
194 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

The panelists’ scores reflect some optimism over the gains made in the 

media sector in recent years, particularly in the strength of civil society 

and its ability to foster free speech protections. Whether these gains can be 

sustained and carried into other sectors remains under question.

MOLDOVA



195

introduction

O

MOLDOVA

On January 1, 2012, a new year began with the shooting of a Moldovan citizen by a Russian peacekeeper at 

a checkpoint on the border with Transnistria, the breakaway territory on Molodova’s eastern frontier that is 

politically backed by Russia. The death of 23-year-old Vadim Pisari sparked protests in Moldova, raised tensions in 

the country’s diplomatic relations with Russia, and revived the debate over Russia’s military presence in the region. 

Moldova also elected a new president in 2012. After a series of anti-government protests led by the Communist 

opposition in February, parliamentary parties constituting the Alliance for European Integration (AEI) managed to 

overcome internal differences and agree on a common candidate for president, thus ending a two-and-a-half-year 

political crisis. Former head of the judiciary Nicolae Timofti was elected president on March 16. 

In a significant change for the media world in 2012, the Broadcast Coordinating Council (BCC) withdrew the license 

of the openly pro-communist television station NIT. Officially, the decision drew mildly negative reactions from 

some European officials and the OSCE. Unofficially, others who considered NIT a Communist Party propaganda 

tool hailed the development. The final adoption of anti-discrimination legislation and subsequent protests 

of the Orthodox community marked the last days of an eventful spring and earned AEI the appreciation of 

European officials. 

Later, representatives of the unionist community, which advocates for Moldova’s union with Romania, organized 

marches in Chisinau, Cahul, and Balti. In Balti, Russian-speaking protesters who sought to stop the unionists were 

backed by Social Democrat leader Victor Selin, who supplied them with eggs and free beer. Ultimately, violence 

erupted and Jurnal TV reporter Victoria Ocara was hit in the head with a stone thrown by a protester.

The summer ended with the visit of German Chancellor Angela Merkel amid political discussions on the transparency 

of media ownership, the passage of minor amendments to the Broadcasting Code and the emergence of a new 

broadcaster (Canal 3). Jose Manuel Barroso, president of the European Commission, visited in December. 

The year ended with the unlikely election of Mircea Surdu as the new director of public broadcaster TV Moldova 

1, after former director Angela Sirbu’s resignation in February 2012. The supervisory board of the public station 

also elected a new chair. Both elections were perceived by panelists as a step backward in the long awaited reform 

of the public broadcaster, because the candidates elected represent the “old guard” at M1, and the panelists do 

not consider them likely to implement reforms pledged in 2009, including staff reductions. M1 has over 1500 

employees, while its actual needs have been assessed at about 750.

In general, however, the panelists’ scores reflect some optimism over the gains made in the media sector 

in recent years, particularly in the strength of civil society and its ability to foster free speech protections. 

Whether these gains can be sustained and carried into other sectors remains under question.

OVERALL 

SCORE: 

2.42
M

O
LD

O
VA



196 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOLDOVA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
78

1.
69

2.
15 2.

37

2.
62

1.
82

1.
36

2.
11 2.

32 2.
44

1.
71

1.
73

2.
36 2.
43 2.

68

1.
65

1.
22

1.
60 1.

81
1.

79

2.
11

2.
05 2.

27 2.
35 2.

59

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

MOLDOVA at a glance
GENERAL

>> Population: 3,619,925 (July 2013 est. CIA World Factbook)

>> Capital city: Chişinău

>> Ethnic groups (% of population): Moldovan/Romanian 78.2%, Ukrainian 
8.4%, Russian 5.8%, Gagauz 4.4%, Bulgarian 1.9%, other 1.3% (2004 
census CIA World Factbook)

>> Religion (% of population): Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%, Baptist 
and other 0.5% (2000 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Moldovan (official, virtually the same as the 
Romanian language), Russian, Gagauz (CIA World Factbook)

>> GNI (2011-Atlas): $7.056 billion (World Bank Development Indicators, 2012)

>> GNI per capita (2011-PPP): $3,640 (World Bank Development Indicators, 
2012)

>> Literacy rate: 98.5% (male: 99.1%, female: 98.1%) (2010 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Nicolae Timofti (since March 
23, 2012).

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations, Internet 
news portals: Print: 184 newspapers, 227 magazines (2012, National 
Bureau of Statistics); Radio Stations: 58 (2012, Broadcasting Council); 
Television Stations: 57 (2012, Broadcasting Council). Internet News Portals: 
Protv.md (247,773 visitors, 9,061,949 page views), Publika.md (189,181 
visitors, 4,119,320 page views), Unimedia.md (117,268 visitors, 4,420,240 
page views). (2012 BATI, Gemius)

>> Newspaper circulation statistics: N/A

>> Broadcast ratings: Top two are Prime TV – private; Moldova 1 – public; 
ProTV has highest rated news cast. Top three in radio are Radio Noroc 
– private; Radio Moldova – public, Russkoe Radio – private. (IMAS-INC 
Chisinau, 2012)

>> News agencies: Info-Prim Neo, Moldpres (state-owned), Infotag, 
Info-Market, Monitor Media, Basa-press, Deca-press, Novosti-Moldova.

>> Annual advertising revenue in media sector: Television: €15.23 million, 
Radio: €1.2 million, Print: €3.57 million, Online: €1.3 million (2011, BATI, 
Gemius)

>> Internet usage: 1,502,637 users; Internet penetration rate 50.5% (2012, 
BATI, Gemius).



197MOLDOVA

Objective 1: Freedom of Speech 

Moldova Objective Score: 2.62

As far as legal protection for freedom of speech is 

concerned, little changed in 2012; however, scores for the 

indicator went up slightly from the previous year. Two 

new laws were proposed to punish media censorship, but 

Parliament had not yet examined the proposed laws by the 

time of the MSI panel discussion. Although AEI included 

a new broadcasting code in its 2010–2014 agenda and 

finalized a draft back in 2011, Parliament has delayed its 

passage. Meanwhile, in August 2012 it passed a minor 

amendment modifying teleshopping conditions in the 

current Broadcasting Code.

