In February 2017, Uzbek journalist Muhammad Bekjon was released

after nearly 18 years of imprisonment—the longest term served by any

journalist.

1 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




OVERALL

The sudden death of Islam Karimov in September 2016, who had ruled Uzbekistan with his “iron fist” for more than a
quarter of a century, threw the country into uncertainty. However, Karimov’s successor, 59-year-old Shavkat Mirziyoyev,

pledged to continue his legacy; there is little doubt that the freedom of expression remains threatened.

There has not been any significant change regarding the freedom of expression and media in Uzbekistan for the past year.
The ruling regime continues to control the information channels, blocking access to the few independent websites that are
largely run from outside. Only a few independent journalists remain free in Uzbekistan today, but they are under the close
watch of state security agencies. Many reporters who dared to criticize the actions of the government are either in prison
or must live and work in exile. The authorities continue rejecting accreditation to foreign reporters—only loyal media are

allowed to work in the country.

In February 2017, Uzbek journalist Muhammad Bekjon was released after nearly 18 years of imprisonment—the longest term
served by any journalist. The brother of a prominent opposition member in exile, Bekjon was jailed in 1999 for attempting to
overthrow the government—a charge he says was fabricated. Following Bekjon's release, Uzbek authorities freed journalist
Jamshid Karimoy, the late president Islam Karimov’s nephew, who had been forcefully hospitalized at a psychiatric facility in
2012. Although release of media workers raises hopes, rights activists believe that until all prisoners of conscious are free, it is

too early to speak about positive political changes in Uzbekistan.

Domestic media, still tightly controlled by the state, continue to practice self-censorship. There is zero coverage of corruption
in government circles, human rights violations, gay rights abuses or forced labor in cotton plantations. The state company

SCORE:
0.82

NVLSIHIIdZN

Uztelecom, which holds a monopoly over international Internet traffic, blocks all independent websites that are mostly run

from abroad. Censored media are forced to reach their audience through social networks or messaging apps.

Due to rampant corruption in Uzbek media business and total state control, the country does not have an economic

environment capable of fostering the development of independent media businesses.

IREX did not conduct an in-country panel discussion because of Uzbekistan'’s repressive environment. This chapter represents

desk research, interviews, and the results from questionnaires filled out by several people familiar with the state of media in

the country.

UZBEKISTAN 2




UZB EK' STAN at a glance

GENERAL

> Population: 29,473,614 (July 2016 est., CIA World Factbook)

> Capital city: Tashkent

> Ethnic groups (% of population): Uzbek 80%, Russian 5.5%, Tajik 5%,
Kazakh 3%, Karakalpak 2.5%, Tatar 1.5%, other 2.5% (1996 est., CIA
World Factbook)

> Religions (% of population): Muslim 88% (mostly Sunni), Eastern
Orthodox 9%, other 3% (CIA World Factbook)

> Languages: Uzbek (official) 74.3%, Russian 14.2%, Tajik 4.4%, other 7.1%
(CIA World Factbook)

> GNI (2015-Atlas): $67.51 billion (World Bank Development Indicators,
2017)

> GNI per capita (2015-PPP): $6,200 (World Bank Development Indicators,
2017)

> Literacy rate: 99.6%; male 99.7%, female 99.5% (2015 est., CIA World
Factbook)

> President or top authority: President Shavkat Mirziyoyev (since Sept. 8,
2016)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UZBEKISTAN

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active media outlets: Print media: 1,015; Radio Stations: 35;
Television Stations: 66; Internet: 300 websites registered as media (Uzbek
government)

> Newspaper circulation statistics: Total newspaper readership is
estimated at 500,000; top publications include Khalk Sozi (state-run
daily, reached 130,000 circulation in 2013), Narodnye Slovo (state-run,
Russian-language version of Khalk Sozi), O’zbekistan Ozovi (published by
ruling party) (Library of Congress, Federal Research Division)

> Broadcast ratings: N/A

> News agencies: Uzbekistan National News Agency (state-owned), Jahon,
Turkiston Press

> Annual advertising revenue in media sector: N/A
> Internet usage: 12.498 million users (2015 est., CIA World Factbook)

SUSTAINABLE

SUSTAINABILITY
NEAR
SUSTAINABILITY

MIXED SYSTEM

UNSUSTAINABLE | UNSUSTAINABLE

- BBE 1B 53] E
AEEBE
IE 322{2 o) [l e e e Spefse2qs Srepsi2121s 2322‘3":
K S K B B S K B B B B S B B 61 B B S B B B B B S 5 B B B
FREE PROFESSIONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING
SPEECH JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS
OBJECTIVES
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017: OVERALL AVERAGE SCORES
Y Albania 2.44
Y Armenia 2.28
A Belarus 1.55 Y Croatia 2.30
Y Bosnia & - Georgia 2.34
Herzegovina 1.78 _ Kosovo 2.39
]Bulgaria 1.86 :Kyrgyzstan 2.15
V Kazakhstan 1.56 [ Moldova 2.37
[/ Macedonia 1.57 ¥ Montenegro 2.04
ﬂAzerbaijan 1.02 [serbia 1.78 [ Romania 2.39
[ Turkmenistan 0.24 [l Uzbekistan 0.82 [/ Russia 1.43 VTajikistan 1.54 [ Ukraine 2.12
0-0.50 0.51-1.00 1.01-1.50 1.51-2.00 2.01-2.50 2.51-3.00 3.01-3.50 3.51-4.00
UNSUSTAINABLE UNSUSTAINABLE NEAR
ANTI-FREE PRESS MIXED SYSTEM SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

CHANGE SINCE 2016

A (increase greater than .10)

Unsustainable, Anti-Free Press
(0-1): Country does not meet or
only minimally meets objectives.
Government and laws actively
hinder free media development,
professionalism is low, and
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives,
with segments of the legal system and
government opposed to a free media
system. Evident progress in free-press
advocacy, increased professionalism,
and new media businesses may be too
recent to judge sustainability.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

0 (little or no change)

YV (decrease greater than .10)

Sustainable (3-4): Country has

media that are considered generally
professional, free, and sustainable, or
to be approaching these objectives.
Systems supporting independent
media have survived multiple
governments, economic fluctuations,
and changes in public opinion or social
conventions.

