The internet is increasingly the medium of choice for Belarusians, with more

than 60 percent using it to receive news and analysis, increasingly via mobile

devices after 4G was launched in December 2015 by one mobile operator.

186 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016




Significant recent changes in Belarus include the impact of Russia’s annexation of Crimea and the conflict
in Ukraine; the economic crisis and drop in value of the Belarusian ruble, which in August 2015 had fallen
over 30 percent for the year; a presidential election in October 2015; and a thawing of relations with
the West. Little, however, has changed with regards to civil and political life and freedom of speech:
President Lukashenka maintains his autocratic political system. If anything, government control over civil
society and independent media got easier, as foreign funding has significantly dipped due to tightened
national budgets in donor countries, shifting priorities to the Middle East, and a form of appeasement to

Lukashenka as he skillfully plays the role of mediator between Russia and Ukraine.

The government maintains its usual tools of constraint on traditional media and continues to tighten
its controls over the internet. Cumbersome and loosely-worded registration and licensing requirements
stonewall the print and broadcast media from presenting alternative points of view. Menacing legal
requirements remain in place under the pretext of creating responsible media. As a result, the media
are forced to continue practicing self-censorship. Barriers around accreditation prevent journalists from
reporting on topics such as corruption or the financial crisis. Meanwhile, division along ideological lines

damages standards of accuracy and fairness.

The government controls around 75 percent of the GDP, composed mostly of unreformed state-run
businesses that do not see a need to advertise their products or services, and avoid the independent
media. The advertising market shrank significantly in 2015 as the economic crisis hit; most local experts say
it dropped by as much as 30 percent to some $83 million, but dollar comparisons are distorted by the drop
in the ruble. The national government'’s direct funding and other public support of state-run media was
roughly stable. This means the impact of the drop in advertising has disproportionately hit the independent
media. Thanks to state support some 600 state-controlled media outlets present one point of view largely

aligned with the government.

The internet is increasingly the medium of choice for Belarusians, with more than 60 percent using it to
receive news and analysis, increasingly via mobile devices after 4G was launched in December 2015 by one
mobile operator. Internet media have suffered too, but most commentators suggest the drop in their share
of advertising has been closer to 15 percent. Additionally, the authorities are beginning to pay heed to

the importance of internet media; the blocking of one influential website might portend things to come.

The difficult operating environment in Belarus prevented the inclusion of input from an in-country panel
discussion this year. This chapter represents desk research, interviews, and the results from questionnaires

filled out by several people familiar with the state of media in the country.

BELARUS

SNdV 144

187



BELARUS at a glance

GENERAL

> Population: 9,589,689 (July 2015 est., CIA World Factbook)
> Capital city: Minsk
> Ethnic groups (% of population): Belarusian 83.7%, Russian 8.3%,

Polish 3.1%, Ukrainian 1.7%, other 2.4%, unspecified 0.9% (2009 est.,
CIA World Factbook)

> Religions (% of population): Eastern Orthodox 80%, other (including
Roman Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est., CIA World
Factbook)

> Languages (% of population): Belarusian (official) 23.4%, Russian (official)
70.2%, other 3.1% (includes small Polish- and Ukrainian-speaking
minorities), unspecified 3.3% (2009 est., CIA World Factbook)

> GNI (2014-Atlas): $69.53 billion (World Bank Development Indicators, 2016)

> GNI per capita (2014-PPP): $17,610 (World Bank Development Indicators,
2016)

> Literacy rate: 99.7 %; male 99.8 %, female: 99.7% (2015 est., CIA World
Factbook)

> President or top authority: President Alexander Lukashenka (since July 20,
1994)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active media outlets: Print: 723 newspapers, 823 journals
and magazines; Radio Stations: 173: TV stations: 100 (2015, Ministry of
Information); Internet News Portals: 25 (2014, Gemius)

> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation SB. Belarus Segodnia
(weekly circulation 2,000,000, state-owned), Komsomolskaya Pravda v
Belorussii (weekly circulation 436,000, private, Russian-owned), Respublika,
(circulation 160,000, state-owned) (December 2014, Medusa advertising
agency)

> Broadcast ratings. Top three by share: NTV-Belarus (14.8%), ONT (13.97%),
RTR-Belarus (13.27%) (December 2014, GEVS)

> News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), Agentstvo
Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), Registr Information and
Legal Agency (private) (Belarus Ministry of Information, 2014)

> Annual advertising revenue in media sector: $116.3 million ($62.4 million
television, $19.9 million Internet, $10.5 million print, $6 million radio)
(Vondel Media advertising group, December 2014)

> Internet usage: 5,595,608 (www.internetworldstats.com, November 2015)

