
KYRGYZSTAN

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2018
Tracking Development  

of Sustainable 
Independent Media 
Around the World



KYRGYZSTAN
A T  A  G L A N C E
GENERAL

▶▶ Population: 6,140,200 (National Statistical 
Committee, 2017)
▶▶ Capital city: Bishkek
▶▶ Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 
73%, Uzbek 14.6%, Russian 5.8%, Dungan
▶▶ 	1.1%, Uighur 0.9%, other 4.4% (National 
Statistical Committee, 2017)
▶▶ Religions (% of population): Muslim 75%, 
Russian Orthodox 20%, other 5%
▶▶ 	(2009 est., CIA World Factbook)

▶▶ Languages: Kyrgyz (official) 73.2%, Uzbek 
14.4%, Russian (official) 9%,
▶▶ 	other 5.2% (2009 est., CIA World Factbook)
▶▶ GNI (2013-Atlas): $6.906 billion (World Bank 
Development Indicators, 2014)
▶▶ GNI per capita (2013-PPP): $3,080 (World 
Bank Development Indicators, 2014)
▶▶ Literacy rate: 99.5%; male 99.6%, female 
99.4% (2015 est. CIA World Factbook)
▶▶ President or top authority: President 
Sooronbay Jeenbekov (since November 24, 
2017)

MEDIA-SPECIFIC
▶▶ Number of active media outlets: More 
than 1,500 registered media. Print: 159 active 
outlets, including 3 main dailies and 4 other 
major papers. Radio stations: 26. Television 
stations: 25 terrestrials, 3 local cable 
networks, 3 IPTV (Ministry of Justice, 2013)
▶▶ Newspaper circulation statistics: 
Top three by circulation: Super Info 
(private Kyrgyz-language daily with 
88,000 circulation), Vecherniy Bishkek 
(private Russian-language daily with 
45,000 circulation), Avtogid (private 
Russian-language weekly with 12,000 
circulation)
▶▶ News agencies: AKIpress (private), 24.kg 
(private), Kabar (state-owned), K-News 
(private), KyrTAG (private), Vesti (private), 
Kaktus Media (private), Kloop Media 
(private), Turmush (private), Region (private), 
KyrgyzToday.kg (private)

▶▶ Broadcast ratings: Top-three television 
stations: OTRK (state-owned), KTRK Musyka 
(state-owned), Pervyi kanal (Russian 
Federation)
▶▶ Internet usage: 2.08 million users (Digital in 
2017 study)
▶▶ Annual advertising revenue in media 
sector: Television: $16.5 million, Radio: $2.7 
million (January–December 2017 est., Expert 
Consulting Agency), Internet: $500,000 
(January–September 2013 est., Expert 
Consulting Agency)
▶▶ Mobile subscriptions: 7.49 million or 123% of 
population (digital in 2017 study)
▶▶ Active social media users: 600,000 or 10% 
of population (digital in 2017 study)

SCORE KEY
Unsustainable, Anti-Free Press (0–1): Country does not 
meet or only minimally meets objectives. Government and 
laws actively hinder free media development, professionalism 
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): Country minimally 
meets objectives, with segments of the legal system and 
government opposed to a free media system. Evident progress 
in free-press advocacy, increased professionalism, and new 
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3–4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media 
have survived multiple governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

UN
SU

ST
AI

NA
BL

E
AN

TI
-F

RE
E 

PR
ES

S
UN

SU
ST

AI
NA

BL
E

M
IX

ED
 S

YS
TE

M
NE

AR
SU

ST
AI

NA
BI

LIT
Y

SU
ST

AI
NA

BL
E

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

2.
08

2.
38 2.
40 2.
43 2.
48

2.
14

1.
63

1.
98

1.
83

2.
12

2.
05

1.
88 2.

03

2.
37

2.
19 2.

28 2.
36

2.
10

1.
25

1.
67

1.
65

1.
85

1.
55

1.
77 1.

88

2.
15

2.
08 2.

20 2.
30

1.
96



T
he year 2017 was a turbulent year in 
Kyrgyzstan’s political life, with the 
election to replace President Almazbek 
Atambaev consuming media attention 
and the government using the courts to 
take a more aggressive posture toward 

critical journalists.

The October 15 election boiled down to a contest 
between Prime Minister Sooronbay Jeenbekov, 
Atambaev’s choice of successor, and Omurbek 
Babanov, a previous prime minister and former 
ally of the incumbent. Use of media played a 
major role in the dynamics of the campaign, 
with Babanov’s candidacy gaining viability 
in large part through generous investment in 
advertising. Televised debates contributed to a 
vote viewed internationally as freer and fairer 
than the Central Asian norm. Jeenbekov was 
elected and took office in November in the first 
peaceful transfer of power in the history of 
independent Kyrgyzstan.

Several headline-making court cases targeting 
journalists and civil society marked a major 
step backward for media freedom and free 
speech. Defamation has been decriminalized 
in Kyrgyzstan, but a provision of media law 
entitled “Insult to Personal Dignity and Honor” 
offers means for authorities to punish media. 
High-level officials have stepped up their use 
of this tactic with the direct aim of silencing 
disagreeable journalists and the indirect 
effect of increasing self-censorship. Atambaev, 
Jeenbekov, and their allies in the ruling Social 
Democratic Party of Kyrgyzstan (SDPK) sued 
reporters, media outlets, and civil rights 

activists, resulting in damage awards running 
into the millions of soms.

These suits have contributed to shaking 
Kyrgyzstan’s reputation as Central Asia’s only 
democracy, even as the country became the 
first in the region to join the Open Government 
Partnership (OGP), which encourages member 
states to promote transparency and use new 
technologies to improve public access to 
information.

The political turbulence spilled into Kyrgyzstan’s 
foreign policy. During the campaign, Kazakhstani 
President Nursultan Nazarbaev met with 
Babanov and stated that Kyrgyzstan needed 
a young leader (Babanov was 47 at the 
time, Jeenbekov 58), which was interpreted 
as meddling in Kyrgyzstan’s affairs. The 
subsequent falling-out between Atambaev and 
Nazarbaev led to a two-month closure of the 
border between the two countries. Relations 
thawed somewhat when Jeenbekov met with 
Nazarbaev during the Collective Security Treaty 
Organization summit in late November.

At this writing, the new president had not made 
any significant public statements on the course 
of Kyrgyzstan’s foreign policy or its treatment of 
mass media. However, even before his election, 
he signaled his intentions toward the latter by 
suing news outlet 24.kg and journalist (and MSI 
panelist) Kabai Karabekov for KGS 10 million 
($147,000) in September over an article that 
cited allegations that Jeenbekov and his brother 
and fellow politician, Asylbek, had ties to radical 
Arab organizations.