Near Sustainability (2-3): Country
has progressed in meeting

multiple objectives, with legal

norms, professionalism, and the
business environment supportive of
independent media. Advances have
survived changes in government and
have been codified in law and practice.
However, more time may be needed
to ensure that change is enduring and
that increased professionalism and
the media business environment are
sustainable.

3 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH
Uzbekistan Objective Score: 0.69

Uzbekistan's legislative framework regulating the media is
broad, but not in line with international standards. In practice,
the framework is either used ineffectively, or due to a few
loopholes, manipulated to suppress the freedom of speech.

Article 67 of the Constitution of Uzbekistan has enshrined the
inadmissibility of censorship since 2002, guaranteeing equal
access to information for all citizens. Its Article 29 guarantees
freedom of thought, speech, and convictions for everyone.

At the same time, it imposes restrictions on freedom of
information. In accordance with this article, freedom of research
and dissemination of information may be limited if it is “directed
against the existing constitutional system” and “in some other
instances specified by law.” The same article also states that
“freedom of opinion and expression may be restricted by law on
grounds of state or other secret.” Yet, no legislative document
explains what “other restrictions provided by law"” and “state

or other secret” means. These “exceptions” make it possible for
officials to exert rigid control over the editorial policies of mass
media and censor any information interpreted as critical of the
regime.

In addition to the Constitution, Uzbekistan’s legislative
framework contains a set of regulations (the Law on the Mass
Media, the Law on Protection of the Professional Activities

of Journalists, and the Law on Principles and Guarantees of
Freedom of Information) aimed at protecting the freedom of

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to
other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards,
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to information
is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is equally
enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

speech, media, and journalists. The third law, which replaced the
Law on Guarantees and Freedom of Access to Information, was
adopted in the same year that censorship was banned. As in the
Constitution of the country, these documents guarantee, and at
the same time put restrictions on freedom of information.

For instance, Article 6 of the Law on Mass Media, entitled
“Impermissibility of Mass Media Abuse,” allows for prosecution
of media organizations for publishing and dissemination

of materials that appeal to “violent change of the existing
constitutional order” and “disclosure of state or other

secrets protected by law.” Article 6 also prohibits publishing
information “assaulting the honor and dignity of individuals,”
despite international organizations’ assertion that such a clause
has no place in a law specifically regulating the mass media.

Another provision of the same article prohibits “preced[ing]
results of a specific case before adoption of the decision by court
or other ways to affect the court’s introduction of its decision in
the legal force.”

Along with the Article 9 of the same law, which prohibits
journalistic investigation to “influence the course of the
investigative and judicial process,” these clauses make it
impossible for media to report on violations during the
investigation of politically charged cases, where convictions are
often based on fabricated evidence.

Law on Mass media also puts restrictions on the establishment
of media organizations. Article 11 denies “persons who have a
criminal record for an intentional crime” from founding a media
outlet, despite the constitutional guarantee that all citizens of
the country enjoy the same rights. Article 15 of the law bans
registration of media if one of more of the founders are located
outside of Uzbekistan. Many experts believe that this provision
was specifically designed to deprive political opposition
members, almost all of whom have found asylum abroad, of the
right to start a media outlet in Uzbekistan.

The law “on Principles and Guarantees of Freedom of
Information” repeats the provisions of the constitution and Law
on Mass Media, but also introduces new restrictions. Article 4
allows freedom to information to be limited on the grounds

of “protecting human rights and freedoms, the constitutional
order, the moral values of society, spiritual, cultural, and
scientific potential, the country’s security.” No other legal

act specifies the criteria for determining when information is
detrimental to these values.

Uzbek journalists, interviewed by authors of this report, also feel
intimidated by Article 46/1 added to the Code on Administrative
Liability in September 2016, which prohibits “illegal collection

or dissemination of information about a person’s private life,
constituting his personal or family secret, without his consent.”
It can lead to a substantial administrative fine or, for the second

UZBEKISTAN




Uzbek journalists, interviewed by
authors of this report, also feel
intimidated by Article 46/1 added to
the Code on Administrative Liability

in September 2016, which prohibits
“illegal collection or dissemination of
information about a person’s private
life, constituting his personal or family
secret, without his consent.”

The next month, police detained
photographer Timur Karpov for
documenting forced labor at state
cotton plantations in the Buka district
of Tashkent region. He was taken

to the local police department and
beaten by at least five officers.

offense, jail up to six months. According to journalists, this

new provision is directed against reporters who could disclose
information about family of the Uzbek president and his allies,
or on the sources of their earnings, their spending, and luxuries.

Journalists in Uzbekistan, who have been covertly working

for foreign organizations for more than 10 years, doubt that
country’s newly elected President Mirziyoyev will ease control
over mass media. As prime minister, he signed a decree in
February 2006 that prohibits the professional activities of
foreign correspondents, as well as citizens of Uzbekistan and
representatives of foreign media, who have not received
accreditation in the Uzbek Foreign Ministry. This happened
several months after the bloody Andijan events, when
government troops gunned down hundreds of unarmed
protestors. The events received wide international coverage due
to foreign media organizations that operated in Uzbekistan until
2005.

In 2007, the same provision was introduced in the Law on
Mass Media. This decision put an end to the careers of many
journalists who worked for foreign media organizations—such
as Reuters, Associated Press, France Press, Deutsche Welle,
BBC, RFE/RL, Voice of America and others—forced to close
their operations in Uzbekistan after reporting on the events in
Andijan city. Since then, only reporters uncritical of the Uzbek
government have received accreditation.

Today, in a country with a population of 31 million people there
are only 31 accredited reporters, mainly from Russian, Chinese,

and Turkish media. Most of them are not based in Uzbekistan,
and use their accreditation during trips to the Uzbek capital
Tashkent accompanying political leaders of their countries.

Foreign journalists who do not have accreditation from the state
are not allowed into the country, or they are soon expelled from
Uzbekistan. In November 2016, authorities in Tashkent arrested
and deported German reporter Edda Schlager, who traveled

to Uzbekistan on a tourist visa to report on the situation in

the country after Islam Karimov's death. Later in November,
correspondent of the Russian Moskovsky Komsomolets,
Ekaterina Sazhneva, was deported from Uzbekistan for
collecting information for future reports.

In addition, there have been reports about a “black list” for use
by Uzbek officials with the names of foreign reporters who must
not be allowed into the country. Since 2006, the authorities have
deported at least eight journalists from the country.