=1
3
2
zZ
H
&
E
2
E
> 3
E g3
= 2z
[aa) &
< 2
-
o=
c
v 3
D Lo
v 25
53 8
wa o w0
o w o © 0 o = o
EH NHHEE SHEERE
SR NE
E ol<lele o Aaleolzleole
zz sisisls S sfisislslisls
5% RIRYRYR YR SRIRRYRIR R
FREE PROFESSIONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING
SPEECH JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS
OBJECTIVES
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016: OVERALL AVERAGE SCORES
0 Croatia 2.50
[ Bosnia 1.97 [ Georgia 2.42
[ Bulgaria 1.94 A Kosovo 2.46
V Kazakhstan 1.81 A Kyrgyzstan 2.18
[ Macedonia 1.62 [ Moldova 2.38
[ Russia 1.51 [J Montenegro 2.17
Y Azerbaijan 0.99 [ Serbia 1.71 [ Romania 2.32 [ Albania 2.55
[ Turkmenistan 0.26 [ uzbekistan 0.78 Y Belarus 1.1 A Tajikistan 1.74 A Ukraine 2.04 A Armenia 2.55
0-0.50 0.51-1.00 1.01-1.50 1.51-2.00 2.01-2.50 2.51-3.00 3.01-3.50 3.51-4.00
UNSUSTAINABLE UNSUSTAINABLE NEAR
ANTI-FREE PRESS MIXED SYSTEM SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

CHANGE SINCE 2015
A (increase greater than .10) [ (little or no change) Y (decrease greater than .10)

Unsustainable, Anti-Free Press
(0-1): Country does not meet or
only minimally meets objectives.
Government and laws actively
hinder free media development,
professionalism is low, and
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives,
with segments of the legal system and
government opposed to a free media
system. Evident progress in free-press
advocacy, increased professionalism,
and new media businesses may be too
recent to judge sustainability.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Near Sustainability (2-3): Country
has progressed in meeting

multiple objectives, with legal

norms, professionalism, and the
business environment supportive of
independent media. Advances have
survived changes in government and
have been codified in law and practice.
However, more time may be needed
to ensure that change is enduring and
that increased professionalism and
the media business environment are
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has

media that are considered generally
professional, free, and sustainable, or
to be approaching these objectives.
Systems supporting independent
media have survived multiple
governments, economic fluctuations,
and changes in public opinion or social
conventions.

188 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Belarus Objective Score: 0.73

As documented in previous reports, the Belarusian
constitution and several laws, including the media law, as
well as international treaties ratified by Belarus, guarantee
freedom of speech. Yet what the law actually says is less
important than the arbitrary way in which it is oftentimes
applied. “In 2015 little legislative change was introduced,
instead the authorities worked hard at implementing the
law on media and other acts adopted in late 2014. The
blocking of website Kyky.org in June 2015 was a chilling
illustration of the power of the new law,” one interviewee
commented. On the other hand, the former “black list”

of banned websites, including www.charter97.org, www.
belaruspartisan.org, spring96.org, has been cancelled.

The laws impacting freedom of expression are kept
menacing but vague. For example a media outlet may be
punished by the government regulator, the Ministry of
Information, over a minor technical mistake or for publishing
information that turned out to be incorrect, even if there is
no harm done.

As noted in last year’s MSI, in December 2014 the Belarusian
parliament adopted amendments to the already restrictive
media law that impose stringent rules on online media
similar to those traditional media have had to abide by for

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards,
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

many years. According to the vaguely worded provisions, any
website that distributes information—including blogs and
social networks—is considered to be a media outlet. Although
no formal registration is required for online media, they

can be closed down after two warnings from Information
Ministry just like “regular media.” In addition, online media
and hosting providers can now be held accountable for all
comments posted on their websites, and the state’s power to
block Internet resources has been extended. While previously
only propaganda inciting war, violence, cruelty, or extremism
could be blocked, now any information that can harm
Belarus's “national interests” may trigger the shutting down
of a website, and materials published as far back as three
months are allowed to be blocked.

Foreign websites have to receive permission to be
distributed in Belarus. Other provisions allow the ministry
to block access to any website if it violates those or other
requirements. The new law also bans the distribution of
information deemed to be extremist or capable of harming
national interests, defined in similarly vague language as in
other laws.

Confidentiality of news sources is guaranteed by law, yet
may be overridden by a court order or a request from an
investigating authority as part of a court hearing or criminal
investigation. However there have been no cases demanding
a source be provided to a court in recent times.

The media law requires registration of traditional media
(print, television and radio stations, and news agencies).
Both registration and licensing procedures remain
cumbersome and politicized. Applicants need to provide
numerous details on the would-be outlet, including

topics to be covered, frequency, distribution area, as well
as information about the sources of funding and the
editor-in-chief. The latter must have a journalism diploma
and at least five years of work experience as an editor. There
must also be a company or a non-profit organization to act
as publisher or a broadcaster.

There is no equal access to the frequency spectrum.

The National State Television and Radio Company—a
conglomerate of four television and five radio channels
and five regional television and radio companies—as well
as broadcasters founded by the president or the Council of
Ministers—receive frequencies without a bidding process.

Meanwhile, in accordance with the law, frequencies

are allocated via a tender administered by the Republic
Commission on Television and Radio Broadcasting—the
nine-member body of government officials headed by

the minister of information. Applicants need to provide
detailed information, most notably on what kind of
programming the station will be offering. Successful bidders

BELARUS

189



are then required to receive a license from the Ministry of
Communications and Informatization to use that frequency.

