
208 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

RUSSIA

While federal television channels completely ignored the opposition before 

the end of 2011, in 2012 they covered all major events organized by the 

opposition. Opposition leaders, who used to be persona non grata on 

national television, became regular newsmakers.



209

introduction

RUSSIA

R
U

SSIA

P

OVERALL 

SCORE: 

1.54

Public protests against cases of fraud during parliamentary elections in December 2011 had a profound 

impact on the content of media coverage in 2012. While federal television channels completely ignored 

the opposition before the end of 2011, in 2012 they covered all major events organized by the opposition. 

Opposition leaders, who used to be persona non grata on national television, became regular newsmakers.

In March 2012, Vladimir Putin was elected president of Russia after a four-year hiatus from the post. The 

events that followed polarized Russian society and media. They included the criminal prosecution of the 

modern art group Pussy Riot for staging a demonstration in one of Moscow’s main orthodox cathedrals, 

the return of a libel clause to the Criminal Code, a series of rapidly adopted new laws imposing heavier 

penalties for unauthorized public gatherings, tighter control over NGOs receiving foreign grants, a blacklist 

of websites deemed damaging for the health and development of minors, and a ban on adoption of 

Russian orphans by US citizens. In polls, Russians were divided on whether these moves were meant to 

preserve stability, stop the protests, or silence the opposition.

State-affiliated media were often used as instruments of pro-government and anti-opposition propaganda, 

such as the federal NTV channel’s “Anatomy of Protest” programs, which purported to prove foreign 

sponsorship and pay for opposition protestors. The TV Press Club, an informal community of journalists 

who cover television, called these and similar programs on the leading channel, Channel One, notable for 

their “propagandist zeal, use of disinformation, facts juggling, and promoting intolerance to dissent.” 

At the same time, many journalists of the few independent media outlets brought their own objectivity 

under question by openly supporting and even organizing the opposition during 2012. Prominent 

journalists were laid off from major outlets throughout the year, which was widely regarded as an attempt 

by the state to assert control.

The overall MSI score for Russia, as well as the scores for all five objectives, fell this year. The majority of 

panelists felt that the overall situation in Russian media deteriorated.

One of the laws adopted in 2012 expanded the scope of treasonable offenses to include any citizen who 

provides information—not merely state secrets—to an international or foreign organization. This could 

be interpreted as state treason if Russian authorities determine that the information undermines national 

security, which is also vaguely defined. So to minimize the potential risk to their safety, participants in the 

Russia MSI study was made anonymous for the first time in 12 years. Interestingly, the moderator noted that 

newly-recruited MSI panelists were more eager to participate than ever. These indicators of Russia’s rapidly 

evolving media environment may be the most telling of all.



210 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: RUSSIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
84

1.
60

1.
52

1.
77

1.
52 1.

72
1.

37
1.

24

1.
56

1.
38

1.
84

1.
54 1.

76 1.
78

1.
62

2.
12

1.
44

1.
35

1.
64

1.
40

1.
88

1.
31

1.
64

1.
99

1.
79

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

GENERAL

>> Population: 142,517,670 (July 2012 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Moscow

>> Ethnic groups (percent of population): Russian 79.8%, Tatar 3.8%, 
Ukrainian 2%, Bashkir 1.2%, Chuvash 1.1%, other or unspecified 12.1% 
(2002 census, CIA World Factbook)

>> Religions (percent of population): Orthodox 86.5%, Muslim 10%, 
Armenian-Grygoryans 0.8%, Pagan 0.5%, Lutheran 0.3%, Buddhist 0.25%, 
Jewish 0.15% (2002 census, CIA World Factbook)

>> Languages: Russian (official), many minority languages (CIA World 
Factbook)

>>GNI (2011-Atlas): $1.476 trillion (World Bank Development Indicators, 2012)

>>GNI per capita (2011-PPP): $20,050 (World Bank Development Indicators, 2012)

>> Literacy rate: 99.4% (male: 99.7%, female: 99.2% (2002 census, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Vladimir Vladimirovich Putin (elected 
on March 4, 2012)

MEDIA-SPECIFIC

>>Number of active print outlets, radio stations, television stations, 
Internet news portals: Newspapers: N/A; Magazines: 33.7 thousand 
registered, 2.5 thousand published on a regular basis; 2,669 active radio 
licenses; 3,366 television licenses (Federal Agency for Press and Mass 
Communication, 2012)

>>Newspaper circulation statistics: Top three daily newspapers by six-month 
audience: Metro 1 932.1 thousand (3.2%); Rossiaskaya Gazeta 1 060.3 
thousand (1.8%); Moscovskiy Komsomolets 1 048.1 thousand (1.7%) (TNS 
Russia, May-October 2012)

>> Broadcast ratings: Top three television channels: NTV (14.1%), Russia 1 
(13.9%), Channel One (13.8%) (TNS Russia, December 2012) 

>>News agencies: National ITAR-TASS (state), RIA Novosti (state), Interfax 
(private)

>>Annual advertising revenue in media sector: 263 billion rubles (about USD 
8.8 billion) (Association of Communication Agencies of Russia, 2011)

>> Internet Usage: 40.853 million (2009 est. CIA World Factbook)

RUSSIA at a glance



211RUSSIA

in free speech, journalism as a public service, and fair, 

objective, and well-sourced reporting were a minority, but 

a stable one. They managed to survive both the pressure of 

authorities and economic crises at the end of the 2000s.

Putin’s decision to return to the presidency in 2012 threw 

this system out of balance. Thousands of citizens came out 

to protest the cases of fraud during parliamentary and 

presidential elections. On the one hand, this forced federal 

television to expand coverage and to start talking about 

opposition politicians who previously were personas non 

grata on television. On the other hand, many journalists and 

editors of independent media supported the protests, which 

noticeably undermined the balance of their coverage.

