
32 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

Amid all of this turmoil, independent media outlets, such as the 

investigative site Bivol, have stepped in to expose corruption in the 

judiciary and the higher echelons of power. And yet, the publications’ 

authors, whistleblowers, and sources—rather than the exposed officials 

and magistrates—have been investigated.

BULGARIA



33

introduction

B
U

LG
A

R
IA

BULGARIA

A

OVERALL 

SCORE: 

1.94

A rise in violent attacks against journalists, significant shifts on the Bulgarian media ownership scene, the 

falling quality of journalism, a radical increase in corporate and political propaganda, and the expected 

final failure of the digitalization process defined 2015. The media are deeply divided between a group 

of mainstream television stations with national coverage and print publications of relatively professional 

quality on the one side and a growing number of quasi-media, externally funded propaganda mouthpieces 

on the other.

Pro-government propaganda outlets are leading an intensive smear campaign against politicians, journalists, 

and media that do not follow the official line. Bulgaria has also waded into the battlefields of the hybrid 

war of Russia against the United States and the EU, marked by massive Russian investment, support for 

anti-western and anti-democratic propaganda, industrial-scale trolling campaigns, and hacking attacks 

against independent media and public institutions.

After years of public denials, the controversial politician–media mogul Delyan Peevski began declaring 

ownership of print, broadcast, and online media outlets. The financial resources for the acquisitions remain 

unclear and are not being investigated, but the pro-government Peevski group of media engage in smear 

campaigns against uncooperative politicians, magistrates, journalists, citizen organizations, and even EU 

diplomats who voice concerns of political corruption. In addition, the bankruptcy in 2014 of the Corporate 

and Commercial Bank (KTB) exposed the funding mechanisms of quasi-media in Bulgaria, resulting in the 

closure of publications, including Presa and Tema, and the transfer of ownership of TV 7 and News 7.

A failed attempt by the government-funded Bulgarian National Radio (BNR)’s management to cut the 

bonuses of top journalists set off a crisis and strikes. The standoff resulted in the loss of editorial control 

over the public broadcaster’s main news channel, Horizont. The cancellation of a controversial anti-western 

weekly talk show dominated the final weeks of 2015 for the media, leading to public reactions ranging from 

political protests by leftist and pro-Russian activists to tacit approval by those who believe propaganda has 

no place on public radio.

Amid all of this turmoil, independent media outlets, such as the investigative site Bivol, have stepped in to 

expose corruption in the judiciary and the higher echelons of power. And yet, the publications’ authors, 

whistleblowers, and sources—rather than the exposed officials and magistrates—have been investigated.

Bulgarian media traditionally score well in the MSI study in indicators related to general citizen access 

to news, technical equipment for newsgathering, the available telecommunications infrastructure, and 

unrestricted access to the journalism profession. While these are seen as important preconditions for the 

development of a sustainable media environment, these factors are not sufficient to establish a vibrant and 

professional media to serve the interests of the Bulgarian audience.



34 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2015
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bosnia 1.97
□□ Bulgaria 1.94
cc Kazakhstan 1.81
□□ Macedonia 1.62
□□ Russia 1.51
□□ Serbia 1.71
bb Tajikistan 1.74

□□ Croatia 2.50
□□ Georgia 2.42
bb Kosovo 2.46
bb Kyrgyzstan 2.18
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.17
□□ Romania 2.32
bb Ukraine 2.04

□□ Albania 2.55
bb Armenia 2.55□□ Turkmenistan 0.26

cc Azerbaijan 0.99
□□ Uzbekistan 0.78 cc Belarus 1.11

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
56

2.
46

2.
42

2.
11

2.
35

2.
18

1.
88 1.
94

1.
74

1.
75

1.
58

1.
76

2.
66

2.
50

2.
35

2.
11

2.
07 2.

16

2.
13

2.
00

1.
75

1.
53

1.
35 1.

48

2.
22 2.
26

2.
19

1.
97

1.
90

2.
11

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BULGARIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

GENERAL

>> Population: 7,186,893 (July 2015 est. CIA World Factbook)

>> Capital city: Sofia

>> Ethnic groups (% of population): Bulgarian 76.9%, Turkish 8%, Roma 
4.4%, other 0.7% (including Russian, Armenian, and Vlach), other 
(unknown) 10% (2011 est. CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 59.4%, Muslim 7.8%, 
other (including Catholic, Protestant, Armenian Apostolic Orthodox, 
and Jewish) 1.7%, none 3.7%, unspecified 27.4% (2011 est. CIA World 
Factbook)

>> Languages: Bulgarian (official) 76.8%, Turkish 8.2%, Roma 3.8%, other 
0.7%, unspecified 10.5% (2011 est. CIA World Factbook)

>> GNI (2014-Atlas): $55.04 billion (World Bank Development Indicators, 2016)

>> GNI per capita (2014-PPP): $16,260 (World Bank Development Indicators, 
2016)

>> Literacy rate: 98.4%; male 98.7%, female 98.1% (2015 est. CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Rosen Plevneliev (since January 22, 
2012)

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active media outlets: Print: 295 newspapers, 635 magazines 
(National Statistics Institute 2014); Radio Stations: 85; Television Stations: 
112 (Council for Electronic Media)

>> Newspaper circulation statistics: Total annual circulation: 324,310,000 
(National Statistics Institute 2014)

>> Broadcast ratings: Top three television stations: bTV, NOVA, BNT1

>> News agencies: Bulgarian Telegraph Agency (state), BGNES (private), 
Focus Information Agency (private)

>> Annual advertising revenue in media sector in 2014: $107.6 million (MA 
Pierrot 97)

>> Internet Usage: 57% of the population (Eurostat, 2015)

BULGARIA at a glance



35BULGARIA

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Bulgaria Objective Score: 2.18

According to Boyko Vassilev, editor and television host for 

Bulgarian National Television, regulations are not a serious 

problem for the Bulgarian media. He believes the issues lie 

in implementation.

Ivo Draganov, a lecturer at the New Bulgarian University and 

the National Academy for Theater and Film Arts, disagreed. 

He believes that more time is needed before the media 

regulations are accepted and start being implemented 

properly. “Regulation and liberalization of the media market 

happened in Bulgaria only in 1999, 10 years after the EU and 

75 years after the US. We need a lot more time before these 

instruments are recognized as serving the public interest 

and begin to operate properly here. Legal regulation 

and economic systems are relatively easy to change… but 

people’s thinking and mentality change slowly. This is the 

domain of religion, culture, education, and science, and 

that’s exactly where our quasi neo-liberal (and in reality 

oligarchic) state is paying less attention. This is why our 

transition has been so slow and we’re in the middle of 

nowhere with the freedom of the media.”

Yassen Boyadzhiev, chair of the Free Speech Forum and 

editor of Mediapool.bg, finds it difficult to apply the 

standard terminology to Bulgaria’s current media situation: 

“In the 15 years of MSI studies, Bulgarian media have 

deteriorated so far that we cannot use the same terms 

anymore. Freedom of speech doesn’t mean anything 

anymore. For a huge part of the population, freedom of 

speech means the freedom to say whatever you feel like, to 

defame and discredit people. We do have supporting text 

in the constitution and in the laws defending freedom of 

speech—but they are hollow.”

The legal and regulatory framework did not change much in 

2015, although some changes are urgently needed. Above 

all, the parliament needs to resolve the crisis by appointing 

new members of the broadcast regulatory body, the 

Council for Electronic Media (CEM). It also must amend the 

Telecommunications Law after the failure of digitalization 

and the judgement of the EU Court that the Bulgarian 

legislation is in breach of EU competition rules.

According to Dilyana Kirkovska, chief of the CEM Licensing 

and Analytical Department, the digitalization process in 

Bulgaria has failed beyond repair. It has failed from the 

perspective of the legislation and from the perspective 

of the judgment imposed on Bulgaria by the European 

Commission. It also has failed physically, as broadcasters 

have withdrawn from the multiplex networks. TV 7 has 

just withdrawn; News 7 pulled out earlier. According to 

Kirkovska, there is a current initiative supported by the 

government to amend the legislation and allow broadcasters 

to buy out the multiplexes in line with the ruling of the 

European Court in Luxembourg: in April 2015, the EU 

Court of Justice issued a judgment against Bulgaria, 

confirming that the country breached EU law in 2009 in 

assigning spectrum rights of use for the deployment of 

digital terrestrial television infrastructure. Bulgaria violated 

free-competition rules established by the EU and faces 

steep financial sanctions if the national regulations are not 

amended. The judgment went unreported in Bulgarian 

media, as it highlights a sustained effort by at least 

three governments to avoid implementing the European 

legislation.

The Bulgarian telecommunications law limits competition 

and does not allow broadcast media to participate in the 

digital distribution networks. A new Digital Communications 

Act reversing the challenged texts has been drafted and 

opened for discussion; its passage is expected in 2016. 

Meanwhile, mainstream television stations have been 

withdrawing from the digital broadcasting platforms, 

making them irrelevant to the audience. “This is a 

completely different approach, which also has challenges—

for example, what will happen with the digital distribution 

of the public broadcaster BNT?” Kirkovska added.



36 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

According to Constantine Markov, a lecturer for the Sofia 

University Faculty of Journalism, the failure of digitalization 

is one of the significant events of the year. “I have witnessed 

small towns losing programs, initially from five to six channels 

to the three big national television stations,” he said.

Concerning the appointment of CEM members, for more 

than a year, the institutions responsible have been unable 

to replace two of the members whose mandate has expired. 

The president, who appoints one of the new members, 

made his choice in May, but parliament has been unable to 

agree on its choice. Since under the law the new members 

can enter into their functions only simultaneously, the 

president’s appointee is in limbo as well.

