
BELARUS

MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2018
Tracking Development  

of Sustainable 
Independent Media 
Around the World



BELARUS
A T  A  G L A N C E
GENERAL

▶▶ Population: 9,549,747 (July 2017 est. CIA 
World Factbook)
▶▶ Capital city: Minsk
▶▶ Ethnic groups (% of population): Belarusian 
83.7%, Russian 8.3%, Polish 3.1%, Ukrainian 
1.7%, other 2.4%, unspecified 0.9% (2009 
est., CIA World Factbook)
▶▶ Religions (% of population): Orthodox 
48.3%, Catholic 7.1%, other 3.5%, 
nonbelievers 41.1% (2011 est., CIA World 
Factbook)

▶▶ Languages (% of population): Belarusian 
(official) 23.4%, Russian (official) 70.2%, 
other 3.1% (includes small Polish- and 
Ukrainian-speaking minorities), unspecified 
3.3% (2009 est., CIA World Factbook)
▶▶ GNI (2015-Atlas): $61.42 billion (World Bank 
Development Indicators, 2017)
▶▶ GNI per capita (2015-PPP): $16,920 (World 
Bank Development Indicators, 2017)
▶▶ Literacy rate: 99.7 %; male 99.8 %, female: 
99.7% (2015 est., CIA World Factbook)
▶▶ President or top authority: President 
Alexander Lukashenka (since July 20, 1994)

MEDIA-SPECIFIC
▶▶ Number of active print outlets, radio 
stations, television stations, Internet 
news portals: 752 domestic newspapers, 
869 magazines and journals, 103 television 
programs, 176 radio channels/programs 
(including 30 FM stations). More than 30 
Internet news portals.
▶▶ Newspaper circulation statistics: Top 
three by circulation: Belarus Segodnia, 
Komsomolskaya Pravda v Belorussii 
(Megapolis Media advertising agency, 2017), 
Respublika, (advertising departments, 2017)
▶▶ News agencies: BelTA (state-owned), 
BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS 
(Russian-owned), Ecopress (private), 
Agentstvo Grevtsova (private), Minsk-Novosti 
(state-owned), Registr Information and 
Legal Agency (private) (Belarus Ministry of 
Information, 2017)

▶▶ Broadcast ratings: NTV-Belarus (14.8%), 
ONT (13.97%), RTR-Belarus (13.27%) 
(December 2014, GEVS)
▶▶ Internet usage: 5,786,572 (data from 2016, 
based on Elaboration of data by International 
Telecommunication Union (ITU), World Bank, 
and United Nations Population Division.)
▶▶ Annual advertising revenue in media 
sector: 90 mln USD (AMG-Consult)

SCORE KEY
Unsustainable, Anti-Free Press (0–1): Country does not 
meet or only minimally meets objectives. Government and 
laws actively hinder free media development, professionalism 
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): Country minimally 
meets objectives, with segments of the legal system and 
government opposed to a free media system. Evident progress 
in free-press advocacy, increased professionalism, and new 
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3–4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media 
have survived multiple governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

UN
SU

ST
AI

NA
BL

E
AN

TI
-F

RE
E 

PR
ES

S
UN

SU
ST

AI
NA

BL
E

M
IX

ED
 S

YS
TE

M
NE

AR
SU

ST
AI

NA
BI

LIT
Y

SU
ST

AI
NA

BL
E

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

0.
70 0.

80 0.
84

0.
73

1.
31

1.
19 1.
25

1.
14

1.
40

1.
30

1.
72 1.
76

1.
28

1.
23

1.
42

1.
34

1.
77 1.

85

0.
88 0.
95 1.

07

0.
88

1.
30

1.
29

1.
32

1.
20

1.
40

1.
31

1.
64

1.
98

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
18

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17



C
rackdowns against journalists intensified in 
Belarus in 2017 amid mass protests. Detentions of 
media workers and fines increased tenfold. The 
authoritarian government has not given the media 
any more freedom. It is now preparing a new 
edition of the mass media law, without consulting 

independent professional media bodies. While the country’s 
constitution guarantees the freedom of expression and 
the right to receive, store, and disseminate information, 
the criminal code in Belarus still contains provisions on 
defamation, libel, and insult.

Since 2014, online media outlets have been subject to the same 
restrictions as traditional media. In the case of a suspected 
violation, the Ministry of Information has the power to limit 
access to websites, without a court ruling—which it exercised 
in blocking the Belorusskiy Partizan website for several days, 
before it returned online with a new Belarusian hosting. The 
appointment of a new information minister in September 2017 
did not bring significant improvements to the media sphere.

Economic discrimination continues to place independent 
media at a disadvantage as well. They are subjected to 
unequal distribution and production conditions, not to mention 
the $57 million annual state subsidies to the pro-governmental 
press. The country’s MSI score has moderately improved over 
the previous year, but not enough to lift Belarus up from the 
mixed unsustainable systems category.

Although laws limiting freedom of speech remain, the state’s 

treatment of several nongovernmental print media outlets 
improved slightly, as they were allowed back into the state 
system of distribution after 11 years. Nine newspapers in all 
made it back to kiosks—including the national Novy Chas and 
the regional Gazeta Slonimskaya, Intex-press, and Borisovskie 
Novosti. At the same time, Viciebsk-based Vitebski Kurier has 
not been accepted into the distribution system, despite 
having a publishing license registered in Russia.

Against the background of the repressive political regime, 
the quality of the independent media outlets has grown, 
with their business models becoming more diversified and 
online-audience oriented. Restricted economic freedoms and 
the lack of reforms, however, hold back their development. In 
this sense, discrimination toward the nongovernmental media 
sector prevents Belarus from significantly increasing this score.

