
146 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

GEORGIA

The MSI panelists expressed the opinion that, overall, the media sector is 

less polarized and balance is more visible.



147

introduction

GEORGIA

OVERALL 

SCORE: 

2.63
G

E
O

R
G

IA

SShortly before the October 2013 presidential elections, then-Georgia Prime Minister Bidzina Ivanishvili 

invited 16 journalists to his private residence in Tbilisi. During the lengthy meeting, he scolded the 

journalists for “dilettantism” and irresponsibility—sparking indignation from the media community.

Ivanishvili had long taken an interest in the media: his family owned the television station Channel 9. 

Yet in the run-up to the vote, just one year after the station launched, Ivanishvili closed it down, leaving 

hundreds of its employees in the lurch. Ivanishvili explained this move by arguing that politicians should 

avoid bias and not be linked closely to media outlets. However, after the elections that brought Ivanishvili’s 

handpicked successor, Giorgi Margvelashvili, to power, Ivanishvili retired from politics.

Back in 2012, parliamentary elections resulted in significant changes in media ownership and editorial 

policies, bringing a new, almost unheard-of competitiveness to the market. Throughout 2013, media 

members maintained the status quo while thinking about how to re-orient the media following the 

presidential election—a question that remains open-ended for 2014.

The media’s biggest regulatory news in 2013 related to the reform of the Georgian Public Broadcaster (GPB). 

Civil society groups helped advance a bill, which the parliament approved, to transform the composition 

of GPB and turn state-owned Adjara TV into a public broadcaster. Nestan Tsetskhladze, editor-in-chief of 

Netgazeti.ge, said that the new legislation is “major progress. Journalists are not state servants anymore. 

And the country does not have Adjara State TV, which is a big step forward.”

Compared to 2012, when audiences needed several media sources to gain a balanced picture, today the 

media present more diverse perspectives. “Must-carry, must-offer” regulations for cable networks under 

the Law on Broadcasting also improved access to diverse media. Another amendment to the law requires 

broadcasters to publicize their revenue sources and track the potential spending of “political” money on 

media. The MSI panelists expressed the opinion that, overall, the media sector is less polarized and balance 

is more visible.

Reflecting these improvements, the overall MSI score went from 2.15 to 2.63—Georgia’s highest score in 

years. The climb is substantial enough to take Georgia’s media over a major threshold, landing solidly in the 

“near-sustainability” category. Business management continues to be a weakness, but that category has 

been some improvement as well (2.29 compared to 1.61). The advertising market and distribution channels 

have been de-monopolized, state control over editorial policy has loosened, and media professionals are 

participating increasingly in the decision-making process—all of which are stimulating adoption of new 

regulations. The regulations have fostered a healthier business environment in the media sector and 

created an impetus for greater pluralism and freedom of expression.



148 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

CHANGE SINCE 2013
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014: OVERALL AVERAGE SCORES

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

cc Bulgaria 1.89
□□ Kazakhstan 1.77
□□ Russia 1.55
□□ Serbia 1.90
□□ Tajikistan 1.71
□□ Ukraine 1.64

□□ Albania 2.29
bb Armenia 2.28
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.04

□□ Croatia 2.42
bb Kyrgyzstan 2.11
□□ Moldova 2.38
cc Montenegro 2.06
□□ Romania 2.20

bb Georgia 2.63
□□ Kosovo 2.54cc Turkmenistan 0.26 □□ Uzbekistan 0.74

cc Azerbaijan 1.17
□□ Belarus 1.06
cc Macedonia 1.40

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
05 2.
07 2.
11 2.

26

1.
62 1.

80

1.
76

2.
20

1.
68 1.

85 2.
05

2.
41

1.
61

1.
47

1.
48 1.

61

2.
14

2.
07

2.
00

2.
27

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

20
10

20
11

20
12

20
13

2.
92

2.
45

2.
77

2.
29

2.
70

20
14

20
14

20
14

20
14

20
14

GEORGIA at a glance
GENERAL

>>Population: 4,935,880 (July 2014 est., CIA World Factbook)

>>Capital city: Tbilisi

>>Ethnic groups (% of population): Georgian 83.8%, Azeri 6.5%, Armenian 5.7%, 
Russian 1.5%, other 2.5% (CIA World Factbook)

>>Religion (% of population): Orthodox Christian 83.9%, Muslim 9.9%, 
Armenian-Gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, other 0.8%, none 0.7%  
(CIA World Factbook)

>>Languages (% of population): Georgian 71% (official), Russian 9%, Armenian 
7%, Azeri 6%, other 7% (CIA World Factbook)

>>GNI (2012-Atlas): $14.76 billion (World Bank Development Indicators, 2013)

>>GNI per capita (2012-PPP): $ 5,770 (World Bank Development Indicators, 2013)

>>Literacy rate: 99.7% (male 99.8%, female 99.7 %) (2011 est., CIA World 
Factbook)

>>President or top authority: President Giorgi Margvelashvili  
(since October 27, 2013)

MEDIA-SPECIFIC
>>Number of print outlets, radio stations, television stations: Print: 48 
newspapers, 18 magazines; Broadcast: 67 television (44 terrestrial, 23 
satellite), 56 radio, 1 radio-television. (Media.ge)
>>Newspaper circulation statistics (total circulation and largest paper): 
Rezonansi (4,000–5,000 daily), 24 Saati (4,500 daily), Kviris Palitra (55,000 
weekly) (individual newspaper claims)
>>Broadcast ratings: Highest rated in Tbilisi six largest other cities are 
Rustavi2, 4.56%; Imedi, 3.51%; Maestro, 1.41% (TV MR GE, Licensee of 
AGB Nielsen Media Research)
>>Annual advertising revenue in the media sector: The estimated revenue 
of the television advertising market is approximately $38 million (not 
including political and state ordered TV advertisements); unknown for 
print and radio (TV MR GE, Licensee of AGB Nielsen Media Research)
>>News agencies: info 9, Black Sea Press, Iveroni, NovostiGruzia, Sarke, 
Interpressnews, Iprinda, ItarTass, Kavkazpress, Media News, Prime News, 
Prime Time News, Pirveli, Georgian Business Consulting News, Georgian 
HotNews, GeoNews, Expressnews, World Sport, ambebi.ge, Business Press 
News, Droni.ge, epn.ge, Saqinform (www.yellowpages.ge)
>> Internet usage: 1,395,348 (Georgian National Communications 
Commission, November 2012)



149GEORGIA

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Georgia Objective Score: 2.92

Georgian media regulations are generally liberal, and 

the new government has taken steps to improve them 

further, panelists said. The score of 2.92 for this objective 

shows the momentum towards the more favorable media 

environment—free of state control—that seemed so distant 

in previous years.

As noted above, the groundbreaking changes to GPB mark 

great progress in this objective.1 Zviad Koridze, a freelance 

journalist and board member of the Georgian Charter of 

Journalistic Ethics (GCJE), co-authored the GPB bill. He said 

that the most significant achievement of the law is the 

quota system for the selection of the candidates, intended 

“to protect the interests of different political parties. In 

previous years, board members were nominated by the 

president to the parliament, which was electing candidates 

they favored by majority vote.”

