
92 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

The RMCG case eroded public trust in mainstream media, which the 

protestors targeted alongside politicians.

ROMANIA



93

introduction
OVERALL 

SCORE: 

2.20

ROMANIA

RRomania was relatively quiet in 2013 despite a constitutional crisis in 2012 that took its toll on media 

caught-up in a politically charged environment. Media institutions within the country continue to be 

politicized and affected by prevailing business interests, which weaken neutrality and freedom of the press.

The media industry in Romania has suffered since the economic crisis hit in 2008, with a 17 percent decrease 

in the total circulation for the top 10 dailies in 2013 compared to 2012. Given the current economic 

environment, reports of media outlets filing for bankruptcy are on the rise.

The private media landscape witnessed significant changes in ownership in 2013. A sector once controlled 

by powerful businessmen with deep political ties saw many of these owners charged with corruption and 

even sentenced to prison. For example, the biggest private media conglomerate—Intact—is owned by 

Senator Dan Voiculescu and has openly contested President Traian Basescu’s policies. Any journalist who 

questioned Intact’s practices or coverage was subsequently removed. Voiculescu, however, was found guilty 

of corruption and sentenced to five years in prison, although appeals are still ongoing.

However, there are still many business elites who manage media companies and continue to maintain close 

ties with government. Sebastian Ghita, a member of parliament (MP) from the Social Democrat Party, and a 

close friend of Prime Minister Victor Ponta, had successfully won the most contracts with state institutions to 

the benefit of his television station. This trend has undeniably impacted freedom of the press in Romania, as 

Ghita’s station has been widely considered for example, to be a public relations arm for the prime minister. 

According to the panelists, rule of law is still protected only by the intervention of EU and US officials.

Overall, the public’s trust in media has decreased, as seen with the controversial Rosia Montana Gold 

Corporation (RMCG), a Canadian company exploring mineral resources in central Transylvania. The project 

has been met with protests across Romania from environmental groups and citizens since September, who 

assert that significant environmental impacts will result from the mining of gold and silver. Controversy over 

government corruption and environmental concerns culminated in the biggest street protests Romania has 

seen in the last decade.

In order to influence public perceptions and the overall mood of the country, and maintain pressure on 

decision makers, RMCG spent a significant amount of money on advertising the benefits of the project. The 

advertising money invested by RMCG in an impoverished media industry raises concerns about the pressures 

that face journalists, and the growing self-censorship in Romania. The RMCG case eroded public trust in 

mainstream media, which the protestors targeted alongside politicians. The link between the presence of 

RMGC advertisements and the disappearance of any critical reporting on the project by media accepting such 

advertisements has been documented by media watchdogs.

R
O

M
A

N
IA



94 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2013
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

cc Bulgaria 1.89
□□ Kazakhstan 1.77
□□ Russia 1.55
□□ Serbia 1.90
□□ Tajikistan 1.71
□□ Ukraine 1.64

□□ Albania 2.29
bb Armenia 2.28
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.04

□□ Croatia 2.42
bb Kyrgyzstan 2.11
□□ Moldova 2.38
cc Montenegro 2.06
□□ Romania 2.20

bb Georgia 2.63
□□ Kosovo 2.54cc Turkmenistan 0.26 □□ Uzbekistan 0.74

cc Azerbaijan 1.17
□□ Belarus 1.06
cc Macedonia 1.40

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: ROMANIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
47 2.
55 2.

75

2.
60

2.
08

1.
95 2.
01

1.
79

2.
51 2.

61 2.
68

2.
37

2.
12

1.
92 2.

03
1.

78

2.
33 2.

43
2.

30
2.

20

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

2.
25

1.
78

2.
45

2.
03

2.
50

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

2.
50

GENERAL

>> Population: 21,729,871 (July 2014 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Bucharest

>> Ethnic groups (% of population): Romanian 83.4%, Hungarian 6.1%, Roma 
3.1%, Ukrainian 0.3%, German 0.2%, other 0.7%, Unspecified 6.1% (2011 
est., CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox (including all sub- 
denominations) 81.9%, Protestant 6.4%, Roman Catholic 4.3%, other 
(mostly Muslim) and unspecified 0.9%, none 0.2% (2011 est., CIA World 
Factbook)

>> Languages (% of population): Romanian 85.4% (official), Hungarian 6.3%, 
Romany 1.2%, other 1%, Unspecified 6.1% (2011 est., CIA World Factbook)

>> GNI (2012-Atlas): $ 188.1 billion (World Bank Development Indicators, 2013)

>> GNI per capita (2012-PPP): $ 16,860 (World Bank Development Indicators, 2013)

>> Literacy rate: 97.7% (male 98.3%, female 97.1%) (2011 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Traian Băsescu (since December 20, 
2004)

MEDIA-SPECIFIC

>> Newspaper of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
136 publications (BRAT); Radio Stations: 605 terrestrial, 35 satellite (CNA 
Annual Report 2010); Television Stations: 43 news stations, 12 music stations, 
11 sports-oriented (CNA Annual Report 2012)

>> Newspaper circulation statistics: Top ten papers had a combined circulation 
(June–September 2013) of approximately 353,700 (calculated by the authors 
based on Audit Bureau of Circulation)

>> Broadcast ratings: Top three television stations: Pro TV (8.7%), Antena 1 (6%), 
Kanal D (5.1%) (paginademedia.ro, October 2013)

>> News agencies: Mediafax (private), Agerpres (state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: about €295 million (a small 
decrease), of which €183 million on television, €19 million on radio, and €46 
million on Internet (Media Fact Book 2013)

>> Internet usage: 8.9 million (2013, Gemius Research)

ROMANIA at a glance



95ROMANIA

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Romania Objective Score: 2.25

Against the backdrop of economic fragility and political 

interference, panelists noted that journalists in Romania 

have been subjected to ongoing harassment over the past 

few years. Several years ago, President Traian Basescu 

initiated a new “national security strategy,” which listed 

“media campaigns” as one of threats against the state. 

