
1 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

Tensions between critically disposed journalists and the president 

and other state officials simmered on in 2016, culminating in several 

journalists being shut out of parliamentary hearings and a presidential 

press conference.

KYRGYZSTAN



introduction

2KYRGYZSTAN

OVERALL 

SCORE: 

2.15

IIn 2016, Kyrgyzstan saw a series of attempts to tighten state control over mass media, capped by a December constitutional 

referendum. It took place despite the efforts of human rights activists and NGOs to block the amendments, and a 

moratorium on changing the constitution until 2020. Of the approximately 30 amendments made to the constitution, the 

most drastic changes put the rulings of local courts above those of international courts. The changes also allow government 

officials to simultaneously hold positions in both the legislative branch and executive branch, thus creating a conflict of 

interest. The role of the prime minister was expanded and the state may now deprive residents of citizenship. According to 

Freedom House’s 2016 “Freedom in the World” report, Kyrgyzstan remains only partially free, although it ranked higher than 

the rest of Central Asia.

The constitution and laws guarantee freedoms of speech and the press, including a decriminalization of libel in 2011. 

However, a new article titled “Insult to Personal Dignity and Honor” opened a loophole for the government, through which 

several journalists were prosecuted in 2016, recriminalizing libel through vaguely worded legislation.

A number of lawmaking attempts in 2016 made it clear that restricting freedom of the press sits high on the political 

agenda—especially the effort to use a Russian-law derivative to limit foreign ownership of media. The editorial policies 

of state-owned media and private media exhibit a lack of freedom. Journalists have identified a range of sensitive topics 

(religious extremism, inter-ethnic tensions, mining, etc.) that they avoid. This self-censorship stems from fear of consequences 

for them personally and for their media outlets. Several journalists have fled the country as a result of such pressure. Tensions 

between critically disposed journalists and the president and other state officials simmered on in 2016, culminating in several 

journalists being shut out of parliamentary hearings and a presidential press conference.

The rise of tariffs among external Internet providers proved to be another form of pressure on media. It revealed the 

vulnerability of Kyrgyzstan’s technical infrastructure, and how much mass media and consumers are dependent on 

Kazakhstan’s official Internet policy.

K
YR

G
YZSTA

N



3 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

KYRGYZSTAN at a glance

GENERAL
>> Population: 5,727,553 (July 2016 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Bishkek

>> Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 70.9%, Uzbek 14.3%, Russian 
7.7%, Dungan 1.1%, other 5.9% (includes Uyghur, Tajik, Turk, Kazakh, 
Tatar, Ukrainian, Korean, German) (2009 est., CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, other 
5% (2009 est., CIA World Factbook)

>> Languages: Kyrgyz (official) 71.4%, Uzbek 14.4%, Russian (official) 9%, 
other 5.2% (2009 est., CIA World Factbook)

>> GNI (2015-Atlas): $6.983 billion (World Bank Development Indicators, 
2017)

>> GNI per capita (2015-PPP): $3,310 (World Bank Development Indicators, 
2017)

>> Literacy rate: 99.5%; male 99.6%, female 99.4% (2015 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Almazbek Atambaev (Since 
December 1, 2011))

MEDIA-SPECIFIC
>> Number of active media outlets: More than 1,500 registered media. 
Print: 159 including 3 main dailies and 4 other major papers; Radio 
Stations: 26; Television Stations: 25 terrestrial, 3 local cable networks, 3 
IPTV (Ministry of Justice, 2013)

>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Super Info 
(private Kyrgyz-language daily with 120,000 circulation), Vecherniy 
Bishkek (private Russian-language daily with 150,000 circulation), Delo 
No. (private Russian-language weekly with 16,000 circulation)

>> Broadcast ratings: OTRK (several channels: Culture and Music, Children, 
Sport, state-owned), ElTR (state-owned), 7th Channel (private)

>> News agencies: Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private), 
www.tushtuk.kg (private), K-News (private), www.kyrtag.kg (private), 
Sputnic.kg (private)

>> Annual advertising revenue in media sector: Television: $7.9 million; 
Internet: $500,000; Radio: $1.8 million (Jan. – Sept. 2013 est., Expert 
Consulting Agency)

>> Internet usage: 1.713 million (2015 est., CIA World Factbook)

UN
SU

ST
AI

NA
BL

E
AN

TI
-F

RE
E 

PR
ES

S
UN

SU
ST

AI
NA

BL
E

M
IX

ED
 S

YS
TE

M
NE

AR
SU

ST
AI

NA
BI

LIT
Y

SU
ST

AI
NA

BL
E

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

 

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
17

2.
02 2.
08

2.
38 2.
40 2.
43 2.
48

1.
77

1.
63

1.
98

1.
83

2.
12

2.
05 2.

19

2.
03

2.
37

2.
19 2.

28 2.
36

1.
43

1.
25

1.
67

1.
65

1.
85

1.
55

2.
03

1.
88

2.
15

2.
08 2.

20 2.
30

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017: OVERALL AVERAGE SCORES

 0 Turkmenistan 0.24  0 Uzbekistan 0.82
 0 Azerbaijan 1.02
 0 Russia 1.43

 p Belarus 1.55
 q Bosnia & 
Herzegovina 1.78

 0 Bulgaria 1.86
 q Kazakhstan 1.56
 0 Macedonia 1.57
 0 Serbia 1.78
 q Tajikistan 1.54

 q Albania 2.44
 q Armenia 2.28
 q Croatia 2.30
 0 Georgia 2.34
 0 Kosovo 2.39
 0 Kyrgyzstan 2.15
 0 Moldova 2.37
 q Montenegro 2.04
 0 Romania 2.39
 0 Ukraine 2.12

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00
UNSUSTAINABLE  
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE  
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

CHANGE SINCE 2016
p (increase greater than .10) £ (little or no change) q (decrease greater than .10)



4KYRGYZSTAN

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH	

Kyrgyzstan Objective Score: 2.48

In 2016, a series of legislative initiatives shook the mass media 

community, starting in late January with a short-lived attempt 

by the president’s office to develop the Kyrgyzstani concept 

of information policy. Building upon the national sustainable 

development strategy, the new policy purportedly aimed 

to improve transparency, access to information, and digital 

broadcasting. Officials invited media experts, including panelist 

Makhinur Niyazova, a Respublica reporter, to form a working 

group. The group has met only once.