According to the existing rules for selecting board members, 

the president chooses three candidates for each of the 

15 seats on the board, and parliament approves one of 

those three candidates. The draft amendments envisage 

reducing the number of board members from the current 

1 “Parliament confirms amendments to Law on Broadcasting.” Civil.
ge, June 1, 2013. http://www.civil.ge/eng/article.php?id=26136 
(Accessed March 2014.)

15 to 9, allowing board members a six-year term, and 

excluding the president from the process of selecting board 

members. Three candidates will be selected through open 

competition, three by the parliamentary majority, and three 

by other members of the parliament. The amended bill went 

into effect on January 1, 2014, while the elections of the 

members of the board of trustees are ongoing.

An elections code amendment, improving media practices 

at voting sites, was another significant event of the year. 

The new law allows a journalist to stay on the voting site 

throughout the voting day, instead of being required to 

leave the site unless the journalist decides to stay inside 

the site for the entire day. The previous government had 

imposed this practice.

In 2013, Georgian National Communications Commission 

(GNCC) renewed the discussion of the country’s digitalization 

of terrestrial broadcasting. The switchover was long kept 

secret by the previous government, according to Kavkasia TV 

Director Nino Jangirashvili. “All the talks were taking place 

behind the closed doors in Irakli Chikovani’s office [ex-head 

of GNCC],” she said. The switchover, initiated in 2006, is 

supposed to take place by June 2015.

Most panelists said that one of GNCC’s most positive moves 

has been a series of round-table discussions held with media 

representatives, indicating the commission’s willingness to 

start the digitalization process. However, some panelists that 

also represent broadcasters expressed concern that GNCC 

still has no implementation strategies. Natia Kuprashvili, 

director of the Georgian Regional Broadcasters Association, 

said that very little time is left, and that this will affect 

fairness with market competition and with distribution of 

frequencies. Mako Gogoberidze, coordinator of the Media 

Support Program at Open Society Georgia Foundation, 

agreed that the commission lacks capacity. “GNCC, when 

freed from political influence, acquired more freedom than 

it should have according to the law; that’s why it is unable to 

make any tangible decisions,” he said.

The panelists reported on recent court cases concerning the 

media. Ia Mamaladze, director of Guria News Publishing 

House, mentioned a court case won by the company. It sued 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Most panelists said that one of GNCC’s 
most positive moves has been a series 
of round-table discussions held with 
media representatives, indicating the 
commission’s willingness to start the 
digitalization process.



150 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

for amendments to the Law on Political Parties and Political 

Coalitions, and as a result, media entities no longer must 

submit financial documents to the State Auditing Agency 24 

hours after advertisement space is ordered. This amendment 

“eased the media’s way of making commercial deals for 

political advertising,” Mamaladze said.

Ekaterine Tsimakuridze, coordinator of the Georgian 

Media Legal Defense Center, brought up a contentious 

case regarding a public broadcaster’s illegal financing. 

Apparently, the government allocated GEL 120,000 

($69,200) from government reserve funds to broadcast 

the presidential inauguration. Tsimakuridze explained, 

“According to the Georgian Law on Broadcasting, an 

administrative body is not eligible to purchase the service 

from the public broadcaster. The only exception is social 

advertising and spreading information significant to public 

interest. The only condition under which the budget of an 

administrative body can be used is when such a purchase is 

planned in advance. This did not occur in this case.”

Most panelists agreed that attacks on the press were much 

less prominent in 2013 compared with 2012, when frequently 

journalists were caught up in clashes and injured. However, 

some members of the press were intimidated and there were 

a number of attempts to blackmail media members last year. 

Panelists said that law enforcement has not paid significant 

attention to these cases, and many of the investigations 

from 2012 have stalled.

The government does not always uphold existing laws, as 

seen in some cases in which journalists were mistreated and 

authorities failed to safeguard privacy rights. For example, 

during a series of police raids in August 2013, police 

searched journalists of Tabula TV and destroyed all the 

footage that they found. Dima Avaliani, a journalist from 

Tabula magazine, stated that on the second day of the raids, 

Ministry of Interior authorities told publication staff that 

its investigation showed no evidence that the raids violated 

the law.

Coverage of the presidential election day did not proceed 

without incident, either. For instance, Gela Mtivlishvili, 

director of the Kakheti Information Center, recalled that 

while covering the elections, he was forcefully ejected from 

the voting site on charges of photographing electoral lists. 

During the panel, Mtivlishvili claimed that he was keeping 

distance, as is written in the law, and authorities did not 

provide a proper explanation for his removal, nor did law 

enforcement perform a follow-up investigation of the case.

Commenting on Mtivlishvili’s experience, Koridze said, 

“This is an important case that confirms once again that 

there was no investigation, and this case never reached 

the court. This has been a constant topic of discussion for 

years. So far, none of the cases that explicitly tampered with 

journalists’ work or crimes against journalists have reached 

the courts. Even with the supposed end of political control 

over the judiciary, despite the supposed greater freedom of 

the courts, court hearings of journalist cases have still not 

taken place.”

In all, the Georgian Young Lawyers’ Association submitted 

39 cases to the Chief Prosecutor’s Office. The majority of 

the cases were left over from before the 2012 parliamentary 

elections, Tsimakuridze said. “And in none of these cases 

are the investigations complete,” he added. “Thirteen of 

them were misclassified under an article different from the 

one that addresses purposeful interference with journalists’ 

work. This is the problem; the Chief Prosecutor’s Office was 

unable to make judgments due to its inability to classify the 

cases under the right article.”

The year 2012 ended with the detention of Nika Gvaramia, 

who is the director of Rustavi 2 TV and was a Saakashvili 

government minister until the end of 2009. Gvaramia 

was charged with providing assistance in bribery, money 

laundering, and false entrepreneurship. He was released 

on bail shortly thereafter, and after almost a year of 

investigation, he was acquitted in 2013.

In September 2013, right before the October presidential 

elections, the acting director of GPB canceled two political 

television talk shows. The talk show hosts, Eka Kvesitadze 

and David Paichadze (a journalist with Georgian Public 

Broadcaster Radio and an MSI panelist), were perceived to 

have close ties with the United National Movement. Many 

observers saw this decision as politically motivated and 

inappropriate in the run-up of elections, according to the 

anti-corruption watchdog Transparency International (TI).2 It 

is noteworthy also that Paichadze was offered a contract at 

Public Broadcasting Radio.

Georgian law guarantees the confidentiality of media 

sources, but Tsimakuridze said that legislators are currently 

revising the criminal code to obligate journalists to unveil 

2 “Media environment ahead of the October presidential elections.” 
Transparency International, October 25, 2013. Available at: http://
transparency.ge/en/node/3501 (Accessed March 2014.)

Tsetskhlaze said that several freelancers 
were refused accreditation during 
the elections, on the basis that they 
were not affiliated with any of the 
registered media sources.



151GEORGIA

their sources if the cases they are dealing with are related to 

underage people.

Another significant case of 2013 involved the Internet 

leaking of a secretly recorded sex video featuring a 

journalist from Obieqtivi media outlet. The leak has since 

mounted concerns over privacy rights in the country. The 

journalist called for a press conference and said that the 

video was fabricated, and blamed top government officials 

for attempting to discredit him after he started accusing 

these officials of some corrupt deals. Consequently, the first 

deputy Interior Minister, Gela Khvedelidze, was fired on 

charge of breaching privacy. He was initially arrested and 

later released on bail.

