
KYRGYZSTAN

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2019
Tracking Development  

of Sustainable 
Independent Media 
Around the World



KYRGYZSTAN
A T  A  G L A N C E
GENERAL

▶▶ Population: 6,256,700 (National Statistical 
Committee, 2018)
▶▶ Capital city: Bishkek
▶▶ Ethnic groups ( percent of population): 
Kyrgyz 73.3%, Uzbek 14.7%, Russian 5.6%, 
Dungan 1.1%, Uighur 0.9%, other 4.4% 
(National Statistical Committee, 2018)
▶▶ Religions (% of population): Muslim 75%, 
Russian Orthodox 20%, other 5% (CIA World 
Factbook, 2009)
▶▶ Languages (% of population): Kyrgyz 
(official) 73.2%, Uzbek 14.4%, Russian 
(official) 9%, other 5.2% (CIA World Factbook, 
2009)

▶▶ GNI (2013-Atlas): $6,990.03 billion (World 
Bank Development Indicators, 2017)
▶▶ GNI per capita (2013-PPP): $3,620 (World 
Bank Development Indicators, 2017)
▶▶ Literacy rate: 99.52%; male 99.64%, female 
99.41% (UNESCO Institute for Statistics, 
March 13, 2016)
▶▶ President or top authority: President 
Sooronbay Jeenbekov (since November 24, 
2017)

MEDIA-SPECIFIC
▶▶ Number of active media outlets: More 
than 1,500 registered media. Print: 159 active 
outlets, including 3 main dailies and 4 other 
major papers. Radio stations: 26. Television 
stations: 25 terrestrial, 3 local cable networks, 
3 IPTV (Ministry of Justice, 2013)
▶▶ Broadcast ratings: Top-three television: 
OTRK (state-owned), KTRK Musyka 
(state-owned), Pervyi kanal (Russian 
Federation) (M-Vektor, 2017)
▶▶ Newspaper circulation statistics: Top 
three by circulation: Super Info (private 
Kyrgyz-language daily with 88,000 
circulation), Vecherniy Bishkek (private 
Russian-language daily with 45,000 
circulation, but appears to have recently 
gone online only), Avtogid (private 
Russian-language weekly with 12,000 
circulation) (unofficial estimates)

▶▶ News agencies: AKIpress (private), 24.kg 
(private), Kabar (state-owned), K-News 
(private), www.kyrtag.kg (private), Vesti 
(private), Kaktus Media (private), Kloop Media 
(private), Turmush (private), Region (private), 
KyrgyzToday.kg (private)
▶▶ Annual advertising revenue in media 
sector: Television: $16.5 million, radio: $2.7 
million (Expert Consulting Agency, January–
December 2017), Internet: $500,000 (Expert 
Consulting Agency, January–September 2013)
▶▶ Internet usage: 2.11 million users (We are 
Social, 2018 Global Digital Report)
▶▶ Mobile subscription: 7.91 million or 130% of 
population (We are Social, 2018 Global Digital 
Report) 
▶▶ Active social media users: 1.30 million or 
21% of population (We are Social, 2018 Global 
Digital Report) 

SCORE KEY
Unsustainable, Anti-Free Press (0–1): Country does not 
meet or only minimally meets objectives. Government and 
laws actively hinder free media development, professionalism 
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): Country minimally 
meets objectives, with segments of the legal system and 
government opposed to a free media system. Evident progress 
in free-press advocacy, increased professionalism, and new 
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3–4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media 
have survived multiple governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES
20

18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
19

20
19

20
19

20
19

20
19

20
14

20
15

20
16

20
17

2.
38 2.
40

2.
43 2.

48

2.
14

2.
39

1.
98

1.
83

2.
12

2.
05

1.
88 1.

99

2.
37

2.
19 2.

28 2.
36

2.
10 2.
13

1.
67

1.
65

1.
85

1.
55

1.
77

1.
59

2.
15

2.
08 2.

20 2.
30

1.
96

2.
17



A
n anticorruption campaign snared a 
number of high-ranking politicians 
and set off an information war in 
Kyrgyzstan’s media coverage of 
political and economic events in 
2018. The series of high-profile 

arrests targeting members of former President 
Almazbek Atambayev’s inner circle began with 
Prime Minister Sapar Isakov, and later included 
Kubanychbek Kulmatov, the former mayor of 
Bishkek. Notably, the key source of opposition 
to coverage of the developments came from 
the Aprel television channel—a spring 2018 
newcomer founded by Atambayev. 

The popular media played up a series of 
interviews of Atambayev broadcast by Aprel, 
along with President Sooronbay Jeenbekov’s 
rebuttals and counterattacks. To counter the 
attacks on the current government, all the 
court cases against media outlets and public 
figures—featuring the news agency 24.kg and 
journalist Kabay Karabekov as defendants, with 
multimillion sum pretenses for the damage of 
honor and dignity of Jeenbekov—were revisited 
and dropped. Atambayev followed suit and 
dropped the financial aspect of his five lawsuits 

against journalist Naryn Ayip, Editor-in-Chief of 
Zanoza.kg news outlet (now Kaktus.Media) Dina 
Maslova; and human rights defender Cholpon 
Jakupova (also director of the legal clinic Adilet), 
reducing the charges to demands that they 
publish rebuttals of their accusations against 
him.

Jeenbekov has expressed his support for 
the independence of the mass media as the 
foundation of democracy and ensured his 
willingness to cooperate with mass media. His 
change of heart did not stop at purging the 
ranks of his political opponents but stretched 
to “economic” cases with an obvious political 
pretext. 

The long-running battle for the private company 
Vecherniy Bishkek— along with its printing 
house and newspaper, and the advertising 
company Rubikon—took a new turn after 
Aleksandr Ryabushkin, with help from close 
associates of then-President Atambayev, 
muscled out its owner, Aleksandr Kim, in 
2014. In 2018, Ryabushkin was arrested, and 
Vecherniy Bishkek was returned to its former 
owner, Kim.

OVERALL  
SCORE

2.05
Almost all of Kyrgyzstan’s 

objective-level scores increased, 
resulting in a higher overall score 

of 2.05 and placing the country 
in the “Near Sustainability” 
MSI classification. Objective 
4 (Business Management) is 

the only score that regressed, 
which MSI panelists attributed to 
factors such as lack of business 

and management strategies, 
scarce advertising, and a dearth 
of dedicated business-focused 
staff working in media outlets. 

Other challenges facing the media 
sector include governmental 

pressure on journalists and media 
organizations, self-censorship, 

low levels of media literacy, 
and inadequate university-level 

journalism programs.

3
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019



4
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH	

	 2.39

The legal framework in Kyrgyzstan, including 
the constitution, guarantees freedom of the 
press and freedom of speech. Nevertheless, 
the authorities kept up their prosecution of 
media outlets, journalists, and human rights 
activists; denied several journalists access to 
public meetings; and did not always honor their 
obligation to release official information upon 
request.

In 2017, three main codes relevant to media were 
revised and amended: the criminal code, the 
criminal procedure code, and the correctional code. 
In addition, two new codes, covering violations 
and offenses, were introduced. The idea behind 
the change was to humanize the legislation; many 
violations were removed from the criminal code 
and included in the codes on violations or offenses, 
thus relaxing the punishments. The humanization of 
the legislation also includes hindering professional 
journalists’ activity, which will be decriminalized and 
considered an offense under the new legislation 
effective January 2019. In a view backed by other 
panelists, Begaim Usenova, director of the Media 
Policy Institute, considers the change “a signal to 
society that the state does not consider freedom 
of information as one of the values that should be 
protected by criminal law.”

Cases that undermined freedom of speech 
laws in 2018 included accusations against journalist 
Elnura Alkanova, who gained fame for her investi-
gative reports of officials’ economic crimes. In 
February, the state service charged her with illegally 
receiving and disseminating information constituting 
commercial secrets; the case was dropped for lack 

of evidence.
In another case in January, the state national 

security committee opened a criminal case against 
a Facebook user, Temir Bolotbek, accusing him 
of inciting interethnic discord with a comment 
suggesting “those who love the USSR go to Russia” 
on a thread about architectural styles. Bolotbek 
denied the charges and said that his words were 
misinterpreted.

Then in April, the Supreme Court considered 
an appeal related to the case of Abdulloh Nurmatov, 
charged in 2016 with spreading extremist materials 
by Osh’s city court. He received a one-year 
suspended sentence for sharing several materials 
about the Hizb ut-Tahrir religious organization, 
considered an extremist organization. The Supreme 
Court upheld the verdict.

The panelists did not see any barriers in mass 
media licensing and registration; in fact, they said 
officials simplified the process in 2018. The draft 
law on introducing amendments to the Law on 
Mass Media passed in the Kyrgyz Parliament; it 
stipulates that the government decides the order 
of mass media registration and re-registration. The 
amendments also shortened the time line for mass 
media outlet registration from one month to just 10 
days. However, Eldiyar Arykbaev, editor-in-chief of 
Kloop Media, noted that the absence of a license 
has not prevented his outlet and its journalists from 
working and positioning themselves as mass media.

Few attacks on journalists were documented 
and reported on in 2018. In some cases, journalists 
failed to bring identification and wear it to clearly 
identify their role. The panelists agreed that none of 
the cases received much attention either in mass 
media or on social media. Moreover, according 
to Arykbaev, none of the attacks were premed-
itated; rather, the attackers were simply ignorant of 
or disregarded the norms of free information—for 

instance, security guards who tried to prevent 
the Aprel channel camera crew from filming in 
a supermarket. The channel’s director general, 
Dmitriy Lozhnikov, said that 10 people, including 
supermarket employees and a private security 
company, surrounded the crew, took away three 
cameras, and removed a memory card from one of 
the cameras. The journalists called the police, who 
helped them get their equipment back—but all the 
footage was erased, and the memory card was lost. 
The journalists sustained minor injuries and filed a 
complaint with the police.

