
296 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

UZBEKISTAN

President Karimov and his family are considered a taboo subject. In 2013, 

while international media actively discussed dissent within that family—

which was constantly leaked by the president’s eldest daughter, Gulnara 

Karimova, though social networks—no media in Uzbekistan covered 

the subject.



297

introduction

UZBEKISTAN

DDespite the government’s alleged attempts to reform the media sector, there is little evidence of 

improvement in the freedom of speech in Uzbekistan over the past year. Given the repressive political 

environment, the mass media is heavily self-censored and there are many taboo subjects journalists dare 

not cover. The government continues to block access to Internet websites and blogs that offer opinions 

contrary to those held by official Tashkent. Independent-minded journalists are still harassed and arrested.

President Islam Karimov, who has continuously ignored or revised limits on presidential terms and has been 

de-facto ruling the country since 1989, exercises total control on mass media, both state and independent. 

Uzbekistan was one of the last countries of the former Soviet bloc to ban censorship, doing do in 2002. 

However, a revised media law introduced in 2007, two years after bloody events in the eastern city Andijan, 

assigns a higher level of responsibility to media outlets to ensure the “objectivity” of the content produced, 

which has led to editorial self-censorship. Today, despite the government’s populist calls for openness, 

media outlets still refrain from publishing information that is critical of any political, social, or economic 

policies of the state.

President Karimov and his family are considered a taboo subject. In 2013, while international media actively 

discussed dissent within that family—which was constantly leaked by the president’s eldest daughter, 

Gulnara Karimova, though social networks—no media in Uzbekistan covered the subject. Neither did Uzbek 

media discuss the liquidation of several television channels reportedly under her control, nor the closure of 

the most circulated newspaper, Darakchi, which belonged to her closest ally.

Independent journalists critical of the government’s policies are subject to persecution by police and the 

National Security Service (NSS). In July 2013, journalist Vladimir Ahunov was interrogated by NSS and 

fired from Ferganskaya Pravda for covering a dispute over property between the Artists Union and an 

entrepreneur. In September 2013, independent journalist Sergey Naumov was sentenced to 12 days of 

administrative arrest for covering forced labor at state cotton plantations. At least four journalists were 

in prison in 2013, including Muhammad Bekjanov and Yusuf Ruzimuradov, both reporters of opposition 

newspaper Erk, which is no longer published. According to the Committee to Protect Journalists, since 

being jailed in 1999, the two have been imprisoned longer than any other reporters in the world.

Due to the repressive environment in Uzbekistan, IREX did not conduct an in-country panel. This chapter 

represents desk research conducted on the situation, interviews, and the results of questionnaires filled out 

by several people familiar with the state of media in the country.

OVERALL 

SCORE: 

0.74
U

ZB
E

K
ISTA

N



298 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2013
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

cc Bulgaria 1.89
□□ Kazakhstan 1.77
□□ Russia 1.55
□□ Serbia 1.90
□□ Tajikistan 1.71
□□ Ukraine 1.64

□□ Albania 2.29
bb Armenia 2.28
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.04

□□ Croatia 2.42
bb Kyrgyzstan 2.11
□□ Moldova 2.38
cc Montenegro 2.06
□□ Romania 2.20

bb Georgia 2.63
□□ Kosovo 2.54cc Turkmenistan 0.26 □□ Uzbekistan 0.74

cc Azerbaijan 1.17
□□ Belarus 1.06
cc Macedonia 1.40

GENERAL

>> Population: 28,929,716 (July 2014 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Tashkent

>> Ethnic groups (% of population): Uzbek 80%, Russian 5.5%, Tajik 5%, 
Kazakh 3%, Karakalpak 2.5%, Tatar 1.5%, other 2.5% (1996 est., CIA 
World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 88% (mostly Sunni), Eastern 
Orthodox 9%, other 3% (CIA World Factbook)

>> Languages: Uzbek (official) 74.3%, Russian 14.2%, Tajik 4.4%, other 7.1% 
(CIA World Factbook)

>> GNI (2012-Atlas): $51.16 billion (World Bank Development Indicators, 2013)

>> GNI per capita (2012-PPP): $3,670 (World Bank Development Indicators, 2013)

>> Literacy rate: 99.4%; male 99.6%, female 99.2% (2011 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Islom Karimov (since March 24, 1990)

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations, and 
Internet portals: Print media: 1,015; Radio Stations: 35; Television Stations: 63; 
Internet: 300 websites registered as media (Uzbek government)

>> Newspaper circulation statistics: Total newspaper readership is estimated at 
500,000; top publications include Khalk Sozi (state-run daily, reached 130,000 
circulation in 2013), Narodnye Slovo (state-run, Russian-language version 
of Khalk Sozi), O’zbekistan Ozovi (published by ruling party) (Library of 
Congress, Federal Research Division)

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Uzbekistan National News Agency (state-owned), Jahon, 
Turkiston Press, Uzbekistan Today

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 4.689 million (2009 est., CIA World Factbook)

UZBEKISTAN at a glance

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UZBEKISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
46

0.
43 0.

