
282 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

TURKMENISTAN

Turkmenistan’s government continues to have total control over mass 

media outlets in the country. Such media serve solely as a mouthpiece for 

the regime, with zero tolerance by authorities for information that even 

implies a less-than-stellar performance by the government.



283

introduction

TURKMENISTAN

TU
R

K
M

E
N

ISTA
N

TTurkmenistan attracted some international news coverage in 2013. After years of consultations with 

experts representing the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), United Nations, and 

European Union, Turkmenistan promised absolute freedom of the media in 2013 by passing its first media 

law since its independence. It has brought, however, nothing resembling press freedom to fruition.

President Gurbanguly Berdymukhammedov stepped down as leader of the ruling party in 2013 to promote 

a “multiparty system.” Turkmenistan also held its parliamentary election, contested by more than one party 

for the first time in the country’s history. It was a meaningless exercise because both parties are loyal to the 

president. Analysts describe the changes as cosmetic that will bring little or no improvement to people’s 

lives; Turkmenistan remains one of the world’s most closed and repressive countries. People still live in 

poverty and suffer high unemployment, despite the president calling his current term “an era of power 

and happiness.”

Turkmenistan has been labeled “the most corrupt nation” by Transparency International. Turkmenistan is 

also known as an “enemy of the Internet” by Reporters Without Borders. Human Rights Watch labels it 

as a “most repressive country.” Amnesty International reported that people in Turkmenistan are expected 

to report any criticism of the state to the authorities and people expressing views that differ from the 

government’s are treated as enemies of the state. The government reportedly purchased FinFisher software 

to spy on the Internet activity of its citizens, including Skype conversations and chats. Social network tools 

such as Facebook and Twitter remained blocked in 2013, as did Gmail.

Turkmenistan’s government continues to have total control over mass media outlets in the country. Such 

media serve solely as a mouthpiece for the regime, with zero tolerance by authorities for information that 

even implies a less-than-stellar performance by the government.

In terms of its MSI scores, Turkmenistan falls solidly among the worst of the worst in terms of the media’s 

ability to sustainably inform the public with useful, relevant news and information. Four of the five objective 

scores do not exceed three-tenths of a point on a scale of 0 to 4. The exception, Objective 2, Professional 

Journalism, scores 0.52 thanks only to the fact that one indicator judging the quality and modernness of 

equipment and facilities received a halfway decent score; without that one indicator Objective 2 would 

have a score of 0.29. Turkmenistan is indeed one of the bleakest places on the planet when it comes to 

considering media as the “fourth estate.”

Due to the repressive environment in Turkmenistan, IREX did not conduct an in-country panel. This chapter 

represents desk research conducted on the situation, interviews, and the results of questionnaires filled out 

by several people familiar with the state of media in the country.

OVERALL 

SCORE: 

0.26



284 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2013
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

c Bulgaria 1.89
c□ Kazakhstan 1.77
c□ Russia 1.55
c□ Serbia 1.90
c□ Tajikistan 1.71
c□ Ukraine 1.64

c□ Albania 2.29
c Armenia 2.28
c□ Bosnia &  
Herzegovina 2.04

c□ Croatia 2.42
c Kyrgyzstan 2.11
c□ Moldova 2.38
c Montenegro 2.06
c□ Romania 2.20

c Georgia 2.63
c□ Kosovo 2.54c Turkmenistan 0.26 c□ Uzbekistan 0.74

c Azerbaijan 1.17
c□ Belarus 1.06
c Macedonia 1.40

TURKMENISTAN at a glance

GENERAL

 > Population: 3,011,405 (July 2013 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Ashgabat

 > Ethnic groups (% of population): Turkmen 85%, Uzbek 5%, Russian 4%, 
other 6% (2003 est. CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, unknown 
2% (CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Turkmen (official) 72%, Russian 12%, Uzbek 
9%, other 7% (CIA World Factbook)

 > GNI (2012-Atlas): $27.99 billion (World Bank Development Indicators, 2013)

 > GNI per capita (2012-PPP): $9,070 (World Bank Development Indicators, 2013)

 > Literacy rate: 99.6% (male 99.7%, female 99.5%) (2011 est., CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: President Gurbanguly Berdimuhamedow (since 
February 14, 2007)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active media outlets: Print: 26 national and local newspapers, 17 
magazines; Radio Stations: 5; Television Stations: 7

 > Newspaper circulation statistics: The top two newspapers by circulation are 
Neutral Turkmenistan (Russian- and English-language state owned daily), 
Turkmenistan (Turkmen language daily)

 > Broadcast ratings: N/A

 > News agencies: Turkmen dovlet habarlary (state owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 80,400 (2009 CIA World Factbook)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
24 0.
28

0.
24 0.
29

0.
56

0.
26

0.
25

0.
20 0.

41

0.
14

0.
14 0.
19 0.

31

0.
30

0.
31

0.
32 0.
40

20
10

20
11

20
12

20
13

10 11 12 20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

10 11 12 20
13

10 11 12 20
13

0.
73 0.
75

0.
76

0.
19

0.
52

0.
28

0.
11 0.
19

14 20
14

14 14 14



285TURKMENISTAN

legislation is occurring behind closed doors, or if what passes 

for legislating is merely the result of the capricious whims 

of members of the ruling class, whose full identities are also 

hidden,” said one panelist.

Even those people in Turkmenistan with some knowledge 

about their rights generally keep silent to avoid 

punishment for exercising their constitutional rights, 

which include the freedom of speech and the freedom 

of expression—especially on political and other sensitive 

matters. Knowledgeable individuals report that from the 

perspective of government officials, defending one’s rights 

in Turkmenistan is considered a crime. People understand 

the potential risks involved, and no legal protection or 

assistance is available for freedom of speech violations. 

