
218 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

UKRAINE

Journalists proved to be a key force at EuroMaydan, and a dozen of the 

most active became members of parliament (MPs) within different political 

parties. Ukraine signed an association agreement with the EU, and the 

parliament adopted a number of new progressive laws.



219

introduction

UKRAINE

U
K

R
A

IN
E

T

OVERALL 

SCORE: 

1.93

The year 2014, dramatic and intense for Ukraine, started with violent clashes between EuroMaydan protesters 

and the police, with so called “dictatorship laws” adopted on January 16. The Revolution of Dignity seized 

power on February 18 to 20, despite snipers shooting protesters. President Viktor Yanukovych fled to Russia. 

Ukraine’s new president, Petro Poroshenko, was elected in May.

Despite their hopes for a better democratic future, Ukrainians found themselves on the threshold of severe 

ordeals. Armed men appeared in Crimea on February 26, and in a month Russian President Putin proclaimed 

the annexation of Crimea. Ukraine surrendered Crimea without a fight under soft pressure from Western 

countries and due to the temporary government’s lack of confidence in the Ukrainian army and demoralized 

law-enforcement bodies. In mid-April, separatist turmoil started in Donbass, and in a month the government 

lost control over this territory. Provoked and supported by the Russian Federation, military aggression in 

eastern Ukraine is still called an Anti-Terrorist Operation (ATO); several thousand Ukrainians lost their lives and 

about a million people are internally displaced. This hybrid war is accompanied by unprecedented propaganda 

from Russia, stirring up hatred directed at the “bloody Ukrainian fascists and junta who came to power.” 

Neither the government nor Ukrainian media have developed effective countermeasures to this propaganda.

Journalists proved to be a key force at EuroMaydan, and a dozen of the most active became members of 

parliament (MPs) within different political parties. Ukraine signed an association agreement with the EU, and 

the parliament adopted a number of new progressive laws. Still, corruption remains the hardest disease for 

Ukraine to beat, and procrastination on key reforms undermines its opportunities.

The war has exhausted the weak economy, but most Ukrainians have parted with any illusions about 

Russian brotherhood and are forming a true political nation. Patriots display incredible self-organization and 

devotion, volunteering in the army, donating to charities and solving problems neglected by the state. The 

media is slowly shedding the Russian agenda as well.

Oksana Romanyuk, executive director of the Institute of Mass Information (IMI), characterized 2014 as one 

of the most difficult years; she pointed to a sharp uptick in physical aggression toward journalists during 

EuroMaydan and then Russian aggression, and absolute impunity of perpetrators and the government’s 

inability to protect the journalists. Despite hope that reforms will help the media sphere develop further, a lot 

depends on political will.

Nataliya Ligachova, editor-in-chief of Telekritika, found 2014 more hopeful for media with its oligarchic 

plurality on main television channels, alternative media such as Hromadske.TV and Hromadske Radio, and the 

legal launch of public broadcasting and expected media reforms.



220 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

GENERAL

 > Population: 44,291,413 (July 2014 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Kyiv

 > Ethnic groups (% of population): Ukrainian 77.8%, Russian 17.3%, Belarusian 
0.6%, Moldovan 0.5%, Crimean Tatar 0.5%, Bulgarians 0.4%, Hungarians 
0.3%, Romanian 0.3%, Polish 0.3%, Jewish 0.2%, other 1.8% (2001 census)

 > Religions (% of population): Ukrainian Orthodox—Kyiv Patriarchate 
50.4%, Ukrainian Orthodox - Moscow Patriarchate 26.1%, Ukrainian 
Greek Catholic 8%, Ukrainian Autocephalous Orthodox 7.2%, Roman 
Catholic 2.2%, Protestant 2.2%, Jewish 0.6%, other 3.2% (2006 est. CIA 
World Factbook)

 > Languages: Ukrainian (official) 67%, Russian (regional language) 24%, 
other (includes small Romanian-, Polish-, and Hungarian-speaking 
minorities) 9% (CIA World Factbook)

 > GNI (2013-Atlas): $179.9 billion (World Bank Development Indicators, 2014)

 > GNI per capita (2013-PPP): $8,970 (World Bank Development 
Indicators, 2014)

 > Literacy rate: 99.7%; male 99.8%, female 99.7% (2011 est., CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President Petro Poroshenko (since June 7, 2014)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: more than 42,500 registered publications (Institute of Media 
Law, 2012); 2,270 actively publish, including 667 municipal newspapers 
(State Committee on Television and Radio, 2014); Television: 42 national 
channels, 130 regional channels, and 201 local channels; Radio: 15 
national, 57 regional, and 223 local radio stations (National Council for 
Television and Radio Broadcasting, 2014)

 > Newspaper circulation statistics: Top three dailies: Segodnya (768,000), 
Fakty I Kommentarii (708,000), Vesti (692,000). (TNS audience research 
MMI Ukraine, 2014)

 > Broadcast ratings: Top television: Studio 1+1, Inter, STB, ICTV, Ukraina 
(all private, Nielsen); Top network radio: Hit FM (35.7%), Radio Shanson 
(27.5%), Russkoe radio Ukraine (26.9%), Lux FV (25.2%), Retro FM (24.3%), 
(all private, GfK Ukraine, 2014)

 > News agencies: Interfax (private), UNIAN (private), Ukrainski Novyny 
(private), LigaBiznesInforn (private), RBC-Ukraine (private), UNIA 
Ukrinform (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: Television: $170 billion, print: 
$72 billion, radio: $12.5 million, Internet: $91 million (est., All-Ukrainian 
Advertising Coalition)

 > Internet usage: 7.77 million users (2009 CIA World Factbook)

UKRAINE at a glance

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UKRAINE

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
00

1.
84

1.
79

1.
74 1.

96
1.

75

1.
63

1.
62

1.
89 2.

04
1.

86

1.
75

2.
11

1.
97

1.
71

1.
52

2.
28

2.
20

2.
09

1.
98

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

1.
66

1.
44 1.

62

1.
40

2.
11

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

1.
39

20
15

2.
24

20
15

2.
01

20
15

1.
91

20
15

2.
09

20
15

CHANGE SINCE 2014
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bulgaria 1.85
□ Kazakhstan 1.93
□ Macedonia 1.72
□□ Serbia 1.80
□ Tajikistan 1.56
□ Ukraine 1.93

□□ Armenia 2.34
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□□ Croatia 2.40
□ Kosovo 2.27 
□□ Kyrgyzstan 2.03
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.15
□ Romania 2.33

□ Albania 2.52
□ Georgia 2.51□□ Turkmenistan 0.24 □□ Uzbekistan 0.79

□ Azerbaijan 1.32
□□ Russia 1.46
□ Belarus 1.22



221UKRAINE

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Ukraine Objective Score: 2.09

Ukrainian legislation is harmonized with international 

standards, and guarantees the freedom of speech. 

Enforcement of these provisions, however, remains 

problematic. The panelists blamed corrupt judicial 

and law enforcement systems that fail, in practice, to 

show independence, and general inefficiency other 

governmental agencies.

Despite society’s demands after the Revolution of Dignity, 

the government failed to fulfill its relevant functions, such 

as the protection of rights of the citizens—including the 

freedom of speech, said Kostyantyn Kvurt, chair of the 

Internews-Ukraine board. “The courts and law-enforcement 

authorities are corrupt, the regulatory authorities are 

inefficient, and the threat of counter-revolution is in the 

background. The laws are adequate, but civil servants lack 

the skills and education to fulfill their duties properly. The 

systematic mistakes and crimes of Yanukovych’s regime 

have not been corrected, especially in the area of television 

licensing,” Kvurt said.

Svitlana Yeremenko, executive director of the Pylyp Orlyk 

Institute for Democracy, emphasized that in general, 

Ukrainian society does not value the freedom of speech 

and the freedom of the press highly. Still, freedom of 

speech restrictions caused serious public outrage and 

protests erupted against the government’s attempt to 

adopt “dictatorship laws” on January 16 that would have 

substantially limited the freedoms of speech, press, and 

association. Yeremenko added that during the ongoing 

military conflict in the eastern Ukraine, it might be easy 

for the government to curtail the freedom of speech by 

declaring emergency restrictions due to the war.

Nataliya Gumenyuk, founder and journalist of Hromadske.

TV, stressed that while the threat of using laws against 

journalists disappeared, the law does not work to help 

journalists either. Crimes against journalists have not been 

properly investigated, and she characterized the impunity as 

outrageous. The physical threat to journalists has increased 

not from the government’s side, but from militarized groups 

in the east and in occupied Crimea. And, while society’s 

expectations of the state authorities have increased, the 

authorities are still driven by their own interests. Gumenyuk 

admitted that a risk exists that the state may wade into 

interfering with the media, using the conflict as an excuse—

but she feels it is not likely given the inefficiency of the 

state, the relative might of the media community, and 

society’s desire to react to such threats.

The panelists, and the media community in general, 

interpreted the government’s establishment of the Ministry 

of Information Policy as indicative of its urge to retain and 

strengthen its control over the media. In December 2014, 

Yuri Stets was appointed the minister of the future Ministry 

of Information Policy with undetermined authority, while 

the Ministry itself was set up on paper only in January 2015. 

The panelists expressed outrage that the government set 

up this so-called “ministry of truth” or even “MinStets” 

without any input from the media community, and without 

properly explaining its purpose to the media or the public. 