After the presidential election in March the authorities tried 

to curb the protests. Journalists were often arrested during 

events organized by the opposition. A series of laws that 

are widely believed to be anti-opposition were passed. This 

further increased the shift of independent media toward 

the opposition. The law prohibiting US citizens to adopt 

Russian orphans, enacted in December 2012 as a response 

to the US Magnitsky Act, outraged many journalists. 

Newspaper Novaya Gazeta collected one hundred thousand 

signatures against this law and submitted them to the 

Russian parliament. After the law was passed, Novaya 

Gazeta called upon its readers to sign another petition to 

dissolve parliament.

The year 2012 was marked by a series of changes in 

management of federal, regional, and local media outlets 

and ensuing layoffs of journalists and editors. Many 

media professionals believe this was happening because 

the authorities were trying to tighten control over the 

media. Journalist Olga Bakushinskaya made the following 

commentary upon her layoff from TVC channel after an 

appointment of a new top manager who previously worked 

at the Russian State TV and Radio Company: “It is not about 

[government] taking control over one more TV channel—it 

is about taking control over all mass media like it was in 

the Soviet times when there were no Dozhd, no Echo, no 

Novaya Vremya, and when all media were using materials 

from Pravda,” she said, contrasting the current leading 

independent sources and the old Soviet mouthpiece. “This is 

very sad for journalists who want to be fair and cover things 

that actually happen rather than things that authorities 

Objective 1: Freedom of Speech

Russia Objective Score: 1.52

Freedom-of-speech rights were pulled in opposite directions 

during 2012. Legal protections for free-speech rights, state 

media independence, libel laws, and public information 

sharing all deteriorated markedly, dragging Russia’s overall 

Objective 1 score to its lowest level since 2005, as the 

authorities attempted to reassert control over the media 

environment after Putin’s re-ascendance to the presidency. 

Attempts to improve the business environment were 

felt in the media industry, as the panel registered some 

improvements in licensing and market entry. Still, these 

indicators remain well below sustainability.

Russia’s constitution guarantees free speech. But it also 

vests practically unlimited power to the president as 

the guarantor of the constitution and the most active 

political actor in the country, which many believe 

facilitated the past several orchestrated power transfers to 

preselected successors. 

During the 2000s, the Russian executive authorities built 

a strong vertical base of power in the country and took 

control over the majority of Russian media, especially 

federal television channels, turning them into instruments 

of state propaganda. Private media whose owners believed 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Many journalists and editors of 
independent media supported the 
protests, which noticeably undermined 
the balance of their coverage.



212 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

want to see. I think that we are going to have very hard 

times for these journalists.”

Social protections of free speech are very weak. The value 

of free speech in Russian society has diminished; free speech 

is perceived as part of an anti-patriotic, anti-state position, 

commented one of the panelists. Many people prefer to 

have less freedom in exchange for more social protections, 

noted another panelist.

Licensing is required only for broadcast television and 

radio stations. In 2012, licensing regulations were changed, 

and licensing procedures became more transparent and 

convenient, said one of the panelists. Other media must 

register with the Federal Agency for Press and Mass 

Communications. The registration process is simple and clear.

Control of compliance with licensing terms can be used as 

a means of pressuring independent media. Independent 

television channels are regularly accused of violating the 

terms of their license and must go to court to protect 

their right to keep the license. In March 2012, for example, 

overseeing authorities accused Tomsk TV channel TV-2 of 

broadcasting not only in Tomsk, as specified in the license, 

but in nearby towns and villages as well. Earlier authorities 

accused TV-2 of violating other terms of the license, but TV-2 

was able to protect itself in court. The fact that independent 

broadcasters are able to protect their licenses in court 

indicates that the Russian legal system is actually working in 

this area, noted one panelist.

Media organizations are required to register as a business 

or institution, but requirements for media are the same as 

for other businesses. Media outlets often believe that they 

deserve special benefits, such as grants and state subsidies, 

on the grounds that they provide a valuable social service. 

And when these benefits are provided, this distorts the 

market, noted one panelist. The market is also distorted 

by the heavy presence of state-owned media that receive 

funding from the state but still compete with independent 

media for advertising revenue. In 2012, Channel One, a 

federal television channel with 49 percent of its shares 

owned by the state, published its financial reports for 

2008-2010. According to these reports, for example, in 

2010 Channel One generated 24.4 billion rubles of revenue, 

mostly from advertising, while its expenses amounted 

to 25.8 billion rubles. Channel One received 3.4 billion 

rubles of state subsidies. State subsidies enable Channel 

One to provide content that no private television channel 

can afford.1

1 “Первый канал” показал господдержку. March 26, 2012. Available 
at http://kommersant.ru/doc/1901056.

One panelist voiced concern that the authorities used 

inspections by oversight agencies to pressure independent 

media. In February 2012, for example, the prosecutor’s 

office sent a request to independent television channel 

Dozhd asking it to provide information on who was funding 

the broadcast of protest meetings in December 2012. 

The request was instigated by a letter from a member of 

the Russian parliament. Also in February 2012, Russian 

businessman Alexander Lebedev, an owner of Novaya 

Gazeta, had to stop funding this newspaper. Lebedev 

supports the newspaper’s using the profit from his main 

business, the National Reserve Bank, which itself was 

hampered by investigations from the Russian Central Bank. 

The panelists thought that crimes against media 

professionals were not rare and were not prosecuted 

vigorously. Even violent cases that attracted a lot of public 

attention, such as the murder of Anna Politkovskaya from 

Novaya Gazeta newspaper and the violent attack on Oleg 

Kashin from Kommersant newspaper, take years to be 

investigated, and the quality of investigators’ work raises 

many concerns. 

Crimes against journalists don’t cause public outcry. 

Law-enforcement agencies are not eager to protect 

journalists. Article 144 of the Criminal Code, which calls for 

the prosecution of people who impede the professional 

activities of journalists, is hardly ever used. Law-enforcement 

authorities regularly ignore journalists’ reports of being 

threatened, though threats often precede violent crimes, 

noted one of the panelists. In 2012, journalists covering 

public protests were often arrested, and even bitten, 

by police.

