
144 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

AZERBAIJAN

On December 3, the head of the president’s administration, Ramiz 

Mehdiyev, published a 60-page manifesto describing journalists, several 

publications, and NGOs as a “fifth column” plotting revolution.



145

introduction

AZERBAIJAN

T

OVERALL 

SCORE: 

1.32
A

ZE
R

B
A

IJA
N

The year 2014 witnessed an unprecedented crackdown on independent media and civil society in Azerbaijan. 

Many of the country’s prominent public figures and journalists were arrested, persecuted, and harassed. Ten 

journalists were imprisoned, including fearless investigative journalists Khadija Ismayilova, Rauf Mirqadirov, 

and Seymur Hazi. Celebrated rights activists crucial in organizing public defense for political prisoners such 

as Leyla Yunus, Intigam Aliyev, Rasul Jafarov, Anar Mammadli and others were also imprisoned. Those 

subjected to arrest were handed bogus charges and given little opportunity to defend themselves in court 

due to the absence of an independent judiciary coupled with harassment of their lawyers.

The crackdown led to an exodus of vocal opponents of the government, although many activists were 

unable to leave due to travel bans or went into hiding like the director of the Institute for Reporters 

Freedom and Safety, Emin Huseynov, who sheltered at the Embassy of Switzerland in Baku.

Observers believe that President Ilham Aliyev’s latest crackdown on media and NGOs was out of fear that 

foreign-backed organizations could be plotting a revolution in Baku, modeled after the Arab Spring or 

the mass street protests in Ukraine that toppled that country’s president, Viktor Yanukovych, earlier in 

February. On December 3, the head of the president’s administration, Ramiz Mehdiyev, published a 60-page 

manifesto describing journalists, several publications, and NGOs as a “fifth column” plotting revolution.

Azerbaijan’s most influential newspaper Zerkalo was forced to close. The announcement came after weeks 

of police raids, testimonies at the Ministry of National Security, and arrest of its prominent journalist 

Rauf Mirqadirov on April 19th. In a matter of weeks, the government-controlled advertising market and 

distribution networks deprived the newspaper of necessary income to maintain operations. Another 

popular media outlet, mediaforum.az, closed at the end of 2014 as it was unable to use its foreign grants. 

The news agency has unambiguously underscored on its website that the reason for its closure was not a 

lack of funds but because the government did not allow the organization to use these funds.

More than 20 large local NGOs and a number of international NGOs including IREX, IFEX, NDI, and Oxfam 

had to halt their work in Azerbaijan. Since 1998, IREX, the publisher of this study, had conducted programs 

in Azerbaijan to support educational exchange, build professional media, and extend access to the Internet 

throughout the regions. The decision to close its Baku office was due to pressure from the government of 

Azerbaijan, including freezing bank accounts, police raids, and a vague criminal investigation.

Due to the restrictive media environment, participants in the Azerbaijan study will remain anonymous. An 

Azerbaijani journalist developed this chapter in December 2014 after a series of structured interviews with 

colleagues in the media sector.



146 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2014
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Bulgaria 1.85
□ Kazakhstan 1.93
□ Macedonia 1.72
□□ Serbia 1.80
□ Tajikistan 1.56
□ Ukraine 1.93

□□ Armenia 2.34
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□□ Croatia 2.40
□ Kosovo 2.27 
□□ Kyrgyzstan 2.03
□□ Moldova 2.38
□□ Montenegro 2.15
□ Romania 2.33

□ Albania 2.52
□ Georgia 2.51□□ Turkmenistan 0.24 □□ Uzbekistan 0.79

□ Azerbaijan 1.32
□□ Russia 1.46
□ Belarus 1.22

AZERBAIJAN at a glance

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
74

1.
66

1.
92

1.
80

1.
68

1.
67

1.
94

1.
85

1.
72

1.
71

2.
15 2.
18

1.
62

1.
31 1.

51

1.
35

1.
79 1.

90 1.
93 1.
98

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

1.
00

1.
34

1.
25

0.
92

1.
35

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

1.
06

1.
45 1.
50

1.
06

1.
51

20
15

20
15

20
15

20
15

20
15

GENERAL

 > Population: 9,686,210 (July 2014 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Baku

 > Ethnic groups (% of population): Azerbaijani 91.6%, Lezgian 2%, Russian 1.3%, 
Armenian 1.3%, Talysh 1.3%, other 2.4% note: almost all Armenians live in the 
separatist Nagorno-Karabakh region (2009 est. CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 93.4%, Russian Orthodox 2.5%, 
Armenian Orthodox 2.3%, other 1.8% note: religious affiliation is still 
nominal in Azerbaijan; percentages for actual practicing adherents are 
much lower(1995 est. CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Azerbaijani (Azeri) (official) 92.5%, Russian 
1.4%, Armenian 1.4%, other 4.7% (2009 est. CIA World Factbook)

 > GNI (2013-Atlas): $69.19 billion (World Bank Development Indicators, 2014)

 > GNI per capita (2013-PPP): $16,180 (World Bank Development Indicators, 2014)

 > Literacy rate: 99.8%; male 99.9%, female 99.7% (2010 census, CIA  
World Factbook)