The Radio and Television Act was amended several times in 

2015. Kirkovska labeled the latest changes “curious.” Instead 

of addressing substantive issues, such as the mandates of 

the CEM members, the parliament amended the law to 

allow CEM and governing board members of the public 

broadcasters to receive bonuses.

Kirkovska noted that one suggested amendment in the RTV 

Act this year was to cancel the provisions for the RTV Fund 

as a way of funding the public media. In her opinion, this is a 

step backward and leaves the public media in the hands of the 

government, which will continue to exert pressure through 

the budget. The texts were discussed in the Media Committee 

of parliament, with some urging that the amendment should 

be passed only after a wider public discussion.

The panelists discussed the conflict in BNR and noted that 

there are significant shortcomings and violations of the 

regulations. BNR suffered from two crises in 2015—the 

labor dispute between the management and the journalists 

from the news-oriented Horizont channel and the dispute 

over the cancelation of the controversial weekly program 

Deconstruction, which many saw as a propaganda piece 

incompatible with the role of public media. In the view of 

the panelists, it did not deal satisfactorily with either crisis.

Several dozen citizens gathered outside BNR to protest 

the show’s cancellation, and the majority of the leftist and 

pro-Russian media labeled the decision censorship. At the 

same time, many journalists and political analysts who had 

been warning about the show’s propaganda overtones for 

many years welcomed the move. It is worth noting that the 

program did not seem to be taken down under political 

pressure. There had been no public expressions of discontent 

with the program on behalf of the government; legitimate 

management structures of the National Radio adhering 

to internal editorial regulations decided to cancel it after 

CEM, the broadcasting regulatory body, warned BNR that it 

would face steep fines if it did not take measures to stop the 

controversial show’s violations of the broadcast law.

According to Markov, “…there is a clear violation of the 

principles of objectivity and fairness of information in the 

National Radio. The most striking example is Peter Volgin’s 

program, Deconstruction. It’s obvious that no one can 

restrain him. But the problem goes beyond this program; 

the guests he invites on the regular daily programs only 

serve his point of view... I recently heard a regular program 

describing the French ambassador as a ‘third-rank diplomatic 

functionary’ interfering in the internal affairs of Bulgaria.” 

Other panelists pointed to Volgin’s unrestrained hate speech 

and defamatory language against protesters and politicians; 

he dismissed citizens protesting for judicial reforms as 

“rabble” and has on numerous occasions used language 

against disliked politicians that many consider unacceptable 

for public radio.

According to Petko Georgiev, director of BTC ProMedia, 

Deconstruction is not even the biggest problem. “This 

propaganda piece poses as an ‘author’s’ program and is 

being presented as free expression of opinion, but Volgin 

is also the head of one of the news and current-affairs 

teams at BNR. Allowing such a politically biased figure to 

lead a major editorial team amounts to surrendering the 

principles of editorial independence and professionalism in a 

significant part of the public radio’s program.”

The panelists took a critical stance on the other crisis at BNR 

as well, related to the standoff between the management 

and the Horizont journalists over pay and bonuses. A 

long-lasting strike at BNR was triggered by an attempt to 

limit bonuses for leading journalists, but it escalated into 

a full-scale confrontation between a large number of the 

journalists and the management over management principles.

While some suggested that initially the protests may have 

had professional grounds as well, the majority agreed 

that the conflict is currently “all about money and nothing 

else.” Most of the panelists agreed that the management’s 

inability to impose professional editorial control and resolve 

labor issues has been aided by the CEM decision not to 

interfere in the conflict.

According to Ivan Radev, board member of the Association 

of European Journalists, “Should the turmoil at BNR 

continue in 2016, there is a serious threat that it will lose 

its reputation as a relatively independent and trustworthy 

According to Dilyana Kirkovska, chief 
of the CEM Licensing and Analytical 
Department, the digitalization process 
in Bulgaria has failed beyond repair.



37BULGARIA

source of information. The behavior of the regulator has 

been less than convincing, as it has failed to decrease the 

tension between the management and the journalists.”

Georgiev added, “BNR represents a loose confederation 

of feudal principalities at war with each other and united 

against the management. Each ‘principality’ has it prince 

(or princess) in command and control; there’s no central 

editorial policy and very little regard for professional 

standards. This system was not created by the current 

management. It has been in place for a decade. The past 

two directors of BNR are to blame for it more than the 

current one, who is clearly unable to deal with it.”

Regardless, it appears that BNR’s problems will continue 

into 2016, as the labor dispute remains unresolved and the 

controversial host of the canceled propaganda program has 

simply moved the content to his daily shows. While the law 

protects the editorial independence of state or public media, 

events at BNR prove that the legal requirements are not 

being vigorously implemented.

Examples are not limited to BNR. As Dimiter Stoyanov, an 

investigative journalist for Bivol, said, “…The program of 

Dimiter Tzonev on BNT also disseminates propaganda and 

lies. Our team has been the victim, but that’s a general 

problem; this program is being used to circulate propaganda 

messages. The media’s management does nothing to stop 

this practice.”

There has been limited licensing of new broadcast media 

in 2015, but the majority of the panelists agree that the 

process suffers from deeply rooted problems related to 

its fairness, competitiveness, and apolitical character. 

According to regional radio manager Krassimir Dimitrov, 

owner of Radio MIXX, “There are substantial limitations 

in the licensing process and in the implementation of the 

license requirements. The red tape is appalling, many of 

the requirements are artificial, and the market should be 

allowed to filter the good media from the weak ones.”

However, the panelists pointed out a positive development 

as well: the launch of two new television channels, the 

Bulgarian-American BiT and the Bloomberg Bulgaria channels.

In a significant regulatory development that will see its 

continuation in 2015, the Union of Bulgarian Artists has 

addressed CEM with a request to review and cancel the 

license of TV Alfa, the cable channel of Bulgarian-turned-

Russian nationalist party Ataka. The request followed an 

incident at the National Academy for Theater and Film in 

which the leader of Ataka, accompanied by a television 

crew, physically attacked students and had to be carried 

away by bodyguards and the police. The politician has been 

stripped of his immunity and is under investigation; CEM is 

monitoring the channel for violations of the law to decide 

on its license.

Conditions for market entry and the tax structure for media 

have not changed over the years. They are comparable to 

other industries, yet the panel did not score them high given 

serious concerns over the selective implementation of the 

tax regulations.

In June 2015, the National Revenue Agency (NRA) 

announced it was starting an investigation against Sega, one 

of the dailies with a critical stance toward the government. 

After the association of publishers requested clarification 

about the reason for the investigation, NRA announced 

it was investigating all print media because of what it 

described as “high risk of tax evasion.” The Economedia 

Group of publications, which included the most influential 

newspapers and sites critical of the government, was already 

fully investigated in 2014.

In 2015, there was a rapid rise in crimes against journalists, 

including physical attacks against journalists at work, 

conducting interviews, or covering events. Another worrying 

trend is the pressure of the authorities—the tax authorities, 

for example—against the media.

According to Radev, “The actions of the Financial 

Supervision Commission [FSC] are a reason for deep concern. 

In 2015, it took measures against national and regional 

media and imposed heavy sanctions on them over their 

coverage of the bank crisis in 2014. The fact that FSC acts as 

a censor, analyzes editorial content, and holds up Peevski 

media as a positive example is scandalous.”

Stoyanov described the pressure exerted on national and 

regional media over stories about corruption in the judiciary. 

“The Supreme Judicial Council [SJC] tried to make us identify 

the source of the recorded conversation between the two 

judges. I think it was a very brutal attack against us. There is a 

court decision protecting journalist sources, but still we have 

been summoned three times to be pressured into disclosing 

As Dimiter Stoyanov, an investigative 
journalist for Bivol, said, “…The 
program of Dimiter Tzonev on BNT 
also disseminates propaganda and lies. 
Our team has been the victim, but 
that’s a general problem; this program 
is being used to circulate propaganda 
messages. The media’s management 
does nothing to stop this practice.”



38 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

the source of the recording. We have clearly and repeatedly 

indicated that we have received the recordings from the 

platform BalkanLeaks, a regional equivalent of WikiLeaks, 

which guarantees confidentiality to the initial source.”

The panelists also mentioned Miroslav Ivanov, a financial 

blogger investigating the bankruptcy of KTB and its 

aftermath and investigated by the prosecution, the State 

Agency for National Security, and the NRA as another 

example of pressure on the media.

Another case revolves around reporting of a highly critical 

European Commission (EC) monitoring report regarding the 

Bulgarian judiciary (the Report from the Commission to the 

European Parliament and the Council on Progress in Bulgaria 

under the Cooperation and Verification Mechanism). The 

report quotes calls for an independent investigation into 

a wiretapping scandal in which judges from the Sofia City 

Court accuse the prosecutor general of political meddling 

with the court.

Some media interpreted this as a call for the removal of 

the prosecutor general. During a live interview with the 

Peevski group’s TV Channel 3, Dimiter Glavchev, deputy chair 

of parliament, asked the police and the State Agency for 

National Security to investigate Mediapool for publishing 

information based on communications with spokespeople 

of the EC from Brussels. Replying to a Mediapool inquiry, 

an EC press office wrote in an e-mail that the EC wanted to 

see an independent investigation into the allegations that 

the prosecutor general has been involved in illegal meddling 

with the work of the courts. The Peevski media group 

interpreted the question and the published answer as an 

“attempted coup d’état” against the legitimate institutions, 

and Glavchev seemed to be speaking in sync with them. 

Mediapool has asked parliament for an official explanation 

on whether Glavchev’s statement represents the institution’s 

official position.

According to Ivan Bedrov, deputy editor-in-chief of Club 

Z.bg, “Last year, we just suspected some coordination; this 

year, it’s very visible; messages that appear in the Peevski 

media are repeated by several regular guests in the morning 

shows on national television and by the prosecutor general. 

