
BELARUS

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2019
Tracking Development  

of Sustainable 
Independent Media 
Around the World



BELARUS
A T  A  G L A N C E
GENERAL

 ▶ Population: 9,527,543 (CIA World Factbook, 
2018)
 ▶ Capital city: Minsk
 ▶ Ethnic groups (% of population): Belarusian 
83.7%, Russian 8.3%, Polish 3.1%, Ukrainian 
1.7%, other 2.4%, unspecified 0.9% (CIA World 
Factbook, 2009)
 ▶ Religions (% of population): Orthodox 48.3%, 
Catholic 7.1%, other 3.5%, non-believers 41.1% 
(CIA World Factbook, 2011)
 ▶ Languages (% of population): Belarusian 
(official) 23.4%, Russian (official) 70.2%, 
other 3.1% (includes small Polish- and 
Ukrainian-speaking minorities), unspecified 3.3% 
(CIA World Factbook, 2009)
 ▶ GNI (2017-Atlas): $50.24 billion (World Bank 
Development Indicators, 2017)

 ▶ GNI per capita (2017-PPP): $18,120 (World Bank 
Development Indicators, 2017)
 ▶ Literacy rate: 99.7 %; male 99.8 %, female: 
99.7% (CIA World Factbook, 2015)
 ▶ President or top authority: President Alexander 
Lukashenka (since July 20, 1994

MEDIA-SPECIFIC

 ▶ Number of active print outlets, radio stations, 
television stations, Internet news portals: 
Print: 743 domestic newspapers, 866 magazines 
and journals; 102 television programs; 174 radio 
channels/programs (including 26 FM stations); 
and 9 news agencies. More than 30 Internet 
news portals (Ministry of Information, 2018).

 ▶ Broadcast ratings: TV ONT (67.7 percent 
Belarusians watch it once a month, Informational 
and Analytical Center of the Presidential 
Administration, 2017), NTV Belarus (64.6 percent 
Belarusians watch it once a month, Informational 
and Analytical Center of the Presidential 
Administration, 2017), Belarus 1 (59.7 percent 
Belarusians watch it once a month, Informational 
and Analytical Center of the Presidential 
Administration, 2017). Radio: Radio ROKS (17 
percent), Humor FM (17 percent), Radio Unistar 
(14 percent) (GEVS, January–December 2018).
 ▶ Newspaper circulation statistics: Top three 
by circulation: Belarus Segodnia (state owned, 
400,000 copies weekly, as per official website), 
Komsomolskaya Pravda v Belorussii (private, 
300,000 copies weekly, smi.by as of April 2018), 
Zviazda (state-owned, 60,000 copies weekly, 
Megapolis Media Advertising Agency)

 ▶ Magazines: Zhenskaya Zhizn (15,000 
copies, https://ladys.by/o-zhurnale), Office 
Life (5,600 copies, https://officelife.media/
about/magazine/#book-8506&page-1 as of 
November 2018), Bolshoi (23,000 copies, 
https://bolshoi.by/wp-content/uploads/2019/04/
mediakit_Bolshoi_magazine_03_04_2019.
pdf), Nasha Historyja (10,500 copies, https://
nn.by/?c=ar&i=216345&lang=ru as of September 
2018)
 ▶ Internet news portals: NEWS.TUT.BY (17,4 mln 
visits/month in December 2018), ONLINER.BY 
(25,200,000 visits/month in December 2018) 
(Similarweb.com), 
 ▶ News agencies: BelTA (state owned), BelaPAN 
(private), Interfax-Zapad (Russian owned), 
Prime-TASS (Russian owned), Ecopress (private), 
Agentstvo Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state 
owned), Registr Information and Legal Agency 
(private) (Belarus Ministry of Information, 2018)
 ▶ Annual advertising revenue in media sector: 
$99 million (ViBel, Alkasar, December 2018) 

SCORE KEY
Unsustainable, Anti-Free Press (0–1): Country does not 
meet or only minimally meets objectives. Government and 
laws actively hinder free media development, professionalism 
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): Country minimally 
meets objectives, with segments of the legal system and 
government opposed to a free media system. Evident progress 
in free-press advocacy, increased professionalism, and new 
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3–4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media 
have survived multiple governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

0.
80 0.
84

0.
73

1.
31

1.
19

1.
08 1.
14

1.
40

1.
30

1.
72 1.
76

1.
62

1.
23

1.
42

1.
34

1.
77 1.

85

1.
60

0.
95 1.

07

0.
88

1.
30

1.
29

1.
26

1.
20

1.
40

1.
31

1.
64

1.
98

1.
76

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
19

20
19

20
19

20
19

20
19

20
14

20
15

20
16

20
17

https://ladys.by/o-zhurnale
https://officelife.media/about/magazine/#book-8506&page-1
https://officelife.media/about/magazine/#book-8506&page-1
https://bolshoi.by/wp-content/uploads/2019/04/mediakit_Bolshoi_magazine_03_04_2019.pdf
https://bolshoi.by/wp-content/uploads/2019/04/mediakit_Bolshoi_magazine_03_04_2019.pdf
https://bolshoi.by/wp-content/uploads/2019/04/mediakit_Bolshoi_magazine_03_04_2019.pdf
https://nn.by/?c=ar&i=216345&lang=ru
https://nn.by/?c=ar&i=216345&lang=ru


T
he escalating persecution of journalists and the 
introduction of controversial updates to the law on 
mass media combined to pull down Belarus’s overall 
2019 Media Sustainability Index (MSI) score. As the 
new version of the media law just went into effect in 
December 2018, its real effect on the media sector is 

not yet known. However, some of its elements—including the 
end of anonymous comments on online news and required 
registration for online media—can be expected to further 
limit freedom of expression. Furthermore, while the country’s 
constitution guarantees the freedom of expression and the 
right to receive, store, and disseminate information, Belarus 
still criminalizes defamation, libel, and insult.

Since 2014, online media outlets have been subject to the same 
restrictions as traditional media; prior to then, the government 
could not limit access to websites without a court order, which 
made them less censored than traditional media. As a result, 
the Ministry of Information exercised this legal tool against 
two news websites and at least 27 other websites in 2018. The 
media law updates give the state even more power to block 
online resources and blacklist media. 

The availability of LTE/4G connections and broadband Internet 
continues to grow, improving access to information for an 
increasing number of Belarusians. Yet in 2018, the government 
enacted more punishing measures for online content it 
deemed threatening and repeatedly used anti-extremism laws 
to punish commentators on social media, including journalists. 
Moreover, the state detained 36 journalists in 2018. One of 

the most persecuted journalists, Kastus Zukouski, had to find 
shelter abroad for fear of his life and security. In addition, 
foreign media cannot operate freely in Belarus, and freelancers 
working for foreign media without accreditation were fined 118 
times for a total of over $50,000 during the year. 