In August, security personnel attacked Kaktus.
Media journalist Nikilay Potryasov while he filmed a 
long-delayed construction site in Bishkek. Although 
Potryasov was not trespassing, several people in 
security guard uniforms demanded an ID, which he 
could not produce, and surrounded him and beat 
him. The media community, including the Union 
of Independent Journalists of Kyrgyzstan, reacted 
quickly and condemned the attack. The Media 
Policy Institute maintained that the journalist acted 
appropriately.1 But some panelists found it unprofes-
sional and disappointing that he did not carry ID 
and later withdrew his official complaint.

There were several other minor attacks on 
journalists throughout the year. In September, a 
journalist from Sputnik Kyrgyzstan began filming a 
traffic violation by a car belonging to the parliamen-
tarian Tazabek Ikramov, which was stopped by the 
traffic police. The parliamentarian’s driver attacked 
the journalist and tried to take away the phone. The 
police intervened. Then in November, a journalist 
based in Jalal-Abad, Sanrabiya Satybaldieva, was 

1 “Media Experts Commented on the Attack on the Journalist of 
Kaktus Media,” Kaktus Media. August 30, 2018. https://kaktus.
media/doc/379071_mediaspecialisty_prokommentirovali_
napadenie_na_jyrnalista_kaktus.media.html. 

https://kaktus.media/doc/379071_mediaspecialisty_prokommentirovali_napadenie_na_jyrnalista_kaktus.media.html
https://kaktus.media/doc/379071_mediaspecialisty_prokommentirovali_napadenie_na_jyrnalista_kaktus.media.html
https://kaktus.media/doc/379071_mediaspecialisty_prokommentirovali_napadenie_na_jyrnalista_kaktus.media.html


5
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

attacked by an unknown man in the street; she 
sustained a knife injury to her arm that required 
treatment at a hospital. Satybaldieva declined to file 
a complaint with the police, as police informed her 
that if the attacker could not be found she would be 
charged with false testimony.2

Usenova mentioned that the cases did not 
create public outrage, suggesting that the public is 
not concerned about journalists. She also put some 

2 “In Kyrgyzstan, a Wounded Journalist Refused to Write a 
Statement,” Radio Azattyk. November 12, 2018. https://rus.
azattyq.org/a/29595352.html. 

of the blame on the journalists, for either not filing 
police complaints or retracting them after coming 
to an agreement with the attackers. To Media Policy 
Institute’s request for official statistics, the Ministry 
of Internal Affairs responded that it did not possess 
any information about crimes against journalists 
for 2018.3 Usenova felt that it just illustrates the lack 
of law enforcement and protection of journalists in 
Kyrgyzstan, despite the fact that legislation prohibits 
hindering journalists’ activities.

Almaz Ismanov, a Novye Litsa newspaper 
journalist, believes that crimes and persecution 
of journalists are rare now because people fear 
their deeds will be exposed on social media. In 
his opinion, new methods of pressure, such as 
economic pressure and threats of lawsuits, are now 
favored. He mentioned the press secretary of the 
state ecological inspection, Anara Mambetalieva, 
who blew the whistle on a corruption scheme 
involving three co-workers in August and was fired 
for a sit-down strike. Rather than following regular 
judicial procedures and having the court deal with 
the case, Jeenbekov asked the Security Council to 
investigate. After the council’s commission found 
evidence to support Mambetalieva’s claims, she was 
quickly reinstated; the investigation into corruption 
schemes will continue.

The editorial independence of state-owned and 
public media is non-existent, all the panelists agreed. 
Elena Voronina, columnist at Sputnik Kyrgyzstan 
online media outlet, and Usenova emphasized 
that the current broadcast law does not define the 
public status of mass media; Kyrgyzstan Tele-Radio 
Company (KTRK) is still a state-owned enterprise 

3 Kostenko, Yulia, “The Kyrgyz Ministry of Internal Affairs Has 
no Information about Attacks on Journalists,” 24.kg. November 
2, 2018. https://24.kg/obschestvo/100535_mvd_kyirgyizstana_
neraspolagaet_informatsiey_onapadeniyah_najurnalistov/. 

and not a public media outlet. The members of the 
steering council that makes all editorial decisions 
are political appointees, according to the panelists. 
Furthermore, their selection is not transparent; the 
process is rigged to make sure it includes people the 
officials find suitable, according to Daniyar Sadiev, 
director of Media School named after T. Tursunaliev. 
Similarly, he claimed that several members of the 
Yntymak public regional broadcast company’s 
steering council were approved in violation of the 
organization’s charter, which prohibits the inclusion 
of political party members and heads of mass media 
outlets. Moreover, he noted that material from the 
Department of Information released via social media 
just two days before the deadline included details 
about the competition for the positions. 

In terms of libel, the panelists agreed that 
the dropping of lawsuits against journalists and 
human rights defenders by the current and former 
presidents marked a positive trend in 2018. However, 
they did not buy the notion that it was done to 
promote freedom of speech, and they saw political 
motives at play. While Atambayev agreed to dismiss 
financial damage claims against Ayip, the court did 
ultimately side with Atambayev in requiring Ayip to 
publish retractions of the disputed statements in his 
three articles.4 

Voronina noted that there is an independent 
Commission for the Examination of Complaints 
on Mass Media tasked with publishing refutations 
and retractions for viewers and readers. However, 
few comply with the commission’s decisions. Lack 
of mediation between the disgruntled subjects 
of news articles led to several new lawsuits 

4 “Naryn Ayip Was Forced to Disprove His Article from Zanoza.
kg on His Author’s Site,” 24.kg. March 3, 2018. https://24.kg/
obschestvo/77630_naryina_ayyipa_obyazali_oprovergnut_
statyu_izZanoza_kgnasvoem_avtorskom_sayte/. 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

▶▶Legal and social 
protections of free 
speech exist and 
are enforced.

▶▶Licensing of broadcast 
media is fair, competitive, 
and apolitical.

▶▶Market entry and tax 
structure for media are 
fair and comparable 
to other industries.

▶▶Crimes against 
journalists or media 
outlets are prosecuted 
vigorously, but 
occurrences of such 
crimes are rare.

▶▶State or public media do 
not receive preferential 
legal treatment, and 
law guarantees editorial 
independence.

▶▶Libel is a civil law issue; 
public officials are held 
to higher standards, 
and offended parties 
must prove falsity 
and malice.

▶▶Public information 
is easily accessible; 
right of access to 
information is equally 
enforced for all media 
and journalists.

▶▶Media outlets have 
unrestricted access 
to information; this is 
equally enforced for all 
media and journalists.

▶▶Entry into the 
journalism profession 
is free, and government 
imposes no licensing, 
restrictions, or special 
rights for journalists.

https://rus.azattyq.org/a/29595352.html
https://rus.azattyq.org/a/29595352.html
https://24.kg/obschestvo/100535_mvd_kyirgyizstana_neraspolagaet_informatsiey_onapadeniyah_najurnalistov/
https://24.kg/obschestvo/100535_mvd_kyirgyizstana_neraspolagaet_informatsiey_onapadeniyah_najurnalistov/
https://24.kg/obschestvo/77630_naryina_ayyipa_obyazali_oprovergnut_statyu_izZanoza_kgnasvoem_avtorskom_sayte/
https://24.kg/obschestvo/77630_naryina_ayyipa_obyazali_oprovergnut_statyu_izZanoza_kgnasvoem_avtorskom_sayte/
https://24.kg/obschestvo/77630_naryina_ayyipa_obyazali_oprovergnut_statyu_izZanoza_kgnasvoem_avtorskom_sayte/


6
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

against journalists and media. Usenova said that 
Media Policy Institute lawyers worked on 25 
lawsuits against mass media in 2018, but they are 
understaffed, with just three lawyers to cover all the 
cases.

In March, Alga Kylychev, a participant in the 
political events of April 2010 and member of the 
Social Democratic Party of Kyrgyzstan (SDPK) 
party, filed a lawsuit against KyrgyzToday journalist 
Begaly Nargozuev, who also serves as the head of 
the committee to protect freedom of speech. Apart 
from being yet another lawsuit against a mass 
media representative, the case became famous 
for the record compensation amount requested 
by Kylychev—KGS 70 million ($1,005,000)—for 
the alleged moral harm he sustained.5 There are 
no reports on further developments, but there is 
speculation that the case was closed.

The multimillion lawsuits against journalists on 
the premise of insulting the honor and dignity of 
the former and sitting presidents spurred lawyers of 
Media Policy Institute and the legal clinic Adilet to 
file complaints to the Supreme Court’s Constitutional 
Chamber declaring the relevant clause of the law 
unconstitutional. In October 2018, the Constitutional 
Chamber acknowledged the unconstitutional 
nature of the clause and ordered the government 
to amend the law. The panelists stressed the 
necessity of changing the legislation related to the 
protection of honor and dignity because it fails to 
provide a mechanism for determining the degree 
of moral damage. As Usenova explained, everyone 
has a different threshold for affronts to dignity and 
honor, and the court system works in a way that 

5 “A Participant in the April Events Sued Askarbekov and 
Journalists,” Kaktus Media. March 22, 2018. https://kaktus.
media/doc/371991_ychastnik_aprelskih_sobytiy_podal_v_syd_
na_askarbekova_i_na_jyrnalistov.html. 

absolves accusers from providing evidence of moral 
damages. Panelists referred to the former speaker of 
the Parliament, Akhmatbek Keldibekov, who filed a 
number of lawsuits against media in 2018, including 
Argument.kg and Asia-News journalist Aslan 
Saparbaev for printing information about his criminal 
charges and the resulting fines. In December 2018, 
Saparbaev lost the court case and, along with 
Asia-News, was ordered to pay Keldibekov KGS 1 
million ($28,717); he intends to appeal in Bishkek 
City Court. Keldibekov also expressed intent to 
sue Atambayev for voicing false information about 
Keldibekov’s corruption schemes during an interview 
on Aprel.

