
222 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

UKRAINE

Media monitoring conducted by four media organizations documented 

a startling increase in the instances of paid content, including news, 

opinions, and consumer stories. During the campaign, such content more 

than doubled in print and Internet media, compared with the beginning of 

2012, and amounted to 50-60 percent of regional television news.



223

introduction

UKRAINE

OVERALL 

SCORE: 

1.72
U

K
R

A
IN

E

KKey events in Ukraine during 2012 included the European Soccer Championship in June and the 

parliamentary elections in October. OSCE observers concluded that the elections were characterized by the 

lack of a level playing field, the abuse of state resources, the lack of transparency of campaign and party 

financing, and the lack of balanced media coverage. Freedom House noted the continued and selective 

persecution of political opponents (opposition leaders Yulia Tymoshenko and Yuriy Lutsenko are still jailed 

with no signs of release) and named growing corruption as Ukraine’s biggest challenge. Ukraine discussed 

further economic integration and vacillated between association and free trade with the EU. 

“This year was determined by the elections, in them, the Ukrainian media failed from a professional point 

of view,” said Oleg Khomenok, panelist and senior media adviser for the Internews Network. “They failed 

the test of money, prioritizing at the expense of professional standards and public service. In addition, this 

was probably an experiment in preparation for the 2015 presidential elections.” 

The Ukrainian economy was marked by recession, controversy about the national currency exchange rate 

peg, continued lack of transparency in the energy sector, and inaction on much-needed reforms. Despite 

Ukraine’s ranking of 137th place in the World Bank’s Doing Business ratings (up 15 places from the previous 

year), the Bank rates the general investment climate as “stably unfavorable” due to fiscal pressures and 

weak rule of law.

At the end of 2012, media-support organizations emphasized a threefold increase in the number of 

attacks on journalists, growing sums demanded for compensation by those suing for libel, instances 

of direct political censorship, and various other pressures in national and regional media. Despite this, 

some journalists and public-awareness campaigns to decriminalize libel have been hailed as positive 

achievements. Media monitoring conducted by four media organizations documented a startling increase 

in the instances of paid content, including news, opinions, and consumer stories. During the campaign, 

such content more than doubled in print and Internet media, compared with the beginning of 2012, and 

amounted to 50-60 percent of regional television news. All political parties (the ruling party, Communists, 

Ukraina—Vpered, the United Opposition, and independent candidates) contributed by placing paid 

content, locally called jeansa. While elections’ compliance with international standards has improved, the 

balance and transparency of the information presented remains problematic. 

The panelists downgraded several objectives in 2012, compared with the previous year, due to a number of 

factors. These included the record-setting number of attacks on journalists and the absence of subsequent 

prosecution, attempts to criminalize libel, marginalization of some regional channels from airing on certain 

cable networks, media censorship in certain parts of the country, and widespread bribery in the media 

during the election cycle. 



224 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UKRAINE

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
02

2.
00

1.
84

1.
79

1.
74 1.
77 1.

96
1.

75

1.
63

1.
62

2.
18

1.
89 2.

04
1.

86

1.
75

2.
43

2.
11

1.
97

1.
71

1.
52

2.
32

2.
28

2.
20

2.
09

1.
98

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

UKRAINE at a glance
GENERAL

>> Population: 44,854,065 (July 2012 est. CIA World Factbook)

>> Capital city: Kyiv

>> Ethnic groups (% of population): Ukrainian 77.8%, Russian 17.3%, Belarusian 
0.6%, Moldovan 0.5%, Crimean Tatar 0.5%, Bulgarian 0.4%, Hungarian 0.3%, 
Romanian 0.3%, Polish 0.3%, Jewish 0.2%, other 1.8% (2001 census, CIA World 
Factbook)

>> Religions (% of population): Ukrainian Orthodox—Kyiv Patriarchate 50.4%, 
Ukrainian Orthodox–Moscow Patriarchate 26.1%, Ukrainian Greek Catholic 
8%, Ukrainian Autocephalous Orthodox 7.2%, Roman Catholic 2.2%, 
Protestant 2.2%, Jewish 0.6%, other 3.2% (2006 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Ukrainian (official) 67%, Russian 24%, other 9%  
(CIA World Factbook)

>> GNI (2011-Atlas): $142.812 billion (World Bank Development Indicators, 2012)

>> GNI per capita (2011-PPP): $7,080 (World Bank Development Indicators, 2012)

>> Literacy rate: 99.4% (male 99.7%, female 99.2%) (2001 census)

>> President or top authority: President Viktor Yanukovych (since February 
25, 2010)

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations, Internet 
news portals: Print: over 29,000 registered publications, about 2,067 regularly 
published newspapers with total average monthly circulation at 46.7 million, 
669 municipal newspapers (State Committee on Television and Radio, 2011); 
Television: 30 national, 63 regional, and 194 local channels; Radio: 15 national, 
50 regional, and 212 local stations (Natstrada, 2011) 

>> Newspaper circulation statistics: The top three dailies (all private): Segodnya, 
Fakty I Kommentarii, and Komsomolskaya Pravda v Ukraine (TNS est., April 2011. 
State Committee lists 46.7 million avg. monthly circulation, reliable data N/A).

>> Broadcast ratings: Top television stations (all private): Inter, Studio 1+1, STB, 
TRK Ukraina, ICTV, Novyi Kanal (GfK Ukraine); Top radio networks (all private): 
Hit FM, Russkoe radio, Retro FM, Lux FM (GfK Ukraine) 

>> News agencies: Interfax (private), UNIAN (private), Ukrainski Novyny (private), 
Ligabiznesinforn (private), RBC-Ukraine (private), UNIA Ukrinform (state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: Television: $483 million; 
Print: $330 million; Radio: $39 million; Internet: $85 million (All-Ukrainian 
Advertising Coalition, 2012 est.)

>> Internet usage: 7.77 million (2009 est. CIA World Factbook)



225UKRAINE

Objective 1: Freedom of Speech

Ukraine Objective Score: 1.74

Each year the panelists state that Ukrainian media legislation 

is among the best in Europe; however, the laws are poorly 

implemented. Kostyantyn Kvurt, board chair of Internews 

Ukraine, stressed, “[The] general policy of the regime 

toward building a police state has increased. They have 

systematically worked at various levels—legislation, law 

enforcement, and business climate. [One] positive sign has 

been a certain activation of the journalistic community to 

stand [up] for their rights, but society remains generally 

[complacent].” Oleksiy Pogorelov, general director of the 

Ukrainian Association of Press Publishers (UAPP), added that 

over the past few years, cynicism and pragmatism in using 

current laws have substantially increased. “The laws are not 

violated but are applied in a way that is mostly favorable to 

those who interpret them,” he said. 

Among the issues that are not well regulated by Ukrainian 

law are those pertaining to the status of both Internet 

media and journalists, as well as prosecution of censorship. 

This was noted by Oksana Romanyuk, of Reporters Without 

Borders, in an interview with Telekritika. 

Enacted on November 20, 2012, the new Criminal Procedure 

Code provides procedures for protecting a journalist’s 

source, which can be disclosed only by a court decision. 

Prior to this, the right to protect a journalist’s source 

was provided by Article 25 of the Law on Information. 

This law, however, provided no protection against the 

interrogation of journalists or searches of their property by 

law enforcement. 

Andriy Marusov, a freelancer, emphasized that every year, 

opinion polls show that the value of free speech is not seen 

as a priority by the majority of the population and that this, 

rather than imperfect laws, is the greatest danger. “Under 

these conditions, even the existing level of free speech has 

always remained fragile and unsustainable,” he said. 

“Post-Orange [Revolution] disappointment in society 

caused total apathy of citizens, who would not go out to 

defend either a favored television channel (such as TVi) or 

a journalist who is being threatened due to professional 

activities,” noted Olga Simanovich, correspondent and script 

writer at STB. “STB journalist Iryna Fedoriv, who covered the 

issue of illegal construction in Kotsubynskoe, was threatened 

in September 2012. To support her, there were some 50 

people, mostly friends. Journalists do not support each other 

much and have not explained to society that freedom of 

speech affects everyone.” 

International organizations and monitors have often 

expressed their concerns about freedom of expression 

and media independence in Ukraine. In April 2012, a 

delegation of media representatives met with members of 

the president’s administration to express their concerns. 

These included representatives from the World Association 

of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA), Freedom 

House, Article 19, Open Society Foundation, and the UAPP. 

