
188 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

In early spring, it became clear that Russia is waging an information war 

in Moldova and other ex-Soviet countries. Civil society members expressed 

concern about what they deemed as propaganda being rebroadcast by 

Russian channels.

MOLDOVA



189

introduction

A

MOLDOVA

As the crisis in neighboring Ukraine worsened in 2014, the security of Moldova rapidly became a hot topic. 

Local authorities in the autonomous region of Găgăuzia carried out a referendum asking residents whether 

they support integration with a Russia-led customs union or with the European Union (EU). Their actions 

sparked protests in Chişinău and prompted the central government to call for an investigation, categorizing 

it as illegal and threatening Moldova’s sovereignty. Radio Free Europe/Radio Liberty reported that nearly 

70 percent of Găgăuzia’s 155,000 residents (mostly ethnically Găgăuz, Turkic-speaking Orthodox Christians) 

turned out to vote. Nearly 98.4 percent of voters were in favor of closer relations with Russia. However, the 

referendum was not monitored.

In early spring, it became clear that Russia is waging an information war in Moldova and other ex-Soviet 

countries. Civil society members expressed concern about what they deemed as propaganda being 

rebroadcast by Russian channels. Public discontent culminated with Member of Parliament (MP) Ana Gutu’s 

request in April for the national broadcasting regulator to take action; the regulator promised to monitor 

the channels.

On April 28, Moldova became the first country in the Eastern Partnership (the EU-designated group of the 

former Soviet republics) to obtain visa-free travel to the EU. Some analysts assessed this development as 

the second most important in Moldova’s history, after the declaration of independence. Several months 

later the EU signed the Association and Free Trade Agreement with Moldova, later ratified by the Moldovan 

Parliament.

In September, Russia levied customs duties on a variety of Moldovan goods without regard to provisions 

outlined in bilateral agreements and the statutes of the Commonwealth of Independent States. The duties 

compounded the effects of Russia’s earlier bans on Moldovan imports, resulting in a $200 million dollar loss 

to Moldova’s economy. However, the Association and Free Trade Agreement simultaneously entered into 

force, allowing exporters to direct their products to other markets.

The year ended with a controversial parliamentary election campaign, in which the Kremlin-backed 

Socialist Party won an unexpected 25 percent of the vote. The coalition agreement was finally signed, but 

only by the Democrats and Liberal Democrats and with tacit support from Communists. The pro-Russian 

and pro-EU voters are equally unhappy with the current situation. With the exception of a few national 

outlets, the media’s political persuasions were reflected in biased coverage of the election.

 

OVERALL 

SCORE: 

2.38
M

O
LD

O
VA



190 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

MOLDOVA at a glance
GENERAL

>> Population: 3,583,288 (July 2014 est. CIA World Factbook)

>> Capital city: Chişinău

>> Ethnic groups (% of population): Moldovan 75.8%, Ukrainian 8.4%, 
Russian 5.9%, Gagauz 4.4%, Romanian 2.2%, Bulgarian 1.9%, other 1%, 
unspecified 0.4% (2004 est. CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Orthodox 93.3%, Baptist 1%, other Christian 
1.2%, other 0.9%, atheist 0.4%, none 1%, unspecified 2.2% (2004 est. CIA 
World Factbook)

>> Languages: Moldovan 58.8%, Romanian 16.4%, Russian 16%, Ukrainian 
3.8%, Gagauz 3.1%, Bulgarian 1.1%, other 0.3%, unspecified 0.4% (2004 
est. CIA World Factbook)

>> GNI (2013-Atlas): $8.780 billion (World Bank Development Indicators, 2014)

>> GNI per capita (2013-PPP): $5,180 (World Bank Development Indicators, 
2014)

>> Literacy rate: 99%; male 99.5%, female 98.5% (2011 est. CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Nicolae Timofti (since 
March 23, 2012)

 MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations, Internet 
news portals: Print: 166 newspapers, 232 magazines (National Bureau of 
Statistics, 2013); Radio Stations: 56 (Broadcasting Council, 2014); Television 
Stations: 69 (Broadcasting Council, 2014); Internet News Portals: top three: 
protv.md, noi.md, unimedia.md (Gemius, 2015).

>> Newspaper circulation statistics: Komsomolskaia Pravda (34,195), 
Argumenti I Facti (14,449), Makler (13,047), Antenna (10,900), Unghiul 
(10,755), Timpul de dimineata (7,136), Ekonomiceskoe Obozrenie (4,063), 
Panorama (4,062) (BATI, 2014)

>> Broadcast ratings: Competing surveys produce dissimilar results. According 
to IPP (2014): Top three television: Prime TV (private), Moldova 1 (public), 
Jurnal TV (private); ProTV has highest rated newscast. Top three radio: 
Radio Noroc (private), Radio Moldova (public), Russkoe Radio (private). 
According to AGB Moldova (2013): Top three television: Prime TV, Moldova 
1 and TV7; Top three radio: Hit FM, Russkoe Radio, and Radio Noroc

>> News agencies: Info-Prim Neo, Moldpres (state-owned), Infotag, 
Info-Market, Monitor Media, Basa-press, Deca-press, Novosti-Moldova

>> Annual advertising revenue in media sector: Television: €9 million; Radio: 
€0.6 million; Internet: €1.7 million; Print: €2 million (AAPM, 2014 est.)

>> Internet usage: 1,748 million (Gemius, 2014)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOLDOVA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
69

2.
15 2.

37

2.
62

1.
36

2.
11 2.

32 2.
44

1.
73

2.
36 2.
43

2.
68

1.
22

1.
60 1.

81
1.

79

2.
05 2.

27 2.
35 2.

59

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

2.
65

2.
34

2.
59

1.
74

2.
58

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

2.
89

20
15

2.
24

20
15

2.
58

20
15

1.
75

20
15

2.
42

20
15

CHANGE SINCE 2014
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bulgaria 1.85
bb Kazakhstan 1.93
bb Macedonia 1.72
□□ Serbia 1.80
cc Tajikistan 1.56
bb Ukraine 1.93

□□ Armenia 2.34
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□□ Croatia 2.40
cc Kosovo 2.27 
□□ Kyrgyzstan 2.03
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.15
bb Romania 2.33

bb Albania 2.52
cc Georgia 2.51□□ Turkmenistan 0.24 □□ Uzbekistan 0.79

bb Azerbaijan 1.32
□□ Russia 1.46
bb Belarus 1.22



191MOLDOVA

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Moldova Objective Score: 2.89

Legal norms—and to a lesser extent, social norms—

protecting and promoting freedom of expression in 

Moldova and have improved continually, with increasing 

public trust in the legal framework. This progress resulted 

in an unprecedented score for Moldova of 2.89 for this 

MSI objective, compared with 2.65 last year. Although the 

actual framework has changed little since 2013, cases of libel 

and crimes committed against journalists have decreased, 

according to the panelists.

According to Olivia Pîrţac, a freelance media expert 

in Chişinău, the law on freedom of expression, the 

broadcasting code, the election code, the criminal code, the 

law on access to information, and the legal amendments 

guaranteeing editorial freedom for public media adequately 

ensure the right to exercise free speech. All of these 

regulations are in line with international standards. 

