
TURKMENISTAN

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2019
Tracking Development  

of Sustainable 
Independent Media 
Around the World



TURKMENISTAN
A T  A  G L A N C E
GENERAL

▶▶ Population: 5,411,012 (July 2018 est. CIA 
World Factbook)
▶▶ Capital city: Ashgabat
▶▶ Ethnic groups (% of population): Turkmen 
85%, Uzbek 5%, Russian 4%, other 6% (CIA 
World Factbook, 2003 est.)
▶▶ Religions (% of population): Muslim 89%, 
Eastern Orthodox 9%, unknown 2% (CIA 
World Factbook)
▶▶ Languages (% of population): Turkmen 
(official) 72%, Russian 12%, Uzbek 9%, other 
7% (CIA World Factbook)

▶▶ GNI (2017 - Atlas): $36.75 billion (World 
Bank Development Indicators, 2017)
▶▶ GNI per capita (2017 - PPP): $17,250 (World 
Bank Development Indicators, 2017)
▶▶ Literacy rate: 99.7% (male 99.8%, female 
99.6%) (CIA World Factbook, 2015 est.)
▶▶ President or top authority: President 
Gurbanguly Berdymukhammedov (since 
February 14, 2007)

MEDIA-SPECIFIC
▶▶ Number of active print outlets, radio 
stations, television stations, Internet 
news portals: Exact numbers are unknown 
but Turkmenistan appears to have seven 
state-owned television stations; four 
state-owned radio stations; 20 to 40 national 
and local newspapers and magazines, 
including one “private” print outlet that is 
widely considered state-controlled, and 
1 genuinely private print outlet affiliated 
with the controversial Turkish spiritual 
movement of Fethullah Gülen; at least 13 
Internet-based news entities, including the 
official government press release service, 
and at least one news website dedicated 
to countering the news reports of an 
independent outfit. 

▶▶ Newspaper circulation statistics: No 
clear statistics are available. The main 
print publications by official circulation 
figures are Neutralny Turkmenistan 
(Russian- and English-language 
state-owned daily), Turkmenistan 
(Turkmen-language state-owned daily), 
Watan (Turkmen-language state-owned 
thrice-weekly), Habarlar (Turkmen-language 
state-owned three times weekly), and Rysgal 
(Turkmen-language weekly ostensibly 
owned by the Union of Industrialists and 
Entrepreneurs). 
▶▶ Broadcast ratings: Not available.
▶▶ News agencies: Turkmen Dowlet Habarlary 
(Turkmen State News Agency, state-owned).
▶▶ Annual advertising revenue in media 
sector: Not available.
▶▶ Internet usage: 951,925 users (16% of 
population) (2016 est., source: CIA World 
Factbook, January 2019).

SCORE KEY
Unsustainable, Anti-Free Press (0–1): Country does not 
meet or only minimally meets objectives. Government and 
laws actively hinder free media development, professionalism 
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): Country minimally 
meets objectives, with segments of the legal system and 
government opposed to a free media system. Evident progress 
in free-press advocacy, increased professionalism, and new 
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3–4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media 
have survived multiple governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

0.
19

0.
12

0.
10

0.
18 0.

34

0.
35

0.
54

0.
31

0.
21 0.
24

0.
70

0.
52

0.
49

0.
49

0.
43

0.
28

0.
23

0.
22 0.
26 0.

38 0.
11

0.
14

0.
23

0.
19 0.
26

0.
19

0.
20 0.
24

0.
13

20
14

20
15

16 17 18

0.
26

1820
18

14 15 16 1714 20
15

20
16

17 14 15 16

20
17

20
18

20
18

20
19

20
19

19 19 1920
14

20
15

20
16

20
17



T
urkmenistan remains one of the world’s 
most secretive countries. “Publication of any 
information deemed against the state view 
is severely punished, and even data and 
most official statistics remain a state secret,” 
said an MSI panelist. (For security reasons, 

IREX does not disclose names of any Turkmenistan 
panelists.) The last known census was conducted 
in 2012, but the state has never revealed its results. 
National budgets lack details and common-sense 
line items, forcing observers to engage in numerical 
tea-leaf reading to decipher the government’s 
spending priorities. 

The conditions in Turkmenistan are dire by multiple 
measures. The government depends increasingly 
on China for its gas sales and struggles to hide the 
security situation along its troubled border with 
Afghanistan, while its population of approximately 
5.8 million people is squeezed financially. Citizen 
journalists have managed to sneak out footage of 
food shortages at government retail outlets. Private 
stores and bazaars remain relatively well stocked, 
but their prices have doubled or tripled. 

Turkmenistan’s citizens are force-fed a media diet 
of prosperity, bliss, and international renown rather 
than the poverty, misery, and international obscurity 
that actually plague their country. 

Newspapers across the country publish 
verbatim the same “news” reports, one after 
another, all celebrating the nation’s glory and 
prosperity. Meanwhile, television is filled with 
Berdymukhammedov’s staged exploits: race car 
driving, horseback riding, competitive cycling, 

weightlifting, and even a New Year’s discotheque 
jam performed on live television and co-starring his 
grandson. 

Nonetheless, 2018 saw cracks in the monolithic 
media façade. For instance, television anchors 
have acknowledged so-called “claims” of food 
shortages, while trying to deflect by showing stores 
bursting with goods but devoid of customers. The 
reports have been in conjunction with authorities 
announcing the end of subsidies of basic goods, 
rent, and utilities in 2019. Officials insist that 
the de-subsidization is a sign of prosperity and 
liberalization. Observers, however, see the move 
as an austerity measure to shore up the national 
budget. 

