
304 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

UZBEKISTAN

Even though President Karimov is known for his public calls against 

censorship and for freedom of speech, the Uzbek authorities are known for 

their intolerance to political competition and criticism, clamping down on 

everyone who dares to speak against them.



305

introduction

UZBEKISTAN

HHaving the largest population and armed forces in the region, for more than two decades Uzbekistan 

has been ruled by president Islam Karimov, whose regime is often referred as “dictatorial.” Even though 

President Karimov is known for his public calls against censorship and for freedom of speech, the Uzbek 

authorities are known for their intolerance to political competition and criticism, clamping down on 

everyone who dares to speak against them.

For the past several years, Uzbekistan has had neither political nor media plurality, due to increasing 

pressures on freedom speech and expression and the escalation of such repressions since 2005, when Uzbek 

security forces opened fire on demonstrators, killing and injuring hundreds. 

Following the Andijan massacre, independent media organizations, such as the Uzbek services of RFE/RL 

and BBC that criticized the government’s actions, were forced to close their bureaus in Uzbekistan. In 2011, 

the government shut down the Tashkent office of Human Rights Watch, which had been the only remaining 

major international human rights group and supporter of free speech in the country.

In 2012, the Uzbek government continued its systematic pressure on independent journalists, human rights 

activists, and opposition members. In July, independent journalists Sid Yanyshev and Pavel Kravets were 

detained by police and questioned for several hours for taking photos in one of the central markets of 

Tashkent. As a result of being harassed by authorities for two years, independent journalist Elena Bondar, 

alumni of the OSCE Academy’s journalism summer school in Bishkek, had to leave Uzbekistan and seek 

asylum in neighboring Kyrgyzstan.

At least two foreign journalists were not allowed to enter the country in 2012. Natalia Antelava, 

correspondent with the BBC, and Viktoriya Ivleva, a journalist with the independent Russian newspaper 

Novaya Gazeta, were denied entry into Uzbekistan upon arrival at the Tashkent airport.

The Internet, long the least-controlled media domain in Uzbekistan, has come under tighter control by 

the government. Because of their systematic use of online filtering and censorship, the Government of 

Uzbekistan has taken a regrettably strong leadership position in the annual “Enemies of the Internet” 

report issued by Reporters Without Borders, along with other repressive countries such as China, Iran, and 

North Korea.

Note: Due to the repressive environment in Uzbekistan, IREX did not conduct an in-country panel. This 

chapter represents desk research conducted on the situation, interviews, and the results of questionnaires 

filled out by several people familiar with the state of media in the country.

OVERALL 

SCORE: 

0.69
U

ZB
E

K
ISTA

N



306 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

ChANgE SiNCE 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: ovErALL AvErAgE ScorES

UNSUSTAiNABLE
ANTi-FREE PRESS

UNSUSTAiNABLE
MiXED SYSTEM

NEAR
SUSTAiNABiLiTY SUSTAiNABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
□ Kazakhstan 1.82
□ Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
□ Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
□ Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□ Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
□ Georgia 2.15
□ Kosovo 2.46
□ Moldova 2.42
□ Montenegro 2.23
□ Romania 2.15□ Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UZBEKISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
44 0.
46

0.
43 0.

58

0.
58 0.
64

0.
61 0.
66

0.
68

0.
81

0.
39

0.
55

0.
53 0.

70

0.
69

0.
41 0.

64
0.

73

0.
71

0.
74

0.
38 0.

46

0.
46 0.
53 0.

66

0.
39

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

gENErAL

 > Population: 28,661,637 (July 2013 est., CIA World Factbook)

 > Capital City: Tashkent

 > Ethnic groups (% of population): Uzbek 80%, Russian 5.5%, Tajik 5%, 
Kazakh 3%, Karakalpak 2.5%, Tatar 1.5%, other 2.5% (1996 est., CIA 
World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 88% (mostly Sunnis), Eastern 
Orthodox 9%, other 3% (CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Uzbek 74.3%, Russian 14.2%, Tajik 4.4%, 
other 7.1% (CIA World Factbook)

 >GNI (2011-Atlas): $44.23 billion (World Bank Development Indicators)

 >GNI per capita (2011-PPP): $3,420 (World Bank Development Indicators)

 > Literacy Rate: 99.3% (male 99.6%, female 99%) (2003 est., CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President Islam Karimov (since March 24, 1990)

MEDIA-SPEcIFIc

 >Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print—663 newspapers, 195 magazines, 13 periodical bulletins; Radio 
Stations—35; Television Stations—53 (Uzbek government)

 >Newspaper circulation statistics: Total newspaper readership is estimated 
at only 50,000; top publications include Khalk Sozi (state-run daily), 
Narodnye Slovo (state-run, Russian language version of Khalk Sozi), 
O’zbekistan Ozovi (published by ruling party) (Library of Congress, 
Federal Research Division)

 > Broadcast ratings: N/A

 >News agencies: Uzbekistan National News Agency (state-owned), Jahon, 
Turkiston Press

 >Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 4.689 million (2009 est., CIA World Factbook)

UZBEKISTAN at a glance



307UZBEKISTAN

OBjECTivE 1: FREEDOM OF SPEECh

Uzbekistan Objective Score: 0.58

Despite the fact that a number of laws in the country are 

dedicated to the freedom of speech, media production and 

protection of journalists, the media industry in Uzbekistan 

still does not enjoy all of the freedoms such laws allow. Even 

the article of the Uzbekistan Constitution concerning the 

inadmissibility of censorship in the country does not protect 

the media from such repressions. Government authorities 

tightly control information produced within the country, and 

journalists working for independent media outlets are often 

subject to pressure and persecution.

