
256 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

KYRGYZSTAN

Scandals and discord within the political parties are intensifying, and 

efforts to change the law are underway in order to influence the electoral 

process and the activities of NGOs and the media.



257

introduction

KYRGYZSTAN

OVERALL 

SCORE: 

2.03
K

YR
G

YZSTA
N

SSeveral key events marked 2014 as a turbulent and pivotal year in the course of the country’s foreign 

policy—including the Kyrgyz Republic’s entry into the Customs Unions (and subsequently into the Eurasian 

Economic Union), the withdrawal of the U.S. Air Force from its Transit Center at Manas International 

Airport, and a series of economic agreements, including the deal to hand over Kyrgygaz to Gazprom for 

the symbolic price of one dollar.

Almazbek Atabayev, the country’s president, trumpeted Kyrgyzstan’s entry into the Eurasian Economic 

Union as an economic turning point for the country. However, all citizens did not share the president’s 

optimism, leading to protest meetings and the spontaneous formation of the “Kyrgyzstan against the 

Customs Union” movement. The militia detained some of these activists, accusing them of betraying the 

interests of the state and society. Adherence to the Eurasian Economic Union led to accelerated reforms 

of national legislation with the aim of conforming to Customs Union standards, which some viewed as an 

attack on civil rights and freedoms.

Other economic developments in 2014 included reforms, particularly involving small and mid-size enterprises, 

tax and energy tariff policy, and efforts to fight corruption and the struggle of the National Bank of the 

Kyrgyz Republic against inflation and devaluation of the national currency. On a symbolic level, Kyrgyzstan 

was promoted from the list of the poorest countries to the group of middle-income developing countries.

The Kyrgyz media alternately characterized the phased withdrawal of the U.S. Air Force (a NATO coalition 

base housed in Kyrgyzstan for 13 years to support operations in Afghanistan) as a success of Putin’s policies 

in Central Asia, as the loss of a significant source of revenue for the country, and as a path to minimize the 

threat of revenge by radical Islamist groups against the closest partners of the U.S.

Despite the country’s relative political stability, some volatility showed itself in the breakdown of the 

parliamentary coalition, the resignation of the former government, and the naming of a new one. 

Aggravated Kyrgyzstan-Tajikistan border disputes, and a number of significant protest meetings, 

roadblocks, and other actions by citizens and political groups also came into play. These events are part of 

the trend of political struggle between elites and the country’s shifting political landscape. Scandals and 

discord within the political parties are intensifying, and efforts to change the law are underway in order to 

influence the electoral process and the activities of NGOs and the media.



258 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2014
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bulgaria 1.85
□ Kazakhstan 1.93
□ Macedonia 1.72
□□ Serbia 1.80
□ Tajikistan 1.56
□ Ukraine 1.93

□□ Armenia 2.34
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□□ Croatia 2.40
□ Kosovo 2.27 
□□ Kyrgyzstan 2.03
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.15
□ Romania 2.33

□ Albania 2.52
□ Georgia 2.51□□ Turkmenistan 0.24 □□ Uzbekistan 0.79

□ Azerbaijan 1.32
□□ Russia 1.46
□ Belarus 1.22

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
09

1.
94 2.
02 2.
08

1.
68

1.
61 1.

77
1.

63 1.
88

1.
88

2.
19

2.
03

1.
87

1.
27 1.

43
1.

25

2.
07

1.
61

2.
03

1.
88

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

2.
38

1.
98

2.
37

1.
67

2.
15

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

2.
40

1.
83

2.
19

1.
65

2.
08

20
15

20
15

20
15

20
15

20
15

GENERAL

 > Population: 5,604,212 (July 2014 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Bishkek

 > Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, Russian 
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uighur 1%, other 5.7% (1999 census)

 > Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, other 5% 
(CIA World Factbook)

 > Languages: Kyrgyz (official) 64.7%, Uzbek 13.6%, Russian (official) 12.5%, 
Dungun 1%, other 8.2% (1999 census)

 > GNI (2013-Atlas): $6.906 billion (World Bank Development Indicators, 2014)

 > GNI per capita (2013-PPP): $3,080 (World Bank Development Indicators, 2014)

 > Literacy rate: 99.2%; male 99.5%, female 99% (2009 est. CIA World Factbook)

 > President or top authority: President Almazbek Atambaev  
(Since December 1, 2011)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: According 
to the Ministry of Justice database there are more than 1,500 registered 
media. Media research conducted in 2013 found the following number are 
active: Print: 159 including 3 main dailies and 4 other major papers; Radio 
Stations: 26; Television Stations: 25 terrestrial, 3 local cable networks, 3 IPTV

 > Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Super Info 
(private Kyrgyz-language daily with 120,000 circulation), Vechernij Bishkek 
(private Russian-language daily with 150,000 circulation), Delo No. (private 
Russian-language weekly with 16,000 circulation)

 > Broadcast ratings: Top three television: OTRK (state-owned), ElTR 
(state-owned), 7th Channel (private)

 > News agencies: Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private), 
www.tushtuk.kg (private), Kyrgyz, K-News (private), www.kyrtag.kg (private)

 > Annual advertising revenue in media sector: Television: $7.9 million, 
Internet: $500,000, Radio: $1.8 million (Jan. – Sept. 2013 est., Expert 
Consulting Agency)

 > Internet usage: 2.195 million users (2009 CIA World Factbook)

KYRGYZSTAN at a glance



259

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Kyrgyzstan Objective Score: 2.40

Despite the fact that the Constitution of the Kyrgyz 

Republic guarantees freedom of speech and even prohibits 

criminal prosecution of speech, the president signed a 

law in May 2014 providing for a prison term of up to five 

years for “Making a knowingly false communication.” 

The amendment stemmed from a package of legislative 

initiatives in parliament assessed by civil rights activists as 

repressive, including efforts by members of parliament to 

follow the Russian lead in adopting a draft law “On Foreign 

Agents” (aimed, like its Russian counterpart, at tightening 

the conditions of the NGOs and limiting their activities) and 

a draft law “Against Gay Propaganda” among others.

The panelists connected the uptick in legislative initiatives, 

including those relating to the media, not only to the 

influence of Russia under the pretext of joining the 

Eurasian Economic Community, but also to the upcoming 

parliamentary elections. Igor Shestakov, a member of KTRK 

TV’s steering committee and the owner of the news site 

Region, said, “The general situation is that parliament, 

considering the upcoming elections to the Jogorku Kenesh 

in 2015, will try to get the media under control. This took 

place in 2010, when during the run-up to the presidential 

elections a law was adopted that prohibited pre-election 

stories in the foreign media. This law violates the laws and 

constitutional provisions on freedom of speech; the draft 

KYRGYZSTAN

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to information 
is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is equally 
enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

law on false denunciation may actually be seen as an effort 

to control the media in the pre-election period… This law 

will be an obstacle to the fight against corruption.”

The media were not unanimous about the reactionary 

character of the draft laws; nor were the panelists. 

Regarding the draft law “On Foreign Agents,” Tamara 

Valieva, the editorial advisor of OTRK (the Public Radio and 

Television Corporation), said, “Some specialists believe that 

this will lead to a growth in self-censorship and censorship 

among journalists and deliver a blow to the development of 

media in Kyrgyzstan. But on the other hand, this law should 

increase the responsibility of the media and decrease the 

flow of the so-called ushaks [gossip].”

As the rationale of the draft law states, it was “…developed 

to protect the morality and the moral and ethical principles 

of our society and to guard our citizens, including minors, 

from indecent content.” The authors of the bill expressed 

their intent to eradicate commercial sex, establish a barrier 

to the spread of serious illnesses including HIV/AIDS, and 

stop the dissemination of “unethical” materials on the radio 

and television and in the print media.

Among the legal initiatives in the past year, it is striking 

that the tightening of liberal conditions regarding the 

media is being implemented in other areas not directly 

connected with the media, as is the case, for example, with 

the so-called draft anti-gay law. If in the end it is passed, 

the media will have to make certain subjects taboo. At the 

same time, it is important to note the strength and ability 

to influence decision-making exerted by Kyrgyzstani civil 

society, which, quickly forming a coalition, can beat back 

the most serious threats and attacks against human rights, 

freedom of opinion, etc. As a Russian journalist has noted, 

in Russia the foreign agents’ law was rammed through 

in three weeks, while in Kyrgyzstan a second attempt by 

the sponsors in 2013-2014 was unsuccessful. To be fair, 

it is important to note that the campaign to promote 

the legislation in 2014 was distinguished not only by the 

fact that the sponsors attracted allies from among the 

national-patriotic groups, but also by the fact that the media 

As Ismanov said, “The official records 
have amounts no greater than $200 to 
$300, but in fact the journalists receive 
a different amount. The tax burden 
makes it impossible for the editorial 
offices of private media to operate 
completely legally.”



260 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

conducted a propaganda campaign accusing a number of 

NGOs of spying and harming national interests.

Although the courts cannot yet be called completely 

independent, last year nevertheless saw a few cases that 

indicated positive changes in that direction—including 

the outcome of a lengthy case against the news agency 

24.kg and correspondent Makhinur Niyazova, brought by 

parliamentary deputy and member of the governing Social 

Democratic Party Irina Karamshina. Although in the end the 

court found for the plaintiff, the entire public understood 

the victory is suspect. In fact, the court assessed the violation 

of the deputy’s honor and dignity at KGS 5,000 ($83), 

whereas she had asked for 5 million ($84,950). In addition, 

the court declined to bring a criminal case against Adilet 

Aytikeyev, the editor of the Kyrgyz-language Iskra Plyus, 

under the law on false denunciation, after a complaint by the 

leader of the Ata Meken political party, Omurbek Tekebayev.

The panelists reported that at seminars with judges of the 

Supreme Court, there was even an initiative on the part of 

the justices to amend a rule of the Kyrgyz Supreme Court 

so that public figures cannot bring charges over and above 

those of ordinary citizens.

Last year, some new issues became taboo to cover critically, 

including the Customs Union, criticism of the policies of 

the Russian and Kyrgyzstani presidents, questions of the 

participation of Krygyzstanis in the ISIL terrorist movement 

and others. Thus, for example, the publication on the 

website Kloop.kg, on November 24 of an item concerning 

the training of Kazakh child jihadists in the camp of the 

Islamic State caused a huge, almost international scandal. 

