
GEORGIA

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2019
Tracking Development  

of Sustainable 
Independent Media 
Around the World



GEORGIA

SCORE KEY
Unsustainable, Anti-Free Press (0–1): Country does not 
meet or only minimally meets objectives. Government and 
laws actively hinder free media development, professionalism 
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): Country minimally 
meets objectives, with segments of the legal system and 
government opposed to a free media system. Evident progress 
in free-press advocacy, increased professionalism, and new 
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3–4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media 
have survived multiple governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

2.
92

2.
86

2.
82

2.
75

2.
54

2.
45 2.
49

2.
34

2.
35

2.
36

2.
77

2.
64

2.
61

2.
50 2.
53

2.
29

2.
00

1.
83

1.
62

1.
60

2.
70

2.
53

2.
48

2.
46 2.
51

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

2.
48

20
19

2.
23

20
19

2.
43

20
19

2.
54

20
19

1.
57

20
19

20
14

20
15

20
16

20
17

A T  A  G L A N C E
GENERAL MEDIA-SPECIFIC

▶▶ Population: 3,729,600 (National Statistics 
Office of Georgia)
▶▶ Capital city: Tbilisi
▶▶ Ethnic groups (% of population): 
Georgian 86.8%, Azeri 6.3%, Armenian 
4.5%, other 2.3% (2014 Population 
Census)
▶▶ Religion (% of population): Orthodox 
Christian 83.4%, Muslim 10.7%, 
Armenian-Apostolic 2.9%, other 1.2%, 
none 0.5% (2014 Population Census
▶▶ Languages (% of population): Georgian 
(official) 87.6%, Azeri 6.2%, Armenian 
3.9%, Russian 1.2%, other 1% (2014 
Population Census)

▶▶ GNI (2017-Atlas): $14.04 billion (World Bank 
Development Indicators, 2017)
▶▶ GNI per capita (2017-PPP): $ 10,110 (World 
Bank Development Indicators, 2017)
▶▶ Literacy rate: 99.8% (male 99.8%, female 
99.7%) (2015 est., CIA World Factbook
▶▶ President or top authority: President Salome 
Zurabishvili (since December 16, 2018)

▶▶ Number of print outlets, radio stations, television 
stations nationwide: Print: 218 newspapers: 16 daily, 
52 weekly, 37 monthly (National Statistics Office 
of Georgia, www.geostat.ge, 2017); Broadcast: 91 
active radio broadcasting licenses, 98 television 
broadcasters, 30 multiplex operators (Georgian 
National Communications Registry: www.registry.
gncc.ge, accessed in December 2018) 
▶▶ Newspaper circulation statistics (total circulation 
and largest paper): Total circulation 60.4 million 
(National Statistics Office of Georgia, www.geostat.
ge, 2016) Rezonanse (4,000–5,000 daily), Kviris Palitra 
(average 55,000 weekly) (individual newspaper claims)
▶▶ Broadcast ratings (audience share): Highest-rated 
television channels: Rustavi2 5.07%, Imedi 4.69%, 
GDS 1.15%, Channel 1 0.84%, TV Pirveli 0.64% (TVMR 
GE, 2018)
▶▶ Annual advertising revenue in the media sector: The 
estimated revenue of the television advertising market 
in 2018 reached GEL 66.22 million (approximately 
$25,4 million), for radio GEL 8.5 million (approximately 
$ 3.2 million) (Georgian National Communications 
Commission, analytical portal, 2019). Unknown for print.

▶▶ News agencies: Associated Press, Reuters, 
Agence France-Presse (representatives), 
Bloomberg (local representative), info 9, Black 
Sea Press, Iveroni, NovostiGruzia, Sarke, 
Interpressnews, Iprinda, Kavkazpress, Media 
News, Prime Time News, Pirveli, Georgian 
Business Consulting News, Georgian HotNews, 
GeoNews, Expressnews, World Sport, ambebi.
ge, Business Press News, Droni.ge, epn.ge, 
agenda.ge, Aianews.ge, Kakheti Information 
Center, Primetimenews.ge, Kvemo Kartli 
Information Center, Mtkheta-Tianeti Information 
Center, For.ge, Frontnews.ge, Civil.ge, Economic.
ge, marshalpres.ge, bpi.ge 
▶▶ Internet subscribers: 817,743 (Georgian 
National Communications Commission, 
December 2018)

http://www.geostat.ge
http://www.registry.gncc.ge
http://www.registry.gncc.ge
http://www.geostat.ge
http://www.geostat.ge


G
eorgia began 2018 with the president’s 
veto of a bill that would have directed 
more advertising to the public 
broadcaster and exempted it from some 
public procurement requirements. 
Civil society groups and private media 

protested some lawmakers’ attempt to give the 
low-rated Georgian Public Broadcasting, or GPB, 
a boost, but parliament overrode the president’s 
January veto a month later. The year ended 
with the ascension of the country’s first woman 
president after a campaign that took a dreadful 
toll on media standards. Georgia’s capital city of 
Tbilisi along with second city Telavi were roiled 
by protests over a perceived miscarriage of 
justice and alleged electoral fraud.

During the October presidential election, Imedi 
TV, one of the country’s two leading channels, 
beefed up its political programming to oppose 
Grigol Vashadze, the candidate from the United 
National Movement (UNM). The UNM ruled 
Georgia from 2004 to 2012. The other leading 
channel, UNM-aligned Rustavi2, attacked 
Vashadze’s opponent, Salome Zurabishvili, the 
candidate from the ruling Georgian Dream Party 
who went on to win the race. 

The past year saw attempts to regulate free 
speech and expression as legislators proposed 
bills to regulate creative works on the one hand 
and to impose criminal charges for insulting 
religious feelings on the other. Neither bill passed. 

While finding reliable statistics is challenging, MSI 
panelists perceived that there were more attacks 
on journalists in 2018 than in the past couple 
of years, including physical assaults during the 

elections and by far-right groups. Members of 
the far-right Kartuli Marshi movement attacked 
Rustavi2 journalist and anchor Giorgi Gabunia 
after he mentioned Jesus Christ in a joke that 
made fun of former Prime Minister Bidzina 
Ivanishvili. 

The Georgian National Communications 
Commission (GNCC) unveiled a disputed analysis, 
based on the declared revenues of broadcasters, 
that claimed the country’s advertising market has 
grown steadily since 2012. Still, Georgia’s media 
rest on a weak foundation, illustrated by the 
closure last year of Iberia TV when its owners’ 
other businesses could no longer support the 
channel. The observed trend of the year is the 
growth of online advertising revenue, most of 
which, our panelists said, flow to such global 
actors as Google and Facebook. 

The highly respected Georgian Charter of 
Journalistic Ethics (GCJE) serves an ombudsman 
role and last year handled dozens of complaints 
from media professionals, public officials, and the 
general public.

Most of the previous years’ problems persisted 
in 2018: Journalists struggle to access public 
information, exercise self-censorship, and must 
make do with poor technical facilities. Civil 
society and donor organizations continue to 
provide funds and other aid to spur development 
of a sustainable media industry. Against the 
backdrop of these events the country’s score fell 
from 2.31 to 2.25. The drop is a result of lower 
scores for Objectives 1 through 4: freedom of 
speech, professionalism, plurality of news, and 
business management.  

