In addition, a series of legislative changes quickly approved by the
parliament supported the government’s oppressive actions. These changes
include criminal charges for defamation against the president on social

media; approving the use of censorship during martial law; and restricting

media access to information on private property and businesses.

1 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




OVERALL

SCORE:
1.02

With the release of 14 political prisoners, 2016 started with hope for improvements in human rights and media freedom;
however, the optimism was short lived. Several journalists and bloggers, including Zamin Haji and Mehman Huseynov,
received formal warnings from law enforcement agencies to be “careful” with their social media activity, while others
received threats from unidentified sources. Some of the political prisoners released in March, such as Khadija Ismayilova,
cannot exit the country and have lost numerous court appeals. More activists were arrested during the summer months on
various trumped-up charges. Twelve journalists and bloggers remain behind bars, while Gabala Football Club player Javid
Huseynov, who was convicted as an accessory to murder after the fact in the death of journalist Rasim Aliyev, was released in
October after serving just one year of his four-year sentence.

In April, armed conflict erupted between Azerbaijan and Armenia in the disputed Nagorno-Karabakh region with the
highest casualties—more than 300—since signing the ceasefire in 1994. Media covering the situation, with a few exceptions,
displayed poor reporting, airing multiple pieces of unverified information.

In July the president’s office announced a September 2016 referendum to modify the constitution. Proposed amendments
included adding two vice presidents appointed by the president, extending the president’s term from five to seven years, and
lowering the age requirement for president and members of parliament. European Commission experts predicted that these
changes would further concentrate power. The reporting on the referendum campaign was kept under tight government
control, with only positive discourse and reporting about these changes allowed on television and radio. Honest criticism and
discussions took place exclusively on social media like Facebook.

NV(IVddd2ZV

These changes, 29 in all, were accepted by voters, each receiving between 89 and 94 percent “yes” votes. Monitors from
the Parliamentary Assembly of the Council of Europe did not report serious irregularities. In February 2017, the president
appointed his wife as first vice president.

In addition, a series of legislative changes quickly approved by the parliament supported the government’s oppressive
actions. These changes include criminal charges for defamation against the president on social media; approving the use of
censorship during martial law; and restricting media access to information on private property and businesses.

The July coup attempt in Turkey had far-reaching consequences in Azerbaijan, including the shuttering of the only television
channel not connected to government officials.

Due to the restrictive media environment, participants in the Azerbaijan study will remain anonymous. An Azerbaijani
Journalist developed this chapter after a series of structured interviews in January 2017 with colleagues having first-hand
knowledge of the medlia sector.

AZERBAIJAN 2




AZERBA'JAN at a glance

GENERAL

> Population: 9,872,765 (July 2016 est. CIA World Factbook)

> Capital city: Baku

> Ethnic groups (% of population): Azerbaijani 91.6%, Lezgian 2%, Russian
1.3%,

> Armenian 1.3%, Talysh 1.3%, other 2.4% note: almost all Armenians
live in the separatist Nagorno-Karabakh region (2009 est. CIA World
Factbook)

> Religions (% of population): Muslim 96.9%, Christian 3% note: religious
affiliation is still nominal in Azerbaijan; percentages for actual practicing
adherents are much lower (2010 est. CIA World Factbook)

> Languages (% of population): Azerbaijani (Azeri) (official) 92.5%,
Russian

> 1.4%, Armenian 1.4%, other 4.7% (2009 est. CIA World Factbook)

> GNI (2015-Atlas): $63.33 billion (World Bank, 2017)

> GNI per capita (2015-PPP): $17,710 (World Bank, 2017)

> Literacy rate: 99.8%; male 99.9%, female 99.8% (2015 est., CIA World
Factbook)

> President or top authority: President Ilham Aliyev (since October 31,
2003)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active media outlets: Print: 36 dailies, 100 weeklies, 85
monthlies; Radio Stations: 9 AM, 17 FM; Television Stations: 23 (9
broadcasting nationwide, 14 regional)

> Newspaper circulation statistics: Most widely read publications are the
opposition newspapers Yeni Musavat and Azadliq

> Broadcast ratings: Top three television stations: ANS-TV, Azad TV, and
Khazar TV (AGB/Nielsen)

> News agencies: Turan, Trend, APA, Day.Az, and 1news.az (all private);
> Azertag (state-owned)

> Annual advertising revenue in media sector: $53.2 million total (State
Statistics Committee 2016 Yearbook)

> Internet usage: 7.5 million (July 2015 est. CIA World Factbook)