While some see only modest enforcement of the Law 

on Freedom of Expression, others deem the situation 

satisfactory considering the current state of affairs in 

the judiciary.

According to the latest statements of President Timofti, 

the legal branch needs deep reforms, and the judiciary has 

to rid itself of those judges who failed to apply the norms 

of the European Convention on Human Rights (ECHR). “In 

2012 Moldova succeeded in maintaining last year’s progress 

in protecting free speech. Updates to the legal framework 

have started to yield results, although it is still necessary to 

continue publicizing these rights to society, including among 

journalists, lawyers and judges,” said Vitalie Dogaru, a 

program host and producer for Publika TV. 

Ion Guzun, a lawyer and program coordinator at the Legal 

Resource Center, underscores the limited impact of the 

Law on Freedom of Expression these past two years—

which he attributes to the poor knowledge of the law 

among judges and litigants alike. Furthermore, Guzun 

identified a troubling paradox: “The number of complaints 

examined increased after the enactment of the law, but the 

complainants’ positions worsened considerably as a result.” 

In the Fall of 2012, the Supreme Court of Justice drafted a 

decision aimed at addressing this situation and ensuring 

better enforcement.

In the Gagauz region, legal illiteracy is even more 

substantial. “The observance of the local Broadcasting Law 

is hindered by the legal illiteracy of supervisory bodies, 

especially of the supervisory board,” a local broadcaster said.

As far as licensing and registration is concerned, newspapers 

and websites are not required to register, nor are bloggers 

required to acquire a legal identity in order to act as media 

institutions. The licensing procedure for radio and television 

stations is, however, still insufficiently transparent. “The 

state keeps control of issuing licenses and the idea of open 

tenders exists only on paper—in fact, the ‘issue’ is handled 

with ‘telephone justice,’” maintained Alexandru Burdeinii. 

The BCC is the only authority regulating the broadcasting 

sector and allocating licenses. The BCC decided to withdraw 

NIT TV’s license in February 2012 for lack of pluralism of 

opinions, and the decision was enforced in April. Even 

though the television station challenged it in court on the 

same day, no ruling has been issued so far. During the next 

couple of months it was discussed both by civil society and 

by international agencies, with NIT remaining off the air 

during the discussions. In the immediate aftermath, media 

NGOs issued a common statement acknowledging the need 

to punish the station for repeated violations of several 

provisions of the Broadcasting Code (13 monitoring reports 

from 2009-2012 found that NIT failed to ensure balance, 

social and political pluralism, and to provide complete, 

objective and truthful information). A local NGO also 

accused NIT of copyright violations, for airing unlicensed 

movies before they even hit theaters.

The statement from media NGOs also expressed their 

concern and asked the BCC to use the same standards 

of assessment and to treat all broadcasters equally. The 

new television station Canal 3 started broadcasting in 

August amid broad popular suspicion that it was using the 

frequencies formerly awarded to NIT, but the administration 

of Canal 3 replied that they were using the frequencies 

granted by the BCC in 2008. 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state of 
public media.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



198 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

In November 2012, Parliament appointed three new 

members to the BCC, and the panelists agree that the 

appointments lacked transparency and betrayed traces of 

political influence, although they could not point to direct 

evidence to prove the claims.

Media market entry conditions, including the tax structure, 

are virtually the same as for any other field. However, 

existing incentives for media (such as tax exemptions for 

newspapers) are deemed clearly insufficient by print media 

managers. In late December, a proposal to charge VAT 

on imported newspapers and magazines was raised in 

Parliament by Chiril Lucinschi, head of the Parliamentary 

Media Committee, with a view to compensating local 

publications for their small circulations and high printing 

costs and thus boost their competitiveness. 

Generally, journalists enjoy enough protection, and cases of 

assault are rare. An exception is the case mentioned earlier, 

involving the violence that erupted in Balti, where Victoria 

Ocara of Jurnal TV was hit in the head with a stone thrown 

by a protester. The incident was filmed, and the perpetrator 

was arrested the following day and held for 30 days. Police 

announced that a criminal case was filed two days later. 

There was also a case of vandalism perpetrated in April 

at Rezina-based Elita TV was linked by the television’s 

management to an offer to buy the station that they had 

turned down earlier. That case is still under investigation.

Otherwise, the year 2012 was relatively calm in terms 

of security for journalists. No persecution of media 

professionals was registered, except for restrictions on 

live reporting or verbal attacks by politicians, none of 

which resulted in court cases. “There were only cases of 

intimidation of investigative journalists,” TV 7 reporter 

Galina Munteanu confirmed. Guzun commented that in 

spite of frequent reports by journalists of such intimidation, 

the general prosecutor’s office failed to start criminal 

investigations or to assess their need for protection.

Nevertheless, in the Gagauz region, which is populated 

mainly by the minority Gagauz, news of journalists who are 

persecuted rarely reaches the public. Apparently, the cause is 

the editorial policy of the public broadcaster: “You can air or 

publish something like that only in private media, which are 

not as popular as the public broadcaster.”

Currently, the legal framework does not ensure the 

editorial independence of state-owned media. Its funding 

lacks transparency, and frequently regional media outlets 

funded from local budgets are under political control. 

“Representatives of local authorities frequently prefer to 

release information to politically controlled media,” director 

of Balti-based SP weekly Veaceslav Perunov declared with 

reference to media outlets founded (and funded) by local 

authorities such as local mayors’ offices and local councils.

As for public media, there are a number of legal provisions 

stipulating the editorial independence of the national public 

broadcaster TeleRadio Moldova (TRM), but many civil society 

members and politicians expressed their discontent with the 

broadcaster’s coverage of certain political events. 

In February, TV Moldova 1 director Angela Sirbu resigned, 

citing strong internal and external opposition to reform. 

The TRM Supervisory Board then made several unsuccessful 

attempts to elect a new director, but in late December 

they succeeded in electing talk-show host and producer 

Mircea Surdu. “The fact that the board did not vote for 

the best agenda, which was that presented by Ion Terguta, 

shows us that politics continue to dominate, albeit more 

subtly, at national broadcaster TRM,” stated Ion Bunduchi, 

executive director of the Independent Press Association 

(API). Bunduchi believes that Surdu will not undertake deep 

reform, and lacks the management experience required for 

the job.

