
292 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

TURKMENISTAN

At first glance, the media law appears to be a cause for hope, though 

the law flies directly in the face of total media control that has lasted 

Turkmenistan’s entire history.



293

introduction

TURKMENISTAN

TU
R

K
M

E
N

ISTA
N

S

OVERALL 

SCORE: 

0.44

Since the last MSI Eurasia report, the country has undertaken what amounts to, for Turkmenistan, an 

international charm offensive. 

Turkmenistan formally ended its single-party system in 2012, by registering a second political party for the 

first time in more than 20 years of independence. It also completed population census, first time in 17 years. 

Turkmenistan also attempted to burnish its diplomatic credentials, hosting a summit of regional heads-of-state 

summit and getting itself elected to the UN General Assembly’s Economic and Social Counsel. Moreover, 

Turkmenistan formalized the ambitious, multi-billion dollar US-backed Turkmenistan-Afghanistan-Pakistan-

India natural gas pipeline (TAPI) project in 2012. The project would allow Turkmenistan to theoretically export 

natural gas to South Asia in 2017, which would add to its current customers China, Russia, and Iran.

President Gurbanguly Berdymukhammedov was reelected for a second five-year presidential term on February 12, 

2012, in an election the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) considered so flawed that it 

would be pointless to send observers. During his campaign, he stated that he fully supports the democratization of 

Turkmenistan by developing the political system, strengthening the power of local authorities, public institutions 

and establishing independent media. “We need parties that would unite and inspire people to creative work for 

the sake of further prosperity of our country,” he said, on the way to his 97.14 percent victory over seven friendly 

alternative candidates. His victory brought about a new moniker, “Arkadag” (Protector), and the announcement 

that his first term “Era of Great Revival” had given way to the “Era of Power and Happiness.” Despite gas-fueled 

growth, non-government sources still estimate high unemployment and poverty rates. 

Turkmenistan is an absolute dictatorship, a sentiment shared by the participants and the international 

community. Reporters Without Borders consistently places Turkmenistan as one of the three worst countries 

for media freedom and one of the nine states with the worst civic freedoms record. The Organization for 

Security and Cooperation in Europe (OSCE) has described the lack of press freedom in Turkmenistan as 

“unprecedented” in the body’s history. It is one of the most corrupt nations on the planet, according to 

Transparency International. 

Berdymukhammedov reversed some of the more bizzare and regressive reforms of his predecessor, 

Sapamurat “Turkmenbashy” Niyazov, though critics contend these changes have been cosmetic, limited, 

or ineffective. On the media, however, 2013 opened with the surprising enactment of the president’s 

promised media freedom law, which guarantees freedoms of expression, dissemination of information, 

bans censorship, and ends the president’s formal ownership of all the country’s newspapers. At first glance, 

the media law appears to be a cause for hope, though the law flies directly in the face of total media 

control that has lasted Turkmenistan’s entire history.

One of the few genuinely positive trends of increasing Internet access of the past few years is now being 

blunted by increasing filtering of social networks, including Facebook, Twitter, and YouTube. This censorship 

was extended to Gmail in 2012, reports RSF, which lists Turkmenistan as an “Enemy of the Internet.”



294 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
30

0.
24 0.
28

0.
24 0.
29

0.
56

0.
21 0.
26

0.
25

0.
20 0.

41

0.
11 0.
14

0.
14 0.
19 0.

31

0.
23 0.
30

0.
31

0.
32 0.
40

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

09 10 11 12 20
13

09 20
10

20
11

20
12

20
13

9 10 11 12 20
13

20
09

10 11 12 20
13

0.
74

0.
73 0.
75

0.
76

GENERAL

>> Population: 5,054,828  (July 2011 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Ashgabat

>> Ethnic groups (% of population): Turkmen 85%, Uzbek 5%, Russian 4%, 
other 6 % (2003 est, CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, 
unknown 2% 

>> Languages: Turkmen (official) 72%, Russian 12%, Uzbek 9%, and other 7%

>>GNI (2010-Atlas): $ 19.159 billion (World Bank Development Indicators, 2011)

>>GNI per capita (2010-PPP): $ 7,160 (World Bank Development 
Indicators, 2011)

>> Literacy rate: 98.8% (male 99.3%, female 98.3%) (1999 est, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Gurbanguly Berdymukhammedov 
(re-elected February 12, 2012).

MEDIA-SPECIFIC

>>Number of active media outlets: Print: 25 national and local newspapers, 
17 magazines, Radio Stations 5; Television Stations: 7

>>Newspaper circulation statistics: The top two newspapers by circulation 
are Neutral Turkmenistan (Russian, English language state-owned daily), 
Turkmenistan (Turkmen language daily)

>> Broadcast ratings: N/A

>>News agencies: Turkmendovlethabarlary (state owned)

>>Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 80,400 (2009 est., CIA World Factbook)

TURKMENISTAN at a glance



295TURKMENISTAN

On December 23, 2012, the Turkmen government’s official 

news website Turkmenistan: The Golden Age (Turkmenistan.

gov.tm) reported that the Turkmen Parliament passed new 

laws on mass media guaranteeing freedom of the media. 