Article 10 of the Law “on Mass Media” protects journalists’
sources of information. It states clearly that the media “have the
right to disclose neither the name of the source who provided
information, data, facts or evidence, nor an author’s name
signed under a pseudonym, without their written consent.”
However, there have been instances in which independent
Uzbek journalists have been called to criminal cases as witnesses,
and, under the threat of prosecution for refusing to testify, were
forced to disclose their sources of information.

The provision of the Law on Protection of the Professional
Activities of Journalists that ensures journalists’ right to
be received by officials and be present in court hearings

is constantly violated. Officials usually speak to reporters
from state media, and journalists are rarely allowed inside
courtrooms.

It must be noted that all legislative documents regulating media
in Uzbekistan have a provision that if an international treaty
signed by Uzbekistan stipulates rules that differ from those
provided by any domestic laws, the rules of the international
agreement take precedence. There are at least two agreements
as such: the Universal Declaration of Human Rights (joined in
1991), and the International Covenant on Civil and Political
Rights (joined in 1995). Both documents ensure that everyone
has the right to freedom of expression, which includes freedom
to seek and impart information and ideas through any media
and regardless of frontiers.

Registration and licensing is required for all media in Uzbekistan
and is generally completed on an annual basis. Registering
media organizations, publishing, and graphic design activity,

as well as advertising agencies is carried out by the Uzbekistan
Agency for Press and Information (UzAPI), which has a
reputation of being corrupt. In August 2016, the National
Security Service detained director of UzAPI Omonullo Yunusov

5 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




on suspicion of embezzlement. Appointed in 2013, he still heads
the organization.

Television and radio entities, including cable television, are also
required to be licensed by the Ministry for the Development
of Information Technologies and Communications, which
transitioned from a state committee into a separate ministry in
February 2015.

Despite legal provisions that guarantee fairness and

openness, the registration and licensing process of media are
non-transparent and fully controlled by the state. As noted in
the previous MSI studies, preference is generally given to state
broadcasters for political reasons, and the private broadcasters
that do receive licenses and operate freely often have ties to
the government, the president’s family, or political parties.
Private broadcasters usually keep their political reporting within
acceptable parameters, practice self-censorship, and focus on
entertainment, social, and cultural news in an effort to keep
their licenses.

The media registration authority is legally obliged to consider
recommendations by the Center for Monitoring Mass
Communications (CMMC), created under the Ministry of
Development of Information Technologies and Communications,
when deciding on the state registration and re-registration of
mass media. According to some Uzbek journalists, CMMC is also
in charge of making decision on blocking certain online media,
as their findings are also submitted to the Communications and
Information Agency of Uzbekistan, which is authorized to block
webpages.

However, so far no media outlets have been officially closed
due to losing their registration or license. Owners of media that
have been shut down usually stay silent, hoping to re-open their
entities again. They keep a low profile knowing that disclosing
the reasons for closure may irrevocably ruin their relationship
with authorities. Economic reasons, such as tax evasion or
financial mishandling, are often cited as the reasons when
media activities are terminated. For instance, in 2013 the news
site mezon.uz and two popular entertainment-oriented tabloids
(Darakchi and Sogdiana; both later re-opened) were closed,
ostensibly for these reasons.

In 2016, the authorities closed the popular 12news.uz, but as in
the case of Olam.uz, which was terminated in 2013, no official
reasons were given. As these websites never criticized the
Uzbekistan government, rumors swirled around the journalism
community that the owners of these websites could not pay the
bribe demanded to extend their registration.

There is direct evidence of corruption surrounding entry
into Uzbekistan’s telecommunication market. Journalistic
investigations carried out in Europe and the United States
showed that Gulnara Karimova, eldest daughter of the late

Uzbek president, Islam Karimov, extorted several hundred
million dollars from foreign telecommunication companies for
permission to operate in Uzbekistan.

The media in general and print media in particular received
significant tax breaks in 2012, including exemption from income
tax and other mandatory payments. Printing and broadcast
companies, operating as small businesses, were exempted

from income tax and other mandatory payments for the

next five years, and their single tax rate was reduced from

six to five percent. The same year, registration fees for media
organizations were cut in half.

As of February 2017, initial registration and re-registration fees
for media organizations are $300 for television, radio and news
agencies, $250 for print, and $10 for online media. Blogs have
been defined as media outlets since the amended media law

in 2007, but so far there is no information as to whether or not
Uzbek bloggers, who are heavily self-censored, have been asked
to register.

Today most of the independent Uzbek media outlets that
provide in-depth and impartial analysis of events in Uzbekistan
are run from abroad. They include Information Agency Fergana,
Uzbek services of BBC and RFE/RL, and Eltuz; they are all blocked
in Uzbekistan, and cannot be accessed without anonymizers or
proxy servers. Except AsiaTerra and Uzmetronom, all local online
media are subject to self-censorship to due to heavy government
control.

2016 was not marked by crimes against journalists in Uzbekistan.
However, as in previous years, the authorities continued to

exert pressure on reporters and force them to remain silent. In
September 2016, two Uzbek journalists who freelanced for the
independent news website Uznews.net, which closed in 2014
after an attack by unknown hackers, were interrogated at police
station for several hours. Police forced them to sign a written
consent not to cooperate with foreign media organizations.

The next month, police detained photographer Timur Karpov
for documenting forced labor at state cotton plantations in
the Buka district of Tashkent region. He was taken to the

local police department and beaten by at least five officers.
According to Karpov, they forced him to reveal the passcode
for his smartphone. The police then deleted all the data in his
phone, including contact details. There is no law in Uzbekistan
that prohibits taking photos or videos in public places. Yet, many
Uzbek journalists interviewed for the MSI complained of being
constantly detained by police for taking photos or recording
video on the streets.

Legislation guarantees the protection of editorial independence
of all media, including those funded by the government.
However, in practice it is exactly the opposite. State media
cannot express an independent opinion and produce materials

UZBEKISTAN 6




that may challenge the government. Moreover, government
funding is completely opaque; there is no comprehensive
information on how much state money is allocated to media,
and how it is spent.

Management in government-funded media organizations have
always been loyal to the ruling regime. Chief editors of popular
state newspapers Pravda Vostoka and Xalq so’zilNarodnoe Slovo,
and of the national news agency UzA, are appointed upon
approval of the National Security Council under the president of
Uzbekistan.