Currently, TRM is funded directly from the state budget, 

and its editorial policy accommodates the politics of the 

government as it avoids reporting on certain topics less 

favorable to it. There are no laws favoring state or public 

media, but traditionally public journalists and operators find 

easier access to information and better conditions for live 

recording and reporting.

The Gagauz Public Radio and Television Network (GRT) is 

regulated by the Law on Broadcasting and is supervised by 

its local supervisory board. The broadcaster is funded from 

the local budget, and the members of the board and the 

managers of the broadcaster are both appointed based 

on political criteria, one of the panelists from the region 

testified. “They usually are approved by local government 

parties,” the panelist added. 

Libel is a civil law issue and according to the Contravention 

Code, both parties share the burden of proof (Art. 24). 

Guzun noted, “Recent amendments to free speech 

legislation have complicated the procedure for lodging a 

complaint: a preliminary complaint is now mandatory, and 

the terms for lodging a complaint have been shortened.” 

Press Council chair Ludmila Andronic believes that in terms 

of libel, the situation improved significantly after the 

emergence of the Press Council as a means of self-regulation. 

Other panelists took the changes as a proof that the legal 

framework has improved and is better enforced. “Officials 

are less likely to file for defamation, and the most eloquent 

example is that of Ziarul de Garda. The paper was sued by 

a prosecutor in Falesti district, but the case was dismissed 



199MOLDOVA

in the court of first instance without even reaching the 

appellate court. This means that lower-level courts have also 

begun applying the law,” Electronic Press Association (APEL) 

executive director Petru Macovei explained. 

Also, Unimedia editorial manager Dumitru Ciorici mentioned 

the case of Adevarul. The newspaper recently published an 

investigation into a credit affair involving judge Ion Plesca, 

head of the Chisinau Appeals Court. In the aftermath, 

Victoriabank and Moldindconbank filed preliminary 

complaints, but soon withdrew them. 

In 2012, the government made significant progress in access 

to information, launching the open data portal Date.gov.

md. So far, most ministries and state agencies have uploaded 

at least some data, with the Ministries of Health and Internal 

Affairs and the National Bureau of Statistics leading the list 

with 86 to 163 data sets published. However, a considerable 

amount of information is not relevant, while bodies holding 

critical information of public interest, such as the State 

Procurement Agency, the Tax Service and the Agency of 

Medicines have failed to upload any data so far. 

Regarding equal access to information for all media outlets, 

journalists and citizens, the panelists noted double standards 

in this respect. Perunov says that locally, the difference is 

noticeable. “In our case, the mayor’s office always answers 

our requests for information in the same way, stating that 

according to the Law on Access to Information, all citizens 

are granted free access to information (of public interest), 

but not the SP.” 

Still, compared to last year, the situation improved 

somewhat as many journalists reported better treatment by 

officials. “I see it as a step toward democracy; some three 

or four years ago many officials could have easily denied 

access to information, while now they are reluctant to do 

so,” Alexandru Burdeinii, editor-in-chief of InfoMarket news 

agency, said. 

Most panelists explained that reluctance was due to fear, 

which caused civil servants to frequently seek permission 

from their superiors before releasing information of public 

interest. Generally, and not surprisingly, authorities are more 

open to sharing positive information that benefits their 

images. “It is much more difficult to obtain information that 

might compromise the government, and it is symptomatic 

that the situation persists in Moldova regardless of the 

government’s political makeup,” concluded Tudor Iascenco, 

journalist and manager of Cuvantul. 

The media’s access to local or international news and sources 

is not restricted legally or otherwise. Only insufficient funds 

can keep media institutions from subscribing to international 

press agencies such as AP, Reuters or AFP. It is still the 

case, however, that certain outlets use material from the 

above-mentioned sources without respecting intellectual 

property rights. 

As for the last indicator in this objective, entry into the 

journalism professional also received a high rating, in 

keeping with the general perception that area has been 

sustainable over the long term. “In Moldova, entry into the 

profession of journalism is not restricted and never has ever 

been,” Andronic declared. Burdeinii added, “The path to the 

profession is open and free for anyone who has the will and 

the ability to become a journalist.” 

Objective 2: Professional Journalism

Moldova Objective Score: 2.44

This year marked little progress in achieving higher 

professional standards in journalism. A comparison by 

media law expert Olivia Pirtac perfectly summarized the 

state of things: “Even with enough news and entertainment 

programming, Moldovan journalism emulates the country’s 

state of transition. At this stage, we have quality journalism 

respecting all industry standards while at the same time 

there is poor quality journalism without adequate source 

checks, with significant gaps in professional ethics and above 

all that is plagued by a rush for sensationalism.” 

Some panelists pointed out that the overall level of 

professionalism slightly increased in 2012, especially after the 

closing down of NIT TV. “While as a rule any other journalist 

at least tries to get two or three opinions, their reporters 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



200 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

would not ask for any at all,” Perunov mentioned. Further 

reasons for better-quality journalism included the approval 

and promotion of a number of supporting documents such 

as the new Ethical Code, the Journalists’ Handbook of Best 

Practices and the Style Guide with Ethical Norms in addition 

to activities carried out by various media organizations. 

Macovei nevertheless expressed his doubt about the level 

of professionalism in 2012. “Superficiality is the trend. 

Journalists still fail to source their stories sufficiently and 

generally opt for the concept of ‘breaking news,’ mostly 

because of the recent liberalization of the television market 

which caused an inflow of young, inexperienced journalists 

and editors,” he added. 

Ciorici argued that working against the clock is the norm for 

online media, as well as for television stations. “Reporters 

manage to avoid subjectivity, but sometimes they cannot 

provide enough depth in covering the subject, because 

of stiff competition that requires you to deliver news 

very quickly.” 

Locally, public and state-owned media have preserved 

their biases. “Many journalists try to cover events correctly 

and objectively using several sources of information. 

Unfortunately, this does not apply to journalists from 

state- or party-owned media, who mostly offer propaganda 

instead of reporting,” said Perunov. 