“The Turkmen Constitution seemingly enshrines all of the 

major freedoms that are now widely considered necessary 

in a fair and democratic modern nation-state. But upon 

closer analysis, the Constitution reveals itself to have built-in 

caveats that undermine these core principles,” said one of 

the panelists.

For instance, “In article 40, ‘The exercise of the rights and 

freedoms is inseparable from the performance by the 

individual and citizen their responsibilities toward the 

society and the state,’ the problem lies in the interpretation 

of this relationship. Another issue is who has the authority 

to interpret the law,” said an editor of a news website that 

covers Central Asia. The National Institute of Democracy 

and Human Rights under the President of Turkmenistan 

is reportedly established to promote human rights and 

democratic principles, but it appears it was established to 

convince the international community of Turkmenistan’s 

pursuit of democracy, another panelist noted.

Furthermore, the country’s judicial system never acts in the 

public interest, but rather serves the government interests. 

The rights protected by the constitution and mass media 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Turkmenistan Objective Score: 0.19

Turkmenistan’s score for Objective 1 reflects the 

government’s unabated absolute control over the freedom 

of speech and the press. It scored 0.19, slightly lower from 

the last year’s score, signaling a worsening environment 

despite the promises of the new mass media law.

President Berdymukhammedov adopted a new constitution 

on September 28, 2008. The constitutional provisions 

support the freedom of speech and freedom of expression. 

However, in reality these constitutional rights are violated 

systematically. Often, the stunning government control 

over all types of information explains why people are not 

fully aware of their rights—there is no accountability or 

transparency. The fact that the results of the 2012 census, 

Turkmenistan’s first in 17 years, have not yet been reported 

demonstrates the lack of accountability in the country. The 

national news outlets report on new laws passed by the 

parliament, but only in vague terms. For example, they 

might report just the headline, “Turkmen parliament passes 

important new law,” without providing any specifics. No 

literature is easily available for the general public about 

any of Turkmenistan’s laws. “Given the intense secrecy that 

surrounds the process, one cannot be certain that any real 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“The Turkmen Constitution seemingly 
enshrines all of the major freedoms 
that are now widely considered 
necessary in a fair and democratic 
modern nation-state. But upon closer 
analysis, the Constitution reveals itself 
to have built-in caveats that undermine 
these core principles,” said one of 
the panelists.



286 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

laws of Turkmenistan are dismissed in practice, because the 

government does not allow people to exercise their rights.

The new law, which came into effect on January 4, 2013, 

promised full commitment to freedom of speech and 

freedom of expression and an end to all forms of censorship. 

The new law said it allows Turkmen citizens “…the right to 

use all forms of media to express their opinions and beliefs, 

and to seek, receive and impart information.” However, one 

panelist said that since the new law passed, “Nothing has 

changed in terms of restrictions against freedom of speech, 

nor has it eased the problems of independent journalists on 

the ground.”

Mass media outlets are required to obtain a government 

license. The law allows anyone at least 18 years old to 

establish mass media in the country, including local 

authorities, political parties, public associations, government 

organizations, other legal entities and citizens. Licensing 

fees differ, depending on the applicant. Government 

entities, for example, do not have to pay a licensing fee to 

launch a newspaper in Turkmenistan.

Turkmen citizens or corporations, on the other hand, must 

pay 100 times the amount of the estimated monthly wage. 

The State Publishing Association, Turkmenmetbugat, issues 

licenses with the approval of the Ministry of Internal Affairs 

and the Cabinet of Ministers. The ministries can reject 

applicants for a variety of reasons. The whole process of 

licensing is subjective, and is not transparent. Due to the 

secretive environment in Turkmenistan, it is not possible to 

even know whether any news outlet applied for a license 

in 2013. Licensing is generally used to silence any potential 

independent news outlet in the country. For example, 

the Turkmen Service of Radio Free Europe/Radio Liberty 

has applied for a license for many years now, without 

success. Mass media outlets in the country are registered 

as institutions, because the government fully funds 

all expenses.

The Turkmen president regularly reprimands editors-in-chief 

of news outlets in the country for poor performance. 

On January 12, 2013, Turkmenistan.ru reported that the 

Turkmen president fired Shadurdy Alovov, the chair of the 

State Committee for Television, Radio and Cinematography, 

“for shortcomings in his work.” Alolov was reportedly 

denied future employment in positions involving financial 

authority, which is normally a restriction applied to officials 

found guilty of bribery, according to the Turkmenistan 

Human Rights Initiative. Maksat Altayev, the former 

director of the television channel Altyn Asyr: Turkmenistan 

replaced Alolov. In March 2013, the president fired Gyzylgul 

Nurgeldyeva, the chair of the Turkmen State Publishing 

Service, for “shortcomings” in her responsibilities, as 

well. Akmurat Hudayberdiyev was appointed the chair 

of the State Publishing Service in her place. No details 

were reported about Nurgeldyeva’s supposed lapses 

in performance.

Crimes against independent journalists and citizen 

journalists in Turkmenistan are not rare. In May, 2013 

local police detained an RFE/RL correspondent based in 

Turkmenabat city, Rovshen Yazmuhamedov. Numerous 

international organizations, including Amnesty 

International, Reporters Without Borders (RSF), Human 

Rights Watch (HRW) and the European Union pressured the 

Turkmen government to release the Turkmen journalist. 

Yazmuhamedov was released after spending two weeks 

in custody. In 2013, two Turkmen human rights activists 

were also freed after they served their prison terms based 

on charges that were widely believed to be politically 

motivated. The New York-based Human Rights Watch says 

Sapardurdy Khadzhiyev and Annakurban Amanklychev were 

wrongfully imprisoned since their arrest in June 2006, and 

suffered numerous health problems from their incarceration.