Libel and insult are not decriminalized in Uzbekistan, and
criminal responsibility for these acts still poses a potential threat
to journalists. The Uzbek authorities often use the Criminal
Code’s article 139 on libel against independent journalists who
report on taboo social issues or criticize the government. In

the past few years, several journalists were charged with libel
and slander: Vladimir Berezovsky from Russia’s Parlamentskaya
Gazeta, Abdumalik Boboyev, a stringer for Voice of America,
and freelance journalists Yelena Bondar and Viktor Krymzalov.
Later, Boboyev and Bondar were forced to leave Uzbekistan.

Photojournalist Umida Akhmedova, accused of slander in 2009
and charged with “damaging the country’s image,” in May 2016,
received the prestigious Vaclav Havel International Prize for
Creative Dissent awarded annually by Human Rights Foundation.
Akhmedova, who is the first female documentary filmmaker in
Uzbekistan, specializes in subjects historically regarded as taboo
in the country: gender, poverty, and ethnic issues. Uzbek media,
except for a few independent news websites, did not report
Akhmedova's decoration.

Many Uzbek rights activists, opposition members and
independent journalists—including Dmitriy Tikhonov, a
prominent reporter of rights violations—had to leave their
homes and find asylum abroad due to persecution by the
government. The escalating pressure pushed Tikhonov to flee
Uzbekistan in February 2016. In April 2015, unknown attackers
in Angren city, not far from Tashkent, beat him. The assailants
were never apprehended. The same year, the police detained
him briefly for documenting forced labor in state cotton
plantations. Later, a criminal case of hooliganism was opened
against him. In late 2015, while he was away, his house burned
down. After the fire was extinguished, he could not find his
computer hard drives—not even their remains.

The Committee to Protect Journalists again named Uzbekistan
one of the worst jailers of journalists in the world. At least five
Uzbek journalists were deprived of freedom during the past
year. In February 2017, the longest imprisoned Uzbek journalist,
Muhammad Bekjon, was released after nearly 18 years of
imprisonment. This happened several months following the
release of Samandar Kukonov, a former MP and entrepreneur,

who had spent 24 years in an Uzbek prison for opposing the
president. Bekjon is the brother of prominent opposition
member in exile, Muhammad Salih. He was jailed in 1999 on
charges of attempting to overthrow the government—charges
that he claims were fabricated.

Following Bekjon’s release, the Uzbek authorities freed journalist
Jamshid Karimov, late president Islam Karimov’s nephew and
member of a rights activist group, who had been forcefully
hospitalized at a psychiatric facility in 2012.

Despite laws in place guaranteeing the free access to
information, journalists cannot gain access to public documents.
Details of the state budget, consumer data, the general plan

of Tashkent, data on state subsidies of various industries,
information about high-ranking officials’ salary and whether
they pay taxes—all of this information is kept away from public
eye.

In June 2016, authorities took down one the most visited
websites in Uzbekistan—sports site Uff.uz. According to the
Uzbek service of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL),
locally known as Ozodlik Radiosi, the website was blocked
following an article that criticized country’s National Football
Association, which is headed by a senate member, the former
deputy prime minister of Uzbekistan. Access to Uff.uz was
restored in a week, and the critical article was deleted.

In December 2016, llkhom Abdullayev, chair of the Committee
on Information and Communication Technologies of Parliament
of Uzbekistan, denied during an OSCE conference in Vienna,
Austria, accusations that the Uzbek government engages in
online censorship. According to the official, court orders are
required to block Internet websites. Yet, so far none of the
online media blocked in Uzbekistan were presented with such
an order.

Since February 2015, the Ministry for the Development

of Information Technologies and Communications is in
charge of regulating telecommunications services related

to the Internet. Online content is monitored by the expert
commission of the ministry, a secretive body established in
August 2011 and operates under the Center for Monitoring
Mass Communications. The Commission ensures “information
security” and makes recommendations for blocking websites

The government continued disrupting Voice-over-Internet-
Protocol (VolP) services in 2016, including Skype, WhatsApp, and
Viber. Connection to these services has been hindered since July
2015, but both the authorities and Internet service providers
denied blocking these services. State-owned Uztelecom, which
holds a monopoly on services with access to international
telecommunication networks—including the use of VolP
technologies—explained this away as ongoing “maintenance
works on some channels of communication.”

7 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




Uztelecom’s monopoly over international traffic has another
huge disadvantage, according to experts of Qrator Labs, a
Russian company specializing in DDoS-attack mitigation. In June
2016, the company published an investigation evaluating the
vulnerability of national segments of Internet across the globe
against possible network collapse. The findings showed that

in case of network failure at Uztelecom, 97 percent of Internet
users in Uzbekistan would be left offline from international
traffic.

In 2015, the Milan-based Hacking Team, a company that sells
online spying tools to governments worldwide, confirmed
that Uzbekistan spent more than €500,000 over recent years
to buy its remote-control software. According to an Uzbek
online security expert, who talked anonymously to the Russian
language television channel Nastoyashee Vremya (Current Time)
in January 2016, Uzbek security services started employing
Italian-made spy software in June 2015, a month before the
quality of Skype-calls, file exchanges in messengers Viber and
WhatsApp, and other Internet services deteriorated in the
country.

Most media consumers do not know how to bypass online
censorship. However, according to journalists, the number of
advanced users, using VPNs, proxy servers or sophisticated
anonymity software, such as TOR on a daily basis, is increasing.

In 2014, the government amended the Law on Information

to address blogging, which has become increasingly popular
among Uzbeks over the past several years. Now the law officially
equates bloggers with journalists and categorizes blogs as media
outlets, so Uzbek bloggers now bear the same responsibility for
accuracy of information as professional journalists.

The journalism profession is accessible to anyone, in theory—
although hiring decisions are made overwhelmingly by
managers who owe their positions to the state or whose license
can be pulled without reason. The state does not interfere

in the admission process, nor does it prohibit students from
entering journalism universities.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Uzbekistan Objective Score: 0.94

Media in Uzbekistan are not capable of promoting public
discussion or assessing the policies and actions of the
government. The poor professionalism among journalists results
from both the lack of opportunity for journalists to gain and
practice skills and the government’s control over information,
according to past MSI panelists. There is no widely accepted
ethics code, and media are filled with paid-for news articles

and programming. On television, entertainment programs
overshadow news programs, which must be cleared by the

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and information
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

government. The lack of specialized skills among reporters,
the list of prohibited topics, and the out-of-date equipment at
media outlets further limits the ability of journalists to inform
citizens.

