
248 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

KYRGYZSTAN

Media freedom advocates saw some success in preserving the still-fragile 

gains the country has achieved recently.



249

introduction

KYRGYZSTAN

OVERALL 

SCORE: 

2.11
K

YR
G

YZSTA
N

EEven though 2013 was not an election year in Kyrgyzstan, it turned out to be packed with political events 

and parliamentary struggles given the contradictions between the coalition members’ individual party 

interests. February and March saw high-profile trials and convictions. First, the ex-president, Kurmanbek 

Bakiyev, and his close relatives were found guilty in absentia by a military court in Bishkek. Then three 

opposition party leaders, Tashiyev, Zhaparov, and Mamytov, members of the Jogorku Kenesh (parliament), 

were found guilty by the Bishkek District Court of attempting to overthrow the government during an 

October rally in Bishkek. A number of officials, including members of parliament, were arrested, sentenced 

to pay fines for corruption, or forced to resign.

Another significant event was the Jogorku Kenesh’s February 21 decision to review the agreement with 

the Centerra Gold Inc. joint-stock company (Kumtor) and tasking the government with obtaining more 

favorable conditions for the country. This ruling was the beginning of a conflict that raged for a whole 

year. The debates in the Jogorku Kenesh on the issue of Kumtor were much less heated than the pickets 

and rallies that developed into riots with roads closed, administrative buildings besieged, and people taken 

hostage over the issue. The small village of Saruu, on the shores of Lake Issyk-Kul, became the epicenter of 

anti-Kumtor activity.

In January, a conflict arose between the inhabitants of the Uzbek Sokh enclave and the Kyrgyz village of 

Charbak. During the conflict power poles were destroyed in the Kyrgyz village and 30 Kyrgyz citizens were 

taken hostage.

Despite this upheaval, Kyrgyzstan’s economy grew in 2013. Some attribute this growth to the fact that for 

the time being, Kyrgyzstan did not sign the “road map” for entry into the Customs Union that was the 

subject of the meeting of the Supreme Eurasian Economic Council in Moscow on December 24, 2013. At the 

same time, without any special discussion in the Jogorku Kenesh, the following decisions were adopted: the 

approval of the sale of KyrgyzGas to Russia’s Gazprom for a symbolic $1, along with the sale of several other 

state holdings. These political decisions in the economic sphere demonstrated the increasing trend toward a 

return to the zone of the Russian Federation’s far-reaching influence in Kyrgyzstan’s contemporary politics.

Media freedom advocates saw some success in preserving the still-fragile gains the country has achieved 

recently. Three attempts to amend laws in a way that would have eroded media freedom—one modeled 

after recent Russian legislation on treason and foreign agents—all failed to be passed. Of particular note, 

the Jogorku Kenesh rejected the law modeled on Russian legislation, which would have hamstrung media 

advocates who receive foreign donor funds, after negative public outcry.



250 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2013
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

cc Bulgaria 1.89
□□ Kazakhstan 1.77
□□ Russia 1.55
□□ Serbia 1.90
□□ Tajikistan 1.71
□□ Ukraine 1.64

□□ Albania 2.29
bb Armenia 2.28
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.04

□□ Croatia 2.42
bb Kyrgyzstan 2.11
□□ Moldova 2.38
cc Montenegro 2.06
□□ Romania 2.20

bb Georgia 2.63
□□ Kosovo 2.54cc Turkmenistan 0.26 □□ Uzbekistan 0.74

cc Azerbaijan 1.17
□□ Belarus 1.06
cc Macedonia 1.40

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
09

1.
94 2.
02 2.
08

1.
68

1.
61 1.

77
1.

63 1.
88

1.
88

2.
19

2.
03

1.
87

1.
27 1.

43
1.

25

2.
07

1.
61

2.
03

1.
88

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

2.
38

1.
98

2.
37

1.
67

2.
15

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

GENERAL
>> Population: 5,604,212 (July 2014 est. CIA World Factbook)
>> Capital city: Bishkek
>> Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, Russian 
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uighur 1%, other 5.7% (1999 census)
>> Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, other 
5% (CIA World Factbook)
>> Languages: Kyrgyz (official) 64.7%, Uzbek 13.6%, Russian (official) 12.5%, 
Dungun 1%, other 8.2% (1999 census)
>> GNI (2012-Atlas): $5.543 billion (World Bank Development Indicators, 2013)
>> GNI per capita (2012-PPP): $2,230 (World Bank Development Indicators, 2013)
>> Literacy rate: 99.2%; male 99.5%, female 99% (2009 est., CIA World 
Factbook)
>> President or top authority: President Almazbek Atambaev (Since 
December 1, 2011)

MEDIA-SPECIFIC
>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: According 
to the Ministry of Justice database there are more than 1,500 registered 
media. Media research conducted in 2013 found the following number are 
active: Print: 159 including 3 main dailies and 4 other major papers; Radio 
Stations: 26; Television Stations: 25 terrestrial, 3 local cable networks, 3 IPTV
>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Super Info 
(private Kyrgyz-language daily with 120,000 circulation), Vechernij Bishkek 
(private Russian-language daily with 150,000 circulation), Delo No. (private 
Russian-language weekly with 16,000 circulation)
>> Broadcast ratings: Top three television: OTRK (state-owned), ElTR 
(state-owned), 7th Channel (private)
>> News agencies: Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private), 
www.tushtuk.kg (private), Kyrgyz, K-News (private), www.kyrtag.kg (private)
>> Annual advertising revenue in media sector: Television: $7.9 million, Internet: 
$500,000, Radio: $1.8 million (Jan.–Sept. 2013 est., Expert Consulting Agency)
>> Internet usage: 2.195 million users (2009 CIA World Factbook)

KYRGYZSTAN at a glance



251KYRGYZSTAN

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Kyrgyzstan Objective Score: 2.38

Kyrgyzstan’s National Strategy for the Sustainable 

Development of the Republic maps out information 

policy goals for the period 2013–2017, in accordance with 

international principles of freedom of speech. They include 

ensuring openness by public authorities and upholding the 

public’s right of access to information, as well as cooperation 

with the media—and public and independent professional 

associations—to ensure the freedom of speech. The plan 

also supports further development of Kyrgyzstan’s public 

broadcasting and the Internet—with the goal of providing 

full Internet access in all populated areas by 2017.

The past year brought no significant changes to the 

regulations related to freedom-of-speech guarantees. The 

country’s constitution guarantees the right to freedom of 

expression and access to information. Defamation has been 

decriminalized, and no problems with media registration 

have arisen. Unlike in previous years, no issues surfaced 

surrounding Internet governance, either. Internet resources 

and all other media are legally permitted to freely express 

their opinions and disseminate information, although 

licenses are required for print media.

Still, there were three unsuccessful attempts to introduce 

bills that would have severely restricted freedom of 

speech in Kyrgyzstan: the draft Law on the Protection 

of Children from Harmful Information; a bill on false 

accusations in the media (advanced by Galina Skripkina’s 

ruling group) that would add an article to the Criminal 

Code, and a bill on treason and foreign agents, borrowed 

from a Russian law, which drew special concern from 

media NGOs and independent media that survive mainly 

on foreign donations. The first bill was tabled, the second 

was withdrawn, and the Jogorku Kenesh rejected the third 

following negative publicity—drawing international praise.

Almaz Ismanov, a Radio Azattyk (RFE-RL) journalist, 

added, “If the bill on foreign agents had been enacted, 

the existence of media companies such as the BBC 

and Radio Liberty in Kyrgyzstan would have become 

extremely problematic, as they have the status of free 

and independent media in the country’s information 

space—against a background of the dominant role of 

state television and radio. Regional newspapers and radio 

and television companies, and international and local 

representative offices of foreign organizations surviving on 

donations, could find themselves in the same situation.”

Commenting on the initiative to criminalize new offenses 

under the rubric of “false accusations,” Igor Shestakov, 

editor-in-chief of region.kg, noted, “The main reason for 

this legislation being put forward is that the Office of 

the Prosecutor-General recently instituted proceedings in 

high-profile criminal cases involving members of the Jogorku 

Kenesh, so they decided to be proactive and try to immunize 

themselves against criticism from journalists and the public.”

However, the initiatives to introduce laws and restrictive 

regulations increasing the scope of criminal liability could be 

taken as foreshadowing of the upcoming parliamentary and 

presidential election campaigns.

There were also some intense efforts to change the 

regulatory structure of Kyrgyzstan’s transition to digital 

broadcasting, which began in the autumn. Public 

proposals on developing a state-funded social package 

were developed, but not disclosed, and a draft law on 

the organization of broadcast programs (to replace the 

current law on television and radio) was drafted, along with 

other materials of a technical nature, by a state-appointed 

working group.

