
MEDIA

SUSTAINABILITY INDEX—

MIDDLE EAST AND 

NORTH AFRICA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005

The Development of Sustainable Independent Media in the Middle East and North Africa 

www.irex.org/msi

Copyright © 2006 by IREX

IREX
2121 K Street, NW, Suite 700
Washington, DC 20037
E-mail: irex@irex.org
Phone: (202) 628-8188
Fax: (202) 628-8189
www.irex.org

Project managers: Theo Dolan and Mark Whitehouse

Editorial support: IREX/DC staff—Theo Dolan, Drusilla Menaker, and Mark Whitehouse

Copyeditor: Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographics Inc.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by 
UNESCO, the United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative 
(MEPI), and the United States Agency for International Development (USAID) under 
Cooperative Agreement No. #DFD-A-00-05-00243 (MSI-MENA) via a Task Order by the 
Academy for Educational Development. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other 
project researchers and do not necessarily reflect the views of USAID, MEPI, UNESCO, 
or IREX.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in 
whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgment 
“The Media Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID 
and MEPI, and the Iraq chapter was produced with the support and funding of 
UNESCO.”; (b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or informational 
use; and (c) no modifications of the MSI are made.

ISSN 1546-0878



USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent 
agency that provides economic, development, and humanitarian assistance around 
the world in support of the foreign-policy goals of the United States. The agency 
works to support long-term and sustainable economic growth and advances US 
foreign-policy objectives by supporting economic growth, agriculture, and trade; 
global health; and democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance.

USAID provides assistance in four regions of the world: Sub-Saharan Africa; Asia and 
the Near East; Latin America and the Caribbean; and Europe and Eurasia.

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around 
the world. They work in close partnership with private voluntary organizations, 
indigenous organizations, universities, American businesses, international agencies, 
other governments, and other US government agencies. USAID has working 
relationships with more than 3,500 American companies and over 300 US-based 
private voluntary organizations.

MEPI

The United States Department of State’s Middle East Partnership Initiative provides 
tangible support to reformers in the Middle East and North Africa so democracy can 
spread, education can thrive, economies can grow, and women can be empowered. 
In four years, this presidential initiative has devoted $293 million to more than 350 
programs in 15 countries and the Palestinian territories to support the aspirations 
of those working to build a more peaceful and prosperous Middle East. Examples 
of the initiative’s work includes campaign schools, independent media training, civic 
education, entrepreneurship skill building, youth leadership development, trade 
transparency promotion, business hubs for women, and judicial and legal reform 
training.

UNESCO

UNESCO, the United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization, 
maintains a Communication and Information (CI) sector that is guided by the 
principles of freedom of expression and freedom of the press as basic human 
rights. Since 2003, the CI sector has supported the Iraqi people in their transition 
to democracy. Among other projects, UNESCO facilitated initiatives to develop a 
national media policy and provided practical guidance for journalists and civil society 
prior to the elections. Training and networking opportunities were made available to 
more than 550 media workers and professionals.

IREX

IREX is an international nonprofit organization providing leadership and innovative 
programs to improve the quality of education, strengthen independent media, and 
foster pluralistic civil society development. 

Founded in 1968, IREX has an annual portfolio of $50 million and a staff of over 
500 professionals worldwide. IREX and its partner IREX Europe deliver cross-cutting 
programs and consulting expertise in more than 50 countries.



The panel concluded that Bahrain seemed to be 
striving to lead reform efforts in the Gulf, but 
was lagging in achieving aspects of its objective.



133

Introduction BBAHRAIN
 

O
VERALL SCO

RE 1.82

lthough Bahrain is the smallest Arab country in size, it is one 

of the most active in terms of the media. Reform of Bahrain’s 

media laws continued during 2005, part of the democratization 

efforts that started with the adoption of a new Constitution in 

2002 reinstating a legislative body with one elected chamber. There were 

setbacks to press freedom in 2005 as well, however. Three moderators 

of online media outlets were detained for two weeks in March, part of 

a broader crackdown on the online sector. Cases of revoking licenses, 

pressure on correspondents, and interference with editorial policy were 

also reported, raising questions among some members of the Media 

Sustainability Index (MSI) panel about whether the government was 

seriously committed to progressive reforms in the media sector.

The panel concluded that Bahrain seemed to be striving to lead reform 

efforts in the Gulf, but was lagging in achieving aspects of its objective. 

There was consensus about the need to move forward along the path 

laid out by King Sheikh Hamad Bin Isa Al Khalifa but concerns that some 

conservative elements in the country are holding back these reforms. 

Panelists noted that Bahrain is unique among its Gulf neighbors in having a 

diverse community with varied sectarian and religious affiliations, making its 

reform efforts even more challenging compared with other Arab countries. 

Some panelists suggested that the conflicting interests of various political 

groups constituted a serious hurdle because the media increasingly have 

been manipulated by different parties for political goals.

The MSI panelists gave Bahrain’s media sector an overall ranking of 

1.82, indicating it was approaching the first stages of sustainability. Its 

strongest feature, in the view of the panel, is the management of its media 

businesses, and the professionalism of journalists also was considered 

relatively strong. The weakest aspect was the country’s media law and its 

overall free-speech environment, according to the assessment.

A



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA134

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.



OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Bahrain Objective Score: 1.47 / 4.00

Although Bahrain’s new Constitution, endorsed in a 
2002 referendum, mentioned the right to free speech, 
the MSI panelists said that the infamous press law, 
No. 47, of 2002 discouraged this freedom and clearly 
contradicted the Constitution. Cases of prosecution, 
detention, expelling of journalists from their posts, and 
interference with editorial policies all have been linked 
to this law, and combined to dampen the willingness 
of journalists to put forward dissenting views regarding 
the government. However, there are now efforts to 
reform the law so that it enhances freedom of speech. 
Private print media can be licensed with relative ease, 
but broadcast continues in government hands. Because 
libel remained a criminal offense punishable with 
imprisonment according to the law, self-censorship was 
high in 2005.

