<ISTAN

Tracking Development
of Sustainable
Independent Media
Around the World

. o< » R
& 3 N o \ = e .
{y&:‘.‘\? o \"‘P"Pb L IREX
S -q‘ gy o o8 £ ; :




/B

AT A GLANCE

GENERAL

» Population: 32,653,000 (December 2017 est.,
Uzbek government)

» Capital city: Tashkent

» Ethnic groups (% of population): Uzbek
80%, Russian 5.5%, Tajik 5%, Kazakh 3%,
Karakalpak 2.5%, Tatar 1.5%, other 2.5%
(1996 est., CIA World Factbook)

» Religions (% of population): Muslim 88%
(mostly Sunni), Eastern Orthodox 9%, other
3% (CIA World Factbook)

KIS T

» Languages: Uzbek (official) 74.3%, Russian
14.2%, Tajik 4.4%, other 7.1% (CIA World
Factbook)

» GNI (2015-Atlas): $67.51 billion (World Bank
Development Indicators, 2017)

» GNI per capita (2015-PPP): $6,200 (World
Bank Development Indicators, 2017)

» Literacy rate: 99.6%; male 99.7%, female
99.5% (2015 est., CIA World Factbook)

» President or top authority: President
Shavkat Mirziyoyev (since Sept. 8, 2016)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UZBEKISTAN

MEDIA-SPECIFIC

» Number of active media outlets: Print
media: 1,015; Radio Stations: 35; Television
Stations: 65; Internet: 395 websites
registered as media (Uzbek government,
2017)

» Newspaper circulation statistics: Total
newspaper readership is estimated at
500,000; top publications include Khalk Sozi
(state-run daily, reached 130,000 circulation
in 2013), Narodnoye Slovo (state-run,
Russian-language version of Khalk Sozi),
O’zbekiston Ozovi (published by ruling party)
(Library of Congress, Federal Research
Division)

"
@
<
z
<
I
=]
3
-
> 5
= %2
= 22
m %
< a2
Z
I @3
= 2k
v I
D Lo
= ™
) o~
= o
wa d e B 2
iz = — & S E BB B ~El B
o S o o 0 s 5
A EEEE S A EEHE
§é = wn 0 ~ o] ™ s wn ~0 ~ o ™ d n ~0 ~ 0
2z ofi<lISISISS sislisislsls sizsizlislals
< -— - ~N ~N ~N o~ o~ o~ o~ o~ o~ Y o~ ~N o~ o~ o~ o~
FREE PROFESSIONAL PLURALITY OF
SPEECH JOURNALISM NEWS SOURCES
OBJECTIVES

=
R 8 =] 8 g < @
= B Bl S B B B
=3
™ < wn o ~ co = w o ~
sialslizsials sisisls
~N ~ ~N ~N ~N ~ ~N ~N ~N ~N
BUSINESS SUPPORTING
MANAGEMENT INSTITUTIONS

» Broadcast ratings: N/A

» News agencies: UzA National News Agency
(state-owned), Jahon, Turkiston Press, Uzbek
Telegraph Agency

» Annual advertising revenue in media
sector: N/A

» Internet usage: 14.7 million users (2017 est.,
Freedom House)

SCORE KEY

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not
meet or only minimally meets objectives. Government and
laws actively hinder free media development, professionalism
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally

meets objectives, with segments of the legal system and
government opposed to a free media system. Evident progress
in free-press advocacy, increased professionalism, and new
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the
business environment supportive of independent media. Advances
have survived changes in government and have been codified in
law and practice. However, more time may be needed to ensure
that change is enduring and that increased professionalism

and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching
these objectives. Systems supporting independent media

have survived multiple governments, economic fluctuations,

and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi



OVERALL
SCORE

1.00

Uzbekistan's MSI scores
saw improvement this year,
with increases throughout
all objectives and with the
largest gains in the scores
for professional journalism
and business management
(Objectives One and Two,
respectively). Despite these
increases, Uzbekistan's overall
country score leaves it at
the low end of the MSI scale
and far below internationally
accepted standards for a
sustainable media system.

nce-Repressive Uzbekistan Begins a Post-Karimov
Opening,” announced the headline of one of many
articles published during the past year by Western
media assessing changes brought to this Central
Asian country after the death of its long-ruling
leader, Islam Karimov. Indeed, Uzbekistan's new
president, Shavkat Mirziyoyev, who came to power in
December 2016 after serving more than 13 years as prime
minister, has been steadily transforming the country.

In general, there has been a positive shift in Uzbek media
during the past year. In October 2017, the capital city, Tashkent,
hosted the Organization for Security and Co-operation in
Europe (OSCE)-sponsored international media conference
titled Open Journalism in Central Asia for the first time in
many years in Uzbekistan. About 100 journalists, experts,

and officials from all over Central Asia gathered to discuss
pressing issues in local media markets. Television channels
have made numerous attempts to openly discuss pressing
problems in the country. Cautiously, online media have begun
reporting on various topics once considered taboo. Social
media users feel less intimidated expressing opinions on
politically sensitive issues online as the use of Facebook and
the messaging app Telegram as information sources grows.

Throughout the year, the government released several
long-imprisoned dissidents and journalists, including

Muhammad Bekjon and Yusuf Ruzimuradov, who had spent
a long 19 years behind bars for working on the opposition
group’s newspaper. Human Rights Watch, which resumed its
work with Uzbek authorities in 2017, had long been calling for
their release.

Yet many journalists and media experts interviewed for this
year's MSI report believe that the media sphere, despite
seeing some positive changes, is far from free.