A package of new regulations, including the Law on the 

Licensing System in the Kyrgyz Republic, was adopted; 

this automatically abrogated the Law on Licensing, 

although licenses issued under the old law remain valid 

until the expiration date stated in the license. The new 

licensing law will now include three types of licenses—for 

telecommunications, data transmission, and broadcasting, 

including the creation and transmission of programs. 

Nadezhda Alisheva, a lawyer at the Media Policy Institute, 

commented, “On the one hand, we are following the same 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to information 
is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is equally 
enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



252 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

path as our neighboring countries Kazakhstan and Tajikistan, 

in an effort to have high-quality content on television…

but on the other hand, our television companies are not 

ready to create their own products, especially higher-quality 

products. Producing high-quality products is a costly activity, 

and in view of the lack of qualified professional staff, it is 

not yet feasible for most private companies.”

Frequency allocation is regulated by an assortment of 

about nine laws passed as far back as 2009, including a few 

2013 revisions and additions. Recognizing the challenges 

in the licensing process for electronic media in the capital 

city of Bishkek, the panelists emphasized the technical 

nature of the constraints rather than the political. In the 

regions, where electronic media sources are very limited, 

especially in the northern areas, obtaining a free frequency 

is fairly simple. As Zharkyn Ibraeva, chief of the naryn.

kg public association and Radio Almaz Naryn, said, “In 

our country, everyone has the right and the opportunity 

to start up a media company. Right now, I want to open 

up a radio station in Naryn, and everything at the State 

Communications Agency (SCA) is transparent and open. At 

the regional Justice Department, it is like a one-stop shop: 

you can get all the registration documents within a month.”

Also, the new Law on the Licensing System in the Kyrgyz 

Republic seems to have eliminated the lack of licensing 

transparency noted in previous MSI studies. The new law 

placed limits on terms for licensing suspensions, and licenses 

may be revoked only through the courts.

Media experts are already discussing the prospects for 

change in the licensing situation with the frequencies to 

be allocated in 2015, in connection with the introduction 

of digital broadcasting. The panelists pointed to remarks 

by Ernis Mamyrkanov, from the president’s Information 

Policy Department, indicating there is no shortage of 

frequencies to use to broadcast multiplexes in Kyrgyzstan. 

Thus, the panelists assumed that there will be at least three 

operators in the digital broadcasting market: the public 

operator, Kyrgyztelekom; a single private broadcaster, 

Digital Technologies Ltd.; and a commercial multiplex 

operator. Multiplex frequencies are to be allocated on a 

non-competitive basis for the first two operators, and the 

frequencies for commercial multiplexes will be allocated on 

a competitive basis.1

A committee for the competitive allocation of the radio 

spectrum has already been formed, made up entirely of 

state representatives. Some panelists expressed significant 

concern over a lack of transparency about whether the draft 

1 “Ernis Mamyrkanov on TV Digitization Forecasts in Kyrgyzstan.” 
Internews-Kazakhstan. Available at: www.internews.kz/
newspage/06-11-2013/3771 (Accessed March 2014)

ordinance developed to regulate the criteria relating to the 

radio spectrum allocation has been approved. They fear the 

future television market could be parceled out between 

the state media and Kyrgyztelecom, and almost the entire 

transition process to digital broadcasting in Kyrgyzstan is to 

be carried out under the control of Kyrgyztelecom, which is 

also making active use of its monopoly over the Internet to 

lobby for Internet television.

Despite the complexity of the changes involved in preparing 

for the transition to digital broadcasting, the panelists 

did not express any concern about the nature of the 

regulatory changes. At the same time, external experts, 

such as Alexander Mikh, the head of a media holding in 

the Russian Federation, have pointed to the highly risky 

nature of the developing digital broadcasting legislation 

in Kyrgyzstan. Mikh pointed to elements of corruption in 

the process, commenting that four multiplexes in the hands 

of Kyrgyztelecom, a signal with conditional access, and a 

single type of receiver to be imposed on the public actually 

reflects the lobbying carried out by certain groups to destroy 

their competition.2

Legally and practically, the conditions for market entry and 

the tax structure and procedures for Kyrgyzstan media do 

not differ greatly from those imposed on other commercial 

entities. However, the government has introduced certain 

tax incentives for specific industries and economic entities 

(for example, the High-Tech Park) that it has not extended 

to the media. Print media owners have long decried 

value-added tax (VAT) on imported goods and for the 

costs involved in newspaper production (for example, 

newsprint) for amounting to double VAT payment. Although 

newspapers that bring in under KGS 3 million ($58,000) are 

VAT-exempt, publishing houses still must pay VAT when 

buying computer equipment, newsprint, etc. Nevertheless, 

the media have not lobbied to abolish this double VAT or to 

introduce tax exemptions for the media.

Some panelists believe that the existing universal system 

of taxation makes media business uncompetitive. Alina 

Saginbaeva, director of the Central Asian News Service 

AKIPress, said, “The tax burden is a factor hindering the 

media’s development. The main tax problem for the media 

is still the tax on labor (to the Social Security Fund, income 

tax), which does not promote growth in wages, and therefore 

discourages highly skilled journalists from working in media.”

In 2013, crimes against journalists were rare. There were 

cases of journalists being beaten up; law enforcement 

agencies claimed the incidents were not related to their 

2 “Elements of corruption in the state program of transition to digital 
broadcasting in Kyrgyzstan.” Digit-All-KG website, June 15, 2011. 
Available at: http://digital.media.kg/?p=302/;%20www.youtube.com/
watch?v=ipYXGBNYfy0&feature=youtu.be (Accessed March 2014)



253KYRGYZSTAN

professional activities. In 2013, the victims of such attacks on 

journalists included the editor-in-chief of Alibi and two NTS 

Television journalists, among others.

The panelists added that previous high-profile crimes against 

journalists (Syrgak Abdyldaev, Kayrat Birimkulov, and others) 

have still not been fully investigated. Another problem is 

that while law enforcement agencies find the perpetrators 

of crimes against journalists, they do not necessarily find 

those who hired them.

And yet, there are positive signals. The Organization for 

Security and Co-operation in Europe (OSCE) Representative 

on Freedom of the Media, Dunja Mijatovic, commented 

on Kyrgyzstan’s progress in this sphere during her June 

2013 meeting with Prime Minister Jantoro Satybaldiev. 

She said, “In Kyrgyzstan, over the past three years the 

number of attacks on journalists in connection with their 

professional activities has decreased. Thanks to the country’s 

leadership, favorable conditions for the development of 

freedom of speech have been created. The OSCE appreciates 

its cooperation with the republic in relation to freedom 

of speech.”3

An interesting precedent of public pressure on violators of 

journalists’ rights was established in January 2013 at Kyrgyz 

Public Radio and Television (OTRK), when two journalists 

reporting on a story about unpaid electricity bills were 

attacked by a resident of one of the luxury homes being 

investigated.4 The channel continued coverage of the 

ensuing investigation for weeks, possibly in a bid to stop 

the pervasive sense of impunity that typically accompanies 

attacks on media professionals. Soon, however, the public 

was disappointed: the criminal investigation into the attack 

on the journalists was dismissed due to “reconciliation 

between the parties”—a phrase that left the impression that 

the journalists were somehow complicit.

According to the panelists, regional media, including the 

ethnic minority media, incur greater risk of being attacked 

both by individuals and by mobs during various political 

events—and law enforcement agencies, even if they 

witnessed the acts, never took action. Muzaffar Tursunov, 

editor-in-chief of Danek, said that journalists in the country’s 

south have been held back in their work out of fears for 

their personal safety.

In 2013, there were several cases that very clearly 

demonstrated the political bias and dependence of not only 

3 Media Law Central Asia. June 26, 2013. Available at: medialawca.
org/posts/26-06-2013/72856.html (Accessed March 2014)
4 “Timeline: Attacks on journalists in Kyrgyzstan. New Reporter, 
October 1, 2013. Available at: newreporter.org/2013/01/10/
napadeniya-na-zhurnalistov-kyrgyzstan-2010-2012/ (Accessed 
March 2014)

the media, but also of social structures designed to provide 

a system of checks and balances to guarantee the media’s 

compliance with the public interest in their output.

For example, the Supervisory Board, which selects the 

OTRK director-general, is composed of five members 

selected by the president—five from the public and five 

from the Jogorku Kenesh—and the panelists said it is 

neither balanced nor independent. As in past years, a 

significant proportion of Supervisory Board members are 

former OTRK employees or party appointees. Although the 

decision-making process of the OTRK Supervisory Board 

is more or less open, a number of viewers and readers 

questioned its members’ impartiality.

