
MEDIA

SUSTAINABILITY INDEX—

MIDDLE EAST AND 

NORTH AFRICA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa 

www.irex.org/msi

Copyright © 2006 by IREX

IREX
2121 K Street, NW, Suite 700
Washington, DC 20037
E-mail: irex@irex.org
Phone: (202) 628-8188
Fax: (202) 628-8189
www.irex.org

Project managers: Theo Dolan and Mark Whitehouse

Editorial support: IREX/DC staff—Theo Dolan, Drusilla Menaker, and Mark Whitehouse

Copyeditor: Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographics Inc.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by 
UNESCO, the United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative 
(MEPI), and the United States Agency for International Development (USAID) under 
Cooperative Agreement No. #DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the 
Academy for Educational Development. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other 
project researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, 
or IREX.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in 
whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgment 
“The Media Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID 
and MEPI, and the Iraq chapter was produced with the support and funding of 
UNESCO.”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or informational 
use; and (c) no modifications of the MSI are made.

ISSN 1546-0878



USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent 
agency that provides economic, development, and humanitarian assistance around 
the world in support of the foreign-policy goals of the United States. The agency 
works to support long-term and sustainable economic growth and advances US 
foreign-policy objectives by supporting economic growth, agriculture, and trade; 
global health; and democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and 
the Near East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around 
the world. They work in close partnership with private voluntary organizations, 
indigenous organizations, universities, American businesses, international agencies, 
other governments, and other US government agencies. USAID has working 
relationships with more than 3,500 American companies and over 300 US-based 
private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides 
tangible support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can 
spread, education can thrive, economies can grow, and women can be empowered. 
In four years, this presidential initiative has devoted $293 million to more than 350 
programs in 15 countries and the Palestinian territories to support the aspirations 
of those working to build a more peaceful and prosperous Middle East. Examples 
of the initiative’s work includes campaign schools, independent media training, civic 
education, entrepreneurship skill building, youth leadership development, trade 
transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal reform 
training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, 
maintains a Communication and Information (CI) sector that is guided by the 
principles of freedom of expression and freedom of the press as basic human 
rights. Since 2003, the CI sector has supported the Iraqi people in their transition 
to democracy. Among other projects, UNESCO facilitated initiatives to develop a 
national media policy and provided practical guidance for journalists and civil society 
prior to the elections. Training and networking opportunities were made available to 
more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative 
programs to improve the quality of education, strengthen independent media, and 
foster pluralistic civil society development. 

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 
500 professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting 
programs and consulting expertise in more than 50 countries.



Egypt has one of the more developed media sectors 
in the Middle East and North Africa region, 
and its cultural influence has reached many 
Arab countries. It is also one of the more tightly 
controlled, despite the emergence of a handful of 
privately owned broadcasters and newspapers.



17

Introduction eEG
YPT	

O
verall Sco

re 1.88

Egypt has one of the more developed media sectors in the Middle East 

and North Africa region, and its cultural influence has reached many 

Arab countries. It is also one of the more tightly controlled, despite 

the emergence of a handful of privately owned broadcasters and 

newspapers. The government is under increasing pressure domestically from 

opposition political forces and to a degree internationally from the United 

States and other governments to loosen restrictions on freedom of expression 

and the media. The presidential and parliamentary elections held during 2005 

provided focal points around which a new popular movement called “Kifaya” 

(“Enough”) could mobilize increasing support for reform not only from among 

opposition groupings but also professional associations and students.

For the first time in Egyptian history, the presidential election held in 

September 2005 was contested by several candidates. Hosni Mubarak won 

a fifth consecutive six-year term with 88.6 percent of the votes. Opposition 

candidate Ayman Nour of the Al-Ghad party received 7.6 percent, and 

Numan Gumaa of the Wafd party received 2.9 percent. Parliamentary 

elections in November and December resulted in the ruling party holding 

its majority with 324 seats, 73 percent of elected members, but the Muslim 

Brotherhood won 88 seats, or 20 percent. The remaining seats went to 

other opposition-party and independent candidates.  

Human-rights groups monitoring news coverage of the elections reported 

a bias in the state media toward President Mubarak and candidates of the 

ruling party, while the few independent media outlets were complimented 

for their balanced coverage. Many irregularities that occurred during the 

voting were noted by the 2005 Media Sustainability Index (MSI) panel for 

Egypt, but the members agreed that the most important outcome was 

the confidence the public and the media gained in their right to exercise 

freedom of expression. The panelists said many political taboos fell, and 

journalists, human-rights advocates, and opposition groups have turned to 

challenging the restrictions imposed by the state of emergency imposed 

continuously since 1981 as well as the legal potential to imprison journalists, 

which President Mubarak promised in 2004 to see eliminated.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA18

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

 



Overall, the MSI panel assessed Egypt’s media sector as 
1.88. It considered the legal protections for press freedom 
to be the weakest area, with the multiple available news 
and information sources the strongest relatively.

Objective 1: free speech

Egypt Objective Score: 1.66 / 4.00

Article 47 of the Egyptian Constitution provides: 
“Freedom of expression is guaranteed. Every individual 
has the right to express his opinion and to publicize 
it verbally or in writing or by photography or other 
means within the limits of the law. Self-criticism and 
constructive criticism guarantee the safety of the 
national structure.” Article 48 of the Constitution states 
further: “Freedom of the press, printing, publication 
and mass media shall be guaranteed. Censorship on 
newspapers is forbidden, as is notifying, suspending or 
cancelling them by administrative means.” However, 
this article also reads: “In a state of emergency or 
during a time of war limited censorship may be 
imposed on newspapers, publications and mass media 
in matters related to public safety or natural security in 
accordance with the law.”

The Constitution also contains a chapter on the press 
(Chapter Seven, Part Two) that provides in its Article 
208: “The freedom of the press is guaranteed and press 
censorship is forbidden. It is also forbidden to threaten, 
confiscate or cancel a newspaper through administrative 
measures, as stipulated in the Constitution and defined by 
the law.” The Constitution adds in Article 210: “Journalists 
have the right to obtain news and information according 
to the regulations set by law. Their activities are not 
subject to any authority other than the law.”

However, according to MSI panelist Negad El Borai, a 
media law specialist, “These constitutional rights have 
lost their protective force because of an array of laws 
and regulations which infringe on freedom of expression 
and the journalists rights to access information.” 

Indeed, the Emergency Law in force since 1981, the 
1996 Press Law, the Penal Law, the 1971 Law on the 
Protection of National Unity, the 1977 Law on the 
Security of the Nation and the Citizen, the Publications 
Law, and the Parties Law have been used extensively 
to limit the rights to publish, according to MSI 
panelists. These statues also have served to protect the 
government against media scrutiny as well as prosecute 
journalists who overstep unwritten red lines that 
govern what can be reported on, they said.