The law, which came into effect on January 4, 2013, states 

that “Nobody can prohibit or impede the media from 

disseminating information of public interest” and that 

citizens of Turkmenistan have the right to use any form of 

media to express their opinions except when necessary to 

protect the constitutional order, health, honor and dignity, 

private life of citizens, and public order. Under the law, 

obstruction of the legal professional activities of journalists 

by government officials and public organizations is explicitly 

forbidden. The new law prohibits mass media censorship, 

though there are no truly independent publications to test 

the provision. Details about how the law pertains to Internet 

media remain unclear, though many sites remain blocked, 

including exile opposition sites.

The participants agreed that there is no rule of law in the 

country, especially on politically sensitive cases. “A phone 

call from the Ministry of National Security or the President’s 

Office can decide the outcome of any case,” said one 

Turkmen journalist. “This happened with the case of Andrey 

Zatoka, the well-known ecologist and civil activist, who was 

first given prison term but then the sentence was changed 

to a fine and he was deported from the country. The courts 

decided nothing here.”

Another participant wrote of the consequences of 

this environment. “All people trying to express their 

opinion freely are harassed, including Natalya Shabunts, 

Gulbansoltan Achilova, Tirkish Djumageldyev; imprisoned, 

such as Ogulsapar Muradova, Dowletmurad Yazgulyev, 

Annagurban Amanklychev, Sapardurdy Khadjiev; committed 

to psychiactric wards, such as Amangelen Shapudakov 

and Kakabay Tejenov; or forced to leave the country, such 

as Andrey Zatoka and Annamamed Myatiyev.” Many of 

these individuals were journalists assisting or informing 

international news outlets and documentary filmmakers, or 

were environmental and social activists.  

A pleasant surprise came in early 2013, when Amanklychev 

and Khadjiev were released after serving their full 

Objective 1: Freedom of Speech

Turkmenistan Objective Score: 0.29

Turkmenistan’s score for Objective 1 remained almost the 

same as last year’s 0.31, reflecting that the country has no 

tolerance for freedom of speech. Despite the government’s 

passage of the country’s first ever media law, its provisions 

are redundant to the protections provided by the 

constitution, which has failed to provide any acceptance of 

speech freedoms for the rest of Turkmenistan’s history.

Turkmenistan’s legal foundation have always provided 

for the basic protections of freedom of expression and of 

the press. The new constitution, adopted on September 

28, 2008, by President Berdymukhammedov, reaffirmed 

these rights. In practice, such laws are not honored, even 

deliberately ignored, with the intention of controlling nearly 

all information in society. One MSI participant, editor of a 

website that covers Central Asian news, said, “Turkmenistan 

is [arguably] one of the freest countries in the world. Its 

constitution enshrines all of the major freedoms with liberal 

democracy. But the horrible reality is the reverse. Dissenters 

are routinely tortured. Privacy is non-existent, as monitoring 

of all communications is ubiquitous. The rule of law is 

a mockery.”

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“A phone call from the Ministry of 
National Security or the President’s 
Office can decide the outcome of any 
case,” said one Turkmen journalist.



296 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

seven-year terms for facilitating a French film crew’s 

documentary on the country during the Niyazov era. 

Berdymukhammedov offered them no quarter. Muradova, 

who was arrested with them, died in prison. Her case has 

never been investigated. Journalists are only rarely released 

early or amnestied, and only if their detention brings about 

condemnation from western governments. 

The regional website editor explained how these crimes 

were perpetrated under previous permissive iterations of 

speech protections. “Parliamentary legislation is ritualistic 

empty wording. The real policies are the myriad informal 

decisions made by officials and national elites away from 

public view,” said the regional website editor. Article 43 

of the new constitution guarantees judicial protection of 

citizens’ dignity and their private and political rights and 

freedoms. These freedoms, at least, are in written laws. 

Turkmen Deputy Foreign Minister Vepa Hadjiyev stated 

during the UN hearing on Turkmenistan’s compliance with 

the International Covenant on Civil and Political Rights 

on March 16, 2012, that people are allowed to collect 

information and disseminate it in Turkmenistan. In response, 

Veronika Szente Goldston, Human Rights Watch’s advocacy 

director for Europe and Central Asia, told Radio Free Europe/

Radio Liberty that the statements of Turkmen officials at 

the hearings demonstrated that Ashgabat was in a state of 

“complete denial” when it comes to respecting basic rights. 

The 2012 U.S. Department of Commerce report for investors 

looking at the country notes that the government does not 

provide information support to investors, and officials use 

this lack of information to their personal benefit. 

Mass media outlets are required to obtain a government 

license. The new mass media law of Turkmenistan allows 

anyone of at least 18 years old to establish mass media in 

the country including local authorities, political parties, 

public associations, government organizations, other legal 

entities and citizens. Licensing fees differ, depending on the 

applicant. Government entities, for example, do not have to 

pay a licensing fee to launch a newspaper in Turkmenistan. 