Some panelists noted preferential treatment in favor 
of media that are seen as loyal to the regime. Even 

though satellite and radio transmission is open to 
the public, information obtained from the Internet 
remained relatively restricted, and complicated proxy 
filtering mechanisms have been applied to block 
many politically oriented websites. Among the hot 
issues debated by the MSI panel was the licensing 
of journalists, particularly correspondents of foreign 
media. Panelists agreed that the government interferes 
with the appointment of correspondents. One of the 
panelists was himself exposed to such treatment when 
he was removed from his post in 2005 as a Bahrain 
correspondent for a pan-Arab daily. Overall, the panel 
was dissatisfied with the degree of free speech possible 
in Bahrain, and this objective received the lowest MSI 
score for 2005: 1.47.

Panelists unanimously agreed that the 2002 press 
law was the biggest obstacle to legal protection. 
When the law was drafted, it was fiercely rejected 
by journalists and human-rights activists. Reacting to 
the strong opposition, the government claimed that 
it had “frozen” the law. But panelists noted that the 
government continued to apply it quietly to prosecute 
journalists and constrain press freedom.

Abdullah A. Yateem, assistant undersecretary for 
press and publications at the Ministry of Information, 
acknowledged the growing concern over the 2002 
press law and said reform efforts initiated by King 
Sheikh Hamad Bin Isa Al Khalifa have set the stage 
for revisions to remove or change articles that were 
deemed incompatible with freedom of expression. 
“After demands were made by the journalism 
community, a decision was reached to apply changes 
to the 2002 press law to strengthen press freedom 
in Bahrain,” the official said in an interview. “For 
example, during his last meeting with journalists, His 
Majesty the King supported an initiative to abolish 
the imprisonment sentence against journalists.” The 
official said that consultations on removing some 
restrictions in the law were held with the Bahrain 
Journalists Association and newspaper editors-in-chief, 
and a ministerial committee was formed to discuss 
the changes before a draft was submitted to the 
parliament in 2005.

In addition to the government draft law, which 
remained before the parliament in early 2006, the 
Shura Council of Bahrain also drafted and presented to 
the parliament its own version. MSI panelist Ebrahim 
Bashmi, a Shura Council member who spearheaded the 
alternative law drafting during 2005, acknowledged 
that it still did not meet many journalists’ aspirations 
despite extensive consultations and debate. He noted 
that the Shura Council version replaced prison penalties 

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information.

BAHRAIN 135



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA 136

for libel with fines, with the exception of offenses 
against religion or the royal family.

Some panelists were skeptical about the new law. 
Abdulhadi Al Khawaja, a freedom-of-expression activist 
and the founder and president of the now-dissolved 
Bahrain Centre for Human Rights, was quite pessimistic 
about the result from the parliament deliberations. 
“Because of the overwhelming majority in the 
parliament, the draft law that is presented by the 
government will be the one that is passed,” Abdulhadi 

Al Khawaja said. 
Panelist Abdul 
Nabi Salman, 
a parliament 
member, said 
many members of 
parliament (MPs) 
were serious 
about adopting a 
law that is better 
for the journalism 
community, 
regardless of 

whether it came from the government or the Shura 
Council. “However, one needs to understand that there 
are strong blocs in the parliament that are conservative 
and demand limiting the freedom of expression,” 
Abdul Nabi Salman said. “They do not represent 
the government but are in fact less tolerant to the 
free press and are not only insisting on keeping the 
prison sentence, but some are asking for more severe 
punishments despite the King’s vision in abolishing such 
penalties.” 

All broadcast media outlets are owned and strictly 
controlled by the government. However, a special 
draft law regulating the licensing of private television 
and radio channels was endorsed by the Shura 
Council in 2004 and submitted to the parliament for 
consideration. No timetable was set for consideration, 
and there were no guarantees that it would be 
approved. However, in August the government 
declared it would eliminate the Information Ministry 
and replace it with the Bahrain Radio and Television 
Commission, which would be a new regulatory 
commission for the media. This measure was expected 
to take effect in 2006. Some viewed this as a step 
toward the potential introduction of a law allowing 
establishment of private broadcast media.

Panelists said no profit taxes were imposed on media 
institutions in Bahrain. There are some nominal fees 
that are considered insignificant compared with the 
media’s market productivity.

MSI panelists agreed that there were no significant 
crimes committed against Bahraini journalists in 2005 
and therefore no opportunities to measure the reaction 
of the authorities. Overall, such crimes are extremely 
rare, and panelists said authorities usually act swiftly to 
prosecute perpetrators of any that do occur.

Journalists are accountable to their editors, media 
owners, and to the government, and the fact that the 
press law penalizes journalists based on 17 categories 
of offenses makes securing editorial independence 
virtually impossible in many cases. Based on the 2002 
press law, offenses “against the Islamic faith, the 
unity of the people, and the person of the king” and 
“inciting division or sectarianism” are punishable by 
prison sentences of six months to five years.

Although newspapers and magazines have started 
publishing moderately critical views of government 
policy, they are far behind the progressive and rapidly 
expanding online media community. In fact, panelists 
noted that many of the legal battles in the media scene 
in 2005 involved online publishing. “Ironically, the old 
press law did not include electronic media. But when 
the term ‘electronic media’ was inserted into the 2002 
press law, this gave the authorities capacity to control 
electronic media without clear constraints,” said activist 
Abdulhadi Al Khawaja. “I believe this is unprecedented 
and constitutes one of the serious breaches of freedom 
of expression in Bahrain.”

Panelists said online media’s influence is growing in 
Bahrain, where Internet use is relatively high compared 
with many other Arab countries. The number of 
Internet users in 2005 was estimated to be more than 
150,000, over 20 percent of the population. Panelist Ali 
Abdulemam, the moderator of the discussion forum 
www.bahrainonline.org, was arrested and held by 
security services in 2005. He was subject to five charges 
based on the press law of 2002, including defaming 
the king, inciting hatred against the regime, publishing 
information to undermine the country’s security, and 
violating the press and communications laws. Based on 
those charges, Ali Abdulemam was kept in detention 
for two weeks with his assistants, Mohammed 
Almosawi and Hussain Yousif. They eventually were 
released without bail, but the case was not closed. 
Furthermore, five websites, some of them run by the 
opposition, were blocked by the government in early 
2005 for allegedly publishing “dubious information, 
rumors, and lies.”

