
172 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Although nearly 600 state-controlled media outlets present one point of 

view largely aligned with the government, public dissent nonetheless 

flourishes online.

BELARUS



173

introduction

T

OVERALL 

SCORE: 

1.22

BELARUS

B
E

LA
R

U
S

The media landscape in Belarus has seen little change as the country has retained its autocratic political 

system, which maintains control over civil and political life as well as freedom of speech. The government 

had long kept tight reins on traditional media and is moving to deploy stricter controls over the Internet. 

Cumbersome and loosely-worded registration and licensing requirements stonewall the print and broadcast 

media from presenting alternative points of view.

Menacing legal requirements remain in place under the pretext of creating responsible media and 

disciplining errant journalists. Libel remains criminalized and public officials enjoy greater protection from 

scrutiny by the media. As a result, the media are forced to continue practicing self-censorship. Barriers 

around accreditation prevent journalists from reporting on potentially sensitive topics such as corruption or 

the financial crisis. Meanwhile, division along ideological lines damages standards of accuracy and fairness.

The government controls around 75 percent of the GDP, composed mostly of unreformed state-run 

businesses that do not see a need to advertise their products or services. Nonetheless, the advertising 

market grew 6.3 percent to $116 million over the past year. Meanwhile, the national government’s direct 

funding of state-run media amounted to $69 million in 2014. State-controlled media organizations also 

receive funding from the local government and other financial support via tax breaks and subsidized tariffs.

Although nearly 600 state-controlled media outlets present one point of view largely aligned with the 

government, public dissent nonetheless flourishes online. Around 64 percent of Belarusians use the 

Internet to receive news and analysis.

In the wake of the financial crisis, and ahead of presidential elections in late 2015, the government decided 

to tighten its grip on the Internet. Two weeks before the end of 2014, the authorities revised the existing 

media law to exert even tighter control over online media. Owners of websites will be held responsible for 

content posted by users on their websites, most notably information deemed to be extremist or capable 

of harming national interests.

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if they were not named publicly. The Criminal Code 

contains an article, “Discrediting the Republic of Belarus,” which criminalizes providing “false information” 

to international organizations about the situation in the country. Human rights groups, both domestic and 

international, believe the article’s vague wording makes it possible for the government to detain for up to 

six months anyone reporting negative information or to imprison them for up to two years.



174 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
68

0.
68 0.
71

0.
70

1.
15

1.
15 1.

26

1.
25

0.
85

1.
13 1.

32

1.
28

1.
07

0.
93

0.
88

0.
88 1.

04 1.
22

1.
22 1.

32

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

10 11 12 13

0.
80

1.
14 1.
23

0.
95

1.
20

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

0.
84

1.
40

1.
42

1.
07

1.
40

20
15

20
15

20
15

20
15

20
15

GENERAL

>> Population: 9,608,058 (July 2014 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Minsk

>> Ethnic groups (% of population): Belarusian 83.7%, Russian 8.3%,  
Polish 3.1%, Ukrainian 1.7%, other 2.4%, unspecified 0.9% (2009 est.,  
CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 80%, other (including Roman 
Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Belarusian (official) 23.4%, Russian (official) 
70.2%, other 3.1% (includes small Polish- and Ukrainian-speaking 
minorities), unspecified 3.3% (2009 est., CIA World Factbook)

>> GNI (2013-Atlas): $63.68 billion (World Bank Development Indicators, 2014)

>> GNI per capita (2013-PPP): $16,950 (World Bank Development Indicators, 2014)

>> Literacy rate: 99.6%; male 99.8%, female: 99.5% (2009 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Alexander Lukashenka  
(since July 20, 1994)

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations, Internet 
news portals: 1,846 (Newspapers: 712, journals and magazines: 804, radio 
stations: 172, TV stations: 93, bulletins: 42, catalogs: 12, information 
agencies: 9, almanacs: 2 (October 2014, Ministry of Information); Internet 
News Portals: 25 (2014, Gemius)

>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation SB. Belarus Segodnia 
(circulation 2,000,000, state-owned), Komsomolskaya Pravda v Belorussii 
(circulation 436,000, private, Russian-owned), Respublika, (circulation 
160,000, state-owned) (December 2014, Medusa advertising agency)

>> Broadcast ratings. Top three by share: NTV-Belarus—14.8%, ONT—13.97%, 
RTR-Belarus—13.27% (December 2014, GEVS)

>> News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), Agentstvo 
Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), Registr Information and 
Legal Agency (private) (Belarus Ministry of Information, 2014)

>> Annual advertising revenue in media sector: $116.3 million ($62.4 million 
television, $19.9 million Internet, $10.5 million press, $6 million radio) 
(Vondel Media advertising group, December 2014)

>> Internet usage: 5,204,685 (2013, www.internetworldstats.com)

BELARUS at a glance

CHANGE SINCE 2014
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bulgaria 1.85
bb Kazakhstan 1.93
bb Macedonia 1.72
□□ Serbia 1.80
cc Tajikistan 1.56
bb Ukraine 1.93

□□ Armenia 2.34
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□□ Croatia 2.40
cc Kosovo 2.27 
□□ Kyrgyzstan 2.03
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.15
bb Romania 2.33

bb Albania 2.52
cc Georgia 2.51□□ Turkmenistan 0.24 □□ Uzbekistan 0.79

bb Azerbaijan 1.32
□□ Russia 1.46
bb Belarus 1.22



175

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Belarus Objective Score: 0.84

The Belarusian constitution and several laws, including 

the media law, as well as international treaties ratified by 

Belarus, guarantee the freedom of speech. Yet what the 

law actually says is less important than the arbitrary way 

in which it is oftentimes applied. “In real life, many of 

these democratic provisions are hardly enforced or ignored 

altogether,” noted one panelist.

Most notable are the hyper-strict regulatory environment 

and restricted access to official information. “Laws provide 

for no ways for a newsroom to file an official request for 

information, yet there are many situations when a media 

outlet can be punished for distributing certain information,” 

another panelist commented.

Moreover, the laws are kept menacing but vague. For 

example a media outlet may be punished by the government 

regulator, the Ministry of Information, over a minor 

technical mistake or for publishing information that turned 

out to be incorrect, even if there is no harm done.