Regarding access to public information, 
Arykbaev said that it grew more difficult to 
receive responses from state bodies in 2018. For 
example, the Ministry of Justice no longer provides 
information about the founders of legal entities 
and companies’ charter documents. “This made 
working on investigations, in which it is necessary 
to know the owners of legal entities, much more 
difficult; the register of court proceedings (act.sot.
kg) works inconsistently and does not publish all 
judicial decisions; shorthand notes of Parliament 
meetings cannot be found in open access and are 
not released upon request, although this information 
is obviously of public interest and should be open,” 
Arykbaev stated.

Usenova relayed that on October 29, 2018, 
a General Staff of Armed Forces of the Kyrgyz 

Republic press conference denied attendance to a 
24.kg journalist, Aida Jumashova, following an article 
she wrote that criticized the state body. The head of 
the press service maintained that they reserve the 
right to choose their journalists, but Usenova noted 
that the move is conflicts with national legislation 
and international agreements aimed at preventing 
government officials from denying media outlets and 
journalists access to information. She also called 
out weaknesses in the legislation related to access 
to information: Although it defines classified and 
sensitive information, the wording is vague and thus 
loosely interpreted by officials. For example, she 
said, Osh’s mayor issued a regulation prohibiting city 
services from providing any information to the press 
without his approval.

Sadiev brought up the case of the prime 
minister’s visit to Jalal-Abad oblast in December 
2018. The prime minister asked a private television 
channel videographer to stop filming local deputies 
discussing the poor quality of roads and the failure 
of local authorities to address the issue. Sadiev also 
mentioned another case: In December, the chair 
and vice mayors at an Osh City Council committee 
meeting asked a T Media television and radio 
company journalist to leave. A panelist who wished 
to remain anonymous added that state-affiliated 
mass media enjoy an advantage in dealing with 
the state press services, such as in the mayor’s 
office and the Department of Internal Affairs of Osh. 
Voronina mentioned that Bishkek City Council, which 
normally provides access to its meetings either in 
person or online, closed its meetings to journalists 
beginning last fall.

Moreover, several panelists noted the failure of 
government bodies to abide by the law on access 
to information’s requirement that officials provide 
responses to written requests within two weeks. 
Arykbaev said that during Kloop’s investigation into 

Almaz Ismanov, a Novye Litsa newspaper 
journalist, believes that crimes and 
persecution of journalists are rare now 
because people fear their deeds will be 
exposed on social media.

https://kaktus.media/doc/371991_ychastnik_aprelskih_sobytiy_podal_v_syd_na_askarbekova_i_na_jyrnalistov.html
https://kaktus.media/doc/371991_ychastnik_aprelskih_sobytiy_podal_v_syd_na_askarbekova_i_na_jyrnalistov.html
https://kaktus.media/doc/371991_ychastnik_aprelskih_sobytiy_podal_v_syd_na_askarbekova_i_na_jyrnalistov.html


7
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

plagiarized dissertations among Kyrgyzstani officials, 
the Higher Attestation Commission took months to 
respond and did so only after Kloop filed an official 
complaint and threatened a lawsuit. Arykbaev said, 
however, that the lack of systematization of data 
in the state bodies is sometimes the real problem. 
For example, the state’s environment and forestry 
agency delayed its reply for months but eventually 
asked Kloop Media to help sift through piles of 
paper documents to find the necessary answers.

Ismanov did not see a problem with access 
to local and international news for media outlets. 
On the contrary, he pointed out a different issue: 
because the audience also has access to local and 
foreign stories, local media outlets have to work 
that much harder to gain a lead in coverage of 
a story. “They do not use the full potential of the 
access to foreign media and publish stories when 
the audience already knows them in detail,” Ismanov 
concluded.

However, some panelists mentioned that 
not all media outlets have clauses on using other 
media’s materials. Usenova provided the example 
of Turmush.kg, an Internet-based news outlet that 
published photographs of Tobias Marschall without 
a proper citation. After Voronina pointed out the 
mistake on Facebook, the outlet corrected its 
mistake and credited the photographer. 

Voronina remembered two cases involving the 
use of photos from foreign photographers without 
permission. AKIpress used photographs of Pamiri 
Kyrgyz by a Canadian photographer; Azattyk used 
a photograph by an Uzbekistani photographer, Elyor 
Nematov, on the topic of migration. Sanjar Eraliev, 
working for Azattyk-Osh, said that they received 
the photo from the American University of Central 
Asia (AUCA) press service, but he was contacted 
by a Sputnik Kyrgyzstan staff member who claimed 
that Azattyk used their photo without permission. 

Upon realizing the mistake, Azattyk republished the 
article, including the photograph and the name of 
the photographer, in their publication. Arykbaev, 
however, mentioned Azattyk, along with Kaktus 
Media and 24.kg, as some of the few media outlets 
that set a trend of respecting intellectual property 
rights, while emphasizing that, generally, author’s 
rights are not upheld by media in the country. 
Several panelists noted that Kloop.kg has become 
one of the few resources for fact-checking and 
flagging false information.

While entry into the journalism profession is 
not restricted or limited officially, as detailed earlier, 
officials sometimes curtail individual journalists’ 
access to public events. And the panelists reported 
that many media outlets are urging journalists to 
move to a professional licensing system, but it is in 
response to financial issues, given poor advertising 
prospects. Makhinur Niyazova, correspondent 
with ResPublika newspaper, explained that having 
salaried employees is non-remunerative when a 
project amount is small and the company cannot 
cover social security taxes, forcing employees to buy 
licenses (called patents in Kyrgyzstan). Sadiev also 
noted the absence of such license categories as 
journalist and editor, compelling those professionals 
to buy licenses for video and audio recording or 
proofreading, which is a legal violation.

OBJECTIVE 2:  
PROFESSIONAL  
JOURNALISM	

	 1.99

Turning to the consideration of the profes-
sionalism of journalists, several panelists 
described reporters as mere “re-transmitters of 
information”— passing on information without 
checking reliability and putting speed over 
quality. 

Panelists agreed that journalists do not use a wide 
spectrum of sources, favoring the views of the media 
owners. Usenova added that the state’s hold on 
digital television’s social package, which includes 
such channels as the state-owned KTRK channel 
family (news, sports, music, kids content), plays 
a negative role in the freedom of expression and 
access to a variety of information.

Overall, Arykbaev considered the quality of 
journalism poor. “It is not only those who write in 
the Kyrgyz language, as they say, but also those 
who represent the key online media outlets in the 
country—Kaktus Media, 24.kg, AKIpress, and Sputnik 
Kyrgyzstan,” he said. He listed several fact-checking 
lapses to illustrate his point. For example, after 
Focus Economics stated that Kyrgyzstan is on the 
list of the top-10 poorest countries in the world, 
other outlets picked up the story without question—
but his outlet, Kloop Media, questioned the study’s 
methodology and found out that a number of 
developing countries, such as Afghanistan and 
Malawi, were not included in the study, calling its 
conclusions into question.6 Ismanov pointed to an 
example involving a Vecherniy Bishkek headline that 
indicated that some imams in Kyrgyzstan prohibit 
playing musical instruments, although the article 
itself contained information about Uzbekistan.

Niyazova agreed that in pursuit of flashy 
headlines, mass media stray from responsi-
bility. Nevertheless, she stated, “I always debate 
myself about the headlines of my articles, because 
if I write headlines that fit all the ethics norms, 
nobody would read them.” Another vice noted by 
Niyazova is publishing press releases and gathering 

6 Khasanova, Saviya and Arykbaev, Eldiyar, “Fact Check: 
Kyrgyzstan Is in the Top 10 Poorest Countries in the World 
(in Fact, Not),” Kloop.kg. June 15, 2018. https://kloop.kg/
blog/2018/06/15/faktchek-kyrgyzstan-vhodit-v-top-10-bed-
nejshih-stran-mira-na-samom-dele-net/. 

https://kloop.kg/blog/2018/06/15/faktchek-kyrgyzstan-vhodit-v-top-10-bednejshih-stran-mira-na-samom-dele-net/
https://kloop.kg/blog/2018/06/15/faktchek-kyrgyzstan-vhodit-v-top-10-bednejshih-stran-mira-na-samom-dele-net/
https://kloop.kg/blog/2018/06/15/faktchek-kyrgyzstan-vhodit-v-top-10-bednejshih-stran-mira-na-samom-dele-net/


8
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

information on social media. Yet several panelists, 
including Niyazova, see evidence that fact-checking 
is improving for the media and social media 
communities, citing a new resource, factcheck.
kg, established by the Media Development Center 
(with financial support from the Soros Foundation-
Kyrgyzstan). The website exposes fake stories in 
Kyrgyzstan and beyond, relying on the journalism 
ethics code and Kyrgyz legislation.7 Ydyrys Isakov, 
a regional reporter for Azattyk Media, tried to 
justify the poor quality of the materials among 
regional journalists by noting their lack of resources, 
experience, and training.

7 “Factcheck—a New Developing Resource in Kyrgyzstan,” 
Factcheck.kg. November 2018. http://factcheck.kg/ru/post/123. 