w
@
<
2
2
2
£
E 52
0 uwz
= z3
[aa) 5
< B
Z =] = ol 8
L gk &fs & B &
L 2t = =
D Lo
O 3g & &
52 = &
<
%ﬁ gl1=rs EY § = N B S
Lz = = K= S = S
ze S 71 B
ge =l
2= aflol 2]l el afl = ~ IS ol=l=lel~ ol °
zz sisi1slslsls Y B3 S Y ) sizizslisls =Y B3 S
o< ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ N « « « N «~ «
FREE PROFESSIONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING
SPEECH JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS
OBJECTIVES
Y Albania 2.44
¥ Armenia 2.28
A Belarus 1.55 !Croatia 2.30
Y Bosnia & - Georgia 2.34
Herzegovina 1.78 - Kosovo 2.39
]Bulgaria 1.86 . Kyrgyzstan 2.15
V¥ Kazakhstan 1.56 _ Moldova 2.37
[/ Macedonia 1.57 !Montenegro 2.04
DAzerbaijan 1.02 [ Serbia 1.78 ./ Romania 2.39
[ Turkmenistan 0.24 [l Uzbekistan 0.82 [ Russia 1.43 ¥ Tajikistan 1.54 U Ukraine 2.12
0-0.50 0.51-1.00 1.01-1.50 1.51-2.00 2.01-2.50 2.51-3.00 3.01-3.50 3.51-4.00
UNSUSTAINABLE UNSUSTAINABLE NEAR
ANTI-FREE PRESS MIXED SYSTEM SUSTAINABILITY SUSTAINABLE
CHANGE SINCE 2016
A (increase greater than .10) [ (little or no change) V (decrease greater than .10)
Unsustainable, Anti-Free Press Unsustainable Mixed System (1-2): Near Sustainability (2-3): Country Sustainable (3-4): Country has
(0-1): Country does not meet or Country minimally meets objectives, has progressed in meeting media that are considered generally
only minimally meets objectives. with segments of the legal system and multiple objectives, with legal professional, free, and sustainable, or
Government and laws actively government opposed to a free media norms, professionalism, and the to be approaching these objectives.
hinder free media development, system. Evident progress in free-press business environment supportive of Systems supporting independent
professionalism is low, and advocacy, increased professionalism, independent media. Advances have media have survived multiple
media-industry activity is minimal. and new media businesses may be too survived changes in government and governments, economic fluctuations,
recent to judge sustainability. have been codified in law and practice. and changes in public opinion or social
However, more time may be needed conventions.

Scores for all years may be found online at https://www.irex.org/msi

to ensure that change is enduring and
that increased professionalism and
the media business environment are
sustainable.

3 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH
Azerbaijan Objective Score: 0.95

The Azerbaijani Constitution and legislation lag behind
European standards in several facets, and the latest referendum
in September 2016 did not raise the standards. While the
Azerbaijani Constitution protects basic freedoms on paper, these
freedoms are increasingly restricted each year by regulatory and
legislative changes. Society is hungry for information, but has
limited access to information. Highly restrictive regulations on
news media funding, adopted in previous years, remain in force.

On paper, there are legal mechanism that protect journalists’
safety and sources of information, however, they are poorly
observed. In theory, interfering with a journalist is criminally
punishable, including imprisonment. However, according to one
panelist, there have been an estimated 500 cases of attacks on
journalists and the Criminal Code has not been applied even
once.

Prosecutor General Zahid Garalov initiated a change in criminal
code 148-1 to punish social network users who anonymously
criticize the government. Press Council chairman and MP Aflatun
Amashov supported the initiative. He also initiated a draft law
to regulate activities of bloggers and social media users.

In recent months, several MPs and officials have publicly
spoken about regulating online media through standalone
legislation, mentioning the law “Of Hardening the Procedures
for Registering Online Media and Increasing Responsibility,”

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to
other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards,
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to information
is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is equally
enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

a result of the further politicization of television and radio
licensing. The National Television and Radio Broadcast Council
still does not issue information about vacant frequencies, and
the bidding and application processes are not transparent.
According to one panelist, in 2012, two groups of independent
media professionals filed applications in the open tender by
the Broadcast Council, but their bids were returned without
clarification or justification.

During 2016, two changes to the Law on Mass Media were
introduced, one on April 24 and the other on October 29.

Both changes primarily aim to put even further limitations on
freedom of the press. The change adopted with Article 3.1 of
the law now prohibits the publication of a full photocopy or
scan of a prosecution’s paperwork in criminal cases. The agency
that leads operations against religious extremism now controls
the “activity of mass media personnel” in region subject to its
operations. The agency will also approve the extent to which
the public will be informed of the “format and volume” of these
special operations, as dictated by the expanded law “On the
Struggle Against Religious Extremism.”

The National Assembly also passed draft legislation regarding
martial law. In contradiction to Article 50 of the Constitution,
which states that “state censorship of mass media outlets is
prohibited,” the new law allows for mass censorship when
martial law is declared; in the territory or territories where

|~

martial law is introduced, a special “working regime” is applied
to mass media outlets and where there are grounds supported
by the law, orders will be given to relevant authorities to limit
the media’s activity or halt it completely. The draft law also
allows military censors to scan information and materials from
mass media outlets, establish a military censorship body, and
control social media, electronic correspondence, telephone

traffic, and radio programs.’

A lawyer on the panel said the heaviest blow to journalists in
2016 was the introduction of a new article in the Criminal Code
that protects the president’s honor and dignity and criminalizes
insult and libel by Internet users with fake names. Passed quickly
on November 21, 2016, the law kills any hope of decriminalizing
defamation and further distances Azerbaijan from international
standards. The law proposes a fine of AZN 1,000 to AZN 1,500
($580 to $870), compulsory public service of 360 to 480 hours,
and up to one year in prison or two years in jail. It is unclear
when or how the law will be invoked and panelists predicted
negative consequences.