The concerns discussed included the high level of corruption 

and lack of transparency that influences the media and 

the judicial system. The delegation also discussed other 

concerns, such as the lack of independence and pluralism in 

television, the politicization of news coverage, and the lack 

of punishment for those who exert pressure on the media 

with impunity. At the 64th World Newspaper Congress in 

September 2012 in Kyiv, while President Yanyukovich was 

speaking on his government’s commitment to freedom of 

speech, 14 activists from the Stop Censorship movement 

stood up and raised posters protesting censorship. One of 

the posters said, “Eight of nine major television channels are 

controlled by the government.” Some guards made attempts 

to suppress the activists but later denied that they worked 

for the government. The board of WAN-IFRA expressed their 

concerns in a written statement. 

The panelists agreed that registration of print media and 

news agencies is unimpeded. In practice, however, online 

outlets and their reporters frequently fail to achieve 

recognition, and serious barriers remain in the licensing of 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



226 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

television outlets. Simanovich added that Internet media 

outlets do not experience problems with registration, but 

Internet journalists from unregistered websites do face 

problems with access to events and accreditation. Each year 

various officials raise the issue that control over the Internet 

should be introduced, and the panelists also noted that the 

threat of introducing a new regulatory mechanism over the 

Internet remains. 

The panelists decried the National Television and Radio 

Broadcasting Council because of its loyalty to the 

government, and the opaque bidding competition for 

Ukraine’s digital frequencies. The current law does not 

guarantee the competition’s independence nor transparency 

of decision making in assigning frequencies. According to 

Dmytro Dobrodomov, general director of Lviv TV channel 

ZIK, the competition for digital frequencies significantly 

undermined the principle of competitiveness. “The decision 

on providing frequencies has depended exclusively on 

political [connections], and this has become monopolization 

of the air by the ruling party,” he said. “It is absurd and 

extremely cynical that newly registered companies were 

able to obtain licenses while television companies who have 

been operating in the marketplace for decades were not.” 

Dobrodomov also explained that after the 2011 digital 

competition, those companies that went to court lost, 

because it was an unwritten rule from the government to 

the contestants that if you sit quietly you may have a hope 

to get licensed next year. Moreover, if one did not do so, 

you would risk getting a warning and your current license 

cancelled. A number of television companies (Malyatko TV, 

TVi, Era, Chornomorska TRK, MTRK Chernivtsy, and SAT-plus 

from Slovyansk) have filed lawsuits against the results of 

the first digital competition; they lost in January 2012 and 

in subsequent courts of appeal in April 2012. Proceedings 

continue today in higher courts.

Unprecedented pressure on opposition channel TVi is 

the primary example of government bias toward certain 

registrations. Following a tax inspection in April 2012, a 

criminal case was opened against TVi President Mykola 

Knyzhitskiy. In September, TVi lost its lawsuit, and the 

court ordered TVi to pay 4 million UAH (about US$492,000) 

in taxes and fines. TVi raised these funds from public 

supporters and paid the fine and taxes, yet it did not 

acknowledge the legality of the case. For some time, 

currency accounts of TVi were arrested. Starting in July, TVi 

was removed from 80 cable networks all over Ukraine, and 

opposition MP Mykola Tomenko claimed that instructions 

for Natsrada to shut down TVi before the elections had 

come from the office of President Yanyukovich. Natsrada 

eventually allowed cable operators to include TVi in the 

so-called universal program service, but TVi remained 

unavailable on many basic cable packages in the country 

through spring 2013.

According to Pogorelov of UAPP, business conditions 

for media outlets are essentially the same as for other 

businesses. So far, print media enjoy VAT (value-added 

tax) exemption on print-run sales or subscriptions, but 

newspapers are not exempt from VAT. Moreover, the 

old law on state support for media restricts firms from 

increasing distribution prices above a certain percentage 

of print costs. This privilege is used only by a few 

large-circulation newspapers. 

At the end of December 2012, the Stop Censorship 

movement and a number of other media-support 

organizations published a statement noting that in 

2012 there were 80 cases of aggressive behavior toward 

journalists, 18 cases of threats, and almost three hundred 

cases of violations and pressure put on journalists. In 2012, 

the number of physical violence cases tripled, compared 

with 2011, and exceeded the previous “record” of two 

hundred total cases in 2004. They emphasized that a record 

low number of cases were filed by prosecutors to protect 

journalists, and that only one in 20 perpetrators was 

convicted. Prosecutors are reluctant to classify crimes against 

journalists as such, nor to prosecute the perpetrators as 

felony assailants who violate free speech. 

A dozen media organizations also submitted a petition 

to the president’s office, the general prosecutor’s office, 

and the Ministry of Internal Affairs on November 23, 

2012 (International Day of Impunity), where they listed 29 

criminal cases committed against journalists, all of which 

media experts verified. Romanyuk said in her interview with 

Telekritika that impunity is the most important problem 

for Ukraine. “If last year journalists were attacked primarily 

by [government] officials, this year they were attacked 

by businessmen, private guards, or when they covered 

car accidents,” she said. “Society has received the signal 

that a journalist can be beaten with impunity.” Telekritika 

has launched an interactive map exposing crimes against 

journalists at pravo.mediasapiens.ua, which shows a high 

number in Kyiv as well as many such incidents across 

the regions. 

Telekritika also logged an increase during the election 

campaign. Kyiv Post journalist Vladyslav Lavrov observed 

the same phenomenon. “I personally faced threats and 

pressure, and it was made rather openly via my colleagues 

and contacts,” he said. “The proposition of a bribe [to 

stop my reporting] was made to me openly by an official 

handing over a business card with their name and position.” 

Simanovich added that due to telephone threats, Iryna 

Fedoriv was provided with private bodyguards hired by 



227UKRAINE

STB, while the police neither protected her nor found any 

real perpetrators. Dobrodomov confirmed that the need 

for private bodyguards for editors and journalists is more 

frequent in private media. 

Lyudmyla Pankratova, media lawyer for the Regional 

Press Development Institute, commented that with the 

new Criminal Procedure Code, crimes against journalists 

must now be investigated by local police before they are 

investigated by the prosecutor’s office. This at least lends 

some credibility in identifying crimes against the media. 

“I believe it is positive that the journalistic community has 

raised these issues and publicly discusses possible solutions 

at various public forums, including the Interagency working 

group,” she said. “Unfortunately, almost all such crimes have 

been defined as hooliganism, and the fines might be as low 

as 51 UAH (about US$6.50) even under a criminal case.” 

The panelists were skeptical about the effectiveness of 

the Interagency working group’s work on compliance with 

the free-speech laws and protection of journalists’ rights 

established by President Yanyukovich in mid-2011. The group 

consists of relevant government officials and representatives 

of media-support NGOs. 

Khomenok added that the Interagency working group 

propagates the so-called telephone rule, where officials 

can influence the courts outside the legal limits of their 

authority. The case against Olena Garaguts, against whom 

Dniepropetrovsk prosecutors brought charges for not 

disclosing sources of information, was stopped because of 

a telephone call from the Kyiv prosecutor. However, this 

incident was a crime that should have been investigated and 

taken to court. 

In the high-profile case of Georgiy Gongadze, murdered 

in 2000, the court hearings on the hitman, Oleksiy Pukach, 

who was detained in 2009, continued for almost two years 

behind closed doors before the accused was sentenced to 

life in prison in January 2013. It is reported that he named 

top Ukrainian officials as those who ordered the murder, but 

it is unlikely that their role will be further investigated. 

There is still no political will to privatize state and municipal 

media, and appointments as well as editorial policies of 

the majority of them, with a few rare exceptions, are fully 

dependent on local governments. The chief editor of the 

Rivne Investigative Reporting Agency, Volodymyr Torbich, 

noted that municipal media are absolutely dependent on 

those currently in power. In 2012, the court of appeals 

confirmed that the municipal newspapers of the Rivne 

region are not obliged to disclose their budgets or spending 

to the local community.

Dobrodomov mentioned a recent case during recent local 

elections in Lviv when the local government, under control 

of the majority Svoboda party, drastically increased the 

financing of municipal television. This essentially meant that 

the party was able to use taxpayer money for the party’s 

election campaign. “Lviv newspaper Ratusha is almost the 

only exception to the rule. Municipal and state media that 

received budget subsidies have no incentives to use market 

mechanisms to try to increase their circulation,” he said. 

Libel has been a civil-law issue since September 2001. At 

that time, the ruling party attempted to criminalize libel 

with provisions for up to three years of imprisonment. 

Pankratova said that the suggested draft libel law provided 

for criminal responsibility, high fines starting at US$1,000, 

additional moral damages, a three-year ban on practicing 

journalism, and imprisonment. “This would destroy such 

things as investigative journalism, reduce possibilities to 

defend or substantiate factual [evidence], and increase 

self-censorship,” she added. 

Its adoption caused a storm of criticism among media and 

media-support organizations in Ukraine and internationally. 