Two journalists were arrested in the past year: along with

a journalist arrested in 2016, they stand accused of writing
articles for a website run by exiled opposition politicians and
plotting to overthrow the government. One of the detainees
reported that he was tortured during interrogations.

Furthermore, independent Uzbek media websites remain
blocked. The state-owned communications company
Uzbektelecom maintains a monopoly on Internet provision,
while its connection speed remains one the slowest in the
post-Soviet region.

The authorities allowed the Uzbek service of BBC to post

a reporter in Uzbekistan. However, other Uzbek media and
supporting nongovernmental organizations that left the
country after covering the bloody events of 2005 in the city
of Andijan, when government troops killed scores of civilian
protestors, have not been allowed to return.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018



Ll
11

Uzbekistan has a number of regulatory
documents governing the journalism profession
that profess to protect free speech and access
to information. The country’s constitution bans
censorship, while its Law on Media declares
that all media shall be free and its Law on
Defending the Professional Work of Journalists
has provisions aimed at protecting journalists.
However, the Uzbek authorities often openly
flout these laws. “The problem is not in the
insufficiency of laws, but in the failure of their
implementation,” said one local journalist.

Several contradictory provisions in the media
legislation persist and may facilitate media
censorship. While the constitution guarantees
freedom of speech, it also states that freedom to
collect and disseminate information may be limited
if it is “directed against the existing constitutional
system” and “in some other instances specified by
law." Such vague, poorly explained terms appear in
other laws regulating Uzbek media as well.

The Law on Mass Media allows for the
prosecution of media for publishing and dissemi-
nating materials that appeal to “violent change of
the existing constitutional order"—a stipulation used
by Uzbek authorities against opposition members,
independent journalists, and rights activists. It
also prohibits publishing information “assaulting
the honor and dignity of individuals, as well as
the invasion of their privacy.” Rights activists note
that the latter has no place in a law specifically
regulating the mass media, but it could fit in a
narrowly drawn civil law relating to defamation.

The law also prohibits journalistic investigation

UZBEKISTAN

to “influence the course of the investigative and
judicial process,” making it impossible for media
to report on violations during the investigation of
politically charged cases, where convictions are
often based on fabricated evidence.

In addition, while the constitution guarantees
all citizens enjoy the same rights, the Law on Mass
Media directly contradicts that, denying “persons
who have a criminal record for an intentional
crime” from founding a media outlet. The law
further restricts the establishment of media organi-
zations, banning registration of media if any of the
founders live outside Uzbekistan. Many experts
believe that this provision was specifically designed
to deprive political opposition members, most of
whom found asylum abroad, of the right to start a
media outlet in Uzbekistan.

Journalists still feel intimidated by Article 46/1,
added to the Code on Administrative Liability in
2016, which prohibits “illegal collection or dissem-
ination of information about a person’s private life,
constituting his personal or family secret, without his
consent.” It can lead to a substantial administrative
fine or, for the second offense, jail time up to six
months. Journalists fear that this new provision aims
to deter reporters from disclosing information about
the family of the Uzbek president and his allies,
or about the sources of their earnings and their
spending on luxuries.

Authorities constantly violate a provision of the
Law on Protection of the Professional Activities of
Journalists that prohibits them from interfering in
journalists’ work. In December 2017, police detained
reporter Sid Yanyshev for talking to Tashkent
residents whose property was being demolished by
the government. Yanyshev says he was taken to a
police department and questioned aggressively for

six hours and then released after being fingerprinted.

It must be noted that all media laws in

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

Uzbekistan include a provision stipulating that if rules
in an international treaty signed by Uzbekistan differ
from domestic laws, then the international agreement
takes precedence. There are at least two such
agreements: The Universal Declaration of Human
Rights (joined in 1991) and the International Covenant
on Civil and Political Rights (joined in 1995). Both
documents ensure the right to freedom of expression,
including freedom to seek and impart information
and ideas through any media—regardless of frontiers.
Yet there has not been a single case involving
journalists when these provisions were enforced.

In August 2017, Mirziyoyev suggested a number
of changes to the Law on Mass Media and the
Law on Protection of the Professional Activities of
Journalists; parliament is currently discussing the
drafts. According to media experts, while these
suggested amendments offer several improvements,
they fail to address the controversial provisions
mentioned earlier.

One of the main proposed additions is a clause
to Article 5 of the Law on Mass Media, which
states, “The state guarantees freedom of activity,
access to information, property rights, protection
of the mass media from unlawful decisions of
government bodies, actions (inactions) of their
officials.” It also prohibits obstruction of mass
media activities. One Tashkent-based independent
journalist interviewed for this study expressed
cautious hope, commenting, “This is definitely
important. It should strengthen media organizations.
However, it will not make much difference if it stays
on paper and is never implemented.”

Other media law amendments suggested by
the president include a definition of online media,
reduction of the registration period for media from
one month to 15 days, and a seven-day limit for
government organizations to respond to journalists’
requests.



A draft Law on Protection of the Professional
Activities of Journalists does not abolish mandatory
accreditation for journalists, but it details the process
of accreditation and the rights granted to accredited
journalists. Since 2006, a year after government
troops gunned down scores of civilian protestors
in the city of Andijan, the government has barred
journalists without a Foreign Ministry license from
professional activity. The corresponding decree was
signed in 2006 by then prime minister Mirziyoyev,
ending the careers of many journalists who worked
for foreign media organizations such as Reuters,
Associated Press, France Press, Deutsche Welle,

Legal and social norms protect and promote
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

»Legal and social »Libel is a civil law issue;

protections of free public officials are held
speech exist and to higher standards,
are enforced. and offended parties

must prove falsity

» Licensing of broadcast ainanee

media is fair, competitive,
and apolitical. » Public information
is easily accessible;
right of access to
information is equally
enforced for all media
and journalists.