Turkmen citizens or corporations, on the other hand, must 

pay 100 times the size of the estimated monthly wage, 

which is almost $30,000, on average wage equal to $285. 

The State Publishing Association, Turkmenmetbugat, issues 

licenses with approval of the Ministry of Internal Affairs, and 

the Cabinet of Ministers. The ministries can reject applicants 

for a variety of reasons. Due to the secretive environment in 

Turkmenistan, it was not possible whether any news outlet 

that applied for a license was granted or denied in the past 

year, besides the highly publicized ritualistic establishment 

of Rysgal, described below.

The Turkmen president regularly reprimands editors for poor 

performance. The criticism appears at times arbitrary and 

vague, at other times, absurd. “A newspaper can publish 

an article where the editor of this very newspaper is being 

severely reprimanded,” said one participant. 

The president severely reprimanded and warned Shadurdy 

Alovov, the Chairman of the State Committee for Television, 

Radio, and Cinematography of Turkmenistan, for “poor 

performance of official duties, weakening of control over 

the order and discipline in the subordinate organizations,” 

on March 20, 2012. In January 2013, he was dismissed on 

national television for vague shortcomings and failures.

On May 28, 2012, the president appointed new heads of 

four TV and radio channels, according to the semi-official 

website Turkmenistan.ru. As usual, it was left unclear as 

to why their predecessors were removed. Speaking at a 

cabinet meeting, Berdymukhammedov noted only the need 

to ensure high-quality articles published in the mass media, 

featuring “achievements in the field of national culture and 

art in the new historical epoch.” In August, he dismissed the 

chief editor of Watan (Nation) newspaper for his “inability 

to cope with assigned duties.” Similarly, he replaced the 

editor-in-chief of the newspaper Edebiyat we Sungat 

(Literature and Arts) Bayram Sakhedov without reason. A 

day earlier, a journalist from Ashgabat newspaper Atamurat 

Shaguliev was accused of plagiarism and was dismissed 

from the editorial board of the newspaper, according to the 

opposition website Chronicles of Turkmenistan (Chrono-tm.

org). Plagiarism is unheard-of in Turkmenistan. 

Turkmen law deems libel and invasion of privacy as 

criminal offenses. The libel law grants special protection 

to government officials, public figures, the state, and 

state symbols. The burden of proof is on the accused, and 

convictions can lead to as many as five years in prison 

and a fine up to 30 months’ pay. But in practice, libel and 

invasion of privacy are not concerns among journalists in 

Turkmenistan, because controls on media are so strict that 

journalists have little chance to publish or air critical content. 

In terms of access to official information, government 

officials control the release of all information. There is only 

one government-owned state news agency, Turkmen Dovlet 

“Parliamentary legislation is ritualistic 
empty wording. The real policies are 
the myriad informal decisions made 
by officials and national elites away 
from public view,” said the regional 
website editor.



297TURKMENISTAN

Habarlary (State News). The presidential administration or 

specially-designated officials from the regions must approve, 

in advance, all interviews with government officials. “All 

departments and state agencies refer journalists to their 

press centers, and the press centers hardly answer any 

requests,” said one participant. 

Internet access is not enjoyed by officialdom, either. 

“Officials in Turkmenistan are deprived of the opportunity 

to use the Internet,” reports Chronicles of Turkmenistan. 

“Regional administrators have no funds to pay for the 

services of Internet providers. A fax machine is used 

to receive and send reports and other documents. If 

a document has been created in electronic form, staff 

members disseminate it by using flash drive sticks or CDs.”

Turkmen government considers journalists as such only those 

working for state-owned news outlets in the country. The 

government holds exclusive oversight on press accreditation. 

In 2012, the Turkmen government accused correspondents 

of RFE/RL’s Turkmen Service of working in the country 

without proper accreditation. Speaking to the UN on March 

16, Turkmen Deputy Foreign Minister Vepa Hadjiyev said, 

“If they think their actions are journalistic work, then 

these types of activities are not in accordance with the 

current law.”

The government grants visas to foreign journalists to 

visit Turkmenistan only to cover specific events, such as 

international oil and gas conferences and other summits. 

Minders are assigned to monitor their activities, and they 

are rarely permitted to leave Ashgabat, the showpiece 

capital. For the Summit of the Russia-led Commonwealth 

of Independent States in Ashgabat in December 2012, 

local security services confiscated mobile phones from the 

Russian correspondents, recommending they use landlines. 

According to opposition exile site Gundogar.org, there were 

only four for a hundred correspondents working out of the 

press center.

Theoretically, people are free to choose their profession; 

however, many obstacles exist in Turkmenistan to prevent 

people from choosing a profession, most notably the need 

to pay a steep bribe to purchase any public job, or, barring 

that, connections with high-ranking officials, and the 

necessity of having completed a relevant domestic academic 

program in order to access the profession in question. This 

last holdover from the Soviet age constitutes one of the 

few remaining strict educational barriers to the journalism 

profession in the region. The Ministry of Foreign Affairs has 

overall control over who gets selected into its international 

journalism program, as journalism program is under the 

Institute of International Relations. 