The Emergency Law 158 of 1958 contains provisions that 

give broad, almost absolute, powers to the President “to 
order censorship on correspondence of all kinds, as well 
as on newspapers, publications, drawings and all means 
of expression and advertising before they are published; 
order their confiscation or suspension or shut down 
printing houses provided that the censorship is applied 
to matters related to public peace or national security.”

The Emergency Law allows also the Ministry of Defense 
to ban publications it deems to involve sensitive 
security issues, and gives the Public Prosecutor authority 
to issue a temporary ban on the publication of news 
pertaining to cases involving national security. It allows 
the Council of Ministers to ban publications that 
seem to be offensive to public morals, detrimental 
to religion, or likely to cause a breach of peace. The 
law gives the Ministry of the Interior the authority 
to prevent specific issues of foreign newspapers from 
entering the country if necessary to protect public 
order. Finally, the law allows authorities to prosecute 
alleged violations and obtain criminal penalties in 
state security courts and military-style tribunals where 
defendants have limited rights to appeal.

EGYPT 19

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

>	Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

>	Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

>	Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

>	State or public media do not receive 
preferential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

>	Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

>	Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

>	Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

>	Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 	
free speech and access to public information.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA20

The Press Law 96 
of 1996 prohibits 
censorship in 
Article 3, but in 
Article 4 allows 
it during states 
of emergency in 
cases involving 
national security 
or public 
order. The law 
also prohibits 
administrative 
bans or seizure 
of publications 
in Article 5, and 
forbids harming 
journalists 
because of 
opinions 
they present 
or truthful 
information they 

publish or forcing them to reveal their sources unless 
required by the courts within the law—as in cases 
touching on national security (Article 7). 

The Press Law does contain several provisions allowing 
for imprisonment of journalists for various offenses, 
including defamation, insult, and false information. 
Under Article 185, insulting a public official in relation 
to the conduct of the official’s duty or service can be 
punished with a maximum of one-year imprisonment. 
Article 303 stipulates imprisonment of up to two years 
for defamation of a public official in relation to the 
conduct of the official’s duty or service. Article 307 
states that sentences should be doubled in cases where 
insult or defamation occur in printed material.

Act 20 of 1936 concerning publications provides that 
foreign publications may be banned from entering 
or being distributed in the country under the terms 
of a decree issued by the Council of Ministers for the 
purpose of maintaining public order. The Act also 
provides that publications published in Egypt that 
contain material considered of pornographic nature 
or to ridicule religions in such a way as to jeopardize 
public security may be banned.

Although Egypt has signed and ratified many 
international conventions and treaties, including the 
Covenant on Civil and Political Rights and the African 
Charter on Human and People’s Rights, it has not 
incorporated them in the legislative systems and the 
courts reference national legislation in freedom of 

expression trials, said Negad El Borai. He cited the 
continuing of the Emergency Law as an example of 
international human-rights standards not being applied.

The election period and the mobilization of various 
civil-society organizations, especially those in the Kifaya 
movement, raised awareness of free-speech issues 
during 2005, especially in cities and among professionals 
and students, MSI panelists said. Violations of press 
freedoms caused a degree of outrage among journalists, 
lawyers, students, and others staging street protests and 
letter-writing campaigns. However, many citizens still 
do not recognize individual rights as fundamental, and, 
Negad El Borai said, Egyptian society in general “does 
not yet accept the value of freedom of expression.”

In 2005, human-rights groups recorded 34 cases of 
journalists who were sentenced to imprisonment or 
fines, 28 cases of journalists who appeared before 
a judge, and 21 cases of journalists investigated by 
the public prosecutors. The majority of these cases 
concerned defamation of public officials and insult of 
private individuals.

On April 13, 2005, Cairo Criminal Court sentenced 
journalists Abdel Nasser Ali, Youssef el-Aoumi, and 
Alaa Yaha Mohamed el-Ghatrify from El-Masry El-Youm 
newspaper to one year of imprisonment and a $1,750 
fine for libeling Housing Minister Mohamed Ibrahim 
Soliman in a report in August 2004 stating that the 
police had searched the offices of the minister. On 
May 13, 2005, security forces arrested nine members 
of an Al Jazeera TV news crew and detained them 
in a state security office for seven hours after the 
journalists attempted to cover a general meeting of the 
Cairo Judges’ Club. On November 9, 2005, Al Jazeera 
correspondent Ahmed Mansour was assaulted and 
beaten by two unidentified men as he prepared to 
interview an opposition politician.

Another notable case in June 2005 involved female 
demonstrators and reporters—some of them foreign—
who were attacked by supporters of the ruling National 
Democratic Party at the entrance of the Egyptian Press 
Syndicate. Female journalists had their clothes torn 
and were groped. Complaints about the assault were 
lodged with the police, and the Public Prosecutor 
was called on to investigate. However, the case was 
frozen when the prosecutor said there was not enough 
evidence, an assessment disputed by witnesses who 
said there were photographs and video footage that 
captured the attacks.

No advance was made during 2005 on President 
Mubarak’s declared intention to draft a new press law 
that would eliminate prison sentences for journalists. 

The election period and 
the mobilization of various 
civil-society organizations, 
especially those in the 
Kifaya movement, raised 
awareness of free-speech 
issues during 2005, 
especially in cities and 
among professionals and 
students, MSI panelists said. 
Violations of press freedoms 
caused a degree of outrage 
among journalists, lawyers, 
students, and others staging 
street protests and letter-
writing campaigns.



The announcement, made in 2004, had been greeted 
with optimism by the Egyptian Press Syndicate, which 
had fought to establish the right to express opinions 
concerning the efficacy of government officials without 
fear of imprisonment. The Press Syndicate prepared 
a draft amendment endorsed by the governmental 
Egyptian Human Rights Council. (In July 2006, 
Parliament passed a controversial revision of the press 
law that did eliminate prison sentences in some cases, 
including libel, but retained them in others and was 
criticized by press-freedom advocates.) 

All licensed private broadcasters in Egypt are based in the 
Media Free Zone in 6th of October City, a district being 
built on desert at the edge of Cairo, and operate under a 
February 2000 decree that was issued by the Information 
Ministry to regulate the licensing and operations of 
private televisions and radios. The General Authority for 
Free Zones is the body responsible for issuing licenses. 
However, the decree did not cancel the Law 13 of 1979, 
modified by Law 223 of 1989, which gives the Egyptian 
Radio and Television Union (ERTU) a monopoly over 
terrestrial broadcasting. Four private satellite televisions 
received licenses in 2001: Dream 1 and Dream 2, owned 
90 percent by Egyptian businessman Ahmed Bahgat and 
10 percent by the ERTU; Al-Mehwar TV, a joint stock 
company owned by Egyptian businessmen and headed 
by Hassan Rateb, an investor in Sinai Cement, with a 
10 percent stake held by the government; a shopping 
station, Tamima; and a tourism promotion station that 
has gone off the air since. In 2003, licenses were given to 
two music radio stations, Nile FM in English and Nogoom 
FM in Arabic, owned by media mogul Emad Adib’s 
Nile Radio Productions. The MSI panel agreed that the 
licensing system is not fully fair, as it is controlled by the 
state and not by an independent commission, and also 
that it is opaque, as the conditions of operation for these 
broadcasters are not known to the public.