One of the panelists mentioned yet another absurd 

case. In May 2014, the ministry issued a warning to the 

privately-owned weekly Svobodnyje Novosti Plus. The 

newspaper allegedly “harmed public interests” and “was 

BELARUS

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

forming a negative attitude towards the World Hockey 

Championship.” The capital Minsk was hosting the 

tournament in May 2014. What the newspaper wrote was 

that the Russian national ice hockey team would have no 

players that had been part of its (presumably stronger) 

Olympic team earlier that year. The information was 

correct on the day the newspaper went to press. Yet on 

the following day, two more players—who happened to 

be playing for Russia at the Olympics—were added to the 

roster. It should be noted that the ministry might shut down 

a media outlet after giving two such warnings within a year.

Meanwhile in December 2014, the Belarusian parliament 

adopted amendments to the already restrictive media law 

that impose stringent rules on online media similar to those 

traditional media have had to abide by for many years. 

According to the vaguely worded provisions, any website 

that distributes information—including blogs and social 

networks—is considered to be a media outlet. Foreign 

websites will have to receive permission to be distributed in 

Belarus. Other provisions allow the ministry to block access 

to any website if it violates those or other requirements. The 

new law also bans the distribution of information deemed 

to be extremist or capable of harming national interests, 

defined in similarly vaguely a manner as in other laws.

In should be noted that amendments were rather hastily 

voted though the parliament. On December 18, 2014, the 

bill passed two readings in the lower chamber, was endorsed 

by the upper chamber on the following day, and signed 

into the law by the president a day later. The updated law 

entered into force on January 1, 2015.

In theory, journalists and the media have the right to seek 

protection in court, yet “There is an entrenched stereotype 

that Belarusian courts are far from being independent,” 

a panelist explained. As for public outcry, violations of 

freedom of speech in most cases go unnoticed: “The 

best there could be is some solidarity from the media 

community,” the panelist added.

Confidentiality of news sources is guaranteed by law, yet 

may be overridden by a court order or a request from an 

investigating authority as part of a court hearing or criminal 

investigation. The panel however failed to recall any cases 

where a journalist was compelled to reveal his or her sources.

The media law requires registration of traditional media 

(print, television and radio stations, and news agencies), 

which according to Western standards is already somewhat 

of a restriction of media freedom, a panelist noted. Both 

registration and licensing procedures remain cumbersome 

and politicized. Applicants need to provide numerous details 

on the would-be outlet, including topics to be covered, 

frequency, distribution area, as well as information about 



176 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

the sources of funding and the editor-in-chief. The latter 

should have a journalism diploma and at least five years 

of work experience as an editor. There should also be a 

company or a non-profit organization to act as publisher or 

a broadcaster.

On the positive side, amendments to the media law adopted 

in December 2014 exempt online media from registering 

with the government. Internet media nonetheless must 

abide by all other stringent regulatory requirements.

There is no equal access to the frequency spectrum, and 

state-owned media undoubtedly receive preferential 

treatment a panelist said, as the National State Television 

and Radio Company—a conglomerate of four television 

and five radio channels and five regional television and 

radio companies—as well as broadcasters founded by the 

president or the Council of Ministers—receive frequencies 

without a bidding process.

Meanwhile, in accordance with the law, frequencies are 

allocated via a tender administered by the Republican 

Commission on Television and Radio Broadcasting—the 

nine-member body of government officials headed by 

the Minister of Information. Applicants need to provide 

detailed information, most notably on what kind of 

programming the station will be offering. Successful bidders 

are then required to receive a license from the Ministry of 

Communications and Informatization to use that frequency. 

“Just to sum, all these licensing procedures are used to 

impose constraints [on the freedom of information]” a 

panelist explained.

With few exceptions, market entry for media outlets is 

the same as for businesses in other sectors. Most notably, 

the media law restricts foreign ownership of broadcasters 

and publishers to 30 percent. New amendments to the law 

further lowered that cap to just 20 percent. Separately, 

publishers and broadcasters cannot be registered as 

sole proprietors. Media receive no tax breaks, although 

state-owned television and radio networks have been 

exempt from VAT and profit taxes for years.

Physical crimes against journalists remain rare. Just like 

previous years, panelists only spoke of cases of police 

interference with working journalists, usually during 

demonstrations. In a somewhat positive development, 

the Belarusian Association of Journalists, a domestic press 

freedom watchdog, reported about 29 counts of short-term 

arbitrary detentions of journalists in 2014, down from 45 a 

year earlier.

One of the panelists referred to the blocking of several 

news websites critical of the government in December as a 

sort of cyber sabotage or crime. Two of the websites pulled 

are run by officially registered media outlets and hosted on 

servers inside Belarus. The state-owned telecom monopoly, 

Beltelekom, stated its infrastructure had come under DDoS 

attack on the day those website were blocked. The law 

enforcement agencies apparently failed to hold anyone 

accountable for these incidents. “There was a crime and 

there has been no investigation, at least at this moment,” 

added the panelist.

The law guarantees editorial independence of all media 

outlets, either private or state-owned (Belarus has no 

public media). The state-run media organizations however 

depend heavily on government paychecks and subsidized 

tariffs. More importantly, their editors are appointed by the 

government, with editors of key national outlets appointed 

by the president himself. Quite common are “coordination 

meetings” with editors of state outlets where they receive 

guidance on how certain affairs should be covered in order 

to maintain a consistent official line.

Libel remains criminalized in Belarus, punishable by up to 

six months in prison. Yet there were no reports of libel 

cases lodged against journalists or media outlets in 2014. 

Meanwhile every year Belarusian media face dozens of civil 

defamation suits. In such cases, a plaintiff does not have to 

prove actual damage to reputation and the burden of proof 

rests on the defendant. In cases our panelists were familiar 

with, plaintiffs sought around $5,000 (the country’s average 

annual salary) in damages.

As noted above, the law does not hold government officials 

to a higher standard with regard to proving damages. 

According to Belarusian laws, “insult of a representative of 

the authorities” is punishable by up to six months in jail. The 

penalty for “insulting the president” is up to two years in 

“Foreign journalists are very restricted 
as far as their accreditation is concerned. 
There are a number of examples when 
a media outlet has not been able to 
receive accreditation for many years,” 
one panelist noted. “Those outlets 
that are lucky to win accreditation 
face a constant problem of whether 
accreditation of a certain number of 
their journalists will be extended.”



177BELARUS

prison and “calumny toward the president” is punishable by 

up to four years.

In accordance with 2009 Internet regulations, publishers and 

hosting providers enjoyed protections that allowed them 

to avoid litigation if they took material down following an 

initial complaint. Those protections however were dropped 

in the amended media law adopted in December 2014. Even 

before those amendments many news websites adopted 

some sort of pre- or post-moderation policy to avoid 

potential legal implications.

