
302 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

UZBEKISTAN

Although the Internet remains the least-controlled medium, in the past 

year authorities reportedly started employing sophisticated technologies 

for online surveillance.



303

introduction

UZBEKISTAN

IIn 2015, Uzbekistan held its fourth presidential election since the collapse of the Soviet Union. The election 

was won by 77-year-old iron-fist President Islam Karimov, by overwhelming margins—as high as 90 percent 

of the popular vote. This election process yet again showed the extent to which freedom of speech is 

repressed and media organizations are censored in Uzbekistan. The government continues to suppress 

voices of independent journalists and exiled opposition groups.

Authorities keep denying constant criticism by international human rights organizations and media 

watchdogs, which were forced to leave Uzbekistan following the Andijan massacre in 2005. Yet local rights 

activists and independent journalists, facing systematic persecution, bravely report about gross rights 

violations, including the government’s forced labor policies and ongoing attack on all kinds of dissent.

Media laws are vague and have loopholes used against journalists—any reporter or editor can be held 

accountable for something that is not legally banned or restricted. Therefore, Uzbek media continue to 

avoid investigating the international large-scale corruption scandals involving president Karimov’s family.

More independent journalists and rights activists are leaving Uzbekistan for political reasons and finding 

asylum in Western countries. One of those journalists is Dmitriy Tikhonov, who was persecuted by the 

government for reporting on forced labor in state cotton plantations. In 2015, the Uzbek government 

released famous sports journalist Khairullo Khamidov, who was imprisoned for six years on religious 

extremism charges. Khamidov is attempting to return to sports journalism, but is no longer practicing the 

religious poetry that made him popular.

The government blocks many news websites. Although the Internet remains the least-controlled medium, 

in the past year authorities reportedly started employing sophisticated technologies for online surveillance.

Social media keep changing the way people access and discuss information. Independent media 

organizations, such as RFE/RL and BBC, continue using new Internet technologies, such as social networks 

and mobile messaging apps, to disseminate news to Uzbek audiences and crowdsource information.

IREX did not conduct an in-country panel discussion because of Uzbekistan’s repressive environment. This 

chapter represents desk research, interviews, and the results from questionnaires filled out by several 

people familiar with the state of media in the country.

OVERALL 

SCORE: 

0.78
U

ZB
E

K
ISTA

N



304 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2015
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bosnia 1.97
□□ Bulgaria 1.94
cc Kazakhstan 1.81
□□ Macedonia 1.62
□□ Russia 1.51
□□ Serbia 1.71
bb Tajikistan 1.74

□□ Croatia 2.50
□□ Georgia 2.42
bb Kosovo 2.46
bb Kyrgyzstan 2.18
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.17
□□ Romania 2.32
bb Ukraine 2.04

□□ Albania 2.55
bb Armenia 2.55□□ Turkmenistan 0.26

cc Azerbaijan 0.99
□□ Uzbekistan 0.78 cc Belarus 1.11

GENERAL

>> Population: 29,199,942 (July 2015 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Tashkent

>> Ethnic groups (% of population): Uzbek 80%, Russian 5.5%, Tajik 5%, 
Kazakh 3%, Karakalpak 2.5%, Tatar 1.5%, other 2.5% (1996 est., CIA 
World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 88% (mostly Sunni), Eastern 
Orthodox 9%, other 3% (CIA World Factbook)

>> Languages: Uzbek (official) 74.3%, Russian 14.2%, Tajik 4.4%, other 7.1% 
(CIA World Factbook)

>>GNI (2014-Atlas): $64.27 billion (World Bank Development Indicators, 2016)

>>GNI per capita (2014-PPP): $5,830 (World Bank Development Indicators, 
2016)

>> Literacy rate: 99.8%; male 99.8%, female 99.7% (2015 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Islom Karimov (since March 24, 1990)

MEDIA-SPECIFIC

>>Number of active media outlets: Print media: 1,015; Radio Stations: 35; 
Television Stations: 66; Internet: 300 websites registered as media (Uzbek 
government)

>>Newspaper circulation statistics: Total newspaper readership is estimated 
at 500,000; top publications include Khalk Sozi (state-run daily, reached 
130,000 circulation in 2013), Narodnye Slovo (state-run, Russian-language 
version of Khalk Sozi), O’zbekistan Ozovi (published by ruling party) 
(Library of Congress, Federal Research Division)

>> Broadcast ratings: N/A

>>News agencies: Uzbekistan National News Agency (state-owned), Jahon, 
Turkiston Press

>>Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 11.8 million users (2014 est., CIA World Factbook)

UZBEKISTAN at a glance
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
E

E
 P

R
E

SS
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

M
IX

E
D

 S
Y

ST
E

M
N

E
A

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
43 0.

58

0.
58

0.
68 0.
72

0.
69

0.
66

0.
68 0.

81 0.
85 0.

94

0.
94

0.
53

0.
70

0.
69

0.
68 0.
70 0.

80

0.
73

0.
71 0.
74

0.
74 0.

87

0.
80

0.
46 0.