Niyazova suggested that the concept was not developed well, 

due to the executive office’s shifting vision and goals. For 

example, several deputies of the parliament proposed changes 

to the law on mass media, on the premise of protecting national 

security. The amendments would restrict foreign legal entities 

and persons, or legal entities with foreign capital, from owning 

more than 20 percent of a mass media outlet’s shares or 

financing more than 20 percent of an outlet’s annual funding. 

If the changes are adopted, the mass media that predominantly 

depend upon foreign capital would be saddled with significant 

financial difficulties.

Kabai Karabekov, editor of Centre1, said that apart from the 

apparent attempt to control mass media through legislation, it 

is also troubling that parliamentarians view the achievement of 

national security only through restrictions on freedoms such as 

free speech. In Karabekov’s view, it should be achieved through 

the development of local mass media. Niyazova expressed 

concern that the government did not consult any media experts 

or journalists in the development of the draft law, which 

sparked active protests by the media community near the 

Parliament building in June 2016.

The draft law passed the first hearing, but encountered 

resistance from the media community. In late December, during 

a public hearing on the draft law, deputies announced changes: 

foreign financing would not be restricted, while the allowed 

share of foreign capital would be increased to 35 percent. Thus, 

the law would not restrict the activity of media outlets with 

foreign capital and only target outlets with foreign founders. 

Niyazova speculated that this group would include NBT 

television, as it depends on Kazakhstani funds. The panelists also 

noted that during public discussions of foreign-funded media, 

only those financed by the EU and the USA are mentioned, not 

those owned or financed by China and the Russian Federation.

In mid-December, the parliament hastily considered a draft law 

to introduce changes to the television and radio broadcasting 

law. Three deputies of the Respublika political party initiated 

the measure, proposing to allow advertisement placements in 

foreign television channels Pervyi kanal, RTR, and NTV. Begaim 

Usenova, director of the Media Policy Institute, predicted that 

this would leave at a disadvantage the television channels 

producing local content. The media community spoke out 

against the draft law, fearing it would drain the limited local 

advertising market and bring local television channels to 

bankruptcy. The law does not stipulate a specific amount, but 

states that foreign channels are to use advertising profits to 

cover the costs of broadcasting. Moreover, the draft law does 

not regulate the advertising market, which is dominated by 

foreign (particularly Kazakhstani) companies. Thus, a large 

portion of advertising profits would flow out of the Kyrgyzstani 

market. Usenova suggested that the lack of transparency 

surrounding the issue might point to a corruption scheme. 

As for the confidentiality of information sources, journalists are 

not required to disclose their sources. However, according to 

the panelists, most libel lawsuits seem directed at exposing the 

sources of leaks, not punishing journalists.

In August 2016, the changes to a law on countering extremist 

activity came into force. The law is designed to standardize law 

enforcement and judicial practices for defining informational 

materials as extremist in nature, and speed up the timeline for 

courts to consider such cases.

With regard to licensing law, the media industry suggested 

that multiplex operators should receive licenses, with television 

channels receiving permission through the Ministry of Culture’s 

tracking system. However, the law’s drafters introduced a 

double system, requiring licenses both for multiplex operators 

and television stations.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to information 
is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is equally 
enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



5 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

The panelists said that they view licensing in Kyrgyzstan as 

generally clear and transparent: any company can sign an 

agreement with regulator RPO RMTR and start broadcasting. 

Approximately 20 channels are available to the population. 

Telematics, which enables television stations to forge 

agreements with mobile operators to send SMS messages, is 

another type of a licensed activity. 

According to the digital broadcasting transition plan, on May 

15, 2017, analog broadcasting will be disabled throughout the 

country. Daniyar Sadiev, director of TV Yntymak, said that 90 

percent of Digital Technologies LLC members are broadcasting 

in a test mode. In order to broadcast Russian RenTV, local 

broadcasters pay $10,000 per month, which could instead go 

to local journalists to produce local content, he said. In order 

to start broadcasting nationally, a television channel has to 

pay $2,500 per month to the Azerbaijani satellite—not a 

cost-efficient option for regional channels.

The conditions for entering the market have not changed. 

Kyrgyzstan tax law requires workers to pay a “patent” (a fixed 

amount of money paid to the state for engaging in economic 

activity), and this cost applies to media members. The patent for 

freelance workers, including journalists, writers, and poets, is 

now up to KGS 2,500 ($36).

Panelists spoke of problems with Kyrgyzbasmasoz, the 

weakened newspaper kiosk network. Azattyk–Uzbekistan 

journalist Elmurad Jusupaliev said that JSC, the state-owned 

Kyrgyzbasmasoz, tends to choose not to distribute newspapers 

in the Uzbek language. In 2016, it refused to distribute Osh 

News, claiming that demand was too low to justify the expense. 

However, other panelists pointed out that this situation is not 

strictly related to Uzbek-language newspapers, but rather is a 

general problem of Kyrgyzbasmasoz. 

Moreover, panelists critiqued its distribution philosophy, as 

newspapers are forced on customers through social services 

(e.g., when collecting a pension), potentially damaging the 

media’s reputation. The panelists said that the shadow private 

market offers a more efficient solution for Bishkek, but without 

an efficient legal network for nationally distributed newspapers, 

they must rely on private distributors and taxis.

