
156 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

AZERBAIJAN

Rasim Aliyev, a photo reporter and acting director of Institute for 

Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) was severely beaten in August by 

relatives and fans of a famous soccer player, which was fueled by the 

reporter’s critical remarks on social media about the soccer player.



157

introduction

AZERBAIJAN

I

OVERALL 

SCORE: 

0.99
A

ZE
R

B
A

IJA
N

It was another sad year for the media in Azerbaijan. The political and human rights situation did not improve 

despite the country hosting the first-ever European Games in June, which increased international media 

attention on Azerbaijan. Currency devaluations in February and December, which caused the manat to hit a 

20-year low against the dollar, hurt the financial stability of private media.

Rasim Aliyev, a photo reporter and acting director of Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) 

was severely beaten in August by relatives and fans of a famous soccer player, which was fueled by the 

reporter’s critical remarks on social media about the soccer player. Aliyev later died from injuries. This was 

the first death of a journalist since Monitor magazine’s editor-in-chief Elmar Huseynov was assassinated 

in 2005. Attackers and the soccer player were arrested and charged. Four months before this incident 

law-enforcement agencies cracked down on IRFS, fueling suspicion among some experts that the incident 

was not unrelated.

Azerbaijani courts handed down guilty verdicts in fabricated criminal cases, resulting in journalists such as 

Khadija Ismayil and Seymur Hazi receiving prison sentences. While everyone was expecting a presidential 

pardon of journalists and civil society activists at the end of the year, it did not take place until March 2016, 

when 14 political prisoners including journalists Parviz Hashimli and Yadigar Mammadli were released. 

Journalist Rauf Mirkadirov and human rights defender Intigam Aliyev did not receive pardons, but were 

released on parole a few days later; journalists Khadija Ismayil, Seymur Hazi, and political activist Ilgar 

Mammadov remain behind bars.. Many linked these releases to the president’s forthcoming trip to the 

Washington Nuclear Summit at the end of March 2016, while others theorized that the country is in need 

of international loans to ease economic difficulties. A proposed bill in the U.S. Congress, the Azerbaijan 

Democracy Act, which would deny visas to senior Azerbaijani officials, may also have played a part.

Under mysterious and sudden circumstances, senior members of government were removed by President 

Ilham Aliyev. In September, shortly after his Astana visit, Aliyev fired long-serving Minister of National 

Security Eldar Mahmudov. Following this dismissal, several deputy ministers and division heads were 

arrested and their property was seized. Arrested officials included those who were believed to have been 

surveilling, taping, and intimidating the opposition and journalists for years. Later, the president sacked the 

long-standing head of the Ministry of Communication and Information Technologies, and several senior 

staff were arrested. Observers speculate that these firings have to do with loyalty to the regime rather than 

past transgressions against independent-minded media.

Due to the restrictive media environment, participants in the Azerbaijan study will remain anonymous. An 

Azerbaijani journalist developed this chapter after a series of structured interviews in January 2016 with 

colleagues having first-hand knowledge of the media sector.



158 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2015
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bosnia 1.97
□□ Bulgaria 1.94
□ Kazakhstan 1.81
□□ Macedonia 1.62
□□ Russia 1.51
□□ Serbia 1.71
□ Tajikistan 1.74

□□ Croatia 2.50
□□ Georgia 2.42
□ Kosovo 2.46
□ Kyrgyzstan 2.18
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.17
□□ Romania 2.32
□ Ukraine 2.04

□□ Albania 2.55
□ Armenia 2.55□□ Turkmenistan 0.26

□ Azerbaijan 0.99
□□ Uzbekistan 0.78 □ Belarus 1.11

AZERBAIJAN at a glance
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
E

E
 P

R
E

SS
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

M
IX

E
D

 S
Y

ST
E

M
N

E
A

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
66

1.
92

1.
80

1.
00 1.
06

0.
88

1.
67

1.
94

1.
85

1.
34 1.

45

1.
35

1.
71

2.
15 2.
18

1.
25

1.
50

1.
06

1.
31

1.
51

1.
35

0.
92 1.

06

0.
68

1.
90 1.
93 1.
98

1.
35 1.

51

0.
98

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

20
11

20
12

20
13

20
14

20
15

20
16

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

GENERAL

 > Population: 9,686,210 (July 2014 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Baku

 > Ethnic groups (% of population): Azerbaijani 91.6%, Lezgian 2%, Russian 1.3%, 
Armenian 1.3%, Talysh 1.3%, other 2.4% note: almost all Armenians live in the 
separatist Nagorno-Karabakh region (2009 est. CIA World Factbook

 > Religions (% of population): Muslim 96.9%, Christian 3% note: religious 
affiliation is still nominal in Azerbaijan; percentages for actual practicing 
adherents are much lower (2010 est. CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Azerbaijani (Azeri) (official) 92.5%, Russian 
1.4%, Armenian 1.4%, other 4.7% (2009 est. CIA World Factbook)

 >GNI (2014-Atlas): $72.43 billion (World Bank Development Indicators, 2016)

 >GNI per capita (2014-PPP): $16,910 (World Bank Development Indicators, 2016)

 > Literacy rate: 99.8%; male 99.9%, female 99.8% (2015 est., CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: President Ilham Aliyev (since October 31, 2003) 