The Belarusian government has sustained a culture of 

secrecy and many government agencies keep as much 

information as possible behind closed doors. Although the 

2009 Law on information, informatization and protection 

of information guarantees access to, and distribution of, 

public information, it also allowed many exemptions. Almost 

60 state agencies, regional governments, and state-run 

companies have the right to qualify their information as 

secret. Furthermore, government officials are only allowed 

to talk to the press after the go-ahead from their bosses. 

Government public affairs officers (in many cases still named 

ideology officers) have been imposing more barriers onto 

journalists’ reporting practices in recent years.

A journalist’s right to information is no different from any 

other citizen. Before 2009, media requests for information 

required a response within 10 days. After the revision of 

the media law, the only way to seek disclosure of public 

information is via the 2011 law on requests by individuals 

and legal entities. It requires an organization (or a 

government agency) to reply within 15 working days (30 

days when additional inquiry is required).

Privately-owned media outlets, especially those that criticize 

government policies, have the most trouble receiving public 

information. In many cases government agencies refuse 

to release certain information (usually statistical data) on 

the grounds that it takes too long to retrieve it. Sometimes 

fees are charged for fulfilling an information request. 

Increasingly requests from private media are dismissed on 

the grounds that such information has already been given 

to state-owned outlets. A largely unregulated system of 

accreditation is another tool to keep critical reporters away: 

private outlets are sometimes denied accreditation on the 

grounds that a sufficient number of other outlets (in most 

cases state-run) have already received accreditations and can 

offer sufficient coverage.

The government does not restrict access to and use of both 

domestic and foreign news sources. Affordability is more of 

a limiting factor, especially using foreign newswire service, 

the panel said. Copyright-wise, the 2011 law gives a vague 

definition of what is fair use of copyrighted materials. 

Many news organizations borrow stories from other outlets 

without even rewriting them, although in many cases 

credit is given to original sources. Use of pirated photos is 

widespread and poses a somewhat bigger legal threat. The 

panel however failed to recall any copyright infringement 

lawsuits against media outlets.

Entry into journalism remains unrestricted. Still, the media 

law defines a journalist as a staff member of an officially 

registered domestic news outlet. Citizen journalists, 

bloggers, and freelancers are considered non-journalists 

and lack those very few benefits their official status might 

have given them. One of those is fewer problems with law 

enforcement agencies during newsgathering. People using 

professional photo and video equipment in the streets might 

expect to have their press credentials checked by the police. 

Another is access to events that require accreditation, which 

one receives from an officially registered media outlet.

Reporting for a foreign news outlet requires accreditation 

with the Ministry of Foreign Affairs. “Foreign journalists are 

very restricted as far as their accreditation is concerned. There 

are a number of examples when a media outlet has not been 

able to receive accreditation for many years,” one panelist 

noted. “Those outlets that are lucky to win accreditation face 

a constant problem of whether accreditation of a certain 

number of their journalists will be extended.”

In April 2014, the Belarusian government moved to tighten 

its grip on journalists who work for foreign broadcasters. 

The Belarusian Association of Journalists reported that 

in 2014 eight journalists in different parts of the country 

were fined between $250 or $500 for 11 counts of “illegal 

production and distribution of media products.” Some of 

them were fined several times. Ales Zaleuski, who works 

for Belsat, a Poland-based satellite television channel that 

targets Belarus, received three fines. Andrei Mialeshka, a 

reporter with Poland-based Radio Racyja, was fined twice. 

Similarly, a fine was given to Aliaksandr Burakou, who works 

for German public broadcaster Deutsche Welle. He also had 

his apartment and his parents’ apartment raided by the 

police, who confiscated computers and flash cards. In an 

odd coincidence, the raid took place when Dunja Mijatović, 

the Organization for Security and Cooperation in Europe’s 

Representative on Freedom of the Media, was visiting 

Belarus. In her meetings with top government officials, 

including the Minister of Information, she pressed for 

liberalizing media-related laws and, amongst other things, 

scrapping stringent requirements for accreditation.



178 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

State journalism schools apply ideological vetting as part of 

the student application process. Yet panelists agreed that 

the process is more of a formality as there are almost no 

denials on the grounds of political loyalty. More importantly, 

Belarus still has a Soviet-style practice of obligatory 

job placement for university graduates. Graduates of 

tuition-free programs are required to work for two years 

wherever the commission of university and government 

officials sends them. Most of these positions are with small 

regional newspapers.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Belarus Objective Score: 1.40

The Belarusian media as a whole have failed to meet high 

standards of professional journalism. The main obstacles 

preventing journalists from producing quality reporting and 

carrying out their work includes restricted access to public 

information and a lack of human resources.

State-run outlets have long been swayed into toeing the 

government line and are allowed very little space to criticize 

the government’s policies or to hold officials accountable. 

Private outlets are more likely to follow standards of fairness 

and accuracy.

“Integrity and objectivity are rarely making their way into 

state media reports. In most cases these outlets are just 

pushing propaganda,” one panelist noted. Another expert 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

mentioned the problem of what he referred to as “barricade 

journalism,” when ideological bias shapes the presentation 

of news stories and discourages criticism.

Attempts by private outlets to receive comments from 

government officials are essentially stonewalled. Sometimes, 

when a story requires several opinions, objectivity is 

simulated by providing quotes from several people who share 

similar views, rather than giving a different perspective.

Getting the right expert for a story remains a problem. 

Many outlets, especially smaller ones, are reluctant to seek 

such expertise to improve their reports. One of the panelists 

recalled being told at a regional newsroom that they only 

approach experts once or twice a month. Moreover, just 

like media, experts themselves have to cope with restricted 

access to information, especially with regards to politics or 

the economy. Furthermore, one of the panelists argued, in 

many cases journalists are unable to engage critically with 

experts and believe everything they are told.

Belarus has two professional associations of journalists: the 

state controlled Belarusian Union of Journalists and the 

independent Belarusian Association of Journalists. Both 

organizations have codes of conduct that are quite similar 

and seek to promote standards of accuracy and fairness. In 

general, the panel agreed, private outlets are more likely 

to follow these rules. Meanwhile, one of the panelists, an 

editor of a private newspaper, said her newspaper has strict 

reporting rules that require accuracy and ethical coverage. 

“Any mistake can invite fines, lawsuits, and warnings [by the 

Ministry of Information],” she added.

As a result, most outlets are essentially pressured into 

self-censorship, which remains entrenched across the 

industry. “In many cases it is justified, yet sometimes 

media are playing it too safe,” a panelist commented. 