A case involving the alleged stealing and misuse of the 
newswire belonging to the Belarusian Telegraph Agency 
(BelTA), targeting 15 Belarusian journalists and editors, 
had sweeping implications on many aspects of media 
sustainability and illustrates the Belarusian government’s 
willingness to suppress the media. The state used the 
Investigative Committee to threaten the journalists with 
criminal proceedings. Advised by defense lawyers to confess 
guilt, most of them asked for the reclassification of the case 
to administrative status—prompting BelTA and two state 
newspapers to sue the journalists for damages. 

Economic discrimination against independent media 
continues as well. They are subjected to unequal distribution 
and production conditions, with the state providing 
pro-government media subsidies of around $75 million per 
year. Against the background of a repressive political regime, 
the quality of the independent media has still managed to 
improve, with increasingly diversified business models and 
greater orientation toward online audiences. More media 
now rely on donations from their readers and other types 
of audience-related revenue. However, restricted economic 
freedoms and lack of reforms, along with the attacks on media 
freedom, hold back the independent media’s development.

OVERALL  
SCORE

1.46
Belarus saw a decline in its 

overall score, from 1.61 in 2018 
to 1.46 in 2019. MSI panelists 

attributed this drop to increasing 
governmental pressure on 

journalists and the media, as 
well as changes to the country’s 

mass media law which are 
expected to further limit freedom 

of expression. While all five 
objectives studied by the MSI 

dropped, particularly large 
losses were seen in Objectives 1 
(Freedom of Speech), 3 (Plurality 

of News), and 5 (Supporting 
Institutions). However, despite 

this broad regression on all 
fronts, there has been some 

improvement in the quality of 
independent media as they have 

turned to diversified business 
models and to cultivating online 
audiences in order to increase 

their chances of survival. 

3
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019



4
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH 

 1.08

Growing pressure on journalists and media, 
including court cases, censorship of “extremist” 
materials, and harsher punishment for reposting 
content on social media all contributed to the 
further decline of freedom of speech in Belarus 
over the past year.

Laws limiting free speech remain in place and 
are enforced. In early 2018, several pro-Russian 
reporters—Dzmitry Alimkin, Yury Paulavets, and 
Syarhey Shyptsenka from the Regnum.ru information 
agency—received a five-year suspended jail 
sentence each after 14 months of detention for 
“inciting racial hatred” in their publications. While the 
quality of their reporting veered far from accepted 
standards, human rights defenders do not believe 
the accusations were justified.

Throughout the year, the Ministry of Information 
held limited consultations on updates to the 
law on mass media. The law, which went into 
force in December 2018, introduced several new 
restrictions. First, it bans anonymous comments on 
online stories and compels online media to apply 
for registration. It also expands the reasons the 
Ministry of Information can block websites without 
court order: If they contain any information that 
violates the mass media law, other legislative acts, 
or court orders as well as for non-compliance with 
requests to remove information seen as violating 
these laws, acts or court orders, failure to inform 
the Ministry of Information about the removal of this 
content, or receiving two or more warnings per year. 
Furthermore, if foreign media operate on Belarusian 
territory, they must follow the same legal obligations 
as Belarusian outlets.

In 2018, the state labeled more than 337 
materials and publications “extremist.” While many 
of the banned pages contain Nazi or jihadist 
propaganda or other extreme views, some were 
blocked for mere usage of the words considered 
derogatory Ukrainian propaganda or for spreading 
information about the participation of Belarusians 
in the East Ukraine conflict on the Ukrainian side. 
In early 2018, the Ministry of Information blocked 
access to the news website charter07.org, allegedly 
for posting information about banned mass 
gatherings and for publishing “extremist” materials. 
In addition, the Ministry of Information continued 
to block belaruspartisan.org, which has been 
blacklisted since the end of 2017.

At the same time, the Ministry of Information 
has significantly decreased the number of official 
warnings issued to the media. In 2018, it issued only 
six such warnings: Three to traditional media and 
three to websites (down from 17 in 2017). Most of the 
warnings detailed minor violations that the outlets 
corrected.

Media licensing and registration continue 
to be unfair, according to the panelists. Print and 
broadcast media alike must pass several layers of 
a highly bureaucratic registration process to gain a 
permit, and foreign-based Belarusian broadcasters 
are barred entry to the local market. For example, 
officials repeatedly refuse to issue a permit to 
European Radio for Belarus (Euroradio), an exiled 
broadcaster with a bureau in Minsk and only 
extended its accreditation for one year. Beginning in 
December 2018, the new mass media law granted 
media hoping to build an online presence an 
opportunity to apply for an official registration, which 
is necessary for outlets to be allowed to operate 
as media and call their staff members journalists. 
However, those that do not secure registration but 
still publish online will be held responsible for any 

violations of the mass media law.
Market entry and tax structure for media 

remain unfair in comparison to other types of 
companies, and independent media face additional 
disadvantages compared to state media. In addition, 
as of December 2018, online media now face the 
same difficult conditions as their counterparts in 
traditional print and broadcast media. Unlike other 
businesses, media newsrooms cannot be located 
in residential homes. Individual entrepreneurs are 
not allowed to publish any media, including online 
outlets. An editor-in-chief of a media outlet who 
applies for registration is required to have at least 
five years of media management experience—and 
beginning in 2018, that applies to online media as 
well. A broadcast media editor-in-chief must pass a 
special exam on broadcast law knowledge, technical 
settings of radio and television broadcasting, and 
advertising law for his or her outlet to receive a 
dissemination license.

While there were no significant crimes against 
journalists in 2018, old cases, such as the 2004 
murder of Veranika Charkasava, remain unsolved. 
The fulfillment of the United Nations Sustainable 

One panelist, an editor, commented, “In 
Belarus, the state is behind most of the 
harassment of journalists in the form of fines, 
detentions, other types of punishment for 
our work for independent media, especially 
foreign outlets. Despite these actions 
falling formally within the current criminal 
and administrative codes, I consider this a 
systematic campaign—an act of pressure on 
freedom of expression as a crime.”



5
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

Development Goal 16.10, related to freedom of the 
press and the safety of journalists, is assigned 
to the Ministry of the Interior—the same ministry 
that provided the most witness statements in 
cases against journalists. However, the number of 
detentions of journalists decreased compared to 
2017. Journalists were detained 36 times, 10 of which 
resulted in three-day stays in the detention center 
(compared to more than 100 times in 2017). The 
number of fines climbed to 117, exceeding the four 
preceding years combined.

The BelTA case began on August 7, 2018, 
when 15 independent journalists and editors were 
charged with alleged theft and misuse of the BelTA 
news agency’s newswire. BelTA, a state-subsidized 
agency, often has exclusive access to government 
sources and events, and makes all of its paid news 
available for free minutes after they are published—
allowing them to be republished with hyperlinks. 
The defendants claimed they never used the stories 
in question before they were officially open access. 
They were subjected to searches of their homes, 
and their personal equipment—as well as that of 
their families—was confiscated. They were then 
held without access to their personal lawyers, and 
their families received delayed information about 
their whereabouts. Authorities used copyright 
infringement as a pretext for the detentions, but 
they later threatened them with trials under the 
criminal code article that punishes those who steal 
passwords and hack into databases. 