MEDIA-SPECIFIC

 >Number of active media outlets: Print: 36 dailies, 100 weeklies, 85 
monthlies; Radio Stations: 9 AM, 17 FM; Television Stations: 23 (9 
broadcasting nationwide, 14 regional)

 >Newspaper circulation statistics: Most widely read publications are the 
opposition newspapers Yeni Musavat and Azadlıq

 > Broadcast ratings: Top three television stations: ANS-TV, Azad TV, and 
Khazar TV (AGB/Nielsen)

 >News agencies: Turan, Trend, APA, Day.Az, and 1news.az (all private); 
Azertag (state-owned)

 >Annual advertising revenue in media sector: $45 million total (State 
Statistics Committee 2015 Yearbook). Author estimates about $1 million for 
newspapers and approximately $30-$40 million for television.

 > Internet usage: 5.8 million users (2014 est. CIA World Factbook)



159AZERBAIJAN

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Azerbaijan Objective Score: 0.88

Azerbaijan remained in 2015 a country where significant 

problems for freedom of speech exist. Those who work 

for independent and opposition media feel this even more 

intensively, and repressions against them that started three 

years ago continued unabated. One of the panelists noted 

that he has been fired from an academic institution for 

criticizing the president on his social media account, but 

according to him he got off easy. Others get imprisoned or 

suffer other administrative penalties.

Some of the country’s leading journalists remained behind 

bars throughout 2015. Newspapers faced criminal trials 

and law enforcement officials confiscated their equipment. 

Azadliq, the country’s leading opposition newspaper, is 

facing shutdown due to criminal fines and the blocking of its 

sales by the state-controlled print media distributor. Because 

of the latter reason, employees do not get paid for months.

While the Azerbaijani Constitution adopted in 1995 and 

revised in 2009 guarantees the freedom of speech, the 

laws on the books that are written progressively are often 

implemented anemically. Although the laws of the country 

related to the regulation of media need to be updated 

to reflect global changes, the changes have typically not 

favored freedom of the media and free expression.

Complicating efforts to promote freedom of speech is a 

traditionalist sentiment within Azerbaijani society. People, 

one panelist noted, are inclined to bow rulers rather than 

laws. The panelist referred to a popular saying: “Hökum etl e  

hökum etlik el em ek olmaz” (literally: “you can’t behave with 

the government like a government” i.e. you can’t argue with 

the government).

Changes were made to the law on “Television and Radio 

Broadcasting” in 2015 that further restrict independent 

media operations. Most of the changes relate to establishing 

a media outlet and reasons the state may liquidate a media 

outlet. Previously an application for registration could be 

denied if the proposed media outlet wanted to use the 

same name as a currently registered media outlet. The 

amendment changes the wording so that denial may be 

given if the proposed name is similar to an existing media 

outlet. There is very a broad definition of “similarity” in the 

new changes made to the law.

Regarding liquidation, another change allows the “relevant 

authority” to petition a court to vacate a media outlet’s 

registration if unlawful funding has been discovered. 

Furthermore, if the media outlet has been found guilty of 

“biased writing” twice during a calendar year, the Ministry 

of Justice can petition the court to cancel that media outlet’s 

registration.

Another amendment allows the Broadcast Council to 

suspend a media outlet’s broadcasting for one month and 

cancel or freeze its registration without need for a court 

order. Other changes introduced to the penal code increased 

the amount of fines four times, from AZN 2,000 ($1,905) to 

AZN 8,000 ($7,619). Now, if a media outlet violates the law 

three times in the span of one year, a media outlet faces 

criminal charges. As one panelist who is a lawyer outlined, 

even a successful appeal in a court is of little use because it 

cannot recover one lost month of broadcast time.

Historically, in Azerbaijan the print media were relatively 

free and market entry was open, even while broadcast 

licenses have typically been granted only to pro-government 

media. In the last decade, however, the enabling 

environment for print media has suffered tremendously 

due in part to government policy, which created an 

anti-competitive environment, and also because of the 

difficulties worldwide faced by print because of the rise of 

the Internet. The result is that it is not now feasible to start 

an independent print outlet that is viable.

A new registration requirement came into force preceding 

a police raid on the town of Nardaran where an outspoken 

imam was arrested and both residents and police killed 

during the operation. The provisions require the Religious 



160 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

Affairs Committee’s opinion to be included in review of 

media registration applications.1

Journalists and other media professionals in Azerbaijan are 

hardly immune from violence despite tight security. On 26 

January IRFS deputy director Gunay Ismayilova was attacked 

outside her apartment in Baku by an unidentified man. The 

police have not begun any reasonable investigation about 

the incident.2

As noted above, in August Rasim Aliyev, a photo reporter 

and the acting director of IRFS was severely beaten by 

relatives and fans of a famous soccer player, Cavid Huseynov. 

After scoring a goal in a match against a Cypriot football 

club, Huseynov had waved a Turkish flag at the Greek Cypriot 

side and later, when questioned about this by a Greek 

reporter, made a seemingly rude gesture to the reporter. 

Aliyev criticized Huseynov on Facebook for his actions, 

writing, “I don’t want us represented in Europe by such an 

amoral and rude player who cannot control himself.” After 

some back-and-forth on social media, Aliyev allegedly was 

lured to a meeting with a relative of Huseynov, apparently 

to discuss the dispute. Instead, Aliyev was ambushed and 

beaten. Aliyev later died in the hospital from his injuries. His 

attackers and Huseynov were arrested and charged.