The continued availability of LTE/4G connection and broadband 
Internet made it easier for an increasing number of Belarusians 
to access information. Yet in 2017, the government took a more 
active approach to punishing online content. Throughout the 
year, the Ministry of Information issued 17 warnings to media, 
including 10 targeting online outlets. The government also 
blocked access to websites 106 times.

Several nongovernmental media outlets also succumbed 
to self-censorship in 2017 by agreeing to remove archived 
information about the past of IT businessmen Viktar 
Prakapenya, who has close ties to the president.

OVERALL  
SCORE

1.61
Despite the increase in the 

overall score to 1.61 there are 
still many alarming threats to 

media freedom. The freedom of 
speech objective dropped from 
1.31 to 1.19 as anti-government 

protests erupted and resulted in 
the detainment of 167 journalists 

covering these events. The 
improvements in the media 
sector are largely due to the 

increased access to higher quality 
journalism programs, which 

rose the supporting institutions 
objective by .34 points, almost to 
the near sustainable threshold. 

1
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018



2
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

OBJECTIVE 1:  
FREEDOM OF  
SPEECH	

	 1.19

The score for this objective experienced the 
largest decline in 2018 compared with its 
2017 score, driven by the growing pressure 
on journalists and media and an increase in 
censoring materials by labeling them extremist.

Laws limiting free speech remained unchanged 
and enforced. While 2017 did not bring resolution of 
the case against pro-Russian reporters detained in 
late 2016 (their five-year sentence was suspended 
in early 2018), the year passed under the shadow of 
this criminal investigation. The authorities accused 
the three Russia-based writers—Dzmitry Alimkin, 
Yury Paulavets, and Syarhey Shyptsenka—of inciting 
racial hatred in their publications and detained them 
for more than a year. While their publications fell 
far short of journalistic standards—often replicating 
pro-Kremlin propaganda about Ukraine and other 
former Soviet states—human rights defenders, along 
with the independent Belarusian Association of 
Journalists (BAJ), criticized their treatment as too 
harsh. In an interview with the independent radio 
station Euroradio,1 BAJ chair Andrei Bastunets said 
that while the articles contained some violations 
of journalistic ethics, they did not violate Belarus’s 
criminal code, and therefore, in his view, the state 
overstepped in its interference at the expense of 
freedom of speech and opinion.

In October 2017, Alyaksandar Karlyukevich, the 

1 Lukashuk, Zmitser. “BAJ Chairperson: Freedom 
of Speech Is Violated in ‘Belarussophobes’ Case,” 
UDF. December 15, 2016. http://udf.by/english/
main-story/149611-baj-chairperson-freedom-of-speech-is-vi-
olated-in-belarussophobes-case.html

new minister of information, announced the govern-
ment’s preparation of changes to the law on mass 
media. According to the minister, who emphasized 
that the move is not aimed at “censoring or limiting 
free speech,”2 the changes are expected to target 
social media and online content. The ministry 
has until April 2018 to consult on the draft before 
Parliament’s review.

The state also continued its attacks on free 
speech by labeling more than 300 materials and 
publications extremist in 2017. While many of the 
banned pages contained jihad propaganda, Nazism, 
and other extreme views, some were blocked 
because of references to Belarusians participating 
in the conflict in East Ukraine, on the Ukrainian 
side. In December 2017, the list of blocked websites 
expanded to include belaruspartisan.org, a website 
set up by the slain Belarusian journalist Pavel 
Sheremet. In its explanation, the ministry only stated 
that it applied Article 511 of the state mass media law 
because “the website hosted news and materials 
that contain information that, if spread, may harm 
national interests of the Republic of Belarus.”

As in 2016, the Ministry of Information issued 
relatively few—17—official warnings to the media: 7 
for traditional media outlets and 10 for online media. 
Most of the warnings detailed minor violations, such 
as “not mentioning the age limits for the publication” 
or “mistakes in output data.” An exception was a 
warning to Borisovskie Novosti’s newspaper and 
website for the “violation of the article 38 of the 
Law on Mass Media.” In December 2017, its editor, 
Anatol Bukas, was slapped with a BYN 345 ($150) 
fine for mentioning an unauthorized demonstration 
in his publication. The court ruled that an October 4 
Borisovskie Novosti article mentioning an opposition 
demonstration in Minsk on October 21 had violated 

2 “Editors’ Club,” Belarus-1 TV. October 7, 2017.

the law on mass gatherings, which bans giving the 
date and time of unauthorized demonstrations. This 
marked the first time the law on mass gatherings 
was applied to a media outlet in Belarus.

Officials also deployed copyright law as a 
preferred tool to persecute journalists. In October 
2017, the authorities confiscated the equipment 
of Belsat TV freelancer Alyaksandar Barazenka 
for alleged “violation of the trademark.” In March 
2017, they confiscated equipment from two Belsat 
TV offices in Minsk. This was possible because of 
a Belarusian court’s 2014 decision to register the 
Belsat trademark with the Belarusian commercial 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

▶▶Legal and social 
protections of free 
speech exist and 
are enforced.

▶▶Licensing of broadcast 
media is fair, competitive, 
and apolitical.

▶▶Market entry and tax 
structure for media are 
fair and comparable 
to other industries.

▶▶Crimes against 
journalists or media 
outlets are prosecuted 
vigorously, but 
occurrences of such 
crimes are rare.

▶▶State or public media do 
not receive preferential 
legal treatment, and 
law guarantees editorial 
independence.

▶▶Libel is a civil law issue; 
public officials are held 
to higher standards, 
and offended parties 
must prove falsity 
and malice.