 > President or top authority: President Ilham Aliyev (since October 31, 2003) 

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 36 
dailies, 100 weeklies, 85 monthlies; Radio Stations: 9 AM, 17 FM; Television 
Stations: 23 (9 broadcasting nationwide, 14 regional)

 > Newspaper circulation statistics: Most widely read publications are the 
opposition newspapers Yeni Musavat and Azadlıq

 > Broadcast ratings: Top three television stations: ANS-TV, Azad TV, and 
Khazar TV (AGB/Nielsen)

 > News agencies: Turan, Trend, APA, Day.Az, and 1news.az (all private); 
Azertaj (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: Newspapers: about $1 million; 
Television: approximately $30-$40 million (author estimates; figures are not 
publicly released)

 > Internet usage: 2.42 million users (2009 CIA World Factbook)



147AZERBAIJAN

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Azerbaijan Objective Score: 1.06

Although the Azerbaijani constitution guarantees the 

freedoms of speech, thought, and media, in reality citizens 

continue to be sent to prison for expressing their views. 

Freedom of speech and the state of media has deteriorated 

drastically in the past two years. With an unprecedented 

crackdown on independent media and Western-oriented 

NGOs, the parameters of free speech narrowed considerably. 

Panelists agreed that it was a year of serious setbacks since 

Azerbaijan gained its independence in 1991. “We always 

knew that there were some limitations, like we wouldn’t joke 

about the first family, etc., but we were also proud for our 

achievements. Our neighbors in the region, Central Asian 

countries and others, looked up to us. We had pluralism, an 

independent press, and opposition press. It was a matter of 

pride for us. But now I don’t see much difference between 

the Azerbaijan and Tajikistan media.1 We gave up the most 

precious thing we had: our right to know,” according to one 

panelist who preferred to remain unidentified.

The arrest of well-known journalist, Rauf Mirqadirov, 

on April 19th signaled the start of a closing media space 

1 Editor’s note: Indeed, Tajikistan received an overall score of 1.56 
this year, in the same range as Azerbaijan’s 1.32.

in Azerbaijan. Known for his analytical pieces in the 

independent Zerkalo newspaper, Mirgadirov was based in 

Turkey. When the Erdogan administration extradited him 

to Baku he was arrested upon his arrival. Mirqadirov was 

accused of espionage on behalf of neighboring Armenia. 

The prosecutor general’s office issued a statement alleging 

that since 2008, Mirqadirov relayed social, political, and 

military information, as well as state secrets, photographs, 

and diagrams for use against Azerbaijan. Independent 

media ridiculed the charges saying that Mirqadirov could 

not reveal state secrets because he could not know them. “I 

attended Rauf’s trial. I monitored what prosecutors had to 

say. There is no essence, no evidence, no proof whatsoever 

in these accusations,” an independent journalist affirmed.

A couple of weeks after the arrest of its employee, Zerkalo 

newspaper announced their closure. Following police raids 

and interrogations at the Ministry of National Security, 

the leading independent newspaper was forced to halt 

publishing because the government-controlled advertising 

market and distribution networks deprived the newspaper 

of the income it needed to keep operating.

Another media organization that was forced to close in 2014 

was the popular website mediaforum.az. Created under the 

auspices of Internews Azerbaijan, the agency had to halt 

its activities after it was denied approval by the Ministry 

of Justice, which is necessary to continue to use its bank 

account. In its last editorial in January 2015, it announced 

that after 10 years of service, it was closing due to problems 

caused by the authorities: “We want to highlight that we 

have no financial problems. Our problem is that the Justice 

Ministry prevents us from using our funds.”

On December 28, police officers raided the offices of the 

U.S.-financed Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) 

in Baku—known locally as Radio Azadliq—confiscating 

computers and documents and sealing the premises. A dozen 

RFE/RL employees were detained and questioned. “Azadliq 

is the last island of free speech in Azerbaijan and now it is 

under frontal assault,” added one journalist. The government 

has accused the station and its employees of espionage.

On December 3 the head of president’s administration, 

Ramiz Mehdiyev, published a 60-page manifesto describing 

journalists, publications, and NGOs as a “fifth column” 

plotting a revolution. “Today, disguising their true 

intentions, various international rights watchdogs, American 

and European think tanks, and simple non-governmental 

organizations pretend to work for human rights, democratic 

values, and market economy and have established a strong 

network of its branches across the world,” wrote Mehdiyev.



148 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

One panelist working for a news agency believes that 

one of the goals of this manifesto was to further promote 

self-censorship among journalists in Azerbaijan. Another 

panelist who is an independent journalist noted that 

this manifesto proved to be a powerful message for all 

journalists and NGOs who were still free. “Everyone got the 

message. If you work as a non-governmental organization 

and NGOs are described as a fifth column working for 

enemy, you understand that it is time to stop what you are 

doing and leave. And this is what happened. Those who 

were not already closed down by the government halted 

their activities.” Opposition leader Isa Gambar wrote in his 

editorial in Yeni Musavat on the occasion of international 

NGOs leaving Azerbaijan: “Do not fool yourselves. They are 

not leaving; they are forced to leave.”

By the end of the year, ten journalists remained in prison, 

including well-known, award-winning, investigative 

journalist from RFE/RL Azerbaijan Service Khadija Ismayilova. 