Later, officials declared that the Ministry’s main tasks would 

include developing an information strategy policy, defining 

the concept of informational security, fine-tuning the 

messages of all governmental authorities, and counteracting 

propaganda from the Russian Federation. However, noting 

that the state authorities are now very weak and inefficient, 

some panelists expressed doubt that the Ministry would 

prove to be very effective in its mission. Diana Dutsyk, 

executive director of NGO Telekritika, also noted that the 

current minister is an acceptable professional, but there is a 

risk that a change in the political situation could bring in a 

new person intent on degrading freedoms.

In early February 2015, the parliament approved the 

dismantling of the National Expert Commission on 

Protecting Public Morale—the censorship body that 

functioned for more than 10 years and drew sharp criticism 

from media activists. Staffed with 50 people, it consumed 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



222 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

more than UAH 4 million ($172,000) of public funds per year. 

Its functions will be transferred to other relevant authorities.

Registration of print and online media remains 

straightforward and apolitical. On February 28, 2014 the 

parliament expressed distrust over the composition of 

Natsrada (the National Council on Television and Radio 

Broadcasting) at the time, but it continued functioning—

although no decisive changes could have been expected 

of its work. But while the new pro-democratic members 

of Natsrada were appointed in July 2014, Lyudmyla 

Opryshko, attorney and media lawyer of the Regional Press 

Development Institute (RPDI), said they have not managed 

to formulate reasonable and clear licensing policy nor taken 

the necessary steps to solve the problems created by the 

previous makeup of Natsrada.

Kvurt added that Natsrada, along with other governmental 

authorities, remains inadequately prepared to tackle existing 

challenges and threats, especially in its failure to block 

Russia’s news products from Ukraine. “They are euphoric, 

like in 2005 after the Orange revolution,” he said.

Romanyuk, on the other hand, mentioned a warning from 

Natsrada to Espresso TV for broadcasting a press conference 

by Russia’s president Putin; she considered this an abuse 

of its authority as there are no provisions detailing what 

constitutes hostile content. Later, Natsrada issued warnings 

to a number of other channels (Radio Vesti, News One, Inter, 

112) for showing anti-Ukrainian propagandists or interviews 

with associates of Yanukovych. However, there were no legal 

grounds for such discrimination. In fact, Natsrada does not 

have the proper legal tools with which to sanction media. 

On February 3, 2015, the parliament failed to adopt a law on 

additional authorities for Natsrada to cancel licensing through 

lawsuits against violators of laws and license conditions.

Gennadiy Sergeyev, director of Chernivtsi’s city television 

and radio company and board chair of the Independent 

Broadcasters Association, stressed the new Natsrada’s 

failure to correct systematic mistakes in licensing in previous 

years. More specifically, the problems with Zeonbud, a 

digital provider accused of holding a monopoly, remain and 

Natsrada prefers to rely on the Anti-Monopoly Committee 

to resolve that issue. Oleg Khomenok, an independent 

journalism trainer and senior media advisor with Internews 

Network, said that many regional broadcasters remain at 

risk of disappearing, absent creation of a special regional 

multiplex. Furthermore, Dutsyk added that Natsrada did not 

react properly to violations during the elections, especially 

by media in the regions.

There was an attempt to regulate bloggers in early 2015, but 

the author of the draft law recalled it after critical media 

coverage. Bloggers are accountable under civil law for the 

reliability of published information.

Media outlets face essentially the same conditions as 

other business sectors. Print media continue to enjoy VAT 

(value-added tax) exemption on sales or subscriptions, 

despite an attempt to cancel this privilege at the end of 

2014. A new law that came into force in 2015 retained a 40 

percent production cost limit for the delivery price levied 

by the government-run Ukrposhta postal service and its 

enterprise Presa, but only for the state-owned print media. 

Ukrposhta has suffered large operating losses in recent years 

that have been only partially offset by the state budget. 

To make up the difference, private media have faced an 

increase of delivery tariffs.

Khomenok stressed that the government subsidizes state 

and municipal media from the state budget—filled in by 

taxes on citizens and private media—so taxpayers pay twice 

when they buy municipal newspapers, and public financing 

of state media creates unfair competition. Olena Garaguts, 

director and editor-in-chief of the Dniepropetrovsk 

newspaper Litsa, added that the law on state support of 

media provides state and municipal media with privileges in 

renting premises and gives their journalists the status of civil 

servants—with vacation and pension benefits.

Crimes against journalists cause insufficient outrage in 

the society. Primarily, only the media community raises 

such issues. They appear as top news in media, but then 

disappear pretty quickly, noted Yeremenko.

Reporters without Borders and the Committee to Protect 

Journalists named Ukraine among the three most dangerous 

countries for the journalists (after Syria and Palestine). 

According to IMI monitoring, there were 977 violations 

of freedom of speech in 2014 (2 times more than in 2013 

and 3 times more than in 2012). The majority of these 

violations took place in Kiev, Crimea, and the Donbass 

region, consequences of the EuroMaydan protests and the 

subsequent Russian aggression and war in eastern Ukraine. 

Seven journalists were killed: one during EuroMaydan 

and seven in eastern Ukraine. There were 285 attacks on 

journalists, most in January and February. Illegal paramilitary 

groups in Donbass kidnapped a total of 76 journalists, and 

a few are still being held captive. Many journalists had to 

move out of the occupied territories of Crimea and Donbass, 

and are now internally displaced. Dmytro Klimanov, 

publisher and director of Telegazeta, in Luhansk region, 

mentioned that 70 percent of his journalists who moved out 

from the occupied territory of Luhansk stopped working as 

journalists due to fears about safety.

Romanyuk stated that impunity remains at 2013 levels, and 

she pointed to the necessity of reforming the system. “With 



223UKRAINE

more than 300 attacks on journalists, there were only six 

court cases related to this. And recently, the attacks on 

journalists took place not only in the occupied territories but 

all over Ukraine,” she said. Opryshko added that the cases 

are poorly investigated and if they are lucky to get to the 

court, then the court does not treat them accordingly—it 

closes cases and violates procedures. Dutsyk expressed 

outraged that a court hearing on the murder of journalist 

Vyacheslav Veremiy, killed by a sniper during EuroMaydan, 

was closed for the public and media. The suspected sniper 

in this case was released from detention and the Ministry of 

Interior is keeping the suspect’s name secret.

Meanwhile, the Ukrainian government cannot be 

responsible for numerous violations in the occupied 

territories. Yeremenko said that those who have to take 

responsibility for that are criminal gangs of separatists and 

Russian troops in Crimea, Luhansk, and Donetsk regions.

Indicators of censorship doubled in 2014 to 134 cases, 

primarily due to switching off Ukrainian channels in 

the occupied territories. There were 63 violent attacks 

on newsrooms, again primarily local media outlets in 

Luhansk and Donetsk oblasts that refused to cooperate 

with separatists.

Volodymyr Torbich, editor-in-chief of Rivne Agency for 

Investigative Reporting, pointed to a simple example where 

a journalist had not been allowed to enter the Lutsk oblast 

administration building at the beginning of 2014. She 

submitted a complaint to the prosecutor’s office, but after 

an investigation it declined to charge a policeman with 

criminal responsibility—he received only a reprimand.

At least two Ukrainian journalists were detained under 

accusation from the Security Service of Ukraine on 

high treason in favor of the Russian Federation: Ruslan 

Kotsaba and Andriy Zakharchuk. Opryshko expressed 

a concern that in both cases, the public did not receive 

sufficient explanations and arguments to support such 

serious accusations.

Regarding the independence of state and municipal media, 

Dutsyk said that the current Law on Television and Radio 

Broadcasting provides that “the government establishes 

effective restrictions for the monopolization of television 

and radio organizations by industrial and financial, 

political, and other groups or individuals, and guarantees 

protection of the television and radio organizations from 

financial and political pressure from financial and political 

groups, governmental bodies and local authorities.” But in 

reality this provision does not work, she said. Khomenok 

added that with the new shift of the government, it is 

not interested in changing the existing rules of the game, 

but continues to behave in the same way, while municipal 

and state media have just as easily changed their tunes to 

support new leadership.

The panelists increased the score for indicator 5 (though it is 

still one of the lowest scoring within Objective 1) only due to 

their hopes in connection with the Law on Public Television 

and Radio Broadcasting adopted on April 17, 2014. It also 

contains the provisions that the supervisory board that will 

oversee editorial independence. This law is not perfect, and 

provides only a framework for future public broadcasting, 

and therefore many practicalities were included in the 

amended law adopted after its first reading in January 2015. 

The current head of Pershyi Nacionalnyi (First National, 

the state-run television channel), Zurab Alasania, who is in 

charge of transferring it to public broadcasting, articulated 

its task to become a flagship of high professional standards 

in the Ukrainian media environment, and the mission to 

introduce dialogue between various population groups and 

unite the country.

The law on the decentralization of state and municipal 

media, one of the Ukraine’s obligations to the Council of 

Europe, has still not been adopted after a decade. For 2015, 

it is on the agenda of the parliamentary coalition.

Torbich mentioned that critical, high-profile investigations of 

Slidstvo.info, which may relate to the president and general 

prosecutor, are freely broadcast at Pershyi Nacionalnyi. 