“Many working reporters are not journalists by degree 

but only those who follow the general line stay in the 

profession,” said one working journalist. 

Objective 2: Professional Journalism

Turkmenistan Objective Score: 0.76

Turkmenistan’s score for Objective 2 improved slightly from 

last year’s 0.52. Facilities and equipment and pay levels 

fared comparatively well, owing to the state’s spending on 

technology, printing, and editing for the state-owned mass 

media outlets. However, indicator of 3 (media serving the 

public interest) received the lowest possible score. 

Journalism is a highly manipulated profession in 

Turkmenistan. Journalists working for state news outlets are 

expected to be highly subjective, producing pro-government 

reports highlighting the president’s accomplishments 

and success stories, barely quoting anyone else except 

the president. In September 2012, one MSI participant 

conducted a survey of Turkmen media for a roundtable 

dedicated to press freedom in Central Asia, and found that 

there was not a single article in 20 sampled newspapers 

that did not mention the president. Berdymukhammedov 

regularly dismisses editors of news outlets for failing to 

meet his idea of what the news outlets should publish or air, 

often without specificity. One participant said, “All news is 

about him. If he is unhappy with the results, he can only be 

unhappy with their coverage of himself.”

“The quality of reporting is very poor and reminds 

journalism of the Soviet Union in the 1950s, 60s and 70s,” 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



298 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

said one participant. “Subjectivity is evident. No opinion of 

independent experts, like political analysts, lawyers, doctors, 

sociologists, is given as there are no such independent 

experts,” the participant added. Quotes from anyone other 

than the president usually refer to his wise policy, or openly 

plaudit the president himself. Journalists and editors are 

clearly playing the role of cult-builders, after some foreign 

analysts on Turkmenistan pointed to the removal of some 

more public and permanent aspects of Niyazov’s personality 

cult as evidence of distancing from the past. Citizens, 

assailed by the media and PR campaign of unqualified praise 

for the president, are under no such illusions.

Turkmen journalists have few opportunities to improve 

their professional skills, as neither government agencies 

nor NGOs offer many real training opportunities. Those 

who manage to get accepted into foreign programs are 

usually fired under suspicion of foreign influence or for 

their intent to use actual journalistic skills. Participants in 

other foreign-government sponsored exchange programs 

routinely risk loss of employment for leaving the country, 

reporter particularly those who travel while employed by the 

government yet without official, specific permission. 

“News articles are boring, sentences are sometimes 

ridiculously long, up to 10 lines in a column, and they state 

commonly-known things,” said another participant. “There 

is hardly any investigative reporting except for cases when a 

person or a group of people are being accused of something 

serious, such as major drug smuggling cases. Even in such 

cases the stories are biased, facts are provided and approved 

by security services, and the language used is accusatory and 

often humiliating,” said another participant. 

However, there were several professional trainings held in 

Turkmen capital in 2012 for working journalists organized by 

the UN and OSCE. For example, BBC World Service experts 

Kevin Burden and David Stead led a two-day seminar to 

about issues touching on professional standards in modern 

journalism, the ethics of relations between journalists, 

society, and authorities, Turkmenistan.ru reported. The 

seminar was a part of training for Turkmen journalists for 

coverage of the Indoor Asian Games in 2017, which will be 

hosted by Ashgabat. Also, the OSCE conducted a seminar 

led by Elena Zaburdaeva, the Deputy Dean of the Moscow 

State Institute of International Relations on social media 

and Internet, as well as methods of presenting news. Finally, 

the Chairman of the State Committee on Television, Radio, 

and Cinematography of Turkmenistan Shadurdy Alovov 

reportedly visited London from August 4-7, 2012, to see how 

the British were broadcasting live sporting events at the 

Olympics. He will not be applying whatever knowledge he 

garnered during his trip, as he was fired soon after.

The OSCE conducted a course regarding launching a news 

website and online management skills for twenty working 

journalists from national print and broadcast media, online 

newspaper Turkmenistan: The Golden Age and Turkmen 

state news agency Türkmen Döwlet Habarlary. There are 

other similar trainings conducted by the OSCE under the 

financial support of foreign, usually European, embassies. 

There were no reports of any imprisonment or harassment 

of journalists in Turkmenistan in 2012, however, journalists 

are under constant threat of imprisonment should they risk 

providing independent reporting. As such, self-censorship 

and official censorship color nearly all reports by 

domestic journalists.

Turkmen news outlets have no formal ethical guidelines; 

editors do not distribute any to newly hired journalists. This 

can be partially explained by the fact that majority working 

journalists in Turkmenistan are not journalists by education, 

but have rather received their positions through patronage 

or bribery. 

Mass media outlets do not have access to the Internet in 

Turkmenistan, and thus do not use Internet as part of their 

reporting. Most of the state’s newspapers are based out 

of Asghabat’s House of Free Creativity, where a foreign 

Internet development expert found the entire staff of the 

ruling party newspaper playing solitaire, unashamedly, on a 

visit in 2008.