OVERALL  
SCORE

2.25
Most of the issues that Georgia’s 

media sector faced in past 
years persisted this year: 

Journalists struggle to access 
public information, they exercise 
self-censorship, and they must 

make do with poor technical 
facilities.  These factors are 

compounded by a contracted 
advertising market and increased 

competition for the advertising 
revenue that is available.  As 
a result, the country’s score 

fell from 2.31 in 2018 to 2.25 in 
2019, reflecting lower scores for 
Objectives 1 through 4 (freedom 

of speech, professionalism, 
plurality of news, and business 
management), with Objective 4 
the lowest scored at 1.57. There 
was slight improvement in the 

score for Objective 5 (supporting 
institutions), which signifies the 
active engagement of Georgian 

civil society groups’ and 
professional associations’ efforts 

to promote the interests of the 
media, along with support of the 
media by international donors.

3
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019



4
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

asd

The score for this objective slid by 0.06 from last 
year. Contributing to this slight decline were:  
first, amendments to the law on broadcasting 
giving GPB greater access to advertising 
revenue and loosening public control over its 
procurement process; second, the government’s 
attempts to impose more control over freedom of 
expression; and third, attacks on journalists. 

The Georgian constitution and laws that cover free 
speech and access to public information meet 
internationally accepted standards, but these laws 
are selectively enforced, panelists said. Media 
analyst Zviad Koridze noted that, although several 
attempts by members of parliament to introduce bills 
to restrict speech and expression failed, it is easy 
to imagine them passing in Georgia’s overheated 
political climate, once the public had been primed 
for them. 

In March, a conservative member of parliament 
proposed punishing those who insult religious 
feelings or desecrate religious sites or symbols 
with a fine or prison term. In May, two ruling party 
lawmakers proposed that courts be allowed to ban 
creative works that incite national, ethnic, religious, 
and racial hatred; preach war and violence; or 
propagate pornography. Civil society groups, along 
with workers in creative industries, blasted the 
proposal, which parliament rejected. “We’ve been 
attacked from all sides, and we’re holding on by 
the skin of our teeth,” said Mamuka Andguladze, 
a media program manager at Transparency 
International Georgia (TI). Along similar lines, the 
GNCC sent a proposal to parliament to give itself 
authority to act against hate speech on radio or 

television if a broadcaster’s own self-regulatory body 
fails to quash it, something that currently happens 
only in extraordinary circumstances. Panelists 
considered this a worrying proposal, and media 
figures have warned it could allow the regulator to 
put improper pressures on broadcasters.

In February, Georgia’s parliament adopted 
hotly contested amendments to the law on 
broadcasting that allow GPB to purchase media 
products or services without public tenders, to 
double advertising airtime, and to expand the 
types of programming that can have commercial 
sponsors. The president, civil society groups, and 
some private media said the legislation would give 
an unfair advantage to GPB, which also receives 
public money, and would weaken public oversight 
of the broadcaster. The GNCC, however, said the 
amendments would lead to improved service of 
public interest. In 2018, GPB’s budget was GEL 
50 million ($19 million). Panelist Natia Kuprashvili, 
chairwoman of Journalism Resources Center and 
director of the Alliance of Broadcasters, said the lack 
of public control over GPB’s procurement activities 
would render its expenditures opaque.

Another critical panelist, Kavkasia TV Director 
Nino Jangirashvili, called the amendments “unprece-
dented.” “It was clear that the decision was political,” 
she said, noting that every media outlet except GPB 
had opposed it.

Before and during the two rounds of voting 
in the presidential election, the communications 
commission improperly aimed to regulate or 
influence campaign advertising, according to 
Transparency International Georgia. Further, 
Kuprashvili said conflicting interpretations of laws 
bedeviled broadcasters during the campaign. 
For instance, she said that the GNCC required 
broadcasters to monitor the contents of political 
advertising, even though the law on political 

advertising does not obligate them to do so. 
Jangirashvili said the GNCC still accused five 
broadcasters of violating the law by airing political 
advertisements that it said contained hate speech. 

In addition, the regulator issued a statement 
dictating to channels the amount of time they were 
to allocate to each presidential candidate, even as it 
acknowledged that broadcasters were apportioning 
time according to existing legal requirements. 

In the run-up to the elections, the GNCC 
told broadcasters to verify the credibility of 
public opinion polls they commission, under 
threat of punitive sanctions. In turn, Transparency 

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH 2.48

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

▶▶Legal and social 
protections of free 
speech exist and 
are enforced.

▶▶Licensing of broadcast 
media is fair, competitive, 
and apolitical.

▶▶Market entry and tax 
structure for media are 
fair and comparable 
to other industries.

▶▶Crimes against 
journalists or media 
outlets are prosecuted 
vigorously, but 
occurrences of such 
crimes are rare.

▶▶State or public media do 
not receive preferential 
legal treatment, and 
law guarantees editorial 
independence.

▶▶Libel is a civil law issue; 
public officials are held 
to higher standards, 
and offended parties 
must prove falsity 
and malice.

▶▶Public information 
is easily accessible; 
right of access to 
information is equally 
enforced for all media 
and journalists.

▶▶Media outlets have 
unrestricted access 
to information; this is 
equally enforced for all 
media and journalists.

▶▶Entry into the 
journalism profession 
is free, and government 
imposes no licensing, 
restrictions, or special 
rights for journalists.



5
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

International Georgia said the regulator should 
“refrain from imposing disproportionate demands 
on the media” and warned the requirement could 
make respondents worry about the confidentiality 
of their answers and therefore make it more difficult 
for pollsters to get honest answers in the future. “It is 
unrealistic that journalists would verify the credibility 
of the research,” said panelist Tamar Kintsurashvili, 
director of the Media Development Foundation. 

Some panel members said the courts and law 
enforcement agencies frequently asked journalists 
to reveal their sources last year. Kintsurashvili said 
authorities were sending “frightening” signals to 
whistleblowers and journalists, citing the case of 
a Rustavi2 journalist who aired video of a former 
prosecutor (and at the time director of the Post TV 
channel) driving drunk. The interior minister said 
everyone involved, including the whistleblower, 
“who used the material to gain certain electoral 
advantages” should be punished. 

In addition, the chairwoman of parliament’s 
Legal Issues Committee has threatened to seek 
a ban on the distribution of secretly recorded 
materials, which would deal a severe blow to investi-
gative journalism. Lawmaker Eka Beselia made her 
threats as secret recordings were playing a role in 
the presidential campaign.

The government’s consistent rhetoric against 
pro-opposition television station Rustavi2 continued 
in 2018. High-ranking officials accused Rustavi2 of 
distorting reality by exaggerating every negative 
development. In a television interview, former Prime 
Minister Ivanishvili, a towering figure in Georgian 
politics, said, “If we switched off Rustavi2 today, 
we’d see nothing but progress and prosperity in 
the country.” During the acrimonious presidential 
campaign, Speaker of Parliament Irakli Kobakhidze 
said Rustavi2 practices “the Russian-style politics of 
brainwashing, which corresponds to propaganda, 

the practices perfected by the Russian channels.”
The long-running, high-stakes fight over 

control of Rustavi2 dragged on. In April, the channel 
reported that the Justice Ministry had asked the 
European Court of Human Rights to lift a temporary 
freeze on a Georgian court’s 2017 ruling that control 
of the channel be handed over to its former owner. 
The Strasbourg court stepped in to block the 
transfer until it could rule on the merits of the case. 
Kibar Khalvashi is suing to take over the channel, 
which he says the UNM illegally stripped from him 
when it was in power. Khalvashi is widely seen as 
an ally of Georgian Dream, the UNM’s bitter foe. 
Lawyers for Rustavi2 said the Justice Ministry’s 
appeal improperly contained complaints about the 
channel’s independence and fairness.