53 0.
66

0.
74

0.
73

0.
66

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UZBEKISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES



305UZBEKISTAN

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Uzbekistan Objective Score: 0.69

President Karimov’s policy against freedom of speech and 

pluralism has remained unchanged for the past several years, 

including 2015. The country still has a wide range of legal 

and social protections of free speech, but they are rarely or 

selectively enforced. Speaking at the annual media day on 

June 27, Karimov once again boasted about improving the 

legal system and adopting more laws that support freedom 

of expression in recent years. In practice, usually these norms 

are ignored.

Two articles in the Constitution of Uzbekistan protect 

freedom of speech. Article 67 is about inadmissibility of 

censorship, which was officially banned in 2002. Article 

29 is about freedom of expression and information, and 

clearly states, “Everyone has the right to seek, receive, 

and disseminate any information.” Freedom of media and 

expression are also guaranteed by laws “on mass media,” 

“on principles and guarantees of freedom of information,” 

and “on protection of professional activity of journalists.”

Despite an abundance of laws governing media or ensuring 

its freedom, the legal system has loopholes that the regime 

uses often to suppress free speech. For instance, Article 

29 of the constitution imposes restrictions on freedom of 

information. In accordance with this article, freedom of 

research and dissemination of information may be limited, if 

it is “directed against the existing constitutional system” and 

“in some other instances specified by law.” The same article 

also states that “freedom of opinion and expression may 

be restricted by law on grounds of state or other secret,” 

not explaining what is meant by “other secret.” Thus, the 

main law of the country gives the authorities legal power to 

restrict or even prohibit expressing opinions and retrieving 

or disseminating information.

Freedom of information is also limited in Article 6 of the 

Law “on Mass Media.” Using vague terms that could be 

interpreted broadly, the article allows for prosecution of 

media organizations for publishing and dissemination of 

materials that appeal to “violent change of the existing 

constitutional order” and “disclosure of state or other 

secrets protected by law.” Article 6 also prohibits publishing 

information “assaulting honor and dignity of individuals,” 

despite international organizations’ assertion that such a 

clause has no place in a law specifically regulating the mass 

media.

The law “on Principles and Guarantees of Freedom of 

Information” repeats the provisions of the constitution and 

Law on Mass Media, but also introduces new restrictions. 

Article 4 allows freedom to information to be limited on 

the grounds of “protecting human rights and freedoms, the 

constitutional order, the moral values of society, spiritual, 

cultural, and scientific potential, the country’s security.” No 

other legal act specifies the criteria for determining when 

information is detrimental to these values.

Article 10 of the Law “on Mass Media” protects journalists’ 

sources of information. It states explicitly that the media 

“have no right to disclose the name of the source who 

provided information, data, facts or evidence, as well as the 

author’s name is signed under a pseudonym, without their 

written consent.” In reality, this article only applies to the 

media as legal entities that are registered in Uzbekistan, not 

to individual journalists. There have been instances in which 

independent Uzbek journalists have been called to criminal 

cases as witnesses, and, under the threat of prosecution for 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

According to an Uzbek online security 
expert, who talked anonymously to 
currenttime.tv in January 2016, Uzbek 
security services started employing 
Italian-made spy software in June 2015.



306 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

refusing to testify, were forced to disclose their sources of 

information.

All media in Uzbekistan, which includes those described by 

the vague term “electronic information communication,” 

must register with the government. The Uzbek Agency for 

Press and Information manages licensing for print media 

and news agencies. Television and radio entities, including 

cable television, are required to register with the Ministry 

for the Development of Information Technologies and 

Communications, which transitioned from a state committee 

into a separate ministry in February 2015.

Legal provisions guarantee fairness and transparency of the 

licensing process, but reality contradicts the law. Registration 

may be rejected for numerous reasons, including political. 

Licensing can also be denied if the founder or one of the 

founders of the outlet is a foreign resident. Rejection causes 

are not made public and no data is released on the number 

of rejections.

Usually, authorities will explain a media organization closure 

by stating economic or administrative reasons. For instance, 

in late 2013, the Uzbek government terminated popular 

analytical website mezon.uz, due to allegations of tax fraud. 

A year before the closure, the website was named the “Best 

Media Website of the Year,” an honor given at the annual 

state-funded .Uz Domain Internet Festival.

According to local journalists, corruption is a constituent 

factor in registration and licensing of media in Uzbekistan. 

Bribes vary depending on the type of media. Television or 

radio registration might “cost” from $5,000 to $10,000, 

while a license for socio-political or economic print media 

ranges from $500 to $5,000. The costs are the same for 

advertisement or entertainment media.

All Uzbek media organizations are still subject to tight 

government control and can lose their licenses if their 

content “conflicts” with legislation. Media are monitored  

y the Expert Commission of the Center for Monitoring  

Mass Communications (CMMC), created under the  

Ministry of Development of Information Technologies  

and Communications. CMMC submits quarterly reports 

to the Cabinet of Ministers of Uzbekistan. The media 

registration authority is legally obliged to take into account 

CMMC recommendations when making a decision on 

the state registration and re-registration of mass media. 

Monitoring experts’ findings are also submitted to the 

Communications and Information Agency of Uzbekistan 

(UzACI), which is authorized to block the IP addresses of  

sites or individual pages.

