Tracking Development
of Sustainable
Independent Media
Around the World



—RDA

AT A GLANCE

GENERAL

» Population: 9,961,396 (July 2017 est. CIA
World Factbook)

» Capital city: Baku

» Ethnic groups (% of population):
Azerbaijani 91.6%, Lezgian 2%, Russian 1.3%,
Talysh 1.3%, Armenian 1.3% (almost all in the
separatist Nagorno-Karabakh region), other
2.4% (2009 est. CIA World Factbook)

» Religions (% of population): Muslim 96.9%,
Christian 3%. Note: Religious affiliation is still
nominal in Azerbaijan; percentages for actual
practicing adherents are much lower (2010
est. CIA World Factbook)

» Languages (% of population): Azerbaijani
(Azeri, official) 92.5%, Russian 1.4%,
Armenian 1.4%, other 4.7% (2009 est. CIA
World Factbook)

» GNI (2015): $63.31 billion (World Bank,
Country at a Glance, 2017)

» GNI per capita (2015): $6,560 (World Bank,
Country at a Glance, 2017)

» Literacy rate: 99.8%; male 99.9%, female
99.7% (2016 est., CIA World Factbook)

» President or top authority: President Ilham
Aliyev (since October 31, 2003)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

MEDIA-SPECIFIC

» Number of active media outlets: Print: 36
dailies, 100 weeklies, 85 monthlies; radio
stations: 9 AM, 17 FM; television stations: 23
(9 broadcasting nationwide, 14 regional)

» Newspaper circulation statistics: The most
widely read publications are the opposition
newspaper Yeni Musavat and Azerbaijan, the
official publication of the parliament

» News agencies: Turan, Trend, Azerbaijan
Press Agency, Day.Az, and Tnews.az (all
private); AzerTag (state owned)

» Broadcast ratings: Top television stations:
Azad Azerbaijan TV, Khazar TV (AGB/
Nielsen)

w
ut
a
<
z
<
=
%
=l
2
-
=4
> =)
3
= %<
o 4z
= z3
m &
< =)
@
Z ..
< aa n
= <E ]
Zwn =
wn 23
< i
D La
3
@ 2l
zZ
B
wa o
2 i = 1K
3 -
Y gle
Y
g
o
2E = 2112 o
zZz o (=] (=] (=] =1
o< o~ ~N ~N o~ o~
FREE

SPEECH

1.34

2014

PROFESSIONAL
JOURNALISM

= )
<
ol 2
18]
o §
=212
= B
wiloll~ ~fo
=== ==
=Y B=) B3 sfis
i K 3 QS

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

OBJECTIVES

&
G
- 3
~ o
Y A sl=ls
o <+ hd o o
o™
= K
o
™ < wn 0 ~ co ™ el ~ 3
slslzslzlzls 5 slsls
o~ o~ ~N o~ ~N ~N o~ o~ o~ o~
BUSINESS SUPPORTING
MANAGEMENT INSTITUTIONS

» Internet usage: 7.7 million users/78.2%
percent of population (July 2016 est. CIA
World Factbook)

» Annual advertising revenue in media
sector in 2016: $40.2 million total (State
Statistics Committee 2017 Yearbook).

» Mobile subscriptions: 10,315,993 (July 2016
est. CIA World Factbook)

SCORE KEY

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not
meet or only minimally meets objectives. Government and
laws actively hinder free media development, professionalism
is low, and media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally

meets objectives, with segments of the legal system and
government opposed to a free media system. Evident progress
in free-press advocacy, increased professionalism, and new
media businesses may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the
business environment supportive of independent media. Advances
have survived changes in government and have been codified in
law and practice. However, more time may be needed to ensure
that change is enduring and that increased professionalism

and the media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching
these objectives. Systems supporting independent media

have survived multiple governments, economic fluctuations,

and changes in public opinion or social conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi



OVERALL
SCORE

1.02

Azerbaijan’s media continues
to operate in an ever hostile
environment. Government
repression of the media, largely
through law enforcement,
and pervasive government
control over the media sector
has led to threats, fines,
arrests, and incarceration
(among other things) of media
workers. Azerbaijan's overall
MSI score this year remains
static in comparison with last
year's study and is solidly in the
unsustainable/mixed system
classification. While individual
objective scores either remained
the same or saw very minor
improvements, Objective 2
(professional journalism) saw the
largest decline, further indication
of the pressure under which
Azerbaijani media operates.

ndependent media in Azerbaijan faced worsening
conditions in 2017 as all facets of the ruling apparatus,
from the presidency to the parliament to police and
courts, stepped up persecution of journalists and outlets.
Regressive changes to media laws broadened avenues for
officials to bring defamation cases, block news websites,
and introduce censorship. Media that question government
actions, report on President llham Aliyev's family, or provide a
platform for opposition views are essentially treated as prey.

Law enforcement has become the primary arena for
repressive action. Activists and independent journalists are
routinely arrested, tried, and imprisoned on pretenses of drug
use, illegal border crossing, tax evasion, or resisting police.
The year's highest-profile case involved Mehman Huseynov,
a popular video blogger and Facebook personality, who

was arrested in January 2017 and is now serving a two-year
term on defamation charges. As detailed in Objective 1, the
following months brought numerous incidents of harassment
and prosecution, including allegations that Azerbaijani
authorities worked with the Georgian security forces to
kidnap an investigative reporter working in exile in Georgia
and forcibly returned him to Baku.

