
GEORGIA

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2018
Tracking Development  

of Sustainable 
Independent Media 
Around the World



GEORGIA
A T  A  G L A N C E
GENERAL

 ▶ Population: 4,926,330 mln (CIA World 
Factbook, July 2017 est,)
 ▶ Capital city: Tbilisi 
 ▶ Ethnic groups (% of population): Georgian 
86.8%, Azeri 6.3%, Armenian 4.5%, other 
2.3% (CIA World Factbook, 2014)
 ▶ Religion (% of population): Orthodox 
Christian 83.4%, Muslim 10.7%, 
Armenian-Apostolic 2.9%, other 1.2%, none 
0.5% (CIA World Factbook, 2014)

 ▶ Languages (% of population): Georgian 
(official) 87.6%, Azeri 6.2%, Armenian 3.9%, 
Russian 1.2%, other 1% (CIA World Factbook, 
2014est.)
 ▶ GNI (2016-Atlas): $ 14,259.35 million (World 
Bank Development Indicators, 2016)
 ▶ GNI per capita (2016-PPP): $ 9,530 
 (World Bank, International Comparison 
Program database, 2016)
 ▶ Literacy rate: 99.8% (male 99.8%, female 
99.7 %) (2015est. CIA World Factbook)
 ▶ President or top authority: President Giorgi 
Margvelashvili (since October 27, 2013)

MEDIA-SPECIFIC
 ▶ Number of print outlets, radio stations, 
television stations nationwide: Print: 317 
newspapers (National Statistics Office of 
Georgia, 2017); Broadcast: 91 active radio 
broadcasting licenses, 30 Multiplex operators, 
111 TV broadcasters with different types of 
authorizations (one and the same company 
owns several authorizations), 6 radio 
broadcasters with authorization. (Georgian 
National Communications Registry, accessed 
in December, 2017) 
 ▶ Newspaper circulation statistics (total 
circulation and largest paper): Rezonanse 
(4,000–5,000 daily), Kviris Palitra (average 
55,000 weekly) (individual newspaper claims)
 ▶ Broadcast ratings: Highest rated television 
outlets in the country: Rustavi2, 4.63%; Imedi, 
4.91%; GDS, 1.06%, Comedy Channel 0.74%; 
Chanel 1 0.64% (TV MR GE, 2017)

 ▶ Annual advertising revenue in the media 
sector: The estimated revenue of the 
television advertising market in 2017 reached 
GEL 70 million (approximately $28 mln); (TV 
MR GE, 2017) 
 ▶ News agencies: AP Bureau, Reuters Bureau, 
Agence France Presse (representatives), 
Bloomberg (local representative), info 9, Black 
Sea Press, Iveroni, NovostiGruzia, Sarke, 
Interpressnews, Iprinda, Kavkazpress, Media 
News, Prime Time News, Pirveli, Georgian 
Business Consulting News, Georgian 
HotNews, GeoNews, Expressnews, World 
Sport, ambebi.ge, Business Press News, 
Droni.ge, epn.ge, agenda.ge, Aianews.ge, 
Kakheti Information Center, Primetimenews.
ge, Kvemo Kartli Information Center, 
Mtkheta-Tianeti Information Center, For.
ge, Frontnews.ge, Civil.ge, Economic.ge, 
marshalpres.ge, bpi.ge
 ▶ Internet subscribers: 733,691 (Georgian 
National Communications Commission, 
December, 2017)

SCORE KEY
Unsustainable, Anti-Free Press (0–1): Country does not 
meet or only minimally meets objectives. Government and 
laws actively hinder free media development, professionalism 
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): Country minimally 
meets objectives, with segments of the legal system and 
government opposed to a free media system. Evident progress 
in free-press advocacy, increased professionalism, and new 
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3–4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media 
have survived multiple governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

UN
SU

ST
AI

NA
BL

E
AN

TI
-F

RE
E 

PR
ES

S
UN

SU
ST

AI
NA

BL
E

M
IX

ED
 S

YS
TE

M
NE

AR
SU

ST
AI

NA
BI

LIT
Y

SU
ST

AI
NA

BL
E

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

2.
26

2.
92

2.
86

2.
82

2.
75

2.
54

2.
20

2.
45 2.
49

2.
34 2.
35 2.
36 2.
41

2.
77

2.
64

2.
61

2.
50 2.
53

1.
61

2.
29

2.
00

1.
83

1.
62

1.
60

2.
27

2.
70

2.
53

2.
48

2.
46 2.
51

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17



F
or Georgian media, 2017 was a vexing 
year. Trends that took hold the previous 
year—including politicization of media 
and shrinking advertising revenue—
tightened their grip on the television 
stations that provide most Georgians 

with most of their news. The main, putatively 
independent state media bodies, the Georgian 
Public Broadcaster (GPB) and the Georgia 
National Communications Commission (GNCC), 
showed worrying signs of becoming overtly 
political actors.

The GPB started the year with a newly elected 
director. The main public broadcaster undertook 
a series of changes that included: dropping 
critically acclaimed social and political talk 
shows; bringing in journalists from Georgian 
Dream Studio (GDS), the television company 
formerly owned by the family of billionaire 
businessman and former Prime Minister Bidzina 
Ivanishvili; and relegating minority-language 
programming to its website. Off the air, GPB 
backed amendments to the Law on Broadcasting 
that broaden its access to advertisers and loosen 
restrictions on its acquisition of programming. 
The measures potentially position the GPB to 

compete with commercial media for shows and 
dwindling ad revenues. 

The GNCC sought expanded authority in the 
areas of media literacy, hate speech, and opinion 
polls, moves that panel members called thinly 
veiled efforts to impose more government 
control over independent media. There was 
turmoil for major private broadcasters, as the 
long-running and highly politicized legal fight 
over ownership of Rustavi 2, the top-rated 
channel, went to the European Court of Human 
Rights and the station’s finances nosedived.

Afgan Mukhtarli, an Azerbaijani investigative 
reporter who went into exile in Georgia to 
escape his home country’s clampdown on 
media critical of its government, was snatched 
off the street in Tbilisi and transported to Baku, 
where he is being held on questionable criminal 
charges. His abduction sparked an outcry 
from civil society and mainstream Georgian 
journalists, who took part in public and on-air 
protests to express solidarity with Mukhtarli and 
to challenge government denials of complicity in 
his abduction.

OVERALL  
SCORE

2.31
Business management remained 
the weakest element of Georgia’s 

media landscape in a year 
that saw consolidation of the 

advertising market, mergers of 
pro-government channels, and 

the crisis at Rustavi 2, which was 
punctuated by the defection of 
several highly rated programs. 
With their financial viability at 

risk, major broadcasters, for the 
first time, sought income from 
cable carriers for transmitting 
their shows, challenging the 

“must carry, must offer” principle 
in Georgian law. The depth of 

the industry’s problems remains 
unclear, as the GNCC did not 

release revenue figures for major 
stations. All the above contributed 
to the panel’s outlook on the state 
of Georgian media, dropping the 
country’s score from 2.34 to 2.31.  

3
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018



4
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH 

 2.54

The score for this objective declined by 0.21 point 
amid what panelists characterized as government 
attempts to impose mechanisms for greater 
media control. Upheaval at GPB; ownership and 
content controversies at Rustavi 2, the largest 
broadcast network and a thorn in the Georgian 
Dream government’s side; and Mukhtarli’s 
abduction and return to Azerbaijan were also 
cited as causes for concern. 