58

0.
58 0.
61 0.
66

0.
68

0.
81 0.

55

0.
53 0.

70

0.
69

0.
64

0.
73

0.
71

0.
74 0.

46

0.
46 0.
53 0.

66

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

0.
68

0.
85

0.
68

0.
74

0.
74

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14



299UZBEKISTAN

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Uzbekistan Objective Score: 0.68

The year 2013 did not bring significant changes in the legal 

framework governing media or ensuring its freedom. There 

is a solid legal framework that guarantees the freedom of 

speech and other rights of the media in Uzbekistan, but it 

is almost never enforced. In fact, rather than applying the 

laws, instead the most serious obstacles for free speech 

come from government officials and agencies.

According to a March 20, 2013 decree by President Islam 

Karimov, the government started testing the draft law 

“On the openness of public authorities and governance” 

in Bukhara and Samarkand regions. The bill, according to 

Article 1 of the document, is aimed at “ensuring broad 

access for businesses and individuals to information 

about the activities of public authorities and governance; 

broadening of forms of realization of the constitutional 

right of citizens to information; designation of procedures 

for informing the public about the activities of public 

authorities and governance; increasing the responsibility of 

state bodies and governance for their decisions.”

However, the articles of the draft law, highly praised by 

the president and government media, mostly duplicate 

provisions of the existing laws regulating the release 

of information. These include: “On mass media,” “On 

protection of journalists’ professional activities,” “On the 

principles and guarantees of freedom of information” and 

“On citizens’ appeals.” So far, therefore, the experiment has 

not produced any significant results.

Government violations of media laws are often justified with 

references to vaguely defined provisions and decrees, which 

can be interpreted conveniently to obstruct free speech and 

access to information.

All media establishments are required to register with the 

Uzbekistan Press and Information Agency (UPIA), which falls 

under the jurisdiction of the Cabinet of Ministers. Online 

versions of newspapers also fall within the law’s scope and 

as such are subject to registration if their content differs 

from their printed publication.

The procedure for obtaining a license is set by the Cabinet of 

Ministers’ decree “On Further Development of the Procedure 

for State Registration of the Mass Media” and a number 

of other departmental documents, some of which are not 

available for public access.

In addition to a number of documents required to 

register a media outlet, the founder must also provide 

information on the proposed editor-in-chief. The panel 

deciding whether to grant the license includes several 

officials from UPIA and may arbitrarily approve or reject 

the candidacy of an editor-in-chief. If the candidate 

is rejected, the media may possibly not get a license. 

According to independent journalists working in Uzbekistan, 

candidates for editor-in-chief usually are vetted by the state 

security services.

As noted in previous MSI studies, the Internet remains the 

least-controlled media format in Uzbekistan. Nonetheless, 

as the Law on Mass Media clearly indicates, all Internet 

websites with the .uz domain, or websites of organizations 

registered in Uzbekistan, are all still subject to tight 

government regulations.

Termination of licenses remains a serious threat to media, 

forcing them to be extremely cautious in publishing 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

On December 11, the government 
suspended for an unknown period 
of time the licenses of the country’s 
best selling tabloid Darakchi 
(circulating 40,000 copies in Russian 
and 120,000 copies in Uzbek) and 
a smaller newspaper targeting 
women, Sogdiana.



300 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

news and presenting analysis. Currently, the only way 

for revocation of a media license is by a court’s decision. 

Nevertheless, given the dependence of courts on the 

government, UPIA still plays a significant role in terminating 

the media license.

In 2012, the media in general—print media in particular—

received fairly significant tax benefits. As a result, 

distributors of media products such as books are exempt 

from VAT and social taxes. For small media firms, publishing 

and printing have been reduced by 1 percent. Social and 

political news media, as well as literature for children and 

persons with disabilities, are exempt from income taxes 

for five years. In addition, starting in November of 2012, 

the government halved the registration fee for all media 

outlets. However, despite tax privileges, a lack of economic 

barriers to entering the market, and the simplification of the 

registration process, the procedure for obtaining a media 

license remains murky and officials can arbitrarily refuse to 

register virtually any media outlet they choose.

Despite the alleged attempts of the government to diversify 

the media landscape, numerous media institutions were 

closed in 2013. As an example of how the government can 

close media outlets capriciously, the closures included several 

newspapers and television channels allegedly controlled by 

the president’s eldest daughter, Gulnara Karimova, and her 

partners. On October 21, popular television channels Forum TV 

and TV Markaz went off air. The former was engaged mainly 

in promoting the Forum for Culture and Arts of Uzbekistan, 

a charity run by Karimova. The latter was solely a commercial 

enterprise—an entertainment station broadcasting popular 

films, youth programs, and music by Uzbek pop stars.

On the same day, two other television channels, NTT and 

SOFTS, were also taken off air. NTT mainly broadcast the 

shows produced by other non-government television 

channels that are members of the National Association of 

Electronic Mass Media (NAESMI), which is headed by Firdavs 

Abduhalikov, a known public relations and media advisor 

to Karimova.