Libel is a criminal offense, panelist Abdulhadi Al 
Khawaja said. “Those who are found in violation of 
the press law in defamation or libel for a story they 
wrote or an opinion they reflected may be exposed 

“However, one needs to 
understand that there 
are strong blocs in the 
parliament that are 
conservative and demand 
limiting the freedom of 
expression,” Abdul Nabi 
Salman said.



to imprisonment based on the current law,” he said. 
However, defaming the royal family in particular 
is serious to the degree that even the two revised 
draft press laws keep the prison punishment against 
offenders intact while removing it for all other 
offenses, except those against Islam.

A defamation lawsuit filed in February against www.
bahrainonline.org, the largest and most controversial 
Bahraini forum of its kind, was discussed extensively 
during the MSI assessment. The website’s moderator, 
Ali Abdulemam, said his site did not allow or encourage 
defamation against anyone, but the nature of the 
Internet makes it impossible to monitor data sent live 
from around the world. “I tried to explain to the court 
that as a moderate, I cannot control what comes on 
the website until I access and remove any defamation 
content. I should not be prosecuted for something 
submitted by a member online simply because I am the 
website’s moderator,” Ali Abdulemam said. “We cannot 
accept the labeling or insulting of any personality 
regardless of his or her position. But again, in such live 
online discussions, this is something that we cannot 
control, and the government needs to understand this.” 
He complained that the government suspended his 
Internet Service Provider account, and said: “Whenever 
I would like to help resolve such issues, I find the 
government standing in my way and preventing me 
from accessing the Internet.”

Abdulhadi Al Khawaja agreed that based on the 
current press law, “it is a criminal offense” to allow 
content considered defamatory to be viewed by 
Bahraini citizens, adding that journalists were 
prosecuted for alleged defamation of public figures 
in 2005. Panelist Ebrahim Bashmi said that there were 
some cases filed against newspapers and journalists for 
libel. “It is the citizens’ right to refer to the judiciary if 
their interests were harmed by the media,” he said.

Panelist Mohamed Fadhel said that generally most 
lawsuits filed by the government in recent years dealt 
with news stories because opinion articles are usually 
heavily self-censored. He added that some news stories 
that dealt with facts and were accurate nonetheless 
were viewed by officials as defamation cases because 
they exposed their names to the public. He mentioned 
the trial of Radhi Al Mousawi, editor-in-chief of The 
Democrat, a newsletter published by the National 
Democratic Action Society, and described it as “a 
classical example of defamation lawsuits that could be 
filed against journalists in Bahrain.” Mohamed Fadhel 
said Radhi Al Mousawi wrote a news report accusing an 
unnamed tourism inspector of corruption and providing 
evidence to support that in his story. The High Criminal 

Court charged Radhi Al Mousawi with defamation in 
September 2003.

Panelists agreed that public information is mostly not 
readily available and the right to access information is 
not guaranteed for journalists in Bahrain. Part of the 
problem is the degree of secrecy that the government 
maintains and the lack of transparency regarding 
governmental activities.

There were no 
clear restrictions 
in Bahrain on 
international 
news networks 
and other news 
sources. But 
there were cases 
of censorship 
of publications arriving from abroad by post and also 
by freight, partially due, panelists suggested, to the 
conservative nature of the society. The Internet has 
made it possible for journalists to gain the required 
information directly, although there are a number of 
politically oriented websites that are being filtered 
by the government for their potential to damage the 
country’s “national interests.”

Although journalists can apply for licenses and practice 
journalism freely in Bahrain, restrictions start to 
emerge after they produce their work, which is usually 
monitored by the authorities. Panelists complained 
of interference by the authorities, particularly for 
correspondents of international media working in 
Bahrain. Panelist Mahdi Rabea, who used to work as 
a correspondent for London-based pan-Arab Al-Hayat 
newspaper, said he was officially summoned by the 
Ministry of Information in March 2005 and a short 
while later had his license revoked. “The official at the 
Ministry told me that the Minister of Information was 
upset, and that I was not cooperating with the Ministry 
and did not implement orders given by the Minister,” 
Mahdi Rabea said. He sent a response saying that 
he and Al-Hayat “are not to be given orders.” “The 
Minister told me in February that Al-Hayat continues 
to write about Sunnis and Shiites in Bahrain, and this 
apparently was not to his liking. So he requested that 
we remove those labels from any article on Bahrain.” 
Mahdi Rabea said. “The government then exerted 
tremendous pressure and succeeded in removing me 
from my post as the correspondent for Al-Hayat,” 
he added, noting that the government wanted a 
“submissive” person to do the Ministry’s bidding. “In 
April, I got a call from my editor-in-chief saying that 
the Bahraini authorities requested that I be replaced 

BAHRAIN 137

“The challenge is to 
maintain balance between 
your role as a journalist and 
an activist,” Ebrahim Bashmi 
commented.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA 138

and will not give me a working permit. I remain unsure, 
however, of the real motive.” Mahdi Rabea now works 
for Al-Ayam daily newspaper in Manama.

Panelist and journalist Jawad Abdul Wahab also 
alleged that he was forcibly removed from his post as 
correspondent for the pan-Arab Elaph news network. 
He said the authorities directly interfere in the selection 
process of Bahrain correspondents for foreign media. “In 
fact, in my case the government invited the publisher 
of Elaph and hosted him in Bahrain, apparently to 
convince him to replace me with another, more obedient 
correspondent,” Jawad Abdul Wahab said.