In 2018, the GNCC drafted a media literacy 
strategy and established a media literacy academy. 
Several NGOs complained that the drafting process 
had not included all the relevant parties and said the 
draft does not take into account the limitations on 
Georgian organizations. Led by the former head of 
Radio Free Europe’s Georgian service, the Media 
Academy will offer courses to media managers, 
producers, and journalists; develop media criticism; 
raise media literacy generally; and establish a media 
lab to support digital media startups. 

Technically, anyone can launch a television 
station in Georgia since the 2015 digital switchover, 
which abolished licensing for television stations. 
But the process is not straightforward. For instance, 

Kuprashvili said it is not public knowledge how 
many frequencies are available in the country, which 
raises questions about the transparency of the 
process. 

There are no particular barriers for new players 
to enter the Georgian media market, and tax rules 
treat the media like any other industry. One panelist, 
however, said tax collectors treat different media 
differently. Kuprashvili, who represents a majority 
of regional broadcasters, said tax officials “turn a 
blind eye” to the considerable tax debts of national 
channels Imedi TV and Rustavi2 but will move much 
more quickly against regional outlets. Kuprashvili 
and Jangirashvili also complained that channels 
must pay the standard 18 percent VAT (value-added 
tax) rate on political campaign ads and public 
service advertising—a certain amount of which they 
are obligated to air free of charge.

Although there are no published statistics for 
2018 for Georgia, panelists said physical attacks 
on journalists increased in 2018. For example, in 
late 2018, a journalist from Rustavi2 was shoved 
out of the office of the No to Nazism movement 
after inquiring about the movement’s funding 
sources. The channel said some of its equipment 
was damaged during the incident. TI and the GCJE 
condemned the incident, and TI noted that Rustavi2 
journalists are frequent targets of violence. “Such 
actions send the wrong message to society, that 
journalists can be treated with contempt,” said 
Nata Dzvelishvili, executive director of the Georgian 
Charter of Journalistic Ethics. She said journalists 
were attacked during the presidential campaign as 
well. A reporter for TV Pirveli said she was smacked 
in the face while trying to record members of No 
to Nazism bussing voters to their polling places. 
In addition, a journalist with the news website 
on.ge said a campaign worker for Georgian Dream 
presidential candidate Salome Zurabishvili hit her 

“When the cases are interesting to the media 
I represent and to investigative journalists, 
why shouldn’t we be allowed to access the 
court hearings directly?” Gela Mtivlishvili 
said.



6
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

arm to prevent her from recording at a polling 
station.

The growing strength of Georgia’s far-right 
movements in 2018 was bad news for journalists. 
In March, Rustavi2 host Giorgi Gabunia became 
a target after making a quip about Ivanishvili, the 
former prime minister, that involved the mention 
of Jesus Christ. Members of the reactionary Kartuli 
Marshi movement besieged Gabunia in the television 
station’s parking lot, accusing him of insulting their 
faith and demanding a public apology. Six of the 
attackers were arrested, and one journalist covering 
the incident was briefly hospitalized. Panelist Nestan 
Tsetskhladze, editor of netgazeti.ge, complained that 
“even though the case went to court, interfering 
with a journalist’s work doesn’t appear among the 
charges brought against these people.” 

In November, a court overturned the 
convictions of four Georgian photographers who had 
been accused by the UNM government in 2011 of 
spying for Russia. While records from the 2011 court 
case remain sealed, in its decision to overturn those 
convictions the court said the photographers had 
been targeted for taking pictures of security forces 
violently breaking up a peaceful demonstration and 
that they had been tortured into confessing. “This 
was a fair resolution of this case, which the public 
has waited for years, but the files are still classified, 
and we don’t know what exactly these people were 
convicted of,” Koridze said.

Panelists also recalled the 2017 incident of 
Azeribaijani journalist Afgan Mukhtarli’s abduction 
from Tbilisi and handover to the repressive 
Azerbaijani government. Georgian law enforce-
ment’s connection to the case has still not been 
investigated, Kintsurashvil said.

The public broadcaster elected four members 
to its board of trustees early in the year. Panelist 
Ia Mamaladze, publisher of Guria News in western 

Georgia, ran unsuccessfully for one of the seats. She 
called the process “highly politicized” and said the 
ruling coalition was looking for candidates it could 
control, even though she had been the most highly 
rated of the field.

The Media Advocacy Coalition, a project of 
the Georgian Young Lawyers Association, blasted 
GPB’s management for sending an investigative 
documentary to an ad hoc parliamentary investi-
gative committee, the public defender’s office, and 
several NGOs for review before airing it. The film 
looked at the unsolved killings of two teens during 
a street fight in late 2017. The acquittal of suspects 
in the case led to major protests in the spring amid 
charges of a cover-up. GPB’s management said it 
wanted to ensure airing the film would not impede 
the investigation. 

“The fact that a ‘relevant department’ of the 
public broadcaster lacks the ability to make an 
editorial decision independently, in accordance 
with the law, and without interference from 
political and other interest groups demonstrates 
the incompetence of the management, misguided 
internal standards and procedures that threaten 
journalists’ freedom of expression, especially for 
investigative reporters at the public broadcaster,” the 
Media Advocacy Coalition said.

Gela Mtivlishvili, editor of reginfo.ge, complained 
about GPB’s exclusive right to record court hearings 
(which is granted to other media if GPB is not 
present). 

“When the cases are interesting to the media 
I represent and to investigative journalists, why 
shouldn’t we be allowed to access the court 
hearings directly?” he said, adding that he had 
unsuccessfully asked the courts to allow online 
media to record hearings.

The panelists who are journalists said some 
state agencies throw up roadblocks for reporters 

seeking public information and access to public 
officials. Dzvelishvili said the Ministry of Justice 
and the agencies under it are “almost inaccessible 
to journalists.” “When journalists approach them 
for comment, they tell the journalists to send their 
inquiries in writing. This keeps the journalists from 
preparing critical materials on time and getting 
responses to critical questions,” she said. 

Georgian law requires public bodies to release 
public information within 10 days of a request, 
sooner if the request is urgent. But panel members 
said that does not happen. Zura Vardiashvili, 
editor of the online Liberali.ge, said the mayor’s 
press office in the eastern city of Sighnaghi once 
took 19 days to respond to a written request 
for information, well after the story’s deadline. 
Mtivlishvili said about 30 percent of the nearly 400 
requests he submitted in 2018 were ignored. He 
also said it has become difficult for journalists to 
get information on expenditures by employees of 
public institutions other than top-ranking officials 
and middle management. Agencies say releasing 
such information would reveal personal information, 
but Mtivlishvili called that argument “an improper 
interpretation of who public authorities are and what 
the public interest is.” 