Within a short period of time following these closures, 

several regional television channels—Samarkand TV, owned 

by Anduhalikov, and five others that were NAESMI members 

(Margilon TV, Mulokot TV in Kokand, Qarshi TV, Istiklol TV 

in Bukhara, and Tortkol TV—were also closed.

Later, in November and December, The state-run National 

Television and Radio Company of Uzbekistan started piloting 

four new television channels that air mostly entertainment 

shows. The move is seen as an attempt to replace the 

closed channels.

Along with the television channels, three radio stations, 

Terra, Zamin, and Alo FM, all owned by Terra Group, were 

closed in late October. Terra Group is reported to have close 

ties with Karimova.

On December 11, the government suspended for an 

unknown period of time the licenses of the country’s 

best selling tabloid Darakchi (circulating 40,000 copies 

in Russian and 120,000 copies in Uzbek) and a smaller 

newspaper targeting women, Sogdiana. Both newspapers 

were published by Darakchi Matbuot Uyi, which belongs 

to Abduhalikov. Darakchi’s website also went offline. 

Reportedly, the government is investigating Darakchi 

Matbuot Uyi for financial abuses.

Darakchi mainly reprinted articles from Russian tabloids, 

covered Uzbek pop-culture, and published celebrity gossip. 

In the news section it republished reports by UzA, the state 

news agency. It also promoted the work of Karimova’s 

Forum of Culture and Arts of Uzbekistan and other 

organizations affiliated with Abduhalikov and Karimova.

Amid the ongoing internal conflict in President Islam 

Karimov’s family, which went public due to Gulnara 

Karimova’s, and her younger sister Lola Karimova-Tillayeva’s, 

interviews with international media, closing down media 

under the control of the president’s eldest daughter and 

her partners is seen as a political move to decrease her 

influence. According to Gulnara Karimova, this campaign is 

run by NSS and her father is not aware of it.

On November 8, a Tashkent court decided to revoke 

the license of the non-government weekly newspaper 

Novosti Uzbekistana (News of Uzbekistan) for “promoting 

terrorism.” In one of its last issues the newspaper published, 

mistakenly, it claimed, an old article from 2011 about a 

meeting of local activists in the Andijan region. The article 

included a photo of Andijan city administration building 

taken during the bloody events of May 2005, when 

forces of the Karimov government shot dead hundreds 

of demonstrators.

In the past, the newspaper experienced problems with 

the authorities because of articles deemed critical of the 

government and individual officials. In 2012, the newspaper 

was found guilty by the Tashkent Commercial Court for 

“damaging the image” of the Ecological Movement of 

Uzbekistan (EMU) political party, which holds 15 seats in 

the national parliament. The newspaper questioned the 

movement’s professionalism in tackling ecological problems. 

The court ordered Novosti Uzbekistana to pay EMU’s legal 

fees and publish a retraction.

In 2013, at least two popular websites, Olam.uz and Mezon.

uz, were closed by the authorities. One of the top visited 

news websites in Uzbekistan, Olam.uz, has been working 

actively with its audiences by crowd-sourcing and working 

interactively to engage readers. They often criticized Tashkent 



301UZBEKISTAN

municipal services. Their project “Interactive Power” allowed 

readers to ask questions to certain government institutions. 

According to Radio Ozodlik, the Uzbek service of RFE/RL, 

the website may have been closed as the authorities opened 

criminal cases against its publishers.

Mezon.uz, launched in 2012 allegedly with UN grant funds, 

became quite popular in a short period of time as it often 

covered vital social problems. Motives behind closing the 

website are still unknown. According to independent 

reports, the website is being investigated by tax authorities.

2013 was not marked by crimes against journalists in 

Uzbekistan. However, the state itself pressures journalists 

and forces them to remain silent. In July, journalist Vladimir 

Ahunov was fired from the newspaper Ferganskaya Pravda 

for covering a dispute over property between the Artists 

Union and an entrepreneur. Ahunov investigated the 

illegal appropriation of the building built by the Artists 

Union. After the article was published, the journalist was 

interrogated by an NSS officer, who ordered him to stop 

the investigation.

On September 21, independent journalist Sergey Naumov 

was detained by police in Urgench, in Khorezm region. The 

journalist was accused of hooliganism, and on the same 

day was sentenced to 12 days of administrative detainment. 

Naumov reported on the use of forced labor of adults and 

minors at state cotton plantations.

Libel and insult are not decriminalized in Uzbekistan, and 

existing criminal responsibility for these acts still remains a 

potential threat to journalists. The Criminal Code’s article 

139 on libel is often used by the Uzbek authorities against 

independent journalists who report on taboo social issues 

or criticize the government. In past few years, several 

journalists were charged with libel and slander: Vladimir 

Berezovsky from Russia’s Parliamentskaya Gazeta, Abdumalik 

Boboyev, stringer for Voice of America, photojournalist 

Umida Akhmedova, and freelance journalists Yelena Bondar 

and Viktor Krymzalov. Later, Boboyev and Bondar, like many 

of their colleagues, rights activists, and opposition members 

before them, had to leave Uzbekistan due to the persecution 

by the authorities.