As in past years, Transnistrian state media continued to 

spread the separatist authorities’ rhetoric against the central 

authorities; however, a number of Transnistrian journalists 

participated in Chisinau-based training. Along with other 

journalists from Chisinau, they produced joint reports of 

public interest for people on both sides of the Nistru River 

that separates the two sides. 

On the subject of ethics, the unanimous feeling was that 

plagiarism is a serious weakness in Moldovan journalism. 

“This year, the Press Council received no fewer than 

15 plagiarism complaints,” noted Macovei, adding 

that currently it is one of the most important issues in 

the profession. 

Perunov explained that some journalists observe the Ethical 

Code, while some do not. “A number of journalists from 

various [politically and otherwise] controlled media are not 

adhering to its provisions; in fact, many papers and almost 

all magazines and websites practice hidden advertising.” 

Along with that practice, Andronic identified issues of child 

protection and the presumption of innocence which she 

dubbed as “sacrificed in the name of sensationalism.” 

The most flagrant example was Jurnal TV’s inadequate 

coverage of the suicide of an 18-year-old girl from 

Bic Village, in which the broadcaster aired unverified 

information about the victim (allegations that she was 

pregnant at the time of death), and failed to ensure the 

victim’s mother’s right to reply, in spite of direct and indirect 

accusations aired against the latter. Two weeks later, the 

Press Council issued a public warning to Pro TV, Jurnal TV 

and Prime TV in a similar case regarding the suicide of a 

12-year-old from Telenesti District.

Self-censorship is still practiced by many journalists and 

editors regardless of their specializations or modes of 

dissemination, though it seems that local media are more 

likely to succumb to self-censorship than national outlets and 

that public media (Moldpres, TRM, GRT) are more likely to 

than private outlets are. Burdeinii cited editorial policy and 

preservation of their jobs as reasons while another panelist 

referred to business ties of media owners and threats voiced 

by politicians and officials. 

According to a report published by Ernest Vardanyan in Mass 

Media in Moldova in the June 2012 issue, in Transnistria, 

self-censorship improved somewhat after the December 2011 

change of government. “Now, the first republican channel 

is trying to dissociate itself from its former image, as its 

reports have become more diversified—including even some 

critical reporting,” he observed.

In most cases, self-censorship is embedded into editorial 

policy and is a direct result of lack of diversity in media 

ownership and opinions. Dogaru believes this makes 

journalists accept the editorial policies and “...switch 

tacitly onto some sort of autopilot when it comes to 

self-censorship. Many journalists avoid admitting it, but their 

output shows that certain events are ignored while others 

are covered with exaggerated emphasis.” 

As such, it is closely linked to the next indicator, concerning 

the coverage of key issues and events. The panelists 

highlighted Publika TV’s coverage of the visit of Jose 

Manuel Barroso. During the live broadcast of the official’s 

welcoming ceremony at the airport, the operator framed the 

image so that it excluded Prime Minister Vlad Filat, focusing 

instead on random persons and photojournalists. That act 

of censorship was noticed by viewers, and was intensely 

commented on in blogs and on social networks. 

Jurnal TV continued to produce sensational news to the 

detriment of key events and issues such as the summer 

drought, closely followed by Pro TV and Prime TV. “In this 

case, we try to keep producing quality news items, but 

lighten them once in a while with entertainment, funny 

videos or celebrities to strike a fragile balance between the 

two species,” Ciorici said, to justify Unimedia’s policy. 



201MOLDOVA

Another issue noted by Iascenco related to the perceived 

uniformity of news broadcasts. “You have only to read 

one single news site and you already know what the other 

outlets will feature. The problem belongs to print outlets 

as much as to broadcasters and new media.” Yet, panelists 

agreed that many important issues are ignored by journalists 

and are effectively eclipsed by disputes in Parliament and 

other minor political scandals and controversies. 

The average wages of journalists remain at the same level as 

last year, according to data provided by the National Bureau 

of Statistics (approximately MDL 4000, or $330 per month 

from January to September 2012). Although rather modest, 

Ciorici stated that it is less likely to generate corruption 

among journalists. “If anyone in the media industry would 

take bribes, it would be the editors and managers.”

Some media managers, including a number of our panelists, 

nevertheless perceived a slight trend in rising salaries that 

started several years ago. Ciorici believes the arrival of some 

major players in the market, such as Jurnal TV in 2010 and, 

later that year, Publika TV, led to market liberalization. His 

opinion is supported by the emergence of another television 

station in August 2012 (Canal 3), and the increasingly 

common trend for print and online outlets to develop 

video content. 

According to Bunduchi and Iascenco, however, that trend 

still remains very modest, especially in rural areas where 

salaries barely cover living expenses. “The pay level of 

journalists and editors is rather low, which results in many 

media professionals, especially in rural areas, working for 

several outlets or finding other jobs. There are cases when 

journalists leave the profession altogether (examples in 

Balti include Pavel Dumbraveanu and Eugen Urusciuc from 

Deca-press),” Perunov pointed out. 

This state of affairs is also valid in the Gagauz region, and 

affects the employees of public media to a larger extent. 

“During the past five years, about 30 journalists have left 

the local public broadcaster. Presently, the average wage of 

journalists working there constitutes a little more than the 

equivalent of $100 per month, so they have to work during 

evenings, weekends and vacations to scrape up MDL 3000,” 

another panelist confirmed. 

Regarding the perceived balance of entertainment and 

information programming, the lack of funding and means 

of production restrain media institutions from delivering 

more entertainment to the audience. Some media outlets 

rely on foreign production, while other broadcasters try 

to compensate with “infotainment” content, placing more 

emphasis on a sensationalist approach to covering news. 

“Domestic entertainment programs are so mundane that 

they cannot eclipse politics in any way. However, there is 

one news station with a fairly decent audience,” stated 

Andronic, referring to Publika TV. 

The information market was tapped by Jurnal TV and 

Publika TV in 2010, but after a while the former decided 

to change its profile to general television. Publika is now 

the only information-only channel. Since then, Jurnal TV 

has started to generate its own entertainment programs. 