One example is the case with the ‘coup d’état’ scenario 

pushed by the Peevski media group. The day the scenario 

appeared in the Peevski media, the morning shows had 

already invited the respective guests who repeat the same 

sentence; soon after, the prosecutor general uses the same 

sentence at an SJC meeting.”

The EC noted the controversy in the final version of the 

report: “A particular issue in this context concerns aggressive 

and polarizing campaigns by some media, often targeting 

individual figures in the magistracy. Unbalanced media 

coverage in the course of disciplinary or criminal investigations 

presents additional challenges for judicial authorities.”

Aggression against journalists has become more 

commonplace, with a number of reporters from different 

outlets suffering from threats, harassment by public figures 

and institutions, or violent attacks while conducting 

journalism work in dangerous environments. The panelists 

also pointed to a positive development: the leader of Ataka, 

Volen Siderov, is to be stripped of immunity as a member of 

parliament on charges related to the violent attack against 

a journalist from TV SKAT in 2013. This is one of several 

incidents for which Siderov is facing criminal investigation.

But in general, the attacks against journalists intensified 

during the elections period. In October Nova TV reporter 

Nadia Gancheva was attacked in Samokov while trying 

to interview a local candidate for City Council from the 

Movement for Rights and Freedoms. The candidate was 

alleged to be the organizer of an illegal network of 

distribution of stolen electric power in the Roma ghetto of 

the town. The candidate and his relatives and supporters 

attacked and beat the news crew. The reporter, the camera 

operator, and their driver escaped with minor injuries. The 

attacker’s political party distanced itself from him, and the 

prosecution started an investigation against him.

Journalists who lack the protection of a large media 

organization behind them are usually less lucky. In a very 

disturbing incident, a local investigative journalist from 

Pomorie, Stoyan Tonchev, was very badly beaten. The police 

announced they had arrested two suspects within three days 

of the incident.

“As a journalist with a television crew, I have been attacked 

eight times since 2010,” Stoyanov added. “They poured 

gasoline on me once; even magistrates have attacked me 

physically. There hasn’t been a single example of adequate 

reaction by the authorities,” he insisted.

Besides the cases of direct aggression against journalists and 

attacks against the media, there are numerous and ongoing 

cases of harassment. Aside from shows of solidarity by other 

media outlets in reporting the incidents, and by journalist 

organizations, the majority of journalists feel the authorities 

do not react adequately.

“The problem is that the majority of 
the media in Bulgaria libel and defame 
on purpose; that’s their business,”  
said Boyadzhiev.



39BULGARIA

Stoyana Georgieva, editor-in-chief of Mediapool.bg, raised 

the issue of harassment employed by the Peevski media over 

politicians and journalists. In some of the cases, the police 

had taken measures; for example, they interfered to prevent 

Peevski media reporters from ambushing Nova TV journalist 

Anna Tsolova outside her house.

Bedrov pointed out the behavior of Alfa TV as an example 

of harassment: “They show a portrait of someone on screen 

and present him or her as a ‘national traitor,’ prompting 

viewers to harass them. This is used against politicians and 

against civil activists. There have been consequences—the 

doorbells of some of the people have been broken, windows 

have been smashed.”

Georgieva believes these tactics work: “You start asking 

yourself whether to make such incidents public—since the 

police don’t offer support, you don’t want to encourage 

more. In the summer, a crew from Alfa TV stood outside our 

office for a week to wait for me, without calling in advance 

for an interview or a meeting. They just waited in ambush, 

to catch you off-guard.”

Stoyanov shared another example: “A TV 3 crew was sent 

to Paris to check out where the editor-in-chief of Bivol lives. 

They wanted to see if he’s living in social housing for free. 

They could have checked that he teaches at a linguistic 

academy there and pays rent to the academy for his flat. 

Instead they ambushed his wife, pretending to be friends 

and colleagues from Bulgaria.”

There has also been a heavy campaign against a group of 

media and some politicians because of the financial support 

they receive from the America for Bulgaria Fund or the 

European Economic Area grants of Norway, Iceland, and 

Liechtenstein to support the development of democracy, an 

independent media, and civil society. The national television 

stations should not disregard this campaign, but in reality 

they are scared. The Peevski media group and other tabloid 

publications regularly describe these media as “national 

traitors.” The prosecutor general and other authorities have 

also questioned whether such international support for 

select media might carry a hidden foreign political agenda.

Libel and defamation remain in the criminal code, and there 

have been a number of cases against the media—but also, 

increasingly, among the media and journalists, who sue 

each other for such offenses. The courts generally observe 

a practice of holding public officials to higher standards. 

The offended party must prove the falsity and malice of the 

alleged libelous or defamatory statements.

According to Boyadzhiev, though, the situation with libel 

and defamation has changed; in previous years, the law 

and judicial practice were examined from the perspective 

of protection they provide to journalists to exercise their 

profession freely. Now there are more and more cases of 

deliberate slander campaigns led by the “media baseball 

bats” taking advantage of the difficult legal process of 

proving falsity and malice.

“The problem is that the majority of the media in Bulgaria 

libel and defame on purpose; that’s their business,” said 

Boyadzhiev. “The question is not would a journalist be 

able to protect himself against such charges; most of the 

time they act with purpose to damage the public image 

of people, so the question is whether they have the 

opportunity to protect themselves from the media.”

Ivo Prokopiev, the owner of Iconomedia, the publishing 

house behind the most respected Bulgarian broadsheet, 

Kapital, and a number of mainstream news sites, has been 

targeted by the “media baseball bats” for many years. In 

2015, he won a case against the site www.bnews.bg and 

its owner (and ex-television personality) Nikolay Barekov. 

The criminal charges against Barekov have been dropped, 

as he currently enjoys immunity as a member of European 

parliament. Prokopiev has already won cases against many of 

the tabloids, including Weekend, Telegraph, and Vsekiden.

At the same time, Minister of Economy Bozhidar Lukarski 

won a case against famous television talk-show host Sasho 

Dikov for defamatory qualifications used against him in a 

Nova TV program.

Citizen-activist Nikolay Staykov, part of the informal group 

Protestna Mrezha (Protest Network), is suing the agency PIK, 

which is described as the leading “media baseball bat” for a 

series of over 30 libelous and defamatory publications.

Such cases are relatively rare; mainly people with sufficient 

financial resources can afford them, and so the charges do 

not serve their final purpose. The majority of the media 

involved in libel and defamation are deliberate, and the 

fines are either never paid or are not enough to discourage 

further publication. In 2015, the “media baseball bats” 

published literally thousands of libelous and defamatory 

pieces against journalists and politicians, focusing on the 

pro-Western president, the leader of the party Democrats 

for Strong Bulgaria—which is in the governing coalition, but 

takes a very tough line on the need to fight corruption and 

reform the judiciary. The defamatory content is multiplied 

on an industrial scale by known and unknown sites, in social 

media, and by an army of trolls; the eventual court sentences 

do nothing to prevent the scope of damage to the public 

image of the concerned public figures.

As for the freedom of information legislation, the panelists 

were unanimously positive about the extraordinary 

role played by the Access to Information Program, the 



40 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

non-for-profit entity working actively with consecutive 

parliaments and government on the passage and 

improvement of the freedom of information legislation and 

helping hundreds of citizens and media organizations obtain 

public information. While the legislation and the proactive 

publication of public information is improving, many of 

the panelists pointed out that some public institutions are 

becoming more and more creative in denying information to 

the media.

With a law on the access to information on the books in 

Bulgaria for 15 years now, the public institutions, citizens, 

and media have been establishing better practices, and 

the Bulgarian law ranks 42nd among 102 national laws 

worldwide. According to Access to Information Program 

experts, its major shortcoming is the lack of an independent 

public body similar to the information commissioners in other 

national legislations. The program has prepared a concept 

for the development of the access to information legislation, 

which provided for the needed changes in the law.

In an important, freedom-of-information-related 

development, the parliament adopted amendments to the 

freedom of information law, improving the procedures and 

regulating the reuse of public information.

Yet problems with the implementation of the law persist. 

As Georgieva said, “It’s great that the Access to Information 

Program exits; many media outlets and citizens receive 

excellent support from them; however, the problems are 

getting bigger and bigger. The prosecutor’s office refuses 

information to media outlets they dislike; some media are 

taken off the mailing lists of the prosecutor’s press service 

and are deprived even of regular information.”

Investigative journalist Dimiter Stoyanov also says that 

public procurement information is rarely available despite 

the requirements of the law. The public relations officers 

of public institutions are becoming a barrier rather than a 

conduit of information.

According to Georgieva, the public institutions—the 

executive, the regulatory bodies, and the judiciary—with 

their action or inaction legitimize the curtailing of freedom 

of speech outlined in the discussion.

The panelists pointed out that unlimited access to the 

journalism profession may actually have negative results as 

well. Many media employ staff with no media training who 

do not understand and share professional values and have 

no qualms creating manipulative content, happily fulfilling 

propaganda assignments and disregarding basic professional 

rules of behavior.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Bulgaria Objective Score: 1.76

The panelists expressed their deep disappointment with 

the falling professional quality of journalism in Bulgaria. 

Boyadzhiev explained that more and more media are being 

openly used as an instrument for disinformation, exactly 

the opposite of the media’s normal mission, and as an 

instrument of the dumbing-down of Bulgarian society.

According to Vassilev, quality remains the biggest challenge 

for Bulgarian media. “The media are superficial, lacking in 

objectivity, and openly manipulative, with a high degree of 

self-censorship, and quick to engage in smear campaigns,” 

he said.