Even expatriate broadcasters follow suit for fear of losing 

accreditation for their journalists. The most taboo topic is 

the family of President Lukashenka. “You may write about 

his youngest son’s success at school, or his granddaughter 

winning a musical contest, yet not about family’s business 

interests,” the panelist continued.

In general, state-run media have to follow government- 

mandated editorial guidelines or at least be selective 

about the topics they choose to cover. Therefore there is 

no positive coverage of the opposition. At the same time, 

state-controlled outlets might address social issues, even 

criticize certain problems and provide critical coverage about 

a local official. Yet they would never directly discuss weak 

laws or dysfunctional government policies.



179BELARUS

The panelists argued that the coverage of a number of 

topics is orchestrated so that the public receives as little 

information as possible. The unfolding economic crisis is one 

example: on December 19, Belarus imposed a 30 percent 

tax on buying foreign currency given the close economic 

ties to Russia, which was undergoing turmoil. On that day, a 

number of state outlets mentioned the de-facto devaluation 

of the currency only in passing. On the following day, 

the Minister of Information invited editors of key private 

outlets to discuss their coverage of financial markets. That 

coverage, the minister said, was allegedly “provoking 

panic in Belarusian society and was running contrary to 

interests of the state.” Participants were briefed on the 

measures taken by the government and the central bank to 

stabilize the situation. The minister vowed that government 

agencies would report comprehensively on all of their 

subsequent steps. The media were asked to be “sensible in 

their coverage of the situation and keep national interests 

in mind.” Or else, she warned, outlets will be handed two 

official warnings at once. As noted above, the ministry 

might seek closure of a media outlet after it receives two 

warnings for violation of the media law within a year.

Regardless of the pressure, the panelists agreed that private 

outlets report on most issues, including the financial crisis. 

There could be differences in perspectives and the degree 

of criticism, yet major topics are being covered. At the 

same time one panelist said that with government being 

so secretive one could not be sure all important issues are 

making it to the media.

Meanwhile, the brief imprisonment of a military analyst 

impacted the coverage of national security issues. For 

example, Aliaksandar Alesin, who writes for the private 

weekly Belorusy i Rynokm, spent two weeks in jail over 

charges of espionage and treason. He was detained while 

meeting with a foreign diplomat, and the national security 

service, the KGB, only informed his family several days after 

his arrest. Alesin was released from the KGB prison on 

December 10, but banned from travelling outside Belarus. 

The initial charges of espionage and treason against him, 

punishable by up to 15 years in prison, were amended to 

“cooperation with a foreign secret service,” which carries 

a prison sentence of two years. He also received a gag 

order, so it was unclear whether the investigation was 

related to his journalistic work. Alesin was also cooperating 

with several domestic and foreign think tanks. One of 

the panelists alleged that in his analysis, Alsein was 

relying information from open sources only, “yet security 

services insist that by analyzing open sources one can get 

information that might harm national security.” Still, Alesin 

explained in one interview that his imprisonment impacted 

the tone of his stories.

The panel failed to recall issues or events covered by citizen 

journalists and bloggers but not by traditional media. 

According to one panelist, bloggers provide opinion and 

assessment, yet “factual information is distributed by 

media outlets.”

Pay levels remain low, “sometimes significantly lower than 

in other sectors,” according to one of the panelists. “There 

are only a handful of outlets that pay the national average 

or a bit more,” another panelist added. There also remains 

a significant variation between national and regional media 

outlets, and in many cases between state-owned and private 

(the former sometimes pay twice as much). Those working 

for local private newspapers tend to be at the lower end 

of the pay scale. Reporters in regional outlets can expect 

around $300 to $400 a month and up to $700 to $800 in the 

capital, and editors earn 30 to 50 percent more. Meanwhile, 

the national monthly mean salary is $600. Although 

journalists accept gifts, “It’s hard to imagine any corruption 

schemes related to the work of a Belarusian journalist,” one 

of the panelists said. In order to earn a livable amount of 

money, many journalists tend to work for multiple outlets 

or take part-time jobs in other sectors, most notably public 

relations and advertising. Some are leaving for other 

sectors, and very few outlets can afford to hire new staff as 

downsizing is not uncommon.

Regarding the levels of entertainment programming 

compared with news, the panelists agreed with this 

assessment from one of their colleagues: “FM stations offer 

almost no news, and entertainment does not surpass news 

on major television stations; their news programs are quite 

standard. State-run newspapers offer mostly news and 

information, and entertainment does not eclipse news in 

private outlets. Online outlets are easily accommodating 

both.” Meanwhile, in an independent opinion poll 

conducted in July, 72.3 percent of respondents said the main 

Meanwhile, one of the panelists, an 
editor of a private newspaper, said 
her newspaper has strict reporting 
rules that require accuracy and ethical 
coverage. “Any mistake can invite 
fines, lawsuits, and warnings [by the 
Ministry of Information],” she added.



180 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

role of the media was to provide news and only 5.4 percent 

mentioned entertainment.

Media organizations have no problems with basic 

newsgathering equipment, although many newsrooms are 

still using old computers and voice recorders. “You can’t say 

that equipment is modern and efficient, yet it is sufficient 

enough for journalists to do their job,” a panelist explained, 

adding that most of the work can be done on smartphones 

or tablets that are widely available and affordable. 

Professional photo and video equipment is too expensive 

for most outlets. At the same time, some journalists, 

especially those working without press credentials, are using 

smaller and cheaper video equipment due to risks that the 

equipment may get confiscated, according to one panelist. 

Meanwhile the use of pirated software is common, leaving 

media organizations susceptible to all kinds of legal risks.

As most outlets face greater financial pressures, niche 

journalism is somewhat shrinking. The panel mentioned 

a marked rollback in the quality and depth of specialist 

reporting in mass media in the past few years, most notably 

economic and business reporting. “Underpaid journalists are 

either leaving for other jobs or coming up with stories that 

are just barely passable. Restricted access to information 

and inability to consult proper experts is also to blame,” 

a panelist commented. Besides economic reporting, the 

panel said there is specialized coverage of politics, sports, 

and local journalism. Investigative journalism has essentially 

gone extinct. There are very few examples, most notably by 

Euroradio, which is based in Poland but has reporters active 

in the country and targets a Belarusian audience.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Belarus Objective Score: 1.42

By and large, Belarus is well-served by various types of 

media. Yet not all of outlets are producing their own news 

or unique content, and thus the quantity of outlets does 

not translate into a variety of viewpoints offered within the 

Belarusian media landscape. In addition, the quality and 

depth of reporting are affected by commercial imperatives.