International media watchdogs continued to criticize 

Uzbekistan in 2015 for its large-scale online censorship 

and tight control over the Internet. In January 2011, four 

months after its creation, CMMC took down the popular 

Internet forum arbuz.com, the only place where mostly 

western educated Uzbek youth could have actual debate on 

political matters. Active for more than 10 years, arbuz.com 

attracted the government’s attention first in 2005, when 

forum users discussed the government atrocities during the 

Andijan massacre. Five years later, several arbuz.com users 

in the capital, Tashkent, were arrested after using the site 

to organize internationally funded humanitarian aid to 

refugees in eastern Uzbekistan, who fled from neighboring 

Kyrgyzstan amid inter-ethnic clashes. They were accused of 

“extremism.” Following this incident, the forum’s U.S.-based 

administrator and owner warned users not to post on 

political or religious topics “for their own security.” Several 

months later, the administrator took down the forum for the 

same reason.

Due to extensive government control, all media types 

operating within Uzbekistan tend to self-censor. Among 

taboo topics is coverage of the president’s family. Uzbek 

media have never reported about the international 

corruption case involving the president’s estranged daughter 

Gulnara. She is under house arrest in Tashkent after being 

accused of accepting about $1 billion as a bribe from 

Scandinavian and Russian telecommunications companies 

operating in Uzbekistan. Uzbek media are also silent about 

the multi-million-dollar assets in the U.S. allegedly belonging 

to Lola Karimova-Tillayeva, the president’s younger daughter 

and Uzbekistan’s Permanent Delegate to UNESCO. These and 

other controversial topics are usually covered by the Uzbek 

services of BBC and Radio Free Europe/Radio Liberty, and 

other independent Uzbek websites that operate from abroad.

One of the bodies that oversees the Internet is the  

Ministry for the Development of Information Technologies 

and Communications. Established in February 2015, the 

ministry’s mandate is “to counteract the negative influence 

of Internet to worldview and of the population, especially 

young people.”

Rumors that Karimov’s regime is employing advanced 

technologies for monitoring and surveillance of Internet 

proved true in 2015. In early July, the Milan-based Hacking 

Team (HT), a company that sells online spying tools to 

governments worldwide, confirmed that Uzbekistan spent 

more than half a million euro over recent years to buy its 

remote control software (RCS). According to findings of 

Kaspersky Lab, RCS allows government security agencies to 



307UZBEKISTAN

secretly capture data stored on computers and smartphones 

even if it has never been digitally communicated. Moreover, 

the system can record Skype calls and intercept audio/video 

streams, emails, instant messages, and passwords typed into 

a web browser.

Furthermore, HT’s 400GB internal data leaked online shows 

that in 2014, Uzbek security services trained its four IT officers 

in HT’s Milan headquarters. Hackers published their names 

and email exchanges with HT and even passport details.

According to an Uzbek online security expert, who talked 

anonymously to currenttime.tv in January 2016, Uzbek 

security services started employing Italian-made spy 

software in June 2015. Suddenly at that time, the quality 

of Skype-calls, file exchanges in messengers Viber and 

Telegram, and other Internet services deteriorated in the 

country. This was discussed widely in public group chats on 

WhatsApp, Telegram, and all social networks popular in 

Uzbekistan. The government-run company Uztelecom, which 

has a monopoly in providing digital connection, stated its 

first response two months later. It explained that the slow 

Internet was due to “maintenance works on some channels 

of communication” and promised to fix the issue in one 

month. Since then Uztelecom has made three such promises, 

the last being in early January 2016, when it informed Uzbek 

Internet users that the connection would remain weak for 

another two months. Uztelecom never explained what type 

of maintenance is being carried out.

The tax structure for media companies is quite fair. In 2012, 

media in general, and print media in particular, received 

rather significant tax benefits. Their single tax rate was 

reduced from 6 to 5 percent. Media organizations were 

exempted from income tax and several other mandatory 

payments for the following five years. Distributors of other 

media products, such as books, are exempt from VAT and 

social taxes.

In addition, in November 2012, the government reduced 

by half the registration fee for all media outlets. The 

highest registration fee is $700, for television, radio, and 

news agencies. Registration for print media is about $575; 

for print media intended mainly for children, adolescents, 

persons with disabilities, or educational, cultural and 

educational purposes, the fee is $115. The fee is $25 for 

informational websites.

Independent journalists are always leaving Uzbekistan to 

find asylum in Western countries, and 2015 was not an 

exception. With few independent reporters left and many 

of their foreign colleagues not allowed to enter the country, 

media workers in Uzbekistan are commonly victims of 

crimes. Authorities usually suppress them with threats of 

criminal prosecution for libel. If crimes against journalists 

happen, law enforcement agencies do not investigate them. 

Local independent journalists expressed the belief that 

crimes against them are likely organized by the state.

As noted previously, Dmitriy Tikhonov is one of the 

journalists and rights activists that recently had to leave 

Uzbekistan due to pressures. In April 2015, he was beaten 

by unknown attackers in Angren city, not far from Tashkent. 

Tikhonov immediately reported the incident to local police 

officers, but assailants were not found. He later insisted 

that it was not a robbery; attackers did not take his two 

smartphones or his money.

In September, police detained Tikhonov for several hours for 

documenting teachers and other state employees in Angren 

being sent to the cotton fields. In October, police opened 

a criminal case against him, accusing him of “hooliganism.” 