Until 2012, it seemed that only investigative reporters and 

journalists of stridently independent media were the targets 

of violent crimes. However, the murder of Kazbek Gekkiev, 

the reporter and news anchor of the Russian State TV and 

Radio Company branch in Kabardino-Balkaria, one of the 

regions in the Northern Caucasus, changed that, which is 

very worrisome, noted one of the panelists. Now even state 

journalists are not safe.

The existing media laws don’t differentiate between state 

and private media and protect the editorial independence 

of all media. In reality, state media often serve as an 

instrument for propaganda of the interests of the 

authorities. When at the end of 2011 President Dmitry 

Medvedev called to establish public television in Russia, it 

meant that the authorities officially recognized that the 

existing state television channels were not serving the 

public interest, noted one of the panelists. (Russian public 

television is expected to start broadcasting in 2013.)



213RUSSIA

While in December 2011 libel and defamation clauses were 

dropped from the Criminal Code, in August 2012 libel again 

was made a Criminal Code case. The new version of the libel 

clause does not provide for jail sentences, but the amount 

of the minimum fine was increased from 200,000 RUB 

(about US$6,700) to 500,000 RUB (about US$16,700). People 

found guilty of libel against judges, state investigators, and 

criminal prosecutors can be fined from one to five million 

rubles (about US$33,000 to US$167,000). As of publication, 

the new libel clause has not yet been applied.

The law grants access to public information to all journalists, 

as well as regular citizens. “In reality, we have easy access 

only when the authorities want us to know something,” 

noted one of the panelists. In some cities, even a head 

of a local state daycare facility would not talk to a 

journalist without permission of the press office of the city 

administration, commented another panelist.

The law does not limit access to and use of local and 

international news and news sources. But local media outlets 

often have limited access to foreign news because they don’t 

have staff who know foreign languages and cannot afford 

to pay for translations, commented one of the panelists.

Entry into the journalism profession is free, and a journalism 

degree is not a prerequisite. Accreditation to events is 

a common practice, and sometimes the authorities use 

it to limit access of independent media to official press 

conferences and other events.

Objective 2: Professional Journalism

Russia Objective Score: 1.38

Professionalism suffered as journalists took sides in the 

general power struggle in Russia. Objectivity was brought 

under question at the country’s independent media 

institutions, as leaders openly joined the opposition. 

Self-censorship became more pervasive, as dismissals at 

state media outlets and restrictive laws in society signaled 

to journalists that anti-government positions are again 

intolerable to the authorities. A minor improvement was 

observed in the coverage of key issues, as state television 

began to broadcast opposition rallies, albeit with a 

strict bias.

The majority of Russian media serve the interests of federal, 

regional, or municipal authorities rather than the interests 

of the public, and their reporting is often partisan and 

unbalanced. These media are often used as instruments of 

state propaganda. For example, in 2012 online tabloids were 

used to leak negative information about political opposition, 

noted one of the panelists. NTV produced a number of 

supposedly investigative documentaries under the title 

“Anatomy of Protest” that promoted the idea that people 

participated in protest activities because they were paid and 

that opposition leaders were receiving funding from abroad. 

These documentaries were heavily critiqued by independent 

media for the use of forged footage and distortion of facts. 

The authorities were using NTV as an ideological weapon 

against the opposition, noted a panelist.

Fair and objective reporting existed only in a small number 

of independent media. Russian authorities have always 

regarded these media as oppositional ones. In 2012, many 

of these media supported the political opposition, which 

resulted in the loss of editorial balance. Journalists took 

the side of civil society and lost their objectivity, said 

one panelist.

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

“Self-censorship is the main problem 
of Russian media. I believe that it 
happens because there are few 
young people among heads of media 
companies. Most often they are people 
who remember Soviet times and bear 
a Soviet imprint of living in a constant 
fear of superiors,” commented one of 
the younger panelists.



214 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Journalists and editors were using their blogs and 

social-network accounts as well as editorial materials to 

voice their opinion on various events and public issues, 

and often their commentaries were quite emotional and 

harsh. A number of journalists—for example, Oleg Kashin, 

then special correspondent of Kommersant newspaper, and 

Filipp Dzyadko, chief editor of Bolshoi Gorod magazine 

and a program anchor at Dozhd TV channel—ran for and 

were elected to the Opposition Coordination Council. This 

shift of independent journalists toward civic and political 

activism can be attributed, to some extent, to the fact that 

the interests of an active intellectual part of the Russian 

population—which in 2012 was labeled “creative class” and 

“angered city dwellers”—are not properly reflected in the 

political spectrum and in media, and journalists tried to fill 

this gap.

The Russian Union of Journalists has a Code of Professional 

Ethics for Russian Journalists, which is in line with 

international standards. But this code is hardly ever used, 

and the majority of practicing journalists are likely not 

aware of its existence, and follow their personal ethical 

standards, noted one of the panelists. Refreshments and 

presents for journalists at press conferences and trips for 

journalists paid by companies seeking coverage are common 

practices in Russia. Many state agencies run competitions 

for journalists, giving awards for the “best” coverage of 

their operations. At the same time, there is a small number 

of independent media outlets that have adopted their own 

ethical codes and rigorously enforce them.

Journalists and editors of state-affiliated media often 

practice self-censorship. “Self-censorship is the main problem 

of Russian media. I believe that it happens because there are 

few young people among heads of media companies. Most 

often they are people who remember Soviet times and bear 

a Soviet imprint of living in a constant fear of superiors,” 

commented one of the younger panelists. This fear makes 

older editors and journalists exercise a lot of caution and 

limit the scope of issues covered by their media.