The Committee to Protect Journalists (CPJ) again included 

Uzbekistan in the list of top 10 worst jailers of journalists 

in the world. At least four journalists were in Uzbek 

prisons in 2013, including Muhammad Bekjanov and Yusuf 

Ruzimuradov, whose plight was described above.

Media outlets are not free to republish or broadcast 

information from other news sources if that information is 

deemed critical of the government. For instance, an August 

2013 shoot-out in front of opposition leader Muhammad 

Salih’s house in Istanbul, Turkey, was reported only by 

international mass media banned in Uzbekistan.

Regarding entry into the journalism profession, Uzbek 

journalists must obtain one-time accreditation to cover 

sessions of the parliament. Generally, entering government 

buildings requires a pass, which only government-friendly 

journalists tend to obtain. One-time accreditation is required 

also for any event involving the president, prime minister, or 

officials with the rank of minister or deputy minister.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Uzbekistan Objective Score: 0.85

In his December 2013 speech to honor the 21st anniversary 

of Uzbekistan’s Constitution, President Karimov again 

called media workers to be more professional and brave 

when covering the problems of society, while condemning 

journalists who fear and refrain from reporting on vital 

issues. However, according to Tashkent-based journalists 

Editors are responsible for produced 
content and, therefore, they often 
restrict the ability of journalists to 
report openly. Restrictions are very 
rigid in state media organizations, 
especially television, since their 
audience is very big.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



302 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

interviewed for this report, journalists in Uzbekistan still 

regularly censor themselves in order to prevent problems 

with the government, and choose to cover officially 

acceptable topics rather than events or issues of interest or 

importance to the public.

Journalists, especially in state media, do not use sources 

of information and expert opinions that are contrary to 

the official view. In 2013, neither state nor private media 

organizations covered activities of human rights activists and 

opposition parties. Even those few foreign correspondents 

who manage to get accreditation from the Ministry of 

Foreign Affairs to work in Uzbekistan refrain from making 

any critical remarks on the government’s policies in order to 

avoid termination of their accreditation.

Generally accepted ethical standards are followed mostly 

in reporting on social issues. Articles covering the country’s 

economy and government policy remain the same as 

before: one-sided, reflecting only the official point of view. 

Some media associations, such as NAESMI, have developed 

their own code of ethics for journalists, but there are no 

mechanisms to enforce its application in practice.

Despite the official ban of censorship in 2002, self-censorship 

is still widely practiced by mass media. Editors are 

responsible for produced content and, therefore, they 

often restrict the ability of journalists to report openly. 

Restrictions are very rigid in state media organizations, 

especially television, since their audience is very big.

In 2013, online media, unlike print or broadcast outlets, 

more than ever raised sensitive issues, especially the 

problems related to the work of local administrations. 

However, still, media’s criticism does not go beyond the 

level of city administrations. In such articles, usually on local 

social issues, journalists try to represent various parties to 

the conflict.

Taboos include independent coverage of the president’s 

family. This was very clearly manifested in the second half 

of 2013 amid the conflict in the Karimov family. The conflict, 

described above, was not reported in a single media outlet 

in Uzbekistan. Further, exiled Uzbek opposition groups claim 

that 75-year-old President Karimov suffered a heart attack 

in March 2013; while widely discussed by international media 

this was not reflected in Uzbek media.

At the same time, media corruption is still widespread 

in the county. Due to low wages prevalent at almost all 

media organizations, journalists continue accepting gifts or 

bribes in exchange for positive coverage in their materials. 

Relatively higher salaries are offered at print media 

sponsored by the cabinet and the parliament, the state-run 

“Uzbekistan” channel, and several non-governmental online 

media. Non-government Internet publications that offer 

competitive salaries were launched during the past two 

years and receive grants from the government and public 

organizations (controlled by legislative branch).

Entertainment content still makes up most of the content for 

both state and private television channels. However, in 2013, 

the main state television channel “Uzbekistan” reduced its 

entertainment shows and replaced them with educational 

programs. Airing time for news and analytical programs 

remain the same: news programs at private television 

channels do not exceed one hour per day, and they are 

usually limited to airing self-produced, non-critical reports 

and reading official press releases. In print and Internet 

media, there is a clear division between entertainment and 

“serious” journalism: news and information media rarely 

publish entertainment content, entertainment media are 

not engaged in the news. At the same time, according to 

independent journalists, there is a growing need for locally 

produced quality news.

Only large state-owned media organizations and 

non-government media receiving grants from state and 

public organizations are able to improve their technical 

equipment. Regional media, especially newspapers in 

rural areas, are badly equipped. Most of their equipment 

is often technically obsolete. Until recently, technical 

equipment was available for regional television and radio 

stations, which were part of NAESMI, but its initiative has 

been discontinued.