Several days later, while he was away, his house burned 

down. After the fire was extinguished, he could not find his 

computer hard drives—not even their remains. In February 

2016, he contacted his colleagues in Europe to inform them 

that he left Uzbekistan.

International media watchdogs, such as the Committee to 

Protect Journalists and Reporters without Borders (RSF), 

include Uzbekistan on their lists of the world’s worst 

jailers of journalists. RSF reported in 2014 that at least 10 

journalists are kept in prisons of Uzbekistan. One of them, 

described above, is famous Uzbek sports journalist Khairullo 

Khamidov, who was freed in February 2015. He was jailed in 

2010 on religious extremism charges. He is well known across 

Uzbekistan for his religious poems and extremely popular 

Islamic radio program Kholislik Sari (Voice of Impartiality), 

aired on the semi-privately owned Radio Navruz, in addition 

to his work as a sports commentator.

Media legislation does not give specific preferences to public 

media. Private media de jure have the same rights and 

opportunities to cover the work of government agencies 

as state or government media. However, in practice, 

private media have difficulty obtaining accreditation with 

government bodies, especially parliament.

Chief editors of state print media, such as newspapers 

Pravda Vostoka and Khalk Suzi, and the state news agency 

UzA are appointed through the approval of the National 

Security Council under the president. The same council 

performs the functions of a censor for these media.

Media that carry out the government’s information 

campaigns enjoy state subsidies more than other media. 

Moreover, state media receive additional support in 

distribution of advertising. Authorities encourage major 

advertisers to place advertisements in state media.



308 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

The existing criminal responsibility for libel and insult 

remains a potential threat to journalists. The CMMC Expert 

Commission, the authority on mass communication, enlists 

Criminal Code Article 139 on libel to charge independent 

journalists that report on taboo social issues or criticize the 

government. The article defines libel as “dissemination of 

false, defamatory fabrications against another person,” 

which means that libel is only possible against a specific 

individual, rather than a group. Despite this, CMMC often 

accuses Uzbek journalists of defaming the people of 

Uzbekistan. In such cases, it does not name victims, but 

vaguely explains that the nation suffers. Over the past  

few years, CMMC has charged several journalists,  

including prominent photojournalist Umida Akhmedova  

and independent reporters Vladimir Berezovsky and 

Abdumaltk Boboev.

Although Uzbek legislation declares the freedom and 

accessibility of information and legally bounds state 

agencies to be transparent, authorities strictly limit access to 

information of public importance. Journalists cannot access 

information on state budget development, government 

spending, or other taboo subjects.

State agencies’ refusal to provide information is often 

based on the grounds of “protecting human rights and 

freedoms, the constitutional order, moral values of society, 

spiritual, cultural and scientific potential, [and] ensuring 

security of the country,” as provided in Article 4 of the law 

“on Principles and Freedom of Information.” According to 

local independent journalists, access is also difficult because 

officials usually fear issuing information to media without 

the permission of their superiors, even if the requested 

information is not above their levels of responsibility.

Uzbek journalists are also restricted from obtaining and 

disseminating information via international sources. The 

country has blocked a number of foreign news websites, 

which has earned Uzbekistan the label of “Enemy of the 

Internet” by RSF. The government also applies restrictions to 

some Russian state television channels. Their retransmission 

is prohibited in Uzbekistan, and some experts see this as a 

counteraction to Russian propaganda.

Journalists have to be very careful when getting information 

from even available foreign sources. At the same time, state 

television channels, when using foreign media footage, 

often do not comply with copyright and fail to mention the 

source of the information.

No license is required to practice journalism. Laws do not 

stipulate that a journalist has an appropriate professional 

education. Restrictions apply solely to the positions of chief 

editors —only a person with higher journalistic education 

can be appointed to these positions. However, in practice, 

this rule is often disregarded.

In 2014, the government amended the Law on Information, 

and officially equated bloggers with journalists and 

categorized blogs as media outlets. Now Uzbek bloggers 

bear the same responsibility for accuracy of information as 

professional journalists. However, they do not enjoy the same 

media rights, such as the accreditation with state authorities 

that is required in order to cover government events.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Uzbekistan Objective Score: 0.94

Amid the government’s total control over media, the 

practice of professional journalism remains poor in 

Uzbekistan. The majority of skilled and independent 

journalists have left the country. Those who have replaced 

them have little to no real knowledge of reporting. In recent 

years, the Tashkent government has closed western-funded 

NGOs that offered professional training programs on 

international standards to local reporters. Together with 

declining quality of state-funded journalism schools, these 

changes have worsened reporting in Uzbekistan.

Some local journalists had another viewpoint on this. They 

said that the journalistic community in Uzbekistan still has 

many well-trained journalists, especially at the state-run 

television channels. However, due to censorship and  

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



309UZBEKISTAN

pressure from chief editors, they are not allowed to display 

their skills.

The most notable difference between Uzbek journalists at 

public and private media and their colleagues that write 

for Western and independent media is the variety and type 

of sources they use in reporting. Journalists at state media 

have better access to government sources than journalists 

of private or Western outlets. However, the editorial style 

of state media, mostly resembling Soviet-era reporting, 

does not allow them to use multiple or opposing sources. 