Uzbekistan’s political regime under President Karimov is 

commonly seen as a ‘throwback’ to the days of the Soviet 

Union, where the media was kept under tight control. Today, 

authorities exert rigid control over the editorial policies of 

both state and independent media outlets. Censorship was 

officially banned in Uzbekistan in 2002, which was relatively 

later than in other post-Soviet countries. Article 67 to the 

Constitution bans censorship explicitly, but still far too many 

subjects considered as taboo, and the media will not cover 

them. These mainly include remarks that are critical of any 

political, social or economic policies of the state, but also 

include any personal criticisms lodged against President 

Karimov or his family.

Provisions of laws aimed at protecting freedom of speech, 

the media, and journalists (such as the Law on the 

Media, the Law on Protection of Professional Activities of 

Journalists, and the Law on the Principles and Guarantees 

of Freedom of Information) are systematically ignored by 

government officials. Often violations of media laws are 

justified with references to provisions containing vague 

definitions and convoluted language, which can be twisted 

to impede free speech and access to information. As a result, 

these laws are never enforced with the intention to protect 

media and journalists in Uzbekistan, but rather create the 

basis by which authorities are able to exert rigid control 

over the editorial policies of mass media and to censor any 

information interpreted as being critical of the regime.

All media activities in Uzbekistan are subject to state 

licensing. Broadcast media—radio and television—have to 

get permission to use a particular frequency in order to 

broadcast. Media outlets must pass this redundant process 

to be considered legal media entities. One can create 

informational websites without being licensed by the Uzbek 

Press and Information Agency (UPIA), but in such cases 

they will not be considered as a legally registered media 

outlet and their requests to public authorities are therefore 

ignored on legal grounds. In addition, representatives of 

websites not licensed by UPIA may be denied admission to 

events open to the media.

Starting in January 2012, the media in general, and print 

media in particular, received fairly significant tax benefits. 

As a result, distributors of media products such as books 

are exempt from VAT and social taxes. For small media 

firms, publishing, and printing have been reduced by 1 

percent. Producers of social and political news media, as 

well as literature for children and persons with disabilities, 

are exempt from income taxes for five years. In addition, 

starting in November of 2012, the government reduced the 

registration fee for all media outlets in the country by half. 

Mass media organizations, publishing and printing houses 

received other tax benefits in 2012 as well. However, despite 

tax privileges and the simplification of the registration 

process, the procedure for obtaining a media license remains 

murky and officials can arbitrarily refuse to register virtually 

any media outlet they choose. 

The legislation explicitly declares the independence of the 

media, including government outlets. However, in practice, 

the state media are more susceptible to control especially 

censorship. This is not a function of the degree to which 

they are or are not fully funded by the state, but rather 

because they serve as a propaganda mouthpiece for the 

state. Because they cover state affairs more than other 

media, they are particularly vulnerable to censorship.

LEgAL AND SOCiAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECh AND ACCESS TO PUBLiC iNFORMATiON.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



308 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

The Committee to Protect Journalists counts five journalists 

imprisoned for their work in Uzbekistan. Few are willing to 

risk challenging the regime in any way, for fear of winding 

up in prison. As such, crimes against journalists directly 

related to their work may be more rare than other countries 

in the region, such as Azerbaijan and Russia. However, 

government officials and law enforcement agencies 

routinely violate journalists’ rights, particularly the right 

to information. In July 2012, police detained independent 

journalists Sid Yanyshev and Pavel Kravets for several hours 

for taking photos and videos of a central market in Tashkent. 

In September, the prosecutor’s office in Tashkent demanded 

an official investigation into the circumstances and the 

grounds for which Yanyshev and Kravets were detained. 

The result of this investigation, and whether it is still being 

pursued, is still unknown.

In Uzbek legislation, libel is both an administrative and 

criminal offense. Articles on libel in the administrative and 

criminal codes do not provide any clarification for cases of 

defamation of public officials. However, according to the 

Criminal Code, the libel by the media is recognized as an 

aggravated offense, and may lead to six months in prison.

As in previous years, 2012 saw several cases where 

independent journalists were charged with libel and fined. 

In March, Viktor Krymzalov, a journalist at Uznews.net (an 

independent media website in Uzbekistan), was found guilty 

of libel against two citizens in his story about an elderly 

homeless man, whose home was taken away by his relatives. 

Court proceedings on Krymzalov’s case were held, and after 

a one-hour hearing that was full of procedural violations, 

the judge found Krymzalov guilty of libel and fined him with 

$1350. An elderly man, who was the subject of the story, was 

also fined with $450.

In June 2012, the independent newspaper Novosti 

Uzbekistana was found guilty by a Tashkent Commercial 

court in “damaging the image” of the political party 

Ecological Movement of Uzbekistan (EMU), which held 

15 seats in the legislative chamber of the Oliy Majlis, 

the national parliament. The newspaper questioned the 

movement’s professionalism in tackling ecological problems 

in the country in its article published in late December 

2011. The Court ordered Novosti Uzbekistana to cover the 

procedural fees and publish a repudiation of its article 

about EMU.

Libel and defamation are not the only articles that 

independent journalists and media outlets are charged with. 

In April 2012, journalist Yelena Bondar, who in 2011 was 

detained in the Tashkent airport and interrogated for several 

hours about her undeclared CDs and flash drives, was found 

guilty of incitement of ethnic hatred and overthrow of 

Constitutional order on trumped-up charges. She was fined 

with $2,450 for an unpublished article that allegedly was 

about discrimination of ethnic Russians in Uzbekistan. As of 

the writing of this report, Yelena Bondar was in Kyrgyzstan 

seeking asylum from persecution by Uzbek authorities.