» Market entry and tax
structure for media are
fair and comparable
to other industries.

» Crimes against
journalists or media
outlets are prosecuted
vigorously, but
occurrences of such
crimes are rare.

» Media outlets have
unrestricted access
to information; this is
equally enforced for all
media and journalists.

» Entry into the
journalism profession
is free, and government
imposes no licensing,
restrictions, or special
rights for journalists.

» State or public media do
not receive preferential
legal treatment, and
law guarantees editorial
independence.

UZBEKISTAN

BBC, Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL),
Voice of America, and others forced to close their
operations in Uzbekistan after reporting on the
events in Andijan. Since then, only reporters uncritical
of the Uzbek government have received accredi-
tation. That is one of the main reasons journalists

in Uzbekistan who have been covertly working for
foreign organizations for more than a decade doubt
that Mirziyoyev will ease control over mass media as
president. ‘I find it hard to believe that a person who
tossed all independent media out of the country will
tolerate freedom of speech,” said an Uzbek media
expert interviewed for this MSI study.

However, there are signs that this may change
soon. In May 2017, Minister of Foreign Affairs
Abdulaziz Komilov announced that the government
had accepted the BBC's request for accreditation.
Later, the Uzbek BBC service posted a job opening
for a reporter in Tashkent, although as of March 2018,
there was no official word on whether the journalist
would receive accreditation to work in Uzbekistan.

Other forms of censorship persist as well. In
April 2017, journalist and former spokesperson for
the president Sherzod Kudrathodzhayev launched
a series of live television talk shows. Part of the
newly established International Press Club (IPC),
these shows discussed issues that included the
forced labor of teachers and doctors. For his sharp
questions to government officials, Kudrathodzhayev
quickly gained fame—especially in social networks
where IPC broadcasted its shows live.

However, in August 2017, IPC announced
plans to suspend live broadcast of its talk shows.
This decision, according to several independent
media, came after a meeting between Uzbek Prime
Minister Abdulla Aripov and television journalists.
Reportedly, the prime minister criticized IPC's work
and personally scolded Kudrathodzhayev for "having
gone too far” The journalist later refuted these

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

reports though his Facebook profile.

Registration and licensing is required for all
media in Uzbekistan. Suggested amendments
to the Law on Mass Media include reducing the
media registration period from 30 to 15 days. The
Uzbekistan Agency for Press and Information (UzAPI),
which has a reputation for corruption, oversees
the registration of media organizations, publishing,
graphic design, and advertising activity. The former
director of UzAPI, Omonullo Yunusov, was detained in
2016 and accused of misappropriating $60,000. His
court hearing started in June 2017

Uzbek journalists also raised concerns over
controversial statements by the new head of
UzAPI, Laziz Tangriyev. In an interview with Sputnik
in August 2017, he spoke about the need to test
individuals hoping to launch a media organization:
“In Italy, for example, the editor in chief of a new
newspaper, no matter it is private or state-owned,
must undergo an 18-month training, then pass a
state examination, and only then proceeds to work.”

In 2012, the government offered substantial
tax benefits to media in general and decreased
registration fees by half. (As of February 2018,
initial registration and re-registration fees for media
organizations stood at $320 for television, radio, and
news outlets, and $266 for print and online media.)
Blogs have been defined as media outlets since the
amended media law in 2007, but so far, there is no
information as to whether Uzbek bloggers, who are
heavily self-censored, have been asked to register.

In 2017, Uzbek authorities arrested two
journalists: Bobomurod Abdullayev, a sports reporter,
and Hayot Nasreddinov, a well-known economist
and blogger. Along with Akrom Malikov, arrested in
2016, they stand accused of plotting to overthrow
the government and writing articles under aliases
criticizing the government on a website run by exiled
opposition politicians. If they are found guilty, they



face up to 20 years of imprisonment.

Abdullayev's relatives told Human Rights Watch
that since his arrest in September, security services
have repeatedly tortured him, denied him his right
to legal counsel of his choosing, and restricted visits
with family members.

Malikov, a researcher at Uzbekistan's Institute
of Manuscripts of the Academy of Sciences, had
been detained in mid-2016, but information about
his arrest came out only in 2017, when he was
questioned in connection with Abdullayev's case. He
was charged with extremism for allegedly writing
stories under a pseudonym for the opposition
People’'s Movement of Uzbekistan. In January 2017,
he was found guilty and handed a six-year sentence.

However, the government also released several
long-imprisoned reporters in 2017. Muhammad
Bekjon, reporter of the opposition newspaper Erk
(Freedom), was released in February after nearly
18 years of imprisonment. Bekjon, the brother of a
prominent exiled opposition member, was jailed in
1999 for attempting to overthrow the government—
charges that he claims were fabricated. In 2013,
Reporters Without Borders awarded Bekjon its
annual Press Freedom Prize.

After Bekjon's release, Uzbek authorities also
freed journalist Jamshid Karimoy, the late president
Karimov's nephew and member of a rights activist
group, who had been forcefully hospitalized at a
psychiatric facility in 2012. Then in October 2017,
they released the independent journalist Solijon
Abdurakhmanov, who had served nearly his entire
sentence of 10 years behind bars. Abdurakhmanoy,
known for his articles about law enforcement
corruption, was imprisoned in June 2008 on drug
possession charges—accusations often used against
critics of the regime. His trial did not meet fair trial
standards. In 2014, Abdurakhmanov's family wrote
a public letter to then president Karimov to pardon

UZBEKISTAN

the journalist because of his deteriorating health; the
letter went unanswered.