With few exceptions, market entry for media outlets is

the same as for businesses in other sectors. Most notably,
the media law restricts foreign ownership of broadcasters
and publishers to 20 percent. Separately, publishers and
broadcasters cannot be registered as sole proprietors. Media
receive no tax breaks, although state-owned television and
radio networks have been exempt from VAT and profit
taxes for years.

Physical crimes against journalists remain rare. There is
however continual harassment of media professionals:

police interference with working journalists, usually during
demonstrations, arrests and detentions for hooliganism,

and ad-hoc “questioning” by the security services. In a
somewhat positive development, the Belarusian Association
of Journalists (BAJ), a domestic press freedom watchdog,
reported about 19 counts of short-term arbitrary detentions
of journalists in 2015, down from 29 a year earlier and 45

in 2013. “The lack of repression against journalists and
media after the presidential election” is mentioned by BAJ
as another positive trend of the year. At the same time, the
number of incidents with police interference into journalistic
activities increased in 2015 in comparison with the previous
year. A total of 47 incidents were registered in 2015 (19 cases
of detention and 28 administrative cases for cooperation
with foreign media) versus 39 incidents (29 cases of
detention and 10 administrative cases) in 2014.

A commentator noted, “Another important trend is

the escalating campaign against freelance journalists
cooperating with Belarusian media broadcasting from
abroad, most notably, Belsat and Radio Racyja. There were
more than 25 cases since March 2015, with some journalists
fined several times.”

The law guarantees editorial independence of all media
outlets, either private or state-owned (Belarus has no
public media). The state-run media organizations however
depend heavily on government paychecks and subsidized
tariffs. More importantly, their editors are appointed by the
government, with editors of key national outlets appointed
by the president himself. Quite common are “coordination
meetings” with editors of state outlets where they receive
guidance on how certain affairs should be covered in order
to maintain a consistent official line.

Libel remains criminalized in Belarus, punishable by up to
six months in prison. Yet there were no reports of libel
cases lodged against journalists or media outlets in 2015.

" http://baj.by/en/analytics/e-newsletter-mass-media-belarus-bulletin-
646-brief-annual-review

Meanwhile every year Belarusian media face dozens of civil
defamation suits. In such cases, a plaintiff does not have to
prove actual damage to reputation and the burden of proof
rests on the defendant. Plaintiffs often seek around $5,000
(the country’s average annual salary) in damages.

An interviewee claimed, “Belarus has started its
liberalization and turned a bit toward the west: there are
no more detentions for 15 days or so as was once a popular
sentence for arrested demonstrators or journalists covering
marches. At the same time, the quantity of fines increases
exponentially: in 2015, there were at least twice as many
fines (in quantity and in amount) issued for journalists

for doing their work.” Another commentator stated, “In
the past, the Ministry of Information was the main
regulator for the media, but now with new Law on Media,
Law on Advertising, and numerous regulations on the
internet—as well as due to the crisis—internet-media are
regulated and monitored by many other state agencies,
including the Ministry of Trade and tax authorities. This
has had a really negative impact not only on freedom of
expression but also daily operations and sustainability. It's
a struggle for survival, in which it's almost impossible to
think about development.”

As noted above, the law does not hold government officials
to a higher standard with regard to proving damages.
According to Belarusian laws, “insult of a representative of
the authorities” is punishable by up to six months in jail. The
penalty for “insulting the president” is up to two years in
prison and “calumny toward the president” is punishable by
up to four years.

Online publishers and hosting providers are still liable for
litigation even if they take material down following an
initial complaint. Many news websites therefore implement
some sort of pre- or post-moderation policy to avoid
potential legal implications.

The Belarusian government has sustained a culture of
secrecy and many government agencies keep as much
information as possible behind closed doors. Although the
2009 Law on Information, Informatization and Protection of
Information guarantees access to, and distribution of, public
information, it also allows many exemptions. Almost 60 state
agencies, regional governments, and state-run companies
have the right to qualify their information as secret.
Furthermore, government officials are only allowed to talk
to the press after a go-ahead from their bosses. Government
public affairs officers (in many cases still named ideology
officers) have been imposing more barriers onto journalists’
reporting practices for years.

A journalist’s right to information is no different from any
other citizen. Before 2009, media requests for information

190 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016




required a response within 10 days. After the revision of
the media law, the only way to seek disclosure of public
information is via the 2011 law on requests by individuals
and legal entities. It requires an organization (or a
government agency) to reply within 15 working days (30
days when additional inquiry is required).

Privately-owned media outlets, especially those that criticize
government policies, have the most trouble receiving public
information. In many cases government agencies refuse to
release certain information (usually statistical data) on the
grounds that it takes too long to retrieve it. Sometimes
fees are charged for fulfilling an information request.
Requests from private media are often dismissed on the
grounds that such information has already been given

to state-owned outlets. A largely unregulated system of
accreditation is another tool to keep critical reporters away:
private outlets are sometimes denied accreditation on the
grounds that a sufficient number of other outlets (in most
cases state-run) have already received accreditations and
can offer sufficient coverage.