Khajiev, Amanklychev, and Khadzhiyev’s sister, Ogulsapar 

Muradova, were associated with the Turkmenistan Helsinki 

Foundation, a Turkmen human rights group in exile. They 

were detained in June 2006, just after they helped a French 

journalist with a documentary film about the dire state of 

human rights in Turkmenistan. In August 2006, all three 

were convicted of illegal weapons possession after a closed 

trial. Muradova died under suspicious circumstances several 

weeks later. Turkmenistan is being called to account before 

the UN Human Rights Committee over her death in police 

custody, according to Open Society Justice Initiative report. 

A complaint filed on behalf of her brother, Khadzhiyev, by 

the Open Society Justice Initiative, asked the UN Human 

Rights Committee to push for a proper investigation into 

Muradova’s death and mistreatment.

In addition, an explosion in Abadan in 2012 demonstrated 

that Turkmen government also targets citizen journalists. A 

British newspaper, The Telegraph, reported that some citizen 

journalists who had posted videos of the Abadan incident 

were detained and interrogated by secret services. One 

Turkmen blogger, according to British newspaper, ended up 

in jail.

All mass media outlets are funded and operated by 

Turkmenistan’s government except one, Rysgal, which 

self-identifies as independent. In reality, however, panelists 

noted that mass media outlets in Turkmenistan have no 

editorial independence. The Union of Industrialists and 

Entrepreneurs launched Rysgal, which the president himself 



287TURKMENISTAN

publicized heavily. The president himself also founded 

many newspapers and periodicals in the Turkmenistan. 

Then, in 2013, he ordered all news outlets to designate new 

“founders.” For example, the Cabinet of Ministers became 

the founder of the governmental papers Turkmenistan 

and Neutral Turkmenistan, while the Ministry of Education 

became the founder of Mugallymlar (Teacher’s Newspaper).

Turkmen law deems libel and the invasion of privacy as 

criminal offenses. The libel law grants special protection 

to government officials, public figures, the state, and 

state symbols. The burden of proof is on the accused, and 

convictions can lead to as many as five years in prison and a 

fine up to 30 months’ pay. But again, in practice, journalists 

in Turkmenistan are not terribly concerned about being 

charged with libel or invasion of privacy, because controls on 

the media are so strict that journalists have little chance to 

publish or air critical content.

In terms of access to official information, government 

officials control the release of all information. There is 

only one government-owned state news agency, Turkmen 

Dovlet Habarlary (State News), which releases much of that 

information. The presidential administration or specially 

designated officials from the regions must approve, in 

advance, all interviews with government officials.

The Turkmen government only considers journalists 

working for state-owned news outlets in the country as 

journalists. The government holds exclusive oversight over 

press accreditation. The government does not recognize 

independent journalists, bloggers and other citizen 

journalists as such and therefore such individuals fulfill 

their tasks secretly and cooperate with foreign news outlets 

covertly. The government grants visas to foreign journalists 

to visit Turkmenistan only to cover specific events, such as 

international oil and gas conferences and other summits 

where officials can closely monitor foreign journalists’ 

activities. “The oppressive regime rarely permits journalists 

to enter,” according to a Washington Post photo essay 

on December 9, 2013 dedicated to Turkmenistan. Specific 

examples from 2013 included Ashgabat’s first international 

sports media forum, which foreign journalists attended. The 

government also allowed a research team and television 

crew from the U.S. National Geographic Society in the 

country to shoot a documentary film about Turkmenistan. 

The Turkmen government also arranged a special tour for 

journalists from Chinese Jinjiang Television and the Central 

National Radio in December.

Turkmen mass media outlets are rarely allowed to use 

international news sources, although the law does not 

explicitly restrict such sources. The news outlets only use 

international stories that are not on a political or sensitive 

topic. Permissible topics include animals, garden openings, 

or cultural events in foreign countries. Only news stories 

focusing on achievements of Turkmenistan are permitted.

Theoretically, people are free to choose their profession; 

however, many practical obstacles exist in Turkmenistan 

to prevent people from choosing a profession such as 

journalism. “Entrance to local universities can be facilitated 

through bribes to officials, ranging from a relatively modest 

$7,000 for physical education to as much as $100,000 

for admissions to the Turkmen International University. 

Realistically, though, only the sons and daughters of 

upper-level officials can access such sums of money,” 

said John Richardson, a professor with the University of 

California at Los Angeles, in a scholarly article dedicated to 

Turkmenistan published in the journal of the International 

Federation of Library Associations and Institutions. 

Richardson visited Turkmenistan multiple times by invitation 

from the Turkmen government.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Turkmenistan Objective Score: 0.52

Turkmenistan’s score for Objective 2 is 0.52 out of 

4.00, down from last year’s 0.76, indicating  worsening 

professional standards. Indicator 7 (modern facilities and 

equipment) received the highest score out of all indicators 

in this year’s MSI, owing to the state’s spending on new 

technology, printing, and editing for the state-owned mass 

media outlets. However, indicator 1 (objective, well sourced 

reporting), indicator 3 (self-censorship) and indicator 8 

(niche and investigative reporting) all received zeroes, the 

lowest possible score.

Journalism is still a highly manipulated profession, because 

journalists are tasked to produce only pro-government news 

stories. Anything else is not allowed. Reporters keep quiet 

about issues that are sensitive or that may provoke different 

thinking in the public from official government positions. 