Journalists limit their coverage to issues that please 

government officials, and are not permitted to cover 

critical and controversial issues. In the summer of 2012, 

the authorities refused to let Turkmen students leave the 

country to Russia and the United States. That fall, the US 

Peace Corps ignominiously pulled out of the country after 

the authorities refused to extend their visas, apparently on 

suspicion of foreign espionage. Elena Myatieva, a journalist 

from Turkmenistan now living in Europe, said in an interview 

with the Institute for War and Peace Reporting (IWPR) that 

the authorities are trying to prevent social, civic, public 

and political activism by obstructing American educational 

programs. Domestic news reports made no mention of 

these controversies.

The same can be said for most issues of central importance 

to the daily life of Turkmen citizens.  Corruption, HIV/AIDS 

One participant said, “All news is 
about him. If he is unhappy with the 
results, he can only be unhappy with 
their coverage of himself.”



299TURKMENISTAN

prevalence, labor migration, poverty, and almost every 

other topic with a potential negative social connotation 

is omitted from the local press. The president’s occasional 

direct statements about the need to curb drug use among 

youth are publicized, though such coverage is the exception, 

not the rule.

Even unavoidable tragedies are still avoided by the press. 

Floods caused by severe rains or ice flows, earthquakes that 

damage remote villages, or other incidents are ignored, if 

at all possible, by the press. The only source of information 

within the country for such events is word-of-mouth, or the 

occasional circulated SMS message.

Since gaining independence, Turkmen government increased 

the salaries multiple times, including the recent pledge by 

president that salaries and pensions would be increased by 

at least 10 percent beginning January 1, 2013. Officially, 

the country’s gas wealth would be used to push up living 

standards. However, there is still some mixed opinions 

among the participants regarding salaries of journalists in 

Turkmenistan. One participant said, “Salaries have barely 

risen, especially for rank-and-file journalists.” Indeed, a 10 

percent increase in a country experiencing relatively high 

inflation quickly dissipates.

Since coming to power in 2007, President 

Berdymukhammedov instructed the government to improve 

facilities in Turkmen news outlets by purchasing advanced 

technologies of printing equipment, editing systems 

and TV studios. A notable example is the brand-new 212 

meter television tower equipped by Turkish and Western 

companies. This new TV tower in outside of Ashgabat is, as 

one participant said, one of the largest structures of its kind 

in Central Asia. One local citizen reported to a participant 

that the tower’s location far from the city in the mountains 

had led to the resignations of many older employees, citing 

heart and circulatory health conditions.

Entertainment programming dominates among local 

media, and Turkmen television programs are filled 

with entertainment of varying quality. If President 

Berdymukhammedov takes part in festive event that 

ends with a concert, all other programs are cancelled and 

the entire concern is shown, focusing on images of the 

president and his entourage. Thus, purchasing a TV program 

schedule is useless, since TV channels do not follow the 

printed schedules. 

“Turkmen TV shows are boring and highly politicized no 

matter what is being discussed, and no live shows exist,” 

said one participant. “There is no initiative coming from 

TV managers to make programs interesting and lively, no 

incentive to fight for viewers or attract advertisers. They 

know they will be paid anyway. Nobody knows what kind 

of reaction a new program will get from the president, and 

therefore nobody wants to take the risk.”

Objective 3: Plurality of News

Turkmenistan Objective Score: 0.41

Turkmenistan’s score for Objective 3 is up from last year’s 

0.44, largely due to the symbolic introduction of the first 

domestic non-state news outlet. The score is still abysmal, 

however, and reflects a domestic media scene completely 

dominated by the state, and worse, by the aggrandizement 

of the president’s personality cult.

The Turkmen government funds all media outlets in 

the country, and has stunning amount of control over 

newspapers, magazines, and radio and television stations. 

A new “private” weekly newspaper, Rysgal, opened in 

2010, on the instruction of the president himself. The 

paper is officially owned by the Union of Industrialists and 

Entrepreneurs, a pro-government business association. 

The newspaper’s stories are largely reprints of state media 

outlets or reflect the views of the government. As with all 

other papers, the president is always on the front page, 

above the fold. 

Citizens have no opportunity to check sources against each 

other, as all media outlets in Turkmenistan present only 

one point of view. The flow of information is so slow in 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



300 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

the country because government officials must carefully 

any announcement they want inserted in the press. 

Oguljamal Yazyleva, director of the US-funded and based 

Radio Azatlyk, has said that word-of-mouth is a primary 

means of gathering information - as it was in early societies 

of civilization. 

There are seven state television channels, one national radio 

service, 26 national and local newspapers, and 16 magazines, 

all owned by the state. While transparency of ownership is, 

in this sense, quite apparent, the panelists agreed that the 

scores should be heavily docked for this concentration of 

ownership in the hands of the state. 