▶▶Public information 
is easily accessible; 
right of access to 
information is equally 
enforced for all media 
and journalists.

▶▶Media outlets have 
unrestricted access 
to information; this is 
equally enforced for all 
media and journalists.

▶▶Entry into the 
journalism profession 
is free, and government 
imposes no licensing, 
restrictions, or special 
rights for journalists.



3
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

company “BELSATplus.” BELSATplus was established 
before Belsat TV and since having the same name 
brings reputational risk, BELSATplus was legally 
granted the trademark for the Belsat name, which 
validates the violation of trademark charges.

Media licensing and registration continues 
to be unfair. Print and broadcast media alike 
have to pass several stages of the highly bureau-
cratic registration process to receive a permit, and 
foreign-based Belarusian broadcasters are barred 
entry to the local market. For example, officials 
again refused to issue a permit to European Radio 
for Belarus (Euroradio), an exiled broadcaster 
with a bureau in Minsk. The accreditation of this 
broadcaster was extended for only one year. At the 
same time, online media continue to operate without 
any registration or permit requirements.

Market entry and tax structure are distorted for 
media compared to other types of businesses and 
between state and nonstate media. Unlike other 
businesses, media newsrooms cannot be located 
in residential houses. Individual entrepreneurs are 
not allowed to publish any media, except in online 
outlets. An editor in chief of a media outlet applying 
for registration is required to have at least five 
years of media management experience. Broadcast 
media editors in chief must pass a special exam on 
broadcasting law, technical settings of radio and 
television broadcasting and advertising law for their 
outlet to receive a license.

In 2017, the state detained 167 journalists—in 
most cases, journalists’ detentions were related to 
their coverage of anti-governmental protests in the 
beginning of the year. BAJ recorded 101 detentions 
of journalists by police, while 69 freelancers working 
for foreign media without accreditation received 
fines amounting to $29,600. To compare, in 2016, 
there were only 13 detentions and 10 fines. The 
last year more than 100 journalists were detained 

was 2011: a year of “silent protests” after the flawed 
presidential election and a major currency crisis. The 
practice of fining journalists for unaccredited work 
for foreign media outlets has been in place since 
2014. Between 2014 and 2016, journalists were fined 
nearly 50 times; then that practice slowed—but was 
revived in spring 2017, with average amounts for 
fines ranging from $230 to $575.

With no public service broadcasting and 
the state’s regulation of the media market, only 
a handful of media outlets can be considered 
editorially independent. State-run media received 
more than $57 million in subsidies from the govern-
ment’s budget, showing their preferential treatment. 
President Alyaksandar Lukashenka personally 
appoints and dismisses the heads of the main 
national state-owned media.

Libel continues to be punishable under the 
criminal code, with offended parties having no 
responsibility to prove falsity or malice. However, 
there has been a positive trend, with judges favoring 
the independent media in nonpoliticized cases. “Five 
years ago, when we talked to judges about freedom 
of expression and quoted the constitution, they 
never followed our advice. Now, they themselves 
tell businesses that instead of suing for defamation 
they should first resort to softer tools, such as asking 
media outlets to publish corrections. They quote all 
the relevant constitutional norms defending freedom 
of expression,” a panelist with a legal background 

said. Three criminal code articles can be applied for 
defamation of the president or public officials, yet 
none of them were used in 2017.

At the same time, the Supreme Court upheld 
the libel charges pressed against Associated Press 
journalist Yuras Karmanau in 2016 for investigating 
the use of radioactive milk in the country’s dairy 
products. Karmanau claimed that milk samples he 
had collected from a Milkavita farm (near the zone 
with continuing contamination from Chernobyl) 
contained radioactive isotopes 10 times above 
national safety levels, according to tests by a lab in 
Minsk. After hearing testimony from a lab employee, 
Belarus’s Supreme Court upheld a ruling ordering 
Karmanau to pay court costs and to retract key 
evidence from his story.

Access to information for media has grown 
more difficult. As several panelists noted, ministries 
and state institutions are now more likely to require 
special accreditation before they’ll provide any 
information to journalists. State press services often 
withhold information or organize “pseudo” press 
conferences where they only allow one or two 
questions. An August 2017 poll by BAJ of more than 
50 state and nonstate media professionals named 
the least open institutions: the Ministry of Information, 
the Committee of State Security, and the Operative 
and Analytical Centre of the Administration of the 
President. The most open institutions are the courts, 
Ministry of Emergency Situations, Ministry of Sports 
and Tourism, and the Ministry of Forestry.

While previously some media used the law on 
inquiries by physical and legal persons to obtain 
replies to their requests, it became more difficult in 
the past year. Instead of providing nationwide data, 
ministries check the address of citizens requesting 
the information and then pass the requests to the 
city authorities, who in turn can provide only limited 
city-related information.

In 2017, the state returned to its practice 
of detaining journalists—in most cases, 
journalists’ detentions were related to their 
coverage of anti-governmental protests in the 
beginning of the year.



4
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

Legislation does not restrict access to or use 
of domestic and foreign news sources, although 
one can be punished for spreading messages 
considered extremist. Because of the lack of clarity 
in copyright definitions, many news organizations 
borrow stories from other outlets, giving credit to 
original sources.

Entry into the journalism profession continues 
to be largely unrestricted. At the same time, the 
state limits access in other ways. The Ministry of 
Information, for example, only issues press entry 
cards to registered media outlets and full-time 
staffers. Freelance and part-time journalists, as well 
as staffers of online media outlets and journalists 
working for foreign media organizations, must obtain 
accreditation from the Ministry of Foreign Affairs. 
Working without accreditation is subject to fines and 
other types of administrative punishments.