In March, the Institute for the Development of 
Freedom of Information (IDFI), a watchdog group, 
released the findings of its annual research on 
public agencies’ compliance with the Freedom of 
Information Act. IDFI said 88 percent of the 7,728 
requests it submitted in 2017 received responses, 
although nearly 13 percent of those were incomplete. 
The least compliant agency was a revenue agency, 
while the interior and justice ministries showed 
significant improvement. 

Libel is a civil issue, and if proved, the 
broadcasting law requires an outlet to give equal 
time to rebuttals to statements that it disseminated 



7
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

and are found to be libelous, regardless of whether 
a journalist or a source made the statement. For 
example, the Pirveli and Iberia television channels 
were forced to air programs repudiating statements 
made on their airwaves by Shalva Natelashvili, 
leader of the Georgian Labor Party, against Justice 
Minister Tea Tsulukiani that a court deemed libelous. 
Panelists said the requirement to “counterprogram” 
amounts to interference in an outlet’s editorial 
decision-making process. 

Access to foreign information sources and the 
Internet is unrestricted. In its 2018 Freedom on the 
Net report, Freedom House gave Georgia relatively 
high marks, scoring it 25 on a 0-to-100 scale, with 
100 being most repressive. Most freelance journalists 
cannot access press briefings in public institutions 
because they lack accreditation, which is almost 
impossible to obtain without being nominated by an 
employer. Tsetskhladze said journalists who are not 
registered at any organization do not have access to 
the Central Elections Commission in order to report 
on elections. 

There are no barriers to entry into the 
journalism profession. 

Journalistic professionalism took a beating this 
year, as the political divisions exacerbated by the 
presidential election weighed on the standards 
of major media. One of the largest national 
television stations became a mouthpiece for 
the ruling party while the largest pro-oppo-
sition channel was unrelentingly critical of it. 
Throughout the media, there were egregious 
violations of professional and ethical standards, 
visual manipulations, and opinionated coverage. 

In addition, the mushrooming of online media 
platforms has led to a deterioration of standards, 
panelists said.

Jangirashvili said the elections “wiped out” profes-
sionalism in the Georgian media. “There was 
complete hysteria. ... If Rustavi2 was at least trying 
to keep its news programs under control, Imedi TV 
was completely bonkers,” she said. On October 30, 
when the field of 25 candidates was narrowed to 
two in the first round of balloting, Imedi announced 
it would work in “emergency mode” to help the 
Georgian Dream candidate, Salome Zurabishvili, 
defeat the UNM’s Grigol Vashadze. “Imedi TV and 
its owners have personally experienced what it 
means to have United National Movement in the 
leadership,” an announcement by the channel read. 
“That is why Imedi TV is changing its programming 
and will work toward ensuring that the regime will 
never come back.” 

Dzvelishvili said there were excesses on all 
three national channels (GPB, Imedi, and Rustavi2). 
“On the talk shows, journalists only invited guests 
who agreed with them; there were no critical 
opinions; there was offensive language by the 
[director general/talk show anchor] of Rustavi2, etc. 
... Everybody was literally working in emergency 
mode,” she said. 

Panelists called GPB’s live talk show in July with 
Ivanishvili, former prime minister and leader of the 
ruling Georgian Dream Party, a travesty. They said 
the host asked few questions—and no tough ones—
and let Ivanishvili go on at length. 

Civil society monitors of the media during the 
campaign said the main national television channels’ 
coverage was dominated by attacks on candidates. 
For example, Rustavi2 depicted Zurabishvili as a 
traitor acting in Russia’s interests, while Imedi TV 
called Grigol Vashadze “Putin’s project.” On GPB, 

regular programming was cut for a talk show about 
the elections that mostly hewed to the government’s 
narrative, the monitors’ report said. The number of 
manipulative stories produced in violation of ethical 
standards also increased. Unlike on these three 
channels, the monitors said election coverage on TV 
Pirveli and Adjara TV was balanced and impartial. 

Media monitors from the Organization for 
Security and Co-operation in Europe in the second 
round of elections found one-third of Imedi TV’s 
news coverage attacked the UNM candidate, 23 
percent focused on the Georgian Dream Party, 
and 9 percent on that party’s candidate. Rustavi2 
was a mirror image, with about one-third of its 
coverage attacking the Georgian Dream Party, 17 
percent attacking the government, and nine percent 
attacking the Georgian Dream candidate; 24 percent 
was neutral coverage of the UNM candidate. GPB 
Channel 1 displayed bias against UNM and its 
candidate, and depicted Georgian Dream and its 
candidate favorably.

As for online media, some panelists complained 
about some websites’ practice of creating 
flimsy stories out of Facebook posts or statuses. 
Kinsturashvili and Mtivlishvili said the problem grows 
with the proliferation of such websites. Dzvelishvili 
said it is not clear if most media, including most 
television and radio stations, have formal codes of 
ethics, which are legally required for broadcasters. 
Natia Kapanadze, director of Adjara TV, said her 
outlet made a promotional video to educate the 
public about ethical standards and show them what 
to do when they spot violations. 

One tool for media self-regulation in Georgia 
is mediacouncil.ge, which was launched by an 
association of regional media outlets in 2016. The 
council is a forum for discussion of and awareness-
raising about ethical and professional standards, 
and it accepts complaints about violations of 

OBJECTIVE 2:  
PROFESSIONAL  
JOURNALISM 2.23

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH



8
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

standards. But panelist Natia Kuprashvili said the 
council has not attracted much attention and has 
handled only a few cases. Most recently, it worked 
with the GCJE on a complaint against a producer 
and a talk-show host for TV 25. A main witness in a 
case involving a conspiracy to murder the country’s 
foremost religious leader complained that the show 
had discussed his alleged links to the plot without 
inviting him to appear and had misrepresented the 
facts. In May, the GCJE and the council ruled for the 
complainant.

Kuprashvili said media outlets file complaints 
against one another with the GCJE instead of 
appealing to one another’s in-house complaints 
bodies. For instance, last year Rustavi2 General 
Director Nika Gvaramia filed a complaint against 
the news director and presenter of the program 

Parallel 42 of GPB Channel 1 for referring to him as a 
supporter of the UNM-backed presidential candidate, 
Grigol Vashadze. 

Panelists said plagiarism happens regularly 
in Georgian media. Mtivlishvili said media outlets 
often use his reports without giving due credit. “I’m 
one of those exceptions who claims ownership and 
appeals to the courts,” he said. Kintsurashvili and 
Dzvelishvili said the line between news reporting 
and paid content, usually from the government, is 
often difficult to find. 

Panelists disagreed on the prevalence of 
self-censorship and to what extent reporters must 
adhere to their media outlets’ positions on issues. 
Nino Zhizhilashvili, host of the Politmetri political 
talk show on TV Pirveli, said that during the 
2018 elections journalists for certain media were 
compelled sometimes to voice the position of that 
media outlet. “It is an important detail when the 
owner takes a stand and the employee repeats 
it,” Kintsurashvili added. During the run-up to the 
presidential election, Tamar Chikhladze, anchor of 
the Qronika news program, left Imedi TV in protest 
over its editorial policy.

Some panelists said Georgia’s poorly paid 
journalists are vulnerable to lavish influence 
campaigns that could include free trips to 
conferences, information tours, or trainings at 
attractive destinations, funded by public agencies. 
“For a journalist who can hardly afford GEL 50 for 
a hotel stay, this is a gift. This is how a journalist’s 
loyalty can be bought by a state organization,” 
Mtivlishvili said.

