This year’s panelists did point to some improvements, but many of the

same doubts persist.

180 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014




Early 2013 marked the beginning of a new political crisis in Moldova. On December 23, 2012, a number of
high-level officials, including the general prosecutor and judges, and several managers of private and state
companies—about 40 people overall—took part in a hunting expedition in the nature reserve Padurea
Domneasca (Royal Forest). The hunt ended with the serious wounding of one of the participants, who
later died. The death of the man was kept secret until January 6, 2013, when the leader of the Antimafie
(Anti-mafia) political movement announced that the general prosecutor mortally wounded a man on an

illegal hunt.

The parliamentary commission created to investigate the case pointed to a cover-up by law enforcement
institutions. The revelation of the man’s death in the company of high-level state officials set off a number
of events that launched a political crisis in the Alliance for European Integration (AEI). AEl, which consists of
three parties and had been governing the country since 2011, was on the brink of collapse when Vlad Filat,
its leader and prime minister, dissolved the AEI. In February 2013, the Communist Party (CPRM) brought
a motion of no confidence that the Democratic Party (DP), an AEI member, supported; it resulted in the
government’s resignation. A new government was formed only in May after lengthy political negotiations.
Experts from the Chisindu press club declared that the way in which the Moldovan media covered the
Padurea Domneasca case showed that political actors control the press, and they use it primarily to

manipulate public opinion.

Also in 2013 Moldova signed the Association Agreement and the Free Trade Agreement with the European
Union. The agreement provides the necessary support to implement some basic economic and governance
reforms and will support the liberalization of trade with the EU. Another historic event soon followed: the
Constitutional Court acknowledged the Romanian language as the state’s official language, as stated in
the Declaration of Independence—not Moldovan, as stated in the constitution. While Moldovan media
outlets covered the signing of the Association Agreement in a similar fashion, the decision to designate
Romanian as the state language divided the press, and the entire society, into two camps. Finally, as 2013

was a pre-election year, political forces reconsidered and renewed their alliances and commitments.

Meanwhile, in the media sector, despite civil society efforts to increase the transparency of media ownership,
lack of progress on that issue continues to concern the media community. Last year’s MSI underscored
improvements in the way that civil society supports media freedom but noted that it remains to be seen
whether the gains can be sustained and begin to carry over into other aspects of the media. This year'’s
panelists did point to some improvements, but many of the same doubts persist. Overall, Moldova’s MSI

score remained largely unchanged, with individual objective scores showing negligible to small changes.

MOLDOVA

VAOJTOWN

181



M O LDOVA at a glance

GENERAL

> Population: 3,583,288 (July 2014 est. C/A World Factbook)
> Capital city: Chisinau
> Ethnic groups (% of population): Moldovan/Romanian 78.2%, Ukrainian

8.4%, Russian 5.8%, Gagauz 4.4%, Bulgarian 1.9%, Other 1.3% (2004
census)

> Religions (% of population): Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%, Baptist
and Other 0.5% (2000 C/IA World Factbook)

> Languages: Moldovan, Russian, Gagauz
> GNI (2012-Atlas): $7.375 billion (World Bank Development Indicators, 2013)
> GNI per capita (2012-PPP): $3,630 (World Bank Development Indicators, 2013)

> Literacy rate: 99%; male 99.5%, female 98.5% (2011 est., C/IA World
Factbook)

> President or top authority: President, Nicolae Timofti (since March 23, 2012)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOLDOVA

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations, Internet news
portals: Print: 184 newspapers, 227 magazines (National Bureau of Statistics,
2012); Radio Stations: 57 (Broadcasting Council, 2013); Television Stations: 64
(Broadcasting Council, 2013). Internet News Portals: top six: protv.md, unimedia.
md, noi.md, inprofunzime.md, kp.md, kommersant.md (Gemius, 2013)

> Newspaper circulation statistics: Komsomolskaia Pravda (48,108), Makler
(19,584), Argumenti | Facti (16,439), Antenna (15,794), Unghiul (10,885),
Adevarul Moldova (9,738), Timpul de dimineata (8,942), Panorama (8,010)
(BATI, 2013)

> Broadcast ratings: Competing surveys produce dissimilar results. According
to IMAS-INC (2012): Top two television: Prime TV (private) and Moldova 1
(public); ProTV has highest rated newscast. Top three radio: Radio Noroc
(private), Radio Moldova (public), Russkoe Radio (private). According to
AGB Moldova (2012): Top three television: Prime TV, Moldova 1 and 2-Plus;
top three radio: Hit FM, Russkoe Radio, and Radio Noroc.

