
258 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

KYRGYZSTAN

Kyrgyzstan’s competitive and diffuse politics meant that the government 

could not rudely control the media, but opaque ownership, poor 

professionalism standards, and a weak economy allowed most outlets to be 

used as tools for politicians to further their agendas.



259

introduction

KYRGYZSTAN

OVERALL 

SCORE: 

1.78
K

YR
G

YZSTA
N

DDespite the absence of any obvious regulatory or structural changes, turf wars for political power both in 

the public forum and behind-the-scenes set the stage for further turbulence in the media industry and the 

journalistic community.

The year 2012 began with a series of protests that rapidly spiraled into conflict. First, there were 

confrontations between prisoners and the management of the State Prison Service. This was followed by 

a series of clashes between groups of Kyrgyz youth with minority Tajik communities in the southwestern 

towns of Andarak and Aydarken, Caucasus youth in Jany Jer, and Uzbeks in Aravan. Domestic media outlets 

covered these events extensively, though not necessarily deeply.

The five squabbling, personality-driven parties in parliament continued competing relentlessly for political 

power, accomplishing little. In early August, a serious conflict broke out between the leader of the 

Ata-Meken party, Omurbek Tekebaev, and Prime Minister Omurbek Babanov, which ended in the collapse 

of the coalition government and the de facto assumption of control of the government by President 

Almazbek Atambayev, with his Social Democratic Party of Kyrgyzstan taking the prime minister’s office. 

There were various moves throughout the year by the other parties in parliament to try and wrest back 

control from the president, but the dispute has yet to be resolved. 

The Kyrgyz media has been at the epicenter of these turbulent events, as a willing participant, as collateral 

damage, and as the subject of political machinations. Repeated calls to “pull the plug” on various media 

outlets from political figures and “AstroTurf” social movements resulted. Kyrgyzstan’s competitive and 

diffuse politics meant that the government could not rudely control the media, but opaque ownership, 

poor professionalism standards, and a weak economy allowed most outlets to be used as tools for 

politicians to further their agendas. A vicious circle has been created, whereby this influence led to further 

deterioration in professionalism and pluralism.



260 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Change since 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: overall average scores

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

UNSUSTAINABLE
MIXED SYSTEM

NEAR
SUSTAINABILITY SUSTAINABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
bb Kazakhstan 1.82
cc Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
cc Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
bb Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

cc Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
bb Georgia 2.15
bb Kosovo 2.46
bb Moldova 2.42
cc Montenegro 2.23
cc Romania 2.15bb Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

2.
02 2.
09

1.
94 2.
02 2.
08

1.
81

1.
68

1.
61 1.

77
1.

63

2.
25

1.
88

1.
88

2.
19

2.
03

1.
48

1.
87

1.
27 1.

43
1.

25

2.
08

2.
07

1.
61

2.
03

1.
88

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

GENERAL

>> Population: 5,548.042 (July 2013 est., CIA World Factbook)

>> Capital City: Bishkek

>> Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, Russian 
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uyghur 1%, other 5.7% (1999 census)

>> Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, other 5%

>> Languages (% of population): Kyrgyz 64.7% (official), Uzbek 13.6%, 
Russian 12.5% (official), Dungun 1%, other 8.2% (1999 census)

>> GNI (2011-Atlas): $ 4.865 billion (World Bank Development Indicators)

>> GNI per capita (2011-PPP): $2,180 (World Bank Development Indicators)

>> Literacy rate: 98.7% (male 99.3%, female 98.1%) (1999 est., CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Almazbek Atambaev (since 
December 1, 2011)

MEDIA-SPECIFIC

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 250 
including 4 main dailies and 4 other major papers; Radio Stations: 6 main 
stations, 31 others; Television Stations: 7 main stations, 3 local cable networks

>> Newspaper circulation statistics: Top four by circulation: Super-Info 
(circulation 80,000, private, Kyrgyz language), Vechernij Bishkek 
(circulation 50,000, private, Russian language), Pyramid (circulation 
40,000, private, Russian language), Delo No. (22,000, private, Russian 
language)

>> Broadcast ratings: Top two: National TV and Radio Broadcasting 
Corporation (state-owned, both languages), 5th Channel (private, Russian 
and Kyrgyz)

>> News agencies: Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private), 
K-News (private)

>> Annual advertising revenue in media sector: Estimated $5 million in 2008

>> Internet usage: 2.195 million (2009 est., CIA World Factbook)

KYRGYZSTAN at a glance



261KYRGYZSTAN

Objective 1: Freedom of Speech

Kyrgyzstan Objective Score: 2.08

The panelists agreed that media legislation in Kyrgyzstan 

is liberal. The right to freedom of expression, speech, 

press and information is all guaranteed and protected by 

the Constitution of 2010. Various methods of obtaining 

information, whether by written requests, access through 

government databases, or through legal proceedings, is 

provided for through legislation.1

Any violation of free speech or access to information could 

be the subject of legal proceedings, established by law, 

to include: complaints to senior officials, appeals to the 

Ombudsman of the Kyrgyz Republic, or court appeals. 

Libel remains a civil matter. As a result of the specific 

characteristics of those civil proceedings, it is up to the 

accused to prove his or her innocence. Officials who have 

hindered free speech and access to information bear 

administrative and criminal liability for so doing.

The year 2012 was full of policy initiatives by high-ranking 

politicians and public debate on the need to change media 

legislation. Among the politicians who demanding greater 

consequences for journalists guilty of libel or defamation 

were Prime Minister Babanov and President Atambayev. 

Also, as reported by 24.kg News Agency, State Prosecutor 

1 The Guarantees on Access and Freedom of Access to Information 
Act (1997) and the Access to Information Held by Departments of 
State and Local Government Bodies Act (2006).

Salyanova twice made official statements decrying “the 

veritable storm of unfounded and unverified information 

coming out of both the media and politicians themselves,” 

and transparently hinted that her office intended to bring 

criminal charges for such cases under “false accusation.”

Debate continued in Parliament about the Media Act, which 

was described as hopelessly outdated and failing to regulate 

the rights of journalists and the public to be able to access 

socially significant information. In attempting to reform 

the media legislation, Member of Parliament Ravshan 

Zheenbekov moved for amendments to the Criminal Code 

related to abuse of free speech and freedom of the media. 