Conversely, Prime TV started to build on its information 

offerings in 2010 while simultaneously contracting foreign 

shows to maintain their entertainment programs. Toward 

the end of 2012, it was announced that former Pro TV news 

presenter Natalia Cheptene would host a local show on 

Acasa TV, a station re-broadcasting soap operas. The newly 

launched Canal 3 also mostly re-broadcasts soap operas and 

entertainment programming.

Most radio stations in Moldova focus on entertainment and 

music, balancing adult contemporary with contemporary 

hit radio formats with hourly news bulletins. The only 

information radio stations are Publika FM, which broadcasts 

the content of Publika TV, and Radio Chisinau. 

In terms of equipment and facilities, most media outlets 

are sufficiently outfitted to gather and produce news, 

except for the public broadcasters TRM and GRT, whose 

equipment is both outdated and insufficient. At GRT, more 

than half the reporters do not have dedicated computers 

and recorders, and the hardware and software are too 

outdated for journalists to truly benefit from connecting to 

the Internet. Despite an initial intake of modern equipment 

in 2010 and 2011 through a donor’s program, TRM has 

showed no interest in reform and updating equipment has 

slowed down. 

As a rule, private media do not encounter such issues. 

The only negative aspect mentioned by panelists was the 

absence of licensed software. “Newspapers lack resources 

for acquiring licensed programs and specific software 

for automated newspaper production (print servers),” 

added Perunov.

When it comes to niche reporting, the general feeling 

is that things have improved somewhat in the past year. 

“Investigations were better sourced and even reached 

our television screens,” noted Macovei, referring to the 

“Reporter de garda” investigation series launched in 2010 

by the weekly Ziarul de Garda and aired on Moldova 1, 

and to Jurnal TV’s series “Patrula Jurnal TV” launched in 

October 2012. Galina Munteanu, a reporter for TV 7, believes 

that this shift was generated by the increased competition 

among media outlets; however, as Bunduchi pointed out, 

the authorities’ reaction to such reports has been minimal.



202 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Burdeinii enumerated a series of publications specializing 

in healthcare, construction and economics, but underlined 

the poor offerings of other types of publications such as 

entertainment outlets. “We do have journalists covering 

niche subjects and carrying out investigations. The main 

impediment for producing more such reports is the lack of 

funding and insufficient skills and experience of journalists,” 

Perunov added. 

Objective 3: Plurality of News 

Moldova Objective Score: 2.68

Although the overall state of this objective improved to 

a certain extent over last year, problems surrounding 

transparency deepened. Scores for the associated indicator 

dropped far below the average objective score. The number 

of outlets remained more or less the same as last year, 

with one television station closing (NIT TV) and a new one 

launching (Canal 3). In late December, public broadcaster 

TRM suspended its second channel, Moldova International. 

According to the public opinion barometer (POB) published 

in November 2012, more than 11 percent of respondents 

believe they enjoy a great deal of free access to information, 

almost 40 percent report having some access, and about 

the same number of respondents report little access. 

The same POB revealed that television remains the most 

important primary source of information for over 70 percent 

of respondents; while 13.8 percent chose the Internet and 

6.2 percent relied on radio. Newspapers dropped to a mere 

1.6 percent. 

This year, the indicator relating to plurality of news sources 

was regarded by panelists as near sustainable, at a little over 

3.0 points on the MSI scale. Despite its relatively small size, 

the media market features a diverse range of institutions 

offering multiple viewpoints. However, national media are 

mostly interested in events in the capital city and rarely 

cover the local scene. There are two regional networks that 

broadcast programs with local and regional content: Aici TV 

and Canal Regional. Bunduchi believes the two networks 

can “compensate to a certain extent for the lack of balance 

between information of national and local interest.” As 

for other local and regional broadcasters, the panelists 

generally feel that they are not competitive enough, and 

despite all the support from international donors, still lack 

viability. “Several television channels in North Moldova 

have already been sold, and there is a risk of a (national) 

monopoly forming,” Iascenco warned. 

For print media the situation remained almost the same, 

except for a decrease in advertising volume noticed by some 

local outlets. As Iascenco put it, “Print circulations are still 

modest, and independent local outlets depend for the most 

part on assistance from API.” API assistance includes small 

grants, projects, and trainings. 

As for online media and Internet access, service providers 

offer high-speed connections at competitive prices, but 

many people over the age of 50 are still unable to use such 

media because of computer illiteracy. Blogs and online news 

agencies are evolving into a new source of information, as 

are social networks (Facebook and Odnoklassniki). “These 

constitute a source of information for almost a quarter of 

Moldovans,” Dogaru approximated. 

In 2012, due to increasing Internet access, Facebook’s growth 

in Moldova gained momentum. Odnoklassniki tried to hold 

its position by launching a “Moldovan language” mobile 

version of its site, which was criticized by bloggers and 

editorialists and was later renamed “Romanian language.” 

[There is a debate within the country as to whether the 

two are distinct languages, dialects, or essentially one and 

the same.] Social networking tools are more and more 

frequently relied on as a news source, even if they are not 

always entirely credible. “Because of that,” Ciorici said, 

“media companies have developed marketing strategies 

for Facebook to promote their content.” Regardless of the 

questions raised about their political independence and 

credibility, blogs are developing continually, even if still 

at only a national level; at the local level, their impact is 

hardly noticeable. 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



203MOLDOVA

In both the Gagauz and Transnistrian regions, people 

have started relying more on social networks as sources of 

alternative information, and in the Transnistrian region, 

forums are another popular tool. Finally, even though the 

mobile telephone communication penetration rate has 

reached 113.8 percent, media outlets have not implemented 

SMS news alerts, although some websites have developed 

mobile versions. 

Citizens’ access to domestic or international media is not 

restricted by law, but is certainly affected by income level. 

People living in urban areas have more access to various 

media outlets than those residing in rural areas. “Not 

everybody can afford subscriptions to newspapers, cable 

television or the Internet,” Burdeinii noted. Munteanu 

agreed, adding that in rural areas the situation is worse: 

“People living in remote villages have access only to the 

public broadcasters, and there is no diversity as to topics and 

genres of programs.” 