The regulations governing licensing of broadcasting in 
the Media Free Zone exclude “channels of a religious, 
factional, and partisan nature or involving sex or 
violence” and set the capital for private projects to 
not less than $3.47 million. Aghapy (Love) TV, the first 
minority broadcaster, belongs to the Coptic Christian 
Church. It broadcasts in Arabic using the US satellite 
Telstar 12 and was founded in 2005 by the Coptic 
Orthodox Church of Alexandria. Aghapy did not receive 
a license from the Egyptian authorities because of its 
religious character. However, it has managed to produce 
its programs from different convents and private 
locations and hand them over to Telstar 12 for broadcast.

MSI panelist Sayyed Ali, assistant editor at the state Al-
Ahram newspaper and a teacher at the Faculty of Mass 

Communication at Cairo University, said “there are 312 
demands for authorization to establish FM radios that 
have not been satisfied or are waiting answers from 
the government. But it is the president who intervenes 
directly on this question.”

Among those who were denied license for FM radios 
are the Al Ghad party, which launched its own 
online radio station in June 2005, and the Muslim 
Brotherhood, which started its online radio in October 
2005. Several other private online radios were 
also begun during the year, and the government’s 
permissive stance toward the Internet has allowed 
these stations to be established outside the current 
legal constraints on the media, which do not cover 
the Internet, the MSI panelists said. The low cost of 
setting up and running Internet radio also encouraged 
their development. Although the audience is restricted 
by the low rate of Internet penetration in Egypt—
estimated at fewer than 3 million users, or around 4 
percent of the population—the relatively low cost of 
Internet access has made these stations increasingly 
available to a fast-growing number of young, urban, 
middle-class Egyptians.

State broadcasting is run by the Egyptian Radio and 
Television Union (ERTU), a government body that is 
controlled by the Minister of Information and managed 
by a board whose chair is appointed by the President. 
The ERTU board members are selected by the Minister of 
Information and drawn from various state institutions. 
The Council of Ministers also appoints some members 
who are not civil servants but generally lawyers, artists, 
judges, or politicians. However, these “public figures” 
must remain in a minority and, the MSI panel said, 
generally are supportive of government policy.

The Supreme Press Council, which supervises the 
government-owned print media, including Al-Aharma 
and Al-Akhbar, is chaired by the Shura Council speaker 
and includes as members the chairmen and editors-
in-chief of Egyptian media outlets, the head of the 
Egyptian Press Syndicate, mass communications and law 
professors, and other public figures. 

The licensing system for newspapers is controversial. 
Negad El Borai said, “You have to be a political party 
approved by the Shura Council, which is dominated 
by the ruling party, or to set up a company with huge 
capital and apply to the Supreme Press Council, whose 
members are also linked to the regime.” For this 
reason, said panelist Tarek Abdel Jabar, manager of the 
online radio station Egypt Today, “most of the private 
publications are licensed abroad and must get two 
authorizations from the Ministry of Information, one 
to print in the free zone and one to distribute in Cairo, 

EGYPT 21



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA22

but before distribution these publications must submit 
to the censor.”

According to Article 13 of the Press Law, “freedom 
for political parties and public and private corporate 
bodies to issue newspapers” is guaranteed by law. 
However, under Law 96 of 1996, individuals are denied 
the right to own or publish newspapers. Only corporate 
entities may do so, subject to a licensing system. 
This, in turn, requires aspiring publishing companies 
to furnish proof that they have deposited the sum 
of $43,000 or $173,000, depending on whether the 
paper is to be weekly or daily, in an Egyptian bank, 
along with full details of the planned editorial policy 
and administrative framework. Those individuals who 
are denied licenses or cannot afford the deposit may 
start their publications abroad, perhaps in Lebanon or 
Britain, and register in Egypt as foreign publications. 
“While the state can launch new publications and 
broadcast stations without any restrictions and at any 
moment it wants, private investors in media enterprises 
are subjected to tough financial conditions or are simply 
denied the right to operate,” said Hussam Al Sayed, 
deputy editor-in-chief of the Islam Online news website.

The law does not favor state-owned media outright. 
But in practice, the panel agreed, state-owned media 
benefit from getting public resources for needed 
investment in new equipment. Panelists said editors 
and managers of the state media are appointed by the 
government and are considered to be under the direct 
influence of the government and the ruling party. They 
also said that major businesses interfere in the coverage 
of their activities by the state media.

There is no specific law that guarantees access to state-
held information. However, the Press Law guarantees 
the right of journalists to obtain only allowed news, 
statistics, and information and to publish them 
according to the law. It also prohibits imposition of 
restrictions on the flow of information or on the equal 
access to information of newspapers in ways that would 
infringe on the rights of citizens to such information. 
Restrictions on the free flow of information can only 
be justified, according to Article 9 of Law 96 of 1996, 
for the protection of national security and defense of 
the nation and its higher interests. According to Article 
10, journalists have the right to receive responses to 
requests for information unless the information is 
classified as secret. These provisions, the panel agreed, 
have no effect in practice. They mentioned several 
other statues that prohibit disclosure of information, 
such as the state security law and the police law. 
Several panelists recalled that attempts by a group of 
journalists and lawyers to campaign for adoption of a 

law that protects official documents and reorganizes 
the state archives failed quickly.

Butaina Kamel, a presenter at Egyptian television, said 
that “journalists rely on their personal contacts within 
the informal networks of the government administration 
to get information. However, journalists working in 
the state media sector have better access than their 
colleagues in the private or partisan media.” Tarek Abdel 
Jabar added, “The three state-owned dailies and the 
national news agency are the first to be served with news 
by officials, and journalists of the independent media 
often complain about the lack of information to the 
Supreme Press Council but they don’t get any response.”

The government does not restrict access to 
international news and news sources. However, “the 
use of the information gathered from online media 
and news agencies varies depending on the degree of 
self-censorship practiced, especially at state media,” 
said Hussam Al Sayed, He noted that due to the lack of 
responsiveness by Egyptian officials to media inquiries, 
Internet-based media have become a major source of 
information for other journalists, especially when Egypt 
is confronted with a major crisis, such as a boat sinking 
or a terrorist act or when world leaders meet in Egypt.

