
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development  
of Sustainable 
Independent Media 
in the Middle East
and North Africa



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Mark Whitehouse, Christine Prince

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID and the US State 

Department’s Middle East Partnership Initiative, and the Iraq study was produced with the 

support and funding of UNESCO.”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or 

informational use; and (c) no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by the 

United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative (MEPI), and the United 

States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

#DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the Academy for Educational Development. 

Additional support for the Iraq study was provided by UNESCO.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting 

economic growth, agriculture, and trade; global health; and democracy, conflict prevention, 

and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and the Near 

East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides tangible 

support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can spread, education 

can thrive, economies can grow, and women can be empowered. In four years, this presidential 

initiative has devoted $293 million to more than 350 programs in 15 countries and the 

Palestinian territories to support the aspirations of those working to build a more peaceful 

and prosperous Middle East. Examples of the initiative’s work includes campaign schools, 

independent media training, civic education, entrepreneurship skill building, youth leadership 

development, trade transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal 

reform training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, maintains 

a Communication and Information (CI) sector that is guided by the principles of freedom 

of expression and freedom of the press as basic human rights. Since 2003, the CI sector has 

supported the Iraqi people in their transition to democracy. Among other projects, UNESCO 

facilitated initiatives to develop a national media policy and provided practical guidance for 

journalists and civil society prior to the elections. Training and networking opportunities were 

made available to more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative programs 

to improve the quality of education, strengthen independent media, and foster pluralistic civil 

society development.

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 500 

professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting programs and 

consulting expertise in more than 50 countries.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007110

Amid the political controversies that shook the country, the media were visibly 

affected. According to the MSI panel, Bahrain’s overall score declined to 1.63 

from the previous year’s score of 1.84. Arguably, the main cause of this decline 

was the volatility the country went through because of the Bandargate report, 

particularly as press freedom suffered when the Supreme Court banned the 

press from mentioning the scandal altogether.

bahrain



111

INTRODUCTION

bahrain

B
a

h
r

ain


OVERALL
SCORE:
1.63

DDespite being the smallest Arab country in terms of geographical area, Bahrain is one of the most politically 

active countries in the Middle East. In 2006, the country reached its political climax when competitive 

elections took place to elect members of the 40-seat Lower House of Parliament, the Chamber of Deputies, 

and municipalities.

The elections were marred, however, by “Bandargate,” which arose with documents depicting a secret 

organization of government officials allegedly planning to manipulate the voting process in an attempt 

to marginalize the Shia opposition. Despite the scandal, the opposition won 18 seats in the parliament, 

signaling a remarkable turning point after an absence of four years since its boycott of the 2002 elections. 

The 2006 ballot vote was also historic in electing Bahrain’s first woman to parliament.

Amid the political controversies that shook the country, the media were visibly affected. According to the MSI 

panel, Bahrain’s overall score declined to 1.63 from the previous year’s score of 1.84. Arguably, the main cause 

of this decline was the volatility the country went through because of the Bandargate report, particularly as 

press freedom suffered when the Supreme Court banned the press from mentioning the scandal altogether.

Regional newspapers and magazines that dealt with the Bandargate report were also prevented from 

entering the country, allowing rumors and speculations to spread frantically. Reporters sans Frontières 

reported that some journalists who covered the event were blackmailed, and another source revealed that 

two others were summoned for questioning. The government also filtered some websites that investigated 

or exposed Bandargate. The inability to access information about the report accounted partly for the decline 

in the plurality of news objective from 1.73 in 2005 to 1.35, which was the sharpest fall among all objectives.

Another factor behind the decline may have been emergence of cases of corruption in the media during 

the election campaign. An independent report comprised of hundreds of pages of material that included 

canceled checks, hotel bills, accounting, financial, and other types of documents sparked a massive 

controversy in the country. Written by Salah Al-Bandar, 52, a Briton, who used to work as a consultant to 

the Cabinet Affairs Ministry, the report pointed to unusual business deals among government officials to 

potentially put the country on the course of ethnic clashes. The report detailed media’s use during the 

election campaign of reported concerns over payments to journalists and newspapers for the promotion 

of specific candidates through interviews and news reports. The report also said the regime directly and 

indirectly used state-owned media to promote pro-government candidates.

Some panelists were more optimistic, hoping that things would be better off if and when a more relaxed 

press law, which is currently with the new parliament, is passed.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007112

1.
47 1.
52

1.
93

1.
61 1.

73

1.
35

2.
14

1.
99

1.
84

1.
71

20
05

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
06

-0
7

20
05

20
05

20
05

20
05

20
05

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BAHRAIN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

bahrain AT A GLANCE

General

>	Population: 708,573 (includes 235,108 non-nationals) (July 2007 est., CIA 
World Factbook) 

>	Capital city: Manama

>	Ethnic groups (% of population): Bahraini 62.4%, non-Bahraini 37.6% 
(2001 census, CIA World Factbook)

>	Religions (% of population): Muslim (Shi’a and Sunni) 81.2%, Christian 
9%, other 9.8% (2001 census, CIA World Factbook)

>	Languages (% of population): Arabic, English, Farsi, Urdu

>	GNI (2006-Atlas): $18.77 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

>	GNI per capita (2006-PPP): $10,288 (World Bank Development 
Indicators, 2007)

>	Literacy rate: 86.5% (male 88.6%, female 83.6%) (2001 census, CIA 
World Factbook)

>	President or top authority: King Hamad bin Isa al-Khalifa (since March 
6, 1999)

>	Next scheduled elections: Council of Representatives in 2010

Media-Specific

>	Number of active print outlets, radio stations, television stations: 6 
major independent newspapers, 1 radio station beaming six channels 
with different programming, one TV station with five different 
channels along with the main satellite channel Bahrain TV (Sources: 
Arab Press Network arabpressnetwork.org, BRTC)

>	Newspaper circulation statistics: top three by circulation: Al-Ayam daily 
36,000 (independent), Al-Meethaq 35,000 daily (independent), Akhbar 
Al-Khaleej daily 32,000 (independent)

>	Broadcast ratings: N/A

>	News agencies: Bahrain News Agency (BNA) (state-owned)

>	Annual advertising revenue in media sector: N/A 

>	Significant foreign investment in the media: None

>	Internet usage: 157,300 (2006 est., CIA World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



113bahrain

Objective 1: Freedom of Speech

Bahrain Objective Score: 1.52

Along with Kuwait, Bahrain is a country that allows a wide 

spectrum of political entities and viewpoints. Panelists 

therefore acknowledged that it was natural for this political 

spectrum to reflect itself to some extent on the level of 

freedom of expression, which is relatively high compared with 

some other countries in the region. Bahrain scored a 1.52 for 

this objective, little changed from the previous MSI.

The constitution acknowledges the right of freedom of 

expression, but the laws regulating the press are old and 

restrictive and require reforms to meet generally accepted 

international standards. The society also places its own 

limitations on press freedom because of the population’s 

sectarian and ethnic diversity. Independent broadcast media 

are nonexistent, but permits have been provided to six 

independent dailies that must meet stringent requirements, 

including upfront capital of 1 million Bahraini dinars 

(US$3.6 million) for a daily newspaper. Panelists agreed that 

crimes against journalists are rare but that when reported, 

authorities do take action.