As a result, 14 out of 15 journalists and editors, 
representing BelaPAN, TUT.BY, and Belrynok, as well 
as some other media, had their cases reclassified 
as administrative and paid fines. BelTA and two 
state newspapers sued those journalists, claiming 
they were victims of the unauthorized distribution of 
BelTA’s information. On top of fines, the journalists 
had to pay damages to these organizations. 

The fifteenth media professional, Marina 
Zolotova—editor-in-chief of the largest portal in 
Belarus, TUT.BY—fell under a criminal investigation 
that continued into 2019 for allegedly hacking into 
the state news agency. She was eventually charged 
with “official inaction,” or negligence, for failing to 
control her subordinates when they accessed BelTA 
using account passwords for the agency. Under that 
article, she could face up to five years in jail and a 
possible ban from holding managerial positions. She 
was, in particular, charged with failing to conclude 
the commercial agreement with BelTA, despite 
lacking the authority to sign such agreements in her 
position. 

Apart from the BelTA case damages, journalists 
paid over BYN 100,000 ($50,000) in fines in 2018. 
One panelist, an editor, commented, “In some 
countries, such as Malta or Slovakia, private groups 
might perpetrate crimes. In Belarus, the state is 
behind most of the harassment of journalists in the 
form of fines, detentions, other types of punishment 
for our work for independent media, especially 
foreign outlets. Despite these actions falling formally 
within the current criminal and administrative codes, 
I consider this a systematic campaign—an act of 
pressure on freedom of expression as a crime.” 
The panelist also mentioned the police beating 
BELSAT TV channel camera operator Andrus Kozel 
during local elections in March, after which the 
state punished Kozel for alleged illegal activities at 
the polling station. At the same time, some other 
panelists said the situation did not relate directly to 
his journalistic activities: Kozel did not perform the 
filming. He was a trusted associate of a candidate 
and performed his functions as an observer. On the 
other hand, the panelists consider the detention of 
journalists during the Day of Freedom in March 2018 
a crime against journalists. Also in 2018, the situation 
was worsened by the theft, possibly by the security 
service, of independent newsroom drones during 
the Day of Freedom coverage. The authorities never 
investigated the theft.

With no public service broadcasting, nor state 
regulation of the media market, only a handful 
of media outlets can be considered editorially 
independent. State-run media received more than 
$57 million in subsidies from the official budget, 
revealing their preferential treatment. Moreover, 
the state budget will increase the amount of these 
subsidies to $75 million per year in 2019. President 
Alexander Lukashenka personally appoints 
and dismisses the heads of the major national 
state-owned media. 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

 ▶Legal and social 
protections of free 
speech exist and 
are enforced.

 ▶Licensing of broadcast 
media is fair, competitive, 
and apolitical.

 ▶Market entry and tax 
structure for media are 
fair and comparable 
to other industries.

 ▶Crimes against 
journalists or media 
outlets are prosecuted 
vigorously, but 
occurrences of such 
crimes are rare.

 ▶State or public media do 
not receive preferential 
legal treatment, and 
law guarantees editorial 
independence.

 ▶Libel is a civil law issue; 
public officials are held 
to higher standards, 
and offended parties 
must prove falsity 
and malice.

 ▶Public information 
is easily accessible; 
right of access to 
information is equally 
enforced for all media 
and journalists.

 ▶Media outlets have 
unrestricted access 
to information; this is 
equally enforced for all 
media and journalists.

 ▶Entry into the 
journalism profession 
is free, and government 
imposes no licensing, 
restrictions, or special 
rights for journalists.



6
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

Libel continues to be a criminal offense, 
and complaining parties have no responsibility to 
prove falsity or malice. The criminal code contains 
six articles on libel and offense, including Article 
367, which establishes a higher punishment for 
libel against the president, and Article 368, which 
regulates the defamation of the president. Article 
369 punishes for defamation of public officials. All 
these articles are frequently used by the courts, 
and while there have been no cases of punishment 
in 2018, at least one criminal case was initiated for 
violation of one of these articles. The BelTA case 
has demonstrated that authorities can use the 
Investigative Committee to initiate lawsuits against 
journalists. Journalists and editors were forced to 
admit their guilt within the criminal law procedure 
in order to avoid the criminal trial, after which a 
state-owned news agency and media outlets sued 
them for damages. 

More than 60 state institutions and organi-
zations—including the Ministry of Information and 
the Ministry of Culture—are empowered to keep 
their data secret from journalists. Ministries and state 
institutions require journalists to hold special accred-
itation before they will provide any information. As 
part of a “Right for Information” campaign in 2018, 
the Belarusian Association of Journalists (BAJ) sent 
letters to 51 governmental institutions asking about 
this special accreditation procedure. Replies from 
39 institutions demonstrated that the procedure is 
not formal, and decisions are made on an ad hoc 
basis. In one notable case, in October 2018, BelaPAN 
correspondent Uladzimir Laptsevic’s accreditation 
for the Forum of Regions of Belarus and Russia 
was withdrawn. When he arrived at the forum and 
tried to attend an event, he was denied entry. By 
telephone, the press secretary of the Council of 
Republic (the higher chamber of the Belarusian 
Parliament) told him he was not allowed to enter 

per the president’s press service. The reason for 
that decision was not given; at the time that this 
MSI study was prepared, the journalist was trying to 
prove the illegality of the action in court.1 

Media largely have access to information 
and can freely use the sources. According to one 
panelist, “My media outlets can use any foreign 
media as sources; we are not prevented from doing 
so. We are only limited from using some websites, 
such as Lurkmore or charter97.org, blocked under 
the pretext of spreading extremist information.” 
Another panelist added, “There are no specific 
limitations, and standards are in place. At the same 
time, I do not consider this trend sustainable, and I 
do not consider the Ministry of Information’s power 
to block access to news sites totally justified. This 
concerns both news sites and social media.” One 
panelist, an editor and media trainer, attributed his 
low score to the BelTA case, in which journalists 
were accused of stealing the state agency’s 
information. Another panelist, a media lawyer, 
commented, “BelTA was created by a legal act as 
a source to disseminate state news, which should 
be accessible to anyone. Therefore, it received 
state budget subsidies and the right to exclusively 
cover many official events. At the same time, on the 
surface, it is a commercial entity that takes money 
for services it should be giving for free. The current 
trial shows the clear wish of the state to limit our 
access to this information.”