There is a complete absence of quality investigative 

journalism. Television programs presented as “investigative 

reporting” are often one-sided and target opponents of 

president Karimov’s regime. For example, in August 2013, 

Fergana region’s Ruhsor TV, member of NAESMI, aired 

a show two days in a row that criticized journalist Faruh 

Yusupov, the Prague-based editor of RFE/RL’s Uzbek service, 

who was born in Fergana and still has many relatives there.

There are not many specialized publications in Uzbekistan, 

and most of them are of fairly poor quality. The magazine 

Economic Review stands out among them, as it is relatively 

flexible when choosing expert opinions—largely because 

of its UNDP affiliation. In 2013, Internet publication 

Sreda.uz, dedicated to environmental and water issues in 

Central Asia, was launched to gather the work of veteran 

journalists specializing in this topic. Some of the authors are 

professional environmentalists and the content is often of 

high quality.



303UZBEKISTAN

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Uzbekistan Objective Score: 0.68

According to official statistics, there are 1,367 registered 

mass media outlets operating in Uzbekistan, and more 

than half of them are newspapers—three times more than 

in 1991, when the Soviet Union collapsed. In every single 

event dedicated to media, Uzbek authorities boast of 

developments using bold statistics. However, the quantity of 

media is not indicative of the quality of content it produces.

Despite the appearance of media diversity, information 

provided by the Uzbek media relays the viewpoint of official 

Tashkent. The difference between state and independent 

media lies only in style of production: state media, for 

example newspapers such as Xalq so’zi, still keep the old 

Soviet propagandist way of writing, while independent 

media, writing on the same topic from the same sources, 

imitate the modern Western media. But the information is, 

in the end, the same.

In fact, the closure of several television channels, 

detailed above, did not have any significant impact on 

information diversity in Uzbekistan, since almost all of the 

closed stations duplicated information from state media 

institutions. Closure of Novosti Uzbekistana could have had 

a noticeable effect if it had a higher circulation, but it never 

exceeded 5,000.

As noted above, in late 2013 in the wake of the closure of 

several television stations affiliated with Gulnara Karimova 

and her allies, the state-owned National Television and 

Radio Company of Uzbekistan launched four new digital 

television channels: Navo (Melody), Kinoteatr (Cinema), 

Diyor (Motherland), and Oilaviy (Family). According to the 

state broadcaster, the channels were formed in accordance 

with a 2012 decree by president Karimov on development 

of digital television throughout the country. Uzdigital, a 

leading digital television company with more than 1 million 

viewers, included the new channels in its package.

Online media keep gaining popularity despite Uzbekistan 

having one of the slowest connections in the region. 

Official figures show that by the end of 2013 the 

number of registered online media reached 300. New 

non-governmental Internet publications, offering 

competitive salaries, were launched during the past two 

years thanks in part to grants from the government and 

public organizations controlled by parliament. Experts 

believe that these media organizations are supported to 

create visibility of media diversity and control information 

during the upcoming presidential elections in 2015.

Yet again, as with the seeming plurality of traditional 

media outlets, due to total control by authorities and 

self-censorship websites in Uzbekistan are also very cautious 

about publishing critical information. However, unlike print 

media, some Internet news websites, such as Gazeta.uz 

and Kun.uz, have online multimedia resources available to 

diversify their content, which makes them more interesting 

to readers. Still, the most popular websites in Uzbekistan are 

generally entertainment-oriented.

According to official statistics, Internet users in Uzbekistan 

exceeded 10 million people in 2013. Mobile Internet is 

becoming hugely popular in country’s remote regions, 

where landline communication infrastructure is not well 

developed. According to President Karimov, today there are 

more than 18 million mobile users in Uzbekistan out of a 

population of 30 million.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

Online media keep gaining popularity 
despite Uzbekistan having one of the 
slowest connections in the region. 
Official figures show that by the end of 
2013 the number of registered online 
media reached 300.



304 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Despite the popularity of social networks, generally 

speaking the public does not rely on them as news sources. 

However, independent news websites blocked by the 

authorities have been extensively using popular social 

networks to reach their audience. The most popular social 

networks in the country are Russian services Odnoklassniki 

(Classmates) and Moy Mir (My World). Social networks such 

as Facebook and Twitter are open, but not widely used 

as their Russian counterparts. The Uzbek social network 

Muloqot (Dialogue), launched in 2011 with support from 

Uzbektelecom, has not gained popularity; many observers 

believe its purpose is to counter the influence of foreign 

social networks.

The Uzbek blogosphere is still in the early stages of its 

development and is more entertainment-focused rather 

than serving as a source of news. Bloggers, mostly based 

in Tashkent, can write on a variety of topics but refrain 

from criticizing the government’s policies. The issue of fuel 

shortages plaguing the country in fall 2013 was widely 

discussed by Twitter users. However, discussions were 

more about the facts of the fuel shortage, not the reasons 

behind it.