Not only journalists, but also political activists continue 

to leave Uzbekistan due to systemic pressures by the 

Karimov regime. In July 2012, Nigora Hidoyatova, one of 

Uzbekistan’s few remaining opposition leaders and head 

of the unregistered political party Ozod Dehqonlar (Free 

Peasants), fled the country escaping possible imprisonment. 

In an interview with the Uzbek service of RFE\RL, Hidoyatova 

alleged that Uzbek authorities had been preparing charges 

against her for illegally organizing and seeking to overthrow 

the government by force.

While clamping down on independent journalists within the 

country, the authorities are not allowing foreign journalists 

in. In February 2012, BBC correspondent Natalya Antelava 

came to Uzbekistan to research an alleged story about 

the government’s secret program to sterilize women. She 

was stopped in the Tashkent airport and not allowed to 

enter the country even though she did not need a visa. She 

was eventually deported from the country, simply on the 

grounds of “being banned from entering Uzbekistan.”

A month later in March, Viktoriya Ivleva, correspondent 

with the Russian Novaya Gazeta, was deported from the 

Tashkent airport. She reportedly came to Uzbekistan just to 

hold photojournalism courses for local journalists. Experts, 

however, link Ivleva’s denial of entry into Uzbekistan 

with her 2006 article that severely criticized President 

Karimov’s regime.

According to the law, everyone must be allowed to seek 

any information other than that which aims to change 

Constitutional order, using any legally allowable methods, 

Uzbekistan’s political regime under 
President Karimov is commonly seen as 
a ‘throwback’ to the days of the Soviet 
Union, where the media was kept 
under tight control. Today, authorities 
exert rigid control over the editorial 
policies of both state and independent 
media outlets. 



309UZBEKISTAN

including the Internet. Nonetheless, access to many 

independent information sources that are not influenced 

by the state is systematically blocked in Uzbekistan. The 

Centre for Monitoring Mass Communications (commonly 

known by its acronym, CMMC) is responsible for monitoring 

the content of Internet websites. It reports its findings to 

the State Committee for Communications, Information and 

Communication Technologies, which is authorized to block 

the IP addresses of sites or articles.

Authorities have long blocked the websites of Ozodlik 

Radiosi (the Uzbek service of RFE\RL), BBC Uzbekistan, 

Amerika Ovozi (Voice of America in Uzbekistan), Uznews.

net, Ferghana.ru, and other independent media based 

outside the country. In February 2012, for unknown 

reasons, the Uzbek authorities blocked the Uzbek-language 

Wikipedia site, which has no essentially critical information 

about Uzbekistan. Some media experts have linked it with 

an illustrated entry about sexual intercourse, traditionally 

a taboo subject in the Uzbek media. It is possible that it 

may have attracted the attention of the expert committee 

created by the Cabinet of Ministers resolution in 2011, 

banning such information, and which gave them overall 

responsibility for monitoring all mass media, including 

satellite systems and the Internet.

Internet is still not available to the majority of the 

population, but its audience is rapidly growing each year. 

According to recent official statistics, the number of 

Internet users in Uzbekistan exceeded 9 million people 

in 2012, though state statistics are impossible to verify 

independently. As noted in earlier MSI studies, the Internet 

is the least-controlled media format in Uzbekistan. 

Nevertheless, as the Law on Mass Media clearly indicates, 

all mass media Internet websites with the .uz domain, or 

websites of organizations registered in Uzbekistan, are all 

still subject to tight government regulations. The Uzbek 

government uses complex measures to control online 

information and blocks the websites of independent 

media organizations that provide what is considered 

“undesirable information.”

Online censorship in Uzbekistan has several levels. While 

most of the blocked websites are completely inaccessible, 

some are only partially censored or only have some selected 

links that are blocked. As the editor of CA-news.org 

reported in March 2012, that several articles criticizing the 

Uzbek government were made inaccessible in the country 

at the site. In April 2012, bloggers from Tashkent reported 

that all links to the popular Russian news website Lenta.ru 

were filtered by a government agency. Visitors were greeted 

by the word “Stop!” as they met blocks imposed by Uzbek 

Internet providers. Wordpress.com, widely used by Uzbek 

dissidents in exile, is also not available for Internet users 

in Uzbekistan.

The social network Facebook, which was temporarily 

blocked in the past, is now open but has not gained 

popularity among Uzbek users. The Russian online services 

Odnoklassniki (Classmates) and Moy Mir (My World) are the 

most commonly used social networks in Uzbekistan with 

at least 2-3 million active users each. Given this, opposition 

groups in exile and independent media, whose websites are 

blocked in Uzbekistan, became quite active on these Russian 

social networks in 2012. They created groups, posted content 

banned by the authorities and engaged in discussions with 

users. The People’s Movement of Uzbekistan, the united 

opposition group headed by Muhammad Solikh, and the 

Uzbek service of RFE/RL, both have groups on Odnoklassniki 

that have become quite popular.

In response to the rising popularity of critical voices on social 

networks, in July 2012 the popular government TV program 

“Yoshlar” aired a primetime documentary that equated the 

Internet with the atomic bomb, and argued that foreign 

social networks were being used as a “modern weapon by 

enemies from outside.” Authors of the documentary called 

on Uzbek Internet users to use domestic social networks, 

such as Muloqot.uz and Sinfdosh.uz, both of which are 

affiliated with the government.