Mainstream news media are under the strict control of the
ruling elite and only report news that suits its purposes. This
holds true for both state-owned and private channels. Other
media have come under withering attack. Several years after
Radio Azadliq, the Azerbaijani service of Radio Free Europe/
Radio Liberty (RFE/RL), was stripped of its radio frequency,

its website was blocked by court order, as were those of
video channels Meydan TV and Azerbaycan Saati and other
alternative news sources. The targeted outlets' appeals of
the order—secured by prosecutors under broad, vague new
restrictions on disseminating “prohibited information"—have
been shot down. The country’s only independent news
service, the Turan Information Agency, was targeted by a tax
investigation and briefly suspended operations.

In early 2017, parliament voted to double the fine levied

for “tarnishing or humiliating the honor and dignity of the
President of the Azerbaijan Republic in a public statement”
and incorporated online and social media into defamation
and slander laws. (Fines for pseudonymous users are double
those for people posting under their own names.) In the fall,
legislators introduced changes to the law on legal services,
under which only members of the National Bar Association
would be allowed to provide courtroom defense, further
hamstringing independent media and activists who rely on
legal aid from human rights and media nongovernmental
organizations (NGOs)—lawyers from which are effectively
blackballed by the bar association.

Along with overt threats came a growing menace to
independent outlets’ digital security. The Facebook pages of
Kanal13 and Meydan TV, which, respectively, had 200,000 and
500,000 followers, were hacked. Meydan TV lost 100,000 users
and saw its entire post history deleted in the cyberattack. It
marked a new front in Azerbaijani authorities’ war on media.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018



DX
Ll
-
LJ
L J
-

Ll
11

Azerbaijan's constitution guarantees freedom of
speech in language that parallels international
standards, and protection of the media and
journalists is enshrined in legislation. However,
these protections exist only on paper. In practice,
they are restricted by amendments or simply
ignored. The law establishing criminal liability for
obstructing a journalist's professional activities
has never been applied in the 20 years since it
was adopted, despite hundreds of attacks on
reporters and bloggers. As one panelist noted, in
a country that lacks any rule of law, there cannot
be protection of free speech in practice.

Defamation remains a criminal offense and is
increasingly used to target journalists and critics.
Mehman Huseynov, perhaps the country's most
prominent blogger, and journalist Afgan Sadigov,
who works in Jalilabad, remain incarcerated on
defamation charges.

It is illegal for official bodies to refuse to provide
information to media, but this provision has never
been enforced; it is violated on a daily basis, as one
panelist put it, and certain laws and amendments
have restricted it. For example, news media are
denied access to business-ownership records in
contradiction of the laws on media and information.

In these and other areas, including licensing of
television and radio broadcasting, and the lack of
investigation of criminal and other offenses against
journalists and bloggers, the worrisome situation for
media in Azerbaijan has not changed since last year,
and in some respects, it has gotten worse.

The presidential administration, the National
Assembly, and government agencies own and

AZERBAIJAN

operate their own newspapers, without democratic
oversight, which they use to protect their political
power and stamp out alternative or critical views.
Supported by the state budget and the financial
resources of various public bodies, these publications
enjoy special benefits and technical capabilites
relative to other media outlets in the country.

The past year saw humerous prominent cases
of detention of journalists, in one instance with fatal
results: blogger Mehman Galandarov, who was
arrested in February on dubious charges of drug
trafficking, died in April while in pretrial custody.
Authorities said he committed suicide.

In January, Huseynov disappeared from central
Baku, and for a few days, his whereabouts were
unknown. It emerged that he had been taken into
custody. Following his release, Huseynov said police
beat and tortured him. Instead of investigating his
claims, the prosecutor’s office charged Huseynov
with slandering the police. He was convicted in
March and sentenced to two years in jail. Along
with blogging, Huseynov founded and ran Sancagq,
a Facebook page featuring videos and street
interviews that has more than 340,000 followers.

Aziz Orujov, director of the independent
online TV channel Kanal13, was convicted in May
of disobeying a police order and sentenced to
30 days. Just before the end of his term, he was
accused of illegal business dealings and abuse of
office; these charges led to a six-year jail sentence.
(He was released in April 2018 after the Supreme
Court of Azerbaijan reduced his sentence to three
years suspended.) The offices of Kanal13, which
has a significant audience (more than 150,000
YouTube subscribers and 200,000 Facebook
followers) were raided and computers, documents,
and other materials seized.

On May 29, 2017, investigative reporter Afgan
Mukhtarli was kidnapped in Thilisi, where he had

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

been living with his wife, and spirited back to
Baku. He had been investigating the ruling Aliyev
family's business activities in Georgia. Mukhtarli
was charged with an illegal border crossing and
smuggling foreign currency, and he was sentenced
to six years in jail.

On July 24, 2017, Faig Amirli, financial director
of the daily newspaper Azadlig, was sentenced to
three years and three months in prison on charges
of tax evasion and abuse of power. He was granted
a conditional release in September.

