
TURKMENISTAN

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2018
Tracking Development  

of Sustainable 
Independent Media 
Around the World



TURKMENISTAN
A T  A  G L A N C E
GENERAL

▶▶ Population: 5,351,277 (July 2017 est. CIA 
World Factbook)
▶▶ Capital city: Ashgabat
▶▶ Ethnic groups (% of population): Turkmen 
85%, Uzbek 5%, Russian 4%, other 6% (CIA 
World Factbook, 2003 est.)
▶▶ Religions (% of population): Muslim 89%, 
Eastern Orthodox 9%, unknown 2% (CIA 
World Factbook)
▶▶ Languages (% of population): Turkmen 
(official) 72%, Russian 12%, Uzbek 9%, other 
7% (CIA World Factbook)

▶▶ GNI (2016 - Atlas): $36.18 billion (World Bank 
Development Indicators, 2016)
▶▶ GNI per capita (2016 - PPP): $6,670 (World 
Bank Development Indicators, 2016)
▶▶ Literacy rate: 99.7% (male 99.8%, female 
99.6%) (CIA World Factbook, 2015 est.)
▶▶ President or top authority: President 
Gurbanguly Berdimuhamedow (since 
February 14, 2007)

MEDIA-SPECIFIC
▶▶ Number of active print outlets, radio 
stations, television stations, Internet 
news portals: The exact numbers are 
unknown, but there are believed to be 
seven state-owned television stations; at 
least one state-owned radio station; as 
many as 28 national and local newspapers 
and magazines, including two “private” 
print outlets, at least one of which is widely 
considered implicitly state-controlled; and 
an undetermined number of Internet-based 
news entities, several of which are 
state-controlled. (CIA World Factbook, 
International Telecommunication Union, 
NewEurasia Citizen Media, SalamTurkmen, 
World Telecommunication/ICT Development, 
World Bank)

▶▶ Newspaper circulation statistics: There are 
no clear statistics. According to anecdotal 
data, the three main print publications by 
circulation may be Neutralny Turkmenistan 
(Russian- and English-language state-owned 
daily), Turkmenistan (Turkmen-language 
state-owned daily), and Rysgal 
(Turkmen-language, published irregularly, 
owned by the Union of Industrialists and 
Entrepreneurs).
▶▶ Broadcast ratings: N/A
▶▶ News agencies: Turkmen Dowlet Habarlary 
(Turkmen State News Agency, state-owned)
▶▶ Annual advertising revenue in media 
sector: N/A
▶▶ Internet usage: 785,000 users (15% of 
population) (2015 est., CIA World Factbook)

SCORE KEY
Unsustainable, Anti-Free Press (0–1): Country does not 
meet or only minimally meets objectives. Government and 
laws actively hinder free media development, professionalism 
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): Country minimally 
meets objectives, with segments of the legal system and 
government opposed to a free media system. Evident progress 
in free-press advocacy, increased professionalism, and new 
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3–4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media 
have survived multiple governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

UN
SU

ST
AI

NA
BL

E
AN

TI
-F

RE
E 

PR
ES

S
UN

SU
ST

AI
NA

BL
E

M
IX

ED
 S

YS
TE

M
NE

AR
SU

ST
AI

NA
BI

LIT
Y

SU
ST

AI
NA

BL
E

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

0.
29

0.
19

0.
12 0.
10

0.
18 0.

34

0.
76

0.
70

0.
52

0.
49

0.
49

0.
43

0.
41

0.
28

0.
23

0.
22 0.
26 0.

38

0.
31 0.

11 0.
14

0.
23 0.
19 0.
26 0.

40

0.
19 0.
20 0.
24

0.
13

13

20
14

20
15

16 17 18

0.
26

1820
13

20
18

14 15 16 1713 14 20
15

20
16

17 20
13

14 15 16

20
17

20
18

20
13

20
18

20
14

20
15

20
16

20
17



T
he desert of the real” is Jean Baudrillard’s notorious 
description of contemporary media and the quality of 
psychology it engenders. Although written in 1981, it 
could very well be a description of Turkmenistan today. 
A level of information control that could fairly be called 
totalitarian has resulted in a media landscape utterly 

detached from reality, even as this desert republic of 5.6 
million people undergoes an economic meltdown that some 
observers fear could lead to a humanitarian catastrophe.

Turkmenistan’s authorities dominate every level of media, 
from telecommunications satellites all the way down to the 
smartphones of Ashgabat’s wealthy socialites and even 
the gossip of pensioners in remote rural villages. Television 
satellite dishes—the population’s only true lifeline to outside 
information—are being systematically destroyed under the 
pretext of “urban beautification.” Fear and self-censorship rule 
the nascent “Turkmenet” (Turkmen-language websites and 
Internet services). Authorities have been slowly mastering 
sophisticated Internet surveillance technology believed to 
have been imported from the West in recent years, according 
to the watchdog group Privacy International. The country’s 
few Web users exhibit behaviors that indicate a sense of 
being watched by an omnipresent eye.

Meanwhile, a macroeconomic sandstorm has hit 
Turkmenistan. For years, the government has maintained 

a monopoly over key goods and services, relied upon 
natural gas as its sole strategic revenue source, invested in 
grandiose prestige construction projects, and operated a vast 
social-welfare system to keep the population relatively inured 
from hardship. However, an ongoing dispute with neighboring 
Iran over gas prices, the loss of the Russian export market, 
and gross inefficiencies in the construction industry (long 
suspected of really serving as a massive money-laundering 
machine for the ruling elite) have combined with a persistent 
downward trend in gas prices to disturb the mirage. Citizen 
journalists on the inside and news agencies on the outside 
describe an economic collapse: mass layoffs, unemployment 
topping 50 percent, cessation of fuel subsidies, rationing of 
basic goods and services, long food queues.