Still, in a media landscape strewn with ethical 
pitfalls, some outlets were respected for their quality 
and depth. They include Liberal.ge, netgazeti.ge/
Batumelebi.ge, on.ge, OC.media.ge, Samkhretis 
Karibche, RFE/RL, and some others.  

In general, media cover all major events and 

issues. Mtivlishvili said news websites hunt for 
stories in social media, with some even creating 
separate menu logs of Facebook comments by 
public officials and others. Online media compete 
not only with large television stations, but also 
with social media users and citizen journalists. 
“Anyone can turn on the camera, and it’s all there,” 
Dzvelishvili said. 

Broadcast media mostly follow the country’s 
political agenda, Dvelishvili said. Most outlets rarely 
work to find stories on their own. An exception, she 
said, is Rustavi2, which tries to raise certain issues 
and then make public officials respond to them and 
explain. She also noted that GPB’s Channel 1 has 
found a way around criticism that it avoids certain 
topics by allotting them 30-second video treatments 
with no explanatory voiceover. 

Different Georgian media tell the same 
stories in such radically different ways that the 
Mediachecker.ge analysis site has a feature titled 
“Parallel Realities” to examine how Rustavi2 and 
Imedi TV approach the same stories. “The stories 
aren’t covered because they’re seen as major events, 
but because the media outlets want to put their own 
spin on them,” Koridze said, noting, for example, that 
Imedi TV buried in the 25th minute of a newscast 
a major development from the prosecutor’s office 
regarding the deadly 2017 street fighting that precip-
itated protests last year.

Journalism is among the lowest-paid 
professions in the country. Salaries vary between 
private and public media outlets and across 
different regions, but the average monthly wage of a 
journalist is around $500. 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

▶▶Reporting is fair, 
objective, and 
well sourced.

▶▶Journalists follow 
recognized and accepted 
ethical standards.

▶▶Journalists and editors 
do not practice 
self-censorship.

▶▶Journalists cover key 
events and issues.

▶▶Pay levels for journalists 
and other media 
professionals are 
sufficiently high to 
discourage corruption.

▶▶Entertainment 
programming does 
not eclipse news 
and information 
programming.

▶▶Technical facilities 
and equipment for 
gathering, producing, 
and distributing 
news are modern 
and efficient.

▶▶Quality niche reporting 
and programming 
exists (investigative, 
economics/business, 
local, political).

“It is an important detail when the owner 
takes a stand and the employee repeats it,” 
Kintsurashvili added.



9
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

News and information programming is not 
eclipsed by entertainment shows, and panelists said 
the country has enough news and talk shows.

Television channels generally have poor 
technical facilities and equipment for gathering, 
producing, and distributing news, panelists said. 
Jangirashvili said she worries that her channel, 
Kavkasia TV, will be “hit with a major technical 
crash.” Nino Nakashidze, deputy director of Rustavi2, 
said her channel works with old camcorders 
and cassette tapes. Zhizhilashvili said TV Pirveli’s 
technical updates are supported by donor funds. 
Vardiashvili said Liberali.ge could use better cameras 
and camcorders for better-quality multimedia 
stories. Imedi TV has relatively high-quality facilities, 
compared with others. At the end of 2018, GPB took 
a loan for GEL 45 million to upgrade its equipment. 

Some media do specialized reporting but 
usually not very well. Most business-related pieces 
fall under the category of paid content, Jangirashvili 
said. Kuprashvili noted that regional broadcasters 
have begun to cover agriculture-related topics. “This 
way we strengthened coverage of agricultural issues, 
and we were able to attract donors and businesses 
as well. … Now we’re thinking of starting an 
agricultural channel and feeding it with journalistic 
content from the network of regional media,” she 
said. The initiative is run by the Journalism Resource 
Center. For many years, the small Monitor (monitori.
ge) studio has produced quality investigative content 
that has received local and international praise. In 
2018, Monitor teamed up with Radio Free Europe to 
produce a program titled Freedom Monitor.

Georgia has a pluralistic media scene, with 
hundreds of outlets providing a range of 
views. But the media’s political connections 
and polarization reached a peak in the period 
between the first and second rounds of voting 
in the 2018 election. Monitors found that the 
largest national broadcasters have become 
blatantly partisan and have exacerbated the 
country’s divisions. Kuprashvili said that in this 
atmosphere, small media outlets struggle to be 
heard. “There was an impression that there are 
only two media, with two opinions, and these two 
don’t give way to alternative opinions,” she said, 
referring to Imedi and Rustavi2. 

Despite the rise in online news consumption in 
the past few years, television remains the major 
source of information for Georgians. Imedi, GPB 
Channel 1, and Maestro have been pro-government, 
while Rustavi2 is an outspoken government critic 
associated with the United National Movement. 
Kavkasia TV and TV Pirveli occupy the center, and 
Obiektivi TV reflects the ultranationalist views of the 
Alliance of Patriots of Georgia. Iberia TV went off 
the air in late 2018 after its owner allegedly suffered 
financial losses. 

Ia Mamaladze, the Guria News publisher, said 
newspapers still play a key role in informing the 
public. She said Internet access is too expensive 
for some and is even inaccessible in some rural 
areas. The two largest Internet providers, Silknet 
and Magticom, charged their subscribers a monthly 
fee of approximately $10 on average (GEL 26‒27) for 
fiber-optic Internet in 2018. The price for 1GB mobile 
Internet service was approximately $2 (GEL 5‒7). 

In addition to cost, infrastructure and techno-
logical issues prevent some from getting online. 
Countrywide infrastructure needs improvement, and 
the Internet is slow, some panelists said. According 
to the National Statistics Office, 69.5 percent of 
households have access to the Internet, typically via 
a fixed broadband connection. In 2015, the Ministry 
of Economy launched an Internetization project 
and established the nonprofit Open Net to take 
charge of building broadband infrastructure. The 
project, which allegedly cost $150 million, was to be 
supported by Georgian Dream leader Ivanishvili’s 
Cartu Fund, but Koridze said it is unclear if he will 
complete it. Dzvelishvili, of the GCJE, said broadcast 
reception—and access to Georgian broadcasters—
can be spotty in border regions.

Only a handful of local news agencies gather 
and distribute news to media outlets. Panelists 
agreed that most Georgian agencies do not function 
as traditional news agencies, instead passing along 
information fed to them by the government. “We 
don’t have news agencies, like Reuters, that are 
editorially independent, gather information on their 
own, and distribute it,” Jangirashvili said. Koridze 
said news agencies will distribute government press 
releases unaltered with no indication that they are 
not the product of news-gathering. “This makes 
such news agencies effectively PR platforms,” he 
said. 

Dimitri Avaliani, an editor at JAMnews, and 
Mamaladze said most news websites act as 
aggregators, collecting information from various 
sources. Vardiashvili said the main goal of news 
agencies is to garner as many clicks as possible 
and attract advertisers. “To reach their desired 
numbers, these news agencies are [lifting Facebook 
posts made by] public figures to create scandalous 
headlines, which will spread across the Web and 
attract an audience.”