The government does not restrict access to and use of both
domestic and foreign news sources. Copyright definitions
remain vague and many news organizations borrow stories
from other outlets without even rewriting them, although in
many cases credit is given to original sources. Use of pirated
photos is widespread.

Entry into journalism remains unrestricted. Still, the media
law defines a journalist as a staff member of an officially
registered domestic news outlet. Citizen journalists,
bloggers, and freelancers are considered non-journalists
and lack those very few benefits their official status might
have given them. One of those is fewer problems with law
enforcement agencies during newsgathering. People using
professional photo and video equipment in the streets might
expect to have their press credentials checked by the police.
Another is access to events that require accreditation, which
one receives from an officially registered media outlet.

Reporting for a foreign news outlet requires accreditation
with the Ministry of Foreign Affairs. So-called exiled
Belarusian media (registered and broadcasting from outside
of Belarus) struggle the most. Belsat has been refused
repeated and annual requests for accreditation making the
work of its journalists a constant stress and legal challenge.
Euroradio has succeeded in maintaining a registered bureau
since 2009, with between 10 and 12 accredited journalists
but the accreditation is kept on an annual basis. All requests
for a three-year accreditation have been refused.

State journalism schools apply ideological vetting as part of
the student application process. Yet the process is more of
a formality as there are almost no denials on the grounds

of political loyalty. Belarus still has a Soviet-style practice

of obligatory job placement for university graduates.
Graduates of tuition-free programs are required to work

for two years wherever the commission of university and
government officials sends them. Most of these positions are
with small regional newspapers.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Belarus Objective Score: 1.30

As reported in previous MSI editions, the Belarusian media
fail to meet high standards of professional journalism. The
main obstacles preventing journalists from producing quality
reporting and carrying out their work includes restricted
access to public information, a lack of human resources, the
dominance of state owned and state controlled media, and
varying degrees of self-censorship.

State-run outlets have long been swayed into toeing the
government line and are allowed very little space to criticize
the government'’s policies or to hold officials accountable.
Private outlets are more likely to follow standards of fairness
and accuracy.

Attempts by private outlets to receive comments from
government officials are largely stonewalled. Sometimes,
when a story requires several opinions, objectivity is
simulated by providing quotes from several people who share
similar views, rather than giving a different perspective.

Belarus has two professional associations of journalists: the
state controlled Belarusian Union of Journalists and the
independent Belarusian Association of Journalists. Both
organizations have codes of conduct that are quite similar
and seek to promote standards of accuracy and fairness.

However most outlets are pressured into self-censorship,
which remains entrenched across the industry.

In general, state-run media have to follow
government-mandated editorial guidelines or at least be
selective about the topics they choose to cover. Therefore
there is no positive coverage of the opposition. At the same
time, state-controlled outlets might address social issues,
even criticize certain problems and provide critical coverage
about a local official. Yet they would never directly discuss
weak laws or dysfunctional government policies.

Despite the pressure, both political and economic,
independent outlets report on most issues, including

the financial crisis. There remain some 60 independent
publications in Belarus, made up of 20 newspapers (6 national
and 14 regional), and 15 national independent online media.

BELARUS

191



192

The remainder are niche media such as City Dog, 34Mag,
Kyky.org, and periodicals such as Arche Magazine (covering
culture) and Delo Magazine (business-oriented).2

Pay levels in the media remain low. There also remains a
significant variation between national and regional media
outlets, and in many cases between state-owned and private
(the former sometimes pay twice as much). Those working
for local private newspapers tend to be at the lower end

of the pay scale. Reporters in regional outlets can expect
around $150 to $200 a month and up to $400 to $500 in the
capital, and editors earn 30 to 50 percent more. Meanwhile,
the national monthly mean salary is $300. In order to earn

a livable amount of money, many journalists tend to work
for multiple outlets or take part-time jobs in other sectors,
most notably public relations and advertising. Some are
leaving for other sectors, and very few outlets can afford to
hire new staff as downsizing is not uncommon. The financial
crisis and drop in advertising revenue is merely exacerbating
an already bad situation.

The level of pay impacts the quality of journalism, as does
the economic well-being of the media. Although there is
significant training available many outlets do not have
the resources to implement best practice and allocate
sufficient time for journalists to produce quality reports.
One interviewee, however, commented that there has
been a “definite increase in and improvement in photo
and data journalism capacity in Belarus due to donor
supported capacity building (but no improvements in the
state media). There's also been a lot of strengthening of

2 http://www.belpost.by/download_files/urpsmi/Kat_
percent20RB_1-2016.pdf

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative,
economics/business, local, political).

photojournalism with an increase in the use of Belarusian
generated content (rather than Russian); a good example
is ‘Memory photo® showing in striking visuals the losses on
Ukraine's eastern front.”