The panelists discussed a related case in Osh that circulated 

widely on social media sites. In January 2016, the public 

relations department of the Osh mayor’s office sent a letter 

to state-funded organizations, including universities and other 

educational institutions, asking them to subscribe to the Russian 

Federation government’s Rossiyskaya Gazeta newspaper.1 The 

letter detailed how many newspapers each institution should 

purchase and requested financial proof of the purchases. The 

1 “Public employees were asked to subscribe to a Russian newspaper,” 
Azattyk, January 28, 2016 http://rus.azattyq.org/a/rossiiskaya-gazepa-
obyazatelnaya-podpiska-kyrgyzstan/27517170.html 

panelists were divided over the issue; some considered it an 

acceptable show of support for the Russian Federation, while 

others saw it strictly as a corruption scheme.

Several journalists suffered attacks in 2016, including one by law 

enforcement officers. However, not all the attacks are officially 

recorded as related to their work. According to the panelists, 

the attack on Turat Akimov, the editor-in-chief of Den’gi i Vlast 

[Money and Authority], in February drew the most attention. 

Although Akimov said that the attack was related to his 

opposition views, the Ministry of Internal Affairs (MIA) classified 

the attack as hooliganism. The journalist wrote an open letter 

to the president, Almazbek Atambaev, claiming that Minister 

of Internal Affairs Melis Turganbaev ordered the attack.2 The 

reaction from the media community was mixed. The Media 

Development Center made several requests to the MIA press 

service regarding the case, but has not received a response.

The panelists also mentioned two instances of persecution of 

journalists last year. One case involves Isrka Plus’s editor-in-chief, 

Adilet Aitikeev, and the other involves journalist Dayirbek 

Orunbekov. 

Aitikeev left the country as a result of harassment and threats. 

In 2014, the leader of the Ata-Meken party, Omurbek Tekebaev, 

sued Aitikeev for false denunciation, prompting Aitikeev to 

appeal, unsuccessfully, to Norway for political asylum. Tekebaev 

later dropped the charges. But in 2016, law enforcement 

authorities questioned Aitikeev about his interview earlier 

that year with Janysh Bakiev (the brother of former president 

Kurmanbek Bakiev), who was sentenced to life in prison after 

fleeing the country. Aitikeev claimed in an interview that he 

was followed and threatened; moreover, a private video of 

Aitikeev allegedly having extramarital relations was posted 

on social networking sites. Some journalists considered the 

video a violation of privacy and blackmail at the hands of law 

enforcement.3 The panelists were not unanimous on whether or 

not the authorities’ questioning of Aitikeev should be viewed as 

pressure. Some suggested that it was necessary to investigate his 

meeting with Janysh Bakiev, who is on an international wanted 

list. 

Dayirbek Orunbekov’s case began in 2014, after he wrote 

a controversial article on president Atambaev. The general 

prosecutor’s office filed charges against him for “knowingly 

disseminating false information” and discrediting the honor 

and dignity of the president. Orunbekov was ordered to pay 

the president a fine of KGS 2 million ($28,900). He now faces 

another criminal case filed in 2016, for failing to pay the fine; he 

could receive a two-year prison sentence. He also has reported 

2 “The beaten journalist addressed the president,” Zanoza, February 
24, 2016 http://zanoza.kg/doc/333845_izbityy_jyrnalist_tyrat_akimov_
vystypil_s_obrasheniem_k_atambaevy.html 
3 “Black PR war reached journalist Aitikeev,” Azattyk, February 8, 2016 
http://rus.azattyk.org/a/27538640.html 



6KYRGYZSTAN

receiving anonymous phone threats and being followed by 

police.

Elena Voronina, a journalism professor at Kyrgyz-Russian Slavic 

University (KRSU), mentioned an episode dedicated to LGBT 

issues in Kyrgyzstan that aired on the Kyrgyz Public Television 

channel (OTRK) talk show Oi Ordo. The OTRK’s board members 

labeled the program LGBTI propaganda, and debated dismissing 

editor Kokul Aripova and program host Aigul Kurbanova. 

Moreover, the state national security committee called in 

for questioning OTRK director general Ilim Karypbekov, to 

determine who funded the segment. The committee also 

advised Kloop Media’s editor-in-chief Eldiyar Arykbaev to 

refrain from covering the topic.4 Nationalist groups organized an 

anti-LGBTI protest in front of OTRK.

NGOs, such as Internews, IWPR, and Voice of Freedom, 

promote the culture of investigative journalism. However, 

panelists said that most investigative journalists simply react 

to issues raised on social media, rather than shed light on new 

issues. Niyazova mentioned barriers, especially cost, faced by 

investigative journalists. Whether journalists suggest their own 

topics or receive an assignment by the editorial staff, she said, 

they have to find their own time to complete the work. They 

receive no extra pay for the investigative work and are still 

paid “per line,” and receive no protection from threats when 

covering controversial topics. Thus, they have little motivation 

other than making a name for themselves. Only Sputnik and 

Azattyk newspapers can afford to conduct more or less quality 

investigations. 

The panelists said that editorial independence is protected 

under the law. Usenova noted that OTRK covers controversial 

topics, such as LGBTI issues and bride kidnapping, and creates 

critical programs, such as Oi Ordo, as platforms for discussion. 

Kapital covers economic issues, youth programs, and news. 

However, according to the panelists, OTRK’s self-censorship 

drives its audience to seek out other sources of information, 

such as Respublica, to learn more about the political opposition. 

The panelists gave other examples of public media limitations. 

Voronina mentioned the newly established Committee for 

Freedom of Speech Protection, which includes opposition 

members and journalists, but OTRK has not covered this story. 

Azattyk writer Jusupaliev lamented the mass media’s poor 

coverage of problems on the Uzbekistani border. He said he has 

had to refer to Uzbek-language media sources only to gather 

facts on the issue—and the vice-prime minister asked him to 

back off the topic when he pressed for comments.