OBJECTIVE 3:  
PLURALITY  
OF NEWS 2.43



10
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

Mtivlishvili said that if there is a shortage of 
national news agencies, there are small regional 
ones that gather information specific to certain 
communities. Mtis Ambebi, for instance, serves 
Georgia’s remote, mountainous towns and villages, 
such as Javakheti, Pshavi, Tusheti, Samtskhe-
Javakheti, Svaneti, and Lechkhumi. Mtivlishvili said 
many large media outlets pick up its feed. 

The Georgia and the World newspaper, known 
for its pro-Russia and anti-West sentiments, 
co-hosted a Kremlin-funded media forum in Tbilisi 
last year. Similar events were organized in 2013 and 
2014 in Tbilisi by the same groups. Dzvelishvili said 
it is noteworthy that the number of Georgian media 
outlets participating has not grown over the years.

Most panelists said the public broadcaster 
betrayed its mission of public service during 
the recent campaign season by becoming a 
mouthpiece for the Georgian Dream Party and 
the government. “Members of the ruling party and 
the government used GPB’s air for promoting their 
narrative,” Dzvelishvili said. 

Private broadcast media produce their own 
news and information programming and mostly rely 
on foreign sources for international news. 

Broadcasters are required by law to make their 
ownership public, but Kuprashvili said information 
about the real owners is still known to a small circle 
of interested parties. The law also prohibits public 
officials from owning media properties and prohibits 
offshore registration for media operating in Georgia. 
“Most people don’t know who can and can’t own 
media. The provisions in the law on broadcasting 
are technical and aren’t properly enforced,” 
Kuprashvili said.

Print and online media are not required to 
disclose their ownership, which raises questions 
about their transparency as well, Jangirashvili said.

In early 2018, Zhizhilashvili, the Politmetri 
host on TV Pirveli, told a closed meeting between 
representatives of the media and NGOs that the 
channel had gotten “alarming signals” from the 
government, aimed at “changing the content of 
the station.” The case was mysteriously resolved 
with the help of former high-ranking government 
officials, according to an investigation by Netgazeti.
ge.  

In October, Iberia TV went off the air after its 
owner said the authorities were trying to shut down 
the channel, which was critical of the government. 
Management said the channel could no longer 
pay its bills and accused the authorities of artifi-
cially creating financial problems by imposing unfair 
financial obligations on the Omega Group, which 

owns Iberia TV. Members of the ruling Georgian 
Dream Party countered that the channel’s owner 
threatened to blame the government for the 
shutdown if some of his business’s tax debts were 
not forgiven.

Jangirashvili said the communications 
commission has ignored the illegal market concen-
tration created by a 2017 merger of the Imedi and 
Maestro newsrooms. 

Some ethnic minorities in Georgia have access 
to media in their own language. Specifically, two 
Armenian-language television stations and several 
radio stations and news websites serve residents 
in the southern Samtskhe-Javakheti region. South 
of Tbilisi, the predominantly Azeri town of Marneuli 
gets Azeri-language programming from Radio 
Marneuli and Radio Ivrisi. In the Pankisi Gorge to 
the north, community radio Way broadcasts news 
in the Georgian and Chechen languages, though it 
does not have a wide reach, Kuprashvili said.

In 2018, the Journalism Resource Center 
launched the Russian-language TOK TV in 
Samtskhe-Javakheti, but Kuprashvili said it lacks 
the funds to cover many local issues. Samkhretis 
Karibche, which serves the Meskheti region in 
southern Georgia, and Radio Nori in the Samtskhe-
Javakheti share news content.

The public broadcaster has moved its minori-
ty-language programming from television to online. 
Kuprashvili said that a few years ago GPB Channel 1 
started an Armenian-language news program at her 

“There was an impression that there are only 
two media, with two opinions, and these 
two don’t give way to alternative opinions,” 
Kuprashvili said, referring to Imedi and 
Rustavi2.   

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

▶▶A plurality of affordable 
public and private 
news sources (e.g., 
print, broadcast, 
Internet) exists.

▶▶Citizens’ access 
to domestic or 
international media 
is not restricted.

▶▶State or public media 
reflect the views of 
the entire political 
spectrum, are 
nonpartisan, and serve 
the public interest.

▶▶Independent news 
agencies gather and 
distribute news for print 
and broadcast media.

▶▶Independent broadcast 
media produce their 
own news programs.

▶▶Transparency of media 
ownership allows 
consumers to judge 
objectivity of news; 
media ownership is 
not concentrated in a 
few conglomerates.

▶▶A broad spectrum of 
social interests are 
reflected and represented 
in the media, including 
minority-language 
information sources.

▶▶Broadcast ratings, 
circulation figures, 
and Internet statistics 
are reliable.



11
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

suggestion: “We helped develop strong journalists, 
who were hired by other media after they were fired 
by the GPB.” She said taking those programs off the 
air is a violation of the channel’s legal obligations to 
broadcast programming for and by minorities.

Most Georgian media do not follow interna-
tional events systematically. “We still focus on our 
local priorities and are less interested in interna-
tional events, unless these events are somehow 
connected with Georgia,” Nakashidze said. She said 
Rustavi2 airs the Kviris Shuadge (Sunday Afternoon) 
program, which mostly covers international events. 
Kapanadze mentioned that Adjara TV airs a Sunday 
news show, which also covers international events 
called Main Events of the Week (Mtavari Acharaze), 
which gets good ratings. For the past few years, 
netgazeti.ge has had a section with updates on 
events from the three South Caucasus countries.

The media market saw little change in 2018, 
with the GNCC measuring a slight drop in 
broadcasters’ advertising revenues from GEL 
69.1 million to GEL 66.2 million (approximately 
$25 million). The major business-related events 
of the year in media were changes to the law on 
broadcasting and the GNCC’s look at trends in ad 
revenues from 2012 to 2017, which caused a stir 
among the media players. 

Early in the year, the commission released 
long-awaited, self-reported figures showing a 14 
percent decline in broadcasters’ ad revenue for 2017, 
but the agency simultaneously released an analysis 
showing that the advertising market had grown in 

2017. GNCC accounted for the apparent discrepancy 
by saying advertising agencies’ service fees had 
gone up, so that while advertisers were paying 
more, that increase was not going into the coffers of 
media outlets.

The analysis also blamed a steep slump in the 
market in 2015 on the declared drop in Rustavi2’s 
advertising revenues. In both 2015 and 2017, the 
regulator said the market decline was “artificial.”

In a televised briefing with journalists, Zura 
Gumbaridze, executive director of the Intermedia 
advertising agency, called the commission’s 
methodology “incorrect” and denied that ad 
agencies’ service fees had risen in 2017.

Panelist Dzvelishvili and others saw an ulterior 
motive in release of the analysis, which came 
shortly after a controversial new law went into 
effect, allowing the public broadcaster to run more 
advertising. Critics say the document was meant to 
downplay concerns about increased competition for 
a shrinking pool of revenue. Jangirashvili said she 
testified about such concerns during deliberations 
on the new law and before the GNCC released 
the 2017 figures, but the speaker of parliament 
dismissed her as “a liar and a party activist.” 