Despite the unclear legal status of blogging in Uzbekistan, 

to date there have been no legal cases brought against 

bloggers. According to journalists in Tashkent, NSS closely 

watches bloggers and in case they notice any “harmful” 

information, the blogger is invited to “preventive” talks.

Twitter’s audience in Uzbekistan continued growing in 2013. 

The most famous Twitter user in the country still is Gulnara 

Karimova. Having more than 50,000 followers, she has been 

using her account to leak information about NSS pressure 

against her and her partners.

There is an official limit on relaying foreign television 

channels, including popular Russian ones, by cable 

companies. But the owners of satellite dishes can enjoy 

watching and listening to any openly available television and 

radio channel.

Websites of independent media organizations that 

provide what is considered “undesirable information” 

and are not registered in the .uz domain are either 

completely blocked or partially censored. Yet, some media 

organizations, whose websites are blocked in Uzbekistan, 

have been actively cross-posting the materials on social 

media platforms. For instance, Radio Ozodlik’s group on 

the Russia-based Odnoklassniki, the most popular social 

network in Uzbekistan and many other former Soviet 

countries, has more than 100,000 members. The group 

cross-publishes articles and multimedia materials from 

Radio Ozodlik’s website, which was blocked by the Uzbek 

authorities after 2005 events in Andijan. However, experts 

say that the Russian social network is not the safest way for 

communicating, as it is politically biased. In February 2013, 

administration of Odnoklassniki.ru terminated the group 

created by The People’s Movement of Uzbekistan (PMU), the 

united opposition group headed by Muhammad Salih. The 

group was rapidly growing and had about 30,000 members 

at the time of closing. PMU accused Odnoklassniki of 

cooperating with Karimov’s regime.

Internet service providers still receive Internet through 

Uzbektelecom, a state communication company that has a 

monopoly on Internet provision in the country. Therefore, 

government still easily blocks access to a wide range of 

international news websites that offer critical information. 

Because of this, every year global media watchdogs name 

Uzbekistan an “enemy of the Internet” alongside the likes 

of China and Iran. Nonetheless, given the rapid development 

of new media tools widely available online, today more 

and more Uzbek netizens are using anonymizers and proxy 

servers to receive the censored content via the Internet.

The fact that social networking sites are becoming a source 

for alternative information may be a reason why state-run 

television channels are airing talk-shows discussing the 

supposed negative effects of social networking platforms 

on Uzbek youth. On talk-show Munosabat (Attitude) in July 

2013, Member-of-Parliament Shuhrat Dehqonov argued that 

young people using social networks are also surfing websites 

that “deprive people of their historical memory.” Amid 

these discussions, that same month UPIA drafted a law “On 

the protection of minors from information harmful to their 

physical and spiritual development.” According to UPIA, 

the bill will prevent the distribution of print, audio, and 

video material, as well as computer games, that “promote 

violence, cruelty, drugs, pornography, and other harmful 

information.” However, it is seen by some experts as yet 

another move by the Uzbek authorities to create a legal 

basis for filtering information online.

Regarding indicator 3, state media reflect the political 

spectrum and are non-partisan, Uzbek media (state and 

private) fall far short. Stories about the opposition rarely 

appear in the local media, only doing so when coverage is 

critical in nature and often biased. Likewise, there are no 

independent news agencies. The government controls the 

gathering and dissemination of news through three main 

agencies: Uzbekistan National News Agency (UzA, state-run), 

Jahon (run by the Ministry of Foreign Affairs), and the 

Russian-language news agency Turkiston-Press. Foreign 

embassies and offices of international non-governmental 

organizations get information from Turkiston-Press—mainly 

because it contains economic information that is not 

provided by state news agencies or other media.



305UZBEKISTAN

As stated in previous MSI reports, media organizations, 

flexible in covering social matters, usually do not produce 

their own news on economic and political issues—they 

merely republish such information prepared by UzA 

state news agency. Using officially sanctioned news 

items rather than producing original content is another 

form of self-censorship and allows media to avoid 

possible punishment.

Some private print and online media produce their own 

news content, but it rarely differs from the state news 

media—lesser formal language, but the general angle is the 

same. Many Uzbek journalists complain that they are not 

allowed to diversify their sources; almost all news media are 

provided with a list of approved experts by the authorities.

Ownership of private media outlets is not transparent. 

Prior to his arrest, most people did not know, for example, 

that Fridavs Abduholikov owned newspaper Darakchi, the 

largest print media outlet in Uzbekistan. Generally, however, 

the majority Uzbeks believe that all media outlets in the 

country are owned by a certain group of people close to the 

president’s family.

In Uzbekistan, there are newspapers published in the 

languages of ethnic minorities. The Russian language still 

plays a significant role in Uzbek society, and therefore 

ethnic Russians in Uzbekistan enjoy great media diversity 

in their native language. Observers say that the number of 

Tajik-language media in Uzbekistan is decreasing from year 

to year, as the Tajik language, mostly spoken by ethnic Tajiks 

in Samarkand and Bukhara, is getting less and less support 

from the government. Like other media, all minority press 

is controlled by the government. Therefore, none of them 

can raise problems of their respective ethnic groups, such as 

ethnic discrimination or the decreasing number of schools 

teaching in minority languages.