OBJECTIVE 2:  
PROFESSIONAL  
JOURNALISM	

	 1.76

The panelists attribute the improvement in 
the score of this objective to the professional-
ization of the nonstate media, while the gap in 
quality between independent and state outlets 
remains wide.

The dominance of state-controlled media, varying 
degrees of self-censorship, and the popularity of 
politicized and unbalanced reporting on some 
independent platforms prevent Belarusian journalism 
from meeting high professional standards.

More often than not, media sink to producing 
click-baiting, misleading headlines and recycling 
news from each other. Panelists also noted the 
media’s unwillingness to look for second or 

alternative sources of information. “I recently received 
a ready-for-publishing text for review, and I’d estimate 
that at least 30 percent of the text required basic 
fact-checking—and this is not an isolated case,” one 
panelist noted. Some nonstate media outlets offer 
fair and objective reporting, but they are limited by 
the restricted access to information and the lack of 
financial and human resources.

While there are two commissions of ethics set 
up by journalists’ unions—the pro-state Belarusian 
Union of Journalists (BUJ) and the independent BAJ—
both are considered ineffective. Their handling of 
homophobic articles published by a state-run regional 
newspaper, Vecherniy Mogilev, illustrates their limited 
influence: both commissions reviewed the case and 
came to opposite conclusions, and none of that has 
influenced the authors or editors of the paper.

BAJ’s ethics code needs to be updated to 
address the realities of online journalism. Still, it is 
important that BAJ’s commission regularly reviews 
the cases, as an incident with Belarus 1 revealed. 
In August 2017, the state-run television channel 
aired a story about pedophiles using a picture of 
a Belarusian surgeon who had nothing do to with 
the charges. When independent media reported on 
their egregious error, the channel issued an official 
statement blaming the reporter’s “extremely high 
speed of work” for the mistake.

In 2017, Belarus’s nonstate media found itself 
in the middle of a new type of self-censorship in 
the country. While some outlets have regularly 
succumbed to political intimidation to issue 
“corrections,” last year, leading portals, such as 
TUT.BY, Onliner.by, and others agreed to delete old 
articles about the businessman Viktar Prakapenya, 
following requests from his lawyers. Prakapenya, 
now considered the president’s right hand in 
Belarus’s IT-revolution, just two years ago spent time 
in the state security detention prison. He was never 

officially charged, however, and was released after 
several months. In September 2017, he approached 
dozens of media that had published information 
about his detention and asked them (or, according 
to some reports, offered them bribes) to remove 
articles that were damaging his image among 
international partners. Leading and smaller portals 
alike quietly removed the publications or made them 
unfindable via Internet search—a move that took an 
independent blogger to uncover. Some media chose 
to remove only reprints linking to other publications, 
but kept their own original stories. The panelists 
disagreed, however, on whether this case qualifies 
as self-censorship. “The businessman turned to 
the newsrooms at a time when his connection 
to the president was still unknown, and he could 
get the sympathy of editors as a victim of unfair 
persecution,” one panelist noted.

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

▶▶Reporting is fair, 
objective, and 
well sourced.

▶▶Journalists follow 
recognized and accepted 
ethical standards.

▶▶Journalists and editors 
do not practice 
self-censorship.

▶▶Journalists cover key 
events and issues.

▶▶Pay levels for journalists 
and other media 
professionals are 
sufficiently high to 
discourage corruption.

▶▶Entertainment 
programming does 
not eclipse news 
and information 
programming.

▶▶Technical facilities 
and equipment for 
gathering, producing, 
and distributing 
news are modern 
and efficient.

▶▶Quality niche reporting 
and programming 
exists (investigative, 
economics/business, 
local, political).



5
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

Journalists cover most major events and 
issues, although they still tend to rely on secondary 
sources. In several cases in 2017, however, mass 
media coverage forced the government to change 
its behavior. One such case, in October, involved 
coverage of the suicide of an 18-year-old soldier 
in Pechy, a military unit near Barysaw. His mother, 
convinced his suicide was staged, contacted the 
online outlet, Media Polesie. After that, Euroradio 
developed the story further—visiting the unit, talking 
to the soldier’s friends and relatives, and asking 
officials uncomfortable questions. As a result, all 
major nonstate media reported on the suspicious 
death, and thousands of Belarusians signed a 
petition demanding a response from the Ministry of 
Defense. The State Investigative Committee agreed 
to treat the case as suspicious and claimed it would 
reopen the investigation of similar cases in recent 
years. Ultimately, Belarus’s president apologized to 
the family (through his press secretary).

Significant media attention also proved key in 
changing the government’s stance on the on affair 
known as the “Patriot’s Case.” Soon after the spring 
protest, the state secret services accused a patriotic 
sports club’s owners and members of forming an 
illegal armed group and plotting a riot. The defendants 
included acting and former employees of the 
border troops, the Armed Forces, and the Ministry 
of Emergency Situations and Internal Affairs. State 
media showed stashes of weapons allegedly found 
in their apartments—coverage independent media 
denounced as fake and kept up the pressure by 
regularly publishing inconsistencies in the prosecutors’ 
statement. By late 2017, all detainees were released.

The Belarusian economy had a rough year, as 
reflected in declining salaries for journalists. “Last 
year, we lost one-third of our staff. All of them, 10 
people, went to work either in Minsk or abroad,” a 
regional panelist said.

“The level of income of journalists is very low. 
Outside Minsk, one can find job classified ads 
offering as little as $250 per month for a full-time 
reporter’s work. As regional media outlets cannot 
afford to pay more, they either have to rely on 
low-quality workers or be prepared to lose good 
journalists,” another regional panelist said.