Under his proposal, journalists and chief editors would be 

held criminally liable for publishing false information, not 

the outlet’s owners, as is now the case.

According to panelist Igor Shestakov, there is already a 

working group formulating a new Media Act that also 

includes representatives of the media community. However, 

Shestakov himself, speaking as a member of the group, 

expressed serious doubts about whether the political 

interests of the parliament members of the group would 

allow the draft Act to progress. Shestakov argued, “Given 

how they have been going about adopting the new law, 

the 1992 version would have been the more democratic 

of the two. Right now, even if does not regulate much, at 

least it does no harm.” His view was supported by panelist 

Aleksandr Kulinsky, who said, “This has been an example of 

how an ordinary, pretty much technical exercise to reconcile 

the Russian- and Kyrgyz-language versions of the Act has 

all but turned the media legislation into a repressive cage 

for journalism, which shows that in our country, ‘if it ain’t 

broke, don’t fix it.’ We should not adopt any amendments to 

the existing law, much less adopt a new one.” 

Many additional legislative initiatives were publicly 

announced and presented to parliament that would impact 

the media industry. 

One such bill concerned exposing children to media images 

that might be harmful to their health or well-being. While 

on the surface the subject seemed commendable, the public 

consultations in June were said by the panelists to contain a 

series of repressive provisions that would muzzle free speech 

and the independence of the media. Through the internet, 

the Civil Initiative on Internet Policy and affiliated NGOs 

gathered 23,000 signatures opposing the bill.

Another bill was presented by Tekebaev to protect “the 

honor, dignity and business reputation” of politicians by 

creating a “buffer zone” between the media and the public, 

which would have directly conflicted with certain articles 

of the Civil Code. Additional bills infringed on free speech 

under the guise of anti-terrorism or extremism, and one 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to information 
is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is equally 
enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



262 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

bill on public service advertising, or rather amendments 

to the Advertising Act,2 would have severely impacted the 

financial sustainability of the media industry, in the opinion 

of the panelists.

Although initiatives to reform media legislation are 

ostensibly initiated by objective reasons and needs, on 

the whole it can be said that there is a trend toward the 

tightening of the legal regime for free speech. The very 

idea of regulating media activities through such a vast 

overhaul of the legal and regulatory system is a risk and 

threat to journalists and the media industry. As Kulinsky 

observed, “This ‘dismemberment by legislation,’ in practice, 

has opened up the potential for the courts to hand down 

the worst possible decisions for the media industry based on 

legislation that favors one or another interest group.”

Legal cases impacting free speech and the media were very 

active in 2012. There were a number of very important cases 

that set precedents for the future.

Human rights activists and other citizens began trying to win 

the right to access public information through the courts. 

For example, Nurbek Toktakunov, a lawyer and human 

rights activist, took the State National Security Committee 

to court for concealing expenditures and revenues in its 

budget. Similarly, the NGO Precedent won its case against 

the Office of the Prosecutor General to provide information 

on salary paid its head.

For the first time in the country’s history, the issue of libel 

was raised against the head of the state’s broadcast media 

outlet, for distorting information. The Supervisory Council of 

Kyrgyz Public Radio and Television (KPRT) brought the case, 

questioning whether the state television channel’s director 

had spread disinformation concerning the attempted 

takeover of the Kyrgyz capitol building, the White House, 

by opposition parliamentarian Kamchybek Tashiev in 

October 2012.

Authorities attempted to pin responsibility for repeated 

ethnic conflicts in the country on the media and journalists. 

As a result, blogger Vladimir Farafonov was indicted under 

Article 299 of the Criminal Code, for “inciting national, 

racial, religious or inter-regional hatred,” and it was 

predicted he would get anywhere from eight years to life in 

prison for his blog post, posted on a Russian website, which 

described the inter-ethnic clashes in Osh in 2010 and was 

described by certain politicians as reflecting poorly on the 

Kyrgyz nation. 

Everywhere, heads of state-run media, especially in the 

regions, have been appointed based on their “party spheres 

2 Included an initiative by Member of Parliament Damira Niyazalieva 
to oblige the media to offer 5 percent of their advertising airtime to 
public service advertising.

of influence,”3 with no regard to professional competence 

or the views of their staff. The “party promotion” of editors, 

is a form of censorship and partisanship regarding the 

promotion of the platform of the parties involved and the 

readiness of the journalist, at any time, to deploy editorial 

resources for information warfare with media outlets 

affiliated with other parties. Everywhere there is evidence 

of interference by the ruling political parties and the 

government in meddling in the affairs of media companies. 

The panel described a tacit agreement between the parties 

in parliament, and their leaders, to effectively privatize the 

state media by dividing its leadership amongst themselves.

Thus, for nearly six months the applicant to head the 

Tumar national radio station, who had won the competitive 

selection process run by the Supervisory Council of KPRT, 

did not get confirmed. The government backers on the 

Council would not accept him. Shestakov noted, “In comes 

one party, and they put in one chief; then, in comes 

another party, and they put in another. Today we have the 

phenomenon of [parties] sharing the media and they have 

decided to just take over. This is what has been behind all 

this dressing up [the Council] as ‘public interest.’ It has been 

nothing more than a smokescreen. It is been absurd, as has 

the very structure of the Council—why has it been composed 

of representatives of just the three or four ruling parties, 

when there are nearly 200 parties in the country?”

As part of the program for the transition to digital 

broadcasting in Kyrgyzstan, which started in September 

2012, no further licenses for analog television broadcasting 

have been issued. The new KPRT channel Yntymak, a State 

public television project launched after the violent clashes 

of 2010 that broadcasts in the South, received one of the 

last licenses and analog frequency allocations. But so far, the 

transition to digital broadcasting has seen many problems. 

The panelists summarized the most problematic aspects in 

the transition Action Plan as follows.

By October 2011, the Plan would, “Determine the conditions 

for the competition to obtain frequencies for operators and 

licenses for broadcasters,” with the subsequent development 

and approval by the government of a regulation on the 

conduct of the competition for the right to use the radio 

frequency for digital terrestrial broadcasting. However, 

even towards the end of 2012, the Ministry of Transport and 

the State Telecommunications Agency who are responsible 

for implementing these measures, have not presented any 

drafts to the public, nor have they approved any legislation 

or regulations. 