The panelists also noted that the government appoints 

the top management of every state media company, 

except OTRK. The process of appointing editors is also not 

transparent. According to Daniyar Sadiev, director-general of 

the Yntymak Public Regional Radio and Television Company, 

“The leadership of the major state-owned media is parceled 

out among the parliamentary political parties.” No matter 

how democratic the structures and processes may appear, 

media management’s high degree of dependence on 

political parties is undeniable.

Furthermore, the procedure for ElTR and OTRK to defend 

their budgets in the Jogorku Kenesh every year adversely 

affects their editorial independence. Currently, financial 

information is non-transparent, but the draft National 

Budget Act would unveil the amounts of state funding 

these companies receive. However, data on special funds 

(i.e., on income from advertising and other sources) are not 

accessible to ordinary citizens or even to media experts.

Zharkyn Ibraeva added, “The law protects editorial 

independence, but the reality is different. Every political 

party wants to see its own candidates win and lobbies for 

them among the heads of the national media…as seen with 

the directors of Radio Azattyk, OTRK, and ElTR.”

In the private media as well, executives may be hired and 

fired at the will of the media owner, and the editorial 

office’s agenda depends on the owner’s political interests. 

This points to the difficulty of implementing editorial policy 

based on international standards of freedom of speech and 

explains the lack of editorial independence in Kyrgyz media.

Criminal penalties for libel and defamation were removed 

from the Criminal Code several years ago. The constitution 

of 2010 prohibits criminal punishment for the dissemination 

of information defaming a person’s honor and dignity, and 

disagreements should be heard in civil courts. According 

to some panelists, though, reality has not kept pace 

with the law, and journalists still run the risk of being 



254 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

criminally charged with libel—especially in their coverage of 

corruption cases and violations surrounding the presumption 

of innocence.

In the run-up to the 2015 parliamentary elections, 

Skripkina’s ruling party has tried to revive the idea of 

criminalizing defamation, as noted above. Thanks to a 

united response from media specialists and advocacy 

organizations, this latest attempt to take a step backward 

in media legislation has not succeeded. And despite the 

panelists’ pessimistic assessment of the courts’ application 

of the law, there were no serious criminal defamation cases 

in 2013. As a significant marker of change, the panelists 

pointed to a conflict between the media and the wife of 

former speaker Keldibekov. After Keldibekov’s arrest on 

corruption charges, his wife verbally threatened journalists 

covering the event. However, the next day she was forced 

to apologize publicly, through the media outlets that family 

owned, to all the journalists she had insulted.

Asker Sakybaeva, editor-in-chief of Jany Agym, said that in 

most cases, the courts try to be independent—a result of 

both judicial reforms and the influence of public opinion, 

especially in high-profile political trials. Still, even in a period 

of relative freedom of speech, civil lawsuits in cases of libel 

and defamation can be an effective tool to rein in or destroy 

the media. Alisheva noted, “Over 10 months of 2013, the 

number of lawsuits totaled 20. In all the statements of 

claim, the plaintiffs were petitioning for matters of public 

information to be dismissed as inaccurate, as infringing upon 

their rights or degrading their honor, dignity, and business 

reputation, and for compensation to be paid by editors and 

journalists for moral damages.”

There are no legal restrictions regarding access to 

government information. In practice, however, the private 

media, and especially the regional media, face a variety of 

barriers. Official websites of some important government 

departments are not updated in a timely manner. Private 

journalists are barred from covering government activities 

and are not invited, for example, on trips with the prime 

minister or abroad with the president. In contrast, the 

central state media receive privileged access to information.

Freelance journalists often have a particularly difficult time 

obtaining information. Tursunov said, “Government officials 

tend to approach reporters selectively…Personally, in many 

cases officials flatly refused to meet me and give me an 

interview…For example, last year while I was preparing my 

article about food security for Bishkek Business Interlocutor, 

the person in charge of the regional administration refused 

to answer my questions, arguing that I represented a 

‘private editorial office.’ The lists of ‘sacred cows’ that are 

not subject to disclosure and dissemination of information 

are not limited to political themes. For example, journalists 

are not likely to gain access to complete information on the 

situation at the Kumtor gold extraction plant or at other 

mining companies, and at foreign companies involved in 

implementing major investment projects in Kyrgyzstan…

sometimes the subject may be something traditionally 

‘non-strategic,’ such as education or health.” He pointed 

to a case of the plague in the Issyk-Kul region. The 

spokesperson for the Ministry of Health, Elena Bayalinova, 

who has developed a positive reputation for sharing 

information with the media, was on vacation, and in her 

absence most journalists were unable to get details. Once 

Bayalinova returned early from her vacation, she took 

steps to disseminate information—until her higher-ups 

prohibited her from informing the public about the plague 

cases. Bayalinova proceeded anyway, and she was forced 

under duress to resign, charged with using information to 

undermine national security.

For the sake of fairness, a number of panelists noted that 

journalists themselves often lack strong information-

gathering skills. They also fail to file suits in court for 

refusals to provide information; in practice, they do not use 

the available legal mechanisms to invoke officials’ liability 

for withholding information.

Access to and use of local and foreign sources is generally 

unrestricted, per the Television and Radio Act. The media 

have unlimited rights to reprint and rebroadcast foreign 

programs with the permission of the manufacturer, and they 

make use of that right. However, rebroadcasted programs 

must be adapted to meet the requirements of the Kyrgyz 

Republic’s legislation relating to the national language 

requirements and nature of the content.

Some regard the lack of restrictions or controls as a 

controversial factor: on the one hand, it is positive, because 

it gives people an opportunity to receive information from 

various sources, including foreign sources; on the other 

hand, the availability of rebroadcasts makes their own 

production of media content economically uncompetitive 

and does not stimulate the development of the field. 

In strategic terms, such openness and permissiveness 

leads to information security risks, according to some of 

the panelists.

Sakybaeva commented, “We still see the world through 

television channels from other countries—that is, with 

someone else’s eyes.” Another cost of the unlimited right to 

use foreign materials, according to Ismanov, is plagiarism: 

“In Kyrgyzstan, we can say that theft of intellectual property 

is highly developed. Many media companies do not even 

bother to indicate the authorship of images and materials; 

even media as respectable as Vechernyy Bishkek (Evening 



255KYRGYZSTAN

Bishkek) and Knyus news agency allow themselves to commit 

such violations. Oftentimes, people ‘borrow’ information, 

simply by writing ‘from the Internet,’ as if the Internet is a 

no man’s land or a kind of warehouse where anyone can just 

take what he or she wants.”

However, financial, political, and ideological considerations 

may limit the regional media in their rebroadcasting of 

content from neighboring countries such as Uzbekistan; 

also, the Russian edition of the Ferghana.ru website 

has been completely blocked in Kyrgyzstan for years. 

Changes in the Law on Countering Extremist Activities in 

Telecommunications and Postal Services, which the president 

signed into law in May 2013, gave Kyrgyz security forces the 

right to close websites on charges of distributing extremist 

materials over the Internet. In 2013, however, the new law 

did not lead to any recorded cases of websites being closed 

down or blocked.5

It is notable that when the Osh City Court blocked the Uzbek 

opposition website Harakat.net in July for “incitement to 

hostility between Kyrgyz and Uzbeks,” the judgment was 

based on an article of the Criminal Code, on incitement of 

national, racial, religious, or inter-regional strife.6

Any citizen (male or female) can work as a journalist; special 

vocational training is not required. Licenses are not required, 

either; however, independent journalists may, in some 

cases, be restricted in their access to information due to a 

lack of accreditation from the relevant government agency. 

Each government agency may establish its own procedure 

for accreditation.

Neither the state, nor any political group or party, controls 

enrollment in journalism faculties at educational institutions, 

whether the instruction is paid for or subsidized.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kyrgyzstan Objective Score: 1.98

Journalists in Kyrgyzstan do not always adhere to 

professional standards. The main shortcomings include a 

failure to validate published information, basing reporting 

on a single, inconsistent source and biased, one-sided 

coverage of events.

5 “Kyrgyzstan’s legislative right to close Internet sites.” Journalist 
Public Association; September 10, 2013. Available at: journalist.
kg/freedom-of-speech/u-silovyih-struktur-kyirgyizstana-poyavilos-
zakonodatelnoe-pravo-zakryivat-internet-saytyi/ (Accessed March 
2014)
6 “In Kyrgyzstan, the Uzbek opposition blocked the site for 
“incitement to hostility between Kyrgyz and Uzbeks.” Pr.kg, July 
18, 2013. Available at: http://www.pr.kg/news/kg/2013/07/18/23626/ 
(Accessed March 2014)

According to Shestakov, “At a number of media companies, 

methods of manipulation are used: spreading defamatory 

rumors and information, and publication of information 

containing incriminating information. The mass media 

impose value judgments upon our society, attach labels, 

and generate negative public opinion about individual 

politicians, public figures, and business representatives. 