Panelists agreed that most journalists are 
not aware of the existence, or content, of the 
journalism ethics code. The new Commission for the 
Examination of Complaints on Mass Media launched 
a “flash mob” on Facebook, asking tagged users to 
quote and interpret a passage from the ethics code. 
Although that brought the code to life for a short 
while, Niyazova said that both the commission’s 
decisions and the ethics code are advisory rather 
than mandatory and largely ignored. For example, 
Voronina could remember only a few television 
channels labeling their advertising material as public 
relations. Niyazova added that gifts are not a novelty 
for journalists; the president’s office gives them out 
to almost all media outlets on the Day of Information 
and Press.

Arykbaev said that Kloop has developed its 
own more detailed code of ethics, which prohibits 
gifts from any side of a conflict or paying for 
interviews or information and requires visible 
labeling of commercial material. 

Voronina brought up a case illustrating an 
ethical challenge for the press. A reporter with the 
“TV Kaiguul” (Watch) program was filming traffic 
police who stopped a car with tinted glass windows, 
which are illegal in Kyrgyzstan. While the police 
were talking to the driver, a woman inside screamed 
for help. Neither the police nor the reporter 
helped the woman. Moreover, the press coverage 
emphasized the tinted glass window violation rather 
than the fact that the police and media represen-
tative failed to address cries for help.8 Among the 
panelists, only Voronina viewed the journalist’s 
failure to question the police’s negligence as an 

8 “The Girl Shouted in a Tinted Car, but the Traffic 
Police Did Not React. What Is Known?” Kaktus 
Media. December 9, 2018. https://kaktus.media/
doc/383687_devyshka_krichala_v_tonirovannom_avto_no_
sotrydniki_gyobdd_ne_reagirovali._chto_izvestno.html.

ethical violation.
When journalists cover stories on suspected 

criminals, they do not blur faces despite the fact 
that their guilt is yet to be proven; the same goes 
for victims of crime. Not only are their faces are 
shown but also vivid photos of injuries are published 
without warning. 

Some of the panelists agreed that lawsuits 
fuel self-censorship. They pointed to the removal of 
a Wikipedia article titled “The Corrupt Clan of the 
Matraimovs,”9 which relayed alleged links between 
mafia and Kyrgyzstan officials. Azamat Tynaev, an 
Internews content consultant, commented that 
several online news outlets removed articles about 
Matraimovs—and the payment for such a “service” 
reaches $15,000. Arykbaev, however, said that 
Kloop Media, which also published an article on 
the topic, received a phone call from Matraimov’s 
sister asking them to remove the article along with 
other mentions of children of rich politicians, but no 
money was offered (Kloop refused).

Religion is one topic that journalists generally 
prefer to avoid—especially, Sadiev said, corruption in 
religious institutions, the state of religious education 
in Kyrgyzstan, and the construction of new mosques. 
Eraliev and Voronina also listed top politicians, mass 
media owners, the LGBTIQ community, and sexual 
health among the taboo topics. 

Eraliev relayed that earlier in 2018, he wrote 
about early marriages and interviewed young 
wives in Jalal-Abad and Nooken. Consequently, the 
police paid him a visit; he later learned that local 
mullahs threatened his family. He filed a complaint, 
but the police refused to investigate. Although the 

9 “An Article about the ‘Corrupt Clan of the Matraimovs” 
Appeared in Wikipedia,” Kaktus Media. December 10, 2018. 
https://kaktus.media/doc/383750_v_vikipedii_poiavilas_statia_
pro_korrypcionnyy_klan_matraimovyh.html.

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

▶▶Reporting is fair, 
objective, and 
well sourced.

▶▶Journalists follow 
recognized and accepted 
ethical standards.

▶▶Journalists and editors 
do not practice 
self-censorship.

▶▶Journalists cover key 
events and issues.

▶▶Pay levels for journalists 
and other media 
professionals are 
sufficiently high to 
discourage corruption.

▶▶Entertainment 
programming does 
not eclipse news 
and information 
programming.

▶▶Technical facilities 
and equipment for 
gathering, producing, 
and distributing 
news are modern 
and efficient.

▶▶Quality niche reporting 
and programming 
exists (investigative, 
economics/business, 
local, political).

http://factcheck.kg/ru/post/123
https://kaktus.media/doc/383687_devyshka_krichala_v_tonirovannom_avto_no_sotrydniki_gyobdd_ne_reagirovali._chto_izvestno.html.
https://kaktus.media/doc/383687_devyshka_krichala_v_tonirovannom_avto_no_sotrydniki_gyobdd_ne_reagirovali._chto_izvestno.html.
https://kaktus.media/doc/383687_devyshka_krichala_v_tonirovannom_avto_no_sotrydniki_gyobdd_ne_reagirovali._chto_izvestno.html.
https://kaktus.media/doc/383750_v_vikipedii_poiavilas_statia_pro_korrypcionnyy_klan_matraimovyh.html
https://kaktus.media/doc/383750_v_vikipedii_poiavilas_statia_pro_korrypcionnyy_klan_matraimovyh.html


9
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

mullahs eventually apologized, with the help of the 
muftiat, Eraliev still feels pressure, especially on his 
family. He added that after writing several pieces 
about people who underwent gender confirmation 
surgeries in 2017, he himself was stigmatized by 
his colleagues, who pressed him on why he would 
cover such cases and questioned his “normalcy.” 
Now, he chooses to avoid such stories.

Media salaries are lower than those in other 
white-collar sectors, ranging from KGS 10,000 
to KGS 15,000 ($145–$215) a month, which the 
panelists say does not foster financial security. The 
exceptions are journalists working for Azattyk and 
the Russia-funded Sputnik. Salaries in the regional 
media outlets are much lower than in the capital: 
editors are paid approximately KGS 2,500 ($36) and 
journalists KGS 1,500 ($15) a month. 

Salaries of journalists working for state-owned 
media remain low and tend to attract early career 
journalists or those who cannot leave for other 
reasons. The state dictates the personnel policy 
and does not allow for the reduction of superfluous 
staff. Journalists are forced to work for several media 
outlets or find additional sources of income to make 
a living. Some transition to other fields or even move 
abroad as labor migrants.

Tynaev believes that journalists resort to “selling 
their services in the interests of political parties and 

certain political leaders, and centers of political or 
religious influence because there are no civilized 
business models in mass media, nor instruments 
of crowdfunding.” Niyazova pointed out that some 
media outlets receive funding from international 
organizations and NGOs. For instance, Internews 
provides many grant opportunities, but most of the 
funding “goes to cover technical support; the salaries 
remain below average.” Usenova mentioned that 
Internews helped the new online talk show Govori.
TV purchase equipment. Despite isolated success 
stories, one panelist mentioned the absence of 
labor contracts as another widespread problem that 
journalists encounter. It leaves them without social 
security, leave allowances, and at a disadvantage 
when it comes to negotiating payment terms for 
professional fees. Ismanov mentioned Yntymak, 
which used to receive international donor support 
but is technically a public media. Its employees went 
without pay from August 2017–February 2018 while 
the finance ministry held up its budget approval, 
driving many journalists to quit. 

Despite the presence of many channels 
dedicated entirely to entertainment content, such 
as KTRK and now the ElTR channel families, which 
offer sports and music programming, panelists do 
not feel that entertainment content prevails over 
news, especially when it comes to locally-produced 
television. Talk shows usually discuss political 
news; entertainment talk shows are rare. Voronina 
mentioned that Internews supports multimedia 
storytelling programs on local television. Sadiev 
explained that media outlets do not have the funds 
to produce such programs, and a lack of journalists 
skilled in the medium is another obstacle.

Adel Laisheva, director of the Center of 
Media Communications at Kyrgyz Public Radio 
and Television Corporation, noted that audience 
preferences still lean toward entertainment, pointing 

to the popular Super Info entertainment newspaper. 
She also suggested that private and state-owned 
mass media outlets cover the same news but with 
a different angle, while quality analytical pieces are 
rare.

The local Expert Consultancy Agency study 
of television media conducted in January 2018,10 
analyzing the content of 20 television channels 
belonging both to the social and commercial 
channel packages, confirmed that while there are 
several channels dedicated entirely to entertainment 
content—such as KTR Music, TV1, NBT, Pyatnitsa, 
and Semeinyi—the most popular television channels 
allocate a fair amount of time to news.11 State-owned 
ElTR and KTRK dedicate a majority of their time to 
news, followed by NTV and NTS. Nevertheless, even 
periodic studies on media consumption do not offer 
a realistic distribution of shares of entertainment 
and news content. It is not clear whether talk shows 
that touch on politics, for instance, are classified as 
entertainment or current events.

Panelists agreed that media outlets in Bishkek 
have adequate equipment, unlike their colleagues 
in the regions. “How can one speak of convergence 
journalism in the regions when not all regional mass 
media have modern equipment or can afford to 
provide their employees with Internet access for a 
reasonable price? On top of that, there is a lack of 
computer literacy and cybersecurity,” commented 

10 Eshenalieva, Ainura, “Analysis of Video Content and 
Language of Broadcasting Channels of Kyrgyzstan,” Media 
Policy Institute. March 13, 2018. http://www.media.kg/
research/analiz-video-kontenta-i-yazyka-veshhaniya-
telekanalov-kyrgyzstana/. 
11 “Survey ‘Media Preferences of the Population of Kyrgyzstan,’ 
8th Wave, 2017,” Internews in Kyrgyzstan. December 14, 
2017. http://internews.kg/glavnye-novosti/issledovanie-
mediapredpochteniya-naseleniya-kyrgyzstana-8-ya-volna-
2017-god/. 