The documentary did not mention Twitter, which is 

becoming more and more popular in Uzbekistan. The most 

famous Twitter user in the country is Gulnara Karimova, 

President Karimov’s eldest daughter. With more than 20,000 

“followers” and a verified account, she connects from time 

to time with representatives of human rights organizations 

and independent media outlets. Her online discussions 

with Andrew Stroehlein, communications director at the 

International Crisis Group, and BBC journalist Natalia 

Antelava in December 2012 about the political regime in 

In response to the rising popularity of 
critical voices on social networks, in 
July 2012 the popular government TV 
program “Yoshlar” aired a primetime 
documentary that equated the 
Internet with the atomic bomb, and 
argued that foreign social networks 
were being used as a “modern weapon 
by enemies from outside.”



310 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

the country caught the attention of some international 

media outlets.

Websites registered in Uzbekistan tend to self-censor in 

order to avoid pressure from the government, especially 

in the wake of the December 2011 closure of Arbuz.com, 

one of the few websites to host a discussion forum that 

contained actual debate.

The cost of subscribing to some foreign publications in 

Uzbekistan is exorbitantly expensive. The cost can reach 

several thousands of dollars, making them unaffordable for 

the vast majority of the population.

The Media Law defines the terms “journalist” and “media 

worker.” They are employees of media outlets that are 

registered in Uzbekistan or foreign media outlets that 

are accredited by the Ministry of Foreign Affairs. Thus, by 

extension, an employee of a non-accredited foreign media 

outlet, an unregistered independent online media outlet, 

or bloggers are not recognized as journalists according 

to the law. Therefore, they cannot claim the rights and 

protections granted to journalists in Uzbekistan, for what 

they are worth.

OBjECTivE 2: PROFESSiONAL jOURNALiSM

Uzbekistan Objective Score: 0.81

The coverage of events in Uzbekistan by the mass media is 

most often done from the standpoint of official Tashkent. 

Due to tight government control and self-censorship, editors 

have limited independence over the topics they choose to 

cover. Information concerning any significant change in the 

political, social and economic life of the country is reprinted, 

in some cases with minor changes, from perspective of state 

run media outlets, such as UzA, Narodnoye Slovo/Khalk Suzi 

(The People’s Voice), and Pravda Vostoka (Truth of the East).

Some observers suggest dividing journalists working in 

Uzbekistan into two categories. Those that work for local 

media outlets and are subject to control and self-censorship 

and those reporting with foreign media outlets that 

are more objective but under constant scrutiny by the 

authorities. While the former enjoy access to state resources 

and pro-government experts, the latter often have difficulty 

in gaining access to government agencies. As in most cases, 

government officials do not wish to speak to the media 

outlet that may criticize the regime. Journalists working 

for foreign media outlets within Uzbekistan, who usually 

unaccredited, are often persecuted by the government.

There have been some gains in professional quality 

journalism on non-political topics. Unfortunately, the 

trend can only be seen in a few online newspapers, such 

as Gazeta.uz and Olam.uz. The editors of Gazeta.uz have 

been more active in involving experts when covering specific 

topics, such as social issues specific to housing and communal 

services, urban planning or the fight against public smoking. 

They often use non-traditional sources both inside and 

outside traditional Uzbek media outlets. These editors have 

greatly improved the quality of material concerning issues 

such as these. One of the more interesting projects, which 

Gazeta.uz launched in 2012, was a crowd-sourced map of 

broken traffic lights in Tashkent. However, their stories 

on political and economic issues are no different than the 

issues covered by the state media. They are only slightly 

“modernized” in terms of their style and structure.

jOURNALiSM MEETS PROFESSiONAL 
STANDARDS OF QUALiTY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

Some observers suggest dividing 
journalists working in Uzbekistan into 
two categories.  Those that work for 
local media outlets and are subject to 
control and self-censorship and those 
reporting with foreign media outlets 
that are more objective but under 
constant scrutiny by the authorities.



311UZBEKISTAN

The editors of Olam.uz have been actively been working 

with their audiences by crowd-sourcing and working 

interactively to engage readers. In February 2012, Olam.

uz launched a project called “Interactive Power,” in 

which they asked readers to choose certain government 

institutions from which they would like to ask questions. 

The editors chose the most frequently asked questions 

and sent a written request to the relevant government 

institution in order to get an answer. By the end of 2012, 

readers had asked questions of at least eight government 

institutions, including the State Tax Committee and the 

Ministry of Education. Unfortunately, the editors only 

received three responses—from TashTeploEnergo (the 

state-run company that provides hot water and heating to 

Tashkent), the Ministry of Labor and Social Security, and 

the Ministry of Public Health. Despite this positive effort 

to help citizens engage more with the public sector, most 

information concerning politics and the economy are posted 

on the websites by the authorities, reflecting only their 

official position.

This positive movement by the editors of online news 

agencies in Uzbekistan can be explained by the plurality 

of news websites in the country. Even though they refrain 

from tackling political and economic issues, and their 

professionalism is below international standards, they still 

fight for audiences that want reporting on social issues.

Usually, media companies in Uzbekistan do not have their 

own code of ethics. A code of ethics has, however, been 

adopted by the National Association of Electronic Mass 

Media of Uzbekistan (commonly known by its acronym, 

NAESMI). It essentially echoes internationally accepted 

standards of professional conduct in the media. However, no 

regulatory or enforcement agency in the country is tasked 

with overseeing the actual implementation of the code.