Georgiev regrets the willingness with which parts of 

Bulgarian society fall victim to disinformation: “There 

is a decreasing media literacy of both the creators and 

the consumers of media content. Content appearing in 

respected mainstream media more and more often fails to 

meet even basic professional standards. It’s obvious that 

professional development of the staff, editorial, and ethical 

standards have been completely abandoned in search for 

higher ratings. It’s a very unfortunate combination of heavy 

propaganda on the one hand and falling media literacy on 

the other; propaganda messages are landing on ears ready 

to listen and accept everything as truth.”

Bedrov pointed out, however, that the Bulgarian media 

scene should not be considered as a homogenous mass: 

“If we evaluate the media as a whole, we won’t get far. 

There is a circle of media which behave professionally, and 

there’s another circle of publications that only pretend to 

be media, but are actually being used for specific political 

and oligarchic purposes—and there is the third group of 

the national television channels that are trying to stay away 

from the first two. If we give them an average score, we’ll 

end up with something that doesn’t tell us much about the 

status of the media environment.”

The national television channels are not a homogenous 

group, either, argued Nicoletta Daskalova, a researcher and 

lecturer with the Media Democracy Foundation. “Nova TV 

was trending toward becoming more and more critical and 

oppositional, in a way, but they’ve decided to fire talk-show 

hosts Sasho Dikov and Luba Kulezitch—the ‘razors’ of their 

current-affairs programs—replacing them with much softer 

and tamed journalists. Still, I believe that the national 

television channels, which probably capture 70 percent of 

the audience in Bulgaria, are more or less balanced and 

can present an objective picture of the situation—but they 

are being attacked for that. Let’s not forget that among 



41BULGARIA

the media targeted by the Peevski group, besides the usual 

suspects, are the news team of bTV and the morning-show 

team of Nova TV.”

She refers also to the series of publications by Bivol that 

shed light on the mechanism of behind-the-scenes control 

over the judiciary. “The media scene is not as bleak as often 

described; it’s not a space where nothing is happening, just 

the opposite. There is a very serious confrontation between 

media that try to expose the reality objectively and media 

that try to marginalize and discredit these voices,” she said.

The panelists used a development with one of the most 

promoted journalists in the country, Valeria Veleva, to 

illustrate the media’s slipping ethical standards. Veleva, 

already exposed as a former communist secret police 

collaborator, launched a new online project that shocked 

everyone with its advertising prices for news items, 

including “top placement of news,” “advertising analysis,” 

and “advertising interview.” Veleva also angered her 

former colleagues from the bankrupt newspaper Presa by 

using their names and material to launch the new project. 

Despite all of that, Veleva remains one of the journalists 

regularly invited by the mainstream television stations to 

analyze important public events and is being promoted as a 

trustworthy representative of the journalism profession.

Bedrov pointed out that 2015 marked a deluge of new 

online media replicating and peddling the disinformation 

originating from the Peevski media. The blogger Krassimir 

Gadjokov has created and is expanding a list of over 75 

online sites used to disseminate propaganda for Peevski 

media and the Russian interests in Bulgaria; these sites 

frequently quote each other. The sites do not indicate their 

owner nor their editor, and do not provide contacts.

Bedrov said, “Against the background of this flood of fake 

sites, we can see how the security services refuse to address 

the increasing number of DoS attacks against legitimate sites 

of media and institutions. Many of the media—and I assume 

there are those of us among us—don’t even want to talk 

about it, as we don’t want our readers to know about it. My 

information is that the attacks are very frequent and are not 

targeted at the disinformation sites that we’ve talked about.”

Daskalova, who researched the attitudes of the media 

during the municipal elections campaign of 2015, also 

pointed to the low quality of elections coverage: “The 

elections did not turn into an interesting media event. The 

media have given up on investing more to ensure better 

coverage of a political debate; there was none. There was 

no campaign for the referendum, either. Our monitoring 

showed a deepening division between the editorial agenda 

of the mainstream media, as opposed to citizen journalism. 

The bloggers and social media activists were very active 

on issues like the referendum and the refugees, while the 

mainstream media stayed away from those topics.”

She also noted that during the elections, there was no clear 

distinction between paid and news content. “Openly PR 

material was published as interviews. There was no need for 

official paid advertising,” she added.

Another commonly shared concern by the panelists relates 

to the Russian capital invested in mainstream media and its 

influence on messaging. According to Georgiev, propaganda 

is expanding beyond news and current affairs and is now 

creeping into entertainment and light content. “A Bulgarian 

television series shown on TV 7 features the US president as 

a backbencher in a Masonic lodge, which instructs him to 

destroy European civilization—and the Russian president in 

the role of Bulgaria’s savior, packaged with secret societies, 

mystique, etc.,” said Georgiev.

The panelists also noted that in 2015, online and social 

media witnessed an invasion of trolls on an industrial scale, 

deployed to render any meaningful debate impossible.

Additionally, according to Draganov, there is a strong 

prevalence of institutional and purely protocol information 

both in the broadcast and in the print media. “Here’s an 

example: the president is awarding well-known figures from 

Bulgarian culture on the occasion of the Day of Bulgarian 

Culture. The report shows him speaking and handing out the 

awards and focuses several times on his advisers, showing only 

briefly just three of the awarded intellectuals without even 

mentioning their names. What is this? Total disrespect for the 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



42 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

people who are there to be celebrated. This is either journalism 

servitude or complete incompetence,” said Draganov.

Georgieva and Markov agreed that journalism is losing its 

professionalism. The quality of coverage of major news is 

falling; news is presented sometimes in a misleading way, 

even on the major national television stations. Someone 

following only those sources cannot receive a good picture 

of events.

According to Georgiev, attention sourcing and fact-checking 

is slipping; media organizations perform fewer and fewer 

checks on the information they are reproducing—fakes from 

unchecked sources. He quotes a number of copy-pasted 

publications claiming that the Spanish football team Real 

Madrid has decided to remove the cross from its coat of arms 

to please its fans in the Muslim world, a complete falsehood 

that none of the media cared to check.

In a similar case, news site big5.bg published a news item 

that Islamists had attacked the New Bulgarian University 

in Sofia. The news was completely invented, but that 

did not prevent a series of sites—such as dunavmost.bg, 

novinitednes.net, bunt.bg, and others—from copying it.

Daskalova added, “These cases are becoming more and 

more numerous, not just in superficial media, but also in 

some mainstream outlets. The media did not do the most 

basic check: calling the university to check the report. When 

somebody finally did, the official rebuttal was ‘drowned.’ A 

similar case was the fake news that the Council for Electronic 

Media had fined [bTV news anchor] Victoria Petrova for 

using the term ‘Roma summer’ [the Bulgarian equivalent 

of ‘Indian Summer’]. There seems to be a common 

denominator—many fake stories have anti-Muslim and 

anti-refugee overtones.”

Markov brought up the recent “news” about the “faked” 

US landing on the moon. The Peevski newspaper group 

published a secret interview with director Stanley Kubrick, 

who allegedly admitted he had faked the moon landing in 

a Hollywood studio. Interestingly enough, the newspapers 

quoted as their source the British newspaper Express, which 

explicitly describes the interview as a fake. The media were 

quick to attach this “news” to other similar stories, such as 

claims that the Americans orchestrated the 9/11 attacks, etc.

Bedrov pointed out that this is not a Bulgarian 

phenomenon. “I’m not sure if we can measure whether 

Bulgarian media fall victim to such fakes easier than others, 

but the dangerous thing here is that such fakes in Bulgaria 

are a part of the hybrid war we’ve been talking about,” 

he said. “Another example is the faked mail with which 

Meglena Kuneva [the vice prime minister] allegedly quits 

the government. It was carried by bgnes, a news agency, 

meaning every user takes it as verified. One of the reasons 

for the falling quality of reporting is the lack of resources. 

Media that used to employ a staff of 10 now support only 

one part-timer. Much of the content is produced by someone 

in front of a monitor, even without a phone,” Bedrov added.

According to Georgiev, some Bulgarian journalists have 

a confused understanding of what constitutes news, and 

when it needs to be checked. “They are confusing ‘news’ 

with ‘coverage.’ Telling correctly who said what at a press 

conference is being presented as ‘news,’ and not for 

what it is: free advertising for the people giving the press 

conference. Claims made at official events are taken at 

face value and are being disseminated to the audience as 

‘breaking news.’ The fact that someone said something at 

a press conference doesn’t make that something a fact. The 

only fact is that someone has said it,” he said.

Galina Spasova, editor of the Health Media Group, pointed 

to another disturbing aspect of news production: “I’m 

shocked that major national media can prerecord their news. 

This is a step backward from any standards.”

The ethical standards that many of the media apply are 

highly questionable; as Dimitrov said, “Following the 

principle that ‘only bad news is good news,’ the media 

are flooding us with apocalyptical pictures, sometimes by 

exploiting personal tragedy to attract viewers.” Kirkovska 

added: “The trend of interviewing and victimizing victims 

of crime and violence is growing dangerously. The cases 

include interviewing the parents of the student killed in 

Veliko Tarnovo with a repeat on Nova TV; another case was 

the murder of a kid in the Borisova Gradina [a central park 

in Sofia]. The way it was done, showing pictures of the dead 

body, is a breach of basic professional standards.”

There were efforts to reboot self-regulation mechanisms 

in 2015, however. The National Council for Journalism 

Ethics restored its activities in early 2015 after a break of 

several years. Unlike the earlier arrangement, the Council 

now has one commission reviewing complaints against 

print, broadcast, and online media. The commission 

includes leading broadcast and print journalists from the 

According to Vassilev, quality remains 
the biggest challenge for Bulgarian 
media. “The media are superficial, 
lacking in objectivity, and openly 
manipulative, with a high degree of 
self-censorship, and quick to engage in 
smear campaigns,” he said.