Sadiev commented on the state committee on religious affairs, 

which restricts coverage of religious topics. He said that the 

4 “A journalist was advised by the state national security committee not 
to write about LGBT anymore,” June 14, 2016. Vecheniy Bishkek.  
http://www.vb.kg/doc/341607_v_gknb_jyrnalisty_porekomendovali_
vpred_ne_pisat_ob_lgbt.html 

committee’s reluctance to share information stems from 

journalists’ lack of competence on the issues.

On the topic of transparency, the panelists noted several 

problems. Voronina said that OTRK’s financing is not well 

reported nor is it transparent. Usenova, however, said that 

OTRK does report on its finances once a year, while Channel 

5, Piramida, ElTR, and OshTV have no financial transparency 

whatsoever.

Since 2014, libel has been decriminalized. However, the new 

article on the protection of a person’s honor and dignity has 

been used against journalists—the most notorious being 

the aforementioned case of Orunbekov. Usenova suggested 

that Orunbekov’s high fine (KGS $2 million, or $28,000) 

implies that the prosecutor wanted the administrative case 

to turn into a criminal non-payment case. In November 2016, 

Erkin Mambetaliev, an ex-bodyguard of the president, sued 

opposition activist Adil Turdukulov for KGS 5 million ($72,257) 

on the same pretext, after Turdukulov posted information on 

his Facebook page about Mambetaliev. The case caused a stir 

in the public sphere and the journalism community alike. as it 

concerned infringement on freedom of speech as well as the 

issue of privacy when using social networking sites. Activist 

Mavlyan Askarbekov found himself in a similar situation, when 

deputy Dastan Bekeshev sued him over a critical Facebook post. 

Askarbekov faces a KGS 20,000 ($260,124) fine unless he offers 

an official apology.

According to the law, journalists can receive comments and 

information from government officials on any issue except for 

those dealing with national security. Dina Maslova, the editor 

of Zanoza.kg Internet portal, requested in writing information 

about the Defense Council of Kyrgyzstan’s activity for 2015 and 

the beginning of 2016. All her requests were ignored, she said. 

Almaz Ismanov, a freelance journalist, brought up technical 

issues with government websites—including the parliament’s 

website, which lost part of its archive after a redesign and now 

has a faulty search function. Niyazova agreed that government 

websites are impractical and that official requests to 

government agencies go unanswered. However, she also noted 

that some  government agency press services have made some 

improvements by hiring professional journalists.

The panelists confirmed that laws place no limitations on access 

to foreign and local news, especially given the widespread 

availability of the Internet. However, the panelists noted the 

vulnerability of the public, as well as the journalism community, 

given their dependence on the Internet. Panelists brought 

up Internet providers’ 2016 agreement on price fixing, which 

resulted in disrupted and weakened Internet speed and a rise in 

fees.

Officially, entry into the journalism profession is not restricted or 

limited. However, officials occasionally disallow journalists access 



7 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

to political events. In late 2015, Darya Podolskaya was denied 

accreditation to parliamentary hearings, on the pretext that 

she does not speak the state language. In February 2016, the 

non-profit legal clinic Adilet filed a suit against the parliament 

on her behalf, which the court rejected. In December 2016, 

representatives of several media outlets were also denied access 

to a presidential press conference.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM	

Kyrgyzstan Objective Score: 2.05

The panelists agreed media outlets do not have the ability to 

produce quality analytical pieces. The majority of journalists play 

the role of transmitter, republishing stories from other media 

outlets without checking their factuality. Karabekov suggested 

that consumption of mass media through mobile format has 

changed the way news is produced. Seeking sensationalism 

and brevity over quality, journalists fail to use several sources of 

information, and repeatedly turn to a limited number of experts 

on economic, political, and social issues. But the panelists agreed 

also that new technology, such as cameras on mobile phones 

and Skype, have simplified journalists’ work and provided 

easier access to experts. Sadiev mentioned that his reporters 

used Whatsapp to cover the results of the 2016 referendum. 

But in striving for speed, the panelists said, editors forget to 

distinguish between hard news agencies and other media that 

focus on analytical pieces. Jusupaliev also highlighted the lack 

of formalized and effective procedures to acquire information 

from other Central Asian countries. Panelists added that 

reporters depend too heavily on personal contacts and on the 

government agency in question.

Although an ethical code for journalists in Kyrgyzstan has been 

in effect since 2007, violations persist. The panelists mentioned 

several types of breaches that are especially common. Ismanov 

referred to editors’ prejudice towards certain groups of citizens 

when covering events. For instance, in October 2016, a conflict 

between a bearded man and adolescents was titled “A believer 

stabbed an adolescent in the center of Bishkek,”5 which caused a 

wave of Islamophobic posts and comments on social media. 

Panelists again mentioned the use of graphic images when 

covering stories on domestic violence, murder, and sexual 

violence against children. According to Ismanov, journalists only 

began posting viewer discretion warnings in October 2016. 

They also brought up recurring failures to change the names 

and contact information of victims of sexual abuse, violating 

subjects’ privacy. The most notable of these cases involved the 

image of a child sleeping on a piece of cardboard at a bazaar 

5 “A believer stabbed an adolescent in the center of Bishkek,” October 27, 
2016. Zanoza.kg. http://zanoza.kg/doc/346484_veryushiy_ydaril_nojom_
podrostka_v_centre_bishkeka.html 

in Kara-Suu city. Niyazova also mentioned that journalists 

sometimes show the faces of people that have been arrested 

for speeding, driving under the influence, and similar offenses. 

She commented that it the police’s responsibility to punish such 

subjects, not journalists, thus, the faces of subjects must be 

blurred out. 