In August, tax authorities initiated an investigation
of the Turan Information Agency and subsequently

Legal and social norms protect and promote
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS

»Legal and social »Libel is a civil law issue;

protections of free public officials are held
speech exist and to higher standards,
are enforced. and offended parties

must prove falsity

» Licensing of broadcast einanee

media is fair, competitive,
and apolitical. » Public information
is easily accessible;
right of access to
information is equally
enforced for all media
and journalists.

» Market entry and tax
structure for media are
fair and comparable
to other industries.

» Crimes against
journalists or media

» Media outlets have
unrestricted access

outlets are prosecuted
vigorously, but
occurrences of such
crimes are rare.

» State or public media do

not receive preferential
legal treatment, and
law guarantees editorial
independence.

to information; this is
equally enforced for all
media and journalists.

» Entry into the
journalism profession
is free, and government
imposes no licensing,
restrictions, or special
rights for journalists.



detained its director, Mehman Aliyev. Three state
institutions provided three very different explanations
for his arrest. Amid international pressure, including
condemnations from the Council of Europe and the
US State Department, the government released Aliyev
after three weeks and dropped all charges.

Such prosecutions of government critics,
activists, and journalists are common. Those no
longer in detention are sometimes barred from
leaving the country or have their bank accounts
frozen. In defamation cases, the law puts the burden
of proving innocence on media defendants, but courts
rarely take their evidence into account, deciding
cases on political, rather than legal, grounds. The only
legal mechanism still available is application to the
European Court of Human Rights, which can dispute
rulings of the Azerbaijani justice system.

In March 2017, Azerbaijan’s law on dissemi-
nation and protection of information was amended
to provide a legal basis for blocking online
resources. The measure also gave the Ministry of
Transport, Communications, and High Technologies
the power to shut down an Internet outlet without
a court order. The law now specifies a laundry
list of prohibited information, including content
the government says promotes terrorism or
terrorism financing, propagates violence or religious
extremism, constitutes a state secret, or calls for
public disorder or changes to the country’s consti-
tutional order. Additional grounds for blocking
a site include hate speech; intellectual property
infringement; publishing information on gambling,
assembling firearms, and producing narcotics;
promotion of suicide; insults and slander; and,
broadly and ominously, “other information prohibited
for distribution.” The law makes a website's owner
personally responsible for its activity and gives
owners eight hours to delete such content once it is
detected by the ministry.

AZERBAIJAN

Two months after the amendments were
approved, a Baku court blocked Azerbaijanis's
access to the websites of Radio Azadliq; Azadlig, the
newspaper; Berlin-based Meydan TV; and sibling
video news channels Azerbaycan Saati and Turan
TV. YouTube, Twitter, and Facebook pages that
feature content from the sites were not blocked, but
connection speeds, which are subject to government
control, are sometimes made so low that it is difficult
to access them, particularly in the provinces and
remote locations.

Itis illegal for official bodies to refuse to
provide information to media, but this
provision has never been enforced; it is
violated on a daily basis, as one panelist put
it, and certain laws and amendments have
restricted it.

The barred sites appealed but were denied in
a series of court rulings. Neither the ministry nor the
courts elaborated on the “prohibited information”
the sites had published. By the end of the year, the
number of sites blocked in the country—usually
without a court order—was more than 25.1 The
amendment requires the communications ministry
to make public the list of websites blocked without a
court order, but to date, it has not done so.

1 An incomplete list of blocked websites includes https://
www.abzas.net, http://vizual.az, http://reallig.info, http://
realliq.az, http://nia.az, http://neytral.az, http://sonolay.
org, http://vediinfo.az, http://obyektivty, http://aztoday.az,
http://politika.az, http://24saat.org, http://ulus.az, http://
ganunxeber.az, http://xalginsesi.com, http://kanal13.az,
http://occrp.org, http://Xebrd4.com, http://Masallilar.az,
http://ekivan.az, http://infoaz.org, http://criminal.az, and
http://euroasianews.org.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

Another major shock to the system for
Azerbaijani media was the passage in February
of legislation regarding martial law that returns
censorship to the country’s statute books after 20
years. The measure authorizes military censorship
of media following a declaration of martial law, as
well as “prior coordination of the information and
materials of the mass media with military authorities,
state agencies and their officials,” and surveillance
of social media, electronic correspondence, and
telephone and radio communications, according
to the Institute for Reporters’' Freedom and Safety
(IRFS).2 A legal expert on the panel said the
measure explicitly contradicts Azerbaijan’s consti-
tution, which prohibits state censorship of media
under an article adopted in 1998.

A series of legal amendments late in the
year further eroded media freedom, particularly
online. The parliament added articles to the law on
administrative offenses that codify legal responsi-
bility for publishing “prohibited information” on the
Internet and for failing to prevent such publication.
Notably, the amendment establishes a two-tier
system of penalties, with fines of AZN 1,500-2,000
($880-$1,170) for legal entities and AZN 2,000-2,500
($1,170-$1,470) for individuals. Thus an individual
violator could pay hundreds of dollars more than
mobile operator Azercell, a company with assets
of more than $500 million.3 As one panelist noted,
the clear intent is to target and threaten individual

2 "Mass Media to Face Censorship and Restriction during
Martial Law Periods,” IRFS, Feburary 17, 2017, https://www.
irfs.org/news-feed/mass-media-to-face-censorship-and-re-
striction-during-martial-law-periods/.