Kloop.kg posted the 75-second video clip, assembled by 

the British newspaper Daily Mail, unchanged. The Ministry 

of Communications and Information, which is responsible 

for Kazakhstan’s “information security,” sent a letter to the 

editorial offices of Kloop Media demanding that the material 

on Kazakh children being trained in the Islamic State camp 

be removed, basing their demand on resolution 1373 of 

the UN Security Council on combating terrorism and on the 

Kazakhstani law on combating terrorism and extremism.

Bektur Iskender, founder of the Kloop.kg project, refused 

the request to remove the material, maintaining that the 

publication was absolutely neutral and did not contain any 

terrorist propaganda. “The Koop.kg website is run by the 

Kloop Media social fund, which is registered in the Kyrgyz 

Republic. The laws of Kyrgyzstan do not prohibit us from 

covering the problems of terrorism. On top of that, the 

constitution of the Kyrgyz Republic guarantees us the right 

to free dissemination of information. We are not subject 

to any laws whatsoever of the Republic of Kazakhstan,” 

Bektur Iskender stated.1 Kloop continued to face pressure 

and threats from the government, including the Ministry of 

Internal Affairs and the Office of the Prosecutor General, 

and ultimately Kloop decided to change its web provider 

and hosting platform.

In practice, the media face no impediments to registration, 

and it appears that the practices of political pressure and a 

tacit ban on registration of media by certain persons or the 

re-registration of certain non-governmental publications 

are relics of the past. Still, some lawmakers see a regulatory 

conflict because the existing law “On the Media” does 

not include websites, meaning the registration of Internet 

publications is voluntary.

The Kyrgyzstan Central Electoral Commission, prior to 

elections, officially accredits media that intend to report 

on the electoral process. In the last year, the head of the 

Central Electoral Commission, Tuygunaaly Abraimov, raised 

the possibility of requiring media registration for Internet 

sites; in his view some Internet publications want to report 

on the elections, but they are afraid to accept responsibility. 

According to him, the status of news agencies in the election 

period raises similar questions.

Licenses are problematic for television and radio in 

connection with the introduction of digital broadcasting 

and the formation of multiplexes, including the free-to-air 

package. The majority of private regional media are not in 

a position to pre-finance the necessary equipment upgrades 

required to enter the multiplex. For this reason, as Almaz 

Ismanov, a journalist and associate with the online New 

Faces, said, “It may be assumed that, because of licensing 

problems associated with getting into digital broadcasting, 

some of the television companies in the regions will simply 

quit operating and return to being production studies. In 

this case a critical situation will arise in the southern regions, 

1 newsme. November 30, 2014. See: http://newsme.com.ua/ukraine/
politic/2743104/

Vornonina commented, “Such 
initiatives have already been taken  
in Russia and Kazakhstan. Our 
deputies blindly copy these 
anti-democratic initiatives. The 
sponsors of this law prepared it in 
order to protect themselves before 
the upcoming 2015 parliamentary 
elections… Most likely, a number of 
show trials will take place shortly...”



261KYRGYZSTAN

where private television and radio companies are dominant 

throughout the country.”

Elena Voronina, a journalism instructor at Kyrgyz Slavonic 

University, reported that according to the Electronic Media 

Association, 11 radio stations (both public and private) are in 

line to get their licenses; many believe that the high cost of 

licensing and corruption in the Government Communications 

Agency system are to blame for the delays.

At the same time, the decision to join the free-to-air 

television channel multiplex packet is raising issues of social 

equity. The roster of the free-to-air packet, which comes 

to 15 channels, now includes eight that the government 

has not only included at no cost, but has also provided 

large-scale financial support for their development. As 

the Deputy Minister of Culture, Information and Tourism, 

Aynura Temirbekov, reported, three are television channels 

belonging to the Public Television and Radio Corporation 

(a social and political channel), Madaniyat and Balastan. 

Also included is the government channel ElTR, Piramida and 

Channel Five, which were nationalized after 2010, as well as 

the intergovernmental channel MIR. The eighth place was 

given to local television channel, each oblast having its own 

and together forming the television channel Region.

As for the private television channels, the first competition 

for guaranteed access to the republic’s airwaves was held 

in 2014, but the private channels rejected the costs, which 

seemed exorbitant, and the competition did not take  

place. Temirbekova later indicated that the ministry’s 

estimated price was in fact high, and will be lowered in  

the next competition.

The panelists added that while up to now the details 

relating to digital television licensing have not been 

completely clear, it is assumed that licensing will complicate 

the transition to digital broadcasting. Thus, digital 

broadcasting will require permits to produce content, as 

well as the licensing of communications services and of the 

broadcasting itself.

The tax structure does not differ from that of other sectors 

of the economy, with the one difference being that a great 

number of businesses are in the shadows and operate 

illegally. The media cannot do this because of the need for 

registration and licensing, the visibility of their activities, 

etc. However, there are quite a few gray practices in media, 

particularly surrounding salaries for journalists. In order to 

avoid high taxes and at the same time retain competitive 

and competent workers, editors resort to payments off 

the books. As Ismanov said, “The official records have 

amounts no greater than $200 to $300, but in fact the 

journalists receive a different amount. The tax burden makes 

it impossible for the editorial offices of private media to 

operate completely legally.”

As a whole, however, opening a business is not a serious 

problem. Last year, not one court case was brought forth 

in connection to unlawful barriers in launching a media 

business.

However, after the introduction of digital television 

broadcasting, considerable complications can be foreseen for 

the entry of new electronic media into the market, especially 

given the heavy dependence of private broadcasters on the 

retransmission of foreign content—which is expected to 

become more complicated under the new systems, and thus 

a barrier to market entry.

The past year proved safer than previous years for journalists 

and media in Kyrgyzstan. The monitoring of violations of 

the rights of journalists and the media and of the freedom 

of speech conducted by the Kyrgyzstan Media Workers 

Union, made available in September and October 2014, 

did not identify any attacks, threats, or other crimes 

against professional journalists, bloggers or the media 

in the previous year. However, there were a couple of 

possible incidents. For example, in August, the poet Davron 

Nasibkhanov, a journalist for radio Yntymak, was beaten 

outside his home in Osh—but the journalist does not 

think that the beating was connected with his professional 

activities. Also, in November in Bishkek, someone broke into 

the offices of Alibi; the perpetrators have not been caught. 

An investigation is being conducted, but the newspaper 

believes that the events are connected with its professional 

activities, as the intruders appeared to have searched  

their computers.

Voronina reported, “I know of only one case of the 

persecution of a journalist for his stories. Ulubek Babkulov, 

editor-in-chief of the newspaper MK Aziya, said that the 

head of the State Agency for Physical Culture and Sport, 

Kadyrbek Ergeshov, threatened to take him to court.”

Viewed against the background of the neighboring 

post-Soviet Central Asian countries, where beatings and 

various forms of persecution are extraordinarily widespread, 

the working conditions of Kyrgyzstan journalists may 

appear favorable. But the personal perceptions of 

panelists frequently contradict the idea that professional 

journalists are safe. Ismanov said, “In 2014 the majority of 

accusations against journalists were made with regard to 

the reporting on religious subjects and problems in the 

health care system. Journalists investigating malpractice in 

the National Oncology Center in the area of drug coverage 

and the prioritization of mental illnesses were subjected to 

accusations by the leadership of the medical establishments. 



262 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

In such cases the journalists have to deal with the problems 

one their own, except for the large media in the capital, 

which may come to the defense of their journalists—as in 

the case of Makhinur Niyazova, a journalist for the news 

agency ‘24.’”

“Another peculiarity is the fact that incidents of attacks 

on journalists reporting on civil disobedience meetings 

and other actions have increased,” Ismanov said. These 

journalists are sometimes forced, unlawfully, to show their 

credentials or share photos they have taken.

At the same time, in the autumn of 2014, a criminal 

campaign was developed against the popular and financially 

stable Vecherniy Bishkek. The newspaper’s editors reported 

a raid on the editorial offices, and connected this criminal 

activity with close associates of President Atambayev. The 

court proceeding lasted until the end of the year, and there 

has still been no final decision.

The Kyrgyzstan law “On the Media” guarantees the 

editorial independence of public media, but the practice 

of government regulation of media activities indicates 

otherwise. Thus, for example, the government agencies 

hire and fire the editors of the public media and determine 

the editorial staffing and the level of government 

financing of the editorial offices. Government agencies use 

administrative funds to assure priority for the state media in 

terms of subscriptions, advertising flow, and so on.

Referencing the replacement of the editor-in-chief of the 

parliamentary newspaper Erkin Too this past year, Asylkan 

Shainazarova, web manager of the Tyshtyk news agency, 

believes that he lost his job because the paper’s political 

coverage did not please the government. Shainazarova’s 

conclusion is quite categorical: “It is difficult to say that the 

media are free, whether you are talking about state, public, 

or private media, because the financial powers behind the 

media want to impose their own point of view.”

Ismanov also confirms this view of the dependence of the 

media on the government: “Formally, the law guarantees 

the inviolability and independence of the media, including 

the state media. In practice, the government and the 

parliament meddle, particularly in the activities of the state 

media. A clear example is the anonymous video pieces 

about the activities of civil rights activists and public interest 

organizations financed by Western countries. As one of the 

examples, one may recall the scandalous video aired by ElTR 

on November 25.2 The state media exercise clear selectivity 

regarding persons and subjects. The private media also 

2 The “documentary” Trojan Horse sought to promote the draft 
foreign agents law by “exposing” the work of foreign-funded NGOs.

follow this practice in order not to have any problems with 

the authorities.”

Valieva emphasized that, regardless of the fact that the law 

“On the Media” does not provide for either independence 

of editorial policy or financial independence, this year there 

was a noteworthy event that tested editorial independence. 

This was the dismissal of the former director general of the 

Public Radio and Television Corporation, and the open and 

transparent election (not the appointment, as before) of the 

new one, which took place without any apparent pressure 

from the political parties, the government or the parliament.