> News agencies: Info-Prim Neo, Moldpres (state-owned), Infotag,
Info-Market, Monitor Media, Basa-press, Deca-press, Novosti-Moldova

> Annual advertising revenue in media sector: Television: €15.1 million; Radio:
€1.2 million; Internet: €1.25 million; Print: €3.57 million (AAPM, 2012)

> Internet usage: 1.333 million (2009 est., C/A World Factbook)

w
2
<
z
2z
%
R
£
> =
E i o
— z3 o
5 & N 3 )
< a g o~ « N
z o = o
< B S
wn i =) =
D &g - =3
0 32X
2s =
B 2 ~
- ~
i =
it
£t
28 o elzl=1= =l: o ° < =
zz S sis S b=y B3 S S S S
5% 5 S ;4 M 6 5 5 I <
PROFESSlONAL PLURALITY OF BUSINESS SUPPORTING
JOURNALISM NEWS SOURCES MANAGEMENT INSTITUTIONS
OBJECTIVES
[ Albania 2.29
A Armenia 2.28
[ Bosnia &
\J Bulgaria 1.89 Herzegovina 2.04
[ Kazakhstan 1.77 [ Croatia 2.42
[ Russia 1.55 A Kyrgyzstan 2.11
V Azerbaijan 1.17 [ Serbia 1.90 [ Moldova 2.38
[ Belarus 1.06 [ Tajikistan 1.71 ¥ Montenegro 2.06 A Georgia 2.63
¥ Turkmenistan 0.26 [ Uzbekistan 0.74 Y Macedonia 1.40 [ Ukraine 1.64 [ Romania 2.20 0 Kosovo 2.54
0-0.50 0.51-1.00 1.01-1.50 1.51-2.00 2.01-2.50 2.51-3.00 3.01-3.50 3.51-4.00
UNSUSTAINABLE UNSUSTAINABLE NEAR
ANTI-FREE PRESS MIXED SYSTEM SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

CHANGE SINCE 2013
A (increase greater than .10) [ (little or no change) Y (decrease greater than .10)

Unsustainable, Anti-Free Press
(0-1): Country does not meet or
only minimally meets objectives.
Government and laws actively
hinder free media development,
professionalism is low, and
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives,
with segments of the legal system and
government opposed to a free media
system. Evident progress in free-press
advocacy, increased professionalism,
and new media businesses may be too
recent to judge sustainability.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Near Sustainability (2-3): Country
has progressed in meeting

multiple objectives, with legal

norms, professionalism, and the
business environment supportive of
independent media. Advances have
survived changes in government and
have been codified in law and practice.
However, more time may be needed
to ensure that change is enduring and
that increased professionalism and
the media business environment are
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has

media that are considered generally
professional, free, and sustainable, or
to be approaching these objectives.
Systems supporting independent
media have survived multiple
governments, economic fluctuations,
and changes in public opinion or social
conventions.

182 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH
Moldova Objective Score: 2.65

Of all five MSI objectives, this year the panelists gave the
highest scores to the legal infrastructure supporting the
freedom of speech. Although the objective score improved
just slightly from last year, it reflects some improvements
that the panelists highlighted, including the parliament’s
adoption of legal provisions aimed at creating adequate
conditions for journalists’ work. In March 2013, the
parliament complemented the Criminal Code with two
articles that rendered censorship and the deliberate
obstruction of media activity or intimidation for criticism
illegal. So far, Moldovan journalists have not tested these
new articles with law enforcement bodies.

From a regulatory point of view, freedom of expression

is widely acknowledged and protected. The Law on the
Freedom of Expression offers a rich glossary of specific
terms and rules that a democratic society follows. Related
laws, such as the Broadcasting Code, the Election Code, the
Criminal Code, and the Law on the Access to Information,
among others, stipulate the media’s fundamental right to
express themselves and to raise awareness.

And yet, on the other side of the coin are legal provisions
that are used to restrict journalists’ work, even thought that
is not their original intent. Even today, two years after the

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE

FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards,
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

adoption of the Law on the Freedom of Expression—the
law applicable in all cases of defamation in the press—
plaintiffs in national lawsuits oscillate between accusing the
media of insult/calumny (stipulated in the Administrative
Code), injury to honor, dignity, and professional reputation
(stipulated in the Civil Code), or defamation under the Law
on the Freedom of Expression. In this regard, the panelists
noted the lack of awareness and erroneous enforcement
of the legislation, both by participants in legal proceedings
and judges, in addition to corruption and political or
circumstantial dependence.

Olivia Pirtac, a lawyer with the Ministry of Justice involved
in coordinating and monitoring an EU project to support
judicial reforms, confirmed that the awareness of this
law'’s provisions is insufficient and that the existing
deficiencies are caused first and foremost by problems in
the judiciary, where the necessary reforms have not yet
been implemented.

Petru Macovei, executive director of the Association of
Independent Press (AIP), recalled the case of the Civic
Initiative for a Clean Parliament. In 2009, a group of NGOs
published a brochure with a black list of candidates from
parties competing for the parliamentary elections, and

the CPRM, one of the candidates of the Moldova Noastra
Alliance, and the DP replied with a lawsuit. “The danger
faced by the Civic Initiative for a Clean Parliament in the
three-year trial concerning the freedom of expression
stemmed from the refusal of the Moldovan courts to
apply the Law on the Freedom of Expression. Although
the eventual ruling issued by the Supreme Court of Justice
was favorable, the fact that the court of first instance
groundlessly prohibited the dissemination of the brochure
restricted the rights of these NGOs to the freedom of
expression and information; this meant that the brochure
could not be disseminated at the right time—and therefore,
it lost its topicality and relevance,” he said. The panelists
agreed that Moldovan courts cannot be considered
independent in cases related to the freedom of expression.