Razvan Martin, program coordinator at the media watchdog 

organization, ActiveWatch, added that the Romanian 

Intelligence Service (RSI) has been targeting “investigative 

journalists who threaten national security.” Cristi Godinac, the 

president of MediaSind (a trade union) stated that the media 

community in response “initiated a petition to the European 

Parliament regarding the issue of media seen as a threat to 

national security,” whereas the “Romanian Parliament has not 

voted on [Basescu’s] strategy for two years.”

Razvan Martin noted that there are “serious” and ongoing 

abuses of the justice system in Romania that continue to 

“affect individual rights and freedom of the press. He 

added, “For the journalist Narcis Daju (from Gorj county), 

and his newsroom colleagues, electronic communications 

have been intercepted under a court order issued without 

justification.” Moreover, the prosecutors’ request “contains 

no evidence that the journalist had any connection” with 

“any criminal activities,” as later confirmed.

Panelist Razvan Martin described the case of the local Targu 

Mures branch of the National Anticorruption Directorate 

(DNA) investigation of local journalists at Radio Targu Mures. 

The DNA requested information regarding an interview 

conducted in May with Barboly Csaba, President of Harghita 

County Council, who was indicted by the DNA for alleged 

corruption. However, without presenting identification, DNA 

officials interrogated a journalist and the deputy director 

at Radio Targu Mures. Martin considered the actions of the 

DNA to be intrusive in the way information was garnered, 

which can lead to self-censorship among journalists and 

impact freedom of the press.

Ioana Avadani, director of Independent Journalism Center, 

highlighted the gap between the legal norms and their 

actual implementation, stating that enforcement of the 

law is weak; however “social norms are even weaker.” 

Adrian Voinea, owner of Gazeta de Sud, added that he 

feels “protected by legal norms,” however does not feel 

“protected by the social norms.”

The National Council of Broadcasting (CNA) is an 

autonomous body that controls broadcast licensing and 

enforces the legal obligations of broadcasters, and is 

formally under parliamentary control. Its 11 members 

are appointed by the government and parliament; their 

terms do not coincide with the political elections, however 

from 2012 to 2013, the CNA saw the appointment of new 

members by the new majority and winners of the 2012 

elections. Thus, the 6-year mandate of six of the 11 CNA 

members ended in December 2012. They were replaced 

by three new members appointed by the ruling coalition, 

one by the government, one by the Hungarian-minority 

party (not part of, but supporting the ruling coalition) and 

one by the president. Thus, the parliamentary majority is 

over-represented in the new body.

Panelist Costin Ionescu, journalist with the Hotnews web 

portal, asserted that the former methodology used to 

structure membership of the CNA was somewhat “politically 

balanced,” however, the current system does not render 

this balance. The new majority has isolated older members 

appointed by President Basescu or the former government, 

which led to a publicity war between the two camps. The 

conflict escalated, according to Ionescu, when the president 

of CNA sent an open letter to a member from the other 

camp “urging him to attend the regular meetings.” The 

minority accuse the majority of the CNA of acting based on 

political motivations and protecting media outlets favorable 

to the government and critical of the President. Ionescu 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



96 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

concluded that “CNA members should disregard their 

political background” once appointed.

Nadina Digioiu declared that “the [CNA] lacks credibility 

in all respects.” The other panelists explained that the 

new leadership began 2013 with a bold approach to tackle 

such issues facing the CNA, however, this approach later 

degenerated into discord following deals between powerful 

media owners and the politicians who appointed members 

of the CNA.

The CNA, according to Razvan Martin “seemed to somehow 

awaken this year and sanctioned a number of media 

outlets” irrespective of media ownership. The Social 

Democrat representative in the CNA, Monica Gubernat, 

fiercely opposed granting a television license to a media 

group in Craiova County due to conflict between the media 

group and the head of the Social Democrat branch in 

Craiova County.

The panel consistently expressed concerns and mistrust 

towards the licensing process in Romania over the past 

years, and 2013 was no exception. Mihnea Maruta, a 

freelance journalist, added that “obtaining a license” is 

tied to political connections and capacity to lobby. Maruta 

added that, generally speaking, existing players in the media 

market have greater chances of obtaining a new license than 

emerging outlets who intend to enter the market.

Adrian Voinea, as owner of a local newspaper and a radio 

station in Craiova County, had tried to obtain license for a 

television station, however given the “discretionary manner” 

in which licenses are administered, CNA explained that 

their decision to reject the application was due to the fact 

that the station’s acronym was similar to an NGO based in 

Bucharest. Panelists regarded this example as a pretext, 

as the CNA was “compelled to respond within 30 days” 

but never did. The CNA did in fact grant many licenses in 

2013, but Nadina Digioiu attributed this increase to the 

forthcoming elections in 2014.

CNA is legally entitled to police the content of broadcasting 

in Romania. Some of the panelists appreciated a more 

proactive approach of the new leadership of the Council, 

but they criticized the inconsistent manner in which CNA 

imposes fines against radio and television stations. The 

CNA’s decisions are rendered according to the votes of 

its members, who vote not only whether to sanction but 

also on the amount of the fine levied, which leads to 

endless negotiations on the amount of the fine and the 

unpredictable nature of the CNA.

Adrian Moise, vice-president of Mediasind the journalists’ 

trade union, attended a meeting of the CNA and observed 

how sanctions were imposed, and the politics of decision 

making, including how “different outlets received different 

fines for the same offences.” Ioana Avadani, director of 

the Center for Independent Journalism, referenced two 

examples of how CNA’s decisions are inconsistent: “The 

decisions are frantic, going with the law, but overreacting.” 