The law on false denunciation under conditions where the 

politicians and officials enjoy a preemptive right is essentially 

a re-criminalization of libel. It is interesting that the 

sponsors of the draft bill included parliamentarian Galina 

Skripkina, formerly a well-known attorney who on several 

occasions defended opposition groups and politicians, 

including journalists. Voronina noted, “This innovation is 

being actively used to settle accounts with inconvenient 

journalists. Recently it became known that, under article 329 

of the Kyrgyzstan Criminal Code, ‘Communicating Knowingly 

False Information about the Commission of a Crime,’ not 

only are prosecutions now taking place between politicians 

and journalists, but the media workers themselves are using 

it to bring nuisance suits against each other. Thus, according 

to the editor-in-chief of the Internet publication Maalymat.

kg, Daiyrbek Orunbekov, a lawsuit was brought against 

him due to the complaint of another editor-in-chief, Leyla 

Saralayeva [Novyye Litsa] using this very article.”

Vornonina commented, “Such initiatives have already 

been taken in Russia and Kazakhstan. Our deputies blindly 

copy these anti-democratic initiatives. The sponsors of this 

law prepared it in order to protect themselves before the 

upcoming 2015 parliamentary elections… Most likely, a 

number of show trials will take place shortly so that everyone 

will understand what a journalist can be convicted of.”

The issue of the basis for strengthening sanctions for libel 

and the rationale for decriminalizing or introducing more 

severe criminal penalties for false denunciation occasioned 

some debate in the MSI panel discussion. Thus, the editorial 

advisor of Public Radio and Television Corporation, 

while agreeing that pressure might be put on journalists 

through the laws on libel, insult and false denunciation, 

nevertheless noted that “it is necessary to put a stop to this 

flood of filth and gossip from the media, particular in the 

Kyrgyz-language media.”

Shainazarova remarked on the politicization of professional 

activities and the impossibility of getting news to the 

public without impediments. She cited an illustrative case 

from December 2013. After the arrest for corruption of the 



263KYRGYZSTAN

Jogorku Kenesh deputy Akhmatbek Keldibekov in Osh, there 

were protests calling for his release, led by the nationalist 

mayor who is a political ally. The regional correspondent of 

the Tushtuk news agency, Suyerbek Amanillayev, reported 

events online, including the point during the action 

when the mayor, Melis Myrzakmatov, appeared before 

the protestors and said, “The city of Osh is mine; you can 

demonstrate as much as you want.” A few days later Prime 

Minister Jantoro Satybaldiyev removed Myrzakmatov  as 

mayor. Myrzakmatov’s supporters accused Tushtuk of 

biased coverage and sent out a doctored video (they cut 

out the seven seconds of the mayor’s speech where he says 

the famous line). Two weeks later, when Myrzakmatov’s 

supporters held another demonstration after the video of 

the mayor was released, Amanillayev also covered this action 

online. As a result, after this was aired, law enforcement 

agency personnel called the journalist in for an “informal 

questioning” and demanded that he cover the matter “as if 

he were a friend of the ex-mayor, Myrzakmatov.”

According to a report of the Media Policy Institute, in 

2014 the organization participated in 20 court lawsuits 

involving either a media outlet or a journalist (six of these 

were carried over from the previous year). In general, the 

journalists and the media appear as defendants in actions 

for protection of honor, dignity and professional reputation, 

as well as for compensation for moral damages. Government 

personnel, deputies and other officials brought 15 of the 20 

cases against the journalists and the media.

On access to information, the panelists were split. A 

minority believe, based on a comparison with the laws of 

other post-Soviet countries, that Kyrgyzstan has the best 

law on access to information. Citizens can freely obtain 

information from government agencies, except for official 

secrets. The procedures are sometimes time-consuming, 

though, as journalists are always in a hurry and want to get 

the information without delay. In addition, the weak and 

unprofessional work of some press services also impedes 

access to information.

The majority, however, pointed to problems of access 

to information of both a legal, regulatory nature and a 

practical issue in applying the law. Voronina said, “In many 

cases the law on access to information itself has unclear 

wording that does not promote the transparency and 

openness of government documents. For this reason both 

the public and the media, in case access is denied, have 

to be guided either by common sense or by international 

standards. For example, very often in answer to their 

requests journalists hear that one government document 

or the other is a state secret. But access to information 

may be limited in only three cases: if the interests and 

values the authorities refer to in restricting disclosure of 

information are protected by law (the principle of legality), 

if disclosure of the information causes significant harm to 

a legally protected interest, or if the harm from disclosing 

the information is more dangerous to society than the 

harm caused by failing to satisfy the public interest (the 

principle of priority of the public interest). The principle of 

legality implies that the disclosure of information cannot be 

restricted for interests that are not provided by law.”

In one case, well-known civil rights activist Aziza 

Abdirasulova, director of the Kylym Shamy center, requested 

information from the Administrative Office of the President 

of Kyrgyzstan on the personnel makeup of members of 

the Commission on Pardons. The Administrative Office 

refused his request at the “behest of the Commission 

members themselves.” The civil rights activist went to 

court on the grounds that the laws do not provide for 

concealment of the personnel makeup of a government 

commission of great public significance at the request of 

the commission members themselves. Without waiting for 

the legal proceeding to start, the Administrative Office 

of the President released the requested information to 

Adbirasulova.

Shainazarova also spoke about restrictions on access to 

information: “In spite of the legal obligation of officials 

under article 8 of the Law on Access to Information 

to provide information, in the case of an oral request, 

journalists do not always receive a verbal answer. If the 

press office of some government agency does not want to 

give an answer, it can simply say ‘make all your requests 

in writing and we will answer them in writing.’ For online 

journalists, this kind of cooperation is unsatisfactory. 

The online journalist cannot wait two weeks or a month, 

because in 20 minutes the current interest in the issue may 

simply disappear.” Ismanov agreed; he said, “Officially, 

access to information is guaranteed to everyone, but in 

practice it all depends on the region and the specifics of the 

information. As in past years, the system of foot dragging 

is actively operating in the provision of information. A lot 

of time is spent on obtaining approval. For example, the 

Council of Ministers website does not have full information 

on the introduction of digital broadcasting (only some 

of the decisions are published there). Many government 

agency sites do not satisfy modern requirements. After it 

was revamped, the Kazakhstan government site became less 

functional and extremely inconvenient to navigate.”

According to Nurgul Sharshembieva, director of the Karalol 

Press Club, the media and journalists still have problems 

with access to news of a non-technological nature. Thus, 

for example, “getting news about the budget is no longer a 

problem. They give you one piece of paper that has income 

and expenses and a pile of numbers. But where these 



264 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

numbers go and how they are used is a state secret with 

seven seals. There are no keys to the code. A Development 

Fund operates in our oblast and every month it gets one 

percent of the revenue of Kumtor. But to find out how the 

money is spent, it is necessary to pound on the corridors 

of the Fund for days on end. Well, they can’t say in detail 

whether the money went to a given recipient, they can’t 

amplify the news with additional documents.”

Because of the high level of mobile communications and 

Internet use, there are no special limitations of access to 

foreign and local news by the country’s citizens, although, 

because Kyrgyzstan’s providers receive their traffic from 

Russian communications operators (either directly or through 

Kazakhstan), all the sites blocked by Russian providers are 

also unavailable in Kyrgyzstan (Grani.ru, Kasparov.ru, etc.). 

Also, several times last year the State Communications 

Agency implemented short-term blockages against a number 

of sites, particularly Fergana.ru and Kloop.kg.

With reference to the technological progress of media 

publications and their access to news from various sources, 

Ismanov reported, “Many regional media are more and 

more actively using the local Internet site www.namba.kg 

for video service and placement of stories from the cloud. 

Recently, television companies and Internet sites have 

begun to actively use WhatsApp to transmit photo and 

video materials from their regional correspondents and civil 

rights activists and active readers. The only media outlet 

in Kyrgyzstan that has a virtual version for smartphones is 

the Knews press service. Also, some of the media have a 

standard mobile version. Generally the media do not even 

have their own site, and for this reason the Kyrgyz segment 

in the Internet space is still meager, despite the appearance 

of new Internet sites.”

Traditionally, the sphere of professional journalism does 

not have any entry barriers, and there are no regulatory 

limitations or special rights for journalists of the various 

types of media. Some see a need, though, for a filter into 

the profession. For example, Valieva said, “Here, any cook 

can become a journalist, so to speak. The most important 

factor is the desire of the individual. Unfortunately, in my 

view, there are no limitations. It would be a good thing to 

revive, as they once had in the USSR, a creative competition 

for admission to the school of journalism.”

In practice, there is a difference in status and capabilities of 

journalists in the state media and those in the private media. 

According to the panelists, this difference shows up in the 

selectivity exercised in forming the official press pool for 

covering visits, including visits of the president and prime 

minister, to official events held in the government residence 

or in parliament.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kyrgyzstan Objective Score: 1.83

The level of public confidence in the media, according to 

the panelists, is critically low. Journalists and media, of 

even the most popular publications, do not try to observe 

the standards of conscientious and objective reporting. 

The panelists cited numerous examples where obviously 

tendentious and biased stories were reported, such as 

reporting about sending women and children from Osh to 

the war in Syria.

Another notorious example: a story by the Akipress press 

service about a Muslim cleric in the village of Kochkor who 

turned out to be gay and cohabited with another “holy” 

worker in the madrassa. The agency put it on its newswire 

without checking the information, undoubtedly trusting the 

source. The news, naturally, was of broad interest and was 

disseminated in other media. But a little later it transpired 

that the story was untrue.

The initiative of deputies to identify NGOs as foreign 

agents provoked a wave of unbalanced and propagandistic 

programming. As noted above, ElTR TV (a public television 

channel according to Presidential Decree) aired provocative 

program about the activities of nonprofit organizations in 

Kyrgyzstan called Trojan Horses.3 It is unclear who produced 

the show, exactly, but despite that fact and the clearly 

3 Trojan Horse. YouTube: See: https://www.youtube.com/
watch?v=epQgLHM-AJ4. 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



265KYRGYZSTAN

defamatory nature of the information it spread, the film 

aired on the public channel.