But Sergeyev doubted that oblast-level state television 

channels would dare to broadcast something critical about 

the president. In fact, they put up a resistance to public 

broadcasting reform.

Similarly, the editor-in-chief of the Kuznetsovsk, Rivne 

oblast, municipal newspaper was fired due to “unfavorable 

publication” a month after a call from the infuriated mayor. 

Ridiculous cases of censorship took place in Kirovohrad; for 

example, oblast municipal newspapers Zorya and Vpered 

were forced to submit newspaper copies before printing for 

reading by the newly appointed local administration.

Romanyuk stated that impunity 
remains at 2013 levels, and she pointed 
to the necessity of reforming the 
system. “With more than 300 attacks 
on journalists, there were only six court 
cases related to this. And recently, 
the attacks on journalists took place 
not only in the occupied territories 
but all over Ukraine,” she said.



224 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Libel has been a civil law issue since 2001, although until 

2014 the burden of proof favored plaintiffs, who were 

presumed “innocent.” This meant defendants had to show 

that their information was unimpeachable. Law No. 1170 

adopted in April 2014 changed this so that the burden is 

equally placed upon both parties. Whether or not this has a 

positive impact will be seen in the future.

Opryshko outlined weaknesses in the legal system’s treatment 

of libel cases, providing numerous examples when judges do 

not distinguish between factual information and an author’s 

opinion when deciding a case, or do so inconsistently. 

Sometimes a judge will decide that an author’s opinion must 

be proved with factual information; other times a judge 

will determine that information presented as fact is actually 

only opinion and therefore not provable. “This is a very 

unprofessional approach that favors negligent journalists. In 

addition, corruption is a well-known practice in the courts,” 

she said, and referred to a survey of judges by the Center of 

Court Studies in which 20 percent of appeals courts judges 

admitted that judicial corruption exists.

Garaguts recounted an experience with several lawsuits 

that compelled media outlets to prove the truthfulness 

of published information, and said that media are usually 

fined for “damage to reputation.” Sergeyev mentioned that 

media in Chernivtsi were showered with several defamation 

lawsuits in 2014—by a murder suspect, a member of the civic 

council of the local Security Service of Ukraine, and the chief 

doctor of a maternity clinic. Many of their cases were lost 

in the first instance courts, and then won on appeal, with 

support from lawyers provided by RPDI and the Independent 

Media Trade Union of Ukraine (IMTU).

Generally, Khomenok did not notice an increase in the 

size of damages awarded under defamation lawsuits. He 

explained that higher quality legal defense is now available 

and that in any case those wishing to pressure the media 

have other means at their disposal.

The current law on access to public information came 

into force in May 2011, with certain amendments made 

later to synchronize it with other regulations. These laws 

finally bore fruit. In 2014 media enjoyed improved access 

to parliamentary sessions and local councils and to the 

unsealing of bids for public procurement. Many officials 

published information on their income, several state 

registries became accessible, and government agencies 

declassified information that would have otherwise become 

public automatically in April 2015.

At the end of 2014 the authority to handle complaints on 

denied public information requests was transferred from 

the prosecutors’ offices to the Human Rights Ombudsman of 

the parliament—an independent body. However, Opryshko 

expects a certain inefficiency with this, as the ombudsperson 

has a very small staff to process numerous complaints, 

unlike prosecutors’ offices, which are functioning at all 

administrative levels. Too often, journalists have to fight for 

their right to access public information in the courts, even 

taking some cases to the European Court for Human Rights.

Torbich noted that despite legal provisions, local officials 

are constantly creating barriers. He sued the courts in 

some cases for their refusal to release data from income 

declarations, while he found prosecutor’s offices proved 

more forthcoming in providing information.

Gumenyuk agreed that journalists still are getting the 

runaround. Opryshko added that access to income 

declarations of officials is often restricted with reference to 

protection of privacy and personal data, although the law 

on counteracting corruption unambiguously determines 

information in such declarations as open (with a few 

exceptions) and forbids denial of its publication.

Romanyuk emphasized that now ATO handed officials a new 

excuse to refuse requests for information. For example, a 

journalist requesting an interview with the defense minister 

might be pressed on the interview’s necessity, and finally be 

denied by reason of ATO. Or, journalists might investigate 

the construction of the residential apartment buildings for 

military personnel, but officials will hide behind ATO secrecy 

to avoid answering questions.

Garaguts admitted that access to information improved 

during the year, but not greatly. For example, she said, 

her request submitted to the Dniepropetrovsk oblast 

administration in October to provide lists of staff and 

non-staff advisors to the administration chief was fully 

ignored, and the relevant officer lied, saying that the reply 

had been sent.

Generally, Khomenok did not notice 
an increase in the size of damages 
awarded under defamation lawsuits. 
He explained that higher quality 
legal defense is now available and 
that in any case those wishing to 
pressure the media have other 
means at their disposal.



225UKRAINE

Vlad Lavrov, regional coordinator of the Organized Crime 

and Corruption Reporting Project and a journalist for 

Kyiv Post, complained about the extremely low quality of 

the law’s implementation, especially in the area of public 

databases. For instance, he said, the databases of company 

ownership, irc.gov.ua and the public procurement portal 

tender.me.gov.ua, lack a convenient search system, as if 

they were designed to cause maximum complications while 

searching for data. “The online cadastral map doesn’t 

stand up to scrutiny; it doesn’t contain the names of land 

owners. The only exception is the National Bank’s database 

of bank owners, which could serve as an excellent example,” 

said Lavrov. Khomenok pointed to the registry of corrupt 

officials; one needs to know full names and positions to 

extract any data from it. According to him, the registry of oil 

and gas exploration boreholes maintained by the regulatory 

agency Gosgeonadra contained full geographic coordinates 

at first, but later they were removed. The registry of real 

estate owners was opened in January 2015, but so far it is 

fairly empty.

Although there are still problems with passive access to 

information through numerous governmental websites, in 

February 2015 the parliament adopted two important laws 

initiated by the president. One paves the way for the online 

publication of data on the spending of public funds, and 

the other obligates publication of public data, including 

a number of key state registries, in open data format, 

allowing for automated processing and free access.

The law does not restrict accessing and using local and 

international news sources, although economic and 

language barriers do limit access. Panelists emphasized that 

occupied territories such as Crimea and parts of Donetsk and 

Luhansk regions were deprived access to Ukrainian media 

and other information. Due to military conflict in eastern 

Ukraine, Natsrada and further court rulings banned the 

re-broadcasting of more than 15 news channels from the 

Russian Federation over cable networks. The main reason 

offered was that the channels were not properly adapted to 

Ukrainian legislation, and contradicted European convention 

on trans-border television. Still, journalists and technically-

advanced citizens can obtain access to any Russian media 

through Internet, satellites, or IPTV.

Lavrov added that in many cases high-quality foreign 

sources, such as Reuters or BBC, may be unaffordable for 

Ukrainian media outlets.

Generally, entry into the journalism profession is absolutely 

free of hurdles. According to Dutsyk, industry efforts to 

set up a uniform press card have failed so far. Certain 

restrictions for journalists apply in the ATO area; they have 

to obtain accreditation and press cards from the Ministry 

of Defense. Kvurt added that Ukrainian journalists face 

problems in the occupied territories if they do not recognize 

those separatists’ formations. From time to time, various 

authorities question the status of a journalist from an online 

media outlet.

In February 2015, the parliament and the Security Service of 

Ukraine issued a recommended list of about one hundred 

Russian media outlets whose journalists are to be denied 

accreditation in Ukraine. About 88 Russian journalists were 

expelled from the country and 83 were denied entry into 

Ukraine in 2014.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Ukraine Objective Score: 1.91

In the course of 2014, the situation with the application of 

professional standards shifted, as political events exerted 

tremendous influence on newsrooms, according to Dutsyk. 

The main national channels changed their editorial policies 

several times to adjust to the shifting political winds. 

During the Maydan protests at the beginning of 2014, 

television channels Inter, Pershyi Nacionalnyi, and Ukraina 

openly manipulated information and distorted reality; they 

drastically changed coverage when Yanukovych fled. Then, 

media again behaved differently during the presidential 

elections in May and parliamentary elections in October.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



226 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

The main television channels actively placed jeansa—paid 

content disguised as news pieces—during the parliamentary 

campaign. Channel 1+1 expressed noticeable patriotism. 

According to Telekritika monitoring, news at 5 kanal (owned 

by the President Petro Poroshenko) and state-run Pershyi 

Nacionalnyi displayed the most balance.

According to Gumenyuk, media coverage of political issues 

improved, and the role of information programs increased 

compared with 2013. Ukrainian media showed the world 

the example of using new technologies such as Ustream and 

YouTube, including in the regions. The level of pluralism 

has increased; despite the fact that one media outlet may 

present information in a one-sided manner, the public has 

opportunities to tap alternative information from many 

sources. Self-censorship in 2014 was peculiar, based on 

patriotism, and originated from journalists themselves. In 

some instances journalists were silent about military crimes, 

Gumenyuk said.

Romanyuk stressed that according to IMI’s monitoring of 

national press and websites, compliance with professional 

standards improved, but the community is a bit polarized: 

about one third of journalists started to allow for more 

emotional judgments and patriotism in their work, although 

the trend is moving toward increased compliance with 

professional standards and objectivity. “There are so many 

high-quality investigations and economic reports, and at the 

same time lots of superficial stories,” noted Romanyuk. She 

also noticed a decline in jeansa by 20 to 30 percent, which 

she explained by the escape of Yanukovych and associates, 

who were the main clients.