Egyptian journalists require special authorization 
from the Ministry of Information to cover directly 
some events such as terrorist acts and activities of the 
president and his ministers. Foreign journalists must 
apply for a permanent accreditation to work in Egypt 
or a temporary license. Visiting reporters need to 
apply to the Ministry of Foreign Affairs, specifying the 
subject to be covered, and various documents must be 
submitted. Most visiting journalists do not apply for an 
authorization unless they have to interview officials or 
cover major official events.

The government does not control entrance to 
journalism schools, and the process of hiring entry-
level journalists is also free from state interference. The 
possession of a press card is not a requirement to work, 
but it is necessary to join the Press Syndicate, which 
provides benefits including social security, medical 
insurance, and pension schemes, as well as monthly 
financial support of $45. Traditionally, said Tarek 
Abdel Jabar, “accreditation is routine for journalism 
graduates, who normally spend one year as a 
trainee—or two, in the case of those with no academic 
journalism qualifications—and then editors register 
then with the Press Syndicate. But in recent years, many 
media outlets have refused to register their employees 
in the Syndicate so their period as trainees can be 
prolonged, and in some cases it has reached 10 years.” 



Objective 2: Professional Journalism

Egypt Objective Score: 1.85 / 4.00

The MSI panel agreed that the majority of Egyptian 
journalists rarely check facts or seek out multiple points 
of view, and often perceive one source of information 
to be enough. This practice is endemic at the state-
owned media, which give prominence to government 
sources of information, and at political party media, 
which report from their own partisan sources, said 
Hamdy Hassan, head of the Al-Ahram Training Institute. 
The private press, however, “has improved reporting on 
diverse political views and opened pages to civil-society 
groups,” according to Negad El Borai.   

The Journalists Code of Ethics, approved by the 
Supreme Press Council and adopted by the Egyptian 
Press Syndicate in 1998, contains references to general 
universal standards on freedom of expression, such as 
Article 19 of the 1948 UN Declaration on Human Rights. 
The code also lists obligations for journalists, such as 
to not promote racism, distort facts, accept gifts, or 
plagiarize. The Press Law mentions ethics, with Article 
20 prohibiting incitement to religious hatred and 
racism and Article 21 baring violations of individuals’ 
private lives, including of those holding public posts, 
unless the subject is in relation to their work and is in 
the public interest. Journalists who contravene these 
two articles can be sentenced to a maximum of one-
year imprisonment and a fine of between $870 and 
$1,750. However, according to the MSI panel members, 
the code of ethics is rarely upheld. They pointed in 
particular to corruption among journalists working for 
the so-called yellow weeklies registered abroad and for 
publications of certain fringe political parties.

The Egyptian Radio and Television Union (ERTU) has its 
own ethics code. It prohibits criticism of the national 
system, national heroism, nationalism, officers of the 
military, the security services and the courts, as well 
as religious leaders and state officials. The code also 
prohibits the broadcast of any confidential information 
and any scientific, technical, professional, or religious 
advice or commentary unless it has been reviewed 
by the editors. Criticism of other programs broadcast 
within the ERTU also is prohibited by the code of ethics. 
Most panelists characterized these prohibitions as 
contrary to international standards and representing, in 
effect, a penal law.

Managers of the state-owned media practice self-
censorship, especially regarding news critical to 
the regime, while private and partisan media are 
increasingly publishing critical assessments of the 

President, his 
family, and the 
government, said 
Hamdy Hassan. 
The panel 
agreed that 
the period of 
the presidential 
and legislative 
elections in 2005, 
combined with 
international 
pressure, has 
allowed the 
private and 
partisan press 
to break many 
political taboos. However, self-censorship, the panel 
said, is still broadly applicable to internal security 
issues due to laws prohibiting the publication of any 
unauthorized information related to anti-terrorism 
efforts, radical Islamist groups, or Egyptian relations 
with Israel, except when the Israeli government is 
criticized. 

The panel agreed that state and private broadcast 
media give more time to entertainment than news. 
“Music, serialization of films, games, etc. are made 
to attract advertisers, and for the hard news, people 

EGYPT 23

The panel agreed that 
state and private broadcast 
media give more time to 
entertainment than news. 
“Music, serialization of 
films, games, etc. are made 
to attract advertisers, and 
for the hard news, people 
usually watch Al Jazeera or 
Al Arabiya satellite channels,” 
said Negad El Borai.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

>	Journalists and editors do not practice self-
censorship.

>	Journalists cover key events and issues.

>	Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

>	Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

>	Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

>	Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 	
of quality.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA24

usually watch Al Jazeera or Al Arabiya satellite 
channels,” said Negad El Borai. The panel agreed that 
there are still subjects that need to be dealt with by 
probing, ongoing reporting, such as social problems, 
economic issues, the environment, and relations 
between the Muslim and Coptic communities, but that 
tackling these issues requires both training and courage 
on the part of the journalists’ community. 

Journalists’ salaries are low and below the scale 
of other private-sector professionals. According to 
panelists, salaries at the state newspaper company 
Al-Ahram are the highest, with a new journalist 
receiving $80 to $90 a month. Some private media 
also pay relatively higher salaries, such as Al Misr 
Al-Youm and Nahdath Misr, which start journalists 
at up to $120 a month. “But they tend to use many 
freelancers who work also with the state press and who 
are paid an average of $30 per article,” said Ashraf 
Shehab, a journalist with Al-Ahali newspaper. Salaries 
for broadcast journalists are the lowest, as they are 
indexed on the public-service scale, he added. “A new 
journalist at state radio or television may start at $35 
per month. However, top editors and media managers 
are much more highly paid, although it is not possible 
to know the full salary, bonus, and other benefits those 
at the major state publications earn. At Al-Ahram, said 
Hamdy Hassan, the editor-in-chief receives a percentage 
of the advertising revenue, according to internal rules.

Low salaries contribute to corruption across the media, 
Ashraf Shehab said, but those receiving higher salaries 
are not exempted. Panelists discussed the case of 
Ibrahim Nafei, a former chairman of Al-Ahram, ex-
secretary general of the Press Syndicate, and confidant 
of President Mubarak, who has been publicly accused 
of profiting from the newspaper group’s budget and 
public funds. The allegations, which are the subject of 
a Shura Council proceeding, include millions in profits 
from buying agricultural land, awarding contracts to 
family firms without competitive bidding, and selling 
of newspaper assets, according to reports in Al Ahram 
Weekly. Nafei, who was replaced at the newspaper in 
July 2005, has said he is the victim of a smear campaign 
that also seeks to tarnish the state media. 

The MSI panel also discussed corruption linked to 
private businesses that seek to buy positive news 
coverage of their products in some private or partisan 
press. “Many journalists have become advertising 
agents to make ends meet,” said Ashraf Shehab. He 
explained that “the general practice is that journalists, 
instead of receiving money or gifts from companies, 
get an ad, which they place in their newspapers for 
a commission or in other small papers where the 

commission is higher—sometimes up to 50 percent of 
the value of the ad.”