3 "Consolidated Financial Statements and Independent
Auditor's Report for the Year Ended 31 December 2017
Azercell Telecom LLC. http://www.azercell.com/media/
html/files/AZERCELL%20TELECOM%20LLC-%202017%20
Summary(2).pdf.



citizens and the online media owners.

Far from decriminalizing defamation, a move
long postponed, the government established
new avenues for prosecution and ratcheted up
penalties. One leading Azerbaijani lawyer said the
moves foreshadowed cases such as those against
Huseynov and Ikram Rahimoy, an online journalist
who was jailed in late 2016, along with a source, for
reporting on bribery allegations involving business
and political leaders in the city of Sumgayit.

A new type of defamation charge—slander
and insult—was applied to journalists. Additions to
the Criminal Code in October 2016 and November
2017 established sentences of up to three years
in prison for slander and two years for invasion
of privacy. Between May and October, fines for
defamation, slander, and insult were increased from
AZN 300-1,000 ($176-$586) to AZN 1,000-1,500
AZN ($586-$880). Fines for disseminating personal
correspondence or private information, which
indirectly target media and journalists, also rose
substantially from AZN 100-500 ($59-$293) to AZN
1,000-2,000 ($586-%$1,170). By contrast, penalties for
preventing media from operating or violating the
rights of journalists were not changed in 2017 and
stand, respectively, at AZN 100-150 ($59-$88) and
AN 300-500 ($176-293).

Another increasingly common government
tactic for intimidating media is summoning
journalists to the Prosecutor General's Office for
a talk, after which they are warned not to cover
certain people or topics and pressured to sign
agreements to that effect. Continued reporting on

those subjects brings threats of criminal prosecution.

Several independent journalists received such
warnings last year, among them RFE/RL contributor
Islam Shikhali; Ayten Mammadova of Azadlig; Natig
Javadli and Sevinj Vagifgizi of Meydan TV; infoAZ.
org editor Namig Jafarli; Heydar Oguz, formerly with

AZERBAIJAN

Strateqg.az; and Elchin Mammad, editor in chief of
Yukselish Namine, a newspaper based in Sumgayit
that reports on NGOs and human rights activism.

TV and radio are the only media subject to
licensing, and in practice, the government only
grants licenses to entities it controls, explicitly or
implicitly. The goal is to keep track of television and
radio, which are still the main sources of information
in the country. On November 14, the National
Television and Radio Council (NTRC) granted a
national broadcast license to Turkel TV, which was
founded in 2010 as a regional network. Turkel TV is
financed by the State Oil Company of the Azerbaijan
Republic (SOCAR),4 but its reputed real owner is
the Heydar Aliyev Foundation affiliated with the
president’s family. Official data about the founders
or stakeholders is considered protected commercial
information and is not publicly accessible.

Other types of media need no government
permission to operate. A note to the Ministry
of Justice is sufficient to start a newspaper.
Internet-based news sites are registered with the
Ministry of Taxes as limited liability companies and
must provide quarterly and annual reports to tax
and social services agencies. However, there is
little appetite for media entrepreneurship. A weak
advertising market dampens investor interest;
more importantly, one panelist said, “the media is a
dangerous profession, and it turns everyone off."

Similarly, there are no serious legal barriers
to engagement with journalism, but the media
environment is such that there is no incentive for
newcomers to join the field. Those who do are
more likely to work for foreign media or public
relations firms.

4 "The Regional TV Channel Became a Republic-Wide,"
Turan Information Agency. December 28, 2017. http://www.
contact.az/ext/news/2017/12/free/Social/en/67914.htm.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

Media-related taxes are comparable to those
in other industries, but the government eliminated
a major tax break for print media in late 2016,
restoring the 18 percent value-added tax (VAT) on
imported newsprint. The extra financial burden and
low supplies of newsprint add to the obstacles of
publication for independent outlets. “By now, the
print media is in full control of the government, and
it works for them, as they finance it and keep more
for themselves in revenues,” one panelist said.

Several TV channels and newspapers are
funded from the state budget or from nontrans-
parent sources. In addition, every ministry and
upper-level state agency or committee has its own
weekly or monthly newspaper, employees of which
get favored access to public meetings and events.

Access to public information is increasingly
restricted. Media are largely dependent on press
releases and reports from state agencies. Officials
responsible for providing information are not
accessible, and outlets court legal jeopardy if they
spread information about state activities that are not
officially confirmed.

Journalists need not obtain a license to
practice, although some government officials have
recently called for such a requirement.

OBJECTIVE 2:
PE?FESSIONAL

JOURNALISM

The panel generally agreed that while there was
a decline in this objective over the past year, it

is in better shape than other ones measured

by the MSI. There remain a handful of media
outlets where reporters and editors take a serious
approach to news gathering. They conduct
necessary inquiries, consult with experts, and



cross-check information and facts with multiple
sources. One panelist cited Baku-based Abzas.

net, Arqument.az, and Pahoo.az and Azerbaijani
reporters working with Thilisi-based journalism

NGO Chai Khana as particularly positive examples.