Ebrahim Bashmi said such issues may arise if the 
journalist in question is affiliated with a political body. 
“The challenge is to maintain balance between your 
role as a journalist and an activist,” Ebrahim Bashmi 
commented. MP Abdul Nabi Salman noted that this 
may not be a governmental policy but could be an 
individual decision in the ministry. “The issue with 
Jawad took place in a time of transition, as a minister 
left and another came in. Instead of improving on 
conditions of the press with the new minister, things 
became worse,” Salman said, noting that this situation 
should not be generalized.

Activist Abdulhadi Al Khawaja said the government 
controls the appointment of correspondents of foreign 
media, adding that the government may go to the 
level of changing non-Bahraini correspondents. The 
US Department of State Human Rights report for 2005 
mentioned that a correspondent was threatened with 
the revoking of his license when officials read a draft 
report about an activity the government deemed 
illegal. Another foreign correspondent reporting about 
military service was exposed to similar pressure. Both 
correspondents had to cancel their stories to remain in 
their posts, panelists said.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Bahrain Objective Score: 1.93 / 4.00

Panelists agreed that journalism in Bahrain does not 
meet international professional standards. Within the 
media establishment, there are constraints that prevent 
journalists from raising their skills, and one panelist 
went as far as claiming that the tradition of professional 
journalism in Bahrain is simply “nonexistent.” There 
are no standard codes of ethics, and self-censorship 
was described by a panelist as “routine” in Bahraini 
media. The low pay for journalists also contributed to 
corruption, as journalists frequently receive gifts to 
cover stories. Panelists said that private media have been 

giving too much coverage to government propaganda 
and less to other important issues that relate on the 
needs of the society. But panelists also agreed that 
technical capabilities of Bahraini media are high and 
match international standards.

The issue of professional qualifications and training for 
Bahraini journalists is quite pressing, panelist Ebrahim 
Bashmi said. “We have an increasing number of 
journalists in Bahrain but below professional standards 
due to the lack of training and development in the 
media sector,” he said. Financial pressure also affects 
the editorial independence of some newspapers. An 
example given by panelist Ali Abdulemam concerned 
an editor-in-chief who stopped covering a certain story 
about public education because the then–Minister of 
Education suspended subscriptions to the newspaper 
at all educational institutions and hence deprived the 
newspaper of an essential source of income. “The 
editor-in-chief had to yield to pressure, demonstrating 
how vulnerable newspapers may be in Bahrain,” Ali 
Abdulemam said.

Part of the difficulty in establishing ethical standards 
stems from the lack of consensus on a central body 
that journalists would agree on to start the process, 
panelists said. Ebrahim Bashmi said the Bahrain 
Journalists Association is not as active as journalists 
would wish it to be and may be transformed into a 
syndicate. “The profession of journalism in Bahrain is 

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



increasingly viewed as a mere source of income rather 
than a noble profession to get the truth to the public,” 
he said.

Abdulhadi Al Khawaja noted that journalists usually 
blame the lack of professional media for the lawsuits 
filed against newspapers and journalists. “In reality, it 
is journalists themselves who need to take the initiative 
and draft their own code of ethics and hence prevent 
the authorities from using the lack of such a code 
against them,” he argued.

Due to the strict control of the government over media, 
particularly television and radio, there is a very high 
level of self-censorship among journalists. The fact that 
the 2002 press law remains the mechanism to regulate 
journalism means very few reporters have the courage 
to cross the red lines. Hence, there are very few lawsuit 
cases against journalists, especially compared with other 
Arab countries such as Yemen and Egypt. The case of 
Radhi Al Mousawi, who found that having documents 
supporting the validity of his story did not save him from 
being charged with defamation, served to perpetuate 
self-censorship by journalists who do not want to find 
themselves in similar positions, panelists noted.

Bahraini reporters tend to cover issues and events 
selected based on the policy of their newspapers and 
have little freedom to report on matters not approved 
by the top editors. Ali Abdulemam said newspaper 
publishers or editors-in-chief usually take control of 
the newspaper’s policy and decide for journalists what 
is news and what is not. “For whatever personal, 
commercial, or social reasons, editors of newspapers 
can focus on a narrow story that may not be of interest 
to the public, and hence turn the whole newspaper to 
a private tool used to achieve certain goals,” he said.

Moreover, the tradition of publishing news relating 
the formal activities of the government is still widely 
practiced in all newspapers in Bahrain. Regardless of 
the worth of such news for the reader, the front page 
of every Bahraini newspaper needs to have a story sent 
from the official news agency, panelists said. The reason, 
according to Ebrahim Bashmi, is to maintain good 
relations with the authorities. “If you ignore publishing 
their press releases and photos for some time, they 
would not cooperate with you and would deprive you 
from news in the future,” he said. “Furthermore, we are 
a small community, and we do need all the information 
we could get from the government.”

Panelists agreed that corruption was on the rise in the 
media. “This is a dangerous phenomenon spreading 
quickly in Bahrain: Never in the past had so many 
journalists been receiving funds or cash awards 

from companies to write about them handsomely in 
newspapers,” a panelist said. There has recently been 
a rise in salaries due to the emergence of two new 
dailies, Al-Watan and Al-Waqt, that offered higher 
salaries, forcing 
the rest to 
raise pay rates 
to keep staff. 
However, panelist 
Mahdi Rabea 
insisted that 
corruption of 
some journalists 
would continue 
regardless of 
the issue of 
salaries. “One 
could investigate and find out that there are certain 
individuals in the media that accept such gifts. There 
are even foreign journalists who do so. But one needs 
not to generalize,” Mahdi Rabea noted.

Entertainment content has become an essential part 
of newspapers to promote sales and advertising, 
although the panel agreed that most newspapers do 
have a reasonable balance with serious news. However, 
they noted that tense competition in Bahrain for a 
limited readership results in more entertainment stories 
because, as one panelist noted, “a newspaper that is 
too serious would not sell.”

Technical facilities 
and equipment 
for gathering, 
producing, and 
distributing news 
through modern 
means are widely 
available in 
media outlets 
in Bahrain, panelists said. The very fact that each daily 
newspaper has to have capital worth more than $3 
million demonstrates that they are financially fit to 
purchase and provide all the technical facilities and 
equipment required for gathering information.