According to official data, Belarusians are exposed to a 

multitude of media voices. A country of 9.5 million people 

has almost 1,900 “traditional” media outlets. As of October 

2014, there were 712 domestic newspapers, 804 magazines 

and journals, 42 bulletins, 12 catalogues, 93 television 

stations, 172 radio stations, and nine news agencies, 

according to the Ministry of Information. Moreover, over 

4,000 foreign newspapers and magazines as well as 180 

foreign television channels are distributed throughout the 

country. There are hundreds of online media organizations 

that are exempt from official registration with the 

government, therefore there is little data on the number of 

these organizations.

According to an opinion poll conducted by SATIO, a market 

research company, an average Belarusian is watching seven 

television channels, accessing five websites, reading three 

newspapers and listening to three radio stations. Television 

remains the most popular source of news, with 84.9 percent 

of those polled saying they are using it to receive news and 

information. That is, however, 7.7 percent less than in 2013. 

Online media yielded 64.5 percent (2.4 percent more than in 

2013). Newspapers and radio are less popular as sources of 

news, with 32.6 and 29.4 percent respectively. Furthermore, 

both demonstrated a huge decline (41 and 34.3 percent 

respectively) compared to 2013.

Regardless of the increase in private ownership—almost 

67 percent of all registered outlets are privately-owned—

state-run media organizations dominate the market in terms 

of audience. In many cases, the terms of registration with 

the government for private outlets requires these outlets to 

offer entertainment content and practical information, but 

very little or no news and analysis.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



181BELARUS

“There is a choice of information sources. If need be, 

you can find alternative sources almost anywhere in the 

country—either in the form of newspapers, online media, 

social networks or TV channels (via IPTV or satellites),” 

one panelist explained. Another panelist added that the 

choice is still restricted by factors such as affordability 

and government control of media distribution channels. 

As detailed in previous reports, the government has been 

denying for years access to press distribution channels by 

newspapers critical of its policies.

The editorial policies of most newsrooms leave very 

little room for diversity of opinion. “There is still that 

us-against-them mentality,” one panelist asserted. And yet, 

some private outlets are offering a variety of viewpoints, 

most notably TUT.by, one of Belarus’s largest online portals. 

It aggregates news from a multitude of sources, both 

state-owned and private. TUT.by is reaching over 40 per 

cent of Belarusian Internet users, according to Gemius, an 

Internet research company.

Access to both domestic and foreign media is not restricted 

by law. However, in order to be distributed in Belarus, 

foreign outlets or their distributors require permission 

from the Ministry of Information. Installing a satellite dish 

requires a permit from local housing authorities, yet that is a 

mere formality, the panel agreed. Besides, as Internet access 

is getting faster and cheaper, more people are choosing 

IPTV over satellite television. Overall, one of the panelists 

said, the development of Internet and telecommunications 

technologies has improved the availability of domestic 

and foreign news sources. Other experts, however, argued 

that the affordability factor is coming into play, as there 

are an increasing number of foreign media organizations 

employing a paywall systems and geo-location restrictions 

to withhold content from non-subscribers. Domestically, as 

press subscriptions are getting less affordable, more people 

are defecting to online media. People in rural areas tend 

to have access to a narrower selection of news sources, in 

most cases state-controlled television and radio, less so 

state-owned newspapers.

The government still maintains a blacklist of around 80 

websites banned in government offices, schools, and 

libraries. The list of allegedly extremist and pornographic 

websites remains classified. Yet it also includes 

pro-opposition news websites, most notably charter97.

org and belaruspartisan.org, according to several reports. 

Although these websites are supposedly not blocked for 

the general public, their availability in Belarus is unreliable. 

Meanwhile, on December 19, several more news websites 

with independent outlooks, including two run by an 

officially registered news agency, were blocked for all 

Belarusian Internet users.

“All state-controlled media stick to the common editorial 

policy of supporting the incumbent government and 

excluding any possibility to transmit any other viewpoints,” 

one panelist explained. It should be noted, however, that 

in a July 2014 opinion poll by SATIO, both state and private 

outlets received similar scores (3.8-3.9 out of 5.0) for 

perceived audience trust.

Nine media companies are registered with the government 

as information agencies, yet only four of those companies—

BelaPAN, BelTA, Interfax-Zapad, and Prime-TASS—sell 

newswire services to other media. BelTA and BelaPAN are 

domestic media organizations, while Interfax-Zapad and 

Prime-TASS are Russian-owned.

There is no discrimination on the part of news agencies in 

supplying news to media organizations, yet state-controlled 

outlets rely on services provided by BelTA, the official 

agency of the Belarusian government, and sometimes 

Interfax-Zapad. Private outlets are more likely to choose 

BelaPAN, a privately owned agency, since it offers more 

balanced coverage with alternative opinions. Only a handful 

of large media can afford the services of international news 

agencies like the Associated Press, Reuters, and AFP. At the 

same time, the pirating of their photos is quite common, 

according to a panelist.

On average, domestic news agencies charge approximately 

$300 per month for daily news updates and twice as much 

for real time/hourly news alerts. Still, according to a panelist, 

many news outlets, especially smaller ones, choose to rely on 

stories that are available for free on the Internet. Apart from 

The government still maintains a 
blacklist of around 80 websites 
banned in government offices, 
schools, and libraries. The list of 
allegedly extremist and pornographic 
websites remains classified. Yet it 
also includes pro-opposition news 
websites, most notably charter97.org 
and belaruspartisan.org, according to 
several reports.



182 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

newswire services and news websites, BelaPAN and BelTA 

offer photos, multimedia stories, and infographics. BelaPAN 

sells specialist analytical reviews on a variety of topics. 

BelTA, publishes a weekly newspaper and an economic 

journal, as well as building and maintaining websites for 

local media outlets and government agencies.

Although the Ministry of Information has over 1,200 private 

outlets in its registry, few of them produce their own news 

or information content. Most magazines and newspapers 

offer entertainment or practical advice on things like 

cooking or gardening. Private broadcasters also supply 

entertainment content with current affairs constituting a 

very small proportion of their overall output, in most cases 

restricted to local non-political news, sports, accidents, 

and weather. Radio stations are music-based and television 

stations rely on entertainment and other programming 

provided by Russian television networks.

Still, there are several dozen private newspapers, both 

local and national, that cover current affairs and offer 

independent outlooks on current affairs. They are more 

likely to offer unbiased coverage and alternative viewpoints 

to those touted by state-run media organizations, one 

panelist explained. He added that some of those outlets are 

largely focusing on attacking government’s policies. Reliance 

on stories syndicated from other sources is widespread, 

especially amongst online media; and not infrequently with 

disregard to copyright issues.