On the sidelines of the OSCE media conference
in Tashkent in October 2017, the OSCE represen-
tative of Freedom of the Media Harlem Désir met
with Uzbek officials and called for the release of all
imprisoned journalists in Uzbekistan.

According to the law, everyone must be allowed
to seek any information—using any legally allowable
methods, including the Internet—unless they aim
to undermine constitutional order. Nonetheless,
Uzbekistan still blocks access to many independent

While the constitution guarantees freedom
of speech, it also states that freedom to
collect and disseminate information may be
limited if it is “directed against the existing
constitutional system” and “in some other
instances specified by law.’

information sources. The Center for Monitoring
Mass Communications, responsible for monitoring
the content of Internet websites, reports its findings
to the State Committee for Communications,
Information and Communication Technologies,
which is authorized to block the IP addresses of
sites or articles.

Every year, global media watchdogs name
Uzbekistan an “enemy of the Internet,” alongside
the likes of China and Iran, for its tight control over
the Internet. Uzbek authorities have long blocked
the websites of the Uzbek service of RFE\RL (locally
known as Ozodlik), BBC Uzbekistan, Amerika Ovozi
(Voice of America in Uzbekistan), the information
outlet Fergana, and other independent media based
outside the country. However, Uzbek journalists note
that in 2017, the authorities lifted blocks on certain

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

media websites for short periods of time.

In 2015, the Milan-based Hacking Team,

a company that sells online spying tools to
governments worldwide, confirmed that Uzbekistan
spent more than €500,000 in recent years on remote
control software. According to a Uzbek online
security expert who talked anonymously to the
Russian-language television channel Nastoyashee
Vremya (Current Time) in 2016, Uzbek security
services began using Italian-made spy software in
June 2015—a month before the quality of Skype calls,
file exchanges in messengers Viber and WhatsApp,
and other Internet services deteriorated in the
country. Most media consumers do not know how
to bypass online censorship. However, according

to journalists, the number of advanced users using
VPN, proxy servers, or sophisticated anonymity
software such as TOR on a daily basis is increasing.

Media organizations with blocked websites
have turned to social networks and messaging
apps to disseminate and crowd source information
instead. For example, Ozodlik's Facebook page,
which has more than 400,000 followers, sees on
average 3.5 million interactions monthly.

In 2017, no violent crimes were committed
against media members that were related to their
professional activities. Usually, the authorities
depend on other measures, such as administrative
and criminal prosecution, to control journalists. For
example, in November 2017, local police of the Buka
district (70 kilometers from Tashkent) detained rights
activist Yelena Urlayeva and two reporters: journalist
Bettina Sengling from Stern (a German magazine)
and Uzbek freelance photographer Timur Karpov
who were monitoring forced labor in state-owned
cotton plantations. They were released after several
hours of questioning.

Legislation declares the protection of editorial
independence, including from media owners.



However, in practice, this is never enforced. Therefore,
most media, especially state-owned, cannot express
independent opinions: they depend completely

on the ruling regime. Over the past year, the new
president publicly slammed state television channels
on numerous occasions. At one point, in June 2077,
he criticized the head of the National TV and Radio
Company Khurshid Mirzohidov for poor work (he was
later fired) and appointed popular singer Ozodbek
Nazarbekov as a director of Yoshlar TV—one of the
biggest television channels in Uzbekistan.

There are no official restrictions on entry to
the journalism profession on the basis of gender,
ethnicity, or religion—only on the basis of loyalty
to the authorities, which remains one of the main
conditions for journalists to work in state-controlled
media. However, concern over Islamic extremism can
lead to religious bias, according to a Tashkent-based
reporter interviewed for this report: “It is almost
impossible for a man with a beard or a woman in a
hijab to get a job in a media organization.”

It is difficult, though, for foreign journalists to
obtain accreditation. According to the Ministry of
Foreign Affairs, the government accredited just
41 foreign journalists in 2017, mostly from progov-
ernment Russian, Chinese, and Turkish media (31 in
2016). Today, the country hosts bureaus of six foreign
media organizations: Arezu Radio TV (Afghanistan),
Agency Khabar (Kazakhstan), Jingji Ribao (China),
Agency Xinhua (China), TRT (Turkey), and BBC
Monitoring (United Kingdom). The latter is not
involved in reporting but monitors Uzbek media and
translates selected materials.

The government does not control entrance to
journalism schools.

UZBEKISTAN

o
P

JECTIVE 2:
ggFESSIONAL
JOURNALISM

Although the media gained a little more
freedom in 2017, professional journalism
standards in Uzbekistan remain poor—far below
international standards. Experts interviewed

for this year's MSI report indicated numerous
reasons for this, including the lack of full
editorial freedom, fear of persecution, poor
journalism schools, and low wages.

However, as pointed out by a local journalist, this
does not mean that the country lacks professional
journalists. "Qualified [journalists] have to self-censor.
This is the only way to survive. You either leave the
country, and try to work from exile, or stay at home
and be part of the system,” says the journalist.

Self-censorship has grown more serious since
2007, when the government revised the Mass Media
Law. The new regulations make owners, editors, and
journalists from both state-supported and private
media responsible for the content of print and
broadcast media.