Regarding niche reporting, some panelists said Bahrain 
is too small to sustain a great deal of specialized 
reporting, although there are journalists who could 
produce it for regional or international media. 
“Specialized high-quality media production is demand-
driven. So far, the demand for such material is low, but 
I believe it could succeed if it targets the region as a 
whole,” Ebrahim Bashmi said.

BAHRAIN 139

“The profession of 
journalism in Bahrain is 
increasingly viewed as a 
mere source of income 
rather than a noble 
profession to get the truth 
to the public,” [Ebrahim 
Bashmi] said.

“Bahrainis would like to 
read about local politics 
and can’t care less about 
specialized programming,” 
[Ali Abdulemam] said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA 140

Bahrainis like political reporting, panelist Ali 
Abdulemam argued. “Bahrainis would like to read 
about local politics and can’t care less about specialized 
programming,” he said. “All they want is politics. They 
may read political material coming from abroad, but 
only if it talks about Bahrain.”

In broadcast, Bahrain successfully launched the 
children’s television channel SpaceToon in 2000. It 
gained popularity and during 2005 broadcast two 
separate channels, one in English and the other in 
Arabic. However, the channel, like all other television 
and radio stations, remained under state control.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Bahrain Objective Score: 1.73 / 4.00

Various local and international media outlets are 
accessible and affordable in Bahrain, including 
broadcast, print, and the Internet. However, local 
news is not reflected widely in those media, and the 
country suffers from something of an information 
vacuum in that regard, MSI panelists said. They said 
many important issues of local concern, such as land 
distribution and the demographic distribution of Sunnis 
and Shiites in Bahraini society, are untouchable by the 

media due to 
government and 
social restrictions. 
Even the Internet, 
thought to be the 
most open media, 
is filtered heavily 
by the authorities. 
The fact that 
local media do 
not reflect the 
different political 
and social groups 
in the country 
makes access to 
comprehensive 
and balanced 
journalism 
coverage for 
regular citizens 

difficult. The lack of any private news agencies results 
in a monopoly for the state-run agency, which usually 
provides positive coverage approved by the authorities. 
The sectarian tensions in Bahraini society drive many 
to seek out articles that consider cultural and religious 
questions. Panelists said that media are slowly trying to 
give greater coverage to Shiite festivities and beliefs, 
something that was rare in the 1990s.

Bahraini citizens are able to find and purchase various 
types of newspapers and magazines with a variety of 
political and social affiliations and including a range of 
opinions and editorial tendencies.

By the end of 2005, there were five Arabic daily 
newspapers in Bahrain. According to industry estimates, 
Al Ayam had a circulation of 36,000, Al Meethaq 
had 35,000 copies, Akhbar Al Khaleej had 32,000 
copies, and Al Wasat had 9,000 copies. For Al Watan 
daily, which debuted in December, it was too soon to 
estimate circulation numbers. Two daily newspapers 
publish in English—Gulf Daily News, which prints 
11,000 copies, and Bahrain Tribute, with a circulation of 
about 13,000. Another daily, Al-Waqt, was expected to 
enter the market in early 2006.

Bahrain has an Arabic and an English radio station and 
a television network with five channels, all owned and 
operated by the Ministry of Information. Spacetoon 
TV is the largest pan-Arab channel broadcasting from 
Bahrain, although the private company that owns it, 
Spacetoon Media Group, is based in Jeddah, Saudi 
Arabia. It transmits to over 130 million viewers in more 
than 22 countries throughout the Middle East, North 
Africa, Indonesia, and Korea.

“Nowadays, there are 
conservative groups 
inspecting newsstands 
and stores to ensure that 
pictures on cover pages of 
imported magazines do not 
include partial nudity, and if 
they find such a thing, they 
report it to the authorities 
immediately,” panelist 
Ebrahim Bashmi said. “It is 
not the government that is 
doing this; it is the society.”

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news. 



The Bahrain media’s rather constrained coverage 
has pushed more people to seek information about 
the country from online outlets and forums where 
politically controversial opinions are more openly 
reflected, panelists said. The public, however, is not 
free to view all online media outlets and websites. 
The Bahraini government filters at least five political 
or religious websites using the legal context of the 
press law, the panel said. Technically, the government 
prevents citizens from accessing a website because it 
controls the single Internet Service Provider and a state-
mandated Internet exchange point in the country.

The Open Net Initiative, which tracks filtering procedures 
of governments around the world, said that tests have 
shown the Bahraini government filtered at least these 
political websites: www.bahrainonline.org, www.
bahraintimes.org, www.bahrain4u.com, www.jehad.
net, and www.thekoran.com. The government can easily 
close down locally produced and hosted websites, and 
this has happened with several. But panelists noted 
that there will always be new websites popping up, and 
citizens find ways to overcome the filtering.

Although international media is accessible, movies 
imported to the country are usually censored before 
being approved to be shown. Publications that enter the 
country are subject to the “society’s own censorship,” 
panelists noted. “Nowadays, there are conservative 
groups inspecting newsstands and stores to ensure that 
pictures on cover pages of imported magazines do not 
include partial nudity, and if they find such a thing, 
they report it to the authorities immediately,” panelist 
Ebrahim Bashmi said. “It is not the government that is 
doing this; it is the society,” he affirmed. The proposed 
amendments to the 2002 press law include a phrase 
lifting censorship of such material altogether.

Additionally, although the government lifted its ban on 
correspondents from the Qatar-based Al Jazeera satellite 
television channel in 2004, it has maintained control over 
the selection of its correspondent in Bahrain.

Panelists were firmly agreed that state media do not 
reflect the views of the entire political spectrum and 
strictly abide by policies set by the government. When 
journalists from state media violate those rules, they 
may be expelled from their post by a governmental 
order, regardless of their intention. Furthermore, Ali 
Abdulemam said, the media are unable to serve the 
public interest fully because they are confined by many 
restrictions and unable to disclose facts and information 
that are considered “classified.” “An employee at the 
Ministry of Information was penalized (administratively) 
because the authorities suspected that he had given 

sensitive information to a member of parliament,” Ali 
Abdulemam said.