The legal system equally deals with different media 

regardless of affiliation, but libel is a criminal offense 

that could result in a journalist’s facing huge fines and 

imprisonment. Public information is widely available, though 

a few political websites are censored. Panelists agreed that 

access to international and local news is easy and entry 

into the profession of journalism is open to all except for 

correspondents who work for non-Bahraini media, who 

require a license that is renewed annually.

Article 23 of Bahrain’s constitution clearly affirms the right 

to information; hence, legal protection does exist, panelists 

agreed. Furthermore, given that it enjoys a vibrant and 

politically active opposition, panelists said that Bahrain is 

comparable to Kuwait, which is far ahead of other Gulf 

Cooperation Council (GCC) countries in terms of democratic 

practices. Bahrain’s King Hamad bin Isa al-Khalifa has on 

several occasions pledged to apply reforms that could bring 

more democracy and freedom to the country. In a speech 

he made on May 6, 2005, the king presented his vision to 

allow greater levels of press freedom. Nancy Jamal of Foreign 

Media Affairs at Bahrain’s Ministry of Information said the 

king meets periodically with editors-in-chief of privately 

owned newspapers, demonstrating a political will to allow 

a greater level of liberty. “His Majesty the King said that 

no journalist, from now on, will be held for his political 

opinions,” Jamal said.

Despite the apparent political will in allowing freedoms, 

MSI panelists noted that the conditions set by the country’s 

relevant laws confine press freedoms. Law 47 of 2002, which 

concerns the press, printing, and publishing, contained 

articles that severely limit freedom of expression. According 

to this law, journalists can be criminally prosecuted and 

jailed. They may also be forced to pay huge fines that may 

be impossible given their limited incomes. Article 68 is one of 

the most restrictive articles of the press law and states clearly 

that journalists can be imprisoned or fined for the following: 

criticizing the religion of the state; inciting crimes in general 

and crimes that may destabilize the country’s security in 

particular; and inciting attempts to thwart or change the 

regime. Moreover, the law is associated with Penal Code 15 

of 1976, which may bring even more severe punishment to 

journalists because of their reporting.

The vague phrases in the press law are a source of concern, 

according to some panelists, who said the country’s press law 

may be interpreted differently and hence used subjectively 

against journalists. Panelist Abdulhadi Al-Khawaja, a 

freedom-of-expression activist and former president of the 

dissolved Bahrain Center for Human Rights, said journalists 

cannot depend on the law for protection because the 

judiciary is “not independent.” Furthermore, he noted that 

even when journalists are acquitted in a long, grueling trial, 

they are not compensated for the mental and financial losses 

that they are exposed to, creating fear in journalists of being 

prosecuted regardless of the outcome of the trial. In a specific 

example, he noted that a journalist was reporting about 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007114

corruption in the Ministry of Electricity but after the ministry 

attempted to file a lawsuit against him, he had to personally 

go to the ministry and apologize just to avoid going 

through painful trial procedures. “Is the judiciary a means 

of protection or a means of pressure?” Al-Khawaja asked, 

suggesting that the latter was probably the case.

Citing the press law, the Supreme Court banned reporting 

or writing about Bandargate, which refers to a conspiracy 

plot uncovered in September 2006 alleging a plan by senior 

officials to suppress the Shia majority and manipulate the 

2006 parliamentary elections. The 240-page report was 

issued by the London-based Gulf Centre for Democratic 

Development, whose general secretary was Sudanese-born 

British national Dr. Salah Al-Bandar, who used to work as an 

adviser to Bahrain’s Cabinet Affairs Ministry before being 

deported for operating on behalf of a foreign entity and 

revealing classified government documents.

When the Supreme Court banned reporting about 

Bandargate, it cited Article 40 of the 2002 press law, which 

prohibits the publishing of any information that may affect 

any trial proceedings. It also cited Article 70, which prohibits 

the publishing of fabricated news that may disrupt peace or 

damage the public interest. However, the court interpreted 

the press law in such a way that makes mentioning 

“Bandargate” a violation of Articles 40 or 70, which 

consequently imposes a blanket restriction on all Bahraini 

media, who could have tackled this issue objectively.

However, panelist Mohamed Fadhel, a writer for Al-Waqt 

and secretary of the Bahraini Journalists Syndicate, said the 

press law may occasionally protect the journalist. He gave the 

example of journalist Radhi Al-Musawi, who was acquitted by 

the judiciary based on the articles of the press law despite the 

fact that it was the government that filed the lawsuit against 

him. But Fadhel noted that one of the biggest challenges 

is the public’s awareness of the need to have freedom of 

expression as a fact of life. As proof of the severity of the 

problem, Fadhel said, “In the past one and a half years, there 

were 70 cases filed against journalists… this shows that there 

is prior antipathy in the people [against the press],” adding 

that the majority of those cases were filed by regular citizens.

Panelist Ebrahim Bashmi, Shura Council member and 

editor-in-chief of Al-Waqt independent daily newspaper, 

agreed to the notion that it is the society that needs to raise 

its awareness and acceptance of freedom of expression. 

“Seventy-five percent of the lawsuits were not filed by 

the executive branch, but by the society against existing 

journalists,” he said. Noting that the state had intentionally 

given more leeway to practice journalism, panelist Mohamed 

Al-Ghasra, a journalist for Al-Watan daily newspaper, said, 

“Today, it is the society that does not tolerate the other point 

of view.” Unlike many other panelists, Al-Khawaja defended 

society’s role, noting that when the public rises up to defend its 

rights through protests or other activities, “a person feels more 

secure whether he is a journalist or a writer on the Internet.”

But panelist Ali Abdulemam, an online journalist and 

moderator of the BahrainOnline.org website, noted the 

government’s role. He pointed out that the 2002 press law 

approved by the government created in its third article 

a reference to “electronic newspapers” so as to expand 

restrictions to the Internet.

Overall, there was consensus among panelists of the need to 

have a more relaxed press law. In this respect, some reformists 

in the Shura Council drafted and passed a more tolerant and 

modern press law, which they hoped the parliament would 

pass by the end of 2007. Panelist Bashmi, one of the architects 

of this draft law, said the council’s passing of the law was the 

first step but that it remains to be seen if the parliament will 

give full and final approval.

From his own experience, Bashmi said some parliamentarians 

may occasionally prevent necessary reforms in the press. 

“Parliamentarians, who are supposed to grant the press its 

freedom, were the ones who buried it in the parliament,” he 

said, adding that there were parliamentarians who called for 

flogging journalists.

Panelist Essa Ghayeb, a lawyer and representative of the 

Human Rights Society, said another version of a modern 

press law was drafted during a number of meetings of 

concerned stakeholders. Panelist Bashmi wondered whether 

the law Ghayeb noted would be accepted by legislators and 

parliamentarians and therefore would remain an ambitious 

piece of work that may not succeed.

The government does not restrict the right to apply for a 

print media license, but broadcast media remain under strict 

state monopoly. Given the tight control of the national 

television and radio networks, some panelists said the public 

had somewhat lost confidence in their reporting and that 

Panelist Kamal noted a significant rise 

in officials’ awareness of the need to 

cooperate with journalists. “There could 

still be some who may be reluctant in 

giving information, but from my own 

experience, I can say this group has 

become a minority,” Kamal said.



115bahrain

citizens have shifted to regional and pan-Arab news channels, 

such as Al-Jazeera and Al-Arabiya.