Reporters for private media have less access to official 

information, but they are not so constrained in the choice of 

sources. Still, though, they cannot give voice to civil society, 

opposition groups, or human rights defenders.

Independent and Western media reporters, accredited 

by the Foreign Ministry in Uzbekistan, also have limited 

access to the government, but enjoy the most freedom in 

choice of information sources and have more opportunities 

to strike a balance. However, they also tend to be careful 

when reporting on pressing topics in order not to lose their 

accreditation.

The Union of Journalists of Uzbekistan and the National 

Association of Electronic Media (NAESMI) have their own 

codes of ethics that reflect international standards. However, 

they exist only formally and do not have much effect on the 

work of Uzbek mass media.

Journalists eagerly accept bribes (cash and gifts) in exchange 

for favorable coverage, but only when reporting on 

individuals, smaller government agencies, private businesses, 

or farms. Bribes are not the reason for the positive stories 

of the government or the lack of coverage of controversial 

issues.

Plagiarism is very common in Uzbekistan media. The vast 

majority of local media do not refer to original sources, 

especially if they are located outside the country. Many 

popular Uzbek-language news websites, such as Kun.uz and 

Daryo.uz, rarely create their own material when reporting 

about world news. They translate text from Russian websites 

and publish it as their own.

Self-censorship has become rampant since 2007, when 

the government revised the Mass Media Law. The new 

regulations make owners, editors, and journalists from 

both state-supported and private media responsible for the 

content of what is printed and broadcast. Media members 

self-censor out of fear of pressure, persecution, or losing 

a job. Accredited reporters of foreign media also have 

to censor themselves, although to a much lesser degree, 

because of the threat of losing accreditation. Thus, Uzbek 

media keep silent on many socially significant events.

A striking example of this in 2015 was the media reaction 

to the demolition of the monument in Angren city 

commemorating soldiers that died in World War II. The 

act caused fierce debate in social networks, but only a 

few independent media, such as the Uzbek service of RFE/

RL, fergananews.com, and asiaterra.info (all blocked in 

Uzbekistan), reported the incident.

Local media also did not report on demonstrations against 

the electricity and gas outages in several parts of the 

country. And no outlets reported on the court trial of an 

Uzbek national in Sweden, who was sentenced to 18 years 

and later to life in prison for the assassination attempt of 

an Uzbek imam living as a political refugee in Scandinavia. 

Uzbek opposition groups, whose members now reside in 

different parts of the Western world, recently attempted 

to organize their own “alternative” presidential elections 

on the Internet—but this story also went unnoticed by the 

media in country.

Journalist wages remain low, which forces most journalists 

to work for several media outlets at the same time, and 

accept gifts from individuals and organizations interested 

in buying coverage. Employees of the main state television 

channel Uzbekistan have slightly higher wages than average, 

but still not enough to prevent corruption.

At Tashkent media, salaries average $200-$300 per month, 

which is barely enough to make ends meet. Journalists 

get paid bonuses if they also work as advertising agents. 

Entry-level salaries are even lower, so young promising 

journalists do not stay long in the profession and seek other 

sources of income.

The state-owned daily Khalk Suzi/Narodnoe Slovo also 

offers above-average wages to its employees. The staff of 

its Russian-language edition receive even higher salaries, 

given its higher circulation and expensive advertising. The 

magazine Economic Review, which sheds light on economic 

issues under less censorship, is published with support 

from the UN Development Program in Uzbekistan and pays 

higher-than-average wages to its staff.

In July 2015, Olim Toshboyev, director 
of the television channel Uzbekistan, 
was reportedly fired for not covering 
the president’s visits to regions on time.



310 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

State media cannot always report quickly on government 

activities. State agencies, including the Security Council, 

require following a long process of agreeing with the 

supplied information. In July 2015, Olim Toshboyev, director 

of the television channel Uzbekistan, was reportedly fired 

for not covering the president’s visits to regions on time.

Private media respond quicker, but to events of national 

importance. Events such as elections (at any level); 

large-scale natural disasters, especially those with the loss  

of life; and negotiations between country leaders and 

foreign partners are covered in private media only after 

the main state mass media publish or broadcast the official 

position of authorities.

Entertainment content continues to dominate news and 

information programming on public and private television 

channels. Although there is a visible downward trend 

in entertainment programs, information content is not 

increasing; propagandistic programs are replacing the 

entertainment shows.

The state print media usually do not publish entertainment 

content. They mostly cover similar official information: 

stories about successful farmers and private entrepreneurs, 

and discussions on morality and love of country. Private print 

media, in contrast, focus more on entertainment topics.

Most public and private media in Uzbekistan have outdated 

equipment, but that does not significantly affect the quality 

of their productions. For example, most photographers use 

their own professional cameras since their organizations 

cannot afford to buy high-quality equipment. 

Local journalists note that the main obstacle to the 

qualitative development of mass media is not technical 

equipment, but political conditions.

The Uzbek media sphere has only a few examples of niche 

journalism. They include Economic Review; the magazine 

UzInfoCOM, published by the Ministry for the Development 

of Information and Communication Technologies; and the 

environmental blog sreda.uz, which publishes investigative 

reports on ecological issues.