Accuracy, authenticity of information, neutrality, and 

balance in the pages of a number of key newspapers are 

poorly maintained. Violations of journalistic standards of 

quality have become the norm, rather than an exception.”

“Journalists’ subjective judgments, their habit of writing 

about opinions rather than facts, are key reasons for the low 

level of public trust in journalists. Often, the reason for that 

is the poor quality of journalists’ educations, their lack of 

knowledge of ethical standards, and their inability to work 

under an ethical and legal banner and do so while meeting 

deadlines,” Tursunov added.

Marat Tokoev, chair of Journalist (a public professional 

association), noted an interesting correlation between 

the economic status of media companies and the level of 

professionalism and integrity. “The question of objective 

reporting is quite critical at many media outlets, especially 

those that are considered economically weak. Journalists at 

those publications are very busy and sometimes neglect to 

check the facts…At economically successful, major media 

companies, bias and neglect of professional standards often 

occur due to their greater dependence on the political 

affiliations of their owners.”

According to the panelists, the degree of objectivity and 

of compliance with professional standards also depends on 

the type of media. Some believe that news agencies are 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



256 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

more balanced and that presenting balanced information 

in the newspaper format requires more professionalism and 

respect for standards. However, even among the panelists 

themselves, this point was tested by a number of examples. 

Zharkyn Ibraeva pointed out, for instance, that the staff of 

the Barakelde website do not edit or check the authenticity 

of the information they receive from the regions.

Ismanov shared his view that in emergencies, companies 

with more liberal editorial policies run more professionally 

and efficiently, because they are unconstrained by 

requirements to obtain official confirmation. For example, 

in the case of tracking the events surrounding the Kumtor 

affair, or the political protests in the south of the country 

in support of the Jogorku Kenesh members in the Ata-Jurt 

party while the party’s leader was a defendant in a court 

case, Kloop media covered the event in a more meaningful 

way than all the other more traditional media companies, 

by always referring to multiple sources of information 

and eyewitnesses.

In terms of unethical and unprofessional journalism 

among Kyrgyz-speaking journalists, Ismanov noted that 

the authorities accused the Kyrgyz-language media of 

“deliberate publication” of unverified facts and pure 

speculation. A series of meetings in early 2013 within the 

government and the presidential administration were 

devoted to the subject, and Kyrgyz-language media were 

accused of escalating tensions in society and of violating 

ethical norms. Analyzing the possible reasons for this 

divergence of journalistic approaches, Ismanov said, “In my 

opinion, (Kyrgyz-language) newspapers just take the news 

dumps in light of their connections in high places and later 

become hostages to such information. It is no accident that 

the powers that be recently got the idea of demonizing 

a certain section of the media with a view to introducing 

restrictions later. Not in relation to all the media, though, so 

that they are not accused of going after freedom of speech.”

While lamenting the low level of involvement of expert 

opinions and analysis cited in the media, the panelists noted 

the challenges involved for the media, given a shortage of 

experts on a variety of topics and in a variety of areas. Most 

often, people recognized as experts in certain areas failed 

to discriminate between facts and their own opinions. They 

often concealed political affiliations.

Responding to the challenge of the lack of expertise and 

analytical journalism, a group of journalists, experts, and 

academics in various disciplines in the Central Eurasian 

Scholars and Media Initiative started working in a number of 

Central European and Asian countries, including Kyrgyzstan. 

The group aims to promote cooperation between journalists 

and scientists and to assist journalists in mastering scientific 

skills and writing analytical content based on academic 

research and argument.

The panelists feel that the regime’s liberalization and the 

disappearance of total control in the media, to some extent, 

contributed to ethical lapses. The longstanding trend toward 

tabloid journalism persists, and breaches of ethical standards 

in the coverage of conflicts, especially ethnic conflicts, are 

particularly typical.

As one example of the media’s failure to uphold ethical 

standards, the panelists pointed to the coverage of a father 

who raped his three-year-old daughter. The Vyechernyy 

Bishkek Internet portal published a photograph of the 

victim taken in the hospital, just as all the channels 

showed the man accused of rape, the presumption of 

innocence notwithstanding.

According to Zharkyn Ibraeva, something published in the 

regional state newspaper Tenir-Too was just as strikingly 

unethical: the editors published an article about adoption, 

describing in detail where and how the children lived before 

and after they were adopted, their names, etc.

Ethical standards themselves are not universal in the 

Kyrgyzstan media and do not apply to all the players in 

the news and information field; the code of ethics, as 

developed through the efforts of civil society and media 

activists, is not supported by even a simple majority among 

the media community. Moreover, among the key leaders of 

the country’s media, the code was mainly supported only 

by the regional media, which cannot actively influence 

public opinion due to their limited circulations and 

broadcasting coverage.

The self-regulatory bodies founded five years ago, mainly 

the Commission for Complaints against the Media, are in a 

deep state of ideological and financial crisis. Ismanov said, 

“The leading media companies have an acutely negative 

attitude in regard to the activities of media organizations, 

in particular the Commission. Facebook has a special group 

that includes only journalists, media owners, and editors—in 

fact, everybody except employees and members of media 

organizations; the organizers stress that they will not be 

included. They actively discuss internal questions and cast 

the activities of media organizations in a negative light.”

According to Sadiev, the established self-regulatory body 

works, but the proposed penalties, such as public censure of 

an authority, do not affect the media or journalists. Sadiev 

added that national, regional, and local media have all been 

guilty of violating ethical standards, and he underscored the 

regional media’s widespread practice of favorable reporting 

in exchange for some benefit—a practice both public and 

private media are guilty of. In recent years, the practice of 



257KYRGYZSTAN

giving “gifts” and other forms of bribery to journalists has 

become commonplace.

In March 2013, Kyrgyzstan developed a standard public 

review of public media records involving propaganda and 

incitement to racial, ethnic, and religious hatred, as reported 

by Internews.7 One of the standard’s developers, Tatiana 

Vygovskaya, director of the Egalité public association, 

reported a marked increase in the number of criminal cases 

brought under article 299 (incitement of national, racial, 

religious, or inter-regional strife) of the Criminal Code. In 

the court cases under this article, the prosecution was often 

based on victims’ subjective feelings and experiences; courts 

accepted opinions as evidence and rendered guilty verdicts.

Self-censorship in the modern media in Kyrgyzstan is a 

paradox. On the one hand, during a period of relative 

liberalization of freedom of speech, resorting to 

self-censorship for self-preservation seems irrational. The 

panelists noted that there are virtually no closed topics 

for the media—from corruption in the highest echelons to 

the peculiarities of family relations, from the problems of 

the borders and border guards to clandestine sweat shops, 

from stories about projects to finance the High-Tech Park 

to international relations and publications on religious 

extremism, etc. On the other hand, self-censorship is 

comprehensible in the context of politically owned or 

aligned media.

According to Ismanov, self-censorship became more 

widespread after the events of June 2010, particularly with 

regard to material related to inter-ethnic relations and 

the problems of sexual minorities, regional issues, and the 

endless protests in the regions.

Sadiev noted that local and state media prefer to avoid 

covering certain issues, such as the quality of the housing 

built by the State Housing Management Board, the 

reconstruction of Osh and Zhalabad, or the practices 

employed in allocating such housing.

While the time of universal taboo subjects seems to be 

over, now every media company, depending on its editorial 

policy, has its own list of forbidden topics. Ismanov said, 

“In some cases, the editor or the media owners cannot 

directly promote or prohibit coverage of certain topics. For 

example, the topic may appear to be a matter of national 

and international security, of bilateral relations with key 

partners of Kyrgyzstan, of national issues about the possible 

involvement of Kyrgyz citizens on the side of the Syrian 

7 “Standard public review of public media presented in Kyrgyzstan.” 
Internews-Kazakhstan; February 4, 2013. Available at: http://
www.internews.kz/newspage/02-04-2013/1455?page=1 (Accessed 
March 2014)

rebels and fighters, or of the activities of international 

Islamic organizations, such as the Tablighi Jamaat.”

Furthermore, in Kyrgyzstan’s media stream, absolute 

dominance is given to political events and information, as 

well as coverage of state representatives. Economic, cultural, 

and social issues pass virtually unnoticed.