In November 2013, the Georgian Ministry of Interior 

proposed amendments to Georgia’s civil code that would 

criminalize a number of acts surrounding religion, from 

the desecration of religious institutions and symbols to 

publicly offending the feelings of the faithful.3 The coverage 

of religious issues has long been a sensitive area that has 

challenged the freedom of expression in Georgia. In a joint 

statement, media and civil society organizations expressed 

their concern that “the bill is in direct conflict with the 

standards established by [The European Commission for 

Human Rights] and the Georgian Constitutional Court by 

placing restrictions of freedom of expression.”4 Tsimakuridze 

noted further that discussion of the article is temporarily on 

hold, as the Orthodox Church and the Ministry of Interior 

have failed to agree on a formulation of the article to 

include in the civil code.

Government wiretapping continues to be a cause of concern 

in Georgia. According to an open letter to the Georgian 

government from TI, the Georgian Ministry of Interior 

installed “black boxes” several years ago in the server 

infrastructure of all major telecommunication companies, 

with the capacity to monitor 21,000 cell phone numbers at 

a time.5 Notably, in September 2013, the Ministry of Interior 

destroyed secret footage of the personal lives, including the 

sexual activity, of some people who were filmed secretly 

in hotel rooms and other locations between 2007 and July 

2012. Allegedly, the footage was collected to possibly use 

3 “Georgia considers blasphemy ban.” Eurasinet.org: November 5, 
2013. Available at: http://www.eurasianet.org/node/67725 (Accessed 
March 2014.)
4 “Civil society organizations urge the parliament against adopting 
the law that imposes administrative liability for hurting religious 
sentiments.” Georgian Young Lawyer’s Association: Available at: 
http://gyla.ge/eng/news?info=1807 (Accessed March 2014.)
5 “Open letter to the Government of Georgia on unchecked 
telephone tapping made by the Ministry of Internal Affairs via 
mobile operators.” Transparency International, May 29, 2013. 
Available at: http://transparency.ge/en/post/general-announcement/
open-letter-government-georgia-unchecked-telephone-tapping-
made-ministry-i (Accessed March 2014.)

to blackmail these individuals. A commission composed of 

representatives of state bodies, human rights groups, and 

journalists observed the destruction of the recordings.

Panelists agreed that licensing policies for print and 

broadcast media have become much freer from political 

pressure. In previous years, state agencies such as GNCC, the 

State Auditing Service, and the courts made decisions and 

enforced regulations on media-related laws that failed to 

consider the needs and concerns of media representatives.

The panelists did recount one troubling case in 2013. In 

a contentious decision, GNCC granted a broadcasting 

frequency to the Energy Group company, which is owned 

partially by the president of the Chamber of Commerce and 

Industry, Kakha Baindurashvili. Radio Hereti, an independent 

media outlet, was another contestant in the bid, but was 

denied the license in favor of Energy Group. “For a public 

body to award media contracts to organizations linked to 

government representatives is a blatant conflict of interest 

and a clear violation of Georgia’s law on broadcasting. It 

also damages the independent media market in Georgia and 

undermines press freedom,” said Jim Boumelha, president 

of the International Federation of Journalists (IFJ), in an 

IFJ announcement.6

Speculating on the case, Tsimakuridze said, “… perhaps 

GNCC did not investigate the case, or turned a blind 

eye to the matter. However, it is a fact that the license 

was awarded to a [group that] did not meet the basic 

requirements.” The case is still under investigation.

Despite the licensing and registration mandated for 

cable channels, the government does not impose other 

significant entry requirements for the media market. Print 

media enjoy certain tax benefits; for example, paper, 

printing, distribution, and ad revenue are all free from 

VAT. The benefits also apply to mobile distributors. They 

are not required to have cash registers, and a physical 

body registered as a small entrepreneur pays 5 percent VAT 

instead of the regular 20 percent.

Most panelists agreed that the political will exists to enable 

access to public information within the new government. 

Several key tools have improved access by decentralizing the 

control of information sources. According to some panelists, 

state and public media relations offices have historically 

been in charge of enabling access to public information. 

“It was the same with every ministry during the previous 

6 “IFJ concerned about involvement of Georgian government officials 
in media contract awards.” International Federation of Journalists: 
December 13, 2013. Available at: http://www.ifj.org/en/articles/ifj-
concerned-about-involvement-of-georgian-government-officials-in-
media-contract-awards (Accessed March 2014.)



152 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

government. Currently, the Ministry of Interior remains the 

least accessible,” said Jangirashvili.

But in 2011, Georgia joined the Open Government 

Partnership (OGP), a platform that seeks to make 

governments more transparent and responsive to their 

citizens. The rate and the quality of responses to public 

information requests improved after the 2012 parliamentary 

elections, according to www.opendata.ge, a project that 

monitors statistics of public information delivery. The 

project’s report states that initially, the state government 

and other municipal organizations responded to just 

over half of the requests they received. In the interim 

between the two elections, that number increased to 81 

percent. Tsetskhladze and Tsimakuridze also noted that 

the government has enabled electronic requests for public 

information, which “saved time and money for the media.”

The government does not obstruct Internet access or use; 

in fact, state and public bodies and most politicians have 

embraced the use of the Internet and social media tools to 

share information. Kuprashvili said that even though online 

media outlets are required to obtain permission from GNCC, 

“nobody really controls them.” According to a Freedom 

House report,7 “There is no evidence of online content being 

blocked in Georgia in 2012–2013.” The report also noted that 

the Internet continues to grow rapidly, particularly because 

of the rising need and interest of Georgians in surfing 

social-networking sites.

The Georgian government places no barriers on choosing 

journalism as a profession. However, it is difficult for 

freelancers and bloggers to obtain accreditation. Tsetskhlaze 

said that several freelancers were refused accreditation 

during the elections, on the basis that they were not 

affiliated with any of the registered media sources.

7 Georgia: Freedom on the Net 2013. Freedom House. Available at: 
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-net/2013/georgia 
(Accessed March 2014.)

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Georgia Objective Score: 2.45

In the panelists’ opinion, professionalism improved in 

2013, at least in terms of balanced political coverage. The 

objective score of 2.45 showed a quite promising increase 

from the previous MSI report.

Most panelists agreed that the Georgian media sphere has 

a balance, but some said that the balance is more on paper 

than in practice. “We could say that there is a propensity 

in the media to strive for a formal balance. Someone has 

something to hide, knowing it is important news for the day, 

but they conceal it. It is either not part of the media outlet’s 

agenda or falls outside the interest of certain constituency 

groups,” Koridze suggested. Nino Zhizhilashvili, an anchor 

from Maestro TV, added that politics remains the top theme 

covered in news reports and talk shows.

Jangirashvili commented that television media have fewer 

problems regarding journalistic standards, because television 

media outlets have internal regulations. “And this is 

especially true now, since political control—or at least state 

control—has decreased by a considerable amount.”

Some lapses in professionalism persist, however. It is 

common for reporters to forgo checking their facts. For 

example, Imedi TV journalists came under criticism after 

they misspelled the name of the Catholic Church and the 

name of the church bishop in their coverage of a joint 

conference between the Georgian Patriarchy and Georgian 

Catholic Church.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

Sensationalism is rampant in Georgian 
media, and online and print sources 
are more prone to careless attitudes. 
“There are many rumor-based reports 
in print and online media, including 
the frequent use of hate speech, but 
they are mostly left unchallenged,” 
Paichadze said.