OVERALL  
SCORE

1.97
While Kyrgyzstan’s MSI score 
for the business management 
objective increased slightly, all 

other objective scores experienced 
declines.  This resulted in a 

deterioration of the country’s 
overall media sustainability score 
from 2.23 last year to its current 
score of 1.97, moving Kyrgyzstan 

from “Near Sustainability” 
in 2017 to “Unsustainable 

Mixed System” in 2018.

1
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018



2
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH	

	 2.14

Kyrgyzstan’s constitution and laws guarantee free 
speech and freedom of the press, but people in 
power routinely exploit the “dignity and honor” 
provision to muzzle critical voices. Use of the 
tactic reached new levels in 2017, said Elmurad 
Jusupaliev of Radio Azattyk, the Kyrgyz-language 
service of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/
RL). In the months leading up to the election, 
defamation cases were brought at the behest of 
the president, the prime minister, the presidential 
candidates, and the state registration service.

Dina Maslova, editor in chief of Kaktus Media, 
said the suits show an attempt to use legitimate 
institutions such as the courts, the prosecutor’s 
office, and the president’s office to “clean out 
the information field; they control all large media 
resources and try to eliminate the independent 
ones.” Those institutions “are controlled by the 
president and knowingly deliver improper and unjust 
judgments, violating the norms of legislation and 
ignoring the statements of civil society and interna-
tional organizations,” she said.

Other panelists agreed that the cases were 
political in nature and that court processes are tilted 
in favor of the authorities. Media defendants must 
prove they did not have malicious intent in reporting 
or publicizing information, while complainants do 
not have to prove pain and suffering deriving from 
damage to their honor and reputation. Karabekov, 
now a columnist for Russian newspaper Kommersant 
and Maslova, both defendants in major 2017 lawsuits, 
said the speed with which judges dispatched the 
cases suggests they were decided before they went 
to court. Ydyrys Isakov, a reporter for Radio Azattyk 

in Osh, agreed, saying that when the president 
or prime minister brings a defamation case, their 
victory in court is a given.

In March and April, the prosecutor general 
filed five suits on behalf of then president Atambaev 
against ProMedia, owner of the popular news 
website Zanoza.kg (now Kaktus Media), and its 
cofounders, Narynbek Idinov and Maslova. A Zanoza 
article by Idinov had quoted a speech by human 
rights defender Cholpon Jakupova that Atambaev 
claimed insulted his honor and dignity.

The Supreme Court of Kyrgyzstan upheld lower 
court verdicts for Atambaev in November and ordered 
the company and its founders to pay damages 
totaling KGS 27 million ($396,000). They were given 
two months to pay, and Atambaev announced that he 
intended to pursue the awards to “teach a lesson” to 
Kyrgyzstani media to “get away from slander.”1

News service 24.kg was targeted in Jeenbekov’s 
suit against Karabekov and in a case brought by 
SDPK over an article citing accusations by human 
rights activist Rita Karasartova of corruption in 
the ruling party’s distribution of high-ranking 
government posts. At the time of writing, the latter 
case was still open. Radio Azattyk was sued in 
March over stories quoting opposition figures 
accusing Atambaev of corruption, but the prosecutor 
general dropped the case at the president’s request 
after he met with RFE/RL’s director.2

The government used other legal tools to 
harass critical media. The September television 

1 Titova, Alexandra, “Atambaev Does Not See a Peaceful 
Resolution of Conflict with Zanoza,” Kloop. July 24, 2017. 
https://kloop.kg/blog/2017/07/24/atambaev-ne-vidit-mir-
nogo-razresheniya-konflikta-s-izdaniem-zanoza/.
2 Kapushenko, Anna, “Prosecutor General’s Office 
Withdrew One Lawsuit against Azattyk,” Kloop. 
May 31, 2017. https://kloop.kg/blog/2017/05/31/
genprokuratura-otozvala-odin-isk-k-azattyku/.

channel was shut down in August 2017 after 
a Bishkek district court ruled that it broadcast 
extremist content. The broadcaster provided a 
platform for opposition figures and was affiliated 
with Omurbek Tekebaev, the former chairman of the 
Ata-Meken (Fatherland) party, who was sentenced 
earlier that month to an eight-year prison term 
on corruption charges he maintains are politically 
motivated. Karabekov and Isakov said the shutdown 
of the station was political, but other panelists were 
critical of September, saying it gave disproportionate 
airtime to opposition representatives and expressed 
biased opinions.

The Kyrgyz State Committee for National 
Security (SCNS) secured a court order to block 
Russian-language news website Ferghana based on 
an accusation that an article on relations between 
ethnic Kyrgyz and Uzbek users of social networks 
incited ethnic discord and hatred. A criminal case 
was opened against the reporter Ulugbek Babakulov, 
who fled the country in July 2017.

Maslova noted that 2017 also saw the first use 
of laws against inciting ethnic discord to prosecute 
social media users. Criminal cases were opened 
against users of Facebook and VKontakte as a result 
of SCNS monitoring posts and comments on the 
social networks. She said previously such incidents 
brought only administrative punishment for the 
users—for example, civil fines.

Mass media outlets are licensed by the 
State Agency for Communication (which was 
absorbed in 2016 into the new State Committee of 
Information Technologies and Communications) 
and are registered by the Ministry of Justice. The 
Ministry of Culture, Information, and Tourism issues 
permissions for channels to enter a multiplex and, 
under legislation enacted in October 2017, assess 
content. Some panelists suggested this measure 
could become an instrument of censorship, but 



3
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

opinion was split. Almaz Ismanov noted that there 
are as yet no staff or mechanisms at the ministry 
for reviewing content.

Most panelists said licensing and registration 
procedures for TV and radio channels are generally 
clear and transparent, but some noted warning 
signs that the process is becoming politicized. 
Jalbyrak (Leaf), an Internet-TV service launched 
by officials of the banned September channel, has 
failed three times to secure registration, according 
to Ismanov. Sanjyra, the radio affiliate of NTS, a TV 
station owned by defeated presidential candidate 
Babanov, went off the air in November when its 

license was not renewed.3
Digital media outlets do not have to register 

as mass media and require registration only to 
get accreditation to cover elections. There have 
been attempts in recent years to equate news 
websites to mass media for regulatory purposes. 
Amendments to the law on elections, initiated by 
the Respublika-Ata Zhurt party and approved in 
July 2017, cover “Internet publications” that reach 
certain traffic thresholds as well as traditional media. 
Begaim Usenova, director of the Media Policy 
Institute (MPI), said such definitions should not 
be part of election law but rather in legislation on 
media and information technology.

Sherzod Yusupov, a regional reporter with 
Radio Azattyk, said there have been issues with 
registration of Uzbek-language newspapers. He said 
the principals of a planned new Uzbek outlet in 
Osh encountered registration hurdles and instead 
relaunched the newspaper Akhborot (Information), 
which had closed in the wake of conflict between 
ethnic Kyrgyz and Uzbeks in 2010. Isakov said 
Azattyk has also experienced problems extending 
its radio frequency license because of changes in 
the mass media law limiting foreign ownership of 
Kyrgyzstani media to 65 percent of shares.