The totalitarian nightmare is reflected in the MSI’s 
overall score for 2018 of 0.33, down from last year’s 
0.39 and well below 2008’s 0.42. “The media are 
far from their purpose of informing the citizenry or 
providing public discussion on issues that matter in 
the country,” one panelist said. “Their only function is 
to serve the government and hail its policies.”

Technological advances are offering some flickers 
of hope. Turkmenistan has better mobile phone 
penetration than other totalitarian states, although 
service quality is certain to decline with the 
December 2018 departure of Russian telecom 
company MTS, due to an ongoing dispute with the 
government over profit-sharing. Some information, 
such as YouTube tourist videos, still leaks out — 
and authorities indirectly confirm the bad news by 
attempting to neutralize it. Some ordinary people are 
growing restive and beginning to bravely speak out.

OVERALL  
SCORE

0.33
Turkmenistan’s overall score 
shows a drop from the 2018 

MSI score of .39, placing it even 
further down the scale in the 
unsustainable classification.  

There was a small improvement 
in this year’s Objective 1 (freedom 

of speech) score, reflecting 
recent changes to the law 

on mass media that brought 
small parts of it more in line 
with international standards.  

Objective 2 (professional 
journalism) is Turkmenistan’s 
only strong performer, thanks 

to the government’s investment 
in media technology; however, 
despite these investments the 

technical quality of media output 
remains low, and journalists 
are expected to support the 

government without question.

3
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019



4
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

T U R K M E N I S T A N

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH	

	 0.35

Eking up to 0.35 from 0.34 in last year’s MSI 
study, Objective 1’s slight increase may be 
attributed to the 2018 changes to the law on 
mass media, which was ratified in 2014. The 
changes preserved most of the text of the 
original law, while bringing bits and pieces more 
in line with international standards.

Yet, as panelists repeatedly pointed out, the 
Berdymukhammedov regime has made an art of 
empty legislative gestures. On paper, freedom of 
the press and speech are protected. In practice, 
however, those guarantees are violated daily. The 
ban on private media in Turkmenistan is not de 
jure, but de facto, one panelist explained. “Similarly, 
the constraints on state media doing their job are 
complete, but they’re also all de facto,” the panelist 
said. 

Panelists said that the rules in state media 
are enforced indirectly, through incentives and the 
unspoken threat of dismissal. “It’s not clear how 
much Turkmenistan’s journalists are paid, but with 
unemployment estimated to be more than 60 
percent of the eligible workforce, it’s unlikely anyone 
with a job would complain,” another panelist said. 
The regime also flagrantly uses blackmail, intimi-
dation, abuse of power, and violence against the 
handful of independent journalists and their sources 
that do operate in the country. 

Personnel of the Prague-based Radio Free 
Europe/Radio Liberty’s Turkmen Service (known 
inside Turkmenistan as Azatlyk Radiosy and 
AzatHabar.com) have been the targets of violence 
so often that the news agency keeps a tally on its 
website. For instance, Saparmamed Nepeskuliev, 

a stringer with Azatlyk as well as with ANT, 
disappeared into the prison system in 2015 for 
reporting on Awaza, an enormous government-built 
resort complex on the Caspian Sea. The Telegraph 
once described the facility as “the most ill-conceived 
resort ever built.” Nepeskuliev resurfaced briefly in 
June 2016, when ANT interviewed a Kazakh man who 
claimed to have shared a jail cell with the journalist. 
It was eventually learned that he had been convicted 
for possession of narcotics, which the interna-
tional community has denounced as false charges. 
Released from prison in May 2018, he has suffered 
harassment from unknown assailants, including 
having rocks thrown at his home in Balkanabat in 
October. Another example is Omurzak Omarkuliyev, a 
20-year-old student activist who vanished in March 
2018 after an interview with Azatlyk. In June, he was 
discovered inside the notorious Ovadan-Depe prison 
serving a 20-year sentence.

Nepeskuliev and Omarkuliyev’s cases 
are reminders of the ever-present danger of 
disappearance within Turkmenistan — a terrifying 
problem that was forcefully brought to international 
attention this year when Human Rights Committee 
(HRC) finally ruled on Ogulsapar Muradova’s death, 
holding the government responsible. 

Muradova’s tragic story bears repeating in detail. 
In June 2006, following a documentary she had 
helped produce about human rights in Turkmenistan, 
police in Ashgabat arrested her. They also took into 

custody two other activists, her brother Sapardurdy 
Khajiev and Annakurban Amanklychev, and her three 
adult children. (Her children were released a few 
weeks later.) In August 2006, a secret trial convicted 
Murdova, Khajiev, and Annakurban on fake charges 
alleging possession of bullets and spying for Western 
intelligence agencies. The court sentenced Muradova 
to six years in prison and Amanklychev and Khajiev 
to seven. Only a few weeks later, in September 2006, 
Muradova’s family was informed that she had died 
in prison.  Turkmenistan’s authorities have variously 
attributed her death to natural causes or suicide, but 
her family-members – who were permitted to see 
her body shortly after her death only after a major 
diplomatic intervention – have testified that her neck 
showed signs of strangulation by a cord of some 
kind, suggesting murder.

Professional journalists are not the only 
reporters in danger. In previous years, news sources 
and citizen journalists in touch with the outside 
world have proven savvy enough to report using 
pseudonyms and other counter-surveillance tactics 
on the Internet. However, during 2018, many fell 
silent. The panelists, along with other observers 
and experts consulted for this year’s MSI, attributed 
the frightening drop-off to various issues. One is a 
slowdown in Internet connections, which are already 
among the slowest in the world. 