153GEORGIA

Reporters also neglect to check their sources and confirm 

their reliability, panelists stated. In September 2013 Chronic 

published two photos showing a person’s amputated hand. 

The newspaper’s editor-in-chief, Eliso Kiladze, initially said 

the hand belonged to an inmate, and that she received 

the photo from an unknown source. Following further 

investigation, law enforcers ruled out the links between the 

photo and a deceased inmate. In her reaction, published 

in Liberali.ge, Ia Antadze, director of Civic Development 

Institute, assessed the case as a harsh violation of media 

standards due to its use of unverified sources.

In another ethics case, Lasha Bakradze, chief of the Georgian 

Literature Museum, submitted a complaint to the Georgian 

Charter of Journalistic Ethics regarding the violation of his 

right to privacy. He charged Primetimenews.ge, News.ge, 

and Ambebi.ge with posting a photo of his wife and child 

without his permission.

Sensationalism is rampant in Georgian media, and online 

and print sources are more prone to careless attitudes. 

“There are many rumor-based reports in print and online 

media, including the frequent use of hate speech, but they 

are mostly left unchallenged,” Paichadze said.

According to www.top.ge, a website that monitors the 

ratings of Georgian print and online sources, Georgia has 

about 1,400 registered online media platforms. Anyone 

can start up an online media outlet. The panelists said that 

the overwhelming majority of outlets available on the Web 

neglect generally accepted standards, thus compromising 

the effectiveness of those who aspire to produce 

high-quality material.

Television outlets abide by the GNCC code of ethics, which 

provides very detailed guidelines on how balance and 

quality should be achieved and maintained. Some media 

sources, such as Netgzeti.ge and its regional newspaper, 

Batumelebi, have an internal code of ethics that editors and 

journalists follow closely, according to Tsetskhladze. The 

Georgian Charter of Journalistic Ethics aims to fill in the 

gaps for entities without such regulatory practices. However, 

its scope and actions are limited to its signatories, as it 

does not have any punitive power other than to revoke the 

membership of violators.

The panelists agreed that despite the aforementioned issues, 

some media sources have stayed sustainable over the years 

and have demonstrated dedication to good journalism. For 

example, Liberali, an online magazine that reports on hard 

news and openly criticizes conservative values, has preserved 

its reputation as one of the country’s best publications 

since its launch in 2009. Tabula, Netgazeti.ge, Civil.ge, 

Radio Free Europe’s Georgian Service, and the regional 

newspaper Batumelebi also reflect credibility and adherence 

to standards. In 2013, Netgazeti.ge won the award for being 

the most informative news agency or online newspaper 

from the European Union Prize for Journalism.

Reports based on the monitoring of Georgian media 

(Mediamonitor.ge, Transparency.ge) before the 2013 

presidential elections confirmed that the coverage of 

political candidates, candidates’ campaigns, and political 

debates showed significant improvements in terms of 

journalist professionalism, objectivity of coverage, and 

balance of sources.

Despite the positive changes, reporting still can lack depth, 

according to Mamaladze. “It depends on the audience. 

If one follows several media sources, ultimately, it will 

be possible to get the news. However, this news is rarely 

exhaustive or analytical, which deprives the audience of 

receiving a complete and objective picture,” he said.

Panelists mentioned that 2013 has been transitional from 

the standpoint of censorship and self-censorship. Still, 

Koridze said that regardless of the topic, from minorities to 

fundamental human rights issues, someone will always ask, 

“What will the church have to say about this?”

Nino Narimanishvili, editor-in-chief of Samkhretis Karibche, 

which is published in the minority-populated Akhaltsikhe 

region, gave an example of how her paper often stands 

alone in objective coverage. She said that if Samkhretis 

Karibche had not raised its voice to report on the recent 

clashes over the removal of a Muslim minaret, the events 

would not have appeared in Georgian media—and if they 

had appeared, the stories would have drawn different 

conclusions, she added.

The panelists discussed how the Georgian media covered the 

events of May 17, when an uncontrolled crowd composed 

of Orthodox priests and religious people disrupted 

and dispersed a peaceful demonstration designed to 

commemorate International Day against Homophobia. 

Ghoghoberidze expressed the belief 
that censorship is rooted in inertia and 
not usually imposed on journalists and 
editors. “Nobody censors [journalists] 
directly, but they are so used to it 
that it has become a part of their 
character,” he said.



154 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

Protestors carried posters with the words “Homosexuality is 

the Worst Sin” throughout Tbilisi’s Freedom Square.8

“Both freedom of expression and social norms [were] 

compromised,” Tsetskhladze said. “In compliance with 

existing social norms, many journalists and priests believed 

that these people did not have the right of expression. 

We could hear [the protestors] saying that we don’t have 

anything against these people, but we don’t want to see 

them in the streets.”

Jangirashvili added that the events that unfolded almost 

helped Kavkasia TV journalists to air critical coverage. “The 

aggressive behavior of clerics left no room for the usually 

careful coverage of the church,” she said.

Ghoghoberidze expressed the belief that censorship is 

rooted in inertia and not usually imposed on journalists and 

editors. “Nobody censors [journalists] directly, but they are 

so used to it that it has become a part of their character,” 

he said.

Just as in previous years, product placement practices are 

still widespread on television. Panelists said that it is well 

known that major television stations have price lists for 

commercial content packaged as news. “One can easily 

identify promo stories in the news, for which, in most cases, 

television companies are paid officially,” Zhizhilashvili said.

Wages for pay-for-print journalists are very uneven 

generally. There is a gap in the pay rates of print and 

broadcast media journalists and the monthly pay of regional 

media journalists, as well as those employed in the city. 

Bloggers are not paid for their work unless they freelance 

for larger outlets. However, the panelists said that they 

do not view pay as a cause of corruption. They blamed 

poor professional and ethical standards, which sometimes 

are influenced by the owners’ personal and political 

predispositions, as the primary impetuses of corruption.

Panelists mentioned that 2013 saw a burgeoning of 

political talk shows and Turkish television novellas, but 

opinions diverged on the issue of having a proportionate 

distribution between hard news and entertainment. 

According to Kuprashvili, “Since control over authorship 

rights has toughened, regional broadcasters were compelled 

to put aside unlicensed airing of entertainment and gear 

themselves towards the production of talk-shows and 

information programs.”

In 2013, Rustavi2, Maestro, and the new channel TV3 

launched talk shows to cover political and public issues. 

8 “Georgia: Violent mob mars LGBT rally.” Eurasianet.org: May 17, 
2013. Available at: http://www.eurasianet.org/node/66983 (Accessed 
March 2014.)

Some panelists said that entertainment has higher ratings 

because Georgian viewership and large television companies 

(except Georgian Public Broadcaster) focus on profits 

and ratings in order to attract advertisements catered to 

their audiences’ programming interests. These programs 

include a substantial number of soap operas, sitcoms, 

and entertainment shows such as Dancing with the Stars, 

Georgia’s Got Talent, and Night Show.

Panelists noted that the quality of technical equipment 

in regional media outlets is very low. Kuprashvili and 

Narimanishsvili mentioned that regional broadcasters and 

print outlets have difficulty updating their newsrooms 

because of poor financing.