Tynaev believes that journalists resort to 
“selling their services in the interests of 
political parties and certain political leaders, 
and centers of political or religious influence 
because there are no civilized business 
models in mass media, nor instruments of 
crowdfunding.” 

http://www.media.kg/research/analiz-video-kontenta-i-yazyka-veshhaniya-telekanalov-kyrgyzstana/
http://www.media.kg/research/analiz-video-kontenta-i-yazyka-veshhaniya-telekanalov-kyrgyzstana/
http://www.media.kg/research/analiz-video-kontenta-i-yazyka-veshhaniya-telekanalov-kyrgyzstana/
http://internews.kg/glavnye-novosti/issledovanie-mediapredpochteniya-naseleniya-kyrgyzstana-8-ya-volna-2017-god/
http://internews.kg/glavnye-novosti/issledovanie-mediapredpochteniya-naseleniya-kyrgyzstana-8-ya-volna-2017-god/
http://internews.kg/glavnye-novosti/issledovanie-mediapredpochteniya-naseleniya-kyrgyzstana-8-ya-volna-2017-god/


10
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

one panelist. Many reporters in Bishkek and in other 
regions tend to depend on smartphones with decent 
cameras. 

Kyrgyzstan ranks behind many of its neighbors 
in Internet speed.12 Ismanov noted that Internet 
speed in the regions is adequate for individual 
work, but not so much for the work of a television 
company.

Panelists agreed that specialized reporting is 
underdeveloped, and media outlets neglect quality 
for the sake of quantity and speed. Several panelists 
also pointed out the lack of coverage of topics, 
including the economy and ecology. As Tynaev 
explained, “The remuneration scheme in media 
outlets does not provide an incentive for journalists 
to focus on certain topics, because that would be 
time-consuming and require constant qualifications 
upgrade.” Another panelist added that authors do 
not always feel safe, considering the consequences 
of a journalistic investigation.

However, almost all the panelists mentioned 
investigative journalism pieces, particularly those 
conducted by Kloop Media, in 2018. One investi-
gation that made a big splash on social media 
uncovered plagiarism in the dissertations of 
Kyrgyzstani public figures; some were stripped of 
their degrees as a result. 

Arykbaev said that Kloop aims to develop new 
branches of journalism at their school, including 
data journalism, data visualization and analysis, and 
journalistic investigations. He noted that there is 
a lack of specialized professionals in the country, 
which is why they had to invite one from Ukraine. 

Regarding requirements that television 

12 “Kyrgyzstan Is Lagging Behind Uzbekistan, Armenia and 
Azerbaijan in Access to the Internet,” Kaktus Media. October 
21, 2018. https://kaktus.media/doc/380739_kyrgyzstan_
otstaet_po_dostypy_k_internety_ot_yzbekistana_armenii_i_
azerbaydjana.html. 

channels provide a set amount of Kyrgyz language 
and locally produced content, Voronina highlighted 
the lack of regulation and monitoring from the 
Ministry of Culture, Information, and Tourism. Other 
panelists agreed that locally-produced content 
cannot compete with rampant broadcasting of 
pirated content on several television channels 
and local streaming websites. Yet the channels 
specializing in rebroadcasting, staffed with just a few 
employees, have as much claim to the advertising 
pie as channels shouldering significantly higher staff, 
equipment, and content production expenses. Local 
television channels responded by establishing the 
Association of Television and Radio Organizations, 
chaired by panelist Jainak Usen uulu, director of 
NTS TV and Radio Company, with the central 
goal of demanding the observance of legislation 
and monitoring from the responsible state body. 
Moreover, members of the association will demand 
the inclusion of locally-produced content in the 
public procurement of social services. Voronina, 
however, warned that the public procurement is 
done via a tender, which requires giving the order 
to the lowest bidder—which she said would result in 
low-quality content. 

OBJECTIVE 3:  
PLURALITY  
OF NEWS

	 _	 2.13

According to the Media Policy Institute’s 
2018 survey on media literacy in Kyrgyzstan,13 
television remains the main source of political 

13 Usenova, Begaim, “IMP Publishes a Report on the Results 
of a Study of the Level of Media Literacy in Kyrgyzstan,” 
Media Policy Institute. February 2, 2018. http://www.media.
kg/news/imp-publikuet-otchet-po-itogam-issledovaniya-
urovnya-mediagramotnosti-v-kyrgyzstane/. 

information for residents, with 94 percent of 
respondents citing it as their primary source. 
About 75 percent said they watch it every 
day. While 71.8 percent reported access to the 
Internet, most access it via smartphones. 

Social networking sites and apps are also popular 
in Kyrgyzstan; the report cites 1,000,000 users of 
Instagram and 700,000 users each for Facebook, 
Odnoklassniki, and Vkontakte. The study also 
revealed that young people prefer to consume news 
in an entertainment format via social networking 
sites by looking at pictures and short videos—a 
notion backed by the popularity of Instagram-based 
news outlets, such as News.kg, with over 600,000 
subscribers, and omks_video (which hosts “One 
Million Kyrgyz Stories”), an entertainment page, with 
more than 800,000 subscribers. Niyazova mentioned 
that many mass media outlets established their 
channels on Telegram messenger, where they 
publish news. She also noted the appearance of a 
new format: one-liner news. 

Formally, there are no restrictions on access 
to information via various sources, the panelists 
agreed. However, media preferences and media 
literacy leave much to be desired. Several panelists, 
including Sadiev and Ismanov, noted the rise of fake 
news in Kyrgyzstan. The study also raised concerns 
over the media literacy of Kyrgyzstani audiences. 
Many respondents, especially those older than 52, 
had difficulties distinguishing facts from the opinions 
they read.

Ismanov underlined the importance of popular 
messenger apps, such as WhatsApp, in sharing 
news—including, unfortunately, fake and provocative 
news, such as videos about interethnic conflicts that 
took place in 2010.

Several newly registered television channels 
have appeared as well: Aprel, openly owned 

https://kaktus.media/doc/380739_kyrgyzstan_otstaet_po_dostypy_k_internety_ot_yzbekistana_armenii_i_azerbaydjana.html
https://kaktus.media/doc/380739_kyrgyzstan_otstaet_po_dostypy_k_internety_ot_yzbekistana_armenii_i_azerbaydjana.html
https://kaktus.media/doc/380739_kyrgyzstan_otstaet_po_dostypy_k_internety_ot_yzbekistana_armenii_i_azerbaydjana.html
http://www.media.kg/news/imp-publikuet-otchet-po-itogam-issledovaniya-urovnya-mediagramotnosti-v-kyrgyzstane/
http://www.media.kg/news/imp-publikuet-otchet-po-itogam-issledovaniya-urovnya-mediagramotnosti-v-kyrgyzstane/
http://www.media.kg/news/imp-publikuet-otchet-po-itogam-issledovaniya-urovnya-mediagramotnosti-v-kyrgyzstane/


11
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

by Atambayev; NewTV; and the Internet-based 
GovoriTV. Several YouTube channels received 
recognition for reaching 100,000 subscribers: 
SuperKG, OshTV channels, and Chubak Aji Jalilov, 
former head of Kyrgyzstan’s Muslim Spiritual 
Authority.

Aprel has taken on the function of a watchdog, 
providing a critical perspective on the state and 
public administration. While state-affiliated television 
channels continued the tradition of obsequious 
coverage and minimizing the government’s failures, 
Aprel, along with some moderately positioned 
channels such as NTS, offered alternative political 
views. Thus, after the dismissal of Prime Minister 
Isakov, imprisoned for corruption charges, Aprel 
was the only channel that invited him for an 
interview and gave him a platform. Nevertheless, 
Sadiev remains optimistic that television’s switch 
to digital broadcasting, which improved coverage 
and access to a wider array of channels, will lead to 
improvements.

The Ministry of Justice has closed open access 
to the mass media registry, making it difficult 
to assess access to local and foreign media. 
Nonetheless, a number of foreign media outlets 
are very popular in Kyrgyzstan: the Russian-funded 
convergence media outlet Sputnik, the Kazakhstani 
NBT TV channel, and Chinese and Turkish media 
outlets, as well as the Russian Channel One, which 
remains on the first button of the remote control 

and is included in the social multiplex along with the 
Russian RTR and Mir channels. Local and foreign 
media work on equal terms, with the exception that 
foreign reporters must undergo accreditation with 
the Ministry of Foreign Affairs. 

Foreign ownership of mass media is limited 
to 65 percent of shares under the mass media law, 
creating the grounds for parliamentarian Tazabek 
Ikramov to suggest citizenship checks of all mass 
media owners and heads in a December 2018 parlia-
mentary meeting.14 Ikramov expressed concern that 
foreign-owned media impose foreign values on the 
Kyrgyzstani people.

Eraliev said that the only foreign offerings from 
digital television packages are Russian channels, 
which offer a one-sided view. The report on 
media literacy revealed that close to 40 percent of 
respondents to the Media Policy Institute’s survey on 
media literacy do not trust foreign media, although it 
varies by region. 

However, panelists did not report legal or 
technical issues with access to local and interna-
tional news, although Laisheva said the lack of 
knowledge of foreign languages constitutes a barrier. 

Ismanov also noted the unstable provision 
of television channels in the southern region 
of Kyrgyzstan, where three channels became 
inaccessible for a short period of time because of 
a damaged cable. The main hindrance to digital 
television access, however, is cost. Approximately 
300 settlements do not have digital signal 
transmitters; the residents were advised to buy 
satellite antennas that cost KGS 3,500–6,000 
($50–86)—too expensive for many. Ismanov also 

14 “Tazabek Ikramov Decided to Check the Citizenship of the 
Founders of the Media,” Kaktus Media. December 13, 2018. 
https://kaktus.media/doc/383908_tazabek_ikramov_reshil_
proverit_grajdanstvo_ychrediteley_smi.html.

noted that the offer of new Internet tariffs has 
improved access to the Internet in the regions. 