According to most observers, internationally accepted 

ethical standards in journalism are violated in nearly every 

media outlet in the country. It is only a question about the 

degree to which these standards are violated. The most 

frequent ethics violations that occur in Uzbekistan include 

the use of single information sources, the violation of the 

presumption of innocence, plagiarism and accepting gifts 

from subjects of a story.

Low wages in the media industry largely explain the 

problem of journalists accepting bribes. According to most 

journalists, the average salary of a media professional 

in Tashkent is about $150–200 per month. Journalists in 

private sector print media earn more than their colleagues 

working for state-owned companies. In radio and television, 

state media workers make comparatively more. In general 

journalists always aspire to more income, but it is often not 

consistent with ethical standards.

Self-censorship is common throughout all media outlets in 

Uzbekistan to a greater or lesser degree. State publications 

and broadcast media outlets are the most susceptible 

however to self-censorship. This is due largely to the fear 

of losing a media license, a broadcast network or channel, 

or even a domain name. Any of these can be taken away 

by various authorities and is the primary reason behind 

self-censorship. Editors and journalists of state media outlets 

can be fired for publishing content that is critical of official 

state policy and often have great difficulty in finding 

new jobs.

Uzbek media still cannot cover any expressions of 

dissatisfaction with the central or local governments. 

The mass protests happening around the word are taboo 

in Uzbekistan. Thus, in 2012 the Uzbek media failed to 

cover the bloody suppression of the oil worker’s strike in 

Zhanaozen Kazakhstan and the mass protests in Russia that 

were held as a reaction to the re-election of Vladimir Putin.

Another subject journalists cannot cover is the energy crisis 

that swept Uzbekistan in the winter of 2012/2013. Not a 

single media outlet covered the issue even though the entire 

nation experienced severe shortages of electricity and gas.

As in previous years, entertainment programming prevailed 

over news and information in the broadcast media market. 

Private radio stations broadcast nearly constant content 

filled with music and entertainment programming. 

Not all media organizations have modern equipment or 

facilities. Most print, online, and broadcast media outlets 

use outdated or obsolete equipment. State television 

channels have relatively modern equipment. Private 

broadcast media regularly receives new equipment as 

well. However these private media outlets do so under the 

auspices of NAESMI, which in turn makes them indebted 

to the organization and pressures them to adhere to its 

absolute, pro-government orientation.

Despite this positive effort to help 
citizens engage more with the public 
sector, most information concerning 
politics and the economy are posted 
on the websites by the authorities, 
reflecting only their official position.



312 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

There are a few specialized publications in Uzbekistan, but 

most of them are of fairly poor quality. The only specialized 

publication that does stand out is the UNDP-funded 

magazine Economic Review. The once-respected, private 

economic weekly Business Journal of the East today is unable 

to retain quality journalists due to financial constraints. 

There are magazines dedicated to the aviation industry as 

well as the mining, oil, and natural gas industries but their 

audiences are very small.

OBjECTivE 3: PLURALiTY OF NEwS

Uzbekistan Objective Score: 0.69

Uzbekistan boasts a large number of information sources in 

the country. According to official statistics, there are more 

than 1,280 print and broadcast media outlets registered in 

Uzbekistan, more than 60% of which are private. Most of 

the information products are produced and consumed in 

capital city, Tashkent.

However, the quantity of media outlets does not necessarily 

mean a wide variety of information is available in the 

country. While most of the media outlets can be categorized 

as entertainment, those that market themselves as social 

and political media report only merely based on official 

government talking points.

According to official statistics, there are more than 9 million 

Internet users in Uzbekistan. Those who have Internet access 

prefer to get their news online, and the number of options 

for doing so is growing each year. In 2012, at least two news 

websites (Daryo.uz and Kun.uz) were launched. However, 

the most popular websites in Uzbekistan are generally 

entertainment-oriented (Uz-kino.uz, Mytube.uz, Torg.

uz, Lyrics.uz). The most visited news websites are Olam.uz, 

Gazeta.uz, Afisha.uz, and the state-run Mtrk.uz, all of which 

are heavily subject to self-censorship.

Websites hosted within Uzbekistan have an advantage 

over foreign websites, because the connectivity is faster 

and cheaper. This is due to the Internet exchange point 

Tas-IX (Tashkent Internet Exchange), a network that enables 

member ISPs to route data among their networks without 

applying mutual charges. Tas-IX was established in 2004 and 

today has 26 ISP members. 

Given the rise in the number of Internet users in the 

country, and the significant popularity in social networking 

sites and blogging platforms, the government has started 

implementing a new tactic to control the online content 

of social media sites. In 2011, an Uzbek social network 

site Muloqot.uz (“dialogue”) was launched with support 

from Uzbektelecom, the state owned telecommunications 

company. The site is open to any user, but when registering 

it requires an active mobile phone number in Uzbekistan 

in order to activate the account. This required feature 

raised privacy concerns, given that mobile phone numbers 

in Uzbekistan are registered to individual passports. 

Moreover, administrators of Muloqot.uz censor all “critical” 

information in the network, as happened with the account 

of the Uzbek service of RFE/RL. Given social networking’s 

role in the Arab Spring, some experts speculate that 

president Karimov’s government has launched this “Uzbek” 

social network to counter any influence from uncensored 

discussion Facebook.