3 Under a tacit agreement between the parliamentary parties on 
sharing spheres of political influence, the parties have effectively 
carried out the silent privatization of the State media.



263KYRGYZSTAN

By the end of 2011, the Plan would, “Hold a competition 

for assigning frequencies for digital broadcasting.” Rather, 

as was reported by the online media outlet, Tazabek.kg, 

the Ministry of Transport and Communications allocated 

four multiplexes without competition to the state-owned 

firm, Kyrgyztelecom.

The regime for allocating frequencies, channel assignments, 

and the packages to be carried has not yet been developed. 

Because the state in recent years has repeatedly put batches 

of its shares in Kyrgyztelecom up for sale, there is a huge 

risk that the multiplexes will end up in private ownership 

and the guaranteed free television broadcasting package for 

the public will be at risk.

The situation with licensing and issuing commercial 

frequencies to local radio stations in the outlying regions 

is not a problem, and in the past year several community 

radio stations did receive frequencies. The registration of 

newspapers with the Ministry of Justice remains a liberal, 

but long, drawn-out process. However, there is one caveat. 

It is not possible to qualify at the local level for distribution 

throughout a region, because the registration of such an 

application immediately involves the Ministry of Justice. 

Panelist Orozaly Karasartov, editor of the newspaper 

Aimaktar, went through this process in 2012 with his 

newspaper. He was surprised when the regional Department 

of Justice granted him a registration that arbitrarily reduced 

the area in which he could lawfully distribute his newspaper 

to one district of one region, about the equivalent of 

a US county. Karasartov asked, “Why, in principle, did 

the government have the right to forcibly change the 

geographic area of broadcasting or distribution coverage? 

Why couldn’t I, publishing my newspaper in Jalalabad, be 

allowed to distribute it throughout the country? These are 

discriminatory regulations.”

The professional activities of journalists in Kyrgyzstan, as 

well as in many other countries, are under threat. In 2012, 

most attacks on journalists in Kyrgyzstan were carried out 

during protests. The state and society are rather indifferent 

to such attacks. Law enforcement agencies do not link 

these cases to journalists’ professional activities. Rather, 

they tend to consider such attacks as “hooliganism,” street 

crime, or disorderly conduct. Law enforcement bodies 

do raise criminal cases against those responsible, but the 

perpetrators are rarely found, especially in the case of 

murder. Almaz Ismanov noted, “The investigation into the 

murders of Alisher Saipov and Gennadiy Pavlyuk, and the 

brutal beating of Syrgak Abdyldaev, even two or three 

years after the change in political regime, suggests that 

the authorities are still not morally ready to dot all the i’s 

and cross all the t’s, and investigate these cases through to 

a conclusion.”

Objective 2: Professional Journalism

Kyrgyzstan Objective Score: 1.63

During 2012, several independent studies were conducted 

on professional standards and journalistic ethics. Media 

Policy Institute monitoring of content on inter-ethnic topics 

from news agencies and print media showed, “In a third 

of the news agency material, facts were not distinguished 

from commentary, and the information was not balanced. 

Over a third of the Kyrgyz-language newspapers published 

material without identifying either sources or authorship.” 

Research by the organization Egalité, commissioned by 

UNDP, found that, “The media are creators of conflict. 

They may inaccurately and wrongly interpret the words of 

interviewees, drag them out of context and distort facts. 

The facts they present are not checked, and publications are 

biased, and implement the political goals of their founders.” 

Research carried out in 2012 by the Media Consult 

Foundation with support from the OSCE Center in Bishkek 

found breaches of privacy, unwarranted identification of 

persons suspected of crimes, prejudice against politicians, 

proclamation of verdicts for cases still under investigation, 

deliberate publication of information known to be 

false, content based on speculation, and reporting that 

deliberately incites ethnic hatred.

Efforts to promote ethical standards among journalists and 

the media, despite long-standing support of international 

organizations, seem doomed to failure. Although the rules 

for a recognized ethics code are under discussion among 

the media community, they are seen as more of a set of 

recommendations and few journalists have agreed to abide 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



264 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

by them. As panelist Olga Fedotova, senior correspondent 

with Vesti Issyk-Kulya, observed: “Inasmuch as there has 

been war going on between the parties, each publishing 

house has been working on the side of one party or another, 

and they could have cared less about professionalism. Every 

one of them ’mixes‘ the information any way they can. No 

ethics involved there at all.” Isamov added, “Editors and 

journalists get up in arms about recommendations by the 

Media Complaints Commission, and in their view the very 

name of the organization discredits them. A whole slew 

of media outlets have been sharply critical of the media 

oversight organizations. The crisis in the media in the 

country is obviously coming to a peak.”

One example of a breach in ethical standards in journalism 

is plagiarism. It seems that this phenomenon has become 

the scourge of modern journalism in Kyrgyzstan. The 

panelists believed that “[Journalists] steal everything... ideas, 

words, full-length text, photos and even video material.” 

Internet resources are the key targets for plagiarism. 

“Plagiarism exists, but the media community has attached 

no importance to it,” said panelist Antonina Blindina, 

editor-in-chief with the newspaper Chuiskie Izvestiya, in 

discussing how plagiarism has become the norm.

Censorship and self-censorship is becoming common practice 

for the vast majority of journalists and press houses. Each 

media outlet has its own “taboo topics” or personae non 

grata who are the frequent targets of criticism. There is 

also bias for certain politicians to whom that particular 

media outlet is loyal or with whom it is affiliated. At some 

media outlets, it is forbidden even to mention ineffective 

heating in homes or public buildings, so as not to cast 

aspersions on the government or the municipality that is 

not doing its job. Other media outlets, by contrast, can 

almost never stop “sounding off” on the problem of poor 

management, and never seem to report any positive news 

whatsoever. One example cited was an August 2012 article 

by 24.kg News Agency, one of the leading online outlets, 

which quoted verbatim a press release by the controversial 

and powerful mayor of Osh. “The Mayor of Osh has been 

active in construction. New facilities are being constructed 

and roads are being repaired and widened. There are major 

developments in industry. Over the first half of the year, Osh 

became first in industrial output in the country. However, 

our achievements are not being fully covered by the central 

television channels. This is censorship,” it read. 