There are no studies on the comprehen-
siveness of coverage of political life in the country 
and any political bias of mass media. The panelists 
did not address charges that mass media do not 
serve the public interest—a concern not reflected in 
the public or in Kyrgyzstan’s legislation either. The 
panelists feel that events covered by state-owned 
media present the news from whatever angle flatters 
the state. 

In Kyrgyzstan, the concept that local news is 
dying out has just recently surfaced. Only a few 
media outlets reflect life in the regions and remote 
areas—for example, Turmush.kg (AKIpress’s thematic 
website), which only offers anecdotal stories, not 
analytical pieces. Residents of the regions do not 
have representation in mass media, nor do they 
influence the media agenda. Eraliev said ethnic 
minorities are rarely shown on television, which, in 
his opinion, results in their lack of trust toward mass 
media. 

He believes that the concept of local 
information agencies is disappearing in Kyrgyzstan 
as well. Rather than generating news and spreading 
it among news outlets, agencies now compete with 
other news outlets. Niyazova noted that AKIpress, 
24.kg, and Kabar call themselves information 
agencies, but do not provide information to other 
mass media. Rather, they publish the news and 
provide open access. Only branches of international 
media outlets use international information agencies; 
local media outlets cannot afford them.

According to the panelists, private media 
outlets are understaffed and underfunded, making 
it difficult for them to produce their own content. 
Panelists referred to the outcome as “press release 
journalism,” when media materials heavily rely on 
the opinions of politicians and press releases shared 

“For instance, if Uzbeks in Osh do not see 
[representatives of their ethnicity] on KTRK, 
if they are edited out, what will they do? 
They will turn to other channels—Russian, 
Uzbekistani ones.”

https://kaktus.media/doc/383908_tazabek_ikramov_reshil_proverit_grajdanstvo_ychrediteley_smi.html
https://kaktus.media/doc/383908_tazabek_ikramov_reshil_proverit_grajdanstvo_ychrediteley_smi.html


12
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

by state institutions. Furthermore, radio channels 
and smaller online media outlets are no longer 
the only outlets resorting to rebroadcasting news 
feeds gathered from such information agencies 
as AKIpress, Kabar, and 24.kg. Even large and 
experienced television channels, such as Piramida, 
one of the first private channels to produce its own 
news, have omitted news programming altogether.15 
Several television channels, such as KTRK, ElTR, 
and NTS, are building up their capacity to produce 
their own news and analytical programs, but the 
new and former regional channels that entered 
the commercial multiplex are still struggling in that 
respect.

According to the panelists, coverage of local 
news in the regions is insufficient. The information 
agency Kabar, which used to cover news of local 
significance, no longer does so. A new private 
radio station JashFM in Isfana was established in 
January 2017, and Voronina mentioned community 
media outlets established on the local level in seven 
municipalities with the support of USAID. Apart 
from that, panelists did not note new media in the 
regions. 

There is no reliable media ownership 
information available to the public, with just a few 
exceptions. Most notably, Aprel openly claims 
a high-ranking politician, Atambayev, as its sole 
owner. Panelists noted a few other channels whose 
owners are known to the public, such as Govor.
TV, established by journalist Katya Urumkanova, 
and NextTV channel, which does not hide the fact 
that it was established by Ravshan Jeenbekov, a 
former parliamentarian. Knowledge of ownership of 

15 “The Video Series ‘Analysis of Video Content and 
Language of Broadcasting Channels of Kyrgyzstan,’” Expert 
Consulting Agency. January 2018. http://www.expert.kg/ru/
monitoring/180. 

other outlets is speculative: For instance, tracing the 
ownership of Kalys Media to parliamentarian Janar 
Akaev and of NTS to former presidential candidate 
Omurbek Babanov. The panelists revealed that 
even media experts struggle to name media outlet 
owners. 

Information sources in the languages of ethnic 
minorities are very limited. Sadiev noted just two 
multilanguage television and radio companies—
Yntymak and NurTV—that offer information in 
Kyrgyz, Russian, and Uzbek. Radio Dostuk also offers 
programs in minority languages. Uzbek-language 
newspapers, including Ush Sadosi, Jalalabot Tongi, 
and Dustlik, are still more or less popular. The 

Uzbek-language Akhborot, which was relaunched in 
2017, is mainly focused on education and distributed 
in educational institutions. Media Policy Institute’s 
media literacy study revealed that there is a gap 
between the supply and demand of information 
provided in the Uzbek language, but Sadiev 
mentioned that the lack of content in the Uzbek 
language is balanced by access to Uzbekistani 
channels that became available with digital satellite 
television. 

Eraliev pointed out the lack of ethnic represen-
tation on one state-owned KTRK channel, which, 
according to him, mainly shows ethnic Kyrgyz: “For 
instance, if Uzbeks in Osh do not see [represen-
tatives of their ethnicity] on KTRK, if they are edited 
out, what will they do? They will turn to other 
channels—Russian, Uzbekistani ones.”

It is primarily Bishkek-based media that cover 
national and international news. When it comes 
to local media outlets, according to one panelist, 
editors make a conscious decision not to reflect 
issues and problems of local significance in 
order to avoid confrontation with the authorities—
preventing local journalists from writing about 
anything of importance. While discussing the lack 
of regional newspapers, some panelists, including 
Ismanov, noted a new threat to their existence: 
a multi-ministry initiative to reorganize local 
print media, including shutting down all regional 
state-owned newspapers and turning them into 
media centers. The organization of the proposed 
media centers is unclear, but the panelists said 
that local journalists did not embrace the idea of 
reorganization, which was subsequently postponed 
indefinitely.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

▶▶A plurality of affordable 
public and private 
news sources (e.g., 
print, broadcast, 
Internet) exists.

▶▶Citizens’ access 
to domestic or 
international media 
is not restricted.

▶▶State or public media 
reflect the views of 
the entire political 
spectrum, are 
nonpartisan, and serve 
the public interest.

▶▶Independent news 
agencies gather and 
distribute news for print 
and broadcast media.

▶▶Independent broadcast 
media produce their 
own news programs.

▶▶Transparency of media 
ownership allows 
consumers to judge 
objectivity of news; 
media ownership is 
not concentrated in a 
few conglomerates.

▶▶A broad spectrum of 
social interests are 
reflected and represented 
in the media, including 
minority-language 
information sources.

▶▶Broadcast ratings, 
circulation figures, 
and Internet statistics 
are reliable.

http://www.expert.kg/ru/monitoring/180
http://www.expert.kg/ru/monitoring/180


13
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

OBJECTIVE 4:  
BUSINESS  
MANAGEMENT	

	 1.59

The panelists do not see private media outlets 
in Kyrgyzstan as business enterprises, nor do 
they believe that media are profitable. They lack 
business and management strategies, as well 
as staff dedicated to these purposes. Mainly, 
outlets make money for jeansa journalism (i.e., 
hidden advertising, public relations (PR) stunts, 
and “black PR”). Arykbaev said that media 
try to diversify their sources of income with 
crowdfunding, grants, and commercial projects. 
However, Ismanov and Tynaev noted that 
crowdfunding is unpopular among audiences. 

As in previous years, panelists named the 
state-funded OTRK and foreign-funded Azattyk and 
Sputnik Kyrgyzstan as financially viable; however, 
there is no reliable data to back that impression.

Three private newspapers shut down in 
November for lack of funds: Fabula, Tamchy, and 
Allo reklama, which specializes in advertising. The 
head of the printing department of the Media 
Support Center that printed the newspapers said 
that with the trend toward online outlets, newspaper 
circulation has decreased by 30–35 percent over the 
past few years. The mass media law requires print 
media to state its readership circulation on every 
publication, but many newspapers fail to do so, 
making it difficult for the public to assess the scale 
of print media consumption. Media Support Center 
is the only publishing house that states circulations. 
The most recent print media content and circulation 
monitoring took place in 2015.

Internews representatives in Kyrgyzstan 
selected a number of media outlets to undergo 
organizational diagnostics and receive financial aid 

for organizational development. Over the course of 
2018, these outlets underwent trainings on launching 
sales departments and monetizing media products. 
A number of trainings were dedicated to media 
management. Panelists present at the training 
noted that many media outlets representatives 
were calculating the costs of program production 
and breakeven points for the first time. Several 
panelists, including Voronina and Sadiev, believe 
that these interventions are crucial for building the 
management capacity of media outlets and will bear 
fruit in the next few years. However, only six organi-
zations won the competition to attend—three in 
Bishkek and three in the regions. Sadiev noted that 
other similar events organized by Internews lacked 
representatives of regional mass media.

As in previous years, the panelists said that 
subsidies from obscure owners constitute the 
main source of income of private media outlets. 
While panelists believe that advertising is scarce, 
other experts suggested that the market for digital 
advertising is growing.

The Expert Consultancy Agency’s annual study 
in 2018 suggested that the volume of television 
advertising amounted to $17.2 million, 4.4 percent 
higher than last year, while radio advertising climbed 
nearly 30 percent to $3.5 million.16 

The leaders in terms of ad budget are KTR 
(12 percent of the total television ad budget within 
the studied period), followed by NBT and OshTV 
(10 percent). The top-three radio stations included 
Evropa+ (25 percent of the total radio ad budget 
within the studied period), trailed by Avtoradio and 
Kyrgyzstan Obondoru. However, the study authors 
warned that these are only estimates, as they used 

16 “Volume of Television and Radio Segment in 2018 in 
Kyrgyzstan,” Expert Consulting Agency. 2018. http://www.
expert.kg/ru/monitoring/195. 

the official price lists of the channels, while in reality, 
significant discounts are provided. 