The panelist also mentioned that some online information 

agencies offer readers the chance to remove any informational 

material from their webpage for $1,000, or post a video, photo, 

or text for $500. Niyazova and Voronina brought up a similar 

type of ethics violation: black PR against politicians in exchange 

for gifts and awards. 

The panelists agreed that journalists and editors practice 

self-censorship. Several panelists made a distinction between 

self-censorship in Bishkek and the regions. According to TV 

UTC owner and director Almaz Karimov, some journalists in the 

regions refrain from writing about controversial topics because 

they have limited access to legal support. The majority of NGOs 

that could act to protect their freedom of speech are located in 

the capital. 

Jusupaliev, however, gave counter-examples of self-censorship: 

Kyrgyz-language Egemen and Asia News. He defined them 

as nationalistic, and said that they often use ethnic slurs in 

their news pieces. He has filed several complaints against 

them with the state committee on national security, but has 

received only one response stating that experts did not find any 

misrepresentations.

The media cover most key events and topics in the country, 

the panelists agreed, yet they mentioned several subjects that 

many journalists avoid. Among them are inter-ethnic conflicts, 

border conflicts, Tajik enclaves, and mining on the territory of 

Kyrgyzstan.

Ismanov gave an example of the case of journalist and activist 

Azimjan Askarov. He was arrested in 2010 and accused of 

inciting ethnic hatred, organizing mass disorder, and complicity 

in murder. Many court hearings have been held on the issue, 

including several in 2016. According to Ismanov, despite Askarov 

being a resident of Jalal-Abad, none of the media in Jalal-Abad 

nor in Osh are eager to cover the case because it touches upon a 

sensitive topic in Kyrgyzstan: ethnicity. 

Speaking as an editor, Sadiev mentioned two occasions in which 

he and his staff pulled a story for fear of inciting inter-ethnic 

tensions. One story was the case of an ethnically Kyrgyz traffic 

police officer beating up an ethnically Uzbek driver. The 

other story was an incident in which wastewater flowed from 

an ethnically Uzbek village into a ethnically Kyrgyz village 

downstream. Moreover, when other journalists covered the 

wastewater story, they framed it around ethnicity and failed to 



8KYRGYZSTAN

mention that an ethnically Uzbek village also is located further 

downstream, Sadiev said.

In Karabekov’s view, social media seems to be the force that 

guides journalists in their decisions to cover an issue. For 

instance, if some of the president’s actions stir discussion on 

social networking sites, journalists write about it. Several 

panelists noted that religion is the one topic that is avoided 

in the traditional media but discussed openly on social media 

channels.

Media salaries in Kyrgyzstan are low generally. Ismanov noted 

a tendency towards declining earnings in the past several years, 

which, according to him, led the Kyrgyz-language information 

portal saat.kg to shut down. Panelists said that low salaries 

are typical for local media, while those working for Azattyk 

Radio or BBC earn considerably more—approximately $600 

per month for an entry-level journalist and $2,000 per month 

for more experienced employees. At Sputnik news agency, 

executive editors in local branches of foreign media outlets earn 

approximately $1,000 per month. 

At local online information portals in Bishkek, journalists earn 

KGS 5,000 ($70) per month, and an additional fee depending 

on the amount of work done. Producing 10 small stories a day 

and several large stories would bring a journalist KGS 30,000 

($430) per month. The panelists report that salaries at regional 

newspapers range from KGS 2,000-5,000 ($30-70) for journalists 

and KGS 5,000-7,000 ($70-100) for editors-in-chief. All panelists 

agreed, however, that earnings in regional media outlets 

are substantially lower. According to panelists, directors of 

regional oblast-level television channels earn approximately KGS 

5,000-15,000 ($70-217) per month. 

The panelists said that generally, journalists do not earn 

enough for a decent life, and resort to corrupt journalistic 

practices or doing side-jobs unrelated to their profession, such 

as video-recording and photographing weddings. Panelists 

also emphasized the necessity for journalists to possess skills 

in recording and editing video and audio, and producing 

infographics, in order to be a valued employee entitled to 

higher pay. Niyazova mentioned that an infographic would take 

an employee half a day to design and bring an income of KGS 

100 ($1.50); a photograph costs KGS 50 ($0.75). 

The panelists agreed that entertainment content does not 

dominate over news and information in print media or 

television, but radio is imbalanced. Sadiev, the director of the 

television channel Yntymak said that out of 14 programs on 

his channel, only three are entertainment-focused. This stems 

from the fact that Yntymak has not sold commercial content 

in the past. But that will change in 2017, when the channel will 

add four commercial programs, including two entertainment 

shows. Tamara Valieva, editorial advisor of OTRK, said that 

entertainment programming does not eclipse its news and 

informative shows. However, panelists noted that the new Ala 

Too 24 news channel is lacking in content and dedicated too 

much time to covering the second World Nomad Games in 

Kyrgyzstan.

The panelists’ views were split on media outlet access 

to equipment. Some, including Ismanov and Jusupaliev, 

said that they have seen a change for the better, because 

decent equipment (laptops, cameras, etc.) have become 

more affordable. But a majority of the panelists said that 

regional media outlets are lacking such equipment. Panelists 

also mentioned problems with live broadcasting in the 

under-equipped regions. 

Another issue that journalists encountered in 2016 was a 

significant decrease in the Internet speed across Kyrgyzstan, 

due to surging tariffs among external Internet providers. 

Azattyk-Batket reporter Jenish Aidarov mentioned that 

in Batken oblast, only Kyrgyztelecom provides an Internet 

connection. Its lowest tariff is KGS 1,200 ($17.35) per month, 

whereas in Bishkek, it is KGS 400 ($5.80). Its speed is low also; 

sometimes it takes an hour to download a video, Aidarov said.

Usenova also mentioned that in the south of the country, 

the low quality of television signals leads viewers to switch to 

Uzbekistani channels, which have stronger signals.