Some say the decline in connectivity is due 
to the withdrawal of MTS, the Russian telecom-
munications corporation, which had previously 
been Turkmenistan’s largest service provider with 
an estimated 1.7 million subscribers. Forced by 
authorities to discontinue its services in 2017, MTS 
began dismantling its infrastructure in the country 
in December 2018 (while suing the Turkmenistan 
government for $750 million in lost profits). Others 
say the slowdown is a purposeful action taken by the 
state telecom, TMCell. 

“The media are far from their purpose of 
informing the citizenry or providing public 
discussion on issues that matter in the 
country,” one panelist said. “Their only 
function is to serve the government and hail 
its policies.”



5
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

T U R K M E N I S T A N

Meanwhile, online surveillance, already intensive, 
is said to have markedly increased. Reporters 
Without Borders has listed Turkmenistan as an 
“Enemy of the Internet” every year since the organi-
zation introduced that dubious distinction in 2006. 
In June 2018, Human Rights Watch (HRW) called 
upon German technology companies to publicly 
disclose their sales to Turkmenistan, after state media 
reported that Berdymukhammedov held a meeting 
with a senior vice president of Rohde and Schwarz, 
a German cybersecurity firm. Citing a knowledgeable 
source, HRW said Berdymukhammedov had inquired 
about technology for monitoring and blocking mobile 

and satellite communications.
The regime has been pursuing other means to 

cut off its citizens from the outside world. Consumers 
use television receive-only satellite dishes, or TVROs, 
to circumvent censorship, in what has become a 
tradition in the country. These dishes beam foreign 
content, principally from Russia, directly into living 
rooms. The exact number of TVROs in Turkmenistan 
has always been debated. But their obvious ubiquity 
has invited reprisal and has provided a pretext for 
authorities to remove dishes in the name of “urban 
beautification.” Over the years, the raids themselves 
have also become customary, forming an uneasy 
ritual between authorities and citizens. However, the 
dynamic worsened in 2018 when authorities dramat-
ically revved up the campaign. As early as May, the 
dish removal was so thorough in Turkmenistan’s 
outer provinces that Azatlyk declared it had caused 
an information blackout in rural and small urban 
areas.

Turkmenistan’s laws do not explicitly deny 
the right of citizens to access information from 
outside the country. In practice, this right is primarily 
limited to top-ranking officials, as a presidential 
decree permits official ministries and state media to 
consume selected foreign news. State journalists are 
also allowed to browse external news websites in 
order to seek out positive content on Turkmenistan. 
“Any opinion that is not in line with the official 
policy is persecuted harshly,” one panelist said. “The 
purpose is to create a completely apolitical society 
and to discourage any public debate.”

International travel was severely curtailed during 
2018, with authorities granting far fewer permissions 
for its citizens to go abroad as in previous years. (The 
exact number of Turkmenistanis traveling abroad 
is unknown.) The import of newsletters, journals, 
magazines, and newspapers produced abroad is 
under a longstanding ban. Suitcases, computers, 

phones, and thumb drives are checked at the airport. 
Authorities search cabs, trunks, and cargo of cars 
and trucks at the country’s highway border crossings, 
under the pretense of checking for weapons. 
Turkmenistani citizens, foreigners, and tourists alike 
are subjected to these searches.

Turkmenistan is as intolerant of the freedom 
of conscience as it is of the freedoms of speech, 
press, and information. For years there has been a 
steady trickle of anecdotes on authorities detaining 
and interrogating young, observant, male Muslims 
and examining their phones for merely mentioning 
religious beliefs online.  Authorities also surveil 
the population by penetrating the “offline” social 
networks of homemakers, pensioners, the chronically 
unemployed, and social and sports clubs. Panelists 
said that gossip in particular is documented and 
collected by police and security forces into extensive 
dossiers. 

Some observers fear that citizens are spying on 
their own neighbors, friends, and even families on 
behalf of authorities in exchange for money, favors, 
or resources. Whether the regime is succeeding 
with that is questionable. Regular people are also 
continuing efforts to get out information that counters 
Turkmenistan’s campaign for a pristine image. 
Independent news agencies such as Azatlyk, ANT, 
and the Europe-based Chronicles of Turkmenistan 
(CT) are prying apart closed doors thanks to citizen 
journalists, who are often aided by friends and family. 
As mentioned in a previous example, ANT published 
a remarkable video report in December in which 
pensioners, furious with the government, proclaimed 
that revolution is a possibility.

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

▶▶Legal and social 
protections of free 
speech exist and 
are enforced.

▶▶Licensing of broadcast 
media is fair, competitive, 
and apolitical.

▶▶Market entry and tax 
structure for media are 
fair and comparable 
to other industries.

▶▶Crimes against 
journalists or media 
outlets are prosecuted 
vigorously, but 
occurrences of such 
crimes are rare.

▶▶State or public media do 
not receive preferential 
legal treatment, and 
law guarantees editorial 
independence.

▶▶Libel is a civil law issue; 
public officials are held 
to higher standards, 
and offended parties 
must prove falsity 
and malice.

▶▶Public information 
is easily accessible; 
right of access to 
information is equally 
enforced for all media 
and journalists.

▶▶Media outlets have 
unrestricted access 
to information; this is 
equally enforced for all 
media and journalists.