Most of the country’'s media, however, remain
affiliated with various political powers. The chief
editors of almost all mainstream outlets consider
their main duty to be disseminating information
that serves the state, applying a filter that
produces what one panelist characterized as a
steady stream of propaganda and lies. Opposition
media may present an alternative but are no less
partisan and one-sided.

The chief editors of almost all mainstream
outlets consider their main duty to be
disseminating information that serves the
state, applying a filter that produces what
one panelist characterized as a steady
stream of propaganda and lies.

There are tangible rewards for compliant
journalists. In July, President Aliyev announced the
allocation of 255 free apartments to reporters and
editors in Baku under the State Support Fund for
the Development of Mass Media (KiVDF). It was the
second such giveaway, coming four years after the
government opened a building in the capital with
155 free flats for journalists. Recipients are not shy
about disseminating government propaganda in
their outlets and on social media.

The Press Council, established by and for
Azerbaijani journalists, has an ethics code but does
not act impartially and objectively in evaluating
ethics complaints, especially in relation to

AZERBAIJAN

publications connected to the politically powerful.
Even outlets whose directors serve on its board
regularly violate the code, sometimes egregiously.
While the guidelines state that journalists should not
receive valuable gifts, almost every member of the
council's board enjoys one of those free apartments.

With journalists facing the very real threat of
arrest and imprisonment on a variety of pretexts,
self-censorship is rampant. Even a critical text
message or social media post can have repercussions.
Mainstream outlets, even ostensibly private ones,
move quickly to quell dissenting voices from within.
When Turan Ibrahimov, the host of national channel
ATV's morning show, sharply criticized the mayor of
Baku, he was dismissed the following day.

Journalists have difficulty covering key events
and issues. Getting information through routine
journalistic inquiries is becoming increasingly
troublesome; the response to requests is often an
angry phone call from authorities asking why the
reporter needs the information. Pursuing topics
such as torture in Azerbaijani prisons or incidents
during the president's public appearances (which
independent media are not allowed to cover
anyway) can bring undesirable results for editors,
reporters, bloggers, and photographers.

Reporters' wages follow a preset scale and
average $200 to $500 a month, comparable to the
official salaries of doctors and teachers but barely
sufficient for normal living expenses, especially
since two currency devaluations in 2015 drove up
the cost of living. Editors and media managers have
it somewhat better, with salarlies around $800 to
$1,000. Double-digit inflation and a lack of workplace
medical coverage create further drains on journalists’
personal finances. Professionalism, or lack of it,
does not affect journalists’ pay. Material insecurity
keeps them financially dependent on staying in an
employer’s good graces and thus loyal to its political

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

Journalism meets professional
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS

» Entertainment
programming does
not eclipse news
and information
programming.

» Reporting is fair,
objective, and
well sourced.

» Journalists follow
recognized and accepted
ethical standards. » Technical facilities

and equipment for
» Journalists and editors e

X gathering, producing,
do not practice and distributing
self-censorship. T L MR

and efficient.

» Journalists cover key

events and issues. » Quality niche reporting

and programming
exists (investigative,
economics/business,
local, political).

» Pay levels for journalists
and other media
professionals are
sufficiently high to
discourage corruption.

and other aims—not conditions conducive to raising
professional standards.

There is no shortage of technical resources for
state- or oligarch-owned outlets, but independent
media cannot afford such capacity. VAT and
customs duties on imported digital, video, and
information and communications technology
(ICT) equipment amount to 40 percent, well
above average global rates. VAT was applied to
e-commerce in early 2017, making it difficult to
obtain cheaper equipment from online retailers.
These conditions, along with the reintroduction of
the VAT on newsprint and the depreciation of the
manat, create enormous financial and operational
burdens for independent outlets such as the Turan
Information Agency, which, according to employees,
is plagued by technical difficulties because of a lack
of modern equipment.



Entertainment dominates mainstream electronic
media; news and information content take up
perhaps a tenth of airtime and is of significantly
lower quality than entertainment programming.

Azerbaijani journalism has evolved in terms
of specialization; there are reporters focusing
on the national budget, the shadow economy,
business, crime, health care, education, labor
and social relations, entertainment, sports, and
culture. However, as one panelist said, the breadth
and quality of specialized reporting is limited by
political censorship, persecution of journalists, and
overall lack of press freedom. Genuine investigative
journalism is absent from domestic TV and radio.
There are some invesgative efforts in print and
online, notably from outlets headquartered abroad
such as Meydan TV.

OBJECTIVE 3:
PLURALITY

OF NEWS

The overall degradation of media in Azerbaijan
is particularly visible in this objective. There

has been a serious decline in the availabilty

of reliable, objective information and multiple
viewpoints. Broadcast media are overwhelmingly
politicized and derive most of what they report
from a single source. The growth of online news
and social media is a boon for those seeking
independent, alternative news sources, but the
country’s wide digital gap leaves many unable
to access that variety, and, as elsewhere, online
platforms have also created space for rumor and
disinformation.