The situation with regional media is different. Despite 

the change in government, the country’s aspiration for 

renewal, calls for lustration, and Russia’s information war 

and undeclared physical war against Ukraine, the majority 

of regional media have not changed their editorial policies 

and continued misinforming their audiences—making 

money on candidates during elections by publishing hidden 

advertising, according to Yeremenko. During parliamentary 

campaigning in September and October 2014, the number 

of paid-for stories in the monitored newspapers in Lviv, 

Sumy, and Kharkiv oblasts tripled compared with July, every 

second story was recognized as paid-for in Zhytomyr and 

Chernivtsi regions, and 40 percent of stories were jeansa in 

Dniepropetrovsk. In October, 90 percent of stories placed in 

the Chernivtsi newspapers Svoboda Slova and Chas showed 

signs of hidden advertising. The general volume of jeansa 

has decreased since the beginning of 2014, Yeremenko 

said, but only because media outlets that place jeansa were 

disoriented for a time.

Panelists admit that the Revolution of Dignity has not 

happened in media. According to monitoring of regional 

media by Pylyp Orlyk’s Institute for Democracy, the average 

score of compliance with journalism standards in October 

in print media amounted to 3.69 and in electronic media to 

3.60 out of a possible 6 points. Media do present various 

points of view, but adhere poorly to standards of balance—

only 30 percent of stories are balanced, distinguish between 

facts and opinions, and fully reveal the topic.

Pogorelov, the general director of UAPP, noted that the 

substantial decline in the advertising market—by about 35 

percent compared to 2013—reduced opportunities to pay 

for high-quality journalism, content, and standards. Being 

forced to look for any revenue, journalists are more inclined 

to place paid-for stories and to self-censor. Journalists try 

to produce full, timely news, but they are overloaded due 

to staff reductions and shrinking salaries due to the crisis. 

Sergeyev added that the widespread practice of jeansa 

during the elections showed that media are absolutely 

remorseless, rationalizing the practice with their need to 

survive and the lack of direct advertising money due to the 

market’s downturn.

According to Kvurt, jeansa emerged as a special threat 

given the poor conditions in the advertising market and 

the oligarchs’ wars. “War with the Russian Federation is 

also a challenge for journalism standards. There is a lack of 

thoughtful and well-reasoned criticism of the government. 

Instead, we are witnessing emotional manipulation (at Inter, 

1+1 and Ukraina television channels).”

Torbich stated that lots of Internet media in Rivne oblast 

publish information without any proper verification of the 

facts or quotes. It is also not uncommon for numerous online 

media to republish information from other sources without 

an attempt to check it or provide the other point of view. 

Klimanov added that such copy-paste practices often violate 

copyright protections, while Opryshko noted that the law 

favors this as it protects those who reproduced information.

Dutsyk underscored the low level of professionalism of 

journalists, and their lack of knowledge of standards and 

ethical codes. “The reasons for that are the low level of 

salaries and the decline of general educational quality in the 

country,” she said.

“There are so many high-quality 
investigations and economic reports, 
and at the same time lots of superficial 
stories,” noted Romanyuk.



227UKRAINE

Gumenyuk stressed that the military conflict became 

the largest challenge to upholding journalism ethics and 

standards. Increased hate speech appeared in media 

publications, playing a major role in discrimination against 

internally displaced persons as well as residents of Donbass 

and Crimea. Some media even published direct calls against 

enemies, or failed to show daily funerals ethically and 

professionally; there were instances when journalists would 

bring a family of a slain solider from far away to look at 

their son’s body, but take them to the wrong place and show 

the wrong body. Opryshko mentioned that in one case, 

journalists showed the face of a Ukrainian combatant who 

specifically asked not to be shown because his family still 

lives in occupied territory.

Yeremenko mentioned two regional media publications in 

Kharkiv that pretend that there is no conflict in Ukraine; 

they just never mention it. Dutsyk faced a similar situation 

with some regional television channels. But Romanyuk 

noticed the general militarization of media; they publish 

a lot on current military developments while corruption, 

social, and economic issues remain beyond their attention. 

Gumenyuk mentioned that IMTU issued recommendations, 

and one of them was not to show dead bodies of soldiers 

and use the word “corpse” as it may demoralize mothers 

and dissuade them from allowing their sons to join the army.

The panelists agreed that a new type of self-censorship 

appeared as journalists now display extra caution based on 

their patriotism. According to Lavrov, self-censorship and 

violation of journalism standards gained a certain war-related 

patriotic justification, as journalists and editors abuse 

so-called “respect for military appropriateness” to justify the 

distortion of information. Romanyuk agreed that there are 

two polarized groups that both substantiate their position 

by their patriotic desire to not damage the government, 

the army, and the people: one group hides unfavorable 

information, while the second reveals everything.

Torbich complained that regional media still tend to cover 

popular topics to attract attention, without bothering 

to dig below the surface. Gumenyuk emphasized that 

despite thorough war coverage, certain topics are silenced, 

such as the effectiveness of military actions, what are the 

circumstances of civilians’ deaths, which weapons are used 

by Ukrainian army, military crimes of the Ukrainian army, 

prisoners of war etc. Dutsyk added that there were only a 

few reports about the destinies of Ukrainian refugees in 

Russia, while the truth about their terrible conditions could 

work as effective counter-propaganda.

As in previous years, the panelists emphasized that pay level 

is not an excuse for jeansa and the violation of ethical and 

professional standards. Romanyuk noted that the downfall 

of the hryvnya, the general economic crisis, and stagnation 

of the media market has led to a noticeable reduction of 

salaries in media, and IMI received information from its 

regional monitors about the terrible situation with salaries 

in the regions.

According to Yeremenko, journalists at private regional 

media earn from UAH 1500 to UAH 3000 ($65 to $123) per 

month. Klimanov mentioned that average pay of journalists 

in his regional newspaper in the north of Lugansk oblast was 

UAH 3800 ($163), which is not bad for the regional level. The 

panelists estimated that the best salaries are found in Kiev 

at the largest television channels owned by oligarchs, while 

in the capital print and online media journalists’ salaries are 

about $300 to $400—with a few exceptions such as Vesti 

media holding, which pays higher wages.

According to Khomenok, the practice of unofficial 

employment of journalists and paying them in cash, even at 

national media, deprives them of civil rights—and pushes 

them to make money on jeansa, while employers evade taxes.

In previous years, the panelists were unanimous that 

entertainment eclipses news and information, social, 

economic, educational, cultural, and children programs, 

especially at the national television channels. Television 

watching increased in 2014 due to public interest in the 

country’s many dramatic events. The main television 

channels kept their leadership, but the audience’s appetite 

for news grew, especially with 5 kanal, 24, and 112 channels. 

Gumenuyk highlighted the fact that almost all television 

channels now broadcast live political discussions.

But Kvurt said that despite society’s demand for news, 

entertainment has not disappeared; there are lots of 

pseudo-informational shows, and shows are even made out 

of war events. Opryshko added that many people grew tired 

of all negative news and sought out entertaining content.

The participants also mentioned numerous Russian soap 

operas widely available on Ukrainian channels. They do not 

require translation into Ukrainian. In February 2015, the 

parliament adopted a law forbidding television broadcasting 

Dutsyk underscored the low level of 
professionalism of journalists, and their 
lack of knowledge of standards and 
ethical codes. “The reasons for that are 
the low level of salaries and the decline 
of general educational quality in the 
country,” she said.



228 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

of all Russian movies and television serials produced after 

January 2014 and any video products produced after 1991 

that glorify Russia’s armed forces or law-enforcement 

agencies or are anti-Ukrainian (regardless of the producing 

country). Before the war, Ukraine was very tolerant towards 

imported Russian cultural products—behaving more like a 

cultural colony of Russia.

The panelists generally agreed that the level of technical 

equipment does not cause low quality news products; 

technologies are quickly upgraded and have become more 

affordable. Gumenyuk pointed to examples like the online 

streaming at the start of Hromadske.TV and a dozen similar 

initiatives in the capital and regions that started from 

scratch with minimal funding, but managed to produce a 

high-quality product. Hromadske.TV received a Silver Play 

Button award from YouTube and became the largest YouTube 

channel in 2014 in terms of the number of live hours.

Khomenok pointed to the trend of further growth in 

investigative journalism: several investigative television 

start-ups appeared at national channels such as Nashi 

Groshi.ZIK at ZIK channel, Slidstvo.info, and Schemy at 

Pershyi Nacionalnyi channel. Some joint initiatives, such as 

YanukovychLeaks.org and Slidstvo.info might be lacking in 

specialized coverage, but they reveal a lot of corruption.

Right after Yanukovych’s escape a group of reporters who 

later created YanukovychLeaks saved more than 25,000 

documents from his luxury residence Mezhygirrya, published 

them online, and submitted them to the prosecutor’s office. 

A year later the journalists lamented that either these 

documents have not been used in open criminal cases, or 

cases were not opened at all. On the other hand, Nashi 

Groshi’s oversight of public procurement is bringing real 

results, preventing some doubtful bids from being awarded, 

and saving public funds.