▶▶Entry into the 
journalism profession 
is free, and government 
imposes no licensing, 
restrictions, or special 
rights for journalists.



6
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

T U R K M E N I S T A N

OBJECTIVE 2:  
PROFESSIONAL  
JOURNALISM	

	 0.54

As has long been the case, Objective 2 is 
Turkmenistan’s only strong performer, thanks 
to the Berdymukhammedov regime investing 
in media technology. However, captures of the 
state media’s televised and streaming content 
reveal a persistent failure to use its investments 
adequately, with poor quality evident in 
everything from television show image resolution 
to newspaper typography.

As for professionalism in reporting, Turkmenistan 
has virtually none. It is unclear whether state 
journalists simply have no sense of professional 
norms and standards, or they know how their craft 
ought to be done but dare not buck the authorities. 
According to one panelist, “Self-censorship lies at 
the heart of their routine work,” suggesting that 
Turkmenistan’s state journalists do know better. 
Some have served as regular sources for Azatlyk, 
ANT, and CT — relationships that presumably would 
expose them to proper journalism. “I came to know 
some who are talented and would be interested to 
find out more; professionals who are interested in 
the truth,” the same panelist said. 

The truth may depend upon the individual 
journalist and personal incentive: “All local media 
outlets are state-owned, and journalists and editors 
are expected to unconditionally speak in support of 
and promote the state ideology,” another panelist 
said. “Any action otherwise leads to termination of 
employment, followed by persecution.” 

As a whole, observers have taken to calling 
Turkmenistan’s state journalists “palace writers,” akin 
to the court poets and entertainers of monarchs. 
Television journalists are seen as the most 

obsequious, literally following Berdymukhammedov 
wherever he goes and reporting on every antic 
that his handlers stage. “There is no other setting 
for reporting than following the president’s every 
footstep on ceremonial days,” one panelist explained. 
“Investigative reporting is taboo.”

This pattern of behavior has intensified as 
Turkmenistan’s economic crisis has deepened — to 
the point that EurasiaNet, a New York City-based 
English news website, riffs on televised stunts in 
nearly every installment of its weekly Akhal-Teke 
Bulletin. The bulletin was 32 entries strong by the 
end of 2018. 

As the exaggerated exploits of the president 
fill the airwaves and newspapers, some moments 
stand out for their surrealism. One was a New 
Year’s discotheque jam performed on live television 
by Berdymukhammedov and his grandson, which 
included lyrics in German. Another has been a prolif-
eration of official portraits showing the 62-year-old 
president with natural gray hair — an abrupt break 
with the established precedent of depicting him 
with jet-black hair. These subtle signs could be 
interpreted as the regime yielding to the tangible 
realities of the economic crisis, the German lyrics a 
reference to the recent discovery of billions of dollars 
reportedly in German bank accounts that may have 
once been owned by Niyazov, and the gray hair 

an acknowledgement of the increased frailty of life 
inside Turkmenistan as its people grapple with the 
financial gloom. 

Still, the media have spoken nary a word about 
five cases against Turkmenistan before the World 
Bank’s arbitration panel. One case in particular by 
Iran, a key neighbor and erstwhile business partner, 
could exacerbate the delicate economic situation:  
Turkmenistan stopped gas exports to Iran in January 
2017, alleging that Tehran was in arrears to Ashgabat 
by between $1.5 and $1.8 billion. Tehran has disputed 
the claim.

The media cover-up did falter this past year. 
Television reporters endeavored to portray scenes 
of plenty at state stores in reaction to claims of 
shortages. However, the reporters contradicted 
themselves blatantly. One television channel 
reported that a Turkmenistani province had met its 
annual quotas for grain but then a few days later 
reported that Berdymukhammedov had fired the 
official in charge of the harvest for “shortcomings 
in his work.” Such slips do not go unnoticed by 
viewers. “If audiences watching television detect a 
slight shift from the normal reporting, it becomes 
big news among them, because all reports normally 
follow the same schemes,” one panelist explained. 

Since the formation of an anti-corruption 
agency in 2017, state media have covered the theme 
of corruption. This move suggests that the regime 
recognizes that it must at least appear to address 
citizens’ concerns about this issue. Throughout 2018, 
state media trumpeted the tightening of anti-cor-
ruption laws and the sackings of crooked officials.

Panelists disagreed on whether salaries 
for state journalists are low or adequate for 
Turkmenistan, especially considering that no one 
really knows either the average salary or cost 
of living. In 2016, panelists and other observers 
generally said that they believe pay levels for state 

“All local media outlets are state-owned, 
and journalists and editors are expected 
to unconditionally speak in support of 
and promote the state ideology,” another 
panelist said. “Any action otherwise leads 
to termination of employment, followed by 
persecution.”



7
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

T U R K M E N I S T A N

journalists are sufficient to discourage corruption. 
However, in 2017 one panelist claimed corruption 
had become “widespread” and “often endorsed 
by state officials as a ‘thank you’ for a good story.” 
Occasional claims of corruption among journalists 
continued through 2018.

As in previous years, the most fertile ground 
for hope remains the “Turkmenet,” the Turkmen-
language corner of the Internet. Turkmenetizens 
also include Turkmen from across Central Asia, the 
Middle East, and beyond. Comparing the country 
to infamous dictatorships, one panelist commented, 
“Turkmenistan is not Eritrea — mobile data does 
exist — or North Korea — the domestic Internet is 
connected to the global Internet.” 