There were some positive events for media in 2016. In clarifying
a section of the Administrative Violations Code about restricting
access to information, the government affirmed a provision to
protect whistleblowers by the principle of “non-persecution

of functionary for disclosing the publicly-valuable information

' http://azpolitika.info/?p=267920

AZERBAIJAN




Rural, independent media critical

of local problems are automatically
labeled as “opposition media.” “As a
journalist from a province, | can say
rural media personnel are getting
old and disappearing,” one panelist
said. “For the entire country, | can
count a handful of rural journalists or
newspapers.”

about the legal violations,” added to the Article 6.1.11 of the
Law on Access to Information. Now there is an administrative
responsibility for the protection of a functionary who has
disclosed “publicly-valuable” information about the violation of
law.

There was no high-profile crackdown on news media in

2016 compared with previous years, but the atmosphere of

fear remains as the government continues to initiate more
restrictive laws. The government pressures the relatives of
investigative journalists to try to stop their work. It has become
a tradition of sorts to arrest journalists for drug possession—
typically with planted evidence—and other charges. In 2015,

a group of journalists who collaborated with Meydan TV, a
non-profit media organization headquartered in Berlin, have
faced restriction of movement. These journalists have been
interrogated at the Chief Department of the Fight Against
Organized Crime and by the General Prosecutor’s office multiple
times and have gone through tax audits. Even after this scrutiny,
they are still not able to travel outside of the country.

Khadija Ismayilova, a former Radio Free Europe/Radio Liberty
correspondent and notorious critic of President Ilham Aliyev has
been released on probation, but is unable to leave the country.
Additionally, RFE/RL's Azerbaijani service bureau has remained
closed after being raided by police and tax officers in 2015.
While Azerbaijani authorities freed 17 human rights defenders,
journalists, and political activists, at least 24 government critics
remained in prison, including 12 bloggers and journalists.

According to a local media representative, provincial
governments do not particularly care about the freedom of
speech and press. There, independent media face double the
pressure faced in Baku. Rural, independent media critical of local
problems are automatically labeled as “opposition media.” “As

a journalist from a province, | can say rural media personnel

are getting old and disappearing,” one panelist said. “For the
entire country, | can count a handful of rural journalists or
newspapers.” Another participant said if four or five years ago

publishing an independent newspaper in the region was risky,
“today it is becoming suicidal.”

For the first time in years, the government attempted put
some light restrictions on the Internet. Certain websites and
articles from foreign press are blocked for certain periods of
time, accessible only via VPN. As one panelist noted, despite
a worsening situation, coverage of various issues on social
networks expands every day.

In September, Farahim llgaroghlu, a journalist from the
pro-government APA News Agency, was fired after engaging in
an argument on Facebook about a photo from an opposition
rally, disputing another pro-government journalist’s low number
of attendees. Since his dismissal, he has been seeking asylum in
Germany.

The ruling elite strictly control mainstream news media, both
state and privately owned channels and companies. The
privately-owned ANS TV lost its broadcast license due to
demands from the Turkish government and the company was
suddenly shut down in July 2016. Washington DC-based ANS
journalist Ganira Atashova was attending press conference
organized by Fethullah Gulen, a Turkish preacher and political
figure who lives in Pennsylvania. Turkish President Tayyip
Erdogan accused Gulen and his followers of launching the July
15 coup in Turkey. Although ANS never aired an interview with
Gulen, there were claims one was announced, and rumors hold
that the Turkish Ambassador asked the Azeri Foreign Minister
to bar the interview from being aired and to “take measures”
against the media company.

The Azeri government subsequently shut down the channel
and its sister outlets, abolishing their licenses under the guise
of promotion of terrorism. The process did not follow existing
legal procedures and ANS TV, Radio, and Press offices were

all sealed. The Grave Crimes Unit of the Prosecutor General's
Office launched a criminal investigation, interrogating senior
managers and journalists for hours and barring them from
leaving the country. Atashova was asked to return to Baku and
was thereafter prevented from leaving the country. Despite the
ANS Press Office filing a case disputing its closure, thus far the
closure has been upheld.

Azadlig, the country’s leading print outlet known for criticizing
the government, stopped publishing. The distribution company,
which has close government ties, was not paying Azadliq sales of
its copies. The newspaper was unable to pay salaries, nor was it
able to pay its other debts. At nearly the same time, Azerbaijani
law-enforcement launched its own “anti-terrorism” operation
and arrested the newspaper’s finance director, Faig Amirli, for
alleged links to the Gulen Movement. The investigation is still
ongoing, however, because Amirli is the co-signee of Azadlig's
bank account, the newspaper cannot access the money.

5 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




Licensing remains extremely challenging in television and radio.
No independent entities are allowed to get a license. There is
no licensing for other media; for example, in order to start a
newspaper, a simple note to the Ministry of Justice will suffice.

The government keeps full control over its media assets and
there is no expectation of editorial independence in newsrooms
there. This control includes both national media and local

ones; in some provinces, governors' offices have tri-monthly
newspapers printed with circulations between 500 and 1,500.