Lavrov said that the investigative journalism segment is far 

better developed in Ukraine than in the most post-Soviet 

countries and the countries of Eastern Europe. Gumenyuk 

called investigative journalism in Ukraine the best, not only 

for the post-Soviet space, but truly world class.

Romanyuk mentioned that economic and business journalism 

is well developed at the national level, while Gumenyuk 

emphasized the poor qualification of journalists in foreign 

affairs. “Now when various international agreements 

started to have importance, it’s so easy to manipulate 

them, exaggerate, lie, or cause false expectations. Almost 

no one can adequately cover EU issues, except Europeiska 

Pravda [part of Ukrainska Pravda],” she said. She added 

that average people lack information on the everyday life 

of average Europeans. Dutsyk added that niche journalism 

has fallen off in such areas as health care, education, and 

culture in comparison with a few years ago, probably due to 

economic conditions and war.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

 Ukraine Objective Score: 2.01

Ukraine still offers a wide variety of media, including those 

that use modern technologies. There remains a big gap 

between Internet usage in large cities and rural areas. 

Internet, both broadband and wireless, is rather cheap, 

but in many rural areas it is either slow or unavailable. 4G 

technology is not available, and 3G is still very limited.

According to an October 2014 survey by the Institute of 

Sociology at the National Academy of Science, only 25 percent 

of Ukrainians trust media, while 47 percent do not—the first 

time since 1994 that the level of distrust exceeded trust. 

Regionally speaking opinions vary. The regional breakdown 

of distrust is as follows: 24 percent to the west of Ukraine, 

39 percent in the center, 50 percent in the south, 57 percent 

in the east, and 68 percent at Donbass. In 2013, 37 percent 

trusted media and 29 percent did not. According to a poll 

by the Kiev International Institute of Sociology ordered by 

Dzerkalo Tyzhnya weekly, media took the eighth place among 

the trusted public institutions, whereas they ranked among 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



229UKRAINE

the first three right after EuroMaydan. Only 2.4 percent of 

Ukrainians express absolute trust in the media.

According to InMind research ordered by Internews 

Network in April-June 2014, covering ten regions of Ukraine, 

Ukrainians get news primarily from the following sources: 89 

percent from television, 46 percent online, 29 percent from 

print media (an 11 percent decline from 2012) and 29 percent 

from radio; in addition, 60 percent of people use several 

sources of information.

According to October 2014 research by the Kiev International 

Institute of Sociology, ordered by Dzerkalo Tyzhnya weekly, 

Ukrainians identified their three main news sources as 

follows: 83.5 percent television; 31 percent Internet; 

29 percent relatives and friends; 29 percent Ukrainian 

newspapers and magazines; 21 percent Russian television; 

16 percent Ukrainian radio; 11 percent social networks and 

blogs; 2 percent Russian newspapers and magazines; and 

1 percent Russian radio. In the Donetsk region, 62 percent 

of people watch (and 57 percent trust) Russian television 

channels, while 77 percent watch Ukrainian television but 

only 24 percent trust it. In Kharkiv and Odessa, a minority 

reported watching Russian television channels, but trust in 

both Russian and Ukrainian television was low.

According to Gemius Ukraine, Ukraine’s Internet audience 

in December 2014 amounted to 18 million people, with 87 

percent going online every day. The majority of Internet users 

are between 14 and 44 years old. In rural areas, 18 percent of 

Internet users have Internet access, but cities with populations 

greater than 500,000 people lead in Internet use (36.9 

percent). The most densely covered region is eastern Ukraine, 

and the least advanced is the north. Nielsen reported that 

68 percent of Ukrainians aged 15-29 years old have Internet 

access, but the percentage slips to only 34 percent among 

people older than 55 years. According to TNS Infratest, now 

there is one Internet-capable device for every Ukrainian 

(compared to 0.7 in 2013). A TNS survey also reported that 

Google Internet is used by 96 percent of Ukrainians aged 

16-24 (56 percent for the country in general).

The most popular social networks are VKontakte, 

Odnoklassniki, Facebook and Twitter. Facebook has most 

socially active users, especially among 25-34 year olds.

According to Khomenok, the lack of balance in many 

media is compensated by their diversity and conflicts 

between media owners. Dutsyk added, “The largest media 

holdings are in the hands of mighty oligarch groups that 

harbor political interests as well, and this is reflected by 

their editorial policies. The most illustrative examples 

are the television wars between billionaire Dmytro 

Firtash and Sergiy Levochkin, ex-chief of Yanukovych’s 

administration [Inter channel, on the one side] and patriotic 

Dniepropetrovsk oligarch Ihor Kolomoyskiy [1+1 channel on 

the other side] thorough their channels during 2014.”

Dutsyk emphasized that despite the wide variety of 

news sources in Ukraine, citizens experience the opposite 

problem—how to find reliable information and distinguish 

truth from lies in the saturated information stream. She 

explained, “Part of the population was influenced by media, 

first of all, by Russian propaganda. Massive informational 

support during the parliamentary elections also helped 

some candidates gain larger ratings.” Gumenyuk said that 

citizens can find pluralism only by consuming a wide variety 

of media, otherwise media tend to be polarized in their 

views. She also stressed that dissemination of unreliable 

information and fake news, including from social networks, 

has become a great problem. Some improvement took place 

compared with the previous year, but average people still 

feel confusion over which sources to trust.

Yeremenko stressed that in addition to the dominance 

of paid-for commercial and political stories, too often 

unverified news from social networks is published by online 

media and then migrates to television, and journalists do 

not bother to check it. Torbich noticed that many new 

online district-level media have appeared in Rivne and 

Volyn oblasts; they publish news and blogs, and very often 

they expose local corruption and are maintained by various 

civic activists with very good intentions, but they do not 

necessarily verify their news.

A number of interesting and successful media startups 

launched in 2014: Novoe Vremya weekly magazine and 

website (founded and staffed by the former team of 

Korrespondent); Hubs online project on business and politics 

(founded by Sevgil Musayeva, current editor-in-chief of 

Ukrainiska Pravda and a former journalist of Forbes), the 

online publication Apostrof (founded by the team of closed 

Kommersant Ukraina), and Petr and Mazepa (online media 

for Russians in Ukraine). Unfortunately, publishers stopped 

printing the business weeklies Kontrakty and Investgazeta.

The government does not block foreign sources of 

information, except some Russian sources, but the majority 

of the population cannot access many sources due to 

economic and language barriers. As mentioned before, 

due to Russia’s aggressive propaganda against Ukraine, 

re-broadcasting of about 15 Russian channels, primarily 

those carrying news and information, cable networks and 

broadcasting of Russian movies has been restricted in 

Ukraine. Still, tech-savvy citizens can access this content 



230 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

through the Internet and other means. To counteract 

propaganda, Ukrainians set up StopFake.org—where fake 

news is refuted in detail.

With the Russian occupation of Crimea and the military 

conflict in Donetsk and Luhansk regions, residents there 

were deprived of Ukrainian sources of information. 

Ukrainian television channels in Crimea were switched 

off on March 9, 2014. Forty percent of Crimeans use cable 

networks, in which Ukrainian channels were available for 

some time, and they remain accessible through satellite 

television (preferred by 25 percent of Crimeans). In early 

2015, the Crimean government reported that 90 percent 

of Crimean cable operators switched off Ukrainian news 

channels due to a lack of interest from subscribers. It 

also said that 167 media outlets have been registered 

in Crimea—107 local, the rest affiliates of the federal 

media. The Russian Federation announced a competition 

for frequencies in Crimea for the end of February 2015; a 

majority of local broadcasters will not be able to participate, 

as they have not yet managed to complete re-registration in 

Russia and thus risk disappearing. Many Ukrainian websites 

are blocked there.

According to a Redaktorskyi Portal interview with Iryna 

Prokopiuk, publisher and editor-in-chief of Kafa in Feodosia, 

Crimea, Ukrainian media outlets that continue to function 

under Russian occupation had to re-register under Russian 

law, and now must operate under vague legal provisions 

that they have murky knowledge of at best. Kafa has always 

focused on local news and did not interfere in politics 

very much; it managed to keep its readership despite a 70 

percent price increase. Proper registration allowed Prokopiuk 

to earn political advertising money during elections, but still 

she had to reduce staff by 40 percent, and journalists there 

face more difficult circumstances. For example, access to 

governmental information became far more challenging in 

comparison to conditions in Ukraine. Advertising is almost 

absent due to the decline of local businesses, while printing 

costs and taxes increased and Kafa’s distribution network 

shrank from 92 small shops to roughly nine that managed 

to re-register. Prokopiuk commented, “We turned out to be 

insufficient patriots for all. For local Crimeans, we do not 

express enough happiness with the new government, and to 

those on mainland Ukraine we may seem collaborationist.”

Crimean inhabitants lack Ukrainian news sources, and 

a number of steps in 2014 targeted some of the few 

remaining sources. In August 2014 law enforcement 

agencies seized all property of Chernomorskaya TV and 

the Information and Press Center (IPC), which rented space 

at the television station. Following a lawsuit in December 

2014, the equipment was returned to Chernomorskaya TV 

and IPC. On January 26, law enforcement officers conducted 

a seven-hour search at the Crimean-Tatar channel ATR, 

claiming it was related to a criminal case and that they did 

not plan to close ATR. In early February, a local television 

company, Kerch, reported that it was evicted from its 

premises by local authorities. In January 2015, Ukrainian 

authorities promised to install a Polish channel transmitting 

from Kherson oblast to enhance broadcasting of Ukrainian 

channels in northern Crimea.