The genre of investigative journalism has practically ceased 

to exist in Uzbekistan, due to the media’s inability to publish 

investigation results under the current political regime. Only 

foreign and independent media report their investigations 

on topics such as institutional corruption or persecution 

of devout Muslims and representatives of opposition 

movements. What state television channels try to portray as 

investigative reporting on those topics is just propaganda 

prepared with the help of government security agencies.

Some local journalists noted that development of 

investigative journalism in Uzbekistan is hindered not 

only by the political regime, but by journalists’ lack of 

professionalism and by the excessive time and resources it 

requires.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Uzbekistan Objective Score: 0.80

Uzbekistan has a variety of public sources of information—a 

fact that authorities like to push when speaking about 

media diversity in the country. According to President 

Karimov, in 2015 Uzbekistan had more than 1400 media 

outlets—3.6 times more than when the Soviet Union 

collapsed in 1991. Among them are 66 television channels 

and 34 radio stations, and more than 1,000 print and 300 

online media, which the government claims are mostly 

privately owned.

Official figures indicate that currently 54 percent of the 

population of Uzbekistan has access to digital television. Last 

year the government announced its plans to install 84 new 

high-power transmitters to increase the digital television 

signal across the country.

NAESMI unites 24 private television and radio channels and 

regulates free exchange of content between them. Most 

stations offer entertainment programming, with their 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



311UZBEKISTAN

geographical coverage limited to one region. The members’ 

audiences usually do not overlap.

Despite the increasing number of public information sources, 

plurality of news in the country remains poor. Almost all 

news outlets express the official view and never challenge 

the government’s actions. The presidential elections of 2015 

showed that even print media published by political parties 

do not represent different, conflicting standpoints. During 

the entire campaign, they all promoted views very similar to 

the president’s Liberal Democratic Party. The Organization 

for Security and Co-operation in Europe’s post-election 

report confirmed this and stated that the Uzbek poll lacked 

genuine opposition.

Last year saw a big increase in the use of mobile 

technologies, by both active and blocked websites, in 

disseminating information. Since many Uzbek netizens are 

using the messaging app Telegram, popular information 

websites have created Telegram bots and channels to spread 

their information among mobile users.

In his February 2016 speech on Uzbek youth, aired on 

prime-time news in all state television channels, President 

Karimov again argued about the uselessness of blocking 

the Internet. However, websites offering content critical of 

the government, such as People’s Movement of Uzbekistan, 

Voice of America, Eurasianet, Ferghana News, Centrasia, 

AsiaTerra, and the Uzbek language services of RFE/RL and 

BBC continue to be blocked in the country.

To make online censorship easier, the government 

banned independent sources of Internet traffic coming 

to the country, including satellite in 2011. The ban made 

Uztelecom into a monopoly in Internet service provision. 

Yet, the Internet remains the only place where information 

consumers in Uzbekistan can enjoy variety of content. This 

is largely because news websites blocked in Uzbekistan 

continue using online technologies to curb censorship and 

reach their target audience. Uzbek services of RFE/RL (known 

locally as Ozodlik) and BBC are active on all popular social 

networks, including Facebook, Twitter and Odnoklassniki. 

For instance, Ozodlik has more than 200,000 “likes” on its 

Facebook page, and more than 400,000 members in its 

Odnoklassniki group—record numbers for Uzbek media. 

Ozodlik also uses the mobile messaging apps Telegram and 

WhatsApp for crowdsourcing and feedback.

Continuous blocking of websites has made many Uzbek 

Internet users knowledgeable in configuring VPN channels 

and suing proxy-servers and anonymizers that help bypass 

censorship. Uzbek media experts say there is an unofficial 

ban on retransmission of a number of foreign television 

channels, including BBC, CNN, Deutsche Welle, Al Jazeera, 

Russia’s NTV, Ren, and others. Their websites are also 

inaccessible in Uzbekistan.

To access foreign (especially Russian) television channels, 

many people in Uzbekistan use satellite dishes. There were 

reports in 2015 that local authorities in Tashkent forced 

residents to dismantle satellite dishes from walls and roofs 

of apartment blocks. This move was explained as returning a 

cleaner aesthetic view to the buildings in the capital city.

The quality of Skype calls in Uzbekistan remains very low 

since June 2015, which is widely believed to be caused by 

government efforts to control the Internet. However, some 

media experts suggest that Uztelecom does this intentionally 

to boost its declining revenue from international calls.

Power outages are very frequent outside Tashkent, even 

in regional centers. The situation gets even worse in rural 

areas, where electricity is available only for few hours a day. 

With no cable Internet and low-quality mobile networks, 

people in rural areas receive information mostly from 

government-controlled radio and television channels.

Regarding programming by state media, the authorities 

determine the editorial policy of state media, including 

those founded by the Parliament. Despite legal guarantees 

that mass media have editorial independence, state media 

cannot express a real independent opinion. Therefore, their 

materials on socially important topics are always biased, 

presenting no alternative viewpoints. By their nature, these 

materials are state-funded propaganda and cannot be 

called journalism. This can also be applied to private media. 

The only difference—independent media sometimes offer 

materials that raise particular problems at the level of city  

or region.