Investigative journalism is almost imperceptible in Georgian 

media. Bearing in mind Georgian viewers’ tastes and preferences 

for infotainment, large media outlets choose to invest less 

money and resources into offerings that will not bring profits. A 

small investigative media outlet, Studio Monitor (http://monitori.

ge/), periodically produces short investigative films that Maestro 

TV often airs. However, the films are not widely viewed by 

the public. Studio Monitor’s most recent film probed into the 

case of encroachment of the country’s protected areas by the 

“Industrialists” political party leader. Tsetskhladze and Paichadze 

said the impact of these films is difficult to measure, since they 

rarely translate into public discussion.

Niche journalism exists in print, online, and broadcasting 

media. Avaliani and Mtivlishivili said that despite the 

unfavorable effect that it can have on the quality of media 

products, media outlets are trying to reduce expenses by not 

employing individual journalists for each beat.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Georgia Objective Score: 2.77

The overall plurality of news sources has increased notably 

since 2012, rising from 2.41 to 2.77. Since political forces have 

realigned and political pressure on media outlets is lifting, 

editorial and economic competition among media outlets 

has increased, thereby improving the coverage of local, 

national, and international news.

A TI report stated that a few months before the October 

27 presidential elections, private media provided largely 

pluralistic coverage of the presidential candidates. 

“Candidates received by and large fair treatment and 

balanced coverage from major media outlets. At least for 

the time being, the Georgian media seem to have overcome 



155GEORGIA

the extreme political polarization they showed in previous 

years,” the report stated.9

Georgia has many types of media outlets, including private, 

public, and community radio. Problems with accessibility still 

exist, given the poor infrastructure for Internet and that the 

cable carriers that air all television channels are not widely 

available in Georgian regions. Mtivlishvili mentioned that 

of Kakheti municipality’s 70,000 residents, roughly 5,000 

households are cable subscribers. Fiber optic Internet is 

not widely available to people outside the capital or major 

Georgian cities; most people rely on modems.

Mariam Gersamia, a professor at Tbilisi State University, said 

that consumption of social media for information purposes 

has been increasing over the past several years. According 

to GNCC data, the number of registered mobile network 

subscribers reached 4.91 million in 2013, compared to 4.48 

million in 2012 (including multiple subscriptions). Internet 

penetration increased from 3 to 7 percent in the regions and 

from 40 to 48 percent in the capital city, Kuprashvili said.

No laws restrict access to media, either domestic or 

international.

The Georgian Law on Broadcasting sets requirements and 

standards for the public broadcaster with regard to creating 

programs for different audiences. Despite attempts to 

provide pluralistic coverage, GPB has gone through a crisis 

9 Transparency International Georgia. “Media Environment Ahead 
of the October 27 Presidential Elections,” http://transparency.ge/
en/post/report/media-environment-ahead-october-27-presidential-
elections October 25, 2013.

for all of 2013, according to TI: “The GPB’s board members 

and executive directors, just as their predecessors, have 

failed to build a strong, professional, and independent 

broadcaster that would be able to free itself from political 

interference and pursue a mission of public service.”10

The panelists agreed unanimously that this year has been 

especially difficult for GPB. Since the end of 2012, the new 

government has been facilitating the process of reforming 

GPB, and the new Law on Broadcasting was adopted. 

However, in the restructuring process, the board illegally 

fired GPB director Giorgi Baratashvili, Kuprashvili said. In 

March, the board dismissed Baratashvili for the first time. 

He was dismissed a second time in September, reportedly 

following statements from Khatuna Berdzenishvili, the 

former head of the news department, who Baratashvili 

fired. She accused the director general of exerting pressure 

on editorial staff to favorably cover the Georgian Dream 

party. In December 2013, Baratashvili won his case and was 

reinstated as GPB Director General.

During 2013, the board of trustees became “dysfunctional,” 

with 9 out of 15 board members resigning, according to the 

panelists. “All these factors directly affected its operation,” 

Kuprashvili emphasized, which prompted Gersamia to 

comment, “Nothing new is produced, and all programming 

comes from an archive.” Her statement is further supported 

by TI’s report, which noted that the financial crisis on top 

of the management crises before the elections compelled 

GPB to state that “it did not have the funds to launch new 

programs and will not be able to do so until early 2014.”

Another situation related to GPB was acting director 

Tamaz Tkemaladze’s refusal to air pre-election political 

advertisements from the United National Movement political 

party. “Advertising must not be counter-advertising,” 

Tkhemaladze said, as quoted by Transparency International. 

“Instead, advertisements should say how much of a man the 

candidate is and what his accomplishments are. We will not 

broadcast advertisements that are solely based on what [the 

Georgian] Dream has not done. We will broadcast details of 

10 Ibid, “Media environment ahead of the October presidential 
elections.”

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

According to Tsetskhladze, journalists 
search social media, especially 
Facebook, to find interesting story 
ideas. In some cases, journalists have 
admitted to conducting interviews 
via Facebook.



156 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

the party’s plans, but advertisements about the fact that Shah 

Abbas [of Persia] invaded [Georgia] and that Erekle II was a bad 

king, will not be broadcasted.” Nevertheless, GPB eventually 

aired the United National Movement advertisements.11

Kuprashvili agreed that the public broadcaster continues 

to fall short. “The activities of GPB are not only stalled but 

regressing, especially when it comes to its mission of filling 

the gaps that private television companies do not cover,” 

he said.

A number of news agencies provide audio, video, print, and 

Internet content to the Georgian media. The news is used as 

either a background source or is published directly. The 2012 

increase in the number of news agencies did not change in 

2013. International agencies AFP, Reuters, and AP provide 

quality material that is used widely by Georgian media 

entities to cover world news. Panelists said that the visibility 

and credibility of some of the newly established agencies 

has yet to be determined.

The panelists agreed that even though some media sources 

produce original coverage, there is a widespread tendency to 

plagiarize. Narimanishvili said that she often finds the news 

items from Samkhretis Karibche in the newsreels of other 

news agencies. Mtivlishvili mentioned that many agencies 

are inclined to summarize and recreate already broadcasted 

news items instead of producing original material. “News 

agencies that deliver fact based reports are very rare, and it 

is not a secret that television media air information without 

performing background checks,” Tsetskhladze said.

Facebook is becoming increasingly popular as a news source. 

All national media outlets maintain a Facebook page, where 

they upload stories and interact with their audiences. According 

to Tsetskhladze, journalists search social media, especially 

Facebook, to find interesting story ideas. In some cases, 

journalists have admitted to conducting interviews via Facebook.

The mysteries surrounding the ownership of national 

broadcasters Rustavi 2 and Imedi TV are no longer present, 

with the 2011 amendments to the Law on Broadcasting that 

toughened measures for ensuring media transparency. For 

example, offshore ownership of broadcasting is now banned 

and publicizing information regarding business ownership 

has become mandatory. Tsetskhladze said, “Along with these 

changes, the owners of media businesses changed, and we 

only learned who the new owners are.” The owners of most 

media outlets are known publicly, but the panelists still had 

questions about some companies—for example, the newly 

launched network TV3.

11 Ibid, “Media environment ahead of the October presidential 
elections.” 

In 2013, changes to the new amendments to the Law 

on Broadcasting arguably toughened requirements for 

broadcasters. One change requires media outlets to submit 

very detailed reports concerning their revenue sources. 