43BULGARIA

mainstream media, media experts, and lawyers and is 

chaired by Alexander Kashamov, a lawyer from the Access to 

Information Program.

Bedrov, who is a member of the commission, expressed 

doubts about its efficiency, though: “When the majority 

of the media is not real media but is only pretending, 

self-regulation becomes a strange exercise with very 

controversial results. Only the media which wish to 

participate are part of it; the others do not respect the code 

of ethics and do not participate, so nobody files complaints 

against them. We have a paradox where the complaints are 

against the good ones and not against the likes of Alfa or 

PIK; so when they see something wrong in Nova, they notice 

and complain. No matter what our decisions are, if you 

look at the list of complaints they are against the so-called 

normal newspapers and against the big television stations, 

which are again a lot more normal than the rest.”

The panelists also noted that the Bulgarian Media Union 

(BMU) has adopted an alternative ethical code, which 

includes the majority of the Peevski-owned media. BMU has 

its own ethical commission, but according to Bedrov, it has 

not reviewed a single case yet. There are no signs of activity 

of this commission on the official site of BMU, either.

Working self-regulation mechanisms also exist in another 

part of the broadcast industry, advertising. The National 

Council for Self-Regulation of Advertising has been set up 

by the Bulgarian Association of Advertisers, the Bulgarian 

Association of Communication Agencies, and the Association 

of Bulgarian Commercial Broadcasters (ABBRO). It regularly 

reviews claims against advertisements that breach the 

ethical rules adopted by the industry, and gives professional 

advice to copywriters about the practical implementation of 

the guidelines.

The panelists were unanimous that journalists and editors 

practice self-censorship on a massive scale; it is becoming the 

norm rather than the exception. Bedrov gave an example 

from his experience as a trainer: “A young journalist had 

buried the lead of the story about a meeting between 

a former minister and citizens in a Sofia district. People 

became so angry with him that the politician was forced to 

flee the scene under police protection. Instead of leading, 

that was briefly mentioned in the last paragraph of the 

story. When I asked the reporter why, she said with some 

surprise, ‘But he’s a former minister.’”

Boyadzhiev added: “I don’t think anyone here doubts 

the answer to the question about self-censorship. In the 

standard case, it sneaks through or is being imposed by the 

editors and the management because your job is at stake. 

I would like to draw your attention to the fact that the 

general context is so dirty, there is so much intimidation and 

psychological pressure and this is beginning to play a role. 

Even if there are no specific threats or reasons to censor 

yourself at your workplace, this general environment starts 

crushing you morally and psychologically,” he said. 

Many of the panelists noted that there are some problems 

with indicators for media sustainability that had not been 

problematic in earlier years, such as whether journalists 

feel free to cover all key events and issues. Georgiev said, 

“I think we are starting to have an issue here. There are 

more and more events that are being ignored. One of them 

was the coverage of the referendum, which was more like 

a cover-up... Even the big media are becoming selective 

on which of the important stories to cover and which not. 

There’s a serious danger, if you trust only what you see on 

television, to miss important news.”

Daskalova added: “There seemed to be some progress in 

the previous two years. Now this year there’s a setback; 

there are more taboos. There is indeed a distance between 

the citizen journalists’ agenda and the agenda of the 

mainstream media. There are conflicting agendas, as if the 

mainstream and the citizen media are covering different 

worlds.”

Georgieva provided another example. According to her, the 

media provided extremely unprofessional and unbalanced 

coverage of the campaign of the Chamber of Commerce 

and the Confederation of Industrialists around the energy 

prices. “Instead of covering the debate about it and the role 

of the so-called American power stations, the media carried 

only one side of the story in what was a political campaign. 

This is not just about presenting both sides of the story, 

which the media didn’t do; they need to have a reasonable 

position on these issues which concern the price of electricity 

paid by all of us. The same goes for the hysteric provocations 

on an ethnic and racial basis. This is not happening.”

Spasova thinks that this year’s migrant crisis coverage has 

been too limited and unbalanced. She points out that the 

issue was not covered on time and in-depth.

Georgiev shared his concern that the news coverage follows 

the government’s version of the event and does not look 

deeper. “During David Cameron’s visit to Bulgaria,” he said, 

“most of the coverage was about the inspection of the 

Turkish border. I’m not sure the audience understood that he 

was here to negotiate support for his EU reform initiative, 

including the cancellation of social services to Bulgarian 

citizens in the EU. The main agenda of the talks surfaced 

only a few days later in an interview of the deputy prime 

minister. The message was entirely changed: from reforming 

the social payments in the EU to Bulgaria as an example of 



44 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

good border policing in Europe”—quite a contrast to what 

the UK media wrote about the visit.

Draganov echoed the observation: “It’s very irritating that the 

government’s promises are presented as upcoming news.”

According to Bedrov, the media coverage is getting worse 

because of ignorance but also because of dependencies and 

fear. “Not to understand the true reason for Cameron’s visit 

is probably ignorance; but not to look where the country’s 

money is going is a matter of habit. The majority of the 

Bulgarian media and journalists are used to the concept that 

this is not important. Even people who consider themselves 

top professionals and cover the news in a balanced way, 

quoting different opinion and positions, do not search for 

news stories. If no one has said that Peevski’s companies 

have received BGN 900 million ($516.3 million) worth of 

public tenders, then the media wouldn’t say it, either.”

According to him, another issue that the media avoid are 

cyber-attacks against Bulgarian public and media sites 

from Russia. “There are topics absent from the media out 

of fear and financial dependencies. Peevski’s name can 

be mentioned, but no one dares ask the question: how 

can someone without taxed legal income start acquiring 

assets? OK, Peevski and Valentin Zlatev are talked about, 

but TIM [a company alleged to be a front for organized 

crime] and Vinprom Peshtera are totally absent from the 

media. Colleagues know what mentioning these two means: 

either withdrawal of advertising or direct action against the 

reporter,” Bedrov said.

Daskalova shared her experience with the attempts to 

limit hate speech: “Our foundation and CEM came up with 

an initiative before the elections that political parties will 

abstain from hate speech in the election campaign. The 

public commitment was signed by all mainstream parties 

except Ataka, and its media was full of hate speech, but 

they were not alone. The Patriotic Front signed it, too, but 

then one of its leaders, Valery Simeonov, said on national 

television that the border police ‘should shoot to kill’ illegal 

immigrants. That happened after an incident in which a 

border guard killed an Afghan immigrant who had entered 

Bulgaria illegally. The problem here is with the journalists. 

They do not challenge the politicians for using hate speech, 

as required by the ethical standards. This is more the 

exception than the rule.”

Other panelists agreed that this was a real problem in 

covering the refugee crisis. According to Kirkovska, “The 

fact that the Patriotic Front signed the agreement against 

hate speech did not prevent its TV SKAT from using it. 

Throughout the year, maybe because of the refugee influx 

as well, there were more hate-speech voices, coming from 

beyond the usual suspects.”

Leading political figures, including the BSP’s mayoral 

candidate for Sofia, Michail Mirchev, and the former 

Constitutional Court justice, Georgi Markov, are allowed to 

go unchallenged when using hard hate-speech language on 

television, the panelists noted.

On several occasions throughout the year, there were 

significant cases of anti-Roma riots and protests across 

Bulgaria. Some of the media took a sensationalist approach 

to them and may have contributed to the increase of 

tension. According to Daskalova, two of the events—the 

riots in the village of Gurmen and in the Sofia district of 

Orlandovtzi—happened with serious media provocation. 

“The media intentionally overexposed hate speech both 

from the Bulgarians against the Roma and from Roma 

against the Bulgarians. That amounts to media instigation. 

The media used the one-way hate speech to justify 

‘balancing’ it with hate speech in the opposite direction,” 

she concluded.

According to Georgiev, the media should protect the rights 

of citizens in vulnerable groups; instead we see the media 

leading campaigns against them.

The panelists thought that the pay levels for journalists 

and other media professionals are not high enough to 

discourage corruption and retain qualified personnel within 

the media profession; just the opposite is happening: 

salaries are being decreased, young people are leaving the 

profession, and students from the faculties of journalism 

search for better-paying jobs in communications and public 

relations. The situation is most critical at BNT, which is 

systematically underfunded and struggles to attract and 

retain young talent.

Boyadzhiev offered a different perspective, however: “In 

theory, the presumption is that journalists should be paid 

well enough to prevent them from taking bribes, but in our 

Boyadzhiev offered a different 
perspective, however: “In theory, the 
presumption is that journalists should 
be paid well enough to prevent them 
from taking bribes, but in our case,  
the very pay they receive from the 
owners is a kind of corruption. 
Journalists are hired to do for money 
exactly the opposite of what their 
profession requires.”



45BULGARIA

case, the very pay they receive from the owners is a kind of 

corruption. Journalists are hired to do for money exactly the 

opposite of what their profession requires.”

Georgiev added: “This phenomenon starts being treated as 

something normal. I participated in a public discussion about 

the media where a respected intellectual attending the debate 

said that we shouldn’t expect too much from journalists—

they are being paid to say what they are told to say. Initially, I 

wasn’t sure if that was only a provocation for debate, but then 

it seemed as a genuine opinion. The prevailing attitude is like 

that, and it was so much different in the 1990s.”

Despite the significant number of important events in 

2015, the majority of the media gave prevalence to the 

entertainment content. According to Daskalova, “…exactly 

when the media cover serious events like the elections, 

one can see the prevalence of the entertainment element: 

instead of a meaningful debate, the media focused…on 

the marginalia, on the funny candidates and messages. 

Entertainment really dominated the political debate.”

The panelists complained about the kind of people 

mainstream television solicits to comment on key social 

and political developments. Chasing after higher ratings, 

even mainstream current-affairs talk shows seem to have 

quotas: if there’s no “diva” guest, there should be at least a 

footballer.