The prominent journalist stands accused of allegedly 

pushing a former colleague to attempt to commit suicide. 

The charge follows a series of exposés by Khadija Ismayilova 

of corruption among members of the presidential family and 

other senior officials.

In 2014, new escalation of tension along the Line of 

Contact between Azerbaijan and Armenia resulted in the 

killing dozens of soldiers on each side and pushing the 

countries closer to open war; this also further worsened 

access to information. Unofficial censorship was introduced 

following the death of 15 Azerbaijani soldiers in August, 

which made it unclear what is and what is not state secret. 

Journalists specializing in covering military affairs were 

subjected to pressure.

Head of a local watchdog group, Jasur Mammadov 

Sumerenli, speaking from self-exile in Germany, recalls when 

he was summoned to the Ministry of National Security three 

times over his analytical pieces on military reforms. “I was 

threatened with arrest if I didn’t stop writing on military 

issues. I was told that any writings that concern the country’s 

military have to be pre-approved by the military authorities.”

Observers believe that unofficial military censorship was 

also used as an excuse to foil reports on abuse and bribery 

in the national army. Thousands of peaceful demonstrators 

took to the streets of Baku in 2013 demanding an end to 

violence and corruption in the military forces. Replacing 

Defense Minister Safar Abiyev did not change the situation 

in the army. By introducing new regulations on military 

information the government was able to somewhat curb 

publicity on dozens of soldiers who have died in non-combat 

related deaths, including suicides and shootings, according 

to the “Doctrine” Journalists’ Military Research Center.

Licensing of broadcast media remains unfair and strictly 

political. The National Television and Radio Council (NTRC) 

is responsible for the issuance and renewal of television 

and radio licenses. On February 24, the parliament 

adopted changes to the Law on Broadcast Media. The new 

amendments envisioned closure of a television station for 

two regulatory infringements in a year. New amendments 

also empower NTRC to suspend broadcasters for up to one 

month without a court order if they fail to pay license fee or 

violate license regulations. Previous regulations required a 

court order and a broadcaster could be suspended only up 

to seven days. Independent media criticized this measure as 

undemocratic. A panelist who is a media lawyer explained 

that the limitation puts large national television stations 

under pressure as they can easily get sued more than twice 

a year. He characterized the new amendments as “a serious 

blow” on freedom of press. Experts believe the toughness 

of these regulations is intended to keep broadcasters 

dependent on the government.

Registration of print media is seen as fairer, however  

2014 saw some regression in this area as well. Media  

outlets receiving foreign grants were denied approval 

by Justice Ministry and had to close like mediaforum.

az. Start-up conditions for print media, as well as tax 

regulations, are considered somewhat fair. Newspapers 

continued to enjoy 18 percent exemption on taxes for 

purchase of imported newsprint.

Libel remains a criminal offense in Azerbaijan. Media rights 

activists continued their efforts to decriminalize libel and 

abolish prison sentences for defamation, but to no avail. 

At least four drafts have been submitted to the parliament 

envisaging changes.

In February, at request of the Council of Europe’s Human 

Rights Commission, Azerbaijan’s Supreme Court reviewed 

Azerbaijan’s Law on Libel and Defamation in accordance 

with European conventions. However the Supreme Court 

upheld the legislation that stipulates up to three years 

imprisonment for libel. The European Court of Human 

Rights criticized the use of imprisonment for defamation as 

a disproportionate restriction on the right to freedom of 

expression and emphasized that such a penalty has a chilling 

effect on journalists and the media.

Earlier in 2013, the existing draconian penalties for criminal 

defamation and insult were extended to online content, 

including Azerbaijan’s vibrant social networks, and public 

demonstrations. The permitted length of administrative 

detention, i.e., detention without a court order, is now 

much greater for many offences. In 2014, more than 40 

suits were filed against journalists, most of them against 

pro-opposition newspapers and their journalists.



149AZERBAIJAN

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

Crimes against journalists are poorly investigated. No crimes 

committed against journalists in 2014 and before have 

been successfully resolved and no perpetrators have been 

punished. Nine years on, the killers of Elmar Huseynov, 

editor of Monitor who was gunned down in his apartment 

building in 2005, walk free. The 2011 murder of prominent 

journalist and writer Rafig Taghi also remains unresolved. 

None of these crimes have been seriously investigated or 

prosecuted, resulting in a climate of impunity for their 

perpetrators and infusing a sense of insecurity and fear 

among journalists.

Official media continue to enjoy better access to public 

information than those not affiliated with the government. 

High-level official meetings and visits are typically attended 

by only a small number of government-affiliated media, 

namely the official Azertag news agency and state-run 

AzTV. All other media rely on agencies that offer biased 

coverage. No other media are allowed to enter facilities 

where official events are conducted. Even journalists 

accredited with the president’s office are chosen selectively 

as to which events can be covered. Public information 

is easily released for media that favor the government. 

Opposition media find it difficult to obtain a response 

to their requests. While there is a growing interest in 

blogs, bloggers still have a difficult time gaining access to 

information; they are not given the same rights as journalists 

in participating in press briefings and events.