“Ulutman,” another program similar in content and in 

reasoning, aired twice on OTRK (the National Television and 

Radio Corporation). The film disparaged NGOs, but gave 

NGO leaders no opportunity to present their side. One of 

the chief accusers in the film, presented as a representative 

of the NGO sector with insider knowledge, turned out to 

be a disgruntled former employee forced out of work for 

the Coalition for Democracy. After airing such reactionary 

programs, the television channel (and panelist Vasileva in 

particular) received complaints from viewers. After a long 

silence, the management of the channel answered that “no 

violations were found.”

The majority of the media also discussed the energy crisis in 

an unbalanced and biased way, not separating facts from 

opinions. For example, only public officials were invited to 

participate in an OTRK talk show on the problem.

Daniyar Sadiev, general director of TV Yntymak, gave an 

example of another kind, where the journalists made every 

effort to present all sides of a conflict and represent all 

possible positions and opinions regarding a Freedom House 

news report on a public opinion poll concerning inter-ethnic 

relations in Osh. All involved and interested sides were 

invited to the talk show, but Freedom House and Advocacy 

declined to participate. As a result, the management of 

Yntymak TV was forced to take it off the air in order not to 

appear unbalanced and one-sided.

Reflecting on the reasons for such frequent violations of the 

professional standards of conscientious reporting, Voronina 

said, “Today’s Kyrgyzstan journalist does not conform to 

professional standards of quality. The Ethical Code that 

was developed by the journalists themselves a few years 

ago is not observed. Local journalists do not always adhere 

to international standards in their everyday work. Former 

journalism students of the schools of journalism are few or 

are almost unaware of the professional standards of quality 

in their profession. They have no knowledge of the national 

adaptation programs that regulate the work of journalists 

in the country, or of international laws and conventions 

and codes of journalists’ rights. As a result, the reading and 

viewing audience does not get enough quality material in 

the local media or doesn’t get any at all.”

Voronina continued, “Local journalists, including 

long-serving ones, do not always cover a subject or an 

event from all sides, including commentary. In the words 

of one journalist, he understands that we must not work 

that way, but he has an editor and an editorial policy that 

does not always correspond to his own point of view or 

with international standards. In some editorial offices there 

is self-censorship. For fear of losing a job or of getting into 

a conflict with the founder or with various political and 

business circles, a journalist agrees to self-censorship and 

subjectivity, and so forth.”

Nevertheless, the journalist community has still not become 

self-regulating, and violations of professional ethics and 

infringements of the honor and dignity of their peers 

appear to have become more and more the standard. As a 

rule, in cases of conflicts within the professional community, 

journalists turn to the media complaint review committee, 

although the committee’s decisions do not have the force of 

law and the committee operates on an exclusively symbolic 

level, issuing reprimands in one case or another of violation 

of professional standards. However, last year a greater 

number of citizens outside the professional journalistic 

community appealed to the committee.

The chairman of the committee, Shamaral Maychiyev, noted 

that basically it is civil rights activists and parliamentary 

deputies who complain. For example, Burul Makenbayev, the 

head of the Mental Health Center; Dinara Oshurakhunova, 

chair of the Coalition for Democracy and a Civil Society; 

and parliamentary deputy Ravshan Zheenbekov lodged a 

complaint against an article in Delo No speculating over 

the opposition’s plans to gain power. After examining the 

claims, the members of the committee decided that the 

author of the article had violated sections 17 and 18 of the 

journalists’ ethical code by not referring to specific experts 

and not reflecting the viewpoint of the complainants. 

Six civil rights activists immediately filed claims against a 

journalist of the same publication. According to members 

of the media complaint review committee, representatives 

of the movement “Kyrgyzstan against the Customs Union,” 

Burul Makenbayev, Almaz Alzhanbayev, Marat Musuraliyev, 

Dinara Oshurakhunova, Almaz Tazhybay and Ilmar 

Kayemaliyev, wrote a joint statement noting that in her May 

9 article, the author had violated the journalists’ ethical code 

“by allowing distortion of information and falsification in 

Sharshembieva noted regretfully, 
“Today the editors don’t tell the 
journalists about the Kyrgyzstan 
Ethical Code or about their own 
standards and rules. They do their 
work in whatever way the editor tells 
them to. The websites are especially 
guilty of violations. Akipress openly 
violates the ethical standards.”



266 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

the editing of pictures, picture captions, headlines and the 

text itself.”

Sharshembieva noted regretfully, “Today the editors don’t 

tell the journalists about the Kyrgyzstan Ethical Code or 

about their own standards and rules. They do their work 

in whatever way the editor tells them to. The websites are 

especially guilty of violations. Akipress openly violates the 

ethical standards.” Many panelists agreed. Shainazarova 

recalled a case from her own site Turmush.kg where, in an 

article about the murder of a young girl; the journalists 

and technicians posted on the site photographs with all the 

appalling details, and the designer even refused to carry out 

the editor’s decision to remove the photos.

Ismanov noted another ethically troubling aspect of 

journalists’ activities: “Journalists readily accept gifts from 

politicians and deputies. Deputy Karganbek Samakov, who 

organizes regular New Year’s parties with drawings for large 

and expensive gifts, is well known for his persistence in this 

practice. The same practice is followed by other politicians, 

and even ministers, who pay out of their own pocket—

upwards of $1,000—for flattering media pieces.

Ismanov continued, “A party in honor of Journalists’ Day, 

financed by the crime boss Almanbet Anapiyayev, who is a 

fugitive from the law in Dubai, made a big splash in 2014. 

Participants in the party published on social media sites a 

photo account of the event with words of thanks to the 

crime boss. As a result, the leader of the Ata Meken party in 

parliament, Omurbek Tekebayev, called for the creation of a 

list of the journalists who cooperate with criminal elements 

and their public censure.”4

Plagiarism is another serious issue for today’s media. The 

panelists pointed out several examples of the borrowing 

of complete texts by the journalists of one media outlet 

from those of another. For example, the editor of Chuyskiye 

Izvestiya, Antonina Blindina, noted that the 24.kg press 

service reprinted their material in full and did not compose 

anything, while another journalist of Delo No. takes material 

from Russian sites and simply changes the author’s name to 

her own.

Journalists and editors are careful when covering subjects 

where there are no precedents showing what and how 

to cover the “undesirable” aspects. The reaction of the 

domestic media to the crisis of the national currency in 

the context of the drop in the ruble exchange rate is very 

restrained. The state media contain no criticism at all of the 

4 The position of some journalists in the public debate on this 
question of the social networks is noteworthy. For example, 
journalist Ernis Kyyazov was very loyal to the crime boss and did not 
simply praise him, but elevated him to the rank of national hero. 
And he considered participation in the party an honor.

present-day Russian foreign policy. Journalists have almost 

failed to notice the oddity of commercial dealings with the 

Russian government, particularly the sale of Kyrgyzgaz for a 

symbolic $1.00.

Sharshenbieva said, “In order to understand whether or not 

there is freedom of speech, it is necessary to try using it. 

This is something that in practice does not take place in the 

regions. Thus, journalists do not stretch their capabilities. 

They do not write critical pieces out of conscious fear and 

self-preservation.” During the discussions of this subject, one 

of the panelists joked that, if this keeps on, the Kyrgyzstan 

may turn into “a land of happy people.”

Voronina, commenting on the issue of self-censorship in 

the professional environment, said, “Although almost all of 

the media declare their commitment to free expression of 

thought and freedom of speech, these are subjects which 

are either taboo for those media or are rarely covered—or 

covered with a certain dose of subjectivity. For example, 

the subject of the LGBT community and their rights and 

freedoms is a taboo topic. It is ignored by most of the 

media, and if stories appear, almost all of them are of a 

discriminatory nature. Only bloggers and certain websites 

such as Kloop.kg and Voice of Freedom offer a platform to 

people from the LGBT community. The subject of torture 

and violence in the penitentiary system is also unpopular 

in our media. In general, one can say that this genre 

of journalistic investigation has disappeared from local 

journalism. There are two or three journalists and two or 

three publications that carry on this work, but the genre 

itself has died.”

The panelists generally believe that the media cover 

more or less everything that is going on in the country. 

Nevertheless, the fragmented and sparse information in 

the news frequently cannot give the public an idea of the 

overall situation. Ismanov noted, “There is extremely little 

analytic information on the Customs and Eurasian Union 

and on digital broadcasting. Most often, this is fragmented 

information or references to official communications. The 

public does not have complete information about what 

awaits them after entry into the customs union and the 

introduction of digital broadcasting. (What attachments 

and television sets should you buy? What will be shown and 

what won’t?)”

There is a great difference between real life and what 

appears in the news in Kyrgyzstan, because a number 

of subjects and trends that are “inconvenient” for the 

authorities are either completely taboo or are presented in a 

distorted way. Thus, for example, one of the taboo subjects 

is the coverage of the long-lasting absence of gas in Osh 

because of the discontinuation of gas supplied to southern 



267KYRGYZSTAN

Kyrgyzstan from Uzbekistan after the sale of Kyrgyzgaz to 

the Russian Gazprom (from April to December 2014). After 

that time, influenced by the social networks, the system of 

covering the subject changed. The taboo was replaced by an 

unwritten rule: do not “dramatize” the cutoff of gas to the 

southern region. And only optimistic reporting appeared 

in the broadcasts of the state channels as to how the local 

residents had almost “not noticed” the changes in their 

lives thanks to the “alternative” measures taken by local 

authorities. And even the most daring of media do not write 

about the fact that there is active bugging of every citizen’s 

cell phone communication in the country.

Pay for journalists in Kyrgyzstan is very low. In the majority 

of state and private social media the average salary is $85 

to $135. In the regional press, salaries may be even lower, a 

symbolic amount of $50 or a little more. In such a situation, 

journalists implement various survival strategies. Some try 

to use the media as an instrument of extortion of hidden 

advertising. Others work for several publications at the 

same time or take on extra work, including work outside of 

journalism. The panelists also believe that, because of their 

low pay, journalists agree to informal payments for “media 

services,” i.e. those who can go into public relations and 

carve a niche have even appeared to work as professional 

trolls in the social networks. Indicative of this is the OTRK 

program Aalam Syrlary, which had the highest popularity 

ratings among viewers but was closed down by management 

because the program’s producer, Dana Abdybekova, turned 

it into an advertising business for advertising clairvoyants.”