With the over-arching control of media in Uzbekistan by the
government, when the media, especially state-funded media,
report on political events, they largely express the official view,
as their materials are mostly based on official information
provided by state agencies.

This is not, however, a reflection on the professionalism of
journalists employed at state-funded media, suggest some
journalists interviewed for the MSI. According to them, the
journalism community in Uzbekistan still has many well-trained
reporters, especially at the state-run television channels.
However, due to censorship and pressure from chief editors,
they are not allowed to display their skills.

At the same time, independent media cannot get first-hand
access to official information, and are often forced to report on
issues concerning political or economic developments without
official input or by referring to state-funded media.

Interesting professional interviews in Uzbekistan that give
in-depth analysis on certain issues are rare. Journalists, especially
in state media, do not use multiple sources of information or
expert opinions that are contrary to the official view. There

are only few economists in the country who can openly give
professional independent analysis of Tashkent’s economic
policies, such as excessive state control over currency exchange,
but they are interviewed only by foreign media.

The Union of Journalists of Uzbekistan and the National
Association of Electronic Media (NAESMI) have their own codes
of ethics that reflect international standards, but there are

UZBEKISTAN




still no mechanisms to enforce their application in practice.
Journalists regularly violate or are forced to violate certain
standards, most often related to objectivity and unbiased
coverage. Generally accepted ethical standards are followed
mostly in reporting on social issues. Reporting on the country’s
economy and government policy remain the same as before:
one-sided, reflecting only the official point of view.

Violations of ethical norms are widespread. Journalists, especially
in state print media and television, eagerly accept bribes in
the form of cash and gifts in exchange for favorable coverage.
This happens largely due to low wages. At Tashkent media,
salaries average $200-$300 per month, which is barely enough
to make ends meet. Entry-level salaries are even lower, making
journalism unattractive for young people. This forces most
journalists to work for several media outlets at the same time,
or work for bribes. Some government agencies use their own
tools to keep journalists loyal, including financial awards and
opportunities to travel abroad.

Plagiarism is still very common in Uzbekistan media. Popular
Uzbek-language news websites, such as Kun.uz and Daryo.uz, as
in previous years, continue translate news from Russian websites
and publish it as their own.

Censorship was officially banned in Uzbekistan in 2002, but
five years later the government amended the Mass Media

Law, making owners, editors, and journalists from both
state-supported and private media responsible for the content
of what is printed and broadcast. Today, journalists, editors and
bloggers alike are constantly forced to self-censor due to real or
perceived threats of losing their jobs or prosecution. Accredited
reporters of foreign media also must censor themselves,
although to a much lesser degree, because of the threat of
losing accreditation.

Thus, Uzbek media refrain from commenting on many socially
significant events. A striking example of this in 2016 was the
media reaction to first reports on the death of the president.
Before it was officially confirmed, many international media
reported about his passing citing anonymous sources within the
government and high-ranking diplomats. Local media, however,
kept silence, waiting for official information from government.
Uzbek media did not report even on Turkish Prime Minister’s
statement about Uzbek president’s death, as it came several
hours before the official confirmation.

Nor did the local media report on his eldest daughter,
Karimova, throughout 2016. Once a singer and fashion-queen
of Uzbekistan, Karimova is today kept under house arrest in
Tashkent due to multi-million dollar corruption charges from
Europe and the United States. In November 2016, her son
Islam Karimov (named after his grandfather) gave an interview
to BBC, where he stated that following regime change in

Uzbekistan his mother’s life was threatened. Uzbek media,
except independent ones, ignored this.

State media and formally independent news websites never
report about corruption in the government. Journalists have

to keep a blind eye on the transparency of the state budget,
condition of military, detentions for political reasons, and forced
labor by government. Monetary policy of the government is
also among taboo subjects. Uzbek media never report about
what locals call the “black market” of currency exchange, even
though in 2016 the rate of the national currency kept falling,
causing intense discussions on social networks. These topics are
mostly only covered by independent Uzbek media based out of
the country.

Taking photos of forced cotton-picking, buildings of law
enforcement agencies, checkpoints between the regions of
Uzbekistan, and the so-called “presidential route” in Tashkent
(used by the presidential motorcade) is still strictly forbidden.

As stated in previous MSI reports, the problem of independent
Uzbek journalism is that very few young journalists are joining
their ranks, largely due to the fear of state persecution. For the
past two years, at least three well-known reporters under 40
were forced to leave the country because of constant pressure
from National Security Service.

Entertainment articles and programming continue dominating
over news and information programming in the media market.
As local journalists say, it is the most secure way of doing
business in media. Moreover, there is no high demand for news
content among media consumers in Uzbekistan, as all news
reporting is biased and sides with the government.

Given the widespread penetration of mobile phones, almost

all journalists working for print media and radio are equipped
with basic necessary equipment—tape recorders and cameras.
However, in most cases they must buy such smartphones at their
own expense. Television media companies in big cities, especially
state-funded ones, are well equipped.

Almost all journalists interviewed for this year’s MSI report
noted that the quality of equipment does not affect the quality
of journalism in Uzbekistan. What affects it is the political
situation, the pervasive atmosphere of censorship, and the low
level of education of many journalists.

Regarding the coverage of niche topics, almost all professional
spheres in Uzbekistan, including education, health care and
military, have their own specialized publication, which survive
only due to forced subscription and state subsidies. Economic
Review is considered to be a relatively independent magazine.
Yet, it cannot publish objective articles on various aspects of
economic issues. Journalist Natalia Shulepina continues writing
in her blog Sreda.uz, which specializes on environmental issues.
There is also Uzinfocom, a magazine devoted to computer

9 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




technologies and communications issued by the Ministry for the
Development of Information Technologies and Communications.

Investigative journalism is not a very popular genre in
Uzbekistan. Investigative materials on state media mostly
focus on criminal cases, and they are solely based on evidence
presented by the authorities. It is journalists of independent
media, such as the Uzbek services of BBC or RFE/RL—which
operate out of London and Prague respectively—that usually
carry out quality investigative reporting. They produced
in-depth reports about the shady businesses of the late Uzbek
president’s daughters, for example.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS
Uzbekistan Objective Score: 0.83

Despite having over 1,500 registered media outlets, including
65 television channels, over 1,000 print media and nearly 400
websites, Uzbekistan’s population does not enjoy a plurality of
media sources from which to gather information.