In Gagauzia, as one of the panelists remarked, even the 

public broadcaster is not always accessible, and people are 

more inclined to rely on cable subscriptions as a source of 

news. In November 2012, Transnistrian authorities decided 

to ban two more television stations—Publika TV and public 

broadcaster Moldova 1—thus restricting access to already 

scarce news offerings for people living on the left bank of 

Nistru River.

Opinions were divided as to the independence of state and 

public media. Along with several other panelists, Andronic 

believes that public media are not openly biased, while 

Perunov argued that, “Journalists in these media do not 

see serving the public interest as their duty.” Burdeinii 

went even further, stating that outlets funded from public 

budgets, especially print press, are divided among political 

parties. “Nevertheless,” he conceded, “public broadcasters 

try to maintain their objectivity.”

Citing the interests of its majority audience, which is mostly 

rural and elderly, TRM stopped short of implementing the 

promised reforms thus compromising the positive changes 

registered in 2010 and to some extent in 2011. While 

there are visible efforts by TRM to reflect all the views on 

the political spectrum, journalists are still cautious when 

covering controversial political topics. “Long administrative 

intrigues affect the broadcast schedule which cannot 

compete with those of private channels. There is a feeling 

that the objectives of the institution are not clear, since TRM 

fails to focus on topics ignored by private broadcasters and 

instead enters into competition with the latter, which it is 

unlikely to win,” Dogaru pointed out. 

There are eight news agencies in Moldova, including seven 

that are independent. In the Gagauz region, there are 

still no news agencies. In some cases, agency fees are not 

accessible to all media, and Perunov recalled some cases 

when certain media outlets did not quote the news agency 

as a source of information. At the same time, the number of 

subscribers decreased for classic news agencies, since they 

overlap with news websites that offer similar information 

free of charge. Munteanu added that in most cases, radio 

stations use the content of news agencies.

Dogaru believes the decline of news agencies is closely 

linked with the indicator relating to private media outlets 

producing their own news. As in past years, panelists noted 

that private outlets prefer to rely more and more on their 

own production of news and rated the indicator half a 

point higher than the overall objective. “However, it applies 

mostly to broadcasters with national coverage. Local ones, 

lacking sufficient reporters, often cannot follow the trend 

and continue using online information,” Dogaru added. 

The single most important problem in the media market 

today is the transparency of media ownership, or rather 

the lack of it. Presently, there are no legal requirements 

to disclose information related to media ownership, and 

many outlets are owned by offshore companies. As in past 

years, this year too the question remained open as to the 

true owners of major stations such as Jurnal TV and Publika 

TV, but also of a number of other outlets, such as N4, Euro 

TV and 2 Plus. However, while in other years public opinion 

contended with emerging trusts, such as Jurnal Trust Media, 

Prime, Publika and Aquarelle trusts among others, tensions 

began to build as more and more outlets gathered under 

fewer “umbrellas.” 

So far, several journalistic investigations have traced the 

ownership of as many as five media institutions (Maestro 

FM, Prime FM, Prime TV, TV 2 Plus and the recently opened 

Canal 3), to politician and businessman Vladimir Plahotniuc, 

vice president of the Democratic Party (DP) and vice speaker 

of Parliament. Andronic admitted that the audience 

can guess the true owner of a media outlet based on its 

content and editorial policy. “You can form an objective 

opinion if you watch or read the publications of several 

media outlets and make your own deductions.” Indeed, 

most broadcasters show a more or less open “preference” 

for some politicians or parties. The group of broadcasters 

connected to Plahotniuc is generally biased toward DP or the 

politician himself. Recently, Publika TV also started showing 

bias against the rivals of DP, which confirmed earlier findings 

of journalistic investigations that linked it to Plahotniuc. 

Conversely, Jurnal TV openly supports Plahotniuc’s political 

opponent, Sergiu Mocanu, and is known to be partly funded 

by Plahotniuc’s business rival, Viorel Topa. 



204 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Notwithstanding, editorial policies are not always easy to 

figure out, and most media consumers are still unaware 

of the true identity of media owners. “After two years of 

development, the Moldovan media market is experiencing 

a difficult time marked by clear tendencies toward 

concentration and attempts to monopolize the media by 

certain individuals and groups with political and economic 

interests. It affects diversity and mass media’s capacity to 

offer citizens reliable, unbiased and objective news. To 

a certain point, public media have managed to ensure a 

balance of information,” Macovei summarized. 

In November 2012, the Independent Journalism Center (IJC) 

issued a study on media transparency and drafted some 

amendments to the Broadcasting Code to ensure it contains 

clear requirements for disclosing real owners. The authorities 

promised to address the issue, but since APEL’s draft of a 

new broadcasting code is still being ignored by Parliament, 

the panelists were skeptical about the politicians’ intentions. 

“As long as there are no sanctions, the problem will not be 

solved,” Bunduchi stressed.

According to most Russian-language journalists, the 

availability of Russian-language mass media is satisfactory 

as far as different social interests are concerned. 

“Ethnic minority media outlets are available, especially 

Russian-language ones. Other minorities issue publications 

depending on the financial support they can gather,” 

Guzun added. When the Law on Equal Opportunities was 

passed this spring, a number of bloggers and journalists 

intensely debated the topic of sexual minorities while most 

mainstream media, especially public media, did not offer any 

in-depth perspectives on the issue. 

The indicator concerning the coverage of local, national 

and international issues was given a good rating, although 

Bunduchi reproached local media for not always paying 

enough attention to international issues. “It is a remnant 

of the Soviet-era practice where international issues were 

the prerogative of central publications.” Perunov replied 

that they merely cater to readers’ interests according to 

the principle of local news. Overall, Ciorici concluded that, 

“Media in Moldova offer options to its citizens in terms 

of diversity of information but has still to work a lot on 

objectivity and quality.”

Objective 4: Business Management

Moldova Objective Score: 1.79

Media business management was the only objective to 

register no progress this year. To some extent it may be due 

to the media market’s continuous expansion in defiance 

of advertising market conditions, or to advertisers’ lack of 

interest in circulation audits and audience survey results. 

Shortcomings in human resource policies and advertising 

revenue, particularly state-commissioned advertising, also 

bear responsibility for the poor rating of media outlets 

as businesses.