Entry into the journalism profession continues 
to be largely unrestricted. There are no registered 
cases of a candidate being disqualified from 
enrolling in a journalism school based on a 

1 “BelaPAN Journalist Sued the Council of the Republic.” 
Belarusian Association of Journalists. December 11, 2018. 
https://baj.by/be/content/zhurnalist-belapan-padau-u-sud-
na-savet-respubliki.

personal interview on sociopolitical topics during 
the entrance exam. At the same time, not every 
journalist can be regarded as such by the state. 
Entry of press cards from the sample issued by the 
Ministry of Information is allowed only to registered 
media outlets and only to full-time staffers. Under 
the new mass media law, it means that the state 
will no longer consider reporters working for 
unregistered online media as journalists, and they 
could be persecuted for their activities. In addition, 
their access to information is even more restricted. 
Freelance and part-time journalists, as well as 
staffers of online media outlets working for foreign 
media organizations, must obtain accreditation from 
the Ministry of Foreign Affairs. Working without 
accreditation is subject to fines and other types of 
administrative punishments.

OBJECTIVE 2:  
PROFESSIONAL  
JOURNALISM 

 1.62

The state media grew less professional and 
more enmeshed in political campaigns during 
2018 to persecute journalists and activists, the 
panelists reported. They consider the reporting 
by independent media outlets far more objective, 
fair, and sourced than the state-run outlets, but 
believe the non-state media’s disadvantaged 
position in the market limits its ability to 
compensate for the state media’s shortcomings. 

Still, there are lapses in sourcing and verifying 
information from the independent media too. “A 
leading independent national media outlet published 
a story that stated that a head of a company was in 
close family relations with the government, based 
only on an image on social media that resembled 

https://baj.by/be/content/zhurnalist-belapan-padau-u-sud-na-savet-respubliki.
https://baj.by/be/content/zhurnalist-belapan-padau-u-sud-na-savet-respubliki.


7
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

the manager in question. This journalist or his editor 
never cared to verify his information, and this led to 
their subsequent defeat in court,” a media lawyer 
said. Another unprofessional article, published by 
the ej.by platform, claimed that Belarusian health 
authorities purposefully experimented on children by 
using dubious vaccines. “The author of this article 
often published stories that were possibly provided 
to him by the government, as they contained data 
that was difficult or impossible to verify. In this 
particular case, he published data that would have 
been easy to verify and denounce, but for some 
reason, he did not,” one panelist mentioned.

In 2018, there were no flagrant cases of 
self-censorship in Belarus, but the panelists 
admitted that some media houses, while adamantly 
denying self-censorship, avoid publishing stories on 
certain sensitive topics. “Sometimes it is difficult to 
distinguish whether it is a genuine editorial decision 
or not, especially if it is the only independent 
media outlet in the region,” one media network 
representative said. At the same time, the same 
panelist noticed that whereas before 2018, regional 
journalists asked for help to “push” certain topics 
with their editors, they seem to feel freer now. Some 
regional independent media decided to raise more 
sensitive issues; for instance, after the decline of 
Brestskiy Kurier, the competitor Brestskaya Gazeta 
transformed its focus from lifestyle to socio-politics. 
“Still, many editors—those centered on politics and 
others that normally cover non-political issues—
are telling me informally that they are trying not to 
irritate the government too much, but sometimes 
cannot resist an interesting scoop. For instance, 
in Brest, every Sunday, activists gather to “feed 
pigeons” [a protest against the construction of a 
battery factory in the city], but many newsrooms 
do not send their staff for fear of detentions,” one 
panelist confirmed. Another editor said, “I confess 

to my own self-censorship. With a story headlined 
“Set a Wolf to Guard the Sheep,” my designer put 
Lukashenka’s picture on the same page nearby. I 
asked him to remove that. While the headline was 
not actually paired with his image, we still decided 
to play it safe.” Another case of alleged censorship 
involved the firing of the social media manager of 
Belsat TV, which broadcasts from Poland to Belarus. 
The manager was dismissed after he posted a 
picture of the Polish and American presidents being 
mocked by the Polish opposition on his personal 
Facebook page. “I see a clear violation of freedom of 
expression in this case,” a media lawyer said. “Based 
on the comments by the management of Belsat TV, 
we can clearly see there is a lack of freedom there,” 
another journalist said.

Journalists cover major events and issues, 
although they still tend to rely on secondary sources 
when reporting major news. This is partially caused 
by the closed nature of state sources and partially 
by risk and business calculations of the investment 
in time – and resource-consuming primary source 
reporting. Still, in 2018, more private media outlets 
produced their own news and invested in targeting 
and regionalizing their content, showing interest 
in becoming more responsive to their readers and 
growing their audiences. More journalistic platforms, 
such as talk shows and video pitches, appeared in 
regional media outlets. 

Belarus’s lackluster economy limits the potential 
to improve pay for editors and journalists. According 
to one expert, Minsk-based journalists can expect 
salaries close to the national average, around $500/
month, but it depends on the type of newsroom they 
work in. Higher incomes are possible for journalists 
willing to work for several media outlets part-time or 
who accept assignments in exchange for honoraria. 
In addition, most newsrooms do not limit their 
employees from accepting gifts.

The situation is much worse in the regions, 
where $150–$200/month is the average salary for 
independent media; state media earn slightly more. 
State regional news outlets pay better salaries than 
those in smaller cities—around $200–$300/month, 
varying according to the type of media and level 
of experience. Foreign-based independent media 
often pay higher salaries. National state television 
employees average $700–$1,000/month on the 
salary scale. However, those who work on news 
and current affairs receive much more than those 
who work on cultural and children’s programming, 
and either work many extra hours or combine their 
work in state and non-state media. The presidential 
administration’s newspaper, SB, pays higher salaries 
on average than state television. 

The practice of claiming additional expenses 
for participating in trips that are already covered by 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

 ▶Reporting is fair, 
objective, and 
well sourced.

 ▶Journalists follow 
recognized and accepted 
ethical standards.

 ▶Journalists and editors 
do not practice 
self-censorship.

 ▶Journalists cover key 
events and issues.

 ▶Pay levels for journalists 
and other media 
professionals are 
sufficiently high to 
discourage corruption.

 ▶Entertainment 
programming does 
not eclipse news 
and information 
programming.

 ▶Technical facilities 
and equipment for 
gathering, producing, 
and distributing 
news are modern 
and efficient.

 ▶Quality niche reporting 
and programming 
exists (investigative, 
economics/business, 
local, political).



8
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

hosts is quite popular both in state and non-state 
national media. At the same time, this approach 
highly depends on the newsroom culture. “We had 
many discussions with editors [of regional media] 
about foreign trips that include per diems. Some 
indeed think of them as a way to give some of their 
staff a little extra money; others consider those 
trips the staff’s private initiatives. Often, they would 
even pay extra per diem if journalists would return 
and report back on ideas and knowledge received 
abroad that would be useful for the newsroom,” one 
panelist remarked. 

As for bloggers, they often receive payments 
to cover certain topics or work with agencies that 
promote their brands and pay commissions. Often, 
bloggers agree to promote brands in exchange for 
gifts. Some bloggers publish paid posts, the price of 
which ranges from $15 to $50. Some communities 
on social media earn the equivalent of a one – to 
two-month salary by publishing paid posts, links, 
and advertising. 