A study by the National Democratic Institute in October 2012 

examined the effectiveness of parliament and determined 

that parliament contributed negatively to Kyrgyzstan’s 

image. The study found that the media is helping build an 

opinion among the public that the members of parliament 

regularly, and sometimes even repeatedly, pursue businesses 

interests, racketeering, and harassment of foreign investors 

while in session. Corruption was cited as pervasive in 

parliament, with parliamentarians taking bribes to lobby 

against laws, attack other politicians and institutions, 

place front men in organizations, and guarantee loyalty or 

electoral support. 

Censorship is particularly rampant among Uzbek-language 

media outlets working in Kyrgyzstan. As one of the panelists 

observed, “After the events of June [2010], the Uzbek media 

lost its right to discuss political issues.” Panelist Saltanat 

Fayzullaeva, journalist with the newspaper Osh Sadosi, said 

“In the past, Osh Sadosi had almost fifty people working 

there, but now there are only five of us, and three of those 

are retirees. Recently we prepared the Rights newsletter. 

I had to go three times to the city prosecutor’s office for 

approval, and then changes were made, and many things 

were simply taken out.” 

In the outlying regions, the issue of minority language 

editions is very challenging. As the panelists noted, 

politicians remember the Uzbek electorate only during 

elections and start to produce special editions of 

Kyrgyz-language newspapers in Uzbek, only to forget about 

the Uzbeks again right after the elections. In fairness, it 

should be noted that in 2012, positive changes did start to 

take place on this issue. After two years of sharp decline 

in the Uzbek-language media, the space for the Uzbek 

language in journalism began to expand again, though it 

remains apolitical. Uzbeks comprise at least 15 percent of the 

population, and as much as 40 percent in southern regions. 

It is interesting that many media outlets were opening up 

special economic news desks. However, what they say and 

how they say it, in the panelists’ view, was irrelevant to 

people’s lives. Daniyar Sadiev argued, “Osh TV, for example, 

does economic news. But it has done so just to tick the box. 

Even the presenter has said that she does not understand 

it, she just takes it off the Internet, and then reads it out 

loud once she has learned it by heart. So they have put out a 

report on the stock exchanges, the ‘Joe Jones Index,’ [sic] or 

whatever it is, and the average variations in prices, especially 

oil and gold, on the New York Stock Exchange. This has all 

been quite simply meaningless to the ordinary viewer.”

Self-censorship is of the strategies used by journalists to 

avoid the problems associated with covering social and 

political realities. As Kulinsky said, in summarizing the 

discussion on professional standards, “Self-censorship is 

there as a safety net that spares the media from government 

pressure and the influence from interested parties. The 

degree of self-censorship depends on the region in which 

the media outlet operates, on the financial and political 

independence of that media outlet, and on its political 



265KYRGYZSTAN

goals. Obviously in the state media, self-censorship 

prevents criticism by the authorities. While over on NTS, 

self-censorship cuts out all information against Babanov and 

his Republic party.”

Officials frequently prevent journalists from covering 

the most important events and topics in the country. In 

2012, Media Policy Institute lawyers were involved in 24 

cases in which one of the parties was a media outlet or a 

journalist.4 In most cases, journalists and media outlets were 

the defendants against claimants seeking compensation 

for supposed affronts to the “honor, dignity, and business 

reputation” of the plaintiffs. In nine cases, the plaintiffs 

were acting government officials. Compensation claims 

skyrocketed up to as much as 5 million soms (about 

$106,000), which was demanded by parliamentarian Irina 

Karamushkina stemming from an article on a fatal road 

accident involving the MP’s official vehicle. Karamushkina 

claimed that the journalist’s report, based on an anonymous 

source at the Ministry of Interior, that the parliamentarian 

was in the vehicle at the time constituted an insult to 

her dignity. 

Among the most common problems journalists faced in 

covering events in 2012 were cases in which government 

officials and law enforcement agency personnel prevented 

them from obtaining information. Indeed, in 2012, the 

Media Policy Institute recorded the following cases of 

attacks on journalists covering public events.

On October 3 while a video was being shot of State 

Security Service officers storming a government building, 

Meerim Mambetova and the camera operator from the NBT 

television channel were beaten up. The journalists said four 

State Security Service personnel beat them before taking the 

tape and smashing their camera. On the same day, during 

a rally of supporters of the leaders of the Ata-Zhurt party, 

a police officer struck the Kyrtag.kg correspondent on the 

head with his nightstick while the correspondent was taking 

photographs of a stun grenade lying on the ground.

On September 28 in Gorky Park, Bishkek, during a protest 

by debtors, protesters attacked Vb.kg correspondent Marat 

Uraliev as he was filming the scene. The participants tried 

to stop what he was filming, grabbed him by the arm and 

demanded he throw away what he had shot. One of the 

protesters tried to cut him with a knife. Uraliev called the 

police for assistance, but they failed to show up.

On October 10, participants in a rally in defense of Tashiev 

and other detained opposition leaders physically and 

verbally assaulted Interfax’s Kyrgyzstan correspondent 

Natalya Lyubeznova and Kloop.kg correspondent Zamira 

4 Of these, eight were carried over from the previous year.

Sultanbekova. Police on the scene did not intervene in 

any way.

Even though covering social, political and economic news 

is an extremely risky activity, the salaries of the profession 

are very low. As a result, the level of motivation and the 

supply of media personnel, especially regional journalists, 

are very low. At regional printed press outlets, journalists 

earn between 3,000 to 5,000 soms ($63–$105). At outlets 

in the cities, they earn less than 10,000 soms ($209). A few 

on-air personalities at private national television and public 

television earn a more or less “decent” salary, which is 

typically between 18,000–20,000 soms ($377–$419).

According to the panelists, in the outlying regions all 

journalists have to work in two or three outlets to earn 

a decent wage. They prefer not to produce any material 

they must write themselves, but instead use internet 

content or republish material produced by other outlets. 

Sadiev said, “Almost all TV and radio stations depend on 

entertainment, because it is cheaper and less costly in terms 

of human resources.” At the same time, research in August 

2012 by Vecherniy Bishkek on media ratings and audience 

preferences showed that the dominant interest was in news 

content, especially television news. Speaking as a member 

of the KPRT Supervisory Council, Shestakov said, “There has 

been no precise analysis of the volume of entertainment 

as compared to news and analysis on the air. There is only 

a general notion that the ratio was about 60% news to 

40% entertainment.