Independent media cover a broader range of events and 

issues than state media. In 2012, the situation improved 

somewhat. Opposition leaders started to appear on 

federal television channels, where they had previously 

been personas non grata. State television channels started 

to cover protest events, even though their coverage was 

partisan, noted one of the panelists. While all other aspects 

of professionalism in the media worsened in 2012, expanded 

coverage of opposition events on state television constituted 

the only improvement in this objective—and one of the only 

improvements Russia made on any indicator.

In general, the pay levels for journalists and other media 

professionals are rather low. As a result, journalism has 

become a women’s profession, especially in the regions, 

noted one of the panelists. There is a considerable disparity 

in levels of pay between media outlets in major and smaller 

cities and between state-affiliated and independent media. 

When journalists get some professional experience in local 

media, they often try to move to a bigger city or take a 

job in the PR sector, where salaries are higher than in the 

media sector. But there are also examples of journalists 

consciously choosing to work in independent media despite 

lower salaries because this better fits their personal values 

and interests, noted one of the panelists, an editor of an 

independent newspaper.

Entertainment programming has eclipsed news and 

information programming on most television channels 

and radio stations. The remaining information programs 

are often moved to later hours, when fewer people watch 

television. One panelist expressed concern that some 

programs that position themselves as informative are, in 

fact, shameless propaganda.

Data on the 20 channels owned by the federal government 

showed that dramas, entertainment, and movies constituted 

19 percent, 14 percent, and 20 percent, respectively, of 

airtime and commanded 28 percent, 20 percent, and 18 

percent, respectively, of ratings. Behind them was news at 15 

percent of airtime and 12 percent of ratings. Public-interest, 

documentary, and educational programs made up 15 

percent of airtime and 14 percent of ratings.

These data confirm the opinion of panelists that 

entertainment content prevails on television. They also 

indicate that actual consumption of television programming 

is further skewed toward entertainment content: people 

choose drama series and entertainment programs over news.

The panelists believed that existing facilities and equipment 

are sufficient for gathering, producing, and distributing 

news. Still, there is a serious disparity between Moscow and 

the rest of the country. The situation in the television sector, 

which is more dependent on equipment, is most critical. 

In terms of technical capacity, regional television stations 

are five to 10 years behind Moscow, and the situation is 

only getting worse because there are no new investments, 

commented one of the panelists. 

Russia has a sufficiently well-developed segment of business 

media. There is a federal business television channel, RBC-TV. 

There are a number of business radio stations, including 

Business FM and Finam FM. In many regional capitals, 

there are local business newspapers, such as Delovoy St. 

Petersburg, Gorod N in Rostov-on-Don, and Delovaya Gazeta 

Yug in Krasnodar.



215RUSSIA

Very few major general news media have journalists who 

specialize in covering specific beats; media outlets in the 

regions have small staff and cannot have niche reporters. 

The panelists thought that true investigative reporting is 

practically non-existent. Quality niche reporting exists, but 

it is very rare, and people don’t have much access to it, 

commented one panelist.

Objective 3: Plurality of News

Russia Objective Score: 1.62

While the plurality of news fell, as did other objectives, 

its fall was the slightest of the five. Only open access to 

media sources and the preponderance of private media who 

produce their own content approached sustainability, while 

all other indicators scored poorly. 

Russian citizens have access to numerous news sources. 

For example, in 2011 a Russian household had access to an 

average of 35 television channels, according to government 

data. In 2012, 52 percent of the population had access to 

the Internet, and 40 percent of people used it on a daily 

basis, according to the Public Opinion Foundation (in 

Russian, FOM), a public-opinion research company. There are 

thousands of newspapers, magazines, and radio stations. 

FOM also found that television remains the most popular 

source of information: 91 percent of Russian adults regularly 

watch the news on television. The second most common 

source of news is print media, a source for 40 percent of 

citizens, with 30 percent turning to news websites and 10 

percent to forums, blogs, and social networks. About 28 

percent listen to the news on the radio.

But the large number of news media does not mean 

that citizens have access to multiple viewpoints. Most 

television channels present the same viewpoint—that of 

the government; only REN TV and Dozhd offer different 

opinions, but they are available to very few citizens, noted 

one of the panelists. REN TV is broadcast only in major cities 

through a network of partner stations, and its daily average 

audience is 4.5% of the population, according to TNS Gallup 

Media. As a comparison, pro-government Channel One and 

Russia 1 are closer to 15%. Dozhd, the only network to air 

debates between avowedly opposition candidates during 

the presidential campaign, is only available online, through 

a few cable providers, and on mobile devices.

Independent talk radio station Echo of Moscow has 

an audience of about 4.8% of adults, while state-run 

competitors Radio of Russia and Mayak receive about 

15% combined. 

Not every city has an independent newspaper that 

offers different points of view on local events. Municipal 

newspapers that are available in most cities present only the 

point of view of local authorities. Real variety of viewpoints 

exists only on the Internet, especially in blogs and social 

networks. Still, television is the most trusted source of 

information; 57 percent of Russian citizens trust television 

news, compared with 11 percent who trust news published 

online and 5 percent who trust print media, according to the 

FOM study.

Gazprom-Media’s majority stake in Echo of Moscow shows 

that ownership does not always dictate editorial policy. 

The government does not impose any direct restrictions 

on media consumers. People are not required to register 

with the government to access the Internet, own a 

satellite dish, or use any other type of media. Russian Post 

offers subscription to more than three thousand print 

publications. There are companies that offer subscriptions to 

foreign press.

At the same time, citizens’ access to media is somewhat 

restricted economically, with 13 percent of Russian 

citizens living below the poverty line (in 2012, the line was 

US$193.40/month), and the financial situation of about half 

of the population is very tight, according to a statement by 

Putin in mid-2012. Economic disparity leads to a disparity 

in terms of access to media. For example, an average urban 

household that has paid subscriptions to cable television 

has access to 59 channels, while an average household that 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



216 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

doesn’t have such a subscription can access only 18 channels, 

according to FOM. 