Russian propaganda reaches about five million inhabitants 

of the occupied parts of the Donetsk and Luhansk oblasts, 

Yeremenko estimated. Ten Russian Federation television 

channels are available there, and local channels such as 

Novorossia, separatist-controlled Oplot, etc.; Ukrainian 

media are unable to inform citizens there directly. Thus, 

some of the panelists believe, many people who simply 

could not move out from occupied territories are becoming 

brainwashed. The only hope is that some television channels, 

mobile phones, and FM radio stations are still available in 

Donetsk and Luhansk regions according to informal reports 

on the Internet. Gumenyuk mentioned that local Internet 

providers restricted access to, for example, the home page 

of Hromadske.TV, but it is still accessible by linking to it from 

another website. Yeremenko mentioned that Hromadske 

Radio is planning to extend its reach into Donbass. Klimanov 

commented, though, that FM frequencies are not available 

everywhere in the region, due to geography.

The newly established Ministry of Information Policy 

launched two channels to counteract Russian propaganda—

Ukrainian Tomorrow and the Armed Forces Channel. It also 

focused on renewal of Ukrainian television broadcasting in 

occupied Donbass. In February, the minister claimed that 

only one-third of Donetsk inhabitants can access 5 kanal, 

1 + 1, and Radio 24 and complained about the inefficiency 

of the state-run Concern of Radio Broadcast, Radio 

Communication, and Television (CRRT), which is responsible 

for signal transmission.

The panelists were unanimous that a large number of 

publicly financed state and municipal media remain a key 

problem. Sergeyev commented that state and municipal 

media serve the government, especially in the regions, and 

it is possible to judge the success of public broadcasting 

only when the relevant law is implemented. Torbich agreed 

that state media do not reflect the full political spectrum, 

with the exception of Pershyi Nacionalnyi. According to 

Gumenyuk, the situation with oblast-level state broadcasters 

remained poor but stable, with a bit less pressure than 

before. She also stressed that society’s demand for public 

television has increased.



231UKRAINE

Under the new government, Pershyi Nacionalnyi improved its 

editorial policy, moving closer to compliance with professional 

standards. However, its ratings are rather low. It reaches 

97 percent of the territory, but by the end of 2014 it had a 

regular audience of about 1 million, falling in at the end of a 

list of the top 20 channels—a steep drop from its eighth-place 

spot in 2010-2013. About 2.3 million people make up the 

regular audience of the state-run oblast television channels. 

According to Telekritika content monitoring, state-run 

regional broadcasters broadcast 19 to 25 percent jeansa, 

and performed poorly in terms of balance and fullness 

of information during the October elections. The stories 

appeared to have been prescribed from above, according to 

the panelists, with no criticism of the current government. If 

after the revolution the regional state broadcasters have not 

promoted certain political forces, now they more and more 

favorably cover pro-governmental political parties.

According to Yeremenko, state support influences editorial 

policy and makes the media dependent on the government. 

The authorities use the media, primarily municipal and 

state-owned, to place press releases and official messages 

from various official events. Monitoring of the print media 

showed that their content is about 25 to 60 percent jeansa. 

Today, there are 667 state and municipal print media outlets, 

and the state spends hundreds of millions hryvnia annually 

(tens of millions of dollars) to maintain them. The only 

exception is the municipal paper in Lviv, Ratusha, which 

harshly criticizes the local mayor.

Major Ukrainian news agencies include the private UNIAN, 

Interfax, Ukrainski Novyny, LigaBiznesInform, RBC-Ukraine 

(Ukrainian agency of the Russian RosBiznesKonsulting Group) 

and the state-owned Ukrinform. According to Torbich, news 

agency subscriptions are too expensive for regional media; 

he could not think of an outlet that pays for them. Regional 

media try to get news for free from the Internet. Lavrov 

added that few national media can afford foreign news 

agencies, despite the many discounts they offer.

Private media, however, produce their own quality news 

content. Sergeyev stressed that local news remains the main 

product of regional and local television and radio stations 

and that attracts local audiences.

The largest Ukrainian television channels decreased their 

Russian television series purchases by one-third, from 212 in 

2013 to 140 in 2014. The downturn in the advertising market 

simply rendered it unprofitable. Still, in 2014, Russian series 

accounted for 75 percent of the soap operas broadcast on the 

main national channels. Western serials might be cheaper, but 

managers are afraid of placing them in primetime, worried 

that their ratings could slip. There are only a few Ukrainian 

production companies, and it is not lucrative to produce and 

sell a series only in the Ukrainian market.

Six private television channels dominate the Ukrainian 

market now. Three of them—STB, ICTV, and Novyi Kanal—

belong to the oligarch Viktor Pinchuk, the son-in-law of 

ex-president Leonid Kuchma; Ukraina Media Group is owned 

by the richest billionaire in Ukraine, Rinat Akhmetov; 1+1 is 

owned by oligarch Ihor Kolomoiskyi; while Inter is owned by 

billionaire Dmytro Firtash and Sergiy Levochkin (ex-chief of 

Yanukovych’s administration). The latter recently bought out 

the share of Russia’s Pervyi Kanal in Inter for $100 million 

in anticipation of the ban of Russian media ownership in 

Ukraine. President Poroshenko owns 5 kanal, and confirmed 

that he is not planning to sell it.

The panelists agreed that media ownership transparency 

remains problematic; media cannot be traced to a chain of 

owners. Old oligarchs acknowledged their ownership of 

media years ago, although without official proof. But a lot 

of new players appeared at the national and regional levels, 

without a clue to their ownership. The media community 

cannot unravel ownership of channel 112, Multimedia 

Invest Group (MIG, uniting free newspaper Vesti, vesti.

ua, radio Vesti, the magazine Vesti-Reporter, and UBR 

TV), and UMH holding. The official owner of MIG is Ihor 

Guzhwa, the former editor-in-chief of Segodnya, but the 

media community cannot believe that his pockets are deep 

enough for such a large-scale startup. In an investigation, 

Mustafa Nayem linked the funding to Yanukovich associates 

Kurchenko and Oleksandr Klimenko. There are also ties to 

Russian funding.

IMI and Telekritika analyzed the free daily Vesti, with 

readership of 700,000 per issue, and concluded that it 

presents Ukrainian news primarily negatively, exaggerating 

with provocative and panicky headlines, and unbalanced 

and pro-Russian content. Telekritika monitoring also noticed 

signs of pro-Russian propaganda and manipulation in 

Komsomolskaya Pravda v. Ukraine (UMH), channel 112, and 

the Odessa television channel Reporter. Other activists see 

this at Inter channel, which promotes Russian culture and 

celebrities as well.

Prokopiuk commented, “We turned 
out to be insufficient patriots for all. 
For local Crimeans, we do not express 
enough happiness with the new 
government, and to those on mainland 
Ukraine we may seem collaborationist.”



232 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Lavrov emphasized that there have been no attempts 

to ensure the transparency of media ownership. If in 

2012 about 60 percent of media outlets used offshore 

registration schemes, now this percentage is growing, and 

the government seems to lack political will to disclose the 

ultimate owners. Torbich said that ownership of numerous 

online media, newly established even at the district level, 

remains hidden. Khomenok added that many media appeared 

in connection with the elections, and they are absolutely 

non-transparent in terms of ownership and financing.

Dutsyk believes that there is an imbalance of information 

in favor of national news, even on the part of regional 

broadcasters. Khomenok commented that one can hardly 

remember an in-depth story about the Crimean Tatars’ 

problems in Ukrainian media, except simple news, since 

President Kuchma’s times, or about the Gagauzy people in 

Odessa oblast. Sergeyev noted that in western Ukraine, close 

to Romania, analogue signal covers some 60 percent of area 

due to geography, and digital will reach only 40 percent. 

Villages there watch Romanian television with satellite 

dishes, speak Romanian, and eagerly accept Romanian 

citizenship status to travel over to the EU or drive cheaper 

cars bought in EU.

According to Gumenyuk, the lack of quality media to satisfy 

local needs became especially apparent during the conflict. 

In the conflict area and nearby zones, such as Mariupo, 

people need advice on where it is safe, how to travel, 

where attacks can be expected, how to resettle in peaceful 

territories of Ukraine, etc. Instead, politics dominate media 

coverage. In freed territories, the restored media are weak 

and lack the funds they need to provide quality coverage. At 

the same time, the local media in occupied areas manage to 

provide useful information to the citizens about 20 percent 

of the time, while the remaining 80 percent is propaganda.

During Yanukovych’s presidency, Romanyuk mentioned, 

all local media were “mopped up”—they were either 

subordinated or ruined if resisted. She also underscored the 

low quality of information on local events in local media. 

However, Torbich believes that local media in Ukraine’s 

western regions provide sound coverage of local news. 

Dutsyk added that international news is covered at a low 

professional level, as media lack correspondents in various 

countries and lack knowledge of foreign languages.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Ukraine Objective Score: 1.39

The economic stress terribly aggravated the advertising 

market, causing a substantial downturn, and the crisis has 

seriously influenced the media market as well.