Sexual minorities are still a taboo subject, and the media 

do not cover the issue. Moreover, Uzbekistan is one of 

the two countries of the former Soviet Union that where 

homosexuality still is a criminal offence (the other country 

is Turkmenistan). Article 120 of the country’s Criminal Code 

provides for up to three years in prison for those found 

guilty of sodomy.

In 2013, the Uzbek media, especially the Internet 

publications, began to pay more attention to international 

news, including some publications reporting on conflict 

situations. Website Gazeta.uz, for example, covered the 

situation in Syria. But generally, media in Uzbekistan take a 

very selective approach when covering international events. 

Anti-government demonstrations in Turkey and Ukraine are 

not fully covered by Uzbek media. When Uzbek political 

refugee Safar Bekjan illegally entered Gulnara Karimova’s 

home in Geneva in December 2013 together with four fellow 

dissidents, it was a top subject in all independent media 

covering Uzbekistan, yet the media within the country were 

silent about it. Even when the dissident found old paintings 

in Karimova’s house illegally taken from museums in 

Uzbekistan, domestic media did not cover the story.

Regarding coverage of regional affairs within Uzbekistan, 

central newspapers and television channels mostly report 

about events across the whole country, but the regional 

news reports are usually of official nature and mostly about 

achievements of local authorities. Yet, regional media 

organizations are mostly focused within the same region. 

Therefore, it is difficult for regional news consumers to learn 

about life in other parts of the country.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Uzbekistan Objective Score: 0.74

For the past several years in a row Transparency 

International has ranked Uzbekistan as one of the most 

corrupt countries in the world. Due to heavy control and 

censorship, media management in Uzbekistan is poor and 

depends on the government. A struggling economy and lack 

of healthy competition make it nearly impossible for media 

outlets to run efficiently or profitably.

Self-sufficiency remains a big problem for all kinds of 

Uzbek media. State newspapers Xalq So’zi / Narodnoe 

slovo and Pravda Vostoka traditionally enjoy extraordinary 

administrative support from the state. Profits from high 

circulations and government funding enable them to pay 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



306 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

their employees competitive salaries, and periodically update 

equipment. In Uzbekistan, employees of most government 

institutions must purchase state owned publications; 

therefore these outlets are popular among advertisers due 

to their large, guaranteed circulation.

Other print media, including the ones established by 

regional authorities, are in much worse condition. Often 

private newspapers struggle to cover their operational 

costs. Therefore, non-state media have to rely on state 

grants, and by receiving them they become more dependent 

on government.

An even more acute problem of self-sufficiency faces the 

online media, as online advertising is still not as popular, 

yet remains expensive, in Uzbekistan. In 2013, there was 

a slight growth in online advertisement. If earlier banner 

advertisements took no more than 10 percent of the 

websites, today this indicator increased to about 15 to 20 

percent. Blogging is not widely popular, and, therefore, not 

yet monetized.

According to journalists who participated in the MSI survey, 

Uzbek media organizations usually do not hire professionals 

separately from editors and journalists to manage marketing 

and human resource functions.

An advertising market in Uzbekistan is actively developing. 

Official numbers show that there are about 500 advertising 

agencies in the country, half of which are based in capital 

city Tashkent. Television is still the leading source of 

advertising—it takes up 52 percent of the total market. 

Print, radio, and outdoor advertising receive 19 percent, 

14 percent and 12 percent of the market, respectively. 

In the capital, which has a great diversity of advertising 

agencies, the market share of television is comparatively 

weaker (35 percent), with print media getting 23 percent 

and radio 24 percent. In the regions, the advertising market 

is not as developed as in the capital because advertisers 

seek to advertise in the central press and on national 

television channels, which have much bigger audiences than 

regional media.

Advertising on cellular networks is very poorly developed. 

Mobile networks are used for advertising exclusively by the 

mobile operators themselves. Media organizations do not 

make use of mass SMS alerts.

Financial incentives are not the main way authorities exert 

pressure on media in Uzbekistan; the authorities control 

the media by means of administrative measures. That said, 

government funding is not distributed fairly—the lion’s 

share of subsidies allocated by state and public organizations 

is given to children’s media, regional media organizations, 

broadcast media, newspapers, and news websites selected 

by the government to carry out information campaigns 

on their behalf. Thus, in 1996-1997 the main grantee was 

a weekly, Uzbekistan Today, which provided information 

support during the 1997 presidential campaign. In 2013, 

before the upcoming 2015 presidential elections, the 

“chosen” media is news website uz24.uz.