Furthermore, audiences have developed a 
taste for new media, which requires more expensive 
media specialists, such as 3D-animators, videog-
raphers, or designers. This places yet more strain 
on already struggling independent media outlets, 
especially those relying on print as a main channel 
of distribution and income.

Again this year, the panelists highlighted 
the huge imbalance of news and entertainment 
programming at state television and pro-state radio 
stations, with little, if any, objective coverage of news 
and information. In contrast to 2016, the panelists 
also reported an increase in state-run disinfor-
mation, as demonstrated vividly by the “Patriot’s 
Case” coverage. The propagandist film Zvonok Drugu 
(Call a Friend), which depicted street protesters 
demanding the denouncement of the so-called 
freeloaders tax as paid opposition lobbyists, provides 
another example.

Interestingly, a former chief propagandist, 
Alexander Zimovsky, gave an extensive interview to 
the independent portal kyky.org, explaining in detail 
how such fakes are filmed and how their authors 
are remunerated. Another long-forgotten tool was 
brought back in 2017: publishing false information 
about street protest participants in regional press. 
“We have noticed a wave of such publications in 
the state-owned media outlets all over the country,” 
said one panelist.

With the development of modern technologies 
and the relatively high accessibility of the Internet, 
most journalists do not experience major problems 
surrounding access to equipment. However, regional 
nonstate outlets complained that they lack the 
modern equipment required for their jobs, or the 
knowledge to properly use cheaper, more modern 
equipment and software. At the same time, one 
panelist commented that the significant technical 
upgrade of state-run regional media has made them 
more competitive and allowed them to lure some 
local journalists, drawn by the greater stability and 
security state outlets can provide, to their side.

The panelists reported a surge in specialized, 
niche outlets—both regional and national—such as 
the new Brest-based Binokl outlet. Positioned as a 
city-centric outlet (very much like Citydog in Minsk), 
it presents a strong visual storytelling approach to 
journalism, concentrating on human stories and 
appealing to younger audiences. The opening of the 
Minsk franchise of the Moscow-based online outlet 
The Village also strengthened city-centric coverage; 
it follows the tradition of hyperlocal journalism set 
up by the Village Voice in America. Other examples 
of specialized coverage include Nasha Nina, a 
web spin-off of Nasha Niva about women run by 
a female editor, and the Tolki Zhanchyny (Women 
Only) program and Facebook community run by 
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). At the 

“The level of income of journalists is 
very low. Outside Minsk, one can find job 
classified ads offering as little as $250 per 
month for a full-time reporter’s work. As 
regional media outlets cannot afford to pay 
more, they either have to rely on low-quality 
workers or be prepared to lose good 
journalists,” another regional panelist said.



6
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

same time, a gap in investigative journalism persists. 
There are no specialized outlets that run investi-
gative stories. Foreign broadcasters produced the 
year’s most daring investigations, such as Belsat 
TV’s use of drones to find the hidden residential 
houses of Belarusian officials. Economic journalism 
has stagnated since the 2015 split of the national 
weekly Belorusy i Rynok; personnel changes in 
Ekonomicheskaya Gazeta have also weakened 
coverage of the economy. Office Life, a print journal 
that launched its web version in 2017, is one of the 
few outlets trying to fill that need.

OBJECTIVE 3:  
PLURALITY  
OF NEWS

	 _	 1.85

Belarusians’ access to multiple news sources 
continued to grow in 2017, although it was 
somewhat limited by the state monopoly on 
national television and radio broadcasting, and a 
lack of decisive steps to stop the proliferation of 
biased pro-Kremlin news. Economic constraints 
further undermine independent media coverage 
of socially relevant topics.

According to Belarus’s Ministry of Information, 
citizens have access to multiple sources of news and 
information, including 752 domestic newspapers, 869 
magazines and journals, 103 television programs, 176 
radio channels/programs (including 30 FM stations), 
and 9 news outlets. More than 200 foreign television 
channels are rebroadcast—a significant share of 
them from Russia. However, the healthy quantity of 
outlets does not translate into a variety of viewpoints 
within the Belarusian media landscape.

The Internet remains the only true pluralistic 
environment for Belarusian media. However, despite 

a growing number of users, the Internet has not 
become a primary source of daily information for the 
majority of consumers. Meanwhile, the traditional 
media sphere remains dominated by media with 
little to no diversity in the coverage of social and 
political topics.

There are no special legal restrictions to access 
domestic or international media. High-speed mobile 
LTE/4G Internet has become increasingly available 
outside the capital city, which may improve the 
access of the population beyond Minsk to a greater 
variety of news. According to Gemius, in December 
2017, around 45 percent of all Internet traffic in Belarus 
went through mobile phones, four percent through 
tablets, and 51 percent via PCs. The limitations rest 
on the level of media outlets themselves: broadcast 
media are subject to unequal registration conditions, 
while nonstate print media face economic discrimi-
nation, thus limiting the plurality of news sources for 
those who do not have access to high-speed Internet. 
Also, the blockage of access to Belaruspartisan in 
2017 demonstrated the Ministry of Information’s 
willingness to block access to news sites.

State media largely reflect the views of 
the government, with opposition politicians or 
independent media receiving few, if any, positive 
mentions—especially outside of election years.