“The majority of media in Ukraine are not businesses at 

all. Even the largest channels require subsidies from their 

owners, as they are losing revenue,” said Dutsyk. Kvurt, 

however, chalks up losses at the main television channels to 

corrupt management.

Commercial revenues of mainstream television channels 

cover only half of their expenses. According to some other 

estimates television channels spend $500 million per year 

on purchasing content and production, while the television 

advertising market amounts to $400 million.

A few media are efficient enterprises, having adopted 

a market philosophy, and do their best not to publish 

jeansa. Sergeyev commented, “The majority of media 

are promotional leaflets. The few professional media 

prove that it is possible to be profitable in Ukraine, and 

they usually have the largest audiences in their regions.” 

Klimanov agreed, describing how his newspaper in the 

north of Luhansk oblast increased its price but has not lost 

its audience—which valued the absence of jeansa in his 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



233UKRAINE

newspaper. Romanyuk pointed to some new initiatives that 

exemplify successful management, but they are few.

Gumenyuk added that the market is now less controlled 

by one political force, but the lack of funds seriously 

undermines product quality. She mentioned the example of 

Hromadske.TV, which in 2013 was financed up to 70 percent 

by its viewers and supporters—a crowd funding method 

that can be used in special circumstances. Now, it has to rely 

more on donors. But due to its quality and professionalism, 

she said, it managed to launch—and a dozen other groups 

in the region followed their example.

Regarding the future of online television, some experts 

say that in a year or two quality informational online 

television channels may grab the audience from similar 

television projects (for instance, 5 kanal or 24 kanal), and 

some 300,000 to 400,000 viewers would be enough to 

secure their profitability. The All-Ukrainian Advertising 

Coalition forecasts double growth of video advertising on 

the Internet, and 40 percent of it would be advertising 

preceding live broadcasts of online channels.

Pogorelov believes that Ukraine urgently needs to 

decentralize its media and discontinue financing of 

municipal media. “In the current market with up to 4,000 

print editions and 300 television stations, many cannot 

survive. State-funded media distort the market.” Yeremenko 

agreed that state-owned and funded media outlets, along 

with the reign of jeansa, are the main forces holding up 

the development of a fair media market. Kvurt stressed 

that corruption in media is extremely widespread and many 

media fail to uphold a sense of social responsibility.

Advertising, subscriptions, circulation sales, and owner 

subsidies are the main sources of income for most regional 

private newspapers. According to Pogorelov, the share 

of advertising decreased, and the share of subscription 

and sales revenue grew larger. At the same time, due to 

the downfall of Ukrainian currency, some costs increased 

substantially, and increased cover prices led to a fall in 

circulation. According to the State Service of Statistics, 

delivery of newspapers and magazines fell by 26 percent to 

678 million copies.

Torbich mentioned instances of censorship by advertisers, 

too. For example, a local newspaper silenced a car accident 

involving the son of large local advertiser. Sergeyev said 

that the economic crisis is so deep that potential advertisers 

refuse, saying they are better off donating what they can to 

ATO rather than buying advertising.

Lavrov mentioned that with the decrease in advertising 

revenues, media outlets that cannot rely on their owners try 

to secure financing from other donors. For instance, some 

journalistic projects of the Kyiv Post connected with business 

trips are donor-funded.

The panelists agreed that an imbalance persists in the 

advertising market between television and other media, 

and between the capital and the regions. Pogorelov stated 

that nothing has changed in the advertising market, and 

intermediaries are just making money—including by placing 

jeansa in the media.

According to the All-Ukrainian Advertising Coalition, the 

2014 media advertising market (television, radio, print, 

and the Internet) totaled UAH 8 billion ($345.4 million), 

a decrease of approximately 20 percent from UAH 9.8 

billion ($423.1 million) in 2013. Projections for 2015 are 

very pessimistic.

The 2014 television advertising market fell to UAH 3.93 

billion ($169.7 million), down by 20 percent from 2013. 

Print outlets decreased their advertising revenues to UAH 

1.670 billion ($72.1 million), down by 33 percent from 

2013. Newspapers lost 37 percent of advertising, while 

magazines lost 30 percent. According to forecasts print 

media advertising may dip another 16 percent in 2015. 

Radio advertising decreased by 15 percent to UAH 290 

million ($13.5 million). Of this figure, UAH 205 million ($9.5 

million) went to national radio (10 percent down), and 

UAH 30 million ($1.4 million) to regional radio (39 percent 

down), and UAH 55 million ($2.56 million) for sponsorship 

(11 percent down). Internet advertising grew by 3 percent 

to UAH 2.115 billion ($98.4 million) with a prediction of nine 

percent growth for 2015.

According to Slidstvo.info’s investigation, “Expensive Tame 

Press,” the government spends more than UAH 1 billion 

($43 million) for state and municipal media, and most of 

it goes to the national television and radio companies and 

oblast state television stations. Newspapers account for UAH 

several hundred millions ($14 to $18 million). For example, 

Sergeyev commented, “The majority 
of media are promotional leaflets. The 
few professional media prove that it 
is possible to be profitable in Ukraine, 
and they usually have the largest 
audiences in their regions.”



234 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

the parliament spent UAH 21 million ($977,349) in 2013 

and UAH 13 million ($605,025) in 2014 for its newspaper, 

magazine, and television channel. Kiev became the leader 

among local state administrations in spending on its two 

newspapers, one television channel, and one radio station 

totaling UAH 28 million ($1.3 million). Sergeyev added that 

in addition to lines in the state budget, state and municipal 

media enjoy other privileges, including discounted rent, 

compulsory subscriptions, and payments for the coverage of 

governmental activities.

Although publishing businesses have suffered heavily due to 

the economic crisis and the depreciation of the currency, a 

lot of hopes, according to Garaguts, are connected with the 

draft law on decentralization of the media.

According to Dutsyk, large media holdings and national 

private channels purchase and consume market research. But 

this is not the case for regional and state media. Sergeyev 

commented that professional market research is rather 

expensive for most regional media. Gumenyuk mentioned 

that ProMova conducted special research in the fall of 2013, 

before launching Hromadske.TV, on political and marketing 

aspects as well as audience interests. Hromadske.TV built 

itself based on that research data.

Print media circulation is not verified. TNS audience research 

only covers some 128 publications, while there are about 

4,000 in all. Pogorelov stressed that despite any articulated 

drawbacks in audience research, they are produced 

according to international standards. Several different 

companies measure the Internet media, using different 

methodologies. Pogorelov added, “Due to the occupation 

of Ukrainian territories, market research companies cannot 

conduct their standard polls or people metering in these 

areas, which leads to distortion of the panel. So far, the 

researchers have not changed anything, except certain 

weighting of missing areas towards available. But if the 

occupation continues, they will have to alter research to 

make it more relevant.”

Television audience research is ordered by the Industrial 

Television Committee (ITC), which unites four main television 

groups (Inter, 1+1, Ukraina, and Pinchuk’s StarLight Media), 5 

kanal, and four main media groups (Publicis Groupe Media, 

Omnicom Media Group, ADV Group, Group M) and Media 

Arts Group Ukraine agency. Since 2014, it has contracted 

Nielsen instead of GfK Ukraine. GfK Ukraine, contracted by 

the Industrial Radio Committee, measures radio.

Only a few regional television companies can afford to 

purchase professional research; meanwhile, the Independent 

Association of Broadcasters (IAB) has been trying to unite 

regional channels to obtain cheaper research. Klimanov, a 

publisher in the Luhansk region, mentioned that previously, 

he used sociology experts from local universities and was 

happy with their results.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Ukraine Objective Score: 2.24

Ukraine has a fairly well-developed network of trade 

associations, media trade unions, and media supporting 

NGOs. The trade associations are the ITC, the IAB, the 

Industrial Radio Committee in broadcasting; the Ukrainian 

Press Publishers Association (UAPP) and the Association 

Pogorelov believes that Ukraine 
urgently needs to decentralize its 
media and discontinue financing 
of municipal media. “In the current 
market with up to 4,000 print editions 
and 300 television stations, many 
cannot survive. State-funded media 
distort the market.”

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



235UKRAINE

of the Independent Regional Publishers of Ukraine in 

print media; and the Ukrainian Internet Association and 

Ukrainian Association of Internet Advertising representing 

online media.

Sergeyev believes that IAB, since its foundation, offers a lot 

of help to its members with informational support, legal 

assistance, and lobbying of the government. He admitted 

that with the transfer to digital television, a large number of 

regional broadcasters may disappear, and IAB is fighting to 

create small regional multiplexes to solve this problem, but 

so far Natsrada has not supported this.

UAPP also lobbied heavily in 2014. It managed to preserve 

tax privileges, established agreements on delivery quality 

with the post office, and protested a ban on pharmaceutical 

advertising. IAB and UAPP jointly conduct an annual honors 

competition for the profession, as well. Yeremenko added 

that professional associations also try to create a positive 

image of journalism with the public.

The National Union of Journalists of Ukraine (NUJU) and 

the Independent Media Trade-Union (IMTU) became more 

active in 2014, speaking out against numerous attacks 

on journalists and other violations of their rights, and 

developing cooperation with their foreign counterparts. 