Since media companies are under the govern-
ment's watch, and independent journalists are often
persecuted, many professional journalists have had
to flee Uzbekistan over the years. Some are able to
continue their work from foreign countries, and are
heavily dependent on donors. Others had to change
their profession. Those who remain in Uzbekistan
are too afraid of the repercussions to practice fair
and balanced reporting.

Alternative viewpoints are still rare in the
media, especially on political and economic issues,
which is why the live talk shows organized by IPC
were seen as a major breakthrough in Uzbekistan's
media freedom in the past year. However, optimism

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

quickly faded after IPC suspended its live shows
and changed their format following critiques by
government officials.

As in previous years, the Uzbek RFE/RL and
BBC services are the only major media offering
balanced reporting on political topics, and they
are not based in Uzbekistan. For instance, during
the past year, local media did not cover the story
on Mirziyoyev's family members appointed to
high-ranking government posts. Nor did they report
on Mirziyoyev's close ties with the Russian business
tycoon Alisher Usmanov and the potential conflict
of interest, even after he used the businessman'’s
personal plane for numerous official visits abroad.

At the same time, some local media cautiously
started covering certain issues previously considered
too sensitive. For instance, Kun.uz published a
number of articles on the forced labor of budget
workers, mostly teachers and doctors, in cotton
plantations (in 2017, the government decided not to
send university students to harvest cotton).

Entertainment content still dominates both
state and private television. However, in mid-2017,
the state-owned National TV and Radio Company,
with Mirziyoyev's support, launched a new 24-hour
news channel, Uzbekistan 24—a move some officials
said was the best thing to happen in Uzbek media in
2017. Blogger Yevgeniy Sklyarevsky, who participated
in the opening ceremony of the channel, later wrote,
quoting unnamed officials, that the new television
channel would be free of censorship. Nevertheless,
independent media connect the dismissal of
Khurshid Mirzohidov, head of the National TV and
Radio Company, with a documentary broadcast
on Uzbekistan 24 that criticized the late president
Karimov, who is still revered in Uzbekistan.

The blogging community in Uzbekistan is
still small and does not have a specialized code
of ethics. Rather, a general understanding of what



Journalism meets professional
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

» Entertainment
programming does
not eclipse news
and information
programming.

» Reporting is fair,
objective, and
well sourced.

» Journalists follow
recognized and accepted
ethical standards. » Technical facilities

and equipment for
» Journalists and editors e

. gathering, producing,
do not practlc-e and distributing
self-censorship. S A1 M

and efficient.

» Journalists cover key

events and issues. » Quality niche reporting

and programming
exists (investigative,
economics/business,
local, political).

» Pay levels for journalists
and other media
professionals are
sufficiently high to
discourage corruption.

authorities will and will not allow drives bloggers.
However, several bloggers, especially those on Troll.
uz, which is run by a Tashkent-based online activist,
have initiated heated discussions on Facebook over
some pressing issues in the country (mostly not
political) over the past year. “Social media users are
acting more freely than before. People are less afraid
to criticize the authorities, at least online. And some
local media have started quoting critical remarks by
bloggers and social media users, which is a good
sign,” said a Tashkent-based independent journalist.
Journalism schools in Uzbekistan offer old
programs that have changed little since the fall
of the Soviet Union. Uzbek journalists have few
opportunities to receive quality training or improve
basic skills and are unable to use internationally
accepted standards in their day-to-day reporting.
Uzbek media outlets rarely have their own codes
of ethics, and the ones that do have codes violate

UZBEKISTAN

generally accepted standards. The most common
violations among Uzbek journalists are favoritism
and plagiarism, as well as the use of a single source
of information. In 2017, the Prague-based, Russian
language television channel Current Time published
two reports showcasing systematic plagiarism and
photo manipulation by the Uzbek state news outlet
Uzbekistan National News Agency (UzA). The outlet
neither responded to Current Time's inquiries, nor
commented on its reports.

However, it must be noted that UzA, which has
long been one of the main propaganda channels of
the Uzbek government, produced a series of articles
over the past year criticizing the current state of
media in the country. In addition, it published critical
op-eds by BBC and Voice of America reporters on
its website. This, along with other improvements
in freedom of speech, has boosted the media
community’s hopes. “I| would describe this as
cautious hope. The new president is trying to change
some things in the country for better. Yet it is still one
person deciding, not by popular vote,” said one of the
media experts interviewed for this year's report.

Low wages in the media industry largely
explain the problem of journalists accepting bribes.
According to most journalists, the average salary of
a media professional in Tashkent is about $150-$200
per month (in other cities, it is less). Journalists in
the private-sector print media earn more than their
colleagues working for state-owned companies.

The National Television and Radio Company
of Uzbekistan owns fairly advanced equipment and
is capable of producing polished programs. Most
local print media are still poorly equipped for the job,
however, and most journalists are not trained in how
to use new equipment. Journalists interviewed for
this report note, though, that the lack of professional
skills and fear of persecution affects the quality of
journalism in Uzbekistan far more than the state of

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

the equipment.

There is very little investigative reporting, since
most forms are deemed a threat to the government.
There are independent media working on investi-
gative reports, but they have to operate from outside
of Uzbekistan. Local private media rarely work on
this genre, and state-run investigations often toe the
line with government propaganda.

Regarding the coverage of niche topics, almost
all professional spheres in Uzbekistan, including
education, health care, and military have their own
specialized publications, which survive only because
of forced subscription and state subsidies. Economic
Review is considered a relatively independent
magazine, yet it cannot publish objective articles on
various economic issues.