According to Uzbekistan’s Agency for Press and Information,
the majority of registered media are privately owned, hence
independent. However, in reality they are under the constant
radar of state security agencies. Most of the media outlets can
be categorized as entertainment. Those that market themselves
as social and political media report only merely based on official
government talking points.

Coverage of digital television continues increasing. By the end
of 2016, 80 percent of the population of Uzbekistan had access
to digital television, a 16 percent increase from the previous
year. The government is planning to install more transmitters in
coming years. The free package of digital television includes 12
television and two radio stations of the state-owned National
Television and Radio Company, and two private television
channels (four in certain regions).

At first glance, consumers enjoy diversity in the Uzbek television
market, the technical quality of which is getting better each
year. Nevertheless, most television channels in Uzbekistan are
entertainment-oriented, and the news and information they
provide is always one-sided.

As noted in previous MSI studies, the Internet remains the
least-controlled media format in the country. Nonetheless, as
the Law on Mass Media clearly indicates, all Internet websites
with the .uz domain, or websites of organizations registered in
Uzbekistan, are all still subject to tight government regulations.
Termination of licenses remains a serious threat to media,
forcing them to be extremely cautious in publishing new and
presenting analysis.

Those online media not under the government’s control are
simply blocked in the country, which limits Uzbek Internet users’
access to independent online content. For its wide-scale online
censorship, international media watchdogs annually assess
Uzbekistan’s Internet freedom as “not free.” Access to hundreds
of websites of opposition groups, human rights organizations,
and media entities is limited.

In February 2016, then-President Karimov again argued

about the uselessness of blocking it. “If someone is trying to
block Internet, being Twitter or anything else—it is silly,” he
said during his speech aired on prime-time news on all state
television channels. However, websites offering content critical
of the government, such as People’s Movement of Uzbekistan,
Voice of America, Eurasianet, Ferghana News, Centrasia,
AsiaTerra, and the Uzbek language services of RFE/RL and BBC
continue to be blocked in the country.

Yet, Uzbekistan's Internet users are increasing, reaching 13
million in 2017, according to official figures. 11 million of

them use mobile Internet and actively use social networks.

The most popular is Odnoklassniki.ru, owned by Russian
Mail.Ru Group, with at least three million active users from
Uzbekistan. Facebook is used to a much lesser degree. However,
Facebook is the favored platform of most of the popular Uzbek
socio-political groups. Members of these groups can indirectly
criticize the government by, for example, posting photos of bad
roads, but they never openly challenge state agencies or call for
action.

The independent Uzbek media, blocked in Uzbekistan, continue
actively using social networks and messenger apps to reach

out to their main audience. The Uzbek service of RFE/RL has its
group in Odnoklassniki.ru with nearly half a million members.

It also runs several channels in Telegram, a messaging app

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.
PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., print,
broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented
in the media, including minority-language information sources.

UZBEKISTAN

10



Many young Uzbeks are unable

to differentiate objective news

from state propaganda. They see
independent Uzbek news websites,
such as Radio Ozodlik and BBC, as
enemies of Uzbekistan—a result of the
government'’s efforts to label them as
such since 2005.

that became quite popular in Uzbekistan after authorities
started blocking its rival, WhatsApp. The Facebook audience of
independent Uzbek media also increased significantly in 2016,
mostly due to detailed reporting about Karimov's death.

Many Internet users in Uzbekistan are afraid of surfing blocked
websites using anonymizers, as the government keeps track of
traffic. When buying a SIM card or connecting to Internet via
ISP, consumers are required to give their personal information,
including a copy of their passports.

Uzbeks living in cities enjoy more information diversity than
their fellow citizens in smaller towns or rural areas. By virtue
of understanding Russian, many city residents prefer to

watch Russian television channels via satellite antennas. In
December 2016, private provider of access to digital television
UZDIGITAL TV included nearly 10 Russian television channels to
its free package list. In previous years, the Uzbek government
deliberately used to cut signals of Russian television channels.

Power outages, especially in remote regions, have become one
of the main obstacles to using electronic media. In many rural
districts, electricity is given only two or three times a day for
several hours. With no cable Internet and low-quality mobile
networks, people in rural areas receive information mostly from
government-controlled radio and television channels. During
winter, power outages become common even in big cities, like
Samarkand, Jizzakh, and Khorezm.

llliteracy per se is not an obstacle for media consumers, as
officially Uzbekistan has almost 100 percent literacy. However,
the population’s media literacy is quite poor. Many young
Uzbeks are unable to differentiate objective news from state
propaganda. They see independent Uzbek news websites, such
as Radio Ozodlik and BBC, as enemies of Uzbekistan—a result of
the government’s efforts to label them as such since 2005.

There are four news agencies in the country: Uzbekistan
National News Agency (UzA, state-run), news agency Jahon
(run by the Ministry of Foreign Affairs), the independent
news agency Turkiston-Press, and Uzbek Telegraph Agency.
Foreign embassies and offices of international NGOs continue

receiving information from Turkiston-Press, mainly because it
contains economic information that is not provided by state
news agencies or other media. When covering issues related to
high-ranking government officials or taboo subjects, all media
completely rely on the information provided by state news
agencies, in order to avoid possible conflicts.

Uzbek state media, as well as positioning themselves as
independent but completely loyal to the state news media,
almost never cite international news agencies (eg, Reuters, AP,
AFP), because they are critical of the ruling regime.

Private print and online media produce their own news content,
but it usually reflects state news media. Their own reporting

is usually on matters that do not directly concern the central
government. Many Uzbek journalists complain that they are

not allowed to diversify their sources; almost all news media are
provided with a list of approved experts by the authorities. Loyal
to state media almost never cite international news agencies,
because of their critical information about Uzbekistan.

In rare cases bloggers create their own materials. For instance,
in December 2016 a blogger from Samarkand, Toshpulat
Rakhmatullaev, made a series of reports about a mass grave of
donkeys in the outskirts of the city. His investigation led to the
launch of a criminal case against individuals, who illegally sold
donkey meat—supposedly to the zoo.