“Sourcing, ethical practices, even 
reporting on major events—the official 
press does not honor any of these 
elements of journalism, nor does 
the majority of the audience even 
realize what is missing,” said one of 
the panelists.



288 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

For example, the government is building strikingly expensive 

tourism facilities in Avaza resort, but they are sitting empty. 

And yet, Turkmen journalists do not report on the emptiness 

or about the waste of useless, expensive buildings. Richard 

Orange, a correspondent from the British Telegraph, called 

Avaza “the most ill-conceived resort ever built” after visiting 

it. According to the latest official report, “Statistical Year of 

Turkmenistan,” (posted on the stat.gov.tm website), 8,697 

foreigners visited Turkmenistan during 2012 (on average, 24 

foreign citizens arrive every day in Turkmenistan). Statistical 

reports for 2013 are unavailable. Some analysts question 

whether it is worthwhile to spend billions of dollars to 

construct such expensive facilities in a place that allows very 

few visitors, while the majority of Turkmens live in poverty.

Public interest news stories are never reported. Turkmen 

journalists also avoid reporting about human rights 

problems in the country, such as restrictions on citizens’ 

movement both within the country and in travel to foreign 

countries, and restrictions on religion and other civil 

liberties. “The government is repressive—one cannot travel 

freely internally or abroad,” Richardson wrote in his research 

article. Journalists do not consult a wide variety of relevant 

sources, because all sources would offer pro-government 

comments. Thus, they see little point in consulting multiple 

sources for their reporting. Typically, they do not conduct 

the necessary background research, either. It is difficult to 

assess whether reporters from specific media (television, 

radio or newspapers) do a better or worse job, because they 

all cover the same type of news stories distributed by the 

only state news agency.

Journalists in Turkmenistan do not have ethical standards, 

because there is no accountability about what and how 

journalists cover news stories; there are no functioning 

professional organization/associations to help guide or 

enforce standards. They do not follow ethical guidelines 

commonly honored in the West, such as not distorting the 

content of the news, or misrepresenting context, among 

many others. “Sourcing, ethical practices, even reporting 

on major events—the official press does not honor any 

of these elements of journalism, nor does the majority of 

the audience even realize what is missing,” said one of 

the panelists.

Turkmen journalists are also known to accept gifts in 

exchange for coverage, and they make no distinction 

between news reporting versus opinion pieces or advertorial 

placements. Ethical violations do not prompt any reaction 

or rebuke.

Turkmen journalists resort to self-censorship as a 

professional survival tool. They are fully aware of what 

stories might attract negative attention from government 

officials. Editors only assign news stories that they expect 

will be approved by officials specially designated by 

the president.

 “Journalists face dual censorship, imposed by their own 

managers and by a Soviet-style censorship agency, the 

State Committee for Protection of State Secrets in Print 

Publications,” said Inga Sikorskaya, a senior editor for 

Turkmenistan at the Institute for War and Peace Reporting, 

in a January 18, 2013 article. “Even the most innocuous 

piece has to go to senior editorial staff and then to the state 

secrecy committee for approval,” she added. According 

to the opposition website Chronicles of Turkmenistan 

(Chrono-tm.org), new rules of censorship were introduced 

in 2013. An article has to be reviewed first by the relevant 

Ministry, which oversees the issues covered in the article 

before it gets into print. For instance, if a journalist has 

written an article about a school, the Ministry of Education 

must approve the article; an article about livestock farmers 

needs to be approved (or rejected) by the Ministry of 

Agriculture, etc.

Journalists cover all the key positive events and 

pro-government issues in the country. What journalists avoid 

covering are the key events and issues that are in the public 

interest, but problematic from the government’s point of 

view. It is an important distinction.

Pay levels for journalists and other media professionals 

are sufficiently high to discourage corruption, because 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



289TURKMENISTAN

the government has regularly increased salaries. The 

government increased salaries 10 percent in January 2013, 

and Turkmenistan.ru reported that salaries would be 

increased again by 10 percent in January 2014. Journalists 

work for the government-controlled mass media outlets, 

and thus receive standard salaries and do not need to work 

at multiple places to meet their living expenses. Freelance 

journalists writing for the state-controlled news outlets 

receive small payments for each publication.

President Berdymukhammedov instructed the government 

to improve facilities in Turkmen news outlets by purchasing 

advanced printing equipment, editing systems and 

television studios. A notable example is a brand new 

212-meter television tower equipped by Turkish and 

Western companies. In 2013, the president signed another 

decree permitting the Turkmen State Publishing Service to 

build a modern printing house in Ashgabat with Turkish 

and Austrian firms, including the purchase of modern 

equipment. It is expected to be fully functional in April 2015. 

The new Printing House is meant to develop the printing 

industry, increase circulation of newspapers, magazines 

and books, and improve the quality of publications and 

quality of services. “State-owned media is equipped with 

modern technology, but those modern technologies 

do not contribute anything to make local media more 

diverse or to represent the views of all sides,” one of the 

panelists commented.

Turkmen journalists are not trained to specialize in 

covering specific kinds of issues, such as health, business, or 

education. Instead, they are assigned to cover certain beats 

despite their qualification and/or background. In fact, the 

university curriculum trains Turkmen journalists to be loyal, 

rather than professionally competent.

Entertainment programming dominates the mass media 

outlets, with programming heavy on concerts and talk 

shows dedicated to praising the president and his era 

of “happiness.”

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Turkmenistan Objective Score: 0.28

Turkmenistan’s score for Objective 3, 0.28, fell slightly 

from last year’s 0.41. The current status still indicates the 

mass media environment is completely dominated by state 

control. Indicator 2 (citizens’ access to media is not restricted 

by law) received the highest score, although not significantly 

higher than the objective score, but indicators 3 (state news 

outlets serve the public interest) and indicator of 7 (minority 

language information sources) received the lowest possible 

scores—demonstrating complete dismissal of any public 

interest focus in news reports.