In 2018, pro-Kremlin bloggers and informational 
sites were active in Belarus. Although there was 
no proof that they received honoraria from Russia, 
one panelist said, “It is widely known that some 
Russia-based organizations hire bloggers; there was 
more money for that in the beginning of the year, 
less by the end of the year.” Another editor added, 
“At the same time, I think that the salaries are high 
enough to stop the corruption of journalists and 
keep highly qualified professionals in journalism. 
Good professionals can always find a job in the 
media sector.” Still, many people leave the profession 
for communications and public relations agencies or 
leave lower-paying media outlets for those that pay 
better.

As in previous years, there is a huge imbalance 
toward entertainment programming at state 
television stations and pro-state radio stations—with 

little to no objective coverage of news and 
information. Independent monitoring of state-run 
television channels and newspapers conducted 
by the BAJ in late 2018 showed the dominance of 
pro-Kremlin narratives in the news and current 
affairs coverage of those media outlets, especially 
on television. Their narratives often differ from the 
official state policy on non-recognition of the Crimea 
annexation by Russia or on the treatment of the 
conflict in Eastern Ukraine.

Surrounding the BelTA case, state-run media 
outlets also engaged in targeted attacks against 
their competitors in the independent media sector, 
both on organizational and personal levels. They 
declared the editors and journalists guilty without 
waiting for court verdicts and engaged in unethical 
discussions about their professional and moral 
qualities. 

Online media, both independent and state, 
are trying to attract mass audiences and resort to 
clickbait headlines to gain a competitive advantage 
for advertising. On the other hand, as an editor 
of the independent media outlet said, “even 

pro-state media try to cover serious topics of social 
importance. The problem is that media consumption 
habits have changed. People do not go to the 
media’s websites; they visit specific articles based 
on social media sharing. Therefore, the balance 
between entertainment and information is less 
important than it was before.” 

However, independent regional media outlets 
have increased the diversity of their informa-
tional coverage. “During the annual best regional 
newspaper of the year contest, we as a jury were 
impressed by the investigative, social, and political 
stories entered by contestants. Maybe the growth 
is not very significant, as criminal news still wins 
traffic indicators, but we still see interesting stories, 
especially in Brest and Slutsk. The coverage of 
the construction of the battery factory in Brest by 
Brestskaya Gazeta stands out as a great example of 
such improvements,” a media expert said. 

Access to equipment needed for proper 
reporting is improving with the advancement of 
modern technologies and access to the Internet. 
However, the confiscation of personal and working 
equipment during the BelTA case, combined with 
high fines and damages, was clearly aimed at 
preventing several leading independent journalists 
and media outlets from doing their jobs. Coordinated 
action by citizens, as well as civil society and profes-
sional and human rights organizations, helped these 
journalists get back to work without significant 
delays. 

There are not many niche outlets, neither 
regional nor national, but the panelists pointed to 
both positive and negative developments in this 
sphere. “We have witnessed solid investigative 
journalism in the regions related to social issues: 
schools illegally spending money designated for 
children’s breakfasts, conflicts regarding plants 
and factories, etc. Usually, media take single cases 

An editor of the independent media outlet 
said, “even pro-state media try to cover 
serious topics of social importance. The 
problem is that media consumption habits 
have changed. People do not go to the 
media’s websites; they visit specific articles 
based on social media sharing. Therefore, 
the balance between entertainment and 
information is less important than it was 
before.”



9
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

of wrongdoings and expose larger issues through 
that lens. This may reflect growing social and 
economic tension in Belarus,” one panelist said. 
On the national level, there is still space to improve 
the quality of journalism, especially investigative. 
“We probably have lost the tradition of investi-
gative journalism in Belarus; only some people are 
still able to do that. We only have some stories 
resembling investigative journalism, as real investi-
gations demand a lot of resources, both human and 
financial,” said one panelist. Furthermore, another 
added, “Media outlets that rely on grants may also 
sometimes pretend to do investigative journalism, as 
the donors want that.”

There is also a lack of professional business 
journalism; the Nasha Nina, or Women Only, projects 
started in 2017 have not demonstrated significant 
improvement in the quality of women-related stories. 
At the same time, in 2018, the quality of storytelling 
and the visualization of stories have improved signifi-
cantly, also in regional media, such as INTEX Press, 
Brestskaya Gazeta, and others. This may be related to 
the accessibility of new tools and trainings. 

OBJECTIVE 3:  
PLURALITY  
OF NEWS

   1.60

Although access to news sources improved in 
2018, the state’s monopoly on national television 
and radio broadcasting, and its failure to thwart 
the proliferation of biased pro-Kremlin news, 
limited the plurality of viewpoints. Economic 
constraints further undermine independent media 
in their coverage of socially relevant topics. 

From the Ministry of Information’s point of view, 
citizens have access to multiple sources of news and 

information. According to the Ministry of Information, 
Belarus has 743 domestic newspapers, 866 
magazines and journals, 102 television programs, 174 
radio channels/programs (including 26 FM stations), 
and nine news agencies. Belarus rebroadcasts more 
than 200 foreign television channels, including a 
significant share from Russia. Rebroadcasts of the 
Ukrainian television channel UATV did not begin in 
2018 (as promised back in 2015); that launch shifted 
to early 2019. 

However, the overall quantity of outlets does 
not translate into a variety of viewpoints within the 
Belarusian media landscape. Moreover, the panelists 
regard amendments to the media law as “an attempt 
by the state to reshuffle the media market” in the 
near future and ultimately suppress the media 
outlets they consider most threatening.

The Internet remains Belarus’s only truly 
pluralistic media platform. However, despite the 
growing number of users (nearly 90 percent of the 
adult population, according to a 2017–2018 survey2 
published by the Informational and Analytical 
Center), only about half of all Internet users said 
they prefer to get their political news from the 
Internet. Nearly 40 percent point to social media 
as their preferred source. The independent portal 
TUT.BY was the third-most popular website among 

2 Respublika Belarus v Zerkale Sotsiologii Sbornik 
materialov sotsiologicheskikh issledovaniy (The Republic 
of Belarus in the Mirror of Sociology, Collection of Audience 
Survey Materials). Minsk: 2018, 180 pages.

Belarusians, right after two Russia-based social 
media websites (Odnoklassniki and Vkontakte). Still, 
72 percent of the population considers television its 
main source of information about events in Belarus 
and abroad, compared to approximately 60 percent 
of the population that turns primarily to the Internet. 
Meanwhile, media that offer little to no diversity of 
perspective in the coverage of social and political 
topics continue to dominate the traditional media 
sphere.

There are no legal restrictions to access to 
domestic or international media, aside from the 
Ministry of Information’s blocking of informational 
websites, as seen with the charter97.org news site in 
early 2018. The new amendments to the media law 
ease the path even more for officials to block access 
to foreign media it deems threatening.

Other limiting factors impacting access 
to information include unequal registration 
requirements for broadcast media and the economic 
discrimination against non-state print media, 
which limits the news options for people without 
high-speed Internet access.