State media are effectively the only media in Turkmenistan, 
and they acknowledge none of these problems. The official 
press glories in a “Golden Age” (the words appear in the 
name of the official government news service), shepherded 
by President Gurbanguly Berdymukhammedov, who was 
re-elected in a February 2017 vote universally viewed as a 
sham (he defeated eight government-chosen challengers 
with 98 percent of the vote). “Even if a deadly earthquake 
strikes, it won’t be in the media,” one panelist said. “Nor will 
it be mentioned tomorrow or even a year from now, as this is 
‘negative news.’”

OVERALL  
SCORE

0.39
Turkmenistan’s dire situation is 
reflected in the MSI scores for 
2018. The overall score of 0.39 

exceeds Turkmenistan’s average 
and median since surveying of the 
country started in 2008—0.34 and 

0.33, respectively—but remains 
deep in the “unsustainable/

anti‒free press” category. On the 
one hand, the panelists noted a 

modicum of general improvement 
continuing from last year. On the 

other, they confirmed the perverse 
condition of media in the country. 
As one said, “The weakness and 
failures of the government are 
being portrayed as its success. 
The less information, the better, 

so as to keep the people asleep.”

1
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018



2
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

T U R K M E N I S T A N

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH	

	 0.34

From an all-time low of 0.10 in 2016, Turkmenistan 
continues to see marginal improvement in this 
objective, from 0.18 last year to 0.34. The uptick 
reflects improved, if wholly cosmetic, legislation 
on freedom of expression and the tentative 
advent of (necessarily anonymous) citizen 
journalism. However, it hardly masks the reality 
of the government’s total control over information 
and absolute suppression of free speech. The 
consequence for society, as one panelist put it, is 
that “self-censorship is an everyday practice.”

The main legislation pertaining to freedom of speech 
and, more broadly, the flow of information is the 
Law on Mass Media, passed in 2013. The measure 
is in line with international standards in word but 
ignored in practice—openly by law-enforcement and 
security agencies and quietly through untraceable 
and unprovable acts of intimidation against everyday 
people and journalists alike. Amid seemingly 
omnipresent censorship, “people rely on what their 
relatives, friends, or neighbors say is happening,” one 
panelist said. “There is no real media, so lies and fake 
news are making the rounds among the population.”

Citizen journalists and civic activists have been 
able to provide the outside world with glimpses of 
what this disjunction is like. Using a pseudonym 
to express opinions online, even positive ones, 
is ubiquitous. Citizen journalists have recounted 
numerous anecdotes about young male practi-
tioners of Islam being pulled aside or detained 
by authorities and having their phones examined, 
often on no other basis than having discussed their 
religious beliefs online. Gossip and rumor spread 
by the so-called village women’s newswire (obanyn 

ayallary novosti) takes the place of real information 
and is duly compiled by police and security forces 
into extensive dossiers. Citizen journalists report that 
everyday citizens can receive rewards for spying on 
their friends and neighbors on behalf of authorities 
and for purposefully feeding false information into 
the rumor mill.

Professional journalists’ freedom of speech, and 
their personal rights in general, are more openly 
transgressed. According to one panelist, the state has 
at times tolerated independent reporting, provided 
it does not touch on domestic political issues, 
especially corruption in government. Even critical 
content could be published, especially by young 
citizen journalists, “so long as it was from a ‘Turkmen 
perspective’ and not seen as foreign interference and 
subversion,” this panelist said. For instance, it was 
possible in 2014 for Soltan Achilova—a contributor 
to Azatlyk Radiosy, the Turkmen-language service 
of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL)—to 
report on long lines for bus and train tickets. This 
tolerance, already vague and erratic, appears to have 
disappeared along with Turkmenistan’s natural-gas 
profits. When Achilova attempted to report in 2016 
about similar problems at state-operated stores, she 
was detained. Since being released later that year, 
she has been assaulted numerous times by unknown 
assailants, most recently last summer. No one has 
ever been charged.

Attacks by strangers who promptly escape, 
never to be apprehended and prosecuted, is 
a favorite intimidation tactic of Turkmenistan’s 
authorities. The danger extends to journalists’ 
families. When another RFE/RL contributor, 
Khudayberdy Allashov, was arrested in December 
2016 for allegedly possessing chewing tobacco, 
which is illegal in the country, his mother was taken 
into custody as well. They served two-and-a-half 
months in prison before being convicted in February 

2017 and given three-year suspended sentences. 
There has been no news about Allashov and his 
mother since their release; presumably, they have 
since been living under police surveillance and are 
banned from using any communication tools.

Turkmenistan’s laws do not explicitly deny 
citizens the right to access and comment upon 
information from foreign news sources, and the 
country is not as hermetically sealed from external 
media as government critics and opponents 
sometimes portray. One panelist said that, per a 
special presidential decree, ministries and state 
media are permitted to consume select foreign news 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

▶▶Legal and social 
protections of free 
speech exist and 
are enforced.

▶▶Licensing of broadcast 
media is fair, competitive, 
and apolitical.