Turkmenistan has multiple news outlets, but they all present 

a singular (state-sanctioned) point of view, and their 

content differs little. Thus, citizens still have no opportunity 

to check sources against each other. Turkmenistan has 

stunning control over all the mass media in rendering 

pro-government messages and news stories. The only 

“private” weekly, Rysgal, opened in 2010, on the instruction 

of the president himself. The paper is officially owned by the 

Union of Industrialists and Entrepreneurs, a pro-government 

business association. Turkmenistan policies mandate that its 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

“State media absolutely fails to reflect 
the views of the political spectrum, 
much less serve the public interest; 
indeed, if all one consumed was 
state media, one would be forgiven 
for thinking that the whole world 
agrees with the president, and that 
the president’s interest is the public 
interest,” said one of the panelists.



290 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

citizens consume pro-government news stories, especially 

for college students and state employees. For example, 

students of Pedagogical Institute in Turkmenabad city and 

Institute of Agriculture in Dashoguz are urged to watch the 

news program Vatan every evening, according to Chronicles 

of Turkmenistan, a news website operated by members of 

Turkmenistan’s opposition-in-exile. “State media absolutely 

fails to reflect the views of the political spectrum, much 

less serve the public interest; indeed, if all one consumed 

was state media, one would be forgiven for thinking that 

the whole world agrees with the president, and that the 

president’s interest is the public interest,” said one of 

the panelists.

The flow of information is still extremely slow in this 

country. “It is an oral culture, because word of mouth is still 

an important channel,” Richardson said, following his trip 

to Turkmenistan to study how people access and pass on 

information. “It is difficult to find something as simple as a 

bus map,” the Daily Bruin, the newspaper of the University 

of California in Los Angeles quoted Richardson.

The number of mobile phone users is growing, but there are 

no media yet that use mobile capabilities to distribute news. 

Mobile phones are reportedly used by some 63 percent 

of the population, according to a SevDev Group report of 

Turkmenistan in 2013. And yet, obtaining a SIM card is a 

demanding task in Turkmenistan, said Richardson. Calling 

rates may have dropped, but a nominally priced $30 SIM 

card may go for $300 in the provinces due to their scarcity, 

he added.

Internet penetration is extremely low in Turkmenistan, and 

the Turkmen government has consistently blocked social 

networking websites (e.g., Twitter, YouTube, Facebook). 

The registration of domain names in the “tm” zone 

remains very low because it costs $1000, according to the 

Internet researcher for Security Index: Russian Journal on 

International Security Galiya Ibragimova.

There are seven state television channels, one national radio 

service, 26 national and local newspapers, and 17 magazines, 

all owned by the state. “It is public knowledge who owns all 

of the local media, and which are state-owned, but nothing 

is to be questioned about its policies, practices, etc.,” said 

one panelist. The government news website Turkmenistan.

gov.tm reported that the magazine Foreign Policy and 

Diplomacy of Turkmenistan, established by the Ministry of 

Foreign Affairs of Turkmenistan in 2011, opened its first 

office in a foreign country: Russia. This is the first foreign 

office for any mass media outlets of Turkmenistan. The 

office is located in Moscow, and is intended to offer new 

updates about Turkmenistan in three languages (Turkmen, 

Russian and English).

In 2013, Turkmenistan also launched a new project allowing 

people all over the world to watch Turkmenistan’s state 

television channels online through the website of the 

Turkmen State News Agency at http://tdh.gov.tm/en/. 

Russia’s Channel One is re-broadcast by Turkmen television 

for two hours a day, never live; often dated entertainment 

programs are shown. Before releasing Russian television 

programs on air, the Turkmen government thoroughly 

reviews the content.

People get most of their information through domestic 

television and satellite television. Satellite television is one 

of the few ways for people in a country dominated by 

state-controlled media to access independent channels. Most 

households have satellite dishes, providing access to Russian 

and Turkish television, as well as foreign broadcasters such 

as CNN, BBC, and Al Jazeera. Due to language barriers, 

older and urban citizens rely on Russian satellite television 

for news, while younger and rural citizens with satellite 

access may turn to Turkish channels for entertainment. 

People in villages and smaller towns have fewer means of 

information. Television and radio are often the only sources 

of information—when the power is not out—because 

newspapers are not delivered to villages far from cities.

Official information is disseminated through the state’s only 

news agency, Turkmen Dovlet Habarlary. Newspapers are 

printed, but not widely read, because all newspapers print 

identical information coming straight from the state’s only 

news agency. The state media outlets do not compete to 

win readers. Those working in the state’s prosecutor’s office, 

the Ministry of Internal Affairs, the Ministry of Defense, 

and others are required to subscribe to Adalat (Justice) and 

Esger (Military). Those working in the medical profession are 

required to subscribe to Saglyk (Health). Those working for 

the Ministry of Culture have to subscribe to the president’s 

newly established Medeniyet (Culture) magazine, printed 

in Turkmen, Russian, and English. The State Committee 

of Turkmenistan for Tourism and Sport launched a new 

weekly newspaper Turkmen Sporty, and new magazines 

Bedenterbiye we Sport (Physical Culture and Sports) and 

Siyahat (Tourism), for which they also have a captive 

customer base of state employees.