As for specialized journalism, 2016 saw some progress. KTRK 

added Madaniyat-Tarykh-Til (Culture-History-Language) in 

March and Ala Too 24 in August, specializing in news and 

informational content. Another state-owned channel, ElTR, 

launched an educational channel, Ilim jana Bilim (Science and 

Knowledge). However, panelists emphasized that the new 

channels did not automatically result in the development of 

niche journalism, as few journalists specialize in such topics. 

A new municipal radio station, Ariet, launched in early 2016 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



9 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

in Batken oblast, offering an alternative to the only available 

Tajikistani radio-station in the area. Ariet targets young listeners, 

and apart from entertainment content, it offers a platform to 

discuss local issues.

Panelists said that despite the media sector’s limited technical 

and human resources, several outlets have produced a series 

of investigative journalist stories. NTS has aired an investigative 

program since 2014, and KTRK maintains an investigative section 

on its video portal, posting videos on topics ranging from road 

repairs to corruption in state agencies. Moreover, panelists 

noted that NGOs try to motivate local journalists to produce 

investigative stories—for instance, the national competition 

organized for investigative journalism related to human rights 

in Kyrgyzstan. More than 54 journalists, with more than 100 

stories, entered the competition, and ultimately 12 journalists 

from different regions won awards. 

The panelists singled out OTRK’s journalist Elnura 

Moldokadyrova, who investigated the black market for 

meat in Bishkek used to produce sausage, the most corrupt 

governmental agencies, and corruption in cancer treatment. 

As a result of the stories, Moldokadyrova withstood negative 

comments on social networks from the public. And while she 

has not received threats from her subjects, they did attempt to 

bribe her to shelve her work.6 The panelists expressed concern 

for Moldokadyrova’s safety in the future, and said such security 

concerns deter other journalists from attempting hard-hitting 

investigations.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS	

Kyrgyzstan Objective Score: 2.36

Kyrgyzstani media offer a plurality of opinions through 

various sources, including print, television, and the Internet, 

the panelists said. They mentioned the case referred to as 

“Belize-gate” as illustrative of the plurality. In 2012, the chair of 

the state national security committee accused three members 

of the Ata-Meken party of trying to sell off half the shares 

of Alfa-Telecom through an offshore company. The case was 

covered widely by mass media, many of which presented 

alternative viewpoints. 

The panelists brought up another important event in 

Kyrgyzstan: the referendum that introduced changes to the 

constitution. They said that Azattyk Radio, Kloop, Yntymak 

channel, and the September channel offered audiences 

alternative coverage and analysis of the amendments and their 

consequences.  

6 “Journalist Elnura Moldokadyrova: They do not threaten me but 
want to pay me off,” November 19, 2016. Asel Minbaeva, Sputnik, 
https://ru.sputnik.kg/society/20161119/1030362574/intervyu-s-ehlnuroj-
moldokadyrovoj.html 

Kyrgyzstan law allows citizens unlimited access to social media, 

which is a major news source for many. But the cost of Internet 

access is a barrier for some, especially in the outer regions of 

the country. Language is another restriction to accessing foreign 

media. Panelist Adel Laisheva, director of the Center of Media 

Communications, noted that generally audiences lack media 

literacy. This leads them to limiting their choices to Russian 

television channels, and OTRK and ElTR in the regions. In her 

opinion, very few viewers maintain a critical perspective on 

these sources. The panelists agreed that 2016 revealed how 

much the media and consumers are dependent on Internet 

access, and how the rise of fees and drop in Internet speed 

affected media outlet and audience media consumption.

The panelists were not unanimous on the independence 

of public mass media. A majority expressed the belief that 

the state largely controls editorial policy at state-owned 

media (OTRK, Channel 5, Piramida, OshTV, and ElTR). 

Valieva illustrated state-owned television channels’ financial 

dependence, mentioning that the Ministry of Finance has 

sequestered KGS 2 million ($28,900) from OTRK’s budget, 

forcing OTRK’s director to write an open letter to the ministry 

using his personal Facebook page.7

Some panelists, such as Niyazova, had the view that OTRK 

should get credit for providing a platform to oppositionist 

politicians before the 2016 referendum on introducing 

amendments to the constitution. A majority of panelists, 

however, held that the case of the referendum showed that 

political opponents had very limited access to air time on OTRK 

and other state channels, resorting to expressing their political 

views through smaller platforms such as the September and 

7 Open letter to the minister of finance, director of OTRK, Ilim 
Karypbekov, personal Facebook page: https://www.facebook.com/ilim.
karypbekov/posts/10154014122463016 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., print, 
broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources.



10KYRGYZSTAN

Yntymak channels. Panelists also noted that the existence 

of several state channels creates an illusion of a plurality of 

opinions. As a result, viewers that choose state channels other 

than OTRK believe that they are hearing alternative viewpoints.

Ismanov stated that Kyrgyzstan still has no true information 

agencies that collect information to distribute to other outlets. 

Two websites, 24.kg and AKIpress, are referred to as information 

agencies, but they do not distribute information to other media 

outlets. Moreover, AKIpress charges a fee for access to stories 

after they have been published for several days. Ismanov also 

noted that in 2016, the information website KNews was on the 

verge of shutting down. It has closed a majority of its media 

projects, and reduced its staff to just two web specialists.

According to the panelists, a number of private television 

companies and online media produce their own news. Most 

radio stations rebroadcast news collected from other sources, 

while print media have switched to analytical pieces and 

journalistic stories. The panelists said that only four radio 

stations (Birinchi Radio, Azattyk Radio, BBC, and Maral FM) 

produce their own news. Valieva noted that some television 

and radio companies still cannot afford to produce their own 

content. For instance, Ayan and Shankai in Naryn, and EMTV 

and Antenn TV in Karakol do not broadcast news programs, 

she said. Aidarov mentioned a group of bloggers in Batken and 

Naryn cities who are referred to as civil journalists. With financial 

and technical support from an international NGO, they produce 

news pieces and are sometimes contacted for information by 

local journalists. 