Belarus did not register any new news agencies 
in 2017. Out of the nine existing agencies, four 
(BelaPAN, BelTA, Interfax-Zapad, and Prime-TASS) 
sell newswire services to other media. BelTA and 
BelaPAN are domestic media organizations, while 
Interfax-Zapad and Prime-TASS are Russian-owned. 
On average, domestic news agencies charge 
approximately $300 per month for daily news 
updates and twice as much for real-time and hourly 
news alerts. Apart from newswire services and 
news websites, BelaPAN and BelTA offer photos, 
multimedia stories, and infographics. Additionally, 

BelaPAN sells thematic analytical reviews on a 
variety of topics, and BelTA publishes a weekly 
newspaper and an economic magazine. BelTA 
also builds and maintains websites for local state 
media and government outlets. However, economic 
difficulties have forced many independent media 
to cut their news agency subscriptions, including 
national news wires. “On top of that, state media and 
some private FM broadcasters received unofficial 
‘advice’ from the government not to subscribe to 
BelaPAN,” according to one panelist.

Many broadcast media continue to face 
difficult circumstances. The state controls all 
national television channels, and only the alternative 
Poland-based television station, Belsat, is persecuted. 
Prosecutors harass its journalists relentlessly in the 
form of fines and warnings. Accredited journalists 
from RFE/RL and European Radio for Belarus 
contribute to independent, trustworthy broadcasting, 
along with reporters from the non-accredited Radio 
Racja and special correspondents of other interna-
tional broadcasters, including Deutsche Welle, BBC, 
and RFI. The government has taken no steps to grant 
these broadcasters wider access to audiences.

It is difficult to see the exact ownership 
structure of media, although this information 
can be obtained by request. Print media publish 
this information on their front or last pages, but 
websites or blogs are not obligated to publicize 

“One could see how the trust in media that 
provided such [live video] streaming grew. 
People who are usually reluctant to comment 
about anything on camera, especially for 
nonstate media, stood in queues to tell their 
opinion,” one panelist noted.



7
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

ownership details. The state controls more than 600 
outlets in Belarus, serving as the major “investor” 
for most. Private media ownership is not concen-
trated. Under Belarusian law, foreigners cannot own 
more than 20 percent of the shares in a private 
Belarusian media company, but the leading Russian 
television channels found a way to circumvent the 
requirement by registering in Belarus as Belarusian 
entities. An unusual development in 2017 was the 
purchase of Belgazeta by a Belarusian journalist, 
Kiryl Zhyvalovich, who organized a successful 
subscription and crowdfunding campaign to give 
new life to this well-known brand. Before, Belarusian 
businessman Sergey Isaev owned Belgazeta; he 
bought it from the Russian-owned business in 2015.

Reliance on the narrow variety of sources 
and commentators weakens the ability of both 
independent and state media to reflect diverse social 
interests. But panelists underscored one positive 
trend in 2017: live video streamed by a range of 
media during the street protests in the spring. “One 
could see how the trust in media that provided such 
streaming grew. People who are usually reluctant 
to comment about anything on camera, especially 
for nonstate media, stood in queues to tell their 
opinion,” one panelist noted.

It is important to note that the government does 
not actively promote use of the Belarusian language 
in education, culture, or the media sphere, despite 
its status as an official language alongside Russian. 
Therefore, the language of the nation’s majority 
can be considered a minority language, while the 
language of the actual minority, Russian, dominates. 
As for other national languages, official promises in 
2015 to introduce a Ukrainian television channel to 
the cable networks have gone unfulfilled.

The lack of institutional knowledge sharing 
also hinders coverage of national minorities. “At a 
press conference by the Polish ambassador, the 
young editor in chief of a leading independent outlet 
apparently knew nothing about the history of the 
split between unions of Poles in Belarus; for him, this 
[2005] split was ancient history,” one panelist said.

While Belarusian media focus primarily on 
domestic issues, an increase in international 
reporting was seen in two exiled broadcasters: 
Belsat TV and Euroradio. The latter continues to be 
part of the wider international network of Russian-
language media, the Russian Language News 
Exchange. Examples of international reporting 
brought via the exchange include a special project 
on unrecognized territories in the former Soviet 
Union and a special feature on Crimea.

OBJECTIVE 4:  
BUSINESS  
MANAGEMENT	

	 1.29

While Belarus now offers more educational 
programs for media managers, 2017 brought few, 
if any, new opportunities to improve business 
models or learn lessons from successful media 
business examples.

At the same time, the shift of audiences online has 
heightened print media’s hardships, and income 
from alternative sources cannot compensate for 
their losses. The overwhelming majority of media 
in Belarus continue to be either directly owned or 
subsidized by the state; the rest face economic 
discrimination, as the state monopolizes traditional 
media distribution.

Most of the media do not operate as 
sustainable business enterprises. Those not 
subsidized by the state rely on scarce, forbidden 
foreign funding and limited internal advertising and 
subscription revenue. While nonstate media try to 
introduce new models of income generation, such 
as crowdfunding or new types advertising, it is not 
enough to compensate for their disadvantaged 
position compared to the state outlets.

The panelists discussed whether foreign 
aid received by some media outlets should be 
considered part of a sustainable strategy. However, 
as the Belarusian law penalizes all foreign aid that is 
not registered with the authorities, and as all media 
that receive such aid risk punishment under the 
law, most experts agreed it cannot be considered a 
sustainable income source. “If media were profitable 
businesses, the donor community would not hear 
from them cries for help to cover their basic core 
needs,” one panelist said. Independent media must 
also cope with the constant threat of increasing 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

▶▶A plurality of affordable 
public and private 
news sources (e.g., 
print, broadcast, 
Internet) exists.

▶▶Citizens’ access 
to domestic or 
international media 
is not restricted.

▶▶State or public media 
reflect the views of 
the entire political 
spectrum, are 
nonpartisan, and serve 
the public interest.

▶▶Independent news 
agencies gather and 
distribute news for print 
and broadcast media.

▶▶Independent broadcast 
media produce their 
own news programs.