Many influential print media outlets followed the example 

of newspaper Korrespondent by publishing blank front 

pages, and many journalists protested near parliament on 

the eve of the vote. The law was not adopted as a result. 

The panelists agreed that this small victory was even more 

important, as it was the start of journalists actively uniting 

against a common threat. “Its adoption was prevented 

not only by the protest of journalists but also by political 

processes. Those in power understood that its adoption 

would unveil the true attitude of the government toward 

free speech,” Pankratova added. On the other hand, 

Ukrainian society in general does not have a clear idea 

why this law is dangerous for the freedom of expression. 

Pankratova noted that 2012 was marked by substantial 

increases in court cases concerning defamation. Courts often 

do not even try to distinguish between facts and opinions, 

and they reduce damage claim amounts from some 1,500 to 

200,000 UAH (US$187 to US$25,000) in order to ensure that 

both sides are happy and will not appeal. 

The law on access to public information was enacted in 

May 2011 and has become a significant step forward or, 

according to Marusov, “a crack in granite.” He stated, “Its 

[interpretation] and implementation is contradictory,” 

adding, “On one hand, journalists and officials have not 

been fully ready to use it; on the other hand, monitoring its 

implementation brings contradictory results. Some bodies 

ignore it and reply with runarounds; others comply with 

it.” Kvurt added that the law on access to information does 

not supersede the general trend to retreat from democracy 

and European standards. “This law was unfortunately a 



228 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

cosmetic repair, and from a cultural viewpoint we could not 

expect that overnight everything would become open and 

transparent,” he said. 

Pankratova commented, “We have faced many instances 

when information stewards have established the status 

‘for official use only’ to huge arrays of information that 

go beyond the provisions of the law. Due to the law on 

protecting personal data, access is denied to information 

connected with individuals, such as apartments, land pieces, 

salaries, etc. We have to stand for this in court, but I am not 

sure that it will be solved in Ukraine.” Lavrov also noticed 

increased incidents of withholding information because of 

confidentiality. Tetyana Rikhtun, investigative reporter and 

director of the Sevastopol Information and Press Center, 

complained that there are no standards of practice that 

government officials must adhere to in terms of applying 

the law of public disclosure of information. 

The panelists also admitted that journalists are not often 

able to formulate proper information requests and tend 

to rarely request information from governmental bodies. 

Khomenok noticed a number of online databases and 

registries that have appeared during the past year. Many 

journalists are probably unaware of them, but they are 

unable to use them if they are aware. However, some 

positive developments have occurred. “In Chernivtsy oblast, 

we have found that all village councils maintain websites 

where they publish their decisions,” he said. 

Access to, and use of, local and international news sources 

is not restricted by law, but they are likely to be limited 

because of economic reasons or language barriers. As 

previously stated, Ukrainian media often do violate the 

intellectual property rights of one another. One panelist 

noted that there are no branding or marketing standards 

on the Internet that one could use to prove that copyright 

issues or fair-use standards were violated.

Moreover, there have been instances where some websites 

posted false news content with the aim of legitimizing the 

source so that other media outlets could easily refer to them. 

“Trust in online sources of information has been increasing, 

but one often finds fake information online, and no one 

bears responsibility for this,” said Dobrodomov. “Moreover, 

there have been instances where respected media outlets 

have reprinted this fake information.”

In December 2012, some Ukrainian media, starting with 

the state news agency Ukrinform, published stories 

quoting German newspaper Berliner Tageszeitung, which 

ostensibly reported that the German chancellor’s office 

was considering whether it should release imprisoned 

opposition leader Yulia Tymoshneko. An investigation by 

Deutsche Welle discovered that the supposed source, the 

website Berlinertageszeitung.de, was likely paid to generate 

the falsified content. It further found that in the previous 

six months, Ukrinform referred to this “source” 11 times. 

In January 2013, the publisher of Berliner Tageszeitung 

sued Deutsche Welle to remove the investigative piece that 

exposed it. 

Entry into the field of professional journalism is absolutely 

free. As in previous years, the panelists again discussed 

that this reality, at times, even damages the profession and 

undermines the sense of trust and responsibility the media 

should have in society. Victoria Syumar, executive director 

of the Institute of Mass Information, emphasized, “The 

problem and the need for self-regulation in the industry has 

been obvious. The challenge is in journalists’ accountability, 

especially jeansa, [where we have seen the] manipulation 

of information or the spread of unreliable information 

become more and more frequent.” Dobrodomov mentioned 

that during the elections there were again numerous cases 

where non-journalists obtained press cards from some 

media outlets; they were able to attend polling stations and 

election commissions and to follow other electoral processes. 

A number of NGOs, including the National Union of 

Journalists of Ukraine and other media trade unions and 

associations, have started the process of introducing a 

single national press card for journalists. There is hope that 

this will foster self-regulation and compliance with ethical 

standards, as well as identify true journalists. There is also a 

need to similarly identify photographers, cameramen, and 

Internet media journalists.

Objective 2: Professional Journalism

Ukraine Objective Score: 1.62

Parliamentary elections in 2012 influenced media coverage 

and displayed the problems that exist in the country 

between the media and the electoral process. Kvurt 

stressed that political campaigning started long before 

the formal beginning of election processes and negatively 

influenced compliance with journalism standards. “Lack of 

professionalism and expertise makes Ukrainian journalism 

easy prey for political operatives,” he said. “Pressure on 

editors continues, and as of now there are only three people 

who are to be covered positively on TV screens. They are 

President Yanyukovich, Prime Minister Azarov, and the head 

of the State Tax Service, Klimenko.” 

Dobrodomov added, “Unfortunately, balance and 

objectivity in journalism are sliding due to lower standards 

of professionalism, direct censorship, and self-censorship 

of journalists. Journalism is being further monopolized by 



229UKRAINE

those with economic or political power. Jeansa is flourishing 

and is not seen as a negative phenomenon anymore; it’s 

becoming an element of routine work, as if it’s impossible 

to live without it in modern economic conditions. Journalism 

is generally losing its acuteness and instead easily agrees to 

participate in the manipulation of information. The reasons 

for this are low professionalism and complicated economic 

conditions for the media market in general.” Riktun 

characterized Ukrainian journalism as journalism of opinions 

rather than facts. 

Simanovich noted that the number of stories that are paid 

for have increased in the news. However, a positive sign is 

that the party of Natalia Korolevska (Ukraina Vpered), which 

spent the largest jeansa sums for her campaign, had not 

done well. Even with extensive jeansa, this party trailed the 

Communists, the ruling party, and the United Opposition.

In her story for Telekritika, Diana Dutsyk noted that the 

amount of funding spent on advertising (and jeansa) for the 

2012 campaigns totaled 600 million UAH (US$75 million). 

This was nearly the largest amount of all previous elections. 

Dutsyk also mentioned one example of gross negligence in 

which a journalist interviewed a human-rights defender and, 

in publishing the interview, publicly named him and another 

prominent human-rights figure, by mistake. 

Petro Burkovskiy, in an interview with Telekritika, said that 

yellow journalism is dominating print media and attracting 

more readers, although the information is usually one-sided, 

sensational, and often unchecked. Internet media are taking 

a leadership role with respect to compliance with some 

standards, though one must check multiple sources to get 

an objective picture of the day. He mentioned TVi as one 

channel that was trying to comply with standards; however, 

it excessively criticizes the government. In terms of standards 

compliance, Burkovskiy listed the channels from bad to 

worse: 5 Kanal, Ukraina, Inter, Victor Pinchuk’s channels 

(ICTV, STB, Novyi), and last, the state-owned television 

channel itself. 

In September 2012, several media-support organizations 

and the International Renaissance Foundation (IRF) initiated 

the signing of a memorandum with the leading television 

channels to agree to an independent monitoring exercise 

of their news content and advertising. The channels that 

signed the memorandum (Inter, 5 kanal, ICTV, Novyi, 

STB, Ukraina, and the state-owned Pershyi Nacionalnyi) 

did so with the aim of seeking a better balance of news 

programming. Syumar noted that “some of the channels 

substantially changed their policy toward more objectivity 

and criticism, while others (such as Pershyi Nacionalnyi) did 

not. However, experts were able to openly point out which 

ones fulfilled the law’s requirement of providing equal 

coverage of all political factions on television.” But in an 

interview with Telekritika, Oleksandr Chekmyshev, head of 

the Equal Opportunities committee, expressed his belief 

that this was a promotional stunt for foreign observers and 

the international community to demonstrate that Ukrainian 

channels are able to change their content and context 

according to European standards. In fact, he felt that the 

memorandum did not result in any real improvement, except 

for during the few weeks before elections. 