If that array of state-owned outlets were not enough, the 

president announced in 2012 an initiative to launch new TV 

channels, magazines and newspapers, “To widely promote 

and popularize the achievements made by our country... 

in an era of happiness of the Turkmen state.” As such, the 

Turkmen government launched two new television channels 

in 2012, Sport and Ashgabat. 

Russia’s Perviy Kanal is re-broadcast by Turkmen television 

for two hours a day, though only recorded, often dated 

entertainment programs are shown. Before releasing 

Russian television programs on air, Turkmen government 

thoroughly reviews the content of the Russian programs. “In 

this way, officials are protecting the country’s residents from 

‘ideological propaganda,’ which TV programs not controlled 

by the Turkmen authorities may contain,” argues Chronicles 

of Turkmenistan. 

People get most of their information through domestic 

television and satellite television. Satellite television is one 

of the few means by which residents of Turkmenistan can 

access to independent channels in a country dominated 

by state-controlled media. Most households have satellite 

dishes, through which most homes gain access to Russian 

and Turkish television, as well as foreign broadcasters such 

as CNNi, BBC, and Al Jazeera. Due to language barriers, 

older and urban citizens rely on Russian satellite television 

for news, while younger and rural citizens with satellite 

access may turn to Turkish channels for entertainment 

and cultural programming. Comprehension of Turkish 

by Turkmen speakers is limited, though improving with 

cultural links and labor migrants traveling between the 

two countries.

Otherwise, official information is disseminated through 

the state’s only news agency, Turkmen Dovlet Habarlary. 

Newspapers are printed, but not widely read, because all 

newspapers print an identical set of information coming 

from state’s only news agency. The state media outlets do 

not compete to win readers. Those working in the state’s 

prosecutor’s office, the Ministry of Internal Affairs, the 

Ministry of Defense, and others are required to subscribe 

to the newspaper of Adalat (Justice) and Esger” (Military). 

Those working in the medical profession have to subscribe 

to Saglik (Health). Those working for the Ministry of Culture 

have to subscribe to the president’s newly established 

Medeniyet (Culture) magazine, printed in Turkmen, Russian, 

and English. The State Committee of Turkmenistan for 

Tourism and Sport launched a new weekly newspaper 

Turkmen Sporty, and new magazines Bedenterbiye we 

Sport (Physical Culture and Sports) and Siyahat (Tourism), 

for which they also have a captive customer base of state 

employees. The Turkmen Institute for Human Rights 

reported in September 2012 that students living in 

dormitories were required to watch the propagandistic state 

TV news program Watan (Nation). Materials broadcast on 

the national television and radio channels differ very little, 

but they all praise the president’s accomplishments. 

The major, and often the only newsmaker is the president, 

said one MSI participant. “Sometimes it gets so absurd that a 

newspaper article describes in detail how the president visits 

a foreign country: starting from how the ministers see him 

to the airport, how his beautiful airplane takes off, how he 

was warmly greeted in the host country, how the best hotel 

was given over to him, and finally how the airplane lands 

back in Ashgabat that the ministers meet him at the airport 

no matter how late or early it is,” said one participant. 

“Ministers are portrayed more as the president’s retinue,” 

she added. 

Turkmenistan restricts Internet access, blocks content, and 

monitors activities online. Turkmenistan’s subscription costs 

are astronomical, presenting practical barriers to at-home 

use. Bandwidth is abysmal, with basic at-home connections 

offered at a maximum speed of 2048 Kbit/s for about $50/

mo. Office connections, which may be 10 percent of the 

speed of the typical US office, can run over $5,000/mo. 

Slow and filtered Internet is also available through cellular 

subscriptions with the state provider and the Russian 

branch of MTS, though at speeds that leave streaming 

video impossible. 

People get most of their information 
through domestic television and 
satellite television. Satellite television 
is one of the few means by which 
residents of Turkmenistan can access 
to independent channels in a country 
dominated by state-controlled media.



301TURKMENISTAN

Turkmenistan also heavily filters Internet content and 

blocks numerous websites and social networks, opposition 

websites, general news websites in Russian about the 

region, and some useful tools such as Gmail. Rachel Denber, 

Human Rights Watch’s deputy director for Europe and 

Central Asia, believes that Turkmenistan “has gone to 

great lengths to monitor and interfere with people’s use 

of the Internet in order to keep down dissent,” according 

to EurasiaNet.org. Privacy International, a London-based 

organization privacy rights organization, reported that 

Turkmenistan has purchased advanced and sophisticated 

surveillance technology to monitor citizens’ communication 

from the British firm Gamma International. The technology, 

known as FinFisher can “covertly install malicious software” 

on computers and mobile phones by tricking users into 

downloading updates for popular programs, and thus 

circumventing encryption and providing full access to emails, 

social media messages, and Skype calls. Skype is widely used 

by Turkmen communicating with friends, relatives, and 

contacts abroad.