Journalists can freely refer to all media sources outside of 

Azerbaijan in their work. However, republishing negative 

information about Azerbaijan that is sourced internationally 

is unlikely to be treated differently than if the local media 

outlet writes the report itself.

No license is required to work as a journalist. Many 

practicing journalists do not have formal education in 

journalism. However proof of higher education, such as a 

university diploma, is required in order to register as a new 

media outlet with the Department of Justice.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Azerbaijan Objective Score: 1.45

The panelists had the opinion that significant progress 

must be made in the areas of professionalism. Media of all 

political affiliations violate principles of journalism, although 

only independent and opposition media are sued as a result.

Inspired by European counterparts, journalists in Azerbaijan 

created and adopted an ethics code, drafted in the spirit of 

international professional standards and best journalistic 

practices. However, the general impression of the panelists is 

that the code is not implemented in practice. Although the 

self-regulatory Media Council was established, it is powerless 

in resolving media disputes without the courts. The Media 

Council’s role in resolving disputes and complaints is 

minimal: many editors and publishers left the Media Council 

and considered creating an alternative body. The Media 

Council’s failure to serve as an objective, neutral authority 

was showcased by its annual award ceremony, when it 

selected President Aliyev as the guarantor of free media. 

Independent media ridiculed the decision saying that it 

was the president’s policy that was responsible for the dire 

financial situation of independent media.

In 2014, the Media Council continued to announce a list of 

media outlets it considered as “racketeers.” The term was 

used to describe those who used its press credentials simply 

to blackmail. The Media Council was accused of arbitrarily 

selecting media outlets and defaming them. One panelist 

noted that according to Azerbaijan’s laws, only the courts 

have the authority to define anyone as racketeer through 

due process and called those named in the list to sue the 

Media Council.

The most common violations of professionalism observed in 

Azerbaijan include publishing biased information, failure to 

check accuracy, and publication of questionable sources. The 

media has been often used to manipulate public opinion. 

One panelist, a freelance journalist, noted that a number 

of new media outlets have been created to serve this goal, 

such as Bakupost newspaper that is circulated for free. “We 

all know how expensive is to print color newspapers in the 

absence of advertising. But it doesn’t bother Bakupost. Its 



150 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

sponsors’ mission is not to sell the newspaper but to sell 

disinformation,” the panelist said.

Ethics are severely compromised at pro-government media. 

They are often used to conduct smear campaigns. For 

instance, in 2014 government media outlets targeted rights 

activists, independent journalists, and foreign public officials 

for criticizing the Aliyev administration. When presidential 

spokesperson Elnur Aslanov left his post on March 17 

over what was believed to be a power struggle with 

another administration official, Ali Hassanov, some of the 

government media outlets were used to defame Aslanov. 

In a series of lengthy articles, Russian-language haqqin.

az described him as CIA agent, a purported sympathizer of 

the Gülen movement in Turkey, a traitor, etc. Interestingly, 

the owner the owner of haqqin.az was Eynulla Fatullayev, 

a journalist who used to be critical of the government and 

served time in prison for libel and other charges. Panelists 

believe that Fatullayev gave up his journalistic principles and 

political views after his imprisonment and is being used by 

the government to manipulate public opinion.

Framing citizens as foreign agents is a common occurrence 

within the pro-government media. An independent 

journalist was sued for criminal libel and labeled as a 

“foreign agent” by the government press in her interview 

with Yeni Musavat newspaper. “No one among the public 

believes these bogus charges. People think he or she must 

have stepped on someone’s interests among oligarchs, or the 

government. There is a witch hunt going on in Azerbaijan. If 

you are influential and criticize the government, you are ‘a 

foreign agent.’”

Self-censorship is widely practiced. Although official 

censorship was abolished in 1998, journalists admitted to 

practicing self-censorship to protect themselves against 

attacks, lawsuits, and arrests. Panelists agreed that 10 

journalists serving time in prison sends a powerful message 

to the whole journalist community. One panelist explained 

that this year seriously tested the bravery of journalists 

in Azerbaijan. “It is now hard to be a good journalist and 

challenge any wrongdoings in a country when the head 

of the presidential administration frames this work as 

treason.” Another panelist added that increased levels of 

self-censorship are felt everywhere. “Everyone censors 

themselves. If you don’t, it won’t be just you in trouble, 

but the whole editorial team. Before editors were acting as 

guarantors for safety of their staff. Now they are saying if 

you can’t protect yourself, no one can,” noted the panelist.

Unofficially all national television stations have been 

censored by special representative whose full-time job is to 

prevent sensitive information from being broadcast. Any 

information that is critical of the government or could stir 

a national uprising is removed. News shows are the most 

affected, and almost all its content is filtered in advance. 

The censors are believed to have connections with national 

security agencies and work under direct supervision of 

the president’s office. These censors have access to all 

newsrooms and enjoy full authority to edit a wide range 

of materials, from small segments in stories to removing 

entire programs. For instance, mentioning the names of 

parliamentarians that are not loyal to the government could 

be left out; if the tone of the story is seen as challenging the 

ruling elite, the whole story could be removed. Often news 

staff find out about these changes only by watching the 

story on air.