Private media ownership is not concentrated, however 

media as a whole are largely in the hands of the 

government, which controls more than 600 outlets. Foreign 

ownership remains insignificant, with Russian companies 

owning two popular newspapers, Komsomolskaya Pravda 

v Byelorussii and Argumenty i Fakty, two news agencies, 

Interfax-Zapad and Prime-TASS, and VTV, an entertainment 

television channel. The media law forbids foreign citizens 

and companies from holding more than a 30 percent stake 

in Belarusian media businesses. Amendments to the media 

law that will come into effect in 2015 further lowered that 

cap to just 20 percent.

The media law also requires disclosure the owners of 

founding companies behind traditional media organizations. 

“Theoretically, a request can be filed with the government’s 

records office and anyone can get the names of beneficiaries 

of these companies. Yet hardly anyone seems to care about 

interests of these people or how these interests could 

influence editorial policies,” argued one panelist.

Most minority issues like ethnicity, religion, and gender, 

receive very little media coverage in mainstream outlets. 

“Most media [outlets] are sticking to a somewhat 

‘traditional’ agenda on religion, ethnicity, gender, and LGBT 

issues. Quite possibly, media have very little interest in these 

topics or these minorities are just shunning media attention 

themselves,” one panelist posited. Another panelist 

added that reporting on the LGBT community usually 

provokes dozens of critical comments from the readers 

and even accusations of “gay propaganda.” In most cases 

minority-oriented content is supplied by the community 

in question and minority-related concerns addressed by 

minority-owned websites. Some religious communities 

and ethnic minorities (most notably Polish, Ukrainian, and 

Jewish) run their own newspapers with small-circulations.

Belarusian media mostly focus on the domestic agenda 

and many outlets cover local and international affairs, 

yet to varying degrees. Local media organizations tend to 

concentrate on local and regional news, and also report 

extensively on national ones. Their international perspective 

is rather limited and in many cases neglected. National 

outlets mostly offer a mix of national and international 

news and analysis and their coverage of regional and local 

news remains scant. At the same time aggregation of news 

from other outlets is quite common across the sector.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Belarus Objective Score: 1.07

Media can hardly be referred to as efficient and profitable 

businesses, given the political climate, tiny advertising 

market, and unfavorable economic conditions, the panelists 

explained. At the same time, no media outlets disclose their 

financial status. Even the government, the biggest media 

owner, is reluctant to report on how it manages public 

assets. In an attempt to streamline the business model 

and save costs, the government consolidated national 

state-run newspapers into two media holdings. One of 

them brought together five key newspapers that report on 

politics and social issues plus six other smaller niche titles. 

Another company consolidated nine Belarusian-language 

newspapers and magazines that mostly cover lighter issues 

like culture. Both holding companies are self-sustainable. 

The minister of information said in an interview in April 

2014 that 70 percent of regional and local state-run 

newspapers are self-sustaining. That is essentially the 



183BELARUS

only information the public has received on how the 

state-owned press is doing financially.

Elsewhere, most media companies are at best breaking even, 

panelists agreed. “Even if they are making a profit, return 

on investment is much better in other sectors,” one panelist 

noted. Many media companies conduct basic business 

planning. Yet given the turbulent economic environment, 

even short- and mid-term budgeting is problematic.”

Having certified accountants is a legal requirement. Most 

companies also hire dedicated specialists to supervise 

advertising sales. Issues like finance, marketing, and 

personnel management are in many cases dealt with by the 

director of a media company, who is also oftentimes the 

editor-in-chief. That is especially common for smaller outlets. 

Some media organizations are more willing to hire lawyers 

to be certain about where they stand legally. Yet very few 

can afford even part-time lawyers to take care of compliance 

with numerous regulatory requirements.

Most outlets have several sources of revenue. The 

government essentially bankrolls media organizations it 

owns, the panelists said, including both direct funding 

and below-the-line support like tax breaks and subsidized 

rent, noted one panelist. State-imposed press subscriptions 

underpin the circulation of many state newspapers. At the 

same time many government-owned outlets also depend on 

advertising revenue; their subsidized status allows for them 

to undersell their privately owned competitors.

Advertising sales are essential for private outlets and 

newspapers also depend on copy sales. Many local media 

organizations also rely heavily on publishing personal 

messages like birthday greetings. In some cases, outlets 

depend on the owners’ revenues from other businesses or 

have to be sustained by grants from foreign donors. Other 

sources of income remain scant: “The media cannot earn 

anything outside of advertising and copy or subscription 

sales,” one panelist said.

Overall, one panelist argued, “The inefficient economy 

captained by big state-owned businesses cannot create 

decent conditions for the development of media.” The 

advertising market showed 5.7 percent growth against 2013 

according to the advertising group Vondel Media. Online 

advertising grew by almost 25 percent, television by 4 

percent, with radio remaining unchanged. Print advertising 

revenues suffered a decline of 12.5 percent. The advertising 

market remained consolidated and positions of key players 

were entrenched. Television, and first of all big state-owned 

television networks, received 54 percent of total ad spend. 

Multinational corporations like P&G, Unilever, and Nestle, as 

well as domestic mobile phone operators, banks, and retail 

networks, remain the largest spenders. International brands 

accounted for 50 percent of money spent on television 

and 40 percent online, according to a panelist. He went 

on to state that their reliance on television was additional 

proof that the advertising market remains undervalued, as 

advertising rates happen to be several times lower than in 

neighboring countries.

The panel differed on whether advertising agencies support 

the media sector. Most of the lucrative advertising accounts 

are managed by a handful of international advertising 

agencies. Overall, they tend to work with media that reach 

larger audiences, both in traditional media and online, one 

panelist noted. Other agencies work with different kinds of 

outlets and across various platforms. Yet it is not uncommon 

for smaller media organizations, especially regional ones, 

to rely on their own advertising sales teams and revenues 

from small private businesses. In some cases, the media 

are reluctant to offer discounts on their headline prices to 

advertising agencies, although that is a common practice.

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.

“Even if they are making a profit, 
return on investment is much better in 
other sectors,” one panelist noted.



184 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

As noted above, advertising sales are important for many 

media organizations, especially those that are not secured 

by government funding. Most notably, private newspapers 

have experienced withering circulations and advertising 

sales, while production and distribution costs have soared. 