Lavrov noted frustration with professional standards 

compliance primarily because of the dominance of jeansa 

in broadcast and print media. According to him, ethical 

standards compliance does not improve precisely because 

of the practice of various press tours and gifts to journalists 

from private and state institutions. For instance, every 

year oligarch Pinchuk sponsors journalists to participate 

in the Yalta European Strategy meeting, and the fund of 

Rinat Akhmetov presented tickets to the press to attend a 

Madonna concert on International Journalists’ Day. 

Torbich added that ethical standards are poor in regional 

and local media, especially noting the number of “bought” 

stories that were covered on the eve of the election. He 

noted, “Self-censorship in media has increased since 2010 

and continues to grow. The number of critical stories in 

the Rivne and Volyn regional media has decreased. Local 

media do not want to publish investigations if they expose 

[wrongdoing] by local and national government officials.” 

The panelists agreed that the majority of journalists would 

not even try to produce stories that contradict editorial 

policy since all are well informed by media managers about 

who the owners are. Pressure on media owners is often 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



230 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

exerted via threats to their other businesses or family 

members. Rybka emphasized that self-censorship will only 

continue to grow, most alarmingly for the media managers 

of successful, private media outlets. The panelists felt there 

was growing evidence that media managers were being 

targeted by law-enforcement or tax authorities through 

what is commonly known as a “mask show” (raids by masked 

individuals). The media managers do not want to leave 

their owners financially at risk for their editorial decisions 

and content. 

“Self-censorship at STB would look like this: an experienced 

journalist who is able to objectively and professionally dig 

up a story would not take it, if they presumed that editors 

would force them to taking something off and soften the 

story,” Simanovich said. “And newly hired journalists treat 

the editor’s advice as the ultimate truth.” 

Rikhtun noted that self-censorship becomes pervasive in the 

journalistic community. Furthermore, if journalists do not 

follow the unwritten rule of self-censorship, they face being 

censured by their colleagues. 

Torbich commented that journalists often ignore socially 

important issues, especially when they require investigation. 

“Most information in media is generated by governmental 

bodies via press releases and press conferences. Topics that 

are largely ignored include corruption, use of public money, 

energy efficiency, or environmental issues,” he said. “[Take, 

for example,] the Rivne nuclear power plant and the other 

nearby in Khmelnitska oblast. Only two media outlets 

covered the potential problems of constructing new blocs 

at the Khmelnitsy NPP or the continued operation of the 

old blocs at the Rivne NPP.” Lavrov added that mainstream 

media ignore the subject of the international isolation of 

state leaders or the negative positions of Ukraine in various 

international rankings. On this point, Kvurt cited the media’s 

informational campaign that aims to gain membership for 

Ukraine in the Customs Union.

Dobrodomov highlighted that it is easy to mislead Ukrainian 

journalists and force them to cover unimportant issues when 

other important things take place. The Ukrainian media, he 

contends, cover trivial things, such as provocative language 

in certain laws or the introduction of currency-exchange 

taxes. Pogorelov explained that this situation occurred 

because of the lack of professionalism of editors and 

journalists, their difficult economic circumstances, and 

pressure from government forces. “Editors and journalists 

must be an expert on the issues, with their own agenda as 

to what is important and what matters, rather than follow 

their sources or instructions from state bodies,” he said.

As in previous years, the panelists stressed that high 

pay levels do not always prevent corruption. Torbich 

remarked that the majority of Rivne journalists worked as 

public-relations managers during election campaigns to 

earn additional money. Those who gained experience and 

started to value their worth more left for the capital, went 

to press offices, or exited journalism altogether. Khomenok 

stressed that the unethical combination of journalism and 

public relations and/or politics happens too often among 

Ukrainian journalists.

In her Telekritika interview, Romanyuk explained that 

the problem was due to the lack of a true media market, 

the difficulty for journalists in finding good-paying 

jobs and large sums of salaries being paid by employers 

under-the-table to evade paying taxes. She also explained 

that 70 percent of women journalists receive salaries that are 

30 percent lower than their male counterparts. “Therefore, 

journalists try to retain the jobs that they have. These have 

been the primary social and economic reasons for jeansa 

and censorship. Often journalists are afraid to become 

unemployed and have to accept the pressure of owners,” 

she said. 

The panelists agreed that entertainment programming 

eclipses news and analytical information. Pankratova 

noted that news has become more like entertainment. The 

numbers of informational and analytical programs have 

decreased, and numerous new entertainment programs 

overwhelm the airwaves. Simanovich added that television 

news is often turned into more of a production with 

music-aided episodes and staged footage. Torbich remarked 

that television has become more and more entertainment 

oriented, but that local news is not totally neglected. Rihtun 

agreed that daily television news in Sebastopol has become 

less informative about acute, everyday issues. 

The panelists said that facilities and equipment for news 

production are adequate, available, and affordable. For the 

most part, these do not serve as a barrier to the quality of 

news and programming. Dobrodomov stressed that in order 

to transfer to digital broadcasting, television companies 

have had to re-equip themselves with adequate modern 

equipment; otherwise, they will not be competitive in the 

market. Torbich added that every media outlet has digital 

cameras, recorders, and Internet connectivity, and most 

journalists have their own cameras as well. However, there is 

often not enough equipment for everyone. 

In his interview with Telekritika, Kostyantyn Grubich, 

ex-anchorman for Inter’s program “Znak Yakosti,” said, 

“Ukrainian producers of television content work better 

and more efficiently. Formats adapted by us have often 

been developed better than the original. But if we [take 

our fluff], its essence is in a deplorable condition. Today, 



231UKRAINE

everyone wants lightning-fast ratings by satisfying the most 

primitive intellectual needs.”

The panelists noted the gradual development of 

investigative journalism and the niche of business 

publications as being among some of the most developed 

over the past several years. Rybka noted the number of 

growing investigative reporting bureaus in the capital 

and some regions that frequently conduct investigative 

journalism. The panelists especially singled out investigative 

programs at TVi and websites, such as Nashi Groshi (Our 

Money), that monitor public procurement bids and publish 

the information on the most controversial examples. On the 

other hand, many experts complain that usually there is no 

real accountability that results from investigative reporting. 

However, they did point to the notable example of 

accountability and appropriate public reaction in Kostyantyn 

Usov’s investigation “Lukyanivka: Prison No. 1.” In this, he 

revealed the inner workings of the capital’s central jail, and 

as the most significant investigative report of the year, it 

rightly provoked the largest public reaction. 

Objective 3: Plurality of News

Ukraine Objective Score 1.75

Syumar believes that generally, plurality of the news can 

still be found in various media outlets, but the worst 

situation is with major television channels, most of which 

are politically dependent. Kvurt emphasized that although 

some citizens may use a plurality of sources, many Ukrainians 

obtain distorted news, and the mainstream media are being 

controlled more and more. “Formally, everything seems to 

be in place, but only a very small segment of the Ukrainian 

media has been protecting the interests of society. Even 

fewer media outlets are able to do this professionally,” he 

said. “The quality of local and international news is failing.” 

Rybka noted that while 70-80 percent of Ukrainians call 

television their primary news source, the biggest threat 

is that key national television channels are concentrated 

in the hands of a few conglomerates, all of which are 

pro-government. Lavrov added that the phrase “a news 

story hurts the interests of its shareholder” has become a 

very frequent reason for not broadcasting stories. This also 

caused the tremendous bias of broadcast media seen during 

the election campaigns. 

“Although the number of Internet media outlets has 

increased, it does not necessarily mean an increase of 

objective news,” said Torbich. “The Internet in villages and 

small towns is not yet widespread, but no one restricts 

using it.” Rikhtun agreed that multiplicity of sources on the 

Internet has not influenced diversity of news. Pankratova 

added that although there are a lot of opportunities to 

receive information from various sources and Internet access 

increases, the quality of news in the regions remains low.

In 2012, a Freedom House report on the Internet and 

digital media showed that Ukraine received the highest 

scores for freedom of the Internet and online media among 

post-Soviet countries. However, Ukraine was included in a 

group of countries (along with Russia and Belarus) in which 

pro-government, paid commentators (or “trolls”) manipulate 

and channel the discussions on the Internet.

According to an InMind survey, regular Internet users in 

Ukraine totaled 19.7 million, which is half the population of 

those 15 years and older. The share of Internet users aged 

21-45 accounts for 75 percent of the population. The survey 

also noted a 90 percent increase in users older than 55 and 

a 56 percent increase in rural users. Access to the Internet is 

available for 22.3 million users in the country. According to 

GfK Ukraine, a branch of the Austrian research giant, regular 

Internet users amount to 15.09 million people, and 80 

percent of available computers in the country are connected 

to the Internet. Ten percent of users access the Internet 

through mobile connectivity, and the highest number of 

Internet users is those between the ages of 16 and 29. 