Allowing a censor to work in senior management of its 

newsroom was one of the government’s pre-conditions to 

reopen ANS TV after it was closed in November 2006. The 

consequence was quickly noticed by the audience, as the 

station has seriously compromised its independence.

Generally the media strive to cover important national 

and international events. However political interference is 

significant when, for example, networks are covering the 

Arab Spring or other uprisings. Television stations, all under 

the control of the government, have been instructed to 

downplay the significance of the conflict between Ukraine 

and Russia, fearing a repeat of the public protests that 

toppled President Yanukovych. Television stations adhere to 

the guidance by covering Russia-Ukraine events strictly from 

the point of Western interference in regional affairs.

Media are thwarted in their coverage by a lack of interviews 

with government ministers. In 2014 ministers rarely chose to 

speak to the press and preferred the occasional opportunity 

to take a couple of questions instead at a press conference. 

Similarly, President Aliyev did not do any sit-downs or 

in-depth interviews with any local media, instead granting 

the occasional interview to influential foreign media.

Local media have made great strides in reporting on all 

national political, economic, and social news. However, gaps 

persist in terms of investigative journalism. For example, the 

media missed opportunities to report on the multi-million 

dollar preparations for the European Games that Azerbaijan 

will host in June 2015. With a majority of its population 

living below the poverty line, the government decided to 

pick up the bill for accommodation and travel for more than 

6,000 athletes from 50 competing countries. Local critics said 

the games were being used to polish the country’s tarnished 

reputation in the wake of the crackdown on freedom 



151AZERBAIJAN

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

of speech. According to a panelist who is an economic 

expert, the media had more chances to debate spending on 

Eurovision 2012, noting, “The European Games involve much 

more public spending, and yet only a couple of months away 

from its inauguration we do not have any public debate of 

the issue at all. Everyone is silenced.”

The Nakhchivan Autonomous Republic remains the most 

hostile environment for reporting. From the moment 

of arrival until departure, journalists are accompanied 

everywhere they go. No independent media are able to 

open correspondent bureaus in Nakhchivan. In other regions 

the situation with freedom of media is better, but problems 

with access to information remain.

The Nagorno-Karabakh peace talks with neighboring 

Armenia continued to enjoy secrecy in terms of media 

coverage. Journalists are not able to follow and report on 

the talks. However, the new U.S. co-chair in the OSCE’s 

Minsk Group (which facilitates the peace talks), Ambassador 

James Warlick, tried to break the tradition by starting a 

Twitter account, posting pictures, and sharing notes from 

peace talks. Unlike the Azerbaijani government—Deputy 

Foreign Minister Araz Azimov threatened to demand that 

Warlick be recalled—the Azerbaijani audience welcomed the 

new openness.

Journalism remains one of the most poorly paid professions 

in Azerbaijan. According to the Journalists’ Trade Union of 

Azerbaijan, the average monthly salary at national television 

stations, news wire services, and daily newspapers ranges 

between AZN 350 and AZN 600 ($333 and $572), which in 

Azerbaijan is just enough to make ends meet. It is reportedly 

15 percent more than last year. Approximately 5 percent 

of journalists receive a salary ranging between AZN 700 

and AZN 1000 ($668 and $954). At regional media outlets, 

salaries are considerably lower and range between AZN 

150 and AZN 400 ($143 and $382). Panelists agreed that the 

salaries of journalists are not equivalent to the high risk job 

they are doing and responsibility it brings with it.

A recent trend is showing that the low salaries are driving 

journalists to shift to other careers, taking jobs in public 

relations with various government ministries, NGOs, etc., or 

switching to completely different professions.

Panelists suggested that entertainment programs have 

significantly replaced news and information programs for 

both radio and television.

Turan Information Agency offers various specialized news 

content. However, there are few specialized journalists.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Azerbaijan Objective Score: 1.50

There are more than 4,000 registered publications and 50 

news agencies in Azerbaijan, but only about 600 of them 

are active. The Press Council lists around 30 daily and more 

than 100 weekly newspapers. About 100 newspapers and 

magazines are published in the regions. One of the most 

influential newspapers, Zerkalo, and the Azeri-language 

edition of Ayna closed in 2014. The largest national 

television stations are AzTV, ITV (Public Television), Khazar 

TV, ATV, ANS TV, Lider TV, and Space TV. There are 13 

regional television stations.

In 2014 a couple of newly registered news outlets entered 

the market, becoming quickly popular. These include oxu.az, 

publika.az, axar.az, and others. These agencies offer a fresh 

look at events, soft news, and an informal style.

Among newspapers, Zerkalo and Ekho are seen as the only 

dailies offering a wide spectrum of political viewpoints. Yeni 

Musavat daily continues to enjoy its popularity and is the 

most sold newspaper. However its editorial independence 

has been compromised amid the general belief that an 

oligarch close to the Ministry of Interior Affairs has taken 

over ownership. Among television, Khazar TV and ANS TV 



152 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

stand out for their relative pluralism. Independent Turan 

news agency and its contact.az site enjoyed the highest 

ratings from panelists for the credibility of its news. APA 

news agency grew bigger, starting online television, but is 

seen as semi-government and lacking balance.