People in bigger cities have more access to news sources 

than people in smaller cities and in rural areas. This happens 

mostly for economic reasons. Small local markets cannot 

support local media. Salaries in smaller cities are lower 

than in bigger ones, so people are less likely to be able to 

afford subscriptions to print publications, cable television, or 

Internet access. For example, in Moscow and St. Petersburg, 

two major Russian cities, 70-71 percent of citizens have 

Internet access, according to FOM. In the rest of the country, 

Internet use is much lower: 52-59 percent in urban areas and 

37 percent in rural areas.

Russia has three major national social networks: VKontakte, 

Odnoklassniki.ru, and Mail.ru (My World). A growing 

number of people are using Facebook (about 25 percent of 

those who use social networks) and Twitter. According to 

eMarketer, in 2012 37.5 percent of the Russian population 

was using social networks. The government does not impose 

any restrictions on the use of social networks and even 

encourages government officials to use social media to 

communicate with citizens. 

At the end of 2011, President Medvedev suggested the 

launching of a public television channel in Russia, and the 

concept was developed in 2012. In November 2012, OTR 

launched its pilot website (otr-online.ru). Broadcasting is 

scheduled to start in 2013.

In 2012, two state television channels, Channel One and 

Russia 1, remained the main free sources of news for 

Russian citizens: they are available for 99 percent of the 

population. But, in the opinion of panelists, these two 

channels serve to promote government interests. Similar 

concerns are voiced by journalists who believe that media 

should serve the public interest. On November 12, 2012, 

during a meeting of the Presidential Council for Human 

Rights, several journalists, who are members of this council, 

raised concern about the high level of violence and low 

morale of news coverage, as well as information and 

entertainment content on the federal and state television 

channels. Popular television journalist Leonid Parfenov 

noted that this was the result of the government’s complete 

control over federal television channels: “Everybody knows 

that discussions about the children of Christina Orbakaite 

[a pop singer] are allowed on air, while discussions about 

political and public-interest issues are not allowed. TV is 

pro-government, and it does not care about people who 

don’t vote. Over the last 10 years, real public-interest and 

political journalism were absent from the air. Top authorities 

are treated like the dead—you can say only good things 

about them or nothing.” In response, President Putin said 

that state influence over state-owned television channels 

was inevitable.

State-owned channel Russia K (formerly Culture) provides 

educational and cultural programming that is not provided 

by other television channels—both state-owned and private. 

News programs produced by Russia K, which is available 

for 90 percent of Russian citizens, according to FOM, cover 

only culture and science events. But from 6:30 to 10:00 am,  

Russia K broadcasts the Russian feed of Euronews, a more 

respected source based in the EU.

Two main news agencies—RIA Novosti and ITAR-TASS—are 

state-owned and receive subsidies from the federal budget. 

Bigger media outlets use the news produced by these 

agencies on a regular basis, while smaller outlets use it only 

occasionally. At the same time, both agencies run their own 

online news portals, which are open to all Internet users.

There are a number of regional independent news agencies, 

such as Rosbalt, Ura.ru, and Omskinform, which gather 

news and make it available through their websites for free. 

These agencies generate revenue through the so-called 

contracts for information support services with businesses 

and government agencies. Ura.ru, based in Ekaterinburg, 

seems to have proven the possibility of maintaining editorial 

independence, but it is still vulnerable to pressure from 

the authorities. In the fall of 2012, Russian investigative 

authorities launched several criminal cases against Ura.ru’s 

chief editor and co-owner, Aksana Panova. One case was 

launched after a tax review, the first in the history of the 

agency since it was launched in 2006. Four other cases were 

launched based on complaints from people who said that 

Panova was extorting money from them by forcing them to 

sign contracts for information support services on threats 

of releasing some negative information. In one case, the 

alleged extortion took place two years ago; in another, six 

years ago. (Details of the two other cases were unavailable 

when this chapter was written.) Panova attributes this 

sudden scrutiny from the investigative authorities to Ura.ru 

coverage of the new governor of the Ekaterinburg region, 

But the large number of news media 
does not mean that citizens have 
access to multiple viewpoints. Most 
television channels present the same 
viewpoint—that of the government; 
only REN TV and Dozhd offer different 
opinions, but they are available to very 
few citizens.



217RUSSIA

appointed in May 2012. At the end of November 2012, 

Panova and the majority of her team resigned from Ura.ru 

and started a new online project.

Private media produce their own news. There are a small 

number of national and local media outlets, mostly in 

print, whose owners believe that journalism should be fair, 

objective, and well-sourced and should serve the public 

interest. The content of these media is considerably different 

from the content of the state and state-affiliated private 

media. In smaller cities, these independent private media are 

often the only source of balanced coverage of local news.

The institution of community media does not exist in Russia. 

Their niche is filled by municipal newspapers that are funded 

by municipal authorities. But these newspapers usually 

don’t reflect the full spectrum of community social interests 

and focus mostly on promoting the point of view of the 

local authorities.

Many online media and bloggers produce their own 

content. The news stories often appear first in blogs and 

on social-media sites, and then the regular media outlets 

disseminate them to broader audiences.

Media ownership is not transparent. Large media holdings 

often belong to offshore companies. But, according to 

the panelists, regular media consumers usually are not 

interested in who owns the media they use.

The degree of monopolization in the media sector is quite 

high. For example, most of the 20 federal television channels 

are controlled by six companies. And major television 

channels that produce news are controlled by three actors: 

the state, Gazprom-Media, which itself is a state-owned 

company, and the nominally private National Media Group 

(NMG). State-owned Russian State TV and Radio Company 

runs the television channels Russia 1, Russia 2, Russia K, and 

Russia 24, as well as RIA Novosti and several radio stations. 