While the right to apply for a print media license is not 

restricted, the conditions set forth in the third chapter of the 

2002 press law regarding obtaining a license are quite tough. 

Panelists indicated that the conditions mean that only rich 

elites, who are mostly close to the government, would qualify 

to receive the license. Among the conditions is the required 

capital of 1 million Bahraini dinars (US$3.6 million) for a daily 

newspaper. According to panelist Al-Khawaja, this makes 

it impossible for people of average income to even dream 

of establishing their own newspaper. Furthermore, only a 

company of at least five Bahraini investors could apply for a 

license, making foreign investment in this respect impossible. 

Apart from all this, Article 44 of the law requires the approval 

of the cabinet and prime minister, which triggered a dispute 

among panelists on whether providing licenses represents a 

form of political influence.

But panelist Bashmi rejected the notion, noting that the law 

gives the applicant the right to file a lawsuit against the 

government if the license is not granted. “There were no cases 

of a rejected applicant who went to the court,” Bashmi said.

Some panelists said that the local market is already saturated 

with the six daily newspapers targeting a population of less 

than one million. But others rejected this claim, defending 

the right to have as many newspapers as desired and letting 

the public choose which ones to read.

When it comes to licensing of electronic media, the 

government had attempted an unprecedented move a 

couple of years ago when it issued orders demanding that all 

news websites and forums operated from Bahrain be licensed 

by getting a specific registration number from the Ministry 

of Information. But according to panelist Abdulemam, his 

website (BahrainOnline.org) was among only 80 websites 

that registered with the Ministry of Information out of about 

10,000 websites run from the country. He was of the opinion 

that the government is trying to control the electronic media 

but that its ineffective methods mean it cannot currently do 

so effectively.

Panelists agreed that once a newspaper is granted a license, 

market entry from that point onward depends on the 

newspaper’s ability to compete for the limited advertising 

income for such a small country. Some panelists said 

the required capital is needed to ensure that the media 

establishment would become strong and competitive and 

hence afford to pay reasonable salaries, purchase modern, 

high-quality equipment, and carry out massive advertising 

campaigns. But because Bahrain is a tax-free country with 

the most liberal economy in the Middle East, newspapers 

find no tax-related challenges. There are, however, some 

modest import taxes of 5 percent for newsprint and 

other printing-related products. But panelist Isa Al-Shaiji, 

editor-in-chief of Al-Ayam newspaper and director of the 

Bahrain Journalists Association, said efforts are being exerted 

to secure an exemption from those taxes.

When it comes to crimes committed against journalists, all 

panelists agreed that such crimes are extremely rare and that 

the authorities act swiftly if such crimes are reported. They 

noted, however, that it is the obligation of the journalists 

attacked to contact the authorities and file complaints to the 

police when they are subjected to attacks, which usually do 

not go beyond blackmail or threats.

A particular case of blackmail was reported by Paris-based 

Reporters sans Frontières, which mentioned in its 2006 report 

that journalists Hussein Mansour of Al-Mithak and Mohamed 

Al-Othman of Al-Wasat received anonymous phone threats 

in October 2006 for mentioning the sensitive Bandargate 

scandal in their reports.

However, many panelists stressed the rarity of physical or 

verbal attacks or other conventional crimes. Instead, they 

indicated that these are substituted by other means of 

punishment, such as prosecutions, firing from work, and 

salary cuts. An example was set forth by panelist Batool 

Al-Sayed, who said that trial proceedings have started against 

Ahmed Al-Aradi and Mohamed Al-Sawad of Al-Waqt for 

referring to the Bandargate scandal.

But panelists agreed that there was no obvious differential 

treatment in the court of law because all journalists would be 

treated equally regardless of their affiliation. Furthermore, the 

fact that all newspapers are in private hands makes it difficult 

to judge such preferential treatment, as no comparable cases 

were reported. According to panelist Bashmi, there were no 

well-known cases of lawsuits that targeted journalists working 

for state-owned media, which includes the state-run television 

and radio and the national Bahrain News Agency. Bashmi 

added that he did not notice any special treatment against 

the private media. As an example, he stated that the Ministry 

of Housing filed a lawsuit against his newspaper but that the 

attorney general refused to proceed with the case because of 

its weak foundation.

Libel cases in Bahrain are both a criminal and civil offense 

and are subject to a fine and potentially other forms of 

penalties, including imprisonment, although no jail sentences 

were issued against any journalists. Chapters six and seven 

of the 2002 press law are concerned with criminal offenses 

by journalists resulting from libel and other similar offenses. 

Panelists indicated that actual criminal cases are not needed 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007116

to deter journalists from aggressive reporting—the existence 

of the law itself serves as a deterrent.

Furthermore, according to panelist Bashmi, the Bahraini 

society is not yet ready to remove the criminal jail penalty 

from the press law. He argued that if legislators are to suggest 

canceling the jail penalty for journalists, regular citizens would 

object to such preferential legal treatment. “Isn’t he who is 

jailed based on the penal code also a citizen?” he said people 

would ask. He added that the draft press law he presented 

to the parliament maintained the status of libel as a criminal 

offense and kept the prison penalty intact because otherwise 

the law is not likely to be passed.

On some occasions, however, fines could be even more 

devastating than short jail terms, according to some panelists. 

Sometimes a single fine can be as high as 5,000 Bahraini 

dinars (US$18,000) based on a single article of the press law. 

But the fine could easily be multiplied many times if more 

than one law is used for prosecution. Panelist Mohamed Sami 

Kamal, the correspondent for Al-Ahram Egyptian daily, said 

he was subjected to a libel lawsuit and had to pay the fine in 

installments for five successive years.

Journalists in Bahrain generally suffer from the lack of 

cooperative sources willing to provide crucial information for 

certain journalistic reports, some panelists noted. But other 

panelists underlined a significant positive transformation 

in terms of respecting journalists in official circles and 

cooperating willingly with journalists to find proper sources 

for sought-after information. They said this transformation 

was partly due to Article 31 of the 2002 press law, which 

granted journalists the right to access information from its 

sources. But all panelists agreed that laws that grant the right 

to access information are vague and need to be improved. 

Panelist Al-Khawaja had even revealed that there is a 

ministerial decree prohibiting ministry officials from providing 

information. “Hence, there is a decree that does the total 

opposite,” he said.

Because there is no way to compel officials to provide 

information, newspapers started to develop ways to persuade 

sources to cooperate. Panelist Bashmi said private newspapers 

need to occasionally appeal to ministers by publishing their 

illustrated positive news just to ensure that they would be 

responsive when approached for future interviews. Bashmi 

noted that this applies to any other source because when a 

person “finds his photograph and statement published in a 

newspaper, whenever he finds news, he would directly call 

the newspaper,” he said.

Panelist Kamal noted a significant rise in officials’ awareness 

of the need to cooperate with journalists. “There could still 

be some who may be reluctant in giving information, but 

from my own experience, I can say this group has become a 

minority,” Kamal said.

Panelists agreed that journalists can easily access international 

news sources. On certain occasions, however, some 

publications may be banned from distribution in the country 

if they were assessed by the authorities to have violated the 

country’s laws. Similarly, the Internet is accessible, except for 

a few cases in which the government bans some political 

websites, such as BahrainOnline.org. The website’s moderator 

and MSI panelist, Abdulemam, was arrested and jailed 

in early 2005 and was subjected to charges that included 

defaming the king, inciting hatred against the regime, 

publishing information to undermine the country’s security, 

and violating the press and communications laws.