However, citizens, institutions, political party members, 

and religious groups continue to attempt to exert influence 

over the media, through either financial or direct editorial 

control. Vitalie Dogaru, host and talk show producer with 

Publika TV, said, “Although parliament has adopted a law 

guaranteeing editorial freedom to mass media outlets,” 

party leaders and public persons still interfere with and 

maintain control of media institutions. Ion Bunduchi, 

executive director of the Association of Electronic Media, 

added, “Legal norms protect and promote freedom of 

speech, but social norms do not—possibly because we lack 

the necessary traditions.”

In the breakaway region of Transnistria, restrictions on 

press freedom increased during the past year. In April, its 

unrecognized authorities tried unsuccessfully to pass a new 

press law requiring online media to register. According to 

local civil society representatives, the law would have put 

greater restrictions on the right to receive and distribute 

information. Draft laws on information security and on 

countering extremism have been proposed but not yet 

adopted. Even with the multitude of media laws, media 

members are still having a hard time working in the region. 

“Journalists, bloggers, and photographers do not feel secure 

in Transnistria,” explained Luiza Dorosenco, director of 

Media Center in Tiraspol. “[It is] not clear who or where one 

can take a picture [and under] which regulatory act this is 

stipulated,” she said.

As in past years, panelists noted that improvements in 

licensing have not been motivated by regulators, but by 

parties that acquire licenses. “The process of licensing is 

not fair and competitive in my experience,” said Andrei 

Bargan, manager of Cimişlia-based Radio Media and Media 

TV. “Two years ago, we submitted a request to extend the 

coverage of Radio Media in the southern region. Out of 

several frequencies available for Cahul, Comrat, and Leova, 

we received only the medium-wave frequency for Leova, 

which had been unsolicited until then. The frequencies for 

Cahul and Comrat in the FM band were given to the music 

radio station Maestro FM, which was not at all in line with 

the concerns of the people living in the region but aired 

good music.” Other panel members noted that the decision 

had been as good as made in favor of Maestro FM, and that 

it was too late to change that. Maestro FM is a music-only 

station, with just a few 5-minute general newscasts that 

mostly reprise Publika TV and international news. It offers 

no regional news.

The Broadcast Coordinating Council (BCC) licensing activities 

have yet to win the trust of media professionals and of 

society at large. But its regulatory mission was put to the 

test on several occasions throughout 2014. In the first 

months of the year, civil society pressured the regulator to 

protect public opinion against propaganda originating in 

Russia, and finally prompted it to announce that it would 

monitor the content of the channels in question. In July, 

after a lengthy public debate and one week of monitoring, 

BCC penalized several television stations for not abiding by 

the broadcasting code. According to mediafreedomwatch.

org, BCC suspended Russia24 for 6 months and penalized 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



192 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

two more stations that rebroadcasted content of Russian 

channels (RTR and Ren TV). These stations were given 

maximum fines of MDL 5400 ($344), while the stations Prime 

(rebroadcasting Pervyi Kanal) and TV7 (rebroadcasting NTV) 

were issued public warnings.1

Later, during the November parliamentary elections, BCC 

demonstrated its lack of authority as it stopped short 

of suspending the right to air advertisements for those 

broadcasters that overstepped the broadcasting code—

specifically the provisions regarding fair and balanced 

coverage of candidates. It also applied very minor 

sanctions to channels belonging to or affiliated with top 

politicians. In light of the importance of protecting the 

country’s information space, and the decisiveness of this 

year’s parliamentary elections, civil society regarded BCC’s 

reactions as belated, overly cautious, and failing to enforce 

its role of guarantor of the public interest. In the panelists’ 

view, these events were additional signs that BCC is still 

politically influenced.

Entry into the media market is not restricted, and Moldova 

has no legal requirements that would create unequal 

conditions for media start-ups. However, Bunduchi expressed 

the belief that some practices of “oligarchical media” have a 

negative influence on new participants in the media sphere. 

Rodica Mahu, chief editor of Jurnal de Chişinău, agreed: 

“Print media are treated similarly to any other limited 

liability company. We are subject to the same tax policy, 

which brings us to our knees very quickly.” For these media 

outlets, access to the advertising market is also tedious, 

Mahu added. She said that her “newspaper has very little 

advertising, and it doesn’t provide sustainable income.” 

Veaceslav Perunov, journalist and manager of SP newspaper 

1 See the BCC’s decision at http://lex.justice.md/index.
php?action=view&view=doc&lang=1&id=353796 It should be noted 
that Prime is part of the media group controlled by media tycoon 
and Vice Chairman of the Democratic Party Vlad Plahotniuc while 
TV7 belongs to Chiril Lucinschi, prominent member of the Liberal 
Democratic Party.

in the northern town of Bălți, is a longtime advocate of 

tax incentives for print media. In that panelist’s opinion, an 

income tax exemption is necessary to support the survival of 

local, small, independent newspapers.

Assaults against media professionals were rare in the 

past year, with only a few cases reported. Threats against 

journalists, especially from politicians, were more common. 

Some panelists said that the drop in assaults was due 

to journalists “behaving too well” and thus avoiding 

persecution. In most of the assault cases, investigative 

journalists and active citizen reporters were targeted. 

In June, Vadim Ungureanu, an intern at the information 

portal Deschide.md, was detained for 72 hours in what the 

portal described as “a well-thought-out and well-executed 

act of revenge” by the Ministry of Internal Affairs (MIA) 

for publishing information concerning the ministry. In 

response, MIA issued a press release announcing that it 

had apprehended “…a 24-year-old man from Chişinău who 

blackmailed officials to obtain compromising information 

about Moldovan celebrities,” and that his detention 

was “…the completion of an operation that included 

documentation of the blackmailing and the delivery of false, 

compromising material that was subsequently published by 

the suspect in a media outlet.”

Also in June, citizen journalist Oleg Brega of the online 

television channel Curaj.tv, reported that he was attacked by 

several individuals that sprayed him in the eyes and kicked 

him. He also was insulted and physically assaulted by the 

driver of an MP. The incidents happened within the span 

of two days, and the second incident involved the driver of 

Maria Postoico, the head of the Communist Parliamentary 

faction, who was unhappy with the journalist’s report on 

the use of her official car for personal needs.

In August, the investigative team of RISE Moldova reported 

threats from individuals after a feature describing “the 

Russian laundromat” money-laundering schemes in 

Eastern Europe. In September, the investigative weekly 

Ziarul de Garda reported threats and pressure following 

the publication of an article discussing the properties and 

foreign trips of the Moldovan Metropolitan (highest-ranking 

cleric in the Moldovan Christian Orthodox Church). However, 

law-enforcement bodies did not investigate these claims.

Moldovan law formally guarantees the editorial 

independence of public media, but independence in 

practice is not ensured. For example, the appointment of 

supervisory board (SB) members for public broadcaster 

Teleradio-Moldova (TRM) has been underpinned by 

“Journalists, bloggers, and 
photographers do not feel secure 
in Transnistria,” explained Luiza 
Dorosenco, director of Media Center in 
Tiraspol. “[It is] not clear who or where 
one can take a picture [and under] 
which regulatory act this is stipulated,” 
she said.