The panelists listed a number of deficiencies in licensing
media institutions. First of all, the authority that regulates
broadcast media—the Coordinating Council of Audiovisual
(CCA)—has not won civil society’s trust. Pirtac noted that
although the current CCA members are no longer in the
middle of scandals and complaints regarding preferential
treatment, they have not managed to reverse the historic
mistrust of this institution. lon Bunduchi, chief of the Radio
Moldova programming department, said that the results of
contests for terrestrial frequencies are still unpredictable;
however, the panelists feel that the influence of politics
seems notably reduced. In the view of Angela Zaharov, a
producer at Elita TV station in Rezina, this is not, however,

MOLDOVA

183



determined by the CCA’s increased independence but rather
because “the big battle has already taken place, because

all the frequencies have been distributed and the political
sector intends to buy the existing broadcast licenses, and,
implicitly, because the audience will be able to enter the first
digital multiplex after the transition to digital broadcasting
in 2015."”

The panelists’ opinions of the CCA in terms of independence
and professionalism were divided. Some noted that the CCA
has become a less opaque authority, by reacting to cases of
violations of journalists’ rights and honoring the invitations
of civil society to their events. On the other hand, some
panelists think the CCA is still under political influence.

Entrance into Moldova’s media market is not restricted;
by law, almost anyone can establish a media institution.
Regarding the entrance of naturalized foreigners living
legally in Moldova, the legislation stipulates they are
limited to holding no more than a 49 percent share

of a periodical publication’s capital. The Broadcast

Code also forbids public authorities at any level, public
institutions funded by the state budget, political parties
and associations, telecommunications companies, and
institutions from obtaining broadcast licenses. However,
the panelists criticized the media taxation regime, which
is identical to that in other economic areas. They also
mentioned a lack of public policies to stimulate independent
media’s development.

In broad terms, it is safe to pursue the journalism profession
in Moldova. The new provisions in the Criminal Code that
outlaw restricting a journalist’s activities and censorship were
appreciated by panelists. There have been fewer instances of
aggression against journalists, but investigative journalists,

in particular, sometimes experience intimidation. Blogger
Vlada Ciobanu added, “Bloggers writing on political subjects
sometimes receive anonymous text messages with threats.” In
2013, a number of high-level officials threatened journalists.
For example, a member of the parliament (MP) from the
Communist faction threatened a female journalist from
Publika TV. In another instance, the chair of the Supreme
Court of Justice, along with an MP of the Liberal Party (LP),
threatened that they would “do everything to promote the
re-criminalization of defamation.” These cases were widely
publicized; media NGOs, and occasionally the broadcast
regulatory authority, expressed their positions on them.

The panelists criticized the appointments to the
administrative authority of the national and regional
public broadcaster. In 2013, six membership mandates on
the Council of Observers (CO) of Teleradio-Moldova (TRM)

expired. In December, the CCA selected 12 candidates for
the free seats, and a parliamentary commission had to
choose the six new members. Bunduchi noted that the
selection of candidates for the CCA and CO has always
been, and is still, based on political criteria. The panelists
also complained about the slow pace of reforms at TRM
due to conflicting interests among the members of the
administrative authority. The regional public broadcaster,
Teleradio-Gagauzia (TRG), suffers more from direct political
influence, according to the panelists. For more than one
year, the Popular Assembly did not select the nine members
of the CO and dismissed the TRG chair, Ecaterina Jecova,
two days after their selection. However, the courts ruled
that their decision was illegal, as it is the CO’s prerogative to
decide on the appointment. In July 2013, the CO dismissed
Jecova and appointed Ana Harlamenco, former chair of the
government of Gagauzia Autonomous Region, chair of the
regional public broadcaster.

Moldova’s treatment of libel drew a rather strong score.
Libel has been decriminalized and is now on par with
administrative violations, but no journalists were penalized
in court for libel this year. The Law on the Freedom of
Expression offers sufficient democratic guarantees for
journalists accused of defamation, although there have been
deficiencies regarding the independence of justice.

At the national level, access to information has improved
considerably in recent years, but journalists still face serious
problems locally. Veaceslav Perunov, journalist and manager
of SP, a Balti weekly, criticized local authorities for restricting
journalists' access to information. Perunov said that SP has
been wrestling in court for a year with several institutions
that refused to release public information, hiding behind
claims that the Law on the Access to Information does not
apply. In some public institutions in Balti, the administration
has prohibited employees from making statements to the
press. Zaharova described a similar situation in Rezina. The
panelists also declared that employees of public authority
press services have weak professional backgrounds and resist
providing information to journalists.

The panelists gave the highest scores to the last two
indicators of this objective, because Moldovan media’s access
to national and international sources of information is not
limited by law and entrance into the journalism profession

is free. However, journalists who want to cover the activities
of local authorities in the Gagauzia Autonomous Region are
required to receive accreditation.

184 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014




OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM
Moldova Objective Score: 2.34

In 2013, several events tested the Moldovan media’s
professionalism. On September 4, the government decided
to grant the state company Aeroportul International
Chisinau (Chisinau International Airport) and the adjacent
land to a company from the Russian Federation. Chisinau’s
mayor declared that Chisindu Airport would be run by a
controversial businessman. In the end, the Constitutional
Court suspended the government’s decision until the case is
resolved in court.