According to TNS Ukraine, the average weekly use of 

television was 95 percent; for newspapers, 63 percent; for 

radio, 57 percent; for the Internet, 49 percent; and for 

magazines, 44 percent. Over the past five years, newspapers 

lost 13 percent of their readers, while Internet users have 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



232 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

increased by 5.5 times. However, the daily reach of media 

websites is only about 7 percent. So far, readers of print 

media still exceed Internet readers. For instance, readership 

of print versions of Segodnya total 1.27 million, while 81,000 

people read only its website and 29,000 people read both. 

The similar situation holds true for Fakty i Komentarii, whose 

readership totals 1.3 million for the print version, 781,000 for 

its website, and 14,000 for both versions. 

The Ukrainian Association of Independent Regional 

Publishers announced that, according to TNS Ukraine, the 

regional press had the largest audiences per issue in the 

regions of Vinnica, Zhytomyr, Luhansk, Lutsk, Mykolaiv, 

Rivne, Sumy, Ternopil, Kherson, Khmelnitskym Cherkasy, and 

Chernivtsi. The national press maintained a larger audience 

in Ivano-Frankivsk, Kirovohrad, and Poltava. The largest 

Ukrainian television channel, Inter, kept its leadership in 

2012 but, to some extent, lost ground near the end of 2012 

to competitors such as Studio 1+1 and STB, followed by 

Ukraina, ICTV, and Novyi. 

“On one hand, access to domestic or international news is 

not restricted. On the other hand, we have seen examples 

of ‘kept-at-a-distance’ exclusion of TVi and ZIK from the 

most affordable packages of cable operators. [This practice], 

as well as the inclusion of the winners of non-transparent 

digital competition to this package, have all resulted in 

limiting the audiences of TVi and ZIK,” said Dobrodomov. 

There is no state or municipal media outlet in Ukraine that 

reflect the views of the political spectrum, are nonpartisan, 

or serve the public interest. “In state and municipal media, 

the priority has been given to pro-government news,” 

said Torbich. “Activities of the opposition have often been 

silenced. This has been seen in the monitoring of Rivne 

media, in particular.” 

Kostyantyn Grygorenko, president of the All-Ukrainian 

Association of Municipal Press, mentioned in an interview 

with Telekritika that during elections, local officials started 

to overtly put pressure on municipal newspapers in Kharkiv. 

Municipal editors are forced to coordinate their publications 

with district administrations before printing, and officials 

ban publishing opposition ads or any compliments to the 

opposition or any criticisms of the government. “There 

were no such shameful practices of pre-publication 

approvals one and a half to two years ago. On the eve 

of elections, the situation has changed. Now editors are 

called to district administrations and receive instructions 

or ‘recommendations’ on coverage. This has happened not 

only in the Kharkiv region, but colleagues from Luhansk and 

Cherkassy have reported that they are in similar situations as 

well,” he said. 

Zurab Alasania, who managed state-owned Kharkiv 

television in 2005-2010, left this position with 

disappointment. In his Telekritika interview, he commented 

that the regional television company in Kharkiv is part of 

the system that consists of 27 other state-owned regional 

television channels subordinated to the State Committee 

for Television and Radio Broadcasting. “At the moment, 

true public television does not have a true chance in our 

country,” he said. 

The major Ukrainian news agencies include UNIAN, Interfax, 

Ukrainski Novyny, LigaBiznesInform, RBC-Ukraine (the 

Ukrainian affiliate of the Russian RosBiznesKonsulting 

Group), and the state-owned Ukrinform. The panelists 

admitted that the business model of subscriptions to such 

news agencies is gradually dying because much of the 

information is available for free on the Internet and the 

“copy-paste” editorial model of news reporting and other 

“quiet stealing” methods of providing news content seem 

sufficient for the major Ukrainian news agencies. Alasania 

commented in his interview with Telekritika that people 

are bored with information as it is and suggested that 80 

percent of news is “copy-pasted.” “If one wants to see a 

picture of the day, one does not need to visit a certain 

website. One would find it anywhere. The other thing is 

that I do not often believe what I see, because journalistic 

compliance with standards [has been] almost absent,” 

he said.

Otar Dovzhenko, in his annual Telekritika media review, 

stated, “There are less and less Ukrainians in Ukrainian 

media. Our media sector that was started 15 years ago to 

overcome colonial dependence on the Russian market now 

reflects a microcosm of it,” he said. He noted that more and 

more Russian media franchises for both information and 

entertainment have been replicated in Ukraine. 

According to media reports, the largest television channels 

belong to a few Ukrainian oligarchs—Dmytro Firtash, Valriy 

Khoroshkovskiy, Viktor Pinchuk, Ihor Kolomoiskiy, and Rinat 

Akhmetov. People may know by rumor or declaration in the 

mainstream media who owns what outlet, but there will be 

absolutely no possibility to prove this. It is also not known 

who stands behind numerous Internet media outlets. “With 

the introduction of the law protecting personal data, the 

situation with transparency of ownership has been even 

more aggravated,” Pankratova said.

The news site Tyzhden.ua characterized the Ukrainian 

media market as noticeably monopolized, noting the 

excessive numbers of business-segment publications, such 

as Kontrakty, Biznes, Kommersant, Delovaya Stolitsa, Vlast 

i Deneg, Forbes, and a dozen more. It also pointed to the 

underdevelopment of tabloids and nearly obscure presence 



233UKRAINE

of an influential daily press in the marketplace. It went 

on to say that there is a noticeable discrimination of the 

media, an unreasonable number of franchises and affiliated 

foreign media outlets (such as Komsomolska Pravda v 

Ukraine, Argumenty I Fakty v Ukraine, Kommersant, 

Izvestiya v Ukraine, etc.), and an abnormally low number of 

analytical publications.

The primary example of one media outlet that inflates itself 

to suggest that it monopolizes the print media market in the 

country is the Ukrainian Media Holding Group (listed on the 

Frankfurt Stock Exchange as Ukrainian Media Holding). It 

has operated in the market for 12 years with a self-declared 

cumulative circulation of publications of two hundred million 

copies. It positions itself as the leading publishing house 

for the past decade in the country. In addition to dozens of 

publications, it manages a number of online products that 

reach nearly half of the Ukrainian Internet audience.

In the radio segment, there is also a trend of national 

networks merging with local radio stations. According 

to Tyzhden.ua, the majority of radio stations work in the 

entertainment format. The only talk-radio station, Radio 

Era, has essentially turned into an affiliate of Radio Russia. 

With the change of government two and a half years ago, 

the limited television market (US$400-425 million) has seen 

5 Kanal and TVi being pushed off the air. Subsequently, TVi 

experienced problems with cable operators and estimated 

the loss of two thirds of its audience due to this event. The 

majority of Ukrainians still use analog television, while cable 

networks are available only in large cities.

Torbich noted that media in foreign languages and for 

minorities are not restricted, but they are not widespread at 

the same time. Dobrodomov expressed the point that broad 

spectrums of political and social events are not reflected, 

and with the new law on regional languages there might 

be improvement for media in other languages. The law 

expanding the use of regional languages, especially Russian, 

was adopted in July 2012 and caused numerous protests. It 

is believed that it aimed to placate Eastern Ukrainian voters 

on the eve of elections. Rikhtun added that there is a lack 

of quality news in nearly all available languages. He noted 

that Ukrainian speakers in Crimea would want to watch 

or listen to news in Ukrainian, but there are no quality 

offerings available. 

“Television news has become more yellow, [only showing] 

blood, car crashes, tears, and the bedrooms of celebrities. 

Television news has been lacking socially important 

information and has been substituted by human-interest 

stories,“ said Simanovich. “At Vikna-Novyny, for example, 

they ask to find a hero whom viewers would sympathize 

with. A person overcomes some hardships for a good 

purpose and finally must change something in his/her life. 

As a result, a number of stories about disabled people who 

did not lose hope and helped themselves or others has 

increased. [Alternately,] social issues where the government 

does not fulfill its duties are not encouraged because it 

looks like a deadlock [between competing ideas] and the 

viewer will not experience a catharsis.”

According to Tyzhden.ua, Ukrainian-language segments are 

gradually disappearing in the printed-press marketplace. 

It refers to the Book Chamber, which cited that the 

annual circulation of Ukrainian-language newspapers has 

decreased more than double over the past 20 years, while 

Russian-language press has increased by one and a half 

times. This is one of the consequences of the myth thrust 

on advertisers, which is that Ukrainian-language readers 

are poor and advertising will not work. Banks may even be 

hesitant to offer loans to Ukrainian-language outlets. This 

is evidenced by the perception that there is a preference for 

Russian-language content, which has serious implications for 

the further development of Ukrainian-language news. 