The State Committee of Information 
Technologies and Communications held an unprec-
edented auction in December to sell frequency 
spectrum. Two bidders bought radio frequencies for 
KGS 431 million ($6.3 million). The committee said 
the auction bolstered the principle of transparency 

3 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Kyrgyz Officials 
Impound TV Station Property Owned by Opposition 
Politician Babanov,” Radio Free Europe/Radio 
Liberty. December 19, 2017. https://www.rferl.org/a/
kyrgyzstan-nts-tv-opposition-babnov-officials-im-
pound-property/28927074.html.

promoted as part of Taza Koom (Smart Nation), a 
national program launched last year to improve 
Kyrgyzstan’s digital infrastructure and openness.4

Conditions for entering the media market were 
generally unchanged, but panelists did note that 
as of the May 2017 switch to digital broadcasting, 
there were unequal terms between state-owned TV 
channels in a multiplex, which do not have to pay for 
channel delivery, and private channels, which do.

There were few reported physical attacks on 
journalists in 2017. The incidents that did occur 
largely revolved around the election. NTS reporter 
Mirbek Aitikeev was surrounded by a group of 
young men at a polling station in Osh on Election 
Day and pushed out of the building. Journalists 
from Turmush.kg and Kloop Media reported several 
instances of being prevented from shooting video at 
election sites, and panelists said law enforcement 
officers sometimes physically hinder reporters 
attempting to do their jobs.

For the most part, panelists said, lawsuits 
and threats have become the tactic of choice for 
deterring or pressuring journalists. The Prosecutor 
General’s Office and the security service are enlisted 
as tools in this pressure, with journalists who are 
viewed by authorities as troublesome invited to 
interviews with SCNS, prevented from leaving the 
country, or faced with seizure of their property 
through court decisions.

Kloop Media came under heavy pressure 
over its investigation into how a private website 
called Samara.kg, which was used by Jeenbekov’s 
campaign to manage voter data, was hosted for 
several weeks before the election on a govern-
ment-run server, where Samara could potentially 
harvest reams of private information on voters. At his 

4 “Taza Koom: Concept.” http://www.tazakoom.kg/site/
index.

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

▶▶Legal and social 
protections of free 
speech exist and 
are enforced.

▶▶Licensing of broadcast 
media is fair, competitive, 
and apolitical.

▶▶Market entry and tax 
structure for media are 
fair and comparable 
to other industries.

▶▶Crimes against 
journalists or media 
outlets are prosecuted 
vigorously, but 
occurrences of such 
crimes are rare.

▶▶State or public media do 
not receive preferential 
legal treatment, and 
law guarantees editorial 
independence.

▶▶Libel is a civil law issue; 
public officials are held 
to higher standards, 
and offended parties 
must prove falsity 
and malice.

▶▶Public information 
is easily accessible; 
right of access to 
information is equally 
enforced for all media 
and journalists.

▶▶Media outlets have 
unrestricted access 
to information; this is 
equally enforced for all 
media and journalists.

▶▶Entry into the 
journalism profession 
is free, and government 
imposes no licensing, 
restrictions, or special 
rights for journalists.



4
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

farewell press conference in November, Atambaev 
called the report a “provocation” that would be 
investigated by SCNS. One of the reporters of the 
story, Rinat Tukhvatshin, was questioned for three 
hours by the security service in December.5

Several panelists said bullying of journalists has 
also come to include smear campaigns on social 
networking sites, some promulgated by paid trolls. 
The “black PR” comes in comments sections rather 
than actual posts or articles, Ismanov said.

The Bishkek-based Media Development Center’s 
monitoring of election reporting found indications 
of state influence on mass media. On state-owned 
Kyrgyz Public Radio and Television Corporation 
(OTRK, sometimes KTRK) and ElTR (the second 
national TV broadcasting channel), coverage of 
Jeenbekov was overwhelmingly positive and that 
of his main rival, Babanov, was overwhelmingly 
negative.6 NTS, owned by Babanov, heavily promoted 
his candidacy, but it has a much smaller audience 
than the public channels and had proportionally less 
impact. State channels, with the exception of regional 
public broadcaster Yntymak, regularly ran news 
stories that were indistinguishable from campaign 
materials, the report states.

Media law ostensibly guarantees public 
broadcasters’ editorial independence, safeguarded 
by steering councils, but several panelists said 

5 International Partnership for Human Rights, “Kyrgyzstan: 
Will the New President Break with His Predecessor’s 
Troubling Human Rights Legacy?,” International Partnership 
for Human Rights. December 22, 2017. http://iphronline.org/
kyrgyzstan-will-new-president-break-predecessor-s-trou-
bling-human-rights-legacy.html.
6 Midterm Report of Monitoring of Mass Media During 
the 2017 Presidential-Election Period, Media Development 
Center. http://medialaw.kg/wp-content/uploads/2017/10/
PROMEZHUTOCHNYI-OTCHET_Monitoring-SMI_
Vybory-2017.pdf.

membership of these supervisory bodies is 
controlled by the government. Daniyar Sadiev, a 
former director of Yntymak, said its council—which 
had been approved in 2015 by Jeenbekov when he 
was governor of the Osh region—was temporarily 
dissolved by the government in 2017.

Karabekov said authorities also use financial 
means to suppress and control mass media, limiting 
funding for public channels and seeking defamation 
awards from private outlets and their journalists that 
are far out of proportion to revenue and salaries. He 
called for legislative amendments to regulate the 
size of damage claims.

Makhinur Niyazova, a reporter with the 
independent Bishkek newspaper Res Publika, said 
social media have created new precedents in 
defamation cases. After SDPK lawmaker Dastan 
Bekeshev sued activist Mavlyan Askarbekov over an 
allegedly defamatory Facebook post, in January 2017, a 
Bishkek court ordered Askarbekov to post an apology 
on the social network and leave it live for a month.

Bekeshev has also proposed setting minimum 
compensation for media content that tarnishes a 
reputation, and he and two Respublika-Ata Zhurt 
lawmakers are co-sponsoring a bill now before the 
parliament that would expand government oversight 
of social media content. The measure would create 
a registry of social network users who have more 
than 1,000 followers and establish several rules for 

their online conduct, including requiring them to 
use their real names, abstain from profanity, and 
fact-check information before posting or sharing 
it. Echoing the defamation law, such users would 
also be barred from disclosing private information 
deemed damaging to the honor, dignity, or business 
reputation of citizens and organizations.

Journalists’ access to public information is 
protected by law, with matters of national security 
providing the only legally permissible exception. 
The Taza Koom initiative and the country’s 
entry into the OGP are encouraging moves 
toward transparency, including greater access to 
information for the general public.