For example the CNA fined a television station €2,200 for 

homophobic remarks made by a rap singer, while fining 

a public television station €11,000 for broadcasting a 

traditional song that included anti-Semitic lyrics. Avadani 

observed that this inconsistency extends a perception that it 

is more serious to “offend Jews than the LGBT community.”

When submitting a request for a license, each broadcaster 

includes a content proposal that is taken into consideration 

by CNA before making a decision. The panelists agreed 

unanimously that CNA is not monitoring the content 

contained within the submitted editorial plans. In practice, 

CNA has influence over editorial content only in cases 

in which broadcasters require permission to change the 

license. For example, the media group Intact had to 

change their license for channel Antena 2 to increase their 

entertainment programming. Intact was denied a license 

initially due to the CNA’s concerns that the channel would 

feature a controversial figure. However Intact launched 

attacks against the CNA leadership, who convened a special 

meeting to approve the change of license. Adrian Voinea 

was not happy with the special treatment Intact received, 

as he shared his frustration over an ongoing delay over a 

license requested. On the other hand, Iulian Comanescu 

believed that CNA’s refusal to approve the license due to the 

“presence of a controversial person” could set a dangerous 

precedent for censorship of Romanian media outlets.

With the exception of the licensing procedure described 

above, there are no special market entry conditions for 

media in Romania. However, this year panelists criticized 

the government for creating a special insolvency procedure 

for television stations. The general insolvency law was 

For example, the mayor of Navodari, 
Social Democrat Nicolae Matei, 
threatened journalists from Casa 
Jurnalistului through a post on his 
Facebook page as a result of a story 
published (that was widely quoted in 
international media) regarding corrupt 
practices within his office.



97ROMANIA

modified to include a provision that terminates the license 

of television stations entering into insolvency. Therefore, 

while other insolvent companies may operate with a plan to 

reorganize the company, the change in law forced insolvent 

television stations to cease operations.

The secretive manner in which the government adopted this 

change raised suspicion, as the move was seen to indirectly 

benefit Sebastian Ghita, owner of RTV, a social-democrat 

MP, and a close friend of Prime Minister Victor Ponta. 

Ghita was a shareholder of Realitatea TV, another news 

station, and after failing to take over Realitatea TV, Ghita 

split the editorial team and started RTV (which is largely 

seen as prime minister’s favorite station). According to the 

panelists, Realitatea TV entered the insolvency procedure 

but continued to function, therefore, the new regulation 

was seen as a tool used against Realitatea to help Ghita 

eliminate competition. The measure was immediately 

criticized by human rights organizations and media 

watchdogs such as Active Watch, Center for Independent 

Journalism, and the Helsinki Committee, for introducing 

“discriminatory” procedures that were inherently biased and 

not contrary to media freedom.

Moreover, nearly 100 television and radio stations were 

affected by the proposed insolvency procedure despite the 

lack of any similar procedure in the CNA’s own regulations. 

In the end, the Constitutional Court rejected the new 

law on procedural grounds, stating that the government 

was not entitled to pass an emergency ordinance on 

insolvency matters. The panelists were extremely critical 

with the government decision and welcomed the court’s 

intervention; however, Nadina Dogioiu expressed concerns 

that the government’s overall motives behind these changes 

represents an ongoing threat to media in Romania.

While critical of the government intervention in this case, 

other panelists were quick to add that the rules governing 

insolvency in the media industry should be changed. Calin 

Juncu, managing director of the Romanian Association 

for Audience Measurement, said, “In Romania insolvency 

does not work anymore.” There are many companies, 

Juncu added, that declare insolvency, but do not devise a 

plan for reorganization, declare bankruptcy, or pay their 

creditors. Catalin Moraru added that insolvency is used by 

media owners as a tactic to clear debts. Juncu concluded, 

“Insolvency should be valid only for a limited period of time. 

But through various legal ways, it is postponed.”

Panelists expressed concern over the increasing number of 

threats leveled by some journalists against others. Nadina 

Dogioiu said that the only time she was threatened and 

blackmailed was by another journalist. Razvan Martin cited 

the example of Mircea Badea and Mihai Gadea, a famous 

moderator and general director of Antena 3 (owned by 

Dan Voiculescu, a senator and close ally of Prime Minister 

Victor Ponta) respectively. Badea and Gadea virulently 

attack other journalists who disagree with their editorial 

line, and have engaged in targeted character assassination 

campaigns against officials, journalists, and activists who 

criticize Voiculescu.

Journalists have also received threats from politicians. For 

example, the mayor of Navodari, Social Democrat Nicolae 

Matei, threatened journalists from Casa Jurnalistului 

through a post on his Facebook page as a result of a story 

published (that was widely quoted in international media) 

regarding corrupt practices within his office. Matei was 

found guilty of bribery and spent five months in prison.

Due to financial difficulties, the Romanian Public Television 

(TVR) now has four channels after pulling the news and 

cultural channels. TVR was bankrupt in 2012 and has since 

received a loan from the government with the condition 

to implement reforms. These reforms consisted of rolling 

back on staff after a contested personnel evaluation. The 

majority of the board members of TVR are appointed by 

the Parliament (9 out of 13). Like CNA, the board sends 

an annual activity report to Parliament. Unlike the CNA 

however, if the report is rejected by parliament, there are no 

ramifications apart from changes to the board and director 

of TVR. This mechanism was included in the 1994 law that 

governs TVR and meant to ensure parliamentary control of 

the institution, which according to the panelists, contributes 

to the politicization of the station. After each parliamentary 

election, the new majority rejects the board’s report and 

appoints new members.

As in past years, panelists criticized the influence and political 

control the government exercises over public television. 

Media analyst Iulian Comanescu explained, “The laws of 

public radio and television are the same,” and continue 

to affect audience ratings, financial situation, and politics 

of these outlets. Nadina Dogioiu added that there is “no 

political will” to challenge existing laws to help protect 

state/public media from political control and thereby 

increase their editorial independence. Therefore many of 

the panelists do not consider TVR to be a credible outlet. 