Georgia’s legislation guaranteeing free expression 
and freedom of the press remains among the 
strongest in the region, and a new constitution 
drafted in 2017 and awaiting adoption would 
enshrine Internet access as a constitutional right. 
However, Zviad Koridze, an independent media 
expert, said proposed legislative amendments are 
chipping away at those protections. “They are aimed 
at cultivating the idea in society that media self-reg-
ulation can be restricted, that the media need to be 
regulated more,” he noted. 

In October 2017, GNCC submitted to the 
parliament three amendments to the Law on 
Broadcasting that panelists viewed as an expansion 
of the regulator’s authority. One amendment would 
centralize a diffuse effort to improve Georgians’ 
media literacy—currently involving school programs 
and self-regulation by broadcasters—under the 
authority of GNCC, which would establish a 
media-literacy strategy and create a nonprofit 
agency to implement it. The second proposed 
amendment would obligate broadcasters “to verify 
the trustworthiness and objectivity of opinion polls” 
in pre-election periods. It follows what a Media 
Development Foundation (MDF) report termed 

the GNCC’s “selective and inconsistent approach” 
to sanctioning outlets over polls published in the 
run-up to Georgia’s 2016 national elections, with 
broadcasters critical of the government facing 
heavier penalties. Tamar Kintsurashvili, the director 
of MDF, said the rule on polling could give GNCC 
control over “not only the broadcasters, but research 
organizations as well.” The Georgia chapter of 
Transparency International (TI) criticized the 
amendment, saying it could dampen public partic-
ipation in opinion polls by arousing suspicions 
“that the regulator might learn about the positions 
expressed by the participants of the survey and their 
stated support for political parties.” 

The final proposed amendment would, under 
the umbrella of harmonizing Georgian law with 
European Union directives, expand the GNCC’s 
authority to regulate broadcasters’ professional and 
ethical standards in areas such as hate speech and 
discrimination, matters media currently self-regulate 
by means of codes of conduct. Nino Jangirashvili, 
director of regional broadcaster Kavkasia TV, said 
the vague legal definition of hate speech could 
give the GNCC, with its pro-government leanings, 
cover to sanction critical outlets such as Rustavi 2. 
Nata Dzvelishvili, executive director of the Georgian 
Charter of Journalism Ethics (GCJE), agreed: “Hate 
speech is so subjective that this amendment can 
be used subjectively against any media.” She 
added, “GNCC’s latest actions demonstrate that the 
commission has been gradually departing from its 
essence, which is an independent regulatory body.” 

The GNCC also drew fire from panelists 
for what they called protracted procedures and 
vague, poorly explained decisions on granting 
radio licenses. Natia Kuprashvili, director of the 
newly formed Alliance of Broadcasters (AB) and 
a professor at Tbilisi State University, cited the 
regulator’s rejection of licenses for Iomurghalo Radio 

in Kakheti and Mountain Radio in Mtskheta-Tianeti, 
ostensibly due to a shortage of frequencies. In 
another case, she said the GNCC denied frequencies 
to Radio Palitra and Radio Hereti in the first round 
of applications, saying they were both so good the 
commission could not make up its mind. “Wherever 
we have licensing, we have vague and badly justified 
decisions or artificially prolonged procedures,” 
Kuprashvili said.

There was contention and controversy 
throughout the year about the GPB’s trajectory 
under its new director general, Vasil Maglaperidze, 
a former lawmaker and governor who previously 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

 ▶Legal and social 
protections of free 
speech exist and 
are enforced.

 ▶Licensing of broadcast 
media is fair, competitive, 
and apolitical.

 ▶Market entry and tax 
structure for media are 
fair and comparable 
to other industries.

 ▶Crimes against 
journalists or media 
outlets are prosecuted 
vigorously, but 
occurrences of such 
crimes are rare.

 ▶State or public media do 
not receive preferential 
legal treatment, and 
law guarantees editorial 
independence.

 ▶Libel is a civil law issue; 
public officials are held 
to higher standards, 
and offended parties 
must prove falsity 
and malice.

 ▶Public information 
is easily accessible; 
right of access to 
information is equally 
enforced for all media 
and journalists.

 ▶Media outlets have 
unrestricted access 
to information; this is 
equally enforced for all 
media and journalists.

 ▶Entry into the 
journalism profession 
is free, and government 
imposes no licensing, 
restrictions, or special 
rights for journalists.



5
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

worked at GDS, the television station owned by 
Bidzina Ivanishvili’s family. Maglaperidze’s affiliation 
with the ruling party created apprehension in 
civil society when he was elected by the public 
broadcaster’s board in January, said Hatia 
Jinjikhadze, media-support program manager at the 
Open Society Georgia Foundation (OSGF). “What 
has happened since his arrival has validated our 
suspicions,” she added. 

Panel members echoed civil society groups in 
condemning reforms the GPB undertook throughout 
the year. In February, Maglaperidze announced 
plans to suspend 102 programs and air only 
newscasts until 2018, writing in an action plan that 
“radical steps” were needed to avert a “crisis” at the 
station and continue to justify its public funding, 
but the GPB board rejected the initiative. In June, 
the broadcaster dropped two programs produced 
by Radio Free Europe/Radio Liberty’s (RFE/RL) 
Georgian service: Red Zone, which aired on GPB for 
almost 10 years, and InterVIEW, a talk show known 
for tough questioning of politicians and public 
officials. They are now carried by another public 
channel, Adjara TV. 

GPB has also recruited current and former 
GDS employees, among them hosts from 2030, 
a talk show launched by Bidzina Ivanishvili. In 
October, GPB awarded an equipment-rental contract 
worth more than GEL 372,000 (Georgian lari, the 
rough equivalent of $146,400) to Silk Factor Studio, 
a company run by Bera Ivanishvili, the ex‒prime 
minister’s son. A public outcry forced the parties to 
cancel the deal, and Silk Factor donated the lighting 
and other gear instead.

Maglaperidze’s “only media experience was 
working at Bidzina Ivanishvili’s channel,” Jangirashvili 
said. “He was chosen for his political affiliation and 
political trustworthiness. … He lacks vision on how a 
public broadcaster should function.” 

Adjara TV, by contrast, received high 
marks from panel members, who unanimously 
agreed it operates in accord with the standards 
and philosophy of a public broadcaster. Nina 
Ivanishvili (no relation to Bidzina Ivanishvili), dean 
of the Caucasus School of Journalism and Media 
Management at the Georgian Institute of Public 
Affairs (GIPA), said picking up the RFE/RL programs 
dropped by GPB’s 1TV channel has helped boost 
Adjara’s audience. 

GPB could also benefit from amendments 
to the Law on Broadcasting that were given final 
approval by the parliament on December 22, after 
the Media Sustainability Index (MSI) panel had 
convened. The revised law lifts GPB’s obligation 
to follow the Law on Public Procurement: it will 
no longer have to announce public tenders when 
purchasing media products or services. The law also 
allows the channel to double advertising airtime, 
from 30 minutes per 24 hours to 60 minutes; halve 
free airtime allocated for public-service messages 
from 24 to 12 minutes; and accept sponsorship of 
entertainment programs and television series.

Prior to adoption, the amendments were 
roundly criticized by civil-society groups. The 
Institute for Development of Freedom of Information 
(IDFI) said the draft disregarded the true value 
of the public broadcaster, and GCJE released a 

statement signed by various nongovernmental 
organizations (NGOs) saying the legislation risks 
“enabling nontransparent activities by GPB and 
corruption, weakens public control over GPB, and 
creates a noncompetitive environment in the media 
advertising market.” 