As noted elsewhere the terms of broadcast licenses

seriously limit news and information content while allowing
entertainment. Russian entertainment content is prevalent,
as is almost any other form with the usual strong showing of
American entertainment.

Both state and non-state media have sufficient
newsgathering equipment. State media are generally better
equipped as professional photo and video equipment is

too expensive for most media, especially regional media.
However, cheap modern alternatives including smartphones
and pirated software are common.

An interviewee commented that given the growing
financial constraints “in-depth and investigative journalism
remain rare, as does well researched quality reporting

and following an issue over time. Euroradio [based in
Warsaw but accredited with a bureau in Minsk] is one of
the leading producers of original content along with TUT.
by [a leading portal with an increasing focus on news],
Nasha Niva [a national newspaper] and Naviny.by and Belsat
[Warsaw-based satellite television], a small number in the
national context.”

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Belarus Objective Score: 1.34

Belarus has a large number of media of many different
kinds. However the quality and content vary significantly
and many outlets do not produce their own news or
unique content. For this reason the quantity of outlets
does not translate into a variety of viewpoints offered
within the Belarusian media landscape. In addition, the
quality and depth of reporting are limited due to the
worsening financial constraints of the media and by
political and social constraints.

According to official data, Belarusians are exposed to a
multitude of media voices. A country of 9.5 million people
has almost 1,900 “traditional” media outlets. There are
723 domestic newspapers, 823 magazines and journals,

42 bulletins, 12 catalogues, 100 television stations, 173
radio stations, and nine news agencies, according to the
Ministry of Information. Together, there are around 4,000
foreign and domestic newspapers and magazines available

3 http://vasukovich.com/foto-na-pamyat

EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016




as well as 200 foreign television channels are distributed
throughout the country. There are hundreds of online media
organizations that are exempt from official registration with
the government, therefore there is little data on the number
of these organizations.*

An interviewee explained: “In the past year nothing has
changed significantly; no external broadcaster got a license
to broadcast inside Belarus, no internal broadcaster shut
down. The leading online sources of news stayed generally
the same. Maybe governmental sources such as BELTA
state news agency or SB - Belarus Today newspaper of the
administration of the president increased their ratings a
bit, but otherwise there’s been no real change. Russian
pro-Kremlin media continue to play a significant role,

with their news and entertainment shows available on TV
channels that are free of charge.”

There has been no new media consumption data since

the 2014 MSI, which states that an average Belarusian is
watching seven television channels, accessing five websites,
reading three newspapers and listening to three radio
stations. Television remains the most popular source of news,
with 84.9 percent of those polled saying they are using it to
receive news and information. That is, however, 7.7 percent
less than in 2013. Online media yielded 64.5 percent (2.4
percent more than in 2013). Newspapers and radio are less
popular as sources of news, with 32.6 and 29.4 percent
respectively. Furthermore, both demonstrated a huge decline
(41 and 34.3 percent respectively) compared with 2013.

Approximately 70 percent of all registered outlets are
privately-owned—yet state-run media organizations
dominate the market in terms of audience. However the
terms of registration for many private outlets require them
to offer little or no news and analysis, and to focus almost
exclusively on entertainment.

Most media that do touch on news and information do

not vary from the official content of the state dominated
media. A few outlets do try to offer alternative viewpoints,
most notably Euroradio, Belsat, Nasha Niva, and TUT.by;
although the latter also aggregates news from a multitude
of sources it is increasingly generating its own content. A
commentator noted, “...despite the tremendous pressures,
independent media have impact on public opinion in Belarus
and their popularity, especially of online media, is growing.
The majority of Top 50 news and information websites in
Belarus are either independent or opposition run [according
to Akavita ratings; note three of the top 10 are state-run
media). Independent media are successful in using social
networks as additional channels of disseminating news

4 http://www.belarus.by/en/about-belarus/mass-media-in-belarus

and information. They have many followers, their posts are
clicked, shared and discussed. State media websites have few
readers and their communities in social media (when they
have them) are dead.”

An interviewee noted, “A positive trend is the development
of online niche media, like CityDog.by, Kyky.org, or 34mag.
net with clearly targeted audiences, a good sense of building
communities, and understanding the nature of internet
communication. They create original content, innovate with
technologies, and show some success with monetization
through native advertising and additional services.”

Access to both domestic and foreign media is not restricted
by law. However, in order to be distributed in Belarus,
foreign outlets or their distributors require permission
from the Ministry of Information. Installing a satellite dish
requires a permit from local housing authorities, yet that
is a mere formality. Besides, as internet access is getting
faster and cheaper, more people are choosing IPTV over
satellite television. Improvements of online access and
other telecommunications mean that access to foreign and
alternative sources of information continues to increase.
However, the economic crisis is bringing affordability into
increasing question. Subscriptions to printed material is
increasingly difficult to afford, pushing many people to
online alternatives. A 2015 poll showed 93 percent of 18
to 29 year olds got their news online, but for 61 and older
that drops to just 22.8 percent.> Foreign media too are

*> http://mediakritika.by/article/3451/kto-chitaet-novosti-v-internete
(research published in November 2015)

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast,
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens' access to domestic or international media is not restricted
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local,
national, and international issues.