Defamation is still a criminal act and four people were arrested
under this law in the last year. One of those arrested, Ikram
Rahimoy, is a journalist while the other two, Elgayit Karimov
and Rahman Novruzov, are not; Karimov and Novruzov helped
online media collect information on local governors. The fourth
is former political activist Elsevar Mursalli, arrested for using
derogatory words about a popular singer. Mehman Huseynov, a
famous videoblogger, claimed he was tortured during a period
of detention and was sued by a police chief. On March 3, 2017,
the court sentenced Huseynov to two years’ imprisonment.

While the government harasses and arrests journalists trying to
do honest work, there are “racketeer” journalists who write and
publish blackmail materials to extort money. They are justifiably
prosecuted, one panelist said. According to him, in recent years,
about five journalists have been arrested with these charges.

Access to information remains problematic. Restrictive provisions
about access to information that were first introduced into
legislation a year earlier have now been tailored to the
Constitution. For example, Article 32 of the Constitution titled
"“Right to privacy” was revised as follows: “With the exception
of cases defined by the law, the access to the electronic and
paper-based data about third persons with the purpose of
gaining information is prohibited.”

According to the law on obtaining information, each
government agency must have a website with all their
produced information. However, journalists are unable to
access information related to the “State Registry for private
property” and “State Registry/Registration of Juridical Bodies.”
In the provinces, governors’ websites have no legal information
and are not updated for weeks. It is nearly impossible to get
any information from municipalities or from law enforcement
agencies in the provinces.

No formal licensing of journalists exist, but controls nonetheless
exist. In one recent restrictive change, local journalists who
write for foreign media outlets are required to get accreditation
from the Foreign Ministry in order to be invited to special
events. Azerbaijan has declared 180 international journalists
persona-non-grata for visiting the disputed territory of
Nagorno-Karabakh. One such journalist, Aleksandr Lapshin, a
Russian-Israeli blogger, was detained in the Belarusian capital

of Minsk on an extradition request from Azerbaijan and was
handed over to Azerbaijan on February 7.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Azerbaijan Objective Score: 1.43

According to most panelists, there are not high standards

of professionalism for Azerbaijani journalists. This can be
attributed to a variety of factors, including poor quality
education and a lack of opportunities for young journalists
to work at professional media institutions. High standards
have been forgotten in recent years with the spread of fake
and low quality news. News is often used to blackmail people
or institutions, sometimes for purely personal reasons. Many
Azerbaijani editors simply do not have proper training and,
because of the language barrier, do not have direct access to
Western media that show higher standards.

While there are independent journalists who can produce
professional interviews, many officials are unwilling to
participate, and will only give interviews to biased television
channels.

Because independent media struggle in Azerbaijan, there

has been a rise in Azeri-language media based outside of the
country, funded by external donors. Social media has helped
fuel their popularity. However, many of these outlets are
reliant on citizen journalism and may lack quality and analytical
content, one panelist noted.

The Turan News Agency, based in Baku, has been a refuge for
journalists that refuse to work for state media. However, they
are underfinanced and unable to attract a broader group of
journalists. Many outlets, including Turan News Agency, also lack
access to the government sources of information, which leads to
lower quality and less informative news.

Years ago, the Press Council, in conjunction with the
Organization for Security and Cooperation in Europe’s Baku
office, developed a Code Professional Ethics for Azerbaijani
Journalists. However this document, as one participant said, is
made of basic concepts, like not plagiarizing or committing libel.
Despite the Press Council’s ethics code, none of its members,
including the ones owned by its Board of Directors, follow the
code.

The authorities use the ethical codes to strike against
independent media. Only truly independent media outlets

care about ethics, in part because they know that they can be
dragged into court if they commit even minor violations, while
state media do not observe a code of ethics. Individually, media
outlets themselves either do not have ethics codes of their own
or they are poorly observed.

AZERBAIJAN 6




STANDARDS OF QUALITY.
PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:
> Reporting is fair, objective, and well sourced.
> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and information
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

Partisan media represent either the government or opposition
views, both in interviews and news content. Many outlets, one
panelist said, feel that they are participants of a political process.
This is true even for Meydan TV, based in Berlin. This approach
obviously fails to meet professional standards of quality.

There is a significant amount plagiarism in the media sector.
Baku-based outlets often steal information from regional media
outlets that do not have the resources to defend themselves
from plagiarism.

With the exception of a few online news sites, self-censorship

is at its height. Even posting on social media can lead to arrest.
Although journalists from pro-government sources sometimes
overcome self-censorship, it often ends poorly for them. A year
ago, journalist Natig Javadli was fired from the newspaper Bizim
Yol a day after his interview with Gubad Ibadoghlu, an expert
critical of the government’s economic policy, was published.
Lider TV's Moscow-based journalist who asked a “wrong”
question to Russian Foreign Minister Sergei Lavrov is among
other journalists fired for deviating from the state narrative.

As one panelist said, there are problems with professionalism,
but these situations are not necessarily due to a lack of

As one panelist said, there are
problems with professionalism, but
these situations are not necessarily due
to a lack of professionalism. Perhaps,
the lack of professionalism is a result of
rampant self-censorship.

professionalism. Perhaps, the lack of professionalism is a result
of rampant self-censorship.