State media largely reflect the views of 
the government, with opposition politicians or 
independent media receiving little to no positive 
mentions. Independent media are also specifically 
targeted in centralized campaigns, such as in the 
BelTA case. Before any official charges were made, 
the main state-run SB.BY newspaper and portal 
wrote, “Simply speaking, detained workers of TUT.
BY and BelaPAN stole the information as often as 
they said ‘hello.’ The free access to paid news was 
a working habit. They calmly and daily used the 
results of someone else’s work without paying a 
cent.”

No new information agencies were registered 
in Belarus in 2018. Out of the nine existing 
agencies, four (BelaPAN, BelTA, Interfax-Zapad, 

“The problem is also the low media literacy 
of society: people do not realize why they 
should even be interested in the ownership 
of the media,” an editor on the panel said.



10
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

and Prime-TASS) sell newswire services to other 
media. BelTA and BelaPAN are domestic media 
organizations, while Interfax-Zapad and Prime-TASS 
are Russian owned. On average, domestic news 
agencies charge approximately $300 per month for 
daily news updates and twice as much for real-time 
and hourly news alerts. Apart from newswire 
services and news websites, BelaPAN and BelTA 
offer photos, multimedia stories, and infographics. 
In addition, BelaPAN sells thematic analytical 
reviews on a variety of topics, and BelTA publishes 
a weekly newspaper and an economic magazine. 
BelTA also builds and maintains websites for local 
state media and government agencies. Economic 
difficulties have forced many independent media to 
cut their subscriptions to news agencies, including 
national newswires. The sudden death of the 
BelaPAN director in 2018 led the agency to review its 
ownership and sustainability plans, but the agency 
continues to work as before.

The situation for broadcast media remains 
difficult. The state controls all national television 
channels, while the only alternative, Poland-based 
TV Belsat, is persecuted with fines and warnings. 
Accredited journalists from Radio Free Europe/Radio 
Liberty (RFE/RL) and European Radio for Belarus 
contribute to the body of independent, trustworthy 
broadcasting, along with reporters of the non-ac-
credited Radio Racja and special correspondents of 
other international broadcasters—such as Deutsche 
Welle, BBC, and Radio France Internationale (RFI). 
The government has taken no steps to enable those 
broadcasters to widen their access to audiences.

The amendments to the media law have 
not made it easier to learn the exact ownership 
structure of media outlets, although this information 
can be obtained by request. Print media publish 
this information on their first or last pages, but 
websites and blogs are not obliged to publicize 

their owners—and that has not changed with 
the new online registration procedure. Private 
media ownership is not concentrated, although 
the government owns a substantial amount, with 
more than 600 news outlets. Under Belarusian law, 
foreigners cannot own more than 20 percent of 
the shares in a private Belarusian media company, 
but the leading Russian television channels skirt 
this rule by registering in Belarus as Belarusian 
entities. The purchase of the independent Belgazeta 
by the Belarusian journalist Kiryl Zhyvalovich in 
2017 resulted in a conflict between him and a 
minority shareholder, bringing the newspaper to 
the brink of closure by late 2018. “This indicator 
[transparency of media ownership] is not very 
relevant for Belarus; it is more relevant to countries 
where media are owned by oligarchs or some 
political forces. In Belarus, it is more or less clear: 
there are state and non-state media,” one panelist 
said. “Some information about media ownership 
seems to be available but is not, because the limited 
liability companies do not provide their ownership 
information openly. This concerns Komsomolskaya 
Pravda v Belarusi, BelaPAN, and some other 
newspapers… Also, when Belsat TV had a funding 
crisis, many people were shocked to learn that it 
was part of the Polish public television broadcaster 
but received money from the Polish Ministry of 
Foreign Affairs,” another panelist said. “The problem 
is also the low media literacy of society: people do 
not realize why they should even be interested in the 
ownership of the media,” an editor on the panel said. 

The lack of clarity on ownership often makes 
it difficult to evaluate how the owners influence 
editorial policies. “Websites do not publish detailed 
information about their owners; the identities of 
physical people who register websites will be 
protected. Unlike in Ukraine, we do not have a law 
that obliges media to show the final beneficiaries of 

outlets’ business activities,” a lawyer said. The media 
law amendments promise to limit foreign ownership 
of Belarusian media even more than before. While 
previously founders who are foreign citizens could 
not own more than a 20 percent share in a media 
outlet, they could create Belarusian companies 
that were able to distribute media products. As 
of December 2018, this will no longer be possible 
for new businesses (although companies that had 
registered earlier will be exempt).

Reliance on a narrow variety of sources and 
commentators renders both independent and state 
media weak in reflecting diverse social interests. 
One positive trend in 2018, however, was the growth 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

 ▶A plurality of affordable 
public and private 
news sources (e.g., 
print, broadcast, 
Internet) exists.

 ▶Citizens’ access 
to domestic or 
international media 
is not restricted.

 ▶State or public media 
reflect the views of 
the entire political 
spectrum, are 
nonpartisan, and serve 
the public interest.

 ▶Independent news 
agencies gather and 
distribute news for print 
and broadcast media.

 ▶Independent broadcast 
media produce their 
own news programs.

 ▶Transparency of media 
ownership allows 
consumers to judge 
objectivity of news; 
media ownership is 
not concentrated in a 
few conglomerates.

 ▶A broad spectrum of 
social interests are 
reflected and represented 
in the media, including 
minority-language 
information sources.

 ▶Broadcast ratings, 
circulation figures, 
and Internet statistics 
are reliable.



11
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

in popularity of live streams, podcasts, and vox pops, 
as well as long-format reporting, in the editorial 
agendas of a variety of media. However, the reliance 
on infotainment and clickbait-fueled publishing limits 
media usage of these tools. “Journalists, while using 
such sophisticated genres as long reads, are not 
using their potential to attract attention to smaller 
details, nuances, and new angles,” one panelist said. 
“In a content analysis I performed on the range of 
regional media, crime took up 18–33 percent of their 
space, politics 0–5 percent, and entertainment about 
14–25 percent. Religion is nearly non-existent, but 
education, health, and other social topics together 
reach up to 30 percent.”

The government continues to suppress the 
Belarusian language in education, culture, and the 
media sphere, although it is an official language 
alongside Russian. Therefore, the language of the 
titular nation’s majority can be considered a minority 
language, while the language of the actual minority, 
Russian, dominates. 

While Belarusian media focus primarily on 
domestic issues, two exiled broadcasters, Belsat 
TV and Euroradio, are doing their part to increase 
international reporting. Euroradio is part of the wider 
international network of Russian-language media: 
the Russian-language news exchange. Examples 
of international reporting brought via the exchange 
include a special project on vaccination and health 
in the former Soviet Union, environmental coverage, 
and investigative journalism. In addition, Belsat TV 
launched a cooperative effort with the BBC Russian 
service in the spring of 2018, rebroadcasting its 
programs on air, and has enhanced its Russian-
language broadcasting by providing live streaming 
from crucial Russian events.