No reliable information is accessible in the public domain 

about the incomes of journalists and editors in media 

of different types and levels. This is due partly to the 

arbitrariness of the established wage scales, but the factor 

of gray, or double, bookkeeping at virtually all media 

institutions is also important. Due to the extremely high tax 

rates, employees often decide that declaring high salaries is 

disadvantageous, as they must pay 10 percent contributions 

to the Social Security Fund; journalists, in turn, will have a 

further 27.25 percent deducted. Accordingly, the panelists 

said it is very common for journalists to receive an “on 

the books” salary that is quite different from what they 

actually receive.

The panelists were unanimous, though, that journalism 

salaries, with a few exceptions, are low. Saginbaeva said 

that at most media outlets, the monthly salary range is 

KGS 7,000 to KGS 10,000 ($135–$195) per month, although 

some successful media professionals might bring in average 

salaries of $700–$800.

Sakybaeva clarified that average wages are far lower in 

the regions than in the capital, and Ismanov said that the 

differences between journalists’ incomes at the various 

media outlets are larger with the newspapers; in television, 

salaries are almost the same. In the state media, journalists 

are more protected socially than they are at the private 

media companies, which comply with the standards of the 

Labor Code only very conditionally and arbitrarily.

According to the various estimates, the average official 

salaries are around the $400–$500 mark. No matter what 

the size of the official salary, it does not reflect the real 

picture of journalists’ incomes. An organizational audit 

held at OTRK showed that salary and allowances accounted 

for just over 56.6 percent of journalists’ monthly incomes, 

while 15.6 percent was in the form of fees and 27.9 percent 

was in the form of bonuses issued regularly and to almost 

all employees.8

Official salaries at OTRK, which were established by the 

government, have not been revised for a long time. Today, 

the average salary of an OTRK employee is KGS 7,908 ($153) 

for creative and production personnel; KGS 3,458 ($66.90) 

8 From the final report, Analysis of OTRK Strategic Functioning. 
Kappa group, 2013.



258 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

for production technical personnel; KGS 6,960 ($134.64) for 

administrative personnel; and KGS 2,720 ($52.62) for junior 

service personnel. Based on the matrix of OTRK employees’ 

salaries that took place during the organizational review, 

researchers found that OTRK salaries fall beneath average 

monthly wages in Bishkek, which in 2012 was KGS 10,566 

($204), and are uncompetitive in the labor market.

Young journalists are unmotivated at the current pay levels, 

so the panelists find it unsurprising that there is a high level 

of turnover in the media sphere. Frequently, people engage 

in journalism for a short period of time to acquire a name 

for themselves.

Freelance journalists’ incomes cannot be calculated, and 

there is no reliable information in this area. During the 

past year, there was a recorded case of litigation between 

journalist Elena Meshkova and editors of Finansist, which 

had not paid her the promised salary and had dismissed her. 

The journalist sued and won the case. This is the only time in 

the past three years that a freelance journalist has won such 

a case in court, according to the panelists.

The ratio of entertainment to news content varies between 

regional and national, and amateur and professional media. 

At most regional nongovernment broadcasting studios, 

where there are practically no creative workers and a 

minimum of technical staff, the only strategy that works is 

to rebroadcast free foreign content with a minor inclusion 

of material produced by the station itself. For the most 

part, their own productions typically resemble amateur 

video of traditional music competitions, pop concerts, or 

theater. In the national media, the reverse is true: content is 

highly politicized, and news material dominates. Saginbaeva 

explained, “In Kyrgyzstan, politics is the largest business and 

the greatest entertainment.”

Over the past year, a number of media companies 

succeeded in improving their technical platforms, led by 

OTRK and ElTR, which invested national budget resources 

into retooling themselves. Even though the government 

did not actually allocate the planned amount of funding 

for technical re-equipment, it seems that the first 

national channel succeeded in significantly improving its 

capabilities for producing modern high-quality content, 

apparently thanks in part to a technical grant from the 

Japanese government.

For many compact, small editorial offices, modernization 

does not pose such a challenge. This is especially so for 

websites and e-publications. However, if the modernization 

and technical situation in the media area in general 

is considered, the situation is worse than deplorable. 

Publishing houses sometimes struggle to obtain updated 

equipment and also to secure a reasonably priced Internet 

connection. Managers and owners demand maximum work 

with minimum technical investment.

In fact, journalists often supply their own equipment; 

all young journalists have a smartphone or an iPhone, 

allowing them to take photos and record short videos with 

good technical resolution, and most have laptops or iPads. 

Editorial offices, as a rule, do not provide any equipment for 

journalists to carry out their activities. The limited financial 

and technical capacities explain why there are so few 

technologically converged editorial offices in the country.

There is still no specialized journalism in Kyrgyzstan. 

Parliamentary journalism has not taken off yet, economic 

journalism has no roots in the form of transparent national, 

business, and development projects, and there is no 

investigative journalism. Sometimes in the media, most 

of all on the Kloop platform, freelancers carry out small 

investigations. Among professional journalists, there is no 

local, international, entertainment, or economic journalism.

Some semblance of thematic specialization is still to be 

found in the old traditional media (including Vechernyy 

Bishkek, Kyrghyz Tuusy, and Slovo Kyrgyzstana), but due 

to limited human resources, journalists are forced to 

be generalists.

In the past year, local bloggers (mostly young nonprofessionals) 

have become more important to the work of professional 

journalists and the traditional media because they manage 

to get photos and video from the scene, interview 

eyewitnesses, etc. The traditional media are slowly 

beginning to change their attitude of snobbery in relation 

to Kyrgyz correspondents and are increasingly likely to use 

their media products. For example, thanks to such local 

bloggers, the mainstream media succeeded in obtaining 

photos of the protest by Keldibekov supporters.

In the development of specialized journalism, AKIpress has 

made a great contribution. For a number of years now, it 

has been promoting a whole family of specialized sites—

business, analytical, sports and show-business journalism, 

and so on. Saginbaeva, speaking as the director of AKIpress, 

informed the panel that her news agency faced great 

difficulties due to a lack of personnel capable of working in 

specialized niches in a competent and “fun” way.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Kyrgyzstan Objective Score: 2.37

At the beginning of 2013, there were 1,331 mass media 

companies registered in Kyrgyzstan, at least two of which 

have the formal status of public television companies (OTRK 



259KYRGYZSTAN

and Yntymak). In the Kyrgyz.kg Internet zone, there are over 

1,000 operational websites. Among them is Kloop.kg, which 

became the first Internet project set up as a blog platform 

for users. Consumers now have a choice among the existing 

range of media outlets.

Shestakov was optimistic in his assessment of pluralism 

in the media: “In Kyrgyzstan, unlike other Central Asian 

countries, there is broad access to information from local 

and international sources. There are no restrictions here 

other than in relation to the elections. Kyrgyzstan has a 

wide new market; new media resources are appearing in the 

country every year ... and new Internet resources crop up 

almost every month. Accordingly, the country has a broadly 

representative spectrum of opposition media that can exist 

there freely.”

In practice, though, the choice is significantly reduced: in a 

parliamentary system with a tendency toward party control 

over the media, nearly three-quarters of Kyrgyzstan’s media 

belong to political parties that use the media as tools of 

political combat and public influence. Politicians, public 

figures, and organizations affiliated with the parliamentary 

parties in one way or another own about a third of media 

outlets. Thus, despite the variety, the news stream reflects 

only the limited positions and interests of certain groups 

and individuals.

Information choices also depend on where news consumers 

live. While urban residents have a wide range of electronic 

and print media accessible to them, as well as broadband 

Internet, for villagers, especially in remote areas, “There 

can be only one source—an ‘old’ newspaper, or OTRK, 

which covers almost the entire territory of the Republic,” 

Shestakov said.

In Bishkek in 2013, a wide variety of cable television stations 

broadcasting in digital format offered packages of over 

100 domestic and international channels. Cable television 

connections are inexpensive, and the cost of Internet access 

has also dropped significantly.

Most consumers have access to Russian-language channels 

from Russia via cable. Almost all tuners are set to pick 

up Yamal, where the Russian television channels are 

mainly located. The popularity of the Russian language in 

Kyrgyzstan and an increase in the influx of Russian-speaking 

migrant workers conditioned this choice. Consequently, the 

events in Georgia and the Ukraine, and generally all world 

events, are seen by Kyrgyz media consumers through the 

prism of the Russian media, mainly the trio of Channel One, 

RTR, and NTV.

Emphasizing the limited choices available to regional 

audiences, Zharkyn Ibraeva said: “In Naryn, there are villages 

that can pick up nothing but two Russian channels. Buying 

a satellite dish is cheaper than an Internet connection. In 

addition, the Internet speed is very slow.” Furthermore, 

power outages are frequent. In rural areas, power outages 

are often planned in order to save electricity, sometimes 

leaving people with only a few hours of electricity a day.