Journalists in the capital are compensated just a little better. 

Their average income varies from $300 to $700. Even where 

a media outlet pays journalists more than the majority of 

the other media do, the managers, as a matter of practice, 

prefer to hide the real salary level of their workers and 

represent them as lower in order to reduce the tax burden.

Shainazarova, who worked as an editor for the news service 

Tushtuk, said, “At Tushtuk, the regional journalists were 

hired from among those who were already working on 

some television project where full-time employment was not 

required. Naturally that affected the quality of the news.”

Frequently, journalists do not sign employment agreements 

and do not have an employment book, which not only 

prevents them from accumulating employment time for a 

future pension, but also gives them no protection in labor 

disputes. However, it also exposes the editorial office to risks, 

including those of corruption and extortion by the journalists.

Ismanov said, “Today the highest salaries of journalists are 

at radio Azattyk, the newspaper Vercherniy Bishkek and 

Channel 5 TV. They range from $500 to $1,000 a month. At 

radio Azattyk, the salary levels are set in dollars and tied to 

the National Bank exchange rate.5 In the regions, journalists 

receive from two to six minimum-wage units per month. At 

OTRK, competent workers for the site with a nonstandard 

work day cannot be found, because the salary is set at KGS 

8,000 ($135).”

There is no clear trend in Kyrgyzstan of entertainment 

broadcasting squeezing out news broadcasts. For the 

broadcast media that already retransmit Russian channels for 

the most part, there is a clear tendency. On the other hand, 

for television and radio stations that do not retransmit other 

channels, political news is the main product.

For a station to produce its own entertainment broadcasting 

requires large financial resources, and for that reason a 

significant portion of the television channels cannot increase 

their entertainment programming, even though they may 

desire and attempt to. At the regional television channel 

Yntymak, for example, entertainment broadcasts do not 

make up even 25 percent of the total airtime.

Last year, for the first time, the government began to 

provide financing for the transition of television channels 

to digital format, which it described as a funding priority. 

According to the government plan, state channels that join 

the free-to-air package will receive funds to acquire new 

equipment and prepare content, while the same amount will 

be divided among all the regional channels. Another KGS 10 

million ($170,000) will also be invested in the construction 

of communications lines and the acquisition of equipment 

to transmit to multiplexing centers the signals of state and 

public television stations.

In general, the existing equipment and technologies used 

in the majority of television and radio companies may 

be considered obsolete. Among the television channels, 

Piramida, which was nationalized after 2010, stands out 

in that regard. Last year the government explored the 

question of foreign, possibly Russian, participation in 

the development of that channel, which needs serious 

investments in technology.

Begayim Usenova, chief of Institute of Media Policy, 

said that “…the private electronic media, particularly in 

light of the transition to digital broadcasting, are poorly 

provided with modern equipment to collect, produce and 

disseminate information.” Even if they join together in a 

single digital technology association, the private television 

and radio channels still will not be able to solve their main 

problem—developing a network and beginning transition 

of their multiplexes.

5 This means that salaries react more or less flexibly to inflationary 
processes and devaluation of the national currency.



268 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Even the government is not on track for the transition. 

Completion of the first stage (the technology stage) was 

planned for the autumn of 2014, when Kyrgyztelekom, 

using its own funds, was supposed to cover 95 percent of 

the republic, reinstalling equipment and assuring signal 

transmission. In fact, only 59 percent has been completed.

Two or three convergent outlets, including radio Azattyk, 

the newspaper Vecherniy Bishkek and the Akipress press 

service, might deserve a conditional grade of “excellent.” 

The management of Knyus is making efforts to converge. 

The regional press has almost no technical or financial 

potential, and its creative process and production are stuck 

in the 20th century. Some publications are simply dying and 

not in a condition to survive, while as far as the state media 

are concerned, the local authorities are keeping them from 

closing down. For this reason, these publications limp along, 

although they may have a circulation of only 1,000 copies 

distributed by subscription. Some papers do not even have 

photography equipment or Internet access.

Business media are beginning to be developed in 

Kyrgyzstan, slowly but surely. In 2014 specialized information 

resources appeared that operate in the financial sphere: 

www.capital.kg, www.akchabar.kg. Shumkarbek Adilbek 

Uulu, on his site finbilim.kg, proposed an interesting 

financial education format for the public. The complications 

in developing business news include the absence of trained 

journalists capable of operating as columnists. There are not 

enough analysts and experts.

There is a small but stable criminal journalism niche. Religious 

journalism is developing, including a strong sector of citizen 

religious journalism on the social networks. In other areas, 

however, one cannot speak of specialized media.

Investigative journalism as a genre does not exist in the 

overwhelming majority of traditional media. The social 

networks serve as a kind of substitute in this area. They 

frequently allow themselves to say more about politics, 

economics and religion. Media experts consider that the 

blog platforms are becoming a source of the media’s action 

agenda. If some subject is broached by the bloggers, it gains 

resonance and the traditional media either take that material 

and publish it or do their own stories on the subject.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Kyrgyzstan Objective Score: 2.19

Formally, one can say that there is a diversity of 

information sources in Kyrgyzstan: there are national, local, 

and international media, there are national minority media 

and political party media, and there are traditional and 

new media.

Nevertheless, at critical times the public cannot get 

information from the media, particularly the traditional 

media. In 2014, for example, there was unrest among 

the Uzbek population in the Osh oblast. Children were 

beginning to disappear from their homes and a rumor 

spread that either a religious sect or a criminal gang was 

operating in the region and abducting children in order 

to remove their organs, but the traditional media did not 

investigate the claims.

Voronina remarked, “We can hear, see, and obtain 

information from various sources. And draw the appropriate 

conclusions as to whether or not to believe it. But there 

is one minus regarding the poorly informed media in the 

languages of the ethnic minorities. If they exist, they have a 

small circulation within a small geographic range and most 

often are supported by international grant aid. They do not 

always employ professional journalists.”

To a great extent, the limited options to uncover disturbing 

information about the Customs Union or events in Ukraine 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



269KYRGYZSTAN

has forced people to put more trust in the social networks 

and bloggers. In the opinion of the panelists, the social 

networks are the main source of news for young people 

and even for middle-aged people. But this popularity 

has also played a negative role, as more and more fake 

stories are appearing in the blogosphere, information 

leaks in the interest of certain politicians and groups. 

Falsifications and simple disinformation is being published, 

and this undermines confidence in the news from the social 

networks. Nevertheless, according to statistics from Google 

Analytics, Facebook is the absolute leader in the country. 

As Shestakov said, the Regional, a news resource that he 

publishes, reaches no more than 160 people a day, while 

more than 6,000 get their news through Facebook.

Up until now, there have been no limitations on access 

to foreign media, apart from cost. In the retail market, 

the selection of foreign print publications is considerably 

diminished than seen in previous years. People buy print 

media more and more infrequently. Because of limited 

reader demand, the average age of a glossy magazine in the 

country is about a year to a year and a half; many Kyrgyz 

language newspapers stopped printing last year and went 

completely online.

The Internet is becoming more accessible every year. Today 

the average citizen can receive unlimited use for KGS 600 

to KGS 2,000 ($10 to $35) per month. Thanks to a special 

tariff, mobile Internet is a widely used consumer product. 

At the same time, because of the country’s energy crisis, 

the majority of the regions, including even the capital, 

experience rolling electric power blackouts. System-wide 

electric power blackouts have hindered an increase in 

broadcasting volume by state television channels, despite 

the fact that OTRK, for example, has long dreamed of being 

on the air around the clock.

With rare exceptions, there are no media in the country 

that serve the public interest and can be called politically 

unbiased (the panelists named Yntymak TV and Kloop 

Media among the exceptions).

Some panelists expressed the view that there is great 

pressure from political groups and politicians on the state 

media in the capital, while there is room for maneuvering in 

the regional media. The panelists mentioned an interview 

for Uchur, with Ernis Kyyazov, the well-known journalist 

and former director of Osh TV, contrasting OTRK’s support 

for the president and the government position, while 

pointing to instances where Osh TV presented different 

perspectives—for example, presenting some of the cons that 

may await Kyrgyzstan in the Customs Union, and Osh TV’s 

willingness to air a film on Aziz Batukayev by the Azattyk 

journalist Zhanar Akayev that OTRK took off the air.

According to Sadiev, a return of the old ideological 

broadcasting is not the result of a focused policy ordered 

by the president or key government figures. Daniyar gave 

the following example: traditionally the country’s president 

is the main subject of the news. Yntymak’s editorial policy 

is to reflect the public interest and, when he received a 

call from the Office of Administration of the president 

ordering him to cover in detail Atambayev’s visit abroad, 

he simply requested a written order to that effect. But he 

never received it and safely refused to fill the airwaves with 

presidential content. As a result, not only did the television 

station and its manager have no trouble over this, but the 

White House quit sending them “requests.” Based on this 

experience, Daniyar believes that it is possible to work 

within the public media system if only the managers have 

the will and the desire to do so.

The ten news agencies in Kyrgyzstan supply news to the 

other media free of charge or on a partially paid basis. In 

practice, no media outlet buys its news feed from a news 

service. According to the panelists, the media do not perceive 

the need to subscribe to a news wire since the traditional 

culture permits plagiarism of news stories, in addition 

to which news has a specific structure in Kyrgyzstan: the 

greater part of stories are based on covering the activities 

of a small number of politicians such as the president, 

the leading members of parliament, and the government 

leadership. Since foreign news agencies structure their news 

differently and from a different viewpoint, it is difficult for 

them to simply borrow their stories. Another factor is that 

the practice of borrowing without referring to the source 

has become the standard. And it may be noted that, when 

television channels run news from the wire services, they 

almost never mention the source.

It was noted several times in the past year that the Akipress 

news agency, which the panelists consider to have formerly 

been distinguished for its more professional approach and 

conscientiousness, republished blog stories, violated ethical 

Ismanov commented, “The television 
companies Channel 5 and NTC have 
recently launched a number of media 
projects related to the regions that 
have enjoyed great success among  
the viewers. Until recently, local 
content was not in the lead and  
news from the capital still prevailed  
in news broadcasts.”