In addition to the not infrequent attacks and other 

harassment faced by journalists, there are even more 

examples of independent-minded media professionals facing 

challenges posed by heavy-handed authorities. In June 2015 

during the European Games in Baku, IRFS director Emin 

Huseynov was allowed to leave the country for Bern with 

a senior Swiss official. Huseynov was forced into hiding at 

their embassy in Baku and remained there for 10 months.3 

Following his departure, he was stripped of his Azerbaijani 

citizenship by presidential decree. In Switzerland, Huseynov 

refused to apply for Swiss citizenship and remains in exile 

abroad as a stateless person. Huseynov has filed a lawsuit 

in Baku trying to overturn the decree and has said he will 

follow-up with the European Court of Human Rights.

Emin’s brother Mehman Huseynov, a well-known 

photojournalist and blogger, has been prevented from 

leaving the country since June 2013 and his national 

identification card and international travel documents have 

been taken away from him by the authorities in connection 

with a politically motivated criminal case against him.

1 http://e-qanun.az/framework/31348
2 Azerbaijan 2015/2016; Amnesty International: https://www.
amnesty.org/en/countries/europe-and-central-asia/azerbaijan/
report-azerbaijan/
3 Escape from Baku, Courage Foundation, June 13, 2015: https://
couragefound.org/2015/06/courage-flies-beneficiary-emin-huseynov-
out-of-azerbaijan-to-seek-asylum-in-switzerland/

Parviz Hasimli, a co-founder of Moderator.az and an 

employee of Bizim yol newspaper was jailed for eight years 

for supposedly overseeing weapons trafficking from Iran to 

Azerbaijan. His lawyer claims that National Security Ministry 

officials (who, as noted above, are now are in jail) pressed 

him to give testimony against one of the ruling clans.

Moreover several predictable but harsh sentences were 

handed down to leading journalists already in detention. 

On January 29, 2015 Azadliq newspaper reporter and online 

television presenter Seymur Hezi was sentenced to five 

years in jail on “hooliganism charges.” Hezi was arrested in 

August of previous year. On September 1, 2015, a Baku court 

sentenced award winning investigative journalist Khadija 

Ismayilova to seven-and-a half years for “abuse of power, 

illegal entrepreneurship, and tax evasion.” With the same 

verdict, she was also barred from holding public office for 

three years and was fined $300 to cover legal expenses. 

The court found her not guilty on a charge of inciting an 

individual to attempt suicide—the claim she was originally 

detained for—after the complainant withdrew his accusation.

The state funds a number of newspapers and television 

stations with funds allocated from the state budget. ITV, 

nominally considered “public” is also funded by the state. 

While none of these media belong de jure to the state, they 

nonetheless represent the state’s interests and point of 

view. ITV was designed to ease strict government control on 

broadcasting upon Azerbaijan’s admission into the Council 

of Europe. But its board members do not include truly 

independent media professionals or opposition figures.

Libel remains in the criminal code, and in 2015 the 

government began work on an amendment covering libel 

originating in social media and on the Internet.

An amendment to the law that went into force on October 

20, 2015 now allows a crime scene investigation team and 

law enforcement leadership to demand that a media outlet 

change its reporting and allow law enforcement to refute 

reporting “in cases when a mass media entity has distributed 

untrue and biased information about the substance and 

results of the initial crime investigation.” Previously, only the 

individual involved and judicial bodies had this right when 

their reputation and dignity was harmed through libel and 

insult. The panelist who commented on the change to the 

law explained that this will limit the abilities of mass media 

to conduct their own investigation on important, high-profile 

criminal cases and prevent the right of journalists to come up 

with their own theories on suspects and motives.4

Another change introduced by the October 20 law added 

further restrictions to the famous clause 2.4-1 of the 

4 http://e-qanun.az/framework/1408



161AZERBAIJAN

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

access to information law introduced in June 2012 (also 

titled “Khadija’s Law” by the media for her inquiries to 

the authorities when preparing her investigative pieces). 

The new language of the clause is even more broad and 

vague: “Access to information is only possible when it is not 

contradictory to preserving Azerbaijan Republic’s political, 

economic, military, financial-credit and currency policy 

areas, guarding public order, healthiness and morality of 

the society, protection of individuals’ rights and freedoms, 

commercial and other economic interests, reputation and 

impartiality of courts, and for the purposes of ensuring 

normal operations of initial investigation of criminal cases.” 

As one of the panelists noted, the revised article does not 

discuss concrete secrets or confidential information, and 

introduces new restrictions with a vague terminology as 

“interests,” which can include everything.

Media access to decision-makers is limited. Top policymakers 

and even their press officers do not hold regular public 

briefings. The presidential administration’s press pool is a 

closed group of “trusted” and easily manipulated journalists. 

Those who have access to the ruling elite do not ask 

unwelcome questions, and those who are more inquisitive 

simply are not given access. Often, public officials are rude 

to journalists in front of the cameras, ridiculing them and 

their questions. Famous examples are former chairman of 

Baku’s Metro, Tagi Ahmnadov, and Deputy Prime Minister 

Abid Sharifov.