Some independent media outlets in Azerbaijan have succeeded
in bringing up skilled reporters, even though there are

few of them. However, because their access to information

is limited, they struggle to publish objective information.
Information about public services, senior government official’s
commercial activities, and corruption is kept especially closeted
in Azerbaijan. The handful of media outlets that break this
“unwritten rule” get severely punished. Video-blogger Mehman
Huseynov produced a short YouTube video about several senior
officials’ properties and was kidnapped by police and tortured
according to a filmed interview conducted after his release. As
noted above, when Huseynov complained he was accused of
libeling the police and jailed. Given this difficulty speaking with
officials or even covering events, journalists struggle to highlight
major news events.

Because of media bias, citizens are often uninformed.

One panelist mentioned that during the September 2016
constitutional referendum, no balanced talk shows were held on
any of the television channels in the country. People were left to
vote in the referendum without much knowledge of what was
being proposed.

Journalists have seen a significant loss in income due to
devaluation of the currency and salaries that are barely
sufficient for daily living expenses. Salaries in print journalism
are particularly low, which may fuel corruption and a lack of
transparency as outlets are taken over by oligarchs and racketeer
journalists. For 10 to 12 hours of work a day, journalists receive
approximately $400 per month. Outlets also do not help cover
medical expenses and many do not offer paid vacations. This
turns journalists into a loyal and financially dependent group.
“Dual accounting” practices and hiring journalists without a
proper employment contract is widespread among news media
outlets.

Censorship on social and political programs require traditional
mainstream media to fill in the time gaps with entertainment
programming. Entertainment programs dominate television
and are, as one panelist said, banal and produced with a lack of
taste.

There is very little programming on political issues, except a few
where government officials or pro-government experts praise
the government'’s foreign and internal policies. However, one
participant said, independent monitoring of the media outlets
show that even those limited and orchestrated shows pique
interest among Azeri viewers. While most viewers watch Turkish
or Russian channels for better quality entertainment programs,
they switch to local programming for news.

7 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




Because of recent economic hardship, government funding of
media has declined. Independent media outlets have been most
affected by financial hardships. One panel participant said it is
therefore impossible to talk about modern production facilities
or equipment.

For many outlets, the same reporter covers everything from
agriculture to sports, limiting the ability to develop expertise
in any one beat. Current specialization areas include national
budget and revenues, the shadow economy, criminal news,
education, labor, entertainment, sports, and cultural news.
However political censorship, the persecution of independent
journalists, and the scarcity of independent media outlets
can counteract that growth and rise in professionalism as
outlets limit the type of specializations allowed. State and
pro-government media slightly touch on some social issues,
while taking sides to further guard the ruling elite’s interests.
Journalists do not tend to cover these issues without permission
or instructions from their editors or owners.

After years of oppression, investigative journalism is almost
absent from all the in-country television and radio stations. Any
investigative programs are either one-sided or cover insignificant
topics. Only Meydan TV and Azadliq Radiosu (RFE/RL) regularly
publish investigative materials. Meydan TV's investigation on
Pasha Holding's investments and closure of new factories was
based on publicly available materials and hard to classify as true
investigative reporting, one participant argued. Both Meydan
TV and Azadliq Radiosu published an investigative report on a
crackdown on religious groups in Nardaran, a small town near
Baku considered the bastion of conservative Islam in Azerbaijan.
The piece provided many details, which local media avoided.

Azadlig Radio’s investigative report on the embezzlement of
state funds by high-ranking officials was confusing. The radio
discovered that the president’s Chief of Staff Ramiz Mehdiyev's
wife Galina Mehdiyeva received a AZN 5,566 (around $3,000)
subsidy for her agricultural business. Many social network

users ridiculed this investigative report, due to the insignificant
amount of money. Previously, in 2012, a videotape surfaced with
negotiations for selling parliamentary seats for millions of dollars
and Azadliq Radio published Ramiz Mehdiyev’s refutation,
without providing context and omitting initial accusations
against him. In a later report, details about the claims against
him were noticeably omitted.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Azerbaijan Objective Score: 1.08

Similar to past years, no new licenses for television or radio
stations were issued. The only resource that people partially
trusted, the ANS news agency, was shut down this year. The

Likewise, state media only criticize the
government or identify mistakes when
the relevant ministry is abolished or
the minister is dismissed or arrested
after political clashes.

country finally switched to digital broadcasting signals in
November and December, ending the use of analog signals.
This left a large portion of the population without news, since
many people do not have television sets that can receive digital
signals. The Broadcast Council recommended citizens purchase
decoders for analog televisions that would enable their devices
to receive digital signals. For comparison, in neighboring
Georgia the government distributed these decoders for free to
qualifying families after the switchover.

While people still primarily get their news from television and
radio, the Internet is gradually starting to take over. People

feel Internet news sources are more trustworthy, with more
balanced coverage and an interactivity that allows consumers

to levy criticism and commentary. Print media, in turn, has lost
its previous influence and sales. One panelists noted that all
surviving newspapers with circulations between 10,000 and
12,000 copies a day are controlled by the government, which has
led to print media’s decline. The newspapers distribution system
also has been hijacked by the ruling elites not only for monetary
reasons, but also to control content.

In the provinces, people who read opposition newspapers
publicly face pressure from local authorities. Furthermore, the
low speed of the Internet in the provinces prevents user access
to certain news websites.