BELARUS

193



increasingly turning to pay per view options, limiting
their availability.

Nine media companies are registered with the government
as information agencies, yet only four of those companies—
BelaPAN, BelTA, Interfax-Zapad, and Prime-TASS—sell
newswire services to other media. BelTA and BelaPAN are
domestic media organizations, while Interfax-Zapad and
Prime-TASS are Russian-owned.

There is no discrimination on the part of news agencies in
supplying news to media organizations, yet state-controlled
outlets rely on services provided by BelTA, the official
agency of the Belarusian government, and sometimes
Interfax-Zapad. Private outlets are more likely to choose
BelaPAN, a privately owned agency, since it offers more
balanced coverage with alternative opinions. Only a handful
of large media can afford the services of international news
agencies like the Associated Press, Reuters, and AFP. At

the same time, pirating of their material including photos

is common.

On average, domestic news agencies charge approximately
$300 per month for daily news updates and twice as much
for real time/hourly news alerts. Apart from newswire
services and news websites, BelaPAN and BelTA offer
photos, multimedia stories, and infographics. BelaPAN sells
specialist analytical reviews on a variety of topics. BelTA,
publishes a weekly newspaper and an economic journal, as
well as building and maintaining websites for local media
outlets and government agencies.

Although the Ministry of Information has over 1,200 private
outlets in its registry, few of them produce their own news
or information content. Most magazines and newspapers
offer entertainment or practical advice on things like
cooking or gardening. Private broadcasters also supply
entertainment content with current affairs constituting a
very small proportion of their overall output, in most cases
restricted to local non-political news, sports, accidents,

and weather. Radio stations are music-based and television
stations rely on entertainment and other programming
provided by Russian television networks. There are no
independent radio or televisions stations broadcasting from
within Belarus and with a Belarusian broadcasting license.

Still, there are several dozen private newspapers, both

local and national, that cover current affairs and offer
independent outlooks on current affairs. They are more
likely to offer unbiased coverage and alternative viewpoints.
Reliance on stories syndicated from other sources is
widespread, especially amongst online media; and not
infrequently with disregard to copyright issues.

Private media ownership is not concentrated, however
media as a whole are largely in the hands of the
government, which controls more than 600 outlets. Foreign
ownership remains insignificant, with Russian companies
owning two popular newspapers, Komsomolskaya Pravda

v Byelorussii and Argumenty i Fakty, two news agencies,
Interfax-Zapad and Prime-TASS, and VTV, an entertainment
television channel. The media law forbids foreign citizens
and companies from holding more than a 20 percent stake
in Belarusian media businesses. The media law requires
disclosing the owners of founding companies behind
traditional media organizations.

Belarusian media mostly focus on domestic issues. Many
outlets cover local and international affairs, yet to varying
degrees. Local media organizations tend to concentrate

on local and regional news, and also report extensively

on national ones. Their international perspective is rather
limited and in many cases neglected. National outlets mostly
offer a mix of national and international news and analysis
and their coverage of regional and local news remains scant.
At the same time aggregation of news from other outlets is
quite common across the sector.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Belarus Objective Score: 0.88

The media business environment, mimicking other

business environments in Belarus, is not a normal market
environment. Media, neither state nor independent,

can be described as efficient enterprises. State media

and private media under state influence are subsidized
directly with funding and indirectly with political support.
Independent media are subsidized by international support.
The advertising market is small and shrinking and is—as
described above—not free of political influence.

Media outlets do not disclose financial statistics that would
allow one to gauge performance. Even the government,

the biggest media owner, is reluctant to report on how it
manages public assets. Over the past 12 months in particular,
but also in previous years, most independent media have
received significant professional support in order to produce
business plans, consolidate newsrooms (combine online,
print, and broadcast production). Marketing and sales
management support and training have also been provided.
However during the same period the advertising market

has shrunk and international support has dropped, and the
Belarusian market and currency have been very unstable.
The result is a turbulent economic environment, where even
short- and mid-term budgeting is problematic.

194 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016




Having certified accountants is a legal requirement. Large
companies hire dedicated specialists to supervise advertising
sales but often issues like finance, marketing, and personnel
management are dealt with by the director of a media
company, who is also oftentimes the editor-in-chief. That is
especially common for smaller outlets. Few media can afford
even part-time lawyers to take care of compliance with the
many regulatory requirements imposed by the authorities,
and many hesitate to pay for even ad-hoc advice.

Most outlets have several sources of revenue. The
government directly supports state owned and run media
organizations and also provides indirect support in the
form of tax breaks and subsidized rent. State-imposed

press subscriptions underpin the circulation of many state
newspapers. At the same time many government-owned
outlets also depend on advertising revenue; their subsidized
status allows for them to undersell their privately owned
competitors.