▶▶Market entry and tax 
structure for media are 
fair and comparable 
to other industries.

▶▶Crimes against 
journalists or media 
outlets are prosecuted 
vigorously, but 
occurrences of such 
crimes are rare.

▶▶State or public media do 
not receive preferential 
legal treatment, and 
law guarantees editorial 
independence.

▶▶Libel is a civil law issue; 
public officials are held 
to higher standards, 
and offended parties 
must prove falsity 
and malice.

▶▶Public information 
is easily accessible; 
right of access to 
information is equally 
enforced for all media 
and journalists.

▶▶Media outlets have 
unrestricted access 
to information; this is 
equally enforced for all 
media and journalists.

▶▶Entry into the 
journalism profession 
is free, and government 
imposes no licensing, 
restrictions, or special 
rights for journalists.



3
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

T U R K M E N I S T A N

publications, typically from Russia. State journalists 
have limited permission to browse external news 
websites, but only for content that is both related to 
Turkmenistan and positive in nature.

For the rest of the population, the rules of the 
game are clear: There is effectively a ban on the 
import of newsletters, journals (even scientific ones), 
magazines, and newspapers produced abroad. 
Suitcases, computers, phones, and flash drives are 
checked at the airport, and the trunks, cabs, and 
cargos of cars and trucks are checked at highway 
border crossings. If a person is caught importing any 
such material, he or she faces punishment.

For many years, Turkmenistanis have relied 
upon a workaround for the foreign-media barrier: 
television receive-only satellite dishes (TVROs), 
which beam external content—principally from 
Russia, but also from Europe and Iran—directly 
into their homes. Exactly how many TVROs are 
in use in Turkmenistan has long been debated, 
but observers have regularly used terms like 
“ubiquitous” and “everywhere.”

It is unclear how technology that poses such 
an obvious and direct challenge to the regime’s 
absolute control over information has been entering 
the country; it is an issue badly in need of study by 
analysts. What is clearer is that citizens are deeply 
protective of their dishes. As TVROs tend to be large 
and must be placed in prominent locations, they 
have proven to be an easy target for government 
raids in the name of “urban beautification.” These 
raids have been met with scuffles and even 
organized protests, according to numerous reports 

by citizen journalists, provoking intensified efforts 
by authorities in what might very well be a slowly 
growing vicious circle.

Meanwhile, a small but increasing number of 
Turkmenetizens are finding ways around technical 
bans imposed upon VPN and proxy servers. This 
holds some promise for gouging chinks out of the 
country’s armor of media control, but care must be 
taken in attempting to assess the long-term prospects 
of the Internet for cracking open this society.

The underlying infrastructure of the Turkmenet 
is unknown, but various clues over the years create 
an interesting, if still daunting, picture. It is believed 
that by ITU that 18% of individual Turkmenistani 
citizens and 13.6 percent of Turkmenistani 
households have some form of Internet access. 
Anecdotally speaking, most of those with access are 
either living abroad or clustered around Ashgabat, 
the country’s capital and telecommunications hub.

Internet access is extremely expensive. 
Chronicles of Turkmenistan, a multilingual news site 
operated by the Vienna-based Turkmen Initiative for 
Human Rights, reported that Turkmentelecom, the 
sole provider, charges TMT 950 ($264) a month for 
unlimited Internet service with a connection speed 
of 1 Mbit/s. For those priced out of regular access, 
surfing the Web can still be done at Internet cafés, 
but these, unsurprisingly, are heavily controlled by 
the state. Users must register with a valid official 
ID, and the authorities track every online move they 
make, from visiting websites to writing emails.

The demographics of the Turkmenet are 
similarly fuzzy, though a rough sketch does exist. 
According to a 2016 analysis by George Washington 
University’s Central Asia Program, the online 
community, such as it is, appears to be made 
up largely of well-to-do youth in urban areas, 
including children of the ruling elite, although there 
is a significant component of students and labor 

migrants living, studying, and working abroad. “The 
social-media environment is considerably smaller 
and more cloistered” than its counterparts in other 
Central Asian societies, according to the report, and 
the prevalence of elites renders the Turkmenet “a 
particularly limited representation of public opinion 
in one of the world’s most isolated societies.”

There appears to be a rise in use of 
Internet-based chat services and mobile messaging 
apps, such as WhatsApp and Line, to spread 
information about events or aspects of Turkmenistani 
law and bureaucracy. But, as one panelist noted, 
“chat rooms between people cannot replace the 
job that the press does. The information is not very 
reliable, and the secret police are regularly checking 
chat rooms, trying to track and identify the people 
who are active there.” Indeed, in 2016, airport 
authorities prevented a young Twitter user from 
boarding a plane. The individual was never provided 
an explanation but, according to one panel member, 
had likely been the victim of one of the regime’s 
many secret blacklists related to online activity.

Internet surveillance is readily facilitated by the 
Telecommunications Ministry’s effective monopoly 
over all forms of communications, maintained 
through formal and informal structures, including 
various state-owned enterprises and a shadowy 2012 
agreement with Russian mobile-service provider 
MTS, the dominant force in the Turkmenistani 
mobile market. Even that dominance comes with 

The consequence for society, as one panelist 
put it, is that “self-censorship is an everyday 
practice.”

Even critical content could be published, 
especially by young citizen journalists, “so 
long as it was from a ‘Turkmen perspective’ 
and not seen as foreign interference and 
subversion,” this panelist said.