The discussion among panelists indicated that even for mass 

media representatives, let alone citizens, it is difficult to 

determine the owners of media outlets. Information regarding 

media ownership is not available publically, but panelists said 

that audiences might guess who owns a certain outlet by the 

general trend of its productions. Early in 2016, SDPK party 

deputy Kojobek Ryspaev attempted to oblige media outlets by 

law to provide information about their owners. The draft law is 

still under consideration. Valieva said that the public generally 

knows about the ownership of long-standing channels, such 

as NBT, OshTV, and NTS. But the owners of newly established 

channels, such as On1, Umut TV, Keremet, are still unclear. 

Panelists noted that although the media sphere has 

information sources in languages of ethnic minorities, they 

leave much to be desired. One positive example is KTRK’s 

Dostuk Radio, which broadcasts in nine languages. But most 

minority-oriented outlets are dedicated to cultural topics and do 

not raise important social or political issues. Furthermore, few 

professional journalists are capable of producing quality pieces 

in Uzbek or the other languages of ethnic minorities. This fuels 

a preference among ethnic minorities to read Russian-language 

news. Panelists also noted that some ethnic minorities, such as 

Dungans, do not speak their native language. Their diaspora 

produces a newspaper in Dungan language, which uses Chinese 

hieroglyphs and the Latin alphabet. But second-generation 

and third-generation Dungans in Kyrgyzstan cannot read the 

language. 

Jusupaliev said that Kyrgyzstan had 12 media sources in Uzbek 

language before 2010, but now there are only four state-owned 

press media. They include Osh Shamy, Osh Sadosi (Osh oblast 

administration), Doslik (Aravan oblast administration) and 

Jalalabad Tongi (Jalalabad oblast administration). Another two 

newspapers, Bazar-Korgon and Nookat Tongi, publish irregularly. 

The circulation of these publications decreases continuously; Osh 

Sadosi has dwindled to 500 newspapers twice a week. However, 

some panelists said this problem is not necessarily related to the 

language, but rather decreasing government funding. These 

cuts have also affected other state-owned newspapers, such as 

Slovo Kyrgyzstana. 

Another challenge for Uzbek-language media is the absence 

of an advertising market. According to Sadiev, Uzbek-speaking 

and Kyrgyz-speaking business owners prefer publishing their 

advertisements in Kyrgyz-language media, to attract more 

customers.

The panelists said that although political divisions persisted 

among Kyrgyzstani media in 2016, they were not as apparent 

as in the previous two years. Ismanov noted that Azattyk 

Radio and Sputnik’s website are engaged in informational 

confrontation when covering issues related to Russia, such as the 

conflicts in Ukraine and Syria. Valieva stated that with the launch 

of the 24-hour informational channel Ala-Too 24, now audiences 

have better access to news and information from the regions.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT	

Kyrgyzstan Objective Score: 1.55

The panelists agreed that Kyrgyzstan’s mass media outlets 

are not self-sustainable economically. They draw little to no 

income from distribution and subscriptions; moreover, their 

advertising earnings do not come close to covering the running 

and operational costs of a media outlet. According to Niyazova, 

advertising covers only 20-40 percent of costs; owners pick up 

the rest of the tab. She added that a majority of media outlets 

survive through mercenary, or opportunistic, journalism. 

For Voronina, a media outlet that has a managerial position, a 

planning professional, and a defined editorial policy are indicators 

of good management. Zanoza.kg has an editor-in-chief who also 



11 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017

performs the task of media manager, as one panelist example 

highlighted. The panelists said that they consider Super Info, 

Klasstash, AKIpress, and Vecheniy Bishkek to be self-sustaining. 

Vecheniy Bishkek has its own advertising agency, for example. 

Bloggers do not monetize their content, according to the 

panelists. And they named only a few Instagram accounts that 

have found success selling advertising space. 

The panelists said that media have very few income sources. 

Kyrgyzstan’s advertising market is narrow and dominated by a 

few media outlets. They include OTRK, due to its wide coverage; 

Super-Info; Vecheniy Bishkek; Klasstash; Vest (a dominant 

outlet in Kara-Balta city); Rek-Park (Osh city); and Reklama na 

Issyk-Kule (Issyk-Kul oblast). In 2016, some media outlets earned 

additional income by providing space for political campaigning 

during local parliamentary elections (local kenesh). OTRK still 

monopolized the elections, however, pulling in more than KGS 

15 million ($215,000) during the campaign.8 Print media again 

missed out on a piece of the election pie, the panelists said. 

According to the panelists, Kazakhstani advertising agencies, 

especially Media Forum, control the advertisement market. 

Panelists also mentioned that the narrow market is shrinking 

even further, as many small businesses and private advertisers 

have migrated to the Internet and social media (Facebook, 

Instagram, and free advertising websites such as Lalafo.kg). 

Niyazova noted that the AKIpress online news portal has 

charged large amounts for package advertising, spurring several 

political parties to agree on boycotting the outlet.

The country’s advertising law sets certain standards for 

advertising in mass media. However, panelists said that the state 

8 Report on the earnings made from the election campaign, di-
rector of OTRK, Ilim Karypbekov, personal Facebook page: https://
www.facebook.com/photo.php?fbid=10154099872928016&set
=a.10151185782023016.444229.716033015&type=3&theater 

has no effective monitoring or control measures that could 

apply to hidden advertising, nor do laws set any limits on the 

amount of time dedicated to broadcast advertising per hour.

According to Sadiev, in 2016 the government allocated no 

subsidies for content development. However, KGS 100 million 

($1,445,130) was distributed among the television channels 

included in the digital broadcasting social package.