However, individual media that incur official 
wrath do hit roadblocks. SCNS removed Kaktus 
Media from its e-mail list for newsletters and 
invitations to official events; Kaktus reporters had 
to send requests for accreditation to attend events 
and were not allocated seats for smaller events 
at the president’s office. Niyazova said she has 
encountered similar problems. Panelists said outlets 
that show greater loyalty to authorities, such as 
news outlet AKIpress, get updates and information 
earlier than other media.

Despite open data commitments in the Taza 
Koom framework, some state bodies provide 
information slowly or not at all, several panel 
members reported. According to Maslova, the Health 
Ministry scolds doctors for providing information and 
comments to journalists and has begun requiring 
media to submit written requests for information. 
State agencies used to reply slowly because they 
lacked press secretaries, she said, but she now 
believes they stall intentionally. Ismanov said he 
could not get information from state entities on air 
quality and climate impacts for an environmental 
article he was working on; he turned to nongov-
ernmental organizations (NGOs), which possessed 

There are no legal limitations on 
Kyrgyzstanis’ access to news from abroad, 
but panelists mentioned several occasions 
when media outlets suffered consequences 
for referencing foreign media—a new 
phenomenon.



5
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

and provided more information on the topic. He 
said freelance journalists have even more difficulty 
accessing information because state bodies require 
requests to include a letter from an editor.

Maslova noted that the law on public 
information was tweaked this year to increase 
penalties for distributing information this is marked 
“for official use only” and relates to state secrets. 
Kaktus received a letter from the Prosecutor 
General’s Office regarding an article that cited such 
a document, and the financial police asked that the 
story be taken down. “More and more, documents 
come with the ‘for official use only’ label, even if it 
does not seem necessary,” she said.

There are no legal limitations on Kyrgyzstanis’ 
access to news from abroad, but panelists mentioned 
several occasions when media outlets suffered 
consequences for referencing foreign media—a 
new phenomenon. During the election campaign, 
Res Publika’s accreditation for presidential press 
conferences was threatened after it reprinted an 
article from Russian newspaper Novaya Gazeta. A 
private citizen who had filed suit over an article by 
Babakulov also sued Kaktus Media when it published 
a Ferghana interview with the exiled journalist.

The government does not impose licensing 
or registration requirements for journalists to enter 
the profession. Problems of official recognition do 
crop up when it comes to securing accreditation 
to cover official meetings and important events, 
particularly for bloggers and freelancers. Karabekov 
said authorities use accreditation to hinder certain 
journalists’ work.

OBJECTIVE 2:  
PROFESSIONAL  
JOURNALISM	

	 1.88

Panelists said most journalists in Kyrgyzstan opt 
for quantity over quality in their work and do not 
dedicate enough time to fact-checking. Heavy 
workloads were cited as a primary reason for 
this superficial approach. Even large, financially 
independent outlets such as Azattyk are short 
staffed, said Azamat Tynaev, head of the civic 
media support group Journalists. Regional 
journalists Jusupaliev and Isakov said they are 
asked by management to prepare one or two 
pieces a day; newsroom colleagues use the 
phrase “quick and dirty” to describe their work.

“We are aware of our drawbacks, but we are 
dependent on how the outlet looks to an observer. 
We have to seem dynamic and cover diverse topics,” 
Tynaev said. “There is no diligent journalism, but it 
does not mean that we do not know how it should 
be covered. We are limited by other factors.”

The pressure to produce led to spurious 
stories being widely disseminated. The following are 
examples the panel cited: In November, news site 
Vesti.kg reported without attribution that schools in 
Southern Kyrgyzstan were sending female students 
to gynecologists for virginity checks. The story was 
found to be fake, but not before it was picked up by 
several media outlets, including some in Kazakhstan. 
A story about tourists from the United Arab Emirates 
not wanting to swim in Issyk-Kul Lake was covered 
by multiple outlets; it was based on a post by a 
single Facebook user sharing her observations on 
the popular destination.

Still, Maslova said she see is seeing 
improvement in fact-checking, which she attributed 
to competition among news outlets. Another driving 

force is that audiences now have a platform to 
comment on and question the quality of reporting 
on journalists’ social media pages. Elena Voronina, 
a columnist for Sputnik Kyrgyzstan, said outlets 
are adopting instruments such as long-form 
journalism and infographics, and starting to practice 
convergence journalism, using multiple platforms 
and types of media to tell a story.

A code of ethics for journalists has been in 
effect since 2007, but it has little impact. Media 
Development Center monitoring found widespread 
ethical lapses in reporting, most notably ethnic and 
regional bias, violations of privacy, and unsubstan-
tiated and unsourced accusations. The center’s 
analysis of election coverage concluded that the 
“majority of published/broadcast stories in the mass 
media may be assessed as a manipulation, political 
advertisement, hidden campaigning, an appeal to 
vote for one or another candidate.”

Panelists did note improvement in the area of 
privacy, with audience pressure prompting outlets 
to blur faces when posting and publishing photos of 
children, crime victims, and people with disabilities.

Self-censorship is common among reporters 
and editors, most panel members agreed, but 
more prevalent at state-owned media. Topics 
journalists generally avoid for fear of an official or 
public backlash are Islam, relations between ethnic 
communities, and foreign affairs.

Ismanov dissented somewhat, citing hard-hitting 
coverage of some topics. Azattyk did a series of 
pieces about Raimbek Matraimov, former deputy 
chair of the State Customs Service, and his family’s 
extensive holdings in expensive real estate in Osh. 
Ismanov also cited questions raised by journalists 
about ownership of freight that was on a Boeing 
747 that crashed near Manas International Airport, 
killing 39 people. He said such stories show self-cen-
sorship is not as prevalent as other panelists contend. 



6
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

He noted, however, that since ethnic tensions 
erupted into violence in parts of the country in 2010, 
Uzbek-language outlets have largely stopped covering 
social issues and focus instead on uncontroversial 
subjects such as entertainment and health.

Voronina said private or independent media 
cover socially significant topics, such as the rights of 
children, women, and sexual minorities, but without 
much depth. State outlets often ask for payment 
from activist groups to cover such issues, she said.

Panelists said national media cover key issues 
and events, but there is an imbalance between 
regional outlets and those based in Bishkek. 
Regional and ethnic-language outlets offer little 
coverage of topical political issues. An exception 
is the Uzbek-language program Umut on Yntymak, 
which delves into political and economic affairs, 
Ismanov said.

Media salaries generally correspond to the 
national average but are significantly lower than 
salaries in other white-collar sectors. In Bishkek, 
average pay ranges from KGS 15,000 to 20,000 
($220–$293), with the exception of Azattyk and the 
Kremlin-controlled news outlet Sputnik, where it 
can reach around $1,000 a month. At Azattyk, that 
top level salary applies to those working on TV 
programs; website staff earn about $600 to $800. 
The channel’s freelancers are paid KGS 40,000 to 
50,000 ($587–$733), depending on their level of 
contribution, and receive gas money.