4
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

T U R K M E N I S T A N

the tolerance of the all-powerful ministry, with which 
MTS has had a fraught relationship. The company 
entered the Turkmenistani market in 2005, had its 
operations suspended in 2010, resumed operations 
in 2012, and was cut off again in September 2017. 
This last move came as a blow to MTS, as just 
one month earlier it had expanded its 3G network 
throughout the country. According to the telecom-
munications research company Telecompaper, as of 
January 2018, MTS Turkmenistan was in the process 
of refunding its former subscribers.

The cash-strapped regime seems to be sparing 
no expense in its pursuit of total control over the 
Turkmenet. Alternative Turkmenistan News (ATN) 
reported that in 2016, capping a years-long effort, 
the regime successfully launched a telecommuni-
cations satellite into orbit, with the sole purpose of 
monitoring mobile-phone activity in the country.

OBJECTIVE 2:  
PROFESSIONAL  
JOURNALISM	

	 0.70

The 2017 MSI’s historically low mark of 0.43 
for Objective 2 was the result of a deeper 
reassessment of what Turkmenistan’s stagnation 
in all aspects of media sustainability signified 
about the mentality of the country’s state 
journalists themselves. The diagnosis was not 
positive. Whether state journalists do have some 
grasp of what their craft really should be like, 
and have made their peace with the situation as 
it is, are matters of speculation. Regardless, the 
structure is too formidable for them to oppose it.

This year our panelists remain pessimistic. “It is 
difficult to talk about ‘journalism’ in Turkmenistan,” 
one said. “Fundamentally, there isn’t any, except for 

a few daring ‘underground’ writers for exile media.” 
Nevertheless, the score rose to 0.70, more in line 
with Turkmenistan’s median performance in this 
area. There is some more insight this year into 
exactly how authorities monitor and exert what is 
often a tacit form of control over state journalists, 
as well as a sense of just how orchestrated 
Turkmenistan’s entire public sphere has become.

As with higher past ratings for this objective, 
the score for this year is inflated by the quality of 
technical facilities and equipment for gathering, 
producing, and distributing news. This reflects the 
quality of the technology as such, not whether 
media professionals use it optimally—and they do 
not. Video and screen captures provided by citizen 
journalists demonstrate the inconsistent and often 
poor aesthetic quality of media content—from image 
resolution to the typography of newspapers—and 
belie the regime’s ostensible efforts at technological 
modernization. Berdymukhammedov himself has 
often and openly criticized the low aesthetic quality 
of media products, but there is no genuine political 
will for change.

As for the content itself, the story remains 
the same as in previous years. Screens, pages, 
and airwaves are dominated by the president’s 
exploits in all sectors of life and governance; 
entertainment, especially traditional music; and 
grossly exaggerated economic statistics. In general, 
the tone of reporting is emotionally ecstatic and 
very nationalist. State media are wildly inaccurate, 
to an extent that their reporting “borders on pure 
fabrication,” as one panelist put it. Events warranting 
coverage are tightly orchestrated. “Nothing is left 
to chance,” another panelist said. “When you see 
people attending a parade, they have been trained 
how to dress and what to say, and everything is 
according to a protocol.”

What, then, is the goal of journalism for the 

authorities? As a panelist summed up last year, 
the Turkmenistani government does not consider 
journalism a tool of socialization, as do many author-
itarian states, or a tool of education and oversight, 
as in democratic countries. Rather, it is considered a 
means to ensure a malleable population.

The government formally accredits only its 
own state-media employees, who do not dare 
question the government in their reporting. These 
state journalists are not wholly ignorant of interna-
tional standards and forms of professional reporting. 
Some have taken part in state-organized visits 
with counterparts abroad in the name of media 
development, and many are able legally to access 
external news as part of their content-gathering 
routines. They could be considered complacent--or 
even complicit--in the deplorable condition of media 
in Turkmenistan, but that is a tough charge to make 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

▶▶Reporting is fair, 
objective, and 
well sourced.

▶▶Journalists follow 
recognized and accepted 
ethical standards.

▶▶Journalists and editors 
do not practice 
self-censorship.

▶▶Journalists cover key 
events and issues.

▶▶Pay levels for journalists 
and other media 
professionals are 
sufficiently high to 
discourage corruption.

▶▶Entertainment 
programming does 
not eclipse news 
and information 
programming.

▶▶Technical facilities 
and equipment for 
gathering, producing, 
and distributing 
news are modern 
and efficient.

▶▶Quality niche reporting 
and programming 
exists (investigative, 
economics/business, 
local, political).



5
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

T U R K M E N I S T A N

stick, given the conditions under which they work. 
Newsroom protocols are set by high-level officials 
according to the whims, real or perceived, of the 
president. Editors—who, like all other key state 
officials, are appointed by Berdymukhammedov—
actively avoid topics that might attract negative 
attention from above.

One panelist noted the ubiquitous presence 
of the authorities in the form of “supervisors” 
from national-security bodies who are physically 
stationed inside media offices. These are essentially 
government minders akin to the Soviet-era 
commissar, and according to this panelist, they 
“literally check every single word before it is 
published or aired. That’s why there is hardly any 
live streaming, live talk shows.” The state is even 
believed to exercise control over journalists’ social 
benefits and housing.

There remains uncertainty about the pay levels 
of state journalists. Some panelists said it is low; 
others considered it adequate for living standards in 
Turkmenistan. “Reporters earn higher than teachers 
but lower than the police,” one asserted. In 2015, 
a panelist said salaries for journalists had been 
increasing by 10 percent annually for at least four 
years, but it is impossible to verify this, much less 
confirm whether the practice has continued during 
the economic downturn.