OBJECTIVE 4:  
BUSINESS  
MANAGEMENT 

 1.26

The market is distorted by governmental 
subsidies to the state-owned media on one end 
and political repression plus the dependence 
on external funding for most of the independent 
media on the other. The audience’s shift to the 
web, mirroring a global trend, fails to compensate 
for losses from traditional models of advertising. 
Economic discrimination at the hands of the state 
deepens the hardship.

Most media outlets receive subsidies either from the 
state or from external actors, such as foreign donors. 
The latter do so at great risk, as the state highly 
constrains this support, and it can be considered 
illegal. As Belarusian law penalizes all foreign aid 
that is not registered with the authorities, and as 
all media that receive such aid risk running afoul of 
the law, the panelists agreed that such assistance 
should not be considered a sustainable income 
source. As for the state subsidies, as one panelist 
said, “If state media would have been left to operate 
without the subsidies, only Perekhodnyi Vozrast (a 
newspaper for teenagers) would stay afloat.”

The media share in the online advertising 
market has increased by 18 percent compared 
to 2017; it reached $15.2 million.3 TUT.BY, Onliner, 
and Kufar (the two latter being a mixture of online 
shopping and information platforms) attracted $13.8 
million of the total. This includes banners, native 
advertising, video advertising, and promotion on 

3 “In Belarus, Calculated the Volume of the Market of Online 
Media Advertising for 2018.” Bel.retail.by. February 20, 2019. 
https://belretail.by/news/v-belarusi-poschitali-obyemyi-
ryinka-mediynoy-internet-reklamyi-za-god.

social media and via Google and Yandex context 
ads. Advertisers pay special attention to mobile 
traffic, with video advertising as the fastest-growing 
format. The small volume of the online advertising 
market makes it difficult for any outlet to consider 
it a serious revenue opportunity. Another online 
revenue source, audience-related payments, 
continue to be rare. In 2018, Imena, a magazine that 
managed to crowdfund both for social causes and 
for editorial activities successfully, decided to register 
as a charity foundation and ceased being a media 
outlet. Also, in 2018, Nasha Niva launched a paywall 
for some of its publications.

The Council of Business, affiliated with the 
Belarusian president, presented the national concept 
of developing an advertising market effective until 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

 ▶Media outlets and 
supporting firms operate 
as efficient, professional, 
and profit-generating 
businesses.

 ▶Media receive revenue 
from a multitude 
of sources.

 ▶Advertising agencies and 
related industries support 
an advertising market.

 ▶Advertising revenue as 
a percentage of total 
revenue is in line with 
accepted standards at 
commercial outlets.

 ▶Independent media 
do not receive 
government subsidies.

 ▶Market research is 
used to formulate 
strategic plans, 
enhance advertising 
revenue, and tailor 
products to the 
needs and interests 
of audiences.

 ▶Broadcast ratings 
and circulation 
figures are reliably 
and independently 
produced.

https://belretail.by/news/v-belarusi-poschitali-obyemyi-ryinka-mediynoy-internet-reklamyi-za-god
https://belretail.by/news/v-belarusi-poschitali-obyemyi-ryinka-mediynoy-internet-reklamyi-za-god


12
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

2022, which will influence legislation in this sphere.4 
Belarusian law restricts the volume of advertising 
to 30 percent in newspapers and magazines 
(25 percent in state-owned titles). For radio and 
television, the volume is limited to 20 percent, 
including no more than 16 minutes per hour during 
prime time. Advertising-only outlets are exempt from 
this rule, and online media have no limitations in the 
volume of advertising. However, online media outlets 
that wish to sell advertisements for Belarusian 
services and businesses are asked to host their 
websites on servers within Belarus, per the 2010 
President’s Decree No 60. Only some lifestyle 
traditional media are able to get enough advertising 
to constitute a serious income source. On the 
regional level, independent print media outlets 
receive around 45–50 percent of their income from 
advertising, which reflects the broader regional trend 
for Central Europe, according to the panelists.

4 “Draft Law: The Concept of Development of the 
Advertising Market in the Republic of Belarus for the Period 
up to 2022.” Business Development Council. January 31, 2018. 
http://ced.by/ru/discussion/~shownews/koncepcia-razvitia-
reklamnoho-rynka. 

The government has increased subsidies and 
investments into new state-owned media outlets. 
At the same time, circulations and audiences of 
traditional printed media have fallen. According to 
one of the panelists, the regional independent news 
media’s circulations fell 10–15 percent while their 
online audiences grew on average 15–20 percent.

Market research is scarcely available and 
rarely used. “Independent media often use 
Google or Yandex counters as a free alternative 
to market research, but these platforms do not 
provide in-depth data about the audiences that 
would have been available for those newsrooms 
via more sophisticated paid research. Only TUT.
BY and Komsomolskaya Pravda v Belarusi buy such 
data,” said one panelist. The available data rarely 
change the editorial policy, with most of the actual 
changes happening without being grounded in the 
research. Notable exceptions are niche media, such 
as Citidog and Kyky.org, which use market research 
to inform their activities. Sociological surveys that 
would analyze media’s real audience have not been 
available for independent media for several years.

Broadcast rankings are not widely available 
for non-state media and are unpublished by their 
state-owned media counterparts. 

OBJECTIVE 5:  
SUPPORTING  
INSTITUTIONS 

 1.76

Belarusian media have fairly good access to 
professional education but not all opportunities 
are being efficiently used. The professional 
organizations defend the interests of their base, 
but some media workers, such as freelancers, 
remain largely unprotected. The quality of the 
state journalism degree has not increased. Media 

distribution channels remain monopolized and/
or politically controlled and restricted, with 
increased restrictions imposed by the December 
2018 media law amendments.

The regional media association (United Mass Media) 
has increased its professionalism and the variety of 
services it offers to its members. In 2018, it increased 
cooperation with similar networks in Lithuania and 
Poland, expanding the relevant knowledge it brings 
to its members. It receives revenue from advertising 
placed in its membership network, which increases 
its sustainability. 

The BAJ, which unites around 1,200 media 
professionals, intervenes to protect the rights of 
media workers, as it did during the BelTA case in 
2018. The association also initiated new projects 
last year to help its members, such as the “Right 
to Information” campaign or its monitoring of 
Russian influence on the media scene of Belarus. 
In partnership with human rights defenders, it has 
supported journalists who had to pay high fines for 
their work. It has also initiated the process of uniting 
all the value-based media around the national 
strategy to develop the independent media. 

There is also a pro-state, 1,500-strong 
Belarusian Union of Journalists, but the Union and 
Journalists and BAJ rarely cooperate. There are 
no associations of publishers or businesses of 
independent media, excluding professional unions, 
such as the Telecommunications Industry Union 
which unites cable broadcasters. 