Reporters in the regions get about $150 to $200 
a month, editors around $500. Journalists at national 
independent broadcaster NTS earn about KGS 
35,000 ($513), but at TV channels in the regions, 
pay generally ranges from KGS 8,000 to 12,000 
($117–$176). At regional newspapers, journalists 
typically earn around KGS 5,000 to 7,000 ($73–$103). 
Sadiev, the former Yntymak director, said 40 percent 
of the channel’s staff has left since early 2017, largely 
because of budget-related layoffs.

Panelists said pay for most journalists is not 
sufficient for a decent quality of life. To make ends 
meet, many reporters sell the same story to multiple 
outlets, with slight variations, or do public relations 
work on the side. To boost pay at their regular jobs, 
journalists must develop additional skills such as 
taking photos and recording and editing video.

Maslova said she has tried various pay policies 
at Kaktus; her current model eschews set salaries 
and instead bases remuneration on three indicators: 
quantity, quality, and number of views. This system 
takes into account that Kaktus’s online news feed 
is mainly financed by advertising. For long-form 
and investigative articles, she relies on grants from 
international organizations to supplement what 
reporters earn from their main responsibilities.

There is a rudimentary stringer system in 

Bishkek, Maslova said, but it is viewed warily. Some 
stringers are suspected of being in cahoots with 
the police and extort money from people they 
capture on video committing minor offenses such 
as traffic violations.

There is no monitoring of media content 
that assesses the relative shares of news and 
entertainment programming. Panelists said 
entertainment does not overshadow news and 
information shows. (Karabekov observed that many 
Kyrgyzstanis view politics as their entertainment—for 
example, deconstructing speeches by Atambaev.) 

They said entertainment programs are too expensive 
for most outlets to produce, and the quality of those 
that are made leaves much to be desired. News is the 
most popular form of programming on Kyrgyzstani 
television, according to research company M-Vector’s 
2017 report on the public’s media habits.7

The main state broadcaster, OTRK, offers a few 
channels with mainly entertainment and cultural 
programming, including Musyka, KTRK Sport, and 
Balastan (children’s programming). In 2016, OTRK 
launched Ala-Too 24, the country’s first 24-hour 
news channel.

7 M-Vector, Media Research (8th Wave), M-Vector. 
2017. https://cloud.m-vector.com/index.php/s/
TUBf31Y3Bti4crG#pdfviewer.

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

▶▶Reporting is fair, 
objective, and 
well sourced.

▶▶Journalists follow 
recognized and accepted 
ethical standards.

▶▶Journalists and editors 
do not practice 
self-censorship.

▶▶Journalists cover key 
events and issues.

▶▶Pay levels for journalists 
and other media 
professionals are 
sufficiently high to 
discourage corruption.

▶▶Entertainment 
programming does 
not eclipse news 
and information 
programming.

▶▶Technical facilities 
and equipment for 
gathering, producing, 
and distributing 
news are modern 
and efficient.

▶▶Quality niche reporting 
and programming 
exists (investigative, 
economics/business, 
local, political).

“We are aware of our drawbacks, but we 
are dependent on how the outlet looks to 
an observer. We have to seem dynamic and 
cover diverse topics,” Tynaev said. “There 
is no diligent journalism, but it does not 
mean that we do not know how it should be 
covered. We are limited by other factors.”



7
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

Apart from the newspaper Super Info, 
there are no print outlets focused exclusively 
on entertainment, Tynaev said. Some bloggers 
cover entertainment and niche topics such as 
travel. Tynaev said there is a lack of ethics among 
food bloggers, who get gifts and discounts from 
restaurants in exchange for favorable reviews.

Panelists were ambivalent about the state 
of equipment at media outlets. All agreed that 
there is a shortage of professional gear and 
what is available is often outdated. Some said 
smartphones are sufficient to prepare most pieces, 
given current audience demands. Maslova said 
the rise of WhatsApp has habituated users to 
poor-quality video and photos, and they are willing 
to trade technical polish for speed in their news 
consumption. Tynaev agreed, saying “mobile” 
journalism is becoming trendy.

The only outlet with up-to-date equipment 
is OTRK. In southern regions, panelists said, 
news-gathering equipment and even basic workplace 
needs, such as office supplies and furniture, are 
lacking. Sadiev said Yntymak has one or two cars 
available for five camera crews and one restroom for 
a staff of 70. Ismanov said regional newsrooms do 
not provide Internet service for journalists.

Panelists were also divided on the matter of 
specialized reporting. Tynaev viewed the situation 
as improving, noting, for example, that there are 
more journalists focusing on medical topics. He also 
cited the financial news website Akchabar and the 
Novye Litsa newspaper, which features a section on 
green business. More journalists are doing investi-
gative reporting, notably at Kloop Media. Elnura 
Alkanova, a young freelance reporter, made a 
splash looking into the finances of Liglass Trading, 
a Czech company that won a government tender 
to build a hydroelectric plant in the central Naryn 
region despite a history of losing money and little 

experience with big infrastructure projects; the 
government later canceled the contract. Kaktus 
Media shed light on the ownership of a newly 
constructed trade center, Asia Mall, and its link to 
presidential candidate Babanov.

Several panelists noted that, given their low 
salaries, journalists do not want to engage in 
time-consuming and risky investigations; for pay 
purposes, a major investigative piece will be counted 
as a single article, no matter how long it is or how 
much time was spent on it. Investigation is a luxury 
affordable only with donor funding, panelists said.

OBJECTIVE 3:  
PLURALITY  
OF NEWS

	 _	 2.10

The Ministry of Justice’s mass media registry, 
covering print, broadcast, and online outlets, 
is vast, listing more than 200 TV and radio 
companies, and more than 1,000 newspapers. 
The registry probably paints a somewhat illusory 
picture, as it does not reflect when outlets close, 
but panelists say Kyrgyzstanis have access 
to a wide variety of news sources, including 
new “digital families” of channels under public 
broadcasters OTRK and ElTR. Still, there were 
troubling signs for media plurality in 2017, as the 
government clamped down on opposition-linked 
channels September and NTS.

The role of social media and messaging apps in news 
distribution continued to grow. Traditional outlets 
use direct messaging, a medium less likely to attract 
government scrutiny, to share news and information. 
Tools such as WhatsApp and Telegram were also used 
by partisan groups during the presidential campaign 
to promote, or denigrate, various candidates.

Topics that gain traction on social networking 
sites have spurred investigative journalists and 
human rights activists to action. A video in which 
the former chief mufti of Kyrgyzstan, Chubak Ajy 
Jalilov, talked about having two wives and advocated 
multiple spouses for men generated heated online 
debate and prompted activists to demand he 
be prosecuted for the crime of polygamy. The 
allegations of ties between Atambaev’s family and 
the plane that crashed near Manas Airport spread 
via social media and were picked up by traditional 
and online outlets.