There are 10 or so online outlets providing alternatives
to monolithic state media, but access to them

AZERBAIJAN

is restricted. The authorities block about half of

them, but they use social media to partially bypass
censorship. Facebook, YouTube, and Twitter are
widely used and largely trusted as conduits for
information because the government has only limited
ability to control them. However, authorities have
recently taken to reducing connection speeds to at
least hinder people’s access to major social networks.
The three mobile phone operators are not allowed to
send out breaking and political news to subscribers.

The dominant broadcast media, including public
television, do not present a variety of political voices,
and they acknowledge views that dissent from the
government line only for purposes of attacking
them. TV stations have a guest blacklist, composed
primiarly of opposition activists and truly independent
experts. Alternative or opposing views are almost
entirely limited to social media and the Web.

One panelist said AZTV, the national public
broadcaster, allowed some level of pluralism as
recently as five or six years ago, but now all those
appearing on its news and information shows
are unequivocally pro-government. The directors
and chairs of state media outlets are invariably
functionaries of the ruling party; for example, AZTV
is headed by a member of parliament, Arif Alishanov.
Appointments throughout public media are of a
similarly political nature.

One new national TV license was issued in
2017, Turkel TV, formerly part of the ARB group of
regional channels and now financed by SOCAR, was
given the national frequency formally held by ANS,
which was shut down by the government in 2016
at the behest of Azerbaijan’s close ally Turkey. (ANS
was rumored to be preparing to air an interview
with Fethullah Giilen, the US-based cleric blamed
by Ankara for the July 2016 coup attempt in Turkey.)
Mirshahin Aghayev, the cofounder of ANS, is now
heading a new satellite-based, all-news channel

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

Multiple news sources provide citizens

with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS

» A plurality of affordable
public and private
news sources (e.g.,
print, broadcast,

» Independent broadcast
media produce their
own hews programs.

» Transparency of media

Internet) exists. h
ownership allows
» Citizens' access consumers to judge
to domestic or objectivity of news;

international media
is not restricted.

media ownership is
not concentrated in a

i i few conglomerates.
» State or public media

reflect the views of » A broad spectrum of
the entire political social interests are
spectrum, are reflected and represented

nonpartisan, and serve
the public interest.

in the media, including
minority-language

information sources.
»Independent news

agencies gather and
distribute news for print
and broadcast media.

» Broadcast ratings,
circulation figures,
and Internet statistics
are reliable.

called Real TV. ANS was independent, but Real TV,
like Turkel, has been linked to President Aliyev's
family.5 (It is not affiliated with the opposition
Republican Alternative (ReAl) political movement,
although the name may have been chosen
intentionally to confuse the audience.)

No local or national radio broadcaster has been
licensed over the past year. The country has only
one local FM radio station in Ganja, Azerbaijan's
second-largest city. One panelist, citing data from

5 Adilgizi, Lamiya. "Azerbaijan's New Pro-Government TV
Network Has Some Familiar Faces,” Eurasianet. March 22,
2018. https://eurasianet.org/s/azerbaijans-new-pro-govern-
ment-tv-network-has-some-familiar-faces.



the NTRC website, said only 20 percent of the
country’s 70 administrative divisions are served by
local radio and TV channels. There are almost no
independent print outlets in the regions. The handful
that do exist are under constant pressure from,

and tight surveillance by, local authorities. Local
newspapers are practically unavailable.

The biggest news outlet, AzerTag, is state
owned and only transmits official and shallow
information, focusing primarily on the president's
official meetings, visits, and activities. Because no
other media organizations are allowed to cover
these events, even private outlets that produce their
own news content must refer to AzerTag when it
comes to the president’s daily agenda.

Most private news outlets are similarly
one-sided, because of either self-censorship or
ownership by government-allied oligarchs. They
spread disinformation, attack opposition figures, and
feature criticism of civil servants or public institutions
only when the criticism comes from higher
authorities, usually the president. These outlets
create very little of their own content.

The major exception is the Turan Information
Agency, perhaps the only in-country outlet that
reliably produces objective and balanced content.
In September 2017, for the first time in its 27-year
history, it had to suspend operations because of
the tax evasion case detailed earlier. Turan resumed
work in November after authorities dropped the
case under international pressure. It still strives to
maintain its independence but has limited financial
resources and is often unable to retain staff and
meet its own high standards.

Relatively new online outlets, such as
Toplum TV and Abzas, have been able to produce
independent and balanced reports. (Abzas is
currently blocked in Azerbaijan but updates its
site regularly and is accessible via virtual private

AZERBAIJAN

networks.) They try to take an impartial and profes-
sional approach but do not have large audiences.

Private media create only about a third of their
news content; most just circulate official government
news. Many, particularly in television, have
embedded government censors who monitor their
editorial policies. Apart from the exceptions noted
earlier, online media by and large copy and paste
material from other outlets. Even in the sequence of
reports, they echo each other.

Private media create only about a third

of their news content; most just circulate
official government news. Many, particularly
in television, have embedded government
censors who monitor their editorial policies.

Most private outlets are believed to be concen-
trated in the hands of government officials or
people close to them, but this cannot be confirmed,
as ownership data is considered confidential
information under legal amendments adopted in
2012. While lawmakers and civil servants are legally
prohibited from engaging in entrepreneurship,
the information law effectively lets them do so by
shielding company ownership from public view.
Some broadcasters are believed to have listed
proxies in registration papers to further hide their
real owners.