Despite this, the most popular social networks in the 

country, Odnoklassniki.ru and MoyMir.ru, are based in 

Russia, are focused mostly on entertainment features. There 

are not many users of Facebook and Twitter in Uzbekistan, 

but the latter is gaining in popularity each year. Generally, 

the public does not rely on social networking for news 

sources. However, independent news agencies that are 

MULTiPLE NEwS SOURCES PROviDE CiTiZENS 
wiTh RELiABLE, OBjECTivE NEwS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

While most of the media outlets can 
be categorized as entertainment, 
those that market themselves as 
social and political media report only 
merely based on official government 
talking points.



313UZBEKISTAN

banned in Uzbekistan are able to post their articles on social 

networking sites.

Blogging, unlike social networking, is not widespread in 

Uzbekistan and serves more as an entertainment source. 

Uzbek bloggers refrain from discussing political matters, 

and mostly write about their everyday life. The blogging 

platform Wordpress.com, widely used by dissident Uzbeks 

in exile, is blocked in Uzbekistan. In the spring of 2012, 

the Uzbek government twice blocked Livejournal.com, the 

leading blogging platform in Russia, for a short period 

of time. 

The legal status of blogging still remains unclear in 

Uzbekistan. Amendments to the Law on Mass Media in 

2007 extended the definition of “the press” to apply to 

websites as well, on the condition that websites receive 

government-issued certificates. However, the law fails 

to identify whether bloggers that are not affiliated 

with traditional media can be considered journalists and 

therefore protected by the Law on Protection of the 

Professional Activities of Journalists.

Despite the developed mobile market, with 25 million 

mobile phones registered to a population of 30 million 

people, SMS is not used to deliver news in Uzbekistan. 

Bulk text messaging is rarely used and typically only 

for advertising if it is used. However, starting in 2011, 

Uzbekistan suspended mobile text messaging and mobile 

Internet access (though voice calls not affected) for several 

hours on the national university entrance exam day. 

Traditionally held each August, it is part of the government’s 

effort to prevent cheating on entrance exams. The blackout 

affected all mobile phone users and demonstrates, 

yet again, that the authorities have firm control over 

mobile operators.

In December 2012, the state-owned Uzbek National TV 

Company launched two new digital television channels, 

Madaniyat va Marifat (Culture and Enlightenment) and 

Dunyo bo’ylab (Around the world). The launch followed a 

decree from President Karimov from July 2012, ordering the 

development of digital television throughout the country. 

Uzdigital, a leading digital television company with over 1 

million viewers, included the new channels in its package. 

However, it stopped broadcasting Russian channels NTV and 

Russia-1, which offer comparatively better information on 

global events, and covering Uzbekistan when it relates to 

Russia. Stoppages in the retransmission of Russian television 

in Uzbekistan have happened from time to time for years.

According to the law, people’s access to domestic and 

foreign media in Uzbekistan is not restricted. Moreover, in 

his annual speech during the celebration of the Soviet-era 

holdover, Media Worker’s Day, President Karimov repeated 

his rhetoric that censorship was unacceptable and that 

everyone should have access to information from all over 

the world. This is in absurd contrast to the above-recounted 

blockages of news websites, radio, and television broadcasts.

Unlike in big cities, media outlets in rural areas are limited 

to only a few entertainment magazines, local newspapers, 

and local and national television channels. Because of the 

low connectivity of landline based Internet, residents of 

rural areas do not enjoy the plurality of news sources that 

the Internet can offer. However, this is changing, given that 

mobile Internet is becoming more and more available in 

rural areas each year.

While the state media only reflects the position of the 

government, sometimes state media does report on the 

“opposition” in parliament. This “opposition” is represented 

by the People’s Democratic Party of Uzbekistan, with the 

second-largest number of deputies in the lower house of 

parliament. The party exists only for the appearance of 

plurality, and just like all other registered political parties, it 

is controlled by the president’s office.

There are two state news agencies in Uzbekistan: Jahon 

(which is under the Ministry of Foreign Affairs) and UzA. 

The only non-governmental news agency is Turkistan Press, 

but it has no real independence, as it had been created by 

a presidential decree. The largest state owned dailies are 

Narodnoe Slovo/Khalk Suzi (The People’s Voice) and Pravda 

Vostoka (The Truth of the East). The print media of the 

various political parties use the services of state information 

agencies. Foreign embassies and representative offices of 

international organizations usually use Turkiston Press.

In Uzbekistan, information consumers rarely know the 

owners of other media outlets apart from state media. 

According to the observers interviewed, the public is not 

interested in knowing about the ownership of the media, 

because the information they all provide is nearly identical.

Given social networking’s role in the 
Arab Spring, some experts speculate 
that president Karimov’s government 
has launched this “Uzbek” social 
network to counter any influence from 
uncensored discussion on Facebook.



314 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

The largest ethnic minorities in the country have their 

own newspapers in their native languages. For example, 

newspapers are available in Tajik (Ovozi Tojik), Kazakh (Nurly 

Jol), and Karakalpak, Tatar, and Russian media outlets, which 

are widely available. All minority media outlets, however, 

are subject to governmental control. The national news 

media, generally, covers minority stories only rarely, and on 

a politically motivated basis.

Uzbek media does not cover stories on sexual minorities, 

as it is considered to be a taboo subject. Moreover, 

homosexuality is a criminal offence in Uzbekistan and is 

punishable by Article 120 (Sodomy) of the country’s Criminal 

Code, with up to three years in prison. Over the history of 

independence in Uzbekistan, the only person convicted of 

sodomy was independent journalist Ruslan Sharipov, in 2003. 

Rights activists are convinced that reprisals against Sharipov, 

who later received political asylum in United States, were 

linked to his journalistic activities.