Chronicles of Turkmenistan, the exile opposition news site 

that provides some information from inside the country, 

was hacked three times in 2012. For the third attack, the 

hackers, widely believed to be Turkmen security services, 

posted pornographic pictures on the site’s homepage on 

December 5, 2012. The two previous attacks in 2012 occurred 

ahead of the presidential election in February and ahead of 

the Independence Day celebrations in October. Chronicles of 

Turkmenistan has been publishing news from Turkmenistan 

since 2005. A few days before the latest attack, the news 

site posted a story about two students in Ashgabat dying 

of exposure when they were forced to practice waiting by 

the side of a road waiving at the president’s motorcade 

for hours. 

“There are no blogs, SMS alerts, feeds, etc. Not a single 

medium has even its own website, not to mention social 

media pages,” said one participant. With the exception 

of the Russian-language Neutral Turkmenistan and 

Vozrozhdeniye (Revival) magazines, all media is in Turkmen. 

There are no outlets in Uzbek, despite the fact that at 

least 15 percent of the population speaks the language 

natively. No regional outlets are in Russian, despite high 

concentrations of Russian-first speakers in some regional 

towns. Beginning 2012, Neutral Turkmenistan has published 

a poorly translated English version of the newspaper.

Objective 4: Business Management

Turkmenistan Objective Score: 0.31

Turkmenistan’s score for Objective 4 is up slightly from the 

last year’s 0.20. As all media outlets are entirely subsidized 

by the state through government institutions, and in the 

case of Rysgal, a semi-government institution, media firms 

were judged to have no sustainability in their present form. 

The natural gas-fueled economy could support decent 

advertising markets, were it allowed to function freely. 

Barring economic openness, the effects of increasing wealth 

among some citizens, and the increasing presence of foreign 

companies in the country offer limits the dividends to 

the media.

All domestic mass media are under the strict government 

control and financed fully by the state through subsidies. 

Sales are almost entirely through mandatory subscriptions 

by state employees. Aside from some advertising by 

international companies, donors, and a very few domestic 

services providers, mass media outlets are not involved in 

commercial activities. The state determines the budget 

for each outlet and the president appoints and dismisses 

editors-in-chief. These budgets are generally not known 

to the public. The government provides no transparency 

guidelines to citizens for them to determine their 

personnel policies. 

There are no mass media firms in Turkmenistan. Outlets 

under ministries and agencies of the government, the 

participants agreed, are managed uniformly poorly. 

Managers are appointed by the president based on his or 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



302 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

her loyalty. Bribes are purportedly widely used to advance to 

higher levels at the outlets, though the participants had no 

direct evidence to support these claims. 

The Turkmenistan’s advertising industry appears to 

be developing, though no data is available, due to an 

increasing number of international oil and gas companies 

entering the market, as well as international companies in 

the construction industry. If a foreign organization wishes 

to place an advertisement, it needs government approval. In 

many cases, this process could take up to a month before the 

advertisement is approved, and requires 50% pre-payment. 

Domestic advertisers are few. Turkmenistan’s genuine 

private sector is one of the smallest, by proportion, in the 

world, pockmarked by small family businesses. The few 

large private businesses have grown with the acquiescence 

and participation of top officials. The government provides 

the majority of jobs and dominates the economy, which 

continues to be one of the least free in the world. 

“Without state [financial] support, all media in Turkmenistan 

in their current form and conditions would go bankrupt,” 

said one participant. “Revenue from advertising makes a 

small up to 10% of some outlets’ budgets. TV stations and 

Neutral Turkmenistan newspaper do have advertising, the 

rest of newspapers and magazines do not.” 

The broadcast media sector has no ratings system. 

Observational evidence suggest that most Turkmen prefer 

Russian television programming to their own, if they can 

access it. Market research is nonexistent in Turkmenistan. 

Objective 5: Supporting Institutions

Turkmenistan Objective Score: 0.40

Turkmenistan’s score for Objective 5 changed little from 

2012. Despite a generally dismal environment for local NGOs, 

the participants did register an increase in the number 

of professional trainings in Turkmenistan for working 

journalists, as well as the efforts of the OSCE, UN, and EU in 

developing the mass media law. 

Turkmenistan has no trade associations or professional 

associations that could represent the interests of the media, 

provide member services, or work to protect journalists’ 

rights. The government-run Institute for Democracy and 

Human Rights under the President of Turkmenistan plays 

its ombudsman role on papwer only. No report could cite 

the accomplishments of this institute, which is the partner 

for many donor-financed events. A Human Rights Resource 

Centre was opened in November 2012 in Mary, with financial 

support from the UN in Turkmenistan. The Center is 

intended to disseminate information on human rights, raise 

awareness and increase understanding of people living in 

Turkmenistan on their human rights. 