▶▶Transparency of media 
ownership allows 
consumers to judge 
objectivity of news; 
media ownership is 
not concentrated in a 
few conglomerates.

▶▶A broad spectrum of 
social interests are 
reflected and represented 
in the media, including 
minority-language 
information sources.

▶▶Broadcast ratings, 
circulation figures, 
and Internet statistics 
are reliable.



8
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

fines and detentions. “How can a media outlet plan 
or organize its work if at any moment its equipment 
could be confiscated, its journalists could be 
detained for several days and thus be unable to 
work, or it could be fined a huge amount?” another 
panelist asked.

The online advertising market saw growth 
of native advertising in the past years. The major 
Internet portal TUT.BY boasted of publishing more 
than 600 native ads throughout 2017—the first year 
it started developing this type of advertising. Such 
advertising also proved key for the income of the 
sports portal Tribuna.com, which also relies on 
gambling ads. The Minsk portal Citydog.by claimed 
that in 2017, the share of native advertising in its 
overall advertising turnout was 78 percent, up just 
slightly from 76 percent in 2016.

Belarusian law restricts the volume of 

advertising to 30 percent in newspapers and 
magazines (25 percent in state-owned titles). For 
radio and television, the volume is limited to 20 
percent, including no more than 16 minutes per 
hour during prime time. Advertising-only outlets 
are exempt from this rule. “It was difficult for me 
to evaluate this indicator. Some national nonstate 

media, such as Narodnaya Volya, have very little 
advertising, but there are regional outlets that 
always fulfill the quota and could benefit from more 
advertising,” one panelist said. Online media face 
no limitations in the volume of advertising. However, 
online media outlets that wish to sell advertisements 
for Belarusian services and businesses are 
requested to host their websites on servers within 
Belarus, per a 2010 presidential decree.

As mentioned earlier, the state-owned media 
receive government subsidies, giving them an unfair 
edge over their nonstate counterparts (especially 
when combined with other economic discrimination 
tactics). Independent media that would like to apply 
for foreign assistance—and thus receive subsidies 
from other governments, private companies, or 
individuals—must comply with the law mandating 
the registration of any foreign donations with the 
government. Throughout 2017, Imena has been 
lobbying to change the legislation in order to abolish 
mandatory registration, at least for micropayments 
from abroad. The magazine—Belarus’s first 

crowdfunding success story—is unable to receive 
donations for social causes because of this 
restriction. Imena’s management expressed hope 
that in 2017 the law would be changed, but it iis not 
a fast process.

Meanwhile, the government has increased 
subsidies and investments in new state-owned 
media outlets. “In Hrodna, the city council has 
invested huge funds into a fine print magazine about 
the city. We could never dream of the equipment it 
has received,” one panelist said. At the same time, 
circulations and audiences of traditional print media 
continue to fall. The debt crisis has pushed the 
non-state Brestskiy Courier to the verge of shutting 
down. Those media outlets that still show profits, 
such as Vecherni Hrodna, suffer the consequences 
of their founders’ decisions not to reinvest in the 
development of the media but to repurpose the 
income elsewhere.

Market research is scarcely available and rarely 
used, although there have been attempts to improve 
long-term planning. “At the media management 
school where I teach, we have a special course 
on strategic planning for editors and owners of 
media—and it’s hugely popular,” said one panelist. 
“The issue is not that the media do not know how 
to plan strategically, but in Belarus, they can, at best, 
just plan for a start-up phase or crisis management. 
It is impossible to look ahead for more than one to 
two years,” another panelist argued. Marketing tools 
have become more accessible. “Nowadays, one can 
obtain market data quite cheaply. We monitor the 
preferences of our readers during polls twice a year 
and actively solicit feedback via social media. We’ve 
segmented our audiences and understand who they 
are,” one panelist said.

Because of the state’s backlash against 
independent sociologists, non-state media have 
limited access to broadcast ratings; circulation 

“The issue is not that the media do not know 
how to plan strategically, but in Belarus, they 
can, at best, just plan for a start-up phase 
or crisis management. It is impossible to 
look ahead for more than one to two years,” 
another panelist argued.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

▶▶Media outlets and 
supporting firms operate 
as efficient, professional, 
and profit-generating 
businesses.

▶▶Media receive revenue 
from a multitude 
of sources.

▶▶Advertising agencies and 
related industries support 
an advertising market.

▶▶Advertising revenue as 
a percentage of total 
revenue is in line with 
accepted standards at 
commercial outlets.

▶▶Independent media 
do not receive 
government subsidies.

▶▶Market research is 
used to formulate 
strategic plans, 
enhance advertising 
revenue, and tailor 
products to the 
needs and interests 
of audiences.

▶▶Broadcast ratings 
and circulation 
figures are reliably 
and independently 
produced.



9
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

figures are published in the newspapers but cannot 
be found easily online.

OBJECTIVE 5:  
SUPPORTING  
INSTITUTIONS	

	 1.98

Access to professional education has grown for 
the Belarusian media, and human rights nongov-
ernmental organizations (NGOs) and professional 
organizations have demonstrated a high level 
of support for the independent media. There 
has been moderate growth in the quality of 
journalism degree programs, but channels for 
media distribution remain monopolized and/or 
politically controlled and restricted.

Nearly all panelists noticed the lack of a business 
association to provide services to more than a 
small group of regional media outlets or advertising 
businesses. Such an association could help outlets 
navigate the complicated legislative environment 
governing media operations. “We need someone to 
explain to us how to deal with the new system of 
taxation of incomes derived from online platforms. 
Yet we do not know whom to ask, as there is no 
one representing our interests,” said the editor of a 
national specialized website.