While there are a multitude of places to get 
news, there is little difference in their content. 
NTS provides an example of forced “unification” 
of content. Prior to the presidential election, it was 
affiliated with and openly supportive of Babanov 
and thus delivered a very different angle on the 
news than did the dominant state-run and pro-gov-
ernment media. Following an attempt by authorities 
to seize the station’s property immediately after the 
election, NTS greatly changed the content of its news 
programs, becoming something like a twin of OTRK.

There are no legal barriers to access to 
local and foreign media, with the exception of 
Ferghana, which was blocked under a June 2017 
court finding that it published material that sowed 
ethnic discord—not the first time the news site was 
restricted on those grounds.

Kyrgyzstan’s completion of the transition to 
digital television last year “provided an opportunity 
for the entire population to watch a wider range TV 
channels in better quality free of charge,” according 
to the M-Vector report. Analogue was switched 
off in May 2017, and 87.5 percent of the population 
has unimpeded access to digital TV. Fifty-three 
percent have more than 30 channels available, and 
27 percent get more than 50, although variety and 
choice remain broader in urban areas.



8
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

Television remains the primary information 
source for Kyrgyzstanis but appears to be losing 
ground to online outlets. In the 2017 M-Vector survey, 
62.5 percent of respondents said they watched TV 
for news, compared to 79 percent the previous year. 
The share of people naming the Internet as a key 
news source nearly doubled from 21.9 percent to 40 
percent. Public trust in media remained steady from 
2016 and was similar across TV, radio, online, and 
print, with trustworthiness scores on all platforms 
hovering around 6 on a 1–10 scale.

Most of the panel said public mass media cover 
politics in a biased fashion, but Ismanov argued 
that private outlets affiliated with the opposition 
also present skewed political news. The Media 

Development Center’s monitoring of election coverage 
found that Jeenbekov got far more coverage overall 
than other candidates, but that private channels 
such as NTS and Channel 7 gave considerably more 
airtime and positive mentions to candidates with 
whom they were affiliated (respectively, Babanov 
and Respublika-Ata Zhurt candidate Kamchybek 
Tashiev). Panel members said both state and private 
mass media serve the interests of the government or 
particular parties, not the public, and this becomes 
especially apparent during election periods.

Panelists were unanimous in the view that 
there are no independent news agencies in the 
classic sense in Kyrgyzstan. More than 10 domestic 
and six foreign online outlets identify themselves 
as information agencies, but they operate more 
like news websites, aiming to reach readers and 
viewers directly rather than producing content for 
other media. Among them, AKIpress and 24.kg 
function most like news services in supplying 
content used by other outlets. Tynaev mentioned 
an effort by Kurmanbek Mambetov, a former editor 
at newspapers Slovo Kyrgyzstana and Vecherniy 
Bishkek, to develop an investigative journalism 
outlet to produce and sell quality content to media 
outlets, but both the outlet and a related newspaper, 
Ovyektiv, are struggling.

Most media are understaffed, which limits 
production of their own content, especially news, 
panelists said. Even large outlets such as OTRK 
regularly use content from the news feeds of 
AKIpress, 24.kg, and state-run outlet Kabar, unedited. 
Niyazova said Res Publika has only three employees 
and is dependent on reprinting outside content, and 
panel members said news on radio derives entirely 
from other sources. Almost all regional TV outlets 
draw stories directly from blogs and social media.

Media ownership is opaque. At the websites 
of the Ministry of Justice and company search 

portal OsOO.kg one can seek official data from an 
outlet’s registration, but panelists said these records 
invariably list fronts rather than true owners. There 
is no verifiable information available on media 
control, even to journalists themselves. Ismanov said 
employees of private media sometimes do not know 
the identity of their true boss, especially at relatively 
new outlets such as the TV channel On1.

The largest minority group, Uzbeks, are served 
by what Sadiev and Jusupaliev described as 
“improving media” in their language. They cited the 
relaunch of the newspaper Akhborot and NurTV’s 
airing of Uzbek-language programs. Jusupaliev 
added that improved relations between Kyrgyzstan 
and Uzbekistan have benefited the Uzbek-language 
Osh newspaper Ush Sadosi, which is now 
distributing 2,000 copies in Uzbekistan and plans to 
establish a bureau there.

Other panelists were more pessimistic 
about the state of minority media, asserting that 
Uzbek-language outlets eschew political topics to 
avoid clashes with the authorities. Religious issues 
are generally covered from the point of view of 
ethnic Kyrgyz, Ismanov said.

Religious matters are addressed in both 
traditional and online media—Chubak Ajy 
Jalilov’s YouTube channel has more than 150,000 
subscribers—as well as specialized outlets such 
as Ayan TV, which covers issues from an Islamic 
perspective, and Umma, a magazine that focuses on 
Muslim women. However, since religious topics are 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

▶▶A plurality of affordable 
public and private 
news sources (e.g., 
print, broadcast, 
Internet) exists.

▶▶Citizens’ access 
to domestic or 
international media 
is not restricted.

▶▶State or public media 
reflect the views of 
the entire political 
spectrum, are 
nonpartisan, and serve 
the public interest.

▶▶Independent news 
agencies gather and 
distribute news for print 
and broadcast media.

▶▶Independent broadcast 
media produce their 
own news programs.

▶▶Transparency of media 
ownership allows 
consumers to judge 
objectivity of news; 
media ownership is 
not concentrated in a 
few conglomerates.

▶▶A broad spectrum of 
social interests are 
reflected and represented 
in the media, including 
minority-language 
information sources.

▶▶Broadcast ratings, 
circulation figures, 
and Internet statistics 
are reliable.

Panelists said regional outlets’ coverage of 
hard news is on the decline. Maslova said the 
gap is being filled by WhatsApp and similar 
services, which have become popular means 
for local populations to spread news.



9
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

increasingly sensitive in Kyrgyzstan, panelists said 
they are covered in less depth amid pressure from 
Kyrgyz nationalists and concerns about jihadism. 
Maslova said the media profile of nonbelievers is 
limited to groups on social networking sites.

National news and events overshadow regional 
issues, but there has been a trend in recent years 
toward broader coverage of certain regional matters. 
Information agencies and TV channels have started 
dedicating sections or blocks of time to the regions. 
It is worth noting, however, that the content differs: 
national outlets’ regional coverage remains focused 
on politics and economics, whereas regional media 
largely feature stories that shed light on social and 
cultural aspects of local life. Panelists said regional 
outlets’ coverage of hard news is on the decline. 
Maslova said the gap is being filled by WhatsApp 
and similar services, which have become popular 
means for local populations to spread news.

OBJECTIVE 4:  
BUSINESS  
MANAGEMENT	

	 1.77

The panelists believe there are no profitable 
media outlets in Kyrgyzstan. The absence 
of reliable data on media finances makes it 
impossible to know for sure, but recent cases of 
poor management at Channel 5 and Piramida, 
which were shut down after piling up debt for 
years, would appear to support their view of the 
business challenges for Kyrgyzstani media.