193MOLDOVA

political interests, as discussed in last year’s MSI. Since 

December 2013, TRM has been operating without its highest 

administrative authority because the SB had only three 

active members out of nine positions. The Parliamentary 

Committee on Culture, Education, Research, Youth, Sport, 

and Media organized several meetings in an effort to 

appoint the six remaining members, reviewing a list of 12 

candidates selected by BCC. The committee failed each 

time. In April, the head of the committee declared that 

the MPs needed more time to consider the candidates’ 

resumes, but did not return to this matter until the end 

of the legislature’s mandate. Later, committee member 

Valeriu Saharneanu admitted that coalition parties could not 

reach an agreement concerning the formula for assigning 

the candidates. Bunduchi commented, “Not only is the 

supervisory board appointed using political criteria—which 

is contrary to the law—but the financing mechanism also 

allows for external interference.”

In the Găgăuz autonomous region, local legislators 

attempted to institute greater control over the SB of the 

local public broadcaster Teleradio-Găgăuzia (TRG). In 

October, the People’s Assembly of Găgăuzia debated a 

draft law containing proposals inconsistent with national 

legislation—specifically the broadcasting code. These 

proposals were aimed at modifying the legal procedure 

of issuing broadcasting licenses, usage licenses, and 

rebroadcasting permits. Responsibility would be transferred 

over to the Executive Committee of Găgăuzia and the BCC’s 

supervisory role over local broadcasters would be amended, 

according to a statement released by NGOs on media-azi.

md.2 Politicians, instead of the regulator, would be left to 

decide who airs what, panelists explained.

Since its decriminalization in 2004, libel has not been a 

challenge for journalists or media outlets. The civil law 

procedures for filing a lawsuit have also been tightened. The 

preliminary procedure, which is now compulsory, is followed 

by a very short period during which the plaintiff can pursue 

the case. In addition, a tax must be paid amounting to 3 

percent of the damages requested. These requirements 

are enough for many, but not all plaintiffs withdraw their 

lawsuits. In spite of the clear legal provisions on libel 

and public dignity, some citizens still resort to courts to 

defend their honor, even if not always armed with cogent 

arguments. “Many (plaintiffs) count on the corruptibility 

of the judiciary, while others simply wish to settle accounts 

with certain journalists and media. Whatever the result, 

plaintiffs count on intimidating journalists, and getting the 

outlet involved in lawsuits that go on for years and come 

2 See the statement issued subsequently by media NGOs http://
media-azi.md/en/stiri/media-ngos-asking-people%E2%80%99s-
assembly-Găgăuzia-comply-legislation-republic-moldova

to an end only after going through all national entities,” 

Dogaru declared.

One of the latest cases is that of Ziarul de Garda, a 

newspaper sued by newly elected Socialist MP Andrei 

Neguta for publishing information on his alleged Romanian 

citizenship. The article was later reprised by EvenimentulZilei 

in a satirical piece. According to Alina Radu, manager of 

Ziarul de Garda, apparently EvenimentulZilei was not taken 

to court by the Socialist MP; her newspaper was the only 

one sued. Panelists noted that the legal burden of proof is 

shared equally by the plaintiff and the defendant.

Regarding access to information, increasingly bureaucratic 

processes are hampering the openness pledged by central 

authorities since the 2009 change in government, as 

information is not released completely or in a timely 

fashion. Mahu offered some examples, stating, “As far as 

Jurnal de Chişinău is concerned, the Prosecutor General’s 

office answers our requests in two months; the Migration 

Bureau takes more than one month. The most reticent are 

the Ministry of Labor and Social Security, the Ministry of 

Defense, and the Information and Security Service, while the 

Ministry of Health informed us that heads of departments 

can speak to the press only with the consent of the minister 

or vice-minister.”

As in past years, community journalists struggled to obtain 

information of public interest from local authorities. 

“We still have to sue [local authorities] in order to obtain 

information; nothing has changed. Most of the time, they 

say the Law on Access to Information does not apply to 

us,” Perunov noted. Alina Ţurcanu, former chief editor of 

Chişinău-based Adevarul and current television editor at the 

Moldova desk of Radio Free Europe, agreed. “Many press 

services believe that their duty is not to facilitate access 

to information for public interest but rather to protect 

the institutions they represent and release only positive 

information,” she said. Civil servants continue to cite “state 

“Many [plaintiffs] count on the 
corruptibility of the judiciary, while 
others simply wish to settle accounts 
with certain journalists and media. 
Whatever the result, plaintiffs count 
on intimidating journalists, and getting 
the outlet involved in lawsuits that 
go on for years and come to an end 
only after going through all national 
entities,” Dogaru declared.



194 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

secrets,” “trade secrets,” and “investigative secrets,” often 

without justification, she added. “When the press requests 

sensitive information, public authorities ask for written 

requests and hold off, only to release a vague, incomplete 

answer that you cannot use for your article.”

Most of the time, authorities in the Transnistrian region deny 

requests for information submitted by NGOs and the few 

media outlets that are not owned by de facto authorities. 

Transnistrian authorities do not bother explaining their 

decisions, and usually no one dares to ask questions. As in 

any authoritarian regime, dissent and independent voices 

are stifled, and access to information restricted.

As in previous years, the last two indicators scored best. 

Access to news, including foreign news, is unimpeded and 

unrestricted by law. Access to the profession also continues 

to be free and unrestricted. All panelists agreed that there 

are no barriers to becoming a journalist in Moldova, but 

noted the “lack of professionalism among young reporters.”

In the Transnistrian region, journalists outside of the region 

have to obtain accreditation—a tiresome process from both 

the legal and financial standpoints. Foreign media must 

register as legal entities with the local authorities.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Moldova Objective Score: 2.24

As the Yanukovich regime crumbled in Ukraine this past 

year, Russian propaganda spread not only in Ukraine, but in 

other countries within the Eastern Partnership, according to 

the panelists. Most of these media outlets are available also 

in Moldova, as all federal Russian channels are rebroadcast 

in the country, often with less than 30 percent local content.

Russia’s annexation of Crimea and the conflict in Eastern 

Ukraine continued to be topics of increased public interest. 

Coverage was frequently unbalanced and poorly sourced, if 

not unscrupulous, according to the panelists. (See Objective 

3, Media Pluralism, for more details.) Professionalism was 

especially strained in the Moldovan press coverage of 

political party domestic events and activities. Monitoring 

reports by media NGOs found that during the elections, 

only one television station, the privately owned 

Romanian-language ProTV Chişinău, maintained balanced 

reporting. The other four private channels with national 

coverage (Prime, Canal 2, Canal 3, and Publika) reported 

favorably toward the Democratic Party and its vice chair, 

media tycoon Vladimir Plahotniuc. Other, more private 

channels with local coverage were moderately biased, with 

TV7 and N4 favoring the Liberal Democratic Party; Accent 

TV favoring the Socialist Party; and Jurnal TV slanted against 

the Democratic Party.3

The panelists expressed unanimously their dissatisfaction 

with journalism quality. However, their scores varied for the 

first indicator on objective reporting and for the second 

indicator on ethical standards, with greater optimism by 

the media professionals who produce their own content. 

Civil society representatives on the panel, though, harshly 

criticized the quality of content. Blogger Vlada Ciobanu 

asserted that “Moldovan journalism is in a continuous 

decline” and “sourcing is sacrificed for speed or for a hidden 

agenda.” Other panelists agreed, and Ţurcanu added, 

“Superficiality is another problem. The press, especially 

online, is full of garbage (and) information that is poorly 

researched, with lots of mistakes.”