Abdulemam said his website is blocked based on the press 

law, which he said is supposed to be inapplicable to websites. 

Furthermore and according to the Bahrain Center for Human 

Rights, whose website itself is banned, at least 22 political 

or religious websites have been blocked by the Ministry of 

Information. However, many Bahrainis learned alternative 

methods to access filtered websites (e.g., using proxy websites).

Entering the journalism profession, however, is granted to 

all except foreign correspondents, panelists said. Though 

the majority of panelists viewed this positively, Kamal, the 

correspondent for Al-Ahram Egyptian daily, said that not 

having any restrictions or conditions for entry into the 

profession had resulted in a mix-up where journalists without 

any credentials may work alongside professional journalists 

with tens of years of experience. As for the restrictions on 

foreign correspondents, panelist Al-Shaiji said the Bahraini 

Journalists Association requested the removal of the 

condition of prior licenses for correspondents.

Panelist Zainab Abdulnabi, who is the correspondent for the 

Tehran-based Al-Alam television channel, complained of the 

restrictions imposed in licensing for foreign correspondents. 

She said the government applies double standards in dealing 

with licenses for correspondents. “A license could be given to 

the Abu Dhabi channel but not to the Al-Alam channel. There 

could be a license for the Al-Jazeera channel on the condition 

that the Ministry of Information appoints the correspondent,” 

she said.

Restrictive licensing and pressure on foreign correspondents 

have significantly affected the neutrality of foreign 

correspondents, according to Al-Sayed, who works as a 

reporter for Al-Ayam daily. “Most, if not all, correspondents 

are close to the governmental line, not the opposition,” 

she said. Panelist Fadhel added that the press law failed 



117bahrain

to mention any right to file a petition to the court if an 

application for a license was rejected.

Furthermore, some panelists complained about restrictions 

imposed on journalists in the form of compulsory licenses to 

cover specific events or take photographs of certain buildings 

and areas. “There are reports for which you can’t even apply 

for a license because their coverage is forbidden,” panelist 

Abdulnabi said.

Direct interference from the authorities in appointing 

correspondents has also been a major concern, according to 

Abbas Busafwan, a Manama-based freelance journalist. “The 

Al-Jazeera channel called me once asking for an interview, 

and then they said, ‘OK.’ Upon my return, Al-Jazeera called 

me, saying, ‘Our apologies—there was a veto from the 

government.’” 

Objective 2: Professional Journalism

Bahrain Objective Score: 1.61

Panelists strongly agreed that journalistic standards in the 

country have deteriorated and have not kept up with the 

country’s development needs. The objective scored a 1.61, 

noticeably lower than 2005’s score of 1.93. Journalists do 

not adequately cover issues from various perspectives and 

lack the knowledge and skills to gather information from 

different sources. Though there is no standard code of 

ethics in Bahrain, journalists usually abide by their own 

standards and individual perceptions. However, there are 

efforts to create a common code of ethics. Panelists agreed 

that the strict press law contributed to raising the level of 

self-censorship in journalists and publishers alike, preventing 

the media from reporting critically on some sensitive issues. 

Furthermore, journalists still need guidance in identifying the 

most important issues and events to cover and need training 

in how to cover them.

Panelists noted that journalists’ wages were relatively low, 

compared with other posts, but were still high enough to 

prevent corruption. Panelists agreed that entertainment 

programming is within acceptable limits, compared with news 

and other reports. They also agreed that Bahrain enjoys a 

wealth of technical facilities and equipment that allows the 

media to operate smoothly. Even though Bahrain’s media 

do occasionally establish various niche programming in the 

form of supplements and magazines, journalists covering such 

specific fields and topics need to be trained.

Bahraini journalists are generally active and engaged in 

political and social reports covering various local issues. 

However, many journalists who are politically engaged 

occasionally allow their personal convictions and affiliations 

to affect their professionalism, some panelists said. It 

is often the case that journalists cover a specific issue 

from a limited perspective either due to their affiliation, 

self-censorship, restrictions, or just due to negligence or lack 

of the necessary skills.

Panelist Al-Sayed acknowledged that most journalists may 

report in favor of a specific editorial line based on political, 

ideological, or sectarian factors. However, other panelists 

emphasized the need not to generalize, noting that there 

is a minority composed of qualified journalists who aspire 

to achieve the maximum levels of professionalism. Panelist 

Mahdi Rabea, a journalist for Al-Ayam daily, said some 

journalists working for Al-Waqt seem to be following 

professional guidelines and resisting pressure to be biased in 

favor of any side.

In terms of journalistic ethical standards, a substantial 

number of journalists do follow broad ethical guidelines but 

do not have a formal code of ethics. According to panelist 

Al-Shaiji, the Bahrain Journalists Association is striving to 

issue a standard Code of Ethics by the end of 2007. But 

some panelists noted that establishing a common code of 

ethics is not the highest priority for journalists, who are 

more concerned about changing the press law. Sometimes, 

however, external pressure or temptations cause journalists 

to abandon their principles and drift away from their 

ethical convictions, some panelists said. During the 2006 

parliamentary elections, for example, there were reports of 

clear violations of journalistic ethics when journalists received 

“gifts” and reported in favor of some candidates or political 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007118

groups. Other journalists abandoned their professional 

obligations in presenting all points of view in the hope of 

promoting the newspaper’s political line.

Panelists agreed that the country’s strict press law has played 

a significant role in maintaining a high level of self-censorship 

in the media community. For example, journalists do not 

believe the law protects them from harsh penalties resulting 

from writing critically about issues of concern to the public. 

Meanwhile, publishers fear the backlash on their businesses 

if they tackle specific sensitive issues. The 2002 press law 

specifically lists taboo issues that could lead to prosecution, 

such as criticism of the royal family. This has caused many 

journalists to think twice before writing about an issue 

related to the prime minister, king, or crown prince. Panelist 

Jalal Fairooz, a member of parliament, recalled a case when 

a journalist asked a question in a conference regarding 

real-estate properties owned by Prime Minister Khalifa bin 

Salman al-Khalifa. “A couple of days later, this journalist was 

sacked from his post,” Fairooz said.

Panelist Busafwan noted that the situation after the 

2006 elections had worsened for journalists in terms of 

self-censorship because of the emergence of a strong 

opposition bloc that is hostile to critical reporting against it. 

He argued that before the elections, journalists didn’t dare 

to criticize the regime, but since the opposition won about 

half of the seats in the parliamentary elections, journalists 

are refraining from critically reporting about this opposition 

bloc (Al-Wefaq), the largest single parliamentary bloc. “If I 

criticize Al-Wefaq, it will not give me any future statements,” 

Busafwan said.

On the other hand, Jamal of the Ministry of Information 

noted that the degree of self-censorship in journalists remains 

within acceptable limits, which consequently does not prevent 

writers from writing freely.

When it comes to self-censorship among publishers, the 

picture does not get any brighter. Panelist Bashmi, who 

publishes Al-Waqt, said there are times when publishers 

are forced to practice self-censorship for the good of their 

establishment. Bashmi said he would not publish an unedited 

critical opinion piece, for example, targeting Sheikh Isa 

Qassim, who is a senior leader of the Shia sect in Bahrain. He 

noted that if not properly edited to remove inflammatory 

language and sensitive words, the article may result in 

direct confrontation with the whole Shia sect in Bahrain. 