270 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

standards, etc. Nevertheless, Akipress, along with Kabar and 

24.kg, is still one of the most popular news agencies.

Branches of foreign press agencies (Reuters, Interfax etc.) also 

operate within Kyrgyzstan and provide news wires, which, 

however, have almost no focus on local news. Worldwide 

foreign agencies are also available online, but getting news 

from them is not possible because the majority of journalists, 

media and the public do not know foreign languages.

It would be quite hard to call any of the press services 

independent, although Akipress has tried to maintain a 

neutral and reasonable approach; it has achieved some 

measure of success since the owner of the agency, in 

contrast to the 24 news service, is not a politician, and the 

private nature of its ownership has deflected some pressure 

from the government bodies, in contrast to Kabar.

Over the last few years, regional private studios have 

stopped broadcasting news and other programs of their 

own and changed exclusively to retransmission, receiving 

their revenues from advertising. Such television companies 

include Ayan and Shankhay (in the city of Naryn), MTV 

and Anten TV (Karakol) and others. Among those that do 

produce news, their positions are not very diverse. Almost 

everywhere, the key subject is the government and the party 

leaders. The news is frequently repeated regardless of the 

type of ownership of the media. Despite the long-standing 

struggle for democratic media, the traditional government 

approach continues to be reproduced and the overwhelming 

majority of the news has no social significance and does 

not reflect the interests of the people. For example, for a 

whole week all of the country’s key media may belabor as 

news item No. 1 the disagreement between two politicians 

over the statement by one of them that the other one had 

injured his dignity.

The absence of distinctive broadcasting, i.e. a brand as such, 

has kept the owners of TV Shankhay, for example, from 

selling the channel for the last five years; no one wants to 

acquire a faceless trademark.

Last year, the association Zhurnalisty attempted to describe 

all the current media in the country, gathering and 

publishing all the data in the Media Handbook. But for the 

most part, media ownership is a secretive subject. Rumors 

fly about who owns what in the media, but the information 

is unreliable. As an example, some of the panelists cited a 

well-known politician, Omurbek Tekebayev, as owning not 

only the television and radio company Sentyabr, but also the 

widely circulated and profitable Super Info—which on paper 

belongs to another businessman, Kylychbek Sultanov. The 

claim that Tekebayev owned Super Info disturbed some of 

the panelists, but they said that if it is true, it sheds light on 

Sultanov’s appointment as Kyrgyz ambassador to Malaysia 

despite his lack of diplomatic experience.

According to people in Vecherniy Bishkek (known to locals 

as Vecherka), media controlled by the White House were 

involved in the news campaign against Vecherka, and the 

partisan group April Heroes demanded nationalization of 

Vecherka and confiscation of its property. The Office of 

the Prosecutor General sequestered the publishing firm’s 

shares. In the opinion of founder Aleksandr Kim, this decision 

was aimed at a hostile takeover of the Vecherniy Bishkek 

newspaper backed by the government.6 Specifically, the 

management of Vecherka stated that people in the inner 

circle of the country’s president, Almazbek Atambayev, 

participated in the hostile takeover, and in particular 

presidential adviser Farid Niyazov. In his remarks at a press 

conference, Kim rejected the story that takeover raiders were 

pursuing material gain. “The income of the paper may be 

significant for you or me,” he said to the journalists, “but it 

is of no interest to those who are trying to control the paper. 

This is obviously about the struggle for a news resource.”

Traditionally, there have been minority-language media 

in the Kyrgyz Republic. But when the daily television 

programs that had been broadcast in eight national 

languages disappeared, there was no conceptual approach 

to inter-ethnic media. The National Assembly members issue 

a number of native language-newspapers: Maayan (Spring) 

from the Jewish Culture Society; Tugan tel (Native Tongue) 

from the Tatar-Bashkir Culture Center; Hueminbo from the 

Dungan Unity Society; Ilchi (Unity) from the Korean Unity 

Society; Payemi Ala-Too (Ala-Too Herald) from the Tajik 

Unity Society; Polonia from the Polish society Odrodzenie; 

and Ittipak from the Uyghur Society—which also launched 

an online platform, uygur.kg.

Currently, radio Dostuk operates on OTRK, airing Birinchi 

Radio once a week in six languages. In addition, a number 

of media publish either in the Uzbek language (e.g., Dostuk, 

the newspaper of the Aravan district, and Ush sadosi, in Osh 

oblast) or have an Uzbek version (Yntymak TV, for instance). 

As for Uzbek-language print media, according to Ismanov, 

the average circulation of these sometimes totals 500 to 

700 copies. He noted that two television companies in the 

Uzbek language, Osh TV and Mezon-TV, quit broadcasting; 

now, the Yntymak television and radio company is the only 

bilingual media outlet in the south. In fact, Ismanov believes, 

“…the interests and viewpoints of the national minorities 

are not represented in the large media, with the exception 

of the grant-funded programs.”

6 http://www.vb.kg/293798 



271KYRGYZSTAN

In 2014 OTRK aired a series of programs called We 

Kyrgyzstanis, prepared in cooperation with the Assembly, 

about people of the various ethnicities. In practice, media 

tend to focus on limited cultural aspects of life: national 

ceremonies and holidays, cooking, songs and dances 

and other creative activities. The singers and dancers 

representing the ethnic group and expressing joyful 

contentment with life in the republic do not even hint at the 

problems that exist in economic, political and social life, and 

in inter-ethnic relations.

However, there are problems. For example, in the Issyk 

Kul oblast, which has a Mongolian population, there is 

not even one media outlet for national minorities. Last 

year OTRK decided to shoot a series of stories on the 

cultures of Kyrgyzstan, and some ethnic associations were 

uncooperative. The Kalmaks, for example, refused to 

participate in the broadcast and requested that no shots be 

taken of their culture.

Last year, the media began following foreign news more 

closely, possibly triggered by the Kyrgyz public’s interest 

in news from Ukraine—though, on the other hand, the 

influence of the Russian media cannot be ruled out. In 

view of the cooling of relations with the West and the 

intensification of the Russian-Ukrainian conflict, Russia 

increased its output of international news. In any case, 

international news gained priority and increased in 

volume among the Kyrgyzstan media, led by OTRK (the 

National Radio and Television Corporation). This year the 

channel started providing BBC and Azattyk news, and 

Kyrgyz-language media are preparing stories in Kyrgyz from 

the same transnational media (from London and Prague, 

respectively). The OTRK management is giving time to 

these stories, particularly in prime time. Still, some panelists 

argued that the volume of international news is actually 

decreasing, and retransmission has also become unprofitable 

because of the legal requirement to provide more than 60 

percent of the airtime in the Kazakh language. The fair use 

doctrine is not operative and in the overwhelming majority 

of instances even the largest newspapers do not give their 

news sources, but use the words “From the Internet.”

Interest in foreign news in connection with the events in 

Ukraine has actually been very great, but it is not possible to 

get Kyrgyz news from the hot spots because of the absence 

of a network of overseas correspondents and the lack of 

arrangements for cooperating with Kyrgyz freelancers from 

other countries. For this reason, world events are seen by the 

majority of Kyrgyzstanis through the prism of Russian news 

policy and, in the view of panelists, there is a high degree of 

conflict in popular awareness and polarization on the issues 

of the Ukrainian-Russian conflict, the annexation of Crimea 

to the Russian Federation, sanctions against Russia, etc.

As one of the panelists said, “The events in Ukraine showed 

that our domestic news services are not on the job. We don’t 

even have competent political observers who are able to 

comment on the predominantly Russian images in a way that 

reflects Kyrgyzstan’s interests.”

There are small changes in the coverage of local events. 

Whereas earlier, events of local significance rarely appeared 

on national broadcasts, and only to cover extraordinary 

situations (natural catastrophes, armed conflict, conflicts 

involving well-known politicians and events involving great 

costs to the public or the government as a whole), last year 

special programs on the regions appeared on a number of 

national television channels.

Ismanov commented, “The television companies Channel 5 

and NTC have recently launched a number of media projects 

related to the regions that have enjoyed great success 

among the viewers. Until recently, local content was not in 

the lead and news from the capital still prevailed in news 

broadcasts. In the regions the local media are trying harder 

to accentuate their own subjects and problems because the 

viewers are receiving national news from other sources.”

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.65

Although a 2013 study by the Zhurnalisty Fund found that 

68 out of 206 media surveyed throughout the republic 

are partially self-sustaining, the panelists’ opinion of the 

profitability of media enterprises was very pessimistic.

Almost all of the panelists agreed that only two or three 

media enterprises in the country could be considered 

self-sustaining, and they are both private: Akipress press 

service and the Vecherniy Bishkek publishing house. But 

they deemed it impossible to compare the profitability and 

efficiency of these media with efficient media enterprises, 

even those in Russia and Kazakhstan, because of the 

differences in scale and approach.

The state media live off of the government budget, 

including OTRK (with the exception of OTRK Yntymak, which 

exists exclusively on grant money). But the budgets are 

ineffectively planned, and these media continue to exist on 

the brink of extinction.

Among the state media, only OTRK has demonstrated 

a trend towards diversifying revenue sources, including 

increased income from the sale of products produced by 

the corporation. These included CDs of music collections 

from the Kyrgyz national heritage (Zalkar Küülörü), the 

launch of a music channel with planned advertising, the 



272 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

development of a revenue-generating SMS system, and the 

possibility of increasing advertising on radio Min-Kyyal in 

connection with an expansion of broadcast coverage. But 

despite this, the survival of a television channel without 

state support is still impossible, although the advertising 

volume and the revenues from other sources are steadily 

growing. OTRK’s management today is the result of a 

large-scale experiment with very significant financial 

support from international organizations. According to 

the unconfirmed report of one of the panelists, Internews 

Network, along with the Soros Kyrgyzstan Fund, spent 

more than $2 million over the last two years reforming and 

enhancing OTRK’s operational efficiency.

Reforms in staffing and financial management have 

barely begun in other media enterprises. Voronina noted, 

“Despite the fact that in previous years a lot of training 

was organized for editors, many of them failed to improve 

management in their organizations, to the extent that 

many media do not even have a manager position now. 

Editors devote their time more to the creative process and 

forget about management, and in general for the majority 

of them, ideas such as organizational culture, value, 

management of the editorial office as an organization  

and strategic planning remain ideas found only in 

management handbooks.”