The political regime is hostile to any opposition, and actively 

fights any attempts by opposition groups that fled the 

country to reach an Uzbek audience. Currently, four political 

parties have representatives in the Parliament, but this 

There were reports in 2015 that local 
authorities in Tashkent forced residents 
to dismantle satellite dishes from walls 
and roofs of apartment blocks. This 
move was explained as returning a 
cleaner aesthetic view to the buildings 
in the capital city.



312 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

does not equal a pluralism of political views. The role of 

parliamentary opposition is given to the People’s Democratic 

Party, which does not challenge positions of the ruling party 

of liberal democrats.

Uzbekistan has three news agencies: The National News 

Agency (UzA), under the Cabinet of Ministers; Jahon, under 

the Ministry of Foreign Affairs; and the private information 

agency Turkistan Press. None of them have an independent 

information policy. UzA and Turkistan Press offer paid 

services that are used mostly by foreign diplomatic services. 

When covering government-related issues, private media 

(especially news websites) rely almost entirely on information 

provided by the public media and state press agencies.

Consumers are poorly informed about media 

ownership. There is a stereotype in Uzbekistan that all 

non-entertainment media are state-owned, primarily due to 

the identical information that most media outlets present.

Uzbekistan is the only country in the post-Soviet region that 

has kept criminal prosecution for homosexuality. This topic is 

considered taboo, and media avoid covering issues of sexual 

minorities. For instance, Uzbek media did not report on a 

transvestite being beaten by police in Tashkent, a video of 

which was widely spread on the Internet in December 2015.

Uzbekistan has several print media in languages of ethnic 

minorities, but their numbers have been decreasing steadily, 

mostly due to funding difficulties. One of the most popular is 

Ovozi Tojik (Voice of Tajiks), founded in 1924 and supported 

by the Parliament and the Cabinet of Ministers. The paper is 

also subject to tight control and never covers the problems 

ethnic groups face, such as closure of schools and under-

representation both at local and central authorities.

Overall, mass media in Uzbekistan have a very selective 

approach in covering events of domestic or international 

significance. For example, national media outlets barely 

covered the unrest in Ukraine, the Arab Spring, or the ethnic 

conflict in Kyrgyzstan in 2010.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Uzbekistan Objective Score: 0.80

All kinds of media in Uzbekistan are in constant search 

for cost-effectiveness and greater profits. However, given 

the wide-scale corruption, outdated management styles, 

economic crisis, and political situation, only a few media 

organizations manage to be self-sustainable. Most media 

depend completely on subsidies from either the government 

or private owners, which renders media editorially 

dependent on the interests of their sponsors.

Financial problems are also causing private socio-political 

outlets (like the weekly Novosti Uzbekistana or News of 

Uzbekistan) to leave print and go online, as it requires fewer 

expenses. Nevertheless, this is not a viable solution yet, since 

the online advertising market in Uzbekistan is just emerging. 

The majority of advertisers still prefer television, radio, 

and print media. Therefore, even the most popular news 

websites in Uzbekistan are not fully self-sustainable and 

survive on government funding, grants from international 

organizations, or direct subsidies from their owners.

Blogging in Uzbekistan is not so much of a commercial 

venture as a voluntary activity. The Uzbek blogosphere 

has several interesting blogs, but they have very narrow 

followings. Some Uzbek bloggers receive small grants from 

local funds or foreign embassies in the country. Bloggers  

are careful when choosing topics.

The advertising market in a country of 30 million enjoys 

diversity of clients. The largest advertisers are gas and oil 

production companies, GM-Uzbekistan motor company, 

mobile communication companies, and Uzbek airlines 

and banks. They often buy advertising in state-owned 

newspapers and television channels, which is not always 

prudent in terms of marketing, but shows their loyalty to  

the government.

Most of the media in Uzbekistan have more than one 

advertiser, and none of them can influence editorial policy 

as strongly or effectively as the state. Even the primary state 

newspapers Narodnoe Slovo/Khalk Suzi and Pravda Vostoka, 

which are financially self-sustainable, are not editorially 

independent from the government.

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



313UZBEKISTAN

Local media are in a much worse situation, because they 

rarely receive funding from the central government, and the 

financial capacities of local authorities are severely limited. 

The advertising market is booming in Tashkent; in the 

regions it is developed to a lesser degree.

State-owned regional media largely survive due to forced 

subscriptions by employees of subsidized organizations, 

such as government agencies and educational institutions. 

As one independent Uzbek media outlet reported in 2015, 

schoolchildren and especially pensioners are required to 

subscribe to local newspapers.

The law regulating advertising puts clear limits on the 

print space and airtime allocated to advertising: not more 

than 10 percent of broadcast time, and not more than 40 

percent of column space. Media are also obliged to allocate 

5 percent of advertising space or airtime for public service 

announcements.

Currently the most expensive advertising is on state 

television channels Uzbekistan and Yoshlar, which have the 

highest geographical coverage in the country. For example, 

one minute of primetime on Yoshlar can cost $4,400. 

However, as local journalists have indicated, it is impossible 

to trace where this money is going, as these media are not 

financially transparent.

In 2014, authorities launched an investigation into 

allegations of corruption at the National Television and 

Radio Company of Uzbekistan. As reported by broadcaster 

Ozodlik, several company employees, including top 

management, were involved in cases of bribery when 

accepting advertising. According to the report, the state 

received only half of the revenue from advertisements, with 

the other half going into the pockets of company officials.