Many had to cut back on the number of pages and thus 

were losing advertising slots. Some owners opted for 

price increases, yet are finding it hard to compete for copy 

sales and advertising budgets with other titles, foremost 

the subsidized state-controlled publications. One of the 

panelists, an editor of a regional newspaper, said at least 60 

percent of his revenues come from advertising sales.

Although many owners feel pressure to sell more 

advertising, the law restricts the amount of advertising to 

30 percent in newspapers and magazines (25 percent in 

state-owned titles) and 20 percent on radio and television 

(including 30 percent during primetime). To accommodate 

more advertising, some newspaper owners also publish 

freestanding non-news titles that are not subject to an 

advertising cap. Those titles are usually distributed as inserts 

in the newspaper. And still, the panelists said, there is a limit 

to how much advertising those media organization can sell.

Meanwhile, none of the media outlets are able to introduce 

viable digital subscriptions or paywalls to monetize their 

content, another panelist argued. Only large web portals 

like TUT.by or Onliner.by are able to offer e-commerce 

services that help monetize their existing online traffic.

Government subsidies continue to distort the media 

sector by propping up hundreds of state-owned outlets. 

The national budget alone provides for $69 million in 

direct funding to state-run media, including $56 million 

for state-owned radio and television. In comparison, 

national ad-spend totaled $116 million in 2014, with 

television earning around $62 million and radio $6 million. 

State-controlled outlets also receive funding from regional 

government budgets. On top of that, state-controlled media 

enjoy indirect subsidies in the form of discounted newsprint, 

printing, and postage fees, lower rent, etc. The three 

biggest state-owned media companies, television networks 

ONT and STV and the National State Television and Radio 

Company, have been exempt from value-added and income 

taxes for several years.

The government and state-controlled companies buy very 

little advertising, yet both state and private businesses 

have been under pressure for many years to not place 

advertisements in outlets critical of government policies. The 

law also requires businesses and non-profit organizations to 

publish their legal notices in certain state-owned newspapers.

By and large, market research does not influence the 

operation of media organizations outside of informing 

advertising sales, according to the panelists. State-run 

media, for example, do not feel the need to adjust their 

editorial polices or strategic goals, according to one panelist. 

Some professional research is being contracted though, 

usually commissioned either by advertising agencies or 

large media companies. In most cases, media organizations 

do not have access to their results. And even if they did, 

the media would be unlikely to utilize the results. Surveys 

usually research the national market leaving smaller outlets, 

especially regional outlets, with little information to 

inform editorial policies or pass on to potential advertisers. 

According to one panelist, the results of such polls in 

most cases are somewhat skewed, as pollsters do not go 

beyond small towns. As a result, certain rural areas are not 

researched at all.

Some media companies occasionally run their own in-house 

surveys, usually via online or paper questionnaires. In order to 

tailor their content and lure advertisers, many outlets rely on 

the likes of Google Analytics to track traffic on their websites.

Several private companies produce broadcast ratings, 

press readership data, and Internet statistics. GEVS offers 

television ratings (obtained via Peoplemeters) and also 

measures radio and press audiences via phone interviews. 

In 2014, GEVS was chosen as a provider of television ratings 

by the biggest advertising agencies and television channels. 

Similarly, Internet research company Gemius was the 

go-to place for Internet statistics. It uses a combination of 

website counters, online panels, and offline research and 

offers both usage statistics and demographic profiles. Many 

outlets with an online presence rely on basic data provided 

by the online counter Akavita, in most cases to keep track 

of competing outlets. Meanwhile, advertisers rely on stated 

print-runs from newspapers and magazines, as there is no 

audit of circulation.

Overall, one panelist argued, “The 
inefficient economy captained by big 
state-owned businesses cannot create 
decent conditions for the development 
of media.”



185BELARUS

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Belarus Objective Score: 1.40

Trade associations of newspaper publishers, television 

broadcasters, and cable operators as well as print 

distributors exist in Belarus. United Mass Media represents 

13 regional newspaper publishers in central and western 

Belarus. The Telecommunications Industry Union has almost 

100 members, mostly local television stations and cable 

operators. The Union of Publishers and Press Distributors 

serves the press distribution industry. It has eight full 

members (state-owned press distribution companies) and 17 

more affiliated members (mostly printing houses, yet also 

several newspaper publishers). All of those organizations 

have hardly had any role in shaping the way their industry 

works. They mostly provide networking and learning 

opportunities for their members, attempt to sell advertising 

in bulk, and purchase newsprint and programming rights. 

“They are promoting yet not protecting the interests of 

their members [on regulatory and policy issues] as there is 

no practical way to do that, mostly because the government 

does not view them as influential players,” one panelist 

explained. One of the panelists said however, that the press 

distributors union was allowed to participate in the planning 

of amendments to the media law.

There are no trade unions for journalists in Belarus, yet 

media workers have two professional organizations 

to choose from. The Belarusian Union of Journalists 

(BUJ), the “official” organization for journalists, brings 

together around 2,000 media professionals employed 

by state-controlled outlets. Conversely, the independent 

Belarusian Association of Journalists (BAJ) has more 

than 1,000 members, mostly from private outlets. Both 

organizations vow to promote quality journalism and have 

developed ethical codes that members are obliged to follow.

The panelists agreed that BAJ is much more active in 

protecting the rights of journalists and the freedom of 

speech in general. In addition to providing legal assistance 

to its members, BAJ monitors and publicizes information 

about violations of free speech. At the same time BUJ 

is, according to one panelist, said to be “steering clear 

of protecting the professional rights of journalists and 

remaining subservient to the government.” Separately, 

BAJ runs several professional development programs. 

The BUJ, according to a panelist, has only recently started 

one such project—to train young reporters in the basics 

of journalism—after a several year hiatus. As in the case 

with trade associations, there is no room for professional 

organizations to influence the government’s policy on media 

regulation. And yet, on the day the draft media law was 

unexpectedly introduced into parliament, a press release 

was published on the BUJ’s website saying its board had 

approved the government-proposed amendments a week 

earlier. Meanwhile, while the BUJ mostly cooperates with its 

counterparts from the former-USSR countries, BAJ has closer 

connections with international press freedom and media 

development organizations.

Domestic NGOs remain weak. There are no organizations—

other than BAJ—dealing specifically with issues related to 

free speech. Under its mandate, however, BAJ is only allowed 

to protect its members. Elsewhere, human rights groups 

and think tanks sometimes deal with such issues. Most 

notably, Viasna and the Belarusian Helsinki Committee react 

to violations of freedom of expression by providing legal 

defense and publicity. One of the panelists argued that a 

media outlet should be critical of the government in order to 

receive assistance from such organizations. Although several 

think tanks have projects aimed at liberalizing the media 

environment, the government disregards their initiatives.