Petru Macovei, executive director of the Association of 

Independent Press (API), said that journalism quality 

deteriorated in 2014, in new media as well as in the 

traditional press. From February to July 2014 API undertook 

media monitoring and used the results in a public campaign 

against information manipulation, which it demonstrated 

in its findings.4 “To some extent, this can be explained by 

the dynamics of the electoral campaign, when media that is 

covertly controlled by politicians preferred to make ethical 

compromises to promote their candidates or to discredit 

their opponents,” he said. “Thus, biased reporting became 

ever stronger, while some broadcasters with national 

3 The monitoring reports can be found at http://api.md/page/
en-2014-261
4 The monitoring reports are available online at http://api.md/upload/
files/Report_nr._1_monitoring_tendencies_of_manipulation_.pdf and 
http://api.md/upload/files/Raport_de_monitorizare_nr._2_.pdf

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



195MOLDOVA

coverage resorted to techniques approaching manipulation, 

such as covering only those events that favored certain 

politicians and disadvantaged their opponents.”

On the other hand, Dogaru stressed that even reports that 

seem well sourced could be unethical. “The balance of 

sources is only an illusion,” he said, “because parties are not 

equal in terms of relevance, message, and representation.” 

He specified that it is partly the journalist’s fault for 

succumbing to pressure from the owner, while the rest of 

the blame falls on sources that treat media prejudicially, 

either ignoring journalists or giving superficial answers 

which lead to unfair, unbalanced media content.

Ethical standards are disregarded most often in relation 

to protection of under-aged persons or sensitivity toward 

people with special needs. Often, journalists covering 

topics related to crimes also ignore the presumption of 

innocence, according to Bunduchi. Bargan and Mahu agreed, 

adding that plagiarism is practiced on a large scale and 

without penalty.

The Moldovan Press Council is the national self-regulatory 

institution whose mission is to rehabilitate ethical 

journalism. During 2014, the council reported an increase in 

plagiarism, especially in online media. “Even though some 

Web resources admit that this behavior is shameful and 

correct their mistakes immediately after being notified by 

the regulator, they still can’t give up this unethical practice,” 

stated council secretary Macovei.

One of the causes of unethical media reporting is the 

close connection with self-censorship, which is sector-wide 

but most visible in those outlets controlled by politicians 

and business entities or people affiliated with either. 

The panelists saw this practice as affecting the quality of 

journalism on a large scale and awarded this indicator the 

lowest score in this objective. The panelists agreed that 

the large-scale self-censorship is a direct result of a media 

market that has bred conditions for owners to cultivate 

interests other than ensuring the success of their company. 

The failure to self-censor does not imply any risks to the 

lives and security of journalists. However, the relatively small 

market is heavily impacted by a few influential participants, 

so most professionals fear losing their jobs. “Self-censorship 

comes from this vital necessity, but is also an effect of the 

more-or-less direct pressure from editors and managers 

of media projects—who in turn self-censor when giving 

feedback to journalists,” Dogaru stated.

Panelists said that media outlets cover important events, 

and there are no banned topics. However, media expert 

Bunduchi of the Association of Electronic Media countered 

and said that the media frequently pursue political agendas 

instead of the public’s interest and do not follow up on the 

events they cover.

During the past year, the regional political situation revealed 

a number of weaknesses in the Moldovan media sphere, one 

of which is the security of the information space. “Since the 

Information and Security Service is closed for media, what 

freedom do we have to cover issues of national security, 

given this very complicated geopolitical context?” Mahu 

queried. In the opinion of Dumitru Ciorici, former editorial 

manager at Unimedia news portal, media outlets cover 

social topics widely, while political topics can be covered 

selectively, depending on whether or not the owner 

influences editorial policy.

Pay levels have improved to some extent in the past year, 

yet not consistently. At the local level, wages are not 

enough to retain journalists and media managers. Bargan 

complained that in “the past five years, the small wages 

offered by local broadcasters have caused five journalists 

from Cimişlia to leave for other TV and radio stations in the 

capital.” The situation is even more acute in the Găgăuz and 

Transnistrian regions. According to Veaceslav Parfionov and 

Dorosenco, journalists often have to take several jobs and/

or work overtime to supplement their salaries. However, 

Ciorici added that Internet journalists are usually able to 

rely on their wages for a living, with salaries “just slightly 

higher than the monthly average (at) MDL 4300 ($260) for 

a full-time job.” He added, “This is more than people in 

other fields earn, but it is small compared with the monthly 

income needed for a decent life.” Media professionals that 

decide to leave journalism altogether usually migrate to 

communication jobs or assist with international projects, 

where, some panelists said, “the wages and the emotional 

comfort are greater.”

While locally produced entertainment does not eclipse 

news and information programming, they are no match 

for foreign entertainment programs. The Moldovan 

television market is dominated by the content aired on 

foreign stations, which local channels re-broadcast. Thus, 

ProTV Chişinău has less than 30 percent local content, with 

Bargan complained that in “the past 
five years, the small wages offered 
by local broadcasters have caused 
five journalists from Cimişlia to leave 
for other TV and radio stations in 
the capital.”



196 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

the rest of airtime dedicated to news, shows, and movies 

rebroadcast from Bucharest-based ProTV. The same pattern 

applies to Prime (rebroadcasting Pervyi Kanal from Russia), 

TV7 (rebroadcasting Russian NTV), and so forth. The public 

finds the rebroadcast content more appealing than the local 

content, which usually is little more than news. The arrival of 

two information-only channels in 2010 and the subsequent 

increase in the number of newscasts by other broadcasters 

have tested the public’s interest for news. Although the 

industry is still capable of supporting the existing interest, 

the panelists said that they expect the balance to shift 

in favor of entertainment programming once media 

businesses grow.

The panelists agreed that facilities and equipment for 

gathering, producing, and distributing news are in line with 

regional standards in Eastern Europe. Although the regional 

public broadcaster TRM managed to re-equip its news and 

debate studio with the help of foreign donors, one panelist 

noted that the broadcaster still trails behind other outlets 

and its equipment is insufficient. Many media professionals 

find it difficult to adapt to emerging technologies, panelists 

said. The regional public broadcaster TRG still lags behind 

other networks, as its equipment is insufficient and “could 

use an update,” according to the panelists.

Online media outlets are on the rise and provide a diversity 

of niche content, but the content remains questionable 

at times, panelists said. In February, the founders of the 

popular news portal Unimedia launched the economic 

news website Agora.md, which benefited from significant 

promotion on Unimedia. In March, the Realitatea.md group 

was launched, consisting of six websites with various content 

from general news and the economy to gossip. The group 

is managed by Dumitru Tira, former manager of Publika 

TV. Later in 2014, the economic news portal Moldstreet.md 

was launched with support from the European Endowment 

for Democracy. The portal has its own code of ethics and 

is managed by media law expert and former BCC member 

Eugeniu Ribca. As public healthcare undergoes a number 

of reforms, the dedicated portal E-sanatate.md was created 

with donor support to provide the public with information 

and to support these reforms.