The panelists agreed that the largest flow of information 

is posted on social networks, and access to high-speed and 

low-cost Internet remains Kyrgyzstan’s principal problem, 

especially in remote regions. That said, the next challenge is 

the questionable accuracy of news and information on the 

Internet. Ismanov linked the advantages of social networks 

with the public’s right to choose, to assess situations 

themselves and come to their own decisions: “Often, what is 

published on social networks becomes a source of important 

news and information, as was the case with the attack on 

the prominent lawyer Ikramidin Aytkulov. His brother posted 

information and photos about this attack on Facebook. 

Later, he also posted important information about his 

brother’s health.”

Citizens’ access to domestic and foreign media through 

traditional channels is not restricted either by law (except 

for certain periods, such as restrictions on rebroadcasting 

foreign media during elections) or cost. State registration 

is not required for the Internet or satellite television. The 

panelists did express concern, however, over whether these 

guarantees would hold in the future. The introduction 

of conditional access signals with the transition to digital 

broadcasting in 2015 gives an effective monopoly to 

Kyrgyztelekom, for example.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



260 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Answering the question of how well state or public media 

reflect the views of the political spectrum, are nonpartisan, 

and serve the public interest, Alisheva commented on the 

national television Channel 1: “The content of the state 

media depends on political and party views, depending 

on who is in charge of the media outlet. OTRK is trying 

to diversify its programs and create its own products, but 

it is financed from the state budget, and the Supervisory 

Board, which is appointed by the president, elects its 

director-general. As a result, on this channel we are not 

going to hear, for example, any criticism of the president’s 

activities, or other leaders in the ruling party, even though 

the corporation has the word ‘public’ in its name. However, a 

substantial number, proportionally, of OTRK’s own programs 

and broadcasts have become more diverse.”

The opening of a children’s and cultural channel on 

OTRK was an important step in developing educational 

programming. However, so far all the new projects 

with the highest ratings are entertainment and in 

formats borrowed from foreign channels (“Two Stars,” 

“Battle of the Sorcerers”), with a substantial share of 

dubbed programs and films that were made to order for 

international distribution.

Sadiev expressed the belief that pluralism can and should 

be presented in the public media: “By law, OTRK has all 

necessary conditions and fulfills all the requirements to ensure 

pluralism of opinion in their programs, but unfortunately 

does not take full advantage of them. As for our own public 

broadcaster, Yntymak, we try to provide a platform for all 

members of the public to express themselves. The main thing 

is that it must be in the public interest. Ethnic minorities have 

their airtime both on television and on radio, and also on 

our television and radio channels’ website, www.yntymak.

kg. The Supervisory Board strictly enforces compliance with 

all the rules concerning OTRK–Yntymak. In our broadcasting 

schedule, there are more social programs, including programs 

covering local events.”

News agencies in Kyrgyzstan release their news and 

disseminate it free of charge to both the general public and 

the media. At the moment, not all the news agencies offer 

video, photographic materials, and infographics. In 2013, the 

national news agency Kabar launched its first video news 

program, Tyyanak. The launch of a new, Russian-language 

news analysis videoportal, www.vzglyad.kg, in 2013 is 

another promising project for the parent news agency.

The young Knyus agency also offers textual information, 

photos and video materials, and infographics support. The 

news service www.kloop.kg is developing as well, and it has 

an unlimited “staff” of reporters—fans with a variety of 

interests—presenting video and photo reports in a format 

unusual for traditional news agencies. The new tushtuk.kg 

news agency became operational in 2013 and announced 

itself as an agency with a specific focus on the southern 

regions. However, its task is feasible only up to a point, 

since the main newsmakers are the government and the 

president, who are in the capital.

Even though most major media outlets have their own news 

departments and produce their own news, news agencies 

provide a significant share of content. However, media do 

not always credit the source, often presenting news agency 

material as their own.

Private television and radio stations also produce their own 

news. The main sources for both public and private news 

are the news agencies, press conferences, and press releases 

from various organizations carrying out various activities. 

Information obtained by journalists themselves directly 

is rare. Furthermore, Alisheva added, “Most private news 

media companies rely on rumors. Their output is one-sided 

and based on journalists’ subjective opinions. This is more 

so the case in Kyrgyz-language publications and also some 

online publications.”

Normal consumers find it rather difficult to obtain 

information about the ownership of any particular media 

company, with a couple of exceptions, such as NTS, where 

the owners are public figures. As for other media companies, 

even media experts find it difficult to answer any question 

about their ownership. Information about the editors 

and managers of Internet websites is often concealed; 

rather than providing information about the company, a 

“feedback” option is offered, such as a template for a letter 

to the editor. However, it is often possible to speculate on 

who owns a certain media company, given which figures and 

companies are portrayed in positive and negative lights.

In the Kyrgyz-language media, there are rumors about the 

existence of certain monopolies and conglomerates, but 

none of the panelists had any data to confirm or deny the 

allegations. The percentage of foreign capital involved in 

media ownership is also clouded.

Media output in minority languages is limited and 

primarily driven by economics; minority languages are 

not restricted by law (except for the requirement that 

half of television airtime be in the national language). At 

the same time, the panelists mentioned the politicization 

of the Uzbek language in the media space as a problem. 

Over the past year, the opportunities for Kyrgyz citizens to 

obtain news and information in the Uzbek language have 

improved markedly, with an Uzbek-language version of 

the Kyrgyz-language Aalam broadcast on OTRK’s Yntymak 

channel, along with news releases and programs in Uzbek.

Nevertheless, Uzbek-language programs broadcast on 

television and radio draw hostile responses from certain 



261KYRGYZSTAN

political interest groups, given the history of ethnic-fueled 

conflicts in the south, and they can bring trouble for the 

editors and owners of the media that carry them. Accordingly, 

Ferghana.ru correspondent Yekaterina Ivashchenko, in 

an article specifically about the Uzbek-language media in 

Kyrgyzstan today, pointed to the pressure placed on the 

management of the private Channel 7 when in the channel 

announced, in winter 2013, its plans to launch news content 

in Uzbek, supported by USAID. In February, about 50 people 

gathered to protest the introduction of broadcasting in 

Uzbek, calling themselves patriots of their country. One of 

the protesters claimed that in the Jalalabad region, 8,000 

signatures had been collected against broadcasting of 

Uzbek-language programs. Whether a result of pressure or 

for some other reason, the project ended, and Channel 7 did 

not become an Uzbek-language news source.

Currently, the Uzbek-language media in Kyrgyzstan are 

represented by the following public and private media 

companies: Aalam, Osh Sadosi, Dustlik in Aravan district, 

and the Jalalabad Jalol-obod Tongi. On the air there is 

OTRK’s Yntymak television and radio. In autumn 2013, a 

new radio station, Dostuk, came on the air as part of OTRK’s 

development strategy to “promote the development and 

strengthening of friendly relations between ethnic groups 

living in Kyrgyzstan.”

There are a number of publications in the languages of 

other ethnic minorities, mainly produced by diaspora 

associations. Ismanov concluded, “Ethnic media are not 

prohibited by law, and they can be freely published and 

disseminated,” but “…the ethnic theme is considered 

uninteresting to consumers and advertisers. The 

geographical distribution is limited in scope to their national 

and cultural centers. Another problem is the lack of the 

native language among ethnic minority youth, who prefer 

to speak Russian; thus the newspapers are not popular 

among young people.”

There are no legal restrictions on the coverage of local, 

national, or international news, but local news is not well 

developed in the Kyrgyz media, even for the coverage of 

major events. Zharkyn Ibraeva gave the following example: 

“At a rally in Naryn this year, with the slogan ‘Ketsin!’ 

(‘Go away!’), the ‘April revolutionaries’ attacked the state 

administration, speaking against the appointment of the 

police chief; not one local media company showed this event 

as basic news. They casually showed it just once.”

International news is not highly developed, either. On the 

major channels and in economically sound print publications, 

there is some presence of international news (OTRK, 

Pyramid, and Channel 5 radio/television, and Delo No. and 

Vechernyy Bishkek newspapers), with material “borrowed” 

from international news agencies. Due to limited resources, 

none of the television or radio companies subscribe to 

foreign news agencies.

In the low-circulation newspapers, news from abroad is rare. 

Tursunov added, “Local news is provided selectively, without 

‘sharp edges.’ The technical quality of local television 

broadcasting companies is poor. International news, as 

a rule, copies material from the Russian media and news 

agencies in Bishkek and broadcasts it after a long lag time.”

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.67

Journalism in Kyrgyzstan, having been a political tool in the 

hands of the authorities for decades, has still not succeeded 

in becoming an effective business. Ismanov said that media 

companies in Kyrgyzstan are still inefficient and unprofitable; 

they are cutting their staff, and management is poor.