Digital citizen journalism, both individual and 
collaborative, declined during 2018. But it continues 

to play a vital role in sustaining the lifeline of 
inside information to those on the outside. Citizen 
journalism in Turkmenistan covers a broader 
range of topics than in other closed societies, for 
even the weather sometimes must be a subject of 
independent and crowdsourced reporting. Bank 
machines no longer dispensing cash, infections 
among farm animals, salt storms in May and 
September hitting northern and eastern regions and 
devastating crops, flash floods, even earthquakes — 
the outside world knows about these developments 
and more largely because of the efforts of citizen 
journalists.

OBJECTIVE 3:  
PLURALITY  
OF NEWS

	 _	 0.31

Turkmenistan’s score for Objective 3 has sunk 
from 0.38 in the 2018 edition to 0.31 for the 2019 
edition — not the worst that Turkmenistan has 
ever scored for plurality of news, but certainly not 
the best. Fundamentally, little has changed in the 
media landscape for Turkmenistanis, either inside 
or outside the country. Given that the state owns 
all media, “Media ownership is highly transparent 
— in negative terms,” one panelist said.

In addition to Azatlyk, ANT, CT, and EurasiaNet, 
Western-backed (and often Western-based) 
external news agencies and websites that cover 
Turkmenistan include Gundogar, openDem-
ocracy, The Diplomat, the Jamestown Foundation’s 
Eurasia Daily Monitor, Global Voices Online, and 
the Ferghana News Agency (based in Moscow). 
SalamTurkmen and NewEurasia Citizen Media 
were also significant forces for several years, 
until funding shortfalls shuttered them in 2015 

and 2016, respectively. From Russia, RT (formerly 
Russia Today), Rossiya Segnodniya, Sputnik, and 
EurAsia Daily also cover Turkmenistan. From the 
Middle East, the Iran-based PressTV service covers 
Turkmenistan to a degree, as does the Turkey-based 
TRT World. Several Twitter accounts and blogs are 
also available, hosted by experts and journalists from 
around the world, including India, the Middle East, 
Russia, Turkey, and Western countries. 

Agencies not backed by Western entities 
occasionally get correspondents temporarily 
accredited, although usually for one-off, politicized 
reports that serve the agendas of the reporters’ 
governments. For example, Russian outlets have 
earned Ashgabat’s ire by periodically running 
uncorroborated reports depicting Turkmenistan as a 
breeding ground or “corridor” for Islamic radicals — 
a narrative intended to buttress Moscow’s strategy 
in the Middle East and Central Asia. 

Turkey’s TRT World is another example. As 
Ankara desires good relations with Ashgabat, in 
2017 the channel ran a bizarre feature defending 
democracy in Turkmenistan following the interna-
tionally panned presidential election (which 
Berdymukhammedov won by 97 percent). During 
the second half of the live broadcast, the host 
unsuccessfully went toe-to-toe with Azatlyk’s 
then-interim director Farruh Yusupov, defending 
“a little freedom” in Turkmenistan. “Would you be 
willing to give [Berdymukhammedov] any credit?” 
the host demanded, to which Yusupov replied, “I 
would correct you. There is not ‘little freedom.’ There 
is no freedom. Freedom of media is nonexistent. 
Freedom of speech is nonexistent. Free will is 
nonexistent.”

The Western external news agencies pose the 
most concerted threat to the Berdymukhammedov 
regime’s pursuit of total information control. The 
danger is not their resources, which have been 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

▶▶Reporting is fair, 
objective, and 
well sourced.

▶▶Journalists follow 
recognized and accepted 
ethical standards.

▶▶Journalists and editors 
do not practice 
self-censorship.

▶▶Journalists cover key 
events and issues.

▶▶Pay levels for journalists 
and other media 
professionals are 
sufficiently high to 
discourage corruption.

▶▶Entertainment 
programming does 
not eclipse news 
and information 
programming.

▶▶Technical facilities 
and equipment for 
gathering, producing, 
and distributing 
news are modern 
and efficient.

▶▶Quality niche reporting 
and programming 
exists (investigative, 
economics/business, 
local, political).



8
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

T U R K M E N I S T A N

dwindling since the first Turkmenistan MSI in 
2008 and now pale in comparison to what Russia-
backed agencies can deploy. The reason is their 
commitment to liberal, impartial, and watchdog-style 
reporting. The panelists said they consider these 
agencies often to be a “surrogate free press” in a 
media landscape controlled by the state. 

As with media from other regions, Western 
media’s independence is debated and willfully 
misunderstood by authorities. Azatlyk, for example, 
is an element of the US Agency for Global Media 
(USAGM, formerly the Broadcasting Board of 
Governors) and hence is ultimately funded by the US 
Congress. It was on this basis that Muradova and 
her colleagues were accused of working for Western 
intelligence agencies in 2006, ultimately leading to 
her death. 

Internally, Turkmenistan’s media landscape is 
dominated by print. The country’s main newspapers 
are Neutralny Turkmenistan (Neutral Turkmenistan, 
named for the country’s official foreign policy of 
“neutrality”) and Turkmenistan. Both are dailies with 
Soviet pedigrees dating back nearly a century, 
the first publishing in Russian and running since 
1924 originally under the name Turkmenskaya Iskra 
(The Turkmen Spark), the second publishing in 
Turkmen since 1920. The sole determining factors 
of prominence are output and circulation size, 
calculated in a back-of-the-envelope fashion by 
combining the hazy figures that the government 
periodically releases and the panelists’ anecdotal 
impressions. All news subscriptions are involuntary 
— essentially forced upon state workers and citizens 

— so circulation figures also reinforce that these two 
newspapers are the regime’s main mouthpieces.