Kvurt expressed his view that the quality of international 

news is exaggerated. “Negative stories about the West have 

been encouraged in the media controlled by the ruling 

party. This trend toward international isolation has become 

more noticeable,” he said. Dobrodomov noticed that local 

coverage on national television channels has decreased as a 

result of the downsizing of their regional reporting staff. He 

felt that this was being done so that inhabitants of the Lviv 

region would not be able to watch local news content as 

often as they have. 

“International news has usually been reprinted by local 

media from the Internet,” said Torbich. “The network of 

municipal district newspapers does cover local news, but 

their quality is questionable. In rural areas, there might 

be only one single source of local news. In district centers, 

one may find local websites.” Marusov did point out that 

there are, in fact, local websites in smaller cities and towns 

that cover local news. It is especially so in urban areas of 

eastern Ukraine. For instance, he was satisfied by coverage 

of the environmental demonstration in Mariupol that 

was displayed within the local website network. Rikhtun, 

however, was upset that, by and large, communication on 

such forums and social networks has not become true civic 

journalism in the full sense of the idea but is rather just an 

exchange of brief pieces of data. 



234 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Objective 4: Business Management

Ukraine Objective Score: 1.52

Kvurt stressed that there is a difference among mainstream 

media, state and municipal media, and regional commercial 

media. “State and municipal media have worked well 

outside of market forces. Mainstream media perfectly 

understand what things should look like, but they have 

been constrained by the general policies of the owners 

that media should cater to their primary client (metallurgy, 

aviation, etc.),” he said. “The market has also been ruined by 

the availability of political money and political advertising, 

especially in 2012. Therefore, without systematic changes, 

reforms of the current marketing conditions will not be 

improving.” Khomenok added that a lot of media made 

good money this year on jeansa and elections.

Syumar believes that most major television channels are 

subsidized by their owners without the intention of ever 

turning them into profitable businesses because the most 

important thing to most owners is to have them as a 

political tool rather than a well-run media business. Other 

sources also mentioned that the expenses of some television 

channels might be twice as much as their revenues. “A few 

years ago, we [STB] had a bright example of a manager 

who would attend BBC training workshops and participate 

in producing newscasts,” Simanovich said. “Now he is 

disappointed and says that there are no political forces to 

trust and therefore no one to collaborate with.” 

Pogorelov noted that the situation in media management 

is similar to the rest of Europe. With reductions in the 

advertising market, media outlets have had to look for other 

revenue sources and opportunities to reduce costs. “There 

has been a lack of professional training, and therefore the 

pace and quality of changes and attempts to find effective 

solutions has been lower in Ukraine than in Europe,” he said. 

“There are no specialized education options for media 

management, but there are talented managers who want 

to learn but who act primarily on instinct. STB channel 

started to earn profits and then stopped to use a mediator 

in advertising sales and launched its own agency called 

StarLightMedia,” said Simanovich. “Then the channel started 

to produce its own programs, but ratings were raised 

primarily from [entertainment shows]; therefore, serious 

analytical programs and even news were reduced,” he 

said. Political news, especially during election campaigns, 

turned to exclusively paid content, followed by the absence 

of criticism of pro-government figures in order to not risk 

losing their business interests. 

“Very few regional media outlets are self-sustainable or 

profitable, and many are subsidized. There are no social 

and political bloggers who earn money on their blogs,” 

Torbich said. “The main source of revenue for most local 

municipal media is the local government budget. The main 

sources of income of private media are either the private 

funds of the owners or advertising. The main income sources 

for civil-society media come from grants. The majority of 

media outlets do not operate on funding from advertising. 

Only a few regional media outlets have a sufficient share of 

advertising to factor it into their revenue structure.” Torbich 

believes that around 30 percent of the Rivne media operates 

on revenue from advertising. 

Dobrodomov added that conflicts between advertising 

and journalism favor advertising. “Recently we had an 

advertising contract with the Lviv Polytechnical University, 

and after we published a story critical of violations at 

one of their construction sites, they broke the contract,” 

he said. Kvurt added that disproportionately large 

sums of advertising money are in the form of jeansa or 

political advertising. 

Online media are in search of various ways of monetizing 

their content. According to Borys Lozhkin, author of 

the aforementioned article on the WAN-IFRA congress 

in Kommersant, there are no commercially successful 

publications in Ukraine that did away with paper copy 

in favor of online content. The model of paid online 

subscriptions has not proven to be successful. Delovaya 

Stolitsa attempted to introduce it but stopped after several 

months. “First of all, Ukrainians [do not have significant 

discretionary] resources that they will use to pay for content 

over the Internet. Second, the number of consumers with 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



235UKRAINE

such resources is too few,” he said. According to Yulia 

Stephanishyna, general director of Sanoma Media Ukraine, 

most of the Ukrainian paid content can be found for free.

Ownership of the leading advertising agencies is very 

murky. “About 80 percent of the advertising market 

has been managed by three large agencies. Any agency 

would be attracted by the large fees to be earned, and 

television [commands] the highest in absolute figures. 

Major television advertising has been managed [essentially] 

by one agency,” Pogorelov said. “This has been the main 

reason for advertising wars between television and print 

media. The battle is not over, and therefore print media 

have been intensifying the fight. In 2012, we observed 

that advertisers have aimed at attracting customers, such 

as banks and insurance companies, which have tended to 

place advertising directly into regional media outlets. It 

has been less expensive for them, but on the other hand, 

they have faced a number of problems with professional 

services, especially in municipal media outlets, which in half 

of the regions have the largest audiences. So advertising in 

regional media has increased due to such advertisers, and 

forecasts for the next year are optimistic as well.” 

At the end of 2012, three of the four largest television 

groups established a historic advertising alliance that 

has been the largest in Ukraine’s history. The merger of 

StarLightMedia, Inter Group, and Ukraina now controls 

70 percent of the television viewing audience and has 

increased advertising prices by 20-40 percent, dictating 

rather strict conditions in the advertising market. 1+1, the 

media group of Ihor Kolomoiskyi, controls 13 percent of 

television audiences, which is still a significant part of the 

remaining market.

In February 2012, media groups UMH (Borys Lozhkin), KP 

Media (Petro Poroshenko), and Media Group Ukraina (Rinat 

Akhmetov) united their portals (i.ua, bigmir.net, and tochka.

net, respectively) into a single, joint advertising company 

called United Online Ventures. Lozhkin commented on this 

decision in an interview with Telekritika, saying that none 

of the East European countries have as many Web portals or 

television channels as Ukraine, and therefore no one could 

make money in such a market. 

According to the NGO All-Ukrainian Advertising Coalition, 

the 2012 media advertising market (television, radio, print, 

and the Internet) totaled 8.556 billion UAH (close to US$1.07 

billion). This was an increase of approximately 25 percent for 

these segments from 2011, and projections are that this may 

increase by 11 percent in 2013. 

The 2012 television advertising market reached 3,867 billion 

UAH (about US$483 million), up 9.8 percent from 2011; the 

share of the national television market was 3,740 billion UAH 

(about US$467.5 million), up 10 percent from 2011. The share 

of the regional television market was just 127 million (US$16 

million) UAH, up 5 percent from 2011. These estimates do 

not include official political advertising during the campaign 

period. In 2013, estimates predict that national television 

stations might add 10 percent to their advertising revenues, 

while regional television might gain 5 percent. Sponsorship 

of television programs is estimated separately at 400 million 

UAH (US$50 million), up 8 percent from the previous year. 

Print outlets increased their advertising revenue by 8.6 

percent to 2,647 billion UAH (US$330 million) in 2012. 

Of the 2012 figure, 755.3 million UAH (US$94 million) 

went to newspapers (up 9.6 percent), 924 million UAH 

(US$115 million) to magazines (up 5.7 percent), 62.5 million 

UAH (US$9 million) to inserts and supplements (up 9.6 

percent), 273 million UAH (US$34 million) to classifieds 

(up 9.5 percent), and 632 million UAH (US$79 million) to 

non-standard placements, such as special projects and 

sponsorships (up 11.7 percent). It is expected that in 2013 

advertising flows will be distributed in favor of larger 

publishing houses and that the share of non-standard 

advertising and multimedia projects will grow. 

In 2012, radio advertising increased by 15 percent to 312 

million UAH (US$39 million) and is projected to increase 

by 15 percent in 2013. The demand for radio advertising is 

driven by the growth of television ratings. 

According to the All-Ukrainian Advertising Coalition, 

Internet advertising grew to 680 million UAH (US$85 

million), including banners, agency content advertising, and 

digital services. Direct client advertising content counted 

separately for an additional 650 million UAH (US$81 million). 