Turkmenistan actively restricts Internet access, blocks 

content, and monitors activities online. Turkmenistan’s 

extremely high-cost Internet presents practical barriers for 

Turkmenistan residents to go online at home. Bandwidth 

is abysmal; roughly 10 percent of the speed of a typical 



291TURKMENISTAN

Internet connection. Turkmenistan.ru reported on April 

10, 2013, that the Turkmen specialists installed fiber optic 

communication lines in the largest bazaar of the country, 

Altyn Asyr (Golden Age) in Ashgabat, potentially allowing 

128 Internet users to connect to the Internet from the 

bazaar. Slow and filtered Internet is also available through 

cellular subscriptions with the state provider and the Russian 

branch of MTS, though at speeds that make streaming 

video impossible.

Turkmenistan also heavily filters Internet content and 

blocks numerous websites and social networks, opposition 

websites, general news websites in Russian about the 

region, and some useful tools such as Gmail. Most popular 

Internet sites and services, such as Facebook, Google, or 

YouTube, are still blocked. Panelists reported that no screen 

appears saying “blocked by Turkmen government.” Instead, 

the blocking appears like a technical error, such as “site not 

found” or a timeout, “the page was reset while loading.” It 

is difficult for the user to know whether the problem is in 

fact censorship or technical difficulties. “Opposition websites 

and major news websites do periodically make it through 

onto computer screens within Turkmenistan, but users are 

fearful that the government is potentially watching every 

online move. Thus, it becomes safer for them to simply limit 

their activities and views,” said another panelist.

The non-profit organization CorpWatch reported that 

Turkmenistan has purchased “FinFisher” electronic 

eavesdropping software to spy on phone calls and Internet 

activity from British, German and Swiss companies. It can 

track locations of cell phones, break encryption to steal 

social media passwords, record calls including Skype chats, 

remotely operate built-in web cams and microphones on 

computers and even log every keystroke made by a user. 

CorpWatch also cited the US Department of State annual, 

which said that “servers … registered to the Ministry 

of Communications operated software that allowed 

the government to record Voice over Internet Protocol 

conversations, turn on cameras and microphones, and 

log keystrokes.

In terms of coverage of social and minority issues, mass 

media outlets do not report anything concerning the lack of 

gender equality, or about minority groups such as Kazakhs, 

Uzbeks, and others and there is strong resistance coming 

from the government side to Turkmen journalists reporting 

about other religions and sexual orientations. However, 

mostly international news outlets such as RFE/RL, EurasiaNet, 

Ferghana, BBC, and Chronicles of Turkmenistan, among 

others covering Central Asia in general, would report about 

issues that Turkmen domestic news outlets would ignore. 

There are a growing number of Turkmen bloggers and users 

of online social networks, but they mostly use it for fun 

and for keeping in touch with friends; they share only very 

general information, said one of the panelists.

Panelists observed that those working for the state media 

outlets consist primarily of Turkmen nationalities, especially 

the younger staff members.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Turkmenistan Objective Score: 0.11

Turkmenistan’s score for Objective is 0.11, the lowest among 

the five objectives, and down from last year’s 0.31. Four out 

of seven indicators received the lowest possible scores in this 

objective, indicative that there is neither incentive nor intent 

to run media outlets efficiently.

All mass media in Turkmenistan are under strict government 

control, and financed fully by the state budget. Sales 

derive almost entirely from mandatory subscriptions by 

state employees.

Aside from scattered advertising by some international 

companies, donors, and a very few domestic services 

providers, mass media outlets are not involved in commercial 

activities. The state determines the budget for each outlet, 

and the president appoints and dismisses editors-in-chiefs. 

These budgets are unknown to the public; mass media 

outlets serve the government rather than the public. The 

government provides no transparent guidelines to mass 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



292 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

media for them to determine their personnel policies. 

Turkmenistan is in fact considered one of the most 

corrupt countries in the world, according to 2013 report 

of Transparency International. The organization ranked 

Turkmenistan at 168 out of 177 countries, reflecting the 

widespread of abuse of power, secret dealings, and bribery. 

Personnel policies are not in place to allocate the right 

people to perform tasks and determine the proper amount 

of human resources. Individuals are appointed based on 

their loyalty, among other factors such as ethnicity, rather 

than their skills and experience.

One panelist mentioned the Ertir.com website, noting that it 

appears to be independent from the Turkmen government, 

perhaps by offering advertising for second-hand goods 

trading. “They are having some authentic financial success,” 

the panelist noted. For government news outlets, there 

are three sources of revenue for the mass media outlets: 

mandatory subscriptions for state employees, limited 

advertisements, and guaranteed state funding. Mandatory 

subscriptions and limited advertisements are not considered 

revenue for any mass media outlets in the country, because 

the government fully covers the expenses of state-owned 

and state-operated mass media outlets despite the lack 

of advertisements and/or mandatory subscriptions. The 

mass media outlets do not compete for the readership 

or viewership. It is even pointless to discuss editorial 

independence, because of the strict government control. 

“It’s impossible to talk about an equal and fair system of 

subsidizing the media because all newspapers, television, 

and radio are controlled and subsidized,” said one panelist.

All panelists agreed that Turkmenistan’s advertising 

industry appears to be slowly developing, though no data is 

available yet due to a recent influx of oil and gas companies 

and international companies entering the market, in 

the construction industry for example. It appears that 

government agencies are urged to advertise their products 

and services on outdoor billboards in all towns, explaining 

the growth in outdoor advertisement. State construction 

companies and government tourism agencies are two 

prominent examples. These advertisements are not based on 

marketing principles that take into account demographics, 

nor are they produced professionally—especially outside 

of the capital city. A typical outdoor billboard provides 

a brief history of the company, the services it provides, 

and, of course, praises the president. Internet and mobile 

advertising are not developed yet in Turkmenistan.