According to the research company M-Vector, the language 

preferences among media audiences were as follows: 58% 

of respondents watched broadcasts in Kyrgyz, 36% in 

Russian, 5% in Uzbek, and 1% picked up foreign channels 

and watched broadcasts in foreign languages. For a long 

time there has been talk in the media community about the 

Russian-language media space declining in Kyrgyzstan. Turat 

Akimov, editor-in-chief of the newspaper Vlast i Dengi, said 

to 24.kg, “The combined circulation of the Russian-language 

press in Kyrgyzstan is 165,000–185,000 copies per week.”

Technical facilities and equipment in journalism have, 

in general, not changed at all over the past few years. 

Ismanov noted, “Most journalists do not even have their 

own netbooks or digital cameras. Meeting rooms at even 

the largest news agencies still do not offer free internet for 

use by those covering the press conferences held there. In 

such cases, journalists must instead use expensive mobile 

Internet. The high cost of the Internet has not allowed us to 

make full use of all the multimedia features for effective and 

eye-catching coverage. Sending photos and videos from the 

scene has been an expensive [proposition] for journalists and 

media outlets. At most media outlets, journalists have been 



266 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

obliged to pay their own mobile communication expenses. In 

the regions, nothing [has been available].”

The government does not provide state-owned media with 

subsidies for technology investments; instead, they must 

rely on foreign donors. In September 2012, AKIpress.kg 

reported that KPRT succeeded in reaching an agreement 

with the Japanese Embassy for a grant of $600,000 to retool 

in preparation for the transition to digital broadcasting, 

which will give the state company an unquestionable and 

competitive advantage of private television. 

Objective 3: Plurality of News

Kyrgyzstan Objective Score: 2.03

According to the Ministry of Justice, in December 2012 

there were 986 newspapers, 109 television stations and 51 

radio stations registered in Kyrgyzstan, each of with its own 

thematic focus and political orientation, usually based on 

who founded the outlet. Many of these registered outlets 

exist only on paper. The Radio and Television Broadcasting 

Act does not restrict the retransmission of radio and 

television programs. Five news agencies supply news using 

the most varied types of layout and format. In addition, 

unimpeded access to the Internet, with a few notable 

exceptions of filtered news sites, offers the possibility of 

obtaining a pluralistic view of the situation in the country 

and worldwide. Although the Internet has not yet become 

available to every family in the outlying regions, the 

situation is gradually changing. Home Internet prices have 

come down, including in some of the regions, though costs 

for mobile Internet remain high for journalists themselves.5

Nevertheless, the available news package differs 

substantially from towns to villages. In remote villages, 

newspapers are typically not distributed at all, and the 

Internet is not available for home use, though mobile 

Internet may be available. What is available on television 

also depends on location. In Bishkek, 13 of the 17 channels 

that broadcast in an open format including proving 

rebroadcasts of foreign television content. Most of the major 

Russian-language channels (ORT, RTR, Vesti-24, Kultura, 

NTV) are rebroadcast locally, as are other foreign channels 

such as MTV, El-Arna and Khabar of Kazakhstan, and China’s 

CCTV. In the South, Tajik and Uzbek media broadcasters 

are picked up within Kyrgyzstan. It is common to see 

programming from Tajikistan’s Sugd-TV, as well as Uz-TV1 

and TV2 from Uzbekistan. Nationalist politicians have raised 

concerns about violations of “information sovereignty” as a 

result of this cross-border viewership by minorities in both 

countries. In Bishkek and Osh, cable television networks 

offer CNNi, Euronews, ESPN, and other Russian options, 

whereas in remote rural areas people prefer to install 

satellite dishes because of the weak terrestrial signal.

News coverage throughout the country is only cut off 

during the elections. This is a legal provision under the 

Election of the President Act, which delays the broadcast of 

election-related news during the period of actual voting. 

Otherwise, access by the public, including journalists, to 

foreign media is not restricted by anything other than the 

financial means of the customer.

Even though most people are able to obtain comprehensive 

news and other information from a variety of sources, 

the domestic media prefer to employ a strategy of silence 

in relation to certain events in the country’s political life. 

For example, the deliberate elimination of opposition 

politician Adakhan Madumarov from television coverage 

immediately following his defeat in the last presidential 

election essentially made him “disappear.” Not a single 

news story was aired by KPRT on the brutal beating of the 

brother a slain Uzbek journalist, for which Tekebayev’s was 

among those arrested. The media has also stayed away 

from mentioning the daily power cuts in villages or heating 

breakdowns in the outlying regions when temperatures 

fall below zero. Kulinsky noted, “The public and state 

5 As panelist Nazira Dzhusupova, journalist with Radio Most, 
informed the Panel, in Talas unlimited internet access now costs the 
same as in the capital, i.e., from 500 to 2,000 soms ($10–$40) for 125 
Mbit/second. At the same time, however, in Naryn region there is still 
no alternative to Kyrgyztelecom, and prices have still not come down 
enough, and the slow speed means that many operations cannot be 
performed, as Zharkyn Ibraeva said.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



267KYRGYZSTAN

owned media have continued to be mouthpieces for state 

‘news.’ Unfortunately, social [sector media stories] have not 

become truly public. They have not set aside enough time 

for educational, children’s and other socially important 

content. Not only that, the way they have set up principal 

news items in a way that is biased, and to the benefit of 

the authorities.”

The situation is slowly beginning to change at KPRT thanks 

to the activities of its Supervisory Council and its new 

editorial policy. In October 2012, KPRT announced that it has 

plans in the near future to open up two new channels, KPRT 

Music, which in the future will develop into the Culture 

Channel, and a children’s educational and information 

channel that will broadcast in both Kyrgyz and Russian.

For a long time, the news agency market in Kyrgyzstan was 

split between two major competitors, AKIpress and 24.kg. 

Although the news from those two major news agencies 

significantly influences the content of news output in 

newspapers, radio, and television, more news agencies are 

coming to the fore, including RFE/RL’s Azattyk, Chalkan.kg, 

K-News.kg, and KirTag, to name a few. Though many have 

stringers and correspondents in the regions, they are the 

focus of attention only when bad things happen. Often, the 

information obtained is both dubious and unreliable.