The panelists unanimously said that Moldovan media are not 

fully sustainable. Though most media outlets have dedicated 

accounting departments, human resource and marketing 

policies are still rudimentary. “Two television stations that 

called themselves independent entered the market in 2010. 

Both of them have more than 80 percent local content. 

Our media market does not allow media institutions to 

support more than 300 employees, which is their case. The 

question is, how do they survive? Of course, their editorial 

independence is questionable,” Dumitru Ciorici reasoned. 

The public broadcaster TRM also failed to adopt an efficient 

personnel policy. Moreover, as newly elected supervisory 

board member Larisa Calugaru declared, her vote for a 

new director for TV Moldova 1 was determined by the 

candidates’ approach to layoffs as a tool for reform, which 

some view as essential.

Print journalists attested to a considerable deterioration in 

the situation of newspapers, pointing to falling revenues. 

Petru Macovei remarked that managers of independent 

outlets had succeeded in applying the knowledge 

accumulated in numerous training sessions, seminars and 

internships in order to overcome the effects of the economic 

crisis. At the same time, Iascenco stressed that most media 

institutions in this category are supported by international 

donor organizations. “Without this help, many of them 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



205MOLDOVA

would not survive, because print sales and advertising do 

not cover all the production costs.”

This leads to another sustainability issue: streams of 

revenue. While independent print media rely on grants, 

private broadcasters usually depend on two main sources: 

advertising and direct owner financing. As such, it cannot 

be said that Moldovan media benefit from a multitude of 

sources of revenue. Moreover, panelists agreed that direct 

funding is frequently more important, and has proved to 

have an immediate effect on editorial policies. “There still 

are many outlets that depend on a single source (the wallet 

of an obscure ‘philanthropist’). It happens partly because 

the majority of advertising agencies do not function based 

on professional criteria, but rather on client satisfaction,” 

Dogaru explained. 

As for the advertising industry, the situation remained 

much the same this year. “With an insignificant market 

already constrained by oligarchic interests, we cannot talk 

about fairness,” Andronic argued. Generally, each media 

group chose to rely on its own agency (Prime group on Casa 

Media, Jurnal Trust Media on Reforma Advertising and so 

on). At the same time, the advertising market frequently 

functions based on estimates and vague measurements, 

so AGB Moldova has lost the trust of many important 

clients who resorted to audience surveys carried out by 

IMAS. Bunduchi enumerated several deficiencies in the 

advertisement market. “The legal framework on advertising 

is flawed; there is no legal limitation of audience shares, 

and the industry lacks a self-regulatory body as the Agency 

for Protecting Competition does not have enough capacity 

to manage the domain.” There are no advertising agencies 

in the Gagauz region; media institutions frequently market 

themselves directly to advertisers as do local outlets from 

other regions. 

Most institutions depend on advertising for revenue, but 

it does not yield them enough income to sustain their 

financial independence. Print media feed on print sales and 

subscription fees as their principal sources of income, and 

the share of advertising revenue in print press falls below 

generally accepted standards. Perunov believes that many 

managers of print media outlets are not entirely aware of 

the importance of advertising as a source of revenue. In 

television, the market is still constrained by rebroadcasting 

programs from foreign stations together with a certain 

amount of foreign advertising.

The Moldovan government does not offer subsidies and tax 

incentives to private media. Still, public and state-owned 

media have always enjoyed traditional privileges capable 

of generating unfair competition, among which Iascenco 

listed “…massive support for publications edited by 

authorities using public money, preferential treatment in the 

distribution of state advertising, easy access to information 

of public interest as well as unimpeded distribution.” 

Currently, the government-owned news agency Moldpres 

is allowed to lease premises in a government building for 

a nominal rent, and the Fiscal Service has prohibited its 

employees from writing official interpretations of legal 

provisions for any outlet other than the Fiscal Monitor. 

Local publications still complain about regional and 

local authorities, which Veaceslav Perunov claimed give 

preference to pliant media when placing advertising and 

public notices. “Thus, they can exert pressure on media 

outlets that are critical of them,” he said. 

Market research is still uncommon because of the high 

costs associated with it, and it is rarely, if ever, used to 

formulate strategic decisions. IJC, Pro TV and several other 

media institutions recently started to commission audience 

surveys, but in numerous cases the results, as well as those 

of POBs, are used by broadcasters to assert their positions in 

the market and not to tailor their products to the needs of 

the audience. 

As for ratings and circulation figures, opinions were divided. 

Print media panelists expressed disappointment over the 

inefficiency of the Audit Bureau of Circulations and Internet 

(BATI) in attracting advertisers based on a realistic audit of 

circulation. Additionally, Andronic shared her skepticism 

about the sustainability of circulation audits. The audits 

are funded by BATI members (media outlets, field NGOs, 

advertisers), and the panelists fear these donors could 

withdraw if BATI fails to set a durable standard to counter 

the traditional unfair way of advertising. On the other 

hand, online media are quite content with the results of the 

Internet traffic and audience measurements carried out by 

BATI and Gemius. 

Regarding broadcast media, according to Olivia Pirtac 

audience surveys based on the People Meter method are not 

credible given the small number of meters used (about 320) 

and the questionable selection of households to host them. 

“This is why I cannot say that this data is helping television 

stations. On the contrary, they bring some good television 

stations down,” she affirmed. AGB uses the People Meter 

system, but the panelists report allegations of AGB altering 

data to suit a certain broadcaster (Prime TV).  As stated 

above, some television stations and media associations have 

started relying more on audience surveys carried out by 

IMAS based on the “day-after recall” method due to AGB 

Moldova’s lack of credibility given its reported association 

with the Prime media group. 



206 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Objective 5: Supporting Institutions 

Moldova Objective Score: 2.59

Objective 5 improved slightly over its 2.35 score from 

the 2012 MSI, possibly due to the activities undertaken 

by media organizations to address critical issues in the 

industry. However, weaknesses persist, with some panelists 

questioning the existence of effective trade associations. 

Trade associations of media owners and managers are 

virtually nonexistent, some panelists argue, and those 

registered with the Ministry of Justice are inactive and 

ineffective. Andronic expressed her doubt about the media’s 

ability and will to team up and collaborate to protect and 

promote their interests. 