There have been unconfirmed reports that city officials 

banned western images of people on outdoor posters 

and billboards, and have encouraged companies to 

use traditional Turkmen images instead. If a foreign 

organization wishes to place an advertisement, it needs 

government approval. The approval process takes up to a 

month, and requires 50 percent pre-payment.

Classified ads, holiday greetings, and congratulatory 

messages also appear in print media, but very few 

individuals spend money for such advertisements due to the 

low actual readership; the news outlets are dull, and full of 

praise for the president. One common advertisement from 

the public is the lost and found type.

Media managers do not feel pressed to use more and more 

ads to generate income, as the state budget fully covers 

the expenses of running the outlet. In fact, advertisement 

departments of news outlets just wait passively for any 

potential advertisers to come and seek ad placement.

Market research is not used to formulate strategic plans 

and tailor the product to the needs and interests of the 

audience. Turkmenistan’s institutions do not offer research 

skills classes or degrees, and therefore lack specialists 

in undertaking market research. In fact, such research 

is prohibited. The United Nations, however, was able to 

get the government’s permission to conduct research on 

the views of almost 2,000 Turkmen people on the future 

they hope to see after 2015. The carefully worded report, 

available on the website of United Nations Development 

Program in Turkmenistan, revealed little, according to 

the panelists.

The government provides the majority of jobs and 

dominates the economy, which continues to be one 

of the least free in the world. The US-based Heritage 

Foundation, in its annual Index of Economic Freedom, placed 

Turkmenistan at 39 out of 41 countries in Asia-Pacific, and it 

ranked at 169 out of 185 countries globally. The foundation 

said that Turkmenistan is repressed, and the report also said 

corruption continues to erode the business environment, 

severely undermining the rule of law and encouraging 

cronyism. The regulatory system is highly arbitrary, and 

enforcement is inconsistent. Personal relations with 

government officials are often required. Rankings are based 

on four main criteria: trade freedom, business freedom, 

investment freedom, and property rights.

If a foreign organization wishes to 
place an advertisement, it needs 
government approval. The approval 
process takes up to a month, and 
requires 50 percent pre-payment.



293TURKMENISTAN

The broadcast media sector has no ratings system. “There 

is neither concern for ratings nor is there any other type 

of research to find out the popularity of certain local 

media,” said one panelist. The panelists said, however, 

that anecdotal evidence suggests that most people in 

Turkmenistan prefer Russian television programming to 

their own.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Turkmenistan Objective Score: 0.19

Turkmenistan’s score for Objective 5 fell to 0.19, with the 

panelists concluding that no supporting institutions exist in 

Turkmenistan, and thus giving the lowest possible scores to 

many indicators of the objective.

Turkmenistan has no trade associations or professional 

associations that could represent the interests of the media, 

provide member services, or work to protect journalists’ 

rights. The government-run Institute for Democracy and 

Human Rights under the President of Turkmenistan plays 

its ombudsman role on paper only. No report could cite 

the accomplishments of this institute, which serves as the 

partner for many donor-financed events.

The media sector has no need for an association of media 

owners, the panelists pointed out, because the government 

is the only owner. Two unions for journalists used to operate 

in Turkmenistan, but it is difficult to know whether they 

function or what specific activities they undertake these 

days, if any. The Union of Journalists in Turkmenistan was 

founded in 1992 with a charter that claims to uphold “The 

protection of journalists’ interests against state and public 

organizations, founders, and publishers of the media.” 

The other is the Shamshirag Association of Journalists 

of Turkmenistan. Whether either exists on paper makes 

little difference, as they would be unable to offer any real 

protection to journalists working inside of the country. 

Recent incidents demonstrate this, including the detention 

by police for two weeks of a local correspondent of RFE/

RL based in Turkmenabat city, Rovshen Yazmuhamedov, 

who covers social issues. No explanation was given. In 

another incident, another REF/RL reporter—Dovletmyrat 

Yazgulyev—was arrested and convicted in 2011 of 

influencing in the attempted suicide of a family member. He 

later received a presidential pardon, in October 2011, after 

the international community subjected the government to 

withering criticism. Examples like this, drawing no reaction 

from the professional associations, demonstrate that these 

associations are non-existent in either practical or legal 

terms. In 2012, Yazgulyev received the Human Rights Watch 

Hellman/Hammett Award for his reporting on sensitive 

issues in Turkmenistan. The award is given annually to 

writers who have been targets of political persecution or 

human rights abuses in their home countries.

The country’s laws provide freedom to form associations, 

but in practice the government restricts this right, making 

it difficult for NGOs to function and support the media 

or civil society. The law requires all NGOs to register with 

the Ministry of Justice and the Ministry of Economics and 

Development, coordinated through the Ministry of Foreign 

Affairs. Unregistered NGO activity is punishable by fines, 

short-term detentions, and confiscation. The government 

continues to deny registration to NGOs and private 

organizations, using subjective criteria.

According to EurasiaNet.org, Berdymukhammedov 

reportedly ordered the creation of a state commission to 

supervise all foreign-funded “projects and programs,” as 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

“Despite the excellent equipment in 
universities, these facilities are almost 
not in use for journalism students. 
Journalism courses in the universities 
mostly consist of ideological 
and philological disciplines,” the 
panelist added.



294 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

well as place strict controls on outside money granted to 

legal and physical entities in Turkmenistan. Reportedly, 

the president is concerned that foreign money could be 

used to weaken his authoritarian grip on Turkmenistan. 

A provision in the addendum effectively prohibits outside 

funding for any type of activity deemed political. “All 

types of foreign assistance, as well as goods, property, cash 

and other funds received for its implementation, cannot 

be used to prepare and conduct elections, referenda, 

recall of a deputy, organizing and conducting assemblies, 

street marches, demonstrations, protests, sabotage (the 

cessation of work), training, dissemination of propaganda, 

for purposes related to political parties, or for conducting 

training sessions for the public and other types of political 

and advocacy activities,” EurasiaNet.org reports, citing an 

English translation of the Turkmen text.