Another event involved Banca de Economii S.A., the

only bank with a majority of state capital, which was

the target of a “raider attack.” As a result, the state

started to lose control of the bank, to the detriment of
minority shareholders. In addition, the press wrote about
forceful takeovers of two other major banks in Moldova:
Moldova-Agroindbank S.A. and Victoriabank S.A. The
panelists agreed that the manner of reporting these issues
varied from one media institution to another, subject to

the editorial policy and influences. To the panelists, the
results clearly indicated that control was exercised over the
coverage of some issues. “For instance, some major media
players did not publicize certain subjects as much as they
should have, because they received very clear orders on how
much, how, and to what extent they were allowed to discuss
those issues. In some cases, the news was broadcast before
the events even happened,” one panelist said.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative,
economics/business, local, political).

The scores for fairness, objectivity, and good documentation
of press subjects varied significantly, and the lowest scores
came from panelists who are not journalists. “The fact that
anyone anywhere can practice journalism has led to the
emergence of numerous poorly documented and biased
articles, along with more balanced and well-documented
journalism,” Pirtac said. The panelists highlighted a number
of poor practices, including, in the view of Raisa Lozinschi,
editor-in-chief of Ziarul National, a rush to file breaking

or shocking news and pressure on journalists to sit on
information. Ciobanu said that the situation is worse in the
online world, because in this journalistic space printing the
news first seems to be more important than getting a story
right. In addition, she believes that bloggers are not true
journalists, because they usually present only opinions that
are often not documented. “The situation in television is
also poor, in terms of broadcasting controversial subjects,
while the print press and the radio are more objective,”
Macovei said.

Overall, journalists respect ethics, and competition in

the media market has improved journalists’ skills. Still,
some significant gaps remain in this respect. The panelists
confirmed that there are journalists, analysts, and

even bloggers in the country who get paid by political
stakeholders. Also, the Press Council—a self-regulatory
body—has declared several times that journalists do not
respect the rights of children, victims, or minorities and
often show morbid images. In addition, the panelists said
that journalists from Gagauzia sometimes compromise their
ethics in their coverage of the local authorities.

Plagiarism is widely practiced, the panelists agreed.
Ciobanu added that journalists even take information from
blogs without verifying it and quoting the source. “Most
journalists in Moldova lack a fundamental commitment to
avoid plagiarism. They plagiarize without indicating the
source, pick up the same human-interest stories (that are
sometimes repeated several times a year), and practice
copy-and-pasting journalism,” she added. In this context, the
Press Council recently recommended that media agencies
use extreme caution when taking information from blogs
and check the sources.

In the panelists’ view, self-censorship remains a sensitive
subject. They noticed a “migration” of journalists from one
media institution to another, driven mostly by the editorial
policy imposed by the owners behind the scenes. Looking at
this from another perspective, Bunduchi said that migration
can also be a positive phenomenon, a sign of journalists’
resistance to imposed conditions. In the context of the
parliamentary elections to be held in 2014, the experts
expect this phenomenon to intensify in public audiovisual
institutions as well. The last Press Freedom Index published

MOLDOVA

185



by the Center for Independent Journalism (1JC), as part of
the Monitoring the Freedom of the Press in the Eastern
Partnership Countries Project, gave Moldova its minimum
score for self-censorship, indicating that self-censorship
exists in almost all of the country’s media institutions.

The Moldovan press covers most events and conflicts, and
intimidation of journalists seldom happens—though Pavel
Paduraru, a journalist at Timpul, said that he had been
intimidated by the subjects of a journalistic investigation

he is working on. Documents and objects were taken from
his house, and unknown people call his relatives day and
night. Investigative journalists who cover socially significant
topics seem to be especially targeted with these intimidation
tactics. Media owners’ interests seem to dictate whether
their outlets cover controversial subjects; they also choose
their audiences and type of media for certain pieces. The
panelists also said that the general public remains in the
dark regarding the owners of media institutions, and

that as long as the legislation in this field is inadequate,
media consumers will be unable to critically evaluate the
information disseminated by the press.

The problem noted for one of the above indicators—the
migration of journalists among media institutions—is
largely related to their wages. The panelists confirmed that
journalists’ pay has generally improved in the past three
years. Victor Gotisan, a media researcher at the International
Journalism Center (1JC), believes this development can be
traced mainly to the new entrants, including international,
to Moldova’s media market, but the experts were more
reserved about the wages of beginning journalists. The
salary issue is also more sensitive for journalists working
outside the capital city. Both Zaharova and Perunov
confirmed that the wages of journalists in the provinces

are extremely low, because of the country’s economic crisis,
unfair competition, and deficient management. “From
discussions with colleagues, | learned that especially in
certain regions of the country, there are journalists working
without an employment contract who do not receive official
wages; they work overtime, including on Saturdays and
Sundays,” Zaharova added.

In terms of the balance of entertainment and news
programs, the panelists said that this indicator remained
unchanged for several years. They pointed out the
differences between public and private media outlets.
There is balance at TRM and TRG, they said, while the
private media tend to allocate more time to entertainment
programs, to the detriment of news programs. The panelists
noted that entertainment sells better than the news,
pointing to Jurnal TV as a case in point. After obtaining an
audiovisual license for 100 percent news content in 2010, it
recast itself two years later as a general television station.