On a positive note, in 2016 there were a few newly launched
in-country media projects. Although some of them try to avoid
the coverage of core political issues, it still inspires hope in
independent media. One of them, Toplum.tv, tries to cover all
major news topics and strives to be impartial and professional.
There have also been individual attempts to launch educational
and scientific projects online such as Yasilelm.com, Rezonanss.
com, and Odin.az, but they remain underfunded.

Access to web portals that distribute alternative news is being
blocked, especially in recent months; this includes the RFE/

RL Azeri service, Voice of America, and Meydan TV. All three
mobile phone companies are not allowed to transmit breaking
and political news.

What is noteworthy about 2016 is the expansion of Azerbaijani-
language media aired from outside the country, which has been
gaining new followers daily. Citizen journalists help these outlets

AZERBAIJAN 8




MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., print,
broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented
in the media, including minority-language information sources.

by sending local videos. Still, the government tries to repress
those who collaborate with these outlets.

No laws prohibit access to international media, even if in
practice barriers, described below, do exist. Citizens can
subscribe to international channels and print media, although
it is often not affordable. This “freedom” was challenged
when the Fox Turk channel was removed from cable packages,
allegedly on orders from the National Broadcast Council, after
an anchor criticized the Azerbaijani President for appointing his
wife as his first vice-president.?

New regulations in anticipation of digital broadcasting propose
changing the way foreign television is aired. These regulations
require Azerbaijani citizens to pay for all foreign television
channels except for TRT1, the public television of Turkey. Under
these same regulations, foreign radio stations must get a
frequency to be aired in the country. In 2009, the Azerbaijani
services of RFE/RL, BBC and Voice of America were taken off the
air from their FM frequencies, and no talks are currently being
held to re-open them.

The National Television and Radio Broadcast Council (NTRBC)
must approve the full list of cable television channels. Channels
that can serve as a source of independent news are purposefully
taken off the list, one panelist emphasized. Of the 260 channels
approved by the NTRBC, 163 are Russian-language channels, of
which 125 are of Russian origin.

There is no restriction of Internet usage, but website owners,
editors, and reporters are regularly called to the prosecutor’s

2 FOX TV's Broadcast in Azerbaijan Ceased after Critical Video on
Mehriban Aliyeva’s Appointment as Vice-President https:/www.irfs.org/
news-feed/fox-tvs-broadcast-in-azerbaijan-ceased-after-critical-video-on-
mehriban-aliyevas-appointment-as-vice-president/

office or to the Interior Ministry for conversations or direct
warnings.

Government-controlled media portray the activities of state

and governmental institutions positively. Such outlets do

not invite people with opposing views to their programs or

talk shows, airing only those politicians who show loyalty to

the government. Their invitation to such shows ends when
these politicians “abuse” their “trust” and start to criticize the
government. Likewise, state media only criticize the government
or identify mistakes when the relevant ministry is abolished or
the minister is dismissed or arrested after political clashes.

Media outlets rarely produce their own news, and websites
often copy each other’s materials without any changes or
references to the original source. News on television and radio
cover the same news or topics in such similar ways, it is hard to
tell the difference among them. ANS TV unsuccessfully tried
to appease the government while simultaneously attempting
to deliver a relatively wider point of view than state-owned
media, but failed and consequently lost its broadcast license.
During the April skirmish on the frontline between Azerbaijani
and Armenian troops, ANS TV engaged in open propaganda,
rather than reporting. Additionally, there are few news agencies
in Azerbaijan and according to one panelist, only one—Turan
News Agency—distributes objective and balanced news.

The majority of mainstream news resources, nationwide
television stations, and radio stations are owned either by
senior government officials or their close relatives, except a few
remaining regional stations. Information about the founders
and owners of private media outlets is usually open to public
scrutiny, but information on media revenues, sources of funding,
and taxes is either completely or partially hidden.

Diversity remains a major problem for many media outlets.

This is especially true when it comes the media’s ignorance

of LGBTI issues, religious freedom, children’s rights, gender
equality, and other major social issues. Provincial media are

no exception and almost never write about these topics.
Unfortunately, neither the NTRBC nor the Press Council conducts
monitoring in this area. State and private broadcasters only
produce programs in, apart from Azeri, Russian and Armenian;
the latter programming is beamed into Nagorno-Karabakh as
propaganda.

Azerbaijanis can get national and international news both from
pro-governmental and independent media, however since

the provincial television and radio stations are under the even
harsher control of local governors, media outlets in the capital
city are not able to get alternative and independent news from
the provinces.

9 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT
Azerbaijan Objective Score: 0.74

The management of media outlets is undeveloped in Azerbaijan.
With the exception of a few newspapers and websites, the
independent media outlets cannot piece together suitable staff.
In the provinces, a newspaper staff may consist of just one or
two employees. A weak market economy and the government'’s
intolerant approach to independent media development are

the main factors affecting the financial independence and
sustainability of media outlets. As a result, independent media
see little reason to invest in better management or business
plans for self-sustainability and advertising strategies.

Independent media are not financially self-sustainable. Outlets
must either be almost entirely reliant on official or unofficial
government funding or dependent on foreign grants.
Newspapers that receive grants from international donors often
face problems with authorities, so this option is relevant now
primarily for exile media. No provincial media outlet is capable
of sustaining itself for a long period of time. While local grants
and limited local advertising previously helped keep these
outlets afloat, it is becoming increasingly difficult to continue
operations with government restrictions on media and civil
society.