Investigative journalism is still “practiced with prudence,” 

as one panelist put it. In print media, the field is covered 

admirably by the Journalistic Investigations Center and 

Ziarul de Garda. The publication produced a series of 

video investigations in partnership with TV Moldova 1, 

which provided airtime. Perhaps the most notable launch 

of the year, welcomed by both the media community 

and civil society, was RISE Moldova, a local branch of the 

international investigative network RISE. However, the 

launch of investigative sites is rare and requires donor 

support in order to remain afloat. Ciorici, who now 

manages Agora.md, outlined the costs related to creating 

a specialized media outlet. “Quality reporting incurs high 

expenses due to the additional time needed for producing 

content, [which can] translate into a deficit” for a media 

institution, he said. For these reasons, niche reporting is not 

a viable option for local media in Moldova.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Moldova Objective Score: 2.58

Over the past year new media outlets supplemented existing 

offerings and partially responded to the public’s request for 

information. In addition to the online outlets mentioned 

above, new players in the television market enriched the 

industry. Moldova Sport, Moldova Business Channel, and 

Realitatea TV launched in early summer, and the local 

division of the public Romanian broadcaster TVR opened 

officially in November. Establishing the TVR local affiliate 

became possible through an intergovernmental agreement 

between Moldova and Romania. It stipulates that national 

public television stations are given free and unrestricted 

broadcasting in each other’s air space.

Despite a multitude of information sources—public and 

private, broadcast, and online —their quality is lacking and 

they do not always ensure media pluralism. For example, 

some outlets providing a credible source of information 

disappeared in 2014, changed ownership, and/or lost their 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



197MOLDOVA

status. Russian language Kommersant.md, known for its 

objective and well-sourced reporting, was closed down in 

the summer for financial reasons officially, but unofficially 

because the Russian editorial group Kommersant withdrew 

permission to use the name. As a result, the team led by 

Vladimir Soloviov started a new Russian-language portal, 

Newsmaker.md. The newspaper Adevarul Moldova, famous 

for its investigative reporting, also filed for bankruptcy in 

the spring and ceased its print edition in July. On September 

1, Chief Editor Ţurcanu of Adevarul Moldova resigned, 

followed by the entire editorial team. (See Objective 4, 

Business Management, for more details.) In the aftermath, 

most journalists joined the Moldovan desk of Radio Free 

Europe. In the fall, channels Euro TV and Alt TV were 

bought by Klassika Media. According to media reports, 

Klassika Media is controlled by business owner Ilan Shor, a 

newcomer to the media market with reported ties to Liberal 

Democratic leader Vlad Filat. Towards the end of the year, 

the radio station Vocea Basarabiei announced the launch of 

a television station with the same name, amidst accusations 

of a forceful takeover with a view to sell it to Vlad Filat. 

This development raised questions over the station’s 

editorial independence.

Overall, media experts agree that media plurality is 

threatened by growing divisions along language and foreign 

policy preferences—pro-Romanian media/pro-European 

and pro-Russian media/anti-European. Pro-Russian outlets 

outnumber pro-Romanian outlets both in the capital city 

and outside. The dominant position of Russian-language 

media was particularly visible, as Russian media became 

actively involved in the coverage of the Ukrainian conflict. 

“We are engulfed by pro-Kremlin rhetoric,” Mahu said, as 

Moldovan cable offers no “European TV stations…apart 

from TV5.” She also noted that British, French, German, and 

Romanian newspapers are not sold at newsstands. Mahu’s 

opinion echoed those of Moldovan media experts and civil 

society representatives, who have lamented the increase in 

propaganda being broadcast by Russian media outlets and 

have repeatedly requested the BCC to protect the country’s 

information space, panelists reported.

National and international media can be accessed without 

restriction. However, panelists identified a number of 

factors that indirectly might hinder people’s access to 

information, including standard of living, way of thinking, 

and illiteracy. “There is a net difference between urban 

and rural communities in the way one can access media,” 

Mahu explained. “In rural areas, certain TV and radio 

stations are the most accessible sources.” She added that 

Romanian-language print media are even less accessible in 

light of the fact that nearly 30 percent of the population 

cannot read the Latin alphabet. Parfionov also listed 

illiteracy as one of the main impediments to access to 

information in the Găgăuz region. “Ultimately,” Ciobanu 

added, “what people lack is the culture of finding relevant 

and professional media sources.”

Contrary to popular belief, panelists said, Internet 

connection fees are not the greatest impediment to 

access to information in online media. According to a 2013 

survey carried out by CBS-AXA on behalf of the electronic 

governance portal Egov.md, 64 percent of households 

had computers, with a 62 percent Internet penetration 

rate—an 8 percent increase since 2012. Only 13 percent 

of respondents that did not have an Internet connection 

made reference to the price of subscription fees, although 

60 percent said they could not afford a computer. In the 

Transnistrian region, access to mass media is limited to 

regional outlets. Neither print nor broadcast media from 

the west bank of the Nistru River are distributed there, for 

political reasons.

A report by Deutsche Welle Akademie found that the 

content of public broadcaster TRM has become much 

more balanced and independent, with “new programs 

and talk shows creating a public sphere open to debate.”5 

However, TRM still neglects its function as a leader in the 

public broadcasting field by not setting the topical agenda. 

The panelists noted that TRM lacks objectivity and avoids 

criticism about the basic quality of its programs, despite 

the breadth of public interest issues it covers, including 

healthcare, culture, education, and minority and consumer 

rights. Ciobanu assessed the public image of TRM as “having 

no clear partisanship, but favoring from time to time one 

party over others, especially during the parliamentary 

elections.” According to a former Moldova 1 reporter, 

who wished to remain anonymous, journalists prefer to 

showcase and dedicate more airtime to certain politicians, 

rather than criticize their opponents, or they simply cover 

them in a positive light. However, the source also indicated 

that producers tend to structure newscasts to favor the 

Democratic Party, as well as people and organizations 

affiliated with the party, through airtime and relevance.

5 Edition DW Akademie, No. 2/2014, “In the Service of the Public. 
Functions and Transformation of Media in Developing Countries”, 
available at http://www.dw.de/popups/pdf/40272159/edition-dw-
akademie-in-the-service-of-the-public-functions-and-transformation-
of-media-in-developing-countries-pdf.pdf

“We are engulfed by pro-Kremlin 
rhetoric,” Mahu said, as Moldovan 
cable offers no “European TV 
stations…apart from TV5.”



198 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Media NGOs that monitored the coverage of the 2014 

campaign reported that public station Radio Moldova aired 

the highest number of unbiased news items, while TV 

Moldova 1 newscasts were “largely balanced, with a slight 

bias in favor of Prime Minister Iurie Leanca,” as stated by 

media-azi.md.

Moldova has a number of privately owned press 

agencies and one state-owned agency that gather and 

distribute news to media outlets, various institutions and 

organizations, and the public at large. Press agencies offer 

their services mostly in text format, although IPN also offers 

live streaming and video records of press conferences and 

Infotag provides analytical pieces. Due to high subscription 

fees, local press agencies as a rule do not rely on 

international agency news feeds. The exception is Romanian 

agencies, which Moldovan agencies can access for free to 

a large extent. Panelists viewed the state-owned agency 

Moldpress as the most uncompetitive and unprofessional 

news agency, as it trails private agencies in terms of speed, 

objectivity, and sources.

