and how to become a chairman.”

finally, El-Din El-Sayed noted: “Journalists’ generally poor 

facility in the English language limits opportunities with 

overseas training programs, although they are available and 

unrestricted, legally and financially. for example, the islam 

online foundation has sent more than 50 journalists to training 

programs in Europe and the United States without restrictions.”

Panelists disagreed on the exact nature of newsprint 

procurement and printing facilities, but none pointed to current 

politicization and difficulty accessing them. “it is worth noting 

that the issue of paper and printing facilities in Egypt does 

not represent a problem,” wrote Abdel Kader.  “Most leading 

newspapers own high-quality printing facilities and the same 

newspapers procure the paper from the paper traders or import 

it. other newspapers print in the printing facilities of major press 

institutions such as Al-Ahram, Al-Akhbar, and Al-Gomhureya, 

which bring profits while the owners of other newspapers 

benefit from the printing capabilities.” however, tohamy noted 

that “the leading paper importing companies are state-owned.” 

Moselm and others pointed out that the newspapers with 

printing facilities listed by Abdel Kader are under state control.

Several panelists cited problems with newspaper distribution. 

“Most party-owned and private newspapers complain of 

the domination by state-owned newspapers of distribution 

networks, which enables them to control the newspaper 

and magazine delivery to the readers,” Shehab wrote. Abdel 

Kader noted that distribution of private newspapers “is 

delayed until the major press institutions distribute their 

own copies.” Kiosks, observed tohamy, are privately owned, 

however. Shehab also indicated that overseas distribution 

of Egyptian newspapers and magazines is handled by the 

National Distribution company and “is not efficient.”

Private newspapers have tried to get around the National 

Distribution company but with limited success. Shehab 

said the Press Syndicate is “working to establish its own 

distribution network through a group of kiosks and shops.” 

Abdel Kader wrote that “some private newspapers use private 

and research. AUc students also take courses in research 

methods, online communication, and online journalism.”

given the criticisms of academic journalism programs (and, 

as mentioned in objective 2, that some journalists have not 

even studied journalism), panelists agreed on the importance 

of on-the-job training. Saleh wrote that “what it means to 

‘do’ journalism is something that journalists attempt to learn 

after being hired as an editor, reporter, producer, etc.” But 

he was optimistic, observing that many journalists realize 

they need to improve their skills in order to reverse what he 

characterized as the “current decline” not only in Egypt, but 

the entire Middle East region.

Several panelists characterized short-term training 

opportunities as inadequate in number or pointed out other 

obstacles. taken together, however, the panelists’ comments 

indicate that a diverse group of organizations sponsor a 

number of opportunities.

Saleh underscored the need to train journalists in new 

information technologies but said there are only a few training 

centers in the region, in addition to satellite stations that are 

increasingly able to establish training departments. El-Din 

El-Sayed noted that the islam online foundation is unique 

among media associations with its training and research 

department. he also identified the heikal Press institute as “the 

only body in Egypt that meets some of the training deficiency 

in Egypt.” habeb added: “Newspapers and the Press Syndicate 

rarely provide such training.” he said the work of heikal “allows 

about 50 journalists from all newspapers to train in editorial and 

language skills.” he noted that “Al-Masry Al-Youm also provides 

training to upgrade and develop the skills of its editors.”

“the Syndicate’s resources, which are collected from member 

subscriptions, are not enough to provide for widespread 

activities to upgrade the profession or train journalists,” 

Shehab wrote. however, he said the Press Syndicate does 

organize trainings that generate revenue. further, he added, 

several organizations work in cooperation to support the 

Press Syndicate’s efforts, including “the Egyptian foundation 

for training and human rights, which aims at providing 

professional training for journalists on editorial principles, how 

to comply with the press code of ethics, and how to consider 

human rights through reports and news writing. Many training 

programs have been completed … in collaboration with the 

United Nations Development Program and the Ministry of 

foreign Affairs of Egypt. Some governmental institutions 

such as the information technology industry Development 

Agency, affiliated with the Ministry of telecommunications and 

information, cooperate to provide the journalists with training 

programs on languages. Every member of the Press Syndicate 

receives a monthly EgP 530 subsidy from the syndicate as a 

training and equipment allowance.”



29EgYPt

printing facilities to print a minimum number of copies 

then distribute them manually at the kiosks.” But tohamy 

concluded that “some of the independent newspapers have 

tried to handle their own distribution but failed due to the 

high costs. Accordingly, the public press institutions still 

control the distribution of competitive newspapers.”

internet access, however, is not state controlled. According 

to Abdel Kader: “in Egypt there are two major internet 

providers—tE DAtA and LiNK.NEt, which are privately 

owned—in addition to the council of Ministers, which 

provides this service, too.”

List of Panel Participants

Ibrahim Saleh, professor of journalism and mass 

communications, the American University in cairo, cairo

mahmed habeb, news department head, Nahdet Misr 

newspaper, lecturer of mass communication, Modern 

Academy University, cairo

Ashraf Shehab el Din, journalist, al-Ahaly monthly newspaper, 

deputy editor for Diwan Al-Arab electronic magazine, cairo

hossam el-Din el-Sayed, programs and production head, islam 

on line.net and Ana tv channel, cairo

hossam Abdel Kader, journalist, October magazine; 

editor-in-chief, Waves of Alexandria electronic magazine; 

management editor, Life Beats newspaper, Alexandria

essam Al-Amir Ismail, head, channel 8-Egyptian television, 

Aswan

mustafa Abdouh, journalist and correspondent, El-Gomhoria 

newspaper; editor-in-chief, Beni-Suef newspaper, Beni-Suef

Tarek Tohamy, journalist, Al Wafd newspaper, cairo

mahmoud moselm, head of parliament department, El 

Masry El-Youm newspaper; anchor, “All About Politics” at 

El-Mehwar, cairo

Rasha A. Abdulla, assistant professor of journalism and mass 

communication, the American University in cairo, cairo

Moderator

maie Shawky, local media advisor, Partnership Program for 

Democracy and governance, cairo

Conflicting panelist schedules prevented a panel discussion 

from being held in Cairo. This report reflects the extensive 

written comments that panelists submitted in their 

questionnaires.