There were threats to media freedom on the 
judicial front. Eva Gotsiridze, a member of the High 
Council of Justice of Georgia, sought to restrict open 
reporting of court cases, arguing that it made courts 
vulnerable to outside influences and that self-regu-
lating mechanisms were inadequate. “We assessed 
this as an attempt of censorship,” GCJE’s Dzvelishvili 
said. Gotsiridze was subsequently appointed to the 
Constitutional Court of Georgia, a move Dzvelishvili 
said suggests that “some of our leading political 
forces share her values.” 

Gotsiridze has been a staunch defender of 
Tamaz Urtmelidze, the Tbilisi City Court judge 
who presided over the politically charged Rustavi 
2 ownership case. On March 2, 2017, the Georgia 
Supreme Court upheld Urtmelidze’s decision 
granting 100 percent control of the channel to 
Kibar Khalvashi, its former owner and reportedly a 
Georgian Dream ally. Khalvashi claimed Rustavi 2 
was taken from him by the previous administration 
of Mikheil Saakashvili, and he sued to regain control. 
The case was widely viewed as a political struggle 
over the station, which has backed the opposition 
United National Movement. 

Rustavi 2’s management, which fought the 
ownership change, appealed to the European Court 
of Human Rights (ECHR), which on March 4 ordered 
Georgia’s government to suspend the Supreme 
Court ruling—which it did—and to “abstain from 
interfering with the applicant company’s editorial 
policy in any manner.” Koridze said the government 
“failed to realize that [the case] was about freedom 
of expression and not about identity of the owner,” 

“If we are speaking about the protection 
of journalists, the Public Ombudsman 
covers this area, and if we are talking 
about self-regulation, we already have such 
bodies,” Dzvelishvili said. “There is no need 
to set up additional institutions, especially 
those under the government.”



6
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

leading to the ECHR decision. Kintsurashvili called 
the European court’s ruling “foundational” for media 
pluralism in Georgia. 

The same week as the Rustavi 2 rulings, Prime 
Minister Giorgi Kvirikashvili proposed establishing a 
Media Ombudsman’s Office to monitor the country’s 
media environment and its development.1 Panelists 
said the media community views the new office 
as unnecessary. “If we are speaking about the 
protection of journalists, the Public Ombudsman 
covers this area, and if we are talking about self-reg-
ulation, we already have such bodies,” Dzvelishvili 
said. “There is no need to set up additional 
institutions, especially those under the government.”

Georgian journalists expressed shock and 
dismay over the abduction in May of Azerbaijani 
investigative reporter Afgan Mukhtarli, the highest 
profile case of violence against a journalist in 
Georgia in 2017. Mukhtarli and his wife went into 
exile in Tbilisi in 2015, fearing for his safety after he 
reported on corruption in the Azerbaijani military. He 
had since been investigating the Georgian business 
holdings of Azerbaijani President Ilham Aliyev’s 
family. On May 29, he went missing from Tbilisi; the 
next day, Amnesty International reported that he was 
in detention in Baku and “at risk of torture and other 
ill treatment.” According to his lawyer, Mukhtarli was 
snatched off a Tbilisi street by plain-clothed men 
who spoke Georgian; they beat him, placed a bag 
over his head, and took him to the border. 

Through his lawyer, Mukhtarli asserted 
that his assailants in Tbilisi were members of 
the Georgian security force. In a joint statement 
issued by TI Georgia, several human-rights organi-
zations expressed doubt that the arrest could have 
taken place “without at least a willing ignorance 

1  “PM Kvirikashvili Mulls Media Ombudsman’s Office,” Civil 
Georgia, http://civil.ge/eng/article.php?id=29907.

or ineffective work of Georgian state institutions, 
if not with their active support and direct partici-
pation.” Kvirikashvili denied involvement by Georgian 
authorities “in any such activity.”2 Jinjikhadze of 
OSGF alleged the government concealed details of 
the case and “prevented journalists from obtaining 
information collected from street security cameras.” 

Jinjikhadze said many Georgian journalists 
view the incident as an indication that “Georgia is 
no longer a safe country and his abduction poses 
a threat to every one of them.” While some outlets 
“uncritically reiterat[ed] government positions” on the 
incident, many journalists engaged in public protests. 
Notably, in the days after the abduction, several 
prominent television presenters wore bags over their 
heads during their shows and in appearances before 
the Georgian parliament’s Human Rights and Civil 
Integration Committee.

Radio Marneuli director Kamila Mamedova told 
TI she came under pressure from regional officials 
over critical reports by the community station, which 
serves a border region in southeastern Georgia.3 
Mamedova said she and her staff were threatened 
on the phone and in social media and private 
conversations, and a fake Facebook account spread 
information about her personal life. She appealed to 
police to investigate. 

Neither slander nor libel are criminal offenses 
in Georgia; if either is proved, a civil award for 
damages is applied. There were several cases 
of libel adjudicated in 2017; panelists noted one 

2  “Georgian Officials on Azerbaijani Journalist’s Alleged 
Abduction,” Civil Georgia, June 1, 2017, http://civil.ge/eng/
article.php?id=30149.
3  “Possible instances of intimidation of Radio Marneuli 
journalists,” Transparency International Georgia, 
July 6, 2017, http://www.transparency.ge/en/post/
possible-instances-intimidation-radio-marneuli-journalists.

involving Nanuka’s Show, a talk show on Rustavi 
2, which a court ordered to correct defamatory 
statements made by a divorced couple in an 
interview. Panel members questioned the court’s 
decision to hold the station accountable for 
statements that were made by guests rather than by 
journalists or hosts. 

In September, Georgia succeeded France 
in chairing the Open Government Partnership, 
a multilateral initiative aimed at promoting 
transparency and accountability among member 
governments. Despite such public commitments 
to openness, panel members said access to public 
information in Georgia is gradually worsening. A 
draft Freedom of Information Act prepared in 2015 
is stalled, and public institutions commonly withhold 
information under the guise of protecting personal 
data or privacy rights. As in previous years, release 
of information by public agencies is protracted, 
and the data provided to journalists are often 
incomplete. Gela Mtivlishvili, director of the Kakheti 
Information Center, said there were occasions in 
2017 when administrative bodies told him that they 
would not release information to him because they 
did not trust him. 

A controversial provision of the new Georgian 
constitution that sets grounds for when the 
government can permissibly withhold public 
information was watered down in the amendment 
process. The constitution approved by the 
parliament on first reading in September 2017 
included language sought by the Ministry of Justice 
allowing nondisclosure if requested information 
contains state, professional, commercial, or 
personal secrets. Civil society and some lawmakers 
criticized that standard as too broad. On second 
reading in December, it was amended to eliminate 
personal confidentiality as grounds for withholding 
information and set parameters for recognizing 



7
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

state secrets, defined as information “necessary in a 
democratic society for ensuring national security or 
public safety, or interests of legal proceedings.” IDFI 
said these grounds, “upon good-faith interpretation, 
may be considered legitimate for restricting access 
to public information” but expressed hope that “their 
inclusion in the constitution does not create a future 
risk of excessive, disproportionate restriction of the 
right at the legislative level.”4 The new constitution is 
set to take effect after the 2018 presidential election. 

The parliament established a new unit within 
the State Security Service, the Operative-Technical 
Agency, which is charged with carrying out secret 
surveillance. This change was prompted by the 
Constitutional Court’s 2016 ruling that sections of 
the law on electronic communication that gave 
the Security Service direct, unrestricted access to 
telecom operators were unconstitutional. Under 
the previous legal regime, politicians and media 
figures were routinely victimized by leaks of secret 
recordings. The new law was criticized by nongov-
ernmental organizations affiliated with IDFI’s This 
Affects You campaign, telecom companies, the 
Public Defender’s Office, and the president of 
Georgia, who said it runs counter to the court’s 
decision and expands government surveillance 
powers. 