Journalist Natalia Shulepina’s blog Sreda.

“Social media users are acting more freely
than before. People are less afraid to criticize
the authorities, at least online. And some
local media have started quoting critical
remarks by bloggers and social media users,
which is a good sign,’ said a Tashkent-based
independent journalist.

uz specializes in environmental issues. There is
also Uzinfocom, a magazine devoted to computer
technology and communication issued by the
Ministry for the Development of Information
Technologies and Communications.

Specialized groups in popular social networks,
such as Facebook, Odnoklassniki, and Telegram
partially fill the need for information on niche topics.
Popular groups include Poterebileti Uz, where users
discuss consumer rights, and Voditeli Tashkenta, a
community of drivers.



OBJECTIVE 3:
PLURALITY

OF NEWS

Most journalists and experts interviewed for this
year's report agreed that while the plurality of
media sources has increased in Uzbekistan, there
is a lot to improve in this field.

There are more than 1,500 registered media outlets,
including 65 television channels, over 1,000 print
media, and nearly 400 websites. According to
Uzbekistan's Agency for Press and Information, the
majority of registered media are privately owned,
hence independent. However, in reality, they remain
under the close watch of the authorities.

The government continues to block the
websites of numerous independent media covering
Uzbekistan. However, these media have been
successfully bypassing online censorship with the
help of social networks and messaging apps. For
instance, the Uzbek service of RFE/RLs bureau
in Tashkent was closed in 2006, but it currently
has 400,000 Facebook followers and more than
half a million followers in Odnoklassniki, a popular
Russian social network. Both platforms report high
engagement rates.

In general, Facebook became quite popular as
an information source in Uzbekistan during the past
year. Mirziyoyev launched a Facebook page and
urged other officials in the country to do the same.

Online media in Uzbekistan, especially the
top-visited Kun.uz and Daryo.uz, actively use
Telegram, which gained popularity in the country
after authorities partly blocked WhatsApp in 2014,
The Telegram channel, run by Kun.uz, has nearly
300,000 subscribers.

In September 2017, Uzbektelecom, which has
a monopoly on providing Internet to the country,

UZBEKISTAN

announced it was beta testing a new messaging
app, Uzphone, aimed at competing with popular
apps on the market. Some media experts see this
as yet another government attempt to control the
country’s communications.

Internet penetration continues to expand.
Uzbektelecom still has a monopoly on Internet
provision; it acts as a gateway for all Internet
traffic—distributing it among privately owned (yet
government-controlled) Internet service providers.
As in previous years, users increasingly access the
Internet through mobile devices. In April 2017, the
number of mobile Internet users reached a record
high of 14.7 million.

Accessing the Internet requires registration with
a provider that retains a scanned copy of the client’s
passport. The same is required to buy a SIM card for
a mobile phone. Registration for the purchase of a
satellite antenna is not required.

More than half of the country’s 32 million
people have access to digital television. Last year,
the government announced that by the end of
2018, digital television will cover the whole country,
and the analog signal will be disconnected. At the
moment, the public’s free digital package includes
seven private and 13 state-run television channels.

Content is exchanged freely between private
television and radio channels, regulated by the
National Association of Electronic Media (NAESMI),
a professional association of private Uzbek
broadcasters founded in 2004. Today, it unites more
than 50 private broadcast media. According to
Firdavs Abduholikov, head of NAESMI, the associ-
ation's goal is to establish an equal market for
broadcasters and support regional broadcasters.
However, media experts believe that NAESMI's
true goal is to control the activities and content of
broadcast media. Despite the stated voluntary nature
of membership, NAESMI's members were reportedly

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

Multiple news sources provide citizens

with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

» A plurality of affordable
public and private

» Independent broadcast
media produce their

news sources (e.g., own news programs.
print, broadcast, i
Internet) exists. »Transpar_ency of media
ownership allows
» Citizens' access consumers to judge
to domestic or objectivity of news;

international media
is not restricted.

media ownership is
not concentrated in a

i i few conglomerates.
» State or public media

reflect the views of » A broad spectrum of
the entire political social interests are
spectrum, are reflected and represented

nonpartisan, and serve
the public interest.

in the media, including
minority-language

information sources.
» Independent news

agencies gather and
distribute news for print
and broadcast media.

» Broadcast ratings,
circulation figures,
and Internet statistics
are reliable.

forced to join the association under the threat of
losing their licenses.

Urban Uzbeks continue to enjoy more
information diversity than their rural counterparts. By
virtue of understanding Russian, many city residents
watch Russian television channels via satellite
antennas or through digital television. Russian
television, such as Russia 24 and Perviy Kanal,
which have become main propaganda channels for
the Kremlin in recent years, are still quite popular in
Uzbekistan. Both channels are included in packages
of all private providers of access to digital television
in the country.

In many regions, power outages remain a major
obstacle to electronic and broadcast media access.



The problem is particularly acute in winter, when
some regions receive electricity for only four to five
hours a day. With no cable Internet and low-quality
mobile networks, people in rural areas receive their
information mostly from government-controlled radio
and television channels.

Officially, illiteracy is not an obstacle for media
consumers in Uzbekistan, with near 100 percent
literacy. However, the population’s media literacy is
quite poor. Many young Uzbeks are unable to differ-
entiate objective reporting from state propaganda
or fake news. They see independent Uzbek news
websites, such as Ozodlik and BBC, as enemies of
Uzbekistan—a result of the government's efforts to
label them as such since 2005.