Larger private media outlets produce their own news, but 

even their news content is dependent on the feeds from 

other news agencies. The relationship between local and 

national news is highly unequal, with coverage of current 

events in the villages limited to coverage of visits from the 

country’s leaders. As Fedotova put it, “No one has covered 

the ‘little’ things. The daily lives of people in the hinterland 

have rarely gotten any coverage in the national media. 

Even we, in our regional newspaper, have rarely traveled 

out to the remote settlements, as the paper no vehicle, and 

there is little [reliable] public transportation to most villages 

any more.”

The public receiving information from the various sources 

does not know who owns the media outlets, or in whose 

interest the media reports on, one factor that heavily 

weighed down Kyrgyzstan’s Objective 3 score. For example, 

when the fast-growing information portal K-News changed 

hands, the sale was not discussed at all in the media and 

indeed the very fact that the sale was happening was not 

even made public. The panelists concluded that even if the 

public did know the owner of a particular media outlet, and 

its political bias, this would not radically alter the citizenry’s 

confidence in their news sources.

Muzaffar Tursunov, freelance journalist from Osh, said, “The 

news policy of media outlets may indicate its affiliation with 

one political camp or another. But only experts have come 

to these conclusions. Information about the true owners 

of an outlet has been something that they would rather 

conceal. The truth has been that sometimes, especially in 

the regions, unbridled rumors about who owns what have 

become prevalent.”

Objective 4: Business Management

Kyrgyzstan Objective Score: 1.25

As in the past, the media in Kyrgyzstan still does not have 

diversified streams of income. Many media outlets remain 

economically dependent on their owners, both state and 

private media alike. Even the supposedly most successful 

media outlets, such as Vecherniy Bishkek (Evening Bishkek), 

DeloNo (Case Number) and Super-Info, owe their success to 

certain political circles and groups. It is with an eye toward 

these groups that editorial policy is formed, and it is those 

groups’ sponsorship money that allows those press outlets 

to survive.

Just as few businesses succeed on the strength of their 

business model, few fail on the weaknesses of their business 

either. As each media outlet is setup specifically as a 

political enterprise, they rely on the resources of politicians 

supporting them to remain functional. Because of the low 

salaries paid to journalists, there has been a chronic problem 

with staff turnover throughout the Kyrgyz media industry. 

The most qualified journalists prefer to work in advertising, 

politics, or on grant-funded international donor projects.

In two years since taking power, the current leadership has 

managed to considerably increase its media dominance by 

nationalizing the formerly private channels Pyramid and 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional, 
and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and interests 
of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



268 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

Channel 5, on grounds that they were owned or politically 

connected to the ousted President Bakiev. Promised 

subsidies to some state-owned media has not been handed 

out, yet the state’s leverage over those media outlets shows 

no sign of weakening. It has now been a long time since 

the entire range of state newspapers, together with the 

newly-nationalized television channels, have received any 

money from the state budget. While they remain financially 

self-sustaining, this does not prevent state bodies from 

interfering with their editorial policy. Interference may be 

limited to the requirement to appropriately cover public 

events held by certain institutions in exchange for access 

to inside information, loyalty in the form of subscriptions 

by state institutions, and cooperation in attracting local 

advertisers. But often in practice, officials also demand 

outlets not to cover certain stories that should be of public 

interest, or to cover news stories that conflict with the 

state’s point of view. As a rule, the state-owned media 

and their directors never express dissatisfaction with these 

dictates and do not even consider what their businesses 

would be like as an independent media outlet. The panelists 

agreed that the poor economic health of the market is the 

primary evil facing the media, precluding the development 

of independence and quality.

Through the influence of the KPRT Supervisory Council, 

the channel’s management has started to adopt a more 

active fundraising strategy among international donors 

with a view to enhancing the potential of the company’s 

human resources, technical equipment, and effectiveness. 

In addition to the aforementioned agreement with the 

Japanese Embassy on retooling the channel, KPRT is now 

the primary beneficiary of a three-year USAID project.6 The 

project is intended improve the company’s financial systems, 

technology, management, and content. 

The situation at KPRT’s subsidiary Yntymak (Harmony) 

channel is completely different. From its inception, funding 

for the channel was not premised on it receiving money 

from the national budget. Despite the importance of the 

channel’s mission—to promote reconciliation between the 

various ethnic groups in the southern regions—the state 

has not provided funding for this ambitious task. KPRT 

South, its operating unit, received financial support through 

grants from international development agencies, and is 

trying to find its own approach toward earning profit. 

In developing its strategy, the KPRT Supervisory Council 

and the channel’s management have tried to incorporate 

lessons learned from the development of KPRT. If the 

channel succeeds in surviving and growing, it has every 

6 March 2012–February 2015. See http://internews.kg/about/about-
internews/2782-proekty-realizuemye-predstavitelstvom-internjus-v-
kyrgyzstane-po-sostojaniju-na-avgust-2012-. [In English.]

chance to lay the foundation for becoming a true public 

broadcasting company.

There are no regulatory standards for the distribution of 

media income. The only restrictions under the Advertising 

Act are that advertising volumes should not exceed 20% 

of airtime and 20% of newspaper space. At the same time, 

there has so far been no precedent for the monitoring 

of advertising volumes, or sanctions against offenders. 

Moreover, according to the information that expert and 

panelist Kulinsky provided to panelists over the years, the 

state itself is responsible for monitoring the implementation 

of the Act through its authorized body (the Monopolies 

Committee). The Monopolies Committee, however, has 

issued permits in the past to the newspaper Vecherniy 

Bishkek for what amounted to a “permissible monopoly” on 

advertising. Vecherniy Bishkek is by far the most profitable 

newspaper advertiser in the country.

Traditionally, incomes of the printed press are led by sales, 

then advertising, then donor dunds, then income from 

investments or affiliated businesses. It should be pointed 

out that the media advertising market is small and poorly 

developed in the country. According to a report in late 2012 

by the Expert Consulting Agency, Kyrgyzstan’s advertising 

market amounted to just $6.6 million in 2012. Most media 

houses refuse to cite their print runs or production costs, 

merely claiming to be barely above water. 

The listed budget for some television programs appears 

inflated. Management at the channels rarely set goals to 

improve efficiency or tailor their products to the demand, 

and are often wasteful of public funds. It is possible that 

operating costs are inflated in order to attract larger grants 

from international donors. No radio, television or printed 

press outlet seems to want to provide budget transparency. 