Many of the partisan media use obsolete equipment, 
panelists said, but technical facilities and equipment 
at the state-owned and private press are relatively 
modern. However, they said, lack of training for 
journalists and technical staff leaves them unable to 
maximize the use of technology.

Objective 3: Plurality of News Sources

Egypt Objective Score: 2.09 / 4.00

The Egyptian public can receive news and information 
from state radio and television and private satellite 
broadcasters and from newspapers locally produced and 
imported. The MSI panel considered the Egyptian media 
sector to be closest to sustainability in the multiple news 
sources available, giving this objective a score of 2.09.

The state owns and manages two national 
television stations, Channel 1 and Channel 2, and 
six regional channels, each of which covers a group 
of governorates. It also has two satellite television 
channels, the Egyptian Satellite Channel and Nile 
TV and its 12 thematic channels, which broadcast 
through the Egyptian satellite NileSat. The massive 
state system—ERTU employs about 37,000 people—also 
includes six major state radio networks. The general 
network includes four stations, one for general 
programming, one religious, one emphasizing sports 
and youth, and one for the Middle East. The Voice of 
the Arab network includes Voice of the Arab, Palestine, 
and Nile radios. A regional network includes 10 local 
stations located in different governorates and a 
culture network that includes European, Cultural, and 
Music radio stations. An external radio network has 
48 programs in 35 languages directed at Africa, the 
Americas, Europe, Asia/Middle East, and Israel.

According to Hamdy Hassan, the state television 
channels have lost appeal and audience to Arab 
satellite competitors, including Al Jazeera, MBC, Al 
Arabiya, and LBC, which offer more diverse news 
and information programming and more attractive 
entertainment shows. He added that the state 
broadcasters in the governorates also have lost 
audience, and their news programs offer mainly a 
repetition of the national news. 

Egypt also has several private satellite televisions, 
including Dream 1 and Dream 2, in which ERTU has 
a 10 percent stake. The tax on advertisements has 
been reduced from 36 to 15 percent. The official press 



has been embroiled in a big scandal since it came to 
light that for years it didn’t pass on the tax to the 
tax authorities but kept it as additional income. BTW, 
the Press Syndicate, gets a percentage of advertising 
income from newspapers, providing for one-third 
of its budget share, and Al-Mihwar TV, in which the 
government has a 10 percent stake. Its public-affairs 
broadcasting is mainly in the talk-show format, 
alongside entertainment shows and films. Two private 
music channels, Nile FM in English and Nogoom in 
Arabic, transmit to greater Cairo but offer no news 
coverage. Aghapy TV, belonging to Egypt’s Coptic 
Christian Church, is the first minority broadcaster. 
Located in Cairo, it was founded in 2005 and broadcasts 
through the US satellite Telstar 12 because it is not 
allowed to use state monopoly transmitters. 

The print media sector is composed of state-owned, 
partisan, and private newspapers. The state owns 
three media corporations. The first is Al-Ahram, which 
publishes the daily Al-Ahram and edits 12 other 
publications, including the English-language Al-Ahram 
Weekly, the French-language Al-Ahram Hebdo, Al-
Massa’, and Al-Shabab. The foundation also owns a 
printing press, a distribution network, a marketing and 
advertising company, a press service agency, the Al-
Ahram Center for Strategic Studies, a journalism training 

center, and other enterprises. A second state media 
organization is Dar al-Tahrir for Publication and Printing, 
which owns three daily newspapers, Al-Gomhouriya in 
Arabic, the Egyptian Gazette in English, and Progres 
Egyptian in French. Dar al-Tahrir also owns seven 
weeklies and two monthlies as well as four supplements 
that cover sports, religion, and music. The third state 
media entity is the 
Akhbar al-Youm 
Foundation, which 
owns the daily 
Al-Akhbar, the 
weeklies Akhbar 
Al-Youm, Akhbar 
al-Hawadeth, 
Akhbar Al-Adab, 
and Akhbar 
Al-Riyada, 
and several 
others thematic 
publications. The 
foundation runs 
a media training 
center and a 
public-opinion-
poll institute.

State media support, in one way or another, policy of 
the government through the government-appointed 
editors-in-chief, the MSI panelists said. However, the 
panel agreed that the broadcast media are, in some 
cases, open to social issues. The panel mentioned 
examples of programs, such as “Al-Thel Al-Ahmar” (the 
Red Shadow) of the second national television channel, 
“Qadiyya wa Mafihha” (What Is in the Issue?), and “Fi 
al-Umq” (Indepth), that they believe tackle issues such as 
those concerning youth, women’s rights, and corruption 
from an analytical point of view with guests from the 
opposition or government representatives. However, the 
panelists said other critical issues, such as the situation 
of the Coptic Christian minority, are still marginalized or 
treated from the state’s propaganda point of view. 

The print media are largely a Cairo phenomenon, said 
Hamdy Hassan. “People living in other cities have a 
relative low access to state press due to their own 
distribution network, and because of the widespread 
use of dishes, satellite television, including state 
broadcasts, is becoming more and more accessible,” 
he said. Ashraf Shehab added, “With the exception 
of glossy magazines, the press is affordable for the 
majority of the population, but for unknown reasons, 
people tend to watch televisions rather than purchase 
newspapers.” Hamdy Hassan agreed that the Egyptian 
public now has “a variety of sources of information, 

EGYPT 25

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

>	Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

>	State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

>	Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

>	Independent broadcast media produce their 
own news programs.

>	Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a  
few conglomerates.

>	A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 	
with reliable and objective news. 

The print media are largely 
a Cairo phenomenon, said 
Hamdy Hassan. “People 
living in other cities have a 
relative low access to state 
press due to their own 
distribution network, and 
because of the widespread 
use of dishes, satellite 
television, including state 
broadcasts, is becoming 
more and more accessible,” 
he said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA26

satellite televisions and radios, the Internet, and 
publications representing all kind of political 
backgrounds and ownership, but major factors still 
hamper the democratic access to media, such as low 
incomes—people cannot buy newspapers everyday—
and the concentration of media in Cairo.” 

The state-owned Middle East News Agency (MENA) is 
the sole national agency that operates in Egypt, and is 
considered the largest news agency in Africa and the 
Arab world. Launched in 1955 as a private company 
owned by a consortium of private newspapers, it was 
nationalized in 1960 by the government of Jamal Abdel 
Nasser. The agency has 400 working journalists in its 
Cairo headquarters and offices in the governorates and 
abroad. The agency produces 16 news bulletins and other 
publications in Arabic, English, and French and reaches 
clients through the Internet, e-mail, text messages, and 
desktop services for news, reports, and photos.