A large number of registered media outlets indicates that 

there is not a lack of information sources in Azerbaijan; 

panelists also agreed that the variety of news sources allows 

representation of different political viewpoints, even if one 

must do a lot of work to find those viewpoints. All types of 

media—print, broadcast, and online—have created multiple 

sources of information. However television remains the 

major source of news. In many rural areas with still-poor 

access to the Internet and problematic distribution of 

newspapers, more than 90 percent of the population still 

relies on television news.

In most cases, newspapers and magazines are used for 

political purposes. Many officials and public figures own 

their own newspapers. They run lengthy interviews with 

their influential owners and care little about plurality, 

editorial standards, and journalistic principles. For instance, 

readers of Khalg Jabhasi newspaper know that it is run 

by parliamentarian Gudrat Hasanguliyev and there is no 

expectation of pluralism.

There is no legal restriction on citizens wishing to read, listen 

to, or watch foreign media. Russian and Turkish television 

channels are widely watched mostly for entertainment 

programs. Russian broadcasts of Euronews gained in 

popularity among those who have access to cable television. 

However, NTRC revoked the broadcast licenses in 2009 for 

three foreign broadcasters: BBC, VOA, and RFE/RL. Their 

Azeri-language broadcasts continue online. Among the three, 

RFE/RL’s Azerbaijani Service enjoyed the highest popularity.

Azerbaijan does not block or otherwise restrict access to 

international social media sites. The growing influence 

of social networks (Facebook, YouTube, and Twitter) is 

evident. According to the Ministry of Communications and 

Information, there are more than 1.25 million Facebook users 

in Azerbaijan. Social networks are widely used for publicity 

during elections and other outreach purposes and represent 

an important forum for the constant exchange of opinions. 

There is one public television and radio broadcaster (ITV) 

and one state television (AzTV). The latter was expected 

to have closed based on Council of Europe commitments 

but has not. The dominant public opinion is that local and 

national public and  state-owned media are under the 

control of the ruling elite, and as a result state and public 

media spend a predominant amount of time reporting on 

the government and its leaders. “In ITV, only the word 

‘public’ in its name is public,” said one panelist. “Its shows 

on culture, history, and music are good, but not enough to 

make it public. True public television starts with its news 

policy. They should stop ignoring the political opposition 

of the country. I see no difference between ITV and 

[state-owned] AzTV,” noted one panelist.

There is only one independent information agency, Turan 

News Agency.

All broadcast media outlets produce their own news 

programs. Khazar TV remains a leader for its news programs 

and its evening news program enjoys the highest ratings. 

ANS’s daily news and weekly analytical program Hesabat 

are also popular. However, some panelists feel that ANS 

compromised its independence after its last 18-day closure 

by the government eight years ago.

Despite the fact that broadcasters produce their own news, 

they also run stories handed to them. All government 

ministries have a department of media relations. Several 

ministries expect news outlets to run their stories as prepared. 

For instance, the National Security Ministry’s video on the 

arrest of people suspected of belonging to radical religious 

groups was presented by television channels as their own 

news story, leading to confusion among the audience.

Transparency of media ownership remains problematic. 

Among commercial television stations, only ANS TV’s 

founding ownership is clearly indicated on its website: Vahid 

Mustafayev, his brother Seyfulla Mustafayev, and Shahin 

Agayev. Knowledge of ownership of other commercial 

television networks, such as ATV, Lider, Space, and Khazar 

are based on assumptions. It is believed that the president’s 

sister, Sevil Aliyeva, currently residing in the UK, is the 

owner of Space TV. Manager of Lider TV, Adalat Aliyev, is 

the president’s cousin. Ownership of ATV is mixed: for many 

years Diaspora Minister Nazim Ibraimov and his businessmen 

brothers were considered to be its co-owners along with 

two high-ranking officials from the president’s office, Ramiz 

Mehdiyev and Ali Hasanov. In early 2012, the brothers Taghi 

and Namig Ibrahimov were forced to leave the company.

As reported last year, minority-language media exist 

and mainstream media are tolerant of minorities. Broad 

information and news can be found in Russian, although less 

in Talysh, Lezgi, and Kurdish. Talyshi Sado, a Talysh-language 

newspaper, is not printed now but does have a website. 

There are some other minority-language media outlets, 

which are pro-government with a small readership.

Coverage of international news relies mostly on reports from 

foreign agencies such as AP, Reuters, AFP, ITAR-TASS, Turkey’s 

IHA, Iran’s IRNA, and others. Only a few outlets have their 

own bureaus overseas, due to financial reasons and the fact 

that most media outlets focus on domestic news.



153AZERBAIJAN

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Azerbaijan Objective Score: 1.06

The advertising market continued to shrink in Azerbaijan. In 

television, the largest segment of the market, overall volume 

of advertising decreased from $102.5 million in 2008 to $57.7 

million in 2014. While overall online advertising increased 

across the world, in Azerbaijan in 2014, it was half of what 

it was the previous year: $3.8 million. Opposition politicians 

argued that the reason behind this is an intentional effort to 

curb the media’s ability to prosper on its own, ensuring their 

dependence on the government.