Other barriers include governmental requirements that 

founders of associations be citizens of Turkmenistan, and 

that associations operating domestically have at least 500 

members to be registered. Additional regulations permit 

the Ministry of Justice to send representatives to association 

events and meetings, and require associations to notify the 

government about their planned activities.

Journalism education is in its infancy. A journalism program 

has been offered since 2008, at the Institute of International 

Relations of Turkmenistan—granting the Ministry of Foreign 

Affairs control over the selection criteria for students in 

its international journalism program. On July 16, 2013, 

Nesil (Generation) newspaper listed a journalism program 

under the Turkmen State University. The newspaper did 

not describe how journalism majors might obtain places in 

the program.

“The quality of journalism education is very poor, and there 

are no modern manuals and textbooks; university teachers 

are using Russian manuals and adapting them to Turkmen,” 

said one panelist knowledgeable about journalism education 

in Turkmenistan. “Despite the excellent equipment in 

universities, these facilities are almost not in use for 

journalism students. Journalism courses in the universities 

mostly consist of ideological and philological disciplines,” 

the panelist added.

There are no legal restrictions barring students from 

earning journalism degrees abroad. However, those who 

study journalism in foreign countries do not return to 

Turkmenistan to use their skills and knowledge. Those who 

manage to get accepted into foreign programs are usually 

fired under suspicion of foreign influence or for their intent 

to use actual journalistic skills. For example, past MSI studies 

reported that Turkmen journalist Elena Myatiyeva was fired 

for attending a training seminar for journalists in Sweden. 

In fact, such students typically do not even attempt to get 

a job even if they do return to Turkmenistan. They will face 

rejection in their job search, and they will also be suspected 

of cooperating with foreign news outlets.

In 2012, the president issued instructions to build a new 

university in Ashgabat to prepare highly qualified specialists, 

including in international journalism. The president 

directed that instruction be in English, and should meet 

the international standard of separate bachelor’s and 

master’s degree programs. In the meantime, Turkmenistan’s 

government remains suspicious of foreign-educated 

students, especially in fields that may be critical of the 

government, such as political science, journalism, and 

sociology, among others.

Turkmen journalists have few opportunities to improve their 

professional skills, as neither government agencies nor NGOs 

offer many training opportunities. Some short-term training 

opportunities exist, but are possible only with the support 

of international organizations such as the OSCE, UN, EU, 

and some foreign embassies in Turkmenistan. These NGOs 

work with the Turkmen government, and officials control 

who participates in the trainings. The organizations hold 

trainings only in the capital city, and they are not open for 

citizen journalists and/or the general public.

There were several professional trainings held in the 

Turkmen capital in 2013 for working journalists organized 

by various NGOs functioning in the country. For instance, 

the OSCE organized training about Internet freedom 

and freedom of expression for media professionals, 

representatives of the Mejlis (Parliament), ministries and 

institutional dealing with media and Internet issues. Also, 

the OSCE office in Ashgabat organized a study trip to 

Estonia in July of 2013 for Turkmen officials to facilitate the 

exchange of practices in Internet development and media 

legislation. The OSCE organized another online journalism 

training in November 2013 for 25 journalism students. The 

same training also covered ethics and professional standards 

in the online sphere, as well as practical exercises on writing 

headlines, working with sources, and the effective use 

of online search tools. The OSCE center in Turkmenistan 

also sponsored a study trip for a small group of journalism 

students to Ukraine to attend a new media workshop.

The Turkmen government also hosted several media 

forums in 2013, including an international sports media 

forum to discuss Turkmenistan’s hosting of its first major 

international sporting event, the Asian Indoor and Martial 

Arts Games 2017.



295TURKMENISTAN

The government owns all printing production facilities, print 

distribution facilities, and media distribution channels. Only 

some small kiosks are in private hands. Some of these will 

distribute Russian newspapers, often well after their issue 

dates. The president allowed the Ministry of Communication 

to sign contracts with the Russian printing agency Rospechat 

and the publishing house Informnauka (Informational 

Science) to subscribe to their periodicals.

Berdymukhammedov has vowed to modernize the country 

by introducing new communication technology and joining 

the global Internet. Yet the infrastructure is still primitive. 

Slow speeds, exorbitant pricing, and technological illiteracy 

all constitute major hurdles, according to a report released 

in 2-13 by SecDev Group. The report examined Internet 

censorship and surveillance in Turkmenistan. The report 

also highlights that officials are increasingly wary of its 

potential as an outlet for dissent. Official estimates state 

that 2.2 percent of population has Internet access, according 

to report. That is roughly 100,000 Internet users. However, 

it is difficult to know to what extent this small portion of 

Turkmenistan’s population uses the Internet to become 

better-informed citizens, and to participate in public life. It 

is also unclear how much accurate information these users 

have access to, especially in an environment where many 

websites are regularly blocked and filtered. “Wi-Fi is only 

available at the few expensive hotels that usually cater to 

foreigners,” said one panelist. Mobile phones, used by some 

63 percent of the population, are important points of access, 

but uptake has been stymied. Unofficial estimates place 

mobile Internet penetration at 14 percent (700,000 users).

List of Panel Participants

Note: Due to the repressive environment in Turkmenistan, 

IREX did not conduct an in-country panel. This chapter 

represents desk research conducted on the situation, 

interviews, and the results of questionnaires filled out 

by several people familiar with the state of media in 

the country.