“You could publish one article that could result in closure 

of the newspaper,” Bashmi said, stressing the importance of 

self-censorship in securing the continuity of the newspaper.

Apart from the damage that may be caused to the 

establishment and its operations, Article 72 of the 2002 press 

law states that libel crimes should also lead to the prosecution 

of the editor-in-chief as well as the writer of the story. 

Panelist Ghayeb added that the conservative and religious 

nature of large segments of the Bahraini society only confirms 

the inevitability of self-censorship. “A religious leader may 

call for the boycott of a specific newspaper or even call for 

staging a sit-in or protest in front of a particular paper,” he 

said. Confirming the religious and sectarian sensitivity in 

Bahrain, panelist Fadhel noted that he had been reviewing 

an interview the other day and said that if he had published 

the interview as it was, “there would be a sectarian war in 

Bahrain tomorrow.”

Panelist Abdulemam emphasized the commercial factors 

behind self-censorship when recalling a prominent newspaper 

editor’s warning to his journalists not to write critically about 

three major Bahraini companies because “I’m deriving your 

salaries from those companies.”

Journalists in Bahrain do strive to cover local news adequately. 

But they often fail to mark what is most significant for the 

public and are usually driven by directions from their editors 

and immediate supervisors when covering various issues. 

Part of the problem, panelist Bashmi noted, is the lack of a 

supervisor and trainer who should acquaint fresh journalists 

with the work environment and inform them of the needs 

of the readers and public at large. Panelist Fadhel, who also 

trains journalism students, noted that most nationals who 

worked in the press remain in the field of journalist for an 

average of just four years. He argued that such a period is 

not enough to develop the professional skills necessary to be 

highly qualified journalists. “The lack of professionalism is the 

weakest point of Bahrain’s media,” he said.

Panelist Bashmi added that most young journalists view 

their work as a temporary and insecure arrangement and 

immediately leave for posts with higher salaries when the 

opportunity arrives. Well-known and longtime columnists 

and veteran journalists are an exception when it comes to 

wages, as they receive high salaries for limited working hours 

compared with young journalists.

Panelists agreed that one of the factors behind the poor 

proficiency level of most journalists is the low monthly 

wages they are offered, which are about 350 Bahraini 

dinars (US$1,250) on average. Newspaper management 

often gives a high priority to profit and a low priority to 

journalists’ well-being in terms of salaries, health insurance, 

qualifications, training, etc. Despite a relative increase in 

wages in the past few years due to competition among 

newspapers, wages remain unattractive in comparison with 

many other fields. This encourages journalists to seek other 

jobs to generate extra income.



119bahrain

In some cases, journalists may end up receiving bribes in return 

for publishing or not publishing specific stories. The 2006 

parliamentary elections stood as evidence of an alarming level 

of corruption among journalists. This prompted the Bahraini 

Journalism Association to issue a press release in October 2006 

expressing its concern about cases in which journalists and 

newspapers received funds to carry out and publish interviews 

and news articles promoting specific candidates without 

referring to such material as “advertisements.” But panelist 

Kamal believes that low levels of personal integrity and ethics 

in some journalists—not the level of pay—is the crucial factor 

behind corruption among journalists.

Most panelists agreed that low wages and the neglect 

of training for journalists by their papers may have 

had negative, long-reaching consequences on the level 

of journalism in the past three decades. “Newspaper 

administrations throughout the past 25 years are responsible 

for the decline of the standard of journalism in Bahrain,” 

panelist Fadhel contended.

Panelists agreed that news and informative reporting is 

more dominant than entertainment content in the Bahraini 

media, particularly in newspapers. However, they also noted a 

growing desire by the public for more entertainment sections, 

possibly as a break from the many politically charged news 

items and columns that they often find in the local press.

Bahrain is a relatively rich country, so it is natural to conclude 

that the media generally enjoy high-standard, professional 

equipment, such as digital cameras, computers, and other 

technological equipment. Al-Ayam daily was often criticized 

for the slow pace of modernization in its equipment. But 

its editor-in-chief, Al-Shaiji, said the newspaper will be 

moving in 2007 to a new state-of-the-art building where all 

the technical facilities will be provided to raise the overall 

standards of the newspaper and to allow it to compete more 

vigorously for a bigger share in the country’s limited market.

Panelists acknowledged an increase in the number of 

specialized publications with niche reporting in specialties 

such as fashion, vehicles, etc. Furthermore, most daily 

newspapers regularly publish supplements dealing with 

various subjects such as sports, family, kids, health, etc. 

However, panelists Al-Sayed and Ghayeb noted that despite 

the high technical features of such supplements, cadres that 

work on them are still not specialized in their theme topics. 

“The editor of the economic supplement today may become 

the editor of the sports section the next day,” Ghayeb said. 

Other panelists noted that because the main objective of 

those supplements is making a profit, newspapers seem to 

focus more on money rather than on the editorial quality of 

the product.

Objective 3: Plurality of News Sources

Bahrain Objective Score: 1.35

The Bandargate scandal and the aftermath, which witnessed 

a ban by the Supreme Court on dealing with this issue, 

resulted in a decline in reliable news available to the public. 

This resulted in a serious blow to the rating of this objective, 

which received a modest score of 1.35—a serious decline from 

last year’s score of 1.76. Being a geographically small country 

with a population of about 700,000, Bahrain enjoys a wealth 

of news sources that cover local news extensively. In fact, 

some panelists believe that the country is too small to have 

as many as six local newspapers. With an average income 

exceeding US$18,000, Bahrain’s citizens can easily afford 

all sorts of media. The high income levels and the granted 

freedom to access local and international news made it 

possible for the public to access a vast amount of information, 

particularly through the Internet, which has a very high 

penetration ratio. Though programs on state-owned media 

have witnessed a steady rise in representing the various 

political views, such coverage remains well below aspired 

levels, panelists said.

However, the lack of independent news agencies and 

broadcast media has been strongly emphasized by some 

panelists, who said that such a monopoly resulted in leaving 

out voices of opposition movements that should be heard. 

Panelists acknowledged a minimum level of transparency 

in the country in terms of the ability to learn about the 

shareholders of the various media organs, which would allow 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007120

the public to better judge the objectivity of those media. 

The fact that Bahraini society comprises various sectarian 

and ethnic groups with affiliations to different political blocs 

makes reporting on the different groups a major challenge to 

the media. Some panelists believe there is sufficient coverage 

of minorities.

The limited geographical area of 665 square kilometers and 

a population of about 709,000, of whom only two-thirds 

are nationals, makes access to news and information in 

Bahrain relatively easy. Local news is widely reported in the 

local press. Journalists, who are mostly based in the capital 

Manama and Muharraq, have easy access to various sources.