The media industry’s approach to foreign and domestic 

events is highly selective. International events, such as 

clashes in Syrian or anti-Putin mass demonstrations in Russia, 

were not fully covered by the media in Uzbekistan. Ongoing 

investigations into the Swedish company TeliaSonera, 

the biggest shareholder of the Uzbek mobile operator 

UCell, concerning whether it is involved in corruption 

in Uzbekistan, are not discussed by the Uzbek media. 

An explanation for this may be the fact that Gulnara 

Karimova, president Karimov’s daughter, is a key figure in 

the investigation.

OBjECTivE 4: BUSiNESS MANAgEMENT

Uzbekistan Objective Score: 0.74

The mass media market in Uzbekistan is still developing and 

therefore, media organizations in the country are rarely 

self-sustainable. Among socio-political press outlets, only 

the state-owned Narodnoe Slovo/Khalk Suzi and Pravda 

Vostoka, and the private newspaper Novosti Uzbeksitana 

earn enough revenue to be self sustainable.

State-owned press outlets are self-sustainable largely 

because of required subscriptions throughout various 

government organizations. It is a common occurrence in the 

country for employees of government institutions to have to 

purchase state owned publications against their will. These 

outlets are popular among advertisers due to their large, 

guaranteed circulation.

Novosti Uzbekistana earns most of its revenue from its 

large circulation and advertising. The newspaper has a large 

readership due to interesting stories, unrelated to politics or 

economics in Uzbekistan.

Private television and radio stations, both with entertainment 

and news/documentary content, have large audiences, 

thus providing enough revenue to allow them to survive 

on advertising. Much of their content is translated foreign 

entertainment material, and it is assumed that proper 

royalties are not paid for their use. Uzbekistan has a 

comparatively large population and potential television 

audience. Furthermore, politically connected ownership 

of private television stations manage to avoid some taxes 

on advertising revenues, which are much larger than the 

newspaper or online markets. The online advertising market 

is, however, slowly becoming more developed.

Most of the media outlets in the country have more than 

one advertiser, but none of them can influence editorial 

policy as strongly or effectively as the state. Even the 

primary state newspapers Narodnoe Slovo/Khalk Suzi and 

Pravda Vostoka, which are financially self-sustainable, have 

no editorial independence from the government.

MEDiA ARE wELL-MANAgED ENTERPRiSES, 
ALLOwiNg EDiTORiAL iNDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.

State-owned press outlets are 
self-sustainable largely because of 
required subscriptions throughout 
various government organizations. 



315UZBEKISTAN

In Uzbekistan, the choice of advertising platform for most 

media outlets is not always based on the principles of a 

market economy. Quite often the big companies prefer 

to advertise in the state media to make sure that the 

authorities see their ads. Companies advertise in popular 

print and broadcast media when looking for a large 

target audience.

All media organizations, except for a few-state owned 

newspapers and television channels, are interested 

in increasing the amount of advertising and its costs. 

Advertising in the press usually takes 10% to 30% of the 

content area. On television, it is from 20% to 30% of the 

airtime, and on the radio it is from 30% to 40% of the 

airtime. In online media, which is just emerging as an 

advertisement platform, banner ads usually cover no more 

than 10% of the area.

Since the Uzbek authorities mostly use administrative 

leverage to influence the editors of mass media outlets, 

economic pressure is not typically needed to control the 

media. Nevertheless, many media organizations, especially in 

the regions, often get state subsidies and grants.

The government’s tight control over the economic sector 

in Uzbekistan often has bad consequences for the media 

advertising market. In 2012, the Government of Uzbekistan 

decided to close Uzdunrobita, the largest mobile operator 

in the country, reportedly serving more than 9 million of 25 

million mobile customers. The Russian company MTS owned 

Uzdunrobita, and its closure was believed to be connected 

to an internal dispute with Gulnara Karimova. Some of MTS’s 

top managers were given prison sentences, and the courts 

seized the company’s assets. Given the fact that mobile 

operators are the biggest advertisers, media companies in 

Uzbekistan lost one of their largest clients.

Many observers have confirmed that market research in 

mass media is not conducted in the country. One of the 

main reasons for this is still the lack of healthy competition 

among media organizations. Big media organizations 

are not interested in satisfying the need of the audience, 

as they mostly operate to further the government’s 

propaganda interests.

As reported in previous MSI studies, in 2009 

SIAR-Uzbekistan, a research and consulting group, won 

a tender from the Tashkent Advertising Association to 

undertake the country’s first significant media marketing 

research project. SIAR-Uzbekistan’s 2009 research consisted 

of a People Meter analysis of Uzbekistan television channels. 

According to its findings, the most popular television 

channels among Tashkent residents were the state program 

“O’zbekiston” and the public program “Yoshlar.” The 

company also identified the 20 biggest television advertisers, 

most of which were mobile network operators and 

manufacturing companies.

There are several online services in Uzbekistan that offer 

Internet-based statistical data analysis. However, since 2012 

the country’s leading online media organizations (Gazeta.

uz, Afisha.uz, and Olam.uz), began using data provided by 

Google Analytics, which uses sophisticated tools to count 

visitors and their background.

OBjECTivE 5: SUPPORTiNg iNSTiTUTiONS

Uzbekistan Objective Score: 0.66

In Uzbekistan there are only two organizations that are, to 

a certain extent, unions that represent media organizations, 

owners or editors. NAESMI and the Public Fund for the 

Support and Development of Print Media and News 

Agencies. However, both organizations are not independent 

and have very close ties to the government.