Panel members say access to foreign 
information sources is not restricted in any way. 
Freedom House’s Freedom on the Net 2017 report 
gives Georgia a score of 24 on a 0-to-100 scale, 

4  “Constitutional Amendments Change the 
Grounds for Restricting Access to Public 
Information,” Institute for Development of Freedom 
of Information, December 22, 2017, https://idfi.ge/en/
access_to_information_bases_changed_following_the_
consitutional_ammendments_in_georgia.

with 100 representing “least free.”5 The report 
found “few indications of censorship or online 
content manipulation by the Georgian authorities” 
but said “unreliable and politically biased content, 
including anti-Western propaganda, also prolif-
erated online.” Freedom House noted Georgia’s 
“increasingly diverse” online media environment and 
growing blogosphere but added that “there are few 
bloggers who create content that has an impact 
on the political agenda, or who spark widespread 
discussion online.”

The government applies no restrictions to the 
journalism profession, either in terms of students 
entering university programs or journalists already in 
the workforce. 

OBJECTIVE 2:  
PROFESSIONAL  
JOURNALISM 

 2.36

The score for this objective was virtually 
unchanged from last year. Panelists said major 
events receive extensive and varied coverage 
and adherence to media ethics codes is 
improving. However, self-censorship is still 
widely practiced, especially at pro-government 
outlets, and political preferences often outweigh 
professional standards.

Jinjikhadze said reporting is often formally balanced 
but lacking in depth. “We see all sides of the story 
present, but journalists themselves cannot tell a 
story,” she said. “This compels me to say that the 
quality of journalism hasn’t improved much.”

5  “Georgia Country Profile,” Freedom on the Net 2017, 
Freedom House, https://freedomhouse.org/report/
freedom-net/2017/georgia.

As was the case during 2016’s national 
elections, political considerations deeply 
affected coverage of major issues, panelists said. 
Jangirashvili cited Imedi TV’s handling of Panorama 
Tbilisi, a massive development project backed by 
Bidzina Ivanishvili that has sparked public protests 
and resistance from preservationists and environ-
mental activists. 

“[Imedi’s] coverage of Panorama Tbilisi was 
positive and did not mention the protests by the 
political opposition and civil society at the Tbilisi 
City Assembly against the mayor’s office’s decision 
to hand over a piece of land in Tbilisi Old Town to 
Ivanishvili. This news story is an example of a blatant 
violation of journalism standards,” Jangirashvili said. 
“If this happened in some marginal media, we would 
not worry that much, but this has been happening 
on the most-watched national television outlets.” 

European Union‒ and United Nations‒funded 
monitoring of prime-time news programs on 14 
national and regional television stations in the 
six months prior to October 2017 elections for 
municipal and local offices found that six of the 
channels allocated the most airtime to Georgian 
Dream—a change from past years, when the ruling 
party received the most coverage on a majority of 
channels.6 Election coverage on the 20 online media 
outlets analyzed was found to be superficial but 
reasonably balanced and impartial. The monitoring 
of 12 newspapers published in Tbilisi and the 
regions showed regular use of “offensive or discrim-
inating terminology” in capital-based papers but 
none in the regional outlets, which largely covered 

6  Results of Media Monitoring for the 2017 Local 
Self-Governance Elections in Georgia, The European 
Union for Georgia and the United Nations Development 
Programme, http://mediamonitor.ge/uploads_script/
accounts/MM_FINAL_REPORT_2017_ENG.pdf.



8
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

political forces impartially, actively addressed social 
issues in their communities, and cited diverse 
sources of information. 

GCJE’s pre-election monitoring of television 
talk shows revealed many instances of hosts 
asking superficial questions or none at all, leaving 
the platform entirely to political candidates, 
Dzvelishvili said. 

Most panelists said ethical violations in 
television news and information programs are 
becoming less common. Along with codes of 
conduct enshrined in the Law on Broadcasting, 
GCJE has become an important instrument for 
encouraging ethical behavior. Dzvelishvili said a 
growing number of media outlets are becoming 
more sensitive to professional standards. “We are 
receiving calls from journalists, including those from 
mainstream media, asking us how to cover different 

topics,” she said. In 2017, GCJE crafted themed sets 
of guidelines for reporting on gender issues, court 
cases, and mental health.

In December, GPB faced a wave of criticism 
from Georgian writers and media ethics watchdogs 
for airing video footage released by the Ministry 
of Internal Affairs of poet Zviad Ratiani’s arrest in 
Tbilisi. Grigol Gogelia, chairman of GPB’s board 
of trustees, declared that showing such material 
infringed on Ratiani’s human rights and the public 
broadcaster’s standards.

Journalists are increasingly using social media 
to hunt for or flesh out stories and get access to 
sources, panelists said. Kintsurashvili and Mtivlishvili 
said this can result in the spread of fake news 
and other violations of professional and ethical 
standards. Mtivlishvili added that plagiarism is 
rampant in some online media, and it is impossible 
to trace culprits due to the proliferation of 
questionable media portals, which have no difficulty 
obtaining low-cost domains. 

The use of discriminatory and hate speech 
remains problematic. On May 29, MDF lodged 
a complaint with GCJE over an article in the 
newspaper Rezonansi headlined “Arabs, Indians, 
Iranians, and Turks distribute Georgian lands 
among themselves.” MDF charged that the 
article violates ethical standards by engaging in 
xenophobia and encouraging discrimination. The 
GCJE board upheld the complaint.

Kintsurashvili, MDF’s director, also cited the 
tabloid Asavali Dasavali, notorious for its dissemi-
nation of hate speech, xenophobia, and anti-Western 
rhetoric, as a routine transgressor of ethical and 
professional standards. She divides Georgian media 
into two categories: “On one side there are those 
who are reacting to criticism, and on the other are 
those who don’t care” what media professionals say. 

Outlets well regarded for their ethical standards 

and impartial, quality reporting include Liberali 
magazine; the newspaper Batumelebi; news 
websites Netgazeti, OC Media, and On.ge; and 
broadcaster RFE/RL.

Panelists said journalists who work for pro-gov-
ernment outlets are aware of boundaries they should 
not cross. “When you work in such an organi-
zation, your producer doesn’t have to remind you 
every time what topics to cover and how to report 
on them. Everything is already clear,” Jangirashvili 
said. “You know what editorial policy line the outlet 
follows; you know which topics are preferred by 
your management, and you do it. In other words, 
you practice self-censorship.” 

Corporate as well as political interests can 
foster self-censorship. Jangirashvili said some large 
businesses can “literally wipe out” material that puts 
them in an unfavorable light. Nestan Tsetskhladze, 
editor of Netgazeti, said the site’s negotiations with 
a company for large-scale advertising fell apart 
because the firm insisted Netgazeti not report 
on the company or its business practices. “The 
outrageous thing was when they told me, everyone 
else”—referring to other media with which the 
company was negotiating—”had already revoked the 
coverage,” she said. 

Instances of self-censorship arising from social 
or religious pressure are declining, panel members 
said, noting extensive coverage of the so-called 
“cyanide case,” in which a Georgian Orthodox 
archpriest was convicted of planning to poison a top 
aide to the church’s patriarch. 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

 ▶Reporting is fair, 
objective, and 
well sourced.

 ▶Journalists follow 
recognized and accepted 
ethical standards.

 ▶Journalists and editors 
do not practice 
self-censorship.

 ▶Journalists cover key 
events and issues.