Frequent rotation of the journalist staff, staff turnover due 

to low salaries, and no financial sustainability are common 

across most media. Ismanov explained, “The personnel 

and financial policies of almost all media are not efficient 

because of ‘gray bookkeeping,’ low pay, the refusal of the 

media to accept trade unions, and the lack of resources to 

develop professionalism among the media’s journalists.”

The majority of media and editors do not trust research and 

do not consider market studies to be necessary or useful. 

Media enterprises do not plan their activities, and the 

absence of strategic planning also causes a great degree 

of disinterest in market research. Instead, many editorial 

offices prefer to carry out their own audience ratings. They 

work with advertising in the tried and true way, relying 

more on the administrative resources of local officials to 

organize mandatory subscriptions or advertising flow. Hitting 

upon the inefficiency of government media expenditures, 

Sharshembieva said, “The government maintains government 

broadcast channels and newspapers, but no one monitors 

how the given resources are distributed. We citizens cannot 

influence the process. Here’s an example: why do we have 

the moribund newspaper Vesti Issykulya, on which about 

KGS 1.3 million ($22,086) is now spent, when no one reads 

it? Wouldn’t it be more reasonable to use this money for 

something more useful? There is even a Kyrgyz edition… Two 

years of this money could build a kindergarten.”

As a rule, private newspapers and electronic media barely 

survive, and the owners, instead of reinvesting what little 

profits are made back into their media business and further 

developing it, pocket the profits instead.

The management’s lack of technological literacy in the 

majority of media enterprises and the absence of strategic 

planning do not permit the media to recognize and employ 

the potential for diversification of revenue sources. Blindina 

noted that even traditional sources of revenue such as 

subscriptions are unstable because the Kyrgyzstan postal 

service holds onto the subscription money for years.

The independent regional electronic media draw revenue 

in the form of grants and an insignificant amount of 

advertising, but in the last few years most grant-making 

agencies have left the media market. The print media 

pull in small, relatively equal revenues from street sales, 

subscriptions, advertising and PR services.

Valieva reported that for OTKR, advertising revenue is quite 

significant, possibly exceeding government support. Ismanov 

described the situation for other media: “The basic advertisers 

are three cellular companies, a few big mortgage banks 

and construction companies, and as the New Year holidays 

approach, a few big candy manufacturers are added. Landing 

a big advertising order is extremely difficult. You have to have 

acquaintances and lobbyists. This is especially hard for small 

newspapers and regional television companies. Television 

companies are reluctant to run public service advertising. 

When such advertising is available, it is well paid. There are 

no alternative revenue sources for the majority of media, 

except for the newspaper Vecherniy Bishkek, which has its 

own printing presses and its own advertising agency.”

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional, 
and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests 
of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



273KYRGYZSTAN

The television companies have reservations about 

advertising revenue. On national and local television, as 

in many low-volume markets, text crawls and modular 

advertising are used and advertising is sold by the minute. 

There is no set pricing policy for producing spots. The 

electronic media often produce their own spots, particularly 

for radio, and they are not noted for their professionalism; 

plagiarism is common.

The panelists’ opinion of advertising agencies was 

quite categorical: advertising agencies do not help the 

development of the advertising market, but interfere with 

it. Shestakov said, “Advertising agencies do not help the 

media attract funds from the advertising market. This is 

connected to the fact that Kyrgyzstan has no more than 

ten large businesses that give advertising to the media on a 

steady basis. In this situation, you can’t expect advertising 

agencies to develop market services. It is better for the 

media to attract large advertisers directly and to operate 

advertising firms.”

It is interesting that the size of the advertising market is not 

transparent, even for media experts; the panelists spoke 

of about $10-12 million, but other numbers have been 

bounced around, ranging up to $20 million. According to the 

consulting firm Ekspert, the Kyrgyzstan advertising market 

based on list prices is worth $19 million a year. However, 

Ekspert notes that official GDP data for the country does 

not take into account the significant share of the shadow 

economy (30 to 40 percent). Moreover, in contrast to other 

countries, the large advertisers receive substantial discounts 

(up to 50 percent off the list prices). Thus, the actual size of 

the advertising market appears to be somewhat different.

Describing the situation in Kyrgyzstan’s advertising market,7 

the panelists note several factors: “The leading television 

channels are (Russian) retransmission channels; advertising 

agencies have only begun to develop; and market research is 

unsystematic, disorderly and ambiguous.”

The consulting firm Ekspert reviewed the factors that 

prevent the development of the advertising market and 

concluded that the obvious issues include the population’s 

low level of purchasing power and political instability, and 

an absence of media measurements. But, it believes, that 

the most important is the absence of consolidation among 

television companies and advertising agencies—the basic 

players in the advertising market. It expressed optimism over 

the creation in 2013 of the Joint Media Committee for this 

reason; however, the panelists said that the Committee has 

shown few signs of life.

7 According to the materials of PA DAS Marketing—http://www.
adme.ru/tvorchestvo-reklama/reklamnyj-rynok-sng-kazahstan-
kyrgyzstan-i-uzbekistan-48525/

The second factor inhibiting the development of the 

advertising market is the absence of regular media 

measurements. Without such information, it is difficult to 

carry out qualitative media planning. In addition, the lack 

of information on the ratings of channels and broadcasts 

makes it hard for advertisers to make decisions, while the 

television companies themselves cannot improve the quality 

of their content.

“The basic cause of the lack of regular media measurements 

is their high cost. For this reason, media research in 

Kyrgyzstan using the day-after recall method is used today 

no more often than once a year to support international 

donor organizations.8

The law has not established standards for the share 

of advertising revenues out of total media revenues; 

government agencies do not monitor regulations in the law 

“On Advertising” that limit the amount of advertising on 

the air or in newspaper space. In practice, Vecherniy Bishkek 

devotes 90 percent of its Friday edition to advertising, and 

a number of television channels may run large five-minute 

blocks of advertising every 20 minutes. Neither the 

government nor NGOs have yet raised the issue of violations 

of law in this area.

Government financing has been very sparse until recently, 

and has not even been available for all of the state media. 

In fact, a whole series of regional and national publications 

have not received any money at all from the government 

budget. But last year, the transition to digital technology 

delivered an advantage to state media. The government 

allocated a total of KGS 200 million ($3,398,000) for new 

equipment, including KGS 10 million ($170,000) for state 

media joining the free-to-air packet. Regional stations 

are given KGS 10 million ($170,000), and KGS 80 million 

($1,359,000) are allocated on a competitive basis to produce 

audiovisual content. If the government does not decide to 

provide technical help for the private regional media in the 

8 Ekspert. http://www.expert.kg/ru/monitoring/125

Ismanov explained, “The personnel 
and financial policies of almost all 
media are not efficient because of 
‘gray bookkeeping,’ low pay, the 
refusal of the media to accept trade 
unions, and the lack of resources to 
develop professionalism among the 
media’s journalists.”



274 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

transition to digital, then their existence will be questionable. 

The extinction of regional media not only deforms the 

media market, but negatively affects the ability to satisfy the 

public’s information needs, the panelists believe.

So far, the print media have not received any government 

support for new and upgraded equipment. Recently print 

media, which had an advertising advantage in running the 

bidding and purchasing announcements of government 

agencies, have lost that privilege since all bidding and 

purchasing announcements are now placed on a special 

Ministry of Finance website.

The development of strategic planning by Kyrgyzstan’s 

media companies in order to increase revenues has given rise 

to a paradox. On the one hand, this kind of planning is not 

possible without high-quality market research, while on the 

other hand, market research is expensive and the owners of 

the media are not prepared to set aside money for it. The 

reasons include the fact that they lack faith in the practical 

results. Only the first steps have been taken, with the 

support of international organizations, in market research of 

the country’s media market. The majority of media players 

have an ambiguous relationship with the results of research 

conducted by the M-Vector organization. Long after its 

last study in 2013, the television channels, which did not 

agree with the ratings that were given for viewership and 

popularity, continued to run negative comments on their 

news blocks. Last year, two other consulting and research 

firms—Ekspert and Siar-Bishkek—announced that they were 

prepared to offer another methodological study and to do 

so regularly.

But national-level research generally rates the regional 

media and local audience use quite low. Thus, the regional 

media are studied even less than those in the capital. Since 

they do not trust the ratings and are also not in a position 

to find the necessary data on the media within their means 

and practices, the key advertisers in the regions run their 

advertising on all the media. That means that no one relies 

on the results of research, although Ismanov believes that 

the leading commercial companies do their own media 

market research to help with effective ad placement.

Thus far, Kyrgyzstan lacks a structure to verify and validate 

the circulation numbers of the print media. Ismanov 

believes that “this kind of research is carried out by various 

organizations, but not very frequently. The Zhurnalisty 

Fund conducted the last research of this type in 2013, and 

the data was published in 2014. They collected data on 

circulation and on viewing audiences based on reports from 

the management of each media outlet.”

Editorial offices are also quite cautious about popularity 

and audience ratings, site traffic, or circulation data. Many 

online and electronic media point to their top programs, but 

institutionalized mechanisms to support the winners’ ratings 

do not exist. Exceptions are Kloop Media and Azattyk, 

where counters accurately record the popularity ratings and 

the journalists’ income is directly connected to the ratings 

their products receive.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kyrgyzstan Objective Score: 2.08

The program to switch to digital broadcasting brought into 

existence a business association of private media called Digital 

Technologies LLC, formed by 22 private Kyrgyzstan television 

broadcasting companies with broadcasting licenses and 

frequency allocations set to expire this past January 1. Despite 

the unacceptable financial conditions9 of the competition 

announced for spaces in the free-to-air packet for private 

television broadcasters, the Digital Technologies association 

has not announced its public policy nor launched a campaign 

to lower the entry cost into the digital multiplex for private 

television broadcasters.

The association of publishers and distributors of print media 

has been inactive in Kyrgyzstan for several years. The Media 

Industry Committee, created in 2012 to optimize the media 

advertising markets and carry out research, was also inactive 

last year.