Panelists tended to distrust the Expert 
Consultancy Agency’s research, however, and 
believe it is difficult to estimate the volume of the 
advertising market, which most of the panelists 
agreed is shrinking for all media outlets. With 
the appearance of a variety of channels in digital 
packages ranging from those striving to produce 
their own content to those who merely retransmit 
foreign content or pirated content, the pricing 
policies vary significantly and highlight an absence 
of standards in the share of advertising profits in the 
overall income of mass media.

Usenova noted the appearance of 
Internet-based promotion services, such as 
targeted advertising, Search Engine Optimization 
(SEO)-promotion, and social media marketing, which 
suggests that advertising on the Internet is gaining 
popularity. Among media outlets that can sustain 
themselves on advertising revenue, Niyazova named 
AKIpress and Kaktus Media, but that is not based on 
evidence. 

Tynaev brought up the issue of media outlets 
trying to provide attractive advertising products on 
their own, as “they do not have staff copywriters and 
designers who could produce creative advertising. 
They do not develop business models and business 
strategies; they cannot offer the clients anything 
new, but rely on old, traditional advertising formats.”

State-owned mass media enjoy an advantage 
over private media, says Sadiev, because 
the state covers their salary expenses and 
broadcasting fees, allowing them to lower 
their ad prices.

http://www.expert.kg/ru/monitoring/195
http://www.expert.kg/ru/monitoring/195


14
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

The lack of reliable information about media 
management and media funding streams, including 
a lack of donor interest in media outlets outside of 
Bishkek and traditional media outlets, may explain 
why the panelists feel that advertising profits are 
narrowing. The list of Internews grant winners in 
201817 includes a wide array of actors and newly 
established media, as well as very few traditional 
media outlets.

A few advertising agencies dominate the private 
advertising market, including Quattro Media and 
Qausar, which work with large media outlets—mainly 

17 Eshenalieva, Ainura, “Internews: 15 Recipients for Content 
Production Identified,” Media Policy Institute. May 15, 2018 
http://www.media.kg/news/opredeleny-15-poluchatelej-
grantov-na-proizvodstvo-kontenta/. 

television and radio. There are no reliable data 
about the volume of the advertising market, but 
Usen uulu speculated that it is approximately $6–$7 
million, while Usenova believes it is about $9 million. 
According to the law on advertising, television and 
radio channels that do not specialize in advertising 
cannot sell more than 25 percent of their broadcast 
time; television channels studied by the Expert 
Consultancy Agency in 2018, at least, appear far 
from reaching that threshold.

Usen uulu emphasized the problem created by 
the arrival of digital television. Currently, 60 channels 
compete for a fairly small advertising market, which 
has led to widespread dumping prices and further 
deflation of the market. He pointed to television 
channels specializing in pirated content as the 
main threat to the media’s survival. It is difficult 
for channels to produce their own content, staff 
their companies, and buy expensive equipment to 
compete with television channels that stream pirated 
content with just a few staff members and no other 
expenses. According to the Law on Television and 
Radio Broadcasting, half of the content broadcast 
between 7:00 a.m. and 10:00 a.m. and between 6:00 
p.m. and 11 p.m. must be locally produced. However, 
according to the Expert Consulting Agency study, 
on average, the 20 monitored channels broadcast 
only 31 percent local content—42 percent of the 
content is in Russian and another 25 percent is 
foreign.18 Outside of those time slots, some channels 
significantly decrease the broadcasting of local 
content, and others broadcast none at all. Only a 
few channels, such as KTR, KTR-sport, KTR-Musyka, 
NTS, and ElTR meet the standards required by the 
law.

18 “Analysis of Video Content and Language of Broadcasting 
Channels of Kyrgyzstan,” Expert Consulting Agency. January 
2018. http://www.expert.kg/ru/monitoring/180.

Despite the results of the studies and the 
impressions of the panelists about the growth of the 
advertising market, the chair of the Chamber of Tax 
Consultants public association, Tatiana Kim, claimed 
that the ad market is shrinking. She suggested that 
international companies and social networking sites, 
such as Google, Yandex, and Facebook, should pay 
value-added tax in Kyrgyzstan because they receive 
direct payments for advertising from Kyrgyzstani 
users.19 Such “Google taxes” were introduced in 
Russia and Belarus in 2016 and 2017.

When it comes to regional media, Sadiev noted 
that they are not in a position to dictate prices 
to advertising agencies and cannot work directly 
with large advertisers, and thus rely on the pricing 
policies of Bishkek-based advertising agencies.

State-owned mass media enjoy an advantage 
over private media, says Sadiev, because the state 
covers their salary expenses and broadcasting fees, 
allowing them to lower their ad prices. Nevertheless, 
state funding is used as a point of pressure and 
manipulation by the government. When it comes to 
non-state-funded media outlets, Tynaev believes that 
the share of advertising placed by the state is so 
small that it does not contribute significantly to their 
profits. Moreover, some state-owned mass media, 
such as Slovo Kyrgyzstana, do not receive any state 
funding, which drives the outlets into debt to pay the 
printing houses.

There are several private companies, including 
M-Vektor (a research company), Expert Consultancy 
Agency, and Siar-Bishkek, that regularly publish the 
results of their media studies on television channel 
ratings, advertising market volume, and audience 

19 “Google Tax: Why Don’t Google, YouTube, Facebook, 
Yandex and a Number of Search Engines and Instant 
Messengers Pay Kyrgyzstan?” Tazabek. March 22, 2018. 
http://www.tazabek.kg/www.tazabek.kg/news:1438303?f=cp. 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

▶▶Media outlets and 
supporting firms operate 
as efficient, professional, 
and profit-generating 
businesses.

▶▶Media receive revenue 
from a multitude 
of sources.

▶▶Advertising agencies and 
related industries support 
an advertising market.

▶▶Advertising revenue as 
a percentage of total 
revenue is in line with 
accepted standards at 
commercial outlets.

▶▶Independent media 
do not receive 
government subsidies.

▶▶Market research is 
used to formulate 
strategic plans, 
enhance advertising 
revenue, and tailor 
products to the 
needs and interests 
of audiences.

▶▶Broadcast ratings 
and circulation 
figures are reliably 
and independently 
produced.

http://www.media.kg/news/opredeleny-15-poluchatelej-grantov-na-proizvodstvo-kontenta/
http://www.media.kg/news/opredeleny-15-poluchatelej-grantov-na-proizvodstvo-kontenta/
http://www.expert.kg/ru/monitoring/180
http://www.tazabek.kg/www.tazabek.kg/news:1438303?f=cp


15
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

preferences. However, every year, panelists express 
their doubts about the data’s reliability. 

The panelists did not believe that media outlets 
apply strategic planning to increase their revenue 
and say they rarely refer to research data to attract 
advertising. One of the reasons is a lack of trust 
in the data; the other reason, Sadiev said, is that 
content production relies heavily on the owner’s 
agenda. 

According to Niyazova, Google Analytics 
remains the go-to tool to measure Internet traffic, 
along with Yandex.Metrika, which the panelists 
report is gaining popularity. Sadiev, however, noted 
that many online sites hide their visitor statistics, 
using them only for internal purposes. Niyazova 
hopes that the situation will change with the 
introduction of Peoplemeters in 2019. 

OBJECTIVE 5:  
SUPPORTING  
INSTITUTIONS	

	 2.17

Business associations in print media, although 
technically present, do not effectively represent 
the interests of mass media owners. Despite the 
Association of Publishers and Distributors of 
Print Media’s revival two years ago, it has made 
little progress on stemming flagging newspaper 
circulations and high paper prices.

Digital Technologies LLC, headed by Usen uulu, 
established with the introduction of digital television, 
unites 22 private television and radio stations and 
is dedicated to widening the digital signal delivery 
network to the residents of all regions. 

In addition, a new association of television and 
radio broadcasters, the Association of Television and 
Radio Organizations, was established in September 

2018; it unites nine television channels under the 
mission of demanding the application of Kyrgyzstani 
legislation related to television and radio content 
and broadcast language. The laws on broadcasting 
and advertising are designed to promote the 
production of original content and to protect local 
television channels from competition with channels 
specializing in rebroadcasting foreign content. 

The chair of the association, Usen uulu, said 
that its working group sent a written request to 
the Ministry of Culture, Information, and Tourism 
to speed up the execution of the Law on TV and 
Radio Broadcasting and to take measures in relation 
to those channels that violate the law and present 
pirated content. The Ministry asked all channels to 
provide copies of all content broadcasted over three 
days; a majority of the channels ignored the request. 
The association pressed the issue, but the Ministry 
published a press release that claimed it lacked 
the manpower to monitor video content. Usen 
uulu does not see the excuse as justified, as the 
Republican Production Association of Radio-Relay 
Lines of Television and Radio Broadcasting (RPO 
RMTR), a branch of the state-owned Kyrgyztelecom 
tasked with signal delivery of the channels in the 
social digital package, has a department dedicated 
to monitoring television and radio content. “They 
have RPO RMTR with a monitoring center; they 
have Kyrgyztelecom with an army of employees; 
there is the state Department of Information and 
Communication, which are actually responsible for 
the sphere,” observed Usen uulu. Nevertheless, it 
is private research agencies—Expert Consultancy 
Agency and TNS—that end up conducting the 
monitoring and revealing which channels do not 
follow the broadcasting regulations stipulated by law. 
The panelists believed that it is still too early to see 
whether the association will bring about change.