The only possible exception is that of KPRT, where an 

audit and publication of the findings are required by 

editorial policy. 

The situation with private media is even less transparent. 

For example, within the space of a few days, the extremely 

successful and profitable Channel 5 came close to 

bankruptcy after parliament raised the idea of nationalizing 

the channel.

There is no auctioning of advertising; rather, each deal is 

made independently between the parties by negotiation. 

By law, state media must coordinate their pricing policies 

with the Monopolies Committee. The difference in services 

depends on location and on proximity to the major urban 

areas. In the regions and in rural areas, very often the bulk 

of advertising revenue comes from the advertisements 

placed by individuals and public announcements. In the 

cities, the media air more traditional consumer products 



269KYRGYZSTAN

advertising, however, there is little interest from foreign 

advertisers. Kulinsky recalled on incident from 2012. “A 

delegation of Kazakh advertisers turned up… But even 

they were not too interested, because we are not very 

sophisticated in our advertising. When they air spots, they 

take care to airbrush out any trademarks that have not paid 

the cost of ‘hidden’ product placement. In Kyrgyzstan, we 

just show the whole thing with the ‘hidden’ placements 

left in.”

The major media institutions do have their own dedicated 

advertising agencies that place advertisements during 

their own airtime and in their own print runs. The most 

significant advertising agency is KPRT’s, which not only 

places advertising in its outlets, but also produces ads and 

offers services such as paid coverage of press conferences, a 

widespread practice in Kyrgyzstan.

Among the printed press publications, according to the 

media experts, advertising is the main source of income 

for Vecherniy Bishkek newspaper. The remaining printed 

press titles demonstrate how limited their capacity is to 

attract advertising income into their papers, especially 

in the regions, where there are effectively no major 

providers of goods and services that would potentially be 

interested in advertising. Zharkyn Ibraeva, chief of Radio 

Almaz-Naryn and Naryn.kg publications, described Naryn as 

being particularly deprived in terms of income generating 

opportunities. “It seems that even grant programs are 

allocated unfairly, focused as they are on the southern 

regions, even though Naryn is the most depressed region 

and has, at least, the potential for religious conflict,” 

Ibraeva said, illustrating not only the impact of poverty on 

the media but also the perverse incentives created by the 

aid programs.

Kulinsky expressed an alternative point of view. In Issyk-Kul, 

he calculated that the size of the media advertising market 

could be up to $2 million if the media were to focus on their 

business management practices and critically analyze and 

plan their media budgets.

Karasartov observed that, “The status of a media outlet—

public or private—often determines its chance of attracting 

advertising. For example, during the last elections for local 

councils, the Central Electoral Commission decided to use 

only the state media in the regions, regardless of the size of 

the audience or media ratings.”

Market and other rating research are still regarded as 

unreliable in the media community. For example, a study on 

the preferences of Internet users by M-Vector raised major 

questions when the names of many popular media outlets 

did not turn up on the list of names. 

The volatility of the media market, especially in terms of 

changes in ownership, political orientation, and editorial 

policy, does not foster long-term marketing strategies. 

However, in 2012, the first market research was carried out 

and paid for, in part, by the media industry. The benefactors 

of the market research, Channel 5, NTS, Pyramid, MIR, and 

KPRT, all contributed equal shares to pay 30% of the cost, 

which was largely covered by the international community. 

Unfortunately, methodological issues and the lack of 

measuring technology both limited the analytical potential 

of the research and reduced confidence in the results of 

these studies, and indeed, any other research services.

As in previous years, no mechanism for providing newspaper 

circulation figures or to monitor them exists. Circulation 

figures and audience ratings continued to be subjective or 

unchecked. There were significant doubts surrounding the 

circulation figures quoted by certain newspapers, and there 

are no legal mechanisms for verifying what the real figures 

are. It is not even clear who should take responsibility for 

improving the data for circulation. 

Hit counters have also been manipulated repeatedly. 

Although there have been no scandals in the last year, 

almost all panelists felt that Internet hit counting services 

in Kyrgyzstan were unreliable. The only one to inspire any 

confidence was Google analytics.

Objective 5: Supporting Institutions

Kyrgyzstan Objective Score: 1.88

In the media industry of Kyrgyzstan over the past few 

years, two trade organizations representing media firms 

were formed: the Association of Radio and Television 

Broadcasters of Kyrgyzstan and the Association of Publishers 

and Distributors of Periodical Publications of Kyrgyzstan. 

These associations both became inactive in 2012, however, 

due to their financial losses, a lack of demand for their 

services and a lack of understanding of their capacity to 

protect their members’ interests.7 Not all eligible outlets 

were members of either organization, and they were 

constantly the subjects of political intrigues. As most media 

outlets are in business solely to protect the interests of their 

proprietors, not to protect the media industry per se, there 

7 The extremely active work carried out by the National Association 
of Radio and Television Broadcasters of Kazakhstan and its 
successes in promoting the interests of its members, illustrates some 
similarities. The lack of demand for association services is a result 
of the fact that not all electronic and print media are business 
enterprises, but rather political tools in a power struggle. For this 
reason, newspaper or television outlets belonging to a particular 
owner sees itself only in terms of the interests of that owner. 
Therefore, the future prospects for that particular media outlet 
depend exclusively on the fate its owner’s political career.



270 europe & eurasia MEDIA sustainability index 2013

was little solidarity amongst them or demand for a unified 

lobbying organization.

This is especially problematic as Kyrgyzstan approaches 

the transition to digital broadcasting. After all, all 

the preferences granted by the state are more or less 

guaranteed to only two channels considered close to the 

ruling political parties. The remaining television and radio 

outlets could lose their frequency allocations. 

Two other trade organizations include the Guild of Printers 

and Publishers, and the Media Advertising Association. The 

latter successfully organized and ran the first Red Zholbors 

Festival of Marketing, Advertising and PR. 

The discussion among the panelists, concerning the benefits 

of professional associations, revealed a two-way split 

in opinion. One group saw no difference between the 

missions and activities of professional associations and those 

of NGOs, and emphasized the lack of a real connection 

between practicing journalists and the media outlets, and 

such organizations. 