A per-capita gross national income of $18,770 (purchasing 

power parity) and a literacy level approaching 90 percent 

make it possible for the public to access the six Arabic 

(Al-Ayam, Al-Meethaq, Al-Wasat, Al-Watan, Al-Waqt, Akhbar 

Al-Khaleej) and two English (Gulf News Daily and Bahrain 

Tribune) daily newspapers plus many locally produced 

periodicals. In terms of Internet penetration, more than 20 

percent of residents in Bahrain have access to the Internet, 

placing it third to the United Arab Emirates and Qatar among 

all Arab countries. This explains the increasingly dominant 

position of the Internet as a primary source of information, 

particularly for the young population. The broadcast media, 

represented by one television and one radio station, remain 

monopolized by the state. But most residents have access 

to Arab satellite television channels, some of which have 

correspondents operating in Bahrain. However, these are 

pan-Arab channels, and coverage of Bahraini issues is minimal 

and focused on major events.

Panelists said the country’s main Internet Service Provider, 

Batelco, blocked access to several political websites that may 

include criticism of the regime or royal family members. 

Nevertheless, the Open Net Initiative, which monitors 

Internet filtering in a number of countries, acknowledged 

that “Bahrain allows for relatively unfettered access to the 

Internet, especially compared with its neighbors.” Even 

in cases of filtered websites, many citizens found ways to 

overcome the blockade. According to panelist Abdulemam, 

whose website BahrainOnline.org is itself filtered, Batelco 

purchased expensive software solutions to prevent users from 

using alternative methods to access blocked websites.

Panelists noted, however, that the press law has been 

applied to censor imported publications, which are reviewed 

for any objectionable content and banned from entry to the 

country if they contain what is deemed to be in violation of 

the law.

State-owned media in Bahrain do not adequately provide a 

voice to all politically and socially active representatives of 

the community, some panelists suggested. Panelist Abdulnabi 

said “neutrality [in the state-media] is almost nonexistent.” 

Meanwhile, some panelists acknowledged a trend in which 

those media are gradually allowing more diverse political 

views to be present. Panelist Kamal noted that increasingly, 

there are television talk-show programs that discuss sensitive 

and politically controversial issues. “Today, when a protest 

erupts and security attacks, talk shows do cover those events 

openly,” he said.

But even though television, radio, and the country’s only 

news agency, Bahrain News Agency, are officially the only 

state-owned media in the country, panelists agreed that 

there certainly is governmental influence on most, if not all, 

private newspapers. Private newspapers do rely on the agency 

frequently, particularly for news related to government 

activities. Although the agency does cover nonpolitical news, 

panelists agreed that all coverage—whether political or not—

is bound to not shed bad light on the government in any 

way. Panelists have not indicated, however, that the agency 

provides any substantial coverage about nonpolitical news 

or reports. Some panelists noted that newspapers rely more 

heavily themselves on investigative stories and coverage of 

nonpolitical events.

Dr. Abdulaziz Abul, an independent parliamentarian, noted 

that there is a crisis in the media in general, including 

the private media, in terms of independent reporting. 

“Therefore, we see that newspapers don’t usually cover 

crucial matters, particularly the issue of corruption,” he said. 

Even though panelists did not fully agree on which daily 

newspapers are closest to the regime, there was consensus 

that some newspapers are more neutral than others. Panelist 

Al-Khawaja said that among private newspapers, the dailies 

Akhbar Al-Khaleej and Al-Watan represent one political and 

sectarian segment, while other newspapers represent other 

groups. “This is clear evidence of lack of professionalism,” 

Al-Khawaja said.

The press law in the country needs to be changed to 

regulate broadcast media and news agency services. 

However, most panelists agreed that such a move would 

“Bahrain allows for relatively unfettered 

access to the Internet, especially 

compared with its neighbors.” Even in 

cases of filtered websites, many citizens 

found ways to overcome the blockade.



121bahrain

require a political will from the highest level as well as from 

the parliament.

Article 54 of the 2002 press law compels each newspaper 

to print the name of the owner and editor-in-chief in a 

visible location. However, because newspapers are usually 

owned by companies, only the name of the company is 

printed and not the names of the shareholders. Panelists 

agreed that information about owners of private media is 

accessible for those who seek it. Panelist Fadhel said a few 

years ago that the government enhanced transparency by 

implementing a system in which details of shareholders of 

each registered company are stored digitally. Access to this 

information through the website of the Ministry of Trade is 

open to the public.

But some panelists found it necessary to point out that it 

may prove a challenge for regular citizens to learn about the 

owners without guidance. On the other hand, not all those 

who know the owners may be able to predict the political 

inclination of the relevant media. Panelist Al-Khawaja said 

daily newspapers’ political and ideological affiliations are 

often subject to rumors and speculations.

In terms of social, ethnic, and religious diversity, Bahrain 

is one of the richest GCC countries in this respect because 

it is home to a community of complex and mixed roots, 

cultures, sects, and ethnicities. Some panelists even 

suggested that Bahrain is a melting pot that contains 

immigrants from various parts of the region and the 

world. Citizens of non-Arabic origin along with first- or 

second-generation nationalized immigrants constitute a 

significant portion of the population and have their own 

customs and traditions.

Panelist Al-Khawaja noted, however, that media coverage of 

issues related to ethnicity, sect, or religion is rare due to the 

sensitivity of this issue. Some panelists noted that provocative 

reporting about a specific segment of the community may 

result in deadly confrontations on the ground. Therefore, 

media tend to avoid dealing with such issues unless they 

are thought to have no potential negative impact on the 

country’s stability.

Panelist Abdulemam said the media tend to avoid dealing 

with serious ethnic and sectarian injustices in Bahrain. He 

specifically noted Bahrainis of Iranian origin and said they do 

not enjoy the same level of publicity in the press compared 

with other Bahrainis. Maintaining this delicate balance is 

what makes journalists and publishers practice extreme 

caution and self-censorship. No agreement was reached 

among panelists on how to deal with the ethnic and sectarian 

dimension of Bahrain’s media scene.

But panelists did agree that expatriates, who form a third of 

the population, are an integral part of Bahraini demography 

and hence deserve more adequate coverage of their 

communities. There are non-Muslim minorities who belong 

to various faiths and ethnicities. Minorities in the country 

are represented by the Shura Council. According to Jamal of 

Foreign Media Affairs at Bahrain’s Ministry of Information, 

the current council composition includes 10 women, some of 

whom were appointed to represent minority religious and 

ethnic groups in the country, including one representing 

Jews and another representing Christians. Jamal also noted 

that Nancy Elly Khedouri, a prominent Bahraini Jew, recently 

wrote a book about the origins and traditions of Bahraini 

Jews. Her book received significant press coverage in the 

local media.

Panelists noted that expatriates from the Indian subcontinent 

and Southeast Asia can find news about their communities 

and countries in the two English-language daily newspapers 

Bahraini Tribune and Gulf Daily News. Those groups can 

also access satellite television through a number of regional 

and international networks, which provide news and 

entertainment programming.

However, panelist Kamal noted that the government had 

allowed foreign newspapers, such as Cairo-based Al-Ahram 

daily, to print, sell, and distribute in the country without 

any censorship. “We aren’t the only newspaper… There are 

Filipino, Hindi, Sudanese…” and other newspapers that are 

allowed to be printed and distributed locally, Kamal said.

It should be noted that Objective 3 (plurality of news 

sources) must have been affected by the Bandargate scandal. 

It was a case that shook the whole Bahraini community 

and particularly the press, which at one time was eager to 

cover the implications of the issue but was stopped short 

by Supreme Court orders that considered talking about it in 

public a crime. Although panelists have not raised the case 

in the discussion for understandable reasons, the authorities’ 

suppression of journalists inclined to report about such a 

vital issue is subjectively viewed as a negative factor that 

decreased the plurality of available news sources.