The panelists said that they place little trust in market research 

conducted by local agencies. They cited the failure to include 

some of the major mass media players, which they said raises 

questions regarding the studies’ quality and methodology. 

According to Niyazova, most of the Internet-based information 

portals use Google Analytics to measure traffic, as local tools 

such as Net.kg are not trusted. Similarly, Laisheva said that mass 

media ratings produced by the Quasar advertisement agency 

raise doubts and do not offer an objective overview.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS	

Kyrgyzstan Objective Score: 2.30

The panelists stated that generally, neither business nor 

professional associations delivered substantial support to 

journalists in 2016. They did not assist even when journalists 

were restricted from parliamentary hearings or pressured 

through court cases. The only contribution came from the sole 

business association, Digital Technologies, LLC. Established 

several years ago, the association helped ease the transition to 

digital broadcasting.

Currently, Kyrgyzstan has two professional journalism 

associations: the Union of Journalists and the newly established 

Independent Union of Journalists. The new union aims to unite 

journalists, mass media workers, and media NGOs, and more 

actively engage journalists from the regions of the country. In 

2016, after an unsuccessful attempt to reanimate the Union of 

Journalists, a group of journalists seceded and briefly established 

an alternative structure called the Independent Union of 

Journalists of the Kyrgyz Republic, which was registered in the 

Ministry of Justice. An alternative trade union, under the chair 

Meri Bekeshova, was established with financial support from the 

Government of Finland, but is no longer active. The Committee 

on the Protection of Freedom of Speech was established in 2016 

and united politicians, journalists, and public figures. However, 

the panelists stated that the committee is an unsuccessful 

attempt to strengthen protection of freedom of speech.

According to Niyazova, the NGO Media Policy Institute and the 

legal clinic Adilet make announcements and provide free legal 

aid to journalists in cases of restrictions of access to information. 

However, she also said that they did not offer support to her 

when she lost her accreditation for parliamentary hearings in 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional, 
and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests 
of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



12KYRGYZSTAN

2016. Among other active NGOs protecting the interests of the 

mass media, the panelists singled out the Center of Mass Media 

Support, the Media Development Center, and the Civil Initiative 

of Internet Policy. According to Sadiev, in the past year, Soros 

Foundation-Kyrgyzstan and Internews significantly reduced their 

support of mass media. The panelists agreed that the changes 

hit the regions especially hard, which shows that there is a need 

for representation of regional journalists’ rights. Moreover, 

Ismanov noted that the media sector has seen a significant 

decrease in the grant programs supporting mass media overall, 

which led to the disappearance of mass media resource centers 

across the country.

Panelists agreed that the training of specialists at universities 

leaves much room for improvement. Exceptions are the 

journalism departments at KRSU and Manas University. Valieva 

noted that university programs lack practical assignments, 

especially in courses taught in the Kyrgyz language. Karabekov 

added that universities do not have enough teachers with 

practical experience in journalism.

In 2016, Internews and IWPR organized two extensive courses 

on journalistic investigations; they provided largely similar 

content, according to Ismanov. Also, the state committee on 

religious affairs conducted a short-term training for journalists 

on covering the topic of religion in Kyrgyzstan. 

But generally, the training offerings for media did not change 

significantly since last year. Courses continue to be offered by the 

Educational Center under OTRK, the Studio of Practical Journalism, 

the Center of Mass Media Support (which offers a media literacy 

course), and Kloop media. Laisheva said that donor organizations 

mainly support specialized topics, such as gender or ecology 

and mass media. Marat Tokoev, a freelance media consultant, 

also said that training programs are focused mainly on a certain 

subject or cover new journalist trends, such as infographics or 

data-journalism, rather than the basics of journalism. The training 

programs are not filling gaps in knowledge and skills for the 

newest generation of journalists, he said.

Sadiev said that in 2016, government authorities ordered 

state-owned newspapers to print only in the state-owned 

printing house Uchkun. Uchkun’s chair traveled to the country’s 

various regions and personally talked to local newspaper editors. 

This decision was explained as a way to protect the interests of 

the state-owned enterprise. Sadiev also brought up the problem 

with Internet hosting and .kg domain names, which have to be 

purchased through Asia Info, a private company that charges 

$50 a year—much higher than in the rest of the world.

State agencies largely monopolize broadcast media distribution, 

as RPO RMTR is a branch of state-owned Kyrgyztelecom. The 

state does not have enough resources to replace all analog 

transmission units with digital. As a result, when analog 

broadcasting stops in May 2017, approximately five percent of 

the population in remote areas will not have access to digital 

television.

List of Panel Participants

Jenish Aidarov, reporter, Azattyk-Batket, Batken

Elima Djaparova, freelance media expert, Osh

Almaz Ismanov, freelance journalist, Bishkek

Elmurad Jusupaliev, journalist, Azattyk -Uzbekistan, Bishkek

Kabai Karabekov, editor, Centre1, Bishkek

Almaz Karimov, owner and director, TV UTC, Kysyl-Kyja

Mahinur Niyazova, reporter, Res Publica, Bishkek

Daniyar Sadiev, director, TV Yntymak, Osh

Marat Tokoev, freelance media expert, Bishkek

Begaim Usenova, director, Media Policy Institute, Bishkek

Tamara Valieva, editorial advisor, Kyrgyz Public Television, 

Bishkek

Elena Voronina, professor, journalism department, 

Kyrgyz-Russian Slavic University, Bishkek

The following panelist submitted a questionnaire but was 

unable to attend the panel discussion:

Adel Laisheva, director, Center of Media Communications, 

Kyrgyz Public Radio and Television Corporation, Bishkek 

Moderator & Author

Gulnara Ibraeva, media analyst, Bishkek

The panel discussion was convened on December 17, 2016.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow journalists 
to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.