One of NAESMI’s main functions is to provide grants to 

purchase equipment and organize information exchanges 

and news reporting between broadcast outlets in the 

country. In addition, NAESMI tightly controls and even 

determines the editorial policy of all its members.

The Public Fund for Support and Development of Print 

Media and News Agencies, which is also subject to 

government control, similarly provides assistance for the 

purchase of equipment but on a lesser scale. It sometimes 

organizes short-term (1-2 day) seminars for journalists in 

the country. 

Uzbekistan has Union of Journalists, which automatically 

includes all state media journalists. But its role in the life of 

most journalists is limited to the collection of membership 

Most of the media in the country have 
more than one advertiser, but none 
of them can influence editorial policy 
as strongly or effectively as the state. 
Even the primary state newspapers 
Narodnoe Slovo/Khalk Suzi and 
Pravda Vostoka, which are financially 
self-sustainable, do not have editorial 
independence from the government.



316 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

fees. However, independent journalists, who work for 

foreign media companies and often criticize the regime in 

their content, are not invited to any media related events 

and typically are not allowed to become members of 

journalist’s union.

There are no foreign organizations operating in the country 

to support journalists. After the massacre in Andijan in 

2005, when foreign mass media reported on severe human 

rights violations, the Uzbek authorities adopted a very 

harsh approach to independent journalists as well as the 

foreign organizations that use them as stringers or support 

them financially. Gradually over the past few years, the 

presence of international organizations and NGOs that 

support journalists has dwindled. As noted in previous year’s 

report, in 2011 the government shut down the Tashkent 

office of Human Rights Watch, the only major international 

human rights watchdog and supporter of free speech left 

in Uzbekistan.

The only non-government organization that offers 

professional training to journalists in Uzbekistan is the 

International Center for Journalist’s Training. Despite 

its name, it is a local NGO and is completely loyal to the 

government. It does not represent the interests of the 

media, journalists and freedom of speech, and sometime 

even tracks journalists who cooperate with foreign and 

independent media outlets.

Journalism programs at universities in Uzbekistan do 

not meet modern requirements, and are aimed more at 

educating propaganda activists rather than journalists. 

Universities have not changed their curriculum in the 

past 20 years, providing Soviet-style rote learning and 

politicized instruction.

The shortage of qualified teachers is another reason for 

the low quality of journalism education. Due to insufficient 

funding and the poor technical equipment of journalism 

schools, students are often not able to publish newspapers 

or organize educational television or radio stations.

Both NAESMI and the Public Fund organize short-term 

journalism courses, but they are usually on technical 

skills. International organizations, such as Internews in 

Kazakhstan and Kyrgyzstan and the OSCE Academy in 

Bishkek, Kyrgyzstan, often organize journalism courses 

and invite independent journalists from Uzbekistan. 

Journalists participating in these courses are often subject to 

harassment and are closely watched by the government.

Virtually all means of media distribution—Internet, radio 

and television networks, transmitters, and especially cellular 

phone frequencies—are owned or tightly controlled by 

the government or circles close to President Karimov. As 

mentioned earlier, the Swedish company TeliaSonera, 

the biggest shareholder of Uzbek mobile operator UCell, 

allegedly paid about US $330 million to a shady offshore 

company for the rights to operate in Uzbekistan. Swedish 

journalists, who investigated the issue, discovered that 

Takilant LTD, the offshore company that received the funds, 

had close links with Gulnara Karimova, President Karimov’s 

eldest daughter.

Private companies hold sources of media equipment and 

newsprint. Access to multiple printing houses is open, 

except for state-owned media outlets. News stands and 

kiosks are under the state monopoly Matbuot Tarkatuvchi, 

a major media distribution outlet that is 26 owned by the 

government. The company has branches in all regions 

of the country and circulates only domestic print media, 

such as Narodnoe Slovo/Khalk Suzi and Pravda Vostoka, 

Virtually all means of media 
distribution—Internet, radio and 
television networks, transmitters, and 
especially cellular phone frequencies—
are owned or tightly controlled by 
the government or circles close to 
President Karimov.

SUPPORTiNg iNSTiTUTiONS FUNCTiON iN ThE 
PROFESSiONAL iNTERESTS OF iNDEPENDENT MEDiA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



317UZBEKISTAN

seen by many as the main propaganda mouthpieces of 

the government.

Access to the media dissemination market is not restricted. 

One private media dissemination company, Inter Press, 

offers subscriptions to more than 3,000 newspapers and 

magazines both local and foreign. However Inter Press, 

which disseminates almost every newspaper published 

in Russia, refrains from disseminating its opposition or 

independent newspapers such as the Russian Novaya 

Gazeta and Nezavisimaya Gazeta. Both papers occasionally 

publish stories that criticize Central Asian regimes, including 

Karimov’s in Uzbekistan.

Even though the number of Internet users is rising, 

Uzbekistan is still behind many countries in the region on 

the quality of broadband Internet speed. According to 2012 

statistics compiled by Ookla, leading broadband testing 

company, Uzbekistan ranks 165th in download speed and 

105th in upload speed. This places Uzbekistan behind 

all Central Asian countries (with the probable exception 

of Turkmenistan, which has no data available at all). As 

reported by the Uzbek service of RFE\RL, the slow Internet 

speed in Uzbekistan may be a result of government’s 

filtering and monitoring of Internet traffic.

List of Panel Participants

Note: Due to the repressive environment in Uzbekistan, IREX 

did not conduct an in-country panel. This chapter represents 

desk research conducted on the situation, interviews, and 

the results of questionnaires filled out by several people 

familiar with the state of media in the country.