Private broadcasters produce their own news stories, with 

a few notable exceptions. Bunduchi explained, “Radio 

stations usually avoid producing their own news because 

of a lack of human and financial resources.” Instead, these 

broadcasters use the services of news agencies and/or 

digest news from web portals. Blogger Ciobanu stated that 

a number of information portals are in fact “borrowing” 

news from fellow websites. Increasingly, the best-quality 

investigative reports are simply reposted on news websites. 

“For now, bloggers are only a source of opinions, not news,” 

except when bloggers are “deliberately publishing leaks,” 

she added.

Media ownership transparency was the lowest-scoring 

indicator in the entire MSI, as the owners of the most 

important media institutions remain unknown to the public. 

Since the pro-European political coalition came to power 

in 2009, media ownership transparency and concentration 

have become major problems and have gradually worsened. 

Ludmila Andronic disparaged the concentration of 

media ownership in a few conglomerates and the lack of 

objectivity in certain outlets, which is “so obvious that it 

allows consumers to guess the ownership of the outlet.”

Government authorities pledged to adopt the draft law 

on ownership transparency proposed by the Independent 

Journalism Center in 2013; however, there has been little 

progress to date. On July 21, 2014, the draft law was 

adopted on the first reading, and the lawmakers promised 

to pass it on the second reading before the start of summer. 

They failed to do so because the parliament held no further 

meetings until the elections.

During a monitoring visit to Moldova in September, 

co-rapporteurs of the Parliamentary Assembly of the 

Council of Europe (PACE) Lise Christoffersen and Piotr 

Wach expressed their concerns at the number of mass 

media outlets in the hands of a few owners, including 

some politicians. The officials expressed their hope 

that the situation would improve once the transition to 

digital broadcasting is carried out. The panelists were 

less confident, though. Bunduchi noted that the digital 

switchover presents a possibility for improvement but also 

for decline, depending on how change is implemented.

The broad range of media outlets ensures an adequate 

representation of Moldovan minority interests. The 

Russian minority in particular has access to a multitude of 

outlets. Recently, several institutions that had historically 

targeted the majority Romanian-speaking population have 

established Russian-language versions of their websites. The 

outlets include the newspapers Timpul and Evenimentul 

Zilei, the Moldovan desk of Radio Free Europe, and Ziarul 

de Garda in January 2015. Coverage of sensitive topics (for 

example, European integration and the Ukrainian conflict) 

differs in minority language media, as they often take a 

more pro-Russian view. “The ‘parallel lives’ of Romanian and 

Russian language press continue,” Mahu observed. “Their 

ideas and information are, for the most part, antagonistic.”

In the Găgăuz region, the public has access to newspapers, 

radio, and television programming in the Găgăuzi language, 

while national public broadcaster TRM provides a variety 

of news and programs in minority languages (Russian, 

Ukrainian, Găgăuzi, Bulgarian, and Roma).

Dorosenco commented on the diversity of social interests in 

Transnistria. She assessed the situation as far from generally 

accepted standards, explaining that “a number of topics, 

such as European integration, are cast in a negative light,” 

and that “the activities of NGOs are almost always ignored, 

just like the contribution of international organizations 

to the development of our civil society or economy.” The 

deficiency is true of both the state-owned television and the 

private channel TSV (TCB).

Minority-language print media are nearly nonexistent.  

The Ukrainian language paper Gomin (Ujvîy) and Moldovan 

language paper Adevarul Nistrean (Fltdphek Ybcnhzy) have 

very few subscribers and insignificant circulations limited  

to Transnistria.

Local, national, and international news are clearly covered 

disproportionately in Moldova. The events from other 

regions of the country are underrepresented. Only two 

regional networks (Aici TV, composed of 4 local stations 

covering 10 localities; and Canal Regional, with 12 to 14 

local television stations) offer regional coverage. Private 



199MOLDOVA

broadcasters with national coverage rarely provide news 

about local and regional events. Moreover, TRM laid off 

most of its regional staff in its restructuring process. Local 

journalists Perunov and Bargan added that even when 

covering local events, the national press take a sensationalist 

approach to reporting, without conducting adequate 

research or presenting balanced sources.

The panelists debated the value and use of social media 

for accessing information. For example, in 2014, media 

outlets used information obtained from social media in 

their coverage of prominent cases of judicial corruption, 

according to some panel members. The most notable case 

involved Judge Elena Neaga, who was fired after Jurnal 

TV investigated her fortune by viewing pictures posted on 

her Odnoklassniki profile. Yet other panelists noted that 

in certain cases, mass media risk turning into mere vehicles 

for distributing rumors or, as one said, “leaks intended to 

intoxicate the information environment.”

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Moldova Objective Score: 1.75

As in past years, this objective received the lowest score 

from the panelists, as the media market has not evolved. The 

panelists agreed that the media sector in Moldova faces a 

number of challenges that hinder progress, including market 

size, unfavorable economic conditions, concentration of 

advertising, political influence, and deficient management.

The panelists noted the case of Adevarul Moldova, a 

newspaper published by the Adevarul Media company, 

which became insolvent in 2014 after incurring a large debt. 

Due to a contractual issue, the Bucharest-based holding 

Adevarul could not take action to resolve the issue with 

its subsidiary, but promised to secure a new investor. Chief 

editor Ţurcanu recalled that the “the team in Chişinău 

was not given a clear official answer, and the solutions 

proposed [to address the insolvency of Adevarul] were 

not transparent.” Meanwhile, the editorial team had not 

received its wages for several months; and in August, to halt 

the further accumulation of debt, the administrator decided 

to temporarily suspend the outlet’s print edition.

At the same time, a pro-communist website in Chişinău 

published an article alleging that Adevarul Moldova 

was purchased by media tycoon and politician Vladimir 

Plahotniuc. “The members of the editorial team did not have 

proof to confirm this information, but they did not want 

their names associated with the name of this politician,” 

added Ţurcanu.

In November, with a new chief editor, the outlet was 

re-registered and its print edition re-launched, without 

paying outstanding wages due to its former employees. 

The identity of the new owner and the purpose of the 

newspaper’s re-launch are still unclear.

Another major transaction took place in the last days 

of 2014. On December 30, the news portal Unimedia 

announced that it was purchased by the publisher Miraza, 

which first published the local- turned-regional newspaper 

Expresul for seven years. Bacalu, director of Expresul, said 

that the acquisition of Unimedia represented a step forward. 

While the details of the transaction are not yet clear and 

the amount of the deal was not disclosed, founders said 

that both outlets were intended to function as efficient 

enterprises from the beginning. “Our media group was 

conceived and operates as a business; it has always been 

self-sustaining,” Ciorici explained. “The rationale for the 

Unimedia deal was to invest money to develop Agora.md.”

As for other online sources of information, Ciorici said, 

most are not conceived as businesses and are not managed 

accordingly. Dogaru added that in the broadcasting industry, 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.

“There is a long-standing state of 
apathy, which presumes that every 
media institution must implicitly have 
a sponsor, either from business or from 
politicians,” Ciobanu pointed out.



200 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

production costs are very high and often cannot be covered 

by the revenue generated.

For income, media institutions rely either on advertising 

or direct funding from owners, and some depend on 

both. “There is a long-standing state of apathy, which 

presumes that every media institution must implicitly have a 

sponsor, either from business or from politicians,” Ciobanu 

pointed out.