Following this logic, second-tier titles appear 
to be Watan (Homeland), also dating back to the 
1920s and publishing three times weekly in Turkmen; 
Habarlar (Reports or The News), publishing three 
time weekly in Turkmen since 1975; and Rysgal 
(Welfare), which is supposedly a private business 
weekly, but in fact is state-run, and has been 
published since 2010. 

Several ministries and state-run social organi-
zations have their own dedicated titles (sometimes 
newspapers, sometimes magazines) and variously 
in Russian or Turkmen. Confirmed titles include 
(in alphabetical order): Adalat (Justice – Ministry 
of Justice), Altyn Asyr Ykdysadyyeti and Berektli 
Toprak (Economy of the Golden Age and Fertile 
Soil, respectively – Ministry of Agriculture and Water 
Resources), Biznes Reklama (Business Advertising – 
Ministry of Trade and Foreign Economic Relations), 
Diyar (Home – presidential cabinet), Dunya Edebiyaty 
(World Literature – Turkmen State Publishing 
Service), Edebiyat we Sungat (Literature and Art – 
Ministry of Culture and Broadcasting), Esger (Soldier 
– Ministry of Defense), Galkynysh (Development 
– Democratic Party of Turkmenistan, successor of 
the Communist Party and the ruling party since 
independence), Garagum (Black Desert – Turkmen 
State Publishing Service), Gunesh (Sun – Ministry 
of Education), Mugallymlar Gazety (Newspaper of 
Teachers – Ministry of Education), Nesil (Generation 
–  Makhtumkuli Youth Organization), Saglyk (Health – 
Ministry of Health), Turkmen Dunyasi (Turkmen World 
– Humanitarian Association of World Turkmen), 
Turkmen Sporty (Turkmen Sports – State Sports 
Committee), Turkmenin Yupek Yoly (The Silk Road 
of Turkmen – Ministry of Railways), Turkmenistanda 
Ylym we Tehnika (Science and Technology in 
Turkmenistan – unknown affiliation), Vozrojdenie 

(Rebirth – Democratic Party of Turkmenistan), and 
Zenan Kalby (Woman’s Heart – Women’s Union of 
Turkmenistan). Urban areas and larger rural regions 
also have their own dedicated newspapers. 

It is a fake abundance, though, as every 
media outlet in Turkmenistan presents only one 
point of view. Content produced by the Turkmen 
Dowlet Habarlary (Turkmen State News Agency) 
is published verbatim across all print platforms. 
Panelists commented that police officers are said 
to have begun regularly investigating public and 
private restrooms across the country for signs 
of newspapers being used as toilet paper. Police 
investigations into the “misuses” of newspapers 
began in 2017, when, according to the Ferghana 
News Agency, children in Dashoguz were detained 
and tried for defacing newspaper photos of 
Berdymukhammedov by drawing a moustache and 
beard on his face.  

In addition to its four radio stations and seven 
television channels, the regime maintains some flashy 
websites. The most prominent of these is Altyn Asyr 
(the Golden Age, Turkmenistan.gov.tm). The govern-
mental press release service is maintained by Dowlet 
Habarlary, publishing in Russian, Turkmen, and 
English. Dowlet Habarlary also maintains its own 
website (Tdh.gov.tm), and likewise offers content 
all three languages. Other news websites include 
Turkmenistan.ru, Ashgabad.net, Turkmenportal.com, 
Infoabad.com, Arzuw.tm, Ork.tm, Turkmeninform.
com, Halkara.com, Murgap.net, Krasnovodsk.net, and 
Gundogar-news.com. 

Gundogar-news.com is an indicator of the 
lengths to which the regime will go to protect 
its image. In a transparent attempt at spoofing, 
Gundogar-news.com publishes reports countering 
those of Gundogar.org, a legitimate democracy and 
human rights website that runs analytical-style news 
reports. 

Given that the state owns all media, “Media 
ownership is highly transparent — in 
negative terms,” one panelist said.



9
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

T U R K M E N I S T A N

The lone reputable private media operation 
known to exist inside Turkmenistan is Zaman 
Turkmenistan (Times of Turkmenistan). An autonomous 
edition of the Zaman newspaper of Turkey, it is 
unclear when exactly it launched, but IREX has been 
able to confirm its existence to at least 2011. In 2016, 
the Turkish government seized its parent organization 
for its ties to Hizmet, the spiritual movement headed 
by the controversial Muslim cleric Fethullah Gülen. 
One panelist said that Ashgabat, eager to maintain 
good ties with Ankara, may be targeting Zaman 
Turkmenistan for closure on the same grounds. 

On December 23, the online social network 
Bizbarde (We Are Here) was launched to great 
fanfare in a special event held at the Concert Hall 
of the Republic. Bizbarde is the fourth attempt at a 

Turkmenistan-specific online social network. Both 
the company ostensibly behind it, Sungat Esseri, 
and its chief executive officer, Eziz Beknazarov, are a 
mystery. They have the whiff of a front operation for 
either national security or an entrepreneurial regime 
insider, panelists said. One commented that the 
chief executive is “an unknown; a nobody” and that 
the company “was set up just overnight to make it 
happen; this is my guess.”  