 ▶Pay levels for journalists 
and other media 
professionals are 
sufficiently high to 
discourage corruption.

 ▶Entertainment 
programming does 
not eclipse news 
and information 
programming.

 ▶Technical facilities 
and equipment for 
gathering, producing, 
and distributing 
news are modern 
and efficient.

 ▶Quality niche reporting 
and programming 
exists (investigative, 
economics/business, 
local, political).

“We see all sides of the story present, but 
journalists themselves cannot tell a story,” 
she said. “This compels me to say that the 
quality of journalism hasn’t improved much.”



9
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

Major events are widely covered, but panelists 
said that to get a spectrum of perspectives on 
them, Georgians must read and watch news 
across different platforms. How events are covered 
depends on who is reporting on them, said Nino 
Danelia, a media professor from Ilia State University 
“If there were no Rustavi 2, a staunch government 
critic, it would have been very easy for mainstream 
media not to broadcast or to camouflage some 
[events],” she said.

Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficient relative to the cost of 
living, most panel members said. Salaries average 
around $500 a month for full-time staff at online 
media outlets; in television, they can reach several 
thousand dollars. Nina Ivanishvili said some young 
journalists favor freelancing for various local and 
international media and project-based work because 
it can add up to more pay than a full-time job. 

News and entertainment take up more or less 
equal shares of programming for private and public 
broadcasters, even though 2017 saw a number of 
social and political talk shows go off the air.

Almost all large television companies, whether 
in Tbilisi or in the regions, have poor technical 
facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news, panel members said. 
The exception is Imedi TV, which has relatively 
high-quality facilities. Mtivlishvili says Imedi can 
distribute news so quickly that the only way his 
news agency can keep up viewership in its home 
region of Kakheti is to report live on Facebook with 
a smartphone. 

Some outlets engage in investigations and 
other niche reporting, but the quality is middling 
and they are little known to the general audience. 
Most programs that focus on business, economics, 
and health are “boring and obscure,” Nina Ivanishvili 
said. “Journalists must know the themes well to be 

able to convey complex ideas in a simple way,” she 
added, but staff shortages and time pressures make 
doing so “very hard work.” Koridze said business 
and economics shows on the major national 
channels are intended more to attract advertising 
from companies than to inform the public on these 
topics. For many years, much of the best investi-
gative content has been produced by Monitor, a 
small studio that has drawn local and international 
attention. Kavkasia TV airs its work.

OBJECTIVE 3:  
PLURALITY  
OF NEWS

   2.53

Georgia has a multitude of news outlets that 
provide diverse perspectives, ensuring a plurality 
of news sources. However, the politicization 
and polarization of media that marked coverage 
of the national elections in 2016 continued to 
harden in 2017, and panelists said GPB—the outlet 
with the greatest legal and ethical duty to reflect 
the broader political spectrum—is systematically 
abdicating that duty. News agencies were also 
seen as abandoning their traditional role. 

There was general agreement on the panel that 
the quantity of diverse outlets gives Georgians 
access to a variety of sources and viewpoints, but 
some members said this was plurality in form, not 
in function. Reflecting the latter view, Kintsurashvili 
and Jangirashvili noted the ongoing politicization 
of major national media. “Every party in Georgia 
has its own television station. This is an old story,” 
Jangirashvili said. 

According to the Caucasus Resource Research 
Center (CRRC), television is the primary source of 
information on politics and current events for 73 

percent of the population; 19 percent rely mostly 
on the Internet, and only 1 percent get most of their 
news from newspapers and magazines.7 Television 
channels Imedi, Maestro, GDS, and GPB are 
distinctly pro-government. Rustavi 2 remains linked 
with the opposition United National Movement, 
following the ECHR’s suspension of a Georgian court 
ruling that would have turned the station over to an 
owner affiliated with Georgian Dream. Obiektivi TV 
and Iberia TV reflect the ultranationalist stance of 
the Alliance of Patriots of Georgia.

There are no laws restricting Georgians’ access 
to domestic or international media. However, access 
to six terrestrial television stations—including Rustavi 
2 and Imedi TV, the most-watched channels—
was threatened in 2017 by an ownership dispute. 
Those two channels--along with Maestro, GDS, 
Comedy Channel, and Marao--demanded payment 
from cable operators for distribution of their 
programming, under threat of blocking retrans-
mission by cable networks. Cable companies 
resisted, arguing that “must carry,” a legal provision 
requiring them to include national broadcasters in 
their channel packages, precludes those outlets from 
demanding payment. Cable firms said the fees the 
broadcasters sought would have increased cable 
subscribers’ monthly fees by 2 GEL (about 80 US 
cents). The matter came to a head on October 17 
when dozens of cable operators temporarily ceased 
transmission of six channels. The dispute was settled 
in December with no increase in subscriber fees, 
and GNCC said it would weigh amendments to the 
broadcasting law, including possible abolition of the 

7  “NDI: Public attitudes in Georgia, June 2017.” Caucasus 
Research Resource Center, http://caucasusbarometer.org/
en/nj2017ge/INFSOU1/.



10
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

must-carry principle.8
Technological and infrastructure challenges 

also restricted some Georgians’ access to media. 
As the country switches over to digital television, 
some remote regions lack necessary equipment. For 
example, Nino Narimanishvili, the editor of regional 
radio station Samkhretis Karibche, said construction 
of a new multiplex to serve the largely Armenian-
speaking Samtskhe-Javakheti region is hindered by 

8  “Details about the meeting between the Georgian 
National Communications Commission Members and Cable 
Operators,” Cable Televisions Union of Georgia, December 
1, 2017, http://cable-tv.ge/news/details-about-the-meet-
ing-between-the-georgian-national-communications-com-
mission-members-and-cable-operators.html.

the fact that relatively few families own the set-top 
boxes necessary for digital television reception. 

Panelists were harshly critical of GPB, noting 
changes they said ran counter to the public 
broadcaster’s mission to offer diverse programming 
spanning genres, political views, and minority 
concerns. GPB’s content reshuffle under a new 
director included temporarily cancelling direct 
broadcast of parliamentary hearings and committee 
sessions on its second channel, 2TV, (which was 
ultimately restored) and dropping four major 
talk shows, leaving audiences with a deficit of 
critical social and political content in the run-up to 
local-government elections in October. “It is because 
of 1TV that pluralism has declined this year. GPB 
broke all records,” Jangirashvili said. 

Mtivlishvili said very little regional news is 
covered in prime time on GPB, and in 2017 the 
broadcaster shifted programming aimed at serving 
minority communities in Akhalkalaki and Kvemo 
Kartli—home to predominantly Armenian- and 
Azerbaijani-speaking populations, respectively—
off the airwaves and on to GPB’s website. Panel 
members said scarcity of Internet penetration in 
those areas limits viewership of the programs. 

There are several dozen news agencies 
in Georgia, but panel members said they are 
drifting away from objectivity and are increasingly 
compromised by political or financial interests. 
InterpressNews (IPN) introduced a new business 
model for news agencies built on creating content 
for subscribers, offering a range of paid services that 
can include space for clients’ announcements on the 
IPN.ge website, writing and distributing news about 
clients to other media, and even covering events and 
preparing press releases at the clients’ request. 