Business and economic reporting has all but disappeared 

from the main television channels, but it is expanding on 

cable channels, like Bulgaria on Air and Bloomberg, the 

panelists noted.

The regional media remain financially weak and vulnerable. 

According to Dimiter Lipovanski, owner of Arena Media, 

the majority of the regional reporters and editors are not 

professionally trained and need to learn on the job. The 

variety of news sources in most of the cases is brought down 

to the press centers of the official institutions or the public 

relations agencies.

“Sixty percent of the management of the media in Ruse 

can’t recall ever joining the Code of Ethics or consulting 

its guidelines,” Lipovanski added. “With minor exceptions, 

there is no quality beat reporting, mainly because of the 

minimal staff of the media. We end up with the same 

reporter writing about crime and about culture. The 

competence level is low, which has a negative impact on the 

quality of the media production.”

According to Draganov, the news programs avoid serious 

information and in-depth analysis and turn instead toward 

institutional and protocol information, which includes 

ill-disguised public relations material, lifestyle gossip, and a 

small amount of event coverage. “Current-affairs programs 

had to become an alternative to state broadcasting and to 

include a vast range of opinion coming from the academic 

environment, from the citizen sector, and the various 

professional communities. In reality, the circle of opinion 

makers is limited to 10 to 15 permanent commentators on 

all national television channels, of whom just 10 percent 

could be perceived as truly authoritative. The young political 

scientists, philosophers, and artists, who should represent 

the future of Bulgaria, have no access to the programs which 

influence public opinion and analyze the major social and 

political events,” said Draganov.

Yet, there are bright exceptions. According to Galina 

Spasova, editor of the Health Media Group, the investigative 

site Bivol has accomplished 50 percent of the job of the 

whole media community this year. As already described, 

the site is publishing information from whistleblowers and 

investigations exposing high-level corruption.



46 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Bulgaria Objective Score: 2.16

According to Vassilev, a plurality of news sources exists, but 

the journalists succumb to pressure and wind up in service 

to external interests to earn extra money. Public radio and 

television try to cover a wider range of viewpoints, but 

journalists tend to dominate some programs—especially on 

BNR—with their own opinions, he believes.

There are a couple of new television channels targeting 

previously unserved audiences, launched to address 

Bulgarian viewers worldwide—the Bulgarian International 

Television BiT, and for the business audience, Bloomberg 

Bulgaria.

Media access for small towns and villages is still restricted, 

compared with the big cities and the capital. According to 

Lipovanksi, people in the region of Ruse, for example, have 

limited access to the digital television signal, because of the 

specifics of the terrain and because the multiplexes balked at 

investing additional funds to provide high-quality coverage 

with the signal.

Overall, Lipovanski painted a bleak picture of shrinking 

journalism outside the capital city: “The circulation of 

regional newspapers has fallen sharply, partially due to 

increased access to online information. The regional media 

are cutting back on the time and resources to produce 

original content, especially for news.” Furthermore, staff 

turnover is high because of unsatisfactory pay, even for 

national media correspondents in the regions, he said, 

noting that former correspondents of the mainstream 

national media from Sofia are starting to look for secure (if 

not well-paid) jobs in public media. “The private television 

channels with national coverage use the same technical 

teams and sometimes the same correspondents from 

the regions, which results in very similar coverage of the 

events. The national media have less and less time for news 

from the region, and the newscasts are more and more 

Sofia-centered,” he lamented.

As for whether the public media are non-partisan, reflect 

the views of the political spectrum, and serve the public 

interest, a majority of the panelists pointed to the crisis at 

BNR as evidence to the contrary. At the same time, Georgiev 

noted that despite the serious financial restrictions, BNT is 

maintaining and expanding its repertoire of high-quality 

public-service programming. He shared his concern, though, 

that the trend may not be sustained if the upcoming 

appointment of a new director introduces someone more 

eager to serve the powerful people of the day than to 

protect professional and independent editorial standards.  

To an extent, changes in the media environment in 2015  

can be traced to the changed ownership of some print  

and broadcast media outlets, especially the Peevski  

group’s involvement.

As Georgieva noted, if in previous assessments the panelists 

pointed to signs that Peevski was a behind-the-scenes owner 

exerting influence, now there is no doubt. “The lack of official 

reaction—by the regulatory bodies or by the prosecution—to 

the fact that he has admitted ownership is disturbing, since no 

one knows the origin of the money,” she added.

The lack of access to cash after the bankruptcy of KTB in 

2014 led to the closing of the daily Presa and the magazine 

Tema, as well as the transformation of Standard and the 

website Blitz. According to the panelists, the concentration 

of media power in the hands of one conglomerate threatens 

the public’s right to be informed objectively.

According to Bedrov, after the failure of KTB the Peevski 

media group switched to funding from the European 

structural funds distributed to it by the government—in 

return for positive coverage.

As a significant media development, the panelists noted that 

some media organizations are changing their funding model 

to adapt to the limited and strictly controlled advertising 

market. One example quoted is the weekly Kapital, which 

has launched a paid online subscription.

A new media project tested how crowdfunding would work 

in Bulgaria but did not manage to take off: the Klinklin 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



47BULGARIA

site, which announced the launch of a media alternative 

run funded by the readers, has so far failed to gather 

the funding needed for the launch. Founded by young 

journalists and journalism students, the Klinklin initiative 

missed its initial launch date in September. As of December, 

it had managed to raise just above 11 percent of the BGN 

50,000 ($28,680) needed to get off the ground.

According to the panelists, the media fail to serve a broad 

spectrum of social interests. Points of view from minority 

and vulnerable groups are not represented; on the contrary; 

many endure being targeted by negative campaigns.

Georgiev shared his impression that there is a trend toward 

increased use of hate speech in the media. “It started many 

years ago, with the appearance of the political party Ataka 

and its media, which broke the taboo on the public usage 

of hate speech. Little by little, this spread to more and more 

media until it reached the mainstream. In 2015, we could 

see big media engage in campaigns against minorities, 

‘Sorosoids,’ [organizations funded by the Open Society 

Foundations] homosexuals, etc.,” he said.

According to Georgieva, censorship and self-censorship are 

more and more the rule in the regional media, driven mainly 

by local governments and local corporate interests. She pointed 

out that political pressure comes second and is a function of 

the corporate pressure over the media in the regions.

Daskalova pointed out that while Internet penetration is 

growing outside the big cities and reaching the villages, 

the distribution of print media is problematic. The 

Peevski-controlled Lafka distribution network flourishes 

in the small cities, amid complaints that it discriminates 

against the publications of other media groups. This creates 

problems with access to news in the rural areas. Some media 

are not available at all.

Markov, the former head of ABBRO, thinks that small radio 

stations are finding it harder and harder to operate. “The 

local advertisers are not sufficient to support them, and 

everything else goes to the big chains. Alternative forms 

of advertising are not tolerated. A local radio station in 

Sevlievo was recently fined by CEM for inviting a local 

businessman to participate in programs rather than pay for 

spots,” he said.

“Radio is a local media,” Markov continued, “but still most 

of the licenses go to the chains, and there is very little 

remaining local programming, and the local audiences are 

not well served. The local radio stations sell their frequencies 

and go online in order to survive. There was a case like 

this in Gabrovo this year, but it’s not the only example. In 

Samokov, there used to be three local radio stations, but 

there isn’t a single one left now. All their licenses were 

bought by the chains. The programming is impersonal and 

does not relate to the local community.”

Kirkovska also agrees that local radio and television stations 

are a rarity. “Most of the local stations have used legal 

means to transfer their licenses to the chains, but we should 

note that not all of them are only musical formats. Radio 

Focus, for example, is a news-oriented, poly-thematic 

program,” she added.

Draganov said that most original content of the private 

television channels boils down to cheap entertainment 

reality shows, and the radio stations copy from each other 

the cheapest and most boring CHR-Top 40 format. “Talk 

radio is rare, and television infotainment is all over the 

airwaves. The events of deeper public interest are missing. 

The television scene is diverse, noisy, and superficial 

and lacks outstanding personalities. Yet, there are good 

exceptions—the Tema on Nova TV, The Reporters on bTV, 

some programs on BNT, and others,” he added.

Overall, Lipovanski painted a bleak 
picture of shrinking journalism outside 
the capital city: “The circulation of 
regional newspapers has fallen sharply, 
partially due to increased access to 
online information. The regional media 
are cutting back on the time and 
resources to produce original content, 
especially for news.”



48 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Bulgaria Objective Score: 1.48

Changing governments of various political colors have 

been using the state budget and the significant financial 

resources Bulgaria is receiving from the European 

structural funds to interfere directly with the advertising 

market. Pro-government media outlets receive contracts 

for communication campaigns of EU-funded projects 

and programs in exchange for favorable coverage; the 

government has become the biggest advertiser for a vast 

majority of media outlets. “Guess who will get most money 

from it—the channels that support the government or those 

critical of its actions?” Draganov asked. The situation is far 

worse for the regional and local media, most of which are 

completely dependent on the funding they receive from 

local governments.

According to Draganov, nearly half of Bulgaria’s population 

is poorly educated and either works in a low-skilled job 

or depends on social payments. This is a problem for the 

country, but also for the television industry. “This huge 

part of the television audience has minimal, if any, esthetic 

culture and demands junk television production—pop 

folk music, cheap comedy sketches, and voyeuristic shows 

with ill-disguised pornography. It takes a lot of guts for 

the television program directors to plan something more 

demanding, but that’s a risk the owners do not want to 

take,” he added.