Several universities offer journalism degrees; most notable is 

the Journalism Institute at the Belarusian State University in 

Minsk. The institute offers courses in print, broadcast, and 

online journalism, as well as editing, media management, 

and international journalism. It has 1,500 students. The 

panel traditionally criticizes the curricula and the quality of 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



186 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

training as “overly theoretical.” As a result many graduates 

are not job-ready. Similar training is offered by state 

universities in Brest, Homiel, Hrodna, and Viciebsk, as well 

as several private institutes in Minsk. One of the panelists 

added that those institutions have few practicing journalists 

among the faculty and sometimes lectures and master 

classes are led by press secretaries and ideologists, thus 

blending in journalism and propaganda.

Amongst foreign opportunities most notable is the 

European Humanities University (EHU). Once a Belarusian 

university, it has been operating in exile in Vilnius, Lithuania. 

EHU has several hundred students divided among four 

relevant majors; mass communication and journalism, visual 

culture (cinema, television and Internet), design and visual 

media, and new media. Though the education they offer is 

definitely more liberal, and modeled on Western rather than 

Soviet standards, panelists also felt that practical training 

opportunities there are lacking.

Employment prospects for graduates are gloomy, one 

panelist argued. Although a number of newsrooms are 

understaffed, they are also underfunded. Many graduates 

choose other sectors, most notably public relations and 

advertising. As noted above, graduates of state journalism 

schools who receive their diplomas for free are subject to 

mandatory job placements. They have a choice of working 

either wherever the government would send them or 

reimbursing the cost of their tuition. Usually, most of these 

job placements are with small newspapers run by local 

governments, with salaries up to $200 per month, according 

to a panelist.

Short-term training opportunities are plentiful. “A media 

organization would find itself rolling in different options, 

both short and long-term, either to send their staff for 

trainings or have trainers sent to their newsroom,” one 

panelist noted. Numerous training courses are offered for 

free by both domestic and foreign media development 

organizations as well as professional and trade associations. 

Formats vary from one-day webinars and master classes to 

workshops, long-term distance learning, and mentoring. 

Most training opportunities still target newsroom staff. 

Finance, marketing, and advertising departments are 

somewhat neglected, the panelists said. Many newsrooms 

also require trainings for web editors/website managers 

and those responsible for social media marketing. One- or 

two-day training sessions, webinars, and online courses, 

as well as in-house training and mentoring by visiting 

practitioners are most useful, according to the panelists.

Access to printing plants and sources of newsprint remain 

politicized and strictly controlled by the government. Most 

printing houses are state-owned and only three private 

companies are licensed to print newspapers. The law holds 

owners of printing facilities responsible for the content 

of printed materials they produce, “so any story can be 

pulled at the stage of printing,” one panelist explained. 

The panelists mentioned one case when Plutos-Market, 

a privately-owned print house in the capital, refused 

to print the private weekly Svobodnyje Novosti Plus, 

citing equipment failure. The newspaper had to switch 

to a state-owned print house. Overall, most newspapers 

are printed domestically and at state-run printing 

plants. Panelists said that price discrimination against 

privately-owned newspapers is a common practice. At the 

same time some glossy magazines are printed abroad, in 

Ukraine, Lithuania, or Latvia.

Similar to printing facilities, press and broadcast distribution 

channels are controlled by the government. Most news is 

sold via Belsajuzdruk, a state-owned network of around 

1,500 newspaper kiosks. Press subscriptions are mostly 

handled by state postal monopoly Belposhta. The panelists 

noted that both companies charge exorbitant fees for 

their services. Around a dozen private regional newspapers 

have been denied access to either one or both of those 

distribution systems since 2006. They have relied on 

their own distribution systems ever since, as well as sales 

at private shops. The panelists also mentioned caps at 

state-owned distribution networks on how many copies of 

certain private newspapers they are allowed to sell. Digital 

subscriptions remain insignificant. Most television and radio 

broadcasting equipment is state-owned; few independent 

transmitters are controlled due to strict licensing and 

compliance procedures. Many cable networks are owned by 

private companies, yet local governments approve the list of 

channels that are included in the packages.

The panelists had mixed views on Internet and telecom 

infrastructure. Internet penetration has reached 71 percent 

One of the panelists added that 
those institutions have few practicing 
journalists among the faculty and 
sometimes lectures and master classes 
are led by press secretaries and 
ideologists, thus blending in journalism 
and propaganda.



187BELARUS

(among those aged 15-74) and 61 percent of Internet users 

surf the web every day. Internet subscriptions are quite 

affordable, the panel agreed, and with the exception of less 

populous rural areas, the country is rather well served by both 

mobile operators and Internet service providers (ISPs). Online 

media remain the least regulated of all and offer a variety of 

viewpoints. Websites critical of the government, for example 

Charter97.org and Belaruspartisan.org, are usually blocked 

during opposition rallies or while covering news that might 

undermine the government’s agenda. Most notable was the 

blockage of seven news and opinion websites on December 

19 in an attempt to stop a run on banks amid the unfolding 

currency crisis. “On the one hand, everything works most 

of the time. There are independent sources of news on the 

Internet, but they are being shut down when they are needed 

most,” according to one panelist.

Although Belarus has several points of entry for 

international Internet connectivity, almost all of the traffic 

in and out of the country flows through systems owned by 

the state monopoly Beltelecom. All ISPs are required by law 

to filter websites added to government-compiled blacklists, 

described above.

Meanwhile, the Belarusian government looks to practice 

“Internet sovereignty,” requiring all websites selling 

goods or services (even those running banner ads) to use 

Belarusian servers, which means higher fees and servers 

that are oversold or overloaded, according to one panelist. 

Separately, the government also has control over national 

.by domain names. In a likely attempt to curb panic around 

the fluctuation of the currency, the authorities on December 

20 withdrew the domain from Onliner.by, one of Belarus 

most popular e-commerce websites. Onliner.by also offers 

non-political news and runs popular discussion boards, 

reaching approximately 30 percent of the Belarusian Internet 

audience, according to Gemius.

List of Panel Participants

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. The Criminal Code contains 

an article, “Discrediting the Republic of Belarus,” which 

criminalizes providing “false information” to international 

organizations about the situation in the country. Human 

rights groups, both domestic and international, believe the 

article’s vague wording makes it possible for the government 

to detain for up to six months anyone reporting negative 

information or to imprison them for up to two years.

The panel discussion was convened on December 26, 2014.