Some media experts suggest that to break even, print 

media would need circulations of at least 10,000, with 

the entire print run sold. However, few print media in 

Kyrgyzstan match this standard. Out of the 112 print media 

using the services of the independent Media Publishing 

Support Center in Bishkek, only 14 have as many as 6,000 

copies printed, and these include not only news media but 

also Scanword puzzle magazines and advertising circulars. 

According to AKIpress Agency, the total annual circulation of 

Kyrgyz-language social and political newspapers is no more 

than 300,000 copies, unless Superinfo, the record-holder in 

this segment, is included. Superinfo’s circulation fluctuates 

between 90,000 and 100,000 copies.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional, 
and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests 
of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



262 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

There are not too many income sources for media: it is very 

rare now for media outlets, even regional ones, to receive 

grants from international organizations. The advertising 

market for regional media is very small, and inefficient 

delivery has rendered subscriptions nearly irrelevant. 

Accordingly, publications with small circulations can barely 

make ends meet and try to get under a sponsor’s wing in 

order to give at least an impression of stability.

Prospects are brighter for larger print publications, 

especially those with their own printing shops, where they 

provide outside printing services to earn additional revenue. 

The higher the circulation and the better the image of these 

publications, the greater their chances of winning long-term 

and profitable advertising contracts—especially with cellular 

telephone operators. State-run media gain support in the 

form of confidential mandatory subscriptions, free office 

space, and even donated buildings, which they can even 

rent out as media owners. They also gain support from 

government advertising (e.g., public contract tenders), which 

must be published in state media.

Antonina Blindina, editor-in-chief of Chuiskie Izvestiya, 

said, “Most print media have three sources of income: 

subscriptions, retail sales, and advertising. Because of the 

weak economy, the advertising market is underdeveloped. 

Media companies set their own rates for advertising 

services, and the Advertising Act limits time and space 

for advertising. Because of the lack of advertising, these 

limits are not breached. Advertising agencies work only 

for themselves, pursuing their own promotions.” Hidden 

advertising is a frequent phenomenon in the media.

Shestakov commented, “The media business in Kyrgyzstan 

is still weak, due to the weak economy and the lack of our 

own industrial base. The major advertisers are in the area 

of mobile telephone services and operators. However, their 

spending is concentrated on the Bishkek media, and the 

regional media are just trying to survive. Their situation 

is complicated by a significant reduction in the volume 

of grants from international organizations over the past 

eight years. Besides, there are practically no effective 

media managers in the region to attract advertising. The 

main source of income for regional media is pre-election 

advertising campaigns.”

Sadiev, on the other hand, sees patronage from sponsors as 

a big opportunity for improvement: “Over the past three 

years, parties interested in their own progress supplied the 

main source of income for all the media companies. Today, 

parties are also the major media owners, but in this case, the 

media outlets become political propaganda vehicles rather 

than independent, socially relevant media.”

Some very dynamic changes are taking place in Kyrgyzstan’s 

advertising market, including standardization of 

promotional prices and criteria; diversification among the 

players in the market, especially in the online advertising 

segment; and consolidation of the advertising efforts of 

players interacting with the media to increase efficiency and 

enhance advertising planning.

A Joint Media Committee (JMC) was registered in 2013, 

initiated in the wake of the first and second large-scale 

media rating exercises in Kyrgyzstan, which were carried 

out with the support of USAID, experts from international 

organizations, OTRK staff, and several advertising agencies. 

Since then, JMC launched a new, fourth wave of rating 

exercises and public debates in the media environment in 

order to establish new rules in the media advertising market. 

Some television channels, such as Channel 5 Broadcasting 

Company and Pyramid, expressed dissatisfaction with 

the results of the fourth media research exercise, as they 

appeared to lose ground in the year’s rankings.

Regardless, thanks to the research and efforts of JMC and 

its foreign advisers, a figure has been derived describing the 

size of the advertising market in the Kyrgyz Republic. It turns 

out that two years ago its size, calculated on prices, was 

about $7 million, but the actual amounts did not exceed $5 

million. With the help of consultants, the regulatory figure 

for the advertising market was set at $25 million.

The results of the exercises supported by the international 

organizations were stunning: by 2013, according to the actual 

advertisers, the advertising market amounted to about $20 

million, and an increase of 80 percent, almost double, was 

seen in online advertising. The leaders in terms of television 

advertising budgets were OTRK, NBT, and NTS, and the top 

three advertisers were mobile telephony operators, medical 

and pharmaceuticals, and mass entertainment.

The panelists believe that OTRK and Vechernyy Bishkek pull 

in the largest advertising revenues, especially as they have 

their own in-house advertising agencies. Some media outlets 

derive more than half of their total income from advertising 

(including media with a non-promotional mission and 

mandate, such as Vechernyy Bishkek), but others do not reach 

even 10 percent. Zharkyn Ibraeva noted pessimistically that 

there is virtually no advertising market in the Naryn region.

Advertising continues to play a major role only in television; 

it does not predominate at newspapers, except for Vechernyy 

Bishkek. In the analog broadcasting sphere, every television 

station has its geographical coverage area, and technical 

barriers restrain advertising ambitions. In light of the 

upcoming transition to digital broadcasting, however, each 

channel will obtain a number of opportunities, but small 

channels may not be able to compete and attract advertisers.



263KYRGYZSTAN

Ultimately, the reduction in the number of media companies 

that survive, and the strengthening commercial capitalist 

trend in the media advertising industry, may cause public 

access to pluralistic information to deteriorate. Therefore, 

the public generally perceived the introduction of these 

special conditions for public-service advertising as a 

positive change. Under newly adopted amendments to 

the Advertising Act, the media will now carry out some 

public-service advertising free of charge.

Several government media companies still receive money 

from national and/or local budgets. Among such media 

companies, the most substantial shares of the media budget 

are split between OTRK and ElTR. Kyrgyz Television and 

Radio receives nearly KGS 400 million ($8,165,000)9 per 

year. Another KGS half billion ($10.2 million) in spending 

is planned for 2014 on technical re-equipment for the 

transition to digital broadcasting—on top of about KGS 100 

million ($2 million) already invested out of the state’s 2013 

budget for the transition.

Even though the state does not allocate direct subsidies, it 

uses other support tools, such as government advertising. 

There is an established legal order that prescribes that 

advertisements must be posted in the national Slovo 

Kyrgystana (Word of Kyrgyzstan) and Kyrgyz Tuusu, and in 

regional newspapers, according to the regulations of the 

respective local government bodies. Proximity to power, 

especially at the national level, is what helps to obtain grant 

assistance from international organizations. That was how 

OTRK received significant technical advice and assistance 

from a number of donors, such as the Soros Foundation–

Kyrgyzstan and the Japanese International Cooperation 

Agency, before EITR became the focus of donor attention.

It is evident, the panelists concurred, that the different 

instruments of state support used to benefit a restricted 

group of media companies increase inequality among 

media companies and undermine conditions for fair and 

honest competition.

The year 2013 proved a turning point in strengthening 

the role of market research in the Kyrgyz Republic. Work 

based around the fourth study commissioned by USAID 

and JMC continues, mostly among media executives. 

Market research could lead to systemic changes in planning 

and in regulating advertising streams. With support 

from donors for the third year, the work on compiling 

the broadcasting schedule continued, preparations were 

made in the form of organizational and financial audits, 

and training of management and other employees was 

9 Abdyraeva, Ayganysh. “OTRK criticized in parliament.” K-News; 
June 12, 2013. Available at: www.knews.kg/society/33227_v_
parlamente_kritikuyut_otrk/ (Accessed March 2014)

conducted to introduce them to various aspects of the 

broadcasting program.

Therefore, the panelists are confident that as of now, the 

foundation has been laid for systematic market research 

into media consumption, with all surveys using the same 

methodology, and that broadcasting schedules will be based 

on the results of that research. However, those advances are 

happening on only one channel. All the other channels—and 

print media, in particular—are unable to commission market 

research and are still not very adept at using ratings.

The panelists did share some doubts in the areas of 

methodology and data collection. Ismanov said, “Market 

research in our country is not conducted professionally; 

alternatively, the real situation is not taken into account. It 

often happens that whereas one media company may be 

leading in the polls, in practice you know that a competitor 

has greater readership among the public. Or on television, 

they do not take into account the monopoly position 

of OTRK, which is always the leader by any indicator. It 

is because of errors like that that it is difficult to have 

confidence in such market research. It is also expensive, and 

hardly any of the local media on their own can both request 

it and then make use of it. There is an increasingly common 

bias on the part of media outlets themselves toward 

telephone straw polls.”