An advertising market simply does not exist for independent
and pro-opposition media: no local firms pay independent
newspapers for advertising, only foreign organizations,
embassies, or companies do so. Advertising via independent
media is still unofficially forbidden. Many of the independent
media outlets survive off multiple small donations from
private sources, which helps them maintain some editorial
independence. These outlets are not immune from bias,
however, and sometimes show sympathy to certain political
leaders or parties.

The government largely controls which media gets advertising.
Non-government outlets claim that even large multinational
corporations present in the country are reminded by the
government not to advertise in independent newspapers. Even
when newspapers get some advertising from large corporations,
they try to avoid publishing any negative or critical article about
these companies.

Smaller businesses, particularly private medical practitioners and
clinics, used to feel relatively free to advertise in independent
media to reach larger audiences. However, because of pressure
imposed on them not to support outlets that may oppose

the government, their advertising has starting to wane. One

of the private clinics is currently facing such pressure for its
advertisement placed in early 2016 in Azadliq newspaper, even
though this newspaper no longer publishes. The owner of this

clinic has been interrogated by the Grave Crimes Department of
the Prosecutor General’s Office several times.

With government funding from the state budget and corrupt
officials, pro-government media face few financial difficulties.
Pro-government media command privileged advertising prices
compared with independent media. On the eve of the elections,
national television channels charged exorbitant amounts for
airtime, and few candidates utilized it, including wealthy
pro-government members of parliament. Still, television and
radio channels still earn the brunt of advertising revenues.

According to official statistical data obtained by one of the
panelists, the advertising market shrunk by 16 percent in the
past year to reach only AZN 30 million ($17.4 million). Television
earned about $11.3 million, radio earned $1.76 million, while the
Internet and print media earned about $890,000 and $800,000
respectively. With approximately 300 active online media
outlets in Azerbaijan, this means each outlet earns an average
of just $8,500 per year and $708 per month. In reality, the
majority of them do not get any advertising, earning a couple
thousand dollars a year, insufficient for a small-sized staff and
payroll. One participant said the best indicator for the growth
of independent media is an advertising market that is above 1
percent of total GDP. In Azerbaijan, the advertising market is
just .047 percent of GDP.

The State Support Fund to Mass Media Outlets announces
requests for applications twice a year and allocates grants to
print outlets to cover certain areas or projects the government
chooses as appropriate. There are no laws to regulate financing
media in this format. Some of the beneficiaries of this initiative
are state-owned media already funded by the national budget,
like the newspapers AZ%rbaycan and Xalg. Current mainstream
print media rely heavily on this funding. According to the

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.
BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional,
and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with
accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests
of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

AZERBAIJAN

10



selection criteria, the grants are allocated to newspapers with
large circulation size and good sales at kiosks. However, there is
no publicly available information regarding the actual circulation
and sales statistics of the newspapers selected to receive these
grants. Most provincial outlets cannot receive funding as they
are unable to meet the minimum eligibility requirements. Grants
under this mechanism range from AZN 30,000 to AZN 50,000
each ($17,000 to $28,000).

As one participant noted, the independence of editors is a
relative term in Azerbaijan, and there is no editor who can

say he or she is fully independent. There is no media outlet in
Azerbaijan that completely preserves its independence from the
government and opposition.

No independent research is conducted to understand the market
and offer strategies to help improve media programming and
content. There are also no trustworthy local firms to measure
ratings. There are some small groups or firms that conduct
ratings, but their objectivity is questionable. Even though they
may be contracted by major firms such as AGB Nielsen, they

are controlled by the authorities and will change results upon
request. The government, however, may use real results for their
internal decision making and the division of advertising money
among the entities they control.

With no widely recognized statistics produced, each
independent outlet defines its own ratings using various
indicators. With many outlets also boasting online sites, they
utilize tools and analytics to measure the number of visitors
daily, weekly, and monthly.

One panelist believes independent ratings and research of
media would probably work against media outlets with direct
or indirect ties to the government. According to data provided
by the NTRBC, 70 percent of television viewers prefer watching
foreign channels broadcast via satellite. This almost proves
government funding is wasted, as Azerbaijani-based media is
not the main source for local news.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS
Score: 0.91

Unfortunately, there are no professional associations or trade
unions for publishers, newspaper editors, and television and
radio broadcasters in the country. A union once brought
together editors-in-chiefs of major independent newspapers,
but with the overall decline in freedom of speech and general
attacks on media businesses, it no longer exists. An initiative to
recreate the group to fight the monopolization of advertising
that has been forcing out independent newspapers was foiled
after a series of crackdowns on civil society organizations in 2013
and 2014.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.
SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow journalists
to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

Professional associations in Azerbaijan, including those for
journalists, are not independent and have been under direct
control of the government for many years. The founders or
activists from those unions, such as Azer Hasrat of the Journalist
Trade Union of Azerbaijan (founded in 1997), are now among
the most vocal pro-government activists. His successor, Mushfig
Alasgarli, was appointed to the Supervisory Board of the State
Fund for the Support of Mass Media Development by President
Aliyev. Aflatun Amashoy, the first head of the Committee to
Protect Journalists RUH, then another independent journalists’
union, now heads the Press Council, which reports to the
president. Amashov also serves in the parliament and recently
proposed a draft law to limit the activities of bloggers and social
media users.