Political parties in Egypt also own newspapers. The 
most noticeable are the daily Al-Wafd of the Al-Wafd 
(Liberal) party, and the Al-Shaab daily, which is 
currently banned but continues to be published online 
by the Labour Party, which has an Islamist tendency. 
The Al-Ahaly daily is published by the Tagammu Party, 
the Al-Arabi weekly is published by the Nasserist Arab 
Socialist Party, and the Al-Gad weekly represents the 
newly established Al-Gad party. Al-Karama is owned 
by the party of the same name but awaits official 
recognition. “The role of the partisan press has 
diminished drastically,” said Hamdy Hassan, “essentially 
because of the weakness of the officially sanctioned 
political parties and also because of the poor economic 
state of the newspapers. They rarely receive advertising, 
and their quality is rejected by the public.”

There are also several private newspapers, including 
the dailies Al Misri Al-Youm, Nahdat Misr, the Daily 
Star Egypt in English, Al-Fagr, and Ad-Dustour. The only 
minority publication is the privately weekly newspaper 
Watani, which caters to the Coptic community. There 
are also multiple publications registered abroad owned 
by Egyptians who were denied license and mainly 
printed in the Media Free Zone. The Internet also has 
facilitated the launching of several news websites, 
blogs, and online radio stations.

The private press “has grown rapidly in number and 
impact,” said Hamdy Hassan. “They can be divided in 
three categories: the nationalist press represented by the 
weekly Al-Ousboa that confronts the government on 
all issues, the popular commercial publications such as 
Al-Fagr, ad-Dustour, and Sawt al-Oumah, and those that 
promote a liberal approach, such as Al Misri Al-Youm and 
Nahdat Misr.” He added that “this private print media 

has introduced the public to issues that were impossible 
to discuss in the past, such as whether President 
Mubarak’s son should inherit the presidency, corruption 
in various forms, the religious institutions in the country, 
and many other social and cultural issues.” The panel 
agreed that the private press has also indirectly opened 
up the government press, which started to engage 
critically in its approach of sensitive subjects.

Private broadcasters are not allowed to produce their 
own newscasts, but they circumvent this limitation to 
a degree by offering talk shows in which they address 
subjects in the news and sometimes controversial 
political and social issues. The discussion includes guests 
belonging to varied political and ideological positions 
as well as the participation of the public by phone, 
Internet, or text messaging. These programs are better 
than the state newscasts because they allow time for 
the news to be understood from different points of 
views, said Tarek Abdel Jabar. The government has 
interfered in the past by criticizing some talk shows, 
produced by the private broadcasters for the choice 
of guests or subjects, said Butaina Kamel. However, 
because the stations’ owners are close to the regime, 
they balance between respecting the red lines and 
trying to attract viewers for their advertisers through 
interesting new styles of broadcasting, she added.

In general, information on media ownership in Egypt 
is not a major criterion for news consumers, panelists 
said. However, the ownership of media outlets is 
generally understood for the media registered in 
Egypt, either with the ERTU or the Supreme Press 
Council. There is less transparency for the privately 
owned newspapers that acquired their licenses from 
abroad and those that have bought or rented a license 
from a political party. Political parties, said Negad El 
Borai, used to have the right to get licenses for any 
number of publications they wanted to issue, and 
some started to rent or sell these licenses to individuals 
not known to the public. This was despite Article 49 
of the Press Law, which prohibits these practices, and 
the punishment is fines or revocation of the license. In 
July 2005, an amendment to the political parties’ law 
limited to two the number of newspaper licenses a 
party could have and specified that these newspapers 
must reflect primarily the party’s ideology, policies, and 
activities. Negad El Borai also said it is believed these 
new restrictions were imposed to prevent selling or 
renting licenses to outlawed organizations, such as the 
Muslim Brotherhood.

The Press Law requires that the names of the owners 
of publications be provided and that no one partner 
can have more than 10 percent of the capital so that 



monopolies are discouraged and the state print empire 
is not challenged. But Negad El Borai said that in 
practice this provision is not respected and that many 
individual media owners exceed this limitation.

Objective 4: business management

Egypt Objective Score: 1.87 / 4.00

The MSI panel ranked the state outlets as the least 
effective in business management in the Egyptian media 
sector. The managers of the state newspapers and 
broadcasting outlets are for the most part more concerned 
with satisfying the political aspirations of the regime than 
developing profitable businesses, said Hamdy Hassan. 
The state media system developed during the socialist 
period still constitutes a huge burden on Egypt economy, 
he added, and all the state press companies have huge 
debts because their managers did not see their role in 
the growing private market. The state media economy is 
so huge that there may be no other government today 
owning as many publications and broadcasters, he said. 
And the sheer number of outlets, each with their own 
management structures and sizable staffs, has served to 
disperse what resources and business skills exist.

The state broadcaster ERTU has debts from banks and 
the state estimated at $435 million and the massive 
salary burden represented by 37,000 staff, the MSI 
panelists said. The other state press companies are in 
similar situations. “Some observers have concluded 
that Egypt must privatize publications that are losing 
money and encourage the rest to introduce modern 
management policy in line with the international 
practices,” Hamdy Hassan said. 

Private media, especially the satellite television channels, 
also are losing money despite being staffed by professional 
managers, panelists said. They suggested this was because 
of limited resources developed from advertising.

Newspaper printing houses and distribution networks are 
owned by the state through the media companies. Most 
have introduced more modern technologies for printing. 
Due to the limited private newspaper market, their 
revenues are generated from other printing activities, 
including books and brochures, with the budget of 
the state covering salaries and other operational costs. 
Distribution networks also are managed by the state 
newspapers, with the most important one belonging 
to Al-Ahram. There are some private printing houses 
operated by political parties or individual businesses, 
but turnover is limited because most of the work is 
monopolized by the state presses.

The state-
owned 
publications 
operate a 
variety of 
activities 
from which 
they receive 
revenue. For 
example, Al-
Ahram owns, in 
addition to its 
press and distribution companies, an advertising agency 
and research and training centers. It also holds shares 
in several companies and banks in Egypt and overseas. 
The ERTU network gets its revenues from advertising 
and also from the sale of programming to other Arab 
countries. It also produces, through its Voice of Cairo, 
documentaries for special events. In 2003, the network 
sold its programs to 48 Arab and foreign television 
stations and to 12 Arab radio stations, collecting 
revenue of about $18 million.

The private media receive revenues mainly from sales, 
sponsorship, and advertising. The private television 
companies Dream and Al-Mihwar get most of their 
revenues from advertising, especially placed by the 
other businesses of their owners, and sponsorship of 
certain programs.

Egypt 27

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

>	Media receive revenue from a multitude of 
sources.

>	Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

>	Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

>	Independent media do not receive 
government subsidies.