This environment has led to a push for development of a 

media market in which some outlets, especially newcomers, 

explore alternative funding models, panelists said. They 

gave the example of the economic portal Mold-street.md, 

which has instituted a paid-content model. The website 

allows registered users free access to five articles per week, 

while subscribers have unlimited access for a monthly fee 

of MDL 11 ($0.66) or an annual fee of MDL 40 ($2.40). Local 

residents can pay in cash or electronically by SMS. So far, 

Mold-street.md has not disclosed information regarding 

the sustainability of this business model. The portal also 

relies on traditional advertising along with revenue from 

its communication and public relations services, which are 

offered on its second website, Press-release.md.

At the local level, print media continue to publish more 

classifieds than traditional advertisements. Panelists noted 

that the revenue from subscription fees is symbolic, and 

advertising and direct funding by owners continue to be the 

primary source for sustainability and means by which the 

press are controlled.

Broadcasters continue to rely heavily on advertising revenue. 

Their managers admit having a hard time garnering support 

given the state of the advertising market, which remains 

monopolized by Casa Media. It controls nearly 40 percent of 

the market and is owned by politician and businessperson 

Vladimir Plahotniuc, according to press reports.

Alkasar Media Services, co-owned by PLDM member Chiril 

Lucinschi and Gazprom Media Holding, has a 27-percent 

share of the advertising market; followed by Nova TV 

Group, with 20 percent. Together, these three agencies are 

in a position to distort the market and impact journalism 

quality, even when the owners and managers do not 

interfere. “Masked advertising has reached very high rates, 

and advertising agencies have made numerous attempts 

to corrupt the press in this respect—especially during the 

electoral campaign,” Macovei stated.

Occasionally, advertising agencies and the government 

collude, as was the case recently with Casa Media and the 

National Anti-corruption Center (CNA). A December article 

by Ziarul de Garda revealed that CNA signed a contract 

with Casa Media worth MDL 280,000 ($17,000). According 

to the newspaper, the other two important agencies 

were not aware of the public procurement tender, but 

CNA spokespersons claimed to have notified all market 

players. The contract stipulated that the advertisement be 

broadcasted on Prime and Publika TV.

The government provides no direct subsidies for media, but 

no legal provisions exist to regulate the distribution of state 

advertising in a transparent or fair manner. The amount 

of state advertising available is insignificant, but public 

acquisitions offer local authorities opportunities to exert 

influence, especially with smaller outlets.

According to the journalists among the panel, local-level 

authorities frequently abuse public funds and distribute 

advertising unfairly. Perunov gave an example. “This 

summer our newspaper participated in a public tender, 

and though our offer was better from all viewpoints—we 

had the highest print run in Bălți and our price was more 

competitive—the Communist newspaper won the tender,” 

he said.

Due to the poor enforcement of the Law on 

Denationalization of Periodicals, about 10 publications 

founded by regional and local authorities continue to 

receive support from public budgets and continue to 

compete for government advertising. According to the 

panelists, local independent media feel outdone by this 

unfair competition. However, Bargan said that public 

periodicals are able to sell advertising just as private media 

can, and even though these public outlets can “obtain 

funds from independent, non-government sources, they 

seldom do.”

The public broadcasters TRM and TRG continue to be funded 

from public budgets. From 2010 to 2012, TRM did take 

various financial steps, including implementing a new system 

of wages for employees, applying for grants, and launching 

projects to attract funds for institutional development. But 

ultimately, the external funding ceased after the 2013 shift 

in management.

The highly concentrated advertising market discourages 

even profitable media businesses from conducting market 

research. Not only are marketing surveys expensive for 

most media outlets, but they are also deemed irrelevant by 

many managers. Perunov complained that even if opinion 

polls were carried out to research the readership, in the 

end “advertisers don’t care” about circulation figures. As a 

result of these conditions, the circulation data that the Audit 

Bureau of Circulations (BATI) offers has gradually lost its 

appeal for print media, despite initial enthusiasm.

BATI also provides Internet statistics, which are considered 

more relevant. Broadcast ratings are evaluated on demand, 



201MOLDOVA

rather than in general, since most broadcasters have given 

up on the services of AGB Moldova—still the only agency 

to use people meters. “AGB’s data have little credibility,” 

according to Bargan. He cited a 2010 AGB report that stated 

that the channel AICI TV, a local network, had 5-7 percent 

viewership during time slots when the network was not 

broadcasting. According to media reports, AGB Moldova is 

allegedly connected to media conglomerate Casa Media and 

Prime Trust.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Moldova Objective Score: 2.42

This year, the fifth objective decreased from 2.58 to 2.42, 

underscoring Moldova’s lack of media associations and the 

worsening distribution channels. According to the panelists, 

the media sector has virtually no owner associations. 

There are two associations of regional broadcasters—

Reteaua Aici TV and Meridian—that were created with the 

assistance of international donors, but they are insufficiently 

active, according to Bunduchi. The network of Aici TV is 

composed of Rezina-based Elita TV, Cimişlia-based Media 

TV, Soroca-based Sor TV, and Ungheni-based VTV. They 

cover several of the central districts, including the capital 

city, one district in the north, and one district in the south. 

Meridian seems somewhat more active, composed of 14 local 

broadcasters from all over the country—including two from 

the Transnistrian region. In the summer, the national agency 

Moldtelecom (MTC) started rebroadcasting the network’s 

channel Canal Regional. During the electoral campaign, 12 

of its members held debates and a joint telemarathon on 

election day. The Association of Independent Press, which 

is a cross between an association and an NGO, supports the 

needs of local publishers.

The country has only one professional journalism association: 

the Journalists’ Union of Moldova. According the panelists, 

it is an inactive association that that preserves traits of a 

traditional Soviet trade union. Mahu argued that the need 

for solidarity is filled by NGOs, but a professional media 

organization should still be created. She characterized 

journalists as “socially vulnerable,” even those that are 

“honest and incorruptible professionals,” and because they 

are not protected by any support group, they “could end up 

on the streets.”

Media NGOs continue to protect the freedom of 

expression and are quite active in defending journalists 

and the freedom of speech. For example, the Independent 

Journalism Center (IJC) and API offer a broad range 

of services, from legal support to training, advocacy, 

monitoring, and research. Together with the Press Freedom 

Committee, the Journalists’ Union, the Resource Center 

of Moldovan Non-government Organizations for Human 

Rights (CREDO), and the Viitorul Institute for Development 

and Social Initiatives, they have created the Moldovan 

Press Council, a self-regulatory body for the industry. 

Other NGOs, such as the Association of Electronic Media, 

have an active role in reforming the public broadcasting 

industry, while the Journalistic Investigations Center pursues 

investigative reporting.

Civil society representatives argued, however, that media 

NGOs should reinvent themselves and learn to conduct 

advocacy campaigns. The Transnistrian region currently 

has eight NGOs supporting human rights (including media 

and freedom of expression). Only two public associations, 

the Union of Journalists and the Media Center, specifically 

support journalists. The former undertakes no activities 

and lacks resources, while the latter works with journalists 

and NGOs, and co-operates with international donors and 

partner organizations on the west bank of Nistru River. But 

according to the panelists, NGO impacts might diminish, as 

local self-proclaimed authorities consider adopting a draft 

law similar to the Russian law on “foreign agents.”6

Journalism remains a popular course for candidates entering 

higher education, behind economics and law. Nevertheless, 

education institutions frequently lack the technical 

equipment and qualified instructors to ensure that young 

graduates have the practical skills vital to the profession. 