The press law in the country needs to be 

changed to regulate broadcast media 

and news agency services. However, most 

panelists agreed that such a move would 

require a political will from the highest 

level as well as from the parliament.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007122

Objective 4: Business Management

Bahrain Objective Score: 1.99

As is the case with other GCC countries, Bahrain enjoys an 

economically viable and strong media scene, with most 

newspapers generating decent income from advertising and 

those who have printing presses generating income from 

printing for others. Though the economy has prospered in 

recent years, this did not reflect positively on the income 

of newspapers due to an increase in competition after the 

emergence of the new publications. MSI panelists reflected 

this concern by giving this objective a score of 1.99, a slight 

drop from last year’s rating of 2.14.

Because of low circulation figures due to the country’s 

small population, sales and subscriptions fall way behind 

advertisement revenues, making competition among dailies 

even tenser. On the other hand, advertising agencies do rely 

heavily on advertising for their clients in the national media, 

particularly in daily newspapers.

Fierce competition among newspapers has resulted in higher 

overall quality in design and printing but does not necessarily 

reflect on editorial quality, which may in part explain the low 

circulation figures for most dailies. Because no governmental 

subsidy is given to the private media, newspapers have 

developed aggressive income-generating methods and 

occasionally have relied on external market-research bodies 

that could help them rise above the competitors. But 

Bahrain lacks verifiable circulation and printing figures for 

newspapers. The lack of such numbers occasionally results in 

parallel statements of some dailies that claim to be the most 

widely read, confusing both advertisers and readers.

Most panelists argued that most of those who establish 

newspapers did so with the main objective of generating 

profit. They acknowledged that in general terms, some 

private newspapers are able to sustain themselves and 

generate extra profit. Even though Bahrain was ranked as 

the fastest-growing economy in the Arab world in 2006 

and the freest economy in the Middle East, this economic 

activity has yet to fully develop the advertising market to 

serve the needs of a growing newspaper industry. As more 

newspapers emerged in recent years, competition over the 

limited income from advertising created more challenges for 

their management. Panelist Kamal said two newspapers may 

be on their way to declaring bankruptcy because of excessive 

competition for limited advertising income.

Although most panelists agreed that general management 

practices in the official media are not well established in the 

governmental press, they could not generalize the contrary to 

the private press. Panelists noted that some newspapers seem 

to be managed better than others. But in general, human 

resources are not wisely used when it comes to the journalism 

profession. Some panelists noted that sales and management 

personnel seem to be getting more attention than journalists. 

MSI panelists did not come up with a conclusive statement 

on whether newspapers have effective business plans. Some 

panelists argued that although newspapers with a higher 

circulation seem to be managed better commercially and 

sales-wise, they are not necessarily the best in terms of 

journalistic standards.

Panelist Rabea added that already there are signs of 

newspapers that are losing. “Some failed establishments in 

Bahrain were on the verge of bankruptcy and were supported 

by the government with loans and contributions,” he said. 

Other panelists agreed that some well-established newspapers 

are successfully run and are generating profit. But some 

panelists suggested that it could take substantial time before 

a newly established newspaper could recover its initial 

investment and start generating profit. Furthermore, there 

was also a consensus that the market may be too small to 

accommodate any more daily Arabic newspapers, particularly 

as some older newspapers have been affected when they had 

to share the advertisement income with newcomers.

Furthermore, given that the country’s population is quite 

small, panelists expected daily newspapers to have small 

circulation figures, which makes income from sales and 

subscriptions relatively low. For daily newspapers that have 

their own printing units, extra income is generated from 

printing external publications. But even then, panelists 

identified advertising revenues as the main source of income 

that outmatches all others. Panelist Ghayeb noted that the 

government is a major advertiser, allocating an annual sum of 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



123bahrain

about 5 million Bahraini dinars (US$18 million) in the form of 

advertisements in the printed media.

Advertising agencies in Bahrain are active and represent a 

wide variety of local and international brands and companies. 

International companies allocate significant budgets for 

advertising their brands in the local market through the 

agencies, which distribute advertising material to the 

different media outlets. Newspapers do carry the bulk of the 

advertising campaigns, though agencies are also active in 

outdoor advertising.

However, all panelists agreed that newspapers depend solely 

on advertising income for survival. Panelist Fadhel went 

further to assert that advertisement revenues constitute 

almost 100 percent of the income, hinting that income from 

other streams is less than 0.5 percent. Hence, newspapers 

are able to form strong links with advertising agencies and 

companies to maintain a steady flow of advertisements all year 

round. Panelists agreed that advertising content falls within 

the reasonable limits that do not usually exceed 40 percent, 

allowing 60 percent or more for editorial and news content.

Panelists agreed that no subsidies are provided to the 

private media in Bahrain. However, some newspapers may 

receive indirect support from the government. Panelist 

Fadhel gave the example of Al-Ayam newspaper, whose old 

building was bought with a loan from a commercial bank 

based on a governmental guarantee. He also added that 

the state may occasionally use advertisements as a means of 

pressure and persuasion.

Due to growing competition in the past few years, market 

research has become increasingly common in the local 

media industry. With daily private newspapers struggling 

to increase their sales and expand their outreach, private 

companies are hired to carry out specific market studies that 

have generally succeeded in increasing sales and popularity. 

Panelists expect that in order to survive, dailies will probably 

be forced to do more scientific field research and studies to 

beat the fierce competition.

Information about circulation figures for printed media 

and audience statistics for broadcast media are virtually 

nonexistent. Daily-newspaper owners occasionally give 

statements claiming that they are the highest in readership 

and/or outreach. But as there are no independent or even 

governmental institutions to verify those figures, those 

numbers are taken at face value. And occasionally, it is the 

advertising companies that do their own research before 

deciding on where and for how much they would advertise 

in the different newspapers. Panelist Fadhel expected that 

the highest-circulating newspaper would be printing about 

10,000 copies per edition.

Objective 5: Supporting Institutions

Bahrain Objective Score: 1.71

As expected in a politically vibrant country, the role of 

supporting institutions in Bahrain is quite significant. Though 

there are no formal trade associations dealing with media 

owners and publishers, coordination and alliances among 

some media owners are not uncommon. The failure to 

merge the Bahrain Journalism Association with the Bahrain 

journalism Syndicate has somewhat frustrated the journalism 

community. Stagnancy in this objective led to a nominal 

decline in score from 1.84 last year to 1.71 in 2006. On the 

other hand, nongovernmental and grassroots organizations 

have somewhat compensated by actively promoting freedom 

of expression regularly.

In terms of academic education for journalists, panelists gave 

poor ratings to the academic programs currently provided in 

Bahrain’s universities. They did, however, reflect a brighter 

image of some short-term training programs that targeted 

journalists in the country. Such programs are usually carried 

out by NGOs with funding from abroad. But panelists also 

partly blamed the restrictive working environment and faulted 

journalists for not fully using such opportunities to improve 

their skills. But there was consensus that printing units and 

companies importing newsprint and printing material were 

in private hands and out of governmental control. They also 

agreed that sale and distribution points are not controlled, as 

each media institution is free to sell and distribute its product 

throughout the country without prior permission.