Advertising sales are essential for private outlets and
newspapers also depend on copy sales. Many local media
organizations also rely heavily on publishing personal
messages like birthday greetings. In some cases, outlets
depend on the owners’ revenues from other businesses or
are sustained by grants from foreign donors.

One interviewee said, “The advertising market dropped
some 20 percent over the year, but within the online
advertising market there was moderate growth of 10
percent as this is the most active sector in the industry and
it has been boosted by increased internet penetration,
increased use of and accessibility to computers, tablets, and
smartphones and the advent of 4G. The relative and steady
reduction in the cost of connections is also boosting online
consumption and the online market.”

Most of the lucrative advertising accounts are managed

by a handful of international advertising agencies. It is

not uncommon for smaller media organizations, especially
regional ones, to rely on their own advertising sales teams
and revenues from small private businesses. In some cases, the
media are reluctant to offer discounts on their headline prices
to advertising agencies, although that is a common practice.

Although many owners feel pressure to sell more
advertising, the law restricts the amount of advertising to
30 percent in newspapers and magazines (25 percent in
state-owned titles) and 20 percent on radio and television
(including 30 percent during primetime). To accommodate
more advertising, some newspaper owners also publish
freestanding non-news titles that are not subject to an
advertising cap. Those titles are usually distributed as inserts
in the newspaper.

Only large web portals like TUT.by or Onliner.by have
successfully monetized their existing online traffic. One
interviewee said, “More independent media are trying

to experiment with monetization models as international
support drops, but these are mostly informal youth, travel,
and culture outlets such as citidog.by, 34travel.by, etc.
who develop and sell info projects. Horki.info and some
other outlets with a significant readership base are trying
monetizing through context advertising. But otherwise
there've been no significant changes.”

Government subsidies continue to distort the media
sector by propping up hundreds of state-owned outlets
as noted above. State-controlled media enjoy indirect
subsidies in the form of discounted newsprint, printing,
and postage fees, lower rent, etc. The three biggest
state-owned media companies, television networks ONT
and STV and the National State Television and Radio
Company, have been exempt from value-added and
income taxes for several years.

The government and state-controlled companies buy very
little advertising, yet both state and private businesses

have been under pressure for many years to not place
advertisements in outlets critical of government policies. The
law also requires businesses and non-profit organizations to

publish their legal notices in certain state-owned newspapers.

Market research is limited in Belarus and what exists is
underused. State-run media, for example, do not feel

the need to adjust their editorial policies or strategic

goals to audience needs. Some professional research is
being contracted though, usually commissioned either by
advertising agencies or large media companies, and at times

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES,

ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:
> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.
> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly,
governed by law, and neither subvert editorial independence nor
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor the product to the needs and
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are
reliably and independently produced.

BELARUS

195



international donors. In most cases, media organizations
do not have access to their results. And even if they did,

the media would be unlikely to utilize the results. Surveys
usually research the national market leaving smaller outlets,
especially regional outlets, with little information to inform
editorial policies or pass on to potential advertisers.

Some media companies occasionally run their own in-house
surveys, usually via online or paper questionnaires. In order to
tailor their content and lure advertisers, many outlets rely on
the likes of Google Analytics to track traffic on their websites.

Several private companies produce broadcast ratings,
press readership data, and Internet statistics. GEVS offers
television ratings (obtained via Peoplemeters) and also
measures radio and press audiences via phone interviews.

The internet research company Gemius provides good
Internet statistics. It uses a combination of website counters,
online panels, and offline research and offers both usage
statistics and demographic profiles. Many outlets with an
online presence rely on basic data provided by the online
counter Akavita, in most cases to keep track of competing
outlets. Meanwhile, advertisers rely on stated print-runs from
newspapers and magazines, as there is no audit of circulation.

Belarus Objective Score: 1.31

Two new initiatives, though small, have potential to have
an impact on the ability of supporting institutions to serve
the media sector. Mediakritika.by is a promising online
initiative that fills the gap where the traditional players like
the Belarusian Association of Journalists (BAJ) are slow to
react. An interviewee said they “raise questions on quality
of journalism, promote ethics, and pay attention to media
coverage of underrepresented groups. Mediakritika works
with journalists from state and non-state media and is a
popular resource among media professionals.” The other

is the Press Club Belarus in Minsk, which aims primarily to
promote exchanges between Belarusian and international
journalists and act as a source of information and
networking for Belarusian journalists. The Press Club Belarus
is an associate member of the International Association of
Press Clubs and supported by Press Club Polska in Warsaw.
Press Club Belarus was founded by 18 journalists, editors,
and publishers from independent Belarusian media.

Trade associations of newspaper publishers, television
broadcasters, and cable operators as well as print
distributors exist in Belarus. United Mass Media represents
13 regional newspaper publishers in central and western

Belarus. The Telecommunications Industry Union has almost
100 members, mostly local television stations and cable
operators (as stated above none are independent). The
Union of Publishers and Press Distributors serves the press
distribution industry. It has eight full members (state-owned
press distribution companies) and 17 more affiliated
members (mostly printing houses, yet also several newspaper
publishers). All of those organizations have hardly had any
role in shaping the way their industry works. They mostly
provide networking and learning opportunities for their
members, attempt to sell advertising in bulk, and purchase
newsprint and programming rights.