Even if hard numbers on media salaries 
were accessible, it would be difficult to compare 
them to compensation in other fields, as there are 
no reliable data on average monthly salaries in 

Turkmenistan (some analysts believe them to be as 
low as $150) or cost-of-living expenses. Whereas 
last year’s panel said pay levels were sufficient to 
discourage corruption, this year one member said 
corruption among journalists is “widespread” and 
“often endorsed by state officials as a ‘thank you’ for 
a good story.”

OBJECTIVE 3:  
PLURALITY  
OF NEWS

	 _	 0.38

Turkmenistan’s score for Objective 3 is 0.38, 
following several years in the 0.25 range. One 
explanation for this fluctuation is the challenge 
panelists face in weighing the quality of “internal” 
(i.e., state) media vs. “external” (nonstate) 
media. Nonstate media are subdivided into 
“exile media” (operated by dissidents or former 
political insiders), “surrogate media” (such as 
RFE/RL’s Azatlyk Radiosy), and a scant few 
genuinely independent entities (such as ATN; the 
now-defunct, social-media-based SalamTurkmen; 
and NewEurasia Citizen Media, which is also 
dormant at present).

The main external media are Azatlyk Radiosy, 
Chronicles of Turkmenistan, ATN, EurasiaNet.org, 
and Global Voices Online. The Diplomat, an online 
magazine covering the Asia-Pacific region, is also 
important, and there are several Twitter feeds and 
blogs by experts and journalists from Turkmen, 
Russian, and Western backgrounds.

The following are confirmed internal or state 
media outlets in Russian, Turkmen, and English:

Major print publications and websites include 
Neutralny Turkmenistan (Neutral Turkmenistan, the 
main newspaper, named for the state’s official 

foreign policy of “positive neutrality”); Altyn Asyr 
(Golden Age, the main website, named for the state’s 
official slogan); Turkmenistan (a large-scale national 
newspaper); Nebit-Gaz (official publication and 
website of the state-run oil and natural-gas industry); 
Bneshnyaya Politika i Diplomatiya Turkmenistana 
(Foreign Policy and Diplomacy of Turkmenistan, 
mouthpiece of the Ministry of Foreign Affairs).

The state also publishes Diyar (Home), a 
lifestyle journal, and a number of English-language 
circulars, including World Literature, Standard, 
Quality and Security, Democracy and Law, and 
Culture and Tourism.

There are several news websites believed to 
be run or otherwise affiliated with the government, 
including Turkmenistan.ru (oddly, a Russian 
government‒owned site), Turkmenportal.com, 
Turkmeninform.com, Ashgabad.net, Infoabad.com, 
Arzuw.tm, and Gundogar-news.com (not to be 
confused with the exile-media website Gundogar.
org). The default language of several of these 
outlets is Russian, not Turkmen. Before recently 
going defunct, websites such as Murgap.net and 
Krasnovodsk.net were also suspected of being 
government-affiliated.

It should be noted that the preceding is not 
a full taxonomy of all the print publications and 
websites, as the full extent of the state’s rather 
prodigious output remains unknown. In this respect, 
the words of the panelist who compiled this list are 
especially apt: “Such a visible abundance of media 
nevertheless does not lead to an improvement in the 
reliability and versatile delivery of information.” All 
media outlets in Turkmenistan continue to present 
only one point of view—quite literally. As revealed to 
the outside world in a 2007 blog post by American 
journalist Joshua Kucera, content produced by the 
Turkmen Dowlet Habarlary (Turkmen State News 
Agency) is recycled and repeated with conveyor 

“It is difficult to talk about ‘journalism’ in 
Turkmenistan,” one said. “Fundamentally, 
there isn’t any, except for a few daring 
‘underground’ writers for exile media.”



6
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

T U R K M E N I S T A N

belt-like monotony across multiple platforms.
It remains unclear whether this peculiarity is 

a product of formal policy, especially considering 
Berdymukhammedov’s complaints about this very 
phenomenon. Some critics of the regime try to 
cast it as a relic from the Soviet era, but this is 
debatable. According to a 2010 article on the Central 
Asian citizen-journalism network NewEurasia, the 
media landscape may have been more diverse 
in 1991, at the dawn of independence—in part 
because, like the rest of the former Soviet republics, 
Turkmenistan came into nationhood fresh off the 
perestroika and glasnost era. At the time, NewEurasia 
reported, there were at least two independent print 
publications owned and managed by members of 

the Turkmenistani intelligentsia: Dayanch (Support), 
a Russian- and Turkmen-language magazine, 
and the newspaper Turkmen Ili (Turkmen Nation). 
Unfortunately, these publications proved to be 
canaries in a coal mine. Muhammetmurat Salamatov, 
the publisher of Dayanch, was beaten by unknown 
assailants and then charged with using money from 
criminal activities to fund the magazine. Print runs 
of both publications were routinely confiscated, and 
their editors were constantly harassed. Eventually, 
they quietly faded away.

There are no laws in Turkmenistan that 
prohibit private, nonstate media. However, creating 
and operating a conventional outlet requires 
overcoming numerous bureaucratic and logistical 
obstacles that authorities exploit to stop anything 
but state media in its tracks. The very attempt 
to establish and register a private entity could 
invite suspicion and intimidation. In a surprising 
sign of potential progress, one panelist said an 
Ashgabat-based businessman managed in 2017 to 
secure a media license. However, the authorities 
have apparently prevented him from doing anything 
with it. (The identity of this individual, much less 
the conditions of his successful application, have 
not been shared with IREX.)