The media sector has no need for an association of media 

owners because the government is the only owner. Two 

unions for journalists used to operate in Turkmenistan, 

but it is difficult to know whether they function or what 

specific activities they undertake these days, if any. The 

Union of Journalists in Turkmenistan was founded in 1992 

with a charter that includes “The protection of journalists’ 

interests against state and public organizations, founders, 

and publishers of the media.” The other is the Shamshirag 

Association of Journalists of Turkmenistan. Whether either 

exist on paper makes little difference, as they would be 

unable to offer any real protection to journalists working 

inside of the country. Recent incidents, such as the arrest of 

freelance journalist Dovletmyrat Yazgulyev in 2011 for his 

independent reporting on an explosion at a munitions dump 

“Occasional guest speakers from 
Russia, and other countries invited by 
OSCE, UN, or GTZ cannot always speak 
about Western journalism, ethics and 
professional standards, because the 
conditions in Turkmenistan preclude 
them,” said one participant.



303TURKMENISTAN

outside Asghabat demonstrates that these associations are 

either practically or legally non-existant. Yazgulyev was tried 

and convicted of influencing or abetting in the attempted 

suicide of a family member, according to Radio Free Europe/

Radio Liberty, for whom he had provided reporting. 

Yazgulyev received a presidential pardon in October 2011 

after the government received withering international 

criticism. In 2012, he Yazgulyev received the Human Rights 

Watch Hellman/Hammett Award for his reporting on 

sensitive issues in Turkmenistan. The award is given annually 

to writers who have been targets of political persecution or 

human rights abuses in their home countries.

The constitution and law provide freedom to form 

associations, but the government restricts this right in 

practice. The law requires all NGOs to register with the 

Ministry of Justice and the Ministry of Economics and 

Development, coordinated through the Ministry of Foreign 

Affairs. Unregistered NGO activity is punishable by fines, 

short-term detentions, and confiscation. The government 

continues to deny registration to NGOs and private 

organizations, using subjective criteria. In 2012, at least 

one NGO attempted to register and was rejected. There 

were reports of Turkmen security agents who harassed and 

detained Turkmen activists for several hours for conducting 

youth camps and educational seminars on grounds that they 

were not approved beforehand. Other barriers included 

government requirements that founders of associations be 

citizens of Turkmenistan, and that associations operating 

domestically have at least 500 members to be registered. 

Other barriers included regulations that permitted the 

Ministry of Justice to send representatives to association 

events and meetings, and requirements that associations 

notify the government about their planned activities.

Journalism education is in its infancy. A journalism program 

has been offered since 2008 at the Institute of International 

Relations of Turkmenistan. “Its instructors come from fields 

other than journalism,” said one participant knowledgeable 

of the program. She said the department lacks modern 

textbooks. “Occasional guest speakers from Russia, and 

other countries invited by OSCE, UN, or GTZ cannot always 

speak about Western journalism, ethics and professional 

standards, because the conditions in Turkmenistan 

preclude them.”

On September 15, 2012, Turkmenistan.ru reported the 

president’s instruction to build a new university to prepare 

highly qualified specialists, including in international 

journalism. The president instructed that instruction be 

in English, and should meet the international standard 

of separate bachelor’s and master’s programs. In the 

meantime, Turkmenistan’s government remains suspicious 

of foreign-educated students, and reports vary on whether 

state institutions have begun accepting foreign degrees on 

their merits. In 2012, there are reports that some students 

have again been prevented from leaving the country for 

study, as they have been in previous years.

Short-term training opportunities exist, but are possible 

only with the support of international organizations 

such as the OSCE, UN, EU, and some foreign embassies in 

Turkmenistan. In 2012, the Turkmen government website 

reported of holding several roundtables with international 

experts such as BBC consultant Marek Bekerman, Moscow 

State University journalism lecturer Elena Sherstoboeva, 

and the director of the Kiev Institute for Media Law. They 

discussed with Turkmen colleagues the principles of media 

and methods of their regulation in the CIS and Europe. This 

was organized by the Turkmen government jointly with the 

BBC with the support of the European Union and the British 

Foreign Ministry. 

In late 2010, over two million individuals were left without 

cell phone service—many without Internet, as MTS’s GPRS 

service was one of the only ways to connect—due to the 

government’s abrupt suspension of MTS’s licence. Many 

struggled to get access to even basic cellular service, not to 

mention mobile Internet, through the state provider Altyn 

Asyr, which was left as the monopoly in the market. 

Finally, the longstanding conflict between Turkmen 

government and Russian mobile operator MTS has 

apparently been resolved, as MTS returned to Turkmenistan 

in 2012 to provide mobile services. Since then, the president 

ordered improvements at the state-operated mobile 

provider Altyn Asyr. The Ministry of Communications 

has reportedly been instructed to purchase and install 

of latest telecommunications equipment ordered from 

foreign companies, including Huawei Technologies and 

Nokia Siemens Networks. Cell phone service and mobile 

Internet is improving again, though many observers suspect 

surveillance and control of communications is increasing 

alongside these improvements. 

The government owns all printing production facilities, 

print distribution facilities, and media distribution channels. 

Only some small kiosks are in private hands. Some of these 

will distribute Russian newspapers, often well after their 

issue dates.

List of Panel Participants

Due to the political environment in Turkmenistan, IREX did 

not conduct an in-country panel discussion. This chapter was 

produced by using desk research, interviews, and the results 

of questionnaires filled out by several people familiar with 

the media situation in the country.