Some news agencies’ content is rife with 
disinformation and manipulation, Kintsurashvili said. 
On November 9, 2017, Saqinform published an article, 

based on a report by state-run Russian news service 
TASS, about a UN resolution initiated by Russia 
the previous year condemning glorification of Nazi, 
neo-Nazi, and similar organizations. The measure was 
approved by a vote of 136‒2, with 48 abstentions; 
the opposing countries were the United States and 
Ukraine. Saqinform’s article was accompanied by a 
photo-illustration juxtaposing the US and Ukrainian 

flags with a swastika and the caption, “USA and 
Ukraine voted against glorification of Nazism in 
the UN.” The article did not note the reasons for 
the “no” votes: The United States believed the 
resolution violated the principles of free expression 
and assembly and conflicted with the Universal 
Declaration of Human Rights; Ukraine said it would 
not support such a resolution unless Stalinism and 
neo-Stalinism were condemned as well. 

Independent Georgian broadcasters produce 
their own news programs, although regional media 
do so mostly for local coverage and rely on outside 
providers for national news. 

Panelists questioned the reliability of what 
outlets disclose about their ownership, despite a 
provision of the Law on Broadcasting requiring 
broadcast media to make such information public. 
Georgian law does not obligate print and online 
media to report on their ownership, further reducing 
transparency.

Nina Ivanishvili and Jangirashvili said that 
with Imedi TV’s acquisition of GDS and Maestro, it 

Nina Ivanishvili and Jangirashvili said that 
with Imedi TV’s acquisition of GDS and 
Maestro, it became apparent in 2017 that 
Georgia has “openly oligarchic” ownership in 
its media. “Do the people know who owns the 
media they use? No, they do not,” Koridze said.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

 ▶A plurality of affordable 
public and private 
news sources (e.g., 
print, broadcast, 
Internet) exists.

 ▶Citizens’ access 
to domestic or 
international media 
is not restricted.

 ▶State or public media 
reflect the views of 
the entire political 
spectrum, are 
nonpartisan, and serve 
the public interest.

 ▶Independent news 
agencies gather and 
distribute news for print 
and broadcast media.

 ▶Independent broadcast 
media produce their 
own news programs.

 ▶Transparency of media 
ownership allows 
consumers to judge 
objectivity of news; 
media ownership is 
not concentrated in a 
few conglomerates.

 ▶A broad spectrum of 
social interests are 
reflected and represented 
in the media, including 
minority-language 
information sources.

 ▶Broadcast ratings, 
circulation figures, 
and Internet statistics 
are reliable.



11
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

became apparent in 2017 that Georgia has “openly 
oligarchic” ownership in its media. “Do the people 
know who owns the media they use? No, they do 
not,” Koridze said.

Imedi TV is owned by the Georgia Media 
Production Group, 100 percent of the shares of which 
are controlled by Inna Gudavadze, a citizen of Russia 
and the widow of the company’s founder, Badri 
Patarkatsishvili, who was Georgia’s wealthiest man at 
the time of his death in 2008. A declaration available 
on the company’s website lists seven members of 
its board of trustees: four citizens of Russia, two 
Georgian citizens, and an American. Panelists said the 
trustees are mostly unknown to the Georgian public 
and have no track record in the media business. 

“We see that investments in 2016 into most of 
the television companies came from their owners 
and the question arises: What are the implications 
for editorial policy?” Jangirashvili said. 

Since the merger was announced, Imedi 
TV and Maestro have united their newsrooms, 
which could have implications for media plurality. 
Jangirashvili said the arrangement flouts regulations 
on concentration of a broadcaster’s property. 
“The law prohibits a person, independently or in 
cooperation with an interdependent person, from 
possessing more than one general over-the-air 
television channel and one over-the-air radio 
channel per service area. GNCC contends that this 
is not a breach of the law,” she said. “This is a real 
threat for GNCC to have the bravado to interpret the 
law in such a way owing to political influences.” 

The media’s ability to serve a broad spectrum 
of social interests suffered a blow with GPB’s shift 
of minority-language newscasts to the Web. Owing 
to language barriers, minority communities get 
much of their news and public-affairs coverage 
from donor-funded community outlets, including 
Radio Marneuli and Radio Ivrisi (Azerbaijani); Radio 

Nori, Aliq Media, Samkhretis Karibche, and Jainews 
(Armenian); and Radio Way in Pankisi (Chechen). 

Samkhretis Karibche, which serves the Meskheti 
region in southern Georgia, has begun collabo-
rating on news content with Radio Nori, which 
serves neighboring Javakheti. Narimanishvili said the 
exchange has been positive for both communities: 
“Javakheti’s population receives our news more 
often now, and vice versa.” She noted, however, that 
Georgian media programming for these regions 
remains sparse: “Their [satellite] dishes are turned in 
another direction to get news about Armenia.”

“These communities are mostly living in another 
informational space. They only physically live in our 
country,” Jinjikhadze said. Ivanishvili added, “This is 
our problem, not theirs … our government has not 
created good conditions for them. As soon as the 
government does this, they will turn to us.” 

Georgian media do not systematically follow 
international events, with little coverage of even the 
country’s South Caucasus neighbors. Only online 
outlets Netgazeti and OC Media regularly offer 
news about Armenia and Azerbaijan, with Netgazeti 
featuring daily updates of the events from all three 
Caucasus countries. 

OBJECTIVE 4:  
BUSINESS  
MANAGEMENT 

 1.60

Continued contraction of the television 
advertising market was the media-business 
headline for 2017, which saw the score for 
this metric inch downward from 1.62 to 1.60. 
The financial terrain for broadcasters looks 
set to get rockier if legislation takes effect 
allowing GPB to enter the fray for dwindling ad 
revenue. The economic challenges played out 

in a consolidation of major channels (although 
panelists noted that could have more to do with 
politics than with money), popular programs 
switching stations, and a fee fight between 
terrestrial broadcasters and cable operators. 
Exactly how deep the problems run is hard 
to determine: At the time of writing, GNCC, in 
seeming violation of its legal duties, has yet 
to release 2017 revenue figures for some big 
broadcasters. 

That lapse makes it difficult to assess the exact size 
of the advertising market. Using data from ad sellers, 
TVMRGE, ABG Nielsen’s licensee for audience 
measurement in Georgia, estimated 2017 television 
ad revenue at about GEL 70 million ($27.8 million). 
If accurate, that would mean the market shrank by 
approximately 25 percent from 2016, when GNCC’s 
official data showed GEL 93 million ($37.4 million) in 
television revenue. 

GNCC’s partial failure to publish revenue data 
made it difficult to assess the financial impact of 
major industry changes, such as the merger of Imedi 
TV, Maestro, and GDS, announced in late 2016, and 
the defection of several popular shows from Rustavi 
2 to Imedi TV. “Nobody knows how these changes 
altered market shares,” Jangirashvili said. 

Panel members said the media market, already 
small, has been buffeted by Georgia’s economic 
slowdown of the past few years. It could be 
further shaken by an amendment to the Law on 
Broadcasting, sought by GPB and approved by the 
parliament late in the year, which would allow the 
national public broadcaster to compete with private 
outlets for advertisers. Media companies and NGOs 
are urging President Giorgi Margvelashvili to veto 
the measure.

“The market is already overloaded, unable to 
generate sufficient revenues for even the largest 



12
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

players. The appearance of another big player in 
the form of GPB, which already receives substantial 
funds from the [state] budget, will further deteriorate 
the media market and its sustainability,” Jangirashvili 
said. GNCC supported GPB’s initiative to enter the 
ad market, a position Jangirashvili said “breached its 
role of objective arbitrator.” 

Financial and legal problems continued to 
dog Rustavi 2. The court fight over ownership 
of the most-watched television channel, detailed 
above, remains unresolved, resulting in some of 
the company’s bank accounts being frozen and a 
portion of its property being under sequestration. 
The station has seen a steep drop in revenue 
from government advertising—from GEL 2.1 million 
($833,000) in 2015 to just over GEL 500,000 

(U$200,000) in 2017, according to an MDF report.9 
During the same period, government advertising 
with Imedi TV more than doubled to about GEL 2.5 
million ($1 million). 