Particularly, broadcasting license holders have to submit 

annual reports summarizing their activities, reports on their 

sources of funding, and an audit letter to GNCC. The reports 

are subsequently posted on the broadcasters’ websites. 

GNCC has to make public all advertisers that bought more 

than GEL 7,000 ($4,000) of airtime in a quarter. Similarly, 

broadcasters have to disclose all sources of income and 

donors who contributed more than GEL 7,000 within a 

three-month period.

Some panelists expressed concern that law has forced 

too much transparency. Jangirashvili explained that if 

everyone else learns about her television company Kavkasia 

TV’s sources of revenue, it will make the company less 

competitive on the market. Some panelists mentioned that 

the law allows for diverse interpretations. Shortly after 

the changes to the law, a group of broadcasters (Rustavi 2, 

Kavkasia TV, Maestro TV and Tabula TV) filed a case against 

GNCC at the Tbilisi City Court.12

Georgian media have no strategic approach to provide 

content reflecting different social issues. Panelists said that 

some outlets report in the languages of ethnic minorities, 

with content focusing on general coverage, including 

culture, politics, and even mundane events. But only Channel 

1 and a handful of print and digital outlets provide some 

coverage of daily news in minority languages. Samkhretis 

Karibche offers issues in both Georgian and Armenian. 

However, Narimanishvili said it is common to hear local 

populations complaining about the lack of information 

available in their native language.

National media mostly cover national news, and regional 

media generally focus on local issues, catering to the needs 

of the local community. Narimanishvili and Mtivlishvili 

noted that it is difficult for regional media to send their 

reporters to the capital to cover national news, to receive 

commentary from central government officials, and to keep 

local correspondents. The proportion of national and local 

news coverage is 75 percent to 25 percent, respectively, 

the panelists estimated. Kuprashvili added that regional 

broadcasters’ coverage has become less dependent on 

national broadcasters. “If in previous years, regional media 

was widely utilizing footage and commentaries from 

national television to cover national news, now they are 

producing their own material.”

12 Ibid, “Media environment ahead of the October presidential 
elections.” 



157GEORGIA

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Georgia Obective Score: 2.29

Business management remained the country’s weakest area 

in 2013, but for the first time in a decade, the score for this 

objective went up to the “near sustainability” category, 

increasing from 1.61 to 2.29. Arguably, this is largely due to 

the de-monopolization of advertising—a shift that limited 

political and state money in the media—and the legislative 

amendments designed to improve the standards for 

establishing businesses. These tendencies emerged after the 

parliamentary elections of 2012 and strengthened in 2013, 

panelists said.

A Law on Broadcasting amendment, aimed at improving 

the financial transparency of broadcasters and in turn 

supporting the business environment, was one of the 

most important legislative acts of 2013. Still, Transparency 

International Georgia (TI Georgia) deemed that GNCC’s 

first financial report, published for the third quarter 

of 2013, added “little to improve the transparency and 

accountability of broadcasters.”13 TI Georgia stated that the 

data that broadcasters have provided lacks clarity—often 

financing companies cannot be identified; advertising 

agencies are listed instead of advertisers; and in some 

cases, offshore companies are named, thus obscuring the 

company’s ownership.14

But panelists said that conditions are still far fairer 

compared to previous years, due to this amendment plus 

13 Ibid, “The Georgian advertising market.”
14 Ibid, “The Georgian advertising market.”

the restrictions set by the Law on Advertising regarding 

allocation of ad money. “The previous legislation, which 

made it possible for broadcasters to hide information on 

ownership and financing sources, was more favorable to 

companies like TV3,” said Koridze. (TV3 is a company that 

the panel regards as suspicious in terms of its ownership 

and financing sources.) However, some panelists argued that 

the amendment might jeopardize their competitive edge by 

forcing them to reveal financial information.

Last year saw other steps toward improving the professional 

standards of media businesses. The Law on Advertising now 

requires broadcast media entities to conduct bookkeeping 

in line with international standards, though the new 

requirement does not apply to print and online media. 

Several panelists said that the regulation will encourage 

media outlets to rise to the next level of professional 

business conduct, but others disagreed, saying that the 

requirements will only burden their ways of doing business.

In 2013, an assessment of the Georgian television market 

stated that the disappearance of some players and the 

emergence of new ones (for example, Ivanishvili’s TV 9 and 

its subsidiary Info 9) worked to increase competitiveness. 

TV9 was launched in 2012 before the parliamentary elections 

to provide opposition viewpoints in a market dominated by 

pro-government television stations. Later, in 2013, Ivanishvili 

claimed that the station was commercially unviable, saying 

that he could not find a buyer for the television and was 

forced to shut it down. The equipment that Channel 9 used 

previously is now used by GDS, an entertainment channel 

that belongs to Ivanishvili’s son.

GDS was launched in 2012 as a satellite broadcaster 

and went terrestrial in 2013. In July 2013, the television 

company concluded its agreement with TV Mze on using its 

frequency. Today, GDS is the only media outlet that belongs 

to the family of the former Prime Minister, aside from its 

10-percent stake in the Gori-based station Trialeti TV.15

TV3 (formerly Real TV) started broadcasting in mid-2013. 

The station is co-owned by Kakha Baindurashvili, a former 

minister of finance and current director of the Georgian 

Chamber of Commerce and Industry. TV3 uses the frequency 

15 http://transparency.ge/en/node/3501

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.

“The previous legislation, which 
made it possible for broadcasters to 
hide information on ownership and 
financing sources, was more favorable 
to companies like TV3,” said Koridze.



158 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

of PIK TV, a Russian-language channel financed by GPB that 

was shut down soon after the parliamentary elections in 

2012. TV3 focuses on current affairs, and it runs political talk 

shows and investigative journalism programs.

Community broadcasting is developed poorly in Georgia. 

GNCC research conducted in 2013 showed that there is a 

demand for community broadcasting,16 and the commission 

made a decision to allocate community broadcast licenses in 

2013. However, according to Tsimakuridze, the development 

of community broadcasters and their effective operation 

and sustainability “still remains an issue for the future.” 

Mtivlishvili agreed, adding, “It is impossible to become 

sustainable in two years or so.”

For the Georgian media in general, sustainability is not 

close to becoming a reality, due partly to the drastic 

changes in advertising practices. General Media, a de facto 

advertising monopoly, dominated two-thirds of advertising 

spending until it dissolved at the end of 2012. According 

to TI, this can be ascribed to a cascade of changes in media 

ownership following the parliamentary elections. Only 

Rustavi 2 remained willing to cooperate with some members 

of General Media after the elections. Now, several sales 

agencies work in the market.

Many panelists said that they regard these developments 

as positive steps in facilitating the creation of a competitive 

environment. However, Antadze pointed out some 

negative side effects. “Because of the monopolization of 

the advertising market, some television stations enjoyed 

favorable standing. Today, in the absence of a monopoly, it 

is still difficult [for them] to recover balance,” he said. For 

example, in previous years, the government gave financial 

amnesty to national television stations Rustavi 2 and Imedi 

TV. While other television stations were paying full taxes, 

those stations were free to invest the millions they saved in 

developing programming, upgrading technology, etc. which 

created a very unfair playing field, Antadze said.