There are only two ostensibly private 
newspapers: Rysgal (Welfare, supposedly 
a publication for businessmen) and Zaman 
Turkmenistan (Times of Turkmenistan, purportedly a 
general newspaper). Rysgal is the more questionable 
of the two. It was launched in 2010 on instruction 
from Berdymukhammedov himself and trumpeted 
by the Turkmen State News Agency (in English, 
no less). It is officially owned by the Union of 
Industrialists and Entrepreneurs, a pro-government 
business association that is widely seen as another 
tool of the regime. “If there is a question about 
ownership, it is always safe to say one of the 

president’s relatives runs the business,” one panelist 
said of putatively private enterprises. “It is very 
obvious, even if not transparent.”

The Turkmen-language Zaman Turkmenistan 
is obscure. According to a 2009 article by RFE/
RL’s Central Newsroom—one of the only online 
references to it in English and the only to mention 
its ownership—it is “Turkish-owned.” One panelist 
specified that it may have been owned by Zaman, 
a widely read Turkish newspaper that was affiliated 
with Hizmet, the Muslim spiritual movement led 

by Fethullah Gülen, but was seized by the Turkish 
government in March 2016 and shut down four 
months later. Whether Zaman Turkmenistan has 
ever been affiliated with Hizmet is unknown (and 
it should be noted that the Gülen movement, 
especially its schools, was subject to crackdowns by 
Turkmenistani authorities in 2011 and 2017). Weirdly, 
according to Zaman Turkmenistan’s website, the 
newspaper is headquartered in the same building as 
the country’s postal service, Türkmenpoçta.

Tracking down the history of Zaman Turkmenistan 
is like sifting clues in a detective story. It appears to 
have been registered with the Library of Congress as 
far back as 2000, with a physical description added 
in 2015. One would expect a Turkmen-language 
circular with a once-powerful Turkish pedigree to 
figure prominently within the Turkmenet, yet as of 
this writing a chronological Google query unearths a 
single 2011 reference in an online social forum post 
about jobs. Since the 2009 RFE/RL article, only one 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

▶▶A plurality of affordable 
public and private 
news sources (e.g., 
print, broadcast, 
Internet) exists.

▶▶Citizens’ access 
to domestic or 
international media 
is not restricted.

▶▶State or public media 
reflect the views of 
the entire political 
spectrum, are 
nonpartisan, and serve 
the public interest.

▶▶Independent news 
agencies gather and 
distribute news for print 
and broadcast media.

▶▶Independent broadcast 
media produce their 
own news programs.

▶▶Transparency of media 
ownership allows 
consumers to judge 
objectivity of news; 
media ownership is 
not concentrated in a 
few conglomerates.

▶▶A broad spectrum of 
social interests are 
reflected and represented 
in the media, including 
minority-language 
information sources.

▶▶Broadcast ratings, 
circulation figures, 
and Internet statistics 
are reliable.

“If there is a question about ownership, it 
is always safe to say one of the president’s 
relatives runs the business,” one panelist 
said of putatively private enterprises. “It is 
very obvious, even if not transparent.” 



7
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

T U R K M E N I S T A N

other English reference turns up: In 2013, AzerTas, the 
state news agency of Azerbaijan, reported that Zaman 
Turkmenistan had posted an article on Azerbaijani 
President Ilham Aliyev’s re-election. A Whois query 
reveals that Zaman Turkmenistan created its website 
in April 2016, a month after the Turkish Zaman 
was nationalized. In late 2016, the website became 
password-protected, but in early 2017 it became 
accessible again to the public.

Publishing general content, Zaman Turkmenistan 
claims to be a subscription-based print and 
online newspaper. However, the whole notion of 
subscriptions in Turkmenistan is a perverse one, as 
the government continues to enforce a genuinely 
Soviet-era practice of producing newspapers for 
specific ministries and industries and requiring their 
respective employees to purchase this content. 
For instance, those who work in the Ministry of 
Internal Affairs and the Ministry of Defense are 
required to subscribe to Adalat (Justice) and Esger 
(Military), respectively, while those in the medical 
profession must purchase Saglyk (Health). If a field 
does not have its own publication, those working in 
it must subscribe to one from another sector. In all 
cases, workers are required to pay the full cost of 
subscriptions out of pocket.

Russian is frequently the language of written 
news, often edging out Turkmen. Examples abound, 
including silly ones, such as Turkmeninform.com, 
which publishes in Russian and English but not 
Turkmen, despite having a Turkmen-language 
icon. When content is published in the Turkmen 
language, it is written in either the Soviet-era Cyrillic 
or independence-era Latin alphabets, but never in 
the Arabic alphabet used by Turkmen in Afghanistan, 
Iraq, and Iran. Although nearly 10 percent of the 
country’s population are ethnic Uzbeks, since the 
late 1990s there has been no confirmed official press 
in their language.

The story is not entirely woeful. One promising 
development reported last year seems to be holding 
steady: State journalists appear to still be permitted 
by the regime to blog as a kind of hobby or exercise. 
They must stick to apolitical topics, such as music, 
football, cooking, recreational activities, or official 
news. State media have remained responsive to, and 
seem to share, grassroots interest in news regarding 
the Ahal-Teke, the famed Turkmen horse breed, and 
the government’s attempts to promote it abroad.