Newspapers account for 13.5 percent of the advertising 

market and have seen a growth of 8.2 percent in gross 

and 2.9 percent in net revenues in 2014, according to 

Pierrot 97 data. Radio takes about 5.4 percent of the 

advertising volumes, but there is a complete lack of detailed 

information about the market, which some organizations 

believe is too small to justify expenses for professional 

measurement. Internet advertising shows significant growth 

in gross numbers, but falling net revenues. No reliable data 

for the amount of advertising on social media are available 

on the Bulgarian market.

The panelists said that the only newspapers that make 

money out of sales are some of the weekly tabloids and 

media for the pensioners. According to Spasova, the free 

newspapers also have good prospects. “Our circulation is 

about 100,000 weekly, though it used to be 300,000 two 

years ago. This is still big for Bulgaria, and the newspaper 

runs out immediately. This allows for high-quality content. 

Distribution is a problem, though,” she shared.

Dimitrov said the advertising market is extremely twisted. 

There is a lot of cross-ownership between media and ad 

agencies, and advertising agency owners are directing the 

advertising budgets to the media they control. Government 

advertising is politically driven or serves the corporate 

interests of those close to the people in power.

According to Vassilev, the financial situation of the 

public media is very different. While BNT is chronically 

underfunded, BNR is overfunded. The different levels of 

pay in the two media act as a demoralizing factor, and 

Georgiev also thinks that there is no good reason why the 

top journalists on public television get many times less than 

their counterparts on national radio.

There has been a significant shift in the ownership of 

advertising agencies, the panelists noted. After decades 

of domination over the advertising market, the companies 

controlled by Krassimir Gergov have shifted toward the 

Peevski media group. Stoyanov believes that the advertising 

market was taken over by the Peevski group: “This is being 

used as leverage to influence the content of the national 

television channels,” he said. Peevski has used the fact that 

the advertising agencies of the advertising mogul Krassimir 

Gergov had amassed debt owed to KTB and has managed to 

take control of them.

“The fact is that most of the agencies formerly controlled 

by Krassimir Gergov are currently in the hands of Peevski,” 

Stoyanov said. “This makes Peevski the man who distributes 

the advertising money in Bulgaria. This is very visible by the 

content we can see on the four national channels and by 

looking at the advertisers and the advertised products.”

Radev points out the striking imbalances exposed after KTB’s 

bankruptcy in 2014, when it became clear that the bank had 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



49BULGARIA

been used to fund select media that ended up officially in 

the Peevski group.

“The suspicions that the bank had been used to buy media 

content proved true. Media outlets and publishing houses 

have been supplied with unguaranteed loans, and it’s 

shocking that the judiciary is not investigating how that 

money was siphoned off to corrupt the media. This hasn’t 

been limited to KTB; recent publications exposed that Trud 

owes a huge debt to First Investment Bank, and it’s not 

hard to see that the newspaper has been really active in 

supporting the projects funded by the bank, including a 

negative campaign against environmentalists who objected 

to its plans to expand the winter resorts at the expense of 

wilderness,” Radev added.

The dependence of regional media on the local governments 

and the oligarchs is even more pronounced than at the 

national level. As Lipovanski pointed out, the media in Ruse 

have so-called information service contracts with the local 

authorities, which have direct influence over their levels of 

self-censorship and over their editorial policies. The news 

is dominated by positive coverage of the local authorities. 

The local media offer few current-affairs programs, and 

investigative journalism is entirely missing. The local cable 

channels are doing a bit better, as they depend on fees 

rather than on revenues from advertising.

According to Georgieva, the government is supporting in 

all possible ways the existence of this vicious media model, 

funding the owners of media like Peevski through public 

tenders and EU funds. A second way is the direct funding, 

usually through EU funds, to these media to organize 

meaningless public events—for example, by Trud and 

Standard. The third way is by providing exclusive information 

and saturated participation in interviews.

“Keeping in mind the limited resources, it is quite amazing 

how so many print and broadcast media outlets exist in 

Bulgaria,” Draganov said. “This question takes us directly 

to the problem of influence peddling and the direct 

interdependence between media messages and political and 

corporate interests.”

The advertisers continue steering away from controversial 

publications. As Stoyanov commented, “You must have 

noticed that there isn’t much advertising in Bivol, despite 

the fact that we are one of the popular sites. Here’s what 

happens: if an advertiser decides to place an ad with us, he 

is immediately investigated by the tax authorities. There is 

serious pressure over potential advertisers. The pressure is so 

strong that even private citizens are wary of giving money to 

Bivol; they are afraid of being investigated. People who have 

donated money online refuse to have their names published.

Bedrov explained that the advertising specialists use the 

term “non-controversial” media. “If you advertise a beer, 

you don’t want it to be in Bivol, not because you are afraid 

of the tax authorities, which will indeed come to investigate, 

but because the ad there may be seen as confrontational 

by a part of your target market,” he said. “The same goes 

for PIK. Even if they have the huge number of impressions 

they claim they have, the advertisers will not go there. Best 

for the advertisers are sites like [news portal and free-mail 

platform] DIR.bg, which no one loves nor hates, and keep a 

balanced position and publish everything.”

“But there’s a new phenomenon, which some of these 

sites are taking over from the printed press,” he continued. 

“When PIK publishes five consecutive stories that the 

cheese in Kaufland is spoiled and then all of a sudden they 

disappear, this is very suspicious. This is open racketeering,” 

Bedrov claimed. He also shared a personal experience: “We 

wanted to start a citizen initiative with a significant media 

presence, and we contacted friends with money; all of them 

were ready to support us financially but did not want their 

names published.”

Stoyanov encountered the influence of the advertisers 

firsthand. “I was working for a small agricultural television 

channel at the time I was also engaged in investigative 

journalism at Bivol, looking at the involvement of First 

Investment Bank into illegal siphoning of money from a 

Romanian public fund. All of a sudden, the bank approached 

the television channel with a request for advertising; a bit 

later I was no longer with them. The companies are used to 

this technique; once the media attacks them for something, 

no matter if it’s really their fault or not, they turn directly to 

the media to try and buy their peace,” he said. He learned 

later that “after the publication, the regional chief of police 

called the owner of the television station I was working for 

and warned him that if I’m not fired he will be beaten and 

“The fact is that most of the agencies 
formerly controlled by Krassimir 
Gergov are currently in the hands of 
Peevski,” Stoyanov said. “This makes 
Peevski the man who distributes the 
advertising money in Bulgaria. This 
is very visible by the content we can 
see on the four national channels and 
by looking at the advertisers and the 
advertised products.”



50 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

the police will find drugs and illegal guns in my home. This is 

why I had to leave.”

Bedrov picked up this story from his experience on the 

National Council on Journalistic Ethics, to which First 

Investment Bank complained about the publication’s 

investigation into its involvement with the Romanian 

public fund. “The letter of [First Investment Bank] is a 

classic example of a threat,” he said. “It is addressed to 

the prosecutor general, the head of the State Agency for 

National Security, the National Bank, the chair of parliament, 

the prime minister, to the Council of Electronic Media, and 

with a copy to us at the Committee of Journalism Ethics,” 

quoting a law that the media have allegedly violated. “For 

us it shouldn’t be a difficult decision; they haven’t indicated 

any specific violation of the Code of Ethics, and they haven’t 

asked the media for the right to reply. But the purpose of 

this letter is to serve as a threat. When the editor sees to 

whom the letter is addressed, he will be very careful the 

next time he writes about the bank; and it really doesn’t 

matter whether the letter will have any legal consequences. 

Some of the best lawyers have been hired to write it; they 

are always ready to write a new one.”

The big advertisers have won themselves the position of the 

“sacred cows” in media. As Georgiev puts it, “…you can only 

publish negative facts about a bank when it’s too late and 

it’s already officially bankrupt. For the mobile operators, 

there’s a short window of opportunity while they are being 

sold to someone. It’s far easier to write about the prime 

minister or about the prosecutor general than about some 

of the media’s main advertisers.”

Bulgaria’s media market remains difficult to measure, as 

there are no reliable data about circulations, ratings, and 

the actual price of advertising. According to the Pierrot 

97 advertising agency, which depends on data provided 

by the media themselves, the volume of the entire media 

market in 2014 was BGN 1.328 billion ($762 million) gross 

and BGN 305.54 million ($175.3 million) net. The gross figure 

for television, BGN 995.7 million ($571 million), is about 

5 percent higher on an annual basis, but the net figure 

is down by 2.5 percent. This decrease is the result of two 

factors: the shrinking budgets of some of the big advertisers 

and the increased number of television outlets pushing 

down prices for television spots.

According to Draganov, this is extremely insufficient and 

forces all television stations to operate as “low-cost” 

television. He believes that bTV alone (allegedly the station 

with the highest advertising revenues) needs at least BGN 

125 million ($71.7 million) net to be able to operate; instead 

it has BGN 285 million ($164 million) of debt. “And there are 

about 45 other television channels on air. This means only 

one thing: the media, especially the broadcast media, do not 

have sufficient financial independence, which endangers 

their editorial independence as well.”

There are two people-meter agencies, locked in market 

battles: GARB and Nielsen/Admosphere. One favors Nova 

while the other one gives higher ratings to bTV, and the 

market remains in the gray zone. Daskalova said, “I wonder 

how the advertisers put up with this…the media market 

operates on the basis of incomplete, inaccurate, and 

sometimes deliberately manipulated audience research 

data,” she added.

“As for the people-meter agencies, it is war,” Georgieva said. 

“It started at the end of last year and continues still. The big 

differences are in the data for bTV, up to 10 rating points, 

which is decisive about its leading role in the media market. 

This is huge. There is a similar situation with the radio 

advertising market, but the amounts are far lower; thus, we 

do not hear about it so much.”