How the advertising market will develop is also uncertain. 

General Media has been broken down into three companies, 

but as the founders of the three companies were the 

founders of General Media, Koridze said, “… let’s say that 

the assumed competition has begun.”

The panelists agreed that advertisers and companies now 

make decisions on their own. “If a business organization 

took ads to Maestro TV before, it would have been 

punished,” Koridze said. Today, as TI Georgia has reported, 

small opposition channels such as Maestro TV and Kavkasia 

TV are being supported. Immediately after the 2012 

16 http://www.gncc.ge/index.php?lang_id=GEO&sec_id=110&info_
id=114526

parliamentary elections, opposition channels saw an increase 

in revenue, while big, formerly pro-government channels 

saw a decrease in revenue. The opposition channels did have 

a sharp decline in advertising in the first quarter of 2013; 

but as the TI report stated, “such growth in ad revenues 

[in opposition stations] was at least partly an emotional 

response to political developments, rather than a decision 

based on marketing assessments, broadcasters’ content, and 

ratings.”17 This fluctuation in ad allocation may serve as an 

indicator of market driven decision-making, which had been 

absent for almost a decade in the Georgian media industry 

and advertising market.

The advertising market in 2012 totaled around $54 million, 

meaning that it did not grow in comparison with the past. 

Predictions for 2013 remained uncertain at the time of the 

MSI panel. “I guess it will be less than in 2012,” Koridze said, 

adding that “…the budget of opposition channels will grow, 

but the total amount will shrink.”

The decrease in advertising-related spending in the first 

quarter of 2013 created the grounds for such predictions. 

“Numerous advertisers postponed their media purchases 

at the beginning of this year by several weeks, waiting for 

the dust in the broadcasting and advertising sector to settle 

after ownership, teams, strategies and price lists changed,” 

TI Georgia reported. “Only in 2014 might advertising 

spending grow—providing that local and foreign businesses 

regain their confidence and start investing.”18

The panelists noted that the market still struggles to break 

away from the “ugly habits” inherited from previous years. 

“Decisions on distributing ad money are not based on 

ratings or the reliability of the outlet,” said Mamaladze. 

“On one hand, the business sector prefers to take ads to 

the media loyal to the government—for instance, GDS and 

TV3. On the other hand, know-how of attracting diversified 

advertising does not exist, and if someone has such 

knowledge, nobody wants to learn of it. Making deals with 

governmental bodies or with political groups is easier and 

more familiar.”

The government distributes subsidies and advertising among 

media outlets in a more or less fair way. The panelists said 

that authorities still choose the medium by ratings and 

popularity, which affects regional and small media outlets.

Availability of reliable research data remains poor, which is a 

stubborn obstacle to attracting advertising for many media 

17 “The Georgian advertising market.” Transparency International 
Georgia: June 2013. Available at: http://transparency.ge/sites/default/
files/post_attachments/TI%20Georgia%20%20Advertising%20
Market%20Report%202013%20(English)_0.pdf (Accessed March 2014.)
18 Ibid, “Media environment ahead of the October presidential 
elections.” 



159GEORGIA

outlets. Compared to 2012, audience measurement practice 

has not seen any significant changes in 2013. Nielsen’s 

audience measurement data is available for national and 

Tbilisi-based television stations, but regional broadcasters 

are still left out. “We are simply not counted, reliably or 

unreliably,” said Kuprashvili. While radio stations manage 

to arrange private research reports, they lack data collected 

by independent research companies. Absence of GRPs is an 

obstacle as for radio stations and regional broadcasters to 

attract advertising money, especially that of international 

companies. Classified ads remain the major source of income 

for regional television stations.

Websites still lack the professionalism to be effective tools 

for increasing data collection, data reliability, or, in turn, 

revenue. “There is no widely used and generally trusted 

framework to measure and compare user data of news 

and entertainment websites in Georgia,” according to 

TI’s Georgia 2013 report. Some panelists said that their 

companies use Google Analytics as a source for data 

collection on website traffic; other panelists could not name 

any measurement tool available in the market.

Adding to the problem, advertising agencies have limited 

understanding of new media sales. In 2012, online media 

remained in last place in terms of ad spending, with $1.2 

million in revenue and 2 percent of the total advertising 

market. According to Tsetskhladze, “Experts agree that 

quality online publications are mostly financed by grants, 

and consequently have very little advertising income. That 

is why they cannot be regarded as financially sustainable,” 

she said. She noted also that the practice of launching 

media portals for political reasons diminished after the 2012 

parliamentary elections. The panelists could not name any 

such case in the current year.

Panelists said that the print media sphere is viewed as the 

most vague in terms of data reliability. The practice of 

previous years remains unchanged—different circulation 

data are provided to tax authorities and sales houses. 

“No audit for calculating print media circulation exists, 

despite the fact that I have called for it for many years,” 

Mamaladze said.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.70

Overall, Objective 5 improved in 2013, in terms of support 

from the local and international NGO sectors. Other 

institutions have also demonstrated strong support for 

media. Some have become more functional than they were 

in previous years, and others remain inefficient.

As they reported in past studies, panelists said that the 

journalists’ trade union has almost no influence on the 

media sector. Georgia has several associations, including 

the Georgian Regional Broadcasters’ Association, the Media 

Advocacy Coalition, GCJE, and the Regional Association of 

Print Media. As noted in previous years, these organizations 

are mostly engaged in advocating for better policies and 

standards, promoting ethical norms of journalistic coverage, 

and ensuring the development of professional media 

in Georgia.

Job security for journalists remained problematic in 2013, 

but panelists said that addressing the issue is not in the 

scope of competence for these associations. For example, 

Paichadze mentioned that he was unable to find support 

from professional organizations when he was facing a 

harsh decision by the GPB directorate. (His contract was 

terminated prior to the due date, thus violating provisions in 

the Georgian labor code.)

GCJE is a grassroots organization established by 139 

journalists in 2009. Currently its membership is 241.19 

Koridze, a GCJE board member, said that his organization 

is dealing with new territory related to website content. 

“In 2013, we have seen a growth in the number of 

complaints in the Ethics Charter [GCJE]. Most of these 

cases concern online media, and it is interesting in terms of 

establishing precedent.”

According to information provided by the GCJE chair, nine 

complaints have been filed, citing violations of charter 

19 http://qartia.org.ge/?page_id=6

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



160 EUROPE & EURASIA MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2014

principles during 2013. The GCJE council rejected four 

complaints and discussed five cases. The same year, the 

council approved a decree that allowed it to start publishing 

decisions on complaints filed against non-signee journalists. 

Koridze said that a high amount of public interest led GCJE 

to publicize four decisions in 2013. According to Tamar 

Rukhadze, the most striking case submitted to GCJE in 2013 

was a complaint that the Ministry of Education and Science 

filed against GPB for revealing the details of the harassment 

of a disabled minor, thus violating the right of privacy.

One of the most active lobby groups for media interests 

is the Media Advocacy Coalition, a non-profit alliance of 

NGOs and associations. Its members including TI Georgia, 

Georgian Young Lawyers’ Association, Civic Development 

Institute, Eurasia Partnership Foundation, NGO for Civil 

Society, Georgian Regional Media Association, Georgian 

Regional Broadcasters’ Association, Regional Broadcasters’ 

Network, GCJE, and Media Club. According to Tsimakuridze, 

the most momentous achievement of the coalition in 2013 

was the landmark amendments to the Georgian Law on 

Broadcasting, as discussed throughout this MSI study.