Due to different classifications in 2011, percentile changes 

are unavailable. According to Gemius, in 2011 Ukraine 

was a leader in Internet advertising growth (59 percent) 

in Central and Eastern Europe. Large print-media owners 

estimated that Ukraine lags behind Europe and the United 

States by three to seven years in print media and Internet 

advertising spending. 

The government uses two ways to fund the media. It may 

give direct subsidies to a state-owned or municipal media 

outlet or execute agreements to cover its activities through 

state and private media. Usually the priority in the latter 

spending scenario is given to loyal state and municipal media 

outlets even without any real competition. The Kyiv regional 

administration and council stopped financing its newspaper 

Kyivska Pravda because of critical articles published about 

local government. Its chief editor made an attempt to 

withdraw governmental bodies from its ownership through 

the court system, but instead the government managed 



236 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

to remove employees from their shareholder status and 

launched a new municipal newspaper. 

Torbich noted that government subsidies to state and 

municipal media undermine the competitive market in the 

regions. Moreover, he personally lost a lawsuit to gain access 

to information on funding and spending for municipal 

media in the appeals court. 

Pogorelov commented that professional management in 

media is low and that only a handful of media outlets really 

make use of available market research. Even if they do 

not have access to comprehensive research, free data are 

often available. Torbich admitted that market research is 

conducted, but most regional media outlets cannot afford 

it or conduct it themselves. Dobrodomov added that GfK 

research became more expensive and that his channel could 

afford to buy their services only once a quarter. “It helped 

us a lot and influenced our success with advertisers. But 

in regional markets it has not been a widespread tool for 

working with advertisers or adapting programming for our 

audiences,” he said. 

There were a couple of public scandals connected with 

the recent TNS Ukraine nationwide audience research 

effort. In May, Ukrainiskyi Tyzhden discontinued its 

participation in the research, accusing TNS of manipulating 

the methodology. Two months later, a group of “old” 

business media (Biznes, Delovaya Stolitsa, Vlast i Deneg, and 

Kontrakty) also refused to participate in the nationwide 

research, and relative newcomers MMI Ukraine and PMI 

refused to participate in the regional-level market research. 

All media outlets felt that market manipulation was 

occurring when certain social and political publications 

(Korrespondent, Focus, and Kommentarii) declared 

themselves as private businesses and squeezed out 

traditional businesses in this segment. Thus, these firms 

decided to remove themselves from this TNS research survey. 

However, Pogorelov tried to persuade other panelists that 

this was all just a purely methodological correction that 

occurs once every few years. The TNS methodology is the 

same in many countries, and international audits have 

confirmed this as well. Media have the right to position and 

classify themselves as they deem necessary and as a way to 

regulate themselves. The scandal concluded by TNS’s not 

changing the classification system. 

Syumar noted that the situation with television, print, and 

Internet outlet ratings is not improving. “Transparency and 

competitiveness should have been ensured in these issues, 

and these instruments must be objective for media to 

become true businesses,” she said.

The Industrial Radio Committee ordered research to be 

conducted by GfK Ukraine using a “day-after-recall,” 

computer-assisted telephone interview method. Radio 

companies obtained this tool only in 2012 and have already 

noticed its efficiency with advertisers and listeners alike. 

The Industrial Television Committee, a trade association 

of the largest stations, ordered television panel research 

from GfK Ukraine that measured audiences of 44 national 

and other channels with the aid of 2,540 people-meters 

that were placed in the households of cities and rural 

areas. In June 2012, the director of Ru Music complained 

that 5-8 percent of the panel measurements were corrupt 

due to information leaked on the metered households and 

attempts to provide them with instructions on what to 

watch. GfK had to revise its research by selecting different 

households.

Dobrodomov commented that the scandal with GfK again 

casts a shadow on the reliability of television ratings. There 

are also questions on the measurements of Internet ratings 

as well. “Declaring circulation figures of print publications 

has become a daily routine,” he said. Pogorelov agreed that 

in print media, even attempts to certify circulations are 

forgotten because the status quo is convenient for everyone. 

Objective 5: Supporting Institutions

Ukraine Objective Score: 1.98

Kvurt noted that media-support institutions, trade 

associations, and professional associations displayed a 

high level of self-organization during the fight against 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



237UKRAINE

criminalization of libel. This was especially evident at the 

World Newspaper Congress. “However, neither associations 

nor regional TV channels managed to counteract the 

Natsrada in its 2012 decisions,” he said. Torbich added that 

trade associations operate more or less adequately in the 

area of print and television, but while he acknowledged that 

trade associations exist for Internet media outlets, he could 

not think of anything they had tried to accomplish.

Trade associations of broadcast media include the Industrial 

Television Committee, uniting the largest television stations, 

and the Independent Association of Broadcasters, uniting 67 

regional and national companies, which operate about one 

hundred television and radio channels. The Industrial Radio 

Committee has been established by the three largest radio 

networks, three advertising agencies, and the Independent 

Association of Broadcasters. The UAPP unites about one 

hundred publishing houses all over Ukraine (about four 

hundred publications and one hundred websites with a 

general circulation of more than 14 million copies). Regional 

publishers are united through the Ukrainian Association of 

Independent Regional Publishers. Concerning representation 

of Internet media outlets, trade associations include the 

Ukrainian Internet Association and Ukrainian Association of 

Internet Advertising. The All-Ukrainian Advertising Coalition 

measures the media and non-media advertising market. 

Pogorelov, of UAPP, said that during the past year 

the quality of rendered services of trade associations 

has increased. They have combined efforts and 

substantially enhanced the interaction between each 

other in representing members’ interests. Their activities 

have achieved results on a few serious issues, such as 

counteracting the National Expert Commission for Public 

Morale, libel legislation, banning certain types of advertising 

(medicines, medical services), and removing VAT circulation 

privileges from print media. 

Khomenok praised the two press publishers’ associations 

for supporting their members and conducting the 

aforementioned WAN-IFRA World Newspaper Congress 

and World Editors Forum in Kyiv in September 2012, which 

hosted nearly one thousand media professionals from all 

over the world. WAN-IFRA conducted important surveys and 

issued a report about freedom of speech in Ukraine. 

Lavrov emphasized that large businesses, NGOs, and public 

figures are all scrambling to burnish their reputations and 

assail their opponents through the media. Rather indicative 

of this was the sponsorship by Dmytro Firtash’s company, 

Group DF, of the WAN-IFRA events in Kyiv. Firtash is well 

known as a libel tourist—he lost a suit in the United 

Kingdom against the English-language and Ukraine-based 

Kyiv Post in 2011—and is one of the most closed and 

hostile media personalities in Ukraine. Pogorelov replied 

that the Ukrainian hosts had little choice but to accept the 

sponsorship deal, noting the whole opportunity of hosting 

the WAN-IFRA Congress in Ukraine was at stake. 

With the death of the previous head of the National 

Union of Journalists of Ukraine (commonly known by its 

acronym, NUJU), Ihor Lubchenko, in May 2012, a new head 

of the union, Oleg Nalyvayko, was elected and instituted 

certain reforms for the union. The panelists agreed that it 

is too early for the results to be judged. There are twenty 

thousand members of the NUJU; the majority are from 

state and municipal media. Khomenok stressed that no 

reforms at the NUJU are feasible until they develop a 

mechanism for excluding who cannot become a member. 

Many members are no longer journalists but have long 

since become public-relations managers and are still 

members. Membership also includes government officials 

or law-enforcement officers who keep their membership 

cards with the NUJU and discredit the entire spirit of 

such organizations. 

Dobrodomov said that the only tangible action seen from 

journalists’ organizations has been their initiatives to 

establish a single, universal press card. “At the moment 

there have been more declarations on this rather than real 

mechanisms to protect the interests of journalists. In recent 

years, the NUJU was also used by journalists to obtain free 

Shengen visas,” he said. 

The panelists agreed that the activity level of a few media 

trade unions is low because of the lack of solidarity that 

journalists have with one another. Torbich stated, “The 

activities of professional media unions have been nearly 

unnoticeable and not surprising, as I was told that only 

two people in Rivne have paid their membership fees.” 

Pankratova mentioned that media trade unions have legal 

services and make important statements when journalists’ 

rights are violated. 

Simanovich, a member of the Media Front Union, added 

that she has noticed only one explicit action—a victory of 

the union’s head, Osman Pashaev, in court, concerning the 

eighth instance of his dismissal, which was deemed illegal 

because it was not coordinated with the union. “This has 

been an important precedent, but just a single one. Other 

dismissals at ‘Vikna Novyny’ [news program] took place 

‘voluntarily,’ meaning under pressure,” she said. 