 “The Telecommunication Industry Union 
protects the interests of cable broadcasters very 
well. This year, they defended the rights of those 
broadcasters to not pay copyright fees for rebroad-
casting programs available through a so-called 
social package, which is guaranteed by the state. 
Previously, they were obliged to transmit that 

Independent media often use Google or 
Yandex counters as a free alternative to 
market research, but these platforms do not 
provide in-depth data about the audiences 
that would have been available for those 
newsrooms via more sophisticated paid 
research. Only TUT.BY and Komsomolskaya 
Pravda v Belarusi buy such data,” said one 
panelist.

http://ced.by/ru/discussion/~shownews/koncepcia-razvitia-reklamnoho-rynka
http://ced.by/ru/discussion/~shownews/koncepcia-razvitia-reklamnoho-rynka


13
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

package and faced lawsuits from the holders 
of rights, but now the Parliament is reviewing 
amendments that will stop this practice,” one 
panelist said. The panelists held up the work of 
the Press Club, as well as BAJ, for providing good 
educational courses for journalists. In 2018, new 
platforms for education and discussion, such as the 
Hrodna media room, appeared in the regions.

Panelists noted, however, that there is a rising 
distrust in the society among journalists. “I cannot 
blame non-governmental organizations for that, 
but there is a lack of solidarity among independent 
media in Belarus,” one editor said. “All human 
rights defenders closely work with BAJ, and we 
divide responsibilities. We have cooperated on the 
BelTA case and some other cases in Belarus. We 
realize it is very important not to omit any case of 
rights violations of journalists and media. Taking 
into account Belarus’s dense network of human 
rights defenders, we cooperate with regional media 
frequently as well. However, our support does not 
always improve the situation of the independent 
media due to political constraints,” a human rights 
activist on the panel said. “There is growing interest 
in media and journalists from new organizations, 
such as Human Constanta. They provide the media 

with lots of useful tools on data privacy protection, 
digital security, and ethically covering refugee issues. 
They also helped journalists obtain emergency 
support after their equipment was confiscated,” one 
panelist said. At the same time, as some of the types 
of support are not totally legal in Belarus, some 
non-governmental organization resources are not 
advertised to large numbers of journalists.

Belarusian State University remains the leading 
institution offering journalism degree programs. Its 
Institute of Journalism currently hosts more than 
1,250 students. Regional universities complement 
the Institute of Journalism’s degree programs and 
often send their students to train at the local media 
outlets, including non-state media.

A diverse array of short-term professional 
education opportunities in 2018 targeted different 
groups of media professionals. “It is really important 
for us to get free access to BAJ educational courses,” 
a regional participant said. Media, including regional 
outlets, increasingly support their staff members in 
participating in professional education. “BAJ and 
Press Club play an important role in the trainings, 
media talks, and lectures. I also visit the media 
managers’ school organized by the International 
Educational Center and find it very informative. In 
general, those who wish to develop new skills and 
knowledge in journalism can get training,” said one 
panelist. Participation in most of the courses is free, 
although some require acceptance tests. Some 
state media professionals attend the trainings as 
well. At the same time, some topics, such as investi-
gative journalism, are not the best attended. The 
Press Club organized a meeting with Bellingcat and 
only a handful of journalists came. According to the 
panelists, that was related to the lack of popularity 
of investigative journalism as such. In some other 
cases, such as the paid lecture of a Gazeta Wyborcza 
business specialist, the trainings were unpopular 

because of the combination of the high price of the 
entrance ticket ($30) and the lack of relevance of 
Polish business experience to Belarusians. “People 
are ready to pay quite a lot of money for skills 
they consider applicable, such as social media 
management, but they find it hard to imagine what 
Polish business experience they could use,” one 
panelist said. A joint conference organized by the 
Press Club, Russian media, and SIDA gathered a 
representative group of free and paid participants in 
order to learn regional media transition practices. In 
2018, some Belarusian independent media trainers 
began educating other journalists, mostly in Central 
Asia.

“BAJ and Press Club play an important role 
in the trainings, media talks, and lectures. 
I also visit the media managers’ school 
organized by the International Educational 
Center and find it very informative. In 
general, those who wish to develop new 
skills and knowledge in journalism can get 
training,” said one panelist.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

 ▶Trade associations 
represent the interests 
of private media 
owners and provide 
member services.

 ▶Professional 
associations 
work to protect 
journalists’ rights.

 ▶Short-term training 
and in-service 
training programs 
allow journalists to 
upgrade skills or 
acquire new skills.

 ▶Sources of newsprint 
NGOs support 
free speech and 
independent media.

 ▶Quality journalism 
degree programs 
that provide 
substantial practical 
experience exist.

 ▶Printing facilities 
are in private 
hands, apolitical, 
and unrestricted.

 ▶Channels of media 
distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) 
are private, apolitical, 
and unrestricted.

 ▶Information and 
communication 
tech nology infra- 
structure sufficiently 
meets the needs of 
media and citizens.



14
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2019

B E L A R U S

Conditions for access to newsprint remain 
unequal, with state media receiving favorable 
treatment. The price of newsprint for non-state 
media is growing on no objective grounds. “The 
prices of newsprint are getting higher for everyone, 
but state media get subsidies that can cover some 
of these costs, while Belarusian independent media 
have to negotiate with Russian factories in order 
to find solutions,” a panelist said. “The quality of 
printing has declined for independent media outlets, 
although that can be connected to their decreasing 
circulations and subsequently decreasing attrac-
tiveness to the printing houses,” another panelist 
added.

Price discrimination against privately-owned 
newspapers continues as well. Private media 
are required to make down payments, while 
state media can print on credit. Belarusian law 
holds owners of printing facilities responsible 
for the content of printed materials, and printing 
equipment must be registered at the Ministry 
of Information. Belsajuzdruk, a state network of 
around 1,500 newspaper kiosks, serves as the main 
retail distributor, while the state postal monopoly 
Belposhta controls press subscriptions.

The state still restricts and controls print and 
broadcast channels. The Internet, however, offers 
growing opportunities. Access to technology is 
expanding, with the gap between Minsk and the 
regions gradually narrowing. Over 2018, more than 
two million Belarusians gained access to 4G/LTE 
high-speed mobile. According to an OpenSignal 
study, Belarus outranks the United States, Germany, 
the United Arab Emirates, and Japan in 4G 
connection speed.5 Depending on the amount of 

5 “Average speed of 4G in Belarus—39.1 Mbit/s.” 
Reformation. February 2, 2019. https://reform.by/srednjaja-
skorost-4g-v-belarusi-39-1-mbit-s/. 

traffic per month, access to 4G/LTE and phone 
communication can cost from $2 to $25 per month.

The state provider, Beltelecom, is actively 
introducing broadband connectivity to Belarusians; 
more than 3.2 million households gained access in 
October 2018.

List of Panel Participants

IREX protects the identity of the panelists who 
agreed to participate in this study. Amendments 
to the criminal code include an article titled 
“Discrediting the Republic of Belarus,” which 
provides for criminal liability for giving international 
organizations “false information” about the country.

The panel discussion was convened on November 28, 
2018