Parliament replaced the TVR board and director in December 

2013, due to party conflict between the Liberal and Social 

Democrat partners in the coalition government. The sacked 

board had been appointed in 2012 and had the expressed 

intention to restructure TVR, downsize, and provide a plan 

to resolve the €140 million debt. The restructuring process 



98 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

was in fact a purge: journalists with a lot of experience were 

destroyed professionally, and nearly 1000 staff have since 

departed. At the end of 2013, the TVR director reinforced its 

role as a government mouthpiece, as the station TVR signed 

a memorandum with the Ministry of Agriculture to extend 

its third channel to rural areas in order to inform the citizens 

about rural policies.

As with TVR, the Romanian Radio Actualităţi (RRA), the 

public radio channel, functions under the same legal 

mechanism whereby the board and director are appointed 

by the government. After the parliamentary election, the 

new director, Ovidiu Miculescu, was appointed; Miculescu 

formerly worked at a private radio station and is close to 

the prime minister. Panelist Adrian Moise, who led the 

RRA trade union, was elected by the employees to be their 

representative within the board at RRA, but was later fired 

by Miculescu and denied access to the board meeting, as 

Moise had been critical of Miculescu and because the trade 

unions had filed a complaint against Miculescu for conflict 

of interest as he held two positions at the same time. Moise 

argued, “The [RRA] should be de-politicized, and as long as 

individuals are politically appointed, nothing will be solved.”

The public news agency Agerpres is considered by panelist 

Catalin Moraru as “government’s news agency,” which 

continues to propagate the state agenda. However panelists 

noted that Agerpres has significant human resources at 

its disposal and has access to events where private media 

are barred. Agerpres in 2013 published an “extremely 

flattering” interview with then Transportation Minister 

Relu Fenechiu on the day before a verdict was rendered 

on an anticorruption case against Fenechiu. Fenechiu was 

eventually found guilty and sentenced to five years in 

prison. Agerpres thereafter removed the interview from the 

website, stating that the information was not in accordance 

with the principles of the agency. The current director of 

Agerpres is the former public relations manager of the Social 

Democrat Party, which reinforces that there is a clear lack of 

editorial independence.

In December, the Romanian parliament passed several 

controversial laws on what commentators called “Black 

Tuesday,” and tried to pardon common criminals in order 

to allow politicians previously convicted on corruption to 

be released. The laws proposed on Black Tuesday included 

the reintroduction of libel and calumny in the Penal Code; 

however MPs temporarily backed away from the proposal 

after public backlash and criticism from western embassies.

The panelists criticized the manner in which parliament 

debated the laws; however, they felt that there could be 

more sanctions against journalists who abuse basic principles 

that govern freedom of expression. Nadina Dogioiu explained 

that freedom of expression is misconstrued in Romania, and 

abuses are committed under the guise of free speech. For 

example, Cristi Danilet, a judge and member of the Superior 

Council of the Magistrates (the elected body that governs 

the judicial system), was photographed with a young girl and 

Antena 3, a television station that fiercely attacks magistrates 

who do not advocate for anti-corruption initiatives, implied 

Danilet was a pedophile. The young girl proved to be 

Danilet’s daughter; this case left panelists outraged, saying 

that freedom of speech does not equal defamation and 

calling for tougher laws. But Ioana Avadani was quick to 

state that “Danilet did not file a complaint,” and has the 

opportunity and ability in Romania to address defamation. 

She concluded that if the state is forced to protect the 

“dignity and honor” of the journalism profession, then the 

government will ultimately only protect a few, therefore 

tougher legal instruments are not an ideal approach.

Romania adopted a Freedom of Information Act (FOIA) in 

2001, in consultation with NGOs and inspired by the model 

used in the United States. As in previous years, panelists 

complained that the implementation of the FOIA remains 

to be seen. Mihnea Maruta, who worked as a journalist 

both in Bucharest and in Cluj, explained that the FOIA has 

not stopped journalists from seeking information from the 

communication departments of state institutions, which 

continue to remain unresponsive in order to protect their 

institutions. Maruta added that seeking legal recourse is 

not a solution as employers are not interested in suing 

local governments and “are not willing to spend money on 

lengthy litigation.” Iulian Comanescu agreed, reinforcing 

that “the procedure for obtaining public information is 

cumbersome,” and “authorities were using the law in order 

to discourage journalists” from requesting information. 

According to Catalin Moraru, this includes “even minor 

or trivial data that would otherwise be obtained easily 

and immediately.” Ioana Avadani also pointed out that 

freelancers and bloggers often experience discrimination, as 

many institutions ask that requestors be registered with a 

media outlet in order to submit FOIA requests.

Panelists reported no restrictions on accessing and using 

other sources of media, either from within Romania or 

foreign countries. The panelists likewise agreed that there 

are no restrictions to work in the Romanian media. No 

special permits or registration is required. However, some 

of the panelists considered total access as a problem that 

affects the quality of journalism.



99ROMANIA

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Romania Objective Score: 1.78

As in previous years, the panelists criticized the quality 

of reporting in Romania. Silvia Vranceanu, editor-in-chief 

of the local newspaper Ziarul de Vrancea, discussed her 

struggle to survive local political pressures from county 

councils. Vranceanu added that the lack of resources and 

solidarity between journalists fostered an environment 

where professionalism is not valued. Media analyst Iulian 

Comanescu also explained that investigative journalism is 

rare, and in fact “documents are leaked by politicians” who 

are interested in attacking “their adversaries,” concluding 

that the “media do not look for the story anymore; the story 

comes to the media.”