>	Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

>	Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

“Some observers have 
concluded that Egypt must 
privatize publications that are 
losing money and encourage 
the rest to introduce modern 
management policy in line 
with the international 
practices,” Hamdy Hassan said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA28

Most state dailies have their own advertising agencies. 
Al-Ahram’s is the most prominent, operating a 
department that procures ads for all the publications of 
the group, offers design ideas and prepares them for 
its clients, plans and evaluates advertising campaigns, 
and publishes special advertising supplements for 
government ministries, companies, and foreign 
governments celebrating national days. The latest 
available data shows that Al-Ahram received 1999 
advertising revenue of about $94 million. “Al-Ahram 
is the only newspaper that has its own professional 
advertising team,” Hamdy Hassan said, “and most of 
the private and partisan publications use the services of 
advertising agencies.”

Spending on advertising does not exceed $6 per person 
in Egypt. Many international firms are present in the 

market, such 
as Coca-Cola, 
Nestlé, Procter 
and Gamble and 
Univeler, and they 
constitute the 
major investors in 
advertising. The 
total spending 
for 2004 in all 
sectors was put 
at $427 million, 
with the print 
media receiving 
62 percent of 
the revenue, 
television 31 
percent, radio  
6 percent,  
and cinema 
1 percent. 
By sectors, 

telecommunications companies were first with $70.9 
million, or 16.6 percent of the total expenditure. 
Egypt offers good infrastructure and services for the 
production of ads, MSI panelists said. There are about 
100 advertising agencies, but Tarek Nour, Lookliwatas, 
and about 10 other major agencies account for 
between 80 and 90 percent of the ad spending.

The MSI panel agreed that advertisers focus more on 
state media. According to a September 2005 report by 
the Economic Mission of the French Embassy in Cairo, 
“The lack of transparency in the price of the ads, and 
concessions that the state provide, such as reduction in 
the 36 percent tax on advertising or the scheduling of 
the tax payment, punish the private sector.” (The tax on 
advertising subsequently was reduced to 15 percent.) 

The state press has become embroiled in a scandal 
since it came to light that for years the organizations 
were not passing on the tax to the tax authorities but 
keeping it as additional income. The Egyptian Press 
Syndicate gets a percentage of newspapers’ advertising 
income, providing for a third of its budget.

Market research or broadcast ratings have not yet been 
introduced in the Egyptian media market. The ERTU 
and Al-Ahram have their own research departments 
but rarely engage in serious market research, MSI 
panelists said. The Faculty of Mass Communication at 
Cairo University also has a department specializing 
in media research and opinion surveys. According 
to the department website, three studies have been 
conducted—on opinions about ERTU programming, 
the readership of Akhbar Al-Youm newspaper, and 
the future of Al-Ahram newspapers. These studies, 
according to the panel, were not publicly discussed 
and had no apparent impact on the outlets’ products. 
The MSI participants did consider serious research 
conducted in January 2005 by the Amman-based Arab 
Advisory Group. The “Cairo Households Media Survey 
2005” interviewed face-to-face 562 people across the 
city, showing that 91 percent of Cairo households were 
still tuning in to state-owned terrestrial television 
channels. It also showed that of the satellite television 
viewers, 68.3 percent tuned in to news channels, with 
Al Jazeera the most widely watched (88.4 percent), 
followed by Al Arabiya (35.1 percent), Nile News (3.9 
percent), CNN (6.6 percent), and Al Hurra (4.6 percent). 

There are no credible figures for newspaper circulation 
in Egypt and no institution responsible for auditing 
circulation. UNESCO data cited by the panel indicated 
that there are 31 editions for every 1,000 inhabitants 
and that the most four widely read newspapers are 
the state Al-Ahram, Al-Gomhouriyya, and Al-Akhbar, 
followed by the privately owned Al Misry Al-Youm. The 
panel agreed that newspaper readership is declining in 
Egypt because of the competition from broadcasting. 

Objective 5: supporting institutions 

Egypt Objective Score: 1.93 / 4.00

The main media-sector supporting institution in Egypt 
is the Press Syndicate, which is open both to editors 
of all ranks and journalists—except those working for 
the state broadcaster, who constitute the majority of 
working journalists in the country. ERTU employees are 
considered public servants, and the MSI panelists said 
the prohibition on their membership in the Syndicate 
is necessary to prevent the state from controlling the 

Negad El Borai said that 
overall “students complain 
about the dominance of 
theoretical subjects and 
the lack of practice.” There 
are also concerns voiced 
about huge classes and 
professors who have had 
little opportunity to update 
their skills. Panelists who 
have been trained at 
Egyptian universities agreed 
that many new journalists 
are ill-equipped to work 
professionally.



organization any more than it currently does. For 
more than two decades, a government candidate did 
monopolize the post of chairman of the union, which 
has more than 4,000 members. But during the 2003 
election, Galal Aref, a journalist from Akhbar Al-Youm 
considered to be Nasserist, won after a fierce battle. 

The union provides members with financial subsidies 
of $45 to $50 and some health insurance and pension 
benefits. It also has become more active in defending 
the rights of its membership and campaigning for 
press law reforms, including the abolition of provisions 
allowing for imprisonment of journalists.

In June 2005, a new group was launched within the 
Syndicate called Journalists for Change. Numbering about 
50 journalists, the group campaigned against jail sentences 
for journalists and for the right of anyone to establish 
newspapers. It also advocates for the chairmen of the state 
newspapers to be elected by their constituencies instead of 
being appointed by the government.

Several nongovernmental organizations (NGOs) 
intervene actively to defend journalists and campaign 
for press law reform. The most prominent is the 
Egyptian Human Rights Organization. Human-rights 
groups are today a force with the potential to 
influence the government and the Parliament, said 
panelist Negad El Borai. They have developed their 
advocacy skills somewhat and have advanced from 
simply writing letters of protest or press releases to 
proposing comprehensive drafts of proposed reforms 
and organizing meetings, public demonstrations, and 
seminars, he said.

The Faculty of Mass Communication at the University of 
Cairo, the Adham Center for Broadcast Journalism and 
the mass communications department at the American 
University in Cairo, and the Al-Ahram Regional Press 
Institute are among the more prominent training 
organizations in Egypt. They also have a regional 
presence, attracting some students and participants 
from elsewhere in the Middle East.

However, Negad El Borai said, overall “students 
complain about the dominance of theoretical subjects 
and the lack of practice.” There are also concerns voiced 
about huge classes and professors who have had little 
opportunity to update their skills. Panelists who have 
been trained at Egyptian universities agreed that many 
new journalists are ill-equipped to work professionally.

Panelists noted that the Adham Center provides higher-
quality training and receives many applications because 
of the growing market for television journalists due to 
the expansion of the Arab satellite channels. But they 

also said it is too 
expensive for 
most Egyptians, 
who must opt for 
state institutions.

There are more 
than a dozen 
journalism and 
communication 
faculties around 
the country. 
The most 
important is the 
Faculty of Mass 
Communication 
of the University 
of Cairo, which 
has graduated 
most of Egypt’s 
professionals 
in the field. 
The faculty has 
three branches—press, television and radio; public 
relations; and advertising—and offers bachelor’s and 
master’s degrees and doctorates. The faculty also has 
four centers, including ones conducting public-opinion 
surveys and researching women in the media.