The downside is that entertainment on private media is
largely rebroadcast from foreign stations. In 2013, the CCA
tried to compel national broadcasters to ensure that their
own programming made up 30 percent of their overall
volume, but their effort was blocked in court at the request
of several broadcasters.

As for the quality and professionalism of the equipment
journalists work with, the experts agreed that it is
satisfactory, noting the assistance provided to media
institutions via projects, grants, and donations.

The panelists confirmed that investigative journalism is
practiced in Moldova, and that many investigations are
carried out with the support of foreign donors—but they
questioned the impact of these investigations. In addition
to the fact that authorities rarely take action as a result of
journalistic investigations, journalists are often forced to
reveal their sources and to deliver their evidence before

law enforcement bodies carry out their investigations.

In August 2013, Ziarul de Garda wrote that the National
Anti-corruption Center had requested interviews with the
journalists, including the photographer and cameraman,
who investigated the forestry mafia in Moldova—and all the
raw materials—before it could start the criminal prosecution
proceedings. Zaharova shared her experience, which is
rather common among journalists: “The last investigation

I made stirred no reaction, although it concerned officials
at the highest level.” Lozinschi added, “There are no civil
servants dismissed for corruption, no judges recognizing
what money officials used to build their palaces.” She
noted, however, that press articles, including those about
politicians, draw more reactions than in the past. Even if
they limit themselves to publicly condemning the facts raised
by the press, it is still better than nothing.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Moldova Objective Score: 2.59

According to Reporters sans Frontieres, Moldova’s mass
media enjoy broad pluralism and a low level of state
censorship, but they still face important challenges
concerning independence. The panelists agreed with

this general conclusion. Overall, the situation under this
objective has not changed compared to last year, as the
score demonstrates, but the biggest problems the panelists
raisesd—transparency of media ownership and editorial
independence—only grew in 2013 in the context of the
transition to digital broadcasting.

Starting on June 17, 2015, analog terrestrial transmission
must stop, according to the National Program of Transition

186 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014




to Digital Terrestrial Television in the Republic of Moldova.
The program proposes building three multiplexes with
national coverage and up to 21 regional multiplexes. The
first national multiplex will be built with funding from the
state budget, while private broadcasters will construct the
other two. According to media experts, the big “battle” will
be for access to the first multiplex, which will comprise 15
channels, because national broadcasters do not have the
financial capacity to build another multiplex. So far, there

is no legislative framework on the transition; the procedure
and conditions for broadcasters to access multiplexes remain
unknown. The only criterion experts have announced is
audience size. This is why the major media outlets are
focusing their efforts on growing their audiences.

The panelists mentioned that Publika TV had achieved
national coverage after buying the frequencies held by other
broadcasters. Publika TV was launched in 2010 for satellite
transmission but then received a license for terrestrial
broadcasting. This television station’s ownership structure
includes an offshore company. Zaharova noted that the
managers of some regional television stations reportedly
received offers to sell their frequencies in the past year.

Canal 3, which started broadcasting in August 2012 to a
small audience, received the exclusive rights to broadcast the
Champions League in Moldova for three years. Discussions
that started at the civil society level, and in parliament,
claimed afterward that there were shady schemes behind
this deal, leading the public broadcaster TRM to lose this
right. Canal 3 has 63 percent coverage of the country.

The situation is more obscure with regard to the station’s

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast,
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens' access to domestic or international media is not restricted
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local,
national, and international issues.

owners. Canal 3 is part of the Prime Trust, allegedly owned
by the controversial politician and businessman Vladimir
Plahotniuc (the vice leader of the Democrat Party), who
controls the offshore company that owns the station.
According to investigations carried out by the NGO Apollo,
the same oligarch owns five other stations with national and
quasi-national coverage: Prime TV, Maestro FM, Publika TV,
Publika FM, and 2 Plus. Prime TV has the largest audience
share, and, according to the Public Opinion Barometer of
November 2013, is Moldovans’ top source of information. Its
share of the television advertising market is proportionate.

The media market’s liberalization has led to growth in
press pluralism and the number of information sources on
multiple technological platforms in Moldova. The panelists
believe that this expansion has helped citizens ultimately
receive more information and hear more perspectives on
conditions in Moldova and abroad.

The situation in the audiovisual market is transitional, since
it will fundamentally change in 2015, and the terrestrial
frequencies have already been distributed. Moldovan print
press will probably go through a similar transition, but this
reality is not only typical of the Moldovan press but also
represents a global tendency. Instead, blogs are becoming
more and more popular. According to the panelists, the
impact of blogs has grown to about 15 percent, compared
with 2 percent two years ago.

People’s access to international media is guaranteed

in Moldova. Gotisan said that the degree of Internet
penetration in rural areas has increased. Data for 2013
provided by the Ministry of Information Technology and
Communication (MITC) show that about 53 percent of the
country has Internet access. The Public Opinion Barometer
shows that the Internet as a source of information has
climbed on the list of preferences, second after television
for “confidence.” On the other hand, the panelists said
that rural residents have limited access to television
stations in the capital, “because not everyone can afford
to pay a monthly television subscription. For example, in
some regions there is only one operator offering cable
television services for a monthly fee of about $20, which is
burdensome for rural people,” Zaharova declared.