Broadcast, print, and the online media markets all suffer 

from the complete lack of reliable audience data: two 

people-meter agencies provide conflicting data about 

the viewership of the main channels, no audit bureau of 

circulation exists to verify newspaper circulation figures, 

and online visitor data are being manipulated to create fake 

impression of popularity of propaganda sites. The audit 

bureau of circulation briefly launched a few years ago never 

managed to take off and has completely disappeared.



51BULGARIA

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Bulgaria Objective Score: 2.11

The panelists were unanimous that Bulgaria’s supporting 

institutions are very weak (“vegetating,” as Vassilev put 

it) and unable to effectively protect journalists and media 

organizations.

The organizations of the publishers and ABBRO still press 

on, consolidated around the shared interests of the owners. 

By contrast, professional journalist unions are inactive, and 

very few NGOs active in the media sphere have remained. 

According to Boyadzhiev, “The organizations representing 

the interests of the owners and editors of the private media 

are more numerous and active than anything related to 

professional associations working to protect journalists’ 

rights and promote quality journalism or NGOs supporting 

free speech and independent media.”

Markov commented, “ABBRO has shifted sharply toward 

the interests of its television members. When it started, 

it was a radio organization. The majority of local media 

have been sold to the radio chains, and they have become 

the dominant factor in ABBRO. ABBRO used to provide 

professional assistance for its members, through various 

workshops and training; now this is completely gone… the 

role of ABBRO has been marginalized. It serves a symbolic 

purpose or is being used as a façade to hide other interests,” 

he added.

The Union of Bulgarian Journalists (UBJ) and the Association 

of European Journalists (AEJ) are among the few functioning 

media support organizations, but UBJ is not broadly 

respected and AEJ is seen as quite powerless.

According to Daskalova, “UBJ has been working on a draft 

law for the protection of journalists. This has been going 

on for five years—this should be one of the laws that take 

the longest time to be written. AEJ, meanwhile, is becoming 

more and more established as a trustworthy organization. 

They receive and review alerts related to pressure on 

journalists. They react quickly and make their voices heard. 

But that’s the general problem—our instruments end 

with the public declaration of support. We don’t have the 

instruments to do something more effective and serious.”

The panelists noted that there is a need for serious legal 

support for journalists who have been victims of attacks, but 

it is not freely available, which is a serious problem for the 

smaller publications.

Everyone praised the Access to Information Program for 

the support it gives to journalists and media looking for 

public information. Since its establishment in 1996, the 

program has been working to improve legislation and 

practices to make information more accessible, and it has 

attracted diverse donor funding—making it one of the few 

sustainable NGOs active in the information field. The Access 

to Information Program is also very well integrated in the 

international networks of organizations working for freedom 

of information. Unfortunately, though, support with other 

kinds of legal expertise for the media is not available.

The panelists discussed the increasing Kremlin-style 

propaganda attacks against the NGOs, including those 

involved in media development and against the donors 

supporting them. Some panelists reported that the Peevski 

media are tracking organizations that receive funds from 

the America for Bulgaria Foundation, the Norway Fund, 

and other donor programs supporting the media and 

are publishing accusations that the NGOs serve external 

political interests. For example, several print and online 

media published a list of “Sorosoids,” including the names, 

pictures, and positions of members of NGOs supported by 

the Open Society Foundations founded by George Soros. In 

this “naming and shaming” campaign, the term “Sorosoid” 

is used to describe people being paid by Soros “to betray 

their country,” following the example of similar campaigns 

in Putin’s Russia.

“The media monopolies are creating an air of suspicion 

against NGOs, which is hard to disperse,” added Vassilev. 

Daskalova commented, “There is a systematic effort to 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



52 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

compromise the public image of the NGOs, which hampers 

our ability to support high-quality journalism. It’s very 

unpleasant to know that your actions will be interpreted 

as a threat to national security or something like that. The 

media participate in this campaign as well; they selectively 

extract from our reports, take things out of context, and use 

them for defamatory purposes,” she said.

Bedrov expressed skepticism about the support NGOs 

can provide to the media. “As a voice from within, I can 

tell you that there’s absolutely no respect toward any of 

the media organizations,” he said. “The UBJ is not even 

being considered. AEJ is seen as a bunch of nice young 

people writing declarations, but that’s it, to say nothing of 

organizations like Media Democracy. There’s a complete 

lack of trust and a full understanding that we are left 

on our own. Everybody knows that. I can mention a few 

flash mobs that have been organized, but this is an ad hoc 

reaction and not sustainable. Last year, when someone set 

[bTV reporter] Genka Shikerova’s car on fire, we just decided 

to organize something quickly, and we managed to gather 

maybe 200 journalists for a protest in front of the Ministry 

of the Interior. This year, the journalists covering the SJC 

agreed to disregard Volen Siderov’s appearance there. The 

photojournalists are uniting now and will be complaining 

against the National Security Service of physical abuse 

during official events. In other words, there is sporadic 

reaction of a flash-mob type, but no trust in organizations 

or unions,” Bedrov concluded.

As for professional training, organizations like AEJ and 

the Media Development Center provide some sporadic 

workshops, but there is very limited interest on behalf of the 

media community.

Daskalova shared her disappointment: “There are such 

programs, but there’s very limited interest. The editors 

do no let the journalist attend, and most of the reporters 

and students do not want to attend. We managed to put 

together a very good program with top-notch journalism 

trainers, but we had to literally beg some students to attend. 

It’s very sad, that people are not interested in enlarging 

their professional horizons,” she added.

The panelists find some explanation in the fact that there 

is no direct link between the level of skills acquired by 

the students and trainees and their future employability. 

As Markov puts it, finding work with advanced skills is 

challenging. “The students become really good, even 

surprisingly good, but they can’t find a place to work and 

further develop these skills,” he said.

Daskalova added, “Even if you have advanced professional 

skills, they are not of any help in the media environment 

we’ve been discussing. Good journalists are not in 

high demand.” Kirkovska underscored the growing 

commercialization of the students’ thinking. “Young people 

prefer the ‘shortcuts’ to media education—for example, the 

masters programs offered by the Foundation of [Nova TV 

anchors] Lora Krumova and Galya Shturbeva—and bypass 

longer academic programs,” she added, putting the practical 

ahead of the difficult work of building up professional 

expertise in journalism.

Spasova noted that there are no more professional schools 

inside the media. “This instinct which the big media used to 

have—to bring in and nurture young journalists—seems to 

be forgotten or neglected,” she said.

On a positive note, the panelists noted that the physical 

and information infrastructure for the development of the 

media remains mostly favorable. Traditionally in Bulgaria, 

since the early 1990s, the sources of media equipment, 

newsprint, and printing facilities have not been subject to 

political restrictions and are not monopolized. The physical 

infrastructure for the distribution of information, including 

communications technology infrastructure, is satisfactory 

and meets the needs of media and citizens.

Broadband Internet penetration, however, remains a 

problem in the rural areas of the country. While Bulgarian 

cities, where most of the population lives, enjoy fast and 

very cheap Internet access, the connectivity in some of the 

villages relies almost entirely on mobile phone operators 

and is too expensive to be used by all, especially given the 

country’s demographics. Most of the people living in the 

villages are older and less educated. The low demand for 

Internet services has discouraged communications companies 

from investing in these areas, creating a digital divide 

between the younger and more active urban population 

and the elderly people living in the countryside. On the 

other hand, the massive migration of young Bulgarians to 

work or study in the EU is increasing the demand for digital 

communication, and the elderly are already adopting basic 

Skype skills to keep in touch with family members abroad.

Daskalova commented, “There is a 
systematic effort to compromise the 
public image of the NGOs, which 
hampers our ability to support 
high-quality journalism. It’s very 
unpleasant to know that your actions 
will be interpreted as a threat to 
national security or something  
like that.”



53BULGARIA

The distribution channels for Bulgaria’s broadcast and online 

media are not restricted. This is not always the case with 

print distribution, where a chain of news kiosks owned by 

the Peevski group has tried to push independent distributors 

out of the market, so far with limited success. A bigger 

problem is the weak demand and falling circulations of print 

media, which have discouraged media from investing in 

distribution networks, and many rural areas do not receive 

printed press on a regular basis. People living in these areas 

rely on television, including cable and DTH, for their news 

and information.

“Looking at the bigger picture, there are no objective 

reasons for the negative trends in the media in Bulgaria we 

are observing. All the problems we are experiencing are 

created by the media owners and the political and corporate 

masters they serve,” Vassilev concluded, to everyone’s 

approval.

List of Panel Participants

Constantine Markov, lecturer, Sofia University Faculty of 

Journalism, Sofia

Yassen Boyadzhiev, chair, Free Speech Forum; editor, 

Mediapool.bg, Sofia

Stoyana Georgieva, editor-in-chief, Mediapool.bg, Sofia 

Ivan Radev, board member, Association of European 

Journalists, Sofia

Dilyana Kirkovska, chief expert, Council for Electronic 

Media, Licensing and Analytical Department, Sofia

Nicoletta Daskalova, media expert and lecturer, Media 

Democracy Foundation, Sofia

Galina Spasova, editor, Health Media Group, Sofia

Dimiter Stoyanov, journalist, investigative reporting website 

Bivol, Sofia

Ivan Bedrov, deputy editor-in-chief, Club Z.bg, Sofia

Krassimir Dimitrov, owner, Radio MIXX, Burgas

Dimiter Lipovanski, owner, Arena Media, Russe

Boyko Vassilev, editor and program host, Bulgarian National 

Television, Sofia

Ivo Draganov, media expert and lecturer, New Bulgarian 

University and the National Academy for Theater and Film 

Arts, Sofia

Moderator & Author

Petko Georgiev, journalist, producer, and media consultant, 

BTC ProMedia, Sofia

The Bulgaria Study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, BTC ProMedia Foundation, Sofia. The 

panel discussion was convened on December 18, 2015.