The state also owns 49 percent of the shares of Channel 

One. Gazprom-Media controls NTV and TNT. The private 

Bank of Russia, whose chairman is a close acquaintance 

of President Putin, holds the majority of shares in NMG, 

which itself owns 25 percent of Channel One shares, as well 

as REN TV, Channel Five, and the entertainment channels 

Perets, STS, and Domashny. Only Channel One, Russia 1, and 

NTV are broadcast nationally, the others depend on cable 

providers and satellite owners. Thus, the television media 

scene remains dominated by Putin and his allies.

The press market in Russia is swamped by 50 national and 

100 regional publishing houses.2  Most newspapers are 

2 Russian Press: Current Situation, Trends and Prospects. Federal 
Agency for Press and Mass Communications. 2012. Available at http://
www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2012/item3.html.

distributed through city newsstand networks, though 

these outlets increasingly rely on their websites to reach 

their audience.

There are minority-language media, including press, radio, 

and television, and often they are supported by federal 

and regional authorities. For example, in 2012 the Federal 

Agency for Press and Mass Communications supported 

a series of trainings for regional television and radio 

companies broadcasting in languages of local ethnic groups. 

Private media outlets also make supplements in languages of 

local ethnic groups.

One panelist expressed concern that minority media had 

little impact on public discourse and on the preservation 

and advancement of minority cultures. There is hardly any 

online content in minority languages, so young people from 

non-Russian ethnic groups who consume media online are 

disconnected from their ethnic heritage.

The majority of reporters and editors, especially in the 

regions, are female. The panel attributed this to the low 

salaries offered in the sector, combined with the fact that 

men dominate in decision-making roles at all organizations, 

and they prefer men over women in their hiring decisions. 

As a result, women are left to the lower-paying, less 

desirable fields, such as journalism. Despite this, in the 

majority of the media, coverage is very patriarchal, 

supporting patriarchal institutions like the current 

authorities and the Orthodox Church. Blogs and social media 

remain the main venue for voicing the broad spectrum of 

social interests and concerns.

Due to its huge size, Russia has a three-layered media 

system: there are federal (national), regional, and local 

media outlets. Federal media cover mostly national and 

international issues. Regional media cover regional news, 

and coverage of local news is left to local media outlets. 

Local and regional news that makes it to the national media 

is often initially produced by regional and local media. 

In some cases, private newspapers in the regions, such 

as Svobodny Kurs in Barnaul, Altaisky Kray, cover local, 

regional, national, and international issues. But the majority 

of people get information about national and international 

issues from the federal television channels; information 

about local news comes from local media.

Panova attributes this sudden scrutiny 
from the investigative authorities to 
Ura.ru coverage of the new governor 
of the Ekaterinburg region, appointed 
in May 2012.



218 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

This system results in a serious imbalance of coverage, noted 

one of the panelists: coverage of federal media is focused 

on activities of federal authorities and events that “take 

place in downtown Moscow.” The coverage of international 

news is patchy. The news is dominated by information about 

Europe and the United States, while news from Africa, Asia, 

and Latin America is very rare and usually sensationalist in 

nature. The situation with local news is also problematic. 

In smaller cities, local news is covered only by newspapers 

that belong to the municipal authorities. These newspapers 

provide a lot of official information and very little news 

from other walks of life in a small city. 

Objective 4: Business Management

Russia Objective Score: 1.40

Scores for Objective 4 were largely down from the previous 

year, with extensive government manipulation of the 

media through subsidies and advertising distribution the 

main culprit of the modest fall in this objective’s average 

score. Advertising clients and agencies, while numerous 

and healthy, remain focused on Moscow and the largest 

population concentrations, leaving local outlets with little 

attention and vulnerable to pressure from local governments 

to alter their coverage. 

Many Russian media outlets are not efficient and 

self-sustaining enterprises and survive only due to direct 

funding from owners—state authorities or private 

businesses. There are expert estimates that only about 10 

percent of Russian media are profitable, commented one 

panelist. At the same time, there is a small group of private 

independent media that are efficient and well-managed 

enterprises. In the past, many of these private media 

outlets actively used training opportunities provided by 

international media-support programs to train their staff in 

business management, marketing, and sales. Some of them 

have established in-house training and coaching facilities for 

media managers.

Media research data, as well as commentary by the panelists, 

indicate that advertising sales revenue is the main source of 

income for Russian media outlets. For example, according to 

research commissioned by the Federal Agency for Press and 

Mass Communications, the typical sources of revenue for a 

municipal newspaper are sales of copies, subscription (10-30 

percent of revenue), and advertising sales (30-60 percent of 

revenue). Other sources of revenue are subsidies and grants. 

The main sources of revenue for radio stations are sales 

of advertising time, sponsorship for programs, and special 

projects, as well as subsidies from state or private owners.3

According to one panelist, some private independent 

media limit the share of advertising revenue per advertiser 

so that no single advertiser can have a considerable 

impact over a media outlet. A common strategy used 

by owners of independent media companies in the 

regions is to have several media and to use the revenue 

generated by entertainment, advertisements, and public 

announcements in print and radio to support their flagship 

general-news newspaper.

In 2011, the advertising market in Russia was 263 billion 

RUB (about US$8.8 billion); in the first nine months of 2012, 

it was 205 billion RUB (about US$6.8 billion). The majority 

of this money goes to television channels: 131 billion RUB 

(US$4.27 billion) in 2011 and 97 billion (US$3.16 billion) in 

January-September 2012. Radio stations and newspapers 

get a small share of the advertising pie: 11.8 billion RUB 

(US$380 million) and 8.8 billion RUB (US$290 million) in 

2011, respectively. 

The biggest advertisers in Russia are consumer-goods 

companies, such as Procter & Gamble, L’Oréal, and 

Mars-Russia, according to Adindex. The major advertisers 

place advertisements based on market principles. But they 

are interested only in the bigger markets of national and 

regional capitals. As a result, advertising agencies also prefer 

to work with media outlets in the bigger markets. This limits 

the development of media markets in the smaller cities. 