Market research in mass media is not conducted in the 

country. Big state-funded media are more oriented to serve 

the interests of the government rather than meet needs and 

interests of the audience. Private media also do not conduct 

audience research, as their editorial policy mostly repeats 

government media policy. The last media analysis conducted 

by professional research organizations dates back to 2009, 

when SIAR-Uzbekistan, a research and consulting group, 

won a tender from the Tashkent Advertising Association to 

undertake the country’s first significant media marketing 

research project.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Uzbekistan Objective Score: 0.74

Since the violent events in Andijan in 2005, after which 

all independent media organizations and foreign media 

assisting NGOs had been kicked out of the country, the 

government of Uzbekistan has not eased the control over 

indigenous organizations that support mass media.

In November 2013, the government liquidated NAESMI. 

Founded as part of a government initiative in 2004 as a 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



307UZBEKISTAN

professional association of private Uzbek broadcasters, 

representing both television and radio outlets, NAESMI 

purportedly aimed to establish an equal market for 

broadcasters, encourage broadcasters’ active participation 

in building civil society, represent common interests, 

and protect the rights of association members. However, 

according to Uzbek journalists and media experts, NAESMI’s 

true goal was to control the activities and content of 

broadcast media. Observers believe that NAESMI was closed 

due to the close relationship between Firdavs Abduholikov, 

its director, and Gulnara Karimov.

After NAESMI’s liquidation, today there is only one 

organization, which in a sense supports media in Uzbekistan: 

the Public Fund for Support and Development of Print 

Media and News Agencies. Journalists participating in the 

MSI survey state that the only form of support given by this 

organization is financial grants. As it is tightly controlled by 

the government, the organization’s support is mainly given 

to loyal state media organizations.

The Journalist’s union, Uzbekistan’s only professional 

association of journalists, does not provide support to its 

members in disputes with state authorities. The Union’s 

Oltin Kalam (Golden Pen) Award, annually given to the 

best journalists in the country, also does not promote 

independent and critically minded journalism—the awards 

are given to journalists and media that are extremely loyal to 

the current government.

The only NGO in the field of journalism in Uzbekistan, the 

International In-Service Journalists Training Center, virtually 

stopped working. Today it only republishes on its website 

announcements about foreign media organizations’ courses 

and grants for journalists. In May 2013, in conjunction 

with World Press Freedom Day, the UNESCO office in 

Tashkent, in cooperation with the Public Fund for Support 

and Development of Independent Print Media and News 

Agencies of Uzbekistan and the International In-service 

Journalists Training Center, organized a roundtable discussion 

entitled “Improving the Professional Ethics and Responsibility 

of Journalists.” The event was attended by journalists and 

representatives of international organizations. However, 

participants of the roundtable did not discuss the state of 

media and freedom of speech, but mainly focused on the 

responsibilities of journalists to provide information to the 

public.

Journalism programs offered at the Uzbek State World 

Languages University and the National University of 

Uzbekistan are outdated and follow Soviet-era practices by 

providing theoretical courses rather than practical journalism 

training. Graduates are not equipped with modern skills and 

techniques. Students’ practical trainings are often limited to 

university newspapers.

Usually, media organizations do not hire student interns, 

because of financial reasons, poor (limited to the 

theoretical) knowledge of students and their inability to 

adequately prepare editorial assignments.

With the termination of NAESMI and freezing of the 

International In-Service Journalists Training Center, the 

number of short-term courses for professional journalists 

decreased sharply. The Public Fund for Support and 

Development of Print Media and News Agencies does 

not focus its work on improving the professional skills of 

journalists. International organizations, such as Internews 

in Kazakhstan and Kyrgyzstan and the OSCE Academy in 

Bishkek, Kyrgyzstan, often organize journalism courses 

for the few independent journalists still remaining in 

Uzbekistan. Journalists participating in these courses are 

often subject to harassment and are closely watched by the 

government. Therefore, Uzbek journalists working for media 

registered in Uzbekistan, fearing persecuting and problems 

at work, usually do not attend such courses.

In 2013, the price of newsprint increased significantly. The 

market is controlled by a handful of organizations that set 

prices using their monopoly position. According to local 

journalists, the cost of paper rose after the state publishing 

and printing company stopped supplying paper.

The transmission and distribution systems for all broadcast 

media are still controlled by the state. Print media are 

distributed through companies loyal to the government, 

such as Matbuot Tarqatuvchi and Matbuot Uyushmasi via 

subscriptions or kiosks. Internet service providers have no 

other alternative but to get Internet from the state-owned 

communications company Uzbektelecom, which has blocked 

dozens of websites critical of the government. Observers 

believe that the slow Internet speed in Uzbekistan may be a 

result of government’s filtering and monitoring of Internet 

traffic. In 2013, a leading broadband testing company, 

Ookla, ranked Uzbekistan 167th in download speed (165th in 

2012). This again places Uzbekistan behind all Central Asian 

countries (with the probable exception of Turkmenistan, 

which has no data available at all).

List of Panel Participants

Due to the repressive environment in Uzbekistan, IREX did 

not conduct an in-country panel. This chapter represents 

desk research conducted on the situation, interviews, and 

the results of questionnaires filled out by several people 

familiar with the state of media in the country.