Ownership of private media is still not
completely transparent. Media experts believe that
it is not uncommon for government or security
services officials to establish front companies to hide
the true ownership of a media outlet. State media,
on the other hand, tend to be more transparent.

Media experts believe that it is not
uncommon for government or security
services officials to establish front
companies to hide the true ownership of a
media outlet. State media, on the other hand,
tend to be more transparent.

Four news outlets operate in Uzbekistan: UzA
(state run), Jahon News Agency (run by the Ministry
of Foreign Affairs), the independent news outlet
Turkiston-Press, and Uzbek Telegraph Agency. All
offer strictly official information that is never critical
of the government.

Ethnic minority groups--such as Russians, Tajik,
Kazakhs, and Koreans--have a small number of print
media in their own languages, but their circulations

UZBEKISTAN

are quite limited. Moreover, such newspapers rarely
bring up the most pressing issues of minority
communities, as the government heavily controls
ethnic and interethnic issues.

vy
Ah‘
P

= WO

Media in Uzbekistan are rarely sustainable. With
a severely limited spectrum of revenue sources,

media outlets struggle to cover operational costs.

Economic conditions within the country make

it nearly impossible for media outlets to run
efficiently or profitably. As the advertising market
is still developing, private companies survive
mainly on subsidies from their owners or grants.

Several journalists interviewed for this year's MSI
study argue that corruption is also a major reason
that media organizations fail to operate as efficient
businesses. Transparency International’s Corruption
Perception Index 2017 placed Uzbekistan at 157
among 180 countries, scoring only 22 out of 100—
meaning corruption is rampant in the country’s
public sector.

Corruption scandals involving media are not
rare. In 2014, the independent Uzbek media reported
on a wide-scale corruption scheme at the National
Television and Radio Company, showing that almost
half of its advertising revenue goes into the pockets
of company officials. In 2017, the former head of the
UzAPI, a government body in charge of registration
and licensing media, was accused of misappro-
priating $60,000.

Only a few entertainment print media and
state-owned newspapers, such as Nardonoye
Slovo/Halk Suzi and Pravda Vostoka, earn enough

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

to support their operations fully. A large portion of
income for state-owned print media, which usually
publishes official, often boring, information, comes
from compulsory subscriptions by public institution
employees across the country and people receiving
state benefits such as pensioners and disabled
people.

College and university students who receive
state scholarships are also forced to subscribe to
government-funded newspapers. There are only
a handful of news-oriented private media outlets
with relatively effective business models, such as
the Russian-language news websites Gazeta.uz and
Novosti Uzbekistana. However, the latter was forced
to close its print version and go online in 2014,
reportedly because of financial constraints.

In one new development, though, the problem
of involuntary subscriptions to print outlets are now

Independent media are well-managed

businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

» Media outlets and

supporting firms operate
as efficient, professional,

and profit-generating
businesses.

» Media receive revenue
from a multitude
of sources.

» Advertising agencies and
related industries support
an advertising market.

» Advertising revenue as
a percentage of total
revenue is in line with
accepted standards at
commercial outlets.

»Independent media
do not receive
government subsidies.

» Market research is
used to formulate
strategic plans,
enhance advertising
revenue, and tailor
products to the
needs and interests
of audiences.

» Broadcast ratings
and circulation
figures are reliably
and independently
produced.



being openly discussed in Uzbek media. On the

talk program Munosabat, aired on the O'zbekiston
television channel in June 2017, Karimberdi
Turamurod, a journalist with the entertain-
ment-oriented Bekajon, accused Halg Suzi of forceful
subscriptions. The newspaper's deputy editor in
chief Shuhrat Jabborov, also a guest on the show,
refuted the journalists' accusations. “A newspaper, by
its nature, is propaganda. It should propagate good
things to people. And we do promote our newspaper
in places. Do not confuse that with forced
subscription,” he said. The show initiated heated
discussions on social networks, with many users
confirming the existence of involuntary subscriptions
to various state-owned print media.

The newspaper’s deputy editor in chief Shuhrat
Jabborov, also a guest on the show, refuted

the journalists’ accusations. “A newspaper, by
its nature, is propaganda. It should propagate
good things to people. And we do promote our
newspaper in places. Do not confuse that with
forced subscription,’ he said.

Uzbek language news websites, such as Daryo.
uz and Kun.uz, and sports-oriented websites such
as Stadion.uz and Uff.uz, have grown in popularity
in recent years, boosting their revenue from
advertising. Yet even the most popular websites
in the country are far from self-sustaining, heavily
relying on public funds, grants from international
organizations, or direct subsidies from owners.

It is hard to tell if bloggers draw stable income
from their activities in Uzbekistan. Popular blogs,
such as Troll.uz, engaged in both commercial and
state-sponsored activities in 2017. However, they do
not disclose their income sources or levels.

UZBEKISTAN

The state-owned television channels Yoshlar
(Youth) and O'zbekiston still have the most
geographical coverage and draw top prices for
advertisements. For example, one minute of prime
time on Yoshlar can cost $4,900, according to a
pricelist provided by advertisement outlets.

Marketing research on the media is extremely
rare. State media does not feel the need for it, since
they are funded and controlled by the government,
and it is often too costly for private print media.
Their editors and founders struggle constantly to
meet market needs. Nevertheless, experts express
hope that with the expansion of Internet penetration
and digital television, marketing research will
become more affordable and easier to conduct.