It also bears repeating that there may be some 
hope in the Turkmenet, highly policed as it is. There 
is an encouraging amount of volunteerism among 
Turkmenetizens to gather and share information—
whether about the weather, bureaucratic procedures, 
or how to go abroad for medical care—and 
indications that a growing number of everyday 
citizens working in low-skilled jobs abroad may also 
be feeding information back to their compatriots 
inside Turkmenistan. A wide gamut of internally 
suppressed content—such as Western and Russian 
films, user-generated news and commentary, 
and hip-hop music videos (the genre is officially 
considered “immoral” by Turkmenistani authorities)—
is trickling into the country.

OBJECTIVE 4:  
BUSINESS  
MANAGEMENT	

	 0.26

The history of bottom-of-the-barrel scores for this 
objective reflects the massively corrosive effects 
of absolute state control upon management 
culture.

Last year, the existing advertising market was the 
best factor for business management due to the 
rare appearance on some websites, and even on 

television, of private advertisements for nonstate 
goods and services. This year’s bright spot is the 
existence of journalism degree programs, thanks 
to the incremental growth of training opportu-
nities for state journalists under the auspices of 
the Organization for Security and Co-operation 
in Europe (OSCE). The rest of the indicators that 
contribute to business management, as in previous 
years, dangle close to zero. Simply put, there is 
not much of a story to tell about management in 
Turkmenistani media beyond the Orwellian picture 
of journalists minded by commissars who vet 
every word of content.

The smidgens of hope in 2015 for the barest 
degree of liberalization—including a market for 
advertisements and classifieds and the possibility of 
foreign investment—became mirage-like in 2016 and 
may have been proven entirely illusory in 2017. There 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

▶▶Media outlets and 
supporting firms operate 
as efficient, professional, 
and profit-generating 
businesses.

▶▶Media receive revenue 
from a multitude 
of sources.

▶▶Advertising agencies and 
related industries support 
an advertising market.

▶▶Advertising revenue as 
a percentage of total 
revenue is in line with 
accepted standards at 
commercial outlets.

▶▶Independent media 
do not receive 
government subsidies.

▶▶Market research is 
used to formulate 
strategic plans, 
enhance advertising 
revenue, and tailor 
products to the 
needs and interests 
of audiences.

▶▶Broadcast ratings 
and circulation 
figures are reliably 
and independently 
produced.



8
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

T U R K M E N I S T A N

is no independent financing of media. Whispers of 
foreign financial interest in the ad industry went silent.

“All media in Turkmenistan would not be able 
to sustain themselves should the state decide it no 
longer is going to finance them and if there were no 
more forced subscriptions,” one panelist explained. 
Several said that without compulsory subscriptions, 
no one would willingly consume the state’s 
monotonous media products.

With respect to management practices, there 
are none. State media do not appear to recognize 
the existence of, let alone engage in, common 
practices like developing business plans, conducting 
market research, or establishing personnel policies. 
Editors are appointed or dismissed by the president, 
who rewards loyalty over skill. The broadcasting 
sector has no ratings system, and there are no 
data on websites’ traffic. Newspapers proudly tout 
circulation assessments that are nothing more than 
the number of copies printed.

Interestingly, one panelist noticed a decline 
in stated circulation—that is, print run—for major 
publications. Figures reported by Neutralny 
Turkmenistan, arguably the flagship publication of 
state media, dropped from 49,140 copies in April 
2012 to 38,642 in June 2017. Another significant 
publication, the monthly magazine Diyar, has seen 
circulation drop from 8,650 copies in 2014 to 7,430 
copies in 2017. The panelist speculated that this 
could indicate the extent of layoffs, as the state 
does not compel those no longer employed by it to 

continue their subscriptions.
Turkmenistani academic and media institutions 

do not offer classes to help strengthen research 
skills or even provide instruction in proper use of the 
news-gathering and production equipment, some 
of it state-of-the-art, provided by the state. Training, 
such as it is, is provided entirely by outsiders, 
whether Westerners or fellow post-Soviets.

OBJECTIVE 5:  
SUPPORTING  
INSTITUTIONS	

	 0.26

Turkmenistan’s score for Objective 5 is 0.26, 
up from 2017’s all-time low of 0.13 and roughly 
matching the median and average in this 
category. Scores for most indicators in this 
objective dropped; the overall number was pulled 
up by sizable (for Turkmenistan) improvements 
in measuring formal opportunities for journalism 
education and technology. Still, giving credit for 
or credence to such specific changes misses the 
forest for the trees on a grand scale.

Objective 5 concerns two key and often little-un-
derstood aspects of media development: the 
extent to which nongovernmental organizations 
(NGOs)—trade associations, activist and advocacy 
groups--either help or hinder journalists; and the 
resources available to any given media outlet—
equipment, paper, printing facilities, physical and 
virtual distribution channels. This objective also 
covers the enormous role played by telecommuni-
cations infrastructure at all levels, from the country 
as a whole down through the newsroom and 
into citizens’ computers, televisions, and phones. 
As with the other four objectives, the problem 
in Turkmenistan is that total government control 

distorts every aspect of Objective 5.
Civil society simply does not exist in 

Turkmenistan. The freedom of assembly crucial for 
the formation of trade associations and other NGOs 
is not illegal, but the government restricts this right 
in practice. The law requires of a would-be NGO that 
its founder be a citizen and that it register with the 
Ministry of Justice and the Ministry of Economics 
and Development. To do so, the organization must 
prove, by way of a list of names and addresses, 
that it has 500 members, a bar no group is likely to 
reach in a surveillance state. Even if an organization 
secures registration, its leaders are legally bound to 
notify the government of all planned activities and 
regularly to permit Justice Ministry representatives 
to “attend” events and meetings. Any activity by an 
unregistered NGO is punishable by fines, short-term 
detention, and confiscation of property. The scant 
few efforts by Turkmenistani citizens to jump these 
hurdles and register NGOs have been rebuffed by 
authorities, often using subjective criteria.