Other restricted information includes budgets of 
certain governmental bodies that are not revealed to 
the public and not included in the yearly fiscal plan. 
“People want to know about the land ownership in 
Bahrain and how owners bought and sold to each 
other. There is a sealed secret chamber at the Supreme 
Court in Bahrain 
that contains all 
the documents 
concerning this 
issue,” said Ali 
Abdulemam. 
“There is a 
sealed room that 
includes historic 
documents 
related to the 
heritage of the 
people that 
unveil the true 
origin of the 
population.… It is 
even prohibited 
to know how 
many Bahraini 
citizens were 
naturalized.”

However, another panelist argued that Bahrain needs 
time to move gradually to full openness in the media. 
“If we rush into this now, there would be chaos, 
conflict, and lawsuits,” he said.

So far, there are no independent news agencies that 
gather and distribute news for print and broadcast 
media. There were some efforts in 2005 to start small 
press offices, but they could not compete with the 
government Bahrain News Agency. “There are no 
laws that prohibit the establishment of such agencies, 
but there is also no law to regulate them,” a panelist 
said, adding that establishing a news agency could 
be viewed as a serious threat to the delicate balance 
between the different social and religiously diverse 
groups in the country.

Although there are no private broadcasters, people 
have a rough understanding of who owns which 
print media outlets, panelists said. This has added 
somewhat to citizens’ ability to judge the objectivity 
of news. However, because newspapers in Bahrain are 
corporations owned by private investors, it remains 
the task of a researcher to go to the appropriate 
authorities at the Ministries of Industry and Information 

Panelist Abdul Nabi 
Salman suggested that 
media targeting the 
interests of each (ethnic 
or religious) group could 
be counterproductive for 
Bahrain because “a certain 
newspaper would cover a 
story from a specific angle 
and neglect all other parts 
of the story that do not 
conform to the newspaper’s 
policy or target readership.”

BAHRAIN 141



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA 142

to retrieve the whole list of shareholders. Those who 
want to go to this effort can know who the owners 
are, a panelist said, “but they may never know their 
intentions in establishing those media.” Most dailies 
in Bahrain are owned by corporations primarily led by 
independent businessmen who are closely associated 
with the regime.

With Sunni and Shiite Arabs, Asian expatriates, and 
naturalized citizens from other countries, Bahrain 
has a diversified population with varied cultures and 
ethnic and religious backgrounds. Panelist Abdul Nabi 
Salman suggested that media targeting the interests 
of each group could be counterproductive for Bahrain 
because “a certain newspaper would cover a story 
from a specific angle and neglect all other parts of the 
story that do not conform to the newspaper’s policy or 
target readership.”

Panelists noted a recent trend for Bahraini newspapers 
to start developing along social, political, or 
even sectarian lines, with each focusing more on 
publishing what aligns well with its editorial policy 
and group of readers. Panelist Ali Abdulemam gave 
examples: “Akhbar Al Khaleej daily considers itself 
the mouthpiece of the Prime Minister, while Al-Ayam 
and Al-Wasat see themselves aligned with the King. 
A recently established newspaper, Al-Watan, is also 
supported by another supreme official body,” Ali 
Abdulemam said.

Ali Abdulemam argued that although the government 
does not have direct control or ownership of any of 
these influential dailies, it remains involved somewhat 
in guiding each outlet toward certain goals. Panelists 
were concerned that sectarianism in the media may 
have negative long-term implications if outlets are 
used to foment sensitivity instead of building bridges 
between the social groups.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Bahrain Objective Score: 2.14 / 4.00

The Bahraini media market is relatively rich compared 
with other Arab countries, but it falls behind the 
volume of media business activity compared with 
Kuwait, the United Arab Emirates, and Saudi Arabia. 
MSI panelists said that Bahrain’s private media in 
general are doing well economically, but the market is 
too small to have giant dailies fight over it. Advertising 
revenues are the major source of income for private 
media, and ad agencies usually bring budgets from 
abroad for international brands to be promoted in 
the local market. Because the government removed 

subsidies for the private media, newspapers are 
working hard to design and use market research to 
stay ahead of the competition. In a country with a 
population of fewer than 700,000, newspapers have 
low circulation figures—but they never reveal them to 
the public, and panelists said there are no independent 
bodies to give credible statistics in this regard. The 
creativity newspaper managers use to run their 
businesses has resulted in a steadily growing media 
market with considerable potential, panelists said, 
giving this objective a score of 2.14, the highest among 
the five MSI objectives for Bahrain.

The market share of media in Bahrain had witnessed 
a steady increase in recent years, according to 
panelist Ebrahim Bashmi, who owns Al-Waqt daily, 
whose license was being reviewed by the Ministry of 
Information in 2005. Ebrahim Bashmi estimated that 
spending on media for last year reached about $300 
million, putting Bahrain in the fourth rank among Gulf 
countries in the volume of media spending. However, 
this is far less than what other, more developed 
countries are spending. “On per capita average, an 
amount of $20 is allocated per Arab citizen, while an 
Israeli citizen is allocated about $200 when it comes to 
media spending,” Ebrahim Bashmi said.

Because licensing for the establishment of a newspaper 
or magazine in Bahrain requires a very high deposit 
compared with other Arab countries, newspapers are 

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.



usually properly managed and generate decent profit. 
Each daily newspaper needs to establish that it has a 
capital of about $3 million to receive a license from the 
Ministry of Information. This investment needs to be 
recovered from the operation of the newspaper, which 
is usually a printing press along with other distribution 
and advertising services. Understanding their obligation 
to recover this capital, newspaper managers and 
owners in Bahrain apply aggressive income-generation 
techniques. Hence, the industry has grown in Bahrain 
by leaps and bounds and is considered among the 
strongest in the Arab world.