The linguistic topography of Turkmenistan’s 
media landscape remains unchanged from previous 
years. English is increasing incrementally, though 
— especially online. Turkmen dominates screens 
and airwaves. Text content is published primarily in 
Turkmen, using the Soviet-era Cyrillic and indepen-
dence-era Latin alphabets, but not the Arabic 
alphabet that Turkmen use in Afghanistan, Iraq, and 
Iran. The second-most common language, spoken 
and in print, is Russian, followed distantly by English. 
Although nearly 10 percent of the country’s population 
are ethnic Uzbeks, panelists could not confirm official 
press in their language. 

Panelists had little sense of how state media are 
faring financially in the present crisis. Turkmenistan’s 
main attraction has been its natural resources, 
with the government attempting to rapidly diversify 
away from natural gas and export electricity to its 
neighbors. Foreign investment into the media sector is 
nonexistent and panelists said it would probably not 
be permitted. If intrepid foreign entrepreneurs were to 
inquire about the media sector, they would probably 
be struck by Turkmenistan’s arbitration battles with 
corporations. The Global Arbitration Review too 
recently noted “a line of cases the state has faced 
from investors [alleging] state interference in projects 
and termination of contracts without payment.”1 

1   https://globalarbitrationreview.com/article/1175731/
turkmenistan-faces-two-new-icsid-claims

OBJECTIVE 4:  
BUSINESS  
MANAGEMENT	

	 0.21

It is not possible to properly discuss either 
business or management of Turkmenistan’s 
media sector. For some context, a bright spot 
noted in the 2017 MSI was the appearance of 
OSCE’s journalism training courses and the 
degree programs offered by the International 
University of the Humanities and Development. 
In 2016, the positive news was the smattering of 
private advertisements for goods and services 
placed on billboards, on television shows, and in 
newspapers for the first time in memory.

While both phenomena continued throughout 
2018, the panelists now do not see them as 
signs of potential progress. “Advertising plays no 
significant role in the affairs of the state media,” 
one panelist said, “There is no market research, 
nor is there any particular strategy behind the 
programming of the local media outlets. The only 
strategy appears to be that these outlets are 
viewed as another state body, obliged to promote 
state ideology.” 

Authorities have never published broadcast 
ratings, and the figures for circulation and Internet 
usage they occasionally provide have been 
impossible to verify independently.

Radio advertisements barely exist, and printed 
advertisements and commercials appear only 
slightly more often. Most advertising is visual 
(billboards, posters, stickers, etc.). According to 
the US International Trade Association, entities not 
registered within Turkmenistan are not permitted 
to place advertisements in media outlets. 
Given that it is almost impossible for a foreign 
entrepreneur to register without at least a powerful 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

▶▶A plurality of affordable 
public and private 
news sources (e.g., 
print, broadcast, 
Internet) exists.

▶▶Citizens’ access 
to domestic or 
international media 
is not restricted.

▶▶State or public media 
reflect the views of 
the entire political 
spectrum, are 
nonpartisan, and serve 
the public interest.

▶▶Independent news 
agencies gather and 
distribute news for print 
and broadcast media.

▶▶Independent broadcast 
media produce their 
own news programs.

▶▶Transparency of media 
ownership allows 
consumers to judge 
objectivity of news; 
media ownership is 
not concentrated in a 
few conglomerates.

▶▶A broad spectrum of 
social interests are 
reflected and represented 
in the media, including 
minority-language 
information sources.

▶▶Broadcast ratings, 
circulation figures, 
and Internet statistics 
are reliable.



10
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

T U R K M E N I S T A N

insider connection, the overwhelming majority 
of the ads that citizens see feature products 
and services that are likely connected to regime 
affiliates.

With respect to management practices, 
Turkmenistan’s media simply have none that 
would be recognizable to most outsiders. State 
media do not develop business plans, conduct 
market research, or elaborate personnel policies. 
Broadcast media evince no ratings system, and 
the circulation figures of newspapers are conflated 
with the number of copies printed rather than 
verified readers. As explained earlier, the regime’s 
control over media is fundamentally a matter of 
practice and not law, which enshrines freedom of 
the press. However, formal power is a factor. With 
precious few exceptions, the government accredits 

only state media employees. This lopsided 
power dynamic pervades the entire structure of 
media inside Turkmenistan. Berdymukhammedov 
appoints toady editors, and standards are set by 
high-level officials according to his whims, real or 
perceived. Panelists said that the government is 
believed to control its journalists’ social benefits 
and even housing.

The rabbit hole of control goes deeper and 
darker: national security “supervisors” — essentially 
modern-day commissars, or “politruki” — stalk the 
hallways of private media offices and production 
studios. According to one panelist last year, they 
“literally check every single word before it is 
published or aired. That’s why there is hardly any 
live streaming [or] live talk shows.” Panelists could 
not say whether authorities deploy an informant 
system among state journalists similar to the 
one they deploy among private groups, but such 
speculation is warranted. 

Media “business management” does tell one 
story, albeit unfortunate, in the uniquely prosper-
ity-manic version of totalitarianism cultivated by 
the Berdymukhammedov regime. According to the 
panelists, if the government does not replenish 
or at least stabilize its coffers soon, it could 
conceivably deploy the same faux liberalization 

that it used to justify ending subsidies for ordinary 
citizens, which supposedly was to restructure state 
media. 

De-subsidization would be a disaster for state 
media in Turkmenistan. They would not be able to 
sustain themselves even in a fake free market. Too 
many crucial changes would need to happen: The 
content would need to be diversified; the space 
for creativity and imagination for state journalists 
would need to rapidly expand; advertising would 
need to suddenly become a major industry; private 
companies would need to bubble into existence, in 
order to re-employ much of the eligible workforce; 
and household incomes would need to abruptly 
increase in order to sustain purchasing advertised 
products and news subscriptions at real rates.