Maslova also noted the seeming collapse of vb.kg, 
the online sibling of Vecherniy Bishkek, the nation’s 
second-biggest newspaper (where she formerly 
served as Internet editor). In 2017, the company 
abruptly shut down the news site and dismissed the 

staff; it now carries only aggregated content and is 
run by one or two employees. Its Bishkek office has 
been leased out.

A handful of outlets are considered to be at 
least self-sustaining, including Super Info, national TV 
channels NTS and Channel 7, and regional broadcaster 
OshTV. Again, this is speculation on the panel’s part, as 
there is no reliable data on media finances.

Media in Kyrgyzstan have few sources of 
income, and advertising and distribution do not come 
close to covering costs. Private outlets are kept afloat 
by unknown owners. State-supported media took 
a hit in 2017 with amendments to the budget law 
requiring them to steer earnings from advertising and 
other sources into government coffers.

The change put multilingual regional 
broadcaster Yntymak in a particular bind. It was 
founded by the government and is legally considered 
public media, but it gets no state funding and now 
cannot put self-earned revenue into operations. 
Although Yntymak has historically received some 
international donor support, its future is unclear.

In some regions, local authorities boost state 
outlets’ revenue through administrative resources 
and pressure. For example, Sadiev said state-owned 
newspaper Ata-Zhurt in the Leilek district sells 
4,000 copies to state organizations through forced 
subscriptions. Other regional papers such as Osh 
Janyrygy and Eho Osha are in dire straits because 
of declining state support and have reduced staff to 
just an editor and a reporter, he said.

In lieu of state money, some regional 
newspapers have gone online-only and are focusing 
on local news in hopes of drawing local advertisers. 
Kbcity.kg, a Kara-Balta city portal that branched 
out of the Vest’ newspaper, has managed to gain 
momentum. It has embraced convergence, with 
radio and TV channels along with the news website, 
but the volume of its broadcast content remains low.

Other outlets are exploring alternative revenue 
sources. The outlet 24.kg is organizing social events 
and occasionally conducting research, such as 
small-scale surveys and content analysis on social 
issues ordered by international organizations, 
Voronina said.

Generally, media have seen advertising revenue 
drop, panelists said—except during presidential 
campaign periods, when many outlets make most of 
their ad money. The biggest piece of the political-ad-
vertising pie went to national public broadcaster 
OTRK, which took in nearly KGS 47.5 million 
($700,000). For purposes of comparison, OTRK 
received almost KGS 447 million ($6.6 million) from 
the state budget last year.

The private advertising market is dominated by 
Kazakhstani ad agencies. The largest one operating 
in Kyrgyzstan is Media Forum, which covers the 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

▶▶Media outlets and 
supporting firms operate 
as efficient, professional, 
and profit-generating 
businesses.

▶▶Media receive revenue 
from a multitude 
of sources.

▶▶Advertising agencies and 
related industries support 
an advertising market.

▶▶Advertising revenue as 
a percentage of total 
revenue is in line with 
accepted standards at 
commercial outlets.

▶▶Independent media 
do not receive 
government subsidies.

▶▶Market research is 
used to formulate 
strategic plans, 
enhance advertising 
revenue, and tailor 
products to the 
needs and interests 
of audiences.

▶▶Broadcast ratings 
and circulation 
figures are reliably 
and independently 
produced.



10
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

regions and, because of its dominant position, is 
able to command discounts of more than 50 percent 
from media outlets. According to Sadiev, having a 
good relationship with Media Forum helps outlets 
get advertising orders.

A broadcaster’s political affiliation also helps 
attract advertising, Sadliev said. Channel 7—which 
is believed to be owned by Akmatbek Keldibekov, 
former speaker of the parliament—has a larger share 
of the adverting market than Yntymak and Channel 
5, which have more viewers, according to M-Vector’s 
research. Sadiev also cited the example of NurTV, a 
Channel 7 affiliate based in Osh that only launched 
in October 2017 but gets more advertising than Osh 
Pirim, which has been operating for four years.

Only a handful of companies purchase ads 
directly from media outlets; these tend to be big 
businesses such as mobile operator MegaCom, 
KyrgyzGaz (an affiliate of Gazprom), gold-mining 
company Kumtor, and commercial banks. A few 
major firms work through Bishkek-based agencies, 
including Samsung (which buys exclusively through 
Noosfera) and mobile operator Beeline (which uses 
Quattro Media).

Given the lack of accessible data on media 
finances, it is impossible to reliably determine what 
share of outlets’ income derives from advertising 
and whether that proportion would be considered 
low. Panelists offered widely varied opinions based 
primarily on personal experience, aside from agreeing 

that television tends to earn a larger share from ads.
Maslova said advertising accounts for 60 

percent to 70 percent of income at Kaktus Media—a 
very high figure for the Kyrgyzstani market, judging 
by other panelists’ input. (She said Kaktus suffered 
a dip after changing its name from Zanoza.kg and 
losing audience share but has since recovered.) 
The company works with three Bishkek agencies, 
Noosfera, Namba, and Quattro Media, and offers a 
20 percent discount. It prepares a yearly business 
plan based on annual advertising contracts.

At the other end of the spectrum, Sadiev said 
advertising provides 20 percent to 25 percent of 
revenue at Yntymak and 20 percent or less at Osh 
Pirim.

Government pressure skews the advertising 
market, as authorities have control over market 
mechanisms on which media outlets depend heavily, 
panelists said. Glaringly, state-owned OTRK has a 20 
percent share of the TV ad market, and unwritten 
rules direct advertising by government organs to 
a handful of mostly state-owned outlets. Other 
media are at a significant disadvantage. Even those 
considered economically viable—AKIpress, Vecherniy 
Bishkek, Kaktus Media, 24.kg—stay afloat mainly with 
the support of sponsors, notably politicians who 
invest in them. Azattyk and Sputnik get support from 
the US and Russian governments, respectively.

There are a few companies measuring TV 
ratings in Kyrgyzstan, but panelists said they are 
considered unreliable because they do not use 
standard audience-measurement tools, such as 
people meters, and are ill equipped to quantify 
viewership properly. Advertisers pay more attention 
to M-Vector’s report, which includes data on the 
most popular TV and radio stations and most-visited 
websites, based on survey responses.

Most Internet media use Google Analytics to 
measure traffic. Some use SimilarWeb or domestic 

services such as Net.kg. All these tools have faults, 
Maslova said. Google Analytics data is viewed as 
useful in seeking money from donor organizations 
but does not affect ad orders.