Panelist Ebrahim Bashmi, founder of Al-Waqt daily, 
acknowledged that finding multiple revenue sources 
for his newspaper was a challenge. However, he 
erected massive street banners and spends handsomely 
on advertising. “We need to find several other 
income-generation streams for the survival of the 
media in Bahrain. This could include revenues from 
the printing press, from holding conferences and 
seminars, from organizing book fairs and exhibitions.” 
Ebrahim Bashmi also said publishers would be well 
served by investing capital in external operations out 
of the scope of the media and using revenues from 
these to support the newspaper.

Ad agencies and related industries grow in the Bahrain 
media market as more newspapers compete to produce 
appealing advertising services to an increasing number 
of companies. “Most of the newspapers in Bahrain 
have advertising departments working in two levels: 
locally seeking advertisements directly from clients 
and externally through advertising agencies,” Ebrahim 
Bashmi said. Ad agencies usually provide newspapers 
with clients from other countries, and this is the most 
significant source of advertising, as newspapers cannot 
depend on local industries to provide such revenue, 
panelists said.

In general, newspapers in Bahrain depend heavily 
on advertising to meet their expenses. However, 
advertising is supplemented by sales and subscriptions. 
Panelists agreed that the market is quite competitive 
and that there is a need to develop more interest in 
the business community in advertising in the print 
press rather than having publishers compete for what 
is already available. “We need to enlarge the cake that 
we will split,” a panelist said.

In the past, the government paid newspapers sums 
every December on the occasion of the national 
anniversary of the country, technically in return 
for publishing reports on the achievements of the 
government during the year, panelists said. Now, 
however, that practice has stopped, and the reports are 
published for free. 

Research and strategic planning are generally done 
regularly by larger newspapers in Bahrain. It is their 
policy to market their newspapers’ services aggressively 
to increase sales and generate revenues. Several 
newspapers have developed marketing promotions to 
enhance their income, including producing supplements 
and sponsoring raffles and other types of contests.

Circulation and 
distribution 
numbers in 
Bahrain are never 
revealed to the 
public, panelists 
said. There is no 
agency in Bahrain 
that monitors or 
reports circulation 
numbers. 
Newspaper 
owners consider 
such information 
as business secrets 
and work hard 
to maintain 
confidentiality 
within the 
newspaper or 
between the 
newspaper and 
the printing press. 
“The claims that 
some newspapers 
print 30,000 or 
40,000 copies per edition, I believe, are not accurate,” 
Ebrahim Bashmi said. “My estimate of the circulation 
number of newspapers in Bahrain ranges from 5,000 to 
15,000 copies per edition.”

 
OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Bahrain Objective Score: 1.84 / 4.00

Panelists agreed that institutions to support media in 
Bahrain are almost nonexistent. No group represents 
the interests of media owners. The only professional 
association that defends journalists is the recently 
established Bahrain Journalists Association (BJA), but 
panelists said its activities do not yet meet expectations. 
Academic programs and short-term training activities 
do exist, but they are below the standards required to 
develop significantly the media sector’s professionalism. 
The small geographical area of Bahrain makes 
newspapers and magazines easy to distribute, reaching 
the public in the early morning hours. Printing services 

BAHRAIN 143

Panelist Ebrahim Bashmi, 
founder of Al-Waqt daily, 
acknowledged that finding 
multiple revenue sources 
for his newspaper was a 
challenge. However, he 
erected massive street 
banners and spends 
handsomely on advertising. 
“We need to find several 
other income-generation 
streams for the survival of 
the media in Bahrain. This 
could include revenues from 
the printing press, from 
holding conferences and 
seminars, from organizing 
book fairs and exhibitions.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA 144

and production materials such as paper and ink are 
widely available in the market at competitive prices.

There are no associations that promote the private 
media in Bahrain. All newspapers in the country are 
by default commercial enterprises, as they have to 
apply for a license at the Ministry of Industry. Each 
has its individual concerns and policies and takes its 
own path toward achieving its goals. Newspapers in 
Bahrain rarely hold joint activities. “Each newspaper 
is concerned about itself and no one else,” panelist 
Ebrahim Bashmi said.

The only 
professional 
association that 
has anything to 
do with media is 
the BJA, which 
was established in 

September 2000. The aim of the association is to ensure 
journalistic freedom, provide legal protection and 
consultation to journalists, raise journalistic standards, 
and supply professional, social, and health services to 
its members. With about 200 members, the BJA has 
become a member of the Arab Union of Journalists 
and the International Federation of Journalists. 
However, panelists played down the association’s role in 
protecting freedom of expression. They said journalists 

are unsatisfied with its performance and want it to 
be a full-fledged union or syndicate and, barring that, 
the association would remain in an identity crisis with 
very little influence. Furthermore, panelists agreed that 
the association has not been active enough in holding 
specialized journalism training activities.

Panelists said they urgently need a journalists’ syndicate. 
There were preliminary plans to transform or merge the 
association into the proposed syndicate or union that 
would be dealing with media issues in the future. Panelist 
Abdulhadi Al Khawaja noted that the government has 
been exerting efforts to prevent the establishment of the 
syndicate. “Continuous attempts by journalists to have 
their syndicate have been thwarted again and again to 
the degree that they have now given up hope,” he said. 
An initiative was taken by some Bahraini journalists to 
apply for a license to establish the syndicate, but the 
government kept delaying their case due to the lack of 
some needed regulations in the country’s Syndicates Law. 
The government had pledged in 2001 to speed up the 
process in allowing the establishment of the syndicate, 
but has not yet allowed it to emerge as a licensed entity.

Even though there are more than 400 registered 
nongovernmental organizations (NGOs), most of them 
are sports clubs and charitable organizations. There 
are a few NGOs in Bahrain that deal with human-
rights issues. However, there is not a single NGO solely 
dedicated to the advancement of media and the 
development and protection of freedom of the press, 
according to panelists.

In September 2004 and during a symposium on 
poverty and social rights in Bahrain, the founder of 
the Bahrain Centre for Human Rights, Abdulhadi Al 
Khawaja, was detained for 45 days under the charges 
of “encouraging hate of the state” and “distributing 
falseness and rumors” in conformity to Articles 165 and 
168 of the Bahraini Penal Code. His NGO was perhaps 
the strongest defender of press freedom and the 
human right of freedom of expression, and such actions 
have discouraged other NGOs from actively promoting 
free-speech rights.