However, the situation with ratings for the electronic 

media, unlike the situation with printed press circulation 

figures, is beginning to improve. In any case, the ability 

already exists to determine the weightings both of media 

companies in a competitive environment and the ratings of 

individual programs and product designs. Thus, according 

to the Kyrgyz-language establishment, the most popular 

and influential outlets include Barakelde.kg and ktrk.kg, 

the ORTK web portal, and the Western-funded Azattyk.org 

news and the Kyrgyz BBC.

For online media, in most cases, only authoritative counters 

like Google Analytics are trusted, although the various 

online media use a number of different devices.

As for the print publications, there have been no changes: 

the circulation figures are known only for those media 

companies printed by the Media Support Center in Bishkek. 

No other print publication is obliged to show its actual 

circulation figures in its published imprint.

Tursunov said that media executives’ passivity and lack 

of interest in clarifying the situation with circulation 

figures is not accidental: “Local media companies do not 

conduct market research, they do not carry out strategic 

planning, and they are disinterested in studying circulation 

figures; it does not make sense to them, given the lack of 

major advertisers.”



264 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kyrgyzstan Objective Score: 2.15

The year 2013 was fruitful in terms of the creation of new 

trade associations, such as JMC, and the resuscitation of 

some that had become inactive in the past several years. 

However, the developments are not well known, even in the 

media community; the re-registration and fresh startup of 

two electronic media associations was a surprise for some 

very well-informed panelists who were members of two 

different network groups. On the print side, the Publishers’ 

Association and the Association of Print Media Distributors 

have not yet been resuscitated.

Given the lack of awareness about developments in this 

sphere, the panelists suggested that the profiles of the trade 

associations need to be raised. Ismanov commented that 

they were nearly silent during the heated discussions about 

the government’s plan to introduce digital broadcasting, in 

the discussions on the draft legislation on foreign agents 

that would also affect media that survive on grant funding, 

and in the debate on the draft espionage act.

In terms of professional associations, the panelists said 

again this year that the Union of Journalists exists only on 

paper. In this year’s evaluation, however, opinions were 

divided. According to several panelists, media organizations 

and professional associations of journalists have ceased to 

play an active role over the past few years; according to 

other panelists, they never did. One panelist pointed out 

a missed opportunity: when Eric Israilov, a parliamentary 

correspondent for Obshchestvenny Reyting, was subjected 

to physical and psychological abuse by a member of the 

Jogorku Kenesh and former ombudsman Tursunbay Bakir 

uluu, none of the organizations stood up on the journalist’s 

behalf. They also failed to address the threat to the media 

community from the bill on treason advanced by Jogorku 

Kenesh members.

Some panelists highlighted ongoing attempts to reconstitute 

the Union of Journalists for a number of years, but a lack 

of guild solidarity and shared understanding of what the 

mandate of such a union should be has hampered these 

efforts. However, a new trade union was established under 

the leadership of journalist Mary Bekeshova. While still 

brand-new, Tokoev said that 20 journalists have already 

received assistance from it and had succeeded in protecting 

their labor rights, together with the media workers’ trade 

union. The new union made significant contributions to the 

development of community media companies by training 

rural activists.

There are not very many media NGOs, but the most active 

in the field of media education, protection of freedom of 

speech, and providing legal assistance during 2013 were 

Internews, the Institute for Media Policy, Journalist, and 

media resource centers. The panelists noted that in recent 

years, due to the reduction in grant aid and the departure 

of donors from the region, most media NGOs have been 

experiencing problems with finding resources for their 

programs and projects. Media organizations collaborated 

quite well with other sectors of civil society, especially 

human-rights NGOs.

Information about media NGO events and activities on the 

Internet reveals that almost all of their activities take place 

in the regions. In the capital, there is a crisis of confidence in 

media organizations. In that regard, Ismanov observed that 

journalists, who critically view media NGOs’ activities, also do 

not hesitate to ask them for help as soon as the need arises.

Recognizing the shortcomings of inflexible university 

education, media companies, individuals, and NGOs are 

starting to open up short courses, seminars, and camps. 

The OTRK Training Center is preparing to begin operations 

and hopes to enhance the skills not only of its own staff, 

but also of personnel from other media companies. 

However, assessing the effectiveness of media NGO 

educational programs and projects, the panelists expressed 

dissatisfaction at journalists’ attitude toward free training.

In fairness, it is important to say that academic programs 

in journalism are trying to match their own standards 

and requirements more closely to the real needs of the 

journalism profession with help from a UNESCO curriculum 

development program. Some journalism colleges have 

produced better-prepared graduates over the past few 

years. For example, the Manas University television and 

radio crew represent a particular brand, as they focus on 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow journalists 
to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



265KYRGYZSTAN

practical skills—working with a camera, editing programs, 

scriptwriting, etc.—all within the walls of their alma mater. 

Graduates of this faculty more often find work in their 

chosen field.

Tokoev was convinced that “the principal way to improve 

journalists’ skills is through short courses, workshops, and 

seminars. However, it is worth reviewing how such courses 

are run. Paid courses should be given more frequently. 

Then journalists will themselves be responsible for 

gaining knowledge.”

Saginbaeva also praised the past year’s on-the-job training 

courses for journalists, which were supported by the 

Soros Foundation–Kyrgyzstan through the OSCE Mission 

in Bishkek.

According to Zharkyn Ibraeva, limiting the number and 

range of training opportunities for journalists would 

be devastating, because in journalism—especially local 

journalism—there is a high level of staff turnover, with 

young journalists leaving within one to three years. “The 

older workers remain in the regions, especially women who 

have worked in one editorial office as correspondents for 30 

years, and have no motivation left at all,” Ibraeva said.

In Bishkek, access to equipment for the media and to 

high-quality printing services is neither politicized nor 

monopolized. Newsprint and other consumables, and printing 

offices, are not sources of pressure on the media. However, 

the situation in the regions has remained virtually unchanged 

for decades. Due to the lack of modern printing facilities, 

many regional media publishers move their newspapers into 

the capital for printing, adding transportation costs to their 

distribution and compelling publishers to increase the cover 

prices to make up for their higher production costs. Even in 

Osh, there is no public alternative independent publishing 

house. As a result, the authorities can always exert pressure 

on private newspaper producers.

In the run-up to the transition to digital broadcasting, 

many channels may be experiencing problems re-equipping 

themselves. So far, there is still no complete clarity as to the 

technical characteristics of the signal distribution networks. 

The limitations of the transition period and the lack of 

substantial funds for equipment experienced by private 

television and radio companies, without access to cheap 

loans or state subsidies, may significantly alter the current 

situation in which there is no monopoly.

The distribution channels for all types of media are 

monopolized and largely controlled by the state. The risk of 

monopolization in the field of electronic media is increased 

many times over by the changes in the legislation and the 

virtual monopoly over the management of the multiplexes. 

The local television and radio companies do not have access 

to cable networks.

The Internet is available, but frequent long-term distributed 

denial of service attacks on the servers of a number of 

government agencies and private institutions, such as 

AKIpress, prove that Internet traffic depends on the will of 

the Russian and Kazakh authorities.

In the southern part of the country, apart from 

mobile telephony, the ICT infrastructure is extremely 

underdeveloped. Frequent power outages limit not only 

the possibility of working on computers, but they also make 

it pointless to pay for an Internet connection. Internet 

penetration in Kyrgyzstan is approximately 20 percent, far 

behind the rest of the world (about 34 percent). However, 

mobile Internet is expanding rapidly.

List of Panel Participants

Akhmat Alagushev, media representative, Media Policy 

Institute, Bishkek

Nadezhda Alisheva, lawyer, Media Policy Institute, Bishkek

Antonina Blindina, editor-in-chief, Chuiskie Izvestiya, Chui

Zharkyn Ibraeva, chief, naryn.kg; director, Radio Almaz 

Naryn, Naryn

Almaz Ismanov, journalist, Radio Azattyk (RFE-RL), Bishkek

Adelya Lashyeva, director, Kyrgyz Public Broadcasting 

Education Center, Bishkek

Daniyar Sadiev, director-general, Yntymak Public Regional 

Radio and Television Company, Osh

Alina Saginbaeva, director, Akipress news agency, Bishkek

Shohkuh Saipov, independent journalist; founder, Valley 

News Media Holding, Osh

Asker Sakybaeva, editor-in-chief, Jany Agym, Bishkek

Igor Shestakov, editor-in-chief, region.kg, Bishkek

Marat Tokoev, chair, Journalists Association, Bishkek

Muzaffar Tursunov, editor-in-chief, Danek (Russian-language 

version), Osh

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, media analyst, Bishkek

The panel discussion was convened on December 3, 2013.