According to the monitoring reports published by the
Electronic Press Association (APEL), the national public
broadcaster TRM generally respects the principle of
balanced and unbiased news broadcasts, providing a
plurality of opinions to the general public. And yet, the
panelists criticized the pace of reform at TRM, noting that
the regional radio broadcaster TRG—though sometimes
criticized for political bias—reflects a diverse range of
opinions. “In Gagauzia there is not a single power but

MOLDOVA

187



a number of them. Therefore, TRG shows the position

of everyone,” Macovei declared. Although the Law on
Privatization of Periodic Publications entered into force in
2011, about 44 periodic publications are still funded by the
state budget and implicitly represent the state’s interests.

The situation of Moldovan press agencies has not changed,
compared with the previous year, with some panelists
disputing their independence. In general, they produce their
own news, and as a result, the popularity of press agencies is
declining. Macovei mentioned that this is a global tendency,
given the online sector’s rapid development.

After reformatting Jurnal TV from a thematic station into

a general one, there is only one news station left in the
country—Publika TV—but most media with general content,
including local outlets, produce their own news. Certainly,
there is a difference in terms of the technical quality of the
news produced by central private and public media outlets.

Transparency of ownership continues to be a major concern
regarding the country’s media, tangled with persistent
allegations of editorial influence. Moldova’s former prime
minister once declared that the Moldovan economy is one of
the few that hosts more offshore than resident companies—
including some of the most important broadcasters. And
yet, Moldova did not regulate these offshore companies
until October 2012, when the government decided to assess
offshore companies’ impact on the economy. In 2013, the
parliament adopted legal provisions forbidding offshore
companies to directly or indirectly hold shares in banking
institutions in Moldova. They also discussed the possibility of
forbidding offshore participation in the ownership structure
of media companies, following Georgia’s example. In the end,
based on a majority opinion, they decided to simply amend
the legislation with a view to imposing some obligations for
transparency. In 2013, 1JC sent a draft law to the parliament
aimed at identifying media owners; the draft law was to be
presented to the parliamentary plenum in early 2014.

Concerning whether a broad spectrum of interests are
reflected in the media, the news bulletins produced by

the three national television stations also target Russian
minorities: TRM, Publika TV, and Prime TV. TRM traditionally
broadcasts news and other programs for ethnic minorities

as well, but not for religious or sexual minorities. In the
panelists’ view, the Russian ethnic group is well represented
in the media space proportionate to its share of the
population. Gagauzia has audiovisual, print, and online press
that exclusively address this segment of the population.

The panelists concluded that the media excessively cover

subjects related to the domestic political situation and, in
general, events in the capital. “Although the population

of Chisindu constitutes only about 20 percent of the

country, there are many news items about what happens
in Chisindau. The events from other regions of the country
are underrepresented. In the provinces, the central press

is interested only in news about scandals and sensations,”
Perunov said.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT
Moldova Objective Score: 1.74

In keeping with the past four years, this objective again
received the lowest score from the panelists. The same
causes and problems keep the press in the category of an
unprofitable business: unfavorable economic conditions,
deficient management, lack of professionals with business
knowledge on the team, lack of supporting policies, lack
of investments, and political dependence, among others.
Obviously, the score reflects this general tendency, especially
regionally, but there are some media institutions that are
profitable, support a sufficient number of employees, and
turn out high-quality products.

Moldova contains examples of both efficiently administered
media institutions that contribute to a higher degree of
editorial independence and a press that does not necessarily
have high-quality management but nevertheless persists in
the market—perhaps due to additional funding provided

by domestic or foreign foundations. In addition, there are
media outlets directly funded by political parties that are
used for political lobbying; their sustainability depends
directly on election results.

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES,

ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:
> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.
> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly,
governed by law, and neither subvert editorial independence nor
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor the product to the needs and
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are
reliably and independently produced.

188 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014




Considering whether media institutions are
well-administered and self-sustainable companies, the
panelists concluded that it varies for every type of press:
print, online, television, and radio. Although in their opinion
the print press is in the worst situation, the experts agreed
that even in this category there are examples of successful
management, such as Ekonomiceskoe Obozrenie, Aquarelle,
and Business Class. "Yes, it is true that these magazines are
profitable because their managers have found a way to
make money—for example, from street advertising,” said
Dumitru Ciorici, the editorial manager and cofounder of the
news portal Unimedia.

In contrast to these examples of successful print media in
the capital city, Perunov said that he finds it difficult to
maintain a newspaper at a high level. Macovei quoted the
example of the newspaper of Singerei, a region in the north
of Moldova. “You can be the best manager, but in a dearth
of advertising, you have few options for survival. This is
why the media institutions that are permanently fighting
for life do not necessarily lack professional management;
instead, a lot depends on the economic infrastructure,

and the environment they operate in.” Zaharova put it
slightly differently. In her view, even if the regional media
outlets had well-developed business plans, they could not
be healthy businesses in Moldova. “For example, Elita TV
has a staged development project for eight years with

the participation of international experts that has been
implemented only partially in terms of coverage extension,
extension of programs, and staff because of the lack of
funds and professionals at the local level,” she noted.