Research by Transparency International 
Georgia shows a huge jump in the public 
broadcaster’s advertising and sponsorship revenue 
from the first three quarters of 2017 to the same 
period in 2018, from GEL 500,239 ($189,000) to 
GEL 2,450,112 ($924,000). According to GNCC data 
in 20171 the public broadcaster’s annual revenues 
from advertising and sponsorship totaled GEL 
848,091 ($320,000) and in 2018 it reached GEL 

1  https://analytics.gncc.ge/ka/
statistics/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&sid=598660

2,877,8982 ($1.1 million). If the third and fourth 
quarters’ revenues are compared in 20173 and 20184, 
the difference is approximately four times more in 
2018 (an increase from GEL 495,967 [($187,000] to 
GEL 2,355,396 [$888,000]). This came after the law 
changed and also coincided with elections 

There is a dearth of revenue and revenue 
sources for media in Georgia. Most terrestrial 
broadcasters make money from advertising and 
sponsorship, which covers only a fraction of their 
costs. Eighty-one percent of the advertising market 
is split between Rustavi2 and Imedi TV. Advertising 
revenues dipped slightly in the first three quarters 
of the year, compared with the same period in 2017, 
according to the Transparency International Georgia 
report. Regional broadcasters’ advertising revenues 
fell by 13 percent in the first three quarters of 2018, 
compared with the same period of the previous 
year. 

In an effort to diversify their revenue streams, 
in 2017 Rustavi2 and Imedi TV demanded that cable 
operators pay to redistribute their programming. 
Kuprashvili said small media outlets were left out 
of the deal. Similarly, Rustavi2 tried to leverage its 
streaming online content for a share of subscription 
fees from myvideo.ge, the country’s most popular 
video portal, Nakashidze said. The talks failed, and 
Rustavi2 took its content off myvideo.ge. Nakashidze 
said myvideo.ge had been taking traffic away from 
Rustavi2’s own website. Imedi TV followed suit. 

Because the single-largest source of funding for 
media is media owners’ other businesses, Jangirashvili 

2   https://analytics.gncc.ge/ka/
statistics/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&sid=598659
3   https://analytics.gncc.ge/ka/
statistics/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&sid=598661
4   https://analytics.gncc.ge/ka/
statistics/?c=broadcasting&f=revenue&exp=tv&sid=598662

OBJECTIVE 4:  
BUSINESS  
MANAGEMENT 1.57



12
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

said the media industry is “unsustainable.” She cited 
the 2018 shutdown of Iberia TV after its owners’ other 
businesses came under financial pressure. 

Nakashidze said that before the financial 
troubles caused by a cascade of actions taken 
against Rustavi2 as a result of the ownership 
battle over the company, the channel was “self-suf-
ficient, capable of sustaining itself through its own 
revenues.” Nakashidze and Jangirashvili said the 
biggest blow to ad revenues was changes to the 
broadcasting law in 2015, limiting advertising time to 
12 minutes per hour of broadcasting.

Some panelists said advertisers and ad 
agencies do not respond effectively to the market. 
It is unusual, for instance, to study audience 
demographics before deciding where to place an 
ad. Jangirashvili said advertisers chase after high 
ratings regardless of audience demographics and 

correspondence between the advertising message 
and target audience. “They don’t pay attention to 
what they can gain from small media channels; they 
don’t study their target segments. That’s why small 
media have a difficult time growing.” 

In 2018, the Intermedia advertising agency 
retained its position as a seller of airtime on 
Rustavi2 and its affiliated channels, while Imedi TV 
started selling its own airtime. Small broadcasters, 
including regional ones, must do their own selling. 

Vardiashvili said most funding for the Liberali.
ge website comes from donor funds and a much 
smaller percentage from advertising. He said the 
proceeds from any increase in online advertising 
flow mostly to Google and Facebook. Nakashidze 
said at least 10 percent of Rustavi2’s income comes 
from digital advertising. “That’s why we switched on 
live broadcasting on our website. Imedi TV did the 
same thing,” she said. 

Mamaladze said she worries about the dire 
advertising situation for print media. She said she 
had tried to subsidize Guria News’s production and 
operation costs with other businesses, such as 
printing services and stationery, with little success. 

Most government subsidies go the media that 
are not critical of the government, and procurement 
procedures and allocation of the funds to the 
media are opaque.  Kuprashvili said that last year 
was the second in a row that the government had 
conducted a consolidated process for placing 
advertising and buying other airtime, which discrim-
inates against regional media because “no one 
knows how the process works. The procedures are 
vague.” 

Two audience measurement companies 
provide media with audience data: TVMR GE, 
Nielsen Television Audience Measurement’s 
official licensee, and Tri Media Intelligence, an 
affiliate of the global media research firm Kantar 

Media, launched in 2016. TVMR GE monitors 450 
households, with 200 in Tbilisi and 250 in six other 
cities. Kantar Media surveys 600 households, 
half of which are in Tbilisi, the other half in six 
other cities. The market is divided between these 
measurers, although there are some that use both. 
For example, from the two large channels Rustavi 
2 cooperates with TVMR only, while Imedi TV uses 
the service from both.  Neither company measures 
the audience for regional media, which, in addition 
to other factors, makes it difficult for regional 
broadcasters to attract advertisers. 

Kuprashvili said the Alliance of Broadcasters—
the union of 21 regional broadcasters—signed an 
agreement with Kantar Media last year. Monitoring 
local television and radio would have cost GEL 
50,000, and online media less, but the group was 
forced to abandon the project because it could not 
come up with the funds, she said.

Several professional associations, along with 
civil society groups, work to promote the 
interests of journalists and media outlets. The list 
includes the Media Advocacy Coalition, Georgian 
Young Lawyers Association, Transparency 
International Georgia, GCJE, Media Club, Alliance 
of Broadcasters, and the Media Development 

OBJECTIVE 5:  
SUPPORTING  
INSTITUTIONS 2.54

“They [advertisers] don’t pay attention 
to what they can gain from small media 
channels; they don’t study their target 
segments. That’s why small media have a 
difficult time growing,” Jangirashvili said. 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

▶▶Media outlets and 
supporting firms operate 
as efficient, professional, 
and profit-generating 
businesses.

▶▶Media receive revenue 
from a multitude 
of sources.

▶▶Advertising agencies and 
related industries support 
an advertising market.

▶▶Advertising revenue as 
a percentage of total 
revenue is in line with 
accepted standards at 
commercial outlets.

▶▶Independent media 
do not receive 
government subsidies.

▶▶Market research is 
used to formulate 
strategic plans, 
enhance advertising 
revenue, and tailor 
products to the 
needs and interests 
of audiences.

▶▶Broadcast ratings 
and circulation 
figures are reliably 
and independently 
produced.



13
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

Foundation. This is the only objective for which 
the score increased slightly in 2018, from 2.52 to 
2.54. 

The Alliance of Broadcasters, representing 21 
regional television and radio stations, was among 
the most vocal opponent last year to legislation 
allowing more advertising on the public broadcaster. 
“We need trade associations to help the market 
sustain media organizations,” alliance director 
Kuprashvili said. In addition to advocating for 
regional media, the alliance facilitates joint content 
production, procurement, advertising sales, and 
content sharing among its members. 

The increasing number of appeals to the GCJE 
suggest the organization’s growing reputation as a 
self-regulatory mechanism for the press. Executive 
Director Dzvelishvili said that in 2018, the GCJE fielded 
62 complaints, 26 of which were from individuals, 
12 from NGOs, five from politicians, and the rest 
from journalists and state agencies. Dzvelishvili said 
the charter is a board member of the Alliance of 
Independent Press Councils of Europe and the Media 
Self-Regulatory Organizations Network, which covers 
the South Caucasus, Belarus, Ukraine, Moldova, and 
Russia. 