Local media outlets rely mostly on local advertisers and work 

3 Radio in Russia: Current Situation, Trends and Prospects. Federal 
Agency for Press and Mass Communications. 2012. Available at http://
www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2012/item5.html.

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



219RUSSIA

with them directly. Several panelists noted that the local 

authorities sometimes try to influence local advertisers so 

that they don’t advertise with independent media outlets.

The Russian Law on Advertising limits the amount of 

advertising to 15 minutes per hour on television, 20 

percent of airtime per day on the radio, and 40 percent 

of space in non-advertising print publications. Advertising 

publications can use up to 100 percent of their space for ads. 

Independent general-interest newspapers usually have no 

problem meeting 40 percent of their advertising limit, noted 

one of the panelists.

The Federal Agency for Press and Mass Communications has 

a grant program to support production of public-interest 

materials in Russian media. Every year about two thousand 

grants are awarded on a competitive basis and regardless 

of the size of the audience reached by applicants. For 

example, in April 2012 the agency awarded grants to 58 

out of 62 grant applications submitted by print media; the 

total amount of allocated funds was 32 million rubles (about 

US$1 million). The agency also supported 52 out of 136 grant 

applications for television, radio, and Internet projects, with 

a total amount of about 134 million rubles (about US$4.5 

million). The panelists believed that these grants were 

distributed fairly and that independent media outlets also 

benefited from the grant program.

Problems are created by direct subsidies to state-owned 

media outlets, enabling them to sell advertising at prices 

that amount to dumping, in the panel’s opinion. This heavily 

distorts the advertising market, especially in the regions. 

Another concern voiced by the panelists was related to the 

so-called contracts for provision of information support 

services to local authorities. In many regions, these contracts 

are distributed fairly, on a competitive basis. In some cases, 

the authorities even prefer to place official information in 

independent media because citizens trust them more, and 

independent media outlets are able to maintain editorial 

independence. Still, there are cases when the authorities try 

to use these contracts as means to ensure positive coverage 

and to favor loyal media. 

Major media companies, especially television channels, 

regularly use market research to tailor programming to 

the needs and interests of the audience. This does not 

necessarily lead to better-quality news coverage. For 

example, in 2012 NTV reached top ratings in Russia by 

increasing its coverage of criminal news and the number of 

criminal drama series.4 Smaller media outlets also sometimes 

use market research. But while major media outlets usually 

4 Article on the trend available in Russian at http://izvestia.ru/
news/542320.

hire the services of research companies, smaller ones do the 

research by themselves.

Broadcast ratings are measured by TNS Russia, part of the 

international TNS Group. Still, TNS Russia results are not 

recognized by some television channels. Channel One even 

established its own ratings measurement system and has 

opened its data to the public since November 2012. In 2012, 

the National Association of TV and Radio Broadcasters, 

Association of Communication Agencies of Russia, and 

not-for-profit partnership RusBrand jointly hired a group of 

international experts to review the quality of TNS Russia’s 

ratings-measurement methodology. Experts concluded that 

the methodology was in line with international standards.5

Unfortunately, professional media measurements cover 

only major cities. There is no information on television and 

radio ratings and press readership in smaller cities and rural 

areas, which makes the measurements practically invisible 

to major advertisers and advertising agencies, commented 

several panelists.

The situation with circulation figures also remains 

problematic. According to the panelists, many media outlets 

overstate their print runs, but there is no other research on 

circulation or readership numbers that is readily available on 

the market.

Objective 5: Supporting Institutions

Russia Objective Score: 1.79

Supporting institutions deteriorated as part of a general 

offensive against civil society in the country, exemplified by 

the legal act that categorizes recipients of foreign funding 

as “foreign agents,” the closure of USAID, and the continued 

dormancy of journalist unions. Civil society continues to 

fight for the rights of journalists to report freely; however, 

such support is carried out by a further limited number of 

5 TNS press release. December 21, 2012. Available at www.tns-global.ru.

Many Russian media outlets are not 
efficient and self-sustaining enterprises 
and survive only due to direct funding 
from owners—state authorities or 
private businesses. There are expert 
estimates that only about 10 percent 
of Russian media are profitable, 
commented one panelist. 



220 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

organizations and is increasingly political in tone, as civil 

society takes sides in the political battles throughout society.

There are several organizations that represent the interests 

of media owners and managers, including the National 

Association of TV and Radio Broadcasters, Media Union, 

Guild of Public Press Publishers, Alliance of Managers of 

Russian Regional Media, and Alliance of Independent 

Regional Publishers.

These associations make efforts to protect and support the 

business interests of their members. For example, many 

broadcasters are concerned about the quality of broadcast 

rating measurements. To address this, in 2012 the National 

Association of TV and Radio Broadcasters (NAT) partnered 

with trade associations representing advertising agencies 

and advertisers to hire a group of international experts to 

review the methodology used by TNS Russia, the principal 

broadcast ratings-measurement company in Russia. Upon the 

requests of its members, in 2012 NAT started to work with 

TNS Russia to develop a system of rating measurements that 

would cover all 83 regions in Russia. All NAT members were 

invited to participate in the development of the conceptual 

framework for this system.

Trade associations provide a number of services to their 

members: conferences, trade publications, seminars, 

workshops, and training, including webinars, consultations, 

professional competitions, and awards. They work in 

cooperation with major international trade associations and 

regularly organize joint international events in Russia. For 

example, NAT annually conducts the International Congress 

and Fair of professional equipment for television, radio, and 

online broadcasting. The Guild of Public Press Publishers 

cooperates with the World Association of Newspapers and 

News Publishers, and one of their partnership projects is a 

Russian-language magazine on the publishing business.

At the same time, the ability of trade associations to lobby 

for the interests of media owners and managers is limited. 