There are some pro forma structures 
established by the government for various industries, 
but apparently none that specifically represent 
media interests. There is no need for an association 
of media owners; the government is the only media 
owner. Two labor unions for journalists are known 
to have once operated, but it is unclear if they still 
do so. One, the Soviet-era Union of Journalists of 
Turkmenistan, was established in 1958 and re-reg-
istered in 1992 with a charter that included “the 
protection of journalists’ interests against state and 
public organizations, founders, and publishers of the 
media.” The other was the Shamshyrag Association 
of Journalists of Turkmenistan; its last known 
activities (two US-funded seminars for journalists 
and a public presentation about its membership’s 
activities) were held in Moscow in 2001.

Journalism training was reintroduced into 

“All media in Turkmenistan would not be 
able to sustain themselves should the 
state decide it no longer is going to finance 
them and if there were no more forced 
subscriptions,” one panelist explained.



9
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

T U R K M E N I S T A N

university curricula in 2008 after a long prohibition. 
In 2014, Berdymukhammedov opened a new 
International University of the Humanities and 
Development in Ashgabat. Little is known about 
this institution beyond official Turkmenistani press 
releases. In the 2015-2016 academic year, it hosted 
two Fulbright Scholars from the United States, and 
in 2016 it sought to establish a relationship with 
South Korea’s prestigious Sungkyunkwan University 
(whether such a relationship was ever formally 
established has yet to be confirmed). Courses are 
believed to be taught in English and a journalism 
degree is offered, but according to one panelist, 
the quality of the program is low: “Students spend 
most of their time at mandatory state events, like 

preparations for the celebration of Independence 
Day. Rare foreign lecturers talk about Western 
standards of journalism, but the students cannot 
apply these skills in practice.”

One positive development noted by panelists 
is the state’s occasional willingness to permit 
students, instructors, and professionals to pursue 
training abroad, although the selection and vetting 
process for participants is unknown. In recent 
years, Turkmenistani representatives have taken 
part in at least two OSCE-sponsored media-training 
events in other post-Soviet states: a 2016 seminar 
in Belarus with Western and Russian experts, 
attended by faculty members from the International 
University and other institutions of higher learning; 
and a four-day “study visit” to Lithuania in 2014, 
where Turkmenistani state journalists met with 
Baltic counterparts. According to Chronicles of 
Turkmenistan, this latter trip was especially notable 
because it included a training in how to conduct live 
broadcasts and a lively debate about the difference 
between propaganda and journalism. Rita Milute, 
a Lithuanian broadcast journalist who conducted 
one of the training sessions, said the Turkmenistani 
participants agreed that propaganda and journalism 
are not the same but insisted that propaganda is a 
key feature of every media system.

The acquisition and operation of equipment for 
media is tightly controlled, and all known distribution 
tools are owned by the state. When the government 
wants to get its message out, the sheer power with 
which it can do so is breathtaking. Turkmenistan 
is immense but largely empty (70 percent of the 
country is desert); radio transmitters reach all its 
far-flung inhabited areas, while a vast kiosk network 
is on constant standby to disseminate whatever 
material the government desires.

Still, by nearly all accounts, Turkmenistan’s 
telecommunications and information distribution 

infrastructure is antiquated, crumbling, and concen-
trated in a few pockets of development, such as 
Ashgabat. “Channels of distribution are outdated,” 
one panelist said. “Kiosks are plentiful throughout 
the country, but modern ways of distribution, such 
as via mobile platforms or social media, even 
websites, do not exist.”

Observers say this may be exactly what the 
regime wants. Limited modernization, or none 
at all, strengthens rather than weakens control, 
precisely because it reinforces dependence upon 
the state and discourages the independent pursuit 
of information.

List of Panel Participants

IREX did not conduct an in-country panel discussion 
because of Turkmenistan’s repressive environment. 
This chapter represents desk research, interviews, and 
the result of questionnaires filled out by several people 
familiar with the state of media in the country. 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

▶▶Trade associations 
represent the interests 
of private media 
owners and provide 
member services.

▶▶Professional 
associations 
work to protect 
journalists’ rights.

▶▶Short-term training 
and in-service 
training programs 
allow journalists to 
upgrade skills or 
acquire new skills.

▶▶Sources of newsprint 
NGOs support 
free speech and 
independent media.

▶▶Quality journalism 
degree programs 
that provide 
substantial practical 
experience exist.

▶▶Printing facilities 
are in private 
hands, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Channels of media 
distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) 
are private, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Information and 
communication 
technology infra- 
structure sufficiently 
meets the needs of 
media and citizens.

“Kiosks are plentiful throughout the country, 
but modern ways of distribution, such as 
via mobile platforms or social media, even 
websites, do not exist.” 