Despite the fact that there are only six private media 

institutions printing eight daily newspapers (two in English 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007124

and six in Arabic), no trade association or formal body 

has formed to represent media owners or publishers. Part 

of the reason behind that is the excessive competition 

between rival newspaper owners and the limited scope to 

operate. Panelist Fadhel noted, however, that in the past 

couple of years, alliances were formed to standardize the 

rate of advertisements. Publicly, there have been no efforts 

to establish such an association. But panelist Al-Shaiji said 

that when urgent matters that concern newspapers come 

up, newspaper owners contact each other and coordinate 

a meeting to take important decisions. “We sometimes 

coordinate by phone,” he said.

But panelist Al-Khawaja said that printing-press owners, some 

of whom print newspapers, coordinated under the umbrella 

of the Chamber of Trade and were able to force the Ministry 

of Labor to abandon a measure that it had been planning to 

implement concerning printing presses.

Meanwhile, the Bahrain Journalists Association, according to 

its director and panelist Al-Shaiji, is an institution that had 

helped journalists defend themselves in courts by appointing 

lawyers to all who needed one and providing free legal 

consultation. But panelist Al-Khawaja explained that the 

association is not professional in the real sense but is rather 

a “private association, whose legal frame is basically weak 

and was established with the interference of the state.” He 

argued that the proper alternative to the association should 

have been a syndicate.

Efforts to formally establish the Bahraini Journalists Syndicate 

have been going on for many years. However, as an 

agreement to merge the syndicate with the association has 

yet to be reached, the long delay may have hampered the 

activities of the syndicate.

Panelist Fadhel, who is also the syndicate’s general secretary, 

admitted that both the association and the syndicate still 

have a long way to go before being effective advocacy 

organizations that journalists could rely on. He indicated 

that an initiative was proposed to sign agreements, with 

all newspapers to refrain from firing journalists before 

consulting the syndicate to reach mutual agreements that 

could protect the rights of both parties. But among all 

newspapers, only Al-Wasat signed the agreement.

Fadhel said the challenge is to move from the artificial 

measures in the form of press releases and so on to practical 

approaches that involve mediation and solving problems 

that journalists may face in their work environment or in the 

court of law.

Panelist Al-Sayed said the Bahraini Journalists Association 

also suffers from a deficiency in providing training to 

journalists and keeping them updated about the latest 

technical and practical means that would help them improve 

in their profession. Another complaint came from panelist 

Abdulemam, who said that the association did not react 

when he was detained in 2005. He said the association did 

not even consider him a journalist and hence ignored his case 

altogether while support for him had ironically come from an 

advocacy group across the Atlantic. “What helped release me 

from detention was a statement coming from the Committee 

to Protect Journalists in the USA,” he said.

Meanwhile, panelist Kamal said he worked on establishing 

an entity for another purpose. Two years ago, he and other 

correspondents launched the Correspondents Club, a body 

that brought about 40 correspondents together to share 

experiences in a social and friendly environment. However, he 

stressed that the club is not a professional entity and hence 

does not substitute for the Bahrain Journalists Association.

Panelists highly praised the role of NGOs in defending press 

freedom in Bahrain. They noted that local NGOs remain 

active in coordinating with regional and international NGOs 

and advocacy groups to promote press freedom in the 

country. Among the NGOs that have been engaged with 

the press was the Bahrain Center for Human Rights, which 

the government dissolved in 2004, and the Bahrain Human 

Rights Society. Panelist Ghayeb of the Bahrain Human Rights 

Society said the society trained journalists and lawyers on 

means to protect journalists’ rights based on the current 

laws. He also mentioned a recent workshop that discussed 

potential amendments to the 2002 press law to make it more 

compatible with international standards. Panelist Al-Khawaja, 

founder of the Bahrain Center for Human Rights, said the 

center had organized peaceful protest activities in 2003 and 

2005 for cases regarding the closure of electronic websites 

and detention of online moderators and contributors.

Academic education in the field of journalism in Bahrain 

could be improved, MSI panelists noted. The country’s 

sole bachelor degree in journalism and public relations is 

provided by the state-owned university in Bahrain’s Media, 

Tourism, and Arts Department at the Faculty of Arts. Panelist 

Abdulnabi, who graduated from Bahrain University’s 

journalism department, defended the journalism program 

at the university and said that the student is to blame if he 

or she fails to develop the necessary skills to excel in the 

working environment. Abdulnabi added that the university 

has constantly provided students with practical training 

sessions to help them become acquainted with their future 

jobs and to complement the theoretical studies that they 

learn in class.

Panelist Al-Khawaja said many of the fresh graduates 

demonstrate poor skills in their work, pointing to a deficiency 



125bahrain

in the academic system. Panelist Fadhel said the educational 

system as a whole was flawed when it did not ensure that 

journalism students learn proper English. “Any journalist 

must at least know two languages,” he said. Furthermore, 

although the curriculum is composed of courses involving 

traditional media, new media, and computer-mediated 

communication, some panelists criticized the program’s 

deficiency in practical training.

To compensate for any deficiencies in the academic 

education, panelists agreed that short-term training is 

needed. Frequent training workshops are held by various 

institutions, including some by daily newspapers that provide 

short-term training to their staffers. NGOs may also carry 

out specialized training sessions in specific themes related 

to the media. Some panelists, however, were critical of 

journalists in general for not actively seizing frequent training 

opportunities. Panelist Al-Khawaja, who himself is a trainer, 

said he could not figure out why journalists, among all other 

professionals, were constantly irregular in their attendance of 

classes and sessions.

Because the Bahraini government had applied a liberal 

market approach, printing units along with printing material 

and newsprint are in private hands without any direct 

control or restrictions imposed by the authorities. Similarly, 

the distribution and sale of newspapers are unrestricted, as 

publishers have the right to sell and distribute their editions 

freely. However, panelist Al-Shaiji of Al-Ayam daily said the 

government issued orders forbidding the sale of newspapers 

at street crossroads for safety reasons.

On the other hand, broadcast technology and Internet service 

both remain under the monopoly and control of the state.

List of Panel Participants

Abbas Busafwan, freelance journalist, Manama

Abdulhadi Al-Khawaja, director, Bahrain Center for Human 

Rights, Manama

Ali Abdulemam, moderator, Bahrain Online (bahrainonline.

org), Manama

Batool Al-Sayed, journalist, Al-Ayam, Manama

Dr. Abdulaziz Abul, member, Council of Representatives 

(Parliament), Manama

Ebrahim Bashmi, Editor-in-Chief, Al-Waqt, Manama

Essa Ghayeb, lawyer and activist, Human Rights Society, 

Manama

Isa Al-Shaiji, editor-in-chief, Al-Ayam, Manama [also the 

director of the Bahrain Journalists Association]

Jalal Fairooz, member, Council of Representatives 

(Parliament), Manama

Mahdi Rabea, journalist, Al-Ayam, Manama

Mohamed Al-Ghasra, journalist, Al-Watan, Manama

Mohamed Fadhel, writer and consultant, Al-Waqt, 

Al-Manama

Mohamed Sami Kamal, correspondent, Al-Ahram, Manama

Zainab Abdulnabi, correspondent, Al-Alam, Manama

Moderator and Author

Walid Al-Saqaf, Media Consultant, Gulf Forum for Citizenship, 

Sanaa, Yemen

The Bahrain study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, Gulf Forum for Citizenship, Muscat, Oman.