Some panelists said civil society and interna-
tional organizations play a major role in Georgian 
media development. “If not for them, Rustavi2 
wouldn’t have existed at all,” Nakashidze said. In turn, 
she said, critical media create a platform for civil 
society groups to air their concerns. Dzvelishvili said 
such groups are quick to react to issues concerning 
the country’s media, of which there are many. “There 
are so many problematic issues about the media, 
we [GCJE] don’t have the human resources and 
sometimes even the competency to respond to all of 
them,” she said. 

The Georgian Young Lawyers’ Association 
started the Media Advocacy Coalition a couple of 
years ago to improve the media environment in 
Georgia.

A few major donors continue to support 
media-related projects. The Open Society Georgia 
Foundation (OSGF)’s Media Program supports 
reporting on good governance, human rights, and 
democratic values. OSGF also helps its partner media 
improve management and business practices through 
training and consultancy. In addition, the foundation 
supports journalists in ethnic minority communities. 

In 2018, Internews Georgia expanded an earlier 
project to support independent media in Georgia, 
Moldova, and Ukraine to more countries and 

launched a competitive grant program for multimedia 
reporting. The project includes training for media 
managers and consultants and aims to give all 
audiences in Georgia better access to information by 
strengthening local media and encouraging audience 
outreach.

The Media Development Foundation (MDF) 
is another organization aimed at supporting media 
literacy, freedom of expression and self-regulation in 
Georgia. In 2018, the organization started a project 
with funding from the US Embassy in Tbilisi called 
Media Literacy Youth Lab for Responsible Media 
Consumption to promote critical thinking in media 
consumers, enhancing skills to distinguish quality 
media products from manipulated media content 
and raise awareness on the importance of fighting 
fake news. MDF also runs an online platform, Myth 
Detector, funded by USAID through East-West 
Management Institute’s ACCESS program. Myth 
Detector tracks and debunks disinformation dissem-
inated in the media. 

The Media for Transparent and Accountable 
Governance Program, funded by USAID and run by 
IREX, aims to shore up reporting standards, help 
regional media become sustainable, and get more 
balanced reporting to residents of Georgia’s occupied 
territories, South Ossetia and Abkhazia. The Georgian 
Media Partnership Program, run by IREX and funded 
by the US State Department through the Public 
Affairs Section of the US Embassy in Tbilisi, sponsors 
professional exchanges between Georgian and US 
journalists.

A few journalism schools offer an education 
that meets the needs of the market. The Georgian 
Institute of Public Affairs (GIPA) and Caucasus 
University stand out for producing a small number 
of highly skilled journalists. Otherwise, the journalism 
curriculum at most schools is outdated, However, 
the universities still have challenges related with the 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

▶▶Trade associations 
represent the interests 
of private media 
owners and provide 
member services.

▶▶Professional 
associations 
work to protect 
journalists’ rights.

▶▶Short-term training 
and in-service 
training programs 
allow journalists to 
upgrade skills or 
acquire new skills.

▶▶Sources of newsprint 
NGOs support 
free speech and 
independent media.

▶▶Quality journalism 
degree programs 
that provide 
substantial practical 
experience exist.

▶▶Printing facilities 
are in private 
hands, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Channels of media 
distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) 
are private, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Information and 
communication 
technology infra- 
structure sufficiently 
meets the needs of 
media and citizens.



14
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

G E O R G I A

teaching materials. There are not enough textbooks 
in the Georgian language, and while some foreign-
language textbooks have been translated into 
Georgian in the past few years, but they do not 
always reflect the local situation. Dzvelishvili said it is 
not uncommon that instructors in journalism schools 
do not confer with one another to see what or how 
they are teaching.

The Multimedia Education Center in Tbilisi, 
established and run by USAID and IREX, serves 
students from journalism schools at GIPA, Caucasus 
University, International Black Sea University, 
and other universities. Several years ago, Ivane 
Javakhishvili Tbilisi State University and Caucasus 
International University established multimedia 
centers. 

For the past three years, GIPA’s journalism 
school has held trainings in media literacy, 
multimedia skills, and business and social entrepre-
neurship for high-schoolers from the Armenian 
and Azeri communities in Samtskhe-Javakheti and 
Kvemo Kartli. The project is funded by the US State 
Department and taught in the children’s native 
languages.

There are so many training opportunities for 
journalists in Georgia that Dzvelishvili said the supply 
exceeds demand. “The availability of international 
trainings for Georgian journalists has increased, and 
if a journalist is proactive, he or she can easily go 
abroad to sharpen their skills,” she said.

Sources of newsprint and printing facilities are 
apolitical. Mamaladze said presses are concentrated 
in Tbilisi and are expensive. Koridze said there are 
no printing services in the major cities of Batumi, 
Kutaisi, and Poti. 

Since 2012, all cable operators and telecom-
munication companies owning cable infrastructure 
in Georgia have been required to carry the signal 
of all licensed television stations, in order to prevent 
certain channels from being effectively blacked out. 
Kuprashvili said they can create artificial barriers for 
small media outlets. For example, a small television 
station like TOK TV that receives Internet service 
from Akhtel telecommunications must also pay 
market heavies Silknet and Magticom for such 
things as obtaining a static IP address (GEL 1,000, 
about $384] and a monthly Internet access fee of 
GEL 250 (about $96). “I could have streamed my 
content with any IP operator without purchasing 
their Internet services. This service is expensive and 
unaffordable for small media,” Kuprashvili said.

List of Panel Participants
Mamuka Andguladze, media program manager, 
Transparency International Georgia

Dimitri Avaliani, editor, JAMnews Georgia, Tbilisi

Nata Dzvelishvili, executive director, Georgian 
Charter of Journalism Ethics, Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, Kavkasia TV, Tbilisi

Natia Kapanadze, director, Adjara TV, Batumi

Zviad Koridze, independent media analyst, Tbilisi

Natia Kuprashvili, chairwoman, Journalism 
Resource Center, Alliance of Broadcasters, Tbilisi

Ia Mamaladze, publisher, Guria News, Chokhatauri

Maia Mikashavidze, director, multimedia project, 
Internews Georgia, Tbilisi

Gela Mtivlishvili, director, reginfo.ge, Gurjaani

Nino Nakashidze, deputy director, Rustavi2, Tbilisi

Nestan Tsetskhladze, editor, netgazeti.ge, Tbilisi

Tamar Kintsurashvili, Executive Director, Media 
Development Foundation, Tbilisi

Nino Zhizhilashvili, journalist and host of Politmeteri, 
TV Pirveli  

Zura Vardiashvili, editor, Liberali, Tbilisi

Moderator 
Ekaterine Basilaia, Tbilisi State University, Tbilisi

Authors
Ekaterine Basilaia, Tbilisi State University, Tbilisi

Nino Makhviladze, Georgian Institute of Public 
Affairs, Tbilisi

The panel discussion was convened on December 8, 
2018.

“The availability of international trainings 
for Georgian journalists has increased, and 
if a journalist is proactive, he or she can 
easily go abroad to sharpen their skills,” 
Dzvelishvili said.