Journalists can freely refer to all media sources outside of 

Azerbaijan in their work. However, republishing negative 

information about Azerbaijan that is sourced internationally 

is unlikely to be treated differently than if the local media 

outlet writes the report itself.

On March 18, 2015, the Ministry of Foreign Affairs approved 

regulations for accreditation of foreign media activities. 

According to experts, most of the regulations are restrictive, 

resulting in denial of accreditation and limiting access to 

information, which in turn contradicts Article 50 of the 

constitution as access to information is not only the right of 

citizens, but everybody. According to the article 2.1.4. of the 

new regulations, “A passport or other international travel 

documents (for citizens of Azerbaijan, a copy of the national 

ID card) are required among the documents to be submitted 

to get the accreditation.” The new regulations cover 

accreditation of foreign journalists, so why there is reference 

to citizens of Azerbaijan is at first unclear. However, 

according to the one of the panelists, this law is designed to 

prevent online media, such as Radio Azadlıq headquartered 

abroad but having locally contracted journalists, from 

attending events.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Azerbaijan Objective Score: 1.35

Given the political situation and limited space for critical 

journalism, every year there are fewer and fewer media 

outlets that actually conduct proper news reporting with 

balance and fact checking. The problems with professional 

journalism in Azerbaijan in 2015 remained to be lack of 

core editorial values (mission-vision-strategy), an absence 

of editorial independence, self-censorship, and poor ethics. 

Limited access to information further impedes development 

of professional journalism. Most of the news that goes 

on television or online are general stories and are often 

mediocre. Production teams fail to consult a wide variety of 

sources especially if the story touches on anything related 

to the government, ruling elites, or any project they are 

involved with.

Crimes against journalists, harassment of media 

professionals while conducting their work, and frequent 

cases of journalists being detained and imprisoned 

all combine to discourage journalists from putting 

professionalism first. Almost all of the panelists agreed 

that media freedom and individual safety take precedence 

over meeting all professional standards. One panelist said, 

“We can talk about professionalism and ethics only after 

media freedom is guaranteed. In the authoritarian context, 

one should not put high standards before a journalist who 

does want to practice robust journalism but simply can’t 

because a) he might be killed, beaten up, blackmailed or 

thrown behind bars; b) access to information is not there; c) 



162 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

social status of journalists is poor [i.e. they receive very poor 

salaries, etc.].”

One panelist believed that if media owners and 

editors-in-chiefs conduct a proper hiring process, there 

would not be a shortage of professional reporters in 

Azerbaijan. According to this panelist, reporters who 

graduated from Tbilisi-based Georgia Institute of Public 

Affairs are especially bright and there are also enough 

graduates of local universities eager to learn modern 

journalism standards and work accordingly. However, 

essentially agreeing with the previous panelist, the 

oppressive political environment, poor media management, 

and obsolete editorial practices and control are the main 

challenges to creating a professional press corps.

According to one of the panelists, Azerbaijani-language 

professional foreign broadcasters like BBC, VOA, or RFE/RL 

could have been a model for teaching and supporting future 

aces of journalism in the country. However, according to this 

panelist, their ability to do so has been limited by a lack of 

sufficient resources, unattractiveness of the content they 

produce (in the case of VOA, he said), proper editorial control 

and planning, and sometimes their subjective politicization.

Many editors and publishers have a messianic approach to 

conceptualizing the role of their media outlet within society. 

This may be one of the most serious factors holding back 

the development of media as professional businesses. All 

opposition and independent outlets are obsessed by the 

ideas of saving the whole world and fighting injustice. Thus 

they create eternal fights and politically difficult discussions. 

But readers are more interested in the everyday problems 

they face; they do not find anything attractive in much of the 

news media and will not spend their money to support it.

Although an Ethics Code exists, there have been no revisions 

to it since its adoption 15 years ago. Many articles are 

outdated and ineffective. The government-controlled Press 

Council monitors its implementation.

Following recognized ethical standards has become a more 

burning issues in the recent years. Almost all media—

independent, opposition, and pro-government—are failing 

to do so. News websites generated by various oligarchs 

in previous years, when high oil prices generated huge 

revenues, are often run by amateurs that have no idea 

what news making is and fail completely to observe ethical 

standards. Pro-government outlets are connected through 

many ties to those in power, so never have a bad word to say 

about the country’s rulers. One of the panelists noted that 

such media “exist because they are allowed to.”

A majority of media outlets also engage in plagiarism. 

Workers at many media often copy material from one online 

source (both in-country and external) and post it on their 

own website without attribution. The primary external 

sources for such uncredited activity remain Turkish and 

Russian news media.

Journalists especially fail to meet ethical standards when it 

comes to defamation and libel. Instances are frequent and 

consequence-free as long as the target of the defamation is 

not a government official, one of their family members, or 

another well-connected person. Oligarchic media is used to 

blackmail or attack rivals, not only the opposition, but also 

those in government. The worst cases of ethics violations 

take place when journalists report on the conflict with 

neighboring Armenia over Nagorno-Karabakh. There is no 

such thing as conflict sensitive reporting in Azerbaijan.