Few media outlets have an editorial policy grounded in 

ethical standards, and often decisions are dispensed by the 

editor-in-chief rather than referring to an organization’s 

charter. Media analyst Petrisor Obae estimated that “around 

10 percent of the media organizations respect ethical 

codes,” and only if the CNA has questioned the outlet’s 

practices. Obae added that the CNA’s request for television 

stations to adopt ethical standards was part of an attempt 

by the former majority of the Council to create a buffer 

between journalists and media owners. These codes, some 

CNA members assumed, in theory could protect journalists 

from media moguls who were interested using their 

journalists to launch political attacks.

Ahead of a European Commission report in January 2014, 

panelists expressed doubts over the seriousness of CNA’s 

efforts to enforce ethical codes at television stations. In 

Romania, there is an ongoing problem of how the media 

treat the judiciary and the magistrates, as many of the 

media owners are involved in cases involving corruption. 

The open partisanship that is practiced by some media 

outlets has generated general suspicion towards journalists. 

However, Petrisor Obae was quick to note that even if an 

ethical journalist criticizes a public figure, the immediate 

tendency is for the figure to claim that it is personal, leaving 

the public to question if a story is true.

Both public television and radio have ethics committees 

whose members are elected directly by the employees. 

However, their functionality has been affected by the 

frequent changes of board members and by the fact that 

their decisions are not enforced.

Self-censorship was identified as a problem by the panelists. 

Nadina Dogioiu estimated that “it is practiced in 90 percent 

of the cases,” and the economic crisis has since heightened 

the problem. As Antoaneta Cote, an independent media 

consultant, explained, “It is difficult for journalists to find 

another job,” and therefore they are forced to practice 

self-censorship. Increasingly, media companies, according 

to the panelists, are including specific clauses within 

contracts that forbid journalists from criticizing a particular 

organization and/or person. For example, a journalist with 

the television station that specializes in sports broadcasting 

violated a contractual clause that forbade him from 

criticizing the Romanian Football Federation; as a result 

he was fired. Panelists added that sometimes journalists 

are personally obligated to pay fines levied by CNA. 

Razvan Martin considered the practice to be abnormal, 

asserting that the “presence of such clauses in working 

contracts” creates “enormous pressure” for journalists 

and broadcasters.

Cătălin Moraru added that even young journalists are 

engaging in self-censorship, citing a case when a young 

reported asked Moraru how a news piece on public 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

The quality of media has decreased 
in order to compete with “yellow 
journalism” to the point that one 
can hardly discern the truth. “News 
broadcasts have become entertainment 
shows,” Petrisor Obae added.



100 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

transportation should be portrayed. However, there 

is a trend among young journalists to launch new and 

independent outlets in which they are also the owners. 

Although the impact of these emerging independent 

outlets is limited and they mostly survive on special projects 

involving civic action or are funded by niche advertisements, 

they provide an alternative to mainstream media and a way 

out. The most successful independent media outlets are 

Decat o Revista and the Internet-based Casa Jurnalistului.

In the aforementioned Rosia Montana Gold Corporation 

case, Razvan Martin considered the corporation’s advertising 

led to self-censorship among journalists, since advertising 

is “a vital source of income for media.” The editor of Ziare.

com, Nadina Dogioiu, however argued that the protesters’ 

“radicalism” forced some journalists to self-censor. Dogioiu 

added, “There are journalists who censor themselves in 

order to remain in the comfortable majority.”

The panelists noted that the lack of resources among media 

outlets in Romania continues to hinder in-depth coverage of 

key events and issues throughout the country. For example, 

the health care reform package that was recently proposed 

by the Ministry of Health was not properly debated; also, 

the state budget received little attention beyond reporting 

the official statements of the politicians involved, Nadina 

Dogioiu posited. The quality of media has decreased in order 

to compete with “yellow journalism” to the point that one 

can hardly discern the truth. “News broadcasts have become 

entertainment shows,” Petrisor Obae added.

The panelists considered the level of the wages as a 

problem for media professionals. The sharp decline of the 

advertising revenues after 2008 has significantly affected 

salaries. According to estimates by the MediaSind trade 

union, 6,000 journalists were sacked after 2008 and those 

still practicing are in a weak position to negotiate. Panelists 

estimated average monthly wages at national newspapers 

to range from €250 for entry level positions up to €750 for 

top editors. However, for local newspapers and websites, the 

panelists cited €200 a month for entry level positions and up 

to €550 for senior editors. Finally, television stations were 

purported to pay €350 per month for entry level positions 

and up to €900 for senior positions. These estimates do not 

include the salaries of notable moderators and columnists 

who have negotiated special deals with owners.

Generally speaking, salaries in public television and radio are 

higher than in the private sector. The general average salary 

in the Romanian economy is around €350, so journalists are 

in line with this average. What makes the industry special 

is a widespread use of non-permanent contracts. Many 

journalists are paid through “intellectual rights contracts,” 

which do not provide any stability. Mihnea Maruta said this 

form of contracting is another sign of the general economic 

instability of the media industry; the purpose of these 

contracts is to avoid paying full social taxes that would be 

included in a permanent contract.

The economic situation of the Romanian media also affects 

its capacity to produce independent content. Programs 

that are investigative in nature are rare and thus the few 

program that exist stand out, as these shows are expensive 

to produce. Panelists recommended Romania, teiubesc!, a 

weekly show on Pro TV (a commercial station with otherwise 

little interest in news) as a good example.

Aside from the economic reasons, Mihnea Maruta pointed 

out that investigative content also raises the risks for 

media owners who do not want to upset the political and 

business elite. However, a few journalists with experience in 

investigative reporting have started their own independent 

websites such as Rise Projects. However, this website is 

financed by international funds that support investigations 

of transnational crime and money laundering.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Romania Objective Score: 2.45

Although there is a plurality of media in Romania according 

to the panelists, they noted that outlets are aligned with 

political parties and platforms. Thus, one has to follow 

several outlets in order to get to the heart of a story. But 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



101ROMANIA

few Romanians do, and therefore consumers follow one 

narrative that reinforces their personal social and/or political 

beliefs. For example, the panelists agreed that TVR lost 

audience share as the station became increasingly aligned 

with, and controlled by, the government. However, a few 

stories covered by TVR are good, and due to its robust 

reporting team, TVR often covers stories that are ignored 

by private media stations. Razvan Martin gave the example 

of shale gas, an issue that provoked public protests in the 

autumn of 2013 and yet was covered by TVR long before 

becoming such a hot topic in other media.