As for the online press, it has started living well—even too
well, in Macovei’s view. Regarding the broadcast media, the
panelists declared that some television stations persevere
even though they have lost millions of euros. “There are
television projects that accumulated over €20 million in
financial losses in several years of operation but continue
to exist with outside funding, plus the support of an owner
who is not necessarily visible,” they commented.

Ciobanu classified bloggers in three categories: those who
take money in envelopes to write on specific subjects,
brazen bloggers who demand iPads, and bloggers who write
for pleasure as a hobby, not a source of income. “It happens
that there are postings whose authors indicate that they are
paid, but they are rare at the moment,” she added.

The public broadcasters depend heavily on subsidies from
the state budget, which represent their main source of
funding. In 2013, the budget subsidy allocated to TRM
constituted 80 percent of the total budget, which, in

the panelists’ view, proves that the broadcaster is not
self-sustainable and is vulnerable to state and government

influences. Further, the national broadcaster’ financial
condition cannot improve because of the current wage
system. According to APEL, this system is outdated, but “the
implementation of the new model is dragging along due to
management errors and deficiencies, as well as, in part, to
employees who resist change.”

According to the panelists, the advertising agencies and
affiliated companies that assess audience size generally

do not support the economic development of the press,
because they often operate on client-determined criteria
and without a solid methodological basis. They criticized
the nepotism that pervades this field. Ciorici said that
Unimedia has problems with advertising from an important
client, only because the latter has personal relations with
representatives of another news portal.

According to Zaharova, advertising agencies are not
present in the provinces. “We targeted Orange; with a lot
of perseverance we managed to obtain advertising directly
from this client without having personal relations with
representatives of this company,” she said.

Again this year, the panelists criticized the advertising
market and the monopoly of Casa Media, which holds 37.4
percent of the sales volume (Advertising Agents’ Agency
2012) and belongs to the same owner of Prime Trust. What
is even worse, according to the panelists, is that advertising
is distributed irrespective of the media audience share. The
December 2012 issue of Mass-Media in Moldova raises the
same problem: “The Moldovan market is very monopolized
and subjected to rigorous control in terms of the distribution
of programs and advertising. Out of €16 million, which

is the market estimate, 50 percent goes to one television
station.” According to the same source, only 15.5 percent of
the advertising volume is sold via the sales departments of
television stations.!

Newspapers in Moldova cannot depend only on
subscriptions; some of them, especially the investigative
ones, are forced to access funds and grants to stay afloat.

In addition, they cannot contain more than 30 percent
advertising, or they would be required to pay the same taxes
as commercial publications.

As for state subsidies, the two public broadcasters and
about 44 publications that have not been liquidated or
privatized in line with the Law on Privatization of Periodical
Publications still receive such supplements. Although the
state does not have policies that directly or indirectly
support the media, these approaches are included in the
government'’s political agenda.

' Mass Media in Moldova. Independent Journalism Center, December
2012. Available at: http://www.ijc.md/bulmm/2012%20decembrie/
Mass%20Media%20December%202012.pdf (Accessed March 2014)

MOLDOVA

189



Under this objective, the panelists’ discussions focused
primarily on the issue of market studies. They concluded
that the market for audience studies is not regulated like
the EU or Romanian model, and it will not be as long as the
current parliamentary configuration exists. In this sense,
Moldova lags about 15 years behind Romania and by much
longer behind the European markets, according to the
panelists. The Moldovan television market cannot afford a
good audience study, which costs between €500,000 and
€1 million per year. According to the experts, such a study
should have about 500-600 People Meters. Currently,

the only measurements with People Meters are those
undertaken by AGB Moldova, allegedly connected to Casa
Media agency and Prime Trust, and involve 300 devices, thus
containing margins of error so high that rankings between
the third and tenth places are not relevant. Moreover, the
advertising agencies are not interested at all in the quality
of measurements, only in selling advertising space and
earning commissions.

There are no longer measurements for the radio sector,
because the broadcasters have lost the will to work
cooperatively and order a study they will have to pay for
proportionately. As for the online market, the panelists
believe that the situation is better, although Ciorici said
that even for these measurements, not all subjects agree
with the data. Many decline to participate in the study
because they do not want to pay for the audience data
every month. According to him, only 70 percent of the big
sites participate in audience studies. The independence

of the Audit Bureau of Circulations (ABC) has not been
contested, but according to the panelists, the ABC studies do
not influence the advertising market. “Advertising providers
do not understand the data delivered by the ABC; we
communicated them to our audience, but in the provinces
they are totally illiterate,” Perunov concluded.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Moldova Objective Score: 2.58

The score for this final objective changed negligibly. The
weak link in this objective is still the fact that there are
almost no media associations in Moldova. There are two
associations of regional broadcasters: Reteaua AICI TV,
created with support from USAID, and Meridian, created
with support from Soros Moldova. According to Zaharov,
these two associations have taken competitive positions
from the very beginning. When the USAID project that
funded Reteaua AICI TV finished, its operations froze.
“Nationally, an association of employers was established, but
it has always been a subordinate association,” said Bunduchi.