At the same time, some specialized unions, 
such as the Telecommunications Industry Union and 
the Association of Cable Broadcasters, effectively 
lobbied for legislative changes that would expand 
possibilities for rebroadcsting in 2017. United Mass 
Media is a significant regional player, representing 
14 independent print publishers from all regions in 
Belarus except Homiel.

BAJ, which unites around 1,200 media profes-
sionals, intervened in a timely way to protect the 

rights of media workers. In partnership with human 
rights defenders, it supported journalists ordered 
to pay high fines for their work. Together with 
dozens of other NGO players, it has come up with a 
united approach to treating the case of pro-Russian 
reporters: while disapproving of the content of their 
articles, BAJ considered their detention too harsh a 
response. There is also the pro-state, 1,500-member 
strong BUJ for state-owned media journalists. Both 
unions rarely cooperate.

The panelists differed on how well NGOs 
in Belarus support free speech and independent 
media. Those panelists with professions more 
closely related to the NGO sector had a feeling that 
the interest of NGOs had grown. They provided 
examples of solid cooperation between BAJ and 
human rights defenders in providing input on the 
UN’s Universal Periodic Review on Belarus. Others 
expressed more skepticism. “I have a feeling that we 
[media] are totally alienated from civil society. Yes, 
there is cooperation with human rights defenders, 
but the rest of the third sector is indifferent to us,” 
one panelist said.

Belarusian State University remains the leading 
institution offering journalism degree programs. Its 
Institute of Journalism currently enrolls more than 
1,250 students. Regional universities complement 
the school’s degree programs and often send 
their students to train at the local media outlets, 
including nonstate ones. The quality of these 
students varies greatly. Vitebski Kurier reported 
negative experiences with students lacking basic 
writing or critical thinking skills. Media outlets in 
the west of the country report a more positive 
experience. “Some years before, we wrote to 
Hrodna State University, asking them not to send us 
any more interns, as we couldn’t do anything with 
them. This year, we wrote them a letter of gratitude 
for the first time,” said one panelist.

Strengthening media managers emerged as 
the main trend in short-term professional media 
education in 2017. There were three schools of 
media management, organized by the International 
Educational Centre and “Third Sector” (a 
Hrodna-based NGO), BAJ and the Entrepreneurship 
Institute, and, lastly, one organized by the Press 
Club. BAJ continues to cooperate with Sweden’s 
Fojo media institute in strengthening Belarusian 
newsrooms. “Still, there are professions that one 
cannot learn through short-term courses. Advertising 
specialists, social media marketers, or big data 
analysts need a more long-term, thorough education, 
which is difficult to obtain,” one panelist said.

Conditions for access to newsprint continue 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

▶▶Trade associations 
represent the interests 
of private media 
owners and provide 
member services.

▶▶Professional 
associations 
work to protect 
journalists’ rights.

▶▶Short-term training 
and in-service 
training programs 
allow journalists to 
upgrade skills or 
acquire new skills.

▶▶Sources of newsprint 
NGOs support 
free speech and 
independent media.

▶▶Quality journalism 
degree programs 
that provide 
substantial practical 
experience exist.

▶▶Printing facilities 
are in private 
hands, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Channels of media 
distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) 
are private, apolitical, 
and unrestricted.

▶▶Information and 
communication 
technology infra- 
structure sufficiently 
meets the needs of 
media and citizens.



10
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

B E L A R U S

to favor state media. The price of newsprint for 
non-state media keeps climbing on no objectively 
reasonable grounds. In 2017, the Shklou paper 
factory reoriented its sales to Russia, making 
all national newspapers suffer from a newsprint 
shortage. The media were forced to buy newsprint 
from secondary sources in Russia at sky-high prices. 
In Hrodna, a crisis of a different nature has unfolded: 
seven years ago, the printing house bought an 
experimental Russian-Indian printing machine, and 
now it cannot find spare parts needed for repairs. 
“The deputy director of the printing house told me 
that they would not buy a new one, as soon they will 
run out of clients anyway,” one panelist said.

Price discrimination against privately owned 
newspapers continues to be a common practice. 
Private media are required to make down payments, 
while state media can print on credit. Belarusian law 
holds owners of printing facilities responsible for the 
content of printed materials, and printing equipment 
must be registered at the Ministry of Information. 
Belsajuzdruk, a state network of around 1,500 
newspaper kiosks, is the main retail distributor. Press 
subscriptions are in the hands of the state postal 
monopoly, Belposhta.

Print and broadcast channels of transmission 
remain restricted and controlled by the state. The 
Internet, however, offers growing opportunities. 
The access to information and communication 
technology is growing, with the gap between Minsk 

and the regions gradually narrowing. Throughout 
2017, LTE/4G high-speed mobile Internet became 
accessible in smaller district cities of Belarus, such 
as Barysau, Cherven, Berazino, and Polack. Overall, 
more than 100 cities and towns in Belarus now have 
access to this technology. Depending on the amount 
of traffic per month, access to LTE/4G and phone 
communication can cost from $3 to $15 per month.

State provider Beltelecom has actively 
introduced broadband access to Belarusians, with 
more than 2.4 million households having such a 
connection by the end of 2017.

List of Panel Participants

IREX protects the identity of the panelists who 
agreed to participate this study. Amendments to 
the criminal code include an article, “Discrediting 
the Republic of Belarus,” that provides for criminal 
liability for giving international organizations “false 
information” about the country.

The panel discussion was convened on December 27, 
2017.

“I have a feeling that we [media] are totally 
alienated from civil society. Yes, there is 
cooperation with human rights defenders, 
but the rest of the third sector is indifferent 
to us,” one panelist said.