Even the limited advertising revenues are placed selectively, 

resulting in poor business performance of media outlets that 

do not toe the government line. Advertisements are placed 

based on political considerations or business and family 

ties rather than market principles. A panelist who is the 

editor-in-chief at a local newspaper added that there is no 

way for a newspaper to obtain advertising without being on 

the list approved by the president’s office. “I didn’t realize it 

was such a huge problem and is handled in such a centralized 

way. All our efforts were in vain. Only news websites 

belonging to oligarchs place their ads in our newspaper. 

Their purpose is to use the high audience of ours to quickly 

enter the market. We know that they are using us for reason. 

But without them our advertising revenues are zero,” the 

editor said. Yeni Musavat newspaper is one of those outlets 

that for years had to sustain itself on sales of hard copies 

only. Similarly, other pro-opposition outlets also struggled to 

make ends meet in the absence of any advertising.

As a result of the woes of the shrinking adverting market, 

dependence on government subsidies continues to increase. 

The number of newspapers and news agencies receiving 

grants and awards from the State Council to Support Media 

grew further. In 2014 the Council gave out grants for AZN 

2.5 million ($2.4 million) to finance media projects, AZN 

132,000 ($126,000) for salaries and awards, AZN 29,000 

($27,700) for social protection of journalists and AZN 98,000 

($93,500) for journalist competitions. Only the fiercest 

critics of state support for media refrain from applying 

for awards and gifts. Over 100 editors-in-chief and senior 

reporters received awards, medals, cash, and gifts from the 

Council. One panelist, an editor-in-chief, explained that 

the Council fails to achieve its major aim of contributing to 

the development of media. “All it does is gives out money 

and does not help newspapers to sustain and flourish 

financially.” In 2014, the Council ushered in a new trend by 

withdrawing funds that had been already allocated to a 

media outlet when it failed to please the government, as 

seen with the Zerkalo newspaper.

Free housing for media professionals is another tool to 

increase journalists’ dependence on the government. In 

2014, new construction was planned to accommodate 

150 families. Journalists competed to get on the lists of 

beneficiaries. Those who already receive similar benefits 

were reluctant to criticize, and those who are on waiting 

lists are doing their best to prove their loyalty. An 

independent journalist explained that it has become a trend 

that on July 22, the holiday celebrating the media, loyal 

journalists receive keys to their new homes and independent 

journalists receive a court summons. He noted that it is 

“hard to miss the message.”

There are no set boundaries between advertisers and media 

owners. Even though duties and obligations are laid out 

in signed agreements, businesses often abuse their status 

as advertisers and intervene with editorial policy. They 

threaten not to renew or even withdraw their advertising if 

a media outlet runs a story criticizing them.

Nascent advertising agencies exist, but show no 

transparency. Media programming that advocates human 

rights and democracy, or contains investigative reporting, 

political debates, and analytical journalism stands little 

chance of receiving business from them. Advertisers want to 

make sure that nothing in the programming they sponsor 

will upset the government. Therefore programs that are 

most likely to succeed are entertainment shows, cooking 

programs, style and fashion shows, health reports, and 

singing competitions.

The panelists agreed that market research is insufficient in 

Azerbaijan. Media companies are either barely profitable 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



154 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2015

or unprofitable, and therefore lacking the funds to hire 

specialized, competent research agencies. Media outlets 

tailor their products based on basic knowledge of needs 

and interests of their audiences. Outlets have ideas about 

their readers and audience based on perception rather 

than research.

Audience measure for television exists, and television 

networks follow vigorously daily viewership ratings. Only 

official AzTV shows no interest in having its programs 

rated. AzTV receives a generous budget from the state and 

significant advertising regardless of its ratings. Its giant 

budget on top of its vast advertising revenues has put 

AzTV in a position where no commercial television station 

can compete with it. All the other stations routinely follow 

ratings produced by AGB/Nielson, an international rating 

service, to attract more advertising.

The public debates energetically about television channels’ 

fascination with ratings. Various interest groups feel that 

the race for television ratings is to blame for the rise of 

shallow and at times unethical entertainment shows versus 

high-quality, educational programming. Others consider 

that viewership is an important factor to follow.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Azerbaijan Objective Score: 1.51

The panelists expressed the general feeling that 

professional media associations are poorly developed and 

weak, with limited capacity to make a difference. The 

Press Council is seen as being pro-government and several 

disenchanted media leaders spoke in favor of creating an 

alternative council.

There are a rising number of press associations nominally 

representing the interests of media employees, however 

none of them are in a position to protect and advance 

interests of journalists, including negotiating for better 

work conditions, higher pay, etc. There are no effectively 

functioning trade unions that would represent the interests 

of individual journalists. Just as in many other sectors of 

economy, journalists can be fired without good reason.

One of the consistent problems in workplaces is the signing 

of formal labor contracts. Many journalists, especially 

those beginning their careers, work with no employment 

contracts. Most media outlets do not offer their employees 

medical insurance and other benefits.

Another violation of the Labor Code includes many media 

organizations registering their employees as individual 

entrepreneurs in order to avoid paying social benefits. There 

are no regulations in place to ensure payment of social 

benefits for certain work hours. Journalists are expected 

to work overtime without any extra pay. Some media 

organizations, like ANS TV still have a six-day work schedule 

despite the forty-hour work limit in effect throughout 

the country. Therefore low payment and close to no social 

benefits make it difficult to keep qualified staff in journalism 

for long. Many starting journalists regard their work as a 

transitional step in a career ladder to rise to higher positions 

with better pay and work conditions, typically not in media.