There are no trade unions for journalists in Belarus, yet
media workers have two professional organizations

to choose from. The Belarusian Union of Journalists

(BUJ), the "official” organization for journalists, brings
together around 2,000 media professionals employed by
state-controlled outlets. The independent BAJ has more
than 1,000 members, mostly from private outlets. Both
organizations vow to promote quality journalism and have
developed ethical codes that members are obliged to follow.

BAJ is much more active in protecting the rights of
journalists and freedom of speech in general. In addition to
providing legal assistance to its members, BAJ monitors and
publicizes information about violations of free speech. The
BUJ is largely subservient to the government and a hangover
from the Soviet era union. BAJ runs several professional
development programs and also provides legal support and
advice to journalists.

Domestic NGOs remain weak. There are no organizations—
other than BAJ—dealing specifically with issues related

to free speech. Under its mandate, however, BAJ is only
allowed to protect its members. Elsewhere, human rights
groups and think tanks sometimes deal with such issues.
Most notably, Viasna and the Belarusian Helsinki Committee
react to violations of freedom of expression by providing
legal defense and publicity.

Several universities offer journalism degrees; most notable is
the Journalism Institute at the Belarusian State University in
Minsk. The institute offers courses in print, broadcast, and
online journalism, as well as editing, media management,
and international journalism. It has 1,500 students.
Independent media criticize the curricula and the quality of
training as "overly theoretical.” As a result many graduates
are not job-ready. Similar training is offered by state
universities in Brest, Homiel, Hrodna, and Viciebsk, as well as
several private institutes in Minsk.

The European Humanities University (EHU) operates as an
exile Belarusian university in Vilnius, Lithuania. EHU has
several hundred students divided among four relevant

196 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016




majors; mass communication and journalism, visual culture
(cinema, television and Internet), design and visual media,
and new media. The education they offer is definitely
more liberal, and modeled on Western rather than Soviet
standards and the university offers practical training in

a modern multi-media journalism facility for students
established with the support of the European Union.

Employment prospects for graduates in the media industry
are bleak. Many graduates choose other sectors, most
notably public relations and advertising. As noted above,
graduates of state journalism schools who receive their
diplomas for free are subject to mandatory job placements.
They have a choice of working either wherever the
government would send them or reimbursing the cost of
their tuition. Usually, most of these job placements are with
small newspapers run by local governments, with salaries of
up to $200 per month.

Short-term training opportunities are plentiful. Numerous
training courses are offered for free by both domestic

and foreign media development organizations as well as
professional and trade associations. Formats vary from
one-day webinars and master classes to workshops,
long-term distance learning, and mentoring. Most training
opportunities still target newsroom staff. There has been
a recent increase in needed capacity building in finance,
marketing, and advertising.

There has also been a welcome increase in training for web
editors, website managers, and those responsible for social

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet,
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure
sufficiently meets the needs of media and citizens.

media marketing as international donors have increasingly
recognized the importance of online media.

Access to printing plants and sources of newsprint remain
politicized and strictly controlled by the government. Most
printing houses are state-owned and only three private
companies are licensed to print newspapers. The law holds
owners of printing facilities responsible for the content

of printed materials they produce. Most newspapers

are printed domestically and at state-run printing

plants. Panelists said that price discrimination against
privately-owned newspapers is a common practice. At the
same time some glossy magazines are printed abroad, in
Ukraine, Lithuania, or Latvia.

Similar to printing facilities, press and broadcast distribution
channels are controlled by the government. Most news is
sold via Belsajuzdruk, a state-owned network of around
1,500 newspaper kiosks. Press subscriptions are mostly
handled by state postal monopoly Belposhta. Around a
dozen private regional newspapers have been denied

access to either one or both of those distribution systems
since 2006. They have relied on their own distribution
systems ever since, as well as sales at private shops. Digital
subscriptions remain insignificant. Most television and radio
broadcasting equipment is state-owned; few independent
transmitters are controlled due to strict licensing and
compliance procedures. Many cable networks are owned by
private companies, yet local governments approve the list of
channels that are included in the packages.

Internet and telecommunications infrastructure continues

to improve in Belarus, most notably with regards internet
penetration which exceeds 71 percent (among those aged

15 to 74) and 61 percent of internet users surf the web

every day. Internet subscriptions are increasingly affordable,
and with the exception of less populous rural areas, the
country is well served by both mobile operators and internet
service providers.

Although Belarus has several points of entry for
international internet connectivity, almost all of the traffic in
and out of the country flows through systems owned by the
state monopoly Beltelecom. All internet service providers are
required by law to filter websites.

List of Panel Participants

Note: The difficult operating environment in Belarus
prevented the inclusion of input from an in-country panel
discussion this year. This chapter represents desk research,
interviews, and the results from questionnaires filled out by
several people familiar with the state of media in the country.

BELARUS

197