OBJECTIVE 5:  
SUPPORTING  
INSTITUTIONS	

	 1.96

There are few trade or professional associations 
supporting media in Kyrgyzstan, and panelists 
said those that do exist are ineffectual. The 
long-dormant Association of Publishers and 
Distributors of Print Media was revived in 2017 
but did no effective work. Digital Technologies 
LLC, established several years ago to represent 
22 private TV and radio stations in the switch 
to digital broadcasting, did secure three 
frequencies—two in Bishkek and one in the 
regions—but did little else to protect members’ 
business interests, panelists said.

The frequency arrangement hinders private 
broadcasters from achieving nationwide coverage, 
the head of Digital Technologies told Akchabar.8 And 
compared to the “social package” of state outlets on 
digital TV, private channels have outdated, subpar 
equipment for delivering their signal to transmitters 
and far fewer relay stations across the regions, 
resulting in poorer picture quality for consumers.

Panelists said the two main professional associ-
ations, the Union of Journalists and the Independent 
Union of Journalists of the Kyrgyz Republic, have 
been passive in the face of the legal assault on 

8 Berdibaeva, Aziza, “Digital TV: About Pirated Content, 
Picture Quality, and Political Intrigue,” Akchabar. March 3, 
2017. https://www.akchabar.kg/article/business/sanarip/.

There are a few companies measuring TV 
ratings in Kyrgyzstan, but panelists said they 
are considered unreliable because they do 
not use standard audience-measurement 
tools, such as people meters, and are ill 
equipped to quantify viewership properly.



11
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

journalists and media outlets. The former essentially 
does not function, panel members said. The latter 
issued statements on behalf of media defendants in 
defamation cases but offered no tangible support. A 
fragmented media landscape dominated by outlets 
run by the state or other interest groups lacks 
solidarity and the organizational muscle to defend or 
assist journalists facing multimillion-som judgments. 
The only notable effort in this regard has been a 
crowdfunding campaign by the Committee to Protect 
Freedom of Speech, an organization established in 
2016, to help defendants cover the damage awards to 
Atambaev in the Zanoza.kg cases.

Maslova, one of those defendants, said that 
the Adilet Legal Clinic, an NGO headed by her 
codefendant Jakupova, used to provide legal support 
to journalists, but eventually was overloaded with 
cases. Maslova said MPI is currently the only organi-
zation offering such aid. Most media support by 
NGOs comes in the form of training, research, and 
election monitoring, panelists said.

There was unanimous agreement that 
journalism education in Kyrgyzstan is in decline. 
Despite rapid changes in media technology, new 
disciplines are not being introduced, and panelists 
said instructional capacity is weak in terms of 
both quality and quantity. Tynaev said curricula 
are outdated and impractical. Voronina said the 
journalism department at Kyrgyz-Russian Slavic 

University, where she teaches, is cutting back on 
courses. Some panelists view Manas University as 
still upholding high standards for journalism and 
adequately preparing the new generation of practi-
tioners, but for the most part, short-term courses 
are necessary to fill the gaps in students’ practical 
knowledge and skills.

Internews continues to offer courses for 
practicing journalists, but now does so mainly in the 
form of webinars. Topics covered in 2017 included 
fact-checking, ecological issues, data journalism, 
storytelling, and multimedia. Internews also launched 
a three-year media development program, with 
support from the US Agency for International 
Development, aimed at helping independent outlets 
produce their own content.

OTRK operates an education center that offers 
courses to regional journalists and journalism 
students, and sometimes brings in guest lecturers. 
Tynaev heads a media training center, the Studio of 
Practical Journalism, and both Yntymak and Kloop 
Media offer journalism courses in Osh.

The state has long had a grip on distribution 
of broadcast media via RPO RMTR, a branch of 
state-owned Kyrgyztelecom. In 2017, however, the 
company lost its monopoly as Digital Technologies 
began delivering the signals of its multiplexes.

The printing industry is centered in Biskhek; 
even regional newspapers are printed in the capital, 
Isakov said. State-run Uchkun and a printing press 
run by the Media Support Center are the most 
widely used facilities.

Kyrgyzbasmasoz, the weak state-run kiosk 
network, is used less and less for newspaper distri-
bution. Many publications have all but stopped 
using the system, which panelists said is plagued 
by heavy debts and low sales, especially in the 
regions (where kiosks will only take two or three 
copies of regional papers so they will not have piles 

of unsold copies to return).
Internet distribution has become politicized, 

panelists asserted. TV channels and news websites 
that air opposition views have experienced problems 
with Internet access and implemented backup 
systems. Sadiev said September (now Jalbyrak) 
was signed up with three Internet service providers 
because of recurrent issues, while Super Info, 
located in a building only meters away, did not have 
problems with Internet access. Azattyk also has 
three ISPs, for the same reason. Maslova said Kaktus 
Media struggles with denial-of-service attacks on 
important national holidays such as Independence 
Day. Kloop Media has experienced similar problems.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

▶▶Trade associations 
represent the interests 
of private media 
owners and provide 
member services.

▶▶Professional 
associations 
work to protect 
journalists’ rights.

▶▶Short-term training 
and in-service 
training programs 
allow journalists to 
upgrade skills or 
acquire new skills.

▶▶Sources of newsprint 
NGOs support 
free speech and 
independent media.

▶▶Quality journalism 
degree programs 
that provide 
substantial practical 
experience exist.

▶▶Printing facilities 
are in private 
hands, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Channels of media 
distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) 
are private, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Information and 
communication 
technology infra- 
structure sufficiently 
meets the needs of 
media and citizens.

Panelists said the two main professional 
associations, the Union of Journalists and 
the Independent Union of Journalists of the 
Kyrgyz Republic, have been passive in the 
face of the legal assault on journalists and 
media outlets.



12
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

K Y R G Y Z S T A N

List of Panel Participants
Ydyrys Isakov, regional reporter, Radio Azattyk, Osh

Almaz Ismanov, journalist, Novye Litsa, Bishkek

Elmurad Jusupaliev, journalist, Radio Azattyk, Osh

Kabai Karabekov, columnist, Kommersant, Bishkek

Dina Maslova, editor in chief, Kaktus Media Group, 
Bishkek

Makhinur Niyazova, journalist, Res Publika, Bishkek

Daniyar Sadiev, freelance journalist; former director, 
TV Yntymak, Osh

Azamat Tynaev, board chairman, Journalists NGO, 
Bishkek

Begaim Usenova, director, Media Policy Institute, 
Bishkek

Elena Voronina, columnist, Sputnik Kyrgyzstan, 
Bishkek

Sherzod Yusupov, regional reporter, Radio Azattyk, 
Osh

The following panelists submitted questionnaires but 
were unable to attend the panel discussion:

Almaz Esengeldiev, lawyer; senior program adviser, 
Freedom House Kyrgyzstan, Bishkek

Adel Laisheva, director, Center of Media 
Communications, Kyrgyz Public Radio and Television 
Corporation, Bishkek

Moderator and Author
Gulnara Ibraeva, media analyst, Bishkek

The panel discussion was convened on December 28, 
2017.