After the collapse of Newsin due to financial troubles, 

there were only two news agencies in the market in 

2013, Mediafax and the state owned Agerpres. Panelists 

considered that Agerpres still functions as a government 

news agency with very little credibility. “We use Agerpres 

only for the photos,” added Adrian Voinea. Even if Mediafax 

has little or no real competition, the company is struggling 

financially as the number of publications decreased and its 

potential market has thinned. Increasingly, fewer outlets 

are able or willing to pay for content. Moreover, the 

prevalence and access to websites that publish free content 

has rendered the paid news services obsolete. A client of 

Mediafax, Catalin Moraru’s local newspaper is in a “good” 

position to bargain, and pays “25 percent below” what the 

paper used to pay for Mediafax’s services.

Transparency of ownership remains less than ideal as in past 

years. Television stations have an obligation to inform CNA 

about their ownership but this may be avoided. Mihnea 

Maruta explained, “The most common method is to use an 

intermediary person or company.” Several powerful media 

moguls once controlled many media outlets but only Dan 

Voiculescu remains an important owner due also to his 

political connections. Dinu Patriciu, who once controlled the 

biggest newspapers, went bankrupt and disappeared from 

public life. Sorin Ovidiu Vintu sold all his media operations 

and spent time in jail for blackmailing another media owner, 

Sebastian Ghita. The outlets once owned by Patriciu and 

Vintu were sold and split among various owners, some of 

them acting as intermediaries for political forces. Media 

analyst Iulian Comanescu defined the new landscape as the 

post-moguls era, yet many outlets continue to be controlled 

by politicians’ intermediaries, which leave the press now, as 

ever, susceptible to political pressures.

Panelists were divided whether minority issues are given 

coverage in Romania. Some panelists considered that 

there is a politically correct approach towards covering 

the Roma people, for example, and yet some panelists 

disagreed. Nevertheless, panelists noted that compared with 

previous years, media coverage is less fervent regarding 

ethnic minorities.

However, Razvan Martin gave two examples where media 

coverage was biased against minority groups: the ProSport 

campaign against a handball player and the campaign 

regarding Romania’s flag ribbon. In these cases, the media 

largely invoked nationalist and homophobic narratives. In 

January 2013, ProSport daily published a series of articles 

about the private life of a handball player according to her 

husband, who alleged her homosexuality. Other publications 

quickly republished the information and it turned into a 

traumatizing experience for the woman and her family. 

In the other example, on March 15, the National Day of 

Hungary, a teenager wore a Romanian flag ribbon at the 

Romanian-Hungarian College (in a region where Hungarians 

are a majority). Some in the region considered this action 

offensive to the country’s Hungarian minority. Important 

media outlets started a vehement campaign to defend the 

honor of the young Romanian girl, utilizing very aggressive 

speech aimed at demonizing the Hungarian minority.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Romania Objective Score: 2.03

Most of the media outlets function with some business 

plan, but few of them manage to make a profit and sustain 

their activity without owners’ contributing funds from 

other activities. Petrisor Obae cited an exception: “The 

top [television stations] function for profit, with a business 

plan.” The market for television advertising is around €200 

million according to panelists, however, with more than 50 

revenues are diluted.

Some newspapers also own a printing house and use this 

revenue to subsidize editorial activities, but this trend on 

the decline. Adrian Voinea, owner of the local newspaper 

Gazeta de Sud, used to generate profits by printing regional 

Silvia Vranceanu, editor-in-chief 
of Ziarul de Vrancea, accused the 
president of her county’s council 
of directing all the public contracts 
to Monitorul de Vrancea, another 
newspaper that provides positive 
coverage of the council president.



102 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

editions of some Bucharest based newspapers, but this side 

of the business registered losses in 2013, since “printed 

papers have since disappeared.” In 2012, the top 10 dailies 

sold 416,000 copies, however in 2013 this number decreased 

to 353,000 copies according to the Romanian Audit Bureau 

of Circulation (BRAT).

The pressure of Internet-based media and its revenue model 

has been largely the reason of lower revenues for media 

and, panelists said, weakening professional standards in 

Romania. “There is an excess supply” of websites, according 

to the panelists, for the advertising market to consider, and 

therefore overall income from advertising has decreased. 

Advertising revenue is now generated through clicks, or 

number of visitors per site. Catalin Moraru, editor-in-chief 

of Monitorul de Botosani, the flagship publication a poor 

county, added “There are 32 news websites in Botosani” 

alone, and that the newspaper has to repackage important 

topics so that they maintain readership and revenue.

The past year has seen a decrease in circulation and 

declining advertising budgets. Petrisor Obae explained “The 

advertising market crisis has led to a massive decrease of 

prices” as television advertisements were very expensive in 

2008 and now companies that previously could not advertise 

now can. As a result of lower advertising prices in television, 

print media has suffered. “For print media, the market went 

down from a total of €80 million in 2008 to €20 million in 

2013,” according to Adrian Voinea.

Most of the panelists also attributed the worsening 

economic situation of media in Romania to the 

advertisement agencies. Petrisor Obae said, “The 

advertisement agencies forced prices to go down. The 

publishers are trying to decrease prices as much as possible, 

but agencies are doing so even more. Many newspapers 

closed down, yet none of the big advertising agencies did 

so.” Other panelists said that the rebate (discounts asked 

by the agencies from media partners) varies from 8 to 10 

percent for television to 20 percent for print and even 

30 percent for Internet. Costin Juncu, president of the 

Association for Measuring Audiences (ARMA), a professional 

association that includes agencies, defended the agencies, 

stating they do what they can to support media and most of 

them “are local branches of international networks.”