Generally, the mainstream media in Azerbaijan are devoted 

to a so-called “statehood idea,” or at least they declare 

this to be the case. They assume their first duty as a 

media professional is to defend the state from the global 

information war being waged by “the West,” as one expert 

noted. The source of this hostile attitude toward Western 

media originates from Russian and/or highly politicized 

Turkish media outlets and their conspiracy theories. This 

view was strengthened by the president’s chief of staff, 

Ramiz Mehdiyev, who in 2014 published a 60-page manifesto 

implying the United States seeks to foment the popular 

overthrow of President Aliyev. Following the publication, 

Mehdiyev convened a conference of editors-in-chief, 

including those from the opposition media. Many leading or 

mainstream news media in Azerbaijan also assume that they 

are participants in a political process, further diminishing 

prospects for professional journalistic content.

A few independent media outlets do a better job, which is 

often rewarded by the authorities with pressure, criminal 

or civil charges, etc., on sources, the lead journalist, or 

the entire media outlet. In certain circumstances, citizen 

journalists provide independent and professional reporting 

and it has transformed Facebook during the last few years 

into a freer platform for news and discussion.

Most of the key events taking place in the country are 

covered despite widespread self- censorship, however their 

accuracy is not always precise and sometimes with a delay 

while editors check with officials on how to—or if they 

should—cover a story. For example, in December 2015 a fire 

broke out on an offshore oil platform owned and operated 

by the state-owned oil company SOCAR. Ten oilworkers 

were killed and 20 went missing. The local mainstream 



163AZERBAIJAN

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

media aired news about the tragedy only after international 

media started to do so. In one talk show on ANS TV, a 

guest said that the local media had the correct information 

as the fire was happening, however they were not able 

to get permission from the authorities to air it. A similar 

information blockade is observed when there are protests, 

especially in the provinces. The media located outside of 

Azerbaijan usually have more objective coverage of what is 

happening compared with local media. Often, local media 

completely ignore such news.

The median salary of most reporters stood at AZN 500 

($640) for a long time. After the two currency devaluations 

by the Central Bank in 2015, this is now $320, while Baku 

is among most expensive cities in the world. Government 

officials and well-connected individuals do not always 

threaten media outlets to remove or change what is written 

about them; often they use cash and other incentives to buy 

them off. Acceptance of gifts by journalists is widespread, 

which includes international travel for tourism or keys to a 

new apartment in the condominium built by the state for 

the media professionals in 2013.

With the exception of ANS TV, entertainment programs 

significantly prevail over news and informational programs.

The lack of modern equipment or facilities is not among the 

main reasons for the lack of professional journalism. Media 

in Azerbaijan continue to make use of decently modern 

equipment and facilities. Baku-based television stations 

enjoy the best quality facilities and equipment.

For example, Yeni Musavat newspaper and affiliated media 

outlets like Minval.az have all the equipment and facilities 

they desire, but still do not produce professional, issue-led 

journalism. Azadlıq newspaper’s premises do not live up 

to modern standards, yet it manages to meet acceptable 

journalism standards: one participant noted that when 

it rains, water pours inside its premises. However the 

state-owned Azerbaijan publisher, on whose premises 

Azadlıq is located, does nothing about it.

Specialized journalism and a rich tradition of editorials exist; 

however, training for journalists in new specializations is 

almost non-existent. Khadija Ismayil attempted to bring 

specialization in the form of investigative journalism, 

but this work has stopped since her arrest: as a result of 

corruption and nepotism, most media do not consider 

undertaking true investigative journalism. “What will a 

journalist investigate if the boss already made a deal to turn 

a blind eye?” said one panelist.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Azerbaijan Objective Score: 1.06

There are not many independent news sources for people 

to check one against another. In fact all television channels 

are either owned by the government or managed by 

private entities with ties to the government or operating 

under specific agreements on acceptable (typically 

entertainment) content. Mainstream television and radio do 

not cover various political viewpoints; they are engaged in 

propaganda. The news, with some exceptions, is identical 

at different media outlets. A maximum of two viewpoints 

might be available regarding any event. Independent news 

is available online although even there it is limited.

Reviving its activities in Azerbaijan after a short break, 

Kanal13 and Voice of Youth Radio stand out among 

independent online media in Azerbaijan, despite the fact 

that they sometimes avoid covering controversial and local 

political issues.

Fueled by high oil prices, in recent years oligarchs created 

and funded several online media outlets. They employed 

relatively free journalists and practiced controlled or limited 

freedom of reporting by avoiding sensitive issues or key 

individuals. However, with the crash of the world oil market 

and devaluation of the national currency, many of these 

media stopped receiving funding and went bankrupt, laying 

off their employees.



164 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

Media outlets often attempt to discredit any international 

commentators or critics of the government. Television 

channels play a special role in this: state-owned AzTV is 

notorious for presenting only negative news about the U.S. 

and Western Europe, airing news about police brutality 

against demonstrators in Europe and racial discrimination 

by the police in the U.S. Negative news also extends to 

coverage of natural disasters, for example focusing on 

the lack of preparedness by emergency services during 

floods or earthquakes. Most media outlets prefer offering 

the government line, only siding with international 

commentators who are rarely or never critical of Azerbaijan.