A handful of dedicated lawyers defend journalists in court.
With limited financial means, all cases involving violations of
journalists’ rights are recorded and shared with public via media,
in addition to the defense provided in the courtroom.

The current situation in Azerbaijan does not allow CSOs or civil
society leaders to implement projects that defend freedom of
speech and media independence. In 2014, NGO laws became
stricter and led to arrests and increased pressure on NGO

and CSO leaders and staff, many of whom defended media
freedoms and interests. These include Institute for Reporters’
Freedom and Safety and Media Rights Institute. Although some
activities have been restored and persecution is softening both
in and out of the country, there are not full-fledged operations
as before.

There are currently open criminal cases against some 20 local
and international NGOs, and tax fines and travel bans against a
number of human rights defenders. Neither the NTRBC nor the
Press Council and Journalist Trade Union have taken any action
to lift these barriers.

11 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2017




In the southern portion of the country, home to close to 1
million people, there are only five or six registered NGOs, and
only half of them active.

By law only state universities may have journalism programs and
several do have a faculty of journalism; many experts believe
that the quality of education provided by these institutions

does not meet modern standards. Azerbaijan has a dire need
for long-term modern education programs to train journalists,
but given the struggles with NGOs, the development of these
programs in the near future seems unlikely. However, sometimes
organizations host short, two- to three-day training sessions for
journalists.

Universities have recently implemented “talent examinations”
for journalism school applicants, in addition to regular entrance
exams. Because of this, 2016 saw a significant decrease in the
number of students admitted to journalism programs. Fewer
than 100 students were admitted to the Faculty of Journalism
at Baku State University. With no applicants at Baku Slavic
University, the journalism school was shut down. Because
applicants would have had to take the talent examination
several months earlier than entrance exams, some panelists
theorize students simply missed the deadline.

Journalism training remains weak, keeping newspapers
understaffed. Many training programs that equipped journalists
with modern standards and institutions which protect
journalists’ rights were shut down and have still not been able
to restore activities in full after the crackdown on civil society
groups. Baku School of Journalism was able to restore its
long-term training programs in summer of 2016. Another course
has started at the end of 2016 and will end in early 2017, after
nearly a three-year freeze. Additionally, the Journalism School
of the Democratic Initiatives Institute began operations and

was able to conduct its first long-term training in journalism.
However, a lack of resources and restrictions on foreign
grantmaking limit further developments in this field.

Government entities control most media equipment and
printing machines. Private printing facilities are hesitant
to publish any newspapers, magazines, or materials that
criticize the government or openly refuse to publish in fear

Facebook Live continues to gain
popularity; one panelist said this is
teaching people to film and become
citizen journalists for online media
outlets such as Sanjak, RFE/RL Azeri
Service, Channel 13, Meydan TV, and
others.

of government retribution. Only one printing facility, Cap

Evi, remains independent, but recently took a hit after tax
authorities fined them AZN 130,000 ($75,000) for tax evasion.
The owner believes this a response to printing opposition
candidate and political prisoner llgar Mammadov’s pre-election
posters. Regardless, the financial burden has severely limited
their activities. Further hampering printing, at the end of 2016,
when the Tax Code was being reviewed, the government
restored an 18 percent VAT on imported newsprint.

ICT, digital audio, and video equipment brought into the
country is charged a 40 percent VAT and customs duty at the
border, much higher than the average world prices. While
equipment is scare, the lack of computers is the biggest issue in
media outlets.

The number of kiosks in large cities is not proportional to the
populations. Moreover, those which exist have been turned into
or used as small convenience shops that sell everything from
cigarettes to candies; one panel participant saying these stores
accept only 30 papers per morning to sell.

The distribution of papers in the provinces is even more difficult,
according to one panelist. Not only is the sale of these papers
problematic, but the distribution of major independent media
for free is prohibited.

While the Internet penetration rate has gone up every year, only
one company in Azerbaijan provides Internet access, allowing

it to control the Internet by reducing speed, limiting access, or
blocking websites during rallies or times of political turmoil. On
paper, a private firm issues domain names with the suffix ."az.”
but it is clear that this firm leans towards the government or is
in some way affiliated, as one panelist believes.

Facebook Live continues to gain popularity; one panelist said
this is teaching people to film and become citizen journalists

for online media outlets such as Sanjak, RFE/RL Azeri Service,
Channel 13, Meydan TV, and others. Another popular Facebook
page owner who served on the panel said, based on his own
analysis of the data provided by Facebook, there is huge gap
between the people who join his page from capital Baku and
the rest of the country. Ten times more people in Baku join and
engage on his page compared with the second and third largest
cities of Sumgayit and Gandja.

List of Panel Participants

Due to the restrictive media environment, participants in
the Azerbaijan study will remain anonymous. An Azerbaijani
journalist developed this chapter after a series of structured
interviews in January 2017 with colleagues having first-hand
knowledge of the media sector.

AZERBAIJAN

12