There are no subsidies for the Romanian media; however, 

panelists noted that advertising contracts in fact are paid 

by the state institutions. In 2005 a coalition of NGOs and 

professional associations worked with the government 

to establish some transparent and competitive rules to 

distribute this money. The rules were in place for some time 

but later annulled. Panelist Ioana Avadani, who led the 

2005 coalition, stated “The big contracts are now European 

projects, and there is total flexibility regarding allocation, 

yet no transparency.” Other panelists confirmed that public 

money is used to favor outlets aligned with politicians. Silvia 

Vranceanu, editor-in-chief of Ziarul de Vrancea, accused the 

president of her county’s council of directing all the public 

contracts to Monitorul de Vrancea, another newspaper that 

provides positive coverage of the council president.

The media industry in Romania developed complex 

instruments to measure circulation and audience numbers. 

ARMA organizes regular competitions to select a company 

that assesses audience share numbers and another company 

to audit the process. For print media, the industry and big 

advertisers formed the BRAT in 1998 as an independent, 

nonprofit entity. BRAT represents the standard and its 

numbers are recognized within the industry. For many 

years BRAT generated circulation figures, for example the 

number of copies distributed. It later developed the National 

Readership Survey (SNA), which approximates the total 

number of readers per publication. For the Internet, BRAT 

developed the Study of Audience and Internet Traffic, an 

instrument to measure the number of website viewers.

Antoaneta Cote, who worked in the past both with BRAT 

and ARMA, argued that Romania uses the best market 

research methodology. However, as in previous years, 

some panelists criticized the SNA for inconsistent results, 

as the SNA measures more the notoriety of a media brand 

than the number of readers itself. Catalin Moraru stated 

that his newspaper stopped paying for this service since 

the advertisers attracted based on SNA numbers were 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



103ROMANIA

insignificant. However, Adrian Voinea added, “The problem 

with advertising agencies is that they hunt for rebates and 

special deals with media outlets rather than examining the 

results of research.” In other words, panelists asserted that 

there is no issue with the quality of the statistics generated, 

and more an issue with the way statistics are utilized.

Costin Juncu, the current president of ARMA, explained that 

all the statistics providers in Romania were selected in the 

bid to measure audience numbers, adding “Every year there 

was a general audit of the service.” Panelists concluded 

that international standards are respected; however, Costin 

Ionescu criticized ARMA for not being transparent enough. 

The two panelists debated the case of TVR, which criticized 

the statistics for underreporting its audience. Juncu rebutted 

by saying it was a last-ditch strategy to blame the messenger 

for the bad results: “[TVR] had to justify the audience 

decrease and they said it is a problem with measurements. 

It was not. TVR used to have a captive audience in the rural 

areas, but in the last years the technology changed; people 

have cable and [direct-broadcast satellite] antennas even in 

the villages and TVR lost them.” Other television stations 

with poor results contested ARMA numbers and this method 

seemed to become the standard justification for managers, 

Iulian Comanescu concluded.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Romania Objective Score: 2.50

Journalists in Romania are not any better organized 

this year compared to previous years, and there are no 

new professional associations to help the community 

present a common voice. The largest trade union and 

only organization with a public presence is the Romanian 

Federation of Journalists (MediaSind). According to the 

panelists who are members of MediaSind, the union has 

around 10,000 members, most of whom are employees of 

public television, public radio, and state institutions from 

the culture sector. Some panelists criticized the activity of 

MediaSind, for example Adrian Voinea said, “The union is 

fighting mostly for the employees of the public television 

and the public radio.”

In 2011, the previous government adopted a reform of 

the Labor Code to overhaul state sponsored negotiations 

between unions and owners’ associations. The government 

reduced the number of sectors by merging many, resulting 

in a media sector uniting with the culture sector (largely 

comprised of state institutions). This forced MediaSind to 

unite with unions from cultural institutions, which reduced 

the relevance of the union for the media industry.

There is a general reluctance among Romanian journalists 

to participate in collective bargaining and action, despite 

the fact that 6,000 jobs were cut in the sector after 2008 

when the economic crisis hit, according to Adrian Moise. 

Razvan Martin added that very few journalists go to court to 

protect their rights, despite the general trend that the rights 

of journalists are generally upheld in the court of law.

Panelists agreed that there are no powerful and valuable 

professional associations present in Romania. The once 

powerful Romanian Press Club (CRP) has since collapsed 

after the withdrawal of Cristian Tudor Popescu, its former 

president and a well-known columnist. Popescu attempted 

to organize CRP as an umbrella organization to gather 

both journalist associations and club owners. This plan was 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

Nadina Dogioiu concluded, “The lack 
of a strong and credible professional 
organization is one of the serious 
problems of the Romanian media. CRP 
was such an organization in its glorious 
time, but it was dominated by the 
owners. Splitting media by political 
and hidden economic interests may 
be the main cause preventing such an 
organization to function.”



104 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

however unsuccessful. Ioana Avadani, director of the Center 

for Independent Journalism, which has collaborated with 

CRP in the past, stated, “I don’t know what CRP is doing 

any more. They don’t even reply to emails.” Nadina Dogioiu 

concluded, “The lack of a strong and credible professional 

organization is one of the serious problems of the Romanian 

media. CRP was such an organization in its glorious time, but 

it was dominated by the owners. Splitting media by political 

and hidden economic interests may be the main cause 

preventing such an organization to function.”

Very few NGOs are active in defending freedom of 

expression in Romania. These include the Center for 

Independent Journalism and ActiveWatch—Media 

Monitoring Agency. “Only NGOs are fighting for media 

independence and professionalism, with limited resources 

and, inevitably, limited results” according to Nadina Dogioiu. 