When it comes to interviews of foreigners, be it in Baku 

or abroad, voices are dubbed and only positive things 

come across in the dubbed Azeri language version. One 

of these charades ended in embarrassment for a local 

television channel. During the European Games Lider TV 

presented an interview with a purported tourist, “James 

Bonar” from London, who praised Azerbaijan’s beauty and 

cuisine. However, when original footage of the interview 

was viewed, it turned out the interviewee was speaking in 

broken English. The story went viral on social media; Lider 

TV accused Meydan TV, an exiled, online television channel 

of setting them up.5

The discerning public mostly trusts social media. Despite 

the unprecedented crackdown on independent media and 

civil society during 2014 and 2015, social media continued 

to provide a platform for new voices and dynamics. For 

example, Mehman Huseynov’s Facebook-based blog Sancaq, 

with 246,000 likes, has a significantly larger audience 

than any traditional opposition media. Every post garners 

immediate feedback, re-tweets, etc. There is huge potential 

in working with youth-focused media such as Sancaq. By the 

end of 2015, Azerbaijan counted 1,500,000 Facebook users, 

about 16 percent of the total population.

That being said, public debate online is still limited, as 

self-censorship continues to pervade cyberspace in the 

current environment of intimidation and fear; online 

postings are not immune from government scrutiny. In 

December 2015 Popular Front Party Deputy Chairman Fuad 

Gahramanli was arrested and charged with public incitement 

to overthrow the government and incitement of national, 

racial, social or religious hatred based on Facebook posts 

critical of the government.

In addition to online sources, more and more people rely 

on international media, like satellite television or foreign 

radio stations, to get their news. While there are no laws 

in place keeping citizens from accessing these media other 

5 http://www.rferl.org/content/azerbaijan-tv-interview-baku-games-
foreigners/27079263.html

challenges and unwritten laws severely restrict access to free 

and independent newsgathering, sharing, and reading. All 

major foreign broadcasters such as BBC, VOA, and RFE/RL 

were banned from local radio waves, making it harder for 

their listeners to access their content. As one of the panelists 

noted, with no direct broadcast of RFE/RL, BBC, and VOA 

through local frequencies, the government is trying to 

control the flow of media into Azerbaijan. “However,” 

noted the panelist, “this policy failed with the expansion of 

Internet and social media, primarily Facebook, in Azerbaijan. 

On the other hand, the wealthy Azerbaijani government 

was attempting to prevent leading international media from 

publishing articles critical of the Azerbaijan political system 

and its poor economy. Money was spent to buy foreign 

journalists and indeed, from time-to-time, positive articles 

are being published in international—primarily Western 

European, South American, and Israeli—media. Those who 

could not be bought were denied entry visas to Azerbaijan.”

Apart from government-sponsored barriers to access 

international media, Azerbaijanis, particularly those in 

rural areas, have difficulty accessing domestic media. Two 

regional television channels (Aygun TV in Zagatala and 

Alternative TV in Ganja) have ceased broadcasting due to 

a lack of equipment compatible with digital broadcasting, 

which became standard in 2015. There are no regional FM 

radio stations outside Baku with the exception of one in 

Ganja, the second largest city in Azerbaijan. Cable television 

is only available in Baku, Ganja, and Sumgayit.

While Azerbaijan is home to one of the first printed 

newspapers in the region (

e

kinçi, founded in the 19th 

century), villages that once received copies of newspapers 

do not get newspapers today. There are more than 4,500 

villages in the country and very few host the traditional 

kiosks selling print media.

As noted above, the state and public media do not serve 

the public. They do not invite to their studios opposition 

political party members or those who think differently 

than the authorities. The directors of the state media are 

members of the ruling party and members of the parliament 

from that party. For example, both the editor-in-chief of 

Azerbaijan newspaper, Bakhtiyar Sadigov, and the chairman 

of AzTV, Arif Alishanov, are members of parliament.

Media in the country primarily depend on the content 

of news agencies, most of which are controlled by the 

government. Report News Agency was launched in 2015 

and is believed to be funded by state-owned oil company 

SOCAR. One of the panelists said that it is hard for him to 

believe that the agency will provide unbiased news. Except 

for Azertag, all longstanding news agencies are privately 

owned, although most have some kind of affiliation with, 



165AZERBAIJAN

or ownership by, politically connected individuals. Trend 

News Agency, whose ownership changed several years ago, 

has started to repeat the style similar to that of Azertag, 

and its director claimed to be a former secret service officer. 

Azeri-Press Agency (APA) tries to present unbiased news, 

yet when it comes to key issues it defends the government. 

It employs some independent-minded journalists, including 

former RFE/RL correspondents. That company’s director 

publicly denies accusations that Gilan Holding, owned by the 

son of a government minister, is financing her organization. 

Nonetheless, Gilan Holding is a permanent advertiser at APA 

media outlets.

Turan News Agency can be considered the only private, 

independently owned news agency in Azerbaijan. It remains 

a subscription-based resource, with most of its subscribers 

the Baku-based diplomatic corps or out-of-country users.

Transparency of ownership of private media is not possible 

legally. According to the law adopted in 2012, information 

about the ownership of private enterprises is considered 

confidential. This allows members of parliament and other 

public officials who are prohibited from owning a business 

to hide from public scrutiny.

No media outlet is transparent about their sources of 

funding or how they spend that funding. According to one 

panelist, either the state or an oligarch owns more than 90 

percent of the media in the country.