Amid the instability and declining revenue, 
Rustavi 2 underwent a reorganization, reducing 
staff and cutting salaries. It also lost a number of 
high-rated shows and popular hosts to Imedi TV. 

Rustavi 2 and Imedi TV were on the same side 
of a fight, led by six national broadcasters, to wring 
payments from cable operators for retransmission 
of their signals. Along with challenging “must 
carry, must offer” (the legally enshrined principle 
requiring cable operators to carry the national 
channels, which in turn must provide their signals 
for free), the attempt showed that broadcasters are 
trying to diversify their revenue sources, departing 
from a past practice of relying almost entirely on 
advertising. “It will affect the media market, as other 
television stations will follow in the six’s footsteps,” 
Jangirashvili said. “That may lead to turning 
terrestrial channels into paid channels, eventually 
limiting the population’s access to media.” 

Panelists said diversifying revenue sources is 
crucial to sustaining smaller television stations and 
online and print media. Zura Vardiashvili, editor of 
Liberali, said the magazine’s special project “Chveni 
Tamashi” (Our Game) drew significant revenue. 
Supported by TBC Bank, the project launched in 
October 2017 and involved publication of a special 
edition on Georgian rugby, in conjunction with a 
touch-rugby festival with open public participation. 

Panel members also emphasized the 
importance of donor organizations and other types 

9  Pataridze, Mariam, Pre-Election Financial Media 
Environment, Media Development Foundation, https://www.
scribd.com/document/362106174/Pre-Election-Financial-
Media-Environment-2017#from_embed.

of financial support. “Without grants, many if not all 
small media outlets will fail to survive,” Jinjikhadze 
said. Ivanishvili said donors should shift from 
“helping small media in general” to assisting “outlets 
that have distinguished themselves for continually 
creating quality content and news.” 

The emergence of a new, dominant player 
in selling television advertising raised alarms of a 
possible return to the monopolization that marked 
the ad market in the recent past. Inter Media LLC 
launched in December 2016 and since January 
2017 has been selling all advertising time for the 
six largest television stations—Rustavi 2, Imedi TV, 
Marao, Comedy Channel, GDS, and Maestro—and 
a portion of ad time on Pirveli and Kavkasia TV. 
Panelists worried about diminished competition and 
financial fallout for media outlets outside the majors. 

“Inter Media can offer discounts to its clients on the 
condition that they air ads on all the sales house’s 
contractors’ channels,” Jangirashvili said, potentially 
“leaving other channels without advertising.” 

Most of the owners and executives of Inter 
Media held high-level positions at General Media, 
the politically connected ad-sales company that 
took over the market in 2011, when it was formed 
from the merger of what were then two major ad 
brokers. General Media broke up with the change of 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

 ▶Media outlets and 
supporting firms operate 
as efficient, professional, 
and profit-generating 
businesses.

 ▶Media receive revenue 
from a multitude 
of sources.

 ▶Advertising agencies and 
related industries support 
an advertising market.

 ▶Advertising revenue as 
a percentage of total 
revenue is in line with 
accepted standards at 
commercial outlets.

 ▶Independent media 
do not receive 
government subsidies.

 ▶Market research is 
used to formulate 
strategic plans, 
enhance advertising 
revenue, and tailor 
products to the 
needs and interests 
of audiences.

 ▶Broadcast ratings 
and circulation 
figures are reliably 
and independently 
produced.

“The market is already overloaded, unable 
to generate sufficient revenues for even 
the largest players. The appearance of 
another big player in the form of GPB, 
which already receives substantial funds 
from the [state] budget, will further 
deteriorate the media market and its 
sustainability,” Jangirashvili said.



13
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

government in 2013, but panel members expressed 
concern that Inter Media could bring back its 
monopolistic practices. 

In summer 2017, the government announced 
new procedures for procuring broadcast and online 
advertising time. Rather than various government 
entities purchasing ad time individually, the 
government as a whole would make two single 
buys: a GEL 2 million contract (approximately 
$831,000) for advertising on major channels and GEL 
1 million ($415,555) for smaller stations. The larger 
contract was awarded to pro-government Imedi TV. 
Rustavi 2, the only other possible competitor on the 
basis of ratings, challenged the decision in court, 
claiming the State Procurement Agency did not 
notify it of the bid deadline in time. 

Less is known about how the government 
distributed its online ad buys, which amounted 
to more than GEL 1 million ($415,555) in 2016. 
Jangirashvili said Internet publications are more 
reliant than television on government spending. 
“A significant part of the online media is financed 
from the budget,” she said. “The fact that such 
media operate does not mean that they operate as 
business entities.”

The television market remained split between 
two television-audience measurers (TAMs): 
TVMRGE, ABG Nielsen’s licensee, and Tri Media 
Intelligence, a Kantar Media affiliate launched at the 
start of 2016. Problematically, the two TAMs provide 
conflicting data, panel members said. This created 
confusion and mistrust among advertisers, another 
factor driving the decline in ad spending. 

“While one measurer was reporting about our 
ratings going up, another was reporting a decrease. 
I, too, question the data of both companies,” 
said Natia Kapanadze, director of Adjara TV. The 
panelists said the television market is unlikely to 
bear competing TAMs for long. There remains no 

reliable, independent resources for online and print 
media readership.

OBJECTIVE 5:  
SUPPORTING  
INSTITUTIONS 

 2.51

The slight increase in this score from 2.46 to 
2.51 reflects ongoing efforts by support organi-
zations and donors to foster sustainable media 
in Georgia, compensating for what the industry 
cannot accomplish on its own. A small and more 
or less stable number of professional associ-
ations and civil society groups work to promote 
the interests of individual journalists and media 
outlets, including the Media Advocacy Coalition, 
the Georgia Young Lawyers Association (GYLA), 
TI Georgia, GCJE, the Media Club, the Media 
Development Foundation, and the Georgian 
Regional Media Association, which primarily 
represents the interests of regional print and 
online outlets. 

One significant change in the media support 
landscape in 2017 was the split in the Georgian 
Association of Regional Broadcasters (GARB). In 
August, nine of its 21 members withdrew from the 
12-year-old organization and formed the Alliance 
of Broadcasters (AB), chaired by Natia Kuprashvili, 
the former executive director of GARB (and an MSI 
panelist).

Kuprashvili said the interests of the nine 
founding AB members had diverged dramatically 
from those of their GARB peers as donor funding 
for media outlets declined, and some participants 
saw a need to change working and fundraising 
practices. “This was a values-based conflict,” she 
said. “There were large broadcasters oriented 

toward high-quality content creation, ready to 
take novel approaches to content production and 
sharing. The majority of GARB members are small 
media companies that apparently wanted to have 
guaranteed sources of funding without substantial 
effort.” She noted that the GARB studio, which 
creates content of national relevance for regional 
broadcasters that do not have their own people in 
the capital, has mostly been retransmitting news 
from government sources and television series from 
Mosfilm, the largest and oldest studio in Russia. 

Within four months, AB membership had grown 
to 17 broadcasters, including some community radio 
stations. Kuprashvili says the new association has 
taken innovative approaches to content production; 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

 ▶Trade associations 
represent the interests 
of private media 
owners and provide 
member services.

 ▶Professional 
associations 
work to protect 
journalists’ rights.

 ▶Short-term training 
and in-service 
training programs 
allow journalists to 
upgrade skills or 
acquire new skills.