API and APEL are two organizations that unite independent 

publications and, correspondingly, radio and television 

stations, but their activities tend to focus more on improving 

the legal framework and facilitating access to funding for 

technical equipment. 

As far as professional associations are concerned, the Union 

of Journalists of Moldova (UJM) is still regarded as a vestige 

of Soviet times whose basic mission to protect journalists 

and promote quality media products has remained 

unfulfilled so far. “It reacts rather in a political manner to 

certain events in the field without providing tangible help 

to journalists,” Vitalie Dogaru notes. Journalists have yet to 

replace it with another professional body to protect their 

rights and promote quality journalism.

Instead, Moldovan mass media outlets have started relying 

more on self-regulation. Founded in late 2009, the Press 

Council is a self-regulatory body that mitigates conflicts 

between mass media and the public, thus contributing to 

building responsibility in the media. For instance, in 2012, 

the Press Council sent a complaint to the Russian media 

self-regulatory body about a show aired by the Russian 

television station Pervyi Kanal and rebroadcast by Prime TV 

for violating child victims’ rights in a case involving children 

from Moldova. 

The panelists rate NGO support stronger than any 

other indicator. The panelists agree that media support 

organizations are efficient, although Olivia Pirtac suggested 

they need to transform themselves into bigger NGOs in 

order to be self-sustaining. 

IJC and API participated this year in amending media 

legislation, while APEL proposed a new draft of the 

broadcasting code. Along with other media NGOs such as 

the Access-Info Center and the Young Journalism Center, 

they provided training opportunities for journalists—

including those in the Transnistrian and Gagauz regions—

and they collaborated on common subjects through a 

dedicated project. Several of these organizations offer legal, 

financial and professional support to newspapers. Generally, 

Moldovan NGOs collaborate with media in order to protect 

free speech and media independence, and they are quick 

to react and issue joint statements to protest interferences 

with journalists’ work. However, most NGOs rely on foreign 

donor funding, which does not ensure long-term activity.

Iascenco credited media NGOs with “changing journalists’ 

mentalities and helping them sustain their businesses,” 

while Petru Macovei added that they advocate for the 

media’s interests in relation with the authorities and with 

related industries. 

Journalism degree programs are largely offered at state and 

private universities, but media managers and journalists 

voiced discontent with the quality of the learning process, 

which remains mostly theoretical and fails to use new 

technologies, despite numerous efforts to offer more 

practical training. Dogaru has extensive teaching experience 

both as a university professor and as an instructor at the 

School of Advanced Journalism, and believes that university 

degree programs do not produce young media professionals 

who can satisfy the requirements of their employers. 

The IJC-founded School of Advanced Journalism drew praise 

from many panelists, as it continues to compensate for this 

shortcoming by offering practical 10-month courses. It has 

produced nearly 100 graduates so far, with more than half 

of its alumni working in media and communication. 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



207MOLDOVA

Additional short-term training is provided by media 

organizations and is generally considered to be very 

efficient, but some panelists questioned its sustainability, 

and others referred to media managers’ lack of interest 

in allowing their employees time off to attend a course. 

“Recently, I witnessed a discussion in which somebody asked 

Soros Foundation representatives if they were disappointed 

with their investment in training to cultivate a balance 

among local broadcasters, as they are still far from making 

any changes and each channel promotes a certain political 

leader,” Andronic mentioned. 

Sources of media equipment and printing facilities are 

usually apolitical, nor are they monopolies or restricted, yet 

one local broadcaster from the Gagauz region indicated 

that local printing houses, which are all private, offer their 

services to media outlets according to their political views.

Channels of media distribution, on the contrary, are 

monopolies—with some media professionals citing an 

“impossible relationship” between print media and its 

distributors. Traditionally, these are Moldpres and Posta 

Moldovei. “They have quite high prices that increase 

regularly, while the pricing policy is not transparent,” 

added Veaceslav Perunov. Iascenco regards Posta Moldovei’s 

inefficient and restrictive way of working as the main 

cause for most publications offering only weekly issues. 

“Even the few dailies reach their readers after considerable 

delay,” he said. The other distribution channels were 

deemed satisfactory. 

Information and communication technology is developed 

enough to satisfy the needs of the audience and of mass 

media outlets. Almost all media outlets have dedicated 

websites that offer information in text, video, audio and 

multimedia formats. In the summer of 2012, the Unimedia.

info news website decided to upgrade and switched to a 

cloud server. Internet connectivity allows for live audio and 

video streaming, although in rural areas the Internet is less 

accessible and the prices are higher. Neither the state, nor 

the broadcasters are ready for the 2015 digital conversion, as 

multiplexes are still to be built and the legal framework does 

not contain the necessary provisions. Only one television 

station, Jurnal TV, is equipped for digital broadcasting, and 

most media consumers are not aware of the implications of 

the switch-over. 

List of Panel Participants

Olivia Pirtac, media law expert, lawyer, Ministry of Justice

Ion Bunduchi, executive director, Electronic Press 

Association, Chisinau

Petru Macovei, executive director, Independent Press 

Association, Chisinau

Dumitru Ciorici, editorial manager and co-founder, Unimedia 

news portal, Chisinau 

Alexandru Burdeinii, editor-in-chief, InfoMarket news 

agency, Chisinau

Veaceslav Perunov, journalist and manager, SP newspaper, 

Balti

Tudor Iascenco, journalist and manager, Cuvantul, Rezina

Vitalie Dogaru, program host and producer, Publika TV, 

Chisinau

Galina Munteanu, reporter, TV 7, Chisinau

One additional panelist wished to remain anonymous.

The following participants submitted a questionnaire but 

did not attend the panel discussion.

Ludmila Andronic, chair, Press Council, Chisinau

Ion Guzun, lawyer and program coordinator, Legal Resource 

Center, Chisinau

Moderator and Author

Cristina Mogildea, freelance translator and editor, Chisinau

The Moldovan study was coordinated and conducted in 

partnership with the Independent Journalism Center. The 

panel discussion was convened on December 7, 2012.