There are several resources in Russian that serve the 

Russian-speaking minority. CBC TV channel is broadcast in 

five languages, including Armenian. However none of these 

differ in content from those broadcast in Azeri. Almost all 

major news media also broadcast in Russian. In the early 

days of ITV (2005) there were programs focused on ethnic 

minorities; however these programs do not exist anymore.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Azerbaijan Objective Score: 0.68

Media outlets do not operate as efficient and well-managed 

enterprises unless one counts content control and state 

orchestrating. A majority of media outlets have neither 

financial management nor administrative planning 

strategies. Most editors, especially those at pro-government 

or oligarchic media, do not have significant experience and 

training in media business operations. This is not important, 

however, because these media receive regular cash infusions 

from the government and oligarchs. The independent or 

opposition media must look for external funding (e.g., 

grants from donors). Instead of building a media business, 

these financing models simply breed dependence on donors 

of one sort or another.

With recent legislative amendments regarding foreign 

funding, independent media outlets have difficulty raising 

money or withdrawing funds from existing offshore 

accounts, and as a result do not have the capacity to continue 

their work as independent actors. In such conditions, they 

are either forced to close or suspend their work indefinitely.

The advertising market in Azerbaijan is limited. 

Theoretically, the country is similar to the Czech Republic 

where, in 2015, the total advertising market was expected 

to reach $1.22 billion according to statista.com. “Despite 

the fact that the potential of the Azerbaijani market is $1.5 

billion, the real figure reaches only $200 or $250 million,” 

Hajiami Atakishiyev, the president of the Azerbaijan 

Advertisers Union, told abc.az. Possible causes are business 

monopolies and a generally non-competitive environment.

Large corporations and medium-sized companies prefer to 

advertise exclusively with state or pro-government media 

and media that focus on sports or entertainment. Anecdotal 

information suggests that there is secret list of outlets 

where advertisements can be placed and also a “black list” 

of embargoed media. In the past two years, opposition 

papers have faced significant difficulty finding companies 

not be afraid to place advertisements in their newspapers 

(print and online). One panelist noted that, given that 

major businesses in the country belong to the ruling elites, 

it is only natural that they spend their advertising money 

through their own or related media.

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



166 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2016

However there are some exceptions as noted by one of 

the panelists. Some opposition-oriented newspapers have 

recently been observed carrying more advertising. “Here we 

can speak about publishers’ self-censorship skills. Ad clients 

watch what the given newspaper writes about and try not 

to take a risk by getting in touch with so called ‘non-reliable’ 

media,” the panelist said. Small businesses are also an 

exception and in some instances they place advertisements 

in the opposition media. However revenues from them are 

not significant.

Restrictions on advertising revenue and an acute lack of 

private investment suffocate the handful of relatively 

successful independent publications remaining. No media 

company shares are traded on the Baku Stock Exchange. 

Bloggers do not make money through commercial activity  

or raise funds from their readers; this practice is non-existent 

in Azerbaijan.

Newspapers get small annual grants from the State Fund 

to the Mass Media Outlets, overseen by the office of 

the president. When it was first established in 2009, all 

newspapers were getting grants from this fund, including 

the state-owned newspapers. However in recent years, both 

Azadlıq and Russian-language Zerkalo were left off the list. 

While Azadlıq is facing serious financial difficulties, Zerkalo 

had to stop altogether, especially after their lead journalist 

Rauf Mirgadyrov was arrested in Turkey and extradited to 

Azerbaijan on treason charges.

ITV, Azertag, and some newspapers are funded directly from 

the state budget. Despite AzTV being a closed-type stock 

company, it is also funded from the state budget.

There is no systematic media and advertising market 

assessment in Azerbaijan. During last five years some 

sociological surveys have been conducted, but they only 

indirectly touch mass media issues. Accordingly editors have 

nothing to offer potential advertisers about demographics, 

etc. They also have no idea about audience needs and do 

not take any attempt to find out. As a result, with a few 

exceptions, much media content, print in particular, does not 

have any practical value for the audience. For example, Ulduz 

literary magazine published by the state-supported Union 

of Writers only has a monthly circulation of 300 copies; the 

editorial team is composed of 10 people and the annual 

allocation from the state budget is AZN 60,000 ($37,500).

Audience measurement is not commonly used by media. 

Occasionally there are seasonal and annual formal ratings 

are carried out. The existing media environment does not 

demand the existence of such measurements. There is no 

trustworthy audit of circulation numbers for newspapers. 

Each outlet presents circulation numbers independently and 

at their discretion.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Azerbaijan Objective Score: 0.98

There is no trade association to unite owners and editors of 

broadcasters or other mass media outlets. The same is true 

for a union or professional association for journalists. One 

entity claims to be such a union, but in Soviet tradition it is 

closely tied to the government; in modern terms it qualifies 

as a GONGO. The organizations that do exist rarely stand up 

for the rights of journalists, especially when a journalists or 

media outlet is independent, critical of the government, or 

opposition controlled.

There were attempts in 1997 and 1998 to create a trade 

union for journalists and they made some attempts to 

defend the rights of journalists. The founding chairman 

of one of these, Azer Hasrat, was particularly adamant in 

standing up for media professionals. However he has now 

turned into a pro-government activist. The first director of 

the other attempted union, Aflatun Amashov, now heads the 

government-controlled Press Council and is a proponent of 

“defending statehood against the Western information war.”