There are numerous Russian-language news
and information outlets, and some in English. The
main news outlets have Russian and/or English
versions, but content is these languages is predom-
inantly government propaganda. CBC TV, owned
by SOCAR, airs news in five languages, including
Armenian. Public channels carry programs in
ethnic-minority languages, but again, they have the
same limitations as programming in Azerbaijani.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

When it was launched in 2005, public channel
ictimai Television (ITV) had a Minority Peoples
Department that produced and aired programs

on and for ethnic minorities, but these are no

longer available. Some minority communities have
newspapers, including Oko (Russian), Tolyshi Sado
(Talysh), Dange Kurd (Kurdish), Samur (Legzi), and
Shalala (Georgian), but they are published irregularly.

Coverage of socially sensitive topics--such as
religion, ethnicity, and gender and sexual orienta-
tion--often causes problems for journalists and
outlets. In particular, reporting on problems faced
by ethnic minorities draws pressure from authorities
under the pretext that it causes a threat to national
security.

No laws prohibit access to international media,
and as the public turns more and more to the
Internet for news, there is greater access to foreign
sources. National and international news is available
both from pro-government and independent media,
but as provincial television and radio stations are
under the even harsher control of local governors,
outlets in the capital are not able to get alternative
and independent news from the provinces.

= WO
N

iy

Ah‘
P
-
@

Between state domination that is becoming ever
more elemental on one hand and a disappearing
advertising market on the other, there is little
that resembles proper media management in
Azerbaijan. No outlet can survive on its own
resources. Most are explicitly or implicitly
government controlled; they follow state dictates
and stay afloat with state funding. That virtual
monopoly and a weak market economy leave



little room for independent media to become
sustainable and offer little incentive for them to

invest in better management or strategic planning.

In revenue terms, Azerbaijani media is effectively
a government program. The private advertising
market shrinks annually, to the point where it has
been almost erased. According to the panel, the
print media ad market is only about $2 million,
divided up among outlets controlled by or aligned
with the state. According to one panelist, Baku
Magazine, which belongs to a member of the
president'’s family, received more than AZN 1 million
($586,000) in advertising in 2017.

The state is the main revenue source for media.
The 2017 national budget distributed AZN 58 million
($34 million) to various media organizations, both
state run and private. The government also provided

Independent media are well-managed

businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS

» Media outlets and
supporting firms operate
as efficient, professional,
and profit-generating
businesses.

»Independent media
do not receive
government subsidies.

» Market research is
used to formulate
strategic plans,
enhance advertising

» Media receive revenue
from a multitude

of sources. revenue, and tailor
. . products to the
> Advertising agencies and needs and interests
related industries support .-
an advertising market.

» Broadcast ratings
and circulation
figures are reliably
and independently
produced.

» Advertising revenue as
a percentage of total
revenue is in line with
accepted standards at
commercial outlets.

AZERBAIJAN

AZN 3 million ($1.8 million) in subsidies to five private
TV channels last year under a presidential decree,
and there are off-the-books allocations as well.

KiVDF annually holds two tenders to disburse
financial assistance to print media to cover certain
government-selected topics or projects. At its
inception, the fund aided independent newspapers
such as Azadliq and Zerkalo, but, not surprisingly,
the results now exclusively favor outlets that are
explicitly loyal and depend heavily on these grants.
Thirty-three such newspapers and news outlets
won awards in the December 2017 funding round.
Other media are financed by individual government
officials or by SOCAR.

There is very little public information on media
finances, and what there is concerns the state
outlets listed in the national budget. Public network
ITV and AzerTag, the official news outlet, are funded
directly from state coffers—as is AZTV, although it
is formally a closed joint-stock company. No media
companies are traded on the Baku Stock Exchange.

The only media entites able to earn revenue
consistently and indepedently are providers of digital
cable television, which distribute paid packages of
channels. Their relative economic freedom does not
translate into transparency or freedom from state
control. Channels that broadcast content inimical
to the government are dropped from packages.
Whether public or privately owned, the cable
companies are financially opaque; it is impossible to
get information about their structures or the sources
and levels of their income.

Ownership and censorship set clear limits on
editorial independence and allow for little diversity
in editorial policy. Virtually across the board, those
who finance media decide what can be aired,
published, or posted. Rare exceptions come from
the few independent outlets supported by donors,
who exert no observable influence on coverage or

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

editorial policy (although these outlets do usually
have distinct political slants).

Like broadcasting, print media is largely
financed by government, directly or indirectly. The
sales market for print has essentially collapsed,
especially in the provinces where towns generally
have a single kiosk. Some government agencies
juice circulation of their own publications by obliging
employees to subscribe.

The only media entites able to consistently
earn revenue indepedently are providers

of digital cable television, which distribute
paid packages of channels. Their relative
economic freedom does not translate into
transparency or freedom from state control.
Channels that broadcast content inimical to
the government are dropped from packages.

Advertising agencies’ activity is largely
confined to major cities; they have limited
knowledge of local or regional businesses, or of
entrepreneurship. Advertisers are not proactive; it is
usually media outlets that try to reach out to them,
not the other way around.