Another media watchdog is the Media Legal Defense 

Center of the Georgian Young Lawyers’ Association, which 

offers legal counsel to media members and supports 

journalists by providing training programs and legal aid 

whenever necessary.

Many of the panelists said that educational programs 

targeting journalism in Georgia are unequal in terms of 

practical value. The quality of the labs where students 

develop their skills is very low in most universities. “In many 

cases, students graduate journalism programs with only 

theoretical knowledge,” Tabagari said.

Panelists said that state-funded universities are reluctant to 

invest in upgrading media schools. “Only a few universities 

use new technologies in their instruction,” Paichadze said. 

Gersamia added that “foreign embassies and international 

organizations also provide more support for media schools 

than the public universities do. Investments from them 

are significant.”

In November 2013, a multimedia journalism center opened 

at Ivane Javakhishvili Tbilisi State University, with the 

support of the U.S. Embassy in Tbilisi. “The embassy financed 

the center to support the professional development of 

students of the field,” said Richard Norland at the opening 

of the media center. “This program aims to help journalism 

students learn modern media production standards using 

multiple platforms.” The media center is the second 

established with the support of the embassy in recent 

years. The Multimedia Education Centre, MEC, launched in 

early 2012 by IREX/GMEDIA through USAID. It now serves 

several university journalism programs, including that of 

Caucasus School of Journalism and Media Management, 

Caucasus School of Media, Ilia University, and Radio Liberty 

by providing up-to-date multimedia technologies to 

improve instruction.

Gersamia, a professor at TSU, said that students will have 

editorial freedom and will be able to make decisions 

independently. “They even want to model GPB’s board of 

directors, i.e. to create their own board which will be elected 

to learn what it is like to manage media,” she commented. 

A multimedia web portal operates as a part of student 

media in the USAID G-Media supported Caucasus School of 

Journalism and Media Management.

Specialized training programs for media practitioners are 

offered mostly by international organizations such as IREX 

and the Open Society Foundation, or the schools that are 

supported by various foundation grants. These training 

programs are usually free of charge for participants, and in 

most cases, are open to all interested or qualified people. In 

2013 alone, Media.ge announced more than 70 classes for 

media sector members. Most of the classes were organized 

and funded by international organizations. Some local 

schools also offer training programs in the media field, but 

they are commercialized courses. They include journalism 

training offered by Radio Freedom, or camera-operation 

classes offered by CSJMM.

In general, short courses and training classes are diversified 

in terms of the topics offered, but effectiveness is 

dependent on how targeted the material is to the media 

practitioners. Tsetskhladze said that sometimes classes 

cover a field without considering or inquiring about the 

needs or interests of particular media outlets. According 

to panelists, social/new media, multimedia journalism, and 

media management are the most in-demand topics, but an 

insufficient number of courses are offered in these areas.

With regard to payment for commercial short programs, 

media entities enlist the practice of barter deals. 

Occasionally, employers cover the cost of programs for 

their employees.

The panelists agreed that print media distribution channels 

are no longer monopolized. “The assumption that press 

boxes were politicized existed, but after the parliamentary 

elections such an assumption has disappeared,” said 

Paichadze. But according to Mamaladze, some private 

money was invested in the Print Media Association, posing a 

threat to the existing distribution network. “The money that 



161GEORGIA

entered the market almost ruined the distribution system—

fixed salaries for distributors, costs of transportation, and 

for press stands placed a challenge that we could not 

overcome,” she said. She added that officials should be more 

careful when introducing such initiatives.

Concerning whether the media infrastructure meets the 

needs of citizens, the panelists pointed to the 2013 “must 

carry and must offer” principle, which stipulates that 

all cable operators must carry the signal of all licensed 

television channels in Georgia. This practice was normalized 

into the Law on Advertising two months prior to the 

parliamentary elections in 2012, and access to media in 

the country improved significantly as a result, panelists 

said. After the elections, “must carry and must offer” 

became a matter of choice for individual cable operators, as 

enforcement became lax.

In January 2013, before “must carry and must offer” became 

law, Obieqtivi TV sued cable provider Super TV for not 

carrying its signal. Super TV (formerly Aieti TV) justified its 

decision from a commercial standpoint, saying that it saw 

an absence of viewer demand. However, Ilia Chachibaia, 

Producer of Obieqtivi TV, charged that cable carriers remain 

under the control of government personnel that use their 

influence to limit free media outlets.20 Super TV resumed 

broadcast of Obieqtivi TV soon after the lawsuit. Tabula 

TV, a pro-UNM channel, also sued Super TV for not carrying 

its signal. Super TV officials explained that Tabula TV did 

not provide the relevant technical facilities required by the 

regulations of GNCC, while Tabula TV refuted the claim.21

Commenting on these cases, Kuprashvili said, “This is not 

related to political interests. [It is] merely that the companies 

do not want to carry some broadcasters. We have the same 

problem in Telavi. A cable carrier has its own channel in 

Telavi and does not want to broadcast a competitor.”

The panelists agreed that overall access to media is no 

more politicized in 2013 than it has been in the past. 

They said that some rare instances of limitations, such as 

the cases of restricted access to Netgazeti.ge and Radio 

Liberty in Adjara governmental offices, are hard to label as 

deliberate decisions.

20 http://for.ge/view.php?for_id=20469&cat=3
21 http://www.media.ge/en/portal/news/301967/

List of Panel Participants

Zviad Koridze, freelance journalist, Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, TV Kavkasia, Tbilisi

Natia Kuprashvili, executive director, Georgian Association 

of Regional Television Broadcasters, Tbilisi

Ia Mamaladze, chairperson, Georgian Regional Media 

Association; publisher, Guria News, Chokhatauri

Maia Tabagari, talk show producer, Imedi TV, Tbilisi

Nino Narimanishvili, editor, Samkhretis Karibche, 

Akhaltsikhe

Gela Mtivlishvili, director, Kakheti Information Center, 

Gurjaani

Ekaterine Tsimakuridze, coordinator, Georgian Media Legal 

Defense Center, Georgian Young Lawyers Association

Mako Gogoberidze, coordinator, Media Support Program, 

Open Society Georgia Foundation, Tbilisi

Mariam Gersamia, professor, Journalism and Mass 

Communications Department, Tbilisi State University, Tbilisi

David Paichadze, journalist, Georgian Public Broadcaster; 

professor, Department of Journalism, Ilia University, Tbilisi

Nestan Tsetskhladze, editor-in-chief, Netgazeti.ge, Tbilisi

Giorgi Meladze, board member, Georgian Public Broadcaster, 

Tbilisi

Nino Nakashidze, head of communication and external 

affairs, Rustavi 2 TV, Tbilisi

Ia Antadze, chair, Civic Development Institute, Tbilisi

Dimitri Avaliani, journalist, Tabula magazine, Tbilisi

Nino Zhizhilashvili, journalist, Maestro TV; dean, School of 

Media, Caucasus University, Tbilisi

Moderator and Author

Ekaterina Basilaia, project coordinator, Tbilisi State 

University, Tbilisi

The panel discussion was convened on November 30, 2013.