Uzbek media tend to avoid covering gender equality and
ethnicity issues. Problems of sexual minorities are never
mentioned; Uzbekistan is the only country in the post-Soviet
region where sodomy is a criminal offence. At the same
time, talk-shows about traditional values and “alien Western
ideology” that threaten them are quite common on Uzbek
television.

In Uzbekistan, there are several print media published in the
languages of ethnic minorities. Two newspapers are in Tajik: the
national Ovozi Tojik and the weekly Sadoi Sokh, published in
the Sokh district of Ferghana region, populated mainly by ethnic
Tajiks. The Korean diaspora’s Koryo Sinmun is published both in
Russian and in Korean, and there is Nurly Zhol in Kazakh. There
are also Kazakh language shows broadcast on state radio and
television. The Republic of Karakalpakstan, an autonomous
republic within Uzbekistan, has its own socio-political
newspaper, Erkin Karakalpakstan.

All of these newspapers are loyal to the government and never
publish materials concerning real problems of ethnic minorities.
For instance, Ovozi Tojik does not cover the lack of Tajik
language schools in areas where mostly ethnic Tajiks live.

11 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Uzbekistan Objective Score: 0.86

As revenue sources are limited, media outlets in Uzbekistan
continue struggling to cover operational costs. Total government
control and a struggling economy, together with an absence

of healthy competition, make it nearly impossible for media to
run efficiently or profitably. Most are still heavily dependent on
subsidies from government or private owners. As private media
rarely disclose information about the owners, in most cases the
public is not aware of the source of their funding.

Almost all Uzbek journalists interviewed for the MSI agree
that most media organizations’ budgets are not transparent,
and their managements are corrupt. In 2016, Transparency
International ranked Uzbekistan as the most corrupt country
in the Central Asian region, coming in at 156th place in the
world—a three-point drop from the previous year.

Only a few print media, such as the state-owned Nardonoe
Slovo/Halk Suzi and Pravda Vostoka, earn enough to fully
support operations. This is achieved largely due to compulsory
subscriptions for public institution employees across the
country and people receiving state benefits (pensioners,
disabled persons). Moreover, given their high profiles and large
circulations, these papers have always enjoyed an abundance of
advertising.

Involuntary subscriptions remained an issue in 2016 as well. In
January, Radio Ozodlik reported that first-grade schoolchildren
in the Bustonlik district of Tashkent region, who just enrolled

in elementary school, were forced to buy the child-oriented
newspaper Yosh Kuch (Young Power). College and university
students, who receive stipends from the state, are also asked to
subscribe to government-funded newspapers.

There are only a handful of private media outlets that have
relatively effective business models, such as Russian language
news websites Gazeta.uz and Novosti Uzbekistana. The latter
had to leave print and go online in 2014, reportedly due to
financial constraints. Uzbek language news websites, such as
Daryo.uz and Kun.uz, and sports oriented websites such as
Stadion.uz and Uff.uz, have grown in popularity in recent years,
boosting their revenues from advertisement. Yet, even the most
popular websites in the country are far from self-sustainable,
heavily relying on public funds, grants from international
organizations or direct subsidies from owners.

Government subsidies to private media (which are not frequent)
are usually funneled through the National Association of
Electronic Mass Media and the Public Fund for Support and
Development of Independent Print Media and News Agencies,
in the form of grants or other awards. The greater its loyalty

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED

BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional,
and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with
accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests
of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

to authorities, the more likely a media outlet receives state
support. However, subsidies are not used as leverage to control
media. It is the fear of being persecuted that forces all media
outlets to self-censor.

Advertising may not be enough to cover all costs, but it is

still the largest source of revenue for media in Uzbekistan.

The online advertising market is underdeveloped. Most
advertisers prefer television, radio and print media, where

there is an established advertising market. Mobile operators,
car-manufacturing company GM-Uzbekistan, producers of

soft beverages and pharmaceutical companies are among the
biggest advertisers. They continues placing advertisements in
state newspapers and television channels, which may not always
be rational in terms of marketing, but demonstrates their loyalty
to the government.

State television channels Yoshlar (Youth) and Uzbekistan still
have the highest geographical coverage and the top prices

for advertisements. For example, one minute of primetime on
Yoshlar can cost $4,900, according to a pricelist provided by
advertisement agencies. In 2014, the independent Uzbek media
reported on a wide-scale corruption scheme at the National
Television and Radio Company, showing almost half of revenue
from advertisement going to into the pockets of company
officials.

Advertising is well-developed in Tashkent and a few other

big cities. Almost every large-scale newspaper has its own
advertising agencies. In remote or rural areas, it almost does not
exist.

Uzbekistan’s Law on Advertising, amended several times since
its adoption in 1998, states that advertising for television and
radio should not exceed 10 percent for each hour of broadcast,
a norm, according to some local journalists, often violated by

UZBEKISTAN

12



television channels. Broadcasting of state events and ceremonies
(celebrations of Independence Day or Nowruz) cannot be
interrupted with advertisements. Print media advertisements
cannot exceed 40 percent of its volume. The law does not have
any regulations concerning online advertisement.

There are only two independent news websites operated by
journalists located in Uzbekistan: AsiaTerra and Uzmetronom,
both blocked by the Internet-monopolizing Uztelecom for their
often-critical content. Despite being relatively popular, they do
not receive any advertising. According to reporters working for
these websites, advertisers are afraid to appear on “unfriendly”
websites.

Market research is very limited. It happens rarely, and media
organizations usually do not finance the research. The only
openly conducted research on the media market in 2016 was
done by the Tashkent Advertising Association, which unites
almost all big advertising agencies in the capital city. The survey
was aimed at comparing the popularity of three media—
television, radio and Internet. It reportedly involved more than
1,700 people (geography not disclosed), most of the respondents
between ages of 20-45 years. The survey showed more than 95
percent of respondents used the Internet every day, whereas 53
percent watched television at least once a day. Many journalists
were doubtful of the accuracy of these results.

As reported in previous MSI studies, the last People Meter
analysis of Uzbekistan television channels was conducted in
2009 by SIAR, a joint Uzbek-Turkish research and consulting
group. Its results stated the obvious: the popularity of channels
Uzbekistan and Yoshlar, which, according to local journalists, has
not changed since.

All popular news websites Kun.uz, Gazeta.uz, Daryo.uz, Stadion.
uz that attract advertisements usually state their daily or
monthly unique visitors stats, but do not publicly display any
data from credible stat counters, such as Google Analytics or
Yandex Metrika.