Authorities do not need to use any financial means of 

pressure on media, as administrative resources are usually 

enough. Private media can be easily closed for criticizing 

the government, which has already happened several times 

in the past. In case of state media, authorities change 

management teams.

In the past, international organizations, such as Internews, 

offered business management training for Uzbek media and 

supported market research studies. However, NGOs were 

forced to leave the country after criticizing the government’s 

actions during the Andijan events of 2005, when state forces 

gunned down hundreds of unarmed demonstrators.

Media market research on audience demographics and 

preferences is rarely conducted in Uzbekistan, and media 

organizations usually do not finance the research. The only 

local, non-governmental professional research company 

is Ijtimoiy Fikr (Social Opinion), which did no public media 

analysis in 2015. With regard to metrics, popular local online 

media refer to Google Analytics and Yandex Metrika. They 

often showcase their statistics to attract advertisers.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Uzbekistan Objective Score: 0.66

Uzbekistan does not have many institutions that support 

professional interests of media or journalists. All journalists 

working in Uzbek media organizations are members of 

the Union of Journalists, and pay monthly contributions 

automatically deducted from their salaries. However, the 

union does not offer its members any form of protection 

or support, besides organizing an annual professional 

competition called Oltin Qalam (Golden Pen) to award the 

most loyal journalists.

Moreover, union members are often part of expert 

groups that are formed to consider court charges against 

journalists. In the past few years, these groups’ decisions led 

to the conviction of journalists Umida Akhmedova, Vladimir 

Berezovsky, Elena Bondar, Victor Krymzalov, and others.

In 2005, following the Andijan events, the government 

cracked down on all organizations that support independent 

journalism. The country is now left with no NGOs that 

truly represent interest of media and journalists or defend 

freedom of speech.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



314 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

Journalism school programs in Uzbekistan are outdated 

and do not teach students how to write unbiased reports. 

Moreover, they do not offer sufficient practical journalistic 

experience. Even leading journalism schools do not have 

their own student newspapers, mostly due to financial 

issues. Part of the problem is solved by the enthusiasm of 

some teachers, who organize extracurricular workshops to 

give students more information about modern journalism.

Several groups offer short-term professional journalism 

training programs that are more technical in character. The 

groups include the National Television and Radio Company, 

NAESMI, Union of Journalists, and Public Fund for Support 

and Development of Print Media and News Agencies.

Independent journalists are invited to attend training 

courses on international standards that media development 

NGOs organize in neighboring countries such as Kazakhstan 

and Kyrgyzstan. The U.S. Department of State, the Open 

Society Foundations, Internews, and the OSCE Academy in 

Bishkek usually sponsor the classes. However, participating 

journalists are often subject to harassment and are closely 

watched by the government. As a result, Uzbek journalists 

working for media registered in Uzbekistan, fearing 

persecution and problems at work, usually do not attend 

such courses.

There are no administrative restrictions on the import of 

equipment for printing and media. But several companies 

have monopolized the newsprint market, leading to high 

prices for paper. According to local journalists, the cost of 

paper rose after the state publishing and printing company 

stopped supplying paper.

Print media are distributed via subscriptions or kiosks and 

through companies such as Matbuot Tarqatuvchi that are 

loyal to the government. That company has branches in all 

regions of Uzbekistan and recently started offering online 

subscriptions to nearly 250 print media.

The government or members of circles close to President 

Karimov own all means of electronic media distribution—

Internet, radio and television networks, transmitters, and 

cellular phone frequencies. In early 2016, Dutch mobile 

communication company VimpelCom, which works under 

the brand Beeline in Uzbekistan, confirmed its involvement 

in large-scale corruption in the country. The world’s sixth 

largest telecommunications company, VimpelCom is believed 

to have transferred millions of dollars to an offshore 

company belonging to president Karimov’s daughter. The 

company had to pay a $835 million settlement to U.S. and 

Dutch authorities.

Official statistics indicate that the number of Internet users 

in Uzbekistan passed 12 million in 2015, while 22 million 

people (out of a population of 30 million) use mobile 

phones. In the past year, the monopoly Uztelecom dropped 

prices for international bandwidth for Internet service 

providers. The new rate is $157 per Mbps, compared to $276 

in 2014.

Broadband Internet plans with unlimited service are still 

expensive for the majority of Uzbeks. On the other hand, 

TAS-IX peering center that interconnects networks of private 

ISPs allows many Uzbek netizens cheap and fast access to 

locally hosted online resources. The National Television and 

Radio Company actively uses this peering network to deliver 

its content to online consumers.

Smartphones are now widespread. The number of mobile 

Internet users is also rising from year to year. Mobile 

communication companies operating in Uzbekistan have 

started offering 4G Internet connections, but only in big 

cities and for expensive prices. Most rural areas still do not 

have access to 3G networks.

Most of the traffic coming to online media in Uzbekistan is 

via mobile. Therefore, some market-oriented private news 

websites, such as gazeta.uz and kun.uz, have mobile-friendly 

designs and even mobile apps.

List of Panel Participants

IREX did not conduct an in-country panel discussion because 

of Uzbekistan’s repressive environment. This chapter 

represents desk research, interviews, and the results from 

questionnaires filled out by several people familiar with the 

state of media in the country.