The arguments were based on instances where the 

state issued non-negotiable changes to legislation and 

regulations. For example, Shestakov expressed his position 

on the Election of the President Act, insofar as it related to 

delayed broadcasting, noting, “What is this thing about the 

participation of business and civil society? Some hack wrote 

this, and now it is essentially a fait accompli, but nobody 

asked civil society or the private sector what is meant by 

this. I remember how Ala-TV was at a loss for words, asking, 

‘Why didn’t they ask us?’”

Begaim Usenova, director of the Media Policy Institute, 

and Kulinsky voiced the alternative position on the panel, 

that the NGO sector was doing much to support the media 

from outside. Kulinsky argued, “Media directors are not 

active citizens, they have not been willing to cooperate and 

set common goals. They have become used to carrying on 

all-out warfare among themselves. Also, they are not in the 

habit of planning and have no legal education. That is why 

until the new laws come and hit them upside the head, they 

do not even budge.” In 2012, there were attempts to revive 

the Union of Journalists of Kyrgyzstan, and a new board 

for the Media Complaints Commission was elected, both of 

which were seen as positive developments.

The activities of media and human rights organizations, even 

the Media Ombudsman, together with the ethical standards 

of journalists, were cast in an even poorer light after 

journalists at the leading news tabloid Super-Info played a 

crude practical joke on KPRT’s on-air star Nazira Aytbekova. 

Journalists from the tabloid abducted her, forced her to strip 

to her underwear and threatened her at gunpoint, all while 

filming the incident. This egregious offense to journalistic 

integrity did not become a matter for any trade union of 

journalists, the Media Ombudsman, or the Media Complaints 

Commission. Only human rights organizations stood up for 

Aytbekova and supported her in her intention to take the 

matter to court. Super-Info’s owner publicly condemned 

his employees, fired them and expressed sympathy 

for Aytbekova.

The panelists discussed the myriad violations of the rights of 

journalists, to which media organizations remain indifferent. 

Ismanov said, “Media support NGOs have existed for 

themselves, and media outlets have existed for themselves. 

Media support NGOs have preferred to work in the outlying 

regions, so in lobbying for any rules or changes, they have 

been able to [posture] themselves solely on the basis of 

being a regional media outlet. The media outlets in the 

capital have ignored the work of media support NGOs. And 

even the journalists that have met here today agree that the 

associations do nothing.”

Nevertheless, the panelists agreed that without the 

USAID-sponsored work of some media organizations, such 

as Internews, Freedom House, and of the Soros Foundation, 

the work of journalists and the media would be much less 

professional and safe.

The panelists remarked with special gratitude on training 

programs that media NGOs provide to journalists concerning 

modern technologies. In particular, panelist Fayzullaeva 

expressed great appreciation for the training in multimedia 

journalism based at Aalam newspaper, and panelist Blindina 

rated the internship program for new journalists at select 

media outlets as very successful. The panelists recalled that 

2012 was not the first year in which journalists were trained 

in peace building, conflict resolution, reading budgets, and 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow journalists 
to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



271KYRGYZSTAN

investigative journalism. However, the training on various 

topics and areas for journalists was not systemic.

As panelist Blindina put it, “What we need is a Media 

School. It must not be dependent on donors, and it must 

be market-oriented. Today in newspaper offices there 

has been an acute shortage of layout designers, camera 

operators, and display artists. We need specialized seminars 

on economic journalism. We have need to master computer 

graphics. For this we have been in need of a Media School. 

But in Kyrgyzstan there have been no specialists who can 

give us that.”

Assessments of the quality of higher vocational education 

for journalists remained, as always, very negative. Panelists 

talked this year about the objective and subjective reasons 

for the dysfunction in journalism faculties and departments. 

On one hand, no institute of tertiary education, apart from 

the Manas Kyrgyz-Turkish University and the American 

University of Central Asia, had sufficiently modern technical 

facilities. These were also the two universities where bribes 

were not consistently demanded for entry and/or passing 

grades. The curricula at most university programs are not 

sufficient to the development of the necessary knowledge, 

skills and abilities to strengthen the media sector. Finally, the 

staff did not have the necessary level of competence to offer 

quality teaching.

The discussion on the development of citizen journalism 

revealed an emerging conflict between advocates of 

traditional and new media. The practice of organizing media 

schools based on the Kloop.kg platform generated a great 

deal of discussion. According to advocates of traditional 

media, semi-literate bloggers were contributing to the 

reduction of professional standards even further, and to 

the further erosion and dilution of the professional field 

of journalism. 

Monopolies in the amenities, services, and distribution 

markets further hamper the media industry, including, 

Kyrgyzbasmasoz, the paper distributor, and Kyrgyzpochtasy, 

the post office, and of course, Kyrgyztelecom. All are backed 

by the state in their inefficient monopoly status. Even 

though, as the panelists remarked, some processes towards 

de-monopolization of these resources has been observed, 

the state’s efforts to hold on to a monopoly in each area has 

remained constant, and has boosted the cost of ICT services, 

broadcasting, and productions, ultimately jeopardizing the 

public’s guaranteed access to information.

List of Panel Participants

Nadezhda Alisheva, lawyer, Media Policy Institute, Bishkek

Antonina Blindina, editor-in-chief, Chuiskie Izvestiya 

newspaper, Chui

Nazira Dzhusupova, journalist, Radio Most, Talas

Saltanat Faizullaeva, journalist, Osh Sadosi newspaper, Osh

Olga Fedotova, senior correspondent, Vesti Issyk-Kulya, 

Issyk-Kul 

Aleksandr Kulinsky, executive director, TV-Club youth 

association, Bishkek

Zharkyn Ibraeva, chief, Naryn.kg public foundation, Radio 

Almaz-Naryn, Naryn 

Almaz Ismanov, publishing editor, Radio Azattyk (RFE-RL), 

Bishkek

Orozaly Karasartov, editor, Aimaktar newspaper, Jalalabad 

Daniyar Sadiev, deputy director, Yntymak Public Regional 

Television and Radio Company, Osh 

Igor Shestakov, editor-in-chief, Region.kg analytical 

resource, Bishkek

Bolot Tashtanaliev, deputy editor, Alibi newspaper, Bishkek

Muzaffar Tursunov, freelance journalist, Osh 

Begaim Usenova, director, Media Policy Institute, Bishkek 

Moderator & Author

Gulnara Ibraeva, media expert, Associate Professor, 

Department of Sociology, American University of Central Asia 

The panel discussion was convened on December 26th, 2012.