Uzbekistan Objective Score: 0.76

After the fall of the Soviet Union, Uzbekistan hosted several
independent NGOs that supported mass media, funded mostly
by international organizations. However, their status was always
uncertain and they were under close control of the government.
After the violent suppression of the Andijan demonstrations in
2005, all foreign media assisting NGOs had been kicked out of
the country. Since then, the government of Uzbekistan has not
eased its control over indigenous organizations that support
mass media.

Today, professional organizations that were created “to support
the media” merely promote government propaganda. NAESMI
was founded in 2004 and unites dozens of non-governmental
television and radio stations. Its head, Firdavs Abduholikov,

was detained briefly by state security agencies in 2013. The
independent media linked his arrest to charges against his close
ally, Gulnara Karimova.

Uzbek journalists interviewed for the MSI believe that one
cannot be just released from detention by security services
unless they promise to cooperate. Adbuhalikov continues to
head NAESMI and run the most-circulated entertainment
newspaper, Darakchi.

There is only one professional union, the Creative Union of
Journalists, created the same year as NAESMI. All journalists
working in Uzbek media organizations are members of this
union, and pay monthly contributions automatically deducted
from their salaries. The union organizes an annual professional
competition called Oltin Qalam (Golden Pen) to award the most
loyal journalists. The organization is considered corrupt, and
does not provide real support to its members.

In December 2016, the chair of the Creative Union of Journalists,
Ibrohim Khalimbekov, was sentenced to a heavy fine on charges
of embezzlement of state property and abuse of authority
during his work at the state film studio Uzbektelefilm in
2012-2014. The court also deprived him of the right to hold
managing positions for the next three years.

The Public Fund for Support and Development of Print

Media and News Agencies, another government-controlled
organization, claims to offer grants, training, and other activities
to its members, but the quality and effectiveness of these
services is unclear.

The Real Union of Journalists of Uzbekistan, founded in 2007 by
émigré Uzbek journalists residing mainly in European countries,
stopped its operation for unknown reasons. It was headed by
Galima Buharbaeva, editor-in-chief of Uznews.net, the popular
news website that had to close in 2015 after being hacked.
Buharbaeva launched a new information website called Centrel.
com in September 2016.

There are legal constraints to the registration of trade unions.
Article 34 of the Constitution guarantees citizens the right

"“to form trade unions, political parties and other public
associations.” However, journalists interviewed for the MSI
believe that any independent professional association would not
be registered, for political reasons. In addition, participating in
any unregistered, hence illegal, public association in Uzbekistan
is punishable with imprisonment up to five years.

There are two main schools of journalism in Uzbekistan: the
Faculty of Journalism at the Mirzo Ulugbek National University,
and the Faculty of International Journalism at the State

13 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.
SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow journalists
to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

University of World Languages. According to local journalists
interviewed for the MSI, the mere fact that students of these
schools are forced to study the books of the late president
showcases poor quality of education. Both schools offer classes
in Uzbek and Russian languages. Students complain about lack
of qualified professors and outdated curricula.

It is quite hard for young journalists to start their professional
career given the low wages and healthy competition in media
market. Young Uzbeks studying journalism abroad, for instance
in United States and Europe, rarely return to Uzbekistan.

Those few independent journalists working in Uzbekistan are
sometimes invited to professional training courses organized
by media development NGOs in neighboring countries, such as
Kazakhstan and Kyrgyzstan. Organizations like the U.S. State
Department, the Open Society Foundation, Internews, and
the OSCE Academy in Bishkek usually sponsor them. Uzbek
journalists working for officially-registered media rarely attend
such courses, fearing possible problems at work. They are
trained by short-term courses offered by NAESMI and other
state-controlled organizations.

The printing market is under the government’s control, and
considered corrupt. In June 2016, the National Security Service
arrested the head of Uzbekistan, one of the largest printing
companies in the country; he was charged with embezzlement.
There have not been any updates on this case since then. The
printing house publishes, among other products, propaganda
books such as those by Karimov and his successor, Mirziyoyev.

Matbuot Targatuvchi is the main company that distributes print
media via subscriptions or kiosks. It has branches in all regions
of Uzbekistan and offers online subscriptions to nearly 250 print
media.

In 2016, government of Uzbekistan increased its control over
mobile telecommunication market. In August, Uzbek state
agency Center for Radio Communication, Broadcasting and
Television became the full owner of mobile operator UMS after
acquiring a 50 percent share in the Russian communications
giant MTS.

Development during recent years showed the extent of
corruption in Uzbek’s mobile communication market. In
early 2016, the Dutch communication company VimpelCom,
which works under the brand Beeline, was fined $835 million
by United States and Dutch authorities for involvement in
large-scale corruption in Uzbekistan.

Internet connection speeds remain relatively low: subscribers
experience poor connection quality and frequent
disconnections. None of the ADSL/FTTB subscriptions from
private ISPs enable Internet download speeds faster than 8
Mbps, according to Freedom House's “Freedom on the Net
2016" report.

The state-owned Uztelecom, gatekeeper of all international
Internet traffic in the country, reportedly decreased its prices
to domestic ISPs from $156 to $91 for 1 Mbit/sec of traffic.
However, tariffs for subscribers both from private and state ISPs
were not reduced.

Due to high prices and low speed for international Internet
traffic, local private ISPs established the peering center and
content delivery network Tas-IX in 2004, which today has nearly
30 members. It enables traffic conveyance and exchange at no
mutual charge and without the need to establish international
Internet connections via Uztelecom. The National Television and
Radio Company actively depends upon this peering network to
deliver its content to online consumers.

Penetration of mobile communication is quite high in
Uzbekistan. For many, Uzbek smartphones became a main
point of access to information. Advanced consumers use VPNs
or special apps like Psiphon to bypass government censorship.
Mobile providers continue investing in 4G LTE broadband
connectivity. However, its geographical penetration is limited to
several big cities. The cost of a monthly subscription for 4G LTE
connection is $40 for 12 GB traffic on average.

List of Panel Participants

IREX did not conduct an in-country panel discussion because of
Uzbekistan’s repressive environment. This chapter represents
desk research, interviews, and the results from questionnaires
filled out by several people familiar with the state of media in
the country.

UZBEKISTAN

14