Despite the numerous lawsuits against media 

and journalists, the two main professional associ-
ations, the Union of Journalists and the Independent 
Union of Journalists, remain inactive. Panelists 
could not name any notable cases of professional 
associations standing up for their colleagues in the 
past year. Voronina believes that solidarity among 
journalists is weaker than solidarity between media 
and human rights activists when it comes to 
representation and protection of journalists’ rights.

Media Policy Institute remains one of the few 
NGOs that provide legal protection to journalists 
encountering lawsuits for their work, but, as 
mentioned by its director, Usenova, it is understaffed 
and struggles to process all the cases. Last year, 
the work of the legal clinic Adilet, which represents 
the rights of journalists, stalled while its director, 
Cholpon Jakupova, numbered among the defendants 
in the Atambayev vs. Zanoza.kg case. As soon as the 
case was dropped, Adilet got back on track. Another 
organization mentioned by panelists was the legal 
company Precedent, which provides consultations 
and legal expertise, and takes on cases related 
to freedom of speech. Arykbaev noted that these 
organizations are concentrated in Bishkek, but there 
are similar organizations dealing with cases in the 
regions, such as Ventus in Issyk-Kul oblast.

The panelists noted that Internews Kyrgyzstan 
provided a number of activities and opportunities 

Sadiev noted that in the regions, universities 
do not uphold educational standards, nor do 
they try to incorporate new technologies and 
media tools. Journalism students generally 
graduate lacking practical experience 
because there are no modern labs and 
equipment.



16
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

in 2018. Their training and funding opportunities 
are aimed at supporting the development of local 
mass media, access to information, and cooperation 
of mass media and civil society on issues of 
transparency and accountability. In April 2018, 
Internews organized the first “Media Toptoo” forum, 
which offered a platform for local journalists across 
the country to discuss new media developments. 
The presentations and panel discussions included 
journalists and media experts from Central Asia, as 
well as Russia, Ukraine, and the USA, and the Soros 
Foundation-Kyrgyzstan supported the participation 
of journalists from the regions.

The Industrial Media Committee, an association 
of legal entities established in 2011, underwent a 
revival and grew more prominent in 2018 during 
the Media Toptoo forum. The association stands 
for the development of the media sphere through 
research of the media market and broadening of the 
advertising field.

It is notable that NGOs have expanded their 
scope beyond building the capacity of journalists 
and media outlets to building the media literacy and 
critical thinking skills of the population. The Media 
Support Center, for example, launched Media Sabak, 
a project aimed at students and building a network 
of teachers in the three southern oblasts.

Although seven universities offer journalism 
as a major, the panelists unanimously said that the 
quality of higher education in journalism leaves 
much to be desired. For example, there are no 
graduate-level journalism programs. This year, 
Kyrgyz-Russian Slavic University (KRSU) students 
launched a flash mob on social media with the 
hashtag “I am not afraid to say,” raising issues, 
including cold, unsuitable facilities; outdated 
teaching materials and curriculum; and a lack 
of courses that would help students become 
convergence journalists. 

Voronina and Arykbaev, who both teach 
journalism at universities, said that they have 
received complaints from their students about the 
quality of education. Voronina also noted that the 45 
seats allocated for first-year students this year were 
filled with 80 newcomers, suggesting that journalism 
as a profession is in demand. Several panelists 
noted that KRSU and AUCA graduates are still 
above average, but most panelists assessed Manas 
University graduates as the most adequately trained. 
Eraliev confirmed that Azattyk is usually satisfied 
with their writing skills and level of education. 

Sadiev noted that in the regions, universities do 
not uphold educational standards, nor do they try 
to incorporate new technologies and media tools. 
Journalism students generally graduate lacking 
practical experience because there are no modern 
labs and equipment. Usen uulu believes that the 
majority of recent graduates have to be retrained 
upon hiring.

Short-term courses offered by a number of 
organizations help meet these needs, ranging from 
the beginner to more specialized levels. Kloop.kg 
continues to offer beginner’s courses in Bishkek and 
Osh, mainly attended by high school and university 
students in their first years of study. The media 
school Yntymak, established in 2016 and affiliated 
with Yntymak public broadcaster, also offers 
courses on the foundations of journalism and new 
multimedia tools. Television channels, such as NTS, 
offer specialized courses for television hosts as well. 

In 2018, Internews broadened its short-term 
journalism training opportunities by introducing 
courses on fact-checking, data journalism, and 
hosting talk shows. It is also conducting a number of 
projects and competitions aimed at original content 
production, increasing media profits via improved 
business practices, and audience research. Other 
organizations offer thematic courses and topics 

linked to current events; such courses are usually 
offered by the NGOs specializing in a certain topic 
or within donor programs that are trying to improve 
journalists’ knowledge in their field of work. The 
School of Peacebuilding and Media Technologies 
in Central Asia, with the support of the Democracy 
Commission of the US Embassy, offered training 
on preventing extremism and propaganda in 
media. The Institute for War and Peace Reporting 
is implementing a project to help Central Asian 
researchers improve their skills in writing analytical 
pieces on the region for mass media. Kyrgyz-
language course offerings are limited; panelists 
mentioned only trainings by the NGO Journalists, 
which provides training for Kyrgyz-speaking 
journalists.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

▶▶Trade associations 
represent the interests 
of private media 
owners and provide 
member services.

▶▶Professional 
associations 
work to protect 
journalists’ rights.

▶▶Short-term training 
and in-service 
training programs 
allow journalists to 
upgrade skills or 
acquire new skills.

▶▶Sources of newsprint 
NGOs support 
free speech and 
independent media.

▶▶Quality journalism 
degree programs 
that provide 
substantial practical 
experience exist.

▶▶Printing facilities 
are in private 
hands, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Channels of media 
distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) 
are private, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Information and 
communication 
technology infra- 
structure sufficiently 
meets the needs of 
media and citizens.



17
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

K Y R G Y Z S T A N

Private printing houses may serve as an 
instrument of political pressure and fight for property 
redistribution. Thus, the printing house belonging 
to Vecherniy Bishkek, along with the advertising 
company Rubikon, underwent yet more turnover 
in November 2018 as its former owner, Aleksandr 
Ryabushkin, was jailed for abuse of authority and 
causing property damage to the newspaper’s former 
owner, Aleksandr Kim, who lost the newspaper to 
Ryabushkin in 2014. Given the unstable situation 
concerning the company’s ownership, rumors about 
the printing house shutting down began floating 
around, which the newspaper contradicted in print.

When it comes to broadcast media, since 2017 
state-owned Kyrgyztelecom company is not the only 
distributor of channels via RPO RMTO, as Digital 
Technologies also began delivering signals. The 
number of transmitting stations increased in 2018 to 
23 across the country, up from eight in just the main 
cities. The director of Digital Technologies, Usen 
uulu, shared that modernizing its equipment and 
increasing coverage to 90 percent of the country 
has led to increased expenses, which has turned 
out to be unaffordable for some of the channels. 
As a result, the modernization process has stalled 
for now. Usen uulu noted that the main expenses 
for private television channels are signal delivery 
and broadcasting, which is mainly done through 
RPO RMTR. As the tariffs for maintenance and 
renting masts are constantly increasing, it becomes 
too expensive for some channels, leading to the 
restriction of broadcasting zones or even discon-
nection from broadcasting.

Regarding the transmission of television 
channels via cable television providers, Usen uulu 
said that Aknet, one of the main cable television 
providers, is rumored to set very high prices for 
including a channel in its package. Other channels, 
such as TNS, however, reach agreements with such 

providers via bartering for ad placement on their 
channels. Some Internet providers, such as Megaline 
Smart, deliver signals for some channels where 
they have coverage: Bishkek, Osh, Jalal-Abad, and 
Issyk-Kul.

The panelists did not note any issues with 
access to the Internet in Bishkek or the regions. 
They credited Kazakhstani O!, a new Internet 
provider, with expanding online access to the 
regions. Nevertheless, one regional panelist said the 
regions still suffer from a lack of provider choice, 
problems with the quality, and issues with the cost 
of the Internet—as well as power cuts. 

Drone video recording and photography is 
gaining popularity among journalists. While most 
media outlets cannot afford them, some production 
studios offer them for rent. Internews, for example, 
supported the purchase of a 360-degree virtual 
reality camera, which the grantees used to create 
a photo and video series titled “Disappearing 
Kyrgyzstan,” which is dedicated to raising awareness 
about Kyrgyzstan’s environmental problems. 

List of Panel Participants
Adel Laisheva, director, Center of Media 
Communications, Kyrgyz Public Radio and Television 
Corporation, Bishkek

Elena Voronina, media expert and senior lecturer, 
Kyrgyz-Russian International University, Bishkek

Sanjarbek Eraliev, journalist, Azattyk Media, Bishkek

Azamat Tynaev, content consultant, Internews in 
Kyrgyzstan, Bishkek

Makhinur Niyazova, correspondent, Res Publika, 
Bishkek

Begaim Usenova, director, Media Policy Institute, 
Bishkek

Eldiyar Arykbaev, editor-in-chief, Kloop.kg, Bishkek

Almaz Ismanov, journalist, Novye Litsa, Bishkek

The following participant submitted a questionnaire 
but did not attend the panel discussion.

Sahira Nazarova, reporter, Eho Osha, Osh 

Ydyrys Isakov, regional reporter, Azattyk Media, Osh 

Daniyar Sadiev, director, Media School named after 
T. Tursunaliev, Osh 

Jainak Usen uulu, director, NTS; chairman, Digital 
Technologies LLC; chairman, Association of 
Television and Radio Organizations 

Moderator and Author
Gulnara Ibraeva, media analyst, Bishkek

The panel discussion was convened on December 15, 
2018