The panelists noticed progress in activities of the central 

administration of the NUJU, but stated that many regional 

chapters remain weak and outdated, represented by 

an older generation. Torbich mentioned that IMTU’s 

activities are more reminiscent of the activities of an NGO 

implementing a grant project, while the labor rights of 

its members and other journalists are not given enough 

attention. Partially, this is caused by the lack of demand 

in the journalism community. Meanwhile, the media trade 

union lacks demand from the journalism community to 

defend the professional rights of the journalists.

In Dutsyk’s opinion, the number of professional associations 

and NGOs in the media area do not always prove their 

efficiency. For instance, the Commission on Journalism Ethics 

has little authority among the key market players, and only 

a limited number of journalists consider IMTU and NUJU 

reputable. Dutsyk believes that there is an acute need to 

re-boot some self-regulating organizations and launch a 

wide discussion of self-regulation issues.

Romanyuk emphasized that there are more than a dozen 

strong NGOs that support the media, which often combine 

their efforts, and she believes that this community is the 

most active and efficient in the whole post-Soviet space.

According to Yeremenko, numerous media supporting 

NGOs—namely Internews Ukraine, Regional Press 

Development Institute, Institute of Mass Information, 

Telekritika, Institute of Media Law, Pylyp Orlyk’s Institute 

of Democracy, Donetsk Institute of Mass Information, the 

Odessa media center Paritet, and the network of regional 

press clubs (including the Donetsk press club, which moved 

to Kiev) are rather active and effective, along with the most 

active clubs in Lviv, Kharkiv, Ternopil, Kjerson, and Rivne. But 

these organizations work primarily in large cities, while rural 

areas are neglected.

Media are usually dissatisfied with the skill level of academic 

graduates, and the panelists said that only three journalism 

schools can boast about the quality of their graduates: 

the Journalism School of Kyiv-Mohyla Academy, Ukrainian 

Catholic University in Lviv, and, more or less, the Institute 

of Journalism of Kiev Shevchenko University. Torbich said 

he wants to cry when he meets students or graduates from 

both private and state journalism departments who arrive 

as interns at his outlet. Sergeyev agreed that some interns 

learn more during one month of practice at a host television 

station than during five years of education.

Yeremenko stressed that in fact, about 40 universities 

all over Ukraine provide journalism education, and up 

to 70 are licensed—too many, she feels—and they lack 

relevant professors with journalism experience. Most of 

the professors there have not worked in media even for 

a day. She believes that the Ministry of Education should 

restrict journalism education licenses for institutions, while 

Klimanov suggested that industrial associations should 

take part in licensing of the journalism schools. Gumenyuk 

objected, saying that restricting licenses is the wrong way 

to go, as one of the best journalism schools, Kyiv-Mohyla 

Academy, experienced problems with licensing during the 

previous regime. She believes that the situation might be 

balanced by the appearance of new, alternative institutions.

Yeremenko added that existing media are not able to hire all 

the graduates of journalism departments; thus many end up 

at public relations agencies or the press offices of businesses 

and political parties.

Lavrov said that there has been no progress in improving 

the quality of academic education of the journalists, and 

therefore media either train staff themselves, or make 

use of short-term training workshops sponsored by NGOs. 

Currently, such groups offer frequent workshops on safety 

issues in conflict zones. The panelists emphasized, however, 

that these workshops should involve only journalists and 

experts with substantial experience working in hostile 

environments as trainers—not just those who spent a few 

weeks at Donbass—as this training is a matter of life or 

death for journalists. Such trainers should have multi-year 

experience in such a setting, which Ukrainians just do not 

have. The panelists said that other skills that are needed 



236 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

now involve the peculiarities of covering conflicts and 

approaches to trauma among the journalists. Gumenyuk 

stressed that editors of national media who make 

important decisions on such issues tend to ignore training 

opportunities on conflict coverage and safety issues. Kvurt 

commented that the number of training programs offered 

in 2014 increased, due to an uptick in international attention 

to Ukraine.

NGOs help ensure that young journalists are able to get 

a quality media education, Torbich said. For instance, 

a journalist working for his investigative reporting 

agency for about six months significantly improved his 

performance after attending eight training workshops on 

investigative reporting, media law, and digital security. He 

also mentioned an increased interest in the investigative 

journalism genre: 14 regional journalists and students 

conducted internships in his Rivne agency for investigative 

reporting in 2014.

Dutsyk concluded there is a need to improve both academic 

education and short term trainings to ensure quality 

journalism education.

There are no barriers obtaining broadcast equipment 

and the printing facilities market is fully de-monopolized. 

According to panelists, the only problem is the gradual 

increase of costs due to the plunging local currency. Most 

newsprint is imported, with the cost rising along with 

the exchange rate. Moreover, the majority of newsprint 

is imported from Russia—a risk in case of economic war. 

Alternatively, newsprint can be imported from Czech 

Republic or Finland. Klimanov also mentioned that for the 

last several years, newsprint has been imported from Russia 

under some corrupt schemes and is paid in US dollars, 

while it would be up to 30 percent cheaper if paid for in 

Russian currency.

According to Pogorelov, the network of press kiosks in 

Ukraine is eight times smaller than in Poland, and 16 times 

smaller than in Germany. In 2014, problems associated with 

kiosks grew, as most lack adequate paperwork and there is a 

high risk that they could be dismantled by local authorities, 

he explained. Pogorelov called for the establishment of 

more favorable conditions for print media sales, so that 

kiosks selling at least 50 percent media products would 

obtain protections. UAPP is working on that, but lacks 

support from the local authorities.

Garaguts pointed to an example of the network of 

100 kiosks in Dniepropetrovsk, which were transferred 

repeatedly to a new owner with every election and shift of 

the government. Since September 2014, the network has 

belonged to a Kiev-based company, and no one knows who 

is the ultimate owner. According to Khomenok, the general 

economic crisis and slump in the markets created a threat of 

monopolization of distribution and delivery of news.

Sergeev said that Zeonbud retains a monopoly of digital 

television transmission, with non-transparent ownership 

traced allegedly to Yanukovych’s colleagues—and there 

may be a Russian connection as well. In mid-summer 2014, 

Natsrada ordered Zeonbud to decode all Ukrainian channels, 

per the terms of its license. It fulfilled the order only partially, 

and then encoded them again, citing a Natsrada decision 

of 2011. But Natsrada and the media community claim that 

Zeonbud is trying to make money selling special receivers 

needed to decode signals at twice the cost of other receivers. 

So far, Natsrada has failed to solve all the problems connected 

with Zeonbud. In fact, Zeonbud uses transmission equipment 

belonging to the state-owned CRRT, which is also interested 

in becoming a digital provider and has built two national 

multiplexes, though it lacks investment.

Kvurt added there are serious attempts underway to 

bankrupt CRRT; it accumulated a substantial debt to 

Oblenergo (Oblast Energy Companies), owned primarily by 

Russian shareholders. The Cabinet of Ministers fired the 

CRRT director in February 2014. Activists also accused the 

director of inaction in the face of Russian channels operating 

in occupied territories—and even of favoring them.

ICT infrastructure is gradually developing, and many 

technical innovations are available in the country. Since 

2007, the only 3G license belongs to state operator 

Ukrtelekom, which did its best not to let competitors into 

this market—while 3G coverage network was very limited 

and selective. In February 2015, the national regulator sold 

3G licenses for 15 years to three mobile operators Astelite 

(life), MTS-Ukraine, and Kyivstar. They are expected to cover 

cities with populations greater than one million by the end 

of 2015. They are supposed to convert frequencies that now 

Torbich said he wants to cry when 
he meets students or graduates from 
both private and state journalism 
departments who arrive as interns at 
his outlet. Sergeyev agreed that some 
interns learn more during one month 
of practice at a host television station 
than during five years of education.



237UKRAINE

belong to the military and cover all oblast centers within 18 

months and all other settlements with populations greater 

than 10,000 within the next six years. Eighty percent of 

users are ready to transfer to 3G, as they already have 3G 

smartphones, tablets, and other devices. Only two percent 

of users have 4G devices.

List of Panel Participants

Diana Dutsyk, executive director, NGO Telekritika, Kyiv

Olena Garaguts, director and chief editor, Litsa, 

Dniepropetrovsk

Natalia Gumenyuk, founder and journalist, Hromadske.TV, 

lecturer in Journalism School of Kyiv Mohyla Academy, Kyiv

Oleg Khomenok, independent journalism trainer and senior 

media advisor, Internews Network, Kyiv

Dmytro Klimanov, publisher and director, Telegazeta, 

Stakhanov (Luhansk region; now residing in Kyiv)

Kostyantyn Kvurt, board chair, Internews-Ukraine, Kyiv

Vladyslav Lavrov, regional coordinator, Organized Crime and 

Corruption Reporting Project; journalist, Kyiv Post, Kyiv

Lyudmyla Opryshko, media lawyer, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

Oleksiy Pogorelov, general director, Ukrainian Association of 

Press Publishers, Kyiv

Oksana Romanyuk, executive director, Institute of Mass 

Information, Kyiv

Gennadiy Sergeyev, director, Chernivtsi Television 

and Radio; board chair, Independent Broadcasters 

Association, Chernivtsi

Volodymyr Torbich, chief editor, Rivne Agency for 

Investigative Reporting, Rivne

Svitlana Yeremenko, executive director and media expert, 

Pylyp Orlyk Institute for Democracy, Kyiv

Moderator and Author

Kateryna Laba, executive director, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

The panel discussion was convened on December 19, 2014