Bulk ad buys, such as they are, benefit progov-
ernment media. State pressure on advertisers
serves multiple purposes: it deprives independent
outlets of revenue, widens the imbalance created
by government grants to loyal media, and, as one
panelist noted, sends a message to the public
that government critics are incapable of running
successful businesses. This long-standing approach
has yielded results—for example, independent
newspapers Zerkolo and Ayna closed in recent years
for financial reasons.

No independent research is conducted to



assess the advertising market, gauge audience
interests, or shape strategic planning; in the current
media environment, such data would be superfluous.
No private companies or media groups regularly
measure broadcast ratings or audit print circulation.
Most media outlets measure their reach in terms of
online traffic using tools such as Google Analytics
and Facebook Analytics to assess audience and
advertising activity.

There are no independent professional bodies
representing the interests of media owners,
managers, or journalists. “Azerbaijan still

lacks classic trade union traditions among the
journalists, and that's a major cause of other
problems related to their work,” one panelist
said. The associations that do exist operate under
stringent government control. The Journalists
Trade Union of Azerbaijan, established in the
late 1990s, is now effectively run by the deputy
chairman of the Press Council—putatively a
self-regulatory body, in practice an arm of the
presidential administration.

Both organizations remain silent on arrests, lawsuits,
website shutdowns, and other aggression against
independent media. However, the Press Council,
which investigates complaints against print and
online media, maintains a blacklist of outlets it
concludes have committed slander. Inclusion on
this list has serious consequences. Printing houses,
even those that are privately owned, refuse to do
business with a publication on the list, and websites
on the roster may find themselves blocked. The

AZERBAIJAN

council’s analog in electronic media, NTRC, is
entirely dependent on the central government and
executes its instructions.

Civil society groups that once constituted a
bulwark of support for media independence and
journalists’ rights have been severely weakened by a
crackdown on NGOs that began in 2013. There are
open criminal cases against more than 20 domestic
and international NGOs, and a number of journalists
and human rights lawyers are facing tax charges
and bans on travel. Only a handful of Azerbaijani
lawyers assist journalists with advice and courtroom
representation. Regulations adopted by the
government in recent years require donor-funded
organizations to register and stringently limit their
access to financial support from abroad.

Many organizations that ran educational
projects for journalists have been closed or severely
curtailed amid the clampdown, including IRFS and
the Media Rights Institute, which had their offices
raided and sealed. Leaders of those organizations,
who face arrest in Azerbaijan, have reestablished
the groups abroad. The Baku School of Journalism
(BSJ), a nonprofit institution founded by the Dutch
government, has returned to activity after a hiatus
in the mid-2010s, but with fewer students and
lecturers. The Institute for Democratic Initiatives
(IDI) completed its second journalism school project
in March-June 2017, ushering new faces into the
media community.

As one panelist pointed out, the BSJ and IDI
programs are not widely accessible; for security
reasons, admission is by invitation or nomination
only (names are put forward by graduates, students,
instructors, and independent journalists) and limited
to 20 to 25 participants per session. Financial
difficulties, including restricted access to grants
from abroad, also hinder the progress in this area.
There are short training programs abroad, developed

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

» Trade associations
represent the interests
of private media
owners and provide
member services.

» Professional
associations
work to protect
journalists’ rights.

» Quality journalism

degree programs
that provide
substantial practical
experience exist.

» Printing facilities

are in private
hands, apolitical,
and unrestricted.

» Channels of media
distribution (kiosks,
transmitters, Internet)
are private, apolitical,
and unrestricted.

» Short-term training
and in-service
training programs
allow journalists to
upgrade skills or

acquire new skills. A
» Information and

communication
technology infra-
structure sufficiently
meets the needs of
media and citizens.

» Sources of newsprint
NGOs support
free speech and
independent media.

especially for journalists operating in repressive

environments such as Azerbaijan's, but they draw

from the same small community as do BSJ and IDI.
In recent years, public universities and

colleges have instituted a “talent examination”

that prospective journalism students must pass

in addition to their regular entrance exam. The

new test has further driven down journalism

school admissions, which were already shrinking,

as only two institutions, Baku State University

and Nakhchivan University, still have journalism

programs. Their curricula are not comprehensive

and are often reminiscent of the Soviet era, focusing

more on theory than practice. However, classes

in new media and online media have cropped up.



AZERBAIJAN

There was even an attempt to create a modern
newsroom at Baku State, but the university adminis-
tration hamstrung it.

Those who are serious about studying
journalism generally pursue their degrees abroad. In
most cases, they must use their own resources or
foreign aid scholarships, as Azerbaijan's own state
scholarship program to study abroad ceased in
2015. Even when it was running, journalism was not
among the approved fields of study.

Work by investigative reporters suggests that
all three cellular operators are controlled by figures
at the highest echelons of government. All television
transmission goes through the Teleradio Production
Union, an arm of the communications ministry.

All channels of media distribution, from kiosks to
mobile networks, belong directly or indirectly to
people in or around senior government who can,
and do, hinder dissemination of any content that
smacks of protest or opposition.

List of Panel Participants

Due to the restrictive media environment, participants
in the Azerbaifan study will remain anonymous. An
Azerbaijani journalist developed this chapter after a
series of structured interviews in January and February
2018 with colleagues who have firsthand knowledge of
the media sector.

[10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2018