 ▶Sources of newsprint 
NGOs support 
free speech and 
independent media.

 ▶Quality journalism 
degree programs 
that provide 
substantial practical 
experience exist.

 ▶Printing facilities 
are in private 
hands, apolitical, 
and unrestricted.

 ▶Channels of media 
distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) 
are private, apolitical, 
and unrestricted.

 ▶Information and 
communication 
tech nology infra- 
structure sufficiently 
meets the needs of 
media and citizens.



14
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

for example, “they create common content and 
merge forces in attracting advertising money.” 

Most panel members said GCJE, an 
independent union of journalists that aims to raise 
professional and ethical standards and develop 
mechanisms for media self-regulation, has grown 
into a highly professional organization and an 
effective advocate for quality journalism. In 2017, 
it considered 56 complaints of alleged ethical 
violations brought by citizens, media, NGOs, and 

even the Ministry of Interior.
The role and impact of the NGO sector has 

been gradually increasing, and 2017 was a very 
active year in this regard. “The more the media 
are suffering, the higher is the role of NGOs,” Nina 
Ivanishvili said. Panel members say the Media 
Advocacy Coalition, the Human Rights Education 
and Monitoring Center (EMC), and TI have been 
particularly vocal. Civil society was deeply engaged 
in the outcry over Azerbaijani investigative journalist 
Mukhtali’s abduction from Tbilisi and the Rustavi 2 
ownership case. “If there had not been unanimity 
and integrity among civil society and the media, the 
disputed Georgia Supreme Court ruling on Rustavi 2 
would have been enforced,” Jangirashvili said.

Several donors fund efforts by Georgian 
media outlets to provide unbiased and diverse 

coverage of current events. IREX’s Georgian 
Media Partnership Program, funded by the Bureau 
of Educational and Cultural Affairs of the U.S. 
Department of State through the Public Affairs 
Section of the U.S. Embassy in Tbilisi, supports 
professional development in Georgian media 
through partnerships with US media outlets. With 
funds raised from international donors, Internews 
implements the Strengthening Independent Media in 
Georgia, Moldova, and Ukraine project. This initiative 
works to improve access to information and media 
literacy among citizens of the target countries. 
Another IREX program, Media for Transparent and 
Accountable Governance, known as M-TAG and 
funded by USAID, aims to strengthen journalism 
in Georgia and ensure sustainability of regional 
media outlets, improving the public’s access to 
independent, reliable, and balanced reporting. 

Ia Mamaladze, editor of Guria News in western 
Georgia, said the kind of support widely available for 
media in Tbilisi is not always present in the regions. 
“Sometimes we have difficulty finding respondents 
among the regional branches of the NGOs who can 
provide expertise on certain topics,” she said. 

Although they actively voice support for media 
freedom and independence, NGOs are not always 
there to lend a helping hand to individual journalists 
facing legal and other travails, some panelists 
said. “It is, of course, very good when NGOs make 
statements to defend you, but it is also crucial 
when someone studies your case and provides 
legal assistance,” Tsetskhladze said. “In the past, 
the media center of the Georgian Young Lawyers 
Association was doing this. We are journalists, not 
lawyers, and cannot do this on our own all the time.” 
Kintsurashvili said it is up to donors to decide to 
whom they give money to ensure more thorough 
legal support for journalists. 

High-quality education programs are available 

for prospective journalists, but panel members 
say there is a need for more. Koridze singled out 
the Caucasus School of Journalism and Media 
Management at GIPA for developing a vision of the 
kind of content it should provide to its students. 
“The curriculum there is well planned, and every 
professor knows what the students learn in different 
classes. This way, students receive a very good 
outcome,” he said. 

There are fewer options at regional institutions. 
Narimanishvili said the journalism program in 
Samtskhe-Javakheti State University has closed, and 
Mtivlishvili said Telavi State University’s journalism 
program has only four students. They attribute the 
disinterest to a low quality of teaching offered to 
journalism students. 

From November 2016 through December 2017, 
GIPA’s journalism school held a one-year training 
program, entitled Multimedia Skills and Literacy for 
Ethnic Communities, aimed at equipping budding 
young leaders from Armenian and Azerbaijani 
communities in Samtskhe-Javakheti and Marneuli 
with multimedia, business, and social-entrepre-
neurship skills and greater understanding of the 
news and media environment. The project was fully 
funded and supported by the US Embassy in Tbilisi 
and was delivered in minority languages. The school 
hired its Azerbaijani and Armenian graduates as 
trainers’ assistants.

There are ample trainings offered to journalists, 
but Mtivlishvili and Tsetskhladze said they often 
refuse to attend programs funded by state bodies 
and private businesses, which sometimes use 
their resources to take journalists to luxury hotels 
and give them gifts, potentially undermining the 
independence of participants and, ultimately, the 
media products they create. 

Sources of newsprint and printing facilities 
are apolitical and in private hands, but Koridze said 

Ia Mamaladze, editor of Guria News in 
western Georgia, said the kind of support 
widely available for media in Tbilisi is not 
always present in the regions. “Sometimes 
we have difficulty finding respondents 
among the regional branches of the NGOs 
who can provide expertise on certain 
topics,” she said.  



15
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

G E O R G I A

the scarcity of providers could restrict publications’ 
access to these resources. For example, he noted 
that there are three companies in Tbilisi that can 
print Batumelebi in its current format: Favorite, 
owned by the newspaper Kviris Palitra; Cezanne, 
the most expensive option; and a third belonging 
to Asavali Dasavali, where production quality is low. 
Batumelebi favors Favorite but sometimes sees its 
jobs delayed for a few days “because [the printer] 
thinks the client will wait, having no other choice,” 
Koridze said.

On the television side, panel members said the 
infrastructure of multiplexes and the functionality 
of the multiplex networks in Georgian regions is 
unsatisfactory. Dzvelishvili said many people in the 
regions complain that they do not receive terrestrial 
broadcast channels. She said GNCC must monitor 
the situation and make recommendations to 
multiplex owners. 

List of Panel Participants
Dimitry Availiani, editor, JAMnews Georgia, Tbilisi

Nino Danelia, journalism professor, Ilia State 
University; independent media expert, Tbilisi

Nata Dzvelishvili, executive director, Georgian 
Charter of Journalism Ethics, Tbilisi 

Nina Ivanishvili, dean, Caucasus School of 
Journalism and Media Management, Georgian 
Institute of Public Affairs, Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, Kavkasia TV, Tbilisi

Hatia Jinjikhadze, media-support program manager, 
Open Society Georgia Foundation, Tbilisi

Natia Kapanadze, director, Adjara TV, Batumi 

Zviad Koridze, Independent media expert, Tbilisi 

Natia Kuprashvili, director, Alliance of Broadcasters, 
Tbilisi

Ia Mamaladze, publisher, Guria News, Chokhatauri

Maia Mikashavidze, director, multimedia project, 
Internews Georgia, Tbilisi

Gela Mtivlishvili, director, Kakheti Information 
Center, Gurjaani

Nino Narimanishvili, editor, Samkhretis Karibche, 
Akhaltsikhe

Tamar Kintsurashvili, Director, Media Development 
Foundation, Tbilisi

Nestan Tsetskhladze, editor, Netgazeti, Tbilisi

Zura Vardiashvili, editor, Liberali, Tbilisi

Moderator 

Ekaterina Basilaia, Tbilisi State University, Tbilisi

Authors
Ekaterina Basilaia, Tbilisi State University, Tbilisi

Nino Makhviladze, Georgian Institute of Public 
Affairs, Tbilisi

The panel discussion was convened on December 2, 
2017.