6 A detailed analysis of Transnistrian media NGOs can be found in the 
IJC’s study at http://media-azi.md/en/media-ngo-sector-transnistrian-
region-current-situation-and-perspectives-development

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



202 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Most courses are taught by professors who studied under 

the Soviet regime or by young lecturers with little teaching 

or practical experience. Dogaru, who taught journalism 

at the Moldovan State University and is currently on staff 

at the Chişinău School of Advanced Journalism (CSAJ), 

explained that “field work” and practical training are more 

time-consuming than lecturing on theory. He added that 

“professors lack personal experience in sourcing, writing, 

and editing journalistic pieces,” and therefore students are 

not presented with the opportunity to learn practical skills. 

Due to these issues, the employment rate among journalism 

graduates is very low, and some editors prefer to work with 

journalists that possess other professional backgrounds.

In the light of these shortcomings, eight years ago CSAJ 

launched an alternative project that addresses the skills 

gap among young graduates in the journalism field. The 

10-month course offers candidates the possibility to improve 

their skills or to re-qualify as journalists. Recently, CSAJ 

admitted that the number of applicants has dropped, 

which can be explained partly by the nature of the school 

and partly by the expectations of the industry. “Most 

media institutions are interested only in making the best 

use of the journalists’ capacities without investing in their 

professional growth,” Dogaru explained. Hence, journalists 

attend courses during their free time while they work and 

are less willing to pay for them. This makes most types of 

medium-term and short-term studies financially difficult, 

compounded by the problem that a significant share of their 

cost has to be covered by donor assistance.

With regard to short-term studies, the panelists said they 

are popular among practicing journalists and are abundant 

in the market. Many media NGOs have training programs 

covering various topics and genres, providing journalists 

with technical courses such as video editing, ethical 

reporting, and data journalism to improve their skills.

Media equipment sources, printing houses, and related 

facilities are apolitical, not restricted, and not monopolized. 

The existing printing houses offer a wide range of services, 

including digital printing, and many newspapers have 

color pages. However, the number of providers of such 

services is limited, due to the small size of the market. 

Perunov said that he expects the market to shrink further—

particularly the print sector, because of the high expenses 

that publishers incur. “(It is) easier to sustain an online 

publication than a print one,” he commented.

Distribution channels remain mixed—print press 

distribution is stifled by monopolization, while other 

types of distribution are largely free and unrestricted. The 

state-owned enterprise Posta Moldovei is still the only 

distributor of periodicals with national coverage, and its 

relationship with publishers deteriorated visibly in 2014. 

Many newspaper managers claimed that its fees, terms, 

and conditions obstruct their activities. In September, Posta 

Moldovei announced that it would not accept unpackaged 

newspapers for distribution and asked publishers to 

package the publications separately for every regional post 

office in the country. At the same time, Posta Moldovei 

offered to package the newspapers for an additional fee. 

Commenting on the issue, Macovei said, “The Association 

of Independent Press requested an immediate response 

from the government and the parliamentary committee for 

media, while publishers refused to sign new distribution 

contracts for 2015. Only then was this repackaging condition 

excluded, and several meetings were held to negotiate 

another contract for the distribution of periodicals.”

The objections of publishers are all the more significant 

given the poor quality of Moldovan postal services, which 

drew criticism from Mahu for another reason: “This year, 

Posta Moldovei campaigned for the Democratic Party and 

sabotaged Subscriber’s Day. It was delayed by almost a 

month—thus jeopardizing the newspaper subscription 

campaign,” she stated.

In Chişinău and a few other large towns, print publications 

are also distributed by the state-turned-private company, 

Moldpresa, but its services do not provide an alternative. 

This makes print media distribution services the most 

monopolized and expensive in the entire range of 

distribution channels.

At the same time, other types of media distribution channels 

are beginning to lack diversity. Thus, it is symptomatic that 

MTC has slightly increased its share in the cable market.7 

MTC holds a majority of the Internet market (64 percent 

in terms of revenue) in addition to fixed telephony (over 

93 percent in terms of revenue). Its main competitor, Sun 

Communications, and local cable providers have seen their 

market shares slide.

7 According to the latest ANRCETI data, MTC’s share of the cable 
market increased from 15 percent in 2012 to almost 19 percent by 
the end of 2014 in terms of subscribers, and from 25.4 percent to 
26.7 percent in terms of turnover during the same period. See http://
en.anrceti.md/sectorul_audiovizual

“Most media institutions are interested 
only in making the best use of 
the journalists’ capacities without 
investing in their professional growth,” 
Dogaru explained.



203MOLDOVA

MTC is trying to strengthen its already dominant position, 

while its policies are increasingly arbitrary. In April, MTC 

announced an increase in the Internet connection fee 

because of a general rise in prices in the domestic and 

foreign markets—a trend not confirmed by the national 

regulator ANRCETI. In August, MTC rearranged the position 

of channels in its packages, putting Prime TV first instead 

of the public broadcaster Moldova 1. In December, MTC 

announced that as of 2015, the fee for the basic cable 

subscription package would increase by 14.5 percent (from 

MDL 55 to MDL 63), explaining its decision by an increase 

in maintenance and support costs. This results in a tightly 

controlled market, which is even more potentially impactful 

given that Plahotniuc allegedly controls MTC.

Bargan expressed the concerns of local broadcasters with 

the approaching deadline for the digital switchover, as most 

outlets do not have digital transmitters. According to the 

national strategy, finally adopted by parliament in May but 

not published, all television stations must switch to digital 

broadcasting on July 1, 2015.

Information and communications technologies are well 

developed but often are not used effectively for distributing 

media products. In 2014, online media outlets reported no 

issues around infrastructure. The relatively high connection 

speed and affordability has ensured a growth in Internet 

penetration rates in Moldova, including rural areas. 

According to official data, most Internet connections use 

broadband technologies: 42 percent of subscribers use ADSL 

connections and 23 percent use fiber optic connections.

List of Panel Participants

Ludmila Andronic, chair, Press Council, Chişinău

Andrei Bargan, manager and television editor, Media TV and 

Radio Media, Cimișlia

Vlada Ciobanu, blogger, vladaciobanu.com, Chişinău

Dumitru Ciorici, editorial manager and co-founder, Interakt, 

Chişinău

Vitalie Dogaru, program host and producer, Publika TV, 

Chişinău

Luiza Dorosenco, director, Media Center, Tiraspol

Petru Macovei, executive director, Association of 

Independent Press, Chişinău

Rodica Mahu, editor-in- chief, Jurnal de Chisinau, Chişinău

Veaceslav Perunov, journalist and manager, SP, Bălţi

Olivia Pîrţac, freelance media law expert, Chişinău

Alina Ţurcanu, television editor, Radio Free Europe Moldova 

desk, Chişinău

The following panelists submitted a questionnaire but did 

not attend the panel discussion:

Ion Bunduchi, executive director, Association of Electronic 

Media, Chişinău

Veaceslav Parfionov, member, Supervisory Board of 

Teleradio-Gagauzia, Comrat

Moderator and author

Cristina Leva, head of Publications and Research 

Department, Independent Journalism Center, Chişinău

The Moldova study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, the Independent Journalism 

Center, Chişinău. The panel discussion was convened on 

December 16, 2014.