The Guild of Public Press Publishers is the only successful 

trade association, noted one of the panelists. It is recognized 

by major publishing houses, and they use it as a platform for 

discussion and lobbying, such as to lobby for a reduction of 

import taxes on paper. The National Association of TV and 

Radio Broadcasters is not recognized by the major federal 

broadcasters, which have direct access to the authorities 

and do not need it to advocate for their interests. This 

considerably undermines the ability of the organization to 

fulfill its mandate.

Membership dues are not sufficient to support the events 

and projects run by media trade associations, so they must 

seek grant support both from Russian sources, including the 

grant program of the Federal Agency for Press and Mass 

Communications, and from international media-support 

programs. The termination of USAID in Russia in 2012, 

on the request of the Russian government, considerably 

limited the amount of grant support available to media 

trade associations, noted several panelists. For example, the 

Alliance of Independent Regional Publishers, membership 

in which is open only to regional print media that pursue 

nonpartisan independent editorial policy, had to reduce the 

amount of services it provided to its members.

The Russian Union of Journalists (RUJ) is the principal 

organization that represents the interests of Russian 

journalists. Most panelists said that they were unaware of 

RUJ activities. Young journalists are not joining RUJ because 

they don’t see any benefits in being members. There are 

several active RUJ chapters in the regions, but this is due to 

the individual position of their heads rather than to the RUJ 

national leadership, noted the panelists.

There are very few NGOs that support free speech 

and independent media. For example, the Glasnost 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

The termination of USAID in Russia in 
2012, on the request of the Russian 
government, considerably limited the 
amount of grant support available 
to media trade associations, noted 
several panelists.



221RUSSIA

Defense Foundation monitors and makes public the 

instances of violation of the rights of journalists. The 

Center for Protection of the Rights of Media provides 

legal consultations and court support to independent 

media. A number of NGOs, including the Foundation for 

Independent Radio Broadcasting and the Institute for Press 

Development of Siberia, provide training for journalists and 

media managers. 

The operation of these NGOs is supported mostly by grants 

from international sources. In 2012, the Russian government 

continued to limit the availability of international funding 

to Russian NGOs. USAID was ordered to close its operations 

in Russia, which led to the closure of a number of 

media-support and human-rights programs. In December, 

Russian authorities passed the law that requires Russian 

NGOs receiving funding from foreign sources to register as 

“foreign agents,” with ominous implications, and threats 

any NGO receiving US funding with liquidation if it is found 

acting in conflict with Russian interests, broadly defined.

Most panelists were skeptical about the quality of journalism 

degree programs in Russia: they are outdated and don’t 

provide sufficient practice-oriented training. Several 

panelists were concerned that journalism departments 

offered training both to journalists and PR specialists, thus 

destroying the border between these two professions. One 

of the panelists noted that in the regions the majority of 

journalism graduates were taking jobs in PR, where salaries 

were higher.

Short-term training programs for journalists and other 

media professionals are few. Some panelists were concerned 

that media outlets were ready to pay to train only sales and 

management staff but not journalists. At the same time, 

there are few cases when independent private media outlets 

establish their own in-house training facilities for journalists 

and other media professionals.

Companies that supply media equipment are apolitical 

and not monopolized. The printing market has become 

competitive enough so that media that criticize the 

authorities do not have problems finding printing facilities.

In 2012, the press distribution system continued to be a 

serious challenge, especially for independent media outlets. 

One of the panelists, an editor of a weekly independent 

newspaper, said that the local newsstand network was 

selling his paper, but was ordering only enough copies to 

last a single day. The panelist believed the distributor did 

this under pressure from local authorities.

To overcome the distribution bottleneck, some independent 

media companies have established their own kiosk networks. 

In 2012, there were cases when authorities tried to destroy 

these networks. For example, independent publishing 

house Altapress, based in the city of Barnaul, owns a share 

of Rospechat-Altai, which has 106 newsprint kiosks around 

the city. In April 2012, the administration of the city of 

Barnaul adopted a new kiosk location plan that called for 

removal of 102 of these kiosks. The authorities justified this 

plan by the need to reduce the amount of kiosks’ sales area 

from 700 square meters per one thousand citizens to 597, 

as required by local legislation. But, the same plan did not 

call for removal of any of the 68 newsprint kiosks owned 

by Rospechat-Altai’s competitor, Liga-Press. Rospechat-Altai 

appealed the decision of city authorities in court. The 

Federal Agency for Press and Mass Communications 

denounced this situation but said that it had no authority to 

reverse the decision of the city administration.

ICT infrastructure is rapidly growing. For example, in 2012 

several mobile providers launched 4G networks. More than 

22 percent of Russian citizens are using mobile Internet; 

51% of them access the Internet with regular cellular 

phones, 43% with smartphones, and 6 percent with tablet 

computers, according to leading Internet firm Yandex. Still, 

there is a digital divide between major and smaller cities and 

rural areas, but it has to do more with economic reasons.

The Internet presence of media is also growing. Major 

television channels and many radio stations are available 

online. Even small media outlets are able to have some 

online presence. For example, 43 percent of municipal 

newspapers have their own websites or separate pages at 

municipal websites.6 A number of independent regional 

newspapers and radio stations have established truly 

convergent newsrooms. 

Each year, the panel eventually comes around to discussing 

Russian culture and its failure to nurture a free media. 

The panel agreed that the existing practices in the media 

are driven by values and context of Russia’s history. One 

participant noted that a media based on principles of free 

speech can only be sustainable in societies that believe that 

power is derived from the people—from the consent of 

the governed.

List of Panel Participants

Due to the newly-passed laws restricting NGO activity and 

contacts with US-based NGOs, the participants in the 2013 

MSI Russia study will remain anonymous. This chapter was 

developed by a Russian journalist in December 2012 after 

a series of structured interviews with colleagues in the 

media sector.

6 Russian Press: Current Situation, Trends and Prospects. Federal 
Agency for Press and Mass Communications. 2012. Available at http://
www.fapmc.ru/rospechat/activities/reports/2012/item3.html. 