Egypt 29

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

>	Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

>	NGOs support free speech and independent 
media.

>	Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

>	Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

>	Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

>	Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

Distribution networks of 
print media are in the hands 
of the main state-owned 
newspaper companies. The 
most important one, Al-
Ahram Distribution Company, 
owns shops in airports, 
clubs, underground stations, 
and summer resorts, as well 
as outlets and bookstores 
exceeding 2,700 in number. 
Tarek Abdel Jabar said that 
“most of the distribution 
networks are concentrated in 
Cairo and vast areas do not 
receive newspapers.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA30

Short-term training is a big issue for the journalism 
community in Egypt, according to panelists. They said 
there are many international and local institutions 
offering programs, but that many lack a clear strategy. 
UNESCO, USAID, and the German Friedrich Ebert 
Foundation are among the donors supporting journalism 
training. The BBC World Service Trust and Internews, 
among other international organizations, have been 
implementing projects, along with local institutions such 
as the state newspaper companies’ training centers, the 
Press Syndicate, and some human-rights groups. Most of 
the training is free but basic, panelists said.

Negad El Borai noted that most newspapers do not 
have internal training programs that are part of staff 
development policy and that some even do not support 
their journalists’ participation in external training 
opportunities. The panel listed as the most needed 
training areas the use of the new communications 
technologies and their integration into the work of 
journalists, the techniques of investigative journalism, 
developing ethics codes and practices, and the modern 
management of media.

Printing houses are in the hands of the largest state 
publications and also are used by private and partisan 
publications. Newsprint is also a state monopoly and 
is imported from Canada, Russia, the United States, 
and Finland. According to panelist Hussam Al Sayyed, 
the state monopoly affects the independent press by 
limiting the press run and therefore circulation, and 
also by delays in printing.

Broadcasting transmitters are state-owned. They are 
rented to private broadcasters operating from the 
Media Free Zone. Distribution networks of print media 
are in the hands of the main state-owned newspaper 
companies. The most important one, Al-Ahram 
Distribution Company, owns shops in airports, clubs, 
underground stations, and summer resorts, as well as 
outlets and bookstores exceeding 2,700 in number. 
Tarek Abdel Jabar said that “most of the distribution 
networks are concentrated in Cairo and vast areas do 
not receive newspapers.”

This state distribution monopoly has created a number 
of problems for the private press, according to some 
panelists. These include imposing a quota on the 
number of distributed copies, the disappearance of 
copies in the distribution network, and restrictions 
at kiosks. The authorities have been allowed by the 
distributors to intervene to stop dissemination of 
newspapers, including in the case of the first edition 
of Al-Ghad party newspaper, which did not arrive 
in the kiosks on March 7, 2005. The headline of the 
newspaper announced that the chairman of the party, 

Ayman Nour, would run for president. According to 
media reports, the paper was delayed one day while 
officials demanded some changes. The only private 
daily newspaper, Al Misry al-Youm, was pulled off the 
stands when it reported an allegation of corruption 
during the parliamentary elections in 2005. The papers 
had to republish the story the next day.

The Internet is free in Egypt, but its use is constrained 
by cost, language, literacy, inadequate infrastructure, 
and skills shortages, panelists said. However, with strong 
support from the government, Egypt is witnessing 
something of an Internet boom. There were an estimated 
8.5 million Internet users in 2005, up from 535,000 in 
2000. In January 2002, the government launched free 
Internet service, meaning consumers no longer paid fees 
to Internet service providers (ISPs) but only the price of a 
regular telephone call—extremely cheap by international 
standards. ISPs lease access ports from the state fixed-
line monopoly and buy a dial-up number, which they 
then market to consumers. In return, the ISPs are paid 
70 percent of the revenue from connections made 
through their phone number. However, the measure is 
controversial because ISPs complain of high leasing rates 
and say their profit margins are low. Many of the smaller 
ISPs, among the 64 in operation when the system was 
introduced, have since closed.

MSI Participants

Negad El Borai, lawyer and head, Democracy Group

Tarek Abdel Jabar, director, Misr Al Youm Online Radio

Butaina Kamel, journalist, Egypt Television

Hussam Al Sayyed, deputy editor, Islam Online news 
website

Abdel Bassir Hassan, correspondent, BBC Cairo

Tarek Tuhami, journalist, Al Wafd newspaper

Imad Sayyed Ahmed, political editor, Rose Al Youssef 
newspaper

MSI Interviewees

The following were interviewed for their input but did 
not participate in the panel or scoring

Dr. Hamdy Hassan, head, Al-Ahram Training Centre

Ashraf Shehab, journalist, al-Ahaly newspaper

Moderator

Said Essoulami, executive director, CMF MENA, Morocco



✂
General

m  Population: 68.7 million (2004 est., 
World Bank)

m  Capital city: Cairo

m  Ethnic groups (% of population): 
Eastern Hamitic stock (Egyptians, 
Bedouins, and Berbers) 99%, Greek, 
Nubian, Armenian, other European 1% 
(www.nationsencyclopedia.com, 2006)

m R eligions (% of population): 
Muslim (mostly Sunni) 90%, Coptic 
Christian and other 10% (www.
nationsencyclopedia.com, 2006)

m  Languages (% of population): 
Arabic (official), English and French 
understood by educated groups 
(www.nationsencyclopedia.com, 2006)

m  GDP (purchasing power parity): 
$75.1 billion (2004 est., World Bank)

m  GNI per capita (purchasing power 
parity): $1,310 (2004 est., World Bank)

m  Literacy rate (% of population): 
male 67.2%, female 43.6% (2004 est., 
UNICEF)

m  President or top authority: Prime 
Minister Ahmed NAZIF (since July 9, 
2004)

m  Next scheduled elections: 
Presidential, to be held in 2011

Media-Specific

m  Newspaper circulation statistics: 
Total Circulation: 3,585,453 (includes 
daily and non-daily) (UNDP-POGAR, 
2000) Largest Paper: Al-Ahram 
(Arabic) 900,000 (largest paper in the 
Middle East) (Carnegie Endowment 
for International Peace, 2004)

m  Broadcast ratings: N/A

m  Number of print outlets, radio 
stations, television stations: 453

m  Newspapers: 296 (16 dailies,  
45 non-dailies, 235 periodicals)  
(UNDP-POGAR, 2000) 

m  TV stations: 98, Radio stations: 59 
(www.pressreference.com, 2002)

m  Annual advertising revenue in 
media sector: N/A

m  Number of Internet users: 1.9 
million est. (UNDP-POGAR, 2002)

EGYPT at a glance

EGYPT 31

EGY
P

T 
FA

CT
 S

HEET