OBJECTIVE 5:  
SUPPORTING  
INSTITUTIONS	

	 0.24

Turkmenistan’s score for Objective 5 for the 2019 
edition is 0.24 — up from 2017’s all-time low of 
0.13 but remaining unsustainable. With regard to 
this objective’s technology indicator, all media 
equipment and distribution tools are owned by 
the state and tightly controlled by “handlers.” 
Although Objective 5 is mainly examining the 
presence of civil society organizations (CSOs), 
they do not exist in Turkmenistan. Again, the 
dearth is not because the law expressly denies 
freedom of assembly, but because in practice, 
authorities restrict it into oblivion.

The government has near-complete control over 
its airwaves. Once MTS fully departs, Ashgabat will 
have undisputed dominion over whatever remains 
of Turkmenistan’s information communication 

“Advertising plays no significant role in 
the affairs of the state media,” one panelist 
said, “There is no market research, nor is 
there any particular strategy behind the 
programming of the local media outlets. 
The only strategy appears to be that these 
outlets are viewed as another state body, 
obliged to promote state ideology.” 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

▶▶Media outlets and 
supporting firms operate 
as efficient, professional, 
and profit-generating 
businesses.

▶▶Media receive revenue 
from a multitude 
of sources.

▶▶Advertising agencies and 
related industries support 
an advertising market.

▶▶Advertising revenue as 
a percentage of total 
revenue is in line with 
accepted standards at 
commercial outlets.

▶▶Independent media 
do not receive 
government subsidies.

▶▶Market research is 
used to formulate 
strategic plans, 
enhance advertising 
revenue, and tailor 
products to the 
needs and interests 
of audiences.

▶▶Broadcast ratings 
and circulation 
figures are reliably 
and independently 
produced.



11
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

T U R K M E N I S T A N

infrastructure. The regime also maintains an 
impressive, if antiquated, network of kiosks across 
the country through which it distributes print 
materials churned out on a daily and weekly basis. 

Turkmenistan saw much fanfare around the 
launch of communications satellites into space, 
and the shining Turkmenistan Teleradio Merkezi (an 
enormous signals, communications, and observation 
tower) is very visibly situated upon the foothills of 
the Kopet Dag mountains outside Ashgabat. But 
according to the panelists, the Berdymukhammedov 
regime seems to be quietly pursuing a strategy of 
de-modernization, given that diminished telephony 
and archaic kiosks actually strengthen rather than 
weaken its control over information flow and access.

Turkmenistani law requires that a would-be 
CSO have a citizen as its founder, who must register 
with the Ministry of Justice and the Ministry of 
Economics and Development. At first glance, these 
requirements do not seem onerous. However, 
applicants must procure a membership list of 
500 names and addresses for the authorities — 
a terrifying prospect in a totalitarian surveillance 
state. Further, once established, a CSO must also 
routinely notify authorities of all its activities, as well 
as permit representatives of the Ministry of Justice to 
be present at meetings and events. Punishment for 
unregistered activities range from fines to short-term 
detentions and confiscation of property. 

With the government the only owner of media, 
Turkmenistan effectively has no need for media 
owner associations. 

For several years, IREX has tried unsuccessfully 
to confirm whether two journalist labor unions that 
once operated in Turkmenistan still exist in any 
fashion. One is the Soviet-era Union of Journalists 
of Turkmenistan, initially established in 1958 and 
re-registered in 1992 with an ironic mission: “the 
protection of journalists’ interests against state and 
public organizations, founders, and publishers of the 
media.” The other labor union is the Shamshyrag 
Association of Journalists of Turkmenistan, which the 
outside world last heard from in 2001.

Media members do have some training 
opportunities. In fact, the panelists held that the 
only genuinely positive change in recent years has 
been the state’s occasional willingness to permit 
students, instructors, and media professionals to 

pursue journalism training abroad. Panelists also 
said, however, that the content offered within 
Turkmenistan is actually detrimental to profes-
sionalism. “Whatever journalism training exists, it is 
geared toward training solid propagandists and not 
actual journalists,” one panelist said. 

OSCE is one of the only international organi-
zations permitted by the regime to train state 
journalists. But it focuses its workshops entirely 
upon technical matters and not practical skills. 
Another example is the International University 
of the Humanities and Development, which 
Berdymukhammedov opened in Ashgabat in 2014. 
Panelists continue to give it an F for quality: “The 
curriculum is wholeheartedly in line with the state 
ideology.”

List of Panelists

IREX did not conduct an in-country panel discussion 
because of Turkmenistan’s repressive environment. 
This chapter represents desk research, interviews, and 
the result of questionnaires filled out by several people 
familiar with the state of media in the country.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

▶▶Trade associations 
represent the interests 
of private media 
owners and provide 
member services.

▶▶Professional 
associations 
work to protect 
journalists’ rights.

▶▶Short-term training 
and in-service 
training programs 
allow journalists to 
upgrade skills or 
acquire new skills.

▶▶Sources of newsprint 
NGOs support 
free speech and 
independent media.

▶▶Quality journalism 
degree programs 
that provide 
substantial practical 
experience exist.

▶▶Printing facilities 
are in private 
hands, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Channels of media 
distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) 
are private, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Information and 
communication 
technology infra- 
structure sufficiently 
meets the needs of 
media and citizens.

“Whatever journalism training exists, it is 
geared toward training solid propagandists 
and not actual journalists,” one panelist said.