Major media-support NGOs include the Academy of 

Ukrainian Press, Institute of Mass Information, Internews, 

Media Law Institute, Regional Press Development 

Institute, Telekritika, and regional organizations such as 

Information and Press Centers in Simferopol and Sebastopol. 

Dobrodomov noted that NGOs have become more active 



238 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

and have achieved results. Their systematic activities give 

impetus to the development of professional journalism. 

Legal services, training workshops, and conferences 

conducted by such organizations reinforce the journalistic 

community. Torbich said, “I could not imagine how we 

would have done investigative reporting without the legal 

support of media lawyers or how the professional level 

of our journalists would have increased without training 

workshops.” Simanovich agreed that increased legal 

support helps considerably so that journalists do not give in 

to despair.

According to Simanovich, the Chesno (Honestly) and Stop 

Cenzuri (Stop Censorship) movements have been noticeably 

active in 2012; however, these are unions of journalists 

who were forced out of the profession due to pressure, 

and their activities have been barely noticeable. They try to 

communicate ideas via Facebook or blogs but are not known 

to the wider public. 

Good examples of practice-oriented journalism schools that 

the panelists mentioned were those of the Kyiv Mohyla 

Academy and the Ukrainian Catholic University in Lviv, 

both of which offer masters-level programs in journalism. 

For the second consecutive year, the Ministry of Education 

did not finance scholarships for the Academy’s master’s 

program in journalism. For several years, Akhmetov has been 

supporting the innovative Digital Future Journalism course 

at the Academy. Simanovich commented: “Having taken 

this course, I know that [the Academy] had an amazing 

foundation and professors, and therefore the reduction of 

the budget for its journalism school is an aggravation.” The 

master’s program in journalism at the Ukrainian Catholic 

University was launched in 2011 to matriculate 17 students 

per year. The program plans to add an additional 13 students 

annually through media communications, analytics, research, 

and other related courses.

The panelists agreed with Torbich’s opinion that, other 

than these examples, the quality of journalism education 

throughout the country is awful. “I have based my opinion 

on four universities in the Rivne and Lutsk regions. Radio 

journalists are prepared without any relevant equipment, 

and investigative journalism is taught by a graduate student 

who has never worked in any media outlet. I have seen 

third-year students who cannot write news articles,” he said. 

Khomenok mentioned that 60 percent of journalists 

employed by Ukrainian media do not have journalism 

degrees. “Due to administrative barriers, the education 

system in state universities has not been able to react to the 

demands of the industry. They cannot practically change the 

curriculum without permission from above, while private 

universities can do this,” he added.

Dobrodomov estimated that five or six universities in 

Lviv produced 1,400 media-related graduates each year. 

Recently, various open sources mentioned about 50-80 

journalism departments throughout the country and up 

to ten thousand graduates per year. In an interview with 

Telekritika, Volodymyr Rizun, director of the Journalism 

Institute of the Kyiv Shevchenko University, officially 

estimated that only 39 universities graduate journalism 

students despite higher numbers being mentioned. 

Short-term training programs offered by NGOs and trade 

associations, as well as in-house workshops at a limited 

number of media-support organizations, remain the only 

alternatives to an academic education. Pankratova said that 

she decreased the score for this indicator because media 

outlets, by and large, lack in-house training programs 

and sometimes media outlets do not allow journalists to 

participate. She did note, however, that some NGOs were 

using new technologies, such as webinars, to allow media 

professionals to be trained. 

Khomenok mentioned that during the elections there were 

attempts to control print media. “On October 25 at the 

Melitopol printing house, police detained its truck, driver, 

and general director, Mykhaylo Kumok, and attempted to 

confiscate newspapers for the Crimea. Incidentally, these 

publications were those that were in alignment with the 

ruling party. There was a risk that during the search, falsified 

prints would be planted, and this could paralyze the printing 

house,” he said. Kumok filed complaints with the regional 

prosecutor’s office and law-enforcement department. 

Digital television provider Zeonbud, which won the 

contract to provide digital television technology, is a 

monopoly. State-owned Concern RRT is as well and is 

the largest broadcasting network in the country, owning 

some 560 transmitting towers and 80 television stations 

all over Ukraine. In 2013, Concern RRT increased prices 

by 7.9 percent, while its growth was 8.9 percent in 2012, 

9.6 percent in 2011, 15.5 percent in 2010, and 23 percent 

in 2009. 

Pogorelov reminded the panelists that the press distribution 

system remains problematic. Ukraine still has a rather low 

number of newsstands per capita (eight times less than 

in Poland and 15 times less than in France or Germany). 

Establishing kiosks is possible only with the permission of a 

dozen local authorities, and land issues are not regulated. 

Kiosks are often dismantled by local authorities despite the 

governmental moratorium of 2009 on dismantling press 

kiosks. UAPP, in particular, lobbies for relevant and clear 

legal regulations to foster press distribution. 

For example, the company Presa-M (a subsidiary of Kartel 

publishing house) has been operating in the city of 



239UKRAINE

Kryvyi Rig for 15 years. It received a notice from the local 

administration in December 2012 to dismantle its kiosks in 

January 2013 (at a time when the whole country is off for 

the New Year holiday). The decision did not have sufficient 

legal standing, and the notice was canceled. 

Many technical innovations are available in the country and 

for the industry. Gaps in technology and their economic 

affordability between large cities and rural areas remains 

a problem. Broadband Internet is less available in small 

towns and rural areas. The panelists agreed that there is a 

problem with digital broadcasting, as its technical provider 

is an artificial monopoly. “Information and communications 

technology infrastructure has been transferred more and 

more into the hands of oligarchs, and this has not led to 

increased [infrastructure] investments, transparency, and/or 

increased quality of services,” Kvurt said. 

In his interview with Korrespondent, Pierre Danon, executive 

chairman of the largest cable operator in Ukraine and the 

third-largest Internet provider, Volya, said that there are 

only two areas in which Ukraine lags behind: the lack of 

HD television and interactive television services, such as 

“on-demand” television. 

According to summaries at Budde.com.au, a 

telecommunications research consultancy, despite the 

hard economic crisis of 2009, Ukraine’s telecommunication 

sector has shown considerable resilience. He said that it has 

been growing steadily during the past few years, with the 

broadcasting and mobile sectors offsetting the faltering 

fixed-line telephony sector. In 2012, market penetration 

of fixed broadband services was 12 percent, mobile was 

119 percent, and fixed-line was 25 percent. Important 

developments are expected in 2013 following the decision 

to set up a universal service fund to expand and improve 

broadband delivery in rural areas. Developments should 

also occur because of the decision by the main provider, 

Ukrtelecom, to invest in a national “Fiber-to-Home” 

network. Ukraine possesses a sizeable broadband 

market, with effective cross-platform competition. DSL 

dominates the Internet access market, although cable is 

available and there have been considerable investments 

in “Fiber-to-Business” in recent quarters. LAN and 

wireless platforms, such as WiFi and WiMAX, exist on a 

smaller scale. Digital television is accessible from cable 

and satellite platforms, and while the digital terrestrial 

television platform has progressed, it has not been 

without controversy in terms of who will be selected as 

the broadcasters.

List of Panel Participants

Dmytro Dobrodomov, general director, ZIK TV channel, Lviv

Oleg Khomenok, independent journalism trainer, senior 

media advisor, Internews Network U-Media project, Kyiv

Kostyantyn Kvurt, chairman of the board, 

Internews-Ukraine, Kyiv

Vladyslav Lavrov, journalist, Kyiv Post, Kyiv

Andriy Marusov, freelancer, Kyiv

Lyudmyla Pankratova, media lawyer, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

Oleksiy Pogorelov, general director, Ukrainian Association of 

Press Publishers, Kyiv

Tetyana Rikhtun, director, Media Information and Press 

Center, Sebastopol; investigative journalist, Sebastopol

Yevgen Rybka, chief editor, Liga News and Liga Dossier 

projects, LigaBiznesInform (information agency), Kyiv 

Olga Simanovich, correspondent, script writer, International 

Media Center STB, Kyiv 

Viktoria Syumar, executive director, Institute of Mass 

Information, Kyiv

Volodymyr Torbich, chief editor, Rivne Agency for 

Investigative Reporting (information agency), Rivne

The following participants submitted a questionnaire but 

did not attend the panel discussion.

Sergiy Guz, chief editor, Nash Reporter weekly, 

Dnieprodzerzhynsk

Ilona Fanta, chief editor, Kolo publications group, Zhyttya I 

Dilo media company, Poltava 

Moderator and Author

Kateryna Laba, executive director, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

The panel discussion was convened on December 10, 2012.