Bahrain has academic courses related to journalism 
and media studies at the universities. The strongest 
and most prestigious specialized program is the state 
university’s Media, Tourism, and Arts Department at 
the Faculty of Arts, where journalists graduate with 
a degree in Journalism and Public Relations. The 
curriculum covers traditional media, new media, and 
computer-mediated communication, and students have 
to fulfill a practical training internship in journalism 
before graduating.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

“Each newspaper is 
concerned about itself 
and no one else,” panelist 
Ebrahim Bashmi said.



Panelists believe there is a dire need for more short-term 
professional journalism training programs in Bahrain. 
They acknowledge that there were a few activities 
but pressed for more, especially as more newspapers 
are being established and there may be prospects for 
allowing the private sector to establish its own broadcast 
media in the future. A state-of-the-art unit at the 
University of Bahrain to support practical journalism 
training for students as well as host activities for mid-
career journalists was readied for inauguration in 2006. 
The unit, built with a contribution from a private local 
company at a cost approaching $1 million, is said to 
be the largest of its kind in the Middle East. Panelists 
stressed that in order to meet its objectives, training 
in professional journalism needs to be associated with 
editorial independence and freedom of expression.

There are no restrictions on newsprint and printing 
facilities. Three daily newspapers in Bahrain have 
their own printing presses and face no difficulty in 
obtaining newsprint and other production materials. 
Smaller newspapers and magazines are able to print 
at other commercial presses and have various options 
to choose from with no regulations or restrictions by 
the government. There is no censorship in the printing 
phase of newspapers in Bahrain. However, according 
to the press law, the Ministry of Information must be 
notified if a newspaper changes the printing press 
where it prints its editions.

Kisoks, bookshops, and stores are the main channels 
of distribution for newspapers in Bahrain. Increasingly, 
newspapers are also targeting subscribers and 
delivering newspapers directly to their addresses. The 
fact that Bahrain is geographically small enables each 
newspaper to distribute its copies independently in 
total contrast to a large country such as Saudi Arabia, 
which has a national distribution company serving 
many newspapers.

Satellite 
transmitter 
services, however, 
are strictly 
controlled by 
the Bahraini 
authorities, which 
closely monitor 
what is being 
broadcast to the 
world through 
correspondents in 
the country. The 
government had revoked licenses of correspondents 
who sent out material that the government viewed as a 
violation of its sovereignty or press laws.

Meanwhile, the Internet, which is growing rapidly 
in Bahrain, remains a guarded media outlet by the 
government, which practices routine filtering and 
closure of various websites according to its discretion.

BAHRAIN 145

“Continuous attempts 
by journalists to have 
their syndicate have been 
thwarted again and again 
to the degree that they 
have now given up hope,” 
panelist Abdulhadi Al 
Khawaja said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX—MIDDLE EAST AND NORTH AFRICA 146

MSI Participants

Ebrahim Bashmi, member, Shura Council, Manama

Abdul Nabi Salman, member, Council of 
Representatives (Parliament), Manama

Abdulhadi Al Khawaja, human-rights activist and 
former director, Bahrain Centre for Human Rights, 
Manama

Mohamed Fadhel, correspondent, Agence France-
Presse, Manama

Ali Abdulemam, moderator, Bahrain Online 
(www.bahrainonline.org), Manama

Mahdi Rabea, journalist, Al-Ayam daily, Manama

Jawad Abdul Wahab, freelance reporter, Manama

Ali Al Jabal, legal consultant, Manama

Tamam Abu Safi, reporter, Radio Sawa, Manama

Nazeeha Saeed, reporter, Radio Monte Carlo and 
Al-Watan daily, Manama

Moderator

Walid Al Saqaf, media consultant, IREX, Yemen



✂
GENERAL

� Population: 725,400 (2004 est., 
World Bank)

� Capital city: Manama

� Ethnic groups: Bahraini 63%, Asian 
19%, other Arab groups 10%, Iranian 
8%, other Ethnic groups 6% (www.
nationencyclopedia.com, 2006)

� Religions: Muslim (official) 98%, 
Christian, Jewish, Hindu, Buddist, 
other 2% (www.nationencyclopedia.
com, 2006)

� Languages: Arabic, English, Farsi, 
Urdu (www.nationencyclopedia.com, 
2006)

� GDP (ppp): $9.6 billion (2003 est., 
World Bank)

� GNI per capita (ppp): $2,410 (2003 
est., World Bank)

� Literacy rate: male 92.5%, female 
83% (2004 est., UNICEF)

� President or top authority: King 
Sheikh Hamad Bin Isa Al Khalifa (since 
March 6, 1999)

� Next scheduled elections: House of 
Deputies 2006

BAHRAIN AT A GLANCE

BAHRAIN 147

MEDIA-SPECIFIC

� Newspaper circulation statistics: 
Independent Al-Ayam (36,000 daily), 
independent Al Meethaq (35,000 
daily), independent Akhbar Al 
Khaleej (32,000 daily) (Arab Press 
Network arabpressnetwork.org), 
and independent Al Watan (no daily 
circulation figures available)

� Broadcast networks: State-
owned Bahrain Radio and Television 
Corporation (BRTC)

� Television stations: One television 
station with five different channels 
along with the main satellite 
channel, Bahrain TV, which is viewed 
throughout the Arab world through 
Arabsat and Nilesat (BRTC)

� Radio stations: One radio station 
beaming six channels with different 
programming (BRTC)

� Annual advertising revenue in 
media sector: N/A

� Number of Internet users: 150,000 
(Bahrain Internet Society)

� News agencies: State-owned 
Bahrain News Agency (BNA)

� Significant foreign investment in 
the media: N/A

[Sources for circulation figures 
above: Arab Press Network 
(arabpressnetwork.org), Encyclopedia 
of the Orient (lexicorient.co)]

BA
H

RA
IN

 F
A

CT
 S

H
EE

T