In 2016, Tashkent Advertising Association, which
unites almost all big advertising outlets in the capital
city, undertook the only openly conducted research
on the media market in recent years. The survey
compared the popularity of three media platforms:
television, radio, and Internet. It reportedly polled
more than 1,700 people, mostly between the ages
of 20-45 years; their locations were undisclosed.
The survey showed more than 95 percent of
respondents used the Internet every day, while 53
percent watched television at least once a day. Many
journalists doubt the accuracy of these results.

In May 2017, the newly founded National
Media Council of Uzbekistan, which includes major
broadcasters, providers of digital television services,
and advertising outlets, announced that beginning in
2018, the London-based consultancy group Kantar
would measure television audiences in the country.
The joint Uzbek-Turkish research and consulting
group SIAR conducted the last such metrics in 2009.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

Despite the relative easing of control over mass
media during the past year, truly independent
media support groups still do not exist in
Uzbekistan. Currently, there are only a few local
organizations that represent the interests of
media organizations, owners, and editors, and all
depend heavily on the government.

One, NAESMI, was founded in 2004 and unites
dozens of nongovernmental television and radio
stations. According to the Uzbek service RFE/

RL, the group, run by government loyalist Firdavs
Abduholikov, maintains near-total control over private
broadcasting media.

In 2013, NAESMI suspended its activities for
several months following the arrest of Abduholikov,
allegedly in connection with then president Islam
Karimov's eldest daughter Gulnara Karimova, who
was accused of extorting nearly $1 billion from
telecommunication companies. A year later, after
charges against Abduholikov were reportedly
dropped, the group resumed its work.

NAESMI's main functions include providing
grants for upgrading technical equipment and
organizing free information exchanges and news
reporting between member broadcast companies.
Given its close ties with the government, NAESMI
also controls and even determines the editorial
policy of its member outlets.

All media company staff members belong
to the Creative Union of Journalists. Even though
the union does not promote its members' legal
interests, journalists are obliged to pay monthly
dues, deducted automatically from their salaries.
The union organizes an annual professional



competition called Oltin Qalam (Golden Pen) to
reward the most loyal journalists.

After the Andijan tragedy, the Uzbek
government closed down nearly all foreign-
sponsored nongovernmental organizations working
in the country. Organizations that offered support
to media and journalists were also forced to cease
operations. Since then, Uzbek reporters could only
receive professional training that meets interna-
tional standards abroad. The Open Society Institute,
the US Department of State, Internews, the OSCE
Academy in Bishkek, and other major donor organi-
zations frequently fund these courses. Dozens of
independent journalists underwent such trainings
in neighboring Kyrgyzstan and Kazakhstan, risking

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

» Trade associations » Quality journalism
represent the interests degree programs
of private media that provide
owners and provide substantial practical
member services. experience exist.

» Professional » Printing facilities
associations are in private

work to protect
journalists’ rights.

hands, apolitical,
and unrestricted.

» Short-term training » Channels of media

and in-service
training programs
allow journalists to
upgrade skills or
acquire new skills.

» Sources of newsprint
NGOs support
free speech and
independent media.

distribution (kiosks,
transmitters, Internet)
are private, apolitical,
and unrestricted.

» Information and
communication
technology infra-
structure sufficiently
meets the needs of
media and citizens.

UZBEKISTAN

persecution upon their return.

However, local journalists interviewed for this
report hope that change will come soon. They
have reason to believe so: In July 2017, Komilov
announced the government was open to resuming
cooperation with Human Rights Watch, which
had been forced to close its Tashkent office in
2010. Following the government's statement, Steve
Swerdlow, a Central Asia researcher at Human
Rights Watch, visited Uzbekistan several times, each
time openly calling on the authorities to release
imprisoned dissidents and journalists.

The quality of journalism education in
Uzbekistan remains poor. The Uzbekistan National
University and the State University of World
Languages both offer journalism training, but in
general, their curricula are heavily theoretical, and
they lack practical experiences for students.

Uzbekistan has a relatively well-developed
printing and distribution industry, but the
government, through the Uzbekistan Press and
Information Agency, controls much of it. Print
media are distributed through the companies
Matbuot Targatuvchi and Matbuot Uyushmasi via
subscriptions or kiosks. “There are many printing
houses, but since there is no independent print
media in the country, their presence does not in
any way affect the situation with freedom of speech,
which today exists exclusively on the Internet,” said
one Tashkent-based journalist.

Internet service providers have no alternative
to Uzbektelecom, which has blocked dozens of
websites critical of the government, to obtain
Internet access.

Internet connections in Uzbekistan are among
the slowest in the former Soviet Union. In November
2017, the Speedtest Global Index report, conducted
by the Seattle-based Ookla, ranked Uzbekistan
127 out of 130 countries based on speed of fixed

[10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

broadband Internet (5.81 Mbps) and 119 based on
mobile Internet speed (6.47 Mbps).

In his address to the parliament in December
2017, Mirziyoyev promised that Internet speed in
Uzbekistan would become 2.5 times faster by the
end of 2018, For that, he said 2,000 kilometers of
fiber optic communication lines would be placed
and more than 4,000 new mobile communication
support stations would be built, although he didn't
provide additional details on the scope of the effort.

All journalists and media experts interviewed for
this year's MSI agree that for the foreseeable future,
the Internet, as the country's least-controlled media
platform, will remain a crucial tool for ensuring
freedom of speech in Uzbekistan. Young people in
the country have been increasingly turning to mobile
messaging apps, especially Telegram, for consuming
and disseminating information.

List of Panel Participants

IREX did not conduct an in-country panel discussion
because of Uzbekistan's repressive environment, This
chapter represents desk research, interviews, and the
results from questionnaires filled out by several people
familiar with the state of media in the country.