9 According to its terms, television channels had to have KGS 32.4 
million (about $600,000) per year to participate in the digital 
packet for 2015-2017; http://diesel.elcat.kg/lofiversion/index.
php?t2628947-650.html 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow journalists 
to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



275KYRGYZSTAN

Essentially, the interests of the media in this critical period of 

the transition to digital technologies, like the interests of the 

public, are substantially underrepresented and no business 

organizations are lobbying for them.

The news spread among the media in September 2014 that 

a trade union of Kyrgyzstan’s media workers had begun 

monitoring violations of the rights of journalists and the 

media. Facts collected during the monitoring over a period 

of two months in 2014 were available on the Internet. The 

union also took an active part in the discussion and in the 

organization of discussions on the law of false denunciation.

An older trade union, the Union of Kyrgyzstan Journalists, 

formally exists, but does not carry out any activities on 

behalf of the journalists and the media. As before, the voice 

of this organization was not heard in the process of active 

change in the media laws or in discussing the issues of public 

access to digital television.

Ismanov explained: “Attempts to put in place an 

independent trade union of journalists with the support 

of donors has yet to be successful. The media leaders are 

categorically opposed to opening grassroots trade union 

organizations within their companies and the journalists 

themselves do not have a lot of confidence in it, viewing 

it as a temporary grant project unable to protect them.” 

Voronina added, “Journalistic associations, where the 

initiative comes from the journalists themselves, have 

not appeared in the country. There are things like the 

Association of Electronic Media, but they get together 

from time to time when a serious issue comes up, like the 

question of digital broadcasting for example. But when 

active involvement is required, journalists can quickly 

organize themselves into a group and then disband 

again when the situation is resolved. Formally, there are 

no journalistic associations in the country. The union of 

journalists exists only on paper.”

At the same time, the state media, out of inertia, collect 

one percent of the salary of journalists and transfer it to 

the accounts of cultural trade unions. In exchange for this 

transaction, the editorial officials receive a limited number 

of vacation trips, including some with their children.

According to the panelists, Zhournalisty, the Media Policy 

Institute, and the Center for Information Rights are most 

active in protecting the interests of journalists and the 

media. The activities of the regional media centers, which 

have sometimes been centers for supporting regional 

media, have today become significantly weaker. The only 

functioning media center is the Issyk Kul Journalist’s House, 

but its activities depend on grant assistance.

Until quite recently, the organization Internews Network 

was a key player providing and organizing help for 

journalists. The panelists noted that journalists have 

become only rare guests at the organization’s office, which 

is symptomatic of a broader pattern and does not merely 

reflect the relations between the organization and the 

national media, they believe.

For some years now, the media complaint review committee 

has operated, but it has not succeeded in having enough 

authority for the recommendations it makes on dispute 

cases to gain legitimacy in the media community.

Despite the limited number of NGOs, those mentioned have 

been able to actively oppose a whole series of conservative 

attacks from legal reformers in the media and related areas.

Practically nothing has changed in the academic professional 

training programs for journalists in the country. As before, 

the practitioners berate the academics and the academics 

blame the practitioners for being backwards. And dozens of 

graduates of the journalism schools are unwanted because 

of their weak professional knowledge. One of the panelists 

said, “The universities and schools do not use modern 

technologies, and instruction in these is non-existent. The 

graduates have not even mastered the most elementary 

skills of working with Internet technologies and websites 

and the preparation of multimedia materials.”

At the same time, teaching at the Kyrgyz-Turkish Manas 

University has compared favorably to other universities for 

the past few years. The university has brought together 

certified teachers in the fields of television directing, 

scriptwriting and filming and the first few classes of 

graduates are finding jobs in journalism and related areas.

Attempts have been made in the media world for many years 

now to organize alternative forms of professional training 

that differ from unsystematic and fragmented seminars; for 

example, KTRK offered a republic-wide media communications 

Ismanov noted, “High quality printing 
operates only in Bishkek, while in Osh 
there isn’t any at all... Rubikon has 
also set up the first full-color printing 
machine in Kyrgyzstan and has begun 
offering its services with more flexible 
rates and scheduling.”



276 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

training center.10 With support from the Soros-Kyrgyzstan 

Fund, the center carried out a project for “increasing the 

potential of local broadcasters in the transition to digital 

broadcasting” and held a seminar on “the ABC’s of news,” a 

lab on “production of low-budget programs” and a mastery 

class by Irina Kemarskaya on “the work of the editor in the 

transition period.” They conduct special training for the 

workers in public television and radio companies on subjects 

that are necessary in various organizations.

Before the center opened, the editors of the Kloop portal 

provided basic short-term training for journalists and 

bloggers. Last year, Kloop Media cooperated with a number 

of international organizations in cooperative projects for the 

development of citizen’s journalism, the solution of social 

problems in the course of peace making in victim societies 

and so forth. UNESCO financed one of these projects within 

the framework of a project to increase social justice.

Such separate seminars are proposed through other media 

organizations, including the Government Media Institute 

and the Journalists Union, as well as human rights and other 

NGOs that intend to strengthen their ties with journalists in 

order to adequately and effectively inform the public about 

rights and freedoms.

As Ismanov said, “The local NGO community is working 

with media and journalists. Most often this is targeted 

cooperation with specific journalists who are loyal to the 

civil sector. In practice, all of the media organizations are 

located in Bishkek. The regional media resource centers in 

the oblast centers have ceased functioning, but resource 

centers are more or less active today in Karakols, Naryn and 

Osh. They are not of the scale today that they once were.”

Media access to technical equipment and consumables in 

the market and consumer era is limited only by economic 

considerations. Ambitious actions that were taken last year 

demonstrated how technically limited the editorial offices 

of newspapers, television and radio were. Thus, in shooting 

and transmitting Nomad Games, KTRK had to rent classroom 

equipment from Manas University since that type of 

equipment was no longer available to anyone in the country.

Printing facilities in the regions remain, as before, a painful 

issue and hence one that has the potential to be used for 

political interests. Ismanov noted, “High quality printing 

operates only in Bishkek, while in Osh there isn’t any at all... 

Rubikon has also set up the first full-color printing machine 

10 http://internews.kg/?p=6238

in Kyrgyzstan and has begun offering its services with more 

flexible rates and scheduling.”

Entry into the Customs Union promises to increase the 

ability of publications to obtain goods and services and 

to strengthen competitive bidding, so the panelists hope 

that printing facilities may improve in quality and price. 

The process of developing regulations related to digital 

technologies has in fact broken the monopoly of the 

National Frame Relay Television and Radio Network and 

Kyrgyztelekom.

There is no monopoly in the process of producing print 

media. Sources of paper and other consumables and printing 

facilities operate on market principles.

But in practice, all of the media distribution channels are 

monopolized by government agencies. Kyrgyzbasmasoz is 

launching a nationwide retail media sales network, yielding 

its monopoly position to private distributors only in some 

regions. Kyrgyztelekom is the key communications operator 

and also—in the person of the National Frame Relay 

Television and Radio Network—the monopoly distributor 

of the media’s electronic signals. When necessary, any 

monopoly is used for political purposes, as recent history 

has shown. Last year, not one of the government media 

distribution monopolies was politicized, with the exception 

of Kyrgyztelekom, which illegally blocked the Kloop.

kg site upon verbal order by the State National Security 

Committee. Otherwise, all of these organizations remain 

simply inefficient intermediaries between the media and 

their users.

Last year, the government developed a plan to reform 

Kyrgyzpochtasy, providing a three-step modernization 

program with the aim of integrating new automated 

systems and technologies (including a financial payment 

system) and creating a single corporate communications 

system. It is too early to predict how this will influence the 

provision of services to media enterprises. Kyrgyzstan ranks 

71 out of 193 countries in its Internet rating,11 based on 

the average Internet access speed and the development of 

Internet infrastructure. Meanwhile, according to Freedom 

House12 Kyrgyzstan came in 34 out of 65 countries, falling 

into the group of countries with only partially free Internet. 

11 The Worldwide Internet Index is prepared by the Ookla company: 
http://www.knews.kg/society/53239_kyirgyizstan_obognal_
tadjikistan_belarus_i_azerbaydjan_v_reytinge_stran_po_sredney_
skorosti_dostupa_v_internet/
12 http://www.dialog.tj/pages/kyrgyzstan-uluchil-svji-pozitessi-v-
reitinge-freedom-house



277KYRGYZSTAN

Of the Eurasian countries, only Armenia, Georgia and 

Ukraine rank higher than Kyrgyzstan.

Internet access differs significantly in the city and in the 

countryside. As one of the panelists noted, “In the city there 

are no problems. There is Internet access for every taste 

and pocketbook, mobile or cable. There are problems in the 

regions though. Internet does not exist everywhere. And 

where it does, the speed is slow.”

Nevertheless, a breakthrough is in the works. The operators 

of several mobile providers have been intensively laying and 

testing fiber optic communication lines and joining together 

trunk lines throughout the country. Kyrgyztelekom has the 

most ambitious plans, planning to complete a single fiber 

optic circle from Issykul through Naryn and Osh, which will 

make it possible to create an independent internal Internet 

traffic system.

List of Panel Participants

Antonina Blindina, editor-in-chief, For You and Chui News, 

Tokmok

Zharkyn Ibraeva, chief, naryn.kg; director, Radio 

AlmazNaryn, Naryn

Almaz Ismanov, freelance journalist; blogger; associate with 

online newspaper New Faces, Bishkek

Almaz Karimov, manager, 7th Channel, Djalalabad

Daniyar Sadiev, director-general, TV Yntymak, Osh

Asylkan Shainazarova, web manager, Tyshtyk News Agency, 

Bishkek

Nurgul Sharshembieva, director, Press Club, Karakol

Igor Shestakov, member, KTRK TV Steering Committee; 

owner, region.kg, Bishkek

Muzaffar Tursunov, freelance journalist; blogger, Osh

Begayim Usenova, director, Institute of Media Policy, Bishkek

Tamara Valieva, editorial advisor (ombudswoman), KTRK TV, 

Bishkek

The following panelist submitted a questionnaire but was 

unable to attend the panel discussion:

Elena Voronina, instructor, Kyrgyz Slavonic University 

Department of Journalism, Bishkek

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, media analyst, Bishkek

The panel discussion was convened on November 28, 2014.