Panelists agreed that NGOs do their best to attract the 

public’s attention to the problems journalists face. When 

journalists have been attacked, blackmailed, or harassed, the 

Institute for Reporters’ Freedom and Safety (IRFS) helped 

them more than anybody else. The Media Rights Institute 

was seen as a venue to alert the local and international 

community on upcoming attacks on freedom of the media 

in a timely manner. Rights activists Leyla Yunus, Mirvari 

Qahramanli, Arzu Abdullayeva, Saida Gojamanli, Novella 

Jafaroglu and others served as watchdogs and reacted 

regularly to violations of freedom.

However 2014 was the year when many NGOs protecting 

journalists were forced to close down or suspend their 

activities. IRFS director Emin Huseynov went into hiding 

in the Embassy of Switzerland. The Prosecutor’s Office has 

since sentenced him in absentia to prison. The founder and 

chair of Human Rights Club, Rasul Jafarov, was arrested on 

August 2. He had been compiling a comprehensive list of 

victims of politically motivated arrests in Azerbaijan and 

pressing for their release. The arrest of two fearless women 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



155AZERBAIJAN

activists, rights defender Leyla Yunus and investigative 

journalist Khadija Ismayil, sent a shocking message to the 

public that women were no longer exempt from repression. 

“It was like putting your icon into jail. No sacred values 

left,” said one panelist.

Panelists agreed that NGOs’ activities made it difficult for 

crimes against journalists to go unnoticed. They were quick 

to organize press briefings, send out news releases, and 

sound the alarm every time journalists were targeted. Panel 

members said better coordination between the NGOs would 

contribute to the improvement in the situation. However, at 

the end of the year it was unclear how many NGOs are still 

functioning in the wake of unprecedented crackdown on 

civil society and free media.

Several universities offer journalism education. As in 

previous years, journalism students have various options 

for formal and other informal specialized programs. The 

panelists explained that universities favor theoretical over 

practical knowledge. Baku State University and Slavic 

University have in-house television and radio studios. ANS 

TV offers journalism courses jointly with the U.S. Embassy 

in Baku. AzTV also has its own program, the Television and 

Radio Academy, for its entry-level journalists. The Dutch 

School of Journalism offered several spots in year-long 

training courses mostly for print journalists. A couple of 

Azerbaijani students also took journalism classes at the 

Caucasus School of Journalism in Tbilisi, Georgia. But the 

multi-million dollar State Education Program sponsoring 

the study of Azerbaijani students abroad does not extend 

to those wishing to study journalism. While Education 

Ministry officials said only “skills of urgent need” are 

included, independent experts argue that the absence of 

journalism, political, and religious studies is not incidental; 

western-oriented journalists are not welcome in Azerbaijan.

Azerbaycan Printing House remains the most used printing 

facility. Despite a number of new private print companies, 

the once state-owned Azerbaycan remains the cheapest. 

Media distribution remains restricted and politically 

driven. There is no reliable delivery of newspapers to the 

regions. The pro-government Azermetbuatyayim company 

delivers government newspapers only. Even in Baku, the 

capital city, there is selective distribution of independent 

and opposition newspapers, and vendors are barred from 

selling popular opposition newspapers. The government has 

directly interfered with distribution of newspapers in the 

past, confiscating news kiosks of the privately held Qaya 

distribution company. These kiosks have not been returned 

despite a 2005 presidential decree ordering their restoration.

On July 19, pro-opposition Azadliq newspaper employees 

held a protest rally in front of Qasid Distribution Company, 

demanding payment of its debt of AZN 39,000 ($37,200) 

for sold newspapers. The newspaper noted that the private 

company’s refusal to pay its debt causes serious financial 

difficulties for the newspaper and its staff. The newspaper 

struggled to pay salaries and its bank account was frozen due 

to a $30,000 court fine. A journalist noted the development 

as politically driven and explained that the debt was 

deliberately not paid and the government was using the 

distribution company to close the opposition newspaper.

There is no restriction regarding importation and sale 

of media equipment or mobile and other IT devices. In 

2014, there were around 40 Internet service providers in 

Azerbaijan; three of them (Aztelekomnet, Bakinternet, 

and Azdatakom) are state companies. According to 

Delta-Telecom, the major Internet service provider of the 

country, the largest secondary providers and their shares in 

the market are as follows: Bakinternet (27.6 %), Aztelekom 

(17.21%), Uninet (10.7%), Azeronline (7.3%), DataPlus (4.9 %).

In May, Delta Telecom lowered the fixed price for 1 MB  

of Internet from AZN 50 to AZN 25 ($48 to $24) for 

secondary providers, which positively affected customer 

prices. The number of Internet users continues to rise: 

according to Internet World Stats, in 2014 50 percent of the 

population is using the Internet, making Azerbaijan the 

leader in the region.

List of Panel Participants

Due to the restrictive media environment, participants 

in the Azerbaijan study will remain anonymous. An 

Azerbaijani journalist developed this chapter in December 

2014 after a series of structured interviews with colleagues 

in the media sector.