The Press Council, despite the high hopes when it was 

created, did not fulfill journalists’ expectations. “It 

defended, and defends, the positions of the president’s 

office, not of the journalists,” one panelist noted. Indeed, it 

supports and lobbies in favor of draft legislation originating 

from the president’s office, while denying the existence of 

any problems related to freedom of speech and freedom of 

the media in the country.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



167AZERBAIJAN

Those NGOs that continue to exist (many were forced to 

shut down as a result of an on-going crackdown) have 

more or less open cooperation with independent media 

outlets, inviting them to their press conferences and 

sharing information about new initiatives. NGOs that once 

backed political reform efforts, like Far Center and Hüquq 

Maarifçiliyi C emiyy eti (Legal Enlightenment Society) are 

now deprived of finances from Western institutions. Intigam 

Aliyev, head of the Legal Enlightenment Society is in jail, 

and is not the only NGO leader behind bars. There are few 

remaining individuals providing assistance to journalists in 

trouble and more often than not legal assistance is provided 

via third party international organizations.

Prior to the crackdown on NGOs that began in 2013, some 

NGOs openly supported freedom of speech and worked 

with local independent media outlets to promote it. Azadlıq 

newspaper and IRFS worked together to support freedom 

of speech and media independence. However the shutdown 

of independent media outlets severely limited the space for 

any such work in Azerbaijan.

Quality academic journalism programs in Azerbaijan are 

becoming less common and very restrictive. Entrance to one 

of the best journalism faculties offered by the private Khazar 

University ceased in 2012 (the class of 2016 will be the last). 

Government-run Baku State University is the only remaining 

school providing a degree in journalism. Professors at this 

faculty are notorious for their outdated teaching style and 

are detached from real journalism. Entrance examinations 

are test-based and centralized, however changes made 

to the legislation in recent years require applicants for 

journalism faculties to go through an additional written 

“talent” examination to be admitted.

The non-profit organizations that once offered training 

for journalists, such as IRFS, Media Rights Institute, and the 

Dutch School have been forced to cease their operations due 

to criminal cases opened against them by the Azerbaijani 

authorities. Most of the remaining practical training 

opportunities reside at Baku School of Journalism, which 

provides both students and journalism practitioners with 

better tools and know-how through a network of trainers 

and teachers. In many cases, journalists must travel to 

Georgia or Turkey to increase their capacity in journalism.

Just like in media, a few independent publishing houses 

such as Qanun have also faced harassing audits similar to 

those that NGOs and independent media outlets endured. 

It was assessed high fines and as a result Qanun was almost 

forced to cease operations. Other printing companies are 

concentrated in the hands of the government.

One panelist noted that Azerbaijani customs still charges 

up to 40 percent VAT and customs fees on digital video 

equipment and, unlike the media owned by the oligarchs, 

the independent media cannot afford such extra costs.

Television channels, all of which are either state owned or 

owned by businesses/individuals close to the government, have 

no problem distributing their content. State-sponsored media 

outlets own their transmitters. All television broadcasts in the 

country are carried by the Teleradio Production Union, which 

is a state entity. The authorities are in full charge of satellite 

services and radio frequencies, and can revoke licenses at will.

The problems selling newspapers through kiosks continued 

in 2015. Kiosks in Baku have been replaced with more 

“vintage” looking green ones, which look more like a small 

grocery store, with all the snacks and drinks, rather than 

a newspaper and magazine selling booth. Newspapers are 

clearly a secondary product. The pro-government Qasid 

company that runs kiosks continued to refuse selling issues 

of any newspapers running stories that run afoul of censors 

and will return all copies at the end of the day, saying they 

are “unsold.” The only private distributer, Qaya, controls 

a handful of kiosks in Baku and still awaits the release of 

several kiosks confiscated by the government many years ago 

and not returned despite the president promising to do so. 

Subscription delivery in the provinces is practically impossible. 

Newspapers once effectively sold their copies through street 

vendors, but this practice has now been banned.

The Internet is widely available in the capital city and at 

reasonable cost. Since the second half of 2007, Azerbaijan 

does not have a free Internet Exchange Point (IXP). Delta 

Telecom, whose ownership is not transparent, controls 

the only IXP and charges the same amount for local and 

international traffic. During the government’s raid in 

Nardaran, Internet users in Baku experienced Internet 

interruptions. Some believe that the Internet was cut 

on purpose in case things got out of control during the 

semi-military operation. The Internet was also interrupted 

for a few days when a fire broke out at Delta Telecom’s 

headquarters following the dismissal of the minister 

for communication and information technologies. 

Notwithstanding the case above, state filtering and direct 

censorship of online content are not major problems  

in Azerbaijan.

According to reports by independent investigative 

journalists, the ownership of all three mobile telephone 

companies and the only global Internet provider rests with 

one family high in the government. For several months in 

2015, free calls through WhatsApp and Viber were blocked.

List of Panel Participants

Due to the restrictive media environment, participants in 

the Azerbaijan study will remain anonymous. An Azerbaijani 

journalist developed this chapter after a series of structured 

interviews in January 2016 with colleagues having first-hand 

knowledge of the media sector.