As there are only a few NGOs that provide a limited scope 

of activity, their work is largely ignored by decision makers, 

Dogioiu added.

Currently, if an organization is not receiving funds from 

international donors, then the work is unlikely to receive 

local funding. Antoaneta Cote explained that the past year 

has been hard for NGOs even compared with 2000 to 2004, a 

period dominated by former Prime Minister Adrian Nastase, 

and seen by many panelists as a dark period for media 

freedom in Romania. As the political opposition is weak, 

NGOs have neither allies nor leverage.

The panelists unanimously agreed that the number of 

students in journalism school is too large for the absorption 

capacity of the market. “There are 19 university programs 

for journalism in Romania. The number of students is 2,000. 

In an industry were 6,000 jobs have disappeared in the 

last years, you throw 2,000 new graduates each year. This 

is no way to respect the labor market or the graduates,” 

Avadani added.

Journalists on the panel were very critical of existing 

courses offered at universities. In their opinion, most 

of the graduates are not adequately prepared in both 

theory and practical training. Moreover, many of the 

young journalists possess poor knowledge of grammar and 

therefore are ill-equipped to write for print outlets. Nadina 

Dogioiu argued, “Generally, journalism schools produce 

mediocrity. It’s a usual practice to learn all you have to know 

directly in the newsroom and there is not real demand for 

professional journalists in the media market. Most of the 

media institutions prefer someone with other skills, like 

obedience and endurance.” Other panelists lamented the 

lack of general professionalism among young journalists, 

and Catalin Moraru added that often they are interested in 

the profession in name only but not interested in the hard 

work required.

There is discernable gap in communication between 

journalism schools and media institutions, as these schools 

have not cultivated very many partnerships with media 

organizations to develop internship programs. Panelists 

added that in their newsrooms, those who are employed 

most often are graduates of journalism. “Out of the newly 

hired, more and more are journalism graduates,” according 

to Adrian Voinea.

Although the owners of media outlets criticize the overall 

lack of professionalism in journalism, outlets are hardly 

willing to provide or pay for training. Journalists must pay 

for their own training and must take a leave of absence 

to participate. Silvia Vrinceanu lamented, “Mass media 

institutions do not support the efforts of employees to 

receive professional trainings. Personally, I have worked at 

a newspaper in Vrancea for 16 years, but the management 

did not provide any training programs; all the trainings I 

participated in were my own choices.”

Traditional training organizations have failed to cultivate 

a sustainable link with employers, who show little interest 

in training their staff. Ioana Avadani explained, “We 

still organize trainings, but we don’t know for whom to 

organize them. People now ask for unpaid leave to come to 

courses. Professional quality improvement is no longer the 

employer’s task.”

Cable companies in Romania are emerging as serious 

players in the media market, producing their own content. 

For example, panelists noted that RCS—RDS is the biggest 

cable provider in Romania and now owns several television 

stations, including the highly regarded, all-news, Digi 24. 

The company has been known to harass other channels 

in the past, according to panelists, for instance removing 

Discovery or Eurosport from packages to force their hand 

in negotiations. Ioana Avadani considered the presence 

of cable companies on the media market a “big problem” 

that presents a “huge conflict of interest.” Adrian Voinea 

added that “it is not normal” to have cable companies “both 

producing and distributing the content.”

Another problem raised by Voinea is the distribution of 

newspapers by the state-owned Romanian Postal Service, 

which is facing financial problems. Due to inept political 

management, the company sacked letter carriers, which 

reduced its reach in rural areas. “The Romanian Post has 

cut half of its personnel. Newspapers don’t reach villages 

anymore,” Adrian Voinea concluded.



105ROMANIA

The Internet infrastructure is relatively well developed 

in Romania, but there are differences in penetration and 

overall growth between rural and urban areas. Broadband 

Internet penetration is 46.2 percent for households, 

with a quarter of this percentage is the rural areas. Still, 

the growth rate for rural connections is higher than the 

rates for urban areas. Romania has one of the fastest 

Internet connections in the world (4th or 5th in the world, 

depending on the parameters of the assessment), with a 

56 percent penetration rate for mobile Internet according 

to panelists, citing data provided by the National Authority 

for Communications.

List of Panel Participants

Adrian Valentin Moise, vice-president, MediaSind Romanian 

Federation of Journalists, Bucharest

Adrian Voinea, director, Gazeta de Sud; vice-president, 

Association of the Local Publishers, Craiova

Antoaneta Cote, consultant, Agent of Change, Bucharest

Cătălin Moraru, editor-in-chief, Monitorul de Botosani, 

Botosani

Costin Ionescu, journalist, HotNews, Bucharest

Cristi Godinac, president, MediaSind Romanian Federation 

of Journalists, Bucharest

Costin Juncu, managing director, Romanian Association for 

Audience Measurement, Bucharest

Hannelore Acarnulesei, editor-in-chief, HunedoaraMea.ro, 

Hunedoara

Ioana Avadani, executive director, Center for Independent 

Journalism, Bucharest

Iulian Comănescu, freelance journalist and media analyst, 

Bucharest

Mihnea Măruţă, freelance journalist, Cluj-Napoca

Nadina Dogioiu, editor, ziare.com, Bucharest

Răzvan Martin, program coordinator, FreeEx ActiveWatch, 

Bucharest

Silvia Vrinceanu, editor-in-chief, Ziarul de Vrancea, Focsani

Petrişor Obae, blogger and media analyst, Paginademedia.ro, 

Bucharest

Moderators and Authors

Cristian Ghinea, journalist, media analyst, Bucharest

Oana Ganea, sociologist, Bucharest

The Romania study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, the Center for Independent Journalism, 

Bucharest. The panel discussion was convened on December 

16, 2013.