In terms of the print media, the only organization serving
them is the AIP, which Macovei characterized as a hybrid
association. It advocates intensively in the interest of its
members by fostering legislative and regulatory measures to
exclude unfair competition, to provide adequate conditions
for print media distribution, and to promote advantageous
conditions for renting offices in public buildings, but it also
carries out activities that are typical of an NGO. The AIP
membership includes 17 print publications.

In terms of professional associations, the panelists
mentioned the Journalists’ Union, which exists only on
paper; it no longer carries out any activities. They also
mentioned the trade union active within TRM, which they
said is stronger than ever. “For example, TRM created a
commission to decide on the dismissal of an employee, but
because the trade union disagreed, the journalist was later
reinstated in the position by the court,” said Lozinschi, a
former member of the TRM CO.

Media NGOs and NGOs that protect the freedom of
expression are quite active in defending the freedom of
speech and journalists, and have managed to influence, to
some extent, public policies in the field. They react publicly
when journalists’ rights are violated or when journalists
violate journalistic ethics. Both the 1JC and the IAP have
lawyers who provide free legal assistance to journalists. In
addition, the two organizations collaborate on reforming
and promoting legislation on the media. In the view of
Pirtac, the future of these NGOs is less certain, especially
given that foreign donors are losing interest in funding any
more media projects.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE

PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet,
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure
sufficiently meets the needs of media and citizens.

190 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014




In Moldova, there are several faculties of journalism that
are extremely popular. Moreover, there is the Chisinau
School of Advanced Journalism (CSAJ), which offers a
10-month training course in journalism. Currently, the
CSAJ offers the most efficient and sophisticated journalism
training program, according to the panelists. “Graduates
of the CSAJ and other faculties who go to work for Ziarul
National are quite well prepared professionally,” Lozinschi
said. The panelists mentioned that in addition to the
education provided by these institutions, self-education

is important for journalists, as well as their overall
intellectual background.

Media NGOs provide different short-term courses that help
build journalists’ skills. In Zaharova’s experience, “Journalists
coming to Elita TV for their internships from NGOs, training
workshops, and those who have volunteer experience are
better prepared than those who come after graduation from
a journalism faculty.”

The market for printing agencies is diverse, and according
to the panelists, it has liberalized. The panelists said that

in terms of the quality of printing, the situation improved

in 2012, with the establishment of the printing house
EditTiparGroup, and in 2013, when technology for color
printing newspapers and magazines was introduced

at Universul. In the regions, however, the situation has
worsened; printing houses have started to close down.
“Paper will vanish anyway; it is normal that the printing
houses close down,” Perunov said. Lozinschi noted that
although there are several printing houses in Chisinau,

they are technically outdated, compared with those of
neighboring countries, and therefore “the press does not
have many chances to look good no matter how much

they improve their designs.” She added that the online
distribution of the press is expensive because the payment
for a domain constitutes MDL 510 (about $40) per year—the
highest cost in the region—while in Russia, for example, this
fee is half that price.

In terms of press distribution, Posta Moldovei, a state
company, maintains an absolute monopoly in the market,
despite AEl's intent to liberalize this sector. The situation
with Moldpresa has not changed either; it continues to
maintain a monopoly over press distribution in Chisinau
and in a few other large cities. The state company
Radiocomunicatii, which is the national operator in radio
and television programming, maintains a monopoly on the
broadcasting sector.

Discussions about the transition to digital broadcasting
continue to step up. As mentioned above, Moldova will stop
analog terrestrial transmission in June 2015, but there is no
legislation on digitalization so far. While the new television

and radio stations have modern equipment and can handle
digitalization, the situation at TRM is worrying. According

to Lozinschi, “The digitalization process is not even halfway
complete (50 percent at Radio Moldova and 35 percent at
Moldova 1). The TRM administration cites the lack of funding
as the main reason.”

Development in the mobile phones and devices sector has
grown. MITC statistics show that the penetration of mobile
telephones per 100 inhabitants was 119 percent in 2012,
while the penetration of Internet per 100 households was
53 percent.

List of Panel Participants

Victor Gotisan, media researcher, Independent Journalism
Center, Chisinau

Petru Macovei, executive director, Association of
Independent Press, Chisinau

Dumitru Ciorici, editorial manager and co-founder,
Unimedia, Chisinau

Angela Zaharov, producer, Elita TV, Rezina
Valentina Ursu, journalist, Radio Free Europe, Chisindu
Vlada Ciobanu, blogger, vladaciobanu.com, Chisinau

Olivia Pirtac, lawyer, media expert, Ministry of Justice,
Chisindu

Raisa Lozinschi, editor-in-chief, Ziarul National, Chisinau
Veaceslav Perunov, journalist and manager, SP, Balti

Maia Sadovici, journalist, Radio Gagauzia, Autonomous Unit
Gagauz-Yeri

Georgeta Stepanov, dean, Faculty of Journalism, Moldova
State University, Chisinau

Doru Petruti, director, Marketing and Polls Institute,
Chisinau
The following panelist submitted a questionnaire but was

unable to attend the panel discussion:

lon Bunduchi, head of the program department, Radio
Moldova, Chisinau

Moderator and Author
Doina Costin, freelance media lawyer, Chisinau

The Moldova study was coordinated by, and conducted

in partnership with, the Independent Journalism Center,
Chisinau. The panel discussion was convened on December
7, 2013

MOLDOVA

191





